Meestal zit er ergens in de auto een fysiek knopje op de bandenspanning te resetten. Vaak in het dashboardkastje. Deze is bedoeld om na het oppompen naar de goede spanning het systeem te resetten, omdat deze soms alsnog blijft denken dat de bandenspanning te laag is. Zie hier van een eerder model Auris:
Later is dit eruit gehaald, maar dat is meestal pas bij systemen die je ook via het dashboard de exacte bandenspanningen doorgeven.
Het stappenplan is:
- koude start gebruiken (als in: zodat de banden niet opgewarmd zijn na een rit)
- zeker van zijn dat het oppompen naar de juiste aantal bar gebeurd is
- contact aanzetten (ready voor hybrides)
- knopje ingedrukt houden tot het oranje lampje uitgaat
Enige wat ik nog mee wil geven is omtrent punt 2: ik gebruik al jaren een 12V compressor om de banden op te pompen, maar mijn vorige (de goedkoopste van Amazon destijds) gaf verschillende waardes steeds. Ik wist dat omdat mijn auto de exacte hoeveelheid bar aangaf, en na het naar 2,7 bar oppompen zaten sommige op 2,6 en andere op 2,8, teveel verschil dus. Toen een nieuwere besteld, ook nog geen €40, en sindsdien is het betrouwbaar te noemen en meestal alle 4 de banden 2,7 bar volgens de TPMS, soms eentje 2,6 bar maar tijdens het rijden trekken ze dan weer gelijk. Als je niet zo'n eigen compressor hebt of niet zeker bent van de betrouwbaarheid, is het de moeite waard om naar je lokale benzinepomp of wasstraat te rijden, zo rustig mogelijk (met name bochten) en daar het liefst even een kwartier af te koelen (dat is voldoende met dit weer) voordat je op gaat pompen.