12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Met reguliere bedoel je de huidige corsa en 208 zeker?MK_ schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:04:
[...]
Wel al eens met een reguliere 208 én Corsa gereden, beide werkte de airco gewoon zoals ik verwachtte. Ook geen hoge hoeveelheid geluid, allemaal in lijn met verwachtingen.
Thanks voor je antwoorden btw, ik ga het morgen zien
Over de auto op zich, ook rijgedrag en efficiëntie ook hier helemaal geen klachten. Prima auto, als ie t doet.MisterX schreef op zondag 25 juni 2023 @ 07:19:
Eerste 12k gereden met een EV corsa van dit jaar. Nog eigenlijk geen problemen gehad. Bereik is boven verwachting, rijdt sportief maar toch lekker stil en soepel.
Dat maakt t verhaal eigenlijk nog wranger.
Ik heb (denk ik) wel een nieuwere generatie OBC.Prullenbak84 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Over de auto op zich, ook rijgedrag en efficiëntie ook hier helemaal geen klachten. Prima auto, als ie t doet.
Dat maakt t verhaal eigenlijk nog wranger.
De 2020 variant heeft beduidend meer problemen met vooral de OBC. Zeer kwetsbaar en duur onderdeel waar eigenlijk veel langer garantie op moet zitten.
De app werkt eigenlijk ook feilloos sinds ik in Maart in ben gestapt.. Misschien fiets ik (voorlopig) tussen de problemen door
Alleen de kapotte boordlader, verder eigenlijk nergens last vanOphidian schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:40:
Corsa wordt ingeruild. Helemaal klaar met al het gezeik ermee. Dealer is nog in overleg met Opel over die airco, maar mijn eis wordt flinke coulance gezien het gewoon een slecht product is.
Hij moet nog wel maandje of 9 mee, dan komt er een 2e Volvo erbij.
@Aapje, @Paling1, @India Sierra en @Prullenbak84 jullie al defecte versnellingspook of airco compressor gehad? Gezien we allen redelijk in de eerste serie van de auto zitten.
Ik ga even je saga terug lezen

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Vraag me af wat je te weten komt in het instructie boekje met die melding. Neem contact op met dealer/garage waarschijnlijk?
[ Voor 71% gewijzigd door Headozz op 26-06-2023 09:00 ]
Oef.... Alsof de Corsa door heeft dat je er van af wil...
Ik gok op een lege 12V accu.... Zou snel gefixed moeten zijn.
Melding komt ook echt van de ICE versie he? "zet de motor af"...pff...
Zie aardig wat mankementen in dit topic maar de eigenaren zonder problemen posten hier natuurlijk niet zo snel, dus lastig te beoordelen welke beter is op basis van de topics.
Het maakt denk ik niet veel uit. Van de dealer wel begrepen dat die kapotte OBC (het grootste/meest voorkomende probleem denk ik) ook bij de e-208 voorkomt. Logisch ook, want het is onder de motorkap exact dezelfde auto. En voor allebei geldt dan ook: Als je een nieuwere hebt, schijnt het probleem er niet te zijn. Ik weet alleen niet hoe nieuw je dan moet zitten.asvdveen schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:42:
Vraagje, ik zit te twijfelen tussen de e-208 en de Corsa-e (tweedehands). Hoor meer goede verhalen over de e-208... is dat terecht? Waar moet ik op letten bij proefritten?
Zie aardig wat mankementen in dit topic maar de eigenaren zonder problemen posten hier natuurlijk niet zo snel, dus lastig te beoordelen welke beter is op basis van de topics.
[ Voor 9% gewijzigd door Prullenbak84 op 26-06-2023 11:45 ]
Zeker geen 2020 model nemen. Lekker laten staan. Als je die privé koopt loop je waarschijnlijk leeg op de zeer hoge rekeningen voor een kapotte boordlader of airco. (boordlader is iets van €2500 dacht ik)
Opel of Peugeot maakt niets uit. Zoals gezegd zijn het eigenlijk dezelfde auto's, met exact dezelfde poblemen.
Leesvoer:
Peugeot 208
Opel Corsa-e
De meeste problemen komen bij beide modellen voor.
Interieur is eigenlijk het grootste verschil tussen de beide merken. Peugeot heeft zo'n wazig klein stuurtje. Lijkt me persoonlijk helemaal niets. Dashboard is op sommige Peugeot modellen ook '3D'. Dat moet ook je smaak maar zijn.
In 2021? is er een modelupdate geweest met een betere overbrenging die iets zuiniger zou moeten zijn. Je hebt dan ook wat meer bereik dan de eerdere modellen. (theoretisch 340km ipv 320km)
Er is nog niets verschil tussen Corsa's met 7" of 10" scherm. Die 7" versies draaien andere software en missen wat opties tov de 10"versie. Het 10" scherm heeft balken aan de zijkant zodat je effectief ook maar 7" hebt.
Afgezien van de problemen met de 2020 versie zijn het wel hele fijne auto's. Er zijn natuurlijk wel wat verbeterpuntjes, maar dat heeft elke auto wel.
[ Voor 36% gewijzigd door Paling1 op 26-06-2023 13:10 ]
Bij de release was 1 fase lader standaard en 3 fase optie, toen is een tijdje 3 fase lader standaard geweest, vervolgens weer een optie geworden dacht ik.
Weet in ieder geval dat ik voor de zekerheid paar keer heb gebeld omdat het er niet duidelijker op werd op de opel site waar de opties en standaard uitrusting constant veranderde.
Ik wilde een 3-fase omdat mijn huis ook een 3-fase installatie heeft (met zonnepanelen).
Of bijvoorbeeld wat wij nog wel eens doen: Op visite ver weg, overdag aan een laadpaal ergens in de straat en dan met volle accu weer weg. Dat wordt een ander verhaal met 1-fase laden. Snelladen is vaak veel duurder.
[ Voor 50% gewijzigd door Paling1 op 26-06-2023 13:29 ]
Ik gok dat de 1-fase uitvoeringen wel minder zijn verkocht, gezien dezelfde logica. Maar het is al vaker voorgekomen dat dat niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Verbaas mij nog steeds dat het goedkoopste corsa-e model nog halogeen verlichting heeft. Bij de launch waren alle corsa-e met led verlichting. Logisch met een elektrische auto.
Met de laatste facelift (nieuwe model 2024?) is dan wel alles led dacht ik te hebben gelezen.
Weet je dat zeker? Ik dacht dat het bij de mijn nog een optie was. Zo staat het in ieder geval wel op de bestelformulieren vermeld.Headozz schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:50:
[...]
Verbaas mij nog steeds dat het goedkoopste corsa-e model nog halogeen verlichting heeft. Bij de launch waren alle corsa-e met led verlichting.
[...]
Ik heb toevallig van de week de folders allemaal weggegooid, dus kan het niet meer checken.
Volgens mij was het op de GS-line mogelijk als optie. Als je de 'normale' versie bestelde niet. De Peugeot e-208 had het in ieder geval sowieso niet als optie.
Die Matrix-LED is trouwens wel een hele fijne optie. Komt een aardige bak licht uit!
Ik heb de auto nog niet en heb nu al spijt van de keuze die ik gemaakt heb. Levertijd van 13 maanden (and counting) en in de tussentijd vanalles aan storingen die hier voorbij komen

@asvdveen RUN!
Ja weet ik zeker, bij de launch waren alle electric uitvoeringen (edition / elegance / ultimate?) met led koplamp unit (geen matrix) en halogeen achterlicht
Ultimate bestond toen nog niet, GS-line was daarvoor.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik klop t af, maar airco-problemen heb k hier nog niet gehad. En onthoud ook dat wij allemaal 2020-modellen hebben van een hele vroege lichting. Sommigen van ons hebben letterlijk op dezelfde trein gestaan. Dus ergens logisch dat die dezelfde issues hebben.MadMarky schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:14:
Mooi man, dan ga ik binnenkort van een Corsa E met defecte airco naar een Corsa-e (F) waarvan bekend is dat de aircopomp snel stuk gaat
Ik heb de auto nog niet en heb nu al spijt van de keuze die ik gemaakt heb. Levertijd van 13 maanden (and counting) en in de tussentijd vanalles aan storingen die hier voorbij komen
Laat t de pret niet verpesten, het is verder echt een fijne auto.
vandaar ook het vraagteken achter ultimate.Ophidian schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:21:
@Headozz nee de edition is altijd met halogeen geweest, eco led was een optie van 499. Zie deze oude prijslijst. De Launch was wel met LED.
Ultimate bestond toen nog niet, GS-line was daarvoor.
Prijslijst per 3 aug 2020 en versie 3. Ik had eerst eind januari 2020 een offerte voor de elegance klaar liggen. En begin februari 2020 de offerte op de GS-line goedgekeurd gekregen toen die uitkwam.
Misschien dat ik nog de papieren prijslijst/optielijsten ergens heb liggen toen ik hem besteld, maar ben er vrij zeker van.
Ik had hier overheen gelezen...MisterX schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:27:
[...]
De app werkt eigenlijk ook feilloos sinds ik in Maart in ben gestapt.. Misschien fiets ik (voorlopig) tussen de problemen door
Gefeliciteerd! Je bent de enige denk ik.
App werkt voor mij al vanaf 2020 kwalitatief uitermate teleurstellend... Het enige dat redelijk werkt is de airco op afstand aanzetten. De rest is onbruikbaar.
Auto lokaliseren op de kaart werkt alleen als je er al naast staat;
Rittenregistratie werkt in meer dan 50% van de gevallen gewoon niet (melding: een of meerdere reizen konden niet worden hersteld);
Verbruik krijg ik bij de ritten die wel getoond worden sowieso niet te zien;
Onderhoudsregistratie werkt niet;
Bijna elke keer als ik de app start moet ik opnieuw inloggen bij Opel;
Vanochtend startte ik de app en toen kreeg ik dit te zien:
/f/image/rHpvMZjqA7QwXUykxRkzaFFu.png?f=fotoalbum_large)
Een zwevend ouder model Corsa in de verkeerde kleur en met een lege brandstoftank....
Ik heb nog even gekeken, maar gelukkig stond mijn oranje e-Corsa nog gewoon voor de deur.

Nog een mededeling voor de mensen die overwegen om een e-Corsa privé aan te schaffen:
Bij 25.000km zijn mijn voorbanden vervangen. Nu staat de teller op iets meer dan 50.000km en zijn de achterbanden aan de beurt. Voorbanden zijn nog redelijk, maar gaan het zeker niet nog 25.000 volhouden.
Originele banden waren Michelins, en de nieuwe voorbanden Vredestein.
Dat is voor een privé auto ook een aardige kostenpost.
Ter referentie, mijn vorige auto hield het 100.000 km uit met de voorbanden en 120.000 met de achterbanden.
[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 27-06-2023 10:09 ]
Ik weet niet of het bij Opel ook zo werkt, maar bij mijn fiets (VanMoof) heeft dat een soort van logische reden. De fiets zelf heeft geen gps/internet, dus de locatie die hij toont in de app is de gps-locatie van de smartphone op het moment dat deze voor het laatst met de fiets verbonden was. Als je de app niet draait (bijv. door energiebesparingsfunctie van je telefoon, locatievoorzieningen uit hebt, bluetooth uit hebt, etc.) werkt die locatie dus niet, of niet betrouwbaar.Paling1 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:08:
[...]
Auto lokaliseren op de kaart werkt alleen als je er al naast staat;
Zou inderdaad kunnen dat het zo werkt, maar dat maakt het niet minder nutteloos...
Auto heeft overigens wel GPS en een internet (2G) verbinding dacht ik.
Ziet dan wel weer dat hij op dit moment aan de lader hangt op kantoor met laatste update 10:52.
Km stand in de app heb ik ook al enkele keren handmatig aangepast naar de juiste stand.
Al iets gehoord van de dealer?
Dealer doet wat dat betreft wel zijn best, maar snapt natuurlijk wel dat de volgende geen Stellantis product meer wordt.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Maar even afhankelijk hoe lang die er nu weer gaat staan, anders zeuren om iets anders.
Met dealer ook afgesproken een klacht in te dienen bij Opel gezien al het gedoe, zij zullen het technische gedeelte onderbouwen.
Klinkt niet hoopvol voor wanneer ik mijn auto 11 juli mag brengen voor onderhoudsbeurt en hopelijk airco reparatie. Beurtje is 7 juni al ingepland en de 9e nog even langs geweest op aandringen van mij om te kijken naar de airco waar vervolgens uit bleek dat het de compressor was en niet een lekkage wat ze dachten.
Zou leuk zijn als ik ook een gelijkwaardig vervangend vervoer krijg als de werkzaam heden langer dan een dag in beslag nemen. Bij vervangen OBC kreeg ik een Karl mee, niet erg voor 2 dagen maar het heeft 6 weken geduurd.
Mijn nieuwe opel astra hatchback PHEV GS line is besteld 1 augustus 2022.
Vorige week met de dealer gebeld, en die had het erover dat er nog een fictieve leverdatum staat (wat betekent dat hij nog niet in productie is genomen). Nu staat hij nog op verwacht 3-10-2023.
Zijn er meer mensen die nog steeds wachten op hun opel astra PHEV? Of zijn er al 'gelukkigen' die de auto hebben ontvangen?
€34.999,- voor de versie met 136pk en 50kW accu;
€37.999,- voor de versie met 156pk en 54kW accu.
Stevig aan de prijs. In 2020 was de basisprijs €32.499 dacht ik.
Nog geen idee wat er voor deze prijzen standaard op zit, maar met een paar opties ga je al snel over de €40.000 lijkt me...
Ik rijd er al een jaartje mee rond ondertussen. Was wel een stockwagen..Jitszk schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:08:
Ik heb op dit topic gezocht naar levertijden van de nieuwe opel astra.
Vorige week met de dealer gebeld, en die had het erover dat er nog een fictieve leverdatum staat (wat betekent dat hij nog niet in productie is genomen). Nu staat hij nog op verwacht 3-10-2023.
Zijn er meer mensen die nog steeds wachten op hun opel astra PHEV? Of zijn er al 'gelukkigen' die de auto hebben ontvangen?
De gs line heeft het panel pro dacht ik? Daar waren toen problemen om het geleverd te krijgen..
Geen idee of dat nu nog het geval is.
Was dat dan bij de introductie? Ook voor de GS-line?Headozz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:19:
De electric begon zelfs bij €30.999
Bij mij staat die 32,5k in de offerte als basisprijs.
Maar goed, ze zijn een stuk duurder geworden. Mokka-electric zal daar ook wel weer een stuk boven zitten.
De Jeep Avenger is al snel boven de €40k
[ Voor 23% gewijzigd door Paling1 op 03-07-2023 17:05 ]
Prijs daarvan, zie MK_ in "Het grote Opel topic - Deel 3"
(€34.999 incl rijklaarmaakkosten, €33.999 excl rijklaarmaakkosten)
Ik kan wel een snelle overview maken van historische prijzen (excl rijklaarmaakkosten):
Corsa-e Edition 1F
• 2020: €29.499
• 2021: €29.599
Corsa-e Elegance 1F
• 2020: €31.299
• 2021: €31.399
Corsa-e GS-Line 1F
• 2020: €31.399
• 2021: €31.499
Corsa-e Ultimate 1F
• 2020: €35.499
• 2021: €35.499
Corsa-e Edition 3F
• 2020: €30.499
• 2021: €30.599
• 2022: €30.000
• 2023: €32.850
• 2023 Level 2: €34.250
Corsa-e Elegance 3F
• 2020: €32.299
• 2021: €32.399
• 2022: €31.200
• 2023: €34.050
• 2023 Level 3: €35.450
Corsa-e GS-Line 3F
• 2020: €32.399
• 2021: €32.499
• 2022: €32.200
• 2023: €35.050
• 2023 Level 4: €36.450
Corsa-e Ultimate 3F
• 2020: €36.499
• 2021: €36.499
• 2022: €35.000
Wat verder nog verschillen zijn in uitrusting tussen de modeljaren door durf ik niet te zeggen.
Corsa Electric Edition lijkt nu voor €36.999 in de prijslijst te staan (incl rijklaarmaakkosten)? Dan wordt hij nu wel €2.000 goedkoper
Maar goed, snel inflatie even gerekend... €32.399 voor een 3F GS-Line in 2020 zou nu ~€38.000 zijn, dus komt aardig overeen
* MK_ kijkt naar zijn Corsa
2011, ook ~400km range, destijds €14.895. Dan zijn die 2020 Corsa-E's ook achterlijk duur
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Maar no way dat hier nog een Stellantis auto komt, al kreeg ik hem gratis
Zou tegenwoordig bijna €20.000 zijnOphidian schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:20:
@MK_ Niet helemaal fair natuurlijk, moet je ook rekening houden met de inflatie. Dus prijs zou in 2020 bijna 15% hoger liggen.
Ook niet eerlijk dat er geen BPM op zat destijds
Hier aan het wachten op een ST phev ultimate besteld mei 2022. Nog geen productie datum bekend.Jitszk schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:08:
Ik heb op dit topic gezocht naar levertijden van de nieuwe opel astra.
Hoop dit jaar nog een nieuwe wagen te krijgen. Vooral lesje geleerd en eerste / laatste keer Opel.
Denk dat ik in de war was met de basisprijs van €30.499Paling1 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:01:
[...]
Was dat dan bij de introductie? Ook voor de GS-line?
Bij mij staat die 32,5k in de offerte als basisprijs.
Ik zie dat bij mij de GS-line op €31.899 (prijslijst 01-01-2020) als basis prijs op de offerte stond. Met opties en korting uitgekomen op €34.599
Vanmiddag maar even bellen of de airco volgende week tijdens de onderhoudsbeurt gerepareerd gaat worden.
De mijne is uiteindelijk uitgekomen op iets meer dan €37.000,-.
/f/image/7ESfSf5nbEbt5wppUdlDR1RQ.png?f=fotoalbum_large)
In andere documenten wordt dus een andere basisprijs genoemd....

Uiteindelijke fiscale waarde is volgens de RDW ook nog weer €500,- minder.
Hopen dat ze je airco snel fixen. Die van mij lijkt het ook allemaal niet meer te trekken. Wacht nog wel even met afspraak maken voor een beurtje. Anders sta ik straks nog een keer bij de dealer.
[ Voor 10% gewijzigd door Paling1 op 04-07-2023 09:59 ]
Ik zie jou volgend jaar in het Renault 5-topic?Ophidian schreef op maandag 3 juli 2023 @ 20:20:

Volvo EX30 is besteld en er staat een XC40 electric op de oprit.Prullenbak84 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:30:
[...]
Ik zie jou volgend jaar in het Renault 5-topic?
Je zult hem met veel plezier rijden... en anders wil ik 'm wel ruilen.leducw schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:02:
[...]
Hier aan het wachten op een ST phev ultimate besteld mei 2022. Nog geen productie datum bekend.
Hoop dit jaar nog een nieuwe wagen te krijgen. Vooral lesje geleerd en eerste / laatste keer Opel.
O dat snap ik ook wel. Ik steek de vlag uit als Volvo ooit met een E30 komt, dus gewoon hatchback-niet-crossover-variant van hetzelfde formaat.Ophidian schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:49:
[...]
Volvo EX30 is besteld en er staat een XC40 electric op de oprit.
Maar goed, genoeg off-topic
RDW €500 onder de daar geshowde totaalprijs? Dat kan wel kloppen. Toendertijd waren rijklaarmaakkosten €1000, dus als je €500 "korting" kreeg en de catalogusprijs op kenteken is nog eens €500lager is dat gewoon het verschil in rijklaarmaakkosten.Paling1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 09:57:
@Headozz
De mijne is uiteindelijk uitgekomen op iets meer dan €37.000,-.
[Afbeelding]
In andere documenten wordt dus een andere basisprijs genoemd....![]()
Uiteindelijke fiscale waarde is volgens de RDW ook nog weer €500,- minder.
Hopen dat ze je airco snel fixen. Die van mij lijkt het ook allemaal niet meer te trekken. Wacht nog wel even met afspraak maken voor een beurtje. Anders sta ik straks nog een keer bij de dealer.
Afgaande van je screenshot zou de cataloguswaarde, en dus ook wat op het kenteken staat, €37.192 moeten bedragen
Edit: seems to check out, een bijpassend kenteken gevonden voor een Corsa
[ Voor 3% gewijzigd door MK_ op 04-07-2023 14:21 ]
Sherlock!
@Prullenbak84
Zou mooi zijn als die over ±2,5 jaar uitkomt en dan een levertijd heeft van een maandje of 2 (net als mijn corsa in 2020)
Een kleine elektrische auto die geen cross-over is. Dat is wat ik hierna weer wil denk ik. Minder luchtweerstand dus gewoon zuiniger.
Heb trouwens een gemiddelde van precies 15,0 kWh/100km gehaald over de laatste 6500 km! redelijk zuinig dus.
[ Voor 90% gewijzigd door Paling1 op 04-07-2023 14:32 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Eigenlijk zouden we in het algemene elektrische auto-topic moeten zijn voor dit, maar vooruit nog even dan: Voor mij zijn de Renault 5 en ID2 voorlopig kanshebbers om de Corsa op te volgen...Maar het is afwachten wat er van terecht komt, natuurlijk.Paling1 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:24:
@Prullenbak84
Zou mooi zijn als die over ±2,5 jaar uitkomt en dan een levertijd heeft van een maandje of 2 (net als mijn corsa in 2020)
Een kleine elektrische auto die geen cross-over is. Dat is wat ik hierna weer wil denk ik. Minder luchtweerstand dus gewoon zuiniger.
O dat is zeker netjes. Volgens mij zit ik meestal zo rond de 16,5 gemiddeld.Heb trouwens een gemiddelde van precies 15,0 kWh/100km gehaald over de laatste 6500 km! redelijk zuinig dus.
[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-07-2023 16:09 ]
Beurtje, apk, en remblokjes €1000? Da's wel aan de prijzige kant!LankHoar schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:34:
Vrijdag heeft mijn Astra de 60K / 4 jaar beurt gehad incl. eerste keer APK. Weinig bijzonders, behalve versleten remblokjes. In totaal was ik 1000 EUR lichterGelukkig budgetteer ik hier altijd voor, maar blijft toch wel veel geld dat je in 1x moet neerleggen
Ja ik vind het ook prijzig. Werkbon is niet heel inzichtelijk, zoals arbeidsuren zit verwerkt in het onderdeel dat gemonteert is. Het is wel een Opel dealer, dus volgend jaar denk ik maar een andere garage zoeken. Garantie is toch al geen sprake meer van, en Opel Pechhulp zal ik nooit gebruiken ivm ANWB abo (heb ook motor).MK_ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:36:
[...]
Beurtje, apk, en remblokjes €1000? Da's wel aan de prijzige kant!

Wellicht bekend. Er is sinds 5 juli 2023 een terugroepactie. Toevallig via de RDW gezien. Opel dealer wist nog van niets. Daar konden ze überhaupt moeilijk een diagnose stellen. Wellicht de compressor vervangen. Staan inmiddels vier andere auto’s met hetzelfde euvel. Bij PSA meer dan 100 compressoren in bestelling. Levering pas half september, als het goed is.Ophidian schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:36:
@Paling1 Nee, is geëscaleerd bij Opel NL. Ze denken dat het met de airco te maken heeft. Dus we wachten verder helaas.
Dealer doet wat dat betreft wel zijn best, maar snapt natuurlijk wel dat de volgende geen Stellantis product meer wordt.
Nu ineens sinds woensdag deze terugroepactie.
Omschrijving defect. De motor kan spontaan uitvallen tijdens het rijden door een storing in de communicatie tussen de electrische regeleenheid en de aircocompressor.
Herstel: De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. Deze zal de elektronische eenheid van de motor (eVCU) programmeren met verbeterde software.
Ben benieuwd. Hopelijk wordt het snel opgelost met de software ipv een compressor van 2200 euro. Auto net over de garantieperiode heen.
Kingsolo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:58:
[...]
Wellicht bekend. Er is sinds 5 juli 2023 een terugroepactie. Toevallig via de RDW gezien. Opel dealer wist nog van niets. Daar konden ze überhaupt moeilijk een diagnose stellen. Wellicht de compressor vervangen. Staan inmiddels vier andere auto’s met hetzelfde euvel. Bij PSA meer dan 100 compressoren in bestelling. Levering pas half september, als het goed is.
Nu ineens sinds woensdag deze terugroepactie.
Ben benieuwd. Hopelijk wordt het snel opgelost met de software ipv een compressor van 2200 euro. Auto net over de garantieperiode heen.
Ja die kende ik inderdaad, heeft nog lang geduurd voordat hij er eindelijk is in NL. Zat er dus alleen naast met de code voor de Opel, KGS schijnt een eerdere terugroepactie te zijn geweest.Ophidian schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:34:
[...]
Ik zie nu dat er deze maand een recall is voor de Corsa (KGS) en 208 (MF9) voor software van de compressor. Heel toevallig??
Onze dealer zei dat nieuwe compressor 2 weken zou duren en 1300 zou kosten. Heb al aangegeven dat ik daar niet mee akkoord ga. Heb een klacht ingediend bij Opel NL dat de auto non-conform is gezien de grote gebreken en hij in totaal al paar maanden bij dealer gestaan heeft. De Dealer heeft dat onderbouwd met het hele service verleden.
Ondanks beloftes van Opel NL dat ze contact zouden onderhouden, hoor ik daar niks meer van. Dus als hier geen goede coulance overheen komt, dan ga ik wel juridisch advies inwinnen om te zien wat mijn opties zijn.
Hij hoeft het nog maar vol te houden totdat de EX30 er is...
Heb de vrees dat de airco nog niet gerepareerd gaat worden a.d.v. wat de medewerker aan de balie zei.. Moesten nog even kijken of er iets was geregeld voor de airco.... En dat er meerdere in backorder stonden. Lekker dan, wacht je al meer dan een maand met deze temperaturen en nul communicatie.
Opvallend, als ik met de auto op beurt ga staat op de factuur praktische alles los gespecifieerd. "Jaarlijks onderhoud" staat wel als één bedrag, maar dat is werkloon, alle "onderdelen" zoals olie en bougies staan er gewoon los op.LankHoar schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:49:
[...]
Ja ik vind het ook prijzig. Werkbon is niet heel inzichtelijk, zoals arbeidsuren zit verwerkt in het onderdeel dat gemonteert is. Het is wel een Opel dealer, dus volgend jaar denk ik maar een andere garage zoeken. Garantie is toch al geen sprake meer van, en Opel Pechhulp zal ik nooit gebruiken ivm ANWB abo (heb ook motor).
Bij remmen idem dito: "Kit remschijven en blokken" staat los gespecifieerd.
Welke spec had je besteld?De_Bastaard schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:27:
Godver... levertijd van m'n Astra Sports Tourer aangepast van eind september naar eind december
De Business EditionMK_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:16:
[...]
Opvallend, als ik met de auto op beurt ga staat op de factuur praktische alles los gespecifieerd. "Jaarlijks onderhoud" staat wel als één bedrag, maar dat is werkloon, alle "onderdelen" zoals olie en bougies staan er gewoon los op.
[...]
Welke spec had je besteld?
Ik heb nog eens gekeken en het staat er toch wel op. Vind het nog steeds hoge bedragen, ze lijken een uur te rekenen per rembloksetje (voor en achter dus 2x een uur). Lijkt me heel veel, of is dit in lijn met de norm? Hier is de factuur:MK_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:16:
[...]
Opvallend, als ik met de auto op beurt ga staat op de factuur praktische alles los gespecifieerd. "Jaarlijks onderhoud" staat wel als één bedrag, maar dat is werkloon, alle "onderdelen" zoals olie en bougies staan er gewoon los op.
:strip_exif()/f/image/drp51zSZp3xHXvhE7v8KmNZS.jpg?f=fotoalbum_large)
Vind het nog steeds niet transparant. Ze hebben hem bijvoorbeeld ook gewassen, doen ze echt niet gratis maar staat nergens vermeld. Vind het ook bijzonder dat ze als Opel dealer geen Dexos olie gebruiken. Dat word wel aangeraden door Opel.
[ Voor 4% gewijzigd door LankHoar op 11-07-2023 10:54 ]
Lijkt op uurloon van €89,50, 1 uur voor algemene zaken (de onderhoudsbeurt) en 0,7 uur per remblokkenset wat blijkbaar dus niet onder het periodiek onderhoud valt.LankHoar schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:53:
[...]
Ik heb nog eens gekeken en het staat er toch wel op. Vind het nog steeds hoge bedragen, ze lijken een uur te rekenen per rembloksetje (voor en achter dus 2x een uur). Lijkt me heel veel, of is dit in lijn met de norm? Hier is de factuur:
[Afbeelding]
Vind het nog steeds niet transparant. Ze hebben hem bijvoorbeeld ook gewassen, doen ze echt niet gratis maar staat nergens vermeld. Vind het ook bijzonder dat ze als Opel dealer geen Dexos olie gebruiken. Dat word wel aangeraden door Opel.
[ Voor 4% gewijzigd door Headozz op 11-07-2023 11:28 ]
Bij Opel en de rest van de PSA groep is er vooralsnog niets geregeld zover begrepen en het aantal backorders loopt alleen maar verder op. Ze weten zelf niet wat ze ermee aan moeten dat blijkt wel. Zowel de dealers als Opel NL. Gisteren Opel NL gesproken toen zakte mijn broek op het einde helemaal af. “Met de opmerking, je had beter een Japanse auto kunnen komen”. De communicatie is te triest voor woorden.Headozz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:47:
Auto staat bij de garage voor zijn beurtje, gelijk melding gemaakt van 2 recalls die open stonden. Werd mij verteld dat de airco recall o.a. te maken had met het koelen van de accu tijdens laden, al kon ik dit niet zo uit de beschrijving op ovi.rdw.nl uithalen.
Heb de vrees dat de airco nog niet gerepareerd gaat worden a.d.v. wat de medewerker aan de balie zei.. Moesten nog even kijken of er iets was geregeld voor de airco.... En dat er meerdere in backorder stonden. Lekker dan, wacht je al meer dan een maand met deze temperaturen en nul communicatie.
Zover ik heb begrepen kosten de compressoren rond de 1600 euro incl btw, met montage circa 2200 euro. Waarbij slechts een mogelijke 30% coulance zou komen vanuit Opel.
Uit ingewijden heb ik inmiddels begrepen dat het bij Stellantis een grote puinhoop blijkt te zijn.
Ben erg benieuwd hoe ze dit opgelost gaan krijgen. Iniedergeval niet op korte termijn, dat is inmiddels wel duidelijk en vermoedelijk ook niet met de software update. De auto is daarbij dus niet conform de verwachtingen. Wellicht moeten t.z.t de gedupeerden zich collectief verenigen en een schadeclaim in gang zetten. Ben inmiddels wel klaar met Opel.
Heel Holland Elektrisch…. 🤔
Benzine, diesel, handbak, automaat, Hybrid?
Überhaupt nog geen Sports Tourer in het echt gezien...
Ja, uurloon staat er dus los opLankHoar schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:53:
[...]
Ik heb nog eens gekeken en het staat er toch wel op. Vind het nog steeds hoge bedragen, ze lijken een uur te rekenen per rembloksetje (voor en achter dus 2x een uur). Lijkt me heel veel, of is dit in lijn met de norm? Hier is de factuur:
[Afbeelding]
Als hij 5 jaar is krijg je wel nog een dikke 10% korting
Duidelijk, nu snap ik hem inderdaad. Dus 89,50 ex. BTW = 108,30 per uur. Dat is niet mals!Headozz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:27:
[...]
Lijkt op uurloon van €89,50, 1 uur voor algemene zaken (de onderhoudsbeurt) en 0,7 uur per remblokkenset wat blijkbaar dus niet onder het periodiek onderhoud valt.
1,5u voor remblokjes wisselen klinkt als best lang imo, maar wellicht is er iets Opel/Astra's specifiek waarom dat veel tijd kost? Tenminste, "vroeger" was dat een kwestie van zelf doen.MK_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:34:
[...]
Ja, uurloon staat er dus los opZoals Headozz al aangaf, uurloon €89.50, 1 uur voor jaarlijks onderhoud = €89.50, 0.3 uur voor bougies is €27.28, 0.7 uur per remblokkenset is €62.65.
Ik zie nergens iets over 10% korting? Volgend jaar is hij 5 jaar
Een 1.3 benzine, 130pk automaat…MK_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:34:
[...]
Benzine, diesel, handbak, automaat, Hybrid?
Überhaupt nog geen Sports Tourer in het echt gezien...
[...]
Ja, uurloon staat er dus los opZoals Headozz al aangaf, uurloon €89.50, 1 uur voor jaarlijks onderhoud = €89.50, 0.3 uur voor bougies is €27.28, 0.7 uur per remblokkenset is €62.65.
Minder dan Hekkert vraagt blijkbaar, die vragen €104.75 ex BTW = €126.75 incl BTWLankHoar schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:14:
[...]
Duidelijk, nu snap ik hem inderdaad. Dus 89,50 ex. BTW = 108,30 per uur. Dat is niet mals!

Even nagekeken, bij mij hebben ze destijds 0.55 uur geteld. Schijven er bij is blijkbaar maar 0.2 uur extra.[...]
1,5u voor remblokjes wisselen klinkt als best lang imo, maar wellicht is er iets Opel/Astra's specifiek waarom dat veel tijd kost? Tenminste, "vroeger" was dat een kwestie van zelf doen.
Maar jouw uurloon is weer goedkoper
Vroeger heette het Opel 5+ Service, als je daar op zoekt vind je nog wel brochures van 2012 ofzoIk zie nergens iets over 10% korting? Volgend jaar is hij 5 jaarMaar goed, ik heb al een andere Opel dealer op het oog. Daar heeft mijn pa zijn auto ook in onderhoud en die rekent 75,- per uur (incl. BTW). Dat klinkt een stuk aantrekkelijker dan wat ik nu betaald heb. Is wel iets verder rijden maar dat heb ik er zo weer uit, zelfs met 10% korting
Voor bougies tellen ze bij de Corsa trouwens 0.2 uur, bij jou 0.3 uur. Terwijl het er beide 4 zijn
https://www.myopelservice...s/4281_20161214140654.pdf
Vroeger was er ook nog Opel 10+ service, 20% korting bij Opel's van 10 jaar of ouder. Maar die is niet meer volgens mij. Indien wel... moet ik eens gaan klagen bij de dealer denk ik. Want ik heb de laatste beurten maar 10% gekregen (en vorig jaar was de Corsa toch zeker 10 jaar oud)...
Blijkbaar heb je tegenwoordig ook weer iets als een MyOpel card:
https://www.opel.nl/opel-rijders/myopel-card.html
- APK controle
- Vakantiecheck-, Wintercheck en tussentijdse controles
- Motorolie, koel- en/of ruitenwisservloeistof bijvullen
- Bandenreparatie
- Lampjes vervangen*
- Voorruit (ster)reparatie
- Opel Pechhulp
Opel pechhulp plus-nl: €64.95 / €44.95 na onderhoud
Opel pechhulp plus-europa: €84.95 / €64.95 na onderhoud
Tsja, of het de moeite waard is mag je zelf bepalen... Pechhulp Europa Plus is normaliter €34.95 dus als je dat neemt is het €30 extra...
Wel handig om te weten dat dealerprijzen dus niet overal gelijk zijn
Ik ga nog eens zien wat ik dit jaar doe, an sich altijd wel tevreden geweest over de service maar het wordt wel erg duur.
Bij welke dealer ga jij? Kan ik dat als argument gebruiken voor een lager uurloon
Ook wel weer "grappig", als je naar Broekhuis gaat krijg je blijkbaar de MyOpel Card gratis in de vorm van een Broekhuis Plus Pas:
Handig dat ze overal hetzelfde doenWanneer u gebruik maakt van de jaarbeurt, ontvangt u tevens de Broekhuis Plus Pas. De Broekhuis Plus Pas geeft u de volgende voordelen: gratis bandreparatie, gratis hulp bij pech in Nederland, gratis Zomer- Wintercheck, gratis sterreparatie in voorruit, gratis vervangen van lampjes (m.u.v. Xenon en LED)*, gratis bijvullen vloeistoffen en 10% korting op originele Opel accessoires.
Ik zie het probleem al! 1.3 moet nog ontwikkeld worden
Ik hoop voor je dat je snel meer weet

Haha oh kut 1.1.MK_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:19:
[...]
Ik zie het probleem al! 1.3 moet nog ontwikkeld worden
Ik hoop voor je dat je snel meer weet
Moet dus nog even wennen aan die 3 cilinder naai machientjes, my bad!
1199cc dus afgerond 1.2De_Bastaard schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:25:
[...]
Haha oh kut 1.1.
Moet dus nog even wennen aan die 3 cilinder naai machientjes, my bad!
Als het goed is ook de 2 terugroepacties uitgevoerd.
Fijn dat het allemaal weer is geregeld maar de communicatie kan inderdaad beter. Ook al is het bericht niet wat je wil horen, altijd beter dan niets.
Vanochtend de 75k km aangetikt. Nu nog even wachten op een storing in het accupakket zodat deze binnen de garantie nog kan worden vervangen en ik heb weer een nieuwe auto

Poeh, ik vond dit al duur!MK_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:18:
[...]
Minder dan Hekkert vraagt blijkbaar, die vragen €104.75 ex BTW = €126.75 incl BTW
[...]
Even nagekeken, bij mij hebben ze destijds 0.55 uur geteld. Schijven er bij is blijkbaar maar 0.2 uur extra.
Maar jouw uurloon is weer goedkoperZelfs met de 10% korting zit ik op €114.07 uit incl BTW...
[...]
Vroeger heette het Opel 5+ Service, als je daar op zoekt vind je nog wel brochures van 2012 ofzo
https://www.myopelservice...s/4281_20161214140654.pdf
Vroeger was er ook nog Opel 10+ service, 20% korting bij Opel's van 10 jaar of ouder. Maar die is niet meer volgens mij. Indien wel... moet ik eens gaan klagen bij de dealer denk ik. Want ik heb de laatste beurten maar 10% gekregen (en vorig jaar was de Corsa toch zeker 10 jaar oud)...
Blijkbaar heb je tegenwoordig ook weer iets als een MyOpel card:
https://www.opel.nl/opel-rijders/myopel-card.htmlMet:
- APK controle
- Vakantiecheck-, Wintercheck en tussentijdse controles
- Motorolie, koel- en/of ruitenwisservloeistof bijvullen
- Bandenreparatie
- Lampjes vervangen*
- Voorruit (ster)reparatie
- Opel Pechhulp
Opel pechhulp plus-nl: €64.95 / €44.95 na onderhoud
Opel pechhulp plus-europa: €84.95 / €64.95 na onderhoud
Tsja, of het de moeite waard is mag je zelf bepalen... Pechhulp Europa Plus is normaliter €34.95 dus als je dat neemt is het €30 extra...
Wel handig om te weten dat dealerprijzen dus niet overal gelijk zijn
Ik ga nog eens zien wat ik dit jaar doe, an sich altijd wel tevreden geweest over de service maar het wordt wel erg duur.
Bij welke dealer ga jij? Kan ik dat als argument gebruiken voor een lager uurloon
Ook wel weer "grappig", als je naar Broekhuis gaat krijg je blijkbaar de MyOpel Card gratis in de vorm van een Broekhuis Plus Pas:
[...]
Handig dat ze overal hetzelfde doen
Die korting en MyOpel card is voor mij niet interessant. Klinkt meer als een verdienmodel dan dat het daadwerkelijk goedkoper is, vooral gezien het hoge uurloon
Kreeg nog van een mede-tweaker een bericht (waarvoor dank!) dat het opmerkelijk is dat de remblokjes beiden nu al vervangen moesten worden (hij heeft 1/3 meer kms op zijn Astra K en ze zijn nog in prima staat). Ook het feit dat ze geen Dexos olie gebruikten is opmerkelijk. Was me vorig jaar niet opgevallen, maar zag het nu in het onderhoudboekje en op de factuur staan. Als Opel dat voorschrijft, dan gebruik je dat als dealer toch gewoon?
Ophoff lijkt gespecialiseerd in Opel, maar geen directe Opel dealer. Prima oplossing als je het mij vraagtLankHoar schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:46:
[...]
Poeh, ik vond dit al duur!Ik heb via de Opel website een dealer in de buurt uitgezocht, en kwam toen uit bij Juurlink in Hardenberg. De volgende keer ga ik naar Ophoff in Nieuwleusen (gek genoeg stond die volgens mij niet als erkende dealer op de website, hoewel ze een knalgele zaak hebben en zo lang als ik me kan heugen als opel dealer bekend staan).

MyOpel zelf is en was gratis, dus daar ben ik "lid" van. MyOpel Card lijkt me ook niet interessant. Pechhulp gebruik ik dan weer wel... ofja neem ik af, in 7 jaar nog geen gebruik van hoeven te makenDie korting en MyOpel card is voor mij niet interessant. Klinkt meer als een verdienmodel dan dat het daadwerkelijk goedkoper is, vooral gezien het hoge uurloonBovendien gebruik ik de pechhulp nooit want ik heb sowieso ANWB nodig ivm motor.
Remblokjes zijn uiteraard ook afhankelijk van rijgedrag, welk soort ritjes etc. Bij mijn vorige beurt werd aangegeven dat ze over 8-9k km vervangen zouden moeten worden, maar ondertussen zijn we 12k km verder en zit er nog voldoende op. Voornamelijk snelweg rijden helptKreeg nog van een mede-tweaker een bericht (waarvoor dank!) dat het opmerkelijk is dat de remblokjes beiden nu al vervangen moesten worden (hij heeft 1/3 meer kms op zijn Astra K en ze zijn nog in prima staat). Ook het feit dat ze geen Dexos olie gebruikten is opmerkelijk. Was me vorig jaar niet opgevallen, maar zag het nu in het onderhoudboekje en op de factuur staan. Als Opel dat voorschrijft, dan gebruik je dat als dealer toch gewoon?
Geen Dexos olie is wel opvallend. Ik wou het gisteren nakijken toen ik in de facturen zat voor het uurloon, maar vergeten

Ik vermoed dat OV0401547 dezelfde GM dexos1 Gen2 spec is, alleen dan niet meer gevoerd door GM omdat het toendertijd al PSA/Stellantis was, en dus nu teruggevallen wordt naar Total waar PSA/Stellantis partnerships mee heeft
Mijn inziens rijd ik doorgaans vrij rustig, en dito remmen. Probeer altijd te anticiperen, dus ik vind het gek dat ze dan sneller versleten zijn dan bij een ander. Maar goed, het zij zoMK_ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:57:
[...]
Ophoff lijkt gespecialiseerd in Opel, maar geen directe Opel dealer. Prima oplossing als je het mij vraagt
[...]
MyOpel zelf is en was gratis, dus daar ben ik "lid" van. MyOpel Card lijkt me ook niet interessant. Pechhulp gebruik ik dan weer wel... ofja neem ik af, in 7 jaar nog geen gebruik van hoeven te maken
[...]
Remblokjes zijn uiteraard ook afhankelijk van rijgedrag, welk soort ritjes etc. Bij mijn vorige beurt werd aangegeven dat ze over 8-9k km vervangen zouden moeten worden, maar ondertussen zijn we 12k km verder en zit er nog voldoende op. Voornamelijk snelweg rijden helpt
Geen Dexos olie is wel opvallend. Ik wou het gisteren nakijken toen ik in de facturen zat voor het uurloon, maar vergetenMaar volgens mij klopt het wel, OPEL/VAUXHALL OV0401547 - A20 wordt aangeraden vanaf 2020 voor de D14XFT. Niet te verwarren met OPEL/VAUXHALL OV04001547 welke wordt gebruikt voor bijvoorbeeld dieselmotoren en de 1.6 Turbo.
Ik vermoed dat OV0401547 dezelfde GM dexos1 Gen2 spec is, alleen dan niet meer gevoerd door GM omdat het toendertijd al PSA/Stellantis was, en dus nu teruggevallen wordt naar Total waar PSA/Stellantis partnerships mee heeft
Goede uitleg van de olie, dat klinkt best aannemelijk. Niet juist natuurlijk, want dexos is specifieke soort olie uiteraard. Dus als dit blok daar op rekent, dan moet dat m.i. gewoon gebruikt worden..
Volgend jaar Ophoff dus
Interessant dat jullie die opelcard aanhalen. Mijn insignia mocht voor zijn eerste APK laatst en ik had het vooraf zo geregeld dat ik de Europa-versie van die kaart kocht (zonder onderhoud) en die dekt dan de kosten voor de APK-keuring zelf.
Als ik daar €40,- voor zou rekenen (denk dat het inmiddels meer is) dan kost me de "europa wegenwacht" wat zover ik hoor (?) ook gewoon ANWB in het buitenland is nog €45 per jaar = €3,75 p/mnd. Nooit nodig gehad maar fijn om ook op de opel te hebben als ie weer van stal gaat. Aangezien hij net 4 jaar is uiteraard met vlag en wimpel door de keuring dus totale kosten €84,95
Op die fiets heb ik die kaart dus recht gelult

[ Voor 5% gewijzigd door Wackoz op 13-07-2023 00:47 ]
één is geen, twee is één
Iets te ver voor mijLankHoar schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:42:
[...]
Mijn inziens rijd ik doorgaans vrij rustig, en dito remmen. Probeer altijd te anticiperen, dus ik vind het gek dat ze dan sneller versleten zijn dan bij een ander. Maar goed, het zij zo
Goede uitleg van de olie, dat klinkt best aannemelijk. Niet juist natuurlijk, want dexos is specifieke soort olie uiteraard. Dus als dit blok daar op rekent, dan moet dat m.i. gewoon gebruikt worden..
Volgend jaar Ophoff dus
APK is volgens mij sowieso al inbegrepen bij jaarlijks onderhoud, althans bij mij toch. Dus in dat geval heeft het weinig nut. Daarnaast omvat het enkel een APK-controle (als in pré-check?) en geen daadwerkelijke APK keuring volgens mij?Wackoz schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:45:
Ik kan wel een nieuwe (betrouwbare) locatie voor onderhoud gebruiken dus ervaringen ik houd me aanbevolen :-)
Interessant dat jullie die opelcard aanhalen. Mijn insignia mocht voor zijn eerste APK laatst en ik had het vooraf zo geregeld dat ik de Europa-versie van die kaart kocht (zonder onderhoud) en die dekt dan de kosten voor de APK-keuring zelf.
Als ik daar €40,- voor zou rekenen (denk dat het inmiddels meer is) dan kost me de "europa wegenwacht" wat zover ik hoor (?) ook gewoon ANWB in het buitenland is nog €45 per jaar = €3,75 p/mnd. Nooit nodig gehad maar fijn om ook op de opel te hebben als ie weer van stal gaat. Aangezien hij net 4 jaar is uiteraard met vlag en wimpel door de keuring dus totale kosten €84,95
Op die fiets heb ik die kaart dus recht gelultIk was kennelijk wel de allereerste persoon ooit die hierom vroeg en ze hebben flink moeten zweten hun eigen (verder idd oninteressante) loyalty programma te begrijpen
Ik betaalde €34.95 de laatste paar jaren om Pechhulp Europa te krijgen bij mijn onderhoudsbeurt.
In dat opzichte is het dan misschien wel handig: losse MyOpel Card van €85 inclusief Pechhulp Europa en dan onderhoud elders is goedkoper dan ANWB Wegenwacht Europa
Absoluut, ik weet niet of de tekst inmiddels is aangepast maar het betreft de APK keuringskost die gedekt werd. Ik laat ze het onderhoud verder niet doen want een potje olie een een luchtfilter komt op >€500MK_ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:16:
[...]
Iets te ver voor mij
[...]
APK is volgens mij sowieso al inbegrepen bij jaarlijks onderhoud, althans bij mij toch. Dus in dat geval heeft het weinig nut. Daarnaast omvat het enkel een APK-controle (als in pré-check?) en geen daadwerkelijke APK keuring volgens mij?
Ik betaalde €34.95 de laatste paar jaren om Pechhulp Europa te krijgen bij mijn onderhoudsbeurt.
In dat opzichte is het dan misschien wel handig: losse MyOpel Card van €85 inclusief Pechhulp Europa en dan onderhoud elders is goedkoper dan ANWB Wegenwacht Europa
Ik verzorg daarom oliewissels (elke 10k KM, 2 x per jaar) zelf met de juiste dexos gen olie en OEM filters. Kan bijna zonder krik en is <30 min werk.
Bij mijn dealers in de buurt (Mulders & van Mossel den Bosch) schrijven ze met de vork en is alles een pakketprijs. Ik droom van een officiële opel dealer die gewoon werkuren op durft te schrijven
Ik ben echter wel zuinig op de kar dus wil hem ook niet bij de beun op de hoek neerzetten.
* Wackoz droomt terug toen naar zijn vectra C die wel betaalbaar bij de dealer onderhouden kon blijven worden dankzij de oude (opel) lullen korting van 20%
één is geen, twee is één

:strip_exif()/f/image/w1fq3HnT15a7LU0kbYHX5w8S.jpg?f=fotoalbum_large)
De uitvoering klopt, maar wat er met de lakkleur is misgegaan weet ik nog niet. De (junior) verkoper die over deze bestelling ging zou nog contact met me gaan opnemen... Ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat de basis lakkleur over tijd van oranje naar wit is gewisseld maar dat zou op bestaande bestellingen toch geen invloed moeten hebben?
:strip_exif()/f/image/IQ9AYmOE4UCe3AS1cwqCoFTg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L1i4NGWUmbEk4VbSeXyWvRWn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben verder wel tevreden met mijn keuze, ziet er allemaal wel strak uit zo
En ja, wat je ziet is stof van één dag en vingerafdrukken van enkel wat radiozenders vastzetten. Al dat spiegelende plastic is echt een vuilmagneet

Hier gisteren ook de Airco compressor gerepareerd door de dealer. De voor onze auto bestelde was nog niet binnen, maar er was wel voorraad binnengekomen. Dus gelukkig konden ze dat snel repareren. Uiteindelijk 90% coulance gegeven, blijft nog iets van 250 euro over. Heb besloten het maar zo te laten, ben klaar met die auto. Als hij het volhoudt tot de EX30 er is, vind ik het nu wel best.Headozz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:08:
Gistermiddag toch positief verrast bij de dealer toen ik mijn auto weer op kon halen na de service beurt, werkende airco. Blijkbaar geluk bij een ongeluk dat ik er vroeg bij was met een kapotte compressor.
Als het goed is ook de 2 terugroepacties uitgevoerd.
Fijn dat het allemaal weer is geregeld maar de communicatie kan inderdaad beter. Ook al is het bericht niet wat je wil horen, altijd beter dan niets.
Vanochtend de 75k km aangetikt. Nu nog even wachten op een storing in het accupakket zodat deze binnen de garantie nog kan worden vervangen en ik heb weer een nieuwe auto
Heb inmiddels een vast aanspreekpunt bij de dealer door alle problemen. Niks dan lof voor die man, tot nu toe elke keer direct vervangend vervoer en direct actie. Wat betreft Opel NL is het een ander verhaal. Nadat ze na mijn klacht in eerste instantie contact opnamen, hadden ze beloofd er na een paar dagen weer op terug te komen. Uiteraard gebeurde dat niet. Toen nogmaals een mail gestuurd waarin ik mijn beklag deed. Hierop één of andere standaard mail wat de regels waren mbt tot coulance, totaal niet reagerend op mijn mailtje (er stond in mijn mail niks over coulance). Daar uiteraard een reactie op gestuurd, maar niks meer terug gehad. Heb inmiddels 5x een Opel gehad, waarvan 2x nieuw besteld. Lijkt mij niet de manier om met je vaste klanten om te gaan, maar voor ons nooit meer een Opel\Stellantis product. Als ik zo zie wat deze auto inmiddels aan reparaties gekost heeft...
@MadMarky Daar zou ik minder blij mee zijn, Orange Fizz staat hem beter dan wit imo.
Ja, ik ben misschien ook van plan in het vervolg mijn Corsa, zeker met regulier onderhoud, zelf te onderhouden. Dan is eventueel zo'n MyOpel Card wel interessant als APK inbegrepen isWackoz schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:57:
[...]
Absoluut, ik weet niet of de tekst inmiddels is aangepast maar het betreft de APK keuringskost die gedekt werd. Ik laat ze het onderhoud verder niet doen want een potje olie een een luchtfilter komt op >€500![]()
Ik verzorg daarom oliewissels (elke 10k KM, 2 x per jaar) zelf met de juiste dexos gen olie en OEM filters. Kan bijna zonder krik en is <30 min werk.
Bij mijn dealers in de buurt (Mulders & van Mossel den Bosch) schrijven ze met de vork en is alles een pakketprijs. Ik droom van een officiële opel dealer die gewoon werkuren op durft te schrijven![]()
Ik ben echter wel zuinig op de kar dus wil hem ook niet bij de beun op de hoek neerzetten.
* Wackoz droomt terug toen naar zijn vectra C die wel betaalbaar bij de dealer onderhouden kon blijven worden dankzij de oude (opel) lullen korting van 20%

Eerlijk vind ik het wit eigenlijk best mooi staanMadMarky schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:36:
Nou het is zo ver: na 1 jaar, 1 maand en 2 weken is gisteren mijn Corsa-e GS Line in Orange Fizz Summit White afgeleverd![]()
[Afbeelding]
De uitvoering klopt, maar wat er met de lakkleur is misgegaan weet ik nog niet. De (junior) verkoper die over deze bestelling ging zou nog contact met me gaan opnemen... Ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat de basis lakkleur over tijd van oranje naar wit is gewisseld maar dat zou op bestaande bestellingen toch geen invloed moeten hebben?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben verder wel tevreden met mijn keuze, ziet er allemaal wel strak uit zo
En ja, wat je ziet is stof van één dag en vingerafdrukken van enkel wat radiozenders vastzetten. Al dat spiegelende plastic is echt een vuilmagneet

Wel jammer dat de bestelling zo misgelopen is
Veel plezier er mee
Ohja, ik rijd al 7 jaar in een Corsa met pianozwart interieurdelen. Gaat prima
Heb het idee dat omdat de levertijden zo lang zijn dat ze denken ach, als het niet helemaal de auto is als besteld zullen ze wel accepteren, anders nog langer wachten.
Zou de offerte/factuur nog maar even goed nalopen zodat je niet voor opties betaald die er niet inzitten.
Ik weet niet of er verder aan het pakket of het infotainment systeem dingen ontbreken, daarvoor was de brochure die ik destijds heb gebruikt veel te vaag. Zo heb ik bijv geen achteruitrijcamera meer maar dat zal wel onder de "180° camera view" optie vallen die er niet op zit.
Nou, dat zou niet moeten nee...MadMarky schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:36:
[...]
[...]
Ben vandaag door het hoofd verkoop gebeld. Door de lange levertijd hebben ze de auto moeten herconfigureren voor het nieuwe modeljaar en daarbij hebben ze over het hoofd gezien dat de basiskleur gewijzigd is naar wit. Foutje bedankt
Is het Opel systeem al net zo brak als bijvoorbeeld bij Nissan?
edit: de site werkte simpelweg niet in Firefox
[ Voor 6% gewijzigd door MadMarky op 17-07-2023 17:14 ]
Jemig, ik weet niet of het een (zakelijke) lease auto is maar ze mogen in hun handjes knijpen dat je hier geen punt van maakt zeg. Ik vind het wit zelf ook niet verkeerd staan maar ik weet niet of ik het zou accepteren zonder aanbod van hun kant om de auto dan maar "zo" af te nemen.MadMarky schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:24:
[...]
Nou, dat zou niet moeten nee...
Ben vandaag door het hoofd verkoop gebeld. Door de lange levertijd hebben ze de auto moeten herconfigureren voor het nieuwe modeljaar en daarbij hebben ze over het hoofd gezien dat de basiskleur gewijzigd is naar wit. Foutje bedankt
Op zijn minst kunnen ze toch een goede kwaliteit vinyl wrap aan je aanbieden in die oranje kleur!
één is geen, twee is één

Zakelijk lease is niet hetzelfde als wanneer je zelf een auto koopt. De dealer is hier slechts de uitvoerende instantie die voor de leasemij (en volgens mijn specificatie) een auto regelt. Als die specificatie vervolgens licht afwijkt kan ik daar wat van vinden, maar het is uiteindelijk niet mijn auto. Als ik er echt een punt van had gemaakt hadden ze vast nog wel wat kleins kunnen regelen als goedmakertje (luxe vloermatten oid) maar geen vinylwrap van duizenden eurosWackoz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:02:
[...]
Jemig, ik weet niet of het een (zakelijke) lease auto is maar ze mogen in hun handjes knijpen dat je hier geen punt van maakt zeg. Ik vind het wit zelf ook niet verkeerd staan maar ik weet niet of ik het zou accepteren zonder aanbod van hun kant om de auto dan maar "zo" af te nemen.
Op zijn minst kunnen ze toch een goede kwaliteit vinyl wrap aan je aanbieden in die oranje kleur!
Zoveel marge hebben ze (hopelijk) echt niet op die auto's.
En die was in de tussentijd al zo'n 3K gestegen...MK_ schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:31:
Had uiteraard in overleg moeten gebeuren, maar anders ging ook de cataloguswaarde omhoog en bijkomend de bijtelling

@D0m1nat0r11 had de Nurburgring tegenwoordig niet een ondergrens voor snelheid?

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 18-07-2023 00:13 ]

[/quote]
Gelukkig niet 😉🙃
Ik rij vrijwel alleen maar 100km/u snelweg en zit op bijna 18kW/100km, wat ik nogal fors vindt voor zo'n kleine auto. De actieradius is hiermee maar zo'n 250km

Ik heb het vermoeden dat het hoge verbruik te maken heeft met de allseason banden die de leasemij er in al hun wijsheid onder heeft gelegd. Klopt dat of is het verbruik altijd wel zo hoog op de snelweg?
Onze XC40 doet nu 18kWh/100km en die is stuk lomper. Dus je doet iets niet goed
[ Voor 10% gewijzigd door Ophidian op 20-07-2023 22:35 ]
Waar gaat het nu mis met de berichtgeving? De RDW weet je ook te vinden bij (bijna) verlopen APK, dus zij zouden het ook kunnen doen. Opel Nederland heeft je contactgegevens misschien niet, maar kan wellicht een melding op het scherm van de auto geven. De (officiële Opel) dealer heeft de contactgegevens wel, maar zou dan een systeem moeten hebben om dit bij te houden?
Ik zit hier de laatste 6500 km ook op 15 kW/100 km met mijn 2020 Corsa.MadMarky schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:26:
Voor de Corsa-e rijders hier, wat is jullie gemiddelde verbruik?
Ik rij vrijwel alleen maar 100km/u snelweg en zit op bijna 18kW/100km, wat ik nogal fors vindt voor zo'n kleine auto. De actieradius is hiermee maar zo'n 250km
Ik heb het vermoeden dat het hoge verbruik te maken heeft met de allseason banden die de leasemij er in al hun wijsheid onder heeft gelegd. Klopt dat of is het verbruik altijd wel zo hoog op de snelweg?
Rij denk ik ±75% snelweg. Gemiddelde snelheid is ±50 km/h
Ik doe niet overdreven zuinig volgens mij. Gebruik de ECO stand vrijwel nooit en zet de cruise control op Vmax +5 á 10...
In het Peugeot topic zag ik iemand die zelfs 13 komma nog iets kW/100 km haalt. Dat is wel een nieuwer type aandrijflijn met wat verbeteringen in de overbrenging. Maar nog niet de 156pk versie dus.
Van welk jaar is jouw Corsa?
Bij mij zaten er bij aflevering Michelins Energysavers onder. Bij de 25k beurt zijn de voorbanden vervangen door Continentals en nu bij de 50k zijn die ook al weer op. Zijn gewoon normale banden, geen all-season.
Over de terugroepacties:
Ik had het hier al gelezen, dus ik wist ervan. Stond ook bij de RDW.
Afgelopen maandag kreeg ik via de leasemaatschappij een bericht over de terugroepactie.
Is overigens de eerste keer dat ik daar een bericht over kreeg. De vorige 2 of 2 terugroepacties waren blijkbaar niet urgent genoeg.
Ik heb nu een afspraak gemaakt voor eind Augustus icm een beurtje.
Voor zover ik weet gaat de communicatie voor terugroepacties vanuit de importeur naar de eigenaar van de auto. Als de eigenaar niet de gebruiker is, dan kan het dus nog even duren voordat de gebruiker een bericht ontvangt.
Ze mogen eens deftig kijken naar hun electronica.
Sinds ik hem heb meerdere malen per maand vastlopers van het infotainmentscherm. Met soms het dashboard erbij. Snelheid bevriest ook mee. Tussendoor heeft de software wel al updates doorlopen.
Soms valt het dan gewoon op zwart scherm, soms blijft het gewoon hangen.
Is er trouwens ook al iemand opgevallen dat de symbolen van de zetelverwarming omgewisseld staan op de knoppen en op het infotainment scherm?
Het valt echt op dat ze zijn overgenomen door Stellantis en daardoor de basis met Peugeot delen.