Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste
Acties:
  • 994.544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:37
El-Pinjo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:29:
[...]

Mijn ervaring is dat andere banden al een heel verschil kunnen maken. Wij hebben een Corolla Cross en een Yaris waarbij we van de origineel geleverde banden zijn overgestapt naar, in ons geval Hankook, en dat gaf al een enorm verschil in geluid.
Ja, daar heb ik sowieso ook al niet de beste keuze gemaakt. Ik heb (en vraag me achteraf niet waarom) vrij sportieve banden er onder gezet. Volgende setje ga ik nog eens extra letten op comfort.

Maar, die zelfde banden had ik onder mijn vorige auto ook, en daar waren ze dan toch een stukje stiller.

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-04 17:22

DaffyDuck43

MF-lurker

El-Pinjo schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:29:
[...]

Mijn ervaring is dat andere banden al een heel verschil kunnen maken. Wij hebben een Corolla Cross en een Yaris waarbij we van de origineel geleverde banden zijn overgestapt naar, in ons geval Hankook, en dat gaf al een enorm verschil in geluid.
En niet te vergeten het type asfalt waar we op rijden.
Mijn Corolla Cross heeft van t begin af aan op all season banden gestaan (Vredestein) en tijdens onze vakantie naar Noorwegen vorig jaar waren er onderweg (weet niet meer precies of dit nou in DE, DK of NO was) enorme verschillen in geluid IN de auto als gevolg van het wegdek waar we op dat moment op reden.
Was eerder in andere landen en in NL ons nooit zo opgevallen.
Normaal in NL is t in ieder geval nooit storend of opvallend geweest, maar toen viel het echt op wat voor verschil het wegdek in geluidsbeleving oplevert.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
En deze Lexus-rijder heeft z'n 4 deuren en kofferbak ook voorzien van sound deadening en isolatie. Nodig? Nee. Leuk om te doen en hebben? Ja 😁

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:58
JME schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:02:
[...]

Weet je nog waar ongeveer die optie zit en hoe deze heet? Ben op zoek of dit ook op de Corolla TS kan maar weet niet precies welke term ik zoek..
Ga ik even voor zitten een dezer dagen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:21

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@Denman ik vind de 2.5L van de RAV4 eigenlijk wel fijn klinken. Die gaat echt maar heel zelden op toeren, snel zat. Rijd er liever in dan in onze EV.

@Boeryepes ben ik wel benieuwd wat je aantrof in de deuren enzo? Meer dan blik alleen?

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-04-2026 17:19 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
Rijgeluid is ook wat mij enorm stort bij onze Toyota Corolla TS. Ergens keer offerte opgevraagd om isolatie te plaatsen. 6k rekende ze ervoor..

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

vinpower schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:26:
Rijgeluid is ook wat mij enorm stort bij onze Toyota Corolla TS. Ergens keer offerte opgevraagd om isolatie te plaatsen. 6k rekende ze ervoor..
Ik heb op Reddit mensen gezien die alles uit de cabine halen incl het dak, daarna alles beplakken en dan alles weer terugbouwen.

Deuren, vloer achter, is 3-4 uur werk. Die matten hebben mij wellicht 60~80€ gekost.

Aka voor de helft als je offerte doe ik dat met je Corolla :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Boeryepes
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:19:
@Denman ik vind de 2.5L van de RAV4 eigenlijk wel fijn klinken. Die gaat echt maar heel zelden op toeren, snel zat. Rijd er liever in dan in onze EV.

@Boeryepes ben ik wel benieuwd wat je aantrof in de deuren enzo? Meer dan blik alleen?
Nou, minder dan je zou denken. Op de binnenkant, aan de achterkant van het paneel wat vilt en dat was het wel.

Edit: het effect van de deadening zit hem meer in de akoestiek, niet in isolatie van buitengeluid.

[ Voor 9% gewijzigd door Boeryepes op 15-04-2026 18:45 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:59
NiGeLaToR schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:59:
[...]

Ik heb op Reddit mensen gezien die alles uit de cabine halen incl het dak, daarna alles beplakken en dan alles weer terugbouwen.

Deuren, vloer achter, is 3-4 uur werk. Die matten hebben mij wellicht 60~80€ gekost.

Aka voor de helft als je offerte doe ik dat met je Corolla :+
Ja dat sloeg nergens op. Toch maar is wat videos bekijken om het zelf te doen. Maar toch wel bang om wat dingen te slopen haha :+

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

vinpower schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:02:
[...]

Ja dat sloeg nergens op. Toch maar is wat videos bekijken om het zelf te doen. Maar toch wel bang om wat dingen te slopen haha :+
Deurpanelen op de RAV4 zijn écht wel makkelijk te verwijderen. Dat gaat niet zomaar stuk. Sommige plastic panelen op de achterdeur of interieur hebben veel clips. Die kunnen breken maar dat deden ze niet. Ben er wel 1 kwijt geraakt maar ze verkopen ze per dozijn op Chinese webshops voor een paar €

• ZeromaNoiS
vinpower schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:02:
[...]

Wat @NiGeLaToR eigenlijk impliciet ook al zegt: Dit soort dingen moet je gewoon lekker zelf oppakken.

Ik denk zelf altijd, ga ik nu iets definitief mollen, of kan het als ik het verpruts nog door iemand die er wel verstand van heeft gefixed worden…..

Ik heb nog nooit iemand in moeten schakelen om iets te fixen.

Met andere woorden; als je zoiets wil doen, gewoon lekker zelf starten en zien waar het schip strandt. Het komt altijd goed. :)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Maar zijn er duidelijke tutorial’s met welke hoeveelheid van welk materiaal je dan waar in je deuren plakt?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Hencksch
JME schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:02:
[...]

Weet je nog waar ongeveer die optie zit en hoe deze heet? Ben op zoek of dit ook op de Corolla TS kan maar weet niet precies welke term ik zoek..
Hier komt ie:

Start de motor en zet de versnelling in de stand P
Ga in het stuurknoppenmenu naar het 'menu instellingen' (het tandwieltje)
Ga daarna naar het menu 'voertuiginstellingen'. Druk op 'ok'
Kies de optie 'DRCC/snelheidsbegrenzer'
Kies 'acceler. Instell.'

De standaardinstelling is 'midden'. Er zijn drie standen: laag, midden en hoog. Voor rustig accelereren bij het indrukken van 'resume' kies je voor laag.

Voor mij werkt het. De auto rijdt veel rustiger. Hiervoor trok ie steeds snel op en dan hield ie ook vrij abrupt ook weer in als de afstandsradar de voorligger in beeld kreeg. Ik denk dat het ook brandstof bespaart. Ik haal nu 4,8 liter op 100km.

• ZeromaNoiS
Ik zag van de week een tv item, dat met het uitschakelen van het oude mobile 2/3G netwerk veel auto’s de e-call functionaliteit verliezen (dat SOS knopje) en er zelfs een wetswijziging moet komen, omdat anders al die auto’s niet meer door de APK heen komen.

Die knop interesseert me eerlijk gezegd niet eens zo veel, maar met het uitschakelen van het netwerk volgend jaar verlies ik ook mijn connected functies, en laat ik daar nou dagelijks gebruik van maken voor het laadschema en voorverwarmen/koelen van de auto.

Iemand enig idee of Toyota hier een oplossing voor gaat bieden in de vorm van een retro-fit 4G module?

• ZeromaNoiS
knip

[ Voor 99% gewijzigd door ZeromaNoiS op 25-04-2026 14:28 ]

• Hencksch
ZeromaNoiS schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:23:

Iemand enig idee of Toyota hier een oplossing voor gaat bieden in de vorm van een retro-fit 4G module?
Als Toyota hierop voorbereid is, dan zou het in principe het wisselen van een Simkaart moeten zijn. Met slag om de arm

• ZeromaNoiS
Hencksch schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:26:
[...]

Als Toyota hierop voorbereid is, dan zou het in principe het wisselen van een Simkaart moeten zijn. Met slag om de arm
Nee helaas is het zeker niet zo simpel als het wisselen van een simkaart. Het gaat om de datacommunicatie module (DCM), welke niet kan verbinden met 4G netwerken.

De hele module zou vervangen moeten worden.

• breinonline

breinonline

ZeromaNoiS schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:02:
[...]

Nee helaas is het zeker niet zo simpel als het wisselen van een simkaart. Het gaat om de datacommunicatie module (DCM), welke niet kan verbinden met 4G netwerken.

Dat niet alleen, hij zit ook niet lekker bereikbaar omdat het ding bij een crash moet blijven werken. Kortom: kleine kans dat automerken (Toyota inbegrepen) dit gratis gaan oplossen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Butz0rs
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:12
ZeromaNoiS schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:02:
[...]

In de handleiding, iig van mijn Yaris, staat een eCall verklaring waarin het model en de ondersteunde netwerken van de DCM staan. Als hier een aantal LTE banden bij staan, ga ik er van uit dat 4G ook ondersteund wordt.

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:51
breinonline schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:14:
[...]

Dat niet alleen, hij zit ook niet lekker bereikbaar omdat het ding bij een crash moet blijven werken. Kortom: kleine kans dat automerken (Toyota inbegrepen) dit gratis gaan oplossen.
Ik was zaterdag voor iets anders even bij de dealer.

Had deze vraag ook even gesteld maar daar konden ze mij op dit moment niets over vertellen.

Dat was nog niet duidelijk

Lekker dan.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:49
brownyster schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:49:
[...]

Ik was zaterdag voor iets anders even bij de dealer.

Had deze vraag ook even gesteld maar daar konden ze mij op dit moment niets over vertellen.

Dat was nog niet duidelijk

Lekker dan.
De meeste antwoorden staan hier niet dat je er wijzer van wordt maar goed :+

https://www.toyota.nl/toy...ted-services/e-call-3g-2g

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-04 15:17

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@Butz0rs @ZeromaNoiS

Als je in de handleiding van je auto bij "Verklaringen eCall" alleen GSM 900/GMS1800 of W-CDMA Band 1 en Band 8 ziet, heeft de auto enkel 2g (GSM) en 3g (W-CDMA).
Staat er ook LTE 1, 3, 7, etc bij, dan heeft de auto ook 4G.
5G zou aangeduid worden met "5G NR"

Mijn 2025 RAV4 heeft dus 2G, 3G en 4G.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X7GLk13UxRRFYspoSdf-v0LAw4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IU1yl14DUWuRKcxypUeBrE2D.jpg?f=user_large

Heeft jouw auto dus geen LTE specificaties, is de hardware niet geschikt voor 4G.

@Hencksch
Net als bij telefoons is het niet een kwestie van simkaart wisselen. De hardware moet het ook ondersteunen.

[ Voor 14% gewijzigd door Thasaidon op 27-04-2026 10:31 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05 10:40
Hoi :w wat een interessant topic. Ik rijd al jaren een Prius+ omdat we vier kinderen hebben. Die werd wat aan de kleine kant dus hebben de upgrade gemaakt naar een '08 Highlander Hybrid (USA import). Ook weer niet de mooiste Toyota als je het mij vraagt maar voldoet precies aan wat ik wil, namelijk: meer ruimte, comfort en het kunnen trekken van een caravan of serieuze aanhanger. Allemaal check.

Deze Highlander is nooit in Europa geleverd, en heeft volledige dealer onderhoudshistorie van 0 tot nu.
Wat een genot, die V6 icm twee elektromotoren. Fijne, hoge auto van alle luxe voorzien. Alleen de media unit is vreselijk outdated, en navi is US only dus daar gaat voor 300 piek een Carplay ding in van Amazon.

Niet de mooiste, maar met het onderhoud wat ik er in ga stoppen (nieuwe hytbrid accupack, nieuwe distributieriem, spanrollen, etc, olie, cvt olie, filters, aircocheck en kv vervangen) kunnen we weer even vooruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYikjRwOMfmOPhfD3_OiPoxjv3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgKDwEw8r8zKjzfg2ANOs2ea.jpg?f=fotoalbum_large

Scheelt qua afmetingen een slok op een borrel met de Prius (die overigens te koop staat). :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lvk25BCSsAfyQjkSbk23vSQnGCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xKMiLZDX8cwdMcsM3q5dMMc.jpg?f=fotoalbum_large

Motor onderhoud bijhouden

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Willem schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:59:
Hoi :w wat een interessant topic. Ik rijd al jaren een Prius+ omdat we vier kinderen hebben. Die werd wat aan de kleine kant dus hebben de upgrade gemaakt naar een '08 Highlander Hybrid (USA import). Ook weer niet de mooiste Toyota als je het mij vraagt maar voldoet precies aan wat ik wil, namelijk: meer ruimte, comfort en het kunnen trekken van een caravan of serieuze aanhanger. Allemaal check.

Deze Highlander is nooit in Europa geleverd, en heeft volledige dealer onderhoudshistorie van 0 tot nu.
Wat een genot, die V6 icm twee elektromotoren. Fijne, hoge auto van alle luxe voorzien. Alleen de media unit is vreselijk outdated, en navi is US only dus daar gaat voor 300 piek een Carplay ding in van Amazon.

Niet de mooiste, maar met het onderhoud wat ik er in ga stoppen (nieuwe hytbrid accupack, nieuwe distributieriem, spanrollen, etc, olie, cvt olie, filters, aircocheck en kv vervangen) kunnen we weer even vooruit.

[Afbeelding]

Scheelt qua afmetingen een slok op een borrel met de Prius (die overigens te koop staat). :P

[Afbeelding]
Vind het best een prima wagen anders. Wat ik mij wel afvraag is...een Toyota SUV, uit 2008, uit gas-guzzling USA, met elektromotoren, en niet 1, maar 2?!
Que pasa? 8)7

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Willem
Wat vraag je je precies af?

Verbruik? Ja dat ligt wel "wat" hoger dan de Prius, dat klopt :P 3.3L V6 vs. 1.8L 4-in-lijn.
Twee elektromotoren zorgen o.a. voor 4WD (maar dan zonder cardanas).

Dit model Highlander staat bekend als een verrassend robuuste en betrouwbare SUV. Als je een beetje onderzoek doet, kom je al snel tegen dat de hybride techniek (zelfde basis als de Lexus RX 400h) zich al jaren bewezen heeft. Geen turbo’s of complexe bakken, maar een degelijke e-CVT en een “overbuilt” aandrijflijn die zelden echt zwaar belast wordt. Niet spannend, wel gewoon heel degelijk, en dat zie je terug in de kilometerstanden die ze moeiteloos halen bij fabriek-spec onderhoud.

[ Voor 54% gewijzigd door Willem op 27-04-2026 11:23 ]

• Boeryepes
  • Niet online
Thasaidon schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:30:
@Butz0rs @ZeromaNoiS

Als je in de handleiding van je auto bij "Verklaringen eCall" alleen GSM 900/GMS1800 of W-CDMA Band 1 en Band 8 ziet, heeft de auto enkel 2g (GSM) en 3g (W-CDMA).
Staat er ook LTE 1, 3, 7, etc bij, dan heeft de auto ook 4G.
5G zou aangeduid worden met "5G NR"

Mijn 2025 RAV4 heeft dus 2G, 3G en 4G.

[Afbeelding]

Heeft jouw auto dus geen LTE specificaties, is de hardware niet geschikt voor 4G.
Mijn vrouw haar modeljaar 2020 Yaris heeft precies hetzelfde lijstje in de handleiding (versie obv VIN) dus dan zou de Yaris v4 vanaf introductie al 4G ondersteunt.

Update: Het ijzer kan 4G doen maar de vraag is natuurlijk wel of 4G ook daadwerkelijk gebruikt wordt voor eCall.

[ Voor 6% gewijzigd door Boeryepes op 27-04-2026 12:44 ]

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Leuk @Willem :)
Tis weer net groter dan de RAV4 en wat behoudener qua design. Zo zijn er best veel Toyota’s die we hier weinig zien. Camry is er ook zo eentje.

Qua brandstof: waar kom je zo ongeveer op uit?

Merk dat verbruik voor mensen zwaar weegt terwijl het op de totale autokosten maar een deel is. Zeker als je niet superveel rijdt is afschrijving vaak een veel groter onderdeel.

Tof dat je het deelt!

• ZeromaNoiS
Boeryepes schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:28:
[...]

Mijn vrouw haar modeljaar 2020 Yaris heeft precies hetzelfde lijstje in de handleiding (versie obv VIN) dus dan zou de Yaris v4 vanaf introductie al 4G ondersteunt.

Update: Het ijzer kan 4G doen maar de vraag is natuurlijk wel of 4G ook daadwerkelijk gebruikt wordt voor eCall.
Ja hou maar op, Gemini heeft me totaal de verkeerde kant op gestuurd blijkt.

Vandaag nog even verder gekeken, en in mijn Rav4 plugin 2022 zit ook gewoon een 4G module.

Zo zie je maar weer, teveel vertrouwen in die ai meuk is niet goed. ;)

• vangoghnl
  • Laatst online: 29-04 22:18
Iemand enig idee welk ecall systeem een toyota Corolla heeft uit 2022, pre facelift. Ik kan het namelijk niet vinden in de handleiding. Maar misschien kijk ik eroverheen.

• ZeromaNoiS
vangoghnl schreef op maandag 27 april 2026 @ 14:07:
Iemand enig idee welk ecall systeem een toyota Corolla heeft uit 2022, pre facelift. Ik kan het namelijk niet vinden in de handleiding. Maar misschien kijk ik eroverheen.
Ik kon het ook niet vinden in de handleiding, maar ergens in het menu van de media-unit staat welk model DCU erin zit. En dan is google je vriend.

• Boeryepes
  • Niet online
ZeromaNoiS schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:50:
[...]

Ja hou maar op, Gemini heeft me totaal de verkeerde kant op gestuurd blijkt.

Vandaag nog even verder gekeken, en in mijn Rav4 plugin 2022 zit ook gewoon een 4G module.

Zo zie je maar weer, teveel vertrouwen in die ai meuk is niet goed. ;)
ChatGPT wist het ook niet 😋

• breinonline

breinonline

Mijn 2019 Corolla TS handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNtdPdPMtHTKBUKqmNVS8rZvAFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h9zdzCISraBBih99ppAEG4pD.png?f=fotoalbum_large
Dus geen 4G. Neem aan dat alle pre-facelift Corolla’s dus geen 4G hebben.

• Boeryepes
  • Niet online
Kijk hier eens - ik vermoed pagina 603 van de handleiding versie januari 2022 met nr PZ49X-12Q92. Deze laat ook de 4G zien maar ook hier geldt dat als het ijzer het kan, het niet betekent dat het ook werkt. Het wakkert wel de hoop aan dat het via een modificatie mogelijk is. https://www.toyota.nl/customer/manuals

Het model dat op die pagina genoemd is, is dezelfde als de 2020 Yaris hybride.

[ Voor 6% gewijzigd door Boeryepes op 27-04-2026 14:52 ]

• Willem
NiGeLaToR:
Leuk @Willem :)
Tis weer net groter dan de RAV4 en wat behoudener qua design. Zo zijn er best veel Toyota’s die we hier weinig zien. Camry is er ook zo eentje.

Qua brandstof: waar kom je zo ongeveer op uit?

Merk dat verbruik voor mensen zwaar weegt terwijl het op de totale autokosten maar een deel is. Zeker als je niet superveel rijdt is afschrijving vaak een veel groter onderdeel.

Tof dat je het deelt!
Mooie nuance. :)

Je kunt je niet blindstaren op alleen verbruik en (huidige) brandstofprijzen. Ik kan er nog niet veel over zeggen, ik zal de resultaten delen als ik de volgende keer ga tanken. En dan nog, de upgrade van het EV accupakket zijn nog niet gedaan, dat zal uiteindelijk op het verbruik ook gaan uitmaken.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-04 15:17

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Boeryepes schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:28:
[...]
Ik begreep (van de dealer) dat als de module 4G kan, dit ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Sowieso op de modellen met het Smart Connect Media systeem wordt 4G gebruikt.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met de extra inruilpremie op een nieuwe auto?

Ik ben namelijk een occasion Lexus RZ 450e 2024/2025 aan het vergelijken met de nieuwe Toyota C-HR+ Executive, prijzen ontlopen elkaar niet veel (omdat de een nieuw is en de ander een 1-1,5 jaar oude occasion is) en Toyota heeft wel een paar voordelen:
- nieuwere aandrijflijn en lichter dus zuiniger
- iets grotere accu
- verbeterd op gebied van preconditioneren en BMS

En overall ben ik best wel te spreken over de Toyota, op een paar punten na:
- scherm staat echt kaarsrecht in het dashboard i.t.t. de naar je toe gekantelde versie in de Lexus, subtiel maar merkbaar genoeg om net niet fijn te zijn in de C-HR+
- afwerking middenarmsteun laat ernstig te wensen over, demo-model rammelde al en de knik richting de rand is vervelend voelbaar omdat de voering matig is, laat ik daar nu precies met mijn elleboog op leunen
- de afwerking van het stuur waar de claxon in zit tot bovenop het midden van het stuur ziet er goedkoop uit en alsof uit een 2000 Toyota geplukt is, past totaal niet bij de rest
- afrol van een drempel kan best stevig eraan toegaan en is duidelijk de minste van de 3 vergeleken auto's (C-HR+, Lexus RZ en mijn huidige Kia EV6)
- stoelen zijn wat kort

Verder ben ik wel erg positief verrast over de binnenruimte, de afwerking van het dashboard als geheel, op het scherm zelf na geen enkel glimmend (pianolak) onderdeel te bekennen, de deuren zijn ook mooi afgewerkt met een soort suede/alcantara stof die erg prettig aanvoelt en het geluidsniveau valt me voor een Toyota erg mee, want dit vond ik met vroegere Toyota's altijd het grootste nadeel, ik denk dat de geluiden die binnenkomen vergelijkbaar zijn met mijn EV6 uit 2022 maar ze zijn iets anders van frequentie, ik hoor iets meer algemeen windgeruis en bandengeruis maar minder van verkeer waar je langsrijdt, want mogelijk te maken heeft met het feit dat de C-HR+ gelamineerd glas voor heeft en mijn EV6 niet, die wel op andere vlakken iets beter geïsoleerd lijkt te zijn.

Terugkomend op de inruilpremie: de Toyota dealer bij mij om de hoek gaf je me op €500 na dezelfde inruil als de Lexus dealer (niet dezelfde dealer dus), dus toen zei ik: ok dus hier komt die €2000 extra inruilpremie dan nog bovenop, toch? En toen werd ik verrast met een "nee, die zit er al in". En ok, ze zaten €500 hoger dan de Lexus dealer, maar ik heb dit toen ook gezegd: nieuwe auto adverteren ze €2000 extra inruilpremie, maar het komt min of meer gelijk uit met een willekeurige occasion elders. Terwijl ik juist dacht dat je juist op een nieuwe auto wel wat meer korting kon bedingen.

Uiteindelijk kreeg ik te horen dat alleen met voorraadmodellen nog wel wat te bespreken was "maar dat ik niet aan duizenden euro's moest denken". En laten dat nu net alleen die spuuglelijke grondlak uitvoeringen zijn, waarom Toyota hier VW/Audi achterna is gegaan is mij niet duidelijk. :P

Kortom: iemand toevallig recente ervaring met hoe die inruilpremie nu eigenlijk werkt of dat het allemaal een wassen neus is? Of ligt het aan mijn dealer? Want zoals het er nu voorstaat is er voor mij geen reden om een nieuwe C-HR+ te verkiezen boven een occasion Lexus RZ.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 12:57

JME

zeg maar Jamie

Mijn moeder zei vroeger al: de één moet je betalen en de ander moet je geld geven. Je gaat echt niet meer voor je auto krijgen dan wat ie waard is, hooguit de onderverdeling op de factuur verschilt.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:02:

Ik ben namelijk een occasion Lexus RZ 450e 2024/2025 aan het vergelijken met de nieuwe Toyota C-HR+ Executive, prijzen ontlopen elkaar niet veel (omdat de een nieuw is en de ander een 1-1,5 jaar oude occasion is) en Toyota heeft wel een paar voordelen:
- iets grotere accu

- scherm staat echt kaarsrecht in het dashboard i.t.t. de naar je toe gekantelde versie in de Lexus, subtiel maar merkbaar genoeg om net niet fijn te zijn in de C-HR+
- afwerking middenarmsteun laat ernstig te wensen over, demo-model rammelde al en de knik richting de rand is vervelend voelbaar omdat de voering matig is, laat ik daar nu precies met mijn elleboog op leunen
- de afwerking van het stuur waar de claxon in zit tot bovenop het midden van het stuur ziet er goedkoop uit en alsof uit een 2000 Toyota geplukt is, past totaal niet bij de rest
- afrol van een drempel kan best stevig eraan toegaan en is duidelijk de minste van de 3 vergeleken auto's (C-HR+, Lexus RZ en mijn huidige Kia EV6)
- stoelen zijn wat kort

Verder ben ik wel erg positief verrast over de binnenruimte, de afwerking van het dashboard als geheel, op het scherm zelf na geen enkel glimmend (pianolak) onderdeel te bekennen, de deuren zijn ook mooi afgewerkt met een soort suede/alcantara stof die erg prettig aanvoelt en het geluidsniveau valt me voor een Toyota erg mee, want dit vond ik met vroegere Toyota's altijd het grootste nadeel, ik denk dat de geluiden die binnenkomen vergelijkbaar zijn met mijn EV6 uit 2022 maar ze zijn iets anders van frequentie, ik hoor iets meer algemeen windgeruis en bandengeruis maar minder van verkeer waar je langsrijdt, want mogelijk te maken heeft met het feit dat de C-HR+ gelamineerd glas voor heeft en mijn EV6 niet, die wel op andere vlakken iets beter geïsoleerd lijkt te zijn.

Terugkomend op de inruilpremie: de Toyota dealer bij mij om de hoek gaf je me op €500 na dezelfde inruil als de Lexus dealer (niet dezelfde dealer dus), dus toen zei ik: ok dus hier komt die €2000 extra inruilpremie dan nog bovenop, toch? En toen werd ik verrast met een "nee, die zit er al in". En ok, ze zaten €500 hoger dan de Lexus dealer, maar ik heb dit toen ook gezegd: nieuwe auto adverteren ze €2000 extra inruilpremie, maar het komt min of meer gelijk uit met een willekeurige occasion elders. Terwijl ik juist dacht dat je juist op een nieuwe auto wel wat meer korting kon bedingen.

Uiteindelijk kreeg ik te horen dat alleen met voorraadmodellen nog wel wat te bespreken was "maar dat ik niet aan duizenden euro's moest denken". En laten dat nu net alleen die spuuglelijke grondlak uitvoeringen zijn, waarom Toyota hier VW/Audi achterna is gegaan is mij niet duidelijk. :P

Kortom: iemand toevallig recente ervaring met hoe die inruilpremie nu eigenlijk werkt of dat het allemaal een wassen neus is? Of ligt het aan mijn dealer? Want zoals het er nu voorstaat is er voor mij geen reden om een nieuwe C-HR+ te verkiezen boven een occasion Lexus RZ.
N=1 ik heb voor mijn lease een ruimte proefrit in de Lexus RZ gehad en mijn schoonouders hebben sinds kort de C-HR+. Als je ze beiden voor ongeveer hetzelfde kan krijgen zou ik absoluut voor de RZ gaan. Veel meer waar voor geld. Enige wat ik zo niet weet (edoch dat zal bij de C-HR+ ook niet bijster goed zijn) is in hoeverre je er gemakkelijk lange afstanden kunt rijden (zomervakantieafstanden).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• bie100
Vind sowieso wat je terug krijg voor je auto matig bij de Toyota dealer :+ ,Buiten de extra inruilpremie dan

liep gisteren hard lachend de toko uit

• Willem
Klopt, handelsprijzen stellen echt weinig voor. Terwijl je bij een dealer het volle pond betaalt. Onlangs die ervaring met de verkoop van mijn Prius+, die doet vergelijkbaar ~ 14k bij dealers, maar particulier mag je blij zijn als je er 10k voor krijgt. Handel geeft 5-6k.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:22

- iets grotere accu

- stoelen zijn wat kort

Zeer recent exact dezelfde ervaring opgedaan. Het ging weliswaar over andere auto’s maar bij de Toyota dealer in eerste instantie 2000 euro minder dan elders, na beroep op die 2000 euro inruilkorting kwam er met pijn en moeite nog 1500 euro bij. Daarna bij Mazda meteen 500 euro meer geboden op de in te ruilen auto en daarboven op de geadverteerde 2500 inruil premie + 1000
Euro vreemd merk inruil.
Onder de streep een no-brainer. Het ging overigens over exact hetzelfde model dat gekocht werd, alleen een andere batch op de neus….

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Willem schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:27:
Klopt, handelsprijzen stellen echt weinig voor. Terwijl je bij een dealer het volle pond betaalt. Onlangs die ervaring met de verkoop van mijn Prius+, die doet vergelijkbaar ~ 14k bij dealers, maar particulier mag je blij zijn als je er 10k voor krijgt. Handel geeft 5-6k.
Nou ja, als een verkoopwaarde 14k is snap ik dat er marge op moet zitten voor het hele riedeltje omtrent inkopen, administratieve handelingen, kleine schades repareren, poetsen, de afschrijving voor een x aantal maanden want gratis stalling is het ook niet en zo zijn er nog wel meer posten. Dus (afhankelijk van waarde) 3-5k verschil met verkoop snap ik wel.

Wat ik dus alleen niet snap is dat er 2k "extra inruilpremie" geadverteerd wordt maar dit blijkbaar totaal niet zo is tov een occasion. Je zou verwachten dat tov een occasion het ook voor de dealer wel voordeliger is om een nieuwe auto te verkopen (lees; ze hebben iets meer marge en daar kan die premie dan van af).

Maar goed, als dit een sigaar uit eigen doos lijkt, neig ik wel naar een Lexus RZ, de keuze is namelijk:
- occasion 2024/2025 Lexus RZ President Line (topuitvoering) voor rond de 52-55k te koop
- nieuwe 2026 Lexus RZ Luxury Line (basismodel, maar wel iets luxer dan een basis Toyota qua opties) 53.995
- nieuwe 2026 Toyota C-HR+ Executive 50.995

Ze hebben wel allemaal zo hun voor- en nadelen zoals benoemd, grootste nadeel van de oudere modellen Lexus RZ is toch wel de flink beperktere range die echt behoorlijk verbeterd schijnt te zijn, zeg maar net als bij de bZ4X is gebeurd en waarvan de C-HR+ ook profiteert.

Anderzijds vind ik de C-HR+ in Executive uitvoering ook zichzelf wel uit de markt prijzen, want dit is zelfs nog zonder het premium pack met JBL audio en panoramadak (1595). De First Edition is een hele mooie prijs, echt scherp vind ik die, maar toch zijn er opties zoals die ik eigenlijk niet zou willen missen die alleen op de Executive zitten.

Denk dat als ik toch voor de C-HR+ zou gaan dat ik even een jaartje zou wachten tot de eerste occasions voor 8-10k minder de deur uitgaan. Nu eerst maar eens de nieuwe RZ proefrijden.

• Boeryepes
  • Niet online
Thasaidon schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:30:
[...]

Ik begreep (van de dealer) dat als de module 4G kan, dit ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Sowieso op de modellen met het Smart Connect Media systeem wordt 4G gebruikt.
Dat zou mooi zijn. Smart Connect hebben wij helaas niet (2021 model).

• Willem
MooDyBLueS:
Nou ja, als een verkoopwaarde 14k is snap ik dat er marge op moet zitten voor het hele riedeltje omtrent inkopen, administratieve handelingen, kleine schades repareren, poetsen, de afschrijving voor een x aantal maanden want gratis stalling is het ook niet en zo zijn er nog wel meer posten. Dus (afhankelijk van waarde) 3-5k verschil met verkoop snap ik wel.
Dat klopt, ik heb ook niet gezegd dat ik het niet snap maar ik heb me er wel op verkeken. Had gehoopt meer te krijgen voor de auto maar realistisch gezien is dat niet haalbaar (want zo'n collectorsitem is het ook weer niet). Had me niet blind moeten staren op dealerverkoopprijzen. Lesson learned.

• Hencksch

Kortom: iemand toevallig recente ervaring met hoe die inruilpremie nu eigenlijk werkt of dat het allemaal een wassen neus is?
Wat mij betreft is het nepkorting. Je krijgt een enorme korting als je de duurste uitvoering van het duurste model koopt en een nagelnieuwe occasion inlevert. Met die enorme korting kun je heel wat mensen lekker maken

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:40

Videopac

Rommelt wat aan.

MooDyBLueS schreef op donderdag 30 april 2026 @ 18:38:
[...]

Wat ik dus alleen niet snap is dat er 2k "extra inruilpremie" geadverteerd wordt maar dit blijkbaar totaal niet zo is tov een occasion. Je zou verwachten dat tov een occasion het ook voor de dealer wel voordeliger is om een nieuwe auto te verkopen (lees; ze hebben iets meer marge en daar kan die premie dan van af).

Maar goed, als dit een sigaar uit eigen doos lijkt, neig ik wel naar een Lexus RZ, de keuze is namelijk:
- occasion 2024/2025 Lexus RZ President Line (topuitvoering) voor rond de 52-55k te koop
- nieuwe 2026 Lexus RZ Luxury Line (basismodel, maar wel iets luxer dan een basis Toyota qua opties) 53.995
- nieuwe 2026 Toyota C-HR+ Executive 50.995

Ze hebben wel allemaal zo hun voor- en nadelen zoals benoemd, grootste nadeel van de oudere modellen Lexus RZ is toch wel de flink beperktere range die echt behoorlijk verbeterd schijnt te zijn, zeg maar net als bij de bZ4X is gebeurd en waarvan de C-HR+ ook profiteert.

Anderzijds vind ik de C-HR+ in Executive uitvoering ook zichzelf wel uit de markt prijzen, want dit is zelfs nog zonder het premium pack met JBL audio en panoramadak (1595). De First Edition is een hele mooie prijs, echt scherp vind ik die, maar toch zijn er opties zoals die ik eigenlijk niet zou willen missen die alleen op de Executive zitten.

Denk dat als ik toch voor de C-HR+ zou gaan dat ik even een jaartje zou wachten tot de eerste occasions voor 8-10k minder de deur uitgaan. Nu eerst maar eens de nieuwe RZ proefrijden.
Van de RZ zou ik sowieso een 350e nemen: die is beduidend zuiniger dan de 450e, heeft een grotere accu en is iets sterker dan de 300e. En als ik het goed heb is de RZ recent ook op andere vlakken verbeterd. Wat is er mis met je EV6? Of heb je "gewoon" onrust voor iets nieuws?

DIY-TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:40

Videopac

Rommelt wat aan.

Hencksch schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Wat mij betreft is het nepkorting. Je krijgt een enorme korting als je de duurste uitvoering van het duurste model koopt en een nagelnieuwe occasion inlevert. Met die enorme korting kun je heel wat mensen lekker maken
Het maakt me niet uit hoe ze het noemen: extra inruil, bonusklapper, weet ik veel: het gaat erom wat er onder de streep bijbetaald moet worden en of je daar een goed gevoel bij hebt, of niet.

DIY-TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4

• bie100
Hencksch schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Sowieso een nep korting zelfs als je een duurdere uitvoering inruilt voor een basisuitvoering is de inruilwaarde al pover

Meer een lachertje eigenlijk

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:58
Wat de discussie omtrent inruilwaarde betreft, je kan eens kijken naar https://www.dagwaarde.nl/
Die gebruikt data van Autotelex, dat wordt door autohandelaren ook gebruikt.

Dit is wat er uit rolt bij mijn Auris TS uit 2015 met 232k op de teller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2b9tljSutQf9caxrys9gemel6xc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TPCJm9as2S2nibsjUqWwFHua.jpg?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 01-05-2026 12:38 ]

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:22
ThinkPad schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:33:
Wat de discussie omtrent inruilwaarde betreft, je kan eens kijken naar https://www.dagwaarde.nl/
Die gebruikt data van Autotelex, dat wordt door autohandelaren ook gebruikt.

Dit is wat er uit rolt bij mijn Auris TS uit 2015 met 232k op de teller:
[Afbeelding]
Dank voor de link!
Dit bevestigd mijn eerdere quote inzake de inruil bonus bij de Toyota dealer, de actiekorting is een wassen neus, ofwel die bestaat niet….althans bij de betrokken dealer waar ik ben geweest. Het bevestigd tevens dat het te goed met hun gaat…..😉

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:58
Ik meen dat er hier ook wel Toyota monteurs meelezen.

Vandaag een oliewissel gedaan bij m'n Auris TS 2015 1.8 en toen ik eronder lag en de boel inspecteerde zag ik wat lichte oliesporen op het motorblok:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlzjwurbaD8zMpmTfJmAci2Rkqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhtS8vPC7Lz3qAE1XuP0FTcG.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is als je voor de auto staat, linksachter bij het blok.

Is dit een bekende kwaal van de 2ZR-FXE blokken en wat is de oorzaak/reparatie?
Staat inmiddels 230k op, verder aan de onderzijde volledig droog.

Ik zal het nog even schoonmaken met remmenreiniger en kijken waar het vandaan lijkt te komen.

Edit: timing chain cover volgens Reddit, die foto (staat gedraaid naar rechts) ziet er zelfde uit:
https://www.reddit.com/r/...r/toyota_2zrfxe_oil_leak/

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 01-05-2026 20:02 ]

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste