• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter

De gemeenteraadsverkiezingen 2026

Datum: 18 maart 2026
Inleiding
De gemeenteraadsverkiezingen staan alweer bijna voor de deur, nu de landelijke verkiezingen achter de rug zijn en het kabinet geïnstalleerd zal de focus in de media en politiek zich langzaam gaan verleggen naar plaatselijke politiek.
Bronnen en informatie
De website van ProDemos bevat informatie over de gemeenteraadsverkiezingen:
Gemeenteraadsverkiezingen
De website van de kiesraad bevat informatie over procedures rondom de verkiezingen:
Gemeenteraden
Wikipedia heeft een pagina over de aanstaande verkiezingen:
Nederlandse gemeenteraadsverkiezingen 2026
Stemwijze
Er wordt nog steeds gestemd met potlood, de procedure staat hier beschreven:
Hoe kan ik stemmen bij verkiezingen?
Stemmen in het buitenland
Als een Nederlandse kiezer in het buitenland verblijft, kan hij alleen stemmen voor de gemeenteraadsverkiezing als hij (nog) staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). (bron)
Bent u in het buitenland tijdens verkiezingen voor Provinciale Staten, waterschappen of gemeenteraad? Dan kunt u alleen bij volmacht uw stem uitbrengen. Per brief stemmen vanuit het buitenland is bij deze verkiezingen niet mogelijk. (bron)
Informatie over de procedure bij volmacht stemmen.
Relevante andere topics op GoT
Voor de algemene Nederlandse (landelijke) politiek hebben we natuurlijk:
De Nederlandse politiek 2026: regeerakkoord
Ervaringen met kandidaatstelling gemeenteraad:
Ervaringen met verkiesbaar stellen en deelname gemeenteraad
Problemen door decentralisatie naar gemeentes:
Decentralisatie en bezuinigingen: gemeentes in geldnood

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:18
6 partijen om uit te kiezen hier. CDA, SP van de landelijke partijen. 3 lokale partijen waarvan er 1 voorheen 50plus was. En dan een nieuwkomer die zich Centrum Rechts noemen, waarvan de eerste zin in het programma is geen AZC, lees je het verder dan zie je dat het gewoon een FvD cloon partij is, maar zich zo niet durft te noemen. Waarom doen dit soort extreem rechtse partijen dat?

Maar goed anyhow, goed lopende gemeente waar een minderheid zich uitspreekt tegen een AZC, tot varkenskoppen in het verleden aan toe. Veel schreeuwers maar als je kijkt naar de samenstelling van de huidige gemeenteraad is het merendeel wel verstandig genoeg. Hopelijk blijft dat zo.

Untappd: Louwke80

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-03 15:58
Hier 11 partijen (!?) Op een gemeente van zo'n 35.000 inwoners. Eigenlijk te gek voor woorden.

Veel 'populistische' partijen waarbij het vooral een lokale schreeuwer/horeca-/vastgoedbobo is die wat lemmings familie volgers kan vinden, en daarna de aankomende 4 jaar elke week stukjes in het lokale suffertje kan schrijven om te zeggen hoe *$#&$ alles wel niet is. DOOR HUNNIE!!!11

Gelukkig wordt alles de aankomende 4 jaar beter, want we hebben nú een echte FVD, want de vorige FVD was naar BVNL afgesplitst, welke weer afsplitste van BVNL en voor zichzelf een andere partij begon, dus heeft BVNL weer een nieuwe BVNL opgericht en de FVD heeft weer een nieuwe FVD opgericht. De voormalig BVNL'er is volgens mij weer naar de VVD gegaan.

Zojuist nog even de stemwijzer gedaan, als dit nou de onderwerpen zijn die bij ons spelen is het toch wel armoe troef.
Ergens wordt ik toch steeds meer voorstander van het oorspronkelijke idee (van Remkens?) om gewoon alle gemeentes minimaal 100k groot te maken. Scheelt tig hobbyprojectjes en kunnen 'we' ons gewoon weer focussen op de zakkenvullers in Den Haag. #wishfullthinking #naïef

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-03 10:06
Hier ook een berg lokaal grut. Meerderheid van de partijen. Ik ben er niet per se tegen, maar na die CDA truukjes in de waterschapsverkiezingen ben ik zeer. huiverig. In de stemwijze komen ze ook niet bovendrijven, dus dat scheelt ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03 18:01
Hier 7 partijen (stad met 37k inwoners) waarvan 1 lokaal uiterst rechts en een lokale ouderen partij. De rest zijn lokale afdelingen van landelijke partijen, maar tegelijk; die landelijke partijen zijn ook lokaal. Een gemiddelde VVD-kandidaat is niet minder stadsgenoot dan een kandidaat van een lokale partij.

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:28
Hier in Rotterdam gaat het spannend worden tussen rechts en links.
Huidige coalitie = Leefbaar Rotterdam ,VVD, D66 en denk.
Leefbaar komt in de nieuwe peiling uit op negen tot tien zetels, GroenLinks-PvdA en D66 allebei op acht tot negen zetels.
https://www.ad.nl/rotterd...amse-driestrijd~ad3f4477/

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Taedium schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:07:
Ergens wordt ik toch steeds meer voorstander van het oorspronkelijke idee (van Remkens?) om gewoon alle gemeentes minimaal 100k groot te maken. Scheelt tig hobbyprojectjes en kunnen 'we' ons gewoon weer focussen op de zakkenvullers in Den Haag. #wishfullthinking #naïef
Ik woon in een 100+k gemeente, zelfde gezeik hoor.

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-03 15:58
Skyaero schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:02:
[...]

Ik woon in een 100+k gemeente, zelfde gezeik hoor.
Ik maak me dan ook geen illusies hoor. Gezeik op/over de politiek is van alle tijden. En we moeten toch iets doen om anderen de schuld te geven van (veel) dingen die we zelf ook kunnen doen.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik dacht ik vul de stemwijzer van ProDemos ook eens in. Maar de keren dat de ene partij bij Ja staat en de andere bij Nee, met uiteindelijk een motivering die op hetzelfde neer komt, helpt niet bepaald.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
toolkist schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:54:
Ik dacht ik vul de stemwijzer van ProDemos ook eens in. Maar de keren dat de ene partij bij Ja staat en de andere bij Nee, met uiteindelijk een motivering die op hetzelfde neer komt, helpt niet bepaald.
Is dit niet een bekend probleem van deze stemwijzers.

Tijdelijke huisvesting middels containerwoningen
A) Ja! woningnood is een probleem
B) Nee! Structurele oplossingen zijn benodigd

Je moet eigenlijk door de "stemverklaringen" gaan om te kunnen concluderen of de voor- of tegenstem nu passend is bij hetgeen je zelf vindt. Het laagdrempelig even een vragenlijst invullen en daar op je keuze baseren ( en ik zeg niet dat je dat doet ) kan nogal de verkeerde verwachting creeeren.

Het ergerlijke is dat men dit ook lijkt te gebruiken als middel:

één stelling "De asielopvang in onze gemeente moet zo snel mogelijk sluiten"

Vrijwel alle partijen oneens, want houden aan gemaakte afspraken, een deel vind dat er meer moet gebeuren. één partij is het eens met de stelling - de VVD in dit geval - de stelt:
We hebben in de vergunning voor de opvanglocatie aan het [...] een eindtijd van 2(+1) jaar op laten nemen. Voor ons betekent dit, ongeacht of de spreidingswet dan nog van kracht is, geen automatische voortzetting van deze opvanglocatie
Geeft vooral vragen over de interpretatie. Zo snel mogelijk? is dat morgen of aan het einde van het contract? Is dat per definitie opzeggen of kan je ook verlengen? In ieder geval klinkt het eens zijn met deze stelling wat anders dan "geen automatische voorzetting van".

[ Voor 35% gewijzigd door Napo op 23-02-2026 16:22 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wellicht, maar dat maakt ze uiteindelijk gewoon totaal nutteloos terwijl ze wel de indruk geven een zinvolle uitkomst te geven.
Kun je net zo goed een matrix maken met ene as allle partijen, andere as alle vragen, en dan per vraag het vakje aankruisen wat je het beste antwoord vindt.

• Napo
  • Niet online
toolkist schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:19:
Wellicht, maar dat maakt ze uiteindelijk gewoon totaal nutteloos terwijl ze wel de indruk geven een zinvolle uitkomst te geven.
Kun je net zo goed een matrix maken met ene as allle partijen, andere as alle vragen, en dan per vraag het vakje aankruisen wat je het beste antwoord vindt.
Men zou zich bewust moeten zijn dat er nogal wat nuance kan zitten in een antwoord. Eens dat de tool dat niet optimaal laat zien waardoor je effectief niets met de uitkomst kan als je de overwegingen niet meeneemt. Daar mag mijns inziens echt wel een grotere disclaimer bij ( en ProDemos mag wat dat betreft ook wel enige zorg dragen dat eens/oneens consistenter wordt ingevuld met het risico van politieke sturing )

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Napo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:17:
[...]

Is dit niet een bekend probleem van deze stemwijzers.
Of erger:

Moeten de kosten/belasting op X omhoog met 5%
  • Nee, het moet minder
  • Nee, het zou hoger moeten
Maar beide worden in 1 Nee antwoord gevangen

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-03 12:44
Oh, in de stemwijzer voor Nijmegen stond iets over het verbieden van zonnepanelen op landbouwgrond.
Partij A is voor, want Nijmegen heeft geen landbouwgrond.
Partij B is tegen, want Nijmegen heeft geen landbouwgrond.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Of de OZB moet hetzelfde blijven. Bedoelen ze dan de opbrengst, of het percentage?

Dat maakt nogal wat uit. En ja de antwoorden van de partijen gingen ook alle kanten uit bij ja en nee.
En dat was wel bij meer vragen zo, overigens was de verantwoording van de antwoorden van de partijen vaak ook echt heel slecht. Gewoon nietszeggende oneliners zonder enige inhoud.

Toch kwam ik wel uit bij de partij waar ik me het meest thuis voel :)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:21
Ik sta zelf op de kieslijst in mijn gemeente. Naar alle waarschijnlijkheid niet op een plaats die ook verkozen gaat worden. Hier in de gemeente was de afgelopen periode een lokale partij de grootste, maar die is uit elkaar geklapt, met weggestuurde wethouders en al. Nu zijn het (weer) 2 aparte partijen die net doen alsof zij de oplossing zijn voor de problemen die ze zelf (mede) hebben veroorzaakt.

In zijn algemeenheid ligt het niveau redelijk laag is tot nu toe mijn conclusie. Het lijkt vooral om lokaal netwerk te gaan. Inhoud lijkt niet de voornaamste drijver voor de keuze van mensen. Lijkt net echt, die lokale politiek.. :+

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:48
Superman schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:55:
Hier in Rotterdam gaat het spannend worden tussen rechts en links.
Huidige coalitie = Leefbaar Rotterdam ,VVD, D66 en denk.

[...]

https://www.ad.nl/rotterd...amse-driestrijd~ad3f4477/
En in Rotterdam is het volgens hun posters "Leefbaar of links", dus ik ga maar links stemmen.

• Superman
Transportman schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:15:
[...]

En in Rotterdam is het volgens hun posters "Leefbaar of links", dus ik ga maar links stemmen.
Persoonlijk wil ik geen links omdat ze plannen hebben om Rotterdam Airport te sluiten. Zelf hoop ik dat tenminste VVD denk of leefbaar in coalitie komt, LR en VVD zullen het niet sluiten vanwege "banen" en Denk vanwege hun achterban die naar Marokko of Turkije vliegen. Schiphol gaat ook langzaam krimpen en dan kan dit ook niet erbij.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:58
In Amsterdam doen deze keer maar liefst 35 partijen mee. 🥴
https://www.at5.nl/artikelen/236859/35-verkiesbare-partijen-op-de-lijst-wie-heeft-daar-eigenlijk-wat-aan

Op deze website zijn de programma's van de meeste hiervan bijeen gesprokkeld (de teller staat op 22).
https://rolfuhlhorn.amsterdam/verkiezingsprogrammas-gemeenteraadsverkiezingen-amsterdam-2026-2030/

De meeste van die nieuwe kleintjes hebben in hun programma wel iets staan over een onderwerp waar een gemeenteraad helemaal niet over gaat, zoals over buitenlands of landelijk beleid, of iets anti-rechtsstatelijks zoals het verminderen van het aantal demonstraties.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:48
Superman schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 02:36:
[...]

Persoonlijk wil ik geen links omdat ze plannen hebben om Rotterdam Airport te sluiten. Zelf hoop ik dat tenminste VVD denk of leefbaar in coalitie komt, LR en VVD zullen het niet sluiten vanwege "banen" en Denk vanwege hun achterban die naar Marokko of Turkije vliegen. Schiphol gaat ook langzaam krimpen en dan kan dit ook niet erbij.
Rechts zaait alleen maar verdeeldheid en kunnen we wat mij betreft missen als kiespijn op alle niveaus.

Wat betreft het vliegveld, dat heb ik geen hele sterke mening over, ik heb er zelf niet direct last van, maar voor het milieu en de mensen die rond de vliegroutes wonen zou het beter zijn als die sluit. "Banen" of de inkrimping van Schiphol zie ik niet als redenen om hem open te houden, zeker als de krimp van Schiphol eigenlijk teniet wordt gedaan door het openen van Lelystad. En als vliegen dan duurder wordt, dat is niet per se slecht, vliegen is nu te goedkoop omdat schade grotendeels wordt afgewenteld op de samenleving.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-03 09:41
Even kijken ik kan nog niet wat de partijen zijn maar we hebben nu: 4 lokaal, 1tje is in 1 klap de tweede bij de vorige verkiezingen geworden. Maar is eigenlijk best populistisch, en 1 is een partij die volgens mij al 20 jaar 1 zetel haalde, maar die is nu bij de populisten aan gesloten. Wat wel opvallend is want de populisten zijn toch meer uit de rechterhoek terwijl deze man een afsplitsing van de SP was en meestal wel sociaal was.
Dan hebben nog 4 landelijke GLPVDA, daarmee heeft GroenLinks hier ook binnen gekomen , CDA, VVD, D66 voor 2022 was er geen D66 maar wel de sp meestal goed voor 2 zetels maar die hebben zichzelf hier “opgeheven”.
Gemeente heeft meer dan 20000 inwoners.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Als yup ben ik eigenlijk best tevreden over de politiek in mijn zeer progressieve stad. Ik zal stemmen om de status quo te behouden.

Meer benieuwd naar de resultaten in mijn thuisstad - Ik vermoed dat de lokale partijen (die historisch vrij sterk zijn) wat gaan inleveren op de zeer rechtse partijen. Er is veel moddergooien, kritiek en onvrede op de coalitie, die het wat mij betreft het zo slecht nog niet deed. Maar ik snap best wel dat er onvrede is; de gemeente bestaat uit 2 stadjes van vrijwel identieke grootte (met wat kerkdorpen eromheen) en geld lijkt niet voorhanden. En wordt er wat geïnvesteerd in 1 stad, dan voelt de andere stad zich benadeeld.

Het is toch wat.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:30
18 (!) partijen in mijn stad van 160.000 inwoners (drie staan niet in de kieskompas). Waarvan 6 lokale partijen.
Keus genoeg zou je zeggen. Of toch niet? Ik sta weer eens in de woestijn met mijn rechts-progressieve opvattingen. Tijd om zelf maar eens de politiek in te gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL3tcgdEFAiMjnEELyLfuIp3A6g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6KbubwuzgYmOL5V12HiootUM.png?f=user_large

gelukkig ben ik wel consequent

• Superman
dixet schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:12:
18 (!) partijen in mijn stad van 160.000 inwoners (drie staan niet in de kieskompas). Waarvan 6 lokale partijen.
Keus genoeg zou je zeggen. Of toch niet? Ik sta weer eens in de woestijn met mijn rechts-progressieve opvattingen. Tijd om zelf maar eens de politiek in te gaan?

[Afbeelding]

gelukkig ben ik wel consequent
Nou dan moet je kiezen tussen D66 of BBB :)

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-03 19:40
Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik niet ga stemmen. Afgelopen weekend de stemwijzer ingevuld en van de 30 stelling vond ik er minstens 28 totaal oninteressant en raakt mij op geen enkele manier.

• Napo
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:39:
Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik niet ga stemmen. Afgelopen weekend de stemwijzer ingevuld en van de 30 stelling vond ik er minstens 28 totaal oninteressant en raakt mij op geen enkele manier.
Je gaat niet stemmen omdat de stellingen in het StemWijzer je niet interesseren?

De stellingen die StemWijzer zijn wellicht over zaken die momenteel spelen maar het is niet zo dat er niet meer standpunten zijn die een partij kan hebben voor de specifieke gemeente. Daar zit uiteindelijk ook wel een belangrijke rol, je niet blindstaren op een faciliterend edoch beperkt middel maar vanuit dat startpunt verder kijken naar de gemeentelijke politiek en waar wél impact voor jou zou zitten.

• Napo
  • Niet online
PWM schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:26:
[...]

Of erger:

Moeten de kosten/belasting op X omhoog met 5%
  • Nee, het moet minder
  • Nee, het zou hoger moeten
Maar beide worden in 1 Nee antwoord gevangen
Dat is inderdaad een nog problematischer manco van het middel. Daarom is het ook zo essentieel dat men de stemverklaring meeneemt zodat je ook weet waarom ze het eens of oneens zijn. Probleem daarvan is dat het middel - de StemWijzer - dan wel meer tijd in neemt dan dat het op 30 vragen een/oneens te antwoorden en je kan je daarbij afvragen of men - die leunt op de StemWijzer - zit te wachten op net wat meer tijd stoppen in het zoeken naar een partijd ie zo goed mogelijk past bij zijn/haar standpunten.

Uiteindelijk kan je voor elke stelling wel een omgekeerd antwoord geven die alsnog binnen het gewenste vlak past juist op de manier die je laat zien. Ga extremer, interpreteer het anders, onderbouw het anders en tada je hebt een manier om te stellen dat de partij toch echt wel eerlijk de stemwijzer heeft gevoedt.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Cyphax

Moderator LNX
Ik begrijp je wel, ik heb dat zelf ook bij veel stellingen, maar dat is meer een gebrek van die kieswijzers. Ik kijk zelf minder naar welk antwoord ik wil geven en meer naar welke antwoorden de partijen hebben gegeven. Vaak geeft dat die stellingen ook meer vorm.

Maar ik vermoed dat je over het algemeen ook wel dezelfde partij kunt stemmen als landelijk. Uiteindelijk is niet stemmen natuurlijk ook een optie maar ergens is dat wel weer jammer natuurlijk.

Saved by the buoyancy of citrus

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Kieslijst Amersfoort

D66 en GL/PvdA komen met een lijst van 50 kandidaten aanzetten. Fun Facts:
- Amersfoort heeft maar 39 raadsleden.
- Op dit moment zijn D66 en GL de twee grootste partijen met 6 zetels in de raad.
- In het AD Lezerspanel scoort de Amersfoortse gemeenteraad een 2,6, het slechts van alle gemeenten met een betrouwbare opkomst.
- Drie keer raden wie er in de coalitie/B&W zitten: D66 en GL.

Aan ambitie geen gebrek zullen we maar zeggen...

• Robkazoe
  • Nu online
Groot kans dat ik blanco ga stemmen. In de huidige B&W zitten: D66, GL, CDA, PvdD en CU.

Voor alle grote dossiers hier in de regio hebben ze het compleet verkeerd aangepakt. Voor mij is het vertrouwen compleet geschaad door de huidige coalitie. Dan zou je nog kunnen zeggen, stem lokaal. Maar voor veel van de grote dossiers is ook veel geld nodig vanuit de provincie of landelijke overheid. Dat zie ik een lokale partij niet zo snel los lobby-en bij de hogere overheden. De huidige B&W-partijen hebben daar overigens ook geen potten in kunnen breken.

Dus tja, wie gaat de uitdagen nu echt aanpakken? Ik weet het niet...

Mijn hoop:
- 40% opkomst
- Van de 40% die gestemd hebben, 20% minimaal blanco of ongeldig (procent, niet procentpunt)
- Huidige coalitiepartijen die minimaal halveren.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:05
Robkazoe schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:19:
Kieslijst Amersfoort

D66 en GL/PvdA komen met een lijst van 50 kandidaten aanzetten. Fun Facts:
- Amersfoort heeft maar 39 raadsleden.
- Op dit moment zijn D66 en GL de twee grootste partijen met 6 zetels in de raad.
- In het AD Lezerspanel scoort de Amersfoortse gemeenteraad een 2,6, het slechts van alle gemeenten met een betrouwbare opkomst.
- Drie keer raden wie er in de coalitie/B&W zitten: D66 en GL.

Aan ambitie geen gebrek zullen we maar zeggen...
Zou het niet vooral zijn zodat veel mensen een bekende uit hun omgeving op de lijst hebben staan en dus sneller geneigd zijn te gaan stemmen en als ze stemmen op die bekende te stemmen? Dat heeft zeker in de gemeentepolitiek met een veel kleiner aantal stemmen invloed. In Amersfoort was de kiesdeler ca. 1.800. En als de 7e partij in de raad 28 stemmen meer had gehad en de rest ongewijzigd hadden ze een zetel meer gehad, ten koste van GroenLinks.

En dat zou je best wel eens kunnen bereiken met een veel langere lijst

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:44
rik86 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:48:
[...]

Zou het niet vooral zijn zodat veel mensen een bekende uit hun omgeving op de lijst hebben staan en dus sneller geneigd zijn te gaan stemmen en als ze stemmen op die bekende te stemmen? Dat heeft zeker in de gemeentepolitiek met een veel kleiner aantal stemmen invloed. In Amersfoort was de kiesdeler ca. 1.800. En als de 7e partij in de raad 28 stemmen meer had gehad en de rest ongewijzigd hadden ze een zetel meer gehad, ten koste van GroenLinks.

En dat zou je best wel eens kunnen bereiken met een veel langere lijst
Ik moet bekennen dat ik eerder op een persoon stem die ik ken en vertrouw dan op het perfecte lokale peogramma.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59
Robkazoe schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:19:
Dat heeft natuurlijk alles te maken met het parkeerbeleid.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-03 10:45
Tja Amersfoort, het is niet goed of het deugt niet. Op een of andere manier denkt Feestboek dat ik in Amersfoort woon, dus krijg alle ellende mee, en vooral de commentaren, man man wat een drek.
Parkeren is een probleem omdat er te veel auto's zijn, betaald parkeren verlaagt de druk van binnenstadsbezoekers die niet willen betalen voor het parkeren. Als ze de parkeertarieven verlagen moet de WOZ belasting omhoog, kortom, of je wordt door de hond, of door de kat gebeten ;-)

In mijn gemeente voor het eerst bij een verkiezingsavond geweest in het dorpshuis, was best interessant, viel me vooral op dat de standpunten maar marginaal uit elkaar liggen. Mijn eigen partij doet niet mee, dus ik stem op de lokale tweelingbroer/zus

• Robkazoe
  • Nu online
Dennis schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:37:
[...]

Dat heeft natuurlijk alles te maken met het parkeerbeleid.
Parkeerbeleid, AZC [1][2], Windmolens[1][2], 30 km/u zones. En gebiedsontwikkeling rond oude Stadhuis lijkt ook een nieuwe splijtzwam te worden. Aan de ene kant zijn huizen hard nodig, aan de kant loopt de stad hopeloos achter op cultuuraanbod naar verhouding van de grootte van de stad. Maar een cultuurtempel gaat ook weer honderden miljoenen euro's kosten, geld wat de gemeente niet heeft. Er zijn ondertussen zoveel pijndossiers. De enige overeenkomst die dit heeft: Slechte communicatie van de gemeente.

Genoeg uitdagingen, tot nu toe weinig oplossingen.

• Robkazoe
  • Nu online
HvdBent schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:22:
Tja Amersfoort, het is niet goed of het deugt niet. Op een of andere manier denkt Feestboek dat ik in Amersfoort woon, dus krijg alle ellende mee, en vooral de commentaren, man man wat een drek.
Parkeren is een probleem omdat er te veel auto's zijn, betaald parkeren verlaagt de druk van binnenstadsbezoekers die niet willen betalen voor het parkeren. Als ze de parkeertarieven verlagen moet de WOZ belasting omhoog, kortom, of je wordt door de hond, of door de kat gebeten ;-)

In mijn gemeente voor het eerst bij een verkiezingsavond geweest in het dorpshuis, was best interessant, viel me vooral op dat de standpunten maar marginaal uit elkaar liggen. Mijn eigen partij doet niet mee, dus ik stem op de lokale tweelingbroer/zus
Als iemand die positief tegen OV aankijkt, vind ik het extra belasten van auto's nog niet eens zo heel erg. Alleen zou ik daar graag ook graag betere alternatieven voor terug zien zoals beter/sneller busvervoer, misschien een eerste tramlijn door de stad heen of forse verbeteringen in/rond het spoor in Amersfoort. En die blijven allemaal uit.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
dixet schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:12:

[Afbeelding]
Opvallend hoeveel anders de positie van partijen is in een andere gemeente. Dit is Alkmaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzh1ys8xPSUJ8jyZJqF6z-prFdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHgC89D6bDLifaiXpwIq9rDF.jpg?f=fotoalbum_large

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:30
Skyaero schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Opvallend hoeveel anders de positie van partijen is in een andere gemeente. Dit is Alkmaar:

[Afbeelding]
Jeetje, dat zijn wel grote verschillen inderdaad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Doti9L2BCFh5-fo-XPKyUL2RQAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7GV7007qh7EQCNWE8gBOWiZC.png?f=user_large

Vooral ChristenUnie, CDA en D66 vallen wel op. Het zou wel interessant zijn om te zien of dat ligt aan de specifieke thema's in het kieskompas per gemeente, of dat er daadwerkelijk zulke verschillen in gedachtengoed zitten tussen de lokale afdelingen van landelijke partijen.

Toont m.i. in ieder geval aan dat je prima zo'n hulpmiddel kan gebruiken, maar zelf bepalen welke thema's je belangrijk vindt en daar de partijprogramma's voor vergelijken toch de beste manier is om tot een keus te komen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik vind het om eerlijk te zijn ook lastig. Ik zie domweg weinig van het gemeentebeleid. Of beter gezegd, wat het beleid in onze stad/gemeente nu onderscheidt van andere gemeentes die andere keuzes maken. Of eigenlijk dat elke gemeente gewoon zijn taken doet en dat het overal gemiddeld wel goed is.
Gemeentelijk beleid is domweg relatief onzichtbaar, op wat wel/geen subsidie geven aan initiatief of club X, door geldgebrek voorziening Y sluiten, of hoogte van de WOZ. Soms een groot project om bijv. een oude gedempte waterweg weer uit te graven voor meer groen en gezelligheid, maar dat zijn ook weer projecten van vele jaren, dus niet echt toe te kennen aan het huidige of nieuwe college.
Onder de streep verandert er weinig.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-03 10:45
Robkazoe schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:42:
[...]

Als iemand die positief tegen OV aankijkt, vind ik het extra belasten van auto's nog niet eens zo heel erg. Alleen zou ik daar graag ook graag betere alternatieven voor terug zien zoals beter/sneller busvervoer, misschien een eerste tramlijn door de stad heen of forse verbeteringen in/rond het spoor in Amersfoort. En die blijven allemaal uit.
D66 wil een "metro" naar Utrecht Wat mij betreft zou het pon lijntje weer door mogen naar Veenendaal, en daar een regionaal treintje op, tussen Amersfoort en Veenendaal pendelen dagelijks duizenden scholieren .
Een aparte buslijn over de ring leverde ook veel gedoe op. Wat mij betreft zou er tussen Amersfoort en Zwolle ook een extra intercitystop in Harderwijk mogen (hoewel ik er niet meer woon)
Nee zoals ik al zei, het is nooit goed voor de Amersfoorters :+
Veel wijken hebben trouwens ook een lage parkeernorm omdat ze nog van voor de opmars van het blik stammen. In Harderwijk had ik ook wel eens een probleem met onze auto omdat onze overburen 4 auto's per adres hadden i.v.m. thuiswonende jongvolwassenen

• Robkazoe
  • Nu online
HvdBent schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:48:
[...]

D66 wil een "metro" naar Utrecht Wat mij betreft zou het pon lijntje weer door mogen naar Veenendaal, en daar een regionaal treintje op, tussen Amersfoort en Veenendaal pendelen dagelijks duizenden scholieren .
Een aparte buslijn over de ring leverde ook veel gedoe op. Wat mij betreft zou er tussen Amersfoort en Zwolle ook een extra intercitystop in Harderwijk mogen (hoewel ik er niet meer woon)
Nee zoals ik al zei, het is nooit goed voor de Amersfoorters :+
Veel wijken hebben trouwens ook een lage parkeernorm omdat ze nog van voor de opmars van het blik stammen. In Harderwijk had ik ook wel eens een probleem met onze auto omdat onze overburen 4 auto's per adres hadden i.v.m. thuiswonende jongvolwassenen
Het metroplan van D66 was al eerder afgeschoten en het opnieuw inbrengen was een dom idee. Elke kilometer aan metro is 8 tot 10 keer zo duur t.o.v. een kilometer tramlijn. Daarnaast hebben we in de provincie Utrecht in geen enkele stad een metro rijden. Met andere woorden: Een onnodig duur plan. Terecht dat alles en iedereen daar gehakt van maakte in de gemeenteraad. Maar met het introduceren van dit plan, heb je nu al een beeld neergezet dat beter OV erg duur is. Succes met je toekomstige OV-projecten, want je staat nu al 2-0 achter zonder dat je ook maar iets gedaan hebt. Daar gaat je draagvlak voor beter OV. Bedankt D66!

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-03 18:07
Volgens mij is woningbouw/gebiedsontwikkeling èèn van de belangrijkste lokale thema's. Lokale partijen hebben best veel invloed op wat, waar en hoe gebouwd mag worden. Staat een partij bijvoorbeeld open voor hoogbouw, kiezen ze voor bouwen in het groen of willen ze het "dorps" houden. Normaal een GroenLinks stemmer maar Volt lijkt daar in Rotterdam het meest open te staan voor verdichting, door laagbouw alleen nog beperkt toe te staan binnen de ring. Plus ze zijn voor de oeververbinding met nieuwe metro verbinding naar Rotterdam Zuid.

Blijft moeilijk allemaal maar het lezen van verkiezingsprogramma's helpt mij meer dan die waardeloze stemwijzers. Zeker als je er per thema dat je belangrijk vindt er een aantal naast elkaar legt van partijen die je overweegt dan gaan ze verschillen behoorlijk opvallen.

Een ander groot lokaal thema in Rotterdam is overlast van drugsverslaafden en hulp voor deze groep. Leefbaar/VVD hebben daar niet echt op ingezet en er zijn een aantal opvang locaties gesloten en ze zijn vooral bezig met meer repressie, Maar zelfs Ivo Opstelten kwam daar 20+ jaar geleden al achter dat dat niet werkt. GroenLinks/PvdA hebben hier dan weer wat uitgebreidere plannen voor in hun verkiezingsprogramma.
Pagina: 1