Top! Als Carplay nu ook nog ondersteuning krijgt voor het AID is het helemaal compleet.Rivanov schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:12:
[...]
Jep. Vanochtend getest en werkt top! Ideaal om Waze via Carplay te gebruiken.
Ik heb een RNS310 en die slaat dat gewoon op hoor, die blijft op Media (BT) stand staan als ik daarmee de auto afsluit.Loekkiee schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:09:
Weet iemand of het mogelijk is om het bij een RNS310 in te stellen dat die standaard op Media staat ipv Radio? Luister toch alleen maar via Bluetooth dus die hele radio hoef ik nooit. Weet dat het bij de Golf 7 van mijn vader wel kan, maar die heeft ook een iets ander systeem (weet niet welke).
Welke SW versie heb je op je RNS310 staan?
.
Hij bij opstarten heeft die immers nog geen verbinding met je telefoon en valt die terug naar iets anders. Radio of in mijn geval de SD kaart met muziek. (onder media)
De RNS onhoud wel dat die op media stond maar bluetooth gaat niet gaan.Loekkiee schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:09:
Weet iemand of het mogelijk is om het bij een RNS310 in te stellen dat die standaard op Media staat ipv Radio? Luister toch alleen maar via Bluetooth dus die hele radio hoef ik nooit. Weet dat het bij de Golf 7 van mijn vader wel kan, maar die heeft ook een iets ander systeem (weet niet welke).
Hij bij opstarten heeft die immers nog geen verbinding met je telefoon en valt die terug naar iets anders. Radio of in mijn geval de SD kaart met muziek. (onder media)
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Dat ondersteunt Carplay al enkele jaren sinds iOS 10. Volkswagen ondersteunt dat niet.Rido schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:31:
[...]
Top! Als Carplay nu ook nog ondersteuning krijgt voor het AID is het helemaal compleet.

https://9to5mac.com/2016/...apple-music-apps-changes/
[ Voor 21% gewijzigd door Rivanov op 18-09-2018 09:40 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ooh, dat is jammer. Als dat zou werken heb ik heel Car-Net niet nodigRivanov schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:36:
[...]
Dat ondersteunt Carplay al enkele jaren sinds iOS 10. Volkswagen ondersteunt dat niet.
[Afbeelding]
https://9to5mac.com/2016/...apple-music-apps-changes/
Het betreft hier een T-Roc en ook in de Caddy's komt het water naar binnen. Het is maar net hoe de wind staat.Dennisdn schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:23:
[...]
En zeker met de "ontwerpfout" die de Golf al sinds de Golf V heeft. En dat is dat er hoe dan ook bij regen altijd bakken water naar binnen komt als het raam een klein stukje open staat. Volgens mij hebben ze die raamknopjes in de deur wel waterdicht uitgevoerd anders waren die bij mij altijd als eerste stuk.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Zie hier ook de reden dat VW het niet doet...Rido schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:35:
[...]
Ooh, dat is jammer. Als dat zou werken heb ik heel Car-Net niet nodig
Ook als je in de auto rookt (wat ik zelf vroeger deed toen ik nóg oudere auto's reed) is het super fijn.wimmel_1 schreef op maandag 17 september 2018 @ 16:20:
[...]
Je kunt zeggen wat je wil van die dingen maar ze zijn érg effectief tegen windgeruis als je met de ramen open wil kunnen rijden. Ik had destijds op m'n "CC" ook van die dingen zitten en heb er ooit wel spijt van dat ik ze niet op m'n huidige Golfje heb laten zetten.
Ik kan dit bevestigen.. ik rij een Golf V en als het geregend heeft en je wilt lekker met de raampjes open weg rijden, krijg je een hele plens water naar binnen als je een keer remt, blijft gewoon op het dak liggen blijkbaarDennisdn schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:23:
[...]
En zeker met de "ontwerpfout" die de Golf al sinds de Golf V heeft. En dat is dat er hoe dan ook bij regen altijd bakken water naar binnen komt als het raam een klein stukje open staat. Volgens mij hebben ze die raamknopjes in de deur wel waterdicht uitgevoerd anders waren die bij mij altijd als eerste stuk.
Inmiddels wel aan gewend dat ik een keer goed moet remmen voor ik m'n ramen open doe, maar blijft onhandig
JB076 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:41:
[...]
Zie hier ook de reden dat VW het niet doet...
Nu toch maar stiekem hopen dat de T-Roc zelf een LTE verbinding heeft.
2015. Even gegoogled en is de MIB1 geloof ik.JB076 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:18:
[...]
Welk bouwjaar heeft de golf van je pa? Want volgens mij gaat de Golf 7 inmiddels lang genoeg mee om zowel een RNS, MIB1 als MIB2 systeem te kunnen hebben.
Geen idee, hoe kan ik dat zien?Scrtz schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:34:
[...]
Ik heb een RNS310 en die slaat dat gewoon op hoor, die blijft op Media (BT) stand staan als ik daarmee de auto afsluit.
Welke SW versie heb je op je RNS310 staan?
Dat zou inderdaad wel eens het punt kunnen zijn. Maar had toch liever gehad dat die alsnog op Media bleef staan maar dat dan gewoon op het scherm kwam te staan 'media niet beschikbaar' ofzo, tot dat de bluetooth verbonden is.azz_kikr schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:34:
.
[...]
De RNS onhoud wel dat die op media stond maar bluetooth gaat niet gaan.
SETUP knop zo'n 10 sec ingedrukt houdenLoekkiee schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:55:
[...]
2015.
[...]
Geen idee, hoe kan ik dat zien?
[...]
Dat zou inderdaad wel eens het punt kunnen zijn. Maar had toch liever gehad dat die alsnog op Media bleef staan maar dat dan gewoon op het scherm kwam te staan 'media niet beschikbaar' ofzo, tot dat de bluetooth verbonden is.
Zal straks even kijken, zit nu op het werk.
Ok... een deel van het probleem was dat de hele EQ (laag, midden én hoog) op +9 stond...MrAcid schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:02:
Kun je ergens het maximale volume instellen op de Discover Pro?
In mijn vorige Golf GTE was het volume prima, maar in mijn huidige GTE kan ik hem echt maximaal op 20% zetten, hoger dan dat is oncomfortabel - ik denk serieus dat ik de boxen (en sowieso mijn oren) beschadig als ik hem helemaal open zou draaien.
Gevolg is (ook) dat de volumeknop extreem gevoelig is en je elk 'tikje' omhoog of omlaag qua volume heel goed kunt horen. Het volume aanpassen op basis van de snelheid heb ik al uitgezet, maar dit is niet de oplossing.
Blijft deze GTE (Discover Pro 2) nog steeds wel een hoger volume hebben dan de GTE met Pro1 die ik hiervoor had, maar hij is nu in elk geval wat subtieler af te regelen.
MrAcid schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:15:
[...]
Ok... een deel van het probleem was dat de hele EQ (laag, midden én hoog) op +9 stond...
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Crap, had ik gisteren mn TPMS module gereserveerd....ging ik het net halen, kunnen ze het niet vinden
Nu hopen dat ze het wel vinden, want het is een geparametriseerde module uit een RS3. Dus die moet gelijk gaan werken.
Nu hopen dat ze het wel vinden, want het is een geparametriseerde module uit een RS3. Dus die moet gelijk gaan werken.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Verheug je je er niet te veel op. Car-Net stelt echt (nog) niet veel voor. De app kun je weinig mee. Ja, je kan zien hoeveel brandstof je nog hebt en of er nog een deur open staat. En je gemiddelde verbruik en dergelijke mee bekijken. Zullen wel veel mensen elke dag naar kijken ofzo....Rido schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:35:
[...]
Ooh, dat is jammer. Als dat zou werken heb ik heel Car-Net niet nodig
Het enige waar ik de app dagelijks voor gebruik is om adressen naar de navi te sturen, dat is wel echt handig.
En in de auto is het eigenlijk alleen de laag verkeersinformatie over de kaart die ik dan wel weer altijd aan heb staan. Maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand op het autoscherm uitgebreid het nieuws gaat lezen of het weersbericht gaat opzoeken.
Misschien was mijn verwachtingspatroon te hoog. Maar ik had echt verwacht de airco of vooruitverwarming vast aan te kunnen zetten, dak openen en sluiten en dat soort dingen. En ook krijg ik het maar niet voor elkaar om een pushmelding te krijgen als het alarm af gaat. Maar ik heb het gevoel dat ik gewoon ergens iets niet goed heb staan.
Kan er nog geen wijs uit worden maar is dit ook hardware (lijkt me wel) of ergens in te stellen met VCDS?Rainesh schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:28:
Crap, had ik gisteren mn TPMS module gereserveerd....ging ik het net halen, kunnen ze het niet vinden![]()
![]()
Het zou inderdaad heel simpel moeten zijn. Android deed dat ook al lang in dit soort apps. Maar ook nu in Shortcuts lukt het gewoon niet. Wel wifi, mobiele data etc om mee te spelen, maar geen hotspot.Tylen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:24:
[...]
Idd workflow, maar apple heeft het overgenomen. Maar even testen kan geen kwaadAls het goed is hoef je geen handeling te doen. If connected to car bluetooth then enable tethering. (of zoiets).
Hardware.GerCor schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:40:
[...]
Kan er nog geen wijs uit worden maar is dit ook hardware of ergens in te stellen met VCDS?
[YouTube: Tpms Passat on vw Golf mk7]
Je hebt 4 sensoren nodig voor in de wielen, een module, kabelboom en wat coding.
https://nl.aliexpress.com...b75eeaa&priceBeautifyAB=0
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
O, oké. Voor een echte Tweaker interessant maar gaat mij veel te ver.Rainesh schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:06:
[...]
Hardware.
Je hebt 4 sensoren nodig voor in de wielen, een module, kabelboom en wat coding.
https://nl.aliexpress.com...b75eeaa&priceBeautifyAB=0
Shit, heb te horen gekregen dat best case mijn Polo pas in week 42 (eind okt) wordt geproduceerd en in wk 47 wordt geleverd. Terwijl hij oorspronkelijk begin oktober zou worden geleverd. Wat ik al erg lang vond, gegeven het feit dat hij in juni is besteld. Al met al een levertijd van bijna een half jaar of langer. En ik heb echt geen exotisch model besteld. Gewoon een Polo Comfortline 95pk met Executive-pakket en climate control. Begin het wachten inmiddels flink beu te worden
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Exotisch model maakt weinig uit. Ik heb een Comfortline Business uit de folder met alleen DSG en AID als extra's en ook van medio maart tot begin augustus moeten wachten.HarmoniousVibe schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:31:
Shit, heb te horen gekregen dat best case mijn Polo pas in week 42 (eind okt) wordt geproduceerd en in wk 47 wordt geleverd. Terwijl hij oorspronkelijk begin oktober zou worden geleverd. Wat ik al erg lang vond, gegeven het feit dat hij in juni is besteld. Al met al een levertijd van bijna een half jaar of langer. En ik heb echt geen exotisch model besteld. Gewoon een Polo Comfortline 95pk met Executive-pakket en climate control. Begin het wachten inmiddels flink beu te worden
[ Voor 64% gewijzigd door JB076 op 18-09-2018 15:57 ]
Verwijderd
Zijn de levertijden dus wel zo lang. 4 week geleden de dealer gesproken en die gaf aan als ik dan zou bestellen dat ik eind novermber zou kunnen rijden.
Vorige week defeinitief besteld met datum half januari, had nog hoop dit jaar te rijden, maar dat gaat hem dan niet worden ben ik bang.....
Vorige week defeinitief besteld met datum half januari, had nog hoop dit jaar te rijden, maar dat gaat hem dan niet worden ben ik bang.....
Voor collega’s een e-Golf besteld (in juni) en die zouden mid oktober geleverd worden en zijn nu uitgesteld tot Jan 2019.
Andere auto’s lijken ook langer te duren voor levering. Echte reden heb ik nog niet gehoord.
Andere auto’s lijken ook langer te duren voor levering. Echte reden heb ik nog niet gehoord.
Mijn T-Roc heb ik paar weken geleden besteld. Vandaag de dealer nog even gesproken en de levertijd staat nog op week 52. Dit was wel een gereserveerd voertuig vanuit de dealer voor levering in dit jaar ivm. de BPM.
Hopelijk blijft dit ongewijzigd of wordt het zelfs eerder dan w52
Hopelijk blijft dit ongewijzigd of wordt het zelfs eerder dan w52
Dan heeft de leverende dealer het of heel druk, of heel ruim genomen. Over het algemeen is het 2 weken tussen tijdslot op de band en levering bij de dealer. Maargoed, als je 2 weken bij week 42 op telt kom je half november uit. Dan leveren de meeste leasemaatschappijen niet meer en mag je wachten tot (na) 1 januari.HarmoniousVibe schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 15:31:
Ik had ook 4 weken tussen productieweek en levering. Als ik de dealer moest geloven gaan ze van Pamplona op transport naar de boot, dan een tijdje dobberen (langs Nederland!
) naar ergens rond Hamburg, dan een keer naar Pon (met de trein, truck? geen idee) en dan nog naar de leverende dealer. Dus tja.
[ Voor 7% gewijzigd door JB076 op 18-09-2018 16:22 ]
Ohja, de Polo maken ze niet in Duitsland. Dan klopt mijn genoemde 2 weken niet. Dat is vanuit de fabrieken rond Wolfsburg.JB076 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:22:
Ik had ook 4 weken tussen productieweek en levering. Als ik de dealer moest geloven gaan ze van Pamplona op transport naar de boot, dan een tijdje dobberen (langs Nederland!) naar ergens rond Hamburg, dan een keer naar Pon (met de trein, truck? geen idee) en dan nog naar de leverende dealer. Dus tja.
[ Voor 15% gewijzigd door Dennisdn op 18-09-2018 16:43 ]
Mijn passat was voor wk38 voorspeld (nu), die verwachting is vorige week bijgesteld naar wk40. Geen idee hoe betrouwbaar die voorspelling is maar het is geen maanden weg.
alles kan off-topic
Valt allemaal mee met die levertijden.
Mijn Golf (1.5 130pk Comfortline Business, Adv pakket, AID) eerste week van April besteld. Levering gepland laatste week oktober. Vorige week nog gebeld en staat nog steeds op dezelfde week.
Mijn Golf (1.5 130pk Comfortline Business, Adv pakket, AID) eerste week van April besteld. Levering gepland laatste week oktober. Vorige week nog gebeld en staat nog steeds op dezelfde week.
Verwijderd
Zo dat valt me tegen, bijna 6 maanden, nu zit daar wel de zomervakantie tussen.The Conman schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:10:
Valt allemaal mee met die levertijden.
Bij al mijn vorige leaseauto's vanaf definitief bestellen, binnen 3mnd rijden. Maar goed we gaan het zien, uitkijken naar iets nieuws duurt altijd lang
6 maanden wel meevallen?
Al mijn autos zijn binnen 3 maanden geleverd.
Hoop toch echt dat ik niet 6 maanden moet wachten op mijn 1.5 golfje
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Verwijderd
Had precies dezelfde gedachte en hoop nog steeds dat ie er voor het einde vh jaar is ivm die uitstoot geneuzel.DarkSide schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:21:
6 maanden wel meevallen?
Nu waren mijn vorige leaseauto's echter niet van de VAG-stal, maar ook altijd binnen de 3 maanden rijden.
mijn huidige golf en de skoda hiervoor waren gewoon binnen 3 maanden geleverd.Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:25:
[...]
Had precies dezelfde gedachte en hoop nog steeds dat ie er voor het einde vh jaar is ivm die uitstoot geneuzel.
Nu waren mijn vorige leaseauto's echter niet van de VAG-stal, maar ook altijd binnen de 3 maanden rijden.
Maar dat waren wel andere tijden.
Dealer gaf overig aan dat nu bestellen week 47 de verwachte levertijd zou moeten zijn.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Verwijderd
Kijk dat zijn betere berichten, ze hadden bij mijn dealer 3 week geleden over als ze toen bestelden ik ongeveer eind nov kon rijden.DarkSide schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:28:
[...]
mijn huidige golf en de skoda hiervoor waren gewoon binnen 3 maanden geleverd.
Maar dat waren wel andere tijden.
Dealer gaf overig aan dat nu bestellen week 47 de verwachte levertijd zou moeten zijn.
Vorige week definitief besteld met verwachte leverdatum half januari. Had nog even gebeld maar men verwachte zelf ook nog wel dit jaar.
Lekker he.Dennisdn schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:12:
[...]
Dan heeft de leverende dealer het of heel druk, of heel ruim genomen. Over het algemeen is het 2 weken tussen tijdslot op de band en levering bij de dealer. Maargoed, als je 2 weken bij week 42 op telt kom je half november uit. Dan leveren de meeste leasemaatschappijen niet meer en mag je wachten tot (na) 1 januari.
En dan heb je hem en dan mag je maar 4 personen vervoeren en krijg je een mooie sticker
Wat een prutsers bij VW zeg. Nu nog steeds 6 maanden levertijd op een polo, na de up meest basis model auto voor dat merk.
Zo, 6000km verder, tijd voor een eerste balans van m'n nieuwe golf 
Specs
Golf Comfortline 1.5 TSI 130pk 96kw, DSG
Executive pakket
Comfortpakket
Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend
Schakelpaddels voor DSG (i.c.m. multifunctioneel stuurwiel)
Metallic lak tungsten silver
Telefoonvoorbereiding "Comfort"
Zijairbags achter
Waarom deze auto?
M'n eigen Focus 1.6 benzine (2007) had alweer ruim 2 ton gelopen, en begon toch wel wat kuren te vertonen. Die auto gebruikte ik voor woon-werk, om bij m'n werkgever aangekomen, over te stappen (2 a 3 keer in de week) in een veelal nieuwe C-segment pool-auto. Ik had dus al redelijk ervaring met de 308, V40, octavia, A3, Golf en polo, ieder met z'n voor en nadelen. Om het continue overstappen tussen vervoersmiddelen wat op te vangen, heb ik overlegd om over te stappen naar een privé aangeschafte diesel, en daarvoor de volle mep qua brandstof vergoeding te krijgen.
Ik was dus in de markt voor een ex-leasebak uit het C-segment (diesel), toen ik van mijn toenmalige werkgever te horen kreeg dat de toko verkocht ging worden, en dat ik mocht kiezen uit de twee overname-partijen, die beide om m'n specifieke skills aan het springen waren. Ik heb er naast een wat extra loon, ook een auto erbij weten te onderhandelen. Leasebudget: 500 per maand, 48 maanden contract, tankpas.
Wetende dat ik voor een C-segmenter zou gaan (gezinnetje met 2 jonge kinderen), begon de zoektocht. Zelf heb ik nooit de luxe gehad om iets nieuws uit te zoeken (maar wel te rijden dus), en viel het me meteen op dat er motorisch bijna alleen maar 3-cilinders te krijgen waren voor het budget.. De 3 cilinders die ik heb proefgereden, lieten het allemaal afweten op comfort, de trillingen en geluiden kunnen mij gewoon niet bekoren..
wensenlijstje:
- 4 cilinders
- automaat of automatisch schakelen (want inmiddels verliefd op de DSG bak uit de A3 poolauto)
- radio met android auto ondersteuning
- fijn en logisch interieur
- Peugeot 308 viel af, daarvan vond ik de motor echt tegenvallen. Tevens kreeg ik geen medewerking van de dealer om een automaat te proefrijden. Bovendien is de infotainment (scherm en bediening) dramatisch slecht doordacht.
- renault megane, motor voelde heel anders aan als de Peugeot (volgens mij hetzelfde beestje), maar het zat voor geen meter, de automaat schakelde 'raar', en wederom, het infotainment systeem is door een debiel ontworpen
- De Skoda Octavia kon me beter bekoren. Zeeën van ruimte, en een prettig interieur + infotainment. Echter, met m'n budget werd het zeker een 3 cilinder. Wel de DSG bak uiteraard.
- Golf, uiteindelijk niet proefgereden in de gewenste motor-bak combinatie, maar wel kunnen voelen aan het interieur. Wegens de hogere restwaarde aan het eind van het leasecontract, kun je met een golf fiscaal meer leasen dan bijvoorbeeld een peugeot of skoda, en voila, daar was de mogelijkheid van een 4-cilinder. Uiteindelijk proefgereden in een highline 1.5 TSI 150 PK DSG, maar dus uiteindelijk de Comfortline 130PK versie genomen. De wat hogere bijtelling neem ik voor lief. De golf voelt het meest compleet voor mij. Het interieur is sober maar functioneel, just the way I like it. Ik zit in een auto, niet een ruimtevaartuig
Motor + bak
tja, na 6000km kan ik zeggen, ik ben verliefd.
Natuurlijk is 130PK niets wereldschokkends, maar zeker vanaf stilstand, is het een waar genot om sloom of juist retesnel op te trekken. Zonder dat je het doorhebt, heeft de bak alweer 4 a 5 versnellingen verslonden, en zit je op je cruise snelheid.
Ik heb m'n auto laten uitrusten met de schakelpaddles. Met name als ik alleen rij, en er wat bochtig parcours aankomt, schakel ik de Max_Afhaak modus in, en zit dan lekker te genieten van de zelf gekozen versnellingen, en het liefst in een wat hoger toerenbereik. Terugschakelen terwijl je aan komt remmen voor een bocht, 5-4-3-2, HEERLIJK
Toch ook nog wel iets op te merken: het ACT-gedeelte van de motor. Ik vind het motor management wel heel erg rigoreus met z'n start en stop. Aan komen remmen voor een bocht, motor uit. Even gas los want je loopt in op je voorganger, motor gaat uit. Voordat je dan weer vermogen op je voorwielen hebt, nadat je je gaspedaal weer indrukt, is het zeker 0,5 -1 seconde verder. Jammer. Dit is natuurlijk uit te schakelen met het knopje naast je pook (of permanent met VCDS), maar de afstelling is gewoon vrij agressief gekozen door VW. Dan nog even de 2-cilindermodus. Die levert in het interieur een hoorbare (zachte) brom op. Je hoort 'm niet meer als je de radio iets harder zet, maar dan nog.
onderstel
Komend van een 11 jaar oude Ford Focus (trend-uitvoering), kan ik zeggen dat de golf een ietsiepietsie nerveuzer is in bochten op hogere snelheid. Echter doet de Golf het een stuk beter dan de meeste concurrentie, maar een Ford is hierin toch echt meester, zelfs een oudje. Dit verbaasde mij toch wel een beetje. Ga je het echter vergelijken met bijvoorbeeld de octavia, dan loopt de Golf rondjes om de Skoda. Zelfde geldt voor de Peugeot en Renault. Voor het overige werk is de Golf wat sportiever geveerd. Vind ik fijn, maar voor een gezins-situatie wellicht iets te hard geveerd.
uitrusting
Ik heb een wat kariger uitgerustte Golf genomen, mede bepaald door m'n budget. Geen Lane assist, TJA, LED. Ik mis het nu niet. Wel ben ik behoorlijk tevreden met de Discover Media radio. Kan hard zat, en android auto is voor mij een feestje. Waze en Spotify er op. Ik heb eigenlijk nog niet eens goed naar de ingebouwde navi gekeken, hihi.
Dan tenslotte m'n haat-liefde relatie met ACC. Daarover is in dit topic menig woord over gezegd. Na 6000km zeg ik (kijkend naar m'n rijstijl); ACC is prima voor binnen de bebouwde kom en daarbuiten, provinciale wegen. Maar voor snelwegen met drukte van de randstad en rijstijl van een gemiddelde inwoner, is hij ongeschikt. Ik merk dat ik steeds vaker naar de speedlimiter-modus overschakel, of simpelweg de boel uitschakel.
Pros/Cons
+ DSG
+ Paddles
+ motor
+ Interieur + infotainment
- agressieve Start en Stop
- 2-cilinder modus 'bromt'.
- sharkfin niet in carrosserie-kleur, maar zwart.
Specs
Golf Comfortline 1.5 TSI 130pk 96kw, DSG
Executive pakket
Comfortpakket
Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend
Schakelpaddels voor DSG (i.c.m. multifunctioneel stuurwiel)
Metallic lak tungsten silver
Telefoonvoorbereiding "Comfort"
Zijairbags achter
Waarom deze auto?
M'n eigen Focus 1.6 benzine (2007) had alweer ruim 2 ton gelopen, en begon toch wel wat kuren te vertonen. Die auto gebruikte ik voor woon-werk, om bij m'n werkgever aangekomen, over te stappen (2 a 3 keer in de week) in een veelal nieuwe C-segment pool-auto. Ik had dus al redelijk ervaring met de 308, V40, octavia, A3, Golf en polo, ieder met z'n voor en nadelen. Om het continue overstappen tussen vervoersmiddelen wat op te vangen, heb ik overlegd om over te stappen naar een privé aangeschafte diesel, en daarvoor de volle mep qua brandstof vergoeding te krijgen.
Ik was dus in de markt voor een ex-leasebak uit het C-segment (diesel), toen ik van mijn toenmalige werkgever te horen kreeg dat de toko verkocht ging worden, en dat ik mocht kiezen uit de twee overname-partijen, die beide om m'n specifieke skills aan het springen waren. Ik heb er naast een wat extra loon, ook een auto erbij weten te onderhandelen. Leasebudget: 500 per maand, 48 maanden contract, tankpas.
Wetende dat ik voor een C-segmenter zou gaan (gezinnetje met 2 jonge kinderen), begon de zoektocht. Zelf heb ik nooit de luxe gehad om iets nieuws uit te zoeken (maar wel te rijden dus), en viel het me meteen op dat er motorisch bijna alleen maar 3-cilinders te krijgen waren voor het budget.. De 3 cilinders die ik heb proefgereden, lieten het allemaal afweten op comfort, de trillingen en geluiden kunnen mij gewoon niet bekoren..
wensenlijstje:
- 4 cilinders
- automaat of automatisch schakelen (want inmiddels verliefd op de DSG bak uit de A3 poolauto)
- radio met android auto ondersteuning
- fijn en logisch interieur
- Peugeot 308 viel af, daarvan vond ik de motor echt tegenvallen. Tevens kreeg ik geen medewerking van de dealer om een automaat te proefrijden. Bovendien is de infotainment (scherm en bediening) dramatisch slecht doordacht.
- renault megane, motor voelde heel anders aan als de Peugeot (volgens mij hetzelfde beestje), maar het zat voor geen meter, de automaat schakelde 'raar', en wederom, het infotainment systeem is door een debiel ontworpen
- De Skoda Octavia kon me beter bekoren. Zeeën van ruimte, en een prettig interieur + infotainment. Echter, met m'n budget werd het zeker een 3 cilinder. Wel de DSG bak uiteraard.
- Golf, uiteindelijk niet proefgereden in de gewenste motor-bak combinatie, maar wel kunnen voelen aan het interieur. Wegens de hogere restwaarde aan het eind van het leasecontract, kun je met een golf fiscaal meer leasen dan bijvoorbeeld een peugeot of skoda, en voila, daar was de mogelijkheid van een 4-cilinder. Uiteindelijk proefgereden in een highline 1.5 TSI 150 PK DSG, maar dus uiteindelijk de Comfortline 130PK versie genomen. De wat hogere bijtelling neem ik voor lief. De golf voelt het meest compleet voor mij. Het interieur is sober maar functioneel, just the way I like it. Ik zit in een auto, niet een ruimtevaartuig
Motor + bak
tja, na 6000km kan ik zeggen, ik ben verliefd.
Ik heb m'n auto laten uitrusten met de schakelpaddles. Met name als ik alleen rij, en er wat bochtig parcours aankomt, schakel ik de Max_Afhaak modus in, en zit dan lekker te genieten van de zelf gekozen versnellingen, en het liefst in een wat hoger toerenbereik. Terugschakelen terwijl je aan komt remmen voor een bocht, 5-4-3-2, HEERLIJK
Toch ook nog wel iets op te merken: het ACT-gedeelte van de motor. Ik vind het motor management wel heel erg rigoreus met z'n start en stop. Aan komen remmen voor een bocht, motor uit. Even gas los want je loopt in op je voorganger, motor gaat uit. Voordat je dan weer vermogen op je voorwielen hebt, nadat je je gaspedaal weer indrukt, is het zeker 0,5 -1 seconde verder. Jammer. Dit is natuurlijk uit te schakelen met het knopje naast je pook (of permanent met VCDS), maar de afstelling is gewoon vrij agressief gekozen door VW. Dan nog even de 2-cilindermodus. Die levert in het interieur een hoorbare (zachte) brom op. Je hoort 'm niet meer als je de radio iets harder zet, maar dan nog.
onderstel
Komend van een 11 jaar oude Ford Focus (trend-uitvoering), kan ik zeggen dat de golf een ietsiepietsie nerveuzer is in bochten op hogere snelheid. Echter doet de Golf het een stuk beter dan de meeste concurrentie, maar een Ford is hierin toch echt meester, zelfs een oudje. Dit verbaasde mij toch wel een beetje. Ga je het echter vergelijken met bijvoorbeeld de octavia, dan loopt de Golf rondjes om de Skoda. Zelfde geldt voor de Peugeot en Renault. Voor het overige werk is de Golf wat sportiever geveerd. Vind ik fijn, maar voor een gezins-situatie wellicht iets te hard geveerd.
uitrusting
Ik heb een wat kariger uitgerustte Golf genomen, mede bepaald door m'n budget. Geen Lane assist, TJA, LED. Ik mis het nu niet. Wel ben ik behoorlijk tevreden met de Discover Media radio. Kan hard zat, en android auto is voor mij een feestje. Waze en Spotify er op. Ik heb eigenlijk nog niet eens goed naar de ingebouwde navi gekeken, hihi.
Dan tenslotte m'n haat-liefde relatie met ACC. Daarover is in dit topic menig woord over gezegd. Na 6000km zeg ik (kijkend naar m'n rijstijl); ACC is prima voor binnen de bebouwde kom en daarbuiten, provinciale wegen. Maar voor snelwegen met drukte van de randstad en rijstijl van een gemiddelde inwoner, is hij ongeschikt. Ik merk dat ik steeds vaker naar de speedlimiter-modus overschakel, of simpelweg de boel uitschakel.
Pros/Cons
+ DSG
+ Paddles
+ motor
+ Interieur + infotainment
- agressieve Start en Stop
- 2-cilinder modus 'bromt'.
- sharkfin niet in carrosserie-kleur, maar zwart.
Hier staat tekst
Start en stop is ook alleen leuk, als ik alle verhalen van DGS-rijders goed heb begrepen, als je een handbak hebt. Ik heb een handbak en ik vind het een geweldige uitvinding.
Wat vind ik verder geweldig aan mijn SUPERGolf 7?
Meedraaiende Xenonverlichting
Dynamische bochtenverlichting
Panoramadak
Witte interieurverlichting
Stoelen
Elektrisch inklapbare spiegels met verlichting
Deurverlichting
Discover Pro (prima geluid)
Uitlaat
Superstille motor. (ik vergeet soms dat de motor draait, want hoor de motor bijna niet)
Ook handig, kofferbak te openen zonder eerst alarm uit te schakelen
Maar belangrijkste, het rijgedrag en hoe de auto aanvoelt. Ik heb veel grote auto's gereden en die voelen ook groot aan. De Golf is een 'maatpak'. Zit mij al gegoten. Beste auto ooit
Wat vind ik verder geweldig aan mijn SUPERGolf 7?
Meedraaiende Xenonverlichting
Dynamische bochtenverlichting
Panoramadak
Witte interieurverlichting
Stoelen
Elektrisch inklapbare spiegels met verlichting
Deurverlichting
Discover Pro (prima geluid)
Uitlaat
Superstille motor. (ik vergeet soms dat de motor draait, want hoor de motor bijna niet)
Ook handig, kofferbak te openen zonder eerst alarm uit te schakelen
Maar belangrijkste, het rijgedrag en hoe de auto aanvoelt. Ik heb veel grote auto's gereden en die voelen ook groot aan. De Golf is een 'maatpak'. Zit mij al gegoten. Beste auto ooit
Beste mensen,
Heb een golf 7 met een simpele composition radio zo der navigatie en carkit. Heb een mooie discover media gezien kan ik deze zo inbouwen? Of moet er allerlei zaken ingeleverd worden? Heb evt vcds tot mijn beschikking. Echter wat moet dan precies ingeleerd worden.
Tevens ben ik benieuwd hoe ik de cd unit in het handschoenkastje inbouw, welke artikelen en kabel boom heb ik daarvoor nodig? Hoor graag
Heb een golf 7 met een simpele composition radio zo der navigatie en carkit. Heb een mooie discover media gezien kan ik deze zo inbouwen? Of moet er allerlei zaken ingeleverd worden? Heb evt vcds tot mijn beschikking. Echter wat moet dan precies ingeleerd worden.
Tevens ben ik benieuwd hoe ik de cd unit in het handschoenkastje inbouw, welke artikelen en kabel boom heb ik daarvoor nodig? Hoor graag
Een Discover Media met een cd/dvd-speler in het handschoenenvakje? Dat is vast een Discover Pro. Maar als je er geen zak verstand van hebt, waarom laat je het dan niet inbouwen? Want straks heb je alles er in zitten, kun je alsnog naar een inbouwspecialist.yoshmite schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:50:
Beste mensen,
Kunnen jullie een foto maken van het icoontje die je zou moeten hebben in het climatronic menu?Dennisdn schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:46:
[...]
Ah, dat het automatisch aan gaat had ik nog gemist. Maar nog veel erger.... ik ben zojuist speciaal naar de auto gelopen of er een menu-knop bij de climatecontrol zit. En ja. Die knop heb ik dus altijd al overheen gelezen/gekeken, waarschijnlijk in al mn Golf6- en 7tjes tot nu toe
Ik zie bij mijn Arteon alleen het ouderwetse voorruit icoontje. Ik dacht dat de Arteon (bj 2017) standaard voorruitverwarming heeft. Maar nergens een voorruit icoontje met bliksemschichtje!
Dit scherm zodra ik op MENU druk tussen de climatronic knoppen:Smarty77 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 01:11:
[...]
Kunnen jullie een foto maken van het icoontje die je zou moeten hebben in het climatronic menu?
Ik zie bij mijn Arteon alleen het ouderwetse voorruit icoontje. Ik dacht dat de Arteon (bj 2017) standaard voorruitverwarming heeft. Maar nergens een voorruit icoontje met bliksemschichtje!

En dan zit onder SETUP dit scherm:
[ Voor 154% gewijzigd door Dennisdn op 19-09-2018 07:01 ]
DM heeft ook een cd-speler daar. Die ondersteunt alleen geen dvd's.GerCor schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:03:
[...]
Een Discover Media met een cd/dvd-speler in het handschoenenvakje? Dat is vast een Discover Pro. Maar als je er geen zak verstand van hebt, waarom laat je het dan niet inbouwen? Want straks heb je alles er in zitten, kun je alsnog naar een inbouwspecialist.
Dat kan, daar zit de navigatie unit dan, een discovery media kan ook navigatie hebben namelijk.GerCor schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:03:
[...]
Een Discover Media met een cd/dvd-speler in het handschoenenvakje? Dat is vast een Discover Pro. Maar als je er geen zak verstand van hebt, waarom laat je het dan niet inbouwen? Want straks heb je alles er in zitten, kun je alsnog naar een inbouwspecialist.
Maar heeft iemand dat al ingebouwd achteraf? Kabelboom bij aliexp.. vandaan halen? Ander handschoenkastje halen of is dit een aparte frame die gemonteerd kan worden.
Met de handbak had ik er ook geen problemen mee omdat ik voor het stoplicht de koppeling ingetrapt hou. Zo kwam ik nooit in aanraking met de startstop. Bij DSG moet je telkens na het starten eerst op de knop drukken om het uit te zetten.GerCor schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:12:
Start en stop is ook alleen leuk, als ik alle verhalen van DGS-rijders goed heb begrepen, als je een handbak hebt. Ik heb een handbak en ik vind het een geweldige uitvinding.
De vergelijking "maatpak" gebruik ik ook vaak voor de Golf. Niet alleen omdat het gewoon als gegoten is, maar ook omdat het nogal middle-of-the-road is. Het design is zo maatpak en onopvallend dat je het niet mooi of lelijk kan vinden. En omdat een Golf loopt van 17k tot zeg zo'n 50-60k kan je "een dikke auto" rijden terwijl de klant "gewoon een Golfje" ziet.
Hmm, en hoe doe je dat dan in de file? Dan is koppeling ingetrapt houden ver van ideaal. Mijn motor gaat vaker niet uit dan wel. Heeft volgens mij met temperatuur te maken. Ik stond ook vaak te wachten op mijn dochter bij het station. Gaat de motor uit en ineens weer aan. Ach, zolang het beter is voor brandstofgebruik staat het bij mij met alle plezier aan.Dennisdn schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:50:
[...]
Met de handbak had ik er ook geen problemen mee omdat ik voor het stoplicht de koppeling ingetrapt hou. Zo kwam ik nooit in aanraking met de startstop. Bij DSG moet je telkens na het starten eerst op de knop drukken om het uit te zetten.
In de file heb ik hem ook altijd ingetrapt. Pas als het echt een minuut echt stil stond, zette ik de handbak in zijn vrij en liet de koppeling opkomen waardoor hij wel afsloeg. En ik weet dat dat in theorie slecht is voor de koppeling, maar heb zo een paar miljoen kilometer gereden en nooit problemen gehad met koppeling o.i.d.GerCor schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:10:
[...]
Hmm, en hoe doe je dat dan in de file? Dan is koppeling ingetrapt houden ver van ideaal. Mijn motor gaat vaker niet uit dan wel. Heeft volgens mij met temperatuur te maken. Ik stond ook vaak te wachten op mijn dochter bij het station. Gaat de motor uit en ineens weer aan. Ach, zolang het beter is voor brandstofgebruik staat het bij mij met alle plezier aan.
Zucht, mijn rechter raam heeft alweer kuren. Hij wil niet automatisch meer omlaag, omhoog doet hij wel.
Volgens mij heeft VW dit al 100 jaar bij alle polo/golf modellen.
Hoe kon je die shit ook alweer resetten ?
Maar wat is voor jou het probleem dat de motor uit gaat? Of is het een gewoonte om de koppeling ingetrapt te houden omdat je snel wilt wegrijden bij groen licht? Ik heb zelf vrijwel nooit haast maar hield, voordat ik het start/stop systeem had, ook vaak de koppeling ingetrapt voor het verkeerslicht. Ik realiseerde mij toen: waarom hou ik eigenlijk de koppeling ingetrapt, zeker als je niet vooraan staat bij een verkeerslicht.Dennisdn schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:17:
[...]
In de file heb ik hem ook altijd ingetrapt. Pas als het echt een minuut echt stil stond, zette ik de handbak in zijn vrij en liet de koppeling opkomen waardoor hij wel afsloeg. En ik weet dat dat in theorie slecht is voor de koppeling, maar heb zo een paar miljoen kilometer gereden en nooit problemen gehad met koppeling o.i.d.
Raam volledig laten zakken -> knopje loslaten -> knopje nogmaals indrukken en even ingedrukt houden. Vervolgens 't zelfde nogmaals doen in de gesloten stand.Viper® schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:20:
Zucht, mijn rechter raam heeft alweer kuren. Hij wil niet automatisch meer omlaag, omhoog doet hij wel.
Raam mechanisme is gewoon z'n eindpunten "kwijt" doordat je waarschijnlijk een paar keer (onbewust) te kort op 't knopje gedrukt hebt gehad.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
O, is dat de oorzaak? Ik had het in de zomer ook vaak met mijn raam bestuurderszijde. Nu je het zegt (schrijft). Te vaak wilde ik dat raam open doen maar omdat ik dat 'blind' doe had ik vaak het raam van de achterdeur te pakken. Dus, dan gaat het mis? Mooi dat ik dat weet.wimmel_1 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:23:
Raam mechanisme is gewoon z'n eindpunten "kwijt" doordat je waarschijnlijk een paar keer (onbewust) te kort op 't knopje gedrukt hebt gehad.
vanavond ff proberen.
Ik snap het concept, het raam weet natuurlijk eigenlijk niet wat open en dicht is.
Ik snap het concept, het raam weet natuurlijk eigenlijk niet wat open en dicht is.
Tja, dat zit tussen mijn oren ingebrand. Het slaat nergens op dat weet ik. Het starten gaat zo snel dat je het eigenlijk niet merkt. Nu in de 1.5 DSG zet ik hem altijd uit omdat het aan-gaan nogal abrupt gaat en hij al vooruit schiet als je een milimeter het gas intrapt. Met de motor aan heb ik het idee daar meer controle over te hebben. Maar ook dat zal tussen mijn oren zitten.GerCor schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:22:
[...]
Maar wat is voor jou het probleem dat de motor uit gaat? Of is het een gewoonte om de koppeling ingetrapt te houden omdat je snel wilt wegrijden bij groen licht? Ik heb zelf vrijwel nooit haast maar hield, voordat ik het start/stop systeem had, ook vaak de koppeling ingetrapt voor het verkeerslicht. Ik realiseerde mij toen: waarom hou ik eigenlijk de koppeling ingetrapt, zeker als je niet vooraan staat bij een verkeerslicht.
Volgens mij ging het daar onlangs nog over hier. Bij een DSG auto slaat de motor gevoelsmatig te vroeg af en voelt het alsof de auto onbestuurbaar wordt (wegvallen rem- en stuurbekrachtiging).GerCor schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:22:
[...]
Maar wat is voor jou het probleem dat de motor uit gaat?
Dán is er ook echt iets aan de hand, want dat is juist niet de bedoeling als hij dat doet.JB076 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:36:
[...]
Volgens mij ging het daar onlangs nog over hier. Bij een DSG auto slaat de motor gevoelsmatig te vroeg af en voelt het alsof de auto onbestuurbaar wordt (wegvallen rem- en stuurbekrachtiging).
In mijn Golf 6 gooide ik hem wel eens in vrij voor een stoplicht waarvan ik wist dat het langer zou duren. Hij sloeg wel lekker snel aan dus dat was het probleem niet, maar het duurt gewoon net ff langer voordat je weg bent door de extra handelingen. Zeker in de stad vind ik dat persoonlijk irritant.GerCor schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:10:
[...]
Hmm, en hoe doe je dat dan in de file? Dan is koppeling ingetrapt houden ver van ideaal. Mijn motor gaat vaker niet uit dan wel. Heeft volgens mij met temperatuur te maken. Ik stond ook vaak te wachten op mijn dochter bij het station. Gaat de motor uit en ineens weer aan. Ach, zolang het beter is voor brandstofgebruik staat het bij mij met alle plezier aan.
Nu met de Octavia heb ik stop/start permanent uit laten zetten vanwege de DSG bak. Ik werd er de eerste weken echt gek van. Kom je op een rotonde aanrijden, sta je bijna stil *pof uit*, voetgangers zijn overgestoken *pof aan*. In de file aan/uit/aan/uit
Dat schreef ik al hè, met DSG is het niks.J0YR1D3R schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:37:
[...]
In mijn Golf 6 gooide ik hem wel eens in vrij voor een stoplicht waarvan ik wist dat het langer zou duren. Hij sloeg wel lekker snel aan dus dat was het probleem niet, maar het duurt gewoon net ff langer voordat je weg bent door de extra handelingen. Zeker in de stad vind ik dat persoonlijk irritant.
Nu met de Octavia heb ik stop/start permanent uit laten zetten vanwege de DSG bak. Ik werd er de eerste weken echt gek van. Kom je op een rotonde aanrijden, sta je bijna stil *pof uit*, voetgangers zijn overgestoken *pof aan*. In de file aan/uit/aan/uitVeel meer rust op deze manier.
PS. valt het anderen ook op hoe vaak mensen rontonde zeggen i.p.v. rotonde?
Ik heb onderstaande radio in mijn Volkswagen Polo uit 2011 zitten. Kan het kloppen dat hier geen Bluetooth op zit? Het verbinden met mijn IPhone 8 lukt op geen mogelijkheid.
Iemand enig idee hoe dit precies zit?
Iemand enig idee hoe dit precies zit?
Mijn zoon heeft ook zoiets in zijn Golf 5. Hij heeft een Bluetooth module erbij gekocht en via AUX verbonden. Voeding via sigarettenaansteker. Werkt prima.BP14 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:49:
Ik heb onderstaande radio in mijn Volkswagen Polo uit 2011 zitten. Kan het kloppen dat hier geen Bluetooth op zit? Het verbinden met mijn IPhone 8 lukt op geen mogelijkheid.
Iemand enig idee hoe dit precies zit?![]()
[Afbeelding]
Zou kunnen ja, hou de SETUP knop eens 10 sec ingedrukt en maak daar eens een foto van, kunnen we zien of je een RNS310 hebt of een RNS315BP14 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:49:
[Afbeelding]
Mocht je wel bluetooth hebben dan dien je sowieso te verbinden via het MFD, het scherm tussen je klokken.
[ Voor 8% gewijzigd door Scrtz op 19-09-2018 10:00 ]
telefoon verbinden gaat ook via je MDA menu. (niet via je radio) de RNS310 heeft geen BT module, kijk anders ook eens onder de passagiersstoel. meestal ligt daar de aparte BT moduleBP14 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:49:
[Afbeelding]
de RNS315 heeft deze ingebouwd.
reageert je "Phone"knopje nu nog als een Mute knopje? dan is je firmware meestal verouderd.
Onderdeelnummer: 3C8035279A
Sofwareversie: 0319
Systeem hardwareversie: H62
Navigatiegegevens: onderdeelnummer 3AA919866
Navigatiegegevens: versie 0050
Navigatiegegevens: gegevensdrag. EUR_W_V4
Kun je er wat mee?
Zou een RNS315 moeten zijn, die hebben normaal BT ingebouwd zitten. @azz_kikr is de grote expert op dit gebiedLoekkiee schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:07:
[...]
Kun je er wat mee?
[ Voor 5% gewijzigd door Scrtz op 19-09-2018 10:15 ]
Ga jij nou een reactie/antwoord geven op een vraag/opmerking van @Scrtz welke voor @BP14 bedoeld was?Loekkiee schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:07:
[...]
Kun je er wat mee?
Beetje een rare discussie krijg je op die manier, hé
Ik heb op het oog precies dezelfde (Jetta 2013). Aangezien je Bluetooth media hebt lijkt het me dat het mogelijk is. Je moet inderdaad via je dashboard connecten, en dat werkt allemaal best ruk, zeker met dual-sim. Als het eenmaal werkt kun je wel muziek/telefoon via de connectie krijgen, en werkt het ook via de stuurbediening. Media is overigens een losse koppeling om wat voor reden dan ook.BP14 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:49:
[Afbeelding]
Ik had op een gegeven moment het volgende voor elkaar:
Bluetooth + SIM overgenomen in auto -> Wifi punt aan op auto -> telefoon connecten met Wifi punt -> Spotify streamen op telefoon via Wifi -> Audio via bluetooth door auto.
Laten we het erbij houden dat dat niet echt succesvol was.
Is normaal een RNS315 die bluetooth std heeft. Er zijn wel enkele kreupele versies op de markt gebracht die wel RNS 315 waren met het ingebouwde geheugen maar zonder BLEUTOOTH.Loekkiee schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:07:
[...]
Kun je er wat mee?
De enige manier om te weten of die BT heeft (al dan niet uitgeschakeld),
is radio eruit halen en aan de achterkant/zijkant kijken. Staat er een mac address met 00000000 op, dan is het een kreupele zonder BT.
Staat er wel een MAC adres op, dan kan het ingeschakeld worden met vcds
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Onderdeelnummer: 3C0035270B
Sofwareversie: 0357
Systeem hardwareversie: H20
Dit is wat onder de stoel zit.
En dat is een RNS310, je hebt iig de laatste SW versie al erop staan. Al geprobeerd om via je MFD te verbinden?BP14 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:27:
[Afbeelding]
Hoe verbind ik precies via MFD?Scrtz schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:34:
[...]
En dat is een RNS310, je hebt iig de laatste SW versie al erop staan. Al geprobeerd om via je MFD te verbinden?
een up to date RNS310 idd. kan alleen op de foto niet goed zien of er een BT module onder dat zwarte kleedje achteraan zit. de stekkers zeggen me niet zoveel.BP14 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:27:
[Afbeelding]
MFD = Multi Functional Display, zit tussen je klokken. Kun je daar door menu's gaan etc? Als het goed is moet daar namelijk een menu zijn voor Bluetooth, via dat menu kun je dan koppelen met je iPhone.
Vanochtend even zitten spelen met Google Maps in Carplay. Het ziet er mooi uit.
Maar ik mis 2 dingen om het echt te kunnen gaan gebruiken.
1) Het is VW blijkbaar nog steeds niet gelukt om toestemming te krijgen voor draadlooze connect.
2) Het werkt ook niet met een USB-splitter zodat ik niet én naar USB kan luisteren én Carplay gebruiken.
Een een derde, ook nu geen Carplay-navi tussen de klokken. Wel kan je ze naast elkaar laten lopen. Carplay op het scherm en VW-navi tussen de klokken. Maar om elke reis nou 2x te gaan invoeren...
1) Het is VW blijkbaar nog steeds niet gelukt om toestemming te krijgen voor draadlooze connect.
2) Het werkt ook niet met een USB-splitter zodat ik niet én naar USB kan luisteren én Carplay gebruiken.
Een een derde, ook nu geen Carplay-navi tussen de klokken. Wel kan je ze naast elkaar laten lopen. Carplay op het scherm en VW-navi tussen de klokken. Maar om elke reis nou 2x te gaan invoeren...
[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 19-09-2018 11:03 ]
Onder het kleedje zie ik niet wat zitten. 🤔dollyking schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:45:
[...]
een up to date RNS310 idd. kan alleen op de foto niet goed zien of er een BT module onder dat zwarte kleedje achteraan zit. de stekkers zeggen me niet zoveel.
Via MFD kom ik niet in het menu. Ik kan alleen de tijd aanpassenScrtz schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:48:
[...]
MFD = Multi Functional Display, zit tussen je klokken. Kun je daar door menu's gaan etc? Als het goed is moet daar namelijk een menu zijn voor Bluetooth, via dat menu kun je dan koppelen met je iPhone.
Hoe krijg je Maps bij Carplay in je menu dan?Dennisdn schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:00:
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Dat gaat vanzelf.Royz schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:06:
[...]
Hoe krijg je Maps bij Carplay in je menu dan?
Wel even de Google Maps update pakken van gisteravond.
dan houdt het voorlopig op.. geen BT module en geen MFD.BP14 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:01:
[...]
Via MFD kom ik niet in het menu. Ik kan alleen de tijd aanpassen
BT module aanschaffen dan een optie? Of kan ik de Radio beter vervangen naar een nieuwer type?dollyking schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:08:
[...]
dan houdt het voorlopig op.. geen BT module en geen MFD.
Ik heb alleen Kaarten van apple zelf... zal wel aan privacy instellingen van mij liggen dan. Ik zie het wel staan in de release notes van Google maps, dus ik ga even kijken waarom het bij mij niet werkt. Thanks!Dennisdn schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:08:
[...]
Dat gaat vanzelf.
Wel even de Google Maps update pakken van gisteravond.
[ Voor 16% gewijzigd door Royz op 19-09-2018 11:23 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Dat is gek. CarPlay pakt normaal automatisch alle apps over die daarvoor geschikt zijn. Ik kan mij geen privacy-instelling bedenken die er tussen kan zitten omdat CarPlay geen optie is in menu’s of in de iPhone an-sich.Royz schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:17:
[...]
Ik heb alleen Kaarten van apple zelf... zal wel aan privacy instellingen van mij liggen dan
Je weet zeker dat je de laatste update van Maps op je phone hebt staan?
Staat hij anders niet misschien op het volgende scherm met CarPlay-apps? (Beeld naar links vegen)
[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 19-09-2018 11:27 ]
geen BT module aanschaffen iig. Het opvolgende model (RNS315) met BT wil ook aangestuurd worden via je MFD of via een weer een aparte telefoonmodule in je dakhemel naast je interieur verlichting.BP14 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:14:
[...]
BT module aanschaffen dan een optie? Of kan ik de Radio beter vervangen naar een nieuwer type?
Ik zou voor een chinees look a like gevalletje gaan denk ik.
Je zou wel een SD kaart met muziek kunnen gebruiken, zo kan je alsnog Carplay gebruiken via de USB ingang. Dat je geen CarPlay-navi hebt op de MFD is wel echt een gemis inderdaad, CarPlay ondersteund dat wel sinds iOS 10 maar volgens mij heeft VW dit gewoon niet geïmplementeerd.Dennisdn schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:00:
[ Voor 15% gewijzigd door Fuwor op 19-09-2018 11:37 ]
Nouja, een SD zou inderdaad nog een goede sprong over de eerste hindernis zijn.Fuwor schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:34:
[...]
Je zou wel een SD kaart met muziek kunnen gebruiken, zo kan je alsnog Carplay gebruiken via de USB ingang. Dat je geen CarPlay-navi hebt op de MFD is wel echt een gemis inderdaad, CarPlay ondersteund dat wel sinds iOS 10 maar volgens mij heeft VW dit gewoon niet geïmplementeerd.
De tweede grote hindernis kan ik ook overheen. En dat is dat CarPlay weer niet werkt met mijn telefoon in de carkit. Maar ik heb een 2e iPhone van de zaak die dan netjes achter de klep kan.
Morgen maar eens een lange rit maken met Google Maps om te kijken of het beter is dan VW’s eigen systeem. Anders heeft het geen zin in een SD te investeren.
Zo gebruik ik het ook eigenlijk altijd.Dennisdn schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:17:
[...]
In de file heb ik hem ook altijd ingetrapt. Pas als het echt een minuut echt stil stond, zette ik de handbak in zijn vrij en liet de koppeling opkomen waardoor hij wel afsloeg. En ik weet dat dat in theorie slecht is voor de koppeling, maar heb zo een paar miljoen kilometer gereden en nooit problemen gehad met koppeling o.i.d.
Laatst moest ik wachten bij het tankstation. Dit duurde een minuut of 5.
Dan zet ik de auto ook in de vrij en maak gebruik van het start-stop systeem.
Echter op het moment dat ik wilde doorrijden, ging de motor niet aan, en kreeg ik de melding handmatig starten in beeld toen ik de koppeling intrapte? Dat is de eerste keer geweest dat motor dus niet automatisch aanging! Iemand dit al eerder meegemaakt?
Yep.Pittie schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:42:
Echter op het moment dat ik wilde doorrijden, ging de motor niet aan, en kreeg ik de melding handmatig starten in beeld toen ik de koppeling intrapte? Dat is de eerste keer geweest dat motor dus niet automatisch aanging! Iemand dit al eerder meegemaakt?
Komt (meestal) doordat je je gordel los hebt genomen. Op dat moment wordt de stop/start cyclus onderbroken en moet je weer op 't knopje drukken (óf je sleutel omdraaien).
Niemand een idee?
yoshmite schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:50:
Beste mensen,
Heb een golf 7 met een simpele composition radio zonder navigatie en carkit. Heb een mooie discover media gezien kan ik deze zo inbouwen? Of moet er allerlei zaken ingeleverd worden? Heb evt vcds tot mijn beschikking. Echter wat moet dan precies ingeleerd worden.
In het menu van je iPhone kan je via Algemeen naar CarPlay. Daar kan je ook nog even kijken of Maps er wel tussen staat.Royz schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:17:
[...]
Ik heb alleen Kaarten van apple zelf... zal wel aan privacy instellingen van mij liggen dan. Ik zie het wel staan in de release notes van Google maps, dus ik ga even kijken waarom het bij mij niet werkt. Thanks!
Nee maar je zit met meerdere factoren die je moet aanschaffen:
- Navigatie unit (geen idee of die standaard past in je dashboard kastje of dat je daar ook nog aanpassingen moet doen)
- Discovery media unit (met navi knop/software)
- Eventuele limitaties van je boordcomputer
- Programmeren in je boordcomputer
- Evt kabelbomen, soms ligt de bekabeling er al, geen idee echter met Navi
Al met al ben je zo 2k lichter, als het al niet meer is en dat weegt vaak in verre niet op tegenover de nihiele stijging in waarde van je auto.
Ja dat er Bluetooth inzit wist ik wel haha, en die doet het ook gewoon. Mijn vraag was alleen of ik die op Media kon laten staan in plaats van dat die terug springt naar RadioScrtz schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:15:
[...]
Zou een RNS315 moeten zijn, die hebben normaal BT ingebouwd zitten. @azz_kikr is de grote expert op dit gebied
Ik quote toch gewoon de goede reactie ofniet? Bericht van @Scrtz was aan mij gericht.wimmel_1 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:15:
[...]
Ga jij nou een reactie/antwoord geven op een vraag/opmerking van @Scrtz welke voor @BP14 bedoeld was?
Beetje een rare discussie krijg je op die manier, hé
Nou dat heb ik vanmorgen getest en bij mij stond ie bij starten gewoon nog op Media Bluetooth dus zodra je telefoon dan verbonden is kun je weer muziek afspelen, alhoewel je die wel zelf op Play moet drukken. (iig ik heb een BT versie die de nummers etc niet herkend dus alles gaat via smartphone)Loekkiee schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:21:
[...]
Ja dat er Bluetooth inzit wist ik wel haha, en die doet het ook gewoon. Mijn vraag was alleen of ik die op Media kon laten staan in plaats van dat die terug springt naar Radio
[...]
Ik quote toch gewoon de goede reactie ofniet? Bericht van @Scrtz was aan mij gericht.
Mea Culpa, mea maxima culpa!! Ik had dús niet goed gekeken en jouw post niet eens gezienLoekkiee schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:21:
>>knipperdeknip<<
Ik quote toch gewoon de goede reactie ofniet? Bericht van @Scrtz was aan mij gericht.
@BP14 stelde daarna normaals zo'n zelfde vraag dus ik ging er vanuit dat het antwoord daar ook op bedoeld was.... Ik zal volgende keer even beter kijken (of even op de link in de quote klikken om te kijken wáár de vraag gesteld was....).
Hmm dan is dat misschien een verschil tussen 310 en 315, want ik kan wel gewoon besturen via het scherm zeg maar. Maar hem op Media laten staan lukt toch niet. Jammer danScrtz schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:23:
[...]
Nou dat heb ik vanmorgen getest en bij mij stond ie bij starten gewoon nog op Media Bluetooth dus zodra je telefoon dan verbonden is kun je weer muziek afspelen, alhoewel je die wel zelf op Play moet drukken. (iig ik heb een BT versie die de nummers etc niet herkend dus alles gaat via smartphone)
Hehe no problemo, ik had op mijn beurt de reactie van BP14 niet eens gezienwimmel_1 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:10:
[...]
Mea Culpa, mea maxima culpa!! Ik had dús niet goed gekeken en jouw post niet eens gezien![]()
![]()
@BP14 stelde daarna normaals zo'n zelfde vraag dus ik ging er vanuit dat het antwoord daar ook op bedoeld was.... Ik zal volgende keer even beter kijken (of even op de link in de quote klikken om te kijken wáár de vraag gesteld was....).
Lekker dan... ik denk dat ik dan op mijn Arteon geen voorruitverwarming heb...Dennisdn schreef op woensdag 19 september 2018 @ 06:54:
[...]
Dit scherm zodra ik op MENU druk tussen de climatronic knoppen:
[Afbeelding]
En dan zit onder SETUP dit scherm:
[Afbeelding]
Dit is mijn MENU scherm:

Dit is mijn SETUP scherm:

Dit zijn de fysieke knoppen:
Ja en ook van de BT versie, ik heb een 2010 Golf 6, latere versies van de Golf hadden een nieuwere BT module die het wel ondersteund, het enige grote gemis afentoe haha maar ach..Loekkiee schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:15:
[...]
Hmm dan is dat misschien een verschil tussen 310 en 315, want ik kan wel gewoon besturen via het scherm zeg maar. Maar hem op Media laten staan lukt toch niet. Jammer dan
[...]
Hehe no problemo, ik had op mijn beurt de reactie van BP14 niet eens gezien
Die MENU knop heb ik echt nog nooit ingedrukt in al die ritten in Passat's en Golfjes 7, apart hahaSmarty77 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:18:
[...]
Lekker dan... ik denk dat ik dan op mijn Arteon geen voorruitverwarming heb...![]()
![]()
Dit is mijn MENU scherm:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 33% gewijzigd door Scrtz op 19-09-2018 15:19 ]
[quote]Smarty77 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:18:
[...]
Lekker dan... ik denk dat ik dan op mijn Arteon geen voorruitverwarming heb...
Dit is mijn MENU scherm:
ik heb wel eens een knopje gezien in een vw. zag eruit als een voorruitje met een gloeispiraaltje erin.
maar waarom je het aan of uit moet kunnen zetten is me een raadsel. kan toch gewoon automagisch achter de ontwasseming knop?
Anders kijk je even in een VIN database, staat het meestal wel in
[...]
Lekker dan... ik denk dat ik dan op mijn Arteon geen voorruitverwarming heb...
Dit is mijn MENU scherm:
ik heb wel eens een knopje gezien in een vw. zag eruit als een voorruitje met een gloeispiraaltje erin.
maar waarom je het aan of uit moet kunnen zetten is me een raadsel. kan toch gewoon automagisch achter de ontwasseming knop?
Anders kijk je even in een VIN database, staat het meestal wel in
Even in de configurator zitten spelen. Alleen de Elegance Business heeft het als standaard optie. Op de andere modellen lijkt het niet standaard te zitten en ook niet te bestellen.Smarty77 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:18:
[...]
Lekker dan... ik denk dat ik dan op mijn Arteon geen voorruitverwarming heb...![]()
![]()
Dit is mijn MENU scherm:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar je kan het ook wel aan de ruit zien als het daglicht erop valt. Het is niet zo'n paarse weerkaatsing zoals bij veel andere merken, maar je ziet wel dat er iets paarsigs-achtigs in zit.
Is het niet de 2e van links? Of is dat de achterruit verwarming?Smarty77 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:18:
[...]
![]()
Dit is mijn MENU scherm:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En btw.. op de linker draai knop om de temperatuur te veranderen de bovenste?
[ Voor 6% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 19-09-2018 16:00 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Vragen over programmeren en activeren van (verborgen) functies graag in dit topic: Verborgen auto functies activeren d.m.v. VCDS
Vragen over programmeren en activeren van (verborgen) functies graag in dit topic: Verborgen auto functies activeren d.m.v. VCDS