Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste
Acties:
  • 959.443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:30

AMDFreak

Intel is zo..

@JME Deze melding heb ik ook al 2x eerder gehad, ook midden in de nacht. Maar de volgende ochtend start de auto alsof er niets aan de hand is.
Maar ik denk dat het deels door de temperatuur komt.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:38

JME

zeg maar Jamie

Dank voor het meedenken allemaal. Stelt enigszins gerust, maar ik blijf het vaag vinden. Betreft overigens een Corolla TS, dus HEV (zonder P). Weet niet of dat nog iets uitmaakt. Ik zal het eens noemen als ie binnenkort op mag voor de display terugroep.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

JME schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:52:
Dank voor het meedenken allemaal. Stelt enigszins gerust, maar ik blijf het vaag vinden. Betreft overigens een Corolla TS, dus HEV (zonder P). Weet niet of dat nog iets uitmaakt. Ik zal het eens noemen als ie binnenkort op mag voor de display terugroep.
Zelf ook een TS 1.8 en 2.0 gereden. Veel korte ritjes. Nooit meegemaakt in 50.000 kilometers. Voor mij en misschien andere lezers ook te weten, welk bouwjaar is de jouwe?

[ Voor 5% gewijzigd door Omni op 01-02-2026 14:05 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:01
JME schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:52:
Yaris doet dat ook. Ik was al bang dat het aan mijn dashcam lag.. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

Zo, voor een paar tientjes een ali carplay android auto boxje voor de rav4 besteld, werkt boven verwachting op de standaard radio en het standaard scherm. Resolutie is dus wel matig 720x640 of zo, maar het werkt allemaal keurig geïntegreerd met het stuurwiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhElYR0z5Sq4fzNSFTEXQvgFZvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HY2NPXzvfRMPyUvHa6icHk6c.jpg?f=fotoalbum_large

• JME

JME

zeg maar Jamie

Omni schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:05:
[...]

Zelf ook een TS 1.8 en 2.0 gereden. Veel korte ritjes. Nooit meegemaakt in 50.000 kilometers. Voor mij en misschien andere lezers ook te weten, welk bouwjaar is de jouwe?
1.8 van maart ‘24.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Omni schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:05:
[...]

Hoe is jouw ervaring met het verschil tussen de Corolla 1.8 en 2.0? Is de 2.0 de meerprijs waard? Buiten dat deze motor meer vermogen biedt, is hij wellicht ook stiller omdat hij minder hard hoeft te werken voor hetzelfde vermogen tov de 1.8? De nieuwe 1.8 is er nu in 140 variant zag ik. Deze komt dan wellicht ook weer dichter in de buurt van de 2.0.

• Omni
  • Niet online

Omni

cordonbleu schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Hoe is jouw ervaring met het verschil tussen de Corolla 1.8 en 2.0? Is de 2.0 de meerprijs waard? Buiten dat deze motor meer vermogen biedt, is hij wellicht ook stiller omdat hij minder hard hoeft te werken voor hetzelfde vermogen tov de 1.8? De nieuwe 1.8 is er nu in 140 variant zag ik. Deze komt dan wellicht ook weer dichter in de buurt van de 2.0.
Ik heb de oude 1.8 gereden (bj 2022) met de 122pk motorisering en daarna overgestapt op de 184pk 2.0 liter (bj 2023).

Ik heb niet gereden met de nieuwe 1.8 140pk die een sterkere elektromotor heeft.

Ieder van de auto's zijn in stadsverkeer (snelheden tot 50km/u zeg maar) keurig vlot, maar zodra je de 50 voorbij komt leun je niet meer zo op de elektromotor en ga je met name bij de (oude) 1.8 merken dat hij best bescheiden is in vermogen. Heb 20.000km gereden in de 1.8 122pk en daarmee een gemiddelde van 1:19 gehaald in al die kilometers. Met de 2.0 184pk heb ik 30.000 gereden met een gemiddelde van 1:17. De reden voor mijn overstap naar de 2.0 was in ieder geval onder andere dat ik veel meer rijplezier had met de 2.0. Uiteindelijk die geruild voor een RAV4 PHEV. Het enige wat ik nog wel eens mis aan de 2.0 TS is het betere bochtenwerk. Op elk ander vlak is de RAV4 (voor ons!) beter.

Gekeken naar de prijzen van occasions vind ik de nieuwe 1.8 met 140pk te duur t.o.v. de (oudere) 2.0 liter. Ga echter vooral zelf proefrijden. Het is ook maar wat je belangrijk vindt, verbruik t.o.v. prijs, garantie etcetera.

Oh en, geen van deze auto's is objectief stil als je het gaspedaal intrapt. Heb zelf de CVT geluiden nooit vervelend gevonden, vind het wel wat hebben juist. Het klopt in mijn beleving zeker dat je met de 2.0 het pedaal minder hard in hoeft te trappen dan de 1.8 om even ver vooruit te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Omni op 01-02-2026 15:42 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-02 15:24

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Andrehj schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:41:
@JME Het komt ook omdat Toyota er bij haar hybrides er om ombegrijpelijke redenenen niet voor kiest om de 12V accu tussendoor automatisch bij te laden (met stroom uit de HV-accu) als deze te leeg dreigt te raken. EV's doen dat tegenwoordig (nagenoeg) allemaal wel, en ook bij een PHEV zou dat makkelijk moeten kunnen.
Ik neem aan dat je bijladen vanuit de HV accu bedoeld als de auto uit staat?

De reden waarom dat niet gedaan wordt is om te voorkomen dat de HV accu te ver ontladen raakt.
Als de auto word uit gezet met bv een bijna lege HV accu, zou deze, bij langere stilstand en continue de 12v laden ook te ver ontladen kunnen raken.
Als dat gebeurd heb je namelijk echt een probleem.

Bij de PHEV wordt de 12v accu wel geladen vanuit de HV accu, zolang deze "aan de stekker hangt".

[ Voor 31% gewijzigd door Thasaidon op 01-02-2026 18:26 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Thasaidon schreef op zondag 1 februari 2026 @ 18:23:
Ik neem aan dat je bijladen vanuit de HV accu bedoeld als de auto uit staat?
Ja.
De reden waarom dat niet gedaan wordt is om te voorkomen dat de HV accu te ver ontladen raakt.
Als de auto word uit gezet met bv een bijna lege HV accu, zou deze, bij langere stilstand en continue de 12v laden ook te ver ontladen kunnen raken.
Als dat gebeurd heb je namelijk echt een probleem.
Uiteraard, maar zolang die boven bijvoorbeeld 20% is, zou dat toch geen enkel probleem moeten zijn? Dat kun je eenvoudig programmeren lijkt me.
Bij de PHEV wordt de 12v accu wel geladen vanuit de HV accu, zolang deze "aan de stekker hangt".
Dat zou dus ook prima kunnen als ie niet aan de stekker hangt, zolang de HV accu niet te leeg is.
Een 12V accu is maar zo'n 12V*50Ah= 0.6 kWh. Die kun je uit de HV accu heel vaak opladen.
Met het huidige systeem laat Toyota haar klanten gewoon totaal onnodig met een lege 12V accu stranden. :w
Ik vind dat bijzondere klantonvriendelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 01-02-2026 20:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• cordonbleu
  • Niet online
Ze hadden het ook met een simpele knop in het dashboard al prima kunnen ondervangen, zoals Kia dat wel heeft. Bij een te lage 12V accu kan je die 'resetten' en met een druk op die knop krijgt hij een boost van de HV accu. Snap niet dat Toyota dat niet op zijn minst heeft geïmplementeerd.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:00
Omni schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:35:
[...]

Ik heb de oude 1.8 gereden (bj 2022) met de 122pk motorisering en daarna overgestapt op de 184pk 2.0 liter (bj 2023).

Ik heb niet gereden met de nieuwe 1.8 140pk die een sterkere elektromotor heeft.

Ieder van de auto's zijn in stadsverkeer (snelheden tot 50km/u zeg maar) keurig vlot, maar zodra je de 50 voorbij komt leun je niet meer zo op de elektromotor en ga je met name bij de (oude) 1.8 merken dat hij best bescheiden is in vermogen. Heb 20.000km gereden in de 1.8 122pk en daarmee een gemiddelde van 1:19 gehaald in al die kilometers. Met de 2.0 184pk heb ik 30.000 gereden met een gemiddelde van 1:17. De reden voor mijn overstap naar de 2.0 was in ieder geval onder andere dat ik veel meer rijplezier had met de 2.0. Uiteindelijk die geruild voor een RAV4 PHEV. Het enige wat ik nog wel eens mis aan de 2.0 TS is het betere bochtenwerk. Op elk ander vlak is de RAV4 (voor ons!) beter.

Gekeken naar de prijzen van occasions vind ik de nieuwe 1.8 met 140pk te duur t.o.v. de (oudere) 2.0 liter. Ga echter vooral zelf proefrijden. Het is ook maar wat je belangrijk vindt, verbruik t.o.v. prijs, garantie etcetera.

Oh en, geen van deze auto's is objectief stil als je het gaspedaal intrapt. Heb zelf de CVT geluiden nooit vervelend gevonden, vind het wel wat hebben juist. Het klopt in mijn beleving zeker dat je met de 2.0 het pedaal minder hard in hoeft te trappen dan de 1.8 om even ver vooruit te komen.
@cordonbleu ik sluit me aan bij dit verhaal. Ik ben bekend met beide motoren en heb zelf een 2.0.
Vind deze toch een stuk lekkerder rijden, omdat je merkt dat je wat "over" hebt met inhaalacties en invoegen op de snelweg. Verbruik is ook keurig; afgelopen weekend had ik 2 keer een rit van een uur (90% snelweg), heen 1 op 20, terug 1 op 19. Op de terugweg kon ik de helft van de rit 130 rijden, wat het verbruik toch hoger maakt. Desalniettemin keurige cijfers denk ik gezien de temperaturen.

Ik heb het hier al eerder genoemd, maar er zit wat mij betreft maar 1 nadeel aan de 2.0. Met koud weer en al bij enigszins meer vermogen vragen dan normaal komt er een enorme pluim witte rook uit de uitlaat. Vloer ik het gaspedaal dan zet ik de weg in een rookgordijn en zie ik geen auto's meer in m'n binnenspiegel :o
Beetje het idee van een defecte koppakking, alleen is dit by design :+
Het is maar heel kortstondig en vervliegt snel, volgens mij is het iets van condens wat in de einddemper blijft liggen oid. Het maakt niet uit of ik het in het begin van de rit doe of na een uur rijden. Komt de temperatuur in de buurt van de 10 graden dan is het al een heel stuk minder of zelfs afwezig, en in de zomer maakt het niet uit hoe hard ik accelereer, er is dan gewoon niks zichtbaar.

Het is geen technisch mankement dus ik lig er in dat opzicht niet wakker van, maar ik vind het niet echt des Toyota om met een pluimende auto rond te rijden. Met doseren van vermogen is er wel prima omheen te werken en bij warmer weer is het gelukkig niet eens een issue. Ik heb het bij de 1.8 motoren nog niet gezien of meegemaakt, maar daar ook wat minder ervaring mee.

Join het GoT Pulse-Team!

• Thasaidon

Thasaidon

Denman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:03:
[...]
Ik heb het hier al eerder genoemd, maar er zit wat mij betreft maar 1 nadeel aan de 2.0. Met koud weer en al bij enigszins meer vermogen vragen dan normaal komt er een enorme pluim witte rook uit de uitlaat. Vloer ik het gaspedaal dan zet ik de weg in een rookgordijn en zie ik geen auto's meer in m'n binnenspiegel :o
Dit fenomeen is niet specifiek voor de 2.0.
Ik had dit ook met onze 2019 Corolla TS 1.8, echter was het bij mij dan geen rookgordijn.

Overigens vond ik de 1.8 ook prima rijden.
Afgeladen met 4 personen, kofferbak vol en berg op in zuid Frankrijk, ging prima met de cruisecontrol op 130.
De ICE maakt dan alleen veel toeren en dat hoor je. Maar heb ik me persoonlijk nooit aan gestoord.

Ik kan hem alleen vergelijken met de 2022 Corolla Cross 2.0 First Edition die wij daarna hadden.
Deze was idd iets stiller, maar is natuurlijk ook een andere auto met nieuwer hybride systeem.

Overigens is onze huidige 2025 RAV4 PHEV 2.5 tot nu toe de meest stille auto, maar dat is natuurlijk helemaal niet te vergelijken :)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:07

vhal

ಠ_ಠ

Qua rij-, wind- en bijgeluiden vind ik de Corollla Cross (een 2.0 uit 2023) wel een redelijke herriemaker, het gebrek aan geluidsisolatie is wel iets om rekening mee te houden. De CVT stoort mij eigenlijk niet maar ik rij wel redelijk rustig. Momenteel staat de auto op winterbanden (Yokohama nog wat, ws. door de vorige eigenaar gekocht via de dealer of zo), de rijgeluiden zijn wel toegenomen maar nog niet hinderlijk.

De witte rookpluimen herken ik overigens niet.

Strava

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
cordonbleu schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:19:
Ze hadden het ook met een simpele knop in het dashboard al prima kunnen ondervangen, zoals Kia dat wel heeft. Bij een te lage 12V accu kan je die 'resetten' en met een druk op die knop krijgt hij een boost van de HV accu. Snap niet dat Toyota dat niet op zijn minst heeft geïmplementeerd.
Dat snap ik niet. Dit moet automatisch gaan. Aan een knop op het dashboard heb je niks als je auto op "lang parkeren" op de pier in Holwerd staat en je zelf drie weken vakantie aan het vieren bent op Ameland...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Thasaidon

Thasaidon

@Andrehj
Ik vermoed dat die knop ook alleen bedoeld is om de 12v accu een jumpstart te geven vanuit de HV zodat de auto weer gestart kan worden.
Dat scheelt zelf een jumpstarter aanschaffen en aansluiten, of de Toyota service dan wel ANWB bellen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Thasaidon schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:27:
@Andrehj
Ik vermoed dat die knop ook alleen bedoeld is om de 12v accu een jumpstart te geven vanuit de HV zodat de auto weer gestart kan worden.
Dat scheelt zelf een jumpstarter aanschaffen en aansluiten, of de Toyota service dan wel ANWB bellen.
Dat is toch ook sneu dat je zo'n knop in je interieur/dashboard plaatst omdat je weet dat je een incompleet product levert. 8)7

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:43
@Denman was dat niet alleen zo met de kou en mist? Viel mij van de week ook op, maar was alleen even in de ochtend. Veel vocht in de lucht, water in de uitlaat en vroemmm :+

zag dat andere autos het ook hadden anders zou ik mij zorgen gaan maken bij zoveel waterdamp :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Denman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:03:
[...]

@cordonbleu ik sluit me aan bij dit verhaal. Ik ben bekend met beide motoren en heb zelf een 2.0.
Vind deze toch een stuk lekkerder rijden, omdat je merkt dat je wat "over" hebt met inhaalacties en invoegen op de snelweg. Verbruik is ook keurig; afgelopen weekend had ik 2 keer een rit van een uur (90% snelweg), heen 1 op 20, terug 1 op 19. Op de terugweg kon ik de helft van de rit 130 rijden, wat het verbruik toch hoger maakt. Desalniettemin keurige cijfers denk ik gezien de temperaturen.
Dat zijn hele nette cijfers. Mijn 2.0 heeft bij deze temperaturen op de snelweg ongeveer een verbruik van 1 op 15/16. Dat is op een rit van 66 kilometer waarvan een goede 60 kilometer snelweg (bij ~110km/h).

De forse hoeveelheid waterdamp herken ik overigens ook :D

[ Voor 3% gewijzigd door BastiaanN op 02-02-2026 19:52 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:47
Met de lage temperaturen haal ik ook maar 1 op 16 met de Corolla TS 1.8 :(

• Thasaidon

Thasaidon

@True
Tja, KIA voorziet blijkbaar standaard in problemen met leeglopende 12v accu's.
Toyota niet, ondanks dat ook bij Toyota die problemen spelen.

• cordonbleu
  • Niet online
Kia doet er tenminste preventief iets aan. Beter binnen op een knopje kunnen drukken en starten, ipv je booster zoeken en buiten onder de motorkap moeten rommelen om je auto gestart te krijgen.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

charrel

Cortisol4life..

Thasaidon schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:01:
@True
Tja, KIA voorziet blijkbaar standaard in problemen met leeglopende 12v accu's.
Toyota niet, ondanks dat ook bij Toyota die problemen spelen.
Door schade en schande vermoedelijk, aangezien een vriend in zijn eerste lease elektrische KIA ongeveer elke week de pechservice kon bellen na een weekje thuiswerken :o

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Iemand die toevallig wat meer weet over de boordlader van de Toyota C-HR+ in de brochure: https://datablob.toyota.nl/data/brochures/C-HR+brochure.pdf op pag. 37 staat: 'n.n.b.', maar de auto staat over 9 weken al bij mijn schoonouders op de oprit.

Ik heb Toyota Nederland gevraagd en die geven dit aan:
quote: Mijn bericht
Dag,
I.v.m. het plaatsen van een laadpaal ben ik aan het kijken naar jullie technische specificaties zoals ze in de C-HR+ brochure staan: https://datablob.toyota.nl/data/brochures/C-HR+brochure.pdf

Ik ben benieuwd wanneer er definitieve informatie gedeeld wordt voor het maximum laadvermogen bij 1-fase.
Op pag. 37 staat hier namelijk nog 'n.n.b.' terwijl er wel een laadtijd met 1-fase aansluiting 28A wordt afgegeven.

Mag ik daarmee aannemen dat 1-fase 6,6kW sowieso mogelijk is en dat er mogelijk nog een hoger vermogen mogelijk is op 1-fase laden?
Toyota Nederland:
quote: Reactie Toyota Nederland
Op dit moment hebben wij helaas nog geen definitieve informatie vanuit de fabrikant over het maximale 1‑fase laadvermogen van de C‑HR+. Om die reden staat in de brochure nog ‘n.n.b.’ vermeld. De informatie die al wel is opgenomen over laadtijden is bedoeld als indicatieve waarde, maar vormt nog geen officiële bevestiging van het uiteindelijke laadvermogen.
Mijn gut-feeling zegt dat enkel de Executive ook op 1-fase 32A kan laden en gezien die ook 22kW kan dus een hogere snelheid boordlader heeft. En dat de twee andere uitvoeringen dat niet halen.
Anderzijds snappen ze ook niet dat 3x16A zeker geen 22kW is dus daar staat ook nog wel een leuke fout. Het is wel duidelijk dat Toyota wat achterloopt met EVs, als ze zelfs al moeite hebben met het correct invullen van een brochure :9

Ter referentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxixPJz4haK8YSTor4gPVctbTCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQOExDo0Txa6N1bhFCzOHzoN.png?f=fotoalbum_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Denman
charrel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:26:
[...]

Door schade en schande vermoedelijk, aangezien een vriend in zijn eerste lease elektrische KIA ongeveer elke week de pechservice kon bellen na een weekje thuiswerken :o
Een maat van mij is ook overgestapt van Toyota naar KIA, in zijn geval een EV6. Ik vind het een mooie auto, hij is lekker rap en binnen ziet het er ook netjes uit. Maar hij staat ook vaker bij de dealer dan hem lief is. Wat dat betreft heeft hij spijt :P

Over betrouwbaar gesproken. Zojuist ging ik even tanken voor mijn vrouw, ze heeft daar een hekel aan. Nou prima, ik vind dat niet erg om te doen. Dus ik weer in die Yaris van inmiddels 26 jaar oud naar het tankstation. Hij kwam in juni al vlekkeloos door de APK en halverwege de rit besefte ik: hey, ik hoor gewoon to-taal geen kraakjes als ik over drempels rij. Terwijl ik in m'n Corolla TS die zo'n 20 jaar jonger is afgelopen weekend toch wel e.e.a. hoorde kraken aan het onderstel. Nu lig ik daar normaal niet zo wakker van, maar ik dacht ik ga het bij de beurt over een paar weken toch even aan geven. Maar het bewijst maar weer dat Toyota, zeker destijds, echt oersterke en betrouwbare auto's bouwde. Natuurlijk is dat nog steeds het geval, maar zo onverwoestbaar als toen is het ook niet helemaal meer.

Verder rijdt dat autootje echt nog fenomenaal voor z'n leeftijd. Automaat is nog heerlijk soepel en zit er nog meer dan voldoende pit in die 1.3 motor. Alle knoppen werken nog, alle verlichting van de knoppen ook, het enige wat me op viel is een defect kentekenlampje (eerste afkeurpunt in juni al te pakken :+)
Auto hebben we overgenomen van m'n oma nadat ze niet meer durfde te rijden. Zo houden we 'm mooi in de familie :)

Join het GoT Pulse-Team!

• NiGeLaToR
@Denman ja mijn RAV4 had ook kraakje in onderstel, maar dat was met een spray gefixt. Doen ze nu elke beurt en ik nooit meer kraakje.

Enige wat er bij mij soms geluid geeft is de zooi die ik er zelf in en aan gefreubeld heb.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Denman
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:42:
@Denman ja mijn RAV4 had ook kraakje in onderstel, maar dat was met een spray gefixt. Doen ze nu elke beurt en ik nooit meer kraakje.

Enige wat er bij mij soms geluid geeft is de zooi die ik er zelf in en aan gefreubeld heb.
Ja ik weet inderdaad dat dat bij de Aurissen ook veelvuldig gedaan werd. Kwam na verloop van tijd wel weer terug maar idd hielp het wel even. Ik vond het vooral gewoon grappig dat zo'n oud beestje het nog zo goed doet. Terwijl ik vrijwel zeker weet dat qua onderstel alleen de stabilisator stangetjes ooit zijn vervangen. En buiten dat om gaat ie al jaren sprayloos en zonder kraken drempels over :)

Join het GoT Pulse-Team!

• NiGeLaToR
@Denman ja das wel bijzonder.
Zou het komen omdat het uit een tijd komt waarin weekmakers gewoon goed moesten zijn en BPA’s en andere giftige meuk gewoon in plastics en rubbers mochten zitten?

Heb ook zo’n mixer hier die ik laatst in een museum zag staan. Werkt nog steeds prima. Origineel snoertje en alles, bijna 50 jaar oud :+

Leuk dat ie in de familie blijft! :)

• Denman
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:51:
@Denman ja das wel bijzonder.
Zou het komen omdat het uit een tijd komt waarin weekmakers gewoon goed moesten zijn en BPA’s en andere giftige meuk gewoon in plastics en rubbers mochten zitten?

Heb ook zo’n mixer hier die ik laatst in een museum zag staan. Werkt nog steeds prima. Origineel snoertje en alles, bijna 50 jaar oud :+

Leuk dat ie in de familie blijft! :)
Ja mooi is dat, die oude meuk blijkt toch vaak erg goed gemaakt :)

Ik kan me voorstellen dat het in deze tijd al snel als "planned obsolescence" wordt gezien. Maar dat past niet in de Kaizen filosofie van Toyota. Als je ook ziet hoe strikt het interne garantieproces loopt, dan valt dat niet te rijmen met Planned obsolescence. Ze zijn bij Toyota echt ziek van de problematiek m.b.t. de 12V accu's . Net zoals ze toen ziek waren van de diesel AD motoren. Ik denk dat er weinig fabrikanten zijn die de garantie op een motor verlengen omdat ze vinden dat ze een slechte prestatie hebben geleverd. (I'm looking at you VW :'))

Het zal dus denk ik ook wel te maken hebben met wat je noemt: regels en wetgeving waardoor ze nu ook qua onderdelen andere kwaliteit binnen krijgen.

En zeker leuk dat ie in de familie blijft! Het was meer bij toeval. Ik rij niet zo veel meer, ga op de fiets naar het werk en in het begin pakte m'n vrouw dus de Corolla. Maar die vindt een kleiner autootje toch fijner dan mijn TS als ze naar het werk moet, waar de parkeerplekken toch krap zijn. Dus ze is er helemaal happy mee :)

Join het GoT Pulse-Team!

• NiGeLaToR
@Denman gaan ze nog wat doen met die accu’s denk je? Ouders hebben al twee keer hulp moeten bellen voor hun nagelnieuwe Corolla Cross. Erg suf.

Oude autos hebben ook wel meer karakter dan nieuwe. Niet om Jeremy Clarkson nostalgisch te worden, maar gewoon direct(er) contact met de machine en de weg. Nieuwe autos zijn oersaai.

En op een oudere auto schrijf je niets meer af.

• Denman
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:11:
@Denman gaan ze nog wat doen met die accu’s denk je? Ouders hebben al twee keer hulp moeten bellen voor hun nagelnieuwe Corolla Cross. Erg suf.

Oude autos hebben ook wel meer karakter dan nieuwe. Niet om Jeremy Clarkson nostalgisch te worden, maar gewoon direct(er) contact met de machine en de weg. Nieuwe autos zijn oersaai.

En op een oudere auto schrijf je niets meer af.
Ik denk het wel. Ik ben inmiddels al even niet meer bij de organisatie maar heb menig overleg gehad over de kwestie jaren geleden. Toyota heeft een naam hoog te houden qua betrouwbaarheid, en hoewel een 12V accu een relatief goedkoop en onschuldig probleem is (het is niet gevaarlijk) levert het voor eigenaren en berijders toch vervelende situaties op. Niets vervelender dan een auto die niet wil starten als je ergens heen moet. Of dat nou werk, familie, een feestje of een spoedgeval is.

Het levert ook enorme reputatieschade op voor Toyota, want de omgeving doet er toch gauw lacherig over. "Ha, jij hebt toch een super betrouwbaar merk, en wat is dit dan?". Het is wat je zegt: je hebt een mooie nieuwe Corolla Cross voor de deur staan, en die start niet. Toyota zit hier echt mee in de maag. Want in de basis bouwen ze gewoon nog steeds super betrouwbare auto's, zeker in vergelijking met de concurrentie. Ik denk daarom dat er de komende maanden nog wel wat gaat gebeuren. Ik weet sowieso zeker dat er op de achtergrond hard gewerkt wordt aan dit probleem.

Destijds leek het een probleem met de accu's zelf te zijn (capaciteit nam te snel af) en leek het er op dat het met een nieuw type accu opgelost te zijn. Maar dit blijkt dus kennelijk niet het geval. Althans dat denk ik, want tijdens de introductie van de nieuwe accu's ben ik uit de automotive gegaan :)

Join het GoT Pulse-Team!

• NiGeLaToR
Dank voor de toelichting @Denman
Nou qua reputatie zijn mijn ouders er ondanks de relatieve onschuld van de fix er goed ziek van. Ze hebben nu maar een booster gekocht maar vinden het eigenlijk te eng om dat te gebruiken op een nieuwe auto. Pa wordt 75 dit jaar en ma die stuk jonger is wil gewoon betrouwbare auto voor de deur, daar istie voor gekocht.

Ben benieuwd, ze communiceren op dit moment naar mijn ouders in ieder geval niet dat ze het gaan oplossen.

Accu op peil houden is 1, maar (hoog) sluipverbruik kan net zo goed de boosdoener zijn. Als de accu dan beter is koop je alleen meer tijd tot die leeg loopt.

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-02-2026 07:34 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Toyota is ook niet heilig qua garantie hoor. Heb een Auris TS (2015) en die heeft last van het issue dat de pre-collision sensor achter de voorruit beslagen kan raken in de winter. Hierdoor krijg je foutmeldingen (systeem niet beschikbaar, ruit schoon maken). Is in het verleden een fix voor geweest (verwarmingselementje), ik heb daar naar geïnformeerd maar die termijn was verstreken. Fix zou mij nu €400 kosten :/ Voor die 5 dagen per jaar dat ik er last van heb laat ik het wel zo.

Maar het kan ook andersom, een paar jaar terug toen we nog een Yaris XP9 reden (2006) kreeg ik daar nog een terugroepactie op, iets met een raamschakelaar :+ Was toen al een auto van 15 jaar oud.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2026 09:09 ]

• Thasaidon

Thasaidon

@Denman @NiGeLaToR
Ik las op andere fora dat Toyota inmiddels "verbeterde" accu's zou plaatsen als blijkt dat jouw accu (binnen garantie) defect geraakt is door (te vaak) te diep ontladen zijn.
Echter lijkt niet iedere dealer dit te willen/doen.

Ook lees ik dat die verbeterde accu's na een tijdje dezelfde problemen geven bij weinig of enkel korte stukken rijden.

Het meest aannemelijke wat ik tot nu toe gelezen heb is dat het probleem niet zozeer in de accu's zelf zit. Maar in de manier waarop deze geladen worden tijdens het rijden. Deze zouden "gedoseerd" geladen worden, om het zo maar even uit te drukken. En niet gewoon voluit geladen tot ze vol zijn.
Bij korte ritten wordt de accu dus niet tot "vol" geladen, waardoor bij stilstand de accu dus ook eerder leeg is.

Dat zou ook verklaren waarom de verbeterde accu's of zwaardere accu's hetzelfde probleem krijgen.
Want als een accu niet vol geladen wordt, word ook de capaciteit steeds minder.

Maargoed, ik heb er verder geen verstand van en ben een van de gelukkigen die hier nog nooit last van gehad heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Thasaidon op 05-02-2026 09:04 ]

• NiGeLaToR
@Thasaidon lastig probleem voor ze, beter vinden ze een oplossing :)
Qua km's doen mijn ouders op zich best wat rijden, maar ook wel veel regionale ritjes van 10-15km enkele trip. Dat is gewoon kort, voor een auto. Hij staat niet hele weken stil, maar laatst had pa even de auto uitgezogen en de deuren open gelaten en was de accu na een half uurtje al plat door de binnenverlichting.

Laatste keer was er de dag ervoor mee gereden en in de ochtend.. leeg / niet starten.

• Omni
  • Niet online

Omni

NiGeLaToR schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:33:
Dank voor de toelichting @Denman
Nou qua reputatie zijn mijn ouders er ondanks de relatieve onschuld van de fix er goed ziek van. Ze hebben nu maar een booster gekocht maar vinden het eigenlijk te eng om dat te gebruiken op een nieuwe auto. Pa wordt 75 dit jaar en ma die stuk jonger is wil gewoon betrouwbare auto voor de deur, daar istie voor gekocht.
Hier echt 1:1 hetzelfde verhaal zij het met een Yaris Cross. Mijn bejaarde ouders hebben net ook het accuprobleem ervaren en ook een booster gekocht. De accu is weliswaar nu vervangen maar van wat ik ervan begrijp betekent dit niet dat het probleem niet terug kan komen. Zij rijden weinig kilometers en korte stukjes. Vind het allemaal een flink lullige situatie.

• Thasaidon

Thasaidon

@NiGeLaToR
Ja, het lijkt een lastig probleem, maar vooral een hardnekkig probleem als er niet vaak of korte ritten met de auto gereden worden.
En als de accu eenmaal een paar keer te ver ontladen is geweest, kun je hem maar beter (laten) vervangen.
Want dan zal hij de normale capaciteit ook niet meer halen.

Moderne auto's hebben helaas steeds meer systemen die niet helemaal uit gaan, maar in slaapstand gaan als de auto uit staat. Daardoor is er dus meer sluipverbruik.
Zo gaat bij ons bv de binnenverlichting aan als ik alleen al met de sleutel in mijn zak langs de auto loop, om maar een voorbeeld te noemen.

Onze 2019 Corolla TS had nog niet zo veel van die systemen en die heeft tijdens Corona gewoon weken achter elkaar stil gestaan. Maar startte iedere keer zonder problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Thasaidon op 05-02-2026 10:47 ]

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Blijkbaar blijft start accu weer een pijn punt. Bij mijn C-HR twee keer stuk in 100K km (bij 40K en bij 130K). Nu (vorige week) in de RAV4 na 50K ook dood. Stealership "ja, maar dat valt niet onder garantie". Na was beargumenteer (lichtelijk verhit) toch onder "coulance" vervangen.

Uiteindelijk was bij de CHR dat het enige probleem, en nu bij de RAV ook, maar het blijft irritant.

Gecensureerd.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Scheelt dat het bij de C-HR een simpele loodaccu is van 6 tientjes. RAV4 weet ik niet.

Bij mijn Auris TS zat er origineel een AGM accu in, die kosten €200 :X Ik heb er nu ook maar een simpele loodaccu in gezet, werkt prima.

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2026 11:21 ]

• Hemingr
  • Nu online
ThinkPad schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:21:
Scheelt dat het bij de C-HR een simpele loodaccu is van 6 tientjes.
Klopt, de kosten zijn ook het probleem niet. Maar het is wel bijzonder irritant als je doodmoe om 23:00 op schiphol aankomt na een werkbezoek en de auto niet wil starten ;). Voor RAV4 ook niet bijzonder duur volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Hemingr op 05-02-2026 11:23 ]

Gecensureerd.

• Omni
  • Niet online

Omni

Hemingr schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:20:
Blijkbaar blijft start accu weer een pijn punt. Bij mijn C-HR twee keer stuk in 100K km (bij 40K en bij 130K). Nu (vorige week) in de RAV4 na 50K ook dood. Stealership "ja, maar dat valt niet onder garantie". Na was beargumenteer (lichtelijk verhit) toch onder "coulance" vervangen.

Uiteindelijk was bij de CHR dat het enige probleem, en nu bij de RAV ook, maar het blijft irritant.
Welke type RAV4 was dit? Bouwjaar/reeks/HEV/PHEV?

• Hemingr
  • Nu online
Omni schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:32:
[...]

Welke type RAV4 was dit? Bouwjaar/reeks/HEV/PHEV?
2022 2.5 hybrid i-awd

Gecensureerd.

• LED-Maniak
Hemingr schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:22:
[...]

Klopt, de kosten zijn ook het probleem niet. Maar het is wel bijzonder irritant als je doodmoe om 23:00 op schiphol aankomt na een werkbezoek en de auto niet wil starten ;). Voor RAV4 ook niet bijzonder duur volgens mij.
Voor de zekerheid heb ik daarom een jumpstarter in de auto gelegd bij het reservewiel. Je weet maar nooit waar je een keer vast komt te zitten en de kosten heb je er dan direct uit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• cordonbleu
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:07:
[...]

Voor de zekerheid heb ik daarom een jumpstarter in de auto gelegd bij het reservewiel. Je weet maar nooit waar je een keer vast komt te zitten en de kosten heb je er dan direct uit.
Achterklep gaat volgens mij niet open met lege accu. Dan kan je hem beter in het handschoenen kastje oid leggen. Anders mag je acrobaat spelen.

• LED-Maniak
Goed punt :+ . bij mijn vorige auto kon de rugleuning vanuit de cabine omlaag, maar dat kan idd hier niet.
Eens een plekje onder de achterbank zoeken(naast de accu), daar leek nog wel ruimte te zijn.

Buren hebben laatst een sleepdienst gebeld voor het jumpstarten van hun auto. Kosten: €159,-.
Ze wilden geen hulp, bang dat hun garantie zou vervallen. Sleepdienst gebruikte uiteindelijk ook gewoon dezelfde jumpstarter... 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door LED-Maniak op 05-02-2026 13:33 ]

• JME

JME

zeg maar Jamie

Met het risico dat we off-topic gaan: met welke jumpstarters hebben jullie goede ervaringen?

• Hemingr
  • Nu online
LED-Maniak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:32:
Goed punt :+ . bij mijn vorige auto kon de rugleuning vanuit de cabine omlaag, maar dat kan idd hier niet.
Eens een plekje onder de achterbank zoeken(naast de accu), daar leek nog wel ruimte te zijn.

Buren hebben laatst een sleepdienst gebeld voor het jumpstarten van hun auto. Kosten: €159,-.
Ze wilden geen hulp, bang dat hun garantie zou vervallen. Sleepdienst gebruikte uiteindelijk ook gewoon dezelfde jumpstarter... 8)7
Het voordeel is dat de auto met dealer europa pechhulp komt (van gent mobiliteitspas), dus ook op shithole schiphol was het gratis.

Overigens, waarom zou de garantie vervallen?

Gecensureerd.

• Hemingr
  • Nu online
JME schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:45:
Met het risico dat we off-topic gaan: met welke jumpstarters hebben jullie goede ervaringen?
NOCO is volgens mij zo beetje het beste wat je kunt krijgen voor een betaalbare prijs. Oppassen met chinabrand crap op amazon en bol.

Gecensureerd.

• LED-Maniak
Hemingr schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:48:
[...]
Overigens, waarom zou de garantie vervallen?
Als jij het weet dan weet ik het.
Hemingr schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:52:
[...]

NOCO is volgens mij zo beetje het beste wat je kunt krijgen voor een betaalbare prijs. Oppassen met chinabrand crap op amazon en bol.
Noco inderdaad, dat gebruikte de sleepdienst ook.
Al heb ik net een GooLoo gekocht(85€) die ook erg goede reviews heeft, snel oplaad(met 65W over USB) en ook 100W USB-PD doet als je onderweg een laptop wil gebruiken/opladen.

• Hemingr
  • Nu online
LED-Maniak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:55:
[...]

Als jij het weet dan weet ik het.
Boomerlogic.

Gecensureerd.

• Thasaidon

Thasaidon

@LED-Maniak
Je zou hem ook met (zelfklevende) klittenband onder één van de voorstoelen kunnen vastleggen.
Dan kun je met de fysieke sleutel de deur openen en hem zo pakken. Onze overburen hebben dat zo gedaan omdat hun Yaris ook om de week niet meer wilde starten en geen zin meer hadden om te wachten op de Toyota service, die hem ook enkel boost om te starten.

Overigens vervalt je garantie niet als je middels een pechhulp dienst de auto laat starten.
Het staat je namelijk vrij om iedere willekeurige pechhulp te gebruiken, buiten die van Toyota om.

@Hemingr
Ik lees dat jou RAV4 uit 2022 is. Hou er rekening mee dat de gemiddelde levensduur van een 12v accu maar 3 tot 4 jaar is. Daarom vallen deze ook niet onder de 10 jaar garantie.
Ik heb van RAV4 gebruikers nog niet gelezen dat ze accuproblemen hebben, behalve als de accu al wat ouder was.

[ Voor 14% gewijzigd door Thasaidon op 05-02-2026 14:14 ]

• NiGeLaToR
Ja onze 2019 rav4 accu werd vorig jaar bij een beurt benoemd als slecht en die hebben ze toen vervangen. Bij betalen ontdekte ze dat ik nog garantie had :+

Doe hem overigens zelf af en toe druppelladen omdat ik maar 10-12k km rijdt dit jaar.

Heb een Lidl boostertje, annex compressor, annex telefoonlader, annex led lamp en die werkt. Nog niet als booster nodig gehad, alleen voor banden.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik zit eens naar de NOCO’s te kijken. Nogal verschil in prijzen. Wat hebben die Toyota’s van ons nu nodig: de GB40, GBX45, GB50, GB70? De webwinkel adviseert de duurste, maar wat is jullie ervaring?

• Thasaidon

Thasaidon

@JME
Ik ga er even van uit dat de getallen het aantal Ah zijn van de accu?

Zowel onze Corolla TS 1.8 (2019) als onze Corolla Cross 2.0 (2022) werden af fabriek met een 45Ah Yuasa accu geleverd. In de Corolla Cross zat de GS YUASA 345LN1-MF 45Ah CCA285A.

Dus dan zou de GBX45 voldoende moeten zijn.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 18:53
@NiGeLaToR beschikt die auto toevallig over een keyless entry systeem? Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit bij Toyota een sluipverbruiker kan zijn. Ik zou eens gaan uitzoeken of dit tijdelijk uitgeschakeld kan worden en daarmee het probleem verholpen kan worden. Weet niet of de Toyota sleutel ook nog een baard heeft en op de traditionele manier gebruikt kan worden. Het is het uitzoeken waard.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Mad_Manic schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:02:
@NiGeLaToR beschikt die auto toevallig over een keyless entry systeem? Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit bij Toyota een sluipverbruiker kan zijn. Ik zou eens gaan uitzoeken of dit tijdelijk uitgeschakeld kan worden en daarmee het probleem verholpen kan worden. Weet niet of de Toyota sleutel ook nog een baard heeft en op de traditionele manier gebruikt kan worden. Het is het uitzoeken waard.
Je kan op alle moderne Toyota's met keyless entry volgens mij het volgende doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfHIJnstSXucdY-3-1AvxH_xRb4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wQnCCbAv682zGoAlvrhTB6Om.png?f=user_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:07

vhal

ಠ_ಠ

JME schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:08:
Ik zit eens naar de NOCO’s te kijken. Nogal verschil in prijzen. Wat hebben die Toyota’s van ons nu nodig: de GB40, GBX45, GB50, GB70? De webwinkel adviseert de duurste, maar wat is jullie ervaring?
Ik heb de GB20 in de auto liggen, volgens mij werd er hier verteld dat een grotere niet nodig is of zo

Strava

• JME

JME

zeg maar Jamie

Grappig, via de whatsapp van een webwinkel (ga geen namen noemen) werd gesteld dat de GB40 eigenlijk te klein was, de GB50 voldoende en de GB70 voor de zekerheid aan te bevelen. En dan blijkt in de praktijk de GB20 al genoeg? Lachen..
Thasaidon schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:24:
@JME
Ik ga er even van uit dat de getallen het aantal Ah zijn van de accu?

Zowel onze Corolla TS 1.8 (2019) als onze Corolla Cross 2.0 (2022) werden af fabriek met een 45Ah Yuasa accu geleverd. In de Corolla Cross zat de GS YUASA 345LN1-MF 45Ah CCA285A.

Dus dan zou de GBX45 voldoende moeten zijn.
Zegt het aantal Ah niet iets over hoeveel vermogen x tijd de accu kan leveren? Dat lijkt me iets anders dan de hoeveelheid vermogen x tijd die de jumpstarter moet kunnen leveren. De jumpstarter moet vooral het piekvermogen bij de start kunnen leveren (heel kort heel veel) en daarna neemt de auto het weer over. Aldus mijn lekenvertaling. De GBX45 heeft volgens de specs een piekvermogen van 1250A, de GB20 van slechts 500A. Geen idee alleen hoeveel de Corolla lekker vindt.

• Hemingr
  • Nu online
JME schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:08:
GB40 is echt ZAT voor ongeveer alles wat Toyota in NL verkoopt inclusief de 2.8L diesels.

[ Voor 3% gewijzigd door Hemingr op 05-02-2026 17:14 ]

Gecensureerd.

• Hemingr
  • Nu online
Thasaidon schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:06:

@Hemingr
Ik lees dat jou RAV4 uit 2022 is. Hou er rekening mee dat de gemiddelde levensduur van een 12v accu maar 3 tot 4 jaar is. Daarom vallen deze ook niet onder de 10 jaar garantie.
Ik heb van RAV4 gebruikers nog niet gelezen dat ze accuproblemen hebben, behalve als de accu al wat ouder was.
Opmerkelijk genoeg heb ik enkel deze problemen ondervonden bij Toyota. Voor Toyota reed ik Ford, BMW en Mercedes en VW, nooit issues.

Nu 2e Toyota, 3e accu.

Gecensureerd.

• LED-Maniak
vhal schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:31:
[...]

Ik heb de GB20 in de auto liggen, volgens mij werd er hier verteld dat een grotere niet nodig is of zo
Wat ik er van las is dat voor HEV alleen de spanning in de kleine accu hoog genoeg moet zijn omdat hij toch start met de hybride accu. Dus je zou al af moeten kunnen met dat ding van de lidl van 3 tientjes.

Vanavond deze uittesten in een auto:
https://de.gooloo.com/en/...er?variant=52323302506864

Reviews online over behoud van de lading na enkele maanden zijn goed. Mijn laptop werd met 95W geladen en hij laadde zichzelf vol met 65W.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 05-02-2026 17:29 ]

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:17
Het enige wat de 12v accu hoeft te doen is zorgen dat je binnen komt en op start kan drukken, op dat moment schakelt een relay de hv accu in een die neemt alles over. Weinig vermogen voor nodig dus, maar zonder gaat ook niet.

• MisterMailman
  • Laatst online: 21:28
Toch vond mn Auris TS de kickstarter van kennis niet sterk genoeg: er gebeurde niets. Ik weet helaas niet wat voor ding dar was.
Gelukkig heb ik startkabels in de bak liggen, en dat werkte wel.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Knielen schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:09:
Het enige wat de 12v accu hoeft te doen is zorgen dat je binnen komt en op start kan drukken, op dat moment schakelt een relay de hv accu in een die neemt alles over. Weinig vermogen voor nodig dus, maar zonder gaat ook niet.
Voordat het systeem op ready gaat moet eerst remdruk worden opgebouwd. Dat pompje vraagt stiekem nog wel wat amperes… maar niets vergelijkbaar met een startmotor.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

BastiaanN schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Voordat het systeem op ready gaat moet eerst remdruk worden opgebouwd. Dat pompje vraagt stiekem nog wel wat amperes… maar niets vergelijkbaar met een startmotor.
Dit is ook een prachtige verklaring voor het helse kabaal wat je in zo'n geval kan horen waardoor je denkt dat er meer aan de hand is dan alleen een lage 12V-accu spanning.

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste