Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
https://www.aliexpress.com/item/32820815005/32820815005.html
Waar zou ik dit moeten bevestigen
Lijkt mij onmogelijk te bevestigen of je moet de lijsten eraf slopen. Vraag me af of dat onder die lijsten past. No go voor mij (voorlopig). Eerst zien, dan geloven.glydoscoop schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:12:
Heren weer wat leuks gevonden , na contact met de verkoper moet dit echt passen op een golf 7?
https://www.aliexpress.com/item/32820815005/32820815005.html
Waar zou ik dit moeten bevestigen
Eigenlijk moet het gewoon zo:
Kreeg er gelijk een beetje dit gevoel bij jouw AliExpress oplossing: How NOT to lower your car:

[ Voor 21% gewijzigd door GerCor op 01-03-2018 13:35 ]
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Fijn dat je mee denkt maar dit ziet er in het echt niet mooi uit.GerCor schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:02:
[...]
Hehe, ik ook niet. Beetje 'geweest' dat carbon. Terwijl die jongens van ABT het nog steeds toepassen. Kijk, het is maar een idee-tje van mij en je gaat het vast niet doen. Maar je hebt geel gebruikt op jouw auto. Nou lijkt het mij 'uniek' als je die lip in hoogglans zwart laat spuiten maar aan de voorkant en dun lijntje geel.
Dit effect dus:
[afbeelding]
Ken wat GTI's die dit inderdaad hebben, een rode lijn op de lip, maar nee.
Weet ook een S3.. die heeft de lijn helemaal rondom de auto getrokken

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Ik dacht altijd dat die klemmen waren puur om de spring te comprimeren om hem eruit te kunnen krijgen voor vervanging.GerCor schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:19:
[...]
Lijkt mij onmogelijk te bevestigen of je moet de lijsten eraf slopen. Vraag me af of dat onder die lijsten past. No go voor mij (voorlopig). Eerst zien, dan geloven.
Eigenlijk moet het gewoon zo:
[video]
Kreeg er gelijk een beetje dit gevoel bij jouw AliExpress oplossing: How NOT to lower your car:![]()
![]()
![]()
[afbeelding]
maar die zijn langer en gaan aan de buitenkant.
Ik weet niet wat gevaarlijker is, deze klemmen om te verlagen of de veren afslijpen
S3 3deurs? Dat is een klant van me haha, staat nu ook te koopFamous schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:40:
[...]
Fijn dat je mee denkt maar dit ziet er in het echt niet mooi uit.
Ken wat GTI's die dit inderdaad hebben, een rode lijn op de lip, maar nee.
Weet ook een S3.. die heeft de lijn helemaal rondom de auto getrokken![]()
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Oeh, heb ik eigenlijk naar naar gekeken.Rainesh schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:50:
[...]
S3 3deurs? Dat is een klant van me haha, staat nu ook te koop
Denk wel dat het de enige in NL is dus zal die wel zijn
Grote rode auto op het dashboard met war gepiep, auto vond dat ik andere te snel naderde, maar die ging afslaan...
Als ik blijf doorrijden, grijpt hij dan eigenlijk ook nog in?
Ja, been there done thatEngineer Stewie schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:27:
Blijkbaar doet de radar ook vanalles als je de systemen niet gebruikt.
Grote rode auto op het dashboard met war gepiep, auto vond dat ik andere te snel naderde, maar die ging afslaan...
Als ik blijf doorrijden, grijpt hij dan eigenlijk ook nog in?

www.google.nl
De rode auto en het piepen heb ik wel regelmatig. Inderdaad soms wanneer een voorligger afslaat maar ook wanneer ik zelf te snel naar links ga om in te halen, achter een auto aan die mij net heeft ingehaald.

16 euro voor de gasveren en 4,50 euro voor de pennen als in het goed herinner, Had ze vorige keer hier lokaal gehaald, gun ik ze vaak wel maar was 2,5x zoveel kwijt voor de GTI..Scrtz schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:13:
Heb de gasveren en kogelpennen ook binnen voor de auto hatch pop, tis me alleen nog een beetje te koud om te monterenWat was jij ong kwijt eig toen @Famous ? Ik was bijna 40 kwijt, die stomme kogelpennen zijn gvd duur
Waarom te koud om te monteren? Dat is echt maar 10 min werk
Gelijk even je lengte meten met de nieuwe klep stand, anders kom je er ooit eens op een harde manier achter
Precies. Ik had vandaag lekker vrij en dacht: rij even naar de autoshop voor 2 H11 lampjes ter vervanging van de te gele halogeen mistlampen. Maar het is zo verrot koud dus laat maar. Ik wacht wel even tot het niet meer vriest. Beterrrrrrrrr. En eh, bij iedereen rolt van alles aan besteld materiaal binnen en ik zit nog steeds op de lampjes -kofferbak en handschoenenvak- uit Chinaland te wachten. Duurt lang.Scrtz schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:13:
Heb de gasveren en kogelpennen ook binnen voor de auto hatch pop, tis me alleen nog een beetje te koud om te monteren
Ik kan echt niet tegen levertijd.. met mijn HPFP en mijn Tupperware wist ik bij beide wat de levertijd was maar werd alsnog gek
Ben zon persoon dat wanneer ik iets wil, het direct wil hebben. Hekel aan levertijd.. zelfs al met een beetje plastic!
Als je het over lampjes hebt; EM Service heeft ze wss op voorraad liggen voor nagenoeg zelfde prijs.
Is het echt waard om te informeren bij een NL’er !
Ik heb nu iets van € 4,60 betaald voor 2 lampjes. Koop ik ze in de winkel dan gaan ze per 2. Heb ik 4 lampjes terwijl ik er maar 2 nodig heb en kosten ze samen bijna € 50. Er zijn grenzen. Voor mistlampen heb ik er natuurlijk wel 2 nodig en die kosten net geen € 20. Die haal ik dan hier want inderdaad, ik heb ook een hekel aan wachten maar niet tegen elke prijs. Lampjes voor make-up, ook 2 dus heb ik hier gehaald en binnen 3 minuten geïnstalleerd. Led achterverlichting online besteld. Volgende dag in huis. Hmm, waar heb ik die dynamische bochtenverlichting nou besteld? EDIT: gevonden, bij WinParts. Veel te duur: € 50. Maar goed, was het alweer vergeten.Famous schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 00:31:
@GerCor waarom bestel je zoiets klein uit Chinatown?
Ik kan echt niet tegen levertijd.. met mijn HPFP en mijn Tupperware wist ik bij beide wat de levertijd was maar werd alsnog gek
Ben zon persoon dat wanneer ik iets wil, het direct wil hebben. Hekel aan levertijd.. zelfs al met een beetje plastic!
Als je het over lampjes hebt; EM Service heeft ze wss op voorraad liggen voor nagenoeg zelfde prijs.
Is het echt waard om te informeren bij een NL’er !
Kijk ik naar die spoiler van jou. Ook nog geen euro aan 'grondstof'. Flikker het in een mal en een fractie van een seconde later heb je een spoiler. En wat kost jou die gein? € 100, € 200? Dan nog in hoogglans spuiten....... man man man, we betalen gewoon absurd veel voor iets wat eigenlijk niks kost om te maken.
Maar we hebben wel voor € 1.000 lol ervan.
[ Voor 24% gewijzigd door GerCor op 02-03-2018 02:10 ]
Ik ben opzoek naar een vervangende auto voor mijn Volvo V40. Nu is mijn oog gevallen op een Golf 2.0 TDI DSG van eind 2015.
Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten bij aanschaf?
Kunnen jullie ook aangeven wat het verschil is tussen een Business edition R-connected en een GTD? (behalve het uiterlijk, dat zie ik ook zo
24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
GTD heeft 184pk, de ander 150pkKenny73 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:09:
Heren, ik heb jullie advies nodig.
Ik ben opzoek naar een vervangende auto voor mijn Volvo V40. Nu is mijn oog gevallen op een Golf 2.0 TDI DSG van eind 2015.
Kunnen jullie ook aangeven wat het verschil is tussen een Business edition R-connected en een GTD? (behalve het uiterlijk, dat zie ik ook zo)
www.google.nl
24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler
Ik persoonlijk zou letten op alle opties die Volkswagen biedt en welke de GTD biedt die jij op het oog hebt. Opties zijn nogal prijzig. Beetje jammer als je een GTD koopt met weinig opties en verderop staat er eentje met veel opties voor dezelfde prijs. Je ziet toch op dit forum dat mensen een Golf 7 kopen en dan later extra geld gaan uitgeven aan opties. Zoals ikzelf.
Kijk: dit is bijvoorbeeld een GTD 2.0 184 pk met veel opties: http://www.autotrader.nl/...5%7Cbrandstof--diesel%7C5
Kun je eigenlijk alleen nog iets vinden over de kilometerstand. Geen idee welke prijs je in gedachte hebt en daar ga ik natuurlijk ook niet over maar verder prima prijs.
[ Voor 29% gewijzigd door GerCor op 02-03-2018 11:13 ]
http://www.carnavalmarkt....nuari-2015.compressed.pdfKenny73 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:09:
Heren, ik heb jullie advies nodig.
Kunnen jullie ook aangeven wat het verschil is tussen een Business edition R-connected en een GTD? (behalve het uiterlijk, dat zie ik ook zo)
Hier heb je een PDF van de 2015 modellen met alle opties die de verschillende uitvoeringen hebben. Kun je mooi vergelijken
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
De beoogde Golf heeft een kilometer stand van 65.000.GerCor schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:16:
[...]
Ik persoonlijk zou letten op alle opties die Volkswagen biedt en welke de GTD biedt die jij op het oog hebt. Opties zijn nogal prijzig. Beetje jammer als je een GTD koopt met weinig opties en verderop staat er eentje met veel opties voor dezelfde prijs. Je ziet toch op dit forum dat mensen een Golf 7 kopen en dan later extra geld gaan uitgeven aan opties. Zoals ikzelf.
Kijk: dit is bijvoorbeeld een GTD 2.0 184 pk met veel opties: http://www.autotrader.nl/...5%7Cbrandstof--diesel%7C5
Kun je eigenlijk alleen nog iets vinden over de kilometerstand. Geen idee welke prijs je in gedachte hebt en daar ga ik natuurlijk ook niet over maar verder prima prijs.
Ik heb 2 belangrijke eisen en dat is een automaat en Xenon verlichting. De Golf ik die ik heb gezien zit ook bomvol met opties, zoals verwarmde stoelen met massagefunctie, parkassist, Adaptive Cruise Control etc.
De prijsklasse zit rond de €22.000
Dank je, daar kan ik wat mee.Wom schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:53:
[...]
http://www.carnavalmarkt....nuari-2015.compressed.pdf
Hier heb je een PDF van de 2015 modellen met alle opties die de verschillende uitvoeringen hebben. Kun je mooi vergelijken
edit:toch niet: de business edition R staat daar niet bij.

Dikke Up!
Kom ik hier uit: http://www.mcautoroyal.nl/occasions/id/15960206Kenny73 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:03:
De beoogde Golf heeft een kilometer stand van 65.000.
Ik heb 2 belangrijke eisen en dat is een automaat en Xenon verlichting. De Golf ik die ik heb gezien zit ook bomvol met opties, zoals verwarmde stoelen met massagefunctie, parkassist, Adaptive Cruise Control etc.
De prijsklasse zit rond de €22.000
Ongeldig kenteken.......
[ Voor 13% gewijzigd door GerCor op 02-03-2018 12:26 ]
Haha, was even spieken of jouw Polo al geleverd isViper® schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:25:
[...]
Ben je nu alweer bij Zijm.
Werk je er toevallig
Nee, een vriend werkt er.
Kreeg het net doorgestuurd!
@GerCor want?

[ Voor 23% gewijzigd door Famous op 02-03-2018 12:28 ]
O, oké. Dan gebruik ik de verkeerde site(s) om kentekens te controleren.tiguan schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:34:
Bij rdw.nl krijg ik keurig info hoor.
En met de woorden van geacht forumlid @Famous te spreken: soms ben je te bang(e). Dus, de koude trotseren en gewoon doen: GP Thunder Xenon Look H11 7500k 55w € 19,95 en 10 minuutjes werk.

Zo kan het ook, gebruik ze nooit, en scheelt me een ritje naar het altijd heuvelachtige Voorburg.
[ Voor 56% gewijzigd door GerCor op 03-03-2018 05:18 ]
Tis meteorologische lente en dan begint het vanzelf te kriebelen. De smeerolie en elektrische vonken stromen/schieten weer door de aderen. Ik ben benieuwd of het zonnetje van vandaag @Scrtz naar buiten kan lokken om die gasveren eindelijk eens te installeren. Hij had ze gisteren al binnen dus: duurt lang.TFDev schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:58:
Pff nog meer mensen zin in het warmere weer? Ik heb me al weer een bult dingen liggen om mijn passat b6 wat te verjongen... 19" veemann voor het lekkere weer, achteruitrijcamera (moet helaas wel de klep verzagen. Handgreep van een 2006er is te smal...) OPS2 module voor weergave op rns, en dashdelen van een b7 (witte teller, klokje enz enz) maar het is me nu te koud 😂
Mijn 20" Rotiform velgen zijn gecoat (glascoating) en er liggen banden rond. Juist nog deftig weer om ze onder de Arteon te plaatsen.TFDev schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:58:
Pff nog meer mensen zin in het warmere weer? Ik heb me al weer een bult dingen liggen om mijn passat b6 wat te verjongen... 19" veemann voor het lekkere weer, achteruitrijcamera (moet helaas wel de klep verzagen. Handgreep van een 2006er is te smal...) OPS2 module voor weergave op rns, en dashdelen van een b7 (witte teller, klokje enz enz) maar het is me nu te koud 😂
Zal voor eind deze maand ergens zijn wss
Deze afkorting blijft me verbazen haha. Waar in het woord 'waarschijnlijk' zit toch die 2e s?
Bij 'misschien' is het wellicht een logische afkorting ... maar daar zie je dan weer vaak 'ms'

Hahahaha, ik was het wel van plan om vandaag te doen ja. Zul je zien dat het te koud is en dat de gasveren alsnog niet omhoog willenGerCor schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:09:
[...]
Tis meteorologische lente en dan begint het vanzelf te kriebelen. De smeerolie en elektrische vonken stromen/schieten weer door de aderen. Ik ben benieuwd of het zonnetje van vandaag @Scrtz naar buiten kan lokken om die gasveren eindelijk eens te installeren. Hij had ze gisteren al binnen dus: duurt lang.
Hier inmiddels zooi gepast en gaten geboord in de bumpert.
Morgen of maandag naar de spuiter brengen voor een mooie glans

[ Voor 14% gewijzigd door Famous op 02-03-2018 17:18 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Thanks. Alleen is mijn to-do-list nu wel erg kort geworden.
Nog 2 LED lampjes en de remklauwen een kleurtje geven.
Ga ik me straks vervelen. Gelukkig gaan we richting de zomer .... mooie ritjes maken.
Zo een spoiler heb ik ook
Jammer dat het alleen drag genereert en de wagen nog trager gaat, al heb jij daar geen last van.
Ik vind hem tof!
Chippje bij jd en je hebt 140pk
Hmmm.... Misschien toch maar eens zo'n ding voor "erbij" aan gaan schaffen dan. Ik kocht in 1989 een nieuwe 205 1.9 GTi met 130 PK en baal er stiekem nog steeds van dat ik dat ding in 1999 kort gereden hebwd200 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:00:
[...]
Ik vind hem tof!
Chippje bij jd en je hebt 140pk
Zo done @GerCor
Het is wel wennen ja, die klep gaat echt een heel stuk zwaarder dicht nu. Onderin de klep vastpakken en naar onder gooien is niet meer genoeg, je moet hem echt naduwen via de bovenkant
Ik denk ook echt dat die Up! GTI super leuk rijdt, al helemaal met een chip idd. Mis afentoe mijn oude 206 1.6 90pk nog, zou ook best nog eens zo'n 206 GTI of golf 2/3 gti willen rijden, heerlijk zo'n klein bakje met weinig elektronica die je lekker af kan trappen ^^wimmel_1 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:07:
[...]
Hmmm.... Misschien toch maar eens zo'n ding voor "erbij" aan gaan schaffen dan. Ik kocht in 1989 een nieuwe 205 1.9 GTi met 130 PK en baal er stiekem nog steeds van dat ik dat ding in 1999 kort gereden heb
[ Voor 52% gewijzigd door Scrtz op 02-03-2018 20:42 ]
Zo'n 208 GTi rijdt m'n ma (68 jaar oud!!) sinds een paar maanden mee.... Ze hád een 207 1.6 en de 1.0 208 beviel 'r niet na een proefrit. Onder 't motto van "Ik héb nu een 1.6 dus dat moet er ook terugkomen" is er een 208 1.6 gekomen ... En dus een GTiScrtz schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:36:
[video]
Zo done @GerCor
Het is wel wennen ja, die klep gaat echt een heel stuk zwaarder dicht nu. Onderin de klep vastpakken en naar onder gooien is niet meer genoeg, je moet hem echt naduwen via de bovenkant
[...]
Ik denk ook echt dat die Up! GTI super leuk rijdt, al helemaal met een chip idd. Mis afentoe mijn oude 206 1.6 90pk nog, zou ook best nog eens zo'n 206 GTI of golf 2/3 gti willen rijden, heerlijk zo'n klein bakje met weinig elektronica die je lekker af kan trappen ^^

Mooi spul Bram!Famous schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:16:
Stuk beter zo @GerCor de lampjes.
Hier inmiddels zooi gepast en gaten geboord in de bumpert.
Morgen of maandag naar de spuiter brengen voor een mooie glans
[afbeelding]
[afbeelding]
M3P 24'
Pssst..Scrtz schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:36:
[video]
Zo done @GerCor
[...]
Ik denk ook echt dat die Up! GTI super leuk rijdt, al helemaal met een chip idd. Mis afentoe mijn oude 206 1.6 90pk nog, zou ook best nog eens zo'n 206 GTI of golf 2/3 gti willen rijden, heerlijk zo'n klein bakje met weinig elektronica die je lekker af kan trappen ^^
met een beetje tinner heb je die zwarte 1 van je plaat af en is die gewoon de gele kleur. Stuk beter
@Vissa66 thanks!
Binnenkort eens kijken of we kennen vliegen
Psst... Weet je ook wat 't je extra kost als je met zo'n aangepaste plaat een keer staande gehouden wordt óf er mee geflitst wordt?Famous schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:33:
[...]
Pssst..
met een beetje tinner heb je die zwarte 1 van je plaat af en is die gewoon de gele kleur. Stuk beter![]()
@Vissa66 thanks!
Binnenkort eens kijken of we kennen vliegen
Je rijd op zo'n moment met "valse" platen rond volgens de heren welke daar over gaan
Precies om deze reden doe ik dat dus niet @Famouswimmel_1 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:36:
[...]
Psst... Weet je ook wat 't je extra kost als je met zo'n aangepaste plaat een keer staande gehouden wordt óf er mee geflitst wordt?
Je rijd op zo'n moment met "valse" platen rond volgens de heren welke daar over gaan
En omdat ik bij mijn bijbaan vaak zat in aanraking kom met het RDW en zelf ook platen druk etc voor klanten weet ik maar al te goed hoe streng ze zijn.
Tijdje mee rond gereden op de GTI, nooit problemen mee gehad. Al rij je natuurlijk we met platen die vals zijn
Kneus.Famous schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:33:
[...]
Pssst..
met een beetje tinner heb je die zwarte 1 van je plaat af en is die gewoon de gele kleur. Stuk beter

www.google.nl
I know dat de 1 erop blijft staan, maar alles moet zwart zijn, anders is het niet legaal. Je zou maar net zo'n zeur agent tegenkomen, is volgens mij nog een flinke boete ook, ongeldige kentekenplatenFamous schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:24:
De 1 blijft er gewoon op staan, enkel is die dan geel. Betere optie imo
Tijdje mee rond gereden op de GTI, nooit problemen mee gehad. Al rij je natuurlijk we met platen die vals zijn
Feitcode K 405. Boetebedrag € 140Scrtz schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:07:
[...]
I know dat de 1 erop blijft staan, maar alles moet zwart zijn, anders is het niet legaal. Je zou maar net zo'n zeur agent tegenkomen, is volgens mij nog een flinke boete ook, ongeldige kentekenplaten
Net terug van mijn werk. Even de nieuwe mistlampen bekeken in het donker. Tsja, als je het zo op de foto ziet lijkt het wit maar het is vooral blauw wat op het wegdek verschijnt. Ik vraag me af of ik er iets aan heb als het echt mistig is. Blauw oogt natuurlijk wel leuk maar de lichtopbrengst is niet best. Dan is maar het goed dat ik ze eigenlijk toch niet gebruik.
Voor diegene die zijn mistlampen als bochtenverlichting gebruikt: deze moet je zeker niet hebben. Dan zijn de vieze gele standaard lampen stukken beter qua lichtopbrengst. Maar uh, Meh, geen porum.

[ Voor 91% gewijzigd door GerCor op 03-03-2018 06:30 ]
Neem even bakkie koffie Scrtz. Niet geschikt voor bochtenverlichting. Schrijf ik het zelfs nog in rood. En of je Philips of Osram moet nemen? Hoe hoger het 'K' nummer des te blauwer het licht. Die ik heb zijn 7.500K. Zal bij Philips en Osram niet anders zijn. Nou doe ik wel heel wijs maar weet het eigenlijk ook pas sinds vanmorgen.Scrtz schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:49:
Ja scheelt dat je die mistlampen toch vrijwel nooit gebruikt, dus voor de bochtverlichting is het leuk. Mensen die liever een compromis willen tussen goed licht en toch relatief wit kunnen het beste kijken naar Philips of Osram.
Dit filmpje laat het mooi zien:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=X59CF90cL1U]
[ Voor 11% gewijzigd door GerCor op 03-03-2018 12:04 ]
I know, maar Philips en Osram claimen ook niet zo’n hoge K kleuren, kijk maar eens naar het glas van die Philips en Osram lampen, die zijn een heel stuk minder blauw dan die lampen die jij nu erin hebt. Hoe blauwer het glas hoe witter het licht maar het filtert ook gelijk heel veel licht eruit waardoor je lichtopbrengst stukken minder wordt.GerCor schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:51:
[...]
Neem even bakkie koffie Scrtz. Niet geschikt voor bochtenverlichting. Schrijf ik het zelfs nog in rood. En of je Philips of Osram moet nemen? Hoe hoger het 'K' nummer des te blauwer het licht. Die ik heb zijn 7.500K. Zal bij Philips en Osram niet anders zijn. Nou doe ik wel heel wijs maar weet het eigenlijk ook pas sinds vanmorgen.
Dit filmpje laat het mooi zien:
[video]
Blijkt uiteindelijk 110,- te zijn, dus het valt mee. Blijf het wel apart vinden dat het aantal GTI's op Marktplaats met deze beschadiging eigenlijk praktisch 0 is, en al zeker geen Golf 7's. En het dan af doen als "compleet normale slijtage".
[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 03-03-2018 12:31 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
[ Voor 39% gewijzigd door iichel op 03-03-2018 12:40 ]
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Je ziet het alleen vaker bij de Golf 5/6.kuusj98 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:26:
Bij de Dealer geweest vanwege de stoel in de Golf 7 GTI van mijn ouders (met 55K km..) die aan de instapzijde nogal totaal kapot is. "Ja, dit is helemaal normaal. We kunnen nieuwe bekleding bestellen voor 800,- excl. montage. Of u laat het bij dit bekledingsbedrijf repareren voor 140,- :+"
Blijkt uiteindelijk 110,- te zijn, dus het valt mee. Blijf het wel apart vinden dat het aantal GTI's op Marktplaats met deze beschadiging eigenlijk praktisch 0 is, en al zeker geen Golf 7's. En het dan af doen als "compleet normale slijtage".
Mijn oude GTI had er ook last van aan de bestuurderswang.
De R met meer km’s heeft het weer niet..
zal wel liggen aan hoe de personen instappen en of het een dikke derrière heeft.
Niettemin, je schrijft zelf al dat je op MP geen GTI's ziet met dezelfde problematiek, en dus kennelijk al helemaal geen 7's, maakt me toch benieuwd wat je ouders anders met die bekleding hebben gedaan dan normaal, en ook wel naar een foto naar hoe het er dan uit ziet.
Zelf had ik bijvoorbeeld snel een beschadiging aan de stoel omdat de jeans die ik droeg een metalen uitsteeksel hadden die uiteindelijk voor overmatige slijtage op specifiek één plek zorgde.
Dat is niet zozeer VW dealer tactiek, eerder standaard verkoop gelul wat tegenwoordig bij alles wat je kan kopen voorkomt.iichel schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:39:
da's de VW dealer tactiek. alles is normaal. of een producteigenschap. bij mijn polo (en andere polos) genoeg gehoord over 1.4TSI olieverbruik, 1.2TSI kettingen, TDI EGRs, gammele rugleuningen, krakende ophangingen... reden dat er bij ons geen VW meer in komt.
Alles is altijd zogenaamd topkwaliteit, of het nou meubels, keukens of auto's zijn, maar zodra je het gekocht hebt is de verkoper nergens meer te bekennen en valt het na een jaar uit elkaar. Welkom in de consumptie maatschappij.
En verder is mijn ervaring dat mensen die een VW kopen, totaal geen verstand van auto's hebben (of willen hebben), en zich dus simpelweg door de geniale marketing van VAG hebben laten beinvloeden.
Het verdienmodel van Volkswagen zit hem in de onderdelenverkoop, en de verwachting dat elke VW klant om de 4-5 jaar weer een nieuw model koopt.
En dat gaat nog veel erger worden met de opkomst van prive lease, iemand die om de 4-5 jaar een nieuwe auto least heeft straks nergens geen omkijken meer naar, stoel kapot? Garantie. Motor kapot? Garantie. etc etc.
Een gebruikte auto kopen is over 10 jaar feitelijk totaal niet meer interessant, want ik verwacht dat de kwaliteit alleen maar minder gaat worden omdat auto's dan pas echt ontwikkeld gaan worden op "korte" leasetermijnen, en dat je dan echt pas goud geld moet gaan dokken voor defecten of slijtage delen bij een occasion.
Als ik nu al zie dat diverse motoronderdelen bij VW en Audi van plastic zijn, dan weet ik nu al zeker dat die plastic delen over een paar jaar van ouderdom gaan lekken of afbreken (is nu ook al).
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
Je begon goed, maar ga a.u.b. ergens anders trollen als je met zulke flauwekul komt...Specht schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:08:
[...]
En verder is mijn ervaring dat mensen die een VW kopen, totaal geen verstand van auto's hebben (of willen hebben), en zich dus simpelweg door de geniale marketing van VAG hebben laten beinvloeden.
[...]
Ach, het is een mening. Als het waar zou zijn was de Volkswagen groep heel snel failliet. Organisaties genoeg die dat nauwkeurig in de gaten houden.Weemism schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:15:
Je begon goed, maar ga a.u.b. ergens anders trollen als je met zulke flauwekul komt...
En dat verhaal over private lease en dat alles garantie is. Klinkt mij vreemd in de oren. De auto is immers het eigendom van de leasemaatschappij. Wat kan het de bezitter schelen of het garantie is of niet? Ik heb me niet laten leiden door de handige marketingmensen van VW. Heb ze nooit gesproken of zelfs maar gezien. Ik kocht mijn Golf 7 dan ook niet bij een VW dealer. Ik heb het type auto vaak zien rijden en dacht: die moet het worden: witte Golf 7 met panoramadak. Verder wist ik helemaal niks van Volkswagen en de hele organisatie die het behelst.
Ik heb ook geen verstand van computers of van TV's. En naast mijn Golf 7 bevallen mijn computers en TV's mij ook prima. Ik weet daarom ook niet of ergens verstand van hebben een vereiste dan wel een argument is om iets te mogen/kunnen kopen.

[ Voor 56% gewijzigd door GerCor op 03-03-2018 14:14 ]
Een mogelijke verklaring is dat mijn moeder wat kleiner is, en dus wat meer langs die schouder van de stoel. Verder een vrij normaal postuur dus daar ligt het niet aan, normale kleren etcetera.Weemism schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:01:
@kuusj98 55K en dan al kapotte bekleding is natuurlijk verre van 'helemaal normaal' idd, en klopt dat VW, en PON al helemaal, uitermate belabberde aftersales heeft v.w.b. coulance, daar heb ik werkelijk nog nooit één positief verhaal over gehoord.
Niettemin, je schrijft zelf al dat je op MP geen GTI's ziet met dezelfde problematiek, en dus kennelijk al helemaal geen 7's, maakt me toch benieuwd wat je ouders anders met die bekleding hebben gedaan dan normaal, en ook wel naar een foto naar hoe het er dan uit ziet.
Zelf had ik bijvoorbeeld snel een beschadiging aan de stoel omdat de jeans die ik droeg een metalen uitsteeksel hadden die uiteindelijk voor overmatige slijtage op specifiek één plek zorgde.
De plek is 4cm bij 6cm groot, dus ook niet dat je zegt het is een klein plekje.
We hebben dit nog bij geen andere auto gehad, de vorige Golf die we hadden, had 140K km, en ook een GTI dus ongeveer dezelfde stoelen en niet deze slijtage.
En bedanktSpecht schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:08:
[...]
Dat is niet zozeer VW dealer tactiek, eerder standaard verkoop gelul wat tegenwoordig bij alles wat je kan kopen voorkomt.
Alles is altijd zogenaamd topkwaliteit, of het nou meubels, keukens of auto's zijn, maar zodra je het gekocht hebt is de verkoper nergens meer te bekennen en valt het na een jaar uit elkaar. Welkom in de consumptie maatschappij.![]()
Het verdienmodel van Volkswagen zit hem in de onderdelenverkoop, en de verwachting dat elke VW klant om de 4-5 jaar weer een nieuw model koopt.
En dat gaat nog veel erger worden met de opkomst van prive lease, iemand die om de 4-5 jaar een nieuwe auto least heeft straks nergens geen omkijken meer naar, stoel kapot? Garantie. Motor kapot? Garantie. etc etc.
Een gebruikte auto kopen is over 10 jaar feitelijk totaal niet meer interessant, want ik verwacht dat de kwaliteit alleen maar minder gaat worden omdat auto's dan pas echt ontwikkeld gaan worden op "korte" leasetermijnen, en dat je dan echt pas goud geld moet gaan dokken voor defecten of slijtage delen bij een occasion.
Als ik nu al zie dat diverse motoronderdelen bij VW en Audi van plastic zijn, dan weet ik nu al zeker dat die plastic delen over een paar jaar van ouderdom gaan lekken of afbreken (is nu ook al).
[ Voor 39% gewijzigd door Kuusj op 03-03-2018 13:32 ]
Die van ons ook hoorScrtz schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:40:
Altijd particulier gekocht dus ik voel me sowieso niet aangesproken door @Specht
De laatste auto die we echt nieuw hebben gekocht was een Octavia 2.0 FSI in 2007 dacht ik.
Paar jaar oud, 30K km, maar wel 35% minder in aanschaf.
Ik ben aan het rondkijken naar een vervanger voor m'n Outlander PHEV. SUV heeft 100% voorkeur, vandaag even wezen kijken bij een dealer in de buurt.
T-Roc is leuk, maar klein. Tiguan is stuk leuker, alleen standaard bagage ruimte is krap. Tiguan Allspace verknalt naar mijn smaak het design van de Tiguan een beetje maar heeft weer genoeg bagage ruimte.
Alleen is een 2.0 motor voor zo'n bakbeest een vereiste als je zo nu en dan een aanhanger erachter hebt hangen van ong 1300kg?
EDIT 1: zou iets met gordelspanners te maken kunnen hebben of de airbags. Airbag - de gele lampjes gaan netjes na 60 seconden uit en geven geen melding aan.
EDIT 2: Na enig snuffelen op internet lijkt het er inderdaad op dat het de gordelspanners betreft.

[ Voor 57% gewijzigd door GerCor op 03-03-2018 18:36 ]
Maar goed deze ongeïnteresseerde verkoper wilde blijkbaar niks verkopen en dan ben ik ook zo klaar. Ook jammer dat een highline nog redelijk Spartaans is qua uitrusting.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik denk dat de verkoper een goede beslissing heeft genomen.Phusebox schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:36:
Vandaag proef gereden in een nieuwe Golf highline. Beviel best goed. Vind het niet de mooiste auto maar het reed wel lekker, zeker de DSG bak beviel goed. Minder vond ik de ruitenwissers en de hendels achter het stuur.
Maar goed deze ongeïnteresseerde verkoper wilde blijkbaar niks verkopen en dan ben ik ook zo klaar. Ook jammer dat een highline nog redelijk Spartaans is qua uitrusting.
tov een comfort line
- betere stoelen
- mooier interieur
- AID
Daarbij nog een berg aan zaken die al standaard zijn
- climatronic
- ACC
- veiligheidzaken
Ja er blijft nog een hoop over om aan te vinken.
Maar stel maar eens een astra of megane samen en kijk maar eens hoe spartaans die zijn.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Nu kom ik wel uit met het Executive pakket en 1 losse optie maar goed dan heb je toch wel een redelijk prijzige auto waar nog niet heel veel opzit qua snufjes.
Hmmm..... Verbod op Diesels in Düsseldorf en Stuttgart

[ Voor 62% gewijzigd door Will_M op 03-03-2018 18:09 ]
Die zijn al duurder vanaf 1 januari 2018. Had je makkelijk zelf ook kunnen vinden op internet.Phusebox schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:19:
Is er iemand hier bekend wanneer de prijzen van de Golf omhoog gaan in verband met de nieuwe meetmethodes die verplicht zijn vanaf 1 september? Worden de auto's hier in Nederland nog duurder dan in andere landen.... Absurd land waar we wonen.
https://www.leaselinq.nl/...t-dit-voor-de-leaserijder
Klopt niet helemaal. Fabrikanten moeten deze nieuwe tests voor 1 september 2018 toepassen. Is ook nog niet overal gedaan. Maar welke modellen wel en welke niet kon ik nergens vinden.GerCor schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:26:
[...]
Die zijn al duurder vanaf 1 januari 2018. Had je makkelijk zelf ook kunnen vinden op internet.
https://www.leaselinq.nl/...t-dit-voor-de-leaserijder
Voor de fabrikant / leverancier / importeur is 't 't gemakkelijkst om alles op één hoop te gooien en dus alle modellen ineens met de hogere prijs door te berekenen aan de uiteindelijke consument?Phusebox schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:30:
[...]
Klopt niet helemaal. Fabrikanten moeten deze nieuwe tests voor 1 september 2018 toepassen. Is ook nog niet overal gedaan. Maar welke modellen wel en welke niet kon ik nergens vinden.
Tja ik had er nog niet van gehoord. Niet zo mee bezig geweest maar ik begrijp dat ze dus bij de dealer een lulverhaal hebben opgehangen.wimmel_1 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:32:
[...]
Voor de fabrikant / leverancier is 't 't gemakkelijkst om alles op één hoop te gooien en dus alle modellen ineens met de hogere prijs door te berekenen aan de uiteindelijke consument?
Vorig jaar speelde zo'n zelfde spel met de Hybride (lease) auto's welke van 4% óf 7% naar 14% bijtelling gingen, Alles wat vóór 01-01-2017 al een kenteken had moest nog geleverd worden volgens de oude regeling terwijl ongekentekende auto's met 't zelfde bouwjaar (en dus gelijke inkoopprijs) wél voor de nieuwe prijs de deur uit gingen.Phusebox schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:34:
[...]
Tja ik had er nog niet van gehoord. Niet zo mee bezig geweest maar ik begrijp dat ze dus bij de dealer een lulverhaal hebben opgehangen.
Een mogelijk voordeel bij de consument laten liggen is niet de opzet van een dealer.....
[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 03-03-2018 19:39 ]
1.5t DSG
R-line pakket (in en ex)
Spiegelpakket
Sportonderstel
Winterpakket
ACC / Lane Assist / Dode hoek / Verkeersbordenherkenning
Elektrische achterklep
Ravenna blauw met zwart dak
AID
Discover Media
Executive pakket (alarm, dab etc)
Achteruit rij camera
PDC
18inch Sebring
Vooral in R-line trim ziet er gaaf uit, ook interieur is stukken beter.
Grootlichtassistent codeer ik zelf wel erbij, dito met alle basic aanpassingen.
Gefeliciteerd. Zat er aan te komen ......Rainesh schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:38:
Over T-Roc gesproken, mijn ouders hebben vandaag eentje gekocht.
1.5t DSG
R-line pakket (in en ex)
Spiegelpakket
Sportonderstel
Winterpakket
ACC / Lane Assist / Dode hoek / Verkeersbordenherkenning
Elektrische achterklep
Ravenna blauw met zwart dak
AID
Discover Media
Executive pakket (alarm, dab etc)
Achteruitrijcamera
PDC
18inch Sebring
Vooral in R-line trim ziet er gaaf uit, ook interieur is stukken beter.
Grootlichtassistent codeer ik zelf wel erbij, dito met alle basic aanpassingen.
Levertijd? Misschien mag je de auto dan een daggie lenen voor de meeting.
Ergens eind juni...GerCor schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:50:
[...]
Gefeliciteerd. Zat er aan te komen ......
Levertijd? Misschien mag je de auto dan een daggie lenen voor de meeting.
had diverse offertes opgevraagd bij verschillende dealers......verschil was echt enorm. Bij de ene was het gewoon 3 tot 4k duurder voor exact hetzelfde!
Welke kleur hebben ze genomen?
Doen ze hem nog verlagen? Maakt het pas echt een mooi model!
Edit; lama, ik lees scheel
[ Voor 14% gewijzigd door Famous op 03-03-2018 21:34 ]
Ik weet niet of het bij jouw ouders hun auto erop zit maar telefoonvoorbereiding?
Nu zit er een RNS510 (680H versie) in met firmware versie 4120 en ik lees dat er een zinvolle update is naar versie 5269.
Is er iemand die ervaring heeft met het zelf uitvoeren van deze upgrade? Ik ben dan vooral benieuwd of het nodig is om na de upgrade met VCDS aanpassingen te doen?
Can`t live without the mods
VCDS aanpassingen zijn niet nodig.siepeltjuh schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:42:
Vorige week heb ik een 2012 Passat variant gekocht, heel blij mee!
Nu zit er een RNS510 (680H versie) in met firmware versie 4120 en ik lees dat er een zinvolle update is naar versie 5269.
Is er iemand die ervaring heeft met het zelf uitvoeren van deze upgrade? Ik ben dan vooral benieuwd of het nodig is om na de upgrade met VCDS aanpassingen te doen?
Als je zelf aan de slag gaat wel goed kijken of de nieuwe update ook voor jouw radio is.
4120 is overigens wel een van de meest stabiele.
In de comments op dat forum staan wel vragen (geen antwoorden) over MFD of achteruitrij camera die eventueel met VCDS geactiveerd moeten worden. Antwoorden ontbreken daar en ik weet echt 0,0 van VCDS en wil nou ook weer niet mijn RNS stukmaken, dus ik ben op zoek naar zekerheid ;-)
Can`t live without the mods
Iedereen mag kopen wat ie wil. En graag zelfs een Volkswagen want ik werk voor een VW dealer, dus dan komt er brood op de plank, en geld voor mijn Alfa.GerCor schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:18:
@Specht Goed verhaal. Ik heb diverse filmpjes gezien waaronder over de nieuwe T-Roc en daar wordt ook uitgelegd dat de neppe uitlaatpijpjes - als je ze zo mag noemen - en dat harde plastic in het interieur maar één doel dienen: kostenbesparing. En hoe verkoop je dat dan naar de klant? Door het 'design' te noemen. En heel veel onderdelen - in het interieur, want van motoren heb ik geen verstand - zie je in elk VW model terug. Allemaal dezelfde knopjes voor Airco. Allemaal dezelfde Discover, hetzelfde stuur enz.
[...]
Ach, het is een mening. Als het waar zou zijn was de Volkswagen groep heel snel failliet. Organisaties genoeg die dat nauwkeurig in de gaten houden.
En dat verhaal over private lease en dat alles garantie is. Klinkt mij vreemd in de oren. De auto is immers het eigendom van de leasemaatschappij. Wat kan het de bezitter schelen of het garantie is of niet? Ik heb me niet laten leiden door de handige marketingmensen van VW. Heb ze nooit gesproken of zelfs maar gezien. Ik kocht mijn Golf 7 dan ook niet bij een VW dealer. Ik heb het type auto vaak zien rijden en dacht: die moet het worden: witte Golf 7 met panoramadak. Verder wist ik helemaal niks van Volkswagen en de hele organisatie die het behelst.
Ik heb ook geen verstand van computers of van TV's. En naast mijn Golf 7 bevallen mijn computers en TV's mij ook prima. Ik weet daarom ook niet of ergens verstand van hebben een vereiste dan wel een argument is om iets te mogen/kunnen kopen.
En wat ik bedoel te zeggen, zodra meer als 50% van autorijdend Nederland, of desnoods Europa straks met een leasebak rijd (zakelijk of prive) dan hoeft niemand zich meer zorgen te maken over onderhoud of defecten.
Want alles loopt dan via de leasemaatschappijen, ook garantie etc. Op dit moment is qua autoverkoop via leasing al een beter verdienmodel dan losse verkoop aan particulieren. Dus binnen nu en 10 jaar gaat autobezit enorm dalen en autogebruik (lease) enorm toenemen.
Kwalitatief en technisch en uit kosten oogpunt voorzie ik dat autofabrikanten daarop (nog meer als nu) gaan inspringen.
Als een klant elke 5 jaar een nieuwe auto wil of kan leasen, dan is er feitenlijk geen noodzaak meer om onderdelen te ontwikkelen die probleemloos meer als 10 jaar meegaan...
Ford doet er ook al aan, de 3 cilinder ecoboost motoren hebben een inwendige distributieriem die een "autoleven" meegaat. Helaas is die termijn dus maximaal 10 jaar, wil je die riem vervangen, dan moet de hele motor open. Oftewel kassa!
Een Ford specialist die ik erover sprak, die adviseerd zijn klanten daarom om geen Ford occasion met zo'n ecoboost blok te kopen.
Een auto gaat dus nog meer een wegwerp product worden dan het nu al is.
AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme
Sorry, maar dat slaat nergens op. Ja, de markt verschuift naar lease ipv koop. Maar juist ook in lease is het noodzakelijk dat auto’s hun waarde behouden en dus interessant blijven voor de tweedehands markt.Specht schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:34:
[...]
Iedereen mag kopen wat ie wil. En graag zelfs een Volkswagen want ik werk voor een VW dealer, dus dan komt er brood op de plank, en geld voor mijn Alfa.![]()
En wat ik bedoel te zeggen, zodra meer als 50% van autorijdend Nederland, of desnoods Europa straks met een leasebak rijd (zakelijk of prive) dan hoeft niemand zich meer zorgen te maken over onderhoud of defecten.
Want alles loopt dan via de leasemaatschappijen, ook garantie etc. Op dit moment is qua autoverkoop via leasing al een beter verdienmodel dan losse verkoop aan particulieren. Dus binnen nu en 10 jaar gaat autobezit enorm dalen en autogebruik (lease) enorm toenemen.
Kwalitatief en technisch en uit kosten oogpunt voorzie ik dat autofabrikanten daarop (nog meer als nu) gaan inspringen.
Als een klant elke 5 jaar een nieuwe auto wil of kan leasen, dan is er feitenlijk geen noodzaak meer om onderdelen te ontwikkelen die probleemloos meer als 10 jaar meegaan...
Ford doet er ook al aan, de 3 cilinder ecoboost motoren hebben een inwendige distributieriem die een "autoleven" meegaat. Helaas is die termijn dus maximaal 10 jaar, wil je die riem vervangen, dan moet de hele motor open. Oftewel kassa!
Een Ford specialist die ik erover sprak, die adviseerd zijn klanten daarom om geen Ford occasion met zo'n ecoboost blok te kopen.
Een auto gaat dus nog meer een wegwerp product worden dan het nu al is.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Haha ok, nee dus. Kun je start stop niet uitzetten in de instellingen ergens?
Yep. KanPhusebox schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:04:
Haha ok, nee dus. Kun je start stop niet uitzetten in de instellingen ergens?
Ah dat is mooi. Op mijn huidige auto kan dat alleen tijdelijk per rit en niet permanent.
Liever zou ik het gewoon aanhebben maar dat schokkerig wegrijden zou me meer storen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Alleen, het systeem heet start stop systeem. Dat kun je uitschakelen.Tylen schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:08:
Gasresponse en stopt start (niet start stop want dan kom je niet ver) allebei laten aanpssen natuurlijk
Er zijn overigens 3 manieren om de motor weer te starten met DSG en ACC.
1. Gas geven, of
2. 'res' indrukken, of
3. de auto voor je gaat rijden.
Of sturen terwijl je stilstaat ?! HahahGerCor schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:36:
[...]
Alleen, het systeem heet start stop systeem. Dat kun je uitschakelen.![]()
Er zijn overigens 3 manieren om de motor weer te starten met DSG en ACC.
1. Gas geven, of
2. 'res' indrukken, of
3. de auto voor je gaat rijden.
Of de airco op max voorruit zetten wil ook 9/10 keer helpen
[ Voor 44% gewijzigd door GerCor op 04-03-2018 08:50 ]
Dit topic is gesloten.
Vragen over programmeren en activeren van (verborgen) functies graag in dit topic: Verborgen auto functies activeren d.m.v. VCDS