verstappen33 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:44:
Ik heb sindskort een probleempje met mijn Astra K 1.0 uit 2017..
1,5 week geleden merkte ik dat de auto een beetje begon te sputteren terwijl ik op de cruise control reed (snelweg)..
Geen lampjes of iets dergelijks, dus gewoon doorgereden (moest nog 40km).
Vlak voordat ik thuis was, kreeg ik de melding ESP Service, en het ESP lampje ging branden.
Wanneer ik gas geef dan verdwijnt de melding weer (en lampje gaat uit), maar bij constante snelheid komt de melding snel terug (en motor blijft stotteren wanneer ik constante snelheid rijdt.
Enkele dagen later (niet heel veel gereden) kwam er een oranje motorstorings lampje erbij.
Uit laten lezen bij de garage, maar die kon zo gauw niet een duidelijke oorzaak vinden behalve de melding P0302 Cilinder 2 misfire.
Boel gereset en een afspraak gemaakt voor verder onderzoek (helaas pas over 1,5 week)..
Ondertussen zelf een OBD2 apparaatje via Ali gekocht om zelf ook wat onderzoek te doen..
Helaas kom ik ook niet verder dan alleen die melding P0302 Cilinder 2 misfire
Op internet lees ik zeer veel en diverse verhalen wat het kan zijn..
Ik ben zelf ook redelijk handig als het gaat sleutelen, maar heb wat minder kaas gegeten van de juiste oplossing vinden..
Via een kennis de volgende tip gekregen..
- Bobine van 2 cilinders omwisselen, kijken of het probleem verplaatst van cilinder 2 naar bijvoorbeeld 1.
- Bougies preventief vervangen (zijn vervangen bij 60k, nu staat er 97k op de teller)
Als dit het probleem niet oplost dan zit het waarschijnlijk verder in het motorblok of zelfs in de ECU..
Inmiddels heb ik de bobine omgewisseld tussen 2 cilinders, maar het probleem blijft op cilinder 2 terugkomen (ook na reset).
Bougies staan in bestelling, die komen morgen of uiterlijk maandag binnen.
Zijn er hier mensen bekend met deze melding??
Verder heb ik geen foutcodes in het systeem staan.