azz_kikr schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:34:
[...]
Evenveel als dpf vervangen schat ik....
Zal vies tegenvallen, als ik zie wat mijn 2011 tiguan waard is. Als je ziet idd wat een nieuwe wagen tegenwoordig kost... je zou gewoon voor de lol bijna nieuwe wagen kopen (autosalon condities).’’
DPF vervangen zit rond de 2000 euro, best veel, als je dat tegenover de brandstofkost besparing van een benzine zet dan hapt dat er toch dik in.
Overigens geeft de VW garage nog 3700 euro voor de Golf.
De opvolger is dan ook besteld:
Atlantic Blue 1.0 TSI Golf Variant Join, handbak (uiteraard

)
- Business Pack: Metaalkleur, Discover Media, Parkeersensoren, Climatronic, Achteruitrijcamera, Regen- en lichtsensor
- Lane Assist - Light Assist - Dynamic Road Sign Display
- Blind spot met uitparkeerassistent
- Inklapbare trekhaak
Al met al wel vrij compleet uitgerust, ACC zit standaard op de Golf en verdonkerde ruiten en mistlichten zitten op de Join. De IQ-Drive was ook een optie, maar de Petroleum Blue kleur is het toch echt niet als je die in het echt ziet.
Al bij al ~24000 euro armer (met de overname erbij ~20300 euro.)

Regeneratie is het probleem niet, dat doet die zonder problemen. Het is het vol raken van de filter met assen. Dat loopt op over de tijd heen. Volkswagen zegt dat die bij 70g assen vervangen moet worden. Momenteel zit de wagen aan 62g dus zo heel lang zou het ook niet meer duren eer dat er een lampje zou gaan branden. Op zich niet verkeerd dat een DPF 300.000km mee gaat eerdat die aan zijn assen limiet zit.
Opties zijn dan een nieuwe laten steken (~2000 euro). Of de huidige reinigen, al is dat best wel veel gedoe (uitbouwen, opsturen naar reiniger, inbouwen) en heb ik mijn twijfels of dat wel altijd zo goed werkt als ze zeggen. Immers zal die terug veel minder restrictief zijn als je er een hoge drukreiniger op zet en de binnenkant aan gort spuit.

Volledige laten verwijderen vind ik moreel niet zo juist en zal op langere termijn niet meer door de keuring (~APK) komen.
Dus dan maar besloten om een nieuwe met alle veiligheidsfeatures en snufjes te kopen.
En de afschrijving van de Golf 6 1.6TDI voor de geïnteresseerden:
Nieuw gekocht in 2010 voor 17800. (toen kreeg je nog 15% door de staat gesponsord voor een ecodiesel)
Verkocht in 2019 voor 3700.
Oftewel 1600 euro per jaar afgeschreven of 50 euro per 1000km. Niet slecht voor een nieuwe auto die buiten het onderhoud en een enkele DPF sensor geen reparaties nodig heeft gehad. (auto heeft nog de originele schokbrekers, remschijven, koppeling, EGR, etc.)