Weemism schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:29:
[...]
Ik voer liefst altijd alles op waar dat mogelijk is haha, beetje een tic van me en waarschijnlijk de reden dat ik op Tweakers zit

. Niettemin, het zou idd meer dan 170pk moeten zijn om het de moeite waard te laten zijn, zou ik weer eens moeten onderzoeken, maar had eerder al begrepen dat er dan ook een andere intercooler zou moeten komen, en de vraag is hoever je een 1.4 met standaard 122pk zo ver wil pushen zonder dat ook reliabilityproblemen met zich meebrengt. Dan kan je denk ik beter een andere auto met een in beginsel potentere motor kopen.
Wanneer heb je die laten tunen? Was dat een warme dag?
160pk in de zomer en 170pk in de winter is niet echt uitzonderlijk als die getuned is.
Het punt waar het interessanter is om een auto met een potente motor te kopen ligt meestal niet zo ver. Als je echt goedkoop snel wil gaan moet je zoeken naar een last gen 1.8T(F)SI. Zoals in de mk3 Leon te vinden is. Daar kan je quasi plug en play de IS38 turbo opzetten (zelfde als @
Vissa66 ) en dan ga je met een tune richting de 360-380pk.
Die snap ik niet helemaal. Juist bij een langdurige belasting loopt de temperatuur van de kat toch op en zou een plaatsing verderop in het uitlaattraject beter zijn om 'm niet in de brand te laten vliegen, maar je schrijft dat de locatie alleen relevant is bij korte belasting?
In steady state (bv continu vollast) is de temperatuur overal gelijk.
Er wordt enkel een beetje warmte afgegeven aan de omgeving door de DP/Turbo en contact met de lucht rondom die items. Maar dit is verwaarloosbaar.
Bij benadering kan je stellen dat de temperatuur evenredig is met hoe "vlot" de lucht op die plek in de uitlaat weg kan. Vlak voor de turbine zit de turbo en kat in de weg, dus daar is de temp het hoogst. Na de turbo heb je enkel nog de kat, dus is de temp lager. Na de kat is het zo goed als omgevingslucht dus daar is de temp nog lager.
(dit is een heel simpele benadering, maar intuïtief hopelijk wel te begrijpen, meer theoretisch is het bij benadering PV=nRT),
Niet in steady state, maar in transient gedrag (bv van lage last naar korte vollast):
Dan heb je de uitlaatlijn (turbo, stalen pijp, etc.) die op een lage temperatuur is en wel wat energie (uitlaatgas warmte) nodig heeft om een hogere temperatuur te bereiken.
Bij korte vollast krijg je al dat staal niet volledig opgewarmd en blijft alles verder weg in de uitlaatlijn koeler.
Dit is ook een van de redenen dat de stock cat zo dicht op de turbo zit. Zo warmt die snel op en doet zijn ding sneller.
De tl;dr:
- korte last: krijgt niet de tijd om alles op te warmen: hoe verder weg hoe koeler
- continue vollast: temperaturen veranderen niet meer en zijn enkel nog afhankelijk van de druk op dat punt in het systeem. (en die druk is afhankelijk van hoe goed de turbo en cat stromen/flowrate)