Het grote indoor cycling topic

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:06

aerofreak

Steve Jobs

Cool 8)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:13

fdees

Trust me I'm an Engineer

Zag het ook ga eens zien of ik dit misschien vanuit Homey ook kan doen. Lijkt mij wel grappig om hartslagzones te zien aan RGB lamp

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:34

derx666

mecker ende blaet

fdees schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:21:
[...]

Zag het ook ga eens zien of ik dit misschien vanuit Homey ook kan doen. Lijkt mij wel grappig om hartslagzones te zien aan RGB lamp
Ik was ook al aan het kijken maar dan met HA en een ANT+ usb stick.
Met wat zoeken kwam ik de openant python module tegen die kan streamen naar een MQTT server: https://github.com/Tigge/openant
Dan is het alleen nog een kwestie van die sensor uitlezen en iets voor bouwen in HA / Homey.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:14

Kluus

Gang is alles

derx666 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Ik was ook al aan het kijken maar dan met HA en een ANT+ usb stick.
Met wat zoeken kwam ik de openant python module tegen die kan streamen naar een MQTT server: https://github.com/Tigge/openant
Dan is het alleen nog een kwestie van die sensor uitlezen en iets voor bouwen in HA / Homey.
Voor home assistant is er een hacs integratie met Zwift te waarmee je alle gegevens als sensors in HA krijgt, daarmee zou je gemakkelijk zoiets kunnen opzetten.

https://github.com/snicker/zwift_hass

Ik gebruik deze integration ook om bijvoorbeeld de radiator op de studeerkamer/pain cave uit te doen als iemand gaat Zwiften, en ik wil daar ook nog een smart plug tussen hangen voor de fans.

Zelf heb ik een tijdje gewoon de lamp aangestuurd via de hue app op mijn pc (dus gewoon ambient effect met Zwift). Dat was ook wel leuk.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 09-01-2026 18:40 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01
GWBoes schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:52:
@kwiebus was deze race op een vooringestelde fiets? Want daar kan ook nog een flink verschil uit komen. Basis Zwift carbon frame met basis wielen of een geupgrade top fiets met diepe wielen zit ook nogal wat verschil in.

Afgelopen week bij een lang blok kwam ik bij iemand op een zwift steel die een paar tiende w/kg meer trapte die ik alsnog inhaalde en hij bleef vervolgens in mijn draft hangen.
Was op de snelste TT fiets die ik tot mijn beschikking heb.

Maar als ik het goed begrijp is dus een kleine en lichte renner bij dezelfde w/kg in alle omstandigheden sneller dan een grote en zware renner zoals in onderstaand voorbeeld. Dit was een TT op licht glooiend Southern Coast Cruise parcours. Je ziet dat de uitslag aflopend is op oplopend vermogen, gewicht en lengte. Ik sta op plaats 4 en degene die op plaats 2 is geëindigd rijdt dezelfde w/kg als ik maar is lichter en kleiner en daardoor dus sneller en hoeft 40W minder te trappen om mij 20s voor te blijven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jX5bVJ9.png

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Als ik zo de verschillen bekijk denk ik dat hij vooral het verschil gemaakt heeft op de kleine klimmetjes / heuveltjes in dat parcours. Dit is een route waar je sneller bent als je hem dynamisch rijdt ipv vlak pacen. Dus even knallen op de klim, goed doortrappen na de top zodat je snel terug op snelheid komt, en dan ietsjes gas terug nemen op de afdaling. Verder is er best wel verschil in fiets + wielen. Als je niet een Cadex (geupgrade naar lvl 5) met de laatste DT Swiss disc wielen hebt en de ander wel, dan verlies je zo maar 20-30 seconden op een dergelijke rit. Misschien zelfs meer.

Cube Nuroad Race (2022)

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:10
Flipmo schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:47:
Fiets nu alleen nog maar op de Tron bike.. nadat ik al die hoogtemeters bij elkaar gefietst heb.. vind ik dat ik hem maar ff moet gebruiken :) )
Heb ook eindelijk die Tron bike, 10 jaar na mijn eerste Zwift rit :+.

Jammer genoeg heb je er niet super veel meer aan; bike-upgrades zijn sterker. Ik raad mensen die regelmatig meedoen aan Zwift races/group rides dan ook aan om te wachten tot je lvl 40 bent, en dan één van de top bikes te pakken (Cadex Tri plus S-Works SL8, Cannondale SuperSix Evo LAB71 of Pinarello Dogma F 2024 frame) en die te gaan levellen. Ze zijn best duur qua drops en ook om te upgraden, dus alles wat je daarvoor koopt is zonde van het geld.

Tot je lvl 40 bent kun je prima met de Tron bike rijden.

https://zwiftinsider.com/shopping-guide/

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Heb ook eindelijk die Tron bike, 10 jaar na mijn eerste Zwift rit :+.

Jammer genoeg heb je er niet super veel meer aan; bike-upgrades zijn sterker. Ik raad mensen die regelmatig meedoen aan Zwift races/group rides dan ook aan om te wachten tot je lvl 40 bent, en dan één van de top bikes te pakken (Cadex Tri plus S-Works SL8, Cannondale SuperSix Evo LAB71 of Pinarello Dogma F 2024 frame) en die te gaan levellen. Ze zijn best duur qua drops en ook om te upgraden, dus alles wat je daarvoor koopt is zonde van het geld.

Tot je lvl 40 bent kun je prima met de Tron bike rijden.

https://zwiftinsider.com/shopping-guide/
En dan te bedenken veel gasten (ook een in mijn team) al die specialized halo fiets hebben. Dat gaat mij echt nooit lukken, al heb ik 3 spesh fietsen max level, ik moet nu nog altijd de drops bij elkaar schrapen. Goed, de sl8 heb ik nu bijna ge-maxed en de cadex gaat niet zo hard helaas. Moet ook nog steeds de meta wielset hebben voor in de sl8…

“Probleem” is dat ik straks weer fulltime buiten fiets en tegen de tijd dat ik terug kom zal er wel weer een SL9 zijn om te levelen en upgraden 8)7 . Die halo fietsen zijn vooral weg gelegd voor de fulltime zwifters.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:26
Kluus schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:34:
[...]

En dan te bedenken veel gasten (ook een in mijn team) al die specialized halo fiets hebben. Dat gaat mij echt nooit lukken, al heb ik 3 spesh fietsen max level, ik moet nu nog altijd de drops bij elkaar schrapen. Goed, de sl8 heb ik nu bijna ge-maxed en de cadex gaat niet zo hard helaas. Moet ook nog steeds de meta wielset hebben voor in de sl8…

“Probleem” is dat ik straks weer fulltime buiten fiets en tegen de tijd dat ik terug kom zal er wel weer een SL9 zijn om te levelen en upgraden 8)7 . Die halo fietsen zijn vooral weg gelegd voor de fulltime zwifters.
Je kan je buitenritten tegenwoordig ook in Zwift laten landen, dan telt het gewoon door.

Zelf probeer ik gewoon lekker de uren te maken, het blijft een spelletje zodat het straks buiten niet zo zwaar is :D

De andere optie is trappen op ERG en het hele gamification deel uit te sluiten. Als ik zie hoe zwaar dat valt bij mijn fiets maatjes, dan ga ik wel voor de ena laatste plek met een zware fiets...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Kluus

Kluus

Gang is alles

raymondw schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Je kan je buitenritten tegenwoordig ook in Zwift laten landen, dan telt het gewoon door.

..
Ja klopt, dat doe ik ook, mijn streak is momenteel iets van 80 weken ook daardoor, maar dat telt alleen voor je rider XP (20% plus in stand houden van die streak) en doets niets voor je fiets levels en je drops.

• Torgo
  • Laatst online: 16:25
[...]

Gewoon lekker blijven fietsen :) . Alle (18) ritten van de Tour de Zwift doen de komende 6 weken helpt ook :)

Vandaag mijn Aethos level 5 unlocked, the SL8 had ik als eerste gedaan. Nu nog twee levels de Allez, maar dat is een entry level bike dus dat is nog maar een paar honderd kilometer. En dan kan ik ook de blits maken met de Specialized Project ‘74. Vandaag gehoord dat het 8000km kost om die volledig te kunnen upgraden, dus ik heb ook nog wel een weg te gaan :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkpnnTYJiIFIocEd_V26uLRuZWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMZlnNv9pDd1gkeF0fC2WxWv.jpg?f=fotoalbum_large

• Ypuh
[...]
Ja joh, volgens mij Zwiften jij en ik al best veel, maar dat valt in het niets bij wat er nodig is voor alle upgrades. Heb net mijn Cadex TT op lvl 2 door hem te selecteren bij events met een pre-selected bike en mijn wegfiets op lvl 3. En dat met gemiddeld 3-4 Zwift ritten per week in de winter.

Lvl 5 scheelt significant (30s op 1u bij 300 watts), dus ik denk dat ik het daar dan ook maar gewoon bij hou. Misschien nog een klim-fiets upgraden (Aethos) omdat dat mijn zwakste punt is, maar een geupgrade SL8/LAB71/Dogma is beter dan een Aethos zonder upgrades.

Ergens is het wel leuk/motiverend dus ik klaag niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 10-01-2026 16:32 ]

• Torgo
Ypuh schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:29:
[...]
Misschien nog een klim-fiets upgraden (Aethos)
Dat is redelijk goed te doen, 10.000 hoogte meters. En er zijn best wat klim routes dit jaar met Tour de Zwift, dus mooie kans om wat progressie te maken :)

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:28
Ik rij op een bijna gemaxte Canyon Aeroad 2024, maar kan dus beter voor de SL8 gaan? Rij met de nieuwe Enve wielen, maar DT Swiss is sneller? Waar vind je dit soort overzichten?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Torgo
KW25 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:48:
Ik rij op een bijna gemaxte Canyon Aeroad 2024, maar kan dus beter voor de SL8 gaan? Rij met de nieuwe Enve wielen, maar DT Swiss is sneller? Waar vind je dit soort overzichten?
Het maakt allemaal niet zo gek veel uit hoor. Zwift Insider heeft alle data:

https://zwiftinsider.com/category/reference/frames-wheels/

Ik vraag zelf ook veel aan Chat GPT, maar soms maakt die nog wel een fout, dus beter niet 100% blind op vertrouwen :)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Torgo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Het maakt allemaal niet zo gek veel uit hoor. Zwift Insider heeft alle data:

https://zwiftinsider.com/category/reference/frames-wheels/

Ik vraag zelf ook veel aan Chat GPT, maar soms maakt die nog wel een fout, dus beter niet 100% blind op vertrouwen :)
Let wel op, bijvoorbeeld tussen de pagina’s in jouw link staat ook een artikel uit 2019 waar de disc wheels het snelste zijn maar volgens mij is dat inmiddels achterhaald voor de non-tt frames.

Er staat ook een nieuwer artikel waar een heel ander lijstje uit komt:

https://zwiftinsider.com/top-wheels/

Er is inmiddels aardig wat wildgroei in de zwift insider pagina’s dus goed kijken dat je daar de meest actuele informatie pakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 10-01-2026 20:43 ]

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-01 22:22
Nooit geweten dat je die Halo bikes kunt kopen behalve de Tron bike. Maar even serieus, 10 miljoen drops is echt bizar veel. Ik heb nu level 57 en heb links en rechts wel wat frames en wielen gekocht, maar heb nu net 10 miljoen drops “over”

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Voor de efficiëntste zwiftbike moet je op https://zwifterbikes.web.app kijken.

Uiteindelijk is het vooral fijn om met je fiets te kunnen finetunen hoe zwaar een groepsrit gaat zijn. Als je bijvoorbeeld weet dat er een gezellige rit is maar deze net wat aan de lichte kant is voor je, dan pak je lekker een mountainbike. Of andersom een geüpgrade fiets om je training lichter te maken zonder naar een alternatieve rit te moeten zoeken.

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:15
Dacht dat al die fietsen puur cosmetisch waren haha. Maar race toch niet, doe alleen wat workouts dus dan maakt het toch niets uit.

• Torgo
Holk schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:03:
Nooit geweten dat je die Halo bikes kunt kopen behalve de Tron bike. Maar even serieus, 10 miljoen drops is echt bizar veel. Ik heb nu level 57 en heb links en rechts wel wat frames en wielen gekocht, maar heb nu net 10 miljoen drops “over”
Stevie-P schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:14:
Voor de efficiëntste zwiftbike moet je op https://zwifterbikes.web.app kijken.

Uiteindelijk is het vooral fijn om met je fiets te kunnen finetunen hoe zwaar een groepsrit gaat zijn. Als je bijvoorbeeld weet dat er een gezellige rit is maar deze net wat aan de lichte kant is voor je, dan pak je lekker een mountainbike. Of andersom een geüpgrade fiets om je training lichter te maken zonder naar een alternatieve rit te moeten zoeken.
OMG, Ik had niet door dat je 10M drops moet betalen voor het frame (van de Project ‘74) en dan ook nog 10M voor de upgrades. Ik heb 11M drops, maar dat is echt veel.

https://zwifterbikes.web.app/ Kende ik nog niet. Net even vergeleken en een level 5 SL8 is (op een vlakke route) nog steeds sneller (paar tienden van een seconde) dan de Project ‘74 met level 3 upgrades. Dat zou betekenen dat ik eerst 3000km + op een langzamere fiets rijd om vervolgens pas na 8000km en 20M drops een paar seconden sneller te zijn. Dat is mij ook wat te gortig. :|

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:21
Vraagje, ik heb hier een kickr shift op zolder staan en wilde eens kijken of ik daar de tennisbal mod op kan doen om het geheel iets minder statisch te maken, maar ik kan zo de cad-files daarvoor niet vinden, plus ik heb mijn bedenkingen of je daar eigenlijk geen 3 of 4 tennisballen per poot zou moeten doen (gezien de kickr shift i.t.t. de trainers maar 2 poten heeft i.p.v. 4). Heeft iemand toevallig ervaring hiermee/tips en/of een cad file zoals deze: https://www.thingiverse.com/thing:5878332/files ?

• kwiebus
  • Laatst online: 00:01
Torgo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:00:
[...]

[...]

OMG, Ik had niet door dat je 10M drops moet betalen voor het frame (van de Project ‘74) en dan ook nog 10M voor de upgrades. Ik heb 11M drops, maar dat is echt veel.
Ik was ook niet bekend die halo bikes, hoe je die halo bikes kunt unlocken en wat dat aan drops zou moeten kosten, heb zelf op dit moment slechts 17.4M drops dus zou ook nog flink aan de bak moeten om zo'n frame te bemachtigen en te upgraden. Ik zie eigenlijk ook bijna nooit iemand op zo'n halo bike rond rijden. Zelf rij ik alles behalve een TT eigenlijk altijd op een stage 5 Dogma F 2024 met ARC 1100 Dicut Disc wielen.

• Torgo
kwiebus schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:29:
[...]
Ik was ook niet bekend die halo bikes, hoe je die halo bikes kunt unlocken en wat dat aan drops zou moeten kosten, heb zelf op dit moment slechts 17.4M drops dus zou ook nog flink aan de bak moeten om zo'n frame te bemachtigen en te upgraden. Ik zie eigenlijk ook bijna nooit iemand op zo'n halo bike rond rijden. Zelf rij ik alles behalve een TT eigenlijk altijd op een stage 5 Dogma F 2024 met ARC 1100 Dicut Disc wielen.
Inderdaad. Ik heb net een tijdje met ZwifterBikes zitten spelen en twee sets nieuwe wielen gekocht. Met deze twee frame+wiel combinaties kan ik alle soorten ritten rijden met vrijwel de snelste frame-wiel combinaties. En nu ben er ook wel weer een tijdje klaar mee. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N04R4xAez5G1zrS-QtDuAMHn0gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xk1bAQOoIL0LAdS5kXBvyQgF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1H0PdKhS0RsoeHrNpZKPTuhxkuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4P74L73eXePu0FfSd8KnzyK.jpg?f=fotoalbum_large

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Bastard schreef op zondag 11 januari 2026 @ 11:22:
Vraagje, ik heb hier een kickr shift op zolder staan en wilde eens kijken of ik daar de tennisbal mod op kan doen om het geheel iets minder statisch te maken, maar ik kan zo de cad-files daarvoor niet vinden, plus ik heb mijn bedenkingen of je daar eigenlijk geen 3 of 4 tennisballen per poot zou moeten doen (gezien de kickr shift i.t.t. de trainers maar 2 poten heeft i.p.v. 4). Heeft iemand toevallig ervaring hiermee/tips en/of een cad file zoals deze: https://www.thingiverse.com/thing:5878332/files ?
is het geen idee om er direct een rockerplate onder te zetten. Denk gezien er niet echt iets voor de bike te vinden is dat je hele tijd gaat expirmenteren.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03
Ik weet niet of het puur tussen de oren zit, of dat het daadwerkelijk wat uitmaakte. Context: ik heb een wahoo kickr snap. Gisteren voordat ik begon deed ik weer eens een spindown via de wahoo app gedaan. Bleek alweer een half jaar geleden... om daarna aan mijn zondagsroutine te werken.

Dat training voelde echt een heel stuk zwaarder aan dan usual. Dus vanaf vandaag maar weer eens getrouw elke keer van te voren een spindown uitvoeren

Strava | AP | IP | AW

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:21
fdees schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:43:
[...]

is het geen idee om er direct een rockerplate onder te zetten. Denk gezien er niet echt iets voor de bike te vinden is dat je hele tijd gaat expirmenteren.
Ze zijn goed te vinden hoor, maar vroeg me gewoon af of iemand er ervaring mee had. Ik heb ook niet direct enorme klachten (ik heb de PRL full en uber pretzel al gedaan zonder al te veel ongemak, qua zitten dan, verder ga ik ze zeker niet nog een keer doen :X ) dus om dan een paar honderd euro uit te geven aan een rocker plate...

Hier een voorbeeld:
https://www.etsy.com/de-e...kANN9VyfwZssaAgGOEALw_wcB

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-01 10:47
_Z3 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:36:
[...]

Was je de band zelf ook uit? Ik gooi hem af en toe mee in de wasmachine met een 30 graden was, daar zou die tegen moeten kunnen.
Op het labeltje van de band staat inderdaad dat je om de zoveel keer moet wassen.

De band die ik onder garantie had gekregen heeft het op die manier nog geen jaar uitgehouden.

• Ypuh
KW25 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:48:
De Aeroad 2024 is volgens mij de beste wegfiets na de 3 level 40 bikes. Als je hem gemaxed hebt dan zijn de verschillen idd laag (1-3s over een uur op 300W ofzo). De verschillend zijn vooral groot bij niet-geupgrade beginnersfietsen (Zwift, Allez en Emonda enzo). In veel wedstrijden is het verschil tussen nét meekunnen en gelost worden vaak best klein, dus dan kunnen de fiets en upgrades het verschil wel degelijk maken.

Wat mij betreft mogen ze het verschil tussen aero en klim-fietsen nog wel iets groter maken. Op dit moment is aero met alle upgrades (o.a. gewichtsverlies) het snelst.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03
newtastyland schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Op het labeltje van de band staat inderdaad dat je om de zoveel keer moet wassen.

De band die ik onder garantie had gekregen heeft het op die manier nog geen jaar uitgehouden.
Ja dat doe ik dan ook getrouw ( heb ik voglens mij ook ergens benoemd). Uiteindelijk na aanschaf van een nieuwe HR band ( alleen de band ) toch maar een nieuwe HRM gekocht. Ik leef weer 8)

Strava | AP | IP | AW

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:28
Torgo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:54:
[...]

Inderdaad. Ik heb net een tijdje met ZwifterBikes zitten spelen en twee sets nieuwe wielen gekocht. Met deze twee frame+wiel combinaties kan ik alle soorten ritten rijden met vrijwel de snelste frame-wiel combinaties. En nu ben er ook wel weer een tijdje klaar mee. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vind die disc wel lelijk eigenlijk, snap nu waarom ik ze weleens zie rijden. Ik houd het lekker bij die Enve’s.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:06

aerofreak

Steve Jobs

KW25 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Vind die disc wel lelijk eigenlijk, snap nu waarom ik ze weleens zie rijden. Ik houd het lekker bij die Enve’s.
Ja maar die extra gratis snelheid! :o

Vind dat levelen wel een beetje suf. Speciaal zoveel x km/uur/hm moeten maken voor een upgrade. Ik heb 2 frames op Level 5, maar dat komt omdat ik alleen op die 2 frames rijd. (SL8 en Cadex)

[ Voor 26% gewijzigd door aerofreak op 12-01-2026 14:14 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Ypuh
Het zijn toch gewoon incentives om langer/vaker gebruik te maken van Zwift? Ik snap het vanuit de makers wel; hoe vaker je Zwift des te leuker het wordt en des te meer je geneigd bent je abbo te verlengen (ik zeg hem vaak op).

Als sporter vind ik het ook alleen maar leuk dat er een wortel aan een stokje hangt. Als ik er 1x vaker een uur per week voor op de fiets stap, krijg ik meer waar mijn geld én betere fitness. Het enige waar ik een beetje moeite mee heb is het play-to-win principe. Met een Cadex Tri op lvl 5 heb je 30 seconden voordeel op een 30km TT ofzo. Dat verschil is immens.

Met een SL8 en Cadex op lvl 5 ben je 'klaar' en is de rest voor de Zwift-nerds. Je bent er in ieder geval flink mee bezig geweest dan ;).

• Torgo
KW25 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:57:
[...]
Ik zie er ook uit als Harrie Lavreysen dus die wielen passen wel bij mij :D

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:43
Ypuh schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:29:
Het zijn toch gewoon incentives om langer/vaker gebruik te maken van Zwift? Ik snap het vanuit de makers wel; hoe vaker je Zwift des te leuker het wordt en des te meer je geneigd bent je abbo te verlengen (ik zeg hem vaak op).

Als sporter vind ik het ook alleen maar leuk dat er een wortel aan een stokje hangt. Als ik er 1x vaker een uur per week voor op de fiets stap, krijg ik meer waar mijn geld én betere fitness. Het enige waar ik een beetje moeite mee heb is het play-to-win principe. Met een Cadex Tri op lvl 5 heb je 30 seconden voordeel op een 30km TT ofzo. Dat verschil is immens.

Met een SL8 en Cadex op lvl 5 ben je 'klaar' en is de rest voor de Zwift-nerds. Je bent er in ieder geval flink mee bezig geweest dan ;).
Then again.. IRL kost het daadwerkelijk knaken om zoveel verschil te maken met materiaal. Ik ben blij dat het voor de 'normale' Zwifter niet zoveel verschil maakt. Zelf doe ik zelden een race, enkel bij een tour rijdt ik meer groepsritten en wil dan natuurlijk wel de eindsprint van mijn groepje winnen. Voor mij betekend dat, dat ik gewoon op een mooi frame met wielen rijdt. Toevalligerwijs hetzelfde frame(Scott Addict RC) als mijn daadwerkelijke wegfiets :+

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Mja, als je bij een sprint verliest op 0.1s, en je had niet de snelste fiets, en je tegenstander wel. dan is het toch wel zuur :)
Maar uiteindelijk zit het vooral tussen je oren :)

Cube Nuroad Race (2022)

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:18

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Wel grappig, dat je je digitale fiets nu kunt upgraden. Heb ik in ieder geval weer een doel in Zwift. Eerst de drie zwift bikes en dan de concept upgraden.

Nu begon van de week mijn Tacx Flux S 2 een beetje rare geluiden te maken. Dus ben ik voorzichtig aan het kijken voor vervanging mocht het nodig zijn. Ik vind die combinatie Zwift Ride + Wahoo Kicker wel interessant.

Wat is jullie ervaring met de Zwift Ride en een COG. Het schakelen werkt compleet anders dan natuurliljk. Is het de investering waard of heb je achteraf zoiets van, ik had net zo goed op mijn eigen fiets kunnen blijven zwiften? Ik ben erg benieuwd!

Battle.net || Strava

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

retlaw schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:27:
Wel grappig, dat je je digitale fiets nu kunt upgraden. Heb ik in ieder geval weer een doel in Zwift. Eerst de drie zwift bikes en dan de concept upgraden.

Nu begon van de week mijn Tacx Flux S 2 een beetje rare geluiden te maken. Dus ben ik voorzichtig aan het kijken voor vervanging mocht het nodig zijn. Ik vind die combinatie Zwift Ride + Wahoo Kicker wel interessant.

Wat is jullie ervaring met de Zwift Ride en een COG. Het schakelen werkt compleet anders dan natuurliljk. Is het de investering waard of heb je achteraf zoiets van, ik had net zo goed op mijn eigen fiets kunnen blijven zwiften? Ik ben erg benieuwd!
Ik ben zeer te spreken over mijn Zwift Ride en COG. heeft voor mij de drempel echt verlaagd voor het sneller op de fiets te stappen om een training te doen of een herstelritje te doen.

Ik had al een Kickr Core en heb de Zwift Ride 2dehands overgenomen. Voordeel vind ik dat ik niet fiets trap op en af moet slepen. Voor mijn gevoel is het wat stiller allemaal, dus dat vind ik heel prettig.

Enige wat ik mensen wel kan aanraden is zoek een zadel wat jij lekker vind zitten. Want het standaard zadel vind ik te zacht en niet comfortabel voor een langere periode.

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Ik denk dat als je nu al een vaste indoor fiets hebt, een Zwift Ride weinig toevoegt. Hoogstens als je van plan bent om deze met meerdere personen te gaan gebruiken, en dus nu elke keer fiets moet wisselen, zou het wel handig kunnen zijn omdat je hem vrij gemakkelijk en snel kunt verstellen op een andere maat.

Verder is een goedkope fiets van MP waar de BB lagers niet van naar de haaien zijn icm een Zwift COG evt een goedkopere oplossing.

De Wahoo Kickr Core2 is wel een goeie trainer, maar ook als je wat kosten wil besparen zou je op MP kunnen kijken voor een Kickr Core 1. Het grote voordeel van de Core 2 is de Wifi verbinding en het evt kunnen bridgen van hartslag en bv ook de Zwift Click/play controllers. Dit laatste is vooral voor AppleTV gebruikers zeer handig omdat die een limiet aan het aantal bluetooth verbindingen hebben.

Cube Nuroad Race (2022)

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:13
Ik heb zelf 2 stuks Zwift Ride staan. Fiets 1 in Dubai met de Kickr 1 trainer en de andere in Nederland met de Kickr 2.

Op fiets 1 heb ik nu het probleem dat er een tik in de rechtercrank zit bij het bovenste punt. Cranks al eens helemaal eruit gehaald en goed vastgezet enz maar de tik blijft. Dus nog maar eens loshalen.

Fiets 2 met de Kickr 2 rijdt en voelt toch anders dan fiets 1.

Fiets 1 rijdt ik met mijn Macbook Pro M1 laptop op ultra Graphics. En Fiets 2 rijdt ik met een Mac Mini M4 op 4K ultra Graphics met een LG Oled tv 55 inch. Ik gebruik dus niet de wifi functie van de Kickr 2 daar ik genoeg bleutooth verbindingen tot mijn beschikking heb.

Ik rijdt dus met hetzelfde account op 2 verschillende fietsen op 2 verschillende computers. Het gekke is dat, hoewel de instellingen identiek zijn ik op fiets 2 maar 1x12 versnellingen beschikbaar heb en op fiets 1 1x24 versnellingen. Beide in SRAM stye mode. In Shimano style heb ik 2x12 beschikbaar.

Het virtueel schakelen vindt ik erg fijn, maar geheel geruisloos is een Zwift ride niet. Mijn buitenfiets draait toch soepeler en stiller rond.

Dus initieel zeer tevreden over de Zwift Ride, langzaam aan heb ik toch wel het gevoel dat het ook niet je van het is.

Uiteraard is de verstelbaarheid een pluspunt, maar ook dit gaat niet super soepeltjes. Als jij de enige bent die er op rijdt, en je hebt nog een frame over wat je als permanente setup kunt gebruiken ben je beter af lijkt mij.

De cranks en dat wieltje met veer zijn toch wel wat zwakkere punten van een Zwift Ride frame.

Anderzijds, voor 999 heb je wel een complete fiets met Cog en smart trainer wat naar mijn idee toch best een scherpe prijs is. Voor mij is het ook de 1e indoor fiets en wist niet goed hoe en waar te beginnen met al die verschillende cassettes en opties e.d., en ik had geen frame liggen. Steeds je fiets erop en eraf zetten vindt ik maar niks.

999 euro is ex 100 verzendkosten en een aanbiedingsprijs maar ik zie die aanbiedingen nog met enige regelmaat voorbij komen. Verder kun je veel kortingscodes vinden bij de diverse youtube influencers. Zo heb ik fiets 1 gekocht met 15% korting dacht ik. BikewithRoy. Fiets 2 was een aanbieding en was dus nog zelfs ietsje goedkoper als fiets 1.

Hou er gewoon rekening mee dat het kwalitatief niet hetzelfde is als een mooie carbon fiets van 5000 euro ofzo.

Ik heb er wel andere trappers opgezet zodat ik met mijn fietsschoenen erop kan. Van die duo trappers dus 1 kant nog normale schoen. En ik gebruik gek genoeg nog steeds het originele zadel. Heb niet de moeite genomen mijn specialized zadel erop te zetten terwijl die er gewoon klaar voor ligt. Vooralsnog geen klachten over het zadel, behalve bij ritten langer dan een uur maar na een uur statisch Zwiften kan een ongemakje vele oorzaken hebben dan enkel het zadel. Dus het zadel is eigenlijk best ok, de trappers zijn de goedkoopste kinderfiets trappers die er zijn omdat toch iedereen direct zijn eigen pedalen erop zet.

Op fiets 1 heb ik er van die tennisballen onder zitten, Fiets 2 nog niet. Een rockerplate zelfbouw is de wens maar geen tijd.

Dus lang verhaal kort: Heb je al een fiets waar je goed op zit zou je prima enkel een smart trainer kunnen aanschaffen. Meestal zit daar al een zwift cog bij en ik denk dan ook van die controllers? Anders valt er nog niks te schakelen.

En voorzover ik kan zien en voelen doet een Kickr Core 1 niet onder voor de 2.

[ Voor 22% gewijzigd door Guido7619 op 13-01-2026 13:22 ]

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:18

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Thanks voor het delen van jullie ervaringen so far!

Ik heb een 'oude' wegfiets die ik dedicated op mijn huidige trainer heb staan. Sensa Modena frame, dus een instapfiets. Als ik een beetje afga op de ervaringen, is die net zo prima als de Zwift Ride.
Ik kan dan waarschijnlijk beter alleen de trainer vervangen, mocht de huidige er definitief mee stoppen en het geld wat anders aan de Zwift Ride was opgegaan in een rockerplate oid uitgeven.

Nu hoop ik, dat mijn huidge trainer het nog wel even volhoudt, maar je weet het nooit...

Battle.net || Strava

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:13
retlaw schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:05:
Thanks voor het delen van jullie ervaringen so far!

Ik heb een 'oude' wegfiets die ik dedicated op mijn huidige trainer heb staan. Sensa Modena frame, dus een instapfiets. Als ik een beetje afga op de ervaringen, is die net zo prima als de Zwift Ride.
Ik kan dan waarschijnlijk beter alleen de trainer vervangen, mocht de huidige er definitief mee stoppen en het geld wat anders aan de Zwift Ride was opgegaan in een rockerplate oid uitgeven.

Nu hoop ik, dat mijn huidge trainer het nog wel even volhoudt, maar je weet het nooit...
Ja, als je huidige fiets prima en comfortabel zit zal een Zwift Ride dat niet kunnen overtreffen. Kijk gewoon eens rond naar een Wahoo Kickr met Cog V2(oranje) en een setje controllers voor op het stuur. Het virtueel schakelen vindt ik wel heel prettig maar dat is niet enkel voorbehouden aan de Ride. Het enige verschil is dat bij de Zwift Ride de controllers in het stuur zijn verwerkt.

• Mistraller
  • Laatst online: 17:22
Ik heb me even verdiept in virtual shifting, en dan vooral ook voor MyWhoosh (voor als mijn vrouw heel sporadisch op de Kickr wil rijden)

Met de hacks die er zijn is nogal een gepruts (omdat de zwift click in slaapstand gaat als zwift hem niet wakker houdt).

Nu kwam ik een briljante oplossing tegen:

Je koopt een BT of bedraad "toetsenbord" dat uit 2 toetsen bestaat. Je programmeert die als de letter I en K (schakel shortcuts in mywhoosh) en dat ding maak je aan je stuur.
Je hoeft zo'n keyboard niet steeds opnieuw in te stellen, hij blijft zich als die specifieke letter gedragen en zo kan je dus de native mywhoosh virtual shifting bedienen. En dat werkt prima met de Cog en de Kickr Core.

Dat opent ook mogelijkheden tot heel andere bedieningsopties, zo zou je met een 3D printer shifters kunnen designen/printen op een manier die je zelf fijn vind, of over je bestaande shifters heen zelfs, daar een kleine switch in monteren, en die bedraden met het mini keyboard.

Zo'n 2-button keyboard, zeker de USB versie kost bij AE in elk geval maar een paar dollar.

Wat dat betreft is het eigenlijk ook wel jammer dat Zwift geen keyboard shortcuts heeft. (Maar zelfs niet in companion; want ik moet zeggen dat ik de click nogal eens mis druk want de knopjes zijn klein en stug)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1 ... 166 167 Laatste