"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
Nou was het vertrouwen in de lokale politiek na jaren wanbeleid en afbraak van deze stad al bijzonder laag, verwacht ik dat komende gemeenteraadsverkiezingen er maar weinig mensen nog zin hebben om op te komen dagen.
Haha, Delft?Kaap schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:39:
De gemeente waar ik woon staat sinds 2016 onder Artikel 12. De lokale politiek hier kan beloven wat ze willen, daar gaan ze amper iets van waar kunnen maken onder zo'n curatele.
Nou was het vertrouwen in de lokale politiek na jaren wanbeleid en afbraak van deze stad al bijzonder laag, verwacht ik dat komende gemeenteraadsverkiezingen er maar weinig mensen nog zin hebben om op te komen dagen.
-edit-
Kun je gewoon terugzien op https://www.rijksoverheid...cies/artikel-12-gemeenten
Geen Delft dus
[ Voor 15% gewijzigd door FunkyTrip op 02-08-2017 14:48 ]
Dit dus.
VlissingenFunkyTrip schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:46:
[...]
Haha, Delft?
-edit-
Kun je gewoon terugzien op https://www.rijksoverheid...cies/artikel-12-gemeenten
Geen Delft dus

Is er ook al een politieke partij tegen mensen die huizen binnendringen?Kaap schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:39:
De gemeente waar ik woon staat sinds 2016 onder Artikel 12. De lokale politiek hier kan beloven wat ze willen, daar gaan ze amper iets van waar kunnen maken onder zo'n curatele.
Maar verandert dat zoveel? De gemeente kan toch nog wel genoeg beslissen?
Sorry, ik snap em nietklaw schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:08:
[...]
Is er ook al een politieke partij tegen mensen die huizen binnendringen?
De gemeente kan natuurlijk wel doen wat er in de basis gedaan dient te worden. Maar allerlei "extra" plannen is in principe geen geld voor. Gemeente dient immers weer gezond te worden etc. Staat dan ook heel veel onder controle vanuit het rijk zelf.klaw schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:08:
[...]
Maar verandert dat zoveel? De gemeente kan toch nog wel genoeg beslissen?
Zie het als dat je zelf in de schuldsanering zit. Je krijgt een x bedrag per maand waarvoor je kunt doen wat je moet doen. Verwacht geen extra of luxe dingen te kunnen gaan doen.
Artikel 12 van de grondwet gaat over o.a. binnendringers in je huisKaap schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:12:
[...]
Sorry, ik snap em niet
[...]
De gemeente kan natuurlijk wel doen wat er in de basis gedaan dient te worden. Maar allerlei "extra" plannen is in principe geen geld voor. Gemeente dient immers weer gezond te worden etc. Staat dan ook heel veel onder controle vanuit het rijk zelf.
Zie het als dat je zelf in de schuldsanering zit. Je krijgt een x bedrag per maand waarvoor je kunt doen wat je moet doen. Verwacht geen extra of luxe dingen te kunnen gaan doen.
Ik snap dat een gemeente geen nieuw centrum kan gaan aanleggen maar er is toch genoeg te doen voor het verdelen van het geld, onderwijs etc. Maar ja in een gemeente die geld over heeft zal het wel leuker zijn om te besturen.
Ah zo. Artikel 12 is toch wel echt een ding. Zie bovenstaande link van de overheidklaw schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:19:
[...]
Artikel 12 van de grondwet gaat over o.a. binnendringers in je huis(0f zoiets).
Natuurlijk is er wel geld, maar alleen in begroting die strak is. Er is geen extra ruimte.
"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh
Anoniem: 567735
In de vorm van Frederik Zevenbergen, aka @Zeef zelfs een heuze fractievoorzitter.Frituurman schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:54:
Maar we hebben dus geen raadsleden hier onder ons?
Overigens blijkt je politieke oriëntatie al uit je nick, wat dat betreft voldoe je aan het stereotype
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Care to explain?Anoniem: 567735 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:10:
[...]
In de vorm van Frederik Zevenbergen, aka @Zeef zelfs een heuze fractievoorzitter.
Overigens blijkt je politieke oriëntatie al uit je nick, wat dat betreft voldoe je aan het stereotype
Vaak bu'j te bang!
Ik eigenlijk ook. Frituren alle VVD'ers?
Relletje gemist?Frituurman schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:00:
[...]
Ik eigenlijk ook. Frituren alle VVD'ers?
https://www.ad.nl/utrecht...rechtse-politiek~afb8b845
Ik hoop dat er ook nuttiger zaken wordt besproken, want een groot deel van de bevolking kijkt dus door dit soort berichten een stuk negatiever tegen de politiek aan. (En verdiend trouwens, want er komt genoeg rotzooi naar boven bij politieke partijen.)
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Niet gemist, link even niet gelegd. Thnx!Jeroenneman schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:05:
[...]
Relletje gemist?
https://www.ad.nl/utrecht...rechtse-politiek~afb8b845
Ik hoop dat er ook nuttiger zaken wordt besproken, want een groot deel van de bevolking kijkt dus door dit soort berichten een stuk negatiever tegen de politiek aan. (En verdiend trouwens, want er komt genoeg rotzooi naar boven bij politieke partijen.)
Dit topic is ook niet voor onzin bedoeld, maar inderdaad voor serieuze inhoud. Ik ben echt op zoek naar pointers. Het formele karakter van een raadsvergadering, starre houding van de oude garde (we hebben een behoorlijk aandeel wat oudere, vastgeroeste raadsleden die weinig vooruit denken, i.m.o.), dat soort dingen. Heb niet de illusie dat ik de wereld kan veranderen. Maar ik wil graag kijken of we in ons dorpje ook de schroom van ons af kunnen gooien. Er zijn veel problemen om op te pakken!
Ik ga binnenkort een masterclass volgen in mijn regio en ook wat andere cursussen; daar hoop ik ook wat handvatten te krijgen. Maar praktische tips van Tweaker-raadsleden zijn me ook wat waard.
Geen raadslid geweest, mijn ego is daar te klein, mijn principes zijn me daar te dierbaar voor. Maar misschien heb je hier wat aan:Frituurman schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:54:
Maar we hebben dus geen raadsleden hier onder ons?
http://nimd.org/wp-conten...er-politician-English.pdf
Dus mochten jullie vragen willen stellen over de verkiezingen en over het werk van de gemeenteraad, ga je gang. Ik zal proberen ze allemaal netjes te beantwoorden.
P.S. in onze gemeente volgende week geen verkiezingen, door een fusie van twee gemeenten hebben wij al eind 2015 gestemd.
Een meer algemene vraag: kan jij je vinden in het beeld dat Arjan Lubach zondag geschetst heeft of was het toch wat overdreven?zaphod_b schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:41:
Dus mochten jullie vragen willen stellen over de verkiezingen en over het werk van de gemeenteraad, ga je gang. Ik zal proberen ze allemaal netjes te beantwoorden.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Uitstekende en terechte vraag wat mij betreft. Ik heb het ook gezien en ja, ik kan me wel vinden in dat beeld. Natuurlijk zet Lubach het stevig neer maar dit keer zat hij er eigenlijk gewoon dicht op. Zeker niet overdreven, al verschilt het wel per gemeente.hoevenpe schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:16:
[...]
Een meer algemene vraag: kan jij je vinden in het beeld dat Arjan Lubach zondag geschetst heeft of was het toch wat overdreven?
Door de extra taken vanuit het Rijk (zorg, participatie (werkloosheid), jeugdzorg en over paar jaar de omgevingswet) is het voor de gemeenteraad veel en veel drukker geworden.
Ik ben raadslid in een gemeente met 36000 inwoners en voor mij is de besteding qua tijd variabel, maar gemiddeld 15 uur per week. Daar krijg ik elke maand netto iets van 640 euro voor. Ik krijg iets meer omdat ik ook fractievoorzitter ben. Dit bedrag is inclusief ook een kleine onkostenvergoeding. Kortom, voor het geld moet je het echt niet doen. Bovendien gaat het je dan echt snel vervelen. Je moet dit doen omdat het je passie is en je wat wilt betekenen voor de samenleving. Net als ander vrijwilligerswerk eigenlijk.
De werkdruk is dusdanig dat ik lastig toe kom aan wat ik veel liever zou doen: de straat op. Bij verenigingen, organisaties en bedrijven langs. Met de mensen praten waar het echt over gaat, en wat minder met m'n neus in de dossiers zitten. Helaas is de hoeveelheid dossiers enorm, zeker met een kleine fractie, en is de omloopsnelheid erg hoog. De ene vergadering is achter de rug en je begint meteen met het voorbereiden van de volgende. Zo'n gemeenteraadsvergadering voorbereiden duurt weken, met allerlei officiele termijnen. Een datum waarvoor je de stukken ontvangt, een week om te lezen en vragen te maken, vragen indienen voor datum X, na een week antwoord van het college en dan nog een weekje om dat te laten bezinken, te bespreken in de fractie en je 'strijdplan' voor de daadwerkelijke vergadering door te spreken, teksten te maken etc. Dan moet je tussendoor nog moties maken, amendementen, lobbyen bij andere partijen enzovoort.
Kortom: ja het beeld klopt wel aardig
Wanneer gaat jullie gemeente weer de verkiezingen tegelijk met alle andere gemeentes houden? Of gaat dat uberhaupt nooit meer gebeuren?zaphod_b schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 10:41:
P.S. in onze gemeente volgende week geen verkiezingen, door een fusie van twee gemeenten hebben wij al eind 2015 gestemd.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
In 2022. Wij zitten dus nu voor 6 jaar.Coffeemonster schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:03:
[...]
Wanneer gaat jullie gemeente weer de verkiezingen tegelijk met alle andere gemeentes houden? Of gaat dat uberhaupt nooit meer gebeuren?
Overigens was dit een keuze van de vorige twee gemeenteraden. Als ze hadden gewild hadden we ook nu mee kunnen doen, maar dan hadden we drie keer achter elkaar telkens binnen twee jaar verkiezingen gehad en men vond dat niet goed voor de rust en continuiteit van het bestuur. Ik snap die keuze, maar vind het ook wel weer jammer. Het is nogal dubbel, voor beide kanten is iets te zeggen.
P.S. bovenstaande geldt bij elke gemeentelijke fusie, dit is landelijk wetgeving. Je hebt als gemeenteraad binnen die wet de ruimte om 1x over te slaan als dat door de raad verstandiger wordt geacht.
[ Voor 12% gewijzigd door zaphod_b op 16-03-2018 12:09 ]
Bedankt voor de uitgebreide reactie
Wat ik me nog afvroeg, dit is toch niet te combineren met een gezin en een volledige baan? In ieder geval niet zonder je partner en kinderen tekort te doen of op je werk minder effectief te zijn? In hoeverre zie jij mensen van 30-40 in de gemeenteraad die in zich in het spitsuur van het leven bevinden, of zijn het toch vooral bevlogen jongeren en ouderen met meer tijd en middelen (soms zelfs teveel tijd heb ik het gevoel)?
In hoeverre zou de raadsvergoeding omhoog moeten in jouw ogen opdat het wel te combineren is met werk en gezin, dusdanig dat je bijv. een dag minder kan gaan werken (en de voorbereidingen niet alleen maar in de avonduren te doen)? Die raadsvergoeding is die trouwens onbelast of moet je die bij je inkomen optellen en hou je daar in de praktijk nog maar 48% van over (of nog minder als je precies in de sweet-spot van inkomensafhankelijke zorgpremie etc. zit)?
Ik ben zelf 42, heb geen kinderen, wel een partner, hond, twee kippen en een kat
De vergoeding omhoog zou wel helpen ja. Dat zou het toch makkelijker maken. Ik zou namelijk het liefst drie dagen gaan werken zodat ik twee dagen per week me kan storten op het raadswerk. Dan zou ik er echt veel meer uit kunnen halen, ook voor de mensen in de gemeente. Dan zou ik meer toe komen aan mensen opzoeken, verenigingen bezoeken, etc etc. Dat zou geweldig zijn. Maar dan zou de bijdrage toch wel fors omhoog moeten vrees ik. Ik wil best geld inleveren maar er zijn ook wel grenzen.
Het bedrag dat ik noemde is netto. Dus daar is al de belasting vanaf. Bruto is het iets van 950. Nou moet ik wel zeggen dat het waarschijnlijk uiteindelijk netto nog lager is in mijn geval omdat het zeer waarschijnlijk in de 52% schaal terecht gaat komen. Dat is voor mijn boekhouder aan het einde van het boekjaar... Maar dat is puur omdat ik ZZP'er ben met een prettig tarief.
Helder, bedankt.zaphod_b schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:08:
[...]
In 2022. Wij zitten dus nu voor 6 jaar.
Overigens was dit een keuze van de vorige twee gemeenteraden. Als ze hadden gewild hadden we ook nu mee kunnen doen, maar dan hadden we drie keer achter elkaar telkens binnen twee jaar verkiezingen gehad en men vond dat niet goed voor de rust en continuiteit van het bestuur. Ik snap die keuze, maar vind het ook wel weer jammer. Het is nogal dubbel, voor beide kanten is iets te zeggen.
P.S. bovenstaande geldt bij elke gemeentelijke fusie, dit is landelijk wetgeving. Je hebt als gemeenteraad binnen die wet de ruimte om 1x over te slaan als dat door de raad verstandiger wordt geacht.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
Zie je wel mensen waarvan de partner ook een volledige baan heeft, want ik kan me zo voorstellen dat er een hoop flexibiliteit wordt verwacht van de achterwacht. Een kleine parttime baan is veel makkelijker lijkt me zo, ik kan het me in ieder geval hier thuis met de kinderen niet voorstellen terwijl ik als zelfstandige redelijk flexibel ben in mijn uren en mede door het mooie tarief qua geld het wel zou kunnen missen.zaphod_b schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 12:29:
Het is te combineren en gelukkig zie je in onze raad ook mensen in het 'spitsuur van het leven' zoals je het mooi noemt. Dit zijn wel vrijwel altijd mensen met een partner zodat er thuis wat door de partner kan worden opgevangen. Het is ook wel te combineren, maar je zult denk ik wel echt minder moeten kunnen werken en minstens een flexibele werkgever moeten hebben. Want je moet ook wel eens overdag ergens naartoe of op een middag eerder van je werk weg om op tijd in het gemeentehuis te zijn voor iets.
Heel herkenbaar, maar eigenlijk is het gewoon een vrijwilligersbaan als ik het zo mag samenvatten (absoluut niet vervelend bedoeld).Het bedrag dat ik noemde is netto. Dus daar is al de belasting vanaf. Bruto is het iets van 950. Nou moet ik wel zeggen dat het waarschijnlijk uiteindelijk netto nog lager is in mijn geval omdat het zeer waarschijnlijk in de 52% schaal terecht gaat komen. Dat is voor mijn boekhouder aan het einde van het boekjaar... Maar dat is puur omdat ik ZZP'er ben met een prettig tarief.
Ja, die zie je wel.hoevenpe schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:13:
[...]
Zie je wel mensen waarvan de partner ook een volledige baan heeft
<knip>
Heel herkenbaar, maar eigenlijk is het gewoon een vrijwilligersbaan als ik het zo mag samenvatten (absoluut niet vervelend bedoeld).
En ja, het is een vrijwillige functie met een matige onkostenvergoeding
Maar eh mensen: maak je wat minder druk om Sylvana of de PVV zou ik zeggen en ga eens goed kijken naar wat er in jouw gemeente speelt. Dat landelijke geschreeuw is allemaal interessant, maar het gaat volgende week om lokale zaken zoals:
- voldoende woningen voor iedereen
- betaalbare en bereikbare zorg voor iedereen
- groenbeleid
- duurzaamheid
- parkeerbeleid (in veel gemeenten een gedoe)
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Verdiep je daar in en probeer een voor jou goede keuze te maken. Veel succes!
[ Voor 37% gewijzigd door zaphod_b op 16-03-2018 14:28 ]
Succes!
[ Voor 3% gewijzigd door zaphod_b op 16-03-2018 14:33 ]
Wij hebben er net 10 betaalbare woningen bij gekregen in het dorp. En er komen nog 7 nieuwe betaalbare woningen bij.
Met een vanaf prijs van 1.2 miljoen euro voor de koopwoningen en 2500 per maand huur, hebben ze het toch goed voor elkaarIk ben dan ook meer dan tevreden dat we gezamenlijk de intentie hebben om midden in het oude dorp zulke mooie, duurzame en betaalbare huurwoningen te willen realiseren.
Wat ik me nog af zat te vragen: moet je als kleine fractie overal een mening over hebben of kan je ook op onderwerpen je verdiepen en op andere vlakken je aansluiten bij de meerderheid of blanco stemmen? Het lijkt me onmogelijk om overal een goed onderbouwde mening over te hebben namelijk...
Niks moethoevenpe schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:41:
@zaphod_b
Wat ik me nog af zat te vragen: moet je als kleine fractie overal een mening over hebben of kan je ook op onderwerpen je verdiepen en op andere vlakken je aansluiten bij de meerderheid of blanco stemmen? Het lijkt me onmogelijk om overal een goed onderbouwde mening over te hebben namelijk...
Je kunt er uiteraard voor kiezen om je te focussen op bepaalde beleidsterreinen en bij andere onderwerpen je wat meer op de achtergrond te houden. Dat is wel een gangbare tactiek om als kleine fractie het behapbaar te houden.
Wat ook kan is dat je op de achtergrond veel actieve leden hebt van je partij die met je mee lezen, stukken voorbereiden etc. Dan bedenk je dus niet zelf altijd alles maar heb je mensen die je daarbij helpen. Slim delegeren zeg maar.
Er zijn zo wel verschillende strategieen. Ik heb ook wel gezien dat mensen het uit de losse pols deden zonder de stukken goed te lezen. Dat leverde leuk en humoristisch theater op hoor, maar ik zou me als kiezer op die club toch belazerd voelen.
Eigenlijk ben je je telkens aan het afvragen: hoeveel tijd wil ik hierin steken, hoe belangrijk vind ik dit, wat kan ik hier politiek wel of niet mee bereiken?
Dat lijkt me eerlijk gezegd nog het lastigste: als het een onderwerp betreft waar je interesse ligt dan is het niet zo moeilijk om tijd vrij te maken, maar als het je echt niet 'boeit' dan lijkt het me een lijdensweg.zaphod_b schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:46:
Eigenlijk ben je je telkens aan het afvragen: hoeveel tijd wil ik hierin steken, hoe belangrijk vind ik dit, wat kan ik hier politiek wel of niet mee bereiken?
Zie je veel verloop om je heen of zijn het toch mensen die heel vasthoudend zijn en al meerdere keren op de lijst gestaan hebben?
De meeste kleinere facties hebben toch ook fractieleden die niet in de raad zitten maar wel in een of meer raadscommissies zitten om de raadsleden te ontlasten? Of haal ik ergens dingen door elkaar?zaphod_b schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:46:
[...]
Niks moet.
Je kunt er uiteraard voor kiezen om je te focussen op bepaalde beleidsterreinen en bij andere onderwerpen je wat meer op de achtergrond te houden. Dat is wel een gangbare tactiek om als kleine fractie het behapbaar te houden.
Wat ook kan is dat je op de achtergrond veel actieve leden hebt van je partij die met je mee lezen, stukken voorbereiden etc. Dan bedenk je dus niet zelf altijd alles maar heb je mensen die je daarbij helpen. Slim delegeren zeg maar.
Er zijn zo wel verschillende strategieen. Ik heb ook wel gezien dat mensen het uit de losse pols deden zonder de stukken goed te lezen. Dat leverde leuk en humoristisch theater op hoor, maar ik zou me als kiezer op die club toch belazerd voelen.
En ja, veel fracties maken gebruik van dit soort mensen. Zeker voor kleine fracties zijn ze onmisbaar, anders kom je echt nergens aan toe.
Sja en @hoevenpe je hebt gelijk, soms is het zuur om je door iets heen te worstelen dat je eigenlijk niet zo boeit. Gelukkig hoef je niet alles tot op alle details te lezen, want ook in welke mate je het detail in duikt is een politieke keuze.
Het grappige is dat in enschede, dit voor de komende raads periode is neergesabeld door het huidige presidium.Coffeemonster schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:03:
[...]
De meeste kleinere facties hebben toch ook fractieleden die niet in de raad zitten maar wel in een of meer raadscommissies zitten om de raadsleden te ontlasten? Of haal ik ergens dingen door elkaar?
https://www.tubantia.nl/e...aks-alleen-voor~a7b519eb/
Ik heb er ook wel eens over nagedacht en volg de politiek wel enigszins, maar ik zie in die zin wel op tegen de tijd die 't zal kosten
Zie https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2017-65521.html voor alle tarieven per inwoneraantal.hoevenpe schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:12:
Is wethouder wel een goed betaalde fulltime baan trouwens? Of speelt daar dezelfde problematiek?
Pffff, dat vind ik zeer ondemocratisch! Zo geef je eenmansfracties aanzienlijk minder macht. Ik snap het dilemma wel van de vele afsplitsingen, maar dit moet je zo niet willen lijkt me!Jos_V schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:12:
[...]
Het grappige is dat in enschede, dit voor de komende raads periode is neergesabeld door het huidige presidium.
https://www.tubantia.nl/e...aks-alleen-voor~a7b519eb/
Interessant, ook wethouder zijn van een middelgrote gemeente is dus geen vetpot. Je kunt er goed van rondkomen maar niet meer dan dat.Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:29:
Zie https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2017-65521.html voor alle tarieven per inwoneraantal.
Aanvullend: Wethouder worden moet je ook echt niet voor de centen doen maar omdat je hart voor de zaak hebt. Het is keihard werken als je het goed wilt doen en je krijgt daar een redelijk inkomen voor, maar het is geen "zakkenvullerij" zoals sommigen wel eens denken...Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:29:
[...]
Zie https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2017-65521.html voor alle tarieven per inwoneraantal.
Ze zijn er nog, maar niet veel:Señor Sjon schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:35:
Mwoah, 4669 + 8,3% eindejaarsuitkering voor wethouder in een gehucht tot 8k inwoners (zijn die er nog?) is niet zo beroerd. Met alle gemeentelijke samenvoegingen ga je al snel over de 6-7k/maand.
Wikipedia: Tabel van Nederlandse gemeenten
Het is niet slecht, maar voor een middelgrote gemeente kom je rond 2-3x modaal uit en dat is gezien het werk en de verantwoordelijkheid niet echt veel.
Zeker als je dit soort verhalen leest, gemeentepolitiek is op sommige plaatsen echt geen ongevaarlijke taak:Roenie schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:49:
Is niet superveel toch.
Bedreigde burgemeester moet ‘24 uur per dag’ op zijn hoede zijn
Houben: „Tijdens de bewuste vergadering reden de mensen die in beeld waren als mogelijke daders van de brandstichting met de auto rond het gemeentehuis, met de middelvinger omhoog. Op advies van de bewaking, die dat zag, is toen ook maar afgezien van een borrel van de raadsleden in de kroeg na afloop van de bijeenkomst.” Er liggen inmiddels grote stenen voor het stadhuis. „Zodat iemand niet met een Hummer de raadszaal kan binnenrijden. Ondertussen hebben beveiligingsexperts de huizen van gemeentebestuurders en een aantal ambtenaren bekeken en die zijn op hun advies aangepast.
Ik denk dat je dat A- als Wethouder absoluut niet moet doen (en het mag vaak ook niet) en B- denk ik dat je daar echt niet rijk van wordt, tenzij je aan corruptie gaat doen. Dat laatste is in NL erg lastig aangezien we daar met z'n allen erg goed op letten. Het gebeurt wel, zie gevallen in Limburg, maar het is in ons land gelukkig behoorlijk zeldzaam.Roenie schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 15:49:
Is niet superveel toch. Ik denk dat de wethouder meer binnenhaalt door creatief in het grijze of zwarte circuit zijn relaties te kiezen en te verzorgen.
Het gaat er als Wethouder, en als raadslid en als burgemeester, echt om om *elke schijn van belangenverstrengeling* te vermijden. Bij twijfel niet oversteken.
Ik had het juist over corrptie, maar wilde dat woord niet gebruiken.zaphod_b schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:27:
[...]
Ik denk dat je dat A- als Wethouder absoluut niet moet doen (en het mag vaak ook niet) en B- denk ik dat je daar echt niet rijk van wordt, tenzij je aan corruptie gaat doen. Dat laatste is in NL erg lastig aangezien we daar met z'n allen erg goed op letten. Het gebeurt wel, zie gevallen in Limburg, maar het is in ons land gelukkig behoorlijk zeldzaam.
Het gaat er als Wethouder, en als raadslid en als burgemeester, echt om om *elke schijn van belangenverstrengeling* te vermijden. Bij twijfel niet oversteken.
Het salaris is voor de hoeveelheid gezeik niet veel en met corruptie is veel meer te verdienen.
Alleen kom je daar in NL zo goed als zeker niet mee weg.Roenie schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 17:47:
Het salaris is voor de hoeveelheid gezeik niet veel en met corruptie is veel meer te verdienen.
Dat kun je niet weten want die zaken raken natuurlijk niet bekendzaphod_b schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 18:21:
[...]
Alleen kom je daar in NL zo goed als zeker niet mee weg.
Van Rey?Roenie schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:05:
Dat kun je niet weten want die zaken raken natuurlijk niet bekend
Gelukkig bestaat er nog zoiets als wetenschap dat hier onderzoek naar doet enzo...Roenie schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 10:05:
[...]
Dat kun je niet weten want die zaken raken natuurlijk niet bekend
We doen het nog steeds goed, maar wel minder goed dan in het verleden. Wel reden tot zorg dus.
Maar goed, dit lijkt me een beetje los staan van je motivatie om wel of niet de gemeenteraad in te gaan. Als je corrupte motieven hebt dan ga je maar eens ff flink een tijdje in de hoek staan en er nog eens goed over nadenken..
Waar slaat dat nu weer op. Ga er zelf in staan. Of heb je het over wethouders en niet over mij?zaphod_b schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 11:24:
[...]
Gelukkig bestaat er nog zoiets als wetenschap dat hier onderzoek naar doet enzo...
We doen het nog steeds goed, maar wel minder goed dan in het verleden. Wel reden tot zorg dus.
Maar goed, dit lijkt me een beetje los staan van je motivatie om wel of niet de gemeenteraad in te gaan. Als je corrupte motieven hebt dan ga je maar eens ff flink een tijdje in de hoek staan en er nog eens goed over nadenken..
Punt is dat een slechte betaling van politici het aantrekkelijker maakt om op andere manieren de verdiensten op te krikken. Dus gewoon goed betalen dat soort functies.
Discussie over de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart kan in De gemeenteraadsverkiezingen 2018