Er vanuitgaande dat je een 100% afweging wil van de bevolking, ja. Als je dát echt wilt, dán kan je spreken van een probleem, want daar voldoet het representatieve systeem wat we hebben inderdaad niet aan. Echter, dat is een beetje een kenmerk van een representatief systeem.
Zelf woon ik in het buitengebied van een gemeente, waarvan de kern een gelijknamige stad heeft. 90% van de gemeenteraad komt uit die stad en heeft waarschijnlijk wat minder te doen met de burgers uit het buitengebied en de dorpen.
Is dat ook een probleem volgens jou?
En uiteindelijk wil je in het buitengebied bij elke partij ook weer een man en een vrouw. En natuurlijk in elke leeftijdscategorie, in elk gebied, een man en een vrouw.
Uiteindelijk realiseer je je dat de enige perfecte 100% afweging van de bevolking, de bevolking zelf is. Dat is niet alleen zeer inefficiënt, maar we hebben ook niet voor niks gekozen voor een representatie democratie. Het gaat om standpunten van partijen en de prioriteiten-agenda's van de specifieke kandidaten op de lijst. Zo werkt het systeem.
Zelf vind ik dat helemaal geen probleem. En de bevolking van mijn gemeente ook niet, anders zal men (ondanks een ondervertegenwoordiging van vrouwen) wel meer op vrouwen stemmen.
Het probleem is dat[...]
Een nieuw probleem?
[...]witte mensen en mannen eerder geneigd zijn om een stapje naar voren te doen als er vrijwilligers gevraagd worden om zich beschikbaar te stellen voor een bestuursfunctie. Dat heeft er vooral mee te maken dat de status quo is dat er veel meer witte dan zwarte bestuurders zijn en veel meer mannelijke dan vrouwelijke.
Dat is een verband dat je zelf hebt bedacht hoor, je presenteert het hier als een feit.
En dan krijg je dus zelfs met een volledig neutraal systeem toch een biased uitkomst, omdat de status quo biased is.
Net ging het nog over man/vrouw, en nu gaat het over biased zijn?