Wat is jullie ervaring met de extra inruilpremie op een nieuwe auto?
Ik ben namelijk een occasion Lexus RZ 450e 2024/2025 aan het vergelijken met de nieuwe Toyota C-HR+ Executive, prijzen ontlopen elkaar niet veel (omdat de een nieuw is en de ander een 1-1,5 jaar oude occasion is) en Toyota heeft wel een paar voordelen:
- nieuwere aandrijflijn en lichter dus zuiniger
- iets grotere accu
- verbeterd op gebied van preconditioneren en BMS
En overall ben ik best wel te spreken over de Toyota, op een paar punten na:
- scherm staat echt kaarsrecht in het dashboard i.t.t. de naar je toe gekantelde versie in de Lexus, subtiel maar merkbaar genoeg om net niet fijn te zijn in de C-HR+
- afwerking middenarmsteun laat ernstig te wensen over, demo-model rammelde al en de knik richting de rand is vervelend voelbaar omdat de voering matig is, laat ik daar nu precies met mijn elleboog op leunen
- de afwerking van het stuur waar de claxon in zit tot bovenop het midden van het stuur ziet er goedkoop uit en alsof uit een 2000 Toyota geplukt is, past totaal niet bij de rest
- afrol van een drempel kan best stevig eraan toegaan en is duidelijk de minste van de 3 vergeleken auto's (C-HR+, Lexus RZ en mijn huidige Kia EV6)
- stoelen zijn wat kort
Verder ben ik wel erg positief verrast over de binnenruimte, de afwerking van het dashboard als geheel, op het scherm zelf na geen enkel glimmend (pianolak) onderdeel te bekennen, de deuren zijn ook mooi afgewerkt met een soort suede/alcantara stof die erg prettig aanvoelt en het geluidsniveau valt me voor een Toyota erg mee, want dit vond ik met vroegere Toyota's altijd het grootste nadeel, ik denk dat de geluiden die binnenkomen vergelijkbaar zijn met mijn EV6 uit 2022 maar ze zijn iets anders van frequentie, ik hoor iets meer algemeen windgeruis en bandengeruis maar minder van verkeer waar je langsrijdt, want mogelijk te maken heeft met het feit dat de C-HR+ gelamineerd glas voor heeft en mijn EV6 niet, die wel op andere vlakken iets beter geïsoleerd lijkt te zijn.
Terugkomend op de inruilpremie: de Toyota dealer bij mij om de hoek gaf je me op €500 na dezelfde inruil als de Lexus dealer (niet dezelfde dealer dus), dus toen zei ik: ok dus hier komt die €2000 extra inruilpremie dan nog bovenop, toch? En toen werd ik verrast met een "nee, die zit er al in". En ok, ze zaten €500 hoger dan de Lexus dealer, maar ik heb dit toen ook gezegd: nieuwe auto adverteren ze €2000 extra inruilpremie, maar het komt min of meer gelijk uit met een willekeurige occasion elders. Terwijl ik juist dacht dat je juist op een nieuwe auto wel wat meer korting kon bedingen.
Uiteindelijk kreeg ik te horen dat alleen met voorraadmodellen nog wel wat te bespreken was "maar dat ik niet aan duizenden euro's moest denken". En laten dat nu net alleen die spuuglelijke grondlak uitvoeringen zijn, waarom Toyota hier VW/Audi achterna is gegaan is mij niet duidelijk.
Kortom: iemand toevallig recente ervaring met hoe die inruilpremie nu eigenlijk werkt of dat het allemaal een wassen neus is? Of ligt het aan mijn dealer? Want zoals het er nu voorstaat is er voor mij geen reden om een nieuwe C-HR+ te verkiezen boven een occasion Lexus RZ.