Hercul3s schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:15:
[...]
Ik heb recent een Ampera-E gekocht dus hier mijn 2ct.
2018 Launch Executive, ongeveer 100k gelopen. Accu was recent vervangen (was een must). Fijne auto, range is super. Kom van een 24kWh Leaf dus een hele sprong in range. Maakt hem goed bruikbaar als 'gewone' auto.
Een puntje waar ik na de koop achter kwam was het sturen. Zo rond de 40/50 km/h bij wat scherper insturen bleef het sturen hangen en moest je deze handmatig terugdraaien. Ook ging het sturen over het algemeen vrij zwaar. Ik dacht dat het een klein uitlijningsdingetje zou zijn of iets met de banden. Onder de aankoopgarantie aangemeld bij een garage in de buurt, uiteindelijke conclusie, nieuw stuurhuis a €1900. Voor mij gelukkig vervangen onder garantie, maar als je de Chevy Bolt fora zo leest komt het vaker voor. Goed puntje om op te letten dus

.
In augustus 2020 kocht ik mijn Ampera-e nieuw. Dit was een van de laatste voorraadauto's en kon hem met een leuke korting kopen. €4000,- dealerkorting plus €2000,- aanschafsubsidie. De subsidiepot voor nieuwe auto's was al leeg en omdat de Ampera-e een voorraadmodel was, was deze al op kenteken gezet en geldt dat voor de SEP-subsidie als occasion, ook al stond er slechts 37 km op de teller toen ik hem ophaalde. Toch was dat een geluk bij een ongeluk, want die pot was nog niet leeg..
Ik kwam ook van een 24kW Leaf en die had nog zo'n 86% batterijcapaciteit over en was één streepje kwijt. Ik kon daar net aan 100km mee rijden. Dus dan is de Ampera-e echt een verademing. Je geen zorgen meer hoeven te maken over range. Vorig jaar november is de accu vervangen voor een grotere 66kW wegens de terugroepactie die voor alle Opel Ampera-e's en Chevrolet Bolts geldt. De Opel Ampera-e is dus een gerelabelde Chevrolet Bolt omdat dat nog een GM-auto was. Kort daarna is Opel verkocht aan de PSA-groep, het tegenwoordige Stellantis.
Wat wel jammer is, is dat sindsdien OnStar niet meer werkt, en dus ook de app niet om hem op afstand te bedienen zoals voorverwarmen, e.d. Dan kan nog steeds op afstand, maar dan met de sleutel. Ook kun je de MyChevrolet app installeren, dan kun je ook het e.e.a. bedienen via Bluetooth. Maar dan moet je je iPhone even op Amerika zetten, want helaas kun je die app niet downloaden in Europa. Android gebruikers zijn hier in het voordeel en kunnen gewoon de APK downloaden en installeren.
Maar goed, die app heb je eigenlijk niet nodig. Voorverwarmen gaat gewoon prima met de sleutel.
Over dat stuurprobleem heb ik ook het e.e.a. gelezen en dat baart me best wel zorgen. Het is doorgaans een kwestie van tijd totdat je Ampera-e het probleem gaat ontwikkelen, met een peperdure reparatie als gevolg. Ik heb nu zo'n 47.000km met mijn Ampera-e gereden en heb gelukkig nog nergens last van, maar toch bekruipt me het gevoel.. Dit zou eigenlijk een terugroepactie moeten zijn, ook omdat de veiligheid naar mijn mening in het geding is.
Voor nieuwe Ampera-e eigenaren wil ik het
Ampera-e forum ten zeerste aanraden. Is een heleboel info te vinden. Ook het Amerikaanse
ChevyBolt forum is een baken van informatie. Daar was trouwens iemand die met dat stuurprobleem niet naar de dealer is gegaan, maar naar een "gewone" garage en hun het part (stuurhuis) laten bestellen. Technisch schijnt het niet veel anders te zijn dan een normale ICE-auto. Die persoon was totaal iets van 750 dollar kwijt i.p.v. 2000 dollar bij de dealer. En dealers zijn vreselijk duur qua arbeidsloon, dus een universele garage zal dan een stuk goedkoper zijn. Iets om over na te denken mocht dit probleem zich voordoen.