Het grote Opel topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 51 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

MadMarky schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:06:
@Paling1 het is een Corsa-e van net een week oud. Hankook Kinergy 4s banden. Lawaaiig en stug met matige grip. Kan ze van harte afraden.

Btw hoe kom je op gemiddeld 50km/u bij 75% snelweg? Files? Mijn gemiddelde zit boven de 80.
Files? Yep... helaas wel. Lang leve de afsluiting van de haringvlietbrug.... :(

Dat je banden slechte grip hebben kan overigens ook gewoon een slechte eigenschap zijn van de Corsa.
De originele Michelins zijn ook niet best qua grip. De Continentals zijn iets beter, maar ook gewoon matig qua grip.
In de zomer gaat het redelijk, maar als er regen wordt voorspeld slippen ze bij 50 km/h nog door bij hard accelereren.

Bijzonder trouwens dat ze er Hankooks onder leggen. Daar worden ze toch niet standaard mee afgeleverd? Die 4 originele (michelins?) worden dan vast gewoon aan iemand anders verkocht.
Ik heb overigens de 16" wielen. Expres geen 17" gekozen ivm met ongunstiger verbruik.

Maar als jouw Corsa net nieuw is, dan heb je er al een betere aandrijflijn inzitten dan ik. Nu ben je zeker de hele tijd aan het genieten van de snelle acceleratie van een elektrisch auto? :9
Snel optrekken is killing voor het verbruik in ieder geval.

Ik gebruik de B stand van de versnellingen trouwens weinig. Vind de auto niet lekker rijden als dat aan staat. Voelt onrustiger aan. Zet hem alleen af en toe aan als ik te lui ben om mijn voet naar het rempedaal te verplaatsen. 8)

[ Voor 26% gewijzigd door Paling1 op 21-07-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Paling1 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:13:
[...]

Files? Yep... helaas wel. Lang leve de afsluiting van de haringvlietbrug.... :(

Dat je banden slechte grip hebben kan overigens ook gewoon een slechte eigenschap zijn van de Corsa.
De originele Michelins zijn ook niet best qua grip. De Continentals zijn iets beter, maar ook gewoon matig qua grip.
In de zomer gaat het redelijk, maar als er regen wordt voorspeld slippen ze bij 50 km/h nog door bij hard accelereren.

Bijzonder trouwens dat ze er Hankooks onder leggen. Daar worden ze toch niet standaard mee afgeleverd? Die 4 originele (michelins?) worden dan vast gewoon aan iemand anders verkocht.
Ik heb overigens de 16" wielen. Expres geen 17" gekozen ivm met ongunstiger verbruik.
Is policy van Athlon, als je niet expliciet voor een pakket met zomer/winterbanden kiest (waarvoor je maandelijks bijbetaalt) krijg je tegenwoordig kennelijk allseasons.
Maar als jouw Corsa net nieuw is, dan heb je er al een betere aandrijflijn inzitten dan ik. Nu ben je zeker de hele tijd aan het genieten van de snelle acceleratie van een elektrisch auto? :9
Snel optrekken is killing voor het verbruik in ieder geval.
Hij is nieuw, maar nog wel met de 136pk motor. De facelift die jij bedoelt is pas net een paar weken terug aangekondigd. Die is bestelbaar maar voorlopig nog niet leverbaar ;)
Ik gebruik de B stand van de versnellingen trouwens weinig. Vind de auto niet lekker rijden als dat aan staat. Voelt onrustiger aan. Zet hem alleen af en toe aan als ik te lui ben om mijn voet naar het rempedaal te verplaatsen. 8)
Die gebruik ik de hele tijd, vind het prettig als de auto wat meer op de motor afremt. Energie regeneren is daarbij ook mooi meegenomen. Verbruik is al slecht genoeg zo :P

We hebben thuis ook een Nissan Leaf met one-pedal driving. Dat staat praktisch de hele tijd aan. In het begin even wennen en daarna wil je niet anders.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-10 15:00
MadMarky schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:43:

Die gebruik ik de hele tijd, vind het prettig als de auto wat meer op de motor afremt. Energie regeneren is daarbij ook mooi meegenomen. Verbruik is al slecht genoeg zo :P

We hebben thuis ook een Nissan Leaf met one-pedal driving. Dat staat praktisch de hele tijd aan. In het begin even wennen en daarna wil je niet anders.
Rijd eens een paar keer zonder dat de 'B'-stand opstaat. Merk je dan een verschil?

Mijn gevoel zegt dat ik verder kan rijden zonder regeneratie dan met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

MadMarky schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:43:

[...]

Hij is nieuw, maar nog wel met de 136pk motor. De facelift die jij bedoelt is pas net een paar weken terug aangekondigd. Die is bestelbaar maar voorlopig nog niet leverbaar ;)
In 2021 is er een (kleine) update geweest van de aandrijflijn. Iets efficiëntere motor en een efficiëntere overbrenging. Zou qua verbruik een aantal procenten moeten schelen met de 2020 modellen. Range in de folder bij die modellen is ook 340 km ipv 320 km voor de oudere modellen.
[...]

Qua regenereren maakt het niet uit. Zodra je de rem intrapt gaat ie sowieso meer regenereren.

Ik denk dat als je niet in de B stand rijdt, je eerder je 'gas' loslaat. Bij het uitrollen verlies je minder snelheid en dus energie. In de B stand rijdt je dus langer met je voet op het gaspedaal. Ik denk dat je daarom iets zuiniger zou kunnen rijden zonder de B stand.

[ Voor 3% gewijzigd door Paling1 op 21-07-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-10 18:09

Funky22

Guild invite

Wil graag volgende week de knoop doorhaken voor een nieuwe Sw (ben van Belgie)

Op het lijstje staat nu

1: Kia Ceed Sw GT Line 1.5T 160PK DCT7
2: Renault Megane grandtour TCe 140 EDC
3: Opel Astra Tourer 1.2t PureTech (van Stellantis)

Puur uiterlijk heeft de Astra Tourer de voorkeur, Kia uiteraard top met 7 jaar garantie, Renault Megane grandtour vind ik volwassener ogen dat de Ceed

Moest het een andere B motor zijn die op de Astra zit was de keuze snel gemaakt, krijg 3 jaar garantie maar die 1.2T PureTech van stellantis doet me toch enorm twijfelen, volgens de verkoper zit er sinds 2019 een ketting op ipv een riem, kan iemand dit bevestigen en zijn daarmee de problemen met deze motor van de baan?

Hoor ook graag ervaringen van andere die al een jaar of 4/5 met deze motor rijden.

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Funky22 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 00:15:
Wil graag volgende week de knoop doorhaken voor een nieuwe Sw (ben van Belgie)

Op het lijstje staat nu

1: Kia Ceed Sw GT Line 1.5T 160PK DCT7
2: Renault Megane grandtour TCe 140 EDC
3: Opel Astra Tourer 1.2t PureTech (van Stellantis)

Puur uiterlijk heeft de Astra Tourer de voorkeur, Kia uiteraard top met 7 jaar garantie, Renault Megane grandtour vind ik volwassener ogen dat de Ceed

Moest het een andere B motor zijn die op de Astra zit was de keuze snel gemaakt, krijg 3 jaar garantie maar die 1.2T PureTech van stellantis doet me toch enorm twijfelen, volgens de verkoper zit er sinds 2019 een ketting op ipv een riem, kan iemand dit bevestigen en zijn daarmee de problemen met deze motor van de baan?

Hoor ook graag ervaringen van andere die al een jaar of 4/5 met deze motor rijden.
Dat klopt niet v.z.i.w. In 2019 is er wel een update geweest waardoor het "probleem" minder voor zou moeten komen. Update naar ketting zou komen, maar is er niet geweest. Mogelijks dat die toegepast wordt bij de MHEV update, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Maar, zolang je de motor onderhoudt volgens voorschriften en specifiek de juiste olie gebruikt, is er weinig aan de hand. De riem lost pas op als je de foute olie verbruikt. En dan kan je prima hoge kilometerstanden halen, verder zijn het best goede motoren :)

1.6T (Hybrid) is wel een ketting blok >:)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Kan 5 jaar garantie bij Opel krijgen maakt met och wat geruster

Maandag eerst test rit met de Kia dan door naar Renault en dinsdag hopelijk beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 08:54

MeNTaL_TO

The future is not set

Hoop alleen niet dat je de tourer snel wil hebben, de mijne is al een tijdje geleden besteld en staat gepland voor week 39.

PS welke versie van de 1.2 de 110 of de 130 PK?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Heb een aantal stockwagens op het oog zowel 110 als 130pk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

De 1.6Turbo HYBRID 180pk Motor, spreken we hier ook over een motor met een probleem historiek zoals bij de 1.2 PureTech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Funky22 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:09:
De 1.6Turbo HYBRID 180pk Motor, spreken we hier ook over een motor met een probleem historiek zoals bij de 1.2 PureTech?
Alleen als je 15 jaar terug gaat :p

Ondertussen is dat blok zo sterk verbeterd over meerdere iteraties, dat is echt wel een degelijke keuze.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Prijs is wel waanzin voor die 1.6 hybride, +40K voor ne Astra :) , heb eentje gevonden in Belgie nieuw kleur Rood €38.000, voor die prijs rij je toch maar gewoon met een Opel terwijl je daar al bijna een nieuwe Mercedes voor hebt.

[ Voor 56% gewijzigd door Funky22 op 23-07-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-10 19:23
Hoi Mede-Tweakers!

Op dit moment ben ik aan het kijken voor een Opel occassion.
Nog een heel klein beetje twijfel tussen Corsa type e, niet elektrisch (>2016) Of een Astra K (>2016).
Maar zie dat de meerprijs van een Astra zo'n 1500-2000 euro is als ik zoek op een model <100.000 KM, denk dat dat het wel waard is en is later ook weer iets meer waard, vind de Astra toch wat degelijker eruit zien.
Rij nu ook een Megane uit 2012 dus qua feeling denk ik beetje hetzelde (?)

Nu is mijn vraag: zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten? Ik kan bijzonder weinig problemen vinden op internet en met mijn filters komen ze allemaal rond de 12500-13500 uit, de één heeft een camera, de ander heeft een iets groter intellilink schermpje, maar ik zie verder weinig verschillen.
Hebben jullie nog tips van: zoek door tot je iets vindt met functie X of let met het kopen op Y....?
Heb nog wel even de tijd om te zoeken namelijk :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:43
Wij hebben de Ultimate versie van de Astra k gekocht, mooier dashboard en wat technische snufjes. Mijn vrouw wou perse climate control en ik een camera achter. Dat laatste is volgens mij weer niet standaard.

Edit: uitvoering moet Innovation zijn...

[ Voor 9% gewijzigd door sanderhgv op 26-07-2023 09:59 . Reden: verkeerde type ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Jamesl schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:44:
Hoi Mede-Tweakers!

Nog een heel klein beetje twijfel tussen Corsa type e, niet elektrisch (>2016) Of een Astra K (>2016).
Maar zie dat de meerprijs van een Astra zo'n 1500-2000 euro is als ik zoek op een model <100.000 KM, denk dat dat het wel waard is en is later ook weer iets meer waard, vind de Astra toch wat degelijker eruit zien.

Nu is mijn vraag: zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten? Ik kan bijzonder weinig problemen vinden op internet en met mijn filters komen ze allemaal rond de 12500-13500 uit, de één heeft een camera, de ander heeft een iets groter intellilink schermpje, maar ik zie verder weinig verschillen.
Hebben jullie nog tips van: zoek door tot je iets vindt met functie X of let met het kopen op Y....?

Thanks!
Kleiner scherm is Intellilink R4.0, grotere is Intellilux 900. Kleiner heeft geen navi, grotere wel. Daarnaast betere resolutie.

Nu is het niet helemaal waar wat ik zeg, R4.0 was ook leverbaar als R4.0 Navi, maar dat is echt zeldzaam dus ik zou er van uit gaan dat ze geen navi hebben :p

Beide hebben wel Android Auto/Apple CarPlay.

Tevens zou ik er altijd een pakken met AGR stoelen. Eenvoudigste om te herkennen is aan het uitschuifbare zitvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Funky22 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:03:
Prijs is wel waanzin voor die 1.6 hybride, +40K voor ne Astra :) , heb eentje gevonden in Belgie nieuw kleur Rood €38.000, voor die prijs rij je toch maar gewoon met een Opel terwijl je daar al bijna een nieuwe Mercedes voor hebt.
True, maar een vergelijkbare Mercedes heeft dan weer geen vergelijkbare uitrusting of aankleding voor dat geld :p

€38k, koopje in vergelijking met NL :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

MK_ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:36:
[...]

True, maar een vergelijkbare Mercedes heeft dan weer geen vergelijkbare uitrusting of aankleding voor dat geld :p

€38k, koopje in vergelijking met NL :+
Gisteren een nieuwe Renault megane grandtour RS line gekocht (staat in het Renault topic), de Astra Tourer heeft lang op plaats 1 gestaan die van 38.000 was niet de Tourer (moest een break zijn) goedkoopste in het rood was 42.000 die ik vond bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Funky22 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:01:
[...]
Gisteren een nieuwe Renault megane grandtour RS line gekocht (staat in het Renault topic), de Astra Tourer heeft lang op plaats 1 gestaan die van 38.000 was niet de Tourer (moest een break zijn) goedkoopste in het rood was 42.000 die ik vond bij ons.
Veel plezier er mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-10 11:59
Is DAB tegenwoordig standaard bij Opel of worden er nog systemen geleverd met enkel AM/FM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Asterion schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:49:
[...]

Rijd eens een paar keer zonder dat de 'B'-stand opstaat. Merk je dan een verschil?

Mijn gevoel zegt dat ik verder kan rijden zonder regeneratie dan met.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTlE_17W48EPWLwxYeXlM-9C25w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TJOmJOKQDgVktbP5rTuAko6d.jpg?f=user_large
Nog steeds 49% accu nodig voor een retourtje naar 't werk *O*

Laatst ook een langere rit gemaakt over provinciale wegen, dan kom ik natuurlijk wel lager uit maar nog steeds niet op 15kWh. Zelfs niet als de vriendin rijdt :P

@Jamesl vergeet navigatiesystemen en wat dan ook, je wil Android Auto/Apple Carplay. Ik kan me vergissen maar volgens mij zat dat bij de Corsa alleen op de luxer aangeklede modellen (ik had een Online edition)

@stijn014 sinds 20-12-2020 is DAB is verplicht op alle nieuwe auto's

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Thanks voor de reacties @MK_ en @MadMarky .
AGR stoelen stonden inderdaad op het verlanglijstje, is de het uitschuifbare zitvlak voldoende om ervanuit te gaan dat het om AGR stoelen gaat? Ik zie soms dat er echt AGR op de stoel staat, maar soms ook niet (of niet zichtbaar op de advertentie).

Inderdaad, android auto is ook mijn grote plus (heb ik op dit moment niet), maar verkies wel de Intellilink 900 t.o.v. de R4.0, Groter=beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Jamesl schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:49:
Thanks voor de reacties @MK_ en @MadMarky .
AGR stoelen stonden inderdaad op het verlanglijstje, is de het uitschuifbare zitvlak voldoende om ervanuit te gaan dat het om AGR stoelen gaat? Ik zie soms dat er echt AGR op de stoel staat, maar soms ook niet (of niet zichtbaar op de advertentie).

Inderdaad, android auto is ook mijn grote plus (heb ik op dit moment niet), maar verkies wel de Intellilink 900 t.o.v. de R4.0, Groter=beter :+
Met uitschuifbaar zitvlak is altijd AGR. Als er een sticker met AGR op zit is dat met elektrische stoelverstelling normaal. Verdere verstelling is hetzelfde.

Intellilink 900 is ook noodzakelijk voor achteruirrijcamera als dat gewenst is volgens mij B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-10 10:04
even hulp gevraagd voor de kenners hier.

ik heb een tweedehands opel insignia OPC line 2.0 biturbo gekocht uit 2015.

het is voorzien van een bose systeem echter vind ik dit zwaar tegenvallen vooral de bass is nergens terug te horen is dit normaal ?

ook vind ik het beeld van de achteruitrijcamera bijzonder slecht in vergelijking met de volvo v70 uit 2011 weliswaar wat ik ervoor had was stukken beter en meer gedetailleerd had gezien dat de lens wel behoorlijk wat krassen op zitten. ( is dit een gekend probleem dat deze van mindere kwaliteit is ? )

verder echt een fijne auto wel zeker qua motorisatie een genot om mee te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Philtjens schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:01:
even hulp gevraagd voor de kenners hier.

ik heb een tweedehands opel insignia OPC line 2.0 biturbo gekocht uit 2015.

het is voorzien van een bose systeem echter vind ik dit zwaar tegenvallen vooral de bass is nergens terug te horen is dit normaal ?

ook vind ik het beeld van de achteruitrijcamera bijzonder slecht in vergelijking met de volvo v70 uit 2011 weliswaar wat ik ervoor had was stukken beter en meer gedetailleerd had gezien dat de lens wel behoorlijk wat krassen op zitten. ( is dit een gekend probleem dat deze van mindere kwaliteit is ? )

verder echt een fijne auto wel zeker qua motorisatie een genot om mee te rijden.
Bose klinkt best goed normaal. Sub zit volgens mij in het reservewiel, deze is los te koppelen voor als je het wiel er uit wilt halen. Zit die gekoppeld?

Qua instellingen, als je muziek speelt zit er ergens een knop "Menu" -> "Tune Settings", daar kan je aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
MK_ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Bose klinkt best goed normaal. Sub zit volgens mij in het reservewiel, deze is los te koppelen voor als je het wiel er uit wilt halen. Zit die gekoppeld?

Qua instellingen, als je muziek speelt zit er ergens een knop "Menu" -> "Tune Settings", daar kan je aanpassen.
Het Böse sub systeem zit bij mij ipv het reservewiel bij de Astra tourer 2019. Keuze voor Böse was dus geen reservewiel meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
MK_ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Straks eens even controleren.

Instellingen heb ik al aangepast, bass op maximum gezet maar is nog steeds nauwelijks hoorbaar.

Bij deze ook een bijlage van de camerakwaliteit.
Vind dat er weinig details zichtbaar zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYhWpglgSfn11xcwuGx66K04ZXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUSkQfKBe90qSb4WRduD1LS0.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 14% gewijzigd door Philtjens op 27-07-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-10 21:26
MK_ schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:34:
[...]

Met uitschuifbaar zitvlak is altijd AGR. Als er een sticker met AGR op zit is dat met elektrische stoelverstelling normaal. Verdere verstelling is hetzelfde.

Intellilink 900 is ook noodzakelijk voor achteruirrijcamera als dat gewenst is volgens mij B)
Dat laatste is niet correct, in mijn Astra K zit het standaard Intellilink R4.0 systeem en ik heb een camera in de kofferklep :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Philtjens schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Instellingen heb ik al aangepast, bass op maximum gezet maar is nog steeds nauwelijks hoorbaar.

Vind dat er weinig details zichtbaar zijn.[Afbeelding][/URL]
Nee, dat is volgens mij niet hoe het hoort te zijn. Het is geen 4K camera kwaliteit, maar dit ziet er uit als een 2003 webcam.
RobKJ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:18:
[...]
Dat laatste is niet correct, in mijn Astra K zit het standaard Intellilink R4.0 systeem en ik heb een camera in de kofferklep :)
Scuzzi, my bad :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-10 09:05
Philtjens schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:33:
[...]

Vind dat er weinig details zichtbaar zijn.[Afbeelding][/URL]
Haal ff de bodem van de kofferbak omhoog met de radio aan op half volume. Dan weet je of de sub meedoet.
Als je een station hebt is de sub zichtbaar achterin links of rechts meen ik, anders op de plek van het reservewiel.

Ik heb vandaag toevallig weer in een insi A2 gereden en kan bevestigen dat de audio (toen al helaas) niet je van het is. Zeker als je een klein beetje bass-heavy zoekt. Heb in mijn insignia B ook bose maar het is een klasse onder wat de veel andere automerken gebruiken bij de premium audio optie.
Zelfs de Infinity (Harman en al ff dus Samsung) setup in een lynk&co 01 (waar ze nog wél tweeters in de achterdeuren stoppen) klinkt echt stukken beter.

je camera kwaliteit klopt helaas, is bij de B met 360gr nauwelijks beter helaas. Ik refereer ernaar als "de aardappel". Het is bruikbaar maar verder ondermaats in vergelijking.

Los van mijn negatieve toon zijn het wel echt fijne auto's om te rijden. Je moet uiteraard altijd wat te zeuren houden :+

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:06

oscarwashere

"Very nice"

Bose staat er wel om bekend, in elk geval in hun koptelefoons, dat ze niet erg veel bass produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-10 14:54
MadMarky schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:26:
Voor de Corsa-e rijders hier, wat is jullie gemiddelde verbruik?
Ik rij vrijwel alleen maar 100km/u snelweg en zit op bijna 18kW/100km, wat ik nogal fors vindt voor zo'n kleine auto. De actieradius is hiermee maar zo'n 250km :X
Ik heb het vermoeden dat het hoge verbruik te maken heeft met de allseason banden die de leasemij er in al hun wijsheid onder heeft gelegd. Klopt dat of is het verbruik altijd wel zo hoog op de snelweg?
Late reactie, maar ik zit ook wel zo rond de 16kWh/100km. Ik denk 75% snelweg als ik zou moeten gokken. Rijd wel vrij veel in de B-stand en ook regelmatig op eco. Dat laatste steeds minder, maar B-stand vind ik ook wel gewoon fijn. Al kan ik me inderdaad voorstellen dat dit qua verbruik niet eens beter hoeft te zijn. In het elektrische auto-topic in het verleden een lang gesprek over gehad. Ik denk dat als het rustig is, en je kan ver vooruit kijken en geleidelijk/zo min mogelijk afremmen en versnellen, dat je beter zonder B-stand kan rijden. Maar zodra het drukker is, wellicht juist weer beter mét. Op de snelweg maakt het denk ik totaal niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 13:43
Jamesl schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:44:
Hoi Mede-Tweakers!

Thanks!
Als je voor de Astra 1.4 turbo gaat goed opletten of je een rammeltje hoort bij het starten, of als je foutcodes uit kan lezen checkt op foutcode p0299.
Bij mij betekende dit een nieuwe turbo (€1300) kopen :+

Blijkbaar zit er dan speling op de wastegate, en deze is niet los te vervangen.

Remmen (schijven en blokken) vond ik ook duur om te vervangen: 1100 euro
Dus misschien zinvol om te kijken wat de staat daar van is.

Verder hele fijne auto's en met goed zoeken met leuk opties te vinden.
AGR stoelen met massage, webasto standkachel etc is met een beetje speuren wel te vinden

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
@ZtaaB is dit enkel een issue voor de 1.4 turbo of eigenlijk alle Astra's?
Thanks iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Wackoz schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 00:34:
[...]

Haal ff de bodem van de kofferbak omhoog met de radio aan op half volume. Dan weet je of de sub meedoet.
Als je een station hebt is de sub zichtbaar achterin links of rechts meen ik, anders op de plek van het reservewiel.

Ik heb vandaag toevallig weer in een insi A2 gereden en kan bevestigen dat de audio (toen al helaas) niet je van het is. Zeker als je een klein beetje bass-heavy zoekt. Heb in mijn insignia B ook bose maar het is een klasse onder wat de veel andere automerken gebruiken bij de premium audio optie.
Zelfs de Infinity (Harman en al ff dus Samsung) setup in een lynk&co 01 (waar ze nog wél tweeters in de achterdeuren stoppen) klinkt echt stukken beter.

je camera kwaliteit klopt helaas, is bij de B met 360gr nauwelijks beter helaas. Ik refereer ernaar als "de aardappel". Het is bruikbaar maar verder ondermaats in vergelijking.

Los van mijn negatieve toon zijn het wel echt fijne auto's om te rijden. Je moet uiteraard altijd wat te zeuren houden :+
Even nagekeken sub was goed aangesloten beetje met de instellingen gespeeld bass op maximum gezet.

Bij het afspelen van radio/DAB/BT/aux is inderdaad de bass bijna niet te horen, pas vanaf wanneer het volume op +/- 50% of hoger gaat word de klank en bass weergave pas echt mooi en goed in balans weergeven.

Beetje jammer dat dit enkel zo afgespeeld word bij hoog volume.

Camerakwaliteit is jammer maar goed daar kan ik me bij neerleggen want ik heb wel zicht en is het nog steeds makkelijker dan op de spiegels ergens te moeten parkeren.

Verder een genot om in te rijden zo een biturbo !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-10 20:51

Sebazzz

3dp

De regensensor op mijn (lease) Opel Ampera-e werkt niet goed omdat hij soms de wisser laat gaan terwijl het droog is. Is dit iets wat ik gemakkelijk zelf kan op kan lossen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
ZtaaB schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:19:
[...]

Als je voor de Astra 1.4 turbo gaat goed opletten of je een rammeltje hoort bij het starten, of als je foutcodes uit kan lezen checkt op foutcode p0299.
Bij mij betekende dit een nieuwe turbo (€1300) kopen :+

Blijkbaar zit er dan speling op de wastegate, en deze is niet los te vervangen.

Remmen (schijven en blokken) vond ik ook duur om te vervangen: 1100 euro
Dus misschien zinvol om te kijken wat de staat daar van is.

Verder hele fijne auto's en met goed zoeken met leuk opties te vinden.
AGR stoelen met massage, webasto standkachel etc is met een beetje speuren wel te vinden
Hmm da's volgens mij niet een veelvoorkomende fout bij de Astra K? Bij de Astra J wel eens gehoord maar ook daar niet structureel volgens mij.

Rammelen bij starten is altijd een aanrader om te controleren bij iedere auto :Y
Sebazzz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:40:
De regensensor op mijn (lease) Opel Ampera-e werkt niet goed omdat hij soms de wisser laat gaan terwijl het droog is. Is dit iets wat ik gemakkelijk zelf kan op kan lossen?
In mijn ervaring is dat vaker bij automatische wissers en felle zon bij vrijwel ieder merk.

Makkelijk op te lossen: automatische wissers uitschakelen en op auto zetten als het weer gaat regenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MK_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:52:

[...]

In mijn ervaring is dat vaker bij automatische wissers en felle zon bij vrijwel ieder merk.

Makkelijk op te lossen: automatische wissers uitschakelen en op auto zetten als het weer gaat regenen :+
Ik zei geen zon. Het gebeurd met en zonder zon, en het heeft wel goed gewerkt voor twee jaar.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Sebazzz schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 06:41:
[...]
Ik zei geen zon. Het gebeurd met en zonder zon, en het heeft wel goed gewerkt voor twee jaar.
Dan garage, toch lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Iemand een idee hoe de automatisch grootlicht uitzetten ?

Heb gelezen 2x kort naar elkaar de pinkers snel van mij af duwen maar werkt niet op opel insignia 2015 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Philtjens schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:51:
Iemand een idee hoe de automatisch grootlicht uitzetten ?

Heb gelezen 2x kort naar elkaar de pinkers snel van mij af duwen maar werkt niet op opel insignia 2015 ?
2x zet je het juist aan

Handleiding:
https://www.opel.nl/conte...gnia_MY15_MANUAL_NLNL.pdf

Pagina 131
Grootlichtassistentie
Beschrijving voor versie met halogeenkoplampen. Grootlichtassistentie met adaptief rijlicht -> 134.

Deze functie maakt dat het grootlicht 's avonds en wanneer u sneller rijdt dan 40 km/u als hoofdrijverlichting
kan worden gebruikt. Het systeem schakelt automatisch naar dimlicht wanneer:
■ Een sensor de lichten van voor- of tegenliggers detecteert.
■ De snelheid minder dan 20 km/u is.
■ Het mistig is of sneeuwt.
■ In stadsverkeer wordt gereden.
Zodra er geen beperkingen meer worden herkend, schakelt het systeem het grootlicht weer in.

Activering
De grootlichtassistentie wordt geactiveerd door tweemaal op de keuzehendel te drukken bij een snelheid boven 40 km/u. De groene controlelamp l brandt continu wanneer de assistentie actief is; de blauwe lamp 7 brandt bij ingeschakeld grootlicht.

Deactivering
Druk eenmaal op de keuzehendel. De functie wordt ook gedeactiveerd, wanneer u de mistlampen voor in‐
schakelt. Wanneer een lichtsignaal wordt gegeven als het grootlicht aanstaat, wordt de grootlichtassistentie ge‐
deactiveerd. Wanneer een lichtsignaal wordt gegeven als het grootlicht uit staat, blijft de grootlichtassistentie geactiveerd. De laatste instelling van de grootlichtassistentie blijft opgeslagen wanneer het contact weer wordt ingeschakeld
Eventueel bij AFL staat nog eens hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
MK_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:59:
[...]

2x zet je het juist aan

Handleiding:
https://www.opel.nl/conte...gnia_MY15_MANUAL_NLNL.pdf

Pagina 131

[...]

Eventueel bij AFL staat nog eens hetzelfde.
Die keuzehendel heb ik niet op mijn richtingaanwijzers staan.

Had nog eens iets gelezen vanaf het moment dat deze automatisch aanspringt ik dan 1x de hendel naar voor moet doen dit zou het dan deactiveren straks eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Philtjens schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Die keuzehendel heb ik niet op mijn richtingaanwijzers staan.

Had nog eens iets gelezen vanaf het moment dat deze automatisch aanspringt ik dan 1x de hendel naar voor moet doen dit zou het dan deactiveren straks eens proberen...
Heb je dan wel groot licht assistent? Of enkel automatische verlichitng? Automatische verlichting en grootlichtassistent staan los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
MK_ schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Heb je dan wel groot licht assistent? Of enkel automatische verlichitng? Automatische verlichting en grootlichtassistent staan los van elkaar.
Ja dat heb ik.

Ik ken de verschillen wel. Maar vind sommige dingen van opel niet logisch in elkaar steken zoals die instelling bv of waarom de spiegels niet elecktrisch mee inklappen bij het sluiten van de wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat voor snelheden halen de Corsa-e rijders hier bij het laden?

Stond vandaag voor het eerst bij een snellader, zo'n Tritium ding van Shell Recharge. Snelheid liep even op naar 86kW maar zakte al snel naar 75 en bleef ongeveer daar. Niet slecht maar wel duidelijk lager dan de 100kW die ik in de brochure voorbij heb zien komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-FwLfYjUO6yH0hfWoVbrt-Srno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J1MikpFPKd0EsjqmSpx56nyX.jpg?f=user_large

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
MadMarky schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:20:
Wat voor snelheden halen de Corsa-e rijders hier bij het laden?

Stond vandaag voor het eerst bij een snellader, zo'n Tritium ding van Shell Recharge. Snelheid liep even op naar 86kW maar zakte al snel naar 75 en bleef ongeveer daar. Niet slecht maar wel duidelijk lager dan de 100kW die ik in de brochure voorbij heb zien komen.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/5470354217629/Opel_Corsa-e_Fastned_Chargecurve.png
Lijkt expected behavior als je de laadcurve bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Dat kost tijd, vandaar de "is het gemakkelijk zelf op te lossen om de regensensor te fixen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Sebazzz schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:45:
[...]
Dat kost tijd, vandaar de "is het gemakkelijk zelf op te lossen om de regensensor te fixen".
Uitschakelen is de eenvoudige oplossing.

Daar het wissen over de jaren heen slijt natuurlijk je voorruit. Je maakt er allemaal lichte krassen in, je haalt er een laag vanaf in feite. Dat kan een effect hebben op de sensitiviteit van de sensor. Eventueel helpt kalibreren. Daarvoor moet je zijn bij, juist, de dealer.

Eventueel sensitiviteit aanpassen via de ring op de richtingaanwijzer stengel (als de Ampera-e dat heeft?)

Zorgen dat het sensor gebied schoon is.

• Headozz
  • Laatst online: 23-10 13:24
Daar gaan we weer.. nieuw probleem...

Auto is compleet dood. Centrale portier vergrendeling deed het niet, naja wel eens vaker gehad dus maar gewoon met de sleutel open gemaakt. Hmm spiegels klappen niet uit, dash gaat niet aan.

Startknop ingedrukt, ook helemaal geen reactie.

Sta gelukkig op de oprit thuis, met het laadsnoer nog in de auto want die vergrendeling wil er ook niet af.

Opel pechhulp, oftewel de ANWB, is onderweg.

----------------------

start accu leeg blijkbaar, terwijl ik paar dagen geleden nog flink stuk heb gereden, daarna opgeladen. De "rij" accu was wel helemaal vol.

[ Voor 15% gewijzigd door Headozz op 10-08-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Sebazzz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:40:
Ook wel eens gehad dat hij met name snel bleef wissen op automatische stand. Kwam doordat er vuil voor de sensor zat of de wissers een streep trokken. Even goed wissers schoonmaken en het sensor gebied echt goed schrobben verhielp dat.
Headozz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:36:

start accu leeg blijkbaar, terwijl ik paar dagen geleden nog flink stuk heb gereden, daarna opgeladen. De "rij" accu was wel helemaal vol.
Oh jeej, niet weer een standaard dingetje? Onze Corsa heeft 2 weken stilgestaan, maar zonder problemen mee op pad geweest zojuist.

Het meldingscentrum werkt blijkbaar opeens in de Corsa? Kan opeens spelletjes enzo spelen? Ook leuk dat je de mypeugeot app moet gebruiken blijkbaar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5qPwa09QUvR4jCYxfa4l1zFRM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UtJSwZtsUl7GnRJg9JY0OHVk.png?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
Ik mag me melden in dit topic met een 2018 Ampera e met nieuwe accu. We hebben een 2014 Nissan Leaf 24kwh ingeruild, dus qua range gaan we er een heel stuk op vooruit.

Eerste indruk is heel positief, rijdt lekker, veel vermogen, goed geluid en eindelijk Carplay op dat grote scherm.

Echter bleek na de aanschaf dat bij sturen rond de 50km/u het stuur niet altijd terugkeert naar het midden, dat geeft een wat gek stuurgevoel en lijkt me niet helemaal de bedoeling. Hebben meer Ampera e rijders hier last van?

De auto zit in garantie, 12 Sept staat de garage afspraak, maar wilde eens kijken of het een bekend euvel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Hercul3s schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:57:
Ik mag me melden in dit topic met een 2018 Ampera e met nieuwe accu. We hebben een 2014 Nissan Leaf 24kwh ingeruild, dus qua range gaan we er een heel stuk op vooruit.

Eerste indruk is heel positief, rijdt lekker, veel vermogen, goed geluid en eindelijk Carplay op dat grote scherm.

Echter bleek na de aanschaf dat bij sturen rond de 50km/u het stuur niet altijd terugkeert naar het midden, dat geeft een wat gek stuurgevoel en lijkt me niet helemaal de bedoeling. Hebben meer Ampera e rijders hier last van?

De auto zit in garantie, 12 Sept staat de garage afspraak, maar wilde eens kijken of het een bekend euvel is.
Op de Opel's nog niet vaak gehoord, maar wel eens op de Bolt wat natuurlijk technisch identiek is. Vaak een versnelling in het stuurhuis. Al lijken de conditions wanneer het gebeurt wel af te wisselen, en soms ook weer afhankelijk te zijn.

Als het vervangen kan worden onder garantie, ideaal want een nieuw stuurhuis is geen koopje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
MK_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Op de Opel's nog niet vaak gehoord, maar wel eens op de Bolt wat natuurlijk technisch identiek is. Vaak een versnelling in het stuurhuis. Al lijken de conditions wanneer het gebeurt wel af te wisselen, en soms ook weer afhankelijk te zijn.

Als het vervangen kan worden onder garantie, ideaal want een nieuw stuurhuis is geen koopje :P
Idd, ik had al wat gevonden over de Bolt. Vond het apart dat ik voor de Ampera niks over vond. Mijn symptomen lijken er erg op, hopelijk kunnen ze het stuurhuis idd vervangen onder garantie, dat zou mij een zorg schelen.

Ook al net misgegrepen op de subsidie, ik had niet door dat er veel Ampera’s zijn met een catalogus waarde van €45k+, waaronder die van mij :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Headozz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:36:
Daar gaan we weer.. nieuw probleem...

Auto is compleet dood. Centrale portier vergrendeling deed het niet, naja wel eens vaker gehad dus maar gewoon met de sleutel open gemaakt. Hmm spiegels klappen niet uit, dash gaat niet aan.

Startknop ingedrukt, ook helemaal geen reactie.

Sta gelukkig op de oprit thuis, met het laadsnoer nog in de auto want die vergrendeling wil er ook niet af.

Opel pechhulp, oftewel de ANWB, is onderweg.

----------------------

Vorig jaar ook gehad. Op een zondagavond, net terug van vakantie. Corsa stond op de oprit zowat tegen de garagedeur aan (en daar moest ik wat grote spullen neerleggen). Corsa deed ook helemaal niets meer. Pechhulp van de leasemaatschappij gebeld. Bleek ANWB te zijn.
Inderdaad ook 12V accu leeg. Had 3 weken gestaan met voldoende acculading.
Best wel een stom probleem. Na een boost van de 12V accu deed de Corsa het weer met een miljoen foutmeldingen... Volgens de ANWB moest ik daarmee nog naar de dealer, maar na een nachtje aan de lader waren alle meldingen weer weg.
Dit jaar iets korter op vakantie en iemand gevraagd om tussendoor nog een kort ritje te maken. Gelukkig geen problemen deze keer.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-10 18:12
Hercul3s schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:57:

Op de oudere versies is hier een recall voor geweest. Ik heb er met mijn MY19 geen last van, die heeft al een verbeterd stuurhuis. Wel is gisteren een clickring vervangen. Die was gebroken. Kan je gewoon mee doorrijden, maar geeft een geluid met optrekken en afremmen. Daarnaast kan de abs sensor beschadigen als deze volledig loskomt. Dat is een veel duurdere reparatie.

• Hercul3s
  • Nu online
fisherman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:40:
[...]

Op de oudere versies is hier een recall voor geweest. Ik heb er met mijn MY19 geen last van, die heeft al een verbeterd stuurhuis. Wel is gisteren een clickring vervangen. Die was gebroken. Kan je gewoon mee doorrijden, maar geeft een geluid met optrekken en afremmen. Daarnaast kan de abs sensor beschadigen als deze volledig loskomt. Dat is een veel duurdere reparatie.
Heb je iets van informatie over de recall? Bij de dealer gaven ze aan dat er niks open stond.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Hercul3s schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Heb je iets van informatie over de recall? Bij de dealer gaven ze aan dat er niks open stond.
https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx

Opel + Ampera E (niet Ampera-E voor deze)
18-C-091
Referentiecode producent 18-C-091
Meldende producent/distributeur Stellantis BV
Referentiecode RDW MGP180435
Publicatiedatum RDW 13-09-2018

Merk/Type OPEL AMPERA E

Categorie defect Motorrijtuigen en aanhangwagens - stuurinrichting
Omschrijving defect Door versnelde slijtage van de stuurkolomonderdelen ontstaat metaalgruis. Hierdoor kan de stuurkolom blokkeren.

Materiële gevolgen Indien de stuurkolom blokkeert is het voertuig onbestuurbaar.

Mogelijk gevaar Een (verkeers)ongeval met letselschade

Beschrijving van het herstel De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De dealer zal de stuurkolom inspecteren op aanwezigheid van gruis en indien nodig de stuurkolom vervangen.

Wijze waarop u wordt geïnformeerd Een brief

Meer informatie op internet (Nog) niet bekend
Meer informatie via telefoonnummer 020-6545751

Opmerkingen RDW Geen

• Jamesl
Hi, n.a.v. mijn eerdere bericht ga ik morgen eens proefrijden met een Astra K 1.0.
Auto is goed geprijsd.
Enige nadeel is dat de kilometer stand op de website niet klopte, geen 96.000 maar 128.000.
De auto staat wel bij een dealer dus die heeft wel een naam hoog te houden zou je zeggen.

Nu was ik eigenlijk op zoek naar een auto met <100.000 op de teller, dit omdat ik verwacht na 150.000 km toch wel een aanzienlijk groter risico te krijgen met bv. Versnellingsbak of andere groot onderhoud zaken. Dit heb ik met mijn huidige auto ook meegemaakt. Nu zit ik met mijn kilometetrage na 1 a 1.5 jaar al op de 150.000 met die kilometer stand.

Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken? Kan ik de auto beter laten?

Andere mensen die een Astra K hebben of gehad hebben en boven dit kilometrage hebben gezeten, hebben jullie groot onderhoud problemen moeten oplossen na de 120.000 km?

Ja het blijft gissen.. ik weet het.. het is ook meer een gevoelskwestie dan op basis van feiten.

• fisherman
Dan was ik denk ik even abuis. Maar hoe dan ook heb ik wel gelezen dat stuurhuizen vervangen zijn van de Chevrolet Bolt. Waarschijnlijk in een facebook groep ofzo. Zal wel zonder recall gebeurd zijn. Het schijnt in ieder geval alleen bij de oudere versies gebeurd te zijn. Daar is wel meer vervangen, al dan niet zonder recall. Ook een sway bar werd bijvoorbeeld vervangen, omdat die een tikkend geluid produceerde.

In ieder geval ben ik blij dat mijn auto geen krakend geluid meer maakt tijdens optrekken en afremmen op lage snelheid. Dat was echt een irritant geluid wat duidelijk hoorbaar was buiten de auto.
Overigens reed ik laatst een keer langs een Tesla X die vanuit stilstand optrok. Daar kwam helemaal een kabaal vanaf van allerlei rubbers en stangen. De ophanging heeft het zwaar te verduren met relatief veel koppel op de wielen waarschijnlijk.

• Asterion
Voor diegene die hun Astra Hybrid op onderhoud doen.
Er staat een software update klaar die net geen 5 uur zou duren _/-\o_

En nog enkele kleine nazichten die moeten gebeuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Jamesl schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:38:
Hi, n.a.v. mijn eerdere bericht ga ik morgen eens proefrijden met een Astra K 1.0.
Auto is goed geprijsd.
Enige nadeel is dat de kilometer stand op de website niet klopte, geen 96.000 maar 128.000.
De auto staat wel bij een dealer dus die heeft wel een naam hoog te houden zou je zeggen.

Nu was ik eigenlijk op zoek naar een auto met <100.000 op de teller, dit omdat ik verwacht na 150.000 km toch wel een aanzienlijk groter risico te krijgen met bv. Versnellingsbak of andere groot onderhoud zaken. Dit heb ik met mijn huidige auto ook meegemaakt. Nu zit ik met mijn kilometetrage na 1 a 1.5 jaar al op de 150.000 met die kilometer stand.

Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken? Kan ik de auto beter laten?

Andere mensen die een Astra K hebben of gehad hebben en boven dit kilometrage hebben gezeten, hebben jullie groot onderhoud problemen moeten oplossen na de 120.000 km?

Ja het blijft gissen.. ik weet het.. het is ook meer een gevoelskwestie dan op basis van feiten.
Astra K zijn allround degelijke auto's, 120k km zou ik me persoonlijk geen zorgen over maken. Met regulier onderhoud kan je er nog lang mee doen. Zeker zaken als een versnellingsbak komen bij een Astra K niet vaak (of eigenlijk niet) voor.
fisherman schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:51:
[...]
Dan was ik denk ik even abuis. Maar hoe dan ook heb ik wel gelezen dat stuurhuizen vervangen zijn van de Chevrolet Bolt. Waarschijnlijk in een facebook groep ofzo. Zal wel zonder recall gebeurd zijn. Het schijnt in ieder geval alleen bij de oudere versies gebeurd te zijn. Daar is wel meer vervangen, al dan niet zonder recall. Ook een sway bar werd bijvoorbeeld vervangen, omdat die een tikkend geluid produceerde.

In ieder geval ben ik blij dat mijn auto geen krakend geluid meer maakt tijdens optrekken en afremmen op lage snelheid. Dat was echt een irritant geluid wat duidelijk hoorbaar was buiten de auto.
Overigens reed ik laatst een keer langs een Tesla X die vanuit stilstand optrok. Daar kwam helemaal een kabaal vanaf van allerlei rubbers en stangen. De ophanging heeft het zwaar te verduren met relatief veel koppel op de wielen waarschijnlijk.
Het klopte wel wat je aangaf, Ampera-E == Ampera E, maar om een of andere reden staan ze bij de RDW los in het register en geven ze verschillende resultaten. Onder de Ampera-E zit de terugroepactie voor de accu, onder Ampera E die van het stuurhuis :P
Asterion schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:32:
Voor diegene die hun Astra Hybrid op onderhoud doen.
Er staat een software update klaar die net geen 5 uur zou duren _/-\o_

En nog enkele kleine nazichten die moeten gebeuren
Ik zie ze tegenwoordig wel steeds vaker rijden :Y Ook de Sports Tourer al een paar keer gespot (telkens in het zilver?). Blijf het mooie auto's vinden :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
MK_ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:58:
Ik zie ze tegenwoordig wel steeds vaker rijden :Y Ook de Sports Tourer al een paar keer gespot (telkens in het zilver?). Blijf het mooie auto's vinden :Y
Idd, hier in de gebuurte zie je ook steeds vaker rijden.
Heb wel de indruk dat het weinig hybrides betreffen.

De dealer staat zelf met 3 tourers en 3 hatchbacks in de showroom.
Verkopers rijden er zelf ook met rond, een tweetal zien vertrekken en er stond een derde klaar om af te leveren.

Zouden ze hun productie kunnen omhoog geschroefd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:06

oscarwashere

"Very nice"

Toen ik vlak voor de zomer een proefrit wilde maken in de nieuwe Astra kon dat maar 1 dag in de week. De auto's in de showroom konden er niet uit voor proefritten, maar bovendien waren dat ook de dikste versies met andere motoren dus niet erg representatief. De auto waar ik uiteindelijk een proefrit in kon maken was de auto die de medewerker privé reed, kinderzitje zat zelfs achterin. Mooi was ook nog wel dat ik mijzelf beter over de auto had ingelezen dan de dealer op de hoogte was. Toch bijzonder dat die auto's blijkbaar zichzelf verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
MK_ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:58:
[...]

Het klopte wel wat je aangaf, Ampera-E == Ampera E, maar om een of andere reden staan ze bij de RDW los in het register en geven ze verschillende resultaten. Onder de Ampera-E zit de terugroepactie voor de accu, onder Ampera E die van het stuurhuis :P
Stuurhuis is volgens mij wel iets waar meerdere opels mee te maken hebben. Volgens mij hadden de vorige generaties er ook mee te maken, de Astra J en de Meriva dacht ik. Die hadden dan een kleverig gevoel in de middenstand. Een beetje vergelijkbaar met het gevoel wat de lane assist heeft als die ingrijpt. Ook dat is een vervelend gevoel soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Nu online
Ah, daar had ik iets van vernomen. Bij mij staat die niet meer open, ik neem aan omdat het bekeken is.

Op naar 13 Sept, dan gaat hij onder garantie naar de garage voor het stuur euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Mijn Corsa is weer terug van een beurtje. De 50.000 km beurt deze keer, inclusief de terugroepactie.
Had gedoe met de sleutels en de airco, dat is allebei gefixed lijkt het. Ook 4 nieuwe bandjes. Michelins weer deze keer.
Inmiddels dus al 6 banden versleten in 53.000 km.... Niet best.
Gelukkig is het een leasebak. Privé wordt je hier niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Ja slijtage gaat wel vlot, ik heb het eerste setje weg en daarna zijn er allseasons op gekomen. Merkte dat deze een stuk vaker doorslipte dan het eerste setje "zomer"banden. Ik verwacht bij de volgende beurt ook weer nieuwe banden.
Moet zeggen dat ik de slijtage nog wel mee vind vallen, al is het wel iets sneller dan de vorige auto's. Ben met mijn motoren echter gewend dat elke 10k-12k km (elk jaar wel een keer). En dan zomaar ~400 per setje. Maar dat is hobby en mag dus geld kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-10 14:56

India Sierra

Learn by failure

Paling1 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:26:
Mijn Corsa is weer terug van een beurtje. De 50.000 km beurt deze keer, inclusief de terugroepactie.
Had gedoe met de sleutels en de airco, dat is allebei gefixed lijkt het. Ook 4 nieuwe bandjes. Michelins weer deze keer.
Ik heb nu 43k op de teller staan en heb de originele banden nog met voldoende profiel volgens mij. Zal eens nakijken welke banden precies en hoe veel profiel ze nog hebben.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@India Sierra
Bij 25k zijn de voorbanden voor de eerste keer vervangen. Er zaten standaard Michelins op en toen kreeg ik Vredesteins.
Die bandjes waren qua grip wel iets beter dan de Michelins.
Nu dus bij 53k 4 nieuwe Michelins E-Primacy.

Bij mijn vorige auto (C4 Cactus) hoefden er pas na 100k 2 nieuwe voorbandjes op. Achterbanden werden bij 125k vervangen.

Dus ik denk niet dat het aan mijn rijstijl ligt. Geen idee wat er dan wel aan de hand is. Bandjes waren redelijk regelmatig afgesleten, dus uitlijning zal niet heel slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Paling1 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:04:
@India Sierra
Bij 25k zijn de voorbanden voor de eerste keer vervangen. Er zaten standaard Michelins op en toen kreeg ik Vredesteins.
Die bandjes waren qua grip wel iets beter dan de Michelins.
Nu dus bij 53k 4 nieuwe Michelins E-Primacy.

Bij mijn vorige auto (C4 Cactus) hoefden er pas na 100k 2 nieuwe voorbandjes op. Achterbanden werden bij 125k vervangen.

Dus ik denk niet dat het aan mijn rijstijl ligt. Geen idee wat er dan wel aan de hand is. Bandjes waren redelijk regelmatig afgesleten, dus uitlijning zal niet heel slecht zijn.
Ah ja apart. Ben benieuwd of ik dan een heel andere band heb, lijkt me sterk echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
fisherman schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:40:
[...]

Stuurhuis is volgens mij wel iets waar meerdere opels mee te maken hebben. Volgens mij hadden de vorige generaties er ook mee te maken, de Astra J en de Meriva dacht ik. Die hadden dan een kleverig gevoel in de middenstand. Een beetje vergelijkbaar met het gevoel wat de lane assist heeft als die ingrijpt. Ook dat is een vervelend gevoel soms.
Pre-facelift Corsa D had er "last" van. Verder zijn de stuurhuizen van een Astra J of Meriva B prima volgens mij.
Paling1 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:26:
Zie je vaak bij EV's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ook vaak genoeg niet. :)
De Corsa is niet echt heel zwaar en qua koppel ook niet heel bijzonder in electro-land.
DIe Michelins en Vredesteins zijn allebei 'speciale' banden voor electrische auto's. Ik neem aan dat er dan ook rekening is gehouden met het gewicht.

Ik heb overigens de 16inch velgen, maar kan me niet voorstellen dat het met 17 inch significant anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Ik heb de 17 inch velgen. Het lijkt erop dat het verschil deels in de hoogte van de band wordt opgevangen.

volgens michelin (kon hier niet specifiek de elektro variant kiezen.
205/45 R17 82H
195/55 R16 85H

hieruit volgt dat de 17 inch banden een marginaal grotere doorsnede hebben dus ook grotere omtrek en iets minder vaak rond hoeven om de zelfde afstand af te leggen.
~1613mm vs 1646mm.

Het goed op spanning houden van de banden heeft meer invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Headozz
Raar dat de loadindex verschilt.
Volgens de RDW is de maximale massa van mijn auto 1920 kg. Dus 480 kg per band. Dan zou de loadindex voor mijn banden dus minimaal 83 moeten zijn.
Zie ook hier.

De benzine corsa die ik gisteren mee had mag maximaal 1620 kg wegen. Dus loadindex van minimaal 77.

Ik zal nog eens kijken wat er op mijn banden staat. Maar ik ga ervan uit dat dat niet de oorzaak is van overmatige slijtage.

Gelukkig mogen we er wel 210 km/h mee rijden.... 8)

[edit]
196/55 R16 87H ligt eronder. Dus loadindex klopt

[ Voor 10% gewijzigd door Paling1 op 23-08-2023 19:22 ]

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
ik heb een opel astra k met de intellilink 4.0 nav . alleen blijkbaar staat hier android auto nog niet op. Wanneer ik projectie kies in het menu zie je alleen apple carplay.

Wie weet hoe ik dit werkend krijg, want mijn contact met de opel dealers is tot nu toe rampzalig geweest. Ze weten gewoon niet hoe ze het moeten updaten. of vragen een enorm bedrag en garanderen nog niet dat het zal werken.

Een diy trick met de hmi module durf ik ook wel aan, als het maar gaat werken.

ben ook wel benieuwd waar jullie de telefoon laten, iemand een handige manier gevonden om de phon te wireless chargen?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
roborobbie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:58:
ik heb een opel astra k met de intellilink 4.0 nav . alleen blijkbaar staat hier android auto nog niet op. Wanneer ik projectie kies in het menu zie je alleen apple carplay.

Wie weet hoe ik dit werkend krijg, want mijn contact met de opel dealers is tot nu toe rampzalig geweest. Ze weten gewoon niet hoe ze het moeten updaten. of vragen een enorm bedrag en garanderen nog niet dat het zal werken.

Een diy trick met de hmi module durf ik ook wel aan, als het maar gaat werken.

ben ook wel benieuwd waar jullie de telefoon laten, iemand een handige manier gevonden om de phon te wireless chargen?
Volgens mij is er geen Intellilink 4.0 (Navi) geweest zonder Android Auto? Ze waren altijd met Android Auto én Apple CarPlay.

Uit je draadloos laden opmerking haal ik dat je het draadloos wilt gebruiken? AA/ACP is altijd bedraad bij deze. Dus mogelijks zie je ACP omdat er een draadloze ACP dongle in de usb poort zit? Steek daar je Android telefoon in, en hij zou moeten werken en laden

(Zie armsteun)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Paling1 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:53:
[...]

Ook vaak genoeg niet. :)
De Corsa is niet echt heel zwaar en qua koppel ook niet heel bijzonder in electro-land.
DIe Michelins en Vredesteins zijn allebei 'speciale' banden voor electrische auto's. Ik neem aan dat er dan ook rekening is gehouden met het gewicht.

Ik heb overigens de 16inch velgen, maar kan me niet voorstellen dat het met 17 inch significant anders is.
Zijn alle 3 de keren alle 4 de banden vervangen? Of 3 keer de voorbanden?
Ik had na 25k kilometers ook 4 nieuwe banden, eerst 2, maar door een schroef uiteindelijk 4. De voorbanden zijn nu met 58k kilometers op 4,5mm. Bij 3 millimeter laat ik doorgaans mijn banden vervangen.

Hoewel de corsa geen uitzonderlijke cijfers qua prestatie heeft, zorgt de electrische aandrijflijn er wel degelijk voor dat de banden sneller kunnen slijten. De overdracht van kracht is bij een ICE vaak wat minder abrubt en geleidelijker, waardoor banden langer meegaan.
Overigens slijten de voorbanden op een voorwiel aangedreven auto natuurlijk ook sneller dan een auto met achterwielaandrijving.
Ik rijd trouwens gewoon op normale banden. Ik begon met Primacy 3, daarna Primacy 3 ST en nu heb ik een set Continental Premiumcontact 7 klaar liggen als deze versleten zijn. Ik ben benieuwd hoe die presteren. Vooral in regen zijn die Michelins een ramp als je weg wil rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@fisherman ,
Bij 25k alleen de voorbandjes en bij 53k alle 4 de bandjes...

En overmatige slijtage omdat ie elektrisch is? Voor een elektrische auto heeft de Corsa vrij weinig pk en weinig Nm. Qua gewicht is het ook niet heel spannend. 1530 kg rijklaar is niet heel bijzonder.
Een VW iD3 is bijvoorbeeld nog 264kg zwaarder en doet langer met zijn banden. Tesla model 3's met 3x het vermogen doen ook veel langer met hun banden.

Ik denk eerder dat de wielophanging en vering niet optimaal zijn voor deze auto. Grip bij lage snelheden is zeer matig. Ik denk dat een iets strakkere vering instelling aan de achterkant dat voor een groot deel zou kunnen verhelpen. Maar ja... leasebak, dus ik ga er geen modificaties aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Paling1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:00:
@fisherman ,

En overmatige slijtage omdat ie elektrisch is? Voor een elektrische auto heeft de Corsa vrij weinig pk en weinig Nm. Qua gewicht is het ook niet heel spannend. 1530 kg rijklaar is niet heel bijzonder.
Een VW iD3 is bijvoorbeeld nog 264kg zwaarder en doet langer met zijn banden. Tesla model 3's met 3x het vermogen doen ook veel langer met hun banden.

Ik denk eerder dat de wielophanging en vering niet optimaal zijn voor deze auto. Grip bij lage snelheden is zeer matig. Ik denk dat een iets strakkere vering instelling aan de achterkant dat voor een groot deel zou kunnen verhelpen. Maar ja... leasebak, dus ik ga er geen modificaties aan doen.
Ik vraag me af waar je dat vandaan haalt. Achterbanden vervangen bij een ID.3 na 15-20k km is totaal niet uitzonderlijk. Tesla idem dito.

En "niet veel koppel", volgens mij zit er een 9.3:1 reduction gear op de Corsa. Oftewel, rijd je vol gas was gooi je even 2790Nm aan koppel op de weg vanuit stilstand. Daar slijten je banden wel van hoor. Als je dat vergelijkt met een 100pk benzine Corsa, 205Nm @ 1750rpm en minder bij wegrijden (~120Nm @ 1000rpm), 3.53:1 voor 1 en 3.56:1 eindoverbrenging, zit je op ~12.5:1. Met wegrijden is dat dan ~1500Nm, die je ook nog eens geleidelijk er in laat komen door het bedienen van de koppeling.

Tevens blijf je ook zo veel koppel op de weg smijten (althans, aannemend dat de elektromotor het koppel vast houdt bij hogere toeren, ik weet niet wat de curve is), waarbij je bij een ICE Corsa in 4de versnelling @ 1750rpm (1.1:1) nog maar ~800Nm op de weg doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Paling1 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:00:
@fisherman ,

Het koppel wordt vrij abrubt losgelaten op de wielen bij een EV, heel anders dan bij een ICE. Op papier heeft de corsa e niet bijzonder veel koppel en vermogen, maar dat is niet echt te vergelijken met een auto met koppeling en verscnellingsbak. Die twee onderdelen snoepen ook nog eens veel van dat koppel en vermogen weg. Maar goed, het rijplezier gaat boven de kosten en bandjes zijn niet zo heel duur. Ik koop mijn banden vaak online of via marktplaats. Als ik ze van marktplaats haal zijn het wel altijd nieuwe banden uiteraard.
Servicebeurten zijn wel altijd heel goedkoop voor een EV natuurlijk, tenzij er iets kapot zou zijn aan de aandrijflijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
MK_ schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:59:
[...]

Ik vraag me af waar je dat vandaan haalt. Achterbanden vervangen bij een ID.3 na 15-20k km is totaal niet uitzonderlijk. Tesla idem dito.

En "niet veel koppel", volgens mij zit er een 9.3:1 reduction gear op de Corsa. Oftewel, rijd je vol gas was gooi je even 2790Nm aan koppel op de weg vanuit stilstand. Daar slijten je banden wel van hoor. Als je dat vergelijkt met een 100pk benzine Corsa, 205Nm @ 1750rpm en minder bij wegrijden (~120Nm @ 1000rpm), 3.53:1 voor 1 en 3.56:1 eindoverbrenging, zit je op ~12.5:1. Met wegrijden is dat dan ~1500Nm, die je ook nog eens geleidelijk er in laat komen door het bedienen van de koppeling.

Tevens blijf je ook zo veel koppel op de weg smijten (althans, aannemend dat de elektromotor het koppel vast houdt bij hogere toeren, ik weet niet wat de curve is), waarbij je bij een ICE Corsa in 4de versnelling @ 1750rpm (1.1:1) nog maar ~800Nm op de weg doet.
Koppel zal tot pakweg 90 kilometer per uur een vlakke lijn zijn, zoals bij veel EV's. Daarna zakt deze wel in hoor. Het vermogen zal juist rond die snelheid pieken. Ook dat neemt vaak weer af boven de 120 ofzo.
Vermogen is overigens wel softwarematig afgeregeld. De elektromotoren kunnen echt wel een veel groter vermogen afgeven. De vraag of je dat wil met een voorwielaangedreven auto. De meeste auto's zijn afgeregeld op 150KW, 204pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@MK_
Info van bekenden met VW's en Tesla's. Die doen echt langer met hun banden dan ik.

En qua koppel vergelijk ik met andere elektrische auto's. Dat lijkt me een eerlijk vergelijk. Dat een benzine auto anders is snap ik.

Juist met een elektrische auto moet het veel makkelijker zijn om tractie te regelen. Dat is bij de Corsa echt heel matig.
Als het wegdek ook maar een beetje vochtig is dan kan je tot over de 50 km/h nog spinnende wielen hebben bij hard accelereren. En dat is dan nog niet eens in de vrij nutteloze sportstand.
Dat is bij bijvoorbeeld een Tesla echt veel beter geregeld.
Dat die achterwiel aandrijving hebben zal veel schelen.
Maar ik denk dus dat dat bij elektrische auto's een veel logischer aandrijving is. Ook voor auto's van het formaat Corsa. (Met een vrij korte wielbasis dus)
De Corsa hangt behoorlijk door bij accelereren. Dan ben je de grip op de voorwielen snel kwijt.
Dat kan je maar deels oplossen door betere achtervering.

En zoals @fisherman zegt, boven de 80 à 90 kakt de acceleratie behoorlijk in. Accelereren tot de 'top'snelheid duurt nog vrij lang...

[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 26-08-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Paling1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:22:
@MK_
Info van bekenden met VW's en Tesla's. Die doen echt langer met hun banden dan ik.
Ik ken er dan weer met ID.3's en Model 3's die na de genoemde 15-20k km al weer toe zijn aan een andere set banden.. Dus dit verhaal kan de hele tijd blijven ping-pongen :p

Neemt natuurlijk ook niet weg dat 9/10 Model 3 en ID.3's RWD zijn, bij de Stellantis modellen moeten de voorbanden, die van nature al sneller slijten, ook de aandrijfkrachten moeten over brengen.

Ik vermoed dat de vernieuwde aandrijflijn van 156pk al veel verbeteringen doorvoert m.b.t het soepeler verwerken van de aandrijfkrachten. Bij de Ampera-e was dit ook al beter het geval als ik mij juist herinner (@fisherman kan dit waarschijnlijk bevestigen/ontkrachten?). e-208/Corsa-e is, zoals al eerder aangegeven, eerder een gigantisch testproject daar het de eerste serieproductie EV is van Stellantis...

M.b.t acceleratie: ik weet dat het aftopt, maar bedoelde eerder specifieke koppelwaardes :p Dagelijks rijd ik in een E-Tron 55, ook die topt al ontzettend af bij 90-100km/h vind ik. Vlot zeker, maar extreem snel nee. Die zit trouwens met 50k km ook al lang aan zijn 2de setje banden... En dan doet die ook nog aan winter wissel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@MK_
Ik houd niet van pingpong.... :9
Maar feit is wel dat bij elektrische auto's de banden harder slijten.

En vwb de nieuwe aandrijving met 156pk. Ik moet het nog zien dat die aandrijflijn echt beter is.
Meer vermogen is wel het laatste dat de Corsa etc. nodig hadden. Zeker niet met een begrensde top van 150 km/h.
Achterwielaandrijving zou veel meer zoden aan de dijk zetten.
Over +/- een maandje kan ik een stukje rijden in de nieuwe Jeep Avenger. Die heeft die nieuwe aandrijflijn. Dus ik ben benieuwd.

Ik hoop vooral dat de efficiëntie van de aandrijflijn beter is. Ik haal met mijn 2020 Corsa nu +/-15kWh/100 km. Niet slecht, maar zou voor een relatief lichte en kleine auto wel iets beter moeten kunnen. Ik las dat mensen met de vorige update van de aandrijflijn zelfs 13 kWh/100 km weten te halen, dus misschien kan dat nog wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Paling1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:00:
@MK_
Ik houd niet van pingpong.... :9
Maar feit is wel dat bij elektrische auto's de banden harder slijten.

En vwb de nieuwe aandrijving met 156pk. Ik moet het nog zien dat die aandrijflijn echt beter is.
Meer vermogen is wel het laatste dat de Corsa etc. nodig hadden. Zeker niet met een begrensde top van 150 km/h.
Achterwielaandrijving zou veel meer zoden aan de dijk zetten.
Over +/- een maandje kan ik een stukje rijden in de nieuwe Jeep Avenger. Die heeft die nieuwe aandrijflijn. Dus ik ben benieuwd.

Ik hoop vooral dat de efficiëntie van de aandrijflijn beter is. Ik haal met mijn 2020 Corsa nu +/-15kWh/100 km. Niet slecht, maar zou voor een relatief lichte en kleine auto wel iets beter moeten kunnen. Ik las dat mensen met de vorige update van de aandrijflijn zelfs 13 kWh/100 km weten te halen, dus misschien kan dat nog wel beter.
Nouja, meer piekvermogen hoeft niet per se een probleem te zijn als het beter afgeregeld wordt :)

En ja, achterwielaandrijving is waarschijnlijk the way to go met EV's in de toekomst, al is dat met het huidige platform niet mogelijk. Dus zolang er het gedeelde platform gebruik wordt zitten ze vast aan FWD. Hopen dan maar dat er een dedicated platform met RWD komt :p

Efficiëntie is ook voornamelijk het doel van de vernieuwde aandrijflijn, het hogere vermogen is een bijgevolg. Ik ben ook benieuwd naar het verschil tussen de oude en nieuwe aandrijflijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

MK_ schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Nouja, meer piekvermogen hoeft niet per se een probleem te zijn als het beter afgeregeld wordt :)
Ik hoop eigenlijk dat er bij de introductie van de nieuwe aandrijflijn ook gelijk een grote software update met verbeteringen komt voor de oudere modellen.
Valse hoop waarschijnlijk... Maar ja dat mag... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Paling1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
Ik hoop eigenlijk dat er bij de introductie van de nieuwe aandrijflijn ook gelijk een grote software update met verbeteringen komt voor de oudere modellen.
Valse hoop waarschijnlijk... Maar ja dat mag... 8)
Kan je rekenen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Paling1 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:22:

En zoals @fisherman zegt, boven de 80 à 90 kakt de acceleratie behoorlijk in. Accelereren tot de 'top'snelheid duurt nog vrij lang...
Top duurt wel relatief lang tov van 0-100 tijd, maar ik schat tot 150 een seconden of 12 totaal. Veel auto's zitten dan pas net over de 100.
MK_ schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Ik vermoed dat de vernieuwde aandrijflijn van 156pk al veel verbeteringen doorvoert m.b.t het soepeler verwerken van de aandrijfkrachten. Bij de Ampera-e was dit ook al beter het geval als ik mij juist herinner (@fisherman kan dit waarschijnlijk bevestigen/ontkrachten?). e-208/Corsa-e is, zoals al eerder aangegeven, eerder een gigantisch testproject daar het de eerste serieproductie EV is van Stellantis...

M.b.t acceleratie: ik weet dat het aftopt, maar bedoelde eerder specifieke koppelwaardes :p Dagelijks rijd ik in een E-Tron 55, ook die topt al ontzettend af bij 90-100km/h vind ik. Vlot zeker, maar extreem snel nee. Die zit trouwens met 50k km ook al lang aan zijn 2de setje banden... En dan doet die ook nog aan winter wissel :D
De aandrijflijn van de Ampera E is best goed te doseren. Is ook niet zo abrubt als je de sportstand niet aan hebt staan. Lijkt meer op een elastiek als je zonder sportstand rijd. In de regen is wel een ramp met voorwielaandrijving. Maar slippende wielen zijn wel direct te verhelpen als je het pedaal loslaat. Op droog wegdek heb ik nooit last gehad van doorslippende wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Waar kan je ergens in een Corsa-e de totaal statistieken zien, al een paar keer op zoek geweest.
enige wat er op lijkt wat ik kan vinden is een soort trip/traject log op het dashboard.

Hier staat dan vervolgens
70 km/h gemiddeld
0,0 kWh/100 km
traject 9999 km
Oftewel, klopt geen hol van.

Het statistieken scherm op het infotainment systeem is alleen huidige traject of tot de afgelopen 60 minuten. vrij nutteloos imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Headozz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:20:
Waar kan je ergens in een Corsa-e de totaal statistieken zien, al een paar keer op zoek geweest.
enige wat er op lijkt wat ik kan vinden is een soort trip/traject log op het dashboard.

Hier staat dan vervolgens
70 km/h gemiddeld
0,0 kWh/100 km
traject 9999 km
Oftewel, klopt geen hol van.

Het statistieken scherm op het infotainment systeem is alleen huidige traject of tot de afgelopen 60 minuten. vrij nutteloos imo.
Er zijn 2 tripmeters en de meting van de actuele situatie.

Die tripmeters gaan helaas maar tot 9999km. Ik heb de mijne een aantal keer gereset, dus ik weet niet meer wat er gebeurd als je meer dan 9999 km rijdt. Waarschijnlijk gaat de berekening van het verbruik dan mis en geeft ie 0 kWh/100km aan.

Geen idee of er meer statistieken uit te lezen zijn. Ik vermoed van wel, maar dan heb je in ieder geval een OBD dongle nodig. Ik heb daar wel eens mee zitten spelen en dan kan je ook zaken als voltage van de hoogspannigsaccu zien en de 'State of Helath'. Misschien dat daar ook info van totaal geladen kW's staat.

Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar. Heb nu beide tripmeters op een ruime 8000 km staan met een verbruik van 15,0 en 15,1 kWh/100 km (±50km/h gemiddeld). Dus kan over een paar weken kijken of verbruik ook naar 0 veranderd.
Gemiddeld 70km/h is trouwens best snel... Hoop snelweg, weinig files?

Gegevens in de app zijn sowieso helemaal kansloos. Dus daar hoef je niet te kijken.

Heb ik een Casio voor... :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 28-08-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headozz
Paling1 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:07:
Gemiddeld 70km/h is trouwens best snel... Hoop snelweg, weinig files?
Veel snelweg maar helaas ook wel vaak files. Elke dag A15 vanaf Tiel tot Sliedrecht en weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Headozz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Veel snelweg maar helaas ook wel vaak files. Elke dag A15 vanaf Tiel tot Sliedrecht en weer terug.
A15 :r
Moet er helaas ook wel eens overheen... Probeer het altijd te vermijden.
Normaal rijdt ik bijna elke dag van ±Hooipolder via de A59 en A16 naar Dordt. A16 is de laatste maanden vrij k*t, dus nu ook regelmatig via de A15 en A27.
Rondom Gorinchem is het altijd ellende....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Net terug van een vakantie met de Corsa-e. Ging opzich prima en de 250km bereik is niet zo'n issue aangezien je na 2-3 uur rijden (met 100km/u) wel toe bent aan een korte stop. 300km op een acculading is ook mogelijk mits je een beetje slipstreamt. Campers zijn je beste vriend :P
Als je met die tactiek 250km actieradius aanhoudt op een volle accu en 200km voor 80% lading hou je altijd wel een 15-20% reserve over voor als je geplande laadpunt uiteindelijk niet beschikbaar is. Ga je ipv 100-110km/u daadwerkelijk 130 of harder rijden dan is het natuurlijk huilen met de pet op. Niet te doen voor lange afstanden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:09:
Net terug van een vakantie met de Corsa-e. Ging opzich prima en de 250km bereik is niet zo'n issue aangezien je na 2-3 uur rijden (met 100km/u) wel toe bent aan een korte stop. 300km op een acculading is ook mogelijk mits je een beetje slipstreamt. Campers zijn je beste vriend :P
Als je met die tactiek 250km actieradius aanhoudt op een volle accu en 200km voor 80% lading hou je altijd wel een 15-20% reserve over voor als je geplande laadpunt uiteindelijk niet beschikbaar is. Ga je ipv 100-110km/u daadwerkelijk 130 of harder rijden dan is het natuurlijk huilen met de pet op. Niet te doen voor lange afstanden.
Met de E-Tron merk ik zo'n 25-30% verschil in stroomverbruik tussen 100km/h en 130km/h :7

In other news: gisteren 2 vrachtwagens met witte GS-Line (Level 4 is dat zeker?) Astra Electric's gespot oOo

In other news: mijn Corsa gaat er uit :+ Voor de replacement kan ik wel in dit topique blijven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Paling1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:29:
De prijzen voor de nieuwe Corsa-electric zijn bekend:

€34.999,- voor de versie met 136pk en 50kW accu;
€37.999,- voor de versie met 156pk en 54kW accu.

Stevig aan de prijs. In 2020 was de basisprijs €32.499 dacht ik.

Nog geen idee wat er voor deze prijzen standaard op zit, maar met een paar opties ga je al snel over de €40.000 lijkt me...
Prijzen Astra-electric nu ook bekend:
Vanaf €39.999

'Slechts' €2.000 meer dan een Corsa met dezelfde aandrijflijn.
Een ruime €3.500 minder dan een Peugeot e-308.

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Paling1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

Prijzen Astra-electric nu ook bekend:
Vanaf €39.999

'Slechts' €2.000 meer dan een Corsa met dezelfde aandrijflijn.
Een ruime €3.500 minder dan een Peugeot e-308.
Dan zat ik heel goed met mijn guestimate:
MK_ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:03:
Ik heb zojuist eens uitgerekend a.d.h.v de prijs van de vernieuwde aandrijflijn in de e-208, dezelfde als die wat in de Astra Electric komt, een inschatting kunnen doen van de prijs van de Astra Electric. Als vergelijking heb ik de e-208 vergeleken met de 208 130pk automaat, aangezien beide aandrijflijnen in de Astra leverbaar zijn/komen. Tevens heb ik gebruik gemaakt van de prijs voor BPM, aangezien die ook nog eens verschillen tussen de Astra en 208 met dezelfde aandrijflijnen.

Het verschil in prijs tussen de e-208 en de 208 1.2 130 bedraagt 6620 excl BTW. Daarmee komt de prijs uit op:
  • Astra Electric: €38808
  • Astra Electric Sports Tourer: €39597
Nemen we rijklaarmaakkosten mee (€1000), dan verwacht ik de volgende consumentenadviesprijzen:
  • Astra Electric Business Edition: €39990
  • Astra Electric Sports Tourer Business Edition: €41190
Daarmee zou je €1050 duurder uit komen als de Astra Hybrid in Nederland :)

An sich geen heel verkeerde prijs denk ik als je het vergelijkt met de concurrentie: als wagon is er (naast de e-308 SW) enkel de MG 5 Electric, en dan qua range komt de MG 5 Electric Long Range in de buurt. Die is er vanaf €37585 rijklaar, dus €3605 minder dan de Sports Tourer. Ik denk dat dat verschil (~10%) wel te overzien valt :)

Snelle berekening full-options als Ultimate (GS-Line + Ultimate Pack) zou je op bijna €50k uit komen.

Goed, glazen bol momentje, maar leek me de moeite om te delen :7
Mijn glazen bol voorspelde €39.990. Dan zat ik er maar €9 naast :p

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

@Paling1

Vanochtend mijn auto gebracht voor de terugroepactie, meteen even foto gemaakt van de banden.
Kon helaas mijn schuifmaat niet vinden dus kan het exacte profiel niet meten momenteel. Ik gok iets van 2-3mm gezien ik nog niet aan de wear-indicator zit, zie fotos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9Vd7Mv__FjZdACVafw6gQ38Y_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ax9ZpOsgn3IOqpdrxCbFMHU4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/getC3TiJ76bMQJcg0I94t1H4JcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyDSjWGcM7bJ4YNr99Tc2l4A.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn Michelin Primacy 4 banden 205/45R17 88H

Blijkbaar heb ik dus toch de 17 inch, niet de 16. Dacht werkelijk de 16 te hebben :+

Oh en de auto heeft de hele dag bij de dealer gestaan maar is nog niet klaar "dat gaat hem vandaag helaas niet meer worden" .. Dankjewel.

Hopelijk is de update goed gegaan..

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@India Sierra
Mijn bandjes zagen er zo'n beetje hetzelfde uit. Misschien iets slechter. Maar ik heb niets gemeten. Dus is moeilijk vergelijken.

@Headozz
Ik heb nu 1 van mijn tripmeters ook over de 9999km, maar hij geeft nog steeds een gemiddeld verbruik aan. Ik laat hem nog wel even zo staan. Misschien gaat verbuik pas op 0 bij een grotere overschrijding van de 9999km.

[edit]
50km verder en de verbruiksmeter staat op 0.... :)

@MK_
Goeie gok! Opel wilde je waarschijnlijk niet te trots maken en daarom hebben ze er nog €9 bij opgeteld...:)

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 01-09-2023 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Paling1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 18:41:
@MK_
Goeie gok! Opel wilde je waarschijnlijk niet te trots maken en daarom hebben ze er nog €9 bij opgeteld...:)
Schande :( Maar alle Opel's hebben nu €xx.999 prijzen zo te zien, voorheen was dat €xx.990. Had het kunnen weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

@Paling1 ik heb 2 nieuwe voorbanden gekregen en de oude voorbanden zijn naar achter gelegd (band linksachter was lek en niet te repareren).

Software update is ze niet gelukt want "de servers lagen eruit".

Maar verder was de auto volledig veilig! Juist ja, daarom is er een terugroepactie :+

Clowns bij nefkens Eindhoven. Stuur me dan geen sms dat de auto gereed is maar bel me met het probleem. Nu kan ik weer terug komen over een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@India Sierra
Bizar. Terugroepactie was heel urgent volgens de brief die ik kreeg. Zeker irritant dat je dan weer terug moet.

Overigens heb ik qua planning en uitvoering van het onderhoud uitstekende ervaringen met van Mossel OPC in Oosterhout.
Die hebben eigenlijk altijd op korte termijn ruimte voor onderhoudsafspraken.
Pagina: 1 ... 45 ... 51 Laatste