Het grote Toyota-topic

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste
Acties:
  • 1.059.387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:33

Vliegvlug

Flight Simple

breinonline schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 06:19:
Je kan niet anders dan via de zijkant en hemel erbij. Maar bij mijn Corolla TS zat het kastje waar je op moet aansluiten strak tegen de wand/hemel ongeveer hier.
[Afbeelding]
Bedankt voor het laten weten! (y) Dat maakt het alleen maar makkelijker. :)
Ik ga vandaag kijken of het lukt als het tenminste droog is.

Heb jij ook zo’n TPMS kastje geplaatst, en zo ja hoe bevalt dat? Of was er een andere reden dat je bij die receiver moest zijn?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb zo'n kastje geplaatst. In het begin waren er 2 banden zichtbaar op het display, daarna daaroverheen de melding dat er iets met het systeem is en ik langs de dealer moet. Met de OBD plug de foutmeldingen gewist en een dag later had ik 3 banden zichtbaar maar wel weer die melding. Dat is heel lang zo gebleven maar onlangs kwam de 4de band ook in beeld. Helaas nog steeds de melding over de dealer, maar aangezien de spanning gewoon te zien is, ben ik daar niet langs geweest. Denk erover om met black friday een Autel apparaatje te scoren, dan kan ik het tenminste allemaal zelf doen.

Overigens, als je ooit moet kalibreren heb ik geen idee hoe het werkt, de handleiding is nogal raar vertaald naar het Engels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Khw7rt3iGdzfYJVtokGOZA9d8LY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMB1251ez3nQL8vbOaZp7Zhg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door breinonline op 04-09-2026 11:49 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

breinonline schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:56:

Ik heb zo'n kastje geplaatst. In het begin waren er 2 banden zichtbaar op het display, daarna daaroverheen de melding dat er iets met het systeem is en ik langs de dealer moet. Met de OBD plug de foutmeldingen gewist en een dag later had ik 3 banden zichtbaar maar wel weer die melding. Dat is heel lang zo gebleven maar onlangs kwam de 4de band ook in beeld. Helaas nog steeds de melding over de dealer, maar aangezien de spanning gewoon te zien is, ben ik daar niet langs geweest.
Wordt niet echt enthousiast van een melding in mijn auto dat ik naar de dealer moet eerlijk gezegd. :X
Hopelijk is dat bij mij niet het geval.
Denk erover om met black friday een Autel apparaatje te scoren, dan kan ik het tenminste allemaal zelf doen.
Wat is zo’n Autel apparaatje? Kan je daarmee dingen in de auto aanpassen/instellen die normaal gesproken alleen door de dealer gedaan kunnen worden?
Overigens, als je ooit moet kalibreren heb ik geen idee hoe het werkt, de handleiding is nogal raar vertaald naar het Engels:
[Afbeelding]
Ik heb precies dezelfde handleiding erbij gekregen maar die vertaling slaat inderdaad nergens op! 8)7
Ze hadden nog beter een chinese handleiding kunnen bijvoegen zodat ik die zelf had kunnen vertalen met Google lens.

Toen ik online aan het kijken was hoe ik dat kastje moest installeren heb ik wel wat beschrijvingen gevonden van mensen die de kalibratie stappen hadden gedaan om de banden op de juiste plek te krijgen in de TPMS weergave op het display. Ik zal eens kijken of ik die terug kan vinden.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:15
Mijn Auris TS Hybrid staat morgen 5 weken stil. En blijft minimaal 7 weken nog staan. Door een sport ongeluk zit ik in een nekbrace en kan niet rijden. Op het dashboard knippert een rode led, geen idee of dat altijd al zo was. Hoe doorstaat de auto dit het beste? Af en toe half uur stationair laten staan, gewoon op Ready in P?

Of gewoon zo laten? Ik heb een booster om over 7 weken 12volt te doneren aan de auto.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:27
Ramon 73 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:47:
Mijn Auris TS Hybrid staat morgen 5 weken stil. En blijft minimaal 7 weken nog staan. Door een sport ongeluk zit ik in een nekbrace en kan niet rijden. Op het dashboard knippert een rode led, geen idee of dat altijd al zo was. Hoe doorstaat de auto dit het beste? Af en toe half uur stationair laten staan, gewoon op Ready in P?

Of gewoon zo laten? Ik heb een booster om over 7 weken 12volt te doneren aan de auto.
Eens in de week idd even een 20 min op Ready zetten, da’s voldoende. Dan wordt je accu niet diep ontladen, dat is redelijk slecht voor je accu nml.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Wat is jullie ervaring/mening hierover? De eerste olie en oliefilter wissel bij een nieuwe Toyota Hybrid pas bij 15.000 km (of 1 jaar, welke eerder komt) laten doen. Dit schrijft de dealer voor. Of het eerder laten uitvoeren, gezien het inlopen van de nieuwe motor met slijpsel als gevolg?

• Ramon 73
Kassad schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:56:
[...]

Eens in de week idd even een 20 min op Ready zetten, da’s voldoende. Dan wordt je accu niet diep ontladen, dat is redelijk slecht voor je accu nml.
De auto staat al 5 weken stil.....morgen maar eens kijken of het ding nog wil starten cq deur openen. De deur krijg ik nog wel open, vermoedelijk. Misschien gelijk met noodsleutel openen om de 12v accu te sparen.

Ik had ooit een OBD dongeltje, dat trok de 12v accu blijkbaar leeg in 48uur(in mijn CT200h). Vervelend als de deuren nog open gaan, maar te weinig power is om de boel op te starten. Dan gaat de auto heel raar doen, krijg je de boel ook niet meer op slot.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramon 73 op 04-09-2026 19:13 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@breinonline Ik kon onderstaande vinden over het calibreren van de banden na het installeren van een chinees TPMS kastje.
“Even inleren door de band die oranje aangegeven wordt in display leeg te laten lopen.. totdat er een waarde staat.. en dat maal 4.
Daarna schakelaar omzetten, de boel weer oppompen en achter alles terug monteren.”

Bron: https://toyotahybrideforum.nl/viewtopic.php?p=223539&sid=84ebe36cf957e8bee919b8983f1ddd79#p223539
Geen idee over welke schakelaar dat gaat, er zit niets op het kastje zelf bij mij. Kwam eerder wel wat tegen over een knopje in het dashboardkastje om de TMPS te resetten maar zou ook voor een ouder model Corolla kunnen zijn.
“Just unplug the connector from the vehicle's TPMS and plug the little module in between. As soon as you start the vehicle, you'll see the tire pressures on the info menu (i) on the instrument panel screen. The manual says that the tire pressures should appear after a couple minutes but for some reason only one tire showed up, so I had to do the learning procedure.

To enter the learning mode, turn the ignition on (without starting the engine), go to the tire pressure screen and then turn the ignition on/off several times. After the 4th time, all four tires will show --- and the front left tire will show an orange rectangle. Just deflate that tire about 4-5 seconds and the module will learn the tire position and show the pressure. After that, the front right tire will turn orange and last the rear left, just do the same for each tire.”
Bron: https://www.toyotanation.com/threads/2019-2022-corolla-aliexpress-tpws-to-tpms-tire-pressure-on-the-instrument-cluster-including-4-2-analog.1769997/
Calibration method.
After installation, start the car and enter the tire pressure interface,
1. Release the air pressure of the left front wheel until the instrument panel displays data
2. Release the air pressure of the right front wheel until the instrument panel displays data
3. Release the air pressure of the left rear wheel until the instrument panel displays data
4. Release the air pressure of the right rear wheel until the instrument panel displays data”

Bron: https://www.rav4world.com/threads/tpms-code-finally-cracked.306132/page-4?nested_view=1#post-2824800
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgtYnZXiG6BttCEHRnwMTrcNdWU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/lMS0fZuE6ZfWscGxRQRa5JB4.webp?f=user_large
Bron: https://www.toyotanation.com/threads/tpms-on-cluster-display.1741434/#post-14772550
Zal niet allemaal voor de Corolla Hybrid zijn en ook niet hetzelfde kastje maar hopelijk werkt een van de methodes wel. ;)

Deze thread kwam ik ook nog tegen met interessante info over dergelijke kastjes zelf: https://www.rav4world.com/threads/tpms-code-finally-cracked.306132

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 04-09-2026 23:20 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 21:16
ThinkPad schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:50:
Bijzondere constatering bij mijn Auris TS 2015, het ventilatierooster aan de linkerzijde, en het linkerrooster in het midden blaast veel lauwere lucht dan die rechts in het midden en aan de passagierszijde. Iemand die dat herkent :?

Ik heb climate control met “dual” functionaliteit, gescheiden zones voor bestuurder en bijrijder dus. Maar die functionaliteit gebruik ik nooit. Als ik er wel mee speel lijkt het ook niet echt anders te worden. De airco kan ook wel weer wat koudemiddel gebruiken, koelt sowieso niet heel goed meer. Misschien dat dat ook nog uitmaakt.

Heb nog wel een lange endoscoop camera liggen, die zal ik er ook eens in steken en kijken of ik klep zie bewegen bij verschillende uitblaasrichtingen etc.
Wanneer voor het laatst airco check gedaan?

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:12
@Ramon 73 Als je ook keyless entry hebt dan kun je dat nog tijdelijk uitzetten, dan loopt de batterij wat minder snel leeg. Als de accu al wat ouder is dan kan hij in een paar weken best ver ontladen. In de corona lockdown heb ik op een gegeven moment druppellader aan de AGM accu in m'n Auris TS gehangen, want hij begon onder de 12V te zakken :X En een nieuwe AGM is 200+ euro. Ik heb er nu een standaard loodaccu in gezet (Varta 5401270333132), die was met €68 heel wat voordeliger en werkt nu al driekwart jaar prima.

@Willem Twee jaar geleden dus. Toen zat er nog 60g R134a in en is hij weer gevuld naar fabrieksspecificatie van 450g. Was €129 bij de dealer. Ik vind het met hybride systeem wat spannend om het bij een willekeurige garage te laten doen (dan kan het wel iets goedkoper namelijk). De aircocompressor is elektrisch en gebruikt niet-geleidende smeerolie. Als er verkeerde olie in het systeem komt (PAG olie die bij mechanisch aangedreven compressoren wordt gebruikt) of omdat de servicekast 'besmet' is met restanten verkeerde olie dan kun je in het ergste geval een auto hebben die niet meer wil rijden door sluiting in het EV systeem :X Heb hier de vraag even uitgezet of m'n condensor lek eruit ziet: ThinkPad in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic" en denk dat ik gewoon maar weer laat vullen. Vorige week de 238k aangetikt en de Auris begint wel wat op leeftijd te raken nu, krakende rubbers etc. Denk nog 1-2j ermee rijden en dan naar een EV.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2026 08:52 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:09
cordonbleu schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:58:
Wat is jullie ervaring/mening hierover? De eerste olie en oliefilter wissel bij een nieuwe Toyota Hybrid pas bij 15.000 km (of 1 jaar, welke eerder komt) laten doen. Dit schrijft de dealer voor. Of het eerder laten uitvoeren, gezien het inlopen van de nieuwe motor met slijpsel als gevolg?
We leven niet meer in de jaren 70... tegenwoordig zijn de afwerkingen en toleranties van onderdelen veel nauwkeuriger en is er amper nog sprake van inlopen van onderdelen op elkaar en dus ook inrijden is iets voor de geschiedenisboeken.

Daarnaast hanteert Toyota al zowat de kortste onderhoudsintervallen van alle autofabrikanten. Het is echt onnodig om daar nog een schepje bovenop te doen.

Ik heb 5 jaar een Prius gereden en vanaf dag 1 gewoon zonder nadenken vol gas gegeven. Na 150.000 km was er nog steeds zo goed als geen olieverbruik.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Het zal wel aan mij liggen maar ik kom met geen mogelijkheid bij de connector van de TPMS/sleutel ontvanger in mijn Toyota Corolla Hybrid TS.

Ik heb bij de hemelbekleding van de achterbak de 3 klemmetjes waarmee deze aan het plafond vastzot losgemaakt waardoor deze een klein beetje naar beneden komt en vervolgens naar de linker zijkant de bekleding verder los gemaakt omdat daar de connector moet zitten:
Losmaken rand hemelbekleking achterbak - Toyota Corolla Hybrid (E21(0))Wat ik daarna gedaan heb maar niet op de foto heb gezet is ook de bekleding bij die horizontale overgang tussen bekleding en kunststof van de laatste foto losgemaakt maar daarna hielt het op.

De bekleding blijft verder stug op zijn plaats zitten en geeft verder totaal niet mee. :| En ik wil er ook niet te hard aan trekken want bij die randen hoorde ik dat spul waar die bekleding van gemaakt is al kraken en wordt het merkbaar minder stevig als het eenmaal gebogen is en verder laten de twee lagen waar het blijkbaar van gemaakt is al los van elkaar. :X

Ben nog lang bij de plek waar de connector zit, ongeveer ter hoogte van de rode cirkel rechtsboven, maar dan iets meer naar links:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZpoi9oR3pBgtireQZhN1HYGXkg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ejLNeVIFTksTFAq0ACmg0yrn.png?f=user_large

Ik kan de connector, waarvan ik denk dat het de goede is, wel zien zitten:
Connector achter hemelbekleding achterbak linksachter - Toyota Corolla Hybrid (E21(0))

Maar ik kom niet met mijn hand bij. Of ik nu van boven of vanaf de achterkant er na toe wil maakt niet uit. De ruimte die er is zou nog niet eens genoeg zijn voor de hand van een klein kind :X

Het stomme is dat ik op internet veel opmerkingen tegenkom dat het installeren erg makkelijk is maar kan er geen filmpjes van vinden. Wel van de RAV4, waarbij er wel een heel stuk plastic weg moet worden gehaald: YouTube: TPMS Tyre Pressure Monitoring System Digital LCD Display Auto Security Alarm for Toyota Rav4 2020
Heb iets dergelijks bij mijn Corolla Hybride TS geprobeerd, zelfs die schroef losgedraaid maar krijg er alsnog geen beweging in.

Iemand toevallig hoer die een fimpje heeft van hoe je de zijkant van de achterbak van een Corolla Hybride TS moet demonteren?

• breinonline

breinonline

Makkelijk vond in het niet. Ik heb mijn hand flink geschaafd toen met het plaatsen. Het is erg krap. Ik heb best veel van de hemelbekleding en de zijkant losgemaakt. Maar in hoeverre wat uiteindelijk echt nodig was zou ik niet meer weten.
Even de achterbank neerklappen en voor de zijbekleding zie je alle boutjes zitten.
Vliegvlug schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:31:
[...]
Wat is zo’n Autel apparaatje? Kan je daarmee dingen in de auto aanpassen/instellen die normaal gesproken alleen door de dealer gedaan kunnen worden?
Nog even hierover, volgens mij zouden alle Autel MaxiTPMS apparaten je sensors uit moeten kunnen lezen en op de juiste positie in het geheugen van de auto moeten kunnen zetten, uitlezen en wijzigen. En de reset die ik nodig heb verwacht ik ook dat daarmee te geven is.

[ Voor 59% gewijzigd door breinonline op 06-09-2026 06:46 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

breinonline schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:46:
[...]

Nog even hierover, volgens mij zouden alle Autel MaxiTPMS apparaten je sensors uit moeten kunnen lezen en op de juiste positie in het geheugen van de auto moeten kunnen zetten, uitlezen en wijzigen. En de reset die ik nodig heb verwacht ik ook dat daarmee te geven is.
Ik heb net de website bekeken van die Autel MaxiTMPS (https://maxitpms.com) en het fimpje wat er op staat maar is me eigenlijk niet duidelijk wat dat ding precies doet. Uiteraard het uitlezen en instellen van het TPMS maar moet je daarvoor nu hun ventielen op je auto zetten of kunnen je bestaande ventielen worden uitgelezen?

En kan je daar dan ook je bandenspanning op het dashboard display van je auto mee weergeven krijgen?

• breinonline

breinonline

Het kan bestaande ventielen gewoon uitlezen. En dan die id's in de auto programmeren. Maar daar krijg je nog geen bandspanning mee te zien op je display in de auto.

• Ramon 73
Kassad schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:56:
[...]

Vandaag is het 5 weken + 3 dagen geleden dat de auto nog gereden heeft. Ontgrendelen met sleutel, remdruk werd normaal opgebouwd.

HV accu was nog halfvol. Auto 20 minuten stationair laten draaien (verwarming op Hij, anders geen stationair). Over een paar weken opnieuw, als ik na 5 weken zonder problemen kan starten dan is elke week iets meer dan strikt noodzakelijk.

HV accu is nog tot 1 streepje voor max geladen, prima zo.

Gelukkig tank ik altijd euro 98, is iets minder gevoelig voor veroudering. Met nog een halve tank te gaan zal ik in november eerste rit naar de pomp doen. Bijvullen met schone brandstof.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon 73 op 06-09-2026 12:43 ]

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 21:54
Om de 12V accu hoef je geen extra acties te ondernemen zoals de verwarming op Hi, @Ramon 73 . Op ready zetten is genoeg. Dan gaat de inverter vanuit tractie accu (HV accu) de 12V accu laden. Afhankelijk van de generatie van de hybride aandrijflijn zal deze vroeger of later beginnen met de verbrandingsmotor op temperatuur te brengen. Zodra de tractie accu een te laag niveau bereikt, start de verbrandingsmotor ook.
Kortom een minuutje of 20 per week op ready is voldoende. Het hybride systeem regelt de rest voor je.

• Ramon 73
agravain schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:21:
Om de 12V accu hoef je geen extra acties te ondernemen zoals de verwarming op Hi, @Ramon 73 . Op ready zetten is genoeg. Dan gaat de inverter vanuit tractie accu (HV accu) de 12V accu laden. Afhankelijk van de generatie van de hybride aandrijflijn zal deze vroeger of later beginnen met de verbrandingsmotor op temperatuur te brengen. Zodra de tractie accu een te laag niveau bereikt, start de verbrandingsmotor ook.
Kortom een minuutje of 20 per week op ready is voldoende. Het hybride systeem regelt de rest voor je.
Klopt. Puur voor de 12v accu hoef je niks speciaals te doen. Ik wilde echter ook even de motor laten draaien en HV accu opladen omdat die vaak veruit leeg is zodra ik thuis parkeer.

En langere tijd weg zetten met ontladen HV accu is helemaal slecht. Die 12v accu is niet heel duur en makkelijk zelf te vervangen. Voor hetzelfde geld zet ik in november een nieuwe erin, die is toch al wat jaren oud.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon 73 op 06-09-2026 15:47 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 21:16
ThinkPad schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:39:
@Ramon 73 Als je ook keyless entry hebt dan kun je dat nog tijdelijk uitzetten, dan loopt de batterij wat minder snel leeg. Als de accu al wat ouder is dan kan hij in een paar weken best ver ontladen. In de corona lockdown heb ik op een gegeven moment druppellader aan de AGM accu in m'n Auris TS gehangen, want hij begon onder de 12V te zakken :X En een nieuwe AGM is 200+ euro. Ik heb er nu een standaard loodaccu in gezet (Varta 5401270333132), die was met €68 heel wat voordeliger en werkt nu al driekwart jaar prima.

@Willem Twee jaar geleden dus. Toen zat er nog 60g R134a in en is hij weer gevuld naar fabrieksspecificatie van 450g. Was €129 bij de dealer. Ik vind het met hybride systeem wat spannend om het bij een willekeurige garage te laten doen (dan kan het wel iets goedkoper namelijk). De aircocompressor is elektrisch en gebruikt niet-geleidende smeerolie. Als er verkeerde olie in het systeem komt (PAG olie die bij mechanisch aangedreven compressoren wordt gebruikt) of omdat de servicekast 'besmet' is met restanten verkeerde olie dan kun je in het ergste geval een auto hebben die niet meer wil rijden door sluiting in het EV systeem :X Heb hier de vraag even uitgezet of m'n condensor lek eruit ziet: ThinkPad in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic" en denk dat ik gewoon maar weer laat vullen. Vorige week de 238k aangetikt en de Auris begint wel wat op leeftijd te raken nu, krakende rubbers etc. Denk nog 1-2j ermee rijden en dan naar een EV.
Die 130 piek vind ik niet eens zo gek. En er ontstaan sowieso haarscheurtjes in het systeem, ook bij leidingen, rubbers en dergelijke dus er lekt altijd wel wat weg. Als dan e condensor lek is ja dan houdt het snel op. Maar gezien de leeftijd niet heel gek. Met deze kmstand draagarmrubbers, wiellagers, stabistangen... je bent gewoon een keer aan de beurt.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:57
Zijn hier ook Auris eigenaren die een geintegreerde dashcam hebben? Ik heb deze topic en het grote dashcam topic nagelopen en kon niet veel vinden.

Via google 1 concrete leverancier gevonden in Nederland: autolens. Zonder installatie kost deze Euro 299 (en Euro 99 voor de achtercamera). De installatie is Euro 99 per camera. Echter er staan niet veel specificaties van de camera units op de website (zo zijn de processor en specifieke camerasensor niet genoemd). Een andere leverancier FitcamX heeft geen Auris optie.

Ik heb ook naar de losse dashcam's gekeken. Hierbij blijkt de Viofo A229 Pro 2CH 4K Wifi GPS dashcam als een van de betere te zijn. Mocht er geen andere geintregeerde opties zijn, lijkt me dit wel een goede alternatief.

Ik ben best vaak onderweg en het is soms wel een complete circus op de weg. Laatste moment invoegen, bumperkleven, met de telefoon bezig zijn, op de vluchtstrook rijden, plots remmen door agressief gedrag, veel te hoge snelheid bij wegwerkzaamheden, enz. Even afkloppen: het gaat tot nu wel (net) goed. Dus ik wil ook eigen bewijslast hebben. Parkeerfunctie is niet nodig.

Voorkeur gaat naar een geintegreerde optie, maar met een losse dashcam ben ik waarschijnlijker meer flexibel (bij het vervangen van dashcam). Het lijkt me niet erg moeilijk om zelf een installatie te doen, alleen de achtercamera kan eventueel wat lastiger zijn (alvast enkele youtube instructies filmpjes gekeken). Maar meest lastige is de keuze welke type dashcam.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TekkenLord schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:46:
Zijn hier ook Auris eigenaren die een geintegreerde dashcam hebben? Ik heb deze topic en het grote dashcam topic nagelopen en kon niet veel vinden.

Via google 1 concrete leverancier gevonden in Nederland: autolens. Zonder installatie kost deze Euro 299 (en Euro 99 voor de achtercamera). De installatie is Euro 99 per camera. Echter er staan niet veel specificaties van de camera units op de website (zo zijn de processor en specifieke camerasensor niet genoemd). Een andere leverancier FitcamX heeft geen Auris optie.

Ik heb ook naar de losse dashcam's gekeken. Hierbij blijkt de Viofo A229 Pro 2CH 4K Wifi GPS dashcam als een van de betere te zijn. Mocht er geen andere geintregeerde opties zijn, lijkt me dit wel een goede alternatief.

Ik ben best vaak onderweg en het is soms wel een complete circus op de weg. Laatste moment invoegen, bumperkleven, met de telefoon bezig zijn, op de vluchtstrook rijden, plots remmen door agressief gedrag, veel te hoge snelheid bij wegwerkzaamheden, enz. Even afkloppen: het gaat tot nu wel (net) goed. Dus ik wil ook eigen bewijslast hebben. Parkeerfunctie is niet nodig.

Voorkeur gaat naar een geintegreerde optie, maar met een losse dashcam ben ik waarschijnlijker meer flexibel (bij het vervangen van dashcam). Het lijkt me niet erg moeilijk om zelf een installatie te doen, alleen de achtercamera kan eventueel wat lastiger zijn (alvast enkele youtube instructies filmpjes gekeken). Maar meest lastige is de keuze welke type dashcam.
Heb je FitcamX gevraagd? Ze schijnen gebaseerd op een verzoek en een foto advies te geven over welk type zou kunnen passen.

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:56
True schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:04:
[...]

Heb je FitcamX gevraagd? Ze schijnen gebaseerd op een verzoek en een foto advies te geven over welk type zou kunnen passen.
Driewerf hoera voor de Fitcamx! Makkelijke installatie, geen los ding die ergens gemonteerd wordt en geen omkijken naar.

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:19
Oeh dat fitcamx ziet er goed uit. Alleen de rest camera wordt het toch een hele kabel onder de dakhemel leggen?

• TekkenLord
True schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:04:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik heb ze net via de chat benaderd. De bot kan me niet helpen maar ik word door customer service geholpen zodra ze online zijn. Zal hun antwoord dan hier posten.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vorig weekend is het me toch gelukt om bij de TMPS/sleutel ontvanger te komen waar dat eerder niet lukte.

De truuk was om de linkerzijde van de hemelbekleding veel verder los te maken dan ik eerder had gedaan, helemaal tot de voorste stijl van het zijruitje, en ook het bevestigingspunt voor een bagagenet wat daar boven zit los te maken:
Hemelbekleding losmaken om bij de TPMS/sleutel ontvanger te kunnen komen - Toyota Corolla Hybrid TSDaarna kon de hemelbekleding ver genoeg naar beneden om verder naar binnen te kijken en er met je handen tussen te komen.

Toen bleek de witte connector die ik de vorige keer kon zien zitten
Connector achter hemelbekleding achterbak linksachter - Toyota Corolla Hybrid (E21(0))
niet van de TPMS/sleutel ontvanger te zijn, want die zit een stuk verder naar achter, in de foto hieronder het kastje met “A 8” erop (wat volgens de tekst erop trouwens “Location Receiver assembly, electrical key & TPMS” heet):
TPMS/sleutel ontvanger - Toyota Corolla Hybrid TS
(Dat witte rolletje met rode strepen daar weer achter is trouwens de gordijnairbag, vond dat wel interessant om te zien want had niet verwacht dat die er zo uit zou zien.)

Hieronder een foto tijdens de installatie van het TPMS kasje van aliexpress:
TPMS kastje van AliExpress - Toyota Corolla Hybrid TS Die plaats je door de oorspronkelijke connector op het kastje aan te sluiten en het kastje weer op de reciever. Dat laatste is in bovenstaande foto nog niet gebeurd. Het losmaken van de connector van de receiver ging nog knap lastig en moest ik een kleine ‘pry tool’ voor gebruiken om hem los te krijgen.

Ter referentie, de TPMS/sleutel ontvanger zit ter hoogte van de groene crirkel:
Location Receiver assembly, electrical key & TPMS - Toyota Corolla Hybrid TS [E21(0)]

Na het weer terugzetten van de hemelbekleding op zijn plek bleek de meeste vouwen te verdwijnen met uitzondering van degene ter hoogte van de passagiers zitplaat links. Dat is de plek waar de hemelbekleding ‘scharnierde’ omdat het verder naar rechts nog vast zat.
Vouw in hemelbekleding na plaatsen TPMS kastje  - Toyota Corolla Hybrid TS
Dat is wel jammer :|
Moet er wel bij zeggen dat de hemelbekleding ruim 24 uur los heeft gezeten dus mogelijk dat dit minder of niet gebeurd als het maar kort los zit.

Hoe dan ook, na aansluiten van het TPMS kastje wordt de bandenspanning wel weergegeven in het display van mijn dashboard: *O*
Weergave bandenspanning op dashboard display met TPMS kastje van AliExpress - Toyota Corolla HybridDe waarden worden weergegeven in kPa ipv bar maar daar zit precies een factor 100 tussen dus dat is gelukkig niet moeilijk omrekenen. ;)

Echter na wat met verschillende bandenspanningen getest te hebben was ik helaas toch een stuk minder enthousiast. -O-
Heb nu geen tijd om daar verder op in te gaan maar kom daar later op terug.

• ThinkPad
Wat is de techniek achter die dingen eigenlijk? Injecteren ze iets op de CAN-bus, waar Toyota blijkbaar al op is voorbereid omdat het netjes op het display getoond wordt? Is dat dan iets in de ECU wat er al in zit omdat andere/duurdere modellen zelf al de bandenspanning daar tonen?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ThinkPad schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:54:
Wat is de techniek achter die dingen eigenlijk? Injecteren ze iets op de CAN-bus, waar Toyota blijkbaar al op is voorbereid omdat het netjes op het display getoond wordt? Is dat dan iets in de ECU wat er al in zit omdat andere/duurdere modellen zelf al de bandenspanning daar tonen?
Daar lijkt het wel op ja want ik kan me niet voorstellen dat zo’n kastje zelf de hele beeldopbouw van het dashboard display kan bepalen. Ik las ook geluiden dat het wel in de Toyota software van de auto zit maar dat ze het bewust niet (meer) weergeven omdat de bandenspanning ook in de Toyota app zit waarvoor je na 1 of 2 jaar moet gaan betalen om die feature te behouden.

Wat betreft de manier waarop zo’n TPMS kastje werk zegt iemand hier dat het een CAN bus hack is: https://www.toyotanation.com/threads/2019-2022-corolla-aliexpress-tpws-to-tpms-tire-pressure-on-the-instrument-cluster-including-4-2-analog.1769997#post-15043732
edit:
Vind zijn vraag of het misschien via Techstream in de ECU te programmeren is ook wel interessant maar dat zal wel niet mogelijk zijn anders was dat vast wel ergens online te vinden inmiddels aangezien die post uit 2021 is.
En hier iemand die vermoed dat het een chinese kopie is van een officiële Toyota/Denso TPMS module: https://www.rav4world.com...ested_view=1#post-2791476
Hij heeft het kastje open getrokken in de hoop de firmware/code eraf te krijgen maar dat is schijnbaar beveiligd in de ASIC.

[ Voor 11% gewijzigd door Vliegvlug op 12-09-2026 14:45 ]

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik heb dergelijk kastje al een paar jaar in mijn IS zitten en ben er erg tevreden mee. Wel is het zo dat bij registratie van een nieuwe TPMS sensor het kastje eruit moet omdat het registratie blokkeert. Na registratie kan ie weer terug.

Enig idee hoe dat met dit kastje uit deze discussie zit?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Ramon 73
Ramon 73 schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:45:
[...]

Klopt. Puur voor de 12v accu hoef je niks speciaals te doen. Ik wilde echter ook even de motor laten draaien en HV accu opladen omdat die vaak veruit leeg is zodra ik thuis parkeer.

En langere tijd weg zetten met ontladen HV accu is helemaal slecht. Die 12v accu is niet heel duur en makkelijk zelf te vervangen. Voor hetzelfde geld zet ik in november een nieuwe erin, die is toch al wat jaren oud.
Gisteren geruild van auto met een collega. Hij gaat een week met mijn auto rijden (beide bedrijfsauto), dan wordt er even fatsoenlijk mee gereden. Paar keer 100km snelweg aan een stuk.

Dan kan die weer 5 weken stilstaan 😄

• TekkenLord
Na contact met FitcamX is er geen geintegreerde optie voor mijn Auris uit 2016. Ze verwijzen me naar hun universele dashcam model B en dat is niet echt wat ik zoek. Ook op hun website staan niet de volledige specs van de geintegreerde dashcams.

Ik heb ook wat verdere reviews bekeken op youtube. De kwaliteit van de Fitcamx videos zijn niet zo gedetailleerd (ondanks de 4K resolutie). Zie voorbeeld van zo een review met voorbeelden. Met name de leesbaarheid van kentekens en andere teksten zijn niet altijd goed.

Rest me dan toch de Viofo A229 Pro 2CH 4K Wifi GPS; waarschijnlijk in combinatie met zo een dash cam power adapter of normale installatie via de aanstekeraansluiting.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Heb zelf een 70mai A810S-2 gehaald met 4k voor en 1080p achter. Zeer te spreken over de kwaliteit.
De ADAS features reageren wat traag.

Enige wat nog fijn zou zijn is een losse accu. Hij zit aangesloten met een zekering splitter op de zekeringbox bij de bestuurder.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 15-09-2026 12:52 ]

ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

De rubber strip in de middelste aluminium rails van de vloer van de achterbak van mijn Toyota Corolla Hybrid TS [E21(0)] bleef steeds maar loskomen. :'(

Eens goed naar gekeken en dat ding blijkt te lang te zijn waardoor deze niet goed vast zit in de rails. Er zitten aan de uiteinden ‘haakjes’ die waarschijnlijk alleen goed werken wanneer de strip iets op spanning staat. Bij mij is hij iets van een centimeter te lang, waarschijnlijk uitgerekt in de loop van de tijd:
Losse rubber strip bij rails achterbakvloer - Toyota Corolla Hybrid TS [E21(0)]

Als ik de strip er onderaan goed inhaak dan krijg ik ‘m ook niet goed in de rails krijg omdat de uitsparingen in de strip vanaf de helft al niet meer overeenkomen met de schroefkoppen doordat hij uitgerekt is en daardoor die niet meer in de rails te drukken is. :|

Nu kan ik alleen nergens zo’n vervangende strip vinden, waarschijnlijk gebruik ik niet de juiste zoektermen.
Iemand die weet waar ik zo’n losse strip kan kopen?

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:48
Vliegvlug schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:41:
De rubber strip in de middelste aluminium rails van de vloer van de achterbak van mijn Toyota Corolla Hybrid TS [E21(0)] bleef steeds maar loskomen. :'(

Eens goed naar gekeken en dat ding blijkt te lang te zijn waardoor deze niet goed vast zit in de rails. Er zitten aan de uiteinden ‘haakjes’ die waarschijnlijk alleen goed werken wanneer de strip iets op spanning staat. Bij mij is hij iets van een centimeter te lang, waarschijnlijk uitgerekt in de loop van de tijd:
[Afbeelding: Losse rubber strip bij rails achterbakvloer - Toyota Corolla Hybrid TS [E21(0)]]

Als ik de strip er onderaan goed inhaak dan krijg ik ‘m ook niet goed in de rails krijg omdat de uitsparingen in de strip vanaf de helft al niet meer overeenkomen met de schroefkoppen doordat hij uitgerekt is en daardoor die niet meer in de rails te drukken is. :|

Nu kan ik alleen nergens zo’n vervangende strip vinden, waarschijnlijk gebruik ik niet de juiste zoektermen.
Iemand die weet waar ik zo’n losse strip kan kopen?
Het is (bij Toyota) niet ondenkbaar dat deze strips niet los leverbaar zijn maar alleen compleet met een complete vloer komen. Dat kan nog wel eens in de papieren lopen bij Toyota :X

Maar je hebt nog steeds garantie toch? Dan hoef je niks te kopen, gewoon naar de leverende dealer en het daar op laten lossen :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Denman schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:55:
[...]

Het is (bij Toyota) niet ondenkbaar dat deze strips niet los leverbaar zijn maar alleen compleet met een complete vloer komen. Dat kan nog wel eens in de papieren lopen bij Toyota :X
Ik hoop van niet! :X

Maar wel toevallig dat je het zegt want van mijn Toyota demonteerbare trekhaak is het afdekrubber van het slot er af gevallen:
Afdekklepje voor slot afneembare trekhaak Toyota / Oris

Het gaat om dat witte flapje wat op de foto van de handleiding te zien is en wat bij mijn trekhaak weg is omdat het op het scharnierpunt is afgebroken, duidelijk een zwak punt wat wel gemaakt lijkt om af te breken.

De garage zou een nieuwe gaan regelen maar de monteur heeft stad en land afgebeld maar zowel Toyota als Oris (dat is de producent van de trekhaak blijkbaar, Toyota koopt ze in en zet er hun naam op maar maakt ze niet zelf) weigeren zo’n afdekkapje te leveren. Echt ongelooflijk! |:(

Hij gaf ook aan dat als hij ze belt voor een nieuwe trekhaak ze niet weten hoe snel ze moeten leveren maar dat ze hiervoor gewoon niet thuis geven. :( Hoe moeilijk kan het zijn een handvol van die dingen in een zakje te stoppen en mee te geven met overige bestellingen zodat de dealer zijn klanten kan helpen?

De monteur heeft heeft het nu creatief opgelost door een afdekdopje van een verstuiver op het slot te klemmen:
Alternatief slotdopje voor afneembare trekhaak van Toyota Het is dat blauwe ding en het zit verrassend stevig vast, dit was direct na het door de wasstraat rijden waarna ik controleerde of hij er nog op zat. ;)
Maar je hebt nog steeds garantie toch? Dan hoef je niks te kopen, gewoon naar de leverende dealer en het daar op laten lossen :)
Dat heb ik inmiddels gedaan. :)
Zij vroegen zich ook gelijk al af of dit wel los leverbaar is en hadden als alternatief de strip of hele achterbakplaat overzetten van een andere Toyota Corolla TS E21 die ze daar hadden staan maar toen bleken op die uitvoering de metalen rails helemaal niet aanwezig te zijn! Is blijkbaar iets van het Executive pakket en een luxe optie. Ze gaan nu achter de losse rubberenstrip aan en ik krijg het nog te horen, ben inmiddels alleen wel bang voor het antwoord…
edit:
Toevallig net terugkoppeling gekregen:
Helaas had je gelijk, Toyota geeft aan niets van die plaat in de kofferbak los te kunnen leveren, enkel een compleet nieuwe. En dat terwijl die rails en rubberstrips een luxe add-on is op de normale vloerplaat, en met schroeven vast zit en uit losse onderdelen bestaat, kansloos dit! :F
Als je als producent toch niet van plan bent hiervoor losse onderdelen te leveren verlijm het dan gelijk helemaal en zorg ervoor dat het daarmee vast genoeg zit om de levensduur van de auto mee te gaan.

Enige optie is nu om de uitgerekte strip in de rails te lijmen want een hele nieuwe vloerplaat hiervoor is niet realistisch.

Iemand suggesties voor een geschikte lijm om rubberachtig spul op aluminium te verlijmen?

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 16-09-2026 15:03 ]

• Denman
Vliegvlug schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:46:
[...]

Maar wel toevallig dat je het zegt want van mijn Toyota demonteerbare trekhaak is het afdekrubber van het slot er af gevallen:
[Afbeelding: Afdekklepje voor slot afneembare trekhaak Toyota / Oris]

Het gaat om dat witte flapje wat op de foto van de handleiding te zien is en wat bij mijn trekhaak weg is omdat het op het scharnierpunt is afgebroken, duidelijk een zwak punt wat wel gemaakt lijkt om af te breken.

De garage zou een nieuwe gaan regelen maar de monteur heeft stad en land afgebeld maar zowel Toyota als Oris (dat is de producent van de trekhaak blijkbaar, Toyota koopt ze in en zet er hun naam op maar maakt ze niet zelf) weigeren zo’n afdekkapje te leveren. Echt ongelooflijk! |:(

Hij gaf ook aan dat als hij ze belt voor een nieuwe trekhaak ze niet weten hoe snel ze moeten leveren maar dat ze hiervoor gewoon niet thuis geven. :( Hoe moeilijk kan het zijn een handvol van die dingen in een zakje te stoppen en mee te geven met overige bestellingen zodat de dealer zijn klanten kan helpen?

De monteur heeft heeft het nu creatief opgelost door een afdekdopje van een verstuiver op het slot te klemmen:
[Afbeelding: Alternatief slotdopje voor afneembare trekhaak van Toyota] Het is dat blauwe ding en het zit verrassend stevig vast, dit was direct na het door de wasstraat rijden waarna ik controleerde of hij er nog op zat. ;)
Het klinkt alsof de dealer voortvarend te werk is gegaan, maar ik weet dat er bij sommige accessoires losse onderdelen leverbaar zijn, als de magazijnman maar goed genoeg zoekt :) Al moet ik eerlijk zijn dat een dergelijk flapje "los leverbaar" minder voor de hand ligt. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of deze er bij mij op zit, volgens mij is het slotje bij mij open en bloot zichtbaar. Aangezien ik de trekhaak 98% van de tijd droog in de kofferbak heb liggen, is het geen issue lijkt me.
Zij vroegen zich ook gelijk al af of dit wel los leverbaar is en hadden als alternatief de strip of hele achterbakplaat overzetten van een andere Toyota Corolla TS E21 die ze daar hadden staan maar toen bleken op die uitvoering de metalen rails helemaal niet aanwezig te zijn! Is blijkbaar iets van het Executive pakket en een luxe optie. Ze gaan nu achter de losse rubberenstrip aan en ik krijg het nog te horen, ben inmiddels alleen wel bang voor het antwoord…
edit:
Helaas had je gelijk, Toyota geeft aan niets van die plaat in de kofferbak los te kunnen leveren, enkel een compleet nieuwe. En dat terwijl die rails en rubberstrips een luxe add-on is op de normale vloerplaat, en met schroeven vast zit en uit losse onderdelen bestaat, kansloos dit! :F
Als je als producent toch niet van plan bent hiervoor losse onderdelen te leveren verlijm het dan gelijk helemaal en zorg ervoor dat het daarmee vast genoeg zit om de levensduur van de auto mee te gaan.

Enige optie is nu om de uitgerekte strip in de rails te lijmen want een hele nieuwe vloerplaat hiervoor is niet realistisch.

Iemand suggesties voor een geschikte lijm om rubberachtig spul op aluminium te verlijmen?
Ook hiervoor geldt; waarom zou je zelf op zoek gaan naar geschikte lijm terwijl dit onder de garantie valt? Laat de dealer het lekker oplossen, je hebt immers gewoon recht op garantie. Dat de strip niet los leverbaar is, is niet jouw probleem maar dat van de dealer. Bovendien hebben ze daar in de werkplaats (over het algemeen :P) de know-how hoe dit degelijk op te lossen. En anders trekken ze een plaat uit een showroom auto en lossen ze het later voor die auto weer op ;)

Dat gezegd hebbende; ik heb een laadvloerbescherming in mijn auto liggen en vind dat echt ideaal. Vloeistoffen, rotzooi, het houdt alles tegen en mijn kofferbak vloer is nog als nieuw :) Ik heb dus eigenlijk geen idee hoe deze strips er bij mij uit zien. Het is alleen lastig als ik m'n vloer in de lage stand zet, dan past ie niet meer :P

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Denman schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:12:
[...]

Het klinkt alsof de dealer voortvarend te werk is gegaan, maar ik weet dat er bij sommige accessoires losse onderdelen leverbaar zijn, als de magazijnman maar goed genoeg zoekt :)
Is natuurlijk al niet goed als het leveren van onderdelen afhankelijk is van het zoeken door de magazijnmedewerker. :X

Maar zou inderdaad wel fijn zijn als iemand uit zichzelf de moeite neemt om dit te doen om het op te lossen.
Al moet ik eerlijk zijn dat een dergelijk flapje "los leverbaar" minder voor de hand ligt. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of deze er bij mij op zit, volgens mij is het slotje bij mij open en bloot zichtbaar. Aangezien ik de trekhaak 98% van de tijd droog in de kofferbak heb liggen, is het geen issue lijkt me.
Maar als deze er het hele jaar door onder zit, zeker in de wintermaanden wanneer er pekel gestrooid wordt, lijkt me dit geen overbodige luxe om het slot te beschermen, en blijkbaar denkt de fabrikant er hetzelfde over anders hadden ze het afdekdopje wel weggelaten, scheelt weer een paar centen.
[...]

Ook hiervoor geldt; waarom zou je zelf op zoek gaan naar geschikte lijm terwijl dit onder de garantie valt? Laat de dealer het lekker oplossen, je hebt immers gewoon recht op garantie. Dat de strip niet los leverbaar is, is niet jouw probleem maar dat van de dealer.
Daar heb je gelijk in hoor maar ben wel van het zelf oplossen en vind het ook lastig om anderen er mee lastig te vallen. Bovendien is het voor mij bijna een dagtocht om bij de garage langs te rijden, die zit niet om de hoek helaas. Maar heb gevraagd of ze die strip niet ergens anders vandaan kunnen halen, van een sloopauto ofzo. Ze hebben vast een heel netwerk met contacten in de autobranche waar ik niet over kan beschikken. :D
Dat gezegd hebbende; ik heb een laadvloerbescherming in mijn auto liggen en vind dat echt ideaal. Vloeistoffen, rotzooi, het houdt alles tegen en mijn kofferbak vloer is nog als nieuw :) Ik heb dus eigenlijk geen idee hoe deze strips er bij mij uit zien.
Jij hebt die strips er dus ook op, zeker ook een executive uitvoering? 8)
Zo’n laadvloerbescherming is toch een stugge rubber mat met opstaande randen? Zitten die strips dan niet juist in de weg om die mat goed vlak te laten liggen, of heb je de vloer omgedraaid met de vlakke kant boven? Want ik kwam er achter dat deze er ook omgekeerd in past! :)
Het is alleen lastig als ik m'n vloer in de lage stand zet, dan past ie niet meer :P
Oh, ik ging er vanuit dat zo’n mat even groot zou zijn als de vloerplaat zelf maar ik ga er nu vanuit dat deze dan doorloopt tot de achterkant van de rugleuningen want dan kan het inderdaad niet meer.

Dat is voor mij dan de reden om zo’n mat niet te gebruiken hoewel het me wel handig klinkt want ik gebruik de verlaagde stand nog wel eens en ook de vakjes voor de rugleuningen. Daar kan je dan ook niet meer bij.

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:30
Ik heb ook een 2.0 executive waarvan de middelste rubber strip verdwenen is (zat er al niet meer in toen ik hem als occasion kocht). Mijn dealer gaf ook aan dat het alleen met hele plaat beschikbaar is. Ik heb inmiddels ook een rubber laadvloerbescherming in gebruik en laat het dus maar zo. Mocht je toch een losse strip ergens kunnen bestellen dan hoor ik dat wel graag van je.

• Denman
Vliegvlug schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:44:

Jij hebt die strips er dus ook op, zeker ook een executive uitvoering? 8)
Zo’n laadvloerbescherming is toch een stugge rubber mat met opstaande randen? Zitten die strips dan niet juist in de weg om die mat goed vlak te laten liggen, of heb je de vloer omgedraaid met de vlakke kant boven? Want ik kwam er achter dat deze er ook omgekeerd in past! :)
Premium uitvoering :)

Het is inderdaad een stugge mat met opstaande randen. Je kan de laadvloer inderdaad omdraaien, maar dat is niet eens nodig want de laadvloerbescherming heeft uitsparingen voor de strips in kwestie :)
Dit idee (is geen originele maar dan heb je een indruk):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBnUdBoss890OXyO_luOYdm4SZo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fBHWUIVbdSwjgfzcO1AfZFyA.jpg?f=user_large

Groot voordeel van deze mat is dat het wat stroever is waardoor niet alle spullen zomaar je kofferbak door schuiven, die eigenschap hebben de stoffen vloeren namelijk wel.
Oh, ik ging er vanuit dat zo’n mat even groot zou zijn als de vloerplaat zelf maar ik ga er nu vanuit dat deze dan doorloopt tot de achterkant van de rugleuningen want dan kan het inderdaad niet meer.

Dat is voor mij dan de reden om zo’n mat niet te gebruiken hoewel het me wel handig klinkt want ik gebruik de verlaagde stand nog wel eens en ook de vakjes voor de rugleuningen. Daar kan je dan ook niet meer bij.
Hij is inderdaad exact even groot als de vloer in bovenste stand, hij beschermt dan alles tot aan de achterbank. Ik snap wat je zegt, want als je 'm vaak naar beneden hebt dan is het lastig. Ik heb de lage vloer maar heel beperkt nodig (en de vakjes bij de achterbank al helemaal bijna nooit) en als dat het geval is dan laat ik de laadvloerbescherming gewoon thuis.

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Denman schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:37:
[...]

Premium uitvoering :)

Het is inderdaad een stugge mat met opstaande randen. Je kan de laadvloer inderdaad omdraaien, maar dat is niet eens nodig want de laadvloerbescherming heeft uitsparingen voor de strips in kwestie :)
Dit idee (is geen originele maar dan heb je een indruk):

[Afbeelding]
Verbaast me dat ze uitsparingen hebben voor die rails omdat die niet overal aanwezig zijn en zelf zou ik liever een vlakke mat hebben met een antislip-profiel dan dergelijke hobbels erin.

Snap het vanuit de verkoper wel want dan past hij in elke uitvoering, hoewel je natuurlijk altijd de vloerplaat kan omdraaien zodat een vlakke mat ook altijd past maar dat weet vast niet iedereen.
Groot voordeel van deze mat is dat het wat stroever is waardoor niet alle spullen zomaar je kofferbak door schuiven, die eigenschap hebben de stoffen vloeren namelijk wel.
Dat is ook de reden dat die 3 rails met rubbers erin zitten ga ik vanuit, maar een volledig rubberen mat is veel beter in dat opzicht ja. Die rails voelen eigenlijk een beetje als een quick fix voor het probleem van verschuivende lading. ;)

• LED-Maniak
  • Nu online
Vandaag de yaris voor een 15k inspectie naar de dealer gebracht.
Bij het ophalen was de rekening hoger dan verwacht. Bij navraag bleken ze een flesje injectorreiniger in de tank te hebben gedaan. "Foutje van het systeem" maar het was "echt wel heel handig". De reactie kwam een beetje geacteerd over. Ik had het gevoel dat ze dit bij iedereen standaard proberen en er pas af halen als je er een opmerking over maakt.

Het was een flesje van ~15 euro.

Ben ik iets te slecht van vertrouwen of klopt mijn gevoel wel? :+

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 18-09-2026 22:26 ]

ClimateControl - Smarthome integratie voor je airco --- ClimaCompass - vergelijk airco specs en vind de goedkoopste leverancier --- Trapwijzer - fietsen vergelijk

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:55

JME

zeg maar Jamie

Denman schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:37:
Ik heb de lage vloer maar heel beperkt nodig (en de vakjes bij de achterbank al helemaal bijna nooit) en als dat het geval is dan laat ik de laadvloerbescherming gewoon thuis.
Ik heb bij mijn Corolla die vakjes er helemaal uitgehaald en de vloer staat standaard op de lage stand. Scheelt samen een bak aan ruimte plus je hebt die gammele zijschotjes niet nodig d:)b

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-09 19:49

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Van de week weer een beurt plus APK gehad. Viel tegen, er moesten voor nieuwe remblokken op. Dat na 14 jaar en 155.000 km. Yaris Hybrid. Is reeds "ingeruild", ik wacht op mijn RAV4.

This footer is intentionally left blank

• Denman
JME schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:44:
[...]

Ik heb bij mijn Corolla die vakjes er helemaal uitgehaald en de vloer staat standaard op de lage stand. Scheelt samen een bak aan ruimte plus je hebt die gammele zijschotjes niet nodig d:)b
Hey da's eigenlijk wel een goede, nooit aan gedacht :)
Ik heb weliswaar maar 1 zijschotje (2 liter heeft rechts de accu zitten) maar die is inderdaad waardeloos gammel :P Het overwegen waard.
ajhaverkamp schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:49:
Van de week weer een beurt plus APK gehad. Viel tegen, er moesten voor nieuwe remblokken op. Dat na 14 jaar en 155.000 km. Yaris Hybrid. Is reeds "ingeruild", ik wacht op mijn RAV4.
Mooi toch. Record wat ik nog gezien heb is voor de eerste keer remblokken achter bij een Prius II bij 250K kilometers, en die gingen ook nog wel 10K mee (maar dus niet officieel tot de volgende beurt). De ervaring leert dat Toyota dealers erg voorzichtig zijn met schatten, dus normaal gesproken lekker laten zitten tot de RAV4 geleverd wordt ;)

Join het GoT Pulse-Team!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

LED-Maniak schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:25:
Vandaag de yaris voor een 15k inspectie naar de dealer gebracht.
Bij het ophalen was de rekening hoger dan verwacht. Bij navraag bleken ze een flesje injectorreiniger in de tank te hebben gedaan. "Foutje van het systeem" maar het was "echt wel heel handig". De reactie kwam een beetje geacteerd over. Ik had het gevoel dat ze dit bij iedereen standaard proberen en er pas af halen als je er een opmerking over maakt.

Het was een flesje van ~15 euro.

Ben ik iets te slecht van vertrouwen of klopt mijn gevoel wel? :+
Ik kwam deze post daarover tegen Andrehj in "Het grote Toyota-topic" en dan twee keer terugspringen in de posts door op het gequote deel te klikken.
Geen idee of het bewust wordt gedaan maar het lijkt op basis van die posts niet vereist te zijn.

• LED-Maniak
  • Nu online
Vliegvlug schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 23:29:
[...]

Ik kwam deze post daarover tegen Andrehj in "Het grote Toyota-topic" en dan twee keer terugspringen in de posts door op het gequote deel te klikken.
Geen idee of het bewust wordt gedaan maar het lijkt op basis van die posts niet vereist te zijn.
Onderhand was ik aan het googlen geslagen en kwam ik toevallig op het toyota hybride forum ook al mensen tegen die toevallig precies bij deze dealer ook spontaan een flesje in de brandstoftank hebben gekregen en inderdaad leek ook daar de conclusie dat het niet specifiek werd aangeraden door toyota zelf.

Netjes dat het alsnog van de bon is gehaald.. alleen geeft het gevoel dat ze het toch gewoon proberen.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:11

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Vliegvlug schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 23:29:
[...]

Volgens mij had ik het al eerder aangegeven...

Onze dealer komt sinds een tijd ook iedere keer met de vraag of ik die toevoeging wil.
Dus onze dealer vraagt het nog netjes. :)
Maar toen ik vroeg of het door Toyota voorgeschreven werd, was het antwoord duidelijk "Nee". Dus dat was ook mijn antwoord op het wel of niet willen toevoegen van dat spul.

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 20:18
Iemand heeft hier toch wel eens het artikelnummer van het flesje geplaatst? Kan het zo snel niet terugvinden.

Bij mij wordt het wel altijd gevraagd telefonisch voordat ze het doen, maar tegenwoordig kost het al 24,95 geloof ik. Heb wel altijd het idee dat die na een beurt en eventueel dit flesje weer iets soepeler loopt, maar of dat echt zo is weet ik ook niet.

Kan dat flesje ook zelf wel bestellen en in de tank gooien natuurlijk.

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:22
Vliegvlug schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:46:
[...]

[Afbeelding: Afdekklepje voor slot afneembare trekhaak Toyota / Oris]

[Afbeelding: Alternatief slotdopje voor afneembare trekhaak van Toyota] Het is dat blauwe ding en het zit verrassend stevig vast, dit was direct na het door de wasstraat rijden waarna ik controleerde of hij er nog op zat. ;)

[...]

edit:

Als je op de site van ORIS kijkt bij accessoires zie je een zakje staan. Misschien zelf even een mail sturen of bellen.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

asccul schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:46:
[...]

Als je op de site van ORIS kijkt bij accessoires zie je een zakje staan. Misschien zelf even een mail sturen of bellen.
Goed gevonden! (y)
Op https://www.oris-automotive.com/products/towbars/spare-parts-accessories onder PROTECTIVE CAPS staat inderdaad een zakje met precies die witte rubbertjes om het slot van mijn trekhaak af te dekken:
Zakje met PROTECTIVE CAPS voor Oris detachable towbar [290099]

Ik dacht dan bel ik ze morgen even maar denk niet dat dat gaat werken :X
Ondersteuning en advies via:
0180 - 000000
ma-vr, 09.00 - 17.00 uur
Met mouse-over blijkt het ook nog eens een duits nummer te zijn: tel:+49180000000
Maar lijkt me sterk dat dit in Duitsland wel een geldig nummer is.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik dacht, ik bel het tegen beter weten in toch, en hoewel ik de melding krijg dat het een niet bestaand nummer is zoals verwacht, geeft mijn Android telefoon er wel deze naam bij:
0180-00000 bellen geeft Begraafplaats de Essenhof in beeld bij Android telefoon

Begraafplaats de Essenhof. :?

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17:22
Vliegvlug schreef op zondag 20 september 2026 @ 12:44:
[...]

Goed gevonden! (y)
Op https://www.oris-automotive.com/products/towbars/spare-parts-accessories onder PROTECTIVE CAPS staat inderdaad een zakje met precies die witte rubbertjes om het slot van mijn trekhaak af te dekken:
[Afbeelding: Zakje met PROTECTIVE CAPS voor Oris detachable towbar [290099]]

Ik dacht dan bel ik ze morgen even maar denk niet dat dat gaat werken :X
Ondersteuning en advies via:
0180 - 000000
ma-vr, 09.00 - 17.00 uur
Met mouse-over blijkt het ook nog eens een duits nummer te zijn: tel:+49180000000
Maar lijkt me sterk dat dit in Duitsland wel een geldig nummer is.
Kijk eens bij Winparts overzicht

Afbeeldingslocatie: https://static.winparts.net/logos/fabrikant/f710_50_40.jpg

ORIS beschermkap trekhaakslot

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:17
En dan meteen een ‘groothandel’ ervan maken 😉

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Daar staan ze helaas niet tussen. :|

Ze hebben daar enkel partnumber 290109: https://www.winparts.nl/bagage-transport/trekhaakkogel/c1999/oris-beschermkap-trekhaakslot/p1983322.html
Hoewel het getoonde zakje wel de afdekdopjes bevat die ik nodig heb is het kleine plaatje er onder van een ander afdekdopje. Ik vermoed van een andere afneembare trekhaak of van een nieuwere versie dan ik heb.

Ik heb partnumber 290099 nodig, die heb ik hier wel gevonden maar zijn veel duurder en niet op voorraad: https://www.besteonderdelen.nl/bosal-oris-23195426.html

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
Mijn Auris TS 2015 met een kleine 180k op de teller is vandaag voor een beurt en APK.
Roest op de veerschotel, niet erg genoeg voor afkeur APK, maar wordt met klem aangeraden om het te laten oplossen, werkplaats "vertrouwt het niet meer", maar het geheel kost ruim 1000 euro.
Mogelijk meer, omdat er kans is dat andere onderdelen het ook begeven bij vervanging.

Iemand bekend met een dergelijke reparatie en de bijbehorende kosten?

• ThinkPad
De klacht komt mij bij mijn Auris TS 2015 met 239k niet bekend voor :P Dat er mogelijk nog wat extra kosten bij komen snap ik wel, als e.e.a. vastgeroest zit dan kan ik mij voorstellen dat je bijv. ook gelijk nieuwe stabilisatorstangetjes nodig hebt. En sowieso als de ophanging los moet zal de auto ook uitgelijnd moeten worden, kost ook al gauw €80.

Je zou om een second opinion kunnen gaan bij een andere garage/onafhankelijk keurstation ?

• RudolfR
Heb ze gevraagd het voor nu te laten en een offerte te sturen, zodat ik even mijn licht elders kan opsteken.
Offerte benoemt schokdempers voor (110,-), veerpoot set (120,-) en stabilisator verbinding (60), alles in tweevoud en nog bijna 400 arbeid.
Dat zou wel de worst case moeten zijn, dus het is eerder 1000 ex btw,- of minder, ipv meer.

Edit: nu met foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86Kefk6Ve5uICBslMf9A9zeoX8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuZ3oU5pZCBXuUVLEplX69Zt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door RudolfR op 22-09-2026 15:28 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:13

DaWaN

'r you wicked ??

RudolfR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:18:
Iemand bekend met een dergelijke reparatie en de bijbehorende kosten?
Ja dan roest de veerschotel van de schokbreker.
Persoonlijk vind ik het zonder foto moeilijk oordelen of dat een probleem is.
De schokbrekers vervangen is niet zo'n moeilijk klusje, maar als je het goed wilt doen moet je eigenlijk alles meepakken: schokbrekers, veren, hoezen, eindaanslagrubber, toplager en eventueel nog rubberen veerschotels. Is ook arbeidsintensief om het allemaal netjes te doen.
Je zou kunnen kijken of je complete veerpoten kunt kopen, dan is het minder werk om alles te vervangen. Eventueel tweedehands veerpoten van onderdelenlijn.

De schokbrekers van mijn Corolla uit 2002 zagen er ook niet heel fraai uit na 300.000 km, maar om ze daar nou op af te keuren... Als een keurmeester daarover geklaagd had dan ik ze gewoon in de roestomzetter gezet :D
Als ze lekken en/of niet lekker meer dempen is het wel fijn om ze te vervangen, maar geen idee of dat het probleem is nu.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• ZeromaNoiS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:15
RudolfR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:22:
Heb ze gevraagd het voor nu te laten en een offerte te sturen, zodat ik even mijn licht elders kan opsteken.
Offerte benoemt schokdempers voor (110,-), veerpoot set (120,-) en stabilisator verbinding (60), alles in tweevoud en nog bijna 400 arbeid.
Dat zou wel de worst case moeten zijn, dus het is eerder 1000 ex btw,- of minder, ipv meer.

Edit: nu met foto:
[Afbeelding]
Ga jij nooit met je auto door de wasstraat? Ik vind het een behoorlijke bak roest voor een Toyota van die leeftijd.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:13

DaWaN

'r you wicked ??

Dat is inderdaad wel uitzonderlijk veel roest, nog nooit gezien dat alleen de veerpoot zo erg roest heeft.
Als je het goedkoop wilt oplossen heb je al voor zo'n +/- 150 euro twee gebruikte veerpoten:
https://www.onderdelenlij...deel/veerpoot-links-voor/

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• RudolfR
Bedankt voor de tips, hopelijk kan ik een ergens een set op de kop tikken en er dan weer tegen aan. Dat ik hier (snel) iets mee moet is wel duidelijk.

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:18

Wvr

kijk eens hier op deze site voor vergelijking van de schokdempers. https://deijne.nl/nl

en vergeet ook niet uit er nog moeten worden uitgelijnd.
Pagina: 1 ... 181 182 Laatste