Viper® schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:49:
[...]
Voor het circuit of de nurburgring begrijp ik het nog wel. Maar voor dagelijks gebruik vind ik zelf het extra gemak opwegen tegen het genot van handschakelen.
Wel heb ik het gevoel dat bij een minder snelle auto het leuker is om zelf te schakelen dan bij een sportauto.
In eerste instantie is een automaat uitgevonden, denk ik, voor het gemak. Je hoeft zelf niet na te denken wanneer je moet schakelen. Kinderen van 16 in Amerika mogen al autorijden. Je gaat of vooruit of achteruit. That's it. Geen zorgen, je motor valt niet uit. In tweede instantie kwam het, omdat het een meerprijs heeft, in de duurdere luxe auto's in Europa. Auto's met chauffeur zal ik maar zeggen, of, je had een DAF. De Variomatic. Waar ik wel veel over gelezen heb is dat een nieuwe techniek zoals START/STOP juist minder geslaagd is bij een DSG. Die ervaring ken ikzelf niet want heb nog niet in een DSG gereden met START/STOP.
Ik heb zelf het vrachtwagenrijbewijs (schakelen). Maar dat is aanpoten hoor, ook al rij je al jaren in een schakelauto. Daar is een automaat een zegen.
Zoals gezegd: ik heb de nodige miljoenen kilomaters al achter me liggen en bij mij gaat schakelen automatisch. Ik denk er niet bij na. Mijn dochter is bezig met rijlessen. De Golf reageerde anders dan de Ford waarin zij lest. Dan is het best lastig voor haar.
Kijk, de automaat, je kunt er sportiever mee rijden, omdat die sneller reageert dan een schakelbak maar het rijden zelf, vind ik, is minder sportief. In de zin van: voor luie mensen, vals spelen. Een jonge knaap als @
Famous die bij de verkeerslichten staat en eigenlijk alleen maar gas hoeft te geven als hij als eerste weg wil zijn. Opgevoerde motor erin en je wint al voordat je bent begonnen. Niet echt een echte uitdaging. De kans dat je mis schakelt is er immers niet.
@
Engineer Stewie Goeie keuze velgen. Ik vind het heel goed staan.