Vliegvlug schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:52:
Viel me net op dat op er bij mijn Corolla Hybrid bij de passagiersstoel rechts aan de achterkant een stuk plastic uitsteekt wat aan de stoel zelf vastzit:
Lijkt me niet dat dit zo hoort.
Zie het bij de bestuurdersstoel niet.
Wat is het en is dit zelf makkelijk weer goed te krijgen?
Van het weekend het bovenstaande probleem aangepakt.
De
foto’s die de garage me eerder had gestuurd had ik niets aan want daar kon ik het betreffende onderdeel niet op vinden, dus simpelweg gekeken hoe het op dezelfde plek rechtsachter bij de bestuurdersstoel eruit ziet:
Hier is het achterste stukje van de buitenste rail te zien die aan de bodem van de auto zit waar de binnenste rail die aan de stoel vast zit doorheen beweegt. Op het uiteinde van die binnenste rail zit als eindkapje het onderdeel wat bij de andere stoel los is losgeraakt.
Zoals te zien is wordt het kapje afgeschermd door de buitenste rails en is het dus haast niet mogelijk geweest dat een van de kinderen dat per ongeluk met zijn voet heeft losgetikt. Pas als de stoel flink ver naar achteren wordt geschoven komt de binnenste rail voorbij de buitenste maar dan is er al zo weinig beenruimte op de achterbank dat je daar niet meer lekker kan zitten.
Omdat de arm waar het kapje aan vast zit een halve cirkel naar beneden moet maken om de binnenste rail te bereiken zit de vloer in de weg. Daarom moet de stoel los zodat deze naar voren kan worden gekanteld.
De stoel zit met 4 bouten vast aan de vloer waar een T50 Torx bit voor nodig is. Gelukkig had ik deze al eerder aangeschaft om de bestuurdersstoel van mijn Ford Mondeo te kunnen losschroeven.
In eerste instantie had ik mijn 18V accuboormachine erbij gepakt maar er was geen beweging te krijgen in de bouten.

Waarschijnlijk machinaal bevestigd in de fabriek door een robot. Daarom de slagmoersleutel er maar bijgepakt, dat ging een stukje beter!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p0jXQex0aOiNJ96T4Vt3SIRJ.jpg?f=user_large)
Aan de voorkant van de buitenste rail zitten twee pinnen die de stoel uitlijnen t.o.v. de schroefgaten.
Voor het losmaken van de stoel moeten in dit geval eerst de achterstevoren bouten worden losgemaakt en daar de voorste. Dit omdat de binnenste rail aan de achterkant voorbij de buitenste rail moet uitsteken om het kapje er op te kunnen klikken. Dat kan niet meer wanneer de stoel helemaal los zit. Als je het andersom doet zit de achterkant van de binnenste rail halverwege de buitenste en kan je er niet bij.
Gelijk maar even een foto van de onderkant van de passagiersstoel gemaakt, imposant aantal connectoren en draden, en altijd handig moet ik daar ooit nog eens wat aan repareren.
Om de stoel naar voren te kantelen er even een krik onder gezet en dan was het alsnog vrij lastig om bij het uiteinde van die rail te komen om het kapje erop te kunnen klikken. Ik lag languit op de achterbank in een uiterste ongemakkelijk positie met mijn hoofd op de vloermat om iets te kunnen zien en er ook nog bij de kunnen met mijn handen.
Is vast een stuk makkelijker te doen als de stoel er helemaal uitgehaald wordt maar ik had geen zin om de connectoren los te halen en destijds bij het er weer in zetten van mijn Mondeo stoel had ik met de rails een kras in de dorpel gemaakt en dat wilde ik ook niet riskeren.
Was flink priegelen maar is uiteindelijk gelukt:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ehLFgnwe0CS5KrbUvJzEoX9n.jpg?f=user_large)
Dat rechter uitsteeksel van het kapje wat daar tussen die gevouwen buitenste rail doorloop wat flink verbogen en zelfs wat gescheurd aan de onderkant, je kan zien dat het niet helemaal lekker dooloopt qua lijn. Heb er wat lijm op gedaan. Een van de plastic weerhaakjes van het kapje waarmee deze in de binnenste rail vastklikt was ook wat verbogen maar niet gescheurd, dus daarbij was terugbuigen gelukkig voldoende. Er heeft denk ik iets flink klem gezeten waardoor het kapje losgebroken is maar geen idee hoe.
Ik was wel even bang dat het gescheurde deel van het kapje tegen de buitenste rail zou aanlopen maar dat was gelukkig niet het geval.
De laatste foto is trouwens van de stoel in de stand waarin hij normaal gesproken staat met iemand achterin dus ik ga er vanuit dat het kapje genoeg afgeschermd is wat voorkomt dat hij weer los komt. Grootste risico is op dee een on andere manier kracht op het stuk plastic wat van het kapje naar de onderkant van de stoel loopt. Ik heb het idee dat dit ook wel vrij goed afgeschermd is maar ik moet dat nog goed gaan bekijken, of daar misschien toch de neus van een schoen tussen past…
Aangezien de bouten van de stoel flink vastzaten en ik ze pas op standje 3 of 4 van de slagmoersleutel los kreeg heb ik ze ook maar weer vastgerateld, wel op standje 1 want wil het ook niet overdrijven. Weet niet of die bouten op een bepaald moment vastgezet moeten worden vastgezet maar vermoed van niet.
Wat wel fijn is bij de Toyota Corolla Hybrid TS is dat ook de achterste bouten van de stoel gewoon van bovenaf losgemaakt kunnen worden door de stoel helemaal naar voren te schuiven. Bij de Ford Mondeo kan dat niet en had ik een haakse adapter nodig om die twee achterste bouten los te krijgen.