Er is vast wel onderzoek naar gedaan. Aangezien dit niet alleen beleid is in Rotterdam, maar je dit beleid overal in de wereld terug ziet. Geef mensen eigenaarschap van hun omgeving, dan zul je zien dat ze heel goed verantwoordelijkheid kunnen nemen.
Wanneer ik wijken in Rotterdam zie opbloeien (katendrecht, kralingen-crooswijk, oude westen, oude Noorden) is dat niet opeens, maar komt dit vooral door nieuwe of gerenoveerde woningen die op hun beurt hogere inkomens aantrekken. Die op hun beurt hun mondje opendoen richting pers en lokale politiek en gezag over bestaande problematiek. Dat is wat ik zie, jij niet?
Zie je het anders, dan mag dat natuurlijk. Ik hou je niet tegen. Maar je gaat mij er niet van overtuigen dat er in Rotterdam een heel specifiek soort mens woont, waarvoor de behoeftepyramide van maslow niet geldt.
jammer dat je meteen een persoonlijke aanval doet. Ik ontken nergens dat huizenbezit de leefbaarheid niet zal verhogen, maar dan moet huizenbezit wel mogelijk zijn. Voor de mensen die uit de sociale huur willen doorstromen naar koop is 1,5-2x modaal niet haalbaar. Dus goedkope koopwoningen bouwen zou veel beter zijn, want pas dan krijg je echt meer huizenbezit.
Sorry als je het als een aanval ziet. Was niet direct mijn bedoeling. Ik heb dit punt nu al 10 keer uitgelegd. En ik ga dit nu voor het laatst doen:
- Rotterdam heeft zeer weinig grond voor bouwbestemming binnen de ring
- Rotterdam heeft een probleem om de belastingbetalende burgersbinnen de gemeente te houden. Ze kunnen namelijk geen woonruimte vinden binnen de gemeentegrenzen. We hebben het hier over mensen die huizen zoeken tussen 200k en 400k
- Op dit moment kan Rotterdam niet ineens een wijk met 20.000 gezinswoningen uit de grond stampen. Vooral niet in de categorie die deze burgers zoeken. Dus moet er gezocht worden naar kleine braakliggende terreinen en zal er sociale woningbouw moeten worden opgeofferd. (want nu meer sociale woningbouw dan er aan populatie doelgroep aanwezig is
- Dus links of rechts om moet er juist dit soort beslissingen worden genomen om over 5 tot 10 jaar deze groep burgers blijvend te voorzien van voldoende woningen
Dit is toch wel te begrijpen of ben ik nou gek?
Dit is trouwens ook mijn laatste poging om wat te verduidelijken. Nog simpeler maken dan stranden we in 'Jantje heeft 10 knikkers en maar 1 zak en moet de knikkers verdelen onder 3 vriendjes' uitleg.
Het enige waar leefbaar van beschuldigd wordt is dat "geen woningen meer aan vluchtelingen geven" geen oplossing is voor het huizentekort. En claimen dat er te veel zociale huurwoningen zijn en dus afbreken terwijl ze ook claimen dat "echte nederlands" jaren moeten wachten gaat natuurlijk ook niet samen.
Zeggen ze niet, doen ze ook niet. Dat zeggen tweakers hier in dit draadje. En dat is volgens mij na dat er een bad, bed, brood discussie is geweest over de opvang van uitgewezen asielzoekers. En of het verstandig is om deze mensen te droppen in een gemeente waar de sociale voorzieningen al redelijk 'stretched' zijn.
En ja, Leefbaar stelt eisen aan mensen die zich in Rotterdam willen vestigen en gebruik willen maken van sociale woningbouw. Niet eens een vreemde gedachte wanneer 14% van je stad leeft van een uitkering.
Maar je hebt nog op geen enkele manier aangetoond dat die beschuldigingen onwaar zijn. Je praat er omheen, je doet persoonlijke aanvallen. Je beschuldigd Links er van alleen vanuit bepaalde dogma's te denken en plannen van leefbaar bij voorbaat af te schieten.
Samenvattend; of je leest mijn toelichtingen niet goed door of herinner je alleen de stukken die je nu samenvat. Volgens mij zeg ik echt geen extreme dingen, verwijt ik links niet eens zo veel, maar vraag ik vooral om praktische plossingen aan de linkerkant. Praktische oplossingen waarmee je elke Rotterdammer tevreden stelt, en niet alleen maar de onderkant van de maatschappij.
Ik zie nog geen andere voorstellen dan simpel gesteld meer sociale woningen (hoe dan, en waar dan?) en huizen voor de mensen to 2x modaal (waar dan? Ontwikelaars staan te springen om dit te doen he). Wat we dan gaan betalen door meer belasting te gaan halen bij de bedrijven...
Tja....ik zou willen dat het zo makkelijk werkt, echt waar. De realiteit is totaal anders.
Niemand zegt dat het een onbeperkte bron is, maar er zijn genoeg bedrijven die miljoenen winst maken en weinig belasting betalen. Je kan ook opkomen voor de rechten van die minima en zorgen dat ze beter salaris en werkomstandigheden krijgen en dan hoeven ze minder sociale voorzieningen te gebruiken, maar dat is een links idee dus daar doet leefbaar niet aan mee.
Ik ben het helemaal met je eens maar je weet dat we het hier hebben over de gemeentelijke verkiezingen he? Dat Leefbaar een lokale partij is en niet in de tweede kamer zit? Dat gemeentelijke inkomsten komen van toeslagen en niet vanuit de winsten van ondernemingen? Uiteraard zet Rotterdam en Leefbaar Rotterdam zich in om banen te creeeren. Maar wanneer we extra lokale belastingen gaan voeren, bijt dat dan ook weer die banengroei...moeilijk alleemaal. Balans zoeken en zo.
Waar claim ik dat dan? Ik kan net zo goed de vraag stellen waarom jij vind dat mensen met 2x modaal meer recht hebben op een woning, want er worden letterlijk sociale huurwoningen afgebroken om koophuizen te bouwen voor die 2x modaal groep.
Ja dat vind ik. Mensen die belasting betalen die hebben bij schaarste meer recht op een woning dan mensen die niet belasting betalen. Dat is trouwens een punt waar we ook niet eens over hoeven te worden.
Er worden letterlijk sociale huurwoningen agebroken.
Maar aangezien je zo goed op let antwoord de volgende vraag eens voor mij dan:
Waarom is het een probleem dat vluchtelingen een woning krijgen als er toch te veel woningen zijn?
Nederland (dus regering) is verantwoordelijk voor 'vluchtelingen' wat een mix is van economische migranten en asielzoekers. Gemeenten hebben daar wat betreft beleid niet veel invloed op, behalve wanneer er een asielzoekerscentrum wordt geplaatst. En op die plaatsing heeft een gemeente ook maar beperkt invloed.
Dan houden we twee groepen over:
- Statushouders (recht op burgerschap in beperkte vorm)
- Illigale imigranten ( kan gebruik maken van bad, bed en brood wanneer dit lokaal word aangeboden)
Voor beiden geld; laat deze mensen alsjeblieft worden opgevangen waar de middelen, tijd en expertise voldoende voorhanden is. Dat is met de bovengemiddelde populatie uitkeringsbehoeftigen maar ook zorgbehoefenden al compleet 'overstretched' in de gemeente Rotterdam.
Wat betreft teveel sociale woningen. Er zijn veel scheefwoners in Rotterdam (dus ongeveer 60k) die eigenlijk naar een andere woning hadden moeten doorstromen. Die er niet zijn, omdat er niet voldoende grond is, waar Rotterdam dat wil gaan bouwen, door sociale woningbouw te slopen (20k woningen, dus nog steeds een overschot van 40k).
Zou jij dus een scheefwoner op straat trappen omdat er een statushouder met zijn gezin er moet wonen? Dat si voor elke partij electorale zelfmoord.