Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 168 169 Laatste
Acties:
  • 944.662 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:07
Persoonlijk vind ik de "lieve" voorkant nog steeds een achteruitgang t.o.v. de "stoere" huidige RAV4. Al moet ik zeggen; nu ik 'm wederom zie lange tijd na de eerste introductie vind ik het nog niet zo slecht. Ook verhoudingsgewijs vind ik 'm nog niet helemaal kloppen, maar kan dat niet echt duiden. Grootste probleem vind ik nog steeds de kofferruimte, die lijkt 520 liter te zijn voor de plug-in?

Dat is natuurlijk inherent aan SUV's, maar ik merk dat ik de extra kofferruimte van m'n Corolla TS nog wel erg kan waarderen met kamperen en kinderen :P
Maar goed, de nieuwe Corolla komt er ook nog aan en mijn huidige auto is absoluut nog niet aan vervanging toe, dus ik heb nog even de tijd om de kat uit de boom te kijken :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-12 10:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat Toyota eindelijk aan het doen is wat ik al 10 jaar roep. Een grotere accu.

Signatures zijn voor boomers.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:51

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@Maasluip
heb je het dan over de HV accu, die idd groter zou zijn? Of over de 12v accu?

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-12 10:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De HV accu natuurlijk. 25 kWh in die Rav-4 is al heel wat beter dan 1,3 in een normale hybride of 10 in de eerste Prius Plugin.

Signatures zijn voor boomers.

• Thasaidon

Thasaidon

Helder.
De reden dat ik het vraag is omdat blijkbaar nog steeds de 12v accu problemen met meerdere modellen spelen.

Maar 25kWh en daarmee 100km actieradius is een mooie vooruitgang van 33% tov de 18kWh en 75Km op de huidige RAV4 PHEV.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:43
Ik kreeg zojuist met mijn Yaris mk4(2021) de melding "LTA malfunction".
Na schakelen van het contact was de melding weg, maar tijdens het rijden kwam er spontaan "break" in beeld en ging hij vol in de ankers voor een fietser links van mij.

Als ik LTA nu aanzet dan duwt de auto zijn linkerbanden op de middellijn. Totaal niet in het center van de weg.

Iemand dit wel eens meegemaakt? Voorruit is schoon trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 17-12-2025 13:29 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Thasaidon

Thasaidon

@LED-Maniak
Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt of over gehoord. Dus ik zou er zeker even mee langs de dealer gaan (of ze even bellen), want dit is geen normaal gedrag.

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Doet wel denken aan een sensorstoring. Mijn auto had een LTA storing terwijl hij glimmend schoon klaar stond voor de proefrit. Toch bleek het slechts een vieze sensor.

• Thasaidon

Thasaidon

JME schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:53:
Top! Nu nog een software update op modellen 2023-2024.
Ik las op het Toyotahybrideforum dat dit op oudere modellen niet beschikbaar komt.
Dit zou komen door een beperking in de hardware, aldus een forumlid die dit bij een dealer heeft nagevraagd.

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:57
We zijn ons nu wat serieuzer aan het verdiepen in de opvolger van onze auto. Electrisch rijden vinden we toch wat tegen vallen. Vooral de range zijn we niet erg fan van. En ik ben bang dat de techniek weer vrij snel achterhaald is. We willen dus eigenlijk nog een keer een hybride. En dan de opvolger van die een EV aanschaffen.

Nu hebben we proefgereden in een Corolla ts Executive uit 2022
En een zelfde pakket Corolla maar dan de facelift uit 2023.

Je merkt bij de facelift vooral de wat meer krachtige electromotor, en natuurlijk het wat modernere entertainment scherm.

Er zit echter wel een behoorlijk prijsverschil in; Namelijk €6.000,-
We rijden ongeveer 20.000km per jaar. Dit is het waarschijnlijk niet waard, of mis ik iets.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@vangoghnl Puur financieel bekeken is het als particuliere koper het beste om een zo'n oud mogelijke versie met zo'n laag mogelijke km-stand uit die generatie te pakken. Facelifts zijn beperkte verbeteringen en tenzij je een bepaald aspect zoals het modernere entertainment scherm erg belangrijk vindt, zijn ze financieel niet 1 op 1 te verantwoorden als particuliere koper.

Even anders gezegd: de Corolla is er sinds 2019. Als ik bij Autoweek zoek op Corolla+station+hybride+executive en dan vanaf 2022 kijk, dan zie ik als eerste 3:
- 1.8 met 121.000 km voor € 22.800
- 1.8 met 73.000 km voor € 25.880
- 2.0 met 84.000 km voor € 26.500

Dit zijn echter in alle opzichten identieke auto's aan de 2019/2020 uitvoeringen (op misschien een klein detail in leveringsuitvoering na). Pak ik dus vanaf die jaartallen en zorg ik er alleen even voor dat we qua km-stand niet enorm omhoog schieten, dan zijn de volgende 3 uit de goedkoopste 10 interessant:
- 1.8 uit 2019 met 104.000 km voor € 19.400 (bespaart je € 3.400 én iets lagere km-stand)
- 1.8 uit 2021 met 117.000 km voor € 20.900 (goede mix tussen leeftijd, km-stand en prijs)
- 2.0 uit 2019 met 104.000 km voor € 21.750 (bespaart je € 4.750 met een 2022 model)

Eigenlijk is het verschil met de facelift dus niet € 6.000 maar minstens € 9.400 uitgaande van de 1.8's hierboven of zelfs nog meer als je naar de 2.0's kijkt.

Los van de reden "want hij is jonger", waarom kijk je specifiek naar ofwel een 2023 facelift (die te begrijpen is, want facelift) ofwel een 2022 model en niet gewoon de beste deal binnen de 2019-2022 modellen? Er zijn in mijn ogen maar echt bar weinig redenen aan te dragen waarom specifiek een 2022 beter zou zijn dan een 2019/2020. Garantie zou je kunnen opperen, de 2022 heeft nog 7 jaar, de 2019 nog 4 jaar, maar daar is het prijsverschil ook naar en met (minstens) € 3.400 besparing kan je een aardige reparatie achter de hand houden, als dat al nodig zou zijn. En als je een beetje een mix zoekt is die 2021 (2 jaar jonger, € 1.500 duurder) de beste keuze, want tov een 2022 model die ik heb gevonden bespaar je nog altijd € 1.900 terwijl ze verder identiek zijn.

• vangoghnl
MooDyBLueS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:18:
@vangoghnl Puur financieel bekeken is het als particuliere koper het beste om een zo'n oud mogelijke versie met zo'n laag mogelijke km-stand uit die generatie te pakken. Facelifts zijn beperkte verbeteringen en tenzij je een bepaald aspect zoals het modernere entertainment scherm erg belangrijk vindt, zijn ze financieel niet 1 op 1 te verantwoorden als particuliere koper.

Even anders gezegd: de Corolla is er sinds 2019. Als ik bij Autoweek zoek op Corolla+station+hybride+executive en dan vanaf 2022 kijk, dan zie ik als eerste 3:
- 1.8 met 121.000 km voor € 22.800
- 1.8 met 73.000 km voor € 25.880
- 2.0 met 84.000 km voor € 26.500

Dit zijn echter in alle opzichten identieke auto's aan de 2019/2020 uitvoeringen (op misschien een klein detail in leveringsuitvoering na). Pak ik dus vanaf die jaartallen en zorg ik er alleen even voor dat we qua km-stand niet enorm omhoog schieten, dan zijn de volgende 3 uit de goedkoopste 10 interessant:
- 1.8 uit 2019 met 104.000 km voor € 19.400 (bespaart je € 3.400 én iets lagere km-stand)
- 1.8 uit 2021 met 117.000 km voor € 20.900 (goede mix tussen leeftijd, km-stand en prijs)
- 2.0 uit 2019 met 104.000 km voor € 21.750 (bespaart je € 4.750 met een 2022 model)

Eigenlijk is het verschil met de facelift dus niet € 6.000 maar minstens € 9.400 uitgaande van de 1.8's hierboven of zelfs nog meer als je naar de 2.0's kijkt.

Los van de reden "want hij is jonger", waarom kijk je specifiek naar ofwel een 2023 facelift (die te begrijpen is, want facelift) ofwel een 2022 model en niet gewoon de beste deal binnen de 2019-2022 modellen? Er zijn in mijn ogen maar echt bar weinig redenen aan te dragen waarom specifiek een 2022 beter zou zijn dan een 2019/2020. Garantie zou je kunnen opperen, de 2022 heeft nog 7 jaar, de 2019 nog 4 jaar, maar daar is het prijsverschil ook naar en met (minstens) € 3.400 besparing kan je een aardige reparatie achter de hand houden, als dat al nodig zou zijn. En als je een beetje een mix zoekt is die 2021 (2 jaar jonger, € 1.500 duurder) de beste keuze, want tov een 2022 model die ik heb gevonden bespaar je nog altijd € 1.900 terwijl ze verder identiek zijn.
Bedankt voor je reactie.
Je hebt gelijk dat er wel een erg groot verschil in zit. We gaan dus waarschijnlijk voor de pre facelift. We hebben gisteren ook nog in een GR sport variant gereden met panorama/schuif kanteldak. Mooi maar vinden allebei dat hierdoor het dak teveel naar beneden komt. Bij degene zonder dit dak hebben we hier geen last van.
We gaan de occasion on de gaten houden.

• Thasaidon

Thasaidon

@vangoghnl
Wellicht ook iets om over na te denken...
Er zijn mensen die liever de 2.0 willen omdat deze wat krachtiger zou zijn, en daarom minder lawaai zou maken als je echt vermogen vraagt (optrekken of berg op, etc...)

Je zou dus kunnen kijken (proefrit) wat jij het liefst zou willen als de 2.0 binnen je budget past.

Maar persoonlijk vond ik onze Corolla TS 1.8 Executive een heerlijke auto en heb me zelf nooit gestoord aan het "lawaai" van de motor. En hij had zeker genoeg power om met 4 man, volgeladen, berg op te gaan met 130Km/h in zuid-Frankrijk tijdens de vakanties.

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 08:56
Thasaidon schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:49:
@vangoghnl
Er zijn mensen die liever de 2.0 willen omdat deze wat krachtiger zou zijn, en daarom minder lawaai zou maken als je echt vermogen vraagt (optrekken of berg op, etc...)

Je zou dus kunnen kijken (proefrit) wat jij het liefst zou willen als de 2.0 binnen je budget past.

Maar persoonlijk vond ik onze Corolla TS 1.8 Executive een heerlijke auto en heb me zelf nooit gestoord aan het "lawaai" van de motor. En hij had zeker genoeg power om met 4 man, volgeladen, berg op te gaan met 130Km/h in zuid-Frankrijk tijdens de vakanties.
Ik heb zelf sinds 2020 in een 1.8 Lexus CT 200h uit 2012 gereden en rij sinds februari in een 2.0 Corolla TS uit 2019 en moet zeggen dat ik alleen de Mark Levinson audio installatie uit de Lexus mis.

De 2.0 motor uit de Corolla voelt voor mij echt een stuk sneller/responsiever aan. Maar ik ben er ook wel wat agressiever en onzuiniger door gaan rijden...

En staar je ook vooral niet blind op 2019 modellen die geen Android Auto/Apple Carplay hebben. Dat voeg je gemakkelijk zelf toe met een update vanaf een USB-stick.

[ Voor 7% gewijzigd door Hondjeee op 20-12-2025 11:02 ]

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:51

JME

zeg maar Jamie

Thasaidon schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:49:
@vangoghnl
Wat dan weer een reden zou kunnen zijn om juist wel voor de 1.8 facelift te gaan, die heeft net wat meer pk’s. Maar ga vooral proefrijden en voel/luister/ervaar wat je zelf fijn vindt.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12 08:03

charrel

Cortisol4life..

Hier waarschijnlijk de avensis sedan uit 2005 inruilen op een rav4 uit 2017 met 142.000km op de klok. Iemand nog tips en tricks waar op te letten met de rav4? Gaat om een import model, volledige historie wel bekend bij Toyota. Krijgen vermoedelijk ook gewoon een jaar garantie en dat is te verlengen bij onderhoud bij de toyota garage.
We willen toch wat ruimers nu de kids groter worden, kort even gezeten in een corolla sports touring maar die wordt dan toch wel wat krap met wat oudere kids/ is qua beenruimte achterin aanzienlijk minder dan de avensis.

[ Voor 24% gewijzigd door charrel op 20-12-2025 17:52 ]

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:16
charrel schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:39:
Hier waarschijnlijk de avensis sedan uit 2005 inruilen op een rav4 uit 2017 met 142.000km op de klok. Iemand nog tips en tricks waar op te letten met de rav4? Gaat om een import model, volledige historie wel bekend bij Toyota. Krijgen vermoedelijk ook gewoon een jaar garantie en dat is te verlengen bij onderhoud bij de toyota garage.
We willen toch wat ruimers nu de kids groter worden, kort even gezeten in een corolla sports touring maar die wordt dan toch wel wat krap met wat oudere kids/ is qua beenruimte achterin aanzienlijk minder dan de avensis.
Geen tips voor je. Maar pas wel even je avatar aan. :P

• charrel

charrel

Cortisol4life..

ZeromaNoiS schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:40:
[...]

Geen tips voor je. Maar pas wel even je avatar aan. :P
De BMW r1200r die blijft gewoon ;)

• Thasaidon

Thasaidon

Hondjeee schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:59:
En staar je ook vooral niet blind op 2019 modellen die geen Android Auto/Apple Carplay hebben. Dat voeg je gemakkelijk zelf toe met een update vanaf een USB-stick.
Voor de eerdere modellen bestaat idd de zgn "retrofit" update, waarmee Android Auto en Apple Carplay mogelijk gemaakt wordt. Die kan de dealer evt ook uitvoeren.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Hondjeee schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:59:
[...]

Ik heb zelf sinds 2020 in een 1.8 Lexus CT 200h uit 2012 gereden en rij sinds februari in een 2.0 Corolla TS uit 2019 en moet zeggen dat ik alleen de Mark Levinson audio installatie uit de Lexus mis.

De 2.0 motor uit de Corolla voelt voor mij echt een stuk sneller/responsiever aan. Maar ik ben er ook wel wat agressiever en onzuiniger door gaan rijden...

Als soort van ideale combinatie (even los van praktisch gemak/ruimte) zou de Lexus UX 250h met ML audio goed passen, beginnen nu ook goed betaalbaar te worden. Die heeft altijd de 2.0 en icm meer geluidsisolatie is dat echt een fijn ding, heb hem zelf een jaartje gehad.

• MooDyBLueS
  • Niet online
vangoghnl schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:14:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Je hebt gelijk dat er wel een erg groot verschil in zit. We gaan dus waarschijnlijk voor de pre facelift. We hebben gisteren ook nog in een GR sport variant gereden met panorama/schuif kanteldak. Mooi maar vinden allebei dat hierdoor het dak teveel naar beneden komt. Bij degene zonder dit dak hebben we hier geen last van.
We gaan de occasion on de gaten houden.
Mee eens wat betreft het schuif/kanteldak. Het is ook een extra punt waar kraakjes in kunnen ontstaan en ik heb nu een auto met schuif/kanteldak en enerzijds denk ik vaak: dat beetje extra licht in de donkere dagen is fijn, maar de kou voel je ook beter er doorheen tov wanneer je de met stof beklede plaat ervoor schuift.

Het is dat deze uitvoering het erop had zitten, maar voor mij is het ook niet per se een must.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:44
MooDyBLueS schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:52:
[...]

Als soort van ideale combinatie (even los van praktisch gemak/ruimte) zou de Lexus UX 250h met ML audio goed passen, beginnen nu ook goed betaalbaar te worden. Die heeft altijd de 2.0 en icm meer geluidsisolatie is dat echt een fijn ding, heb hem zelf een jaartje gehad.
Als Tweaker waardeer je de ontbrekende geluidsisolatie met 2-3 uurtjes wel op evt :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• MooDyBLueS
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:02:
[...]

Als Tweaker waardeer je de ontbrekende geluidsisolatie met 2-3 uurtjes wel op evt :)
Ja, want daar houdt het verschil tussen Toyota en Lexus ook echt op. ;)

• NiGeLaToR
MooDyBLueS schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:37:
[...]

Ja, want daar houdt het verschil tussen Toyota en Lexus ook echt op. ;)
Dan niet ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:55

_Eend_

🌻🇺🇦

Apart, beide koplampen van mijn Aygo uit 2016 gaan niet meer aan. Geen dimlicht en groot licht

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat beide lampen stuk zijn. En ik weet zeker dat ze het allebei afgelopen weekend nog deden. Zie nu maar eens nieuwe lampen te krijgen.

Als iemand een winkel weet die HIR2 lampen op voorraad heeft in/rond Amersfoort..

• MisterMailman
  • Laatst online: 22:24
_Eend_ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:30:
Apart, beide koplampen van mijn Aygo uit 2016 gaan niet meer aan. Geen dimlicht en groot licht
Paar jaar geleden in mijn Auris ook beide lampen tegelijk stuk. Toen dacht ik ook aan een andere storing, maar het waren toch echt de lampen. Heel onhandig als je 's ochtends in het donker weg wil...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:29

Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat beide lampen stuk zijn. En ik weet zeker dat ze het allebei afgelopen weekend nog deden. Zie nu maar eens nieuwe lampen te krijgen.

Als iemand een winkel weet die HIR2 lampen op voorraad heeft in/rond Amersfoort..
Ik ben geen ervaren auto-persoon, maar als alle lampen zo snel kapot gaan kan dat ook ergens anders aan liggen toch? Kapotte zekering, losse draadjes etc. Lijkt me sterk dat alle 4 de lampen in 1 week kapot gaan :|

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:07

Ik weet vrijwel zeker dat de officieel dealer in Amersfoort die lampen gewoon heeft liggen :)

Join het GoT Pulse-Team!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
charrel schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:39:
Hier waarschijnlijk de avensis sedan uit 2005 inruilen op een rav4 uit 2017 met 142.000km op de klok. Iemand nog tips en tricks waar op te letten met de rav4? Gaat om een import model, volledige historie wel bekend bij Toyota. […]
Geen idee of het bij RAV4 ook zo is, maar let er op of de radio ook DAB+ heeft. Toen ik zocht naar een Auris TS kwam ik namelijk ook import modellen tegen waar dat niet op zat.

En als er een trekhaak onder zit, check even of er een witte kentekenplaat bij de auto is. Die kun je er dan nog bij onderhandelen, zijn voor een garage de kosten niet. En als het een afneembare is, kijk of de sleutels er zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2025 10:49 ]

• NiGeLaToR
@ThinkPad witte plaat is 8,-, dus op zich niet een enorme korting. Wellicht is nieuwe banden, winterbanden, mattenset meer cliche onderhandelbaar en wat meer waard?

Bij recente onderhoudsbeurt wordt ook de 12V accu en de hybride accu gecheckt, goed om dat te bekijken. Maar met een jaar garantie op zich niet zo'n risico verder. Opties goed checken die je verwacht/wilt en of ze werken. Heb zelf een screenshot van de site gemaakt en nodig gehad toen er toch iets anders was na aankoop en ik dat alsnog wel geregeld kreeg.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Altamyr schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:35:
[...]

Ik ben geen ervaren auto-persoon, maar als alle lampen zo snel kapot gaan kan dat ook ergens anders aan liggen toch? Kapotte zekering, losse draadjes etc. Lijkt me sterk dat alle 4 de lampen in 1 week kapot gaan :|
Het zijn 2 lampen, met dim- en groot licht ;)

Zekeringen heb ik gecontroleerd, die waren nog goed.

Top tip: zorg dat je mini zekeringen hebt. De zekeringen in een standaard setje reservelampjes zijn meestal de 'normale' variant.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Denman schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:42:
[...]

Ik weet vrijwel zeker dat de officieel dealer in Amersfoort die lampen gewoon heeft liggen :)
Er zit ook nog een automaterialenboer in Amersfoort, die kon ik niet vinden want ik zocht naar Brezan :F. Die was dichterbij, dus daar even een setje opgehaald. Kostte wel 45 euro :|

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:49
Het komt wel vaker voor dat beide lampen 'tegelijk' defect zijn. Doordat 1 lamp stuk gaat ontstaat er kort een spanningspiek, als de andere lamp dan ook al op het randje zit gaat deze ook stuk. Ik deed daarom altijd bij het vervangen van een defecte lamp beide tegelijk vervangen.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Knielen schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:59:
Het komt wel vaker voor dat beide lampen 'tegelijk' defect zijn. Doordat 1 lamp stuk gaat ontstaat er kort een spanningspiek, als de andere lamp dan ook al op het randje zit gaat deze ook stuk. Ik deed daarom altijd bij het vervangen van een defecte lamp beide tegelijk vervangen.
Dat wordt sowieso aanbevolen, de levensduur tussen lampen zal niet gigantisch schelen dus als er 1 stuk gaat weet je dat de ander niet lang meer op zich laat wachten.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• MooDyBLueS
  • Niet online
noes schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:22:
[...]

Dat wordt sowieso aanbevolen, de levensduur tussen lampen zal niet gigantisch schelen dus als er 1 stuk gaat weet je dat de ander niet lang meer op zich laat wachten.
Dat niet alleen, ik zie regelmatig auto's rijden met 1 lamp die veel feller is dan de andere. Meestal zijn dat wat oudere auto's dus dan uiteraard geen LED/xenon hebben, maar daar zie je aan dat er echt enorm bespaard wordt op basisdingen en er slechts 1 van de 2 lampen vervangen wordt. De ouderwetse lampen nemen na verloop van tijd in helderheid af namelijk. Terwijl lampen ook weer niet de kosten zijn, hierboven zag je het al: €45 voor een setje.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-12-2025 14:20 ]

• charrel

charrel

Cortisol4life..

ThinkPad schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:48:
[...]

Geen idee of het bij RAV4 ook zo is, maar let er op of de radio ook DAB+ heeft. Toen ik zocht naar een Auris TS kwam ik namelijk ook import modellen tegen waar dat niet op zat.

En als er een trekhaak onder zit, check even of er een witte kentekenplaat bij de auto is. Die kun je er dan nog bij onderhandelen, zijn voor een garage de kosten niet. En als het een afneembare is, kijk of de sleutels er zijn.
Rav4 gekocht, witte kentekenplaat regelt de garage. dab+ is onduidelijk, kon het niet vinden in de specs. Het is wel een executive (limited?) versie maar Duitse import. Kon het zo samen met de verkoper ook niet vinden in de optie pakketten. Stoelen zijn bv. wel (kunst?) leer maar niet elektrisch verstelbaar, volgens het NL pakket schema zou dat wel zo moeten zijn. Matten waren al zo goed als nieuw, trekhaak is niet verwijder baar. Eerste keer kijken zat er bagage afdekking in en een bagage scheidingsnet, die was er van de week uit. Staat wel in de gekopieerde pakketten lijst ;)

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-12 12:20
NiGeLaToR schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:02:
[...]

Ik kom van een BMW 5-serie, een goed geïsoleerde stille auto. Met groeiende kinderen en een wens voor een hogere zitting, neig ik naar een RAV4 (~2020). Maakt een RAV4 echt zoveel lawaai dat isolatie nodig is?

EU DNS: 86.54.11.100

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-12 09:34
c-nan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:43:
[...]

Ik kom van een BMW 5-serie, een goed geïsoleerde stille auto. Met groeiende kinderen en een wens voor een hogere zitting, neig ik naar een RAV4 (~2020). Maakt een RAV4 echt zoveel lawaai dat isolatie nodig is?
Hoe kunnen wij dat voor jou beoordelen? Maak een proefrit en stel vast of het voor jou lawaaierig is zou ik zeggen.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:25
[...]

Denk dat opgroeiende kinderen meer lawaai maken >:)

Anders de radio op standje 20

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:10
[...]

Ik had hiervoor een seat leon (laatste model); ik vind de RAV4 niet lawaaierig. Zou het stiller kunnen? Zeker... is het irritant? Voor mij niet. Maar... zoals anderen al zeggen: ga het gewoon uitproberen. Vooral even stevig gas geven, dat is hetgeen mij het meest opvalt.

• Thasaidon

Thasaidon

@c-nan
WIj rijden al een tijdje in onze 2025 RAV4 PHEV AWD. En ik moet zeggen dat dit een prima stille auto is.
Als je de 2.5L ICE (Brandstofmotor) aan het werk zet, is de auto beduidend stiller dan de 2.0L Corolla Cross welke wij hiervoor hadden.
En als we elektrisch rijden, is de auto ook mooi stil.

Maar let wel, het merk/type banden welke onder de auto zitten, speelt een aardige rol.
Zo hebben wij er Vredestein Quatrac all-seasons onder zitten en die maken nou eenmaal wat meer lawaai.
Maar voor ons nog steeds niet storend.

Dus wat anderen hier ook al aangeven, ga gewoon proef rijden en kijk wat je er van vindt.
Wij willen niets anders meer :D

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Ik zou zeggen: maak een proefrit. Ik heb juist een BMW iX3 (2022 voor 39k) laten staan in mijn EV zoektocht waar ik ook de Toyota bZ4X (2022 voor 33k) en Kia EV6 (2022 voor 36k) de revue liet passeren, het is de laatste geworden en die was duidelijk beter dan zowel de BMW als Toyota. De Toyota was het slechtst maar de BMW vond ik met name voor z'n status als premiummerk erg tegenvallen, evenals de piepjes en kraakjes die te horen waren. En dit was zelfs een lage km-stand premium occasion bij een BMW dealer in High Executive uitvoering die er bijna als nieuw uit zag. De BMW i4 was wél weer veel beter, maar destijds nog te duur voor mij.

RAV4 heb ik ooit proefgereden maar dat is dusdanig lang geleden dat ik er niet meer iets nuttigs over kan zeggen qua isolatie. Wel weet ik nog dat het een heel erg fijne auto is om mee te rijden waar de ergonomie, de zitpositie, het uitzicht rondom allemaal piekfijn op orde zijn.

• manzonderdas
  • Laatst online: 00:43
[...]

Lexus rx overwogen?

• NiGeLaToR
[...]

Ik vond van wel, mijn vorige auto had Bose noise cancellation en een EV en vond vooral rijgeluiden en voorbij komend verkeer luid. En toen ontdekte ik dat er geen isolatie of demping in de deuren zit anders dan je deurpaneel en het geheel als lego demontabel is heb ik er een zomers middagje aan besteed. Ging van Apple watch db-meting 73db @ 100km/u naar zo’n 61db @100km/u, zelfde tracee wind mee / wind tegen. Heb nu Falken Wildpeak AT M+S banden en zit weer op 63db dus ben heel blij. Heb de baggage ruimte en nog wat ‘naakte’ panelen ook voorzien van een plakje, net als de achterklep.

Het is niet ‘erg’ en vrouwlief vond het onzin, maar komende van een stillere auto en toch tijd omhanden voor knutselprojectjes was dit er eentje die ik het meer dan waard vond. De talloze guides en filmpjes hierover maken het én makkelijker en duidelijk dat er wat te winnen valt. Motorgeluid vind ik overigens prima dus heb de motor ruimte niet gedaan, alleen deuren, wat bodem achter en achterklep. 4 uurtjes en pakweg 60€ demping.

Maargoed, heb ook interieur verlichting vervangen door led, radio vervangen door 12” aftermarket, diverse kleine upgrades, bull bar er op, led grootlicht op bull bar, roof rack, andere banden dus.. doen er wat leuke tripjes mee af en toe dus dan is het ook beetje knutsel auto.

En een Lexus, tjah, smaak is een ding - ik vind de RAV4 2019 gewoon erg tof en daarom gekocht.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:20

vhal

ಠ_ಠ

Huigie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 15:59:
FYI, de status van de 12V accu is niet te bekijken in de app. Als je push meldingen aan hebt staan voor de app dan krijg je 48 uur voordat je accu leeg is deze melding:
[Afbeelding]
Grappig, deze melding kreeg ik vandaag om 4:45 :+ Of ik even 30' kan rijden met de Corolla Cross om de accu te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_26_Td2CNinNK-mWQPcBtkIgTk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Kcucm0Fj3KLvy8QdDA2hCmoT.jpg?f=user_large

Nou kwamen we gisteren terug uit Oostenrijk maar ik mag toch hopen dat een rit van 10 uur exclusief pauzes toch wel lang genoeg is geweest? Ik heb helaas even geen multimeter beschikbaar om de spanning na te meten.

Strava

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:47
vhal schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:31:
Grappig, deze melding kreeg ik vandaag om 4:45 :+ Of ik even 30' kan rijden met de Corolla Cross om de accu te laden.
[Afbeelding]
Is dat geen hybride? Dan hoef je de auto toch alleen maar aan te zetten zodat de 12V accu via de DC/DC-omzetter vanuit de hoogspanningsaccu wordt geladen? Rijden is dan helemaal niet nodig. Gewoon rustig een kopje koffie in de auto drinken, naar een muziekje luisteren en wachten tot de accu weer voldoende vol is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Andrehj schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:57:
[...]

Is dat geen hybride? Dan hoef je de auto toch alleen maar aan te zetten zodat de 12V accu via de DC/DC-omzetter vanuit de hoogspanningsaccu wordt geladen? Rijden is dan helemaal niet nodig. Gewoon rustig een kopje koffie in de auto drinken, naar een muziekje luisteren en wachten tot de accu weer voldoende vol is.
De hybride Yaris Cross van mijn schoonouders kon daar ook niet mee omgaan en de dealer gaf aan dat je echt er een stuk mee moet rijden. Het bijladen zal dan wellicht niet, of je niet voldoende gebeuren bij stilstand.
Maar in dit geval gok ik op een accu uit de covid periode (ander merk ingelegd ivm leverproblemen) die minder is en na een aantal jaren kuren krijgt.
Werd bij mijn schoonouders onder garantie gratis vervangen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:51

JME

zeg maar Jamie

Is het mogelijk om de snelheidsmeter beter af te (laten) stellen? Ik merk dat mijn snelheidsmeter bij koude banden redelijk overeenkomt met de gps-snelheid, maar naarmate de banden opwarmen neemt de afwijking toe. Na 10-15 minuten rijden geeft de auto zo’n 6-7% meer aan dan de gps. Ik heb dan liever dat ie het eerste kwartier iets te weinig aangeeft en daarna spot on is. Zeker in combinatie met RSA :X

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
True schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:05:
[...]

De hybride Yaris Cross van mijn schoonouders kon daar ook niet mee omgaan en de dealer gaf aan dat je echt er een stuk mee moet rijden. Het bijladen zal dan wellicht niet, of je niet voldoende gebeuren bij stilstand.
Maar in dit geval gok ik op een accu uit de covid periode (ander merk ingelegd ivm leverproblemen) die minder is en na een aantal jaren kuren krijgt.
Ik heb tegenwoordig zo'n bluetooth accumeter van ome Ali in mijn Toyo hybrid hangen en die laat praktisch dezelfde laadcurve zien bij stilstand als bij rijden. Zowel met de brandstofmotor aan en uit, zo lang het systeem maar op ready staat wordt de 12v accu geladen.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• MisterMailman
Had net de Auris aan om banden op te pompen (12v), maar zonder rempedaal ingetrapt te hebben. Accu is mooi leeg nu |:(
Mag ik morgen weer met de startkabels aan de slag, terwijl er natuurlijk genoeg prik in de hybride accu zit. Vind ik toch een ontwerpfout...

[ Voor 37% gewijzigd door MisterMailman op 28-12-2025 17:20 ]

• Thasaidon

Thasaidon

True schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:05:
[...]

Door Toyota NL word ook aangegeven dat de 12v accu ook bijgeladen word als je via de app de climate control aan zet.
(Als je auto die optie heeft)

De 12v accu word dan geladen vanuit de HV accu. En de HV accu word weer geladen doordat de ICE die dus aan zal springen indien nodig.

• vangoghnl
Vraagje. We zijn nog bezig in onze zoektocht naar een Corolla. Nu hebben we proefgereden in een executive uit 2021 met onderstaand display. De 3 schermpjes (ringen) Echter hebben de meeste dit niet maar hebben ze de onderste screenshot. Weet iemand hier het verschil in. Ik word er namelijk niet echt wijzer van. We kijken naar een executive. Maar die blijken dus verschillende schermen te hebben? Degene met de 3 ringen vinden we mooier namelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6EBEdOJVESFOn6r4aCXrBxvsfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjE66gK1cO3zrF2mZR8iSI7I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJqXW6bnOLpIWQ1LCIAa6qSmIsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jt8UAqw8k4fF7ZkJWnnycXzG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door vangoghnl op 29-12-2025 00:12 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:05

breinonline

Are you afraid to be known?

@vangoghnl klopt, de executie versie heeft 3 dashboard indelingen waar je uit kan kiezen. De ‘lagere’ uitvoeringen 2 en niet die met de ringen. De GT versie heeft meen ik ook de ringen nog als optie.

O, en bij een van oorsprong buitenlandse auto kan het anders zijn. Let op want import wordt vaak hetzelfde genoemd of de verkoper plakt er een label op wat zo goed mogelijk met een Nederlandse versie past, maar sommige opties ontbreken.
Als de auto stilstaat kan je via de settings een andere dashboard indeling kiezen. Altijd bij een proefrit proberen dus.

[ Voor 32% gewijzigd door breinonline op 29-12-2025 06:41 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12 11:21

AMDFreak

Intel is zo..

Wat bijzonder ik heb zelf 8 jaar lang in een Auris (2013) gereden en heb meerdere malen de banden dmv 12v opgepompt, zeker mijn winterband had er een handje van om langzaam leeg te lopen.
Maar werkelijke nooit last gehad van een lege accu..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• MisterMailman
AMDFreak schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:15:
Wat bijzonder ik heb zelf 8 jaar lang in een Auris (2013) gereden en heb meerdere malen de banden dmv 12v opgepompt, zeker mijn winterband had er een handje van om langzaam leeg te lopen.
Maar werkelijke nooit last gehad van een lege accu..
Vanochtend startte hij gelukkig (zonder startkabels), maar ik ga zo wel eens de multimeter erbij pakken. Wellicht dat de accu slecht is...

• Thasaidon

Thasaidon

@AMDFreak
De gemiddelde levensduur van een 12v accu is 3 a 4 jaar. Tenzij hij al een paar keer "leeg" geweest is en de auto met een booster/kabels gestart moest worden. Dan is hij ook "op" en kun je hem beter vervangen.
Maar hij kan idd ook zomaar 8 of 9 jaar mee gaan. :)

@MisterMailman
Je zou ook een booster kunnen aanschaffen. Dan ben je niet afhankelijk van een andere auto om via startkabels te starten.

[ Voor 64% gewijzigd door Thasaidon op 29-12-2025 11:05 ]

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
Thasaidon schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:59:
@AMDFreak
De gemiddelde levensduur van een 12v accu is 3 a 4 jaar. Tenzij hij al een paar keer "leeg" geweest is en de auto met een booster/kabels gestart moest worden. Dan is hij ook "op" en kun je hem beter vervangen.
Maar hij kan idd ook zomaar 8 of 9 jaar mee gaan. :)
[...]
Mijn Auris TS Hybride is van 2016 (waarvan ruim 5 jaar in ons bezit) en heeft voor zover bekend nog een originele accu, fingers crossed dan maar

• MisterMailman
@Thasaidon 12.05V nu, toch wat aan de lage kant?
Booster hebben we in september geprobeerd, toen had ik de auto per ongeluk aangelaten, maar dat werkte niet. Startkabels wel (en die heb ik). En ik hoop dat ik het niet regelmatig nodig heb :P

• MooDyBLueS
  • Niet online
MisterMailman schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:19:
Had net de Auris aan om banden op te pompen (12v), maar zonder rempedaal ingetrapt te hebben. Accu is mooi leeg nu |:(
Mag ik morgen weer met de startkabels aan de slag, terwijl er natuurlijk genoeg prik in de hybride accu zit. Vind ik toch een ontwerpfout...
Ik weet er niet het fijne van, maar ik weet 99% zeker dat er een goede reden aan ten grondslag zal liggen, want alle EV's die ik ken hebben precies dezelfde "ontwerpfout" terwijl daar de HV accu nog vele malen groter is.

Sterker nog: ik heb met mijn EV6 een kapotte ICCU gehad (zeg maar AC naar DC omzetter) die de 12V accu met zich meesleurde... ook een bekend probleem, maar waarom die 12V er dan ook meestal in meegetrokken wordt? Vast ook een "ontwerpfout" waar vast ook een goede reden achter zal zitten, maar logisch is het niet nee.

Als iemand dit precies weet, hoor ik het graag.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
MisterMailman schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:36:
Booster hebben we in september geprobeerd, toen had ik de auto per ongeluk aangelaten, maar dat werkte niet. Startkabels wel (en die heb ik). En ik hoop dat ik het niet regelmatig nodig heb :P
Ja dat is laag. Als het nog de originele accu is (S34B20R), dan is het een AGM accu. Zoek maar eens op 'agm voltage chart'. 12,05V is dan 50% lading.

Ik heb bij mijn Auris TS 2015 onlangs de originele accu (10 jaar oud dus!) vervangen voor een normale loodzuuraccu, past en werkt prima en is met 65 euro heel veel goedkoper dan een AGM accu van minstens 200 euro: ThinkPad in "Het grote Toyota-topic". Het ontluchtingsslangetje heb ik aangesloten met een zelfgemaakt verloopje met een tuutje van een kitspuit zoals hier werd getipt :*)

Ik heb hem vervangen omdat ik recent al 2x een melding kreeg in het dashboard over een zwakke 12V accu. Ik wilde in de winter niet riskeren dat ik niet meer kon starten.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2025 11:11 ]

• Thasaidon

Thasaidon

MisterMailman schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:36:
Die 12,4 is aan de lage kant. Maar het ligt er ook aan hoe die gemeten is.
Was de auto net ontgrendeld? Of zelfs gestart?
Zodra je de auto opent starten namelijk al diverse systemen op die stroom vreten.

• MisterMailman
Thasaidon schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:50:
[...]

Die 12,4 is aan de lage kant. Maar het ligt er ook aan hoe die gemeten is.
Was de auto net ontgrendeld? Of zelfs gestart?
Zodra je de auto opent starten namelijk al diverse systemen op die stroom vreten.
Vanochtend nog eens gemeten: alleen ontgrendeld en kofferbak open. 11.7 volt.
Auris TS 2014.
Nieuwe accu is onderweg inmiddels... Al heb ik nog een waarschuwing gezien.

Pagina: 1 ... 168 169 Laatste