2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
Bij Opel zelf is er nog niets over te lezen, maar zoals net na release van de huidige Astra is de website en configurator weer wat vreemd. Op de modelpagina staat vanaf €34k. In de configurator is de goedkoopste uitvoering €37,5k. Dat is voor een hybride automaat. Voor slechts €750 extra kan je ook een plugin hybride kiezen, of zelfs de volledig elektrische.
De station versie zou vanaf €35k zijn maar in de configurator is hij minimaal €38,25k. Ook hier is de upgrade naar plugin hybride of elektrisch slechts €750.
Helaas zijn de prijzen voor de nieuwe generatie nog niet bij Opel te vinden. Iemand die al gezien?
Op de Edition (dus niet de Business Edition) krijg je momenteel €4000 extra inruil korting. Ik vermoed dat het daar vandaan komtoscarwashere schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:13:
De Astra krijgt deze maand een facelift. Niet veel spannends, wel wat kleine design dingen verholpen lijkt het.
Bij Opel zelf is er nog niets over te lezen, maar zoals net na release van de huidige Astra is de website en configurator weer wat vreemd. Op de modelpagina staat vanaf €34k. In de configurator is de goedkoopste uitvoering €37,5k. Dat is voor een hybride automaat. Voor slechts €750 extra kan je ook een plugin hybride kiezen, of zelfs de volledig elektrische.
De station versie zou vanaf €35k zijn maar in de configurator is hij minimaal €38,25k. Ook hier is de upgrade naar plugin hybride of elektrisch slechts €750.
Helaas zijn de prijzen voor de nieuwe generatie nog niet bij Opel te vinden. Iemand die al gezien?
Prijslijst van 1 januari 2026 bevat ook nog het huidige pre-facelift model. Facelift prijzen dus nog niet bekend.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
De mijne heeft dat in elk geval nog niet. Ik heb ook wel geen 4WD, dus misschien daarom.Rene schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:04:
Zie net dat de Grandland nu ook voorverwarming van de accu heeft. Automatisch via de TT navigatie of handmatig. Dat zou een mooie OTA update zijn.
Productiedatum van onze Grandland is 27.11.2025 dus wellicht is dit al aanwezig:
[Afbeelding]
Ik zie het in de configurator inderdaad. Opvallend dat de stationwagon op dit moment goedkoper is dan de hatchback. De pdf prijslijst kan ik bij Opel nog niet vinden. Heb je die toevallig?Theswitch schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:37:
Inmiddels de nieuwe Astra prijzen wel bekend. Voor de hatchback €35499 vanaf, een Ultimate met alle opties met 1.2 hybrid is dan € 40999. Echt duits zeggen ze, maar platform is nog steeds Stellantis Frans.
De configurator is helaas erg onhandig om de uitvoeringen te kunnen vergelijken. En bij sommige opties staat wel erg weinig toelichting.
Ah dat was me nog niet opgevallen, de station is normaal duurder toch. Kan de pdf helaas ook niet vinden, alleen de 1 januari lijst van de vorige Astra.oscarwashere schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:26:
[...]
Ik zie het in de configurator inderdaad. Opvallend dat de stationwagon op dit moment goedkoper is dan de hatchback. De pdf prijslijst kan ik bij Opel nog niet vinden. Heb je die toevallig?
Ze waren alleen iets minder tevreden met het bereik en de laadsnelheid. Wel hebben ze geladen met en zonder conditioneren van de accu (wat nu du mogelijk is):
Na 3 uur rijden en 50 minuten conditioneren:
10-80 in 35 minuten. Max effekt 140kW. Buitentemperatuur -14
Vervolgens na wederom 3 uur 20-80 zonder conditioneren in ruim 45 minuten. Max effekt 110kW. Temperatuur -6.
De auto had overigens een bereik van rond de 300-330 km met een gemiddelde temperatuur van -9 en aardig wat heuvels met de hoogste ruim 700 meter. Er is voornamelijk in AWD modus gereden.
Ik vind het eignelijk best prima. Vooral het laden bij -14. wellicht had 10 minuten extra conditioneren nog wat minuten van de laadtijd afgesnoept.
:strip_exif()/f/image/mURykZ0ruXSqgKJ33wkH1r9p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KogXSXoxHlub3mgXl85QfIOH.jpg?f=fotoalbum_large)
- Auto is erg stil en de stoelen zitten heerlijk! Grappig dat het zelfs mogelijk is om de wangen pneumatisch op te pompen voor een sportievere zit
- Cruise control werkt prima. Ook het in de rijbaan houden werkte stukken beter als op onze vorige Polestar
- Infotainment draait erg soepel. Ging prima met spotify via carplay en navi via de ingebouwde TomTom. Goed om te zien dat album art etc. gewoon vanuit Carplay wordt weergegeven in de audio app van de auto
- Voorverwarming van de batterij (handmatig en automatisch) zijn aanwezig! (ook al zal ik dat zelden nodig hebben)
- De draadloze lader is een nieuwere versie als de auto waarin ik heb proefgereden. In mijn auto zit een rooster met gaatjes, onder het rooster zit een ventilator. Blijkbaar hebben ze koeling toegevoegd. Mijn telefoon werd niet warm (maar het was een zeer korte rit). In de Polestar had ik de lader uitgezet omdat de telefoon gewoon gloeiend heet werd en er nagenoeg niks geladen werd
- Leuke functie dat de auto opengaat als je aankomt en op slot gaat als je wegloopt zonder iets aan te raken.
- Fantastische koplamen. Benieuwd om deze in het donker te testen
- Mooie ambient belichting op het dashboard en rond het panoramadak. Ook verlichting in de deuren. Wat ik persoonlijk wel gierig vind is dat ze geen voetenverlichting hebben. Gelukkig wel verlichting in gigantische middenconsole (met koelfunctie), handschoenenkastje en onder de middenconsole.
Ze zijn wel vergeten de trekhaak te monteren
Mooie auto zo, veel plezier er meeRene schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:52:
Vandaag eindelijk de auto opgehaald! Eerste indruk (na 25 hele kilometers) zijn positief
[Afbeelding]
[Afbeelding]Aangezien we hier naar de -10 en lager gaan zal het verbruik de eerste weken wel wat minder zijn
- Auto is erg stil en de stoelen zitten heerlijk! Grappig dat het zelfs mogelijk is om de wangen pneumatisch op te pompen voor een sportievere zit
- Cruise control werkt prima. Ook het in de rijbaan houden werkte stukken beter als op onze vorige Polestar
- Infotainment draait erg soepel. Ging prima met spotify via carplay en navi via de ingebouwde TomTom. Goed om te zien dat album art etc. gewoon vanuit Carplay wordt weergegeven in de audio app van de auto
- Voorverwarming van de batterij (handmatig en automatisch) zijn aanwezig! (ook al zal ik dat zelden nodig hebben)
- De draadloze lader is een nieuwere versie als de auto waarin ik heb proefgereden. In mijn auto zit een rooster met gaatjes, onder het rooster zit een ventilator. Blijkbaar hebben ze koeling toegevoegd. Mijn telefoon werd niet warm (maar het was een zeer korte rit). In de Polestar had ik de lader uitgezet omdat de telefoon gewoon gloeiend heet werd en er nagenoeg niks geladen werd
- Leuke functie dat de auto opengaat als je aankomt en op slot gaat als je wegloopt zonder iets aan te raken.
- Fantastische koplamen. Benieuwd om deze in het donker te testen
- Mooie ambient belichting op het dashboard en rond het panoramadak. Ook verlichting in de deuren. Wat ik persoonlijk wel gierig vind is dat ze geen voetenverlichting hebben. Gelukkig wel verlichting in gigantische middenconsole (met koelfunctie), handschoenenkastje en onder de middenconsole.
Gelukkig is de skipiste maar 100km rijden dus dat redden we wel heen en weer op een lading
Ze zijn wel vergeten de trekhaak te monterenDe fabriek heeft bevestigd dat de voorbereiding gedaan is dus hopelijk lossen ze dat snel op
Trekhaakvoorbereiding is standaard v.z.i.w op iedere uitvoering. In NL kunnen ze blijkbaar geen trekhaak monteren op de AWD, dat kan bij jullie dus wel?
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Denk dat het een update is om eerlijk te zijn. De auto waarin ik een proefrit maakte had de functie niet (precies hetzelfde uitrustingsniveau). De e-5008 krijgt het ook als update. Wellicht dat ik een MY2026 heb welke het standaard heeft. In ieder geval een mooie functie in het geval de lader niet op de kaart staat. Ook mooi dat je ziet OF het aanstaat. Bij de Polestar was er geen indicatie dat voorverwarmen acties was.rebirth_101 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:45:
Die (handmatige) voorverwarming van de batterij, is dat een optie?
TnxMK_ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:34:
[...]
Mooie auto zo, veel plezier er mee![]()
Trekhaakvoorbereiding is standaard v.z.i.w op iedere uitvoering. In NL kunnen ze blijkbaar geen trekhaak monteren op de AWD, dat kan bij jullie dus wel?
Zou dit te wijten kunnen zijn aan de lage temperatuur i.c.m. de staat van batterijen van de sensoren?
Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)
Lijkt mij inderdaad een TPMS sensor batterij dingetje.CappieL schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:51:
In mijn Astra Sports Tourer (bj2017) heb ik de laatste tijd dat de bandenspanning van de achterwielen niet meer wordt weergegeven. Soms komen ze opeens weer even terug, en dan verdwijnen ze weer.
Zou dit te wijten kunnen zijn aan de lage temperatuur i.c.m. de staat van batterijen van de sensoren?
*sowieso
Soms komen ze wel weer even terug (conditie van het batterijtje vermindert met lage temperaturen) maar de zullen op hun einde aan lopen. Fysieke vervanging van de ventielen is dan de enige oplossing. De batterij van zo'n sensor is ook niet te vervangen.
- Veel meer plek dan de Polestar 2 die we hadden. (Dat was ook een belangrijke reden om te wisselen). Ook past er een groot hondenhok in en hebben we nog genoeg ruimte voor de boodschappen. Met name achterin is het een stuk beter nu.
- Stoelen zitten heerlijk. Voelt gewoon degelijk aan allemaal. Wel valt het me op dat de stoelverwarming (en stuurverwarming minder krachtig is dan de verwarming op de Polestar)
- Infotainment is recht toe recht aan. Precies zoals ik hoopte. Het is ook snel zat allemaal. De SOC is dezelfde qualcomm als in de EX90 en nieuwere generatie EX40 en P2. HUD is ook perfect.
- Intellilux HD matrix werkt ook prima. Op papier beter dan de Pixel lampen van de P2. ik heb nog niet genoeg kunnen testen maar eerste indruk is goed.
- Verbruik: zo rond de 23kWh/100km. Niet denderend maar ik rij enorm veel korte (5km ritjes) naar de voetbal, sportschool etc. Aangezien het -10 is hier vreet dat energie. 1 lange rit zat ik rond de 18kWh/100km.
Erg tevreden tot nu toe 👌
:strip_exif()/f/image/6JYHAWAiZeowBAEoLkyAggJB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k9FnwbISbaM6P7bf8sbmB5nH.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit ging zonder problemen. Aanhanger werd netjes herkend. Groot voordeel: ACC werkte prima. Automatisch sturen werkte niet meer.
Verbruik ongeveer 24kWh/100km met max 80.
Trekhaak is wel anders dan de P2. Daar was het een knopje indrukken en klaar. Nu moest is weer als vanouds onder de auto. Gelukkig een heel simpel systeem dus het monteren/verwijderen is letterlijk binnen een minuut gefixed.
temp00 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:38:
Beetje een long shot maar toch maar even proberen, het is tenslotte een Opel topic![]()
***members only***
Ik ken de auto niet, maar m.b.t de kilometerstand: de auto blijkt origineel Belgisch te zijn. In Belgie hebben ze iets soortgelijks als NAP: CarPass. Eventueel kan je daarin navragen of de kilometers logisch zijn met wat zij op hebben staan (heb je wel het chassisnummer nodig):temp00 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:38:
Beetje een long shot maar toch maar even proberen, het is tenslotte een Opel topic![]()
***members only***
https://www.car-pass.be/n...gekocht-in-het-buitenland
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
Finnik geeft dat tegenwoordig aantemp00 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:37:
Thanks voor de tip, misschien ga ik daar naar vragenHoe heb jij trouwens gevonden dat die auto oorspronkelijk uit Belgie komt? Niet dat ik je niet geloof maar ben wel nieuwsgierig hoe je daar achter bent gekomen
Welke foutcode komt er in de ECU te staan?sbijlsma schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:12:
Mijn zafira tourer 1.4t uit 2015 heeft soms een uitvallende turbo. Met de turbo zelf is niks mis, het motormanagement schakelt de turbo af. Even parkeren, motor uit en weer starten en de turbo doet weer mee. Volgens de garage zit er ergens een luchtlek. Alleen krijgen ze die niet gevonden. Het gebeurt alleen in de 6e versnelling, tussen 100 en 120 km/u, nadat het gas even wat is ingehouden. Als dan weer gas wordt bijgegeven kan de storing er in schieten. Gebeurt gemiddeld eens in de 200 snelweg kilometers. Iemand een idee waar het lek kan zitten ?
Dat weet mijn garage. Ze zeiden dat er even een verkeerde drukverhouding ontstaat waarop het motormanagement ingrijpt.
Ah mooi. Ga ik gelijk even checkenMK_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:16:
[...]
Finnik geeft dat tegenwoordig aanBij alle auto's waarvan ik weet uit welk land ze komen, klopt het ook daadwerkelijk! Waar ze de data exact vandaan halen weet ik niet
[...]
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Dit betreft dus mijn Opel Zafira Tourer (2012).
En dan is het online syteem om je te registreren voor gratis vervanging van zo'n abominabele houtje-touwtjekwaliteit, dat ik betwijfel of dit gaat leiden tot een daadwerkelijke registratie en daaropvolgende reparatie.
Via de website kom je een een fuik met geen enkel vervolg, via de QR-code weer zo'n ellendige bot-invuloefening.
Het lijkt inmiddels gelukt, maar wat een aanfluiting zeg.
[ Voor 28% gewijzigd door Ramzzz op 09-04-2026 19:40 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Of heeft iemand een ander goed idee? (Wil niet kabels laten lopen naar mijn 12volt aansluiten, daar zit al wat op.)
€170 is wel echt de max.
For Vauxhall and Opel – FITCAMX
En dit zijn de specificaties:
Of is dan een soort van USB adaptertje die je ook hebt. zoals een FitDVR Dash Cam Power Adapters ?
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Nu heb ik dit topic wat doorgeworsteld en ik zie véél problemen met de eerdere modellen (<2022), maar dat zijn ook veelal berichten uit 2024 en eerder. Hoe zijn de ervaringen qua betrouwbaarheid van de nieuwere versies van het vorige model (dus bouwjaar 2023)? Zijn er nog specifieke dingen waar je op moet letten die ik in dit topic heb gemist?
Als je de onderhouds historie wilt zien..
Je kan zo elke vn nummer toevoegen in de auto.
Maar moet je de auto is echt activeren in de app voordat je het onderhoud kunt zien?
Onderhoudshistorie is een van de vele functies in de app die leuk klinken maar totaal niet werken.
Voor zover ik het snap ben je afhankelijk van de dealer die je onderhoud uitvoert. Die moet zorgen dat alles bij Stellantis geregistreerd wordt. Dat is in mijn ervaring niet iets dat standaard gebeurt.
In de 5 jaar dat ik mijn e-Corsa heb gereden is er maar 1x iets geregistreerd bij Stellantis en dat kon ik toen een tijdje zien in de app en on-line op de MyOpel omgeving. Maar er zijn een tijd terug wat zaken veranderd en bij MyOpel kon je toen niets meer zien van onderhoud en in de app iets later ook niet meer. De omschrijving van het onderhoud was ook vrij generiek. Daar kon je verder ook weinig mee.
Alle 3000x dat mijn auto bij de dealer stond voor weer een reparatie is het 2999x niet geregistreerd.
@BigSmurf ,
In principe zijn het fijne auto's, maar technisch niet heel betrouwbaar. Modellen van 2020 en 2021 moet je als particulier echt niet willen. Als de garantie eenmaal voorbij is heb je een enorme uitdaging als de OBC weer eens kapot is (€€€).
De betrouwbaarheid lijkt inderdaad vooruit te zijn gegaan, maar als je op Opel/Citroen/Peugeot forums rondleest zijn er met de nieuwe modellen nog steeds problemen.
En de allergrootste ergernis lijkt wel dat je vaak weken en soms maanden op onderdelen moet wachten.
Ik heb mijn (lease) e-Corsa uit 2020 begin november 2025 ingeleverd. Die heeft daarna een maand of 5 ergens gestaan (niet overgeschreven) en is daarna geëxporteerd. Ik hoop dat ze hem naar Stellantis afdeling engineering verscheept hebben als voorbeeld hoe het niet moet.
[ Voor 9% gewijzigd door Paling1 op 12-06-2026 12:30 ]
Soms zie ik advertenties staan met 145pk in de titel staan, typ ik het kenteken in op autoweek dan staat er 136pk en nog wat pks de elektriciteit motor.
Moet je dit bij elkaar doen of zijn er 2 verschillende versies van de hybride?
De volledig elektrische versie is 136pk. Bij de nieuwere modellen (vanaf 2024?) kun ook een versie van 154pk kiezen. Die laatste versie heeft ook een iets grotere accu dacht ik.Aggressor schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:47:
@Paling1 bedankt voor je reactie.
Soms zie ik advertenties staan met 145pk in de titel staan, typ ik het kenteken in op autoweek dan staat er 136pk en nog wat pks de elektriciteit motor.
Moet je dit bij elkaar doen of zijn er 2 verschillende versies van de hybride?
Bij de hybrides weet ik het niet helemaal zeker. Ik heb zelf een Citroen C5 Aircross met een 1.2 hybride motor en die heeft 136pk benzine en 20pk elektrisch volgens de RDW. Die auto wordt ook vaak geadverteerd met 145pk.
Bij een hybride kan je de pk's meestal niet zomaar bij elkaar optellen. Dat heeft o.a. te maken met wanneer de benzine motor en de elektromotor hun maximale vermogen kunnen leveren. Dat hoeft niet perse tegelijkertijd te zijn.
Welke hybride motor er in de Corsa geleverd is weet ik niet. Dat zal zeker ook die 1.2 zijn, maar ik weet niet welke uitvoering daarvan in de Corsa geleverd is. Heb voornamelijk de elektrische versie gereden. Meestal als die weer bij de garage stond kreeg ik een benzine versie van de Corsa of de Mokka mee. Maar ook wel eens een elektrische versie daarvan.
Wat ik me daar nog van herinner is dat ik de Mokka niet heel fijn vond rijden en ook een stuk minder zuinig dan mijn e-Corsa.
De e-Corsa's die ik wel eens meekreeg waren de extra kale crisis versies met klein scherm, plastic stuur en nog een paar missende opties. Die reden wel OK, maar die opties miste ik wel echt. Dat maakte de auto een stuk minder leuk om in te zitten.
Rij nu zonder problemen de WLTP waarde, en op de wat langere ritten (met volle auto en bepakking) ruim boven de WLTP.
Van de zomer gaan we met de auto naar Nederland, heb er vertrouwen in dat dit zonder problemen gaat (stints van max 2-3 uur want hond en kinderen mee). De Grandland rijdt nog steeds heerlijk, fantastische stoelen en een heerlijk stil interieur. In AWD/sport (of met kickdown) is er ook ruim voldoende vermogen beschikbaar.
Ik bedoel de Astras.Paling1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:22:
[...]
De volledig elektrische versie is 136pk. Bij de nieuwere modellen (vanaf 2024?) kun ook een versie van 154pk kiezen. Die laatste versie heeft ook een iets grotere accu dacht ik.
Bij de hybrides weet ik het niet helemaal zeker. Ik heb zelf een Citroen C5 Aircross met een 1.2 hybride motor en die heeft 136pk benzine en 20pk elektrisch volgens de RDW. Die auto wordt ook vaak geadverteerd met 145pk.
Bij een hybride kan je de pk's meestal niet zomaar bij elkaar optellen. Dat heeft o.a. te maken met wanneer de benzine motor en de elektromotor hun maximale vermogen kunnen leveren. Dat hoeft niet perse tegelijkertijd te zijn.
Welke hybride motor er in de Corsa geleverd is weet ik niet. Dat zal zeker ook die 1.2 zijn, maar ik weet niet welke uitvoering daarvan in de Corsa geleverd is. Heb voornamelijk de elektrische versie gereden. Meestal als die weer bij de garage stond kreeg ik een benzine versie van de Corsa of de Mokka mee. Maar ook wel eens een elektrische versie daarvan.
Wat ik me daar nog van herinner is dat ik de Mokka niet heel fijn vond rijden en ook een stuk minder zuinig dan mijn e-Corsa.
De e-Corsa's die ik wel eens meekreeg waren de extra kale crisis versies met klein scherm, plastic stuur en nog een paar missende opties. Die reden wel OK, maar die opties miste ik wel echt. Dat maakte de auto een stuk minder leuk om in te zitten.
Hier een voorbeeld.
https://www.nefkens.nl/p/...45pk-automaat-52458009-83
Hier staat 145pk. Als ik het kenteken inryp op autoweek staat er 136pk en nog een aparte kw voor elektrisch
Samen maakt dat ong 145pk?
Ah OK, dat had ik niet begrepen. Maar die Astra heeft dezelfde motor als mijn C5.Aggressor schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:02:
[...]
Ik bedoel de Astras.
Hier een voorbeeld.
https://www.nefkens.nl/p/...45pk-automaat-52458009-83
Hier staat 145pk. Als ik het kenteken inryp op autoweek staat er 136pk en nog een aparte kw voor elektrisch
Samen maakt dat ong 145pk?
Dat is het nieuwste type van de 1.2 PureTech met een ketting ipv natte riem voor de aandrijving van de nokkenassen. Dan hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over riemen die oplossen in de olie.
Verder rij ik al ruim een half jaar in een Corsa D, maar het Opel-topic is niet zo actief dus ik ontdek het eigenlijk nu pas
:strip_exif()/f/image/OUJ8PiqdNLoCr3n2eivUbwed.jpg?f=fotoalbum_large)
M'n vrouw heeft overigens al bijna 10 jaar een Corsa D, maar daar heb ik alleen een donkere foto van.
Ik vind het overal genomen een fijne wagen. Rij zelf nu vijf jaar een 1.6 en ben er nog altijd zeer tevreden mee.Vld1989 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:01:
Komend weekend (hopelijk) bij een Insignia B kijken. Zijn er nog specifieke zaken waar op te letten? Het gaat om een 1.5T met 165pk.
Behalve de standaardzaken als een kloppende onderhoudsgeschiedenis zou ik zeker kijken of je er één met een mooie uitrusting kan scoren. Zo zijn bijvoorbeeld de intellilux lampen hun meerprijs zeker waard. Ook andere uitrusting zoals het automatisch inparkeren werkt in mijn ervaring feilloos.
Afhankelijk van het bouwjaar heb je een Intellilink of Multimedia Navi pro infotainment systeem. Indien je bij een dealer koopt zou ik erbij onderhandelen dat je daar de laatste software updates voor krijgt. Voor modellen >2019 met Multimedia Navi Pro is dat uit mijn hoofd software versie PS 37.5.
Omdat de auto niet meer gemaakt word verwacht ik geen nieuwe updates meer. Zoals ik het ervaar zijn die echter ook niet nodig en werkt het systeem bijna altijd vlot en feilloos. Apple Carplay werkt in mijn ervaring wel iets minder stabiel dan Android Auto. Dit ervaar ik vooral met het aansluiten > opstarten > herkennen ervan. Maar als het werkt, zoals doorgaans gelukkig wel het geval is, dan is er weinig aan de hand.
één is geen, twee is één
Dank je!Wackoz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 23:13:
[...]
Ik vind het overal genomen een fijne wagen. Rij zelf nu vijf jaar een 1.6 en ben er nog altijd zeer tevreden mee.
Behalve de standaardzaken als een kloppende onderhoudsgeschiedenis zou ik zeker kijken of je er één met een mooie uitrusting kan scoren. Zo zijn bijvoorbeeld de intellilux lampen hun meerprijs zeker waard. Ook andere uitrusting zoals het automatisch inparkeren werkt in mijn ervaring feilloos.
Afhankelijk van het bouwjaar heb je een Intellilink of Multimedia Navi pro infotainment systeem. Indien je bij een dealer koopt zou ik erbij onderhandelen dat je daar de laatste software updates voor krijgt. Voor modellen >2019 met Multimedia Navi Pro is dat uit mijn hoofd software versie PS 37.5.
Omdat de auto niet meer gemaakt word verwacht ik geen nieuwe updates meer. Zoals ik het ervaar zijn die echter ook niet nodig en werkt het systeem bijna altijd vlot en feilloos. Apple Carplay werkt in mijn ervaring wel iets minder stabiel dan Android Auto. Dit ervaar ik vooral met het aansluiten > opstarten > herkennen ervan. Maar als het werkt, zoals doorgaans gelukkig wel het geval is, dan is er weinig aan de hand.
De auto die ik nu op het oog heb is van na 2019 en heeft de Navi Pro dus die softwareversie ga ik zeker nakijken. Hij wordt geadverteerd met LED-koplampen, weet niet of dat per definitie de Intellilux is? Er staat geen detailfoto van de koplampen bij dus kan niet checken of het logootje erin staat. Hij heeft wel een grootlichtassistent, maar dat zal vast ook op wagens zonder Intellilux zitten.
Verder is ie erg mooi uitgevoerd met oa verwarmde en geventileerde AGR-stoelen met voor de bestuurder ook nog eens memory en massage, stoelverwarming achter en nog wel wat zaken. Automatisch inparkeren ontbreekt overigens, net als een panoramadak, maar verder heeft ie denk ik vrijwel alles.
Ik hoop echt dat ie er zaterdag nog staat, helaas wilden ze hem niet vasthouden zonder aanbetaling maar dat doe ik niet bij een garage die ik niet ken op basis van een paar foto's. We zijn er al best een tijdje over uit dat we een Insignia willen, maar die dingen zijn echt nauwelijks te krijgen en als ik er eentje voorbij zie komen heb ik er altijd wel een aanmerking op
Volgens mij is LED altijd Matrix, anders zit er halogeen in, wat er niet uit ziet in een Insignia. Ik vond het een fijne auto, het is omdat de aandrijflijn in de mijne, de 170pk diesel, zo waardeloos was anders had ik hem niet van ellende weggedaan.Vld1989 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:16:
[...]
Dank je!
De auto die ik nu op het oog heb is van na 2019 en heeft de Navi Pro dus die softwareversie ga ik zeker nakijken. Hij wordt geadverteerd met LED-koplampen, weet niet of dat per definitie de Intellilux is? Er staat geen detailfoto van de koplampen bij dus kan niet checken of het logootje erin staat. Hij heeft wel een grootlichtassistent, maar dat zal vast ook op wagens zonder Intellilux zitten.
Verder is ie erg mooi uitgevoerd met oa verwarmde en geventileerde AGR-stoelen met voor de bestuurder ook nog eens memory en massage, stoelverwarming achter en nog wel wat zaken. Automatisch inparkeren ontbreekt overigens, net als een panoramadak, maar verder heeft ie denk ik vrijwel alles.
Ik hoop echt dat ie er zaterdag nog staat, helaas wilden ze hem niet vasthouden zonder aanbetaling maar dat doe ik niet bij een garage die ik niet ken op basis van een paar foto's. We zijn er al best een tijdje over uit dat we een Insignia willen, maar die dingen zijn echt nauwelijks te krijgen en als ik er eentje voorbij zie komen heb ik er altijd wel een aanmerking opbij deze totaal niet.
Enige wat je denk ik van mijn problemen tegen zou kunnen komen is een veel te vroeg slippende koppeling, die van mij moest bij 90.000 vervangen worden wegens slippen. Dus daar zou ik zeker even op controleren: Lage snelheid, hogere versnelling en dan vol gas geven. Dan mag moet je toerental niet ineens wel oplopen en je snelheid niet. En geen melding over koppeling performance in het scherm.
Intellilux kan je ook wel herkennen van de buitenkant/op een afstand, koplampen zien er wezenlijk anders uit. De standaard koplampen zie je duidelijk de halogeen spiegels zitten. Intellilux heeft 2 horizontale streepjes onder in de koplamp zitten.Vld1989 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 00:16:
[...]
Dank je!
Ik hoop echt dat ie er zaterdag nog staat, helaas wilden ze hem niet vasthouden zonder aanbetaling maar dat doe ik niet bij een garage die ik niet ken op basis van een paar foto's. We zijn er al best een tijdje over uit dat we een Insignia willen, maar die dingen zijn echt nauwelijks te krijgen en als ik er eentje voorbij zie komen heb ik er altijd wel een aanmerking opbij deze totaal niet.
Mocht je eventueel de lichtschakelaar kunnen zien: bij Intellilux ontbreekt hier de hoogte regeling.
Mocht je trouwens op zoek zijn naar eentje met ACC: het stuurwiel heeft niet altijd het typische ACC tekentje (snelheidsmeter + autootje). Er zijn ook Insignia's geleverd met het knopje voor normale CC die wel ACC hebben
Automatisch inparkeren is leuk om een auto te hebben zonder loos knopje
Ik ga bij een automaat kijken, speelt daar hetzelfde probleem bij de koppeling?ErnstvV schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:29:
[...]
Volgens mij is LED altijd Matrix, anders zit er halogeen in, wat er niet uit ziet in een Insignia. Ik vond het een fijne auto, het is omdat de aandrijflijn in de mijne, de 170pk diesel, zo waardeloos was anders had ik hem niet van ellende weggedaan.
Enige wat je denk ik van mijn problemen tegen zou kunnen komen is een veel te vroeg slippende koppeling, die van mij moest bij 90.000 vervangen worden wegens slippen. Dus daar zou ik zeker even op controleren: Lage snelheid, hogere versnelling en dan vol gas geven. Dan mag moet je toerental niet ineens wel oplopen en je snelheid niet. En geen melding over koppeling performance in het scherm.
Kickdown testen was in ieder geval een tip die ome ChatGPT ook al mee gaf.
Haha, ja, deze auto is behoorlijk vol, maar heeft wel 3 loze knopjes bij de pook en dat is dan weer jammer jaMK_ schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 07:31:
[...]
Intellilux kan je ook wel herkennen van de buitenkant/op een afstand, koplampen zien er wezenlijk anders uit. De standaard koplampen zie je duidelijk de halogeen spiegels zitten. Intellilux heeft 2 horizontale streepjes onder in de koplamp zitten.
Mocht je eventueel de lichtschakelaar kunnen zien: bij Intellilux ontbreekt hier de hoogte regeling.
Mocht je trouwens op zoek zijn naar eentje met ACC: het stuurwiel heeft niet altijd het typische ACC tekentje (snelheidsmeter + autootje). Er zijn ook Insignia's geleverd met het knopje voor normale CC die wel ACC hebbenMeest eenvoudige manier om het te zien is een vlak/dicht stuk plastic in de grill onder het logo, of het ACC logo in het teller scherm.
Automatisch inparkeren is leuk om een auto te hebben zonder loos knopjeIn de praktijk gebruik je het echt nooit in mijn ervaring.
Als ik de gril bekijk heeft ie denk ik geen ACC (staat ook niet in de advertentie, maar bijvoorbeeld de memory seat van de bestuurder staat daar ook niet in), maar wel Intellilux:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/74s8lCFPw2SvKBBcTYEEfs9Y.jpg?f=user_large)
Hij heeft wel dit logo op het stuur:
:strip_exif()/f/image/hoaBMuQ7WnCyxdVrNUYSLq75.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet overigens ook niet of ik het ontbreken van ACC erg zou vinden. Ik heb er maar vrij beperkt ervaring mee, maar ik vond het op de snelweg vrij irritant omdat de auto continu bijremde vanwege mensen die (volgens de auto) te kort voor mij weer invoegden. Zelfs op de kortste volgafstand.
Automaat met koppelomvormer kan altijd slippenVld1989 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:28:
[...]
Ik ga bij een automaat kijken, speelt daar hetzelfde probleem bij de koppeling?
Kickdown testen was in ieder geval een tip die ome ChatGPT ook al mee gaf.
[...]
Haha, ja, deze auto is behoorlijk vol, maar heeft wel 3 loze knopjes bij de pook en dat is dan weer jammer ja![]()
Als ik de gril bekijk heeft ie denk ik geen ACC (staat ook niet in de advertentie, maar bijvoorbeeld de memory seat van de bestuurder staat daar ook niet in), maar wel Intellilux:
[Afbeelding]
Hij heeft wel dit logo op het stuur:
[Afbeelding]
Ik weet overigens ook niet of ik het ontbreken van ACC erg zou vinden. Ik heb er maar vrij beperkt ervaring mee, maar ik vond het op de snelweg vrij irritant omdat de auto continu bijremde vanwege mensen die (volgens de auto) te kort voor mij weer invoegden. Zelfs op de kortste volgafstand.
Ik denk dat dat trouwens wel de grill is voor auto's met ACC, het midden ziet er dicht uit. Stuur is inderdaad de variant zonder het specifieke ACC teken. Maar ik vermoed bijna van wel dat het er op zit
M.b.t loze knoppen: mijn Astra K had er 1: de Sport-knop ontbrak. Die heb ik geretrofit en gecodeerd, zodat die nu werkt en ik 0 loze knoppen heb
Betreft ook de Intellilux lampen daar inderdaad.
Het is natuurlijk allemaal verschillend per persoon maar ik zou nooit meer een auto zonder ACC kopen
En als het erop zit dan is het hopelijk nog uit te schakelen naar normale CC indien gewenst. Een 2019 polo kon dit bijv niet, dan is het ACC of geen CC.
Fijn dat er bijv een snelheidswaarschuwing inzit die je maar eenmalig hoeft uit te zetten en niet bij elke start
Ik heb best veel gelezen over de insi B en de enkele ervaringen die over de ACC te vinden zijn waren er destijds lang niet altijd blij mee.
Zoals het in 2026 op auto’s zit is een heel ander verhaal en zo zou ik het wel willen heb ik zelf ook ervaren. Ook de 2023 facelift lynk&co 01 die ik een jaar heb gereden had een fijne en schakelbare ACC. Maar ik mis het persoonlijk op deze laatste generatie insignia niet. GM kon en had veel in 2019 maar deze techniek was by far nog niet perfect.
één is geen, twee is één
Ik vond de ACC van de Insignia B wel één van de betere om eerlijk te zijn, de knoppen van de cruise control waren versleten door het gebruik, ik gebruikte het altijd. Ik zou zeker niet meer zonder willen.
Een automaat hoort amper te slippen, dus alleen misschien even bij het schakelen en hoort zeker niet te veroorzaken dat er een foutmelding op het scherm komt.
Enige waar je misschien wel even aandacht voor moet hebben is of de motor een ketting heeft, ik dacht het wel en of deze niet rammelt. Bij mijn diesel was deze ketting van €40 een reparatie van €1500 omdat ze er meer dan een dag voor nodig hadden. Zelfs de chef werkplaats was hier verbolgen over.
Het HUD is ook erg prettig vond ik, beter dan zo’n schermpje dat omhoog komt.
Veel plezier er mee en bedankt voor de terugkoppeling.
Called itVld1989 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:03:
De cruise control was inderdaad adaptief, tot aan stilstand zelfs. Reed verder echt heerlijk, dus de auto ook meteen gekocht. Als ik vanavond thuis ben zal ik eens wat fotootjes posten!
Onbegrijpelijk inderdaad.Vld1989 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:42:
Ik vind het sowieso bijzonder dat dit segment zo op z'n retour is en iedereen maar een SUV wil. M'n ouders hebben een 2020 Grandland X en ja, dat hoge is best makkelijk met de kleine in de auto zetten, maar verder is een grote station echt oneindig veel praktischer dan een SUV.
Maar zo'n Insignia is een heerlijke auto! Ga je veel plezier van hebben
En daarnaast heb ik met mijn Astra ook niks te klagen. Zelfde stoelen als jouw Insignia (elektrisch verstelbare AGR + stoelventilatie + massage
Sinds ik hem heb, gemiddeld 1:16.76 (5.96L/100km) gereden. Niet verkeerd gezien er met regelmaat ook nog een niet zo aero-dynamische aanhanger achter hangt
één is geen, twee is één
Ik snap ook niet waarom de grote station verdwijnt, ik vind het niet alleen praktischer maar ook gewoon mooier. Vandaar dat ik nu Volvo’s laatste grote station rijd en dan ook nog eens met de dieselmotor. Nu het nog kan.Vld1989 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:42:
Ik vind het sowieso bijzonder dat dit segment zo op z'n retour is en iedereen maar een SUV wil. M'n ouders hebben een 2020 Grandland X en ja, dat hoge is best makkelijk met de kleine in de auto zetten, maar verder is een grote station echt oneindig veel praktischer dan een SUV.
Ook een fraaie wagen zo hoor! Dan heb je ook de Bose-installatie? Dat is het enige dat deze niet heeft dat ik ECHT jammer vind. Geen privacy glass, geen pano, geen inparkeerautomaat vind ik allemaal niet zo spannend. Aan de andere kant heb ik nog nooit een auto gehad met premium geluidMK_ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:51:
[...]
Called it![]()
[...]
Onbegrijpelijk inderdaad.
Maar zo'n Insignia is een heerlijke auto! Ga je veel plezier van hebbenLiefst had ik eigenlijk ook een Insignia, maar met een lopende verbouwing heb ik niet zo veel zin om weer te switchen en kan ik het geld beter voor andere zaken gebruiken
![]()
En daarnaast heb ik met mijn Astra ook niks te klagen. Zelfde stoelen als jouw Insignia (elektrisch verstelbare AGR + stoelventilatie + massage), Intellilux... zelfs de optionele CD-speler is door de eerste eigenaar aangevinkt
De enige optie die bij mijn Astra K ontbreekt is het schuifdak: verder is hij full-option
. ACC zit er nog niet op, dat kwam pas een modeljaar later...
***members only***
En puur rationeel gezien heb ik in mijn uppie ook geen Insignia nodigEen Astra is groot zat
Sinds ik hem heb, gemiddeld 1:16.76 (5.96L/100km) gereden. Niet verkeerd gezien er met regelmaat ook nog een niet zo aero-dynamische aanhanger achter hangt
Wij hebben overigens ook wel naar een Astra gekeken, maar net een tikkeltje te klein voor onze gigantische koffers, een buggy, een kinderstoeltje en al dat soort fratsen
Al heb je bij een Insignia al nauwelijks aanbod zonder dat je überhaupt heb gefilterd
Qua het verbruik, ik hoor gemengde verhalen over deze 1.5 Turbo, dus ik ben benieuwd. In ieder geval hou ik het met de Corsa ook 's avonds meestal rond de 110 (dan draait ie 3000rpm), want als je wel gewoon 130 gaat rijden gaat ie echt fors zuipen. Dat zal nu wel een stuk beter te doen zijn.
Dank je, komt goed! Wel eng, de eerste keer de auto helemaal tot stilstand laten remmen als je nog niet zeker weet dat ie die optie heeftWackoz schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:43:
ik zat er naast, I stand corrected!Mooie uitrusting heb je gescoord dan, veel plezier ermee gewenst al moet dat wel goed gaan komen. Geventileerde voorstoelen zijn met dit soort weer ook erg fijn!
Geventileerde stoelen had ik niet echt ervaring mee, maar het is prettig ja! Het zorgt gewoon voor een lekker koele bekleding (met leer wel heel fijn) zonder dat je direct de hele tijd actief geblaas voelt. Ideaal!
De massage vond ik zelf overigens een beetje een gimmick, denk niet dat ik dat vaak ga gebruiken.
Ook heel erg fraaie wagen die Volvo's ja!!ErnstvV schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:42:
[...]
Ik snap ook niet waarom de grote station verdwijnt, ik vind het niet alleen praktischer maar ook gewoon mooier. Vandaar dat ik nu Volvo’s laatste grote station rijd en dan ook nog eens met de dieselmotor. Nu het nog kan.
Voor nu meer dan genoeg ruimte en die behoefte gaat eigenlijk alleen maar minder worden zodra de buggy niet meer mee hoeft en de kleine dame zindelijk is en er ook geen pakketten vol luiers meer mee hoeven.
Mocht er ooit een tweede kindje komen dan weet ik je te vinden
Nee, geen Bose. Dat kwam pas bij de facelift. Op de Astra K. Pre-facelift had je wel nog het verschil tussen standaard audio en "Premium" audio, al is dat niet heel spannend. Maar klinkt gewoon primaVld1989 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:13:
[...]
Ook een fraaie wagen zo hoor! Dan heb je ook de Bose-installatie? Dat is het enige dat deze niet heeft dat ik ECHT jammer vind. Geen privacy glass, geen pano, geen inparkeerautomaat vind ik allemaal niet zo spannend. Aan de andere kant heb ik nog nooit een auto gehad met premium geluid
Wij hebben overigens ook wel naar een Astra gekeken, maar net een tikkeltje te klein voor onze gigantische koffers, een buggy, een kinderstoeltje en al dat soort fratsenDaarbij wilde ik niet de 1.2 Turbo vanwege het gedoe met de distributieriem en dan valt er direct een gigantisch stuk van het aanbod weg.
Al heb je bij een Insignia al nauwelijks aanbod zonder dat je überhaupt heb gefilterd
Qua het verbruik, ik hoor gemengde verhalen over deze 1.5 Turbo, dus ik ben benieuwd. In ieder geval hou ik het met de Corsa ook 's avonds meestal rond de 110 (dan draait ie 3000rpm), want als je wel gewoon 130 gaat rijden gaat ie echt fors zuipen. Dat zal nu wel een stuk beter te doen zijn.
Privacy heeft deze dan wel, inparkeerassistent ook. Een keer geprobeerd: doet het perfect! Ik stond exact evenwijdig aan de auto er langs. Dat die scheef in zijn vak stond en ik bijgevolg ook zullen we maar even in het midden laten
De 1.2 Turbo wou ik ook per se niet. Vandaar dat ik ook voor een pre-facelift variant ben gegaan. Deze heeft de 1.4 SIDI Turbo. Eigenlijk een kleinere variant van de 1.5 Turbo die jij nu hebt (beide GM SGE).
Grote kans dat je met de Insignia niet veel onzuiniger gaat zijn dan de Corsa, ondanks het grotere formaat, vermogen en luxe. Ik rijd met mijn Astra nu ook zuiniger dan de Corsa D die ik hiervoor had
:strip_exif()/f/image/ZsKSi8jtIEtYWvd0kAFbLbS2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FhoqXxxV2QbSYLehDAd7S3m2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z6vZqer15LCE5kc1sQkoAb9v.jpg?f=fotoalbum_large)
4 personen, hond, en tot de nik met bagage. 13,6kWh/100km
Bijna 10K kilometer gereden en tot nu toe nog niks te klagen (afkloppen). Alles werkt prima, stoelen zijn fantastisch, auto is stil en heeft meer dan voldoende vermogen
-ik krijg Android Auto niet aan de praat. M'n telefoon laadt wel met de kabel, maar de auto zegt dat er niets verbonden is. Ik denk dat het aan de kabel ligt, maar ik heb verder eigenlijk alleen maar usb-c naar usb-c liggen terwijl de poorten voorin usb-a zijn dus kan ook geen andere kabel proberen. Heb inmiddels voor een paar tientjes een dongel gekocht om er een draadloze Android Auto van te maken. Komt vandaag binnen, dus hoop dat dat de oplossing gaat zijn.
-elektrisch inklapbare spiegels lijken alleen te werken met een knopje in de auto of via de handzender. Is er geen mogelijkheid dat ze inklappen als de auto keyless op slot gaat? De 2020 Grandland van m'n ouders doet dat wel, maar hier is de instelling "automatisch inklappen spiegels" alleen voor de handzender blijkbaar.. Die gebruik ik alleen nooit.
-helaas geen "domme" CC te maken van de ACC, maar vooralsnog vind ik het prima werken. Alleen bij wegrijden bij een stoplicht of in de file heeft ie even een tikje gas nodig want dan trekt ie altijd enorm traag op of blijft ie zelfs stilstaan.
Had dus wel graag kunnen switchen naar een domme cc voor de momenten dat het bijvoorbeeld hard regent en de radar zegt dat ie niet beschikbaar is maar dan moeten we maar de limiter gaan gebruiken in dat soort situaties.
Verder gewoon een heerlijke auto tot dusverre. Het enige dat ik zou kunnen aanmerken is dat de automaat net iets geraffineerder zou kunnen zijn, maar dit is nog de oude 6-bak in plaats van de nieuwe 9-bak en het is alsnog wel een ruime voldoende voor mij. Sowieso is dit mijn eerste automaat.
HUD is echt een underrated optie, ik had dat nog nooit gehad maar het is echt top. Auto heeft de standaardspeakers ipv Bose, maar geluid is alsnog prima. Enige dat ik jammer vind is dat ie geen privacy glass achter heeft, maar je kan niet alles hebben. De inparkeerautomaat, pano of kunnen kiezen tussen verschillende rijmodi mis ik echt niet.
Ook echt heel degelijk, m'n ouders hebben dus een Grandland uit hetzelfde jaar als onze Insignia met ongeveer hetzelfde aantal kilometers maar die heeft al flink wat kraakjes in het interieur. Knopjes voelen ook echt een stuk minder degelijk in de Grandland. Wat dat betreft is wel te merken dat dat een PSA-product is en de Insignia nog een GM.
Heel tof! Ik ben alleen ooit in Oslo geweest toen ik nog jong was en ik drukte en feesten enzo wilde, maar nu ik ouder ben staat de rust van de Noorse natuur heel hoog op m'n lijstje. Misschien deze zomer heenrijden nu we de Insignia hebbenRene schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:13:
Lekker wezen touren dit weekendeffectief bereik van de Grandland is nu ruim 500km (het gaat niet snel maar is wel genieten).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
4 personen, hond, en tot de nik met bagage. 13,6kWh/100km
Bijna 10K kilometer gereden en tot nu toe nog niks te klagen (afkloppen). Alles werkt prima, stoelen zijn fantastisch, auto is stil en heeft meer dan voldoende vermogen
Ook echt een hele fraaie wagen zo'n nieuwe Grandland hoor!
Zover ik weet kan dit niet inderdaad. Alleen vanaf de knop op de deur, de sleutel ingedrukt houden of natuurlijk met de hand inklappen. Je kan wel je auto naar je laten toeteren bij automatisch afsluiten van de wagen dat is wel een grappige gimmick. Ik heb er zelfs de weg bezuinigde tweede toon toeter voor geretrofit want hij klinkt zonder te iel vind ikVld1989 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:15:
-elektrisch inklapbare spiegels lijken alleen te werken met een knopje in de auto of via de handzender. Is er geen mogelijkheid dat ze inklappen als de auto keyless op slot gaat? De 2020 Grandland van m'n ouders doet dat wel, maar hier is de instelling "automatisch inklappen spiegels" alleen voor de handzender blijkbaar.. Die gebruik ik alleen nooit.
Verder goed om te lezen dat de auto bevalt! Is het vooral wennen aan de automaat denk je of hoor je iets dat niet lekker loopt? Mijn automaat schakelt boterzacht en om dat te behouden heb ik hem beuwst bij 50k km laten flushen door een transmissie specialist. Lifetime olie bestaat niet en mij werd geadviseerd om in ieder geval ergens bij 80k km (zonder verdere klachten) onderhoud aan de bak te doen.
Er zijn echter ook genoeg mensen die nooit de olie van hun tranmissie zullen verversen en waarbij het ook goed gaat. Pas met flushen beginnen wanneer je klachten ervaart is vaak net te laat en lost vaak het euvel niet op.
Verder heb ik het Bose pakket erop en dit klinkt OK. Het is niet zo hoogwaardig zoals andere merken premium audio aanbieden (VAG/Volvo etc) maar het systeem klinkt niet slecht. Zit er bij de standaard audio wel een subwoofer bij of ontbreekt die?
Het kan aan mijn auto liggen maar ik vind de insi b deurkaarten best wel kraken eerlijk gezegd
één is geen, twee is één
Jammer van dat inklappen, best onlogisch eigenlijk dat dat niet automatisch werkt bij keyless. Dan maar aanwennen dat ik op het knopje in de deur druk. Toeteren vond ik echt zwaar irritant toen ik ooit een roadtrip in de VS deed en alle auto's dat hadden dus dat heb ik lekker uitgeschakeld.Wackoz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Zover ik weet kan dit niet inderdaad. Alleen vanaf de knop op de deur, de sleutel ingedrukt houden of natuurlijk met de hand inklappen. Je kan wel je auto naar je laten toeteren bij automatisch afsluiten van de wagen dat is wel een grappige gimmick. Ik heb er zelfs de weg bezuinigde tweede toon toeter voor geretrofit want hij klinkt zonder te iel vind ik![]()
Verder goed om te lezen dat de auto bevalt! Is het vooral wennen aan de automaat denk je of hoor je iets dat niet lekker loopt? Mijn automaat schakelt boterzacht en om dat te behouden heb ik hem beuwst bij 50k km laten flushen door een transmissie specialist. Lifetime olie bestaat niet en mij werd geadviseerd om in ieder geval ergens bij 80k km (zonder verdere klachten) onderhoud aan de bak te doen.
Er zijn echter ook genoeg mensen die nooit de olie van hun tranmissie zullen verversen en waarbij het ook goed gaat. Pas met flushen beginnen wanneer je klachten ervaart is vaak net te laat en lost vaak het euvel niet op.
Verder heb ik het Bose pakket erop en dit klinkt OK. Het is niet zo hoogwaardig zoals andere merken premium audio aanbieden (VAG/Volvo etc) maar het systeem klinkt niet slecht. Zit er bij de standaard audio wel een subwoofer bij of ontbreekt die?
Het kan aan mijn auto liggen maar ik vind de insi b deurkaarten best wel kraken eerlijk gezegdIk heb nog niet de interesse gehad ze los te halen om te kijken wat het veroorzaakt maar als ik in de bovenkant van de voordeur 'knijp' dan komt er bij mij een aardige collectie kraakjes vrij. Op de deurkaarten na vind ik het interieur wel degelijk en zit er bij mij geen speling of gekraak in of op.
Qua de automaat, het is voor het eerst dat ik langere tijd met een automaat rij, maar m'n ouders hebben ook een automaat en door mijn studiebijbaan als hiker heb ik best veel verschillende automaten gereden. Wat dat betreft kan de bak iets geraffineerder, met name bij terugschakelen. Opschakelen gaat inderdaad onmerkbaar. Hoor zeker geen gekke bijgeluiden ofzo, volgens mij is dit gewoon het karakter van de bak omdat die iets ouderwetser is dan de automaat van na de 2020 facelift. Lees dat ook in de meeste testen terug.
Subwoofer zit hier denk ik niet in maar ik weet het niet 100% zeker. Geluid vind ik gewoon prima. Luister toch meestal podcasts in de auto
/f/image/2vt3mrqEMCTWopl0UoIm1kyO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cx094Klr3WuWyF8VJtcFuEN8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u9gBoGviVlQHNgUqqPRUTjsc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/phqZQIm68x9KzplmaaoKkiI1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WPOxWRoXDiykDbok9wmCFHwl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jisRcPbWg2HK4fwy4oPvDWJi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xtNpjknrOG0BsaBtQIKzdlKR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hwaecr8qjnFMIeZgxy2BKfw0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jA01UCFpw9b7WEcRqE8KkgZ4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eWK2cCc8rSKhgD23Ep5Ydd5X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pptyc3oXCTePXrmQnyMkHa9W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UjUGttgU7Zt3gmjmqBPA4kpe.jpg?f=fotoalbum_large)