WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste
Acties:
  • 1.013.206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:34
Dubbeldooier schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:58:
Net in een 2e auto proefgereden, Corolla TS, 2022, Dynamic.

Had het idee dat de elektromotor heel weinig deed. Op het moment dat ik het gas aanraakte schakelde hij bijna direct over naar regulier motor. Alleen bij rollen met gas los was de elektro moter ingeschakeld.

Bij de vorige proefrit, andere auto, had ik het idee dat de elektro motor meer deed. Dus ook stukken met rustig gas, lage toeren op de elektromotor.

Heb ik hier te hoge / de verkeerde verwachtingen van die hybride motor?

Opladen en verbruik leek verder wel logisch, als in niet abrupt omhoog of omlaag etc.
Vermoedelijk behoorlijk verschil in weersomstandigheden tussen je vorige proefrit en vandaag? Waarschijnlijk was de auto vandaag behoorlijk warm toen je instapte, en moest de airco meteen flink gaan blazen? Dan is het beschreven gedrag logisch, je vraagt veel meer energie van de batterij voor nevenactiviteiten, dus is er minder over om in te zetten voor het rijden zelf. Andere optie: misschien had de Corolla van de vorige proefrit bij de start van je rit een (grotendeels) opgeladen batterij, en die van deze proefrit niet. Als je bij deze proefrit weinig kans hebt gegeven om op te laden (eventueel weer in combinatie met een veel harder werkende airco gezien de temperaturen), dan is het beschreven gedrag ook verklaarbaar. Verschillende auto's, verschillende omstandigheden, onzeker wat de startsituatie precies was, dan is het niet te vergelijken.

Wat betreft de eerder genoemde keuze tussen 1.8 en 2.0: ik ben net met een volledig volgeladen 1.8 de Alpen en Dolomieten doorgeweest. Op geen enkel moment het gevoel gehad dat ik vermogen miste, ook niet op steile bergweggetjes met gravel. In tegendeel, ik was verbaasd over hoe soepel dat allemaal ging. En dat na terugkomst bleek dat ie zo'n 5000 kilometer had gedaan met 1:23 gemiddeld (nogmaals: zwaar beladen met gezin en bagage en een flink stuk door de bergen) verbaasde me ook. Waarschijnlijk zijn zowel verbruik als de behoefte aan extra vermogen heel anders voor mensen met een 'sportieve rijstijl', maar daar hoor ik niet bij. Jij zo te horen ook niet, dus 1.8 lijkt me dan meer dan goed genoeg.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Het bij hogere snelheden elektrisch kunnen rijden is mijn inziens niet meer per se snelheidsgebonden. Althans, bij nieuwere modellen. Ik heb een Yaris 2026 en heb bij snelheden boven de 100 al een aantal keren gezien dat hij voor korte stukjes overschakelde op de elektro motor. Maar de omstandigheden op dat specifieke moment zijn hierbij wel doorslaggevend denk ik.

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Anakha schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:30:
[...]

Vermoedelijk behoorlijk verschil in weersomstandigheden tussen je vorige proefrit en vandaag?

Jij zo te horen ook niet, dus 1.8 lijkt me dan meer dan goed genoeg.
Omstandigheden waren min of meer gelijk qua warmte. Vorige proefrit was zaterdag, toen was het net zo warm. Over de overige variabelen kan ik inderdaad niets zeggen. Verschil was wel echt significant.

V.w.b. 1.8 / 2.0 idd. de keuze gemaakt dat 1.8 voor mij persoonlijk meer dan voldoende is.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:42
cordonbleu schreef op maandag 25 mei 2026 @ 14:38:
Het bij hogere snelheden elektrisch kunnen rijden is mijn inziens niet meer per se snelheidsgebonden. Althans, bij nieuwere modellen. Ik heb een Yaris 2026 en heb bij snelheden boven de 100 al een aantal keren gezien dat hij voor korte stukjes overschakelde op de elektro motor. Maar de omstandigheden op dat specifieke moment zijn hierbij wel doorslaggevend denk ik.
Is ook bij MK3 zo, 80 wegen regelmatig elektrisch. Ik gok dat ze naar de belasting kijken en of de electromotor dit dan aankan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:43

Vliegvlug

Flight Simple

Dubbeldooier schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:58:
Net in een 2e auto proefgereden, Corolla TS, 2022, Dynamic.

Had het idee dat de elektromotor heel weinig deed. Op het moment dat ik het gas aanraakte schakelde hij bijna direct over naar regulier motor. Alleen bij rollen met gas los was de elektro moter ingeschakeld.

Bij de vorige proefrit, andere auto, had ik het idee dat de elektro motor meer deed. Dus ook stukken met rustig gas, lage toeren op de elektromotor.

Heb ik hier te hoge / de verkeerde verwachtingen van die hybride motor?

Opladen en verbruik leek verder wel logisch, als in niet abrupt omhoog of omlaag etc.
Was die andere auto ook een Toyota Corolla uit 2022?

Want het hangt van de ouderdom van de auto af tot welke snelheid het hybride systeem nog elektrisch kan ondersteunen omdat het hybride systeem steeds verder is verbeterd.
Een Auris (de naam voor de huidige Corolla tot 2019) gaat bijvoorbeeld maar tot 70Km/u terwijl de Corolla tot 90Km/u kan gaan voor het pre facelift model werd me verteld bij een Toyota dealer toen ik naar een andere auto aan het kijken was.

Dat werd later nog bevestigd door @rainvs:
De allereerste Auris Hybrid had een derde generatie hybride systeem. Door de jaren heen werd het systeem dat de Auris had ook verbeterd. Vervolgens kwam in 2019 de Corolla Hybrid uit in Europa. Deze had in ieder geval de vierde generatie hybride systeem. De Corolla Hybrid werd in 2023 vernieuwd, met o.a. de vijfde generatie hybride systeem.”
Zie rainvs in "Andere stationwagen voor max. €12K"

Dus mogelijk als jij daarvoor een Corolla uit 2023 hebt gereden dat die misschien harder kon rijden met ondersteuning of meer kon ondersteunen. Ik weet het verschil niet tussen het 4e en 5e generatie hybride systeem maar er zal ongetwijfeld iets aan verbeterd zijn! :)

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Nee die vorige was een 2020 uitvoering dus dat verklaart het verschil niet.

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:01
Wij hebben een Corolla ts uit 2022 de niet facelift. We hebben ook proefgereden in de facelift 2023. En daar merk je dat de electromotor echt krachtiger is. Maar dit vonden wij het extra geld uiteindelijk niet waard. Hiervoor hadden we een Auris ts en dat is wel echt een wereld van verschil de Corolla vanaf 2019 rijdt echt veel langer en vaker electrisch ook op hogere snelheden. Ik heb het hier uitsluitend over de 1.8 varianten.

We gaan meerdere keren per jaar naar de bergen kamperen met de tent en 4 personen. Auto is dan echt helemaal volgeladen, en echt nog nooit tekort gehad. Ook niet in de Auris overigens. Maar ik ik ben geen racer in het verkeer.

Wel is dit de eerste auto in mijn leven waar ik mijn twijfels bij heb. Misschien had ik gezien de huidige ontwikkelingen toch beter een ev kunnen kopen maar net gekocht voor ome Donald. Toch daarvoor al flink getwijfeld maar wilde bij toyota blijven. Proefgereden in bZ4X uit 2022. Dat was echt dikke prima, maar die range🤢. Nu is dit in het huidige model flink verbeterd maarja die vonden we nog veel te duur. Daarnaast ook een flinke meerprijs die we gezien onze kilometers in Nederland niet gaan terug verdienen. En toch blijft er wat knagen stom toch. Nouja misschien over een paar jaar de nieuwe Corolla die dan vast electrisch leverbaar is. Die is wel hoe dan ook onze laatste Ice/hybride auto.

PS. We hebben onze Corolla sinds februari en echt elke keer als ik gereden heb ben ik nog steeds opzoek naar de handrem🤪 (die was niet electronisch op de Auris)

[ Voor 33% gewijzigd door vangoghnl op 25-05-2026 23:56 ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:22
uuuhh, ik dacht dat elektromotor ook op de achtergrond meehelpt als het batterij EV symbool niet brandt..
edit:
ik zie dat mijn post reageert op een stuk tekst van de bovenstaande poster, maar die deed een ninja edit :+

[ Voor 38% gewijzigd door Tomino op 27-05-2026 09:42 ]

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Bij het eerste moment optrekken, tot je voorbij eco gaat, werken beide motoren samen. En als je in het power gebied komt werken ze ook weer samen.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Niet specifiek Toyota.

30 april j.l. een nieuwe Toyota Corolla Cross gekocht. Mondeling werd ons vertelt dat de kleur die wij gekozen hadden bij Toyota op voorraad was en dus waarschijnlijk eind mei geleverd kon worden. Nu kijk ik op de getekende koopovereenkomst en daar staat bij "geschatte levertijd" niets ingevuld. Weet iemand wat mijn rechten zijn als deze auto niet voor eind mei geleverd wordt ?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TvanW schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:57:
Niet specifiek Toyota.

30 april j.l. een nieuwe Toyota Corolla Cross gekocht. Mondeling werd ons vertelt dat de kleur die wij gekozen hadden bij Toyota op voorraad was en dus waarschijnlijk eind mei geleverd kon worden. Nu kijk ik op de getekende koopovereenkomst en daar staat bij "geschatte levertijd" niets ingevuld. Weet iemand wat mijn rechten zijn als deze auto niet voor eind mei geleverd wordt ?
Je geeft zelf aan “dus waarschijnlijk eind mei geleverd kon worden”.
Als je mondeling al geen garantie hebt gekregen vraag ik me af waarom je idee hebt dat er uiterlijk eind mei geleverd gaat zijn. :?

Als dat zo belangrijk was had je dat echt specifiek in de koopovereenkomst moeten laten vastleggen.
Nu heb je geen recht op uiterlijke levering eind mei, je hebt zelf die aaname gedaan.

Bovendien is aan een "geschatte levertijd" ook geen recht op levering uiterlijk eind mei te ontlenen dus dat had weinig uitgemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 26-05-2026 11:19 ]

• TvanW
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:16:
[...]

Je geeft zelf aan “dus waarschijnlijk eind mei geleverd kon worden”.
Als je mondeling al geen garantie hebt gekregen vraag ik me af waarom je idee hebt dat er uiterlijk eind mei geleverd gaat zijn. :?

Als dat zo belangrijk was had je dat echt specifiek in de koopovereenkomst moeten laten vastleggen.
Nu heb je geen recht op uiterlijke levering eind mei, je hebt zelf die aaname gedaan.
Dat de levertijd niet is ingevuld hebben we overheen gelezen. Het kan volgens mij niet zo zijn dat er geen maximum termijn is. De overeenkomst is niet compleet en misschien zelfs ongeldig (wil ik hiet). Bovendien is er volgens mij iets van wettelijke levertijd.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TvanW schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 11:30:
[...]

Dat de levertijd niet is ingevuld hebben we overheen gelezen. Het kan volgens mij niet zo zijn dat er geen maximum termijn is. De overeenkomst is niet compleet en misschien zelfs ongeldig (wil ik hiet). Bovendien is er volgens mij iets van wettelijke levertijd.
Ben geen jurist maar een "geschatte levertijd" geeft waarschijnlijk wel enige houvast dat het niet weken of maanden later mag worden maar als er “eind mei” was ingevuld daar dan kan je dat alsnog niet eisen en is een week later ook gewoon prima vanwege het woord “geschatte”.

Ik zeg dus niet dat de dealer rustig pas over een half jaar een keer mag gaan leveren maar jij vraagt specifiek wat je rechten zijn op uiterlijke levering op de laatste dag van mei en daarvan zeg ik dat je die niet hebt.
edit:
Lijkt me echt heel sterk dat je koopovereenkomst nu ongeldig is hoor, zeker niet doordat "geschatte levertijd" ontbreekt. Zoals je aangeeft is er ook een wettelijke levertijd dus zou me daar geen zorgen over maken. Als de handtekening van de verkoper eronder staat is het duidelijk dat hij jou een auto gaat leveren dus daar kan hij in principe niet meer onderuit.

[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 26-05-2026 11:41 ]

• Lennie schild
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:39
Vraag: Nu met deze hitte, en auto in de volle zon. Wat gebruiken jullie voor zonnescherm op de voorruit.

[ Voor 7% gewijzigd door Lennie schild op 26-05-2026 19:52 ]

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 20:38

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Voornamelijk de airco.

Specs

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Dat dus. Krijg die vette troep van zonnebrand er ook zo slecht weer vanaf..

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 10:23

Wailing_Banshee

You're Next

Lennie schild schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:09:
Vraag: Nu met deze hitte, en auto in de volle zon. Wat gebruiken jullie voor zonnescherm op de voorruit.
Geen. Dit is de tijd van het jaar dat we met onze zakjapanner (Mazda MX5) rijden en niet met de bus (als je een tijdje in een MX5 hebt gereden, voelt de C-HR als een bus :D). En als we al met de Toyota weg moeten, dan is het de airco vol open, de ramen open en wachten totdat er koudere lucht uit de ventilatoren komen. Dan ramen dicht en een paar minuten later de airco naar normale stand. Dan is de ergste hitte wel uit de auto. En als de auto met de neus in de zon staat (dus de zon staat vol op het stuur te branden) willen we nog wel eens een handdoek over het stuur gooien (doen we in de Mazda ook), anders brand je je handen aan het stuur... (we hebben geen leren stoelen, dus die hebben er geen last van)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben even benieuwd hoe jullie hiernaar kijken, wij hebben in augustus '25 een Toyota Aygo gekocht met een afleverbeurtje (onbetaald) en daarbij een pechhulppas incl. garantie/pechhulp/service ontvangen bij 101k km en 10,5jr oud. Ik was hierover ietwat verbaasd.
Heb nu met 9,5 mnd een kleine beurt en APK laten doen, waarbij ik gebeld werd voor advies over de multiriem dat die wel aan vervanging toe zal zijn en dat die er aan zit te komen. Om het bedrag heb ik het maar direct laten doen (€80 incl. btw). Maar achteraf bedacht ik mij, toen ik de oude pechhulppas in de hand had, of zo'n riem niet 9 maand geleden en een whooping 3500 km terug ook al niet aan vervanging toe was.
Nu snap ik slijtage van onderdelen heel goed, maar in tegenstelling tot hun advies voor het bijvullen van de airco vind ik deze -zeker met nog geen 4k km extra- wel een beetje een grijs gebied.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• bie100
  • Registratie: September 2016
True schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:44:
Ik ben even benieuwd hoe jullie hiernaar kijken, wij hebben in augustus '25 een Toyota Aygo gekocht met een afleverbeurtje (onbetaald) en daarbij een pechhulppas incl. garantie/pechhulp/service ontvangen bij 101k km en 10,5jr oud. Ik was hierover ietwat verbaasd.
Heb nu met 9,5 mnd een kleine beurt en APK laten doen, waarbij ik gebeld werd voor advies over de multiriem dat die wel aan vervanging toe zal zijn en dat die er aan zit te komen. Om het bedrag heb ik het maar direct laten doen (€80 incl. btw). Maar achteraf bedacht ik mij, toen ik de oude pechhulppas in de hand had, of zo'n riem niet 9 maand geleden en een whooping 3500 km terug ook al niet aan vervanging toe was.
Nu snap ik slijtage van onderdelen heel goed, maar in tegenstelling tot hun advies voor het bijvullen van de airco vind ik deze -zeker met nog geen 4k km extra- wel een beetje een grijs gebied.
Dat is toch vaak het probleem toen jij de auto kocht was die riem mischien nog niet aan vervanging toe of de riem was op het randje, En wat niet vervangen hoeft te worden dat doen ze dan ook niet 9,5 mnd later is dan jou probleem

Of als je het aan geeft dat ze uit coulance nog wat gaan doen

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
True schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:44:
Mijn mening is dat je gewoon pech hebt. De auto mag dan slechts 4000 km gereden hebben, maar je bent ook 9,5 maand verder. Er kan heel veel gebeuren in die periode en ook stilstaan kan slijtage opleveren, hoe gek het ook klinkt, leeftijd begint zeker wanneer een auto niet meer 1/2/3 jaar oud is altijd een rol te spelen in meer of mindere mate. En zeker bij onderdelen die iets met rubber te maken hebben zoals ook banden en een multiriem, daar kunnen (droogte)scheurtjes in ontstaan puur door leeftijd, want een zomer en een winter meemaken heeft ook impact op het materiaal.

Wat hierboven al gezegd wordt: je kan nog altijd even terug ermee en het gewoon uitleggen, ook aangeven dat je misschien wel wat coulance had verwacht, etc. Maar ik zou nergens vanuit gaan.

Zoals je het in je tekst verwoord lijkt het er ook sterk op dat ze jou puur adviseerden de multiriem alvast preventief te vervangen, niet omdat hij nu echt op springen stond. Dan is het jouw keuze om het te laten vervangen of het risico juist te lopen en/of jouw initiatief om over garantie/coulance te beginnen.

Ik denk dat je enige potentiële punt kan zijn dat je hem 9,5 maand geleden met garantie gekocht hebt, en wellicht op die garantie aanspraak kan maken alsnog. Want een destijds 10,5 jaar oude Toyota valt volgens standaardregelingen buiten de 10 jaar garantie (ook al is het maar net). Dus eerste vraag is: hoe lang heb je garantie gekregen? 6 maanden? 12 maanden? En wat omvat die garantie? Die voorwaarden moeten ergens beschikbaar zijn en daar zou in moeten staan of een multiriem daaronder valt. Al kan het in dit geval ook een soort welles-nietes spelletje worden waarbij de dealer zegt "ja, maar wij adviseerden de multiriem en u heeft daar akkoord op gegeven, nodig was het nog niet" (bijvoorbeeld).

Laatste ding: waarom heb je sowieso eigenlijk nu al een beurt laten doen en niet gewoon 12 maanden gewacht? Is dat puur vanwege de APK geweest?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MooDyBLueS schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Mijn mening is dat je gewoon pech hebt. De auto mag dan slechts 4000 km gereden hebben, maar je bent ook 9,5 maand verder. Er kan heel veel gebeuren in die periode en ook stilstaan kan slijtage opleveren, hoe gek het ook klinkt, leeftijd begint zeker wanneer een auto niet meer 1/2/3 jaar oud is altijd een rol te spelen in meer of mindere mate. En zeker bij onderdelen die iets met rubber te maken hebben zoals ook banden en een multiriem, daar kunnen (droogte)scheurtjes in ontstaan puur door leeftijd, want een zomer en een winter meemaken heeft ook impact op het materiaal.
Helemaal eens en ik vind het zelf ook geen enkel probleem om het gewoon te betalen.
Net zoals met een APK verwachten mensen dat je daarna 1 jaar kan rijden, maar het is en blijft een moment opname.
Wat hierboven al gezegd wordt: je kan nog altijd even terug ermee en het gewoon uitleggen, ook aangeven dat je misschien wel wat coulance had verwacht, etc. Maar ik zou nergens vanuit gaan.

Zoals je het in je tekst verwoord lijkt het er ook sterk op dat ze jou puur adviseerden de multiriem alvast preventief te vervangen, niet omdat hij nu echt op springen stond. Dan is het jouw keuze om het te laten vervangen of het risico juist te lopen en/of jouw initiatief om over garantie/coulance te beginnen.
Ik kan mij niet helemaal meer herinneren hoe het ging, maar ze boden het aan samen met het vullen v.d. airco om direct ook maar bij de beurt & apk te doen (dit was dus een beleefdsheidbelletje tijdens het onderhoud).
Ik denk dat je enige potentiële punt kan zijn dat je hem 9,5 maand geleden met garantie gekocht hebt, en wellicht op die garantie aanspraak kan maken alsnog. Want een destijds 10,5 jaar oude Toyota valt volgens standaardregelingen buiten de 10 jaar garantie (ook al is het maar net). Dus eerste vraag is: hoe lang heb je garantie gekregen? 6 maanden? 12 maanden? En wat omvat die garantie? Die voorwaarden moeten ergens beschikbaar zijn en daar zou in moeten staan of een multiriem daaronder valt. Al kan het in dit geval ook een soort welles-nietes spelletje worden waarbij de dealer zegt "ja, maar wij adviseerden de multiriem en u heeft daar akkoord op gegeven, nodig was het nog niet" (bijvoorbeeld).
Dat is ook wel het komische, het is dus een officiële Toyota pechhulppas met garantie en data en kilometerstanden er op die zijn nog niet voorbij. Iets wat ik helemaal niet verwacht had met deze auto én waar ik zelfs verbaasd over was dat ik die ook nog kreeg bij aflevering v.d. auto ik had er ook helemaal niet om gevraagd.

En dat welles/niettes spelletje wil ik ook echt niet spelen, het is iets wat sowieso moet gebeuren anders sta je ergens zonder stuurbekrachtiging, verwarming, dynamo en weet ik veel wat nog meer en daar heb je ook niets aan. Daarbij is het een regionaal hoog aangeschreven dealer/garage.
Laatste ding: waarom heb je sowieso eigenlijk nu al een beurt laten doen en niet gewoon 12 maanden gewacht? Is dat puur vanwege de APK geweest?
Destijds gekocht voor de zomervakantie, i.v.m. drukte ook de dealer de ruimte te geven om later te gaan leveren, wat hen ook veel lucht gaf. Dit kwam ons ook uit gezien we de auto eigenlijk ook nog niet nodig hadden voor de zomervakantie én omdat we nog op vakantie gingen (met een andere auto).
APK is er ergens in die periode door gegaan met een beurtje en levering was daarna laten we zeggen dat dat al weer 3 weken scheelt.
Nu natuurlijk beetje bijtijds voor die APK even langs voor een afspraak en gevraagd wat een beurtje kost. Toen kwam ook de mogelijkheid om met een beurtje de APK gratis te krijgen (alsof je voor €180(oid) voor een kale kleine beurt olie, filter, carterring niet €100 marge betaald, maar dat is het nu eenmaal) en toen de optie voor de beurt i.c.m. ook nog pechhulp.
Ik ben best wel druk, dus het kwam mij wel uit om die auto vorige week aan te bieden en dat is ook binnen de 2 maand vóór de nieuwe APK zeker omdat ik straks weer met exact hetzelfde probleem zit: vakantie (wat erg) en ik niet wil dat die APK dan ergens gaat verlopen óf ik met stoom en kokend water keuzes moet maken over het behouden van een 11 jaar oude auto.

Ik zal nog wel even in die Toyota pechhulppas duiken, want ik blijf het ietwat frappant vinden dat ik die gekregen heb met een 10,5 jr oude Aygo.
NB ik heb nu een universele pechhulppas en geen Toyota pas.

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-06 07:51
Iemand ervaring met Trekhaakcentrum.nl?

Wil een afneembare trekhaak laten plaatsen. De dealer kost €1541,- en bij trekhaakcentrum €987,- Nogal een groot verschil.

Gaat om een 2020 Corolla touring sport.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:43
True schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:37:
[...]

Ik zal nog wel even in die Toyota pechhulppas duiken, want ik blijf het ietwat frappant vinden dat ik die gekregen heb met een 10,5 jr oude Aygo.
Ik heb ook een Toyota pechhulppas met mijn Prius 3 van 15 jaar oud. Die wordt elk jaar weer verlengd bij de beurt/apk. En ik heb em uiteraard nog nooit nodig gehad :+

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-06 21:46
DVL14 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:44:

Wil een afneembare trekhaak laten plaatsen. De dealer kost €1541,- en bij trekhaakcentrum €987,- Nogal een groot verschil.

Wellicht even bij Suzuki kijken, voor de Swace = TS staat die afneembare trekhaak net iets onder de 1100 gemonteerd en wel in een van de laatste folders. Wellicht een onderzoekje waard.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DVL14 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:44:

Een garage waar ik eerder altijd heen ging (toen ik privé nog geen Toyota reed) doet dat ook (al wel 10+ jaar) via die website en ik was altijd erg tevreden over die garage, de site zelf heb ik niet gebruikt.
Ik denk dat het vooral valt en staat met de locatie waar je het laat doen.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:36

Thasaidon

If nothing goes right, go left

True schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:37:
[...]
Auto's die 10 jaar of ouder zijn, kun je ook gewoon pechhulp voor aanvragen bij bv de ANWB.
Dus waarom niet bij Toyota?

Pechhulp staat immers los van (10 jaar) Toyota garantie.
Zo lang je de auto bij de Toyota dealer in onderhoud hebt krijg je die pechhulp er standaard bij.
Alleen bij de budget beurt is pechhulp niet inbegrepen.

https://datablob.toyota.n...itgebreid-en-compleet.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Thasaidon op 02-06-2026 17:19 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Rudolfus
  • Registratie: September 2001
Pechhulp kan gewoon bij 10+.
Alleen de uitgebreide garantie vervalt bij 10+.

• Willempie27
  • Laatst online: 19:25
Thasaidon schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Auto's die 10 jaar of ouder zijn, kun je ook gewoon pechhulp voor aanvragen bij bv de ANWB.
Dus waarom niet bij Toyota?

Pechhulp staat immers los van (10 jaar) Toyota garantie.
Zo lang je de auto bij de Toyota dealer in onderhoud hebt krijg je die pechhulp er standaard bij.
Alleen bij de budget beurt is pechhulp niet inbegrepen.

https://datablob.toyota.n...itgebreid-en-compleet.pdf
Ik onderhoud hem altijd zelf, maar kreeg hem zelfs met een terugroepactie erbij en de auto was gewassen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Viel me net op dat op er bij mijn Corolla Hybrid bij de passagiersstoel rechts aan de achterkant een stuk plastic uitsteekt wat aan de stoel zelf vastzit:
Toyota Corolla Hybrid TS - uitstekend onderdeel - rechtsachter bij de passagiersstoel

Lijkt me niet dat dit zo hoort. :X
Zie het bij de bestuurdersstoel niet.

Wat is het en is dit zelf makkelijk weer goed te krijgen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mijn schoonouders hebben inmiddels bijna 2000 km in hun C-HR+ erop zitten met 13,1 kWh/100km dat is echt super zuinig voor een EV. €3 per 100 km bij 23ct/kWh. :o

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:19
Heel netjes. Ik zit momenteel met mijn Toyota op de 8,35 L/100 km tegen een brandstofprijs van € 2,20 per liter :X Dat is (helaas) andere koek.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Vliegvlug schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:52:
Viel me net op dat op er bij mijn Corolla Hybrid bij de passagiersstoel rechts aan de achterkant een stuk plastic uitsteekt wat aan de stoel zelf vastzit:
[Afbeelding: Toyota Corolla Hybrid TS - uitstekend onderdeel - rechtsachter bij de passagiersstoel]

Hier precies hetzelfde, zelfde stoel, zelfde kant. Vermoedelijk iemand een keer tegenaan getrapt. Geen flauw idee wat het is of doet, maar de stoel zit er niet minder om en de motor loopt gewoon. Ik zeg laat gaan.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:25

vhal

ಠ_ಠ

Hoort het niet bij de stoelverstelling om deze naar voren en achter te bewegen?

Strava

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Het beweegt wel mee bij de stoelverstelling maar heeft zelf volgens mij geen functie met dat doel. Misschien om de bekleding op zijn plaats te houden of zo? Geen flauw idee. Maar alles werkt ook afgebroken, ik mis althans niks. Dus dan kan ik mijn geld beter besteden dan aan reparatie :)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JME schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:45:
[...]

Hier precies hetzelfde, zelfde stoel, zelfde kant. Vermoedelijk iemand een keer tegenaan getrapt. Geen flauw idee wat het is of doet, maar de stoel zit er niet minder om en de motor loopt gewoon. Ik zeg laat gaan.
Lijkt me niet dat Toyota overbodige onderdelen op hun auto’s zet dus het zal vast een nuttige functie hebben.
Als ik het zo laat is het een kwestie van tijd voordat het afbreekt met de kinderen achterin. Beetje jammer als ik er daarna pas achter kom.

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Tsja, het is al afgebroken toch? Dan kun je wachten tot ze er na reparatie opnieuw tegenaan trappen. Overigens ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig. Hou je ons op de hoogte van de uitleg en kosten van de garage? Sowieso benieuwd wat het überhaupt is.

• bie100
  • Registratie: September 2016
JME schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:23:
Het beweegt wel mee bij de stoelverstelling maar heeft zelf volgens mij geen functie met dat doel. Misschien om de bekleding op zijn plaats te houden of zo?
Dat klopt als een zwerende vinger :)

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Ik snap niet helemaal waarom je dat met een bewegend onderdeel zou willen doen. Bevestig de bekleding aan de stoel en laat de complete beklede stoel bewegen. Maar ik ben natuurlijk geen ontwerper :)

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kassad schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Ik heb ook een Toyota pechhulppas met mijn Prius 3 van 15 jaar oud. Die wordt elk jaar weer verlengd bij de beurt/apk. En ik heb em uiteraard nog nooit nodig gehad :+
Hierbij moeten we wel even 2 dingen los zien:
  • Garantie = tot 10 jaar, nooit langer. Enige uitzondering is als je een auto koopt als occasion die bijv. al rond die leeftijd zit of zelfs ouder is, dan leveren ze je een aankoopgarantie (bovag of soms beter), wat ook wettelijk verplicht is.
  • Pechhulp = geen limiet op leeftijd, wel de eis van onderhoud volgens schema. Ook in de pechhulp voorwaarden staat er geen limiet op leeftijd van de auto, zolang je maar je onderhoud blijft uitvoeren. In feite is dit gewoon even simpel gezegd een ANWB Wegenwacht achtig lidmaatschap die je 'gratis' krijgt. Doordat veel mensen hun auto bij de Toyota dealer laten onderhouden, kan Toyota die 'gratis' aanbieden, al zit er absoluut een bedrag in het onderhoudspakket meegenomen, vandaar ook dat het allergoedkoopste onderhoudspakket (Budget) geen pechhulp verlenging bevat.
Overigens: Kia geeft standaard alleen Nederland dekking zonder Europa en zonder woonplaats, daarvoor moet je bijbetalen, inmiddels €45 per onderhoudsbeurt en dan kan je weer 2 jaar of 60.000 km rijden, dus kosten zijn erg laag. Maar Toyota doet nog altijd het hele pakket, wat ik erg netjes vind en lekker transparant. Want ik heb het met een mede Kia eigenaar erover gehad niet al te lang geleden en die wist niet eens dat woonplaatsdekking en Europa er niet onder vielen en heeft dus gelijk de dealer maar gebeld, want proactief uitleggen doen ze niet.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JME schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:18:
Tsja, het is al afgebroken toch?
Nou, dat idee heb ik dus niet want het onderdeel ligt niet los maar zit aan de onderkant van de stoel vast.
Dan kun je wachten tot ze er na reparatie opnieuw tegenaan trappen.
Dat is inderdaad wel iets om op te letten als het zo makkelijk los komt. Maar kan natuurlijk ook zijn dat het al niet goed vast zat.
Overigens ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig. Hou je ons op de hoogte van de uitleg en kosten van de garage? Sowieso benieuwd wat het überhaupt is.
Ik heb al contact gehad met de garage en die hebben onderstaande foto's gestuurd van hetzelfde model wat bij hun staat:
Afdekking stoelrails Toyota Corolla Hybrid TS
Afdekking stoelrails Toyota Corolla Hybrid TS

Moet eerlijk zeggen dat ik daar weinig mee kan want wat ik daar zie lijkt een ander onderdeel. Maar het was ook geen punt om even langs te rijden dan zouden zij het onderdeel kosteloos weer op zijn plek zetten. (y) Waarschijnlijk moet de stoel daarvoor los worden gehaald zodat die iets gekanteld kan worden gaven ze aan.

Helaas zit de garage nogal ver weg dus ik ga eerst kijken of ik het onderdeel zelf kan terugzetten. Ik ga er vanuit dat er bij de bestuurdersstoel hetzelfde onderdeel zit dus kan ik daar afkijken hoe het hoort te zitten. Hopelijk is het mogelijk zonder de stoel los te maken maar zo niet dan hoop ik dat het losmaken niet al te lastig is.

Heb bij mijn vorige auto dat ook al een keer gedaan en dat was een kwestie van 4 bouten losdraaien.

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
Vliegvlug schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Nou, dat idee heb ik dus niet want het onderdeel ligt niet los maar zit aan de onderkant van de stoel vast.

[...]

Dat is inderdaad wel iets om op te letten als het zo makkelijk los komt. Maar kan natuurlijk ook zijn dat het al niet goed vast zat.

[...]

Hopelijk is het mogelijk zonder de stoel los te maken maar zo niet dan hoop ik dat het losmaken niet al te lastig is.

Heb bij mijn vorige auto dat ook al een keer gedaan en dat was een kwestie van 4 bouten losdraaien.
Het is inderdaad zo simpel al 4 inbusbouten losdraaien, ware het niet dat toyota daar vaak van die speciale voor gebruikt met een puntje in het midden zodat je het niet los krijgt met een reguliere inbus.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ZeromaNoiS schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:16:
[...]

Het is inderdaad zo simpel al 4 inbusbouten losdraaien, ware het niet dat toyota daar vaak van die speciale voor gebruikt met een puntje in het midden zodat je het niet los krijgt met een reguliere inbus.
Daar heb ik wel een setje van liggen maar niet in grote maten welke ik bij de Ford wel nodig had omdat het natuurlijk wel stevige bouten moeten zijn. Dus ben bang dat dat Toyota ook wel eens het geval zou kunnen zijn. :|

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:52:
Toyota Corolla Hybrid TS - uitstekend onderdeel - rechtsachter bij de passagiersstoel

Van het weekend het bovenstaande probleem aangepakt.
De foto’s die de garage me eerder had gestuurd had ik niets aan want daar kon ik het betreffende onderdeel niet op vinden, dus simpelweg gekeken hoe het op dezelfde plek rechtsachter bij de bestuurdersstoel eruit ziet:
Toyota Corolla Hybrid TS - geleiderails - rechtsachter bij de bestuurdersstoel

Hier is het achterste stukje van de buitenste rail te zien die aan de bodem van de auto zit waar de binnenste rail die aan de stoel vast zit doorheen beweegt. Op het uiteinde van die binnenste rail zit als eindkapje het onderdeel wat bij de andere stoel los is losgeraakt.
Zoals te zien is wordt het kapje afgeschermd door de buitenste rails en is het dus haast niet mogelijk geweest dat een van de kinderen dat per ongeluk met zijn voet heeft losgetikt. Pas als de stoel flink ver naar achteren wordt geschoven komt de binnenste rail voorbij de buitenste maar dan is er al zo weinig beenruimte op de achterbank dat je daar niet meer lekker kan zitten.

Omdat de arm waar het kapje aan vast zit een halve cirkel naar beneden moet maken om de binnenste rail te bereiken zit de vloer in de weg. Daarom moet de stoel los zodat deze naar voren kan worden gekanteld.

De stoel zit met 4 bouten vast aan de vloer waar een T50 Torx bit voor nodig is. Gelukkig had ik deze al eerder aangeschaft om de bestuurdersstoel van mijn Ford Mondeo te kunnen losschroeven.
In eerste instantie had ik mijn 18V accuboormachine erbij gepakt maar er was geen beweging te krijgen in de bouten. :| Waarschijnlijk machinaal bevestigd in de fabriek door een robot. Daarom de slagmoersleutel er maar bijgepakt, dat ging een stukje beter! >:)
Toyota Corolla Hybrid TS -  Passagiersstoel losschroeven
Aan de voorkant van de buitenste rail zitten twee pinnen die de stoel uitlijnen t.o.v. de schroefgaten.
Voor het losmaken van de stoel moeten in dit geval eerst de achterstevoren bouten worden losgemaakt en daar de voorste. Dit omdat de binnenste rail aan de achterkant voorbij de buitenste rail moet uitsteken om het kapje er op te kunnen klikken. Dat kan niet meer wanneer de stoel helemaal los zit. Als je het andersom doet zit de achterkant van de binnenste rail halverwege de buitenste en kan je er niet bij. :X
Gelijk maar even een foto van de onderkant van de passagiersstoel gemaakt, imposant aantal connectoren en draden, en altijd handig moet ik daar ooit nog eens wat aan repareren.

Om de stoel naar voren te kantelen er even een krik onder gezet en dan was het alsnog vrij lastig om bij het uiteinde van die rail te komen om het kapje erop te kunnen klikken. Ik lag languit op de achterbank in een uiterste ongemakkelijk positie met mijn hoofd op de vloermat om iets te kunnen zien en er ook nog bij de kunnen met mijn handen.
Is vast een stuk makkelijker te doen als de stoel er helemaal uitgehaald wordt maar ik had geen zin om de connectoren los te halen en destijds bij het er weer in zetten van mijn Mondeo stoel had ik met de rails een kras in de dorpel gemaakt en dat wilde ik ook niet riskeren.

Was flink priegelen maar is uiteindelijk gelukt:
Toyota Corolla Hybrid TS - rail rechtsachter van passagiersstoel
Dat rechter uitsteeksel van het kapje wat daar tussen die gevouwen buitenste rail doorloop wat flink verbogen en zelfs wat gescheurd aan de onderkant, je kan zien dat het niet helemaal lekker dooloopt qua lijn. Heb er wat lijm op gedaan. Een van de plastic weerhaakjes van het kapje waarmee deze in de binnenste rail vastklikt was ook wat verbogen maar niet gescheurd, dus daarbij was terugbuigen gelukkig voldoende. Er heeft denk ik iets flink klem gezeten waardoor het kapje losgebroken is maar geen idee hoe.

Ik was wel even bang dat het gescheurde deel van het kapje tegen de buitenste rail zou aanlopen maar dat was gelukkig niet het geval.
De laatste foto is trouwens van de stoel in de stand waarin hij normaal gesproken staat met iemand achterin dus ik ga er vanuit dat het kapje genoeg afgeschermd is wat voorkomt dat hij weer los komt. Grootste risico is op dee een on andere manier kracht op het stuk plastic wat van het kapje naar de onderkant van de stoel loopt. Ik heb het idee dat dit ook wel vrij goed afgeschermd is maar ik moet dat nog goed gaan bekijken, of daar misschien toch de neus van een schoen tussen past…

Aangezien de bouten van de stoel flink vastzaten en ik ze pas op standje 3 of 4 van de slagmoersleutel los kreeg heb ik ze ook maar weer vastgerateld, wel op standje 1 want wil het ook niet overdrijven. Weet niet of die bouten op een bepaald moment vastgezet moeten worden vastgezet maar vermoed van niet.

Wat wel fijn is bij de Toyota Corolla Hybrid TS is dat ook de achterste bouten van de stoel gewoon van bovenaf losgemaakt kunnen worden door de stoel helemaal naar voren te schuiven. Bij de Ford Mondeo kan dat niet en had ik een haakse adapter nodig om die twee achterste bouten los te krijgen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ZeromaNoiS schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:16:
[...]

Dat was gelukkig niet het geval bij mijn Toyota Corolla Hybrid TS, zie mijn bovenstaande post. Anders had ik speciaal daarvoor een veiligheids T50 torx bitje moeten kopen.

Welke Toyota heb jij dan dat daar wel torx bouten met zo’n pinnetje in het gat gebruikt worden?

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
Vliegvlug schreef op maandag 8 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Dat was gelukkig niet het geval bij mijn Toyota Corolla Hybrid TS, zie mijn bovenstaande post. Anders had ik speciaal daarvoor een veiligheids T50 torx bitje moeten kopen.

Welke Toyota heb jij dan dat daar wel torx bouten met zo’n pinnetje in het gat gebruikt worden?
Vanmorgen gekeken, maar dit was fakenews van me, mijn RAV4 heeft ook gewoon normale Torx. Ik denk dat ik in de war was met een andere auto, of gewoon algemeen in de war. :*)

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:14
NiGeLaToR schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:11:
[...]

- spiegelknipperlicht vervangen door zwart loopled
- interieurverlichting vervangen door (dimbaar) led
- deuren, achterklep, delen van kofferbak voorzien van 'sound deadening'
- 12,3" AInavi navigatiesysteem ingebouwd
- bullbar gemonteerd
- bandenspanning sensor ingebouwd (nu in dash spanning per band)
Edit:
- raambedieningsknopjes vervangen voor versie met verlichting in elke toets
Welk product van welk merk heb je gebruikt voor sound deadening? Die van Amazon Basics lijkt in Nederland niet verkrijgbaar te zijn.

Online ben ik o.a. Silent Coat tegengekomen, heel wat duurder dan wat ik op Amazon vind, maar is het ook daadwerkelijk beter?

Zodra het weer het toelaat wil ik de kofferbak in ieder geval aanpakken.

EU DNS: 86.54.11.100

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:38

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@c-nan je zoekt in principe in de basis dit product.
2mm bitumen met alu folie en een plaklaag. Kan op rol, ik koop het in matjes zoals het voorbeeld.

Hassky is het merk wat ik zelf heb liggen nog zie ik. Al is het patroontje op deze net weer anders, ik heb van die vierkantjes :)

[ Voor 38% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-06-2026 10:54 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

NiGeLaToR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:53:
@c-nan je zoekt in principe in de basis dit product.
2mm bitumen met alu folie en een plaklaag.
De kwaliteit van de plaklaag lijkt me zelf het belangrijkste.

Die auto staat in de volle zon en de vrieskou, zonde van al het werk als dat na twee jaar los laat bijvoorbeeld.
Dan zou ik graag wat meer betalen als ik weet dat het wel jaren blijft zitten.

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Vliegvlug schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Die auto staat in de volle zon en de vrieskou, zonde van al het werk als dat na twee jaar los laat bijvoorbeeld.
Ik heb goede ervaringen met STP Black Silver. Ook op Amazon te vinden maar op het oog alleen 1.8mm. Zit al jaren op de auto (2e auto, vorige ook). Zorg wel voor een rollertje en van de plastic paneelverwijderaars zodat je ook op de lastige plekken kan komen.
edit:
Ik kocht het overigens bij akoestiekwinkel en dan 2.5mm voor de deuren en ik meen 4mm voor de kofferbak. Daar verkopen ze dat niet meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Boeryepes op 09-06-2026 12:56 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:38

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Vliegvlug schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Jep, je hoort het er dan ook op te rollen. Die Hassky is ook prima spul. Inmiddels ook m’n jacuzzi mee beplakt aan de binnenkant tegen pomp geluiden, of in m’n audio meubel voor de akoestiek van de center speaker.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste