D-e-n schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:16:
[...]
Dat doet Baudet toch echt gewoon zelf. Gesprekjes met een extreem-rechtse heer helemaal in de VS, dubieuze woordkeuzes en het gedoe met de nummer twee van de lijst in Amsterdam: de lijst is te lang om het toevallige ongelukjes te noemen. En kom niet aan met het gelul dat hij naar "iedereen wil luisteren" want dan komt het allemaal toch wel erg uit dezelfde hoek.
Echt hoor, wat gebeurd hier allemaal? Met 'iemand' in de alt-right hoek duwen, bedoelde ik natuurlijk Bean77. Niet Baudet zelf, ik ben zelf van mening dat het overduidelijk is dat hij dermate zit te flirten met extreemrechts, dat je hem wel alt-right mag noemen.
Bean77 linkt naar een peiling en heeft de verschrikkelijke woorden 'Baudet trein' genoemd. En gelijk is hij een FvD-aanhanger die een 'echtokamer van de communicatielijn van Baudet is' (oftewel: het alt-right stempel).
Ik kom helemaal niet "aan met het gelul dat hij naar iedereen wil luisteren", waar komt dit vandaan? Probeer je mij nu ook nog in diezelfde alt-right hoek te duwen?
Dit is dus exact waarom ik in mijn vorige post nog eventjes benadruk dat ik niks met FvD heb, maar zoals verwacht wordt dit compleet genegeerd.Zie jij blogs als de Dagelijkse Standaard of The Post online als serieuze nieuwsbrengers? Dit zijn overduidelijk sites met een bepaalde agenda, net als bijvoorbeeld Joop.
Nee, ik zie ze niet als nieuwsbrengers. Zowel TPO als Joop kan je in mijn internetgeschiedenis echter wel vinden. Het is niet verkeerd om gekleurde meningen te lezen, ook vanaf de andere kant.
Daar is niks mis mee maar het lijkt me niet een juist startpunt voor een discussie want het nieuws op die sites is per definitie gekleurd.
Gekleurd 'nieuws' mag dus nooit de start van een discussie zijn? Ik denk juist dat het belangrijk is om gekleurd nieuws vanuit alle kanten te ontkrachten, mocht het niet waar zijn.
Maar ook in relatie tot die "peiling" die hier genoemd werd: die wordt via FvD naar dat blog gebracht maar bijvoorbeeld De Hond zelf brengt het helemaal niet. Hoe overduidelijk wil je de marketing hebben?
Twee opties:
1. FvD verzint de peiling en verspreid fake news met deze tweet:
https://twitter.com/fvdemocratie/status/969829173454954496
In dat geval heb je gelijk en hebben we hier niet te maken met echt nieuws. Wel denk ik dat het een prima aanzet is van een discussie over fake news en denk ik dat het belangrijk is dat dit soort dingen ontkracht worden.
2. De peiling klopt. Gezien de tweet al 40 uur online staat ga ik ervan uit dat De Hond nu wel wat had gezegd, mocht het fake zijn. Is het dan niet toegestaan om in dit topic te zeggen dat FvD een zetel is gestegen in de peilingen?
In geen van beide opties zie ik reden om het iemand kwalijk te nemen, dat hij een dergelijke peiling post. ANdrode zei zelf ook dat de link naar de polls wel een toegevoegde waarde kan hebben.
En ik heb me er ook al in het landelijke politieke topic over verbaasd: wat is toch die fascinatie van rechtse volgers, bloggers en ook een aantal Tweakers hier met Baudet, Bosma etc... ? Ze zeggen er allemaal er "niet op te stemmen" maar het enthousiasme kent soms geen grenzen. Het lijkt soms wel of schoppen tegen "links" het enige is wat iemand nog hoeft te doen om de goedkeuring te krijgen en dat lijkt me een erg gevaarlijk houding.
Ik verbaas me juist nog steeds van het tegenovergestelde.
Alles wat ook maar een klein beetje rechts is, zal per direct worden bestempeld als fake, onjuiste beeldvorming, gevaarlijk, enzovoort enzovoort. Het mag een wonder heten dat er welgeteld twee Tweakers nog over zijn gebleven die naar mijn verwachting rechts stemmen, nog blijven reageren in dit topic. Men doet hier zijn uiterste best om ieder denkbeeld aan de rechterkant van de PvdA belachelijk te maken, en als het even kan, kan de user zelf er ook nog wel bij.
Ik ben hier helemaal niet om 'te schoppen tegen links' en/of mijn fascinaties over Baudet en Bosma (opnieuw zo'n stempel die totááál niet relevant is!) te uiten. Dat is namelijk helemaal niet zo. Ik ben nergens enthousiast over FvD of PVV. Zoek gerust mijn posts terug uit het Tweede Kamer-topic, mocht je daar aan twijfelen.
Waar ik hier wél voor ben, beschrijf je heel mooi in je eigen edit.
En mocht ik rechts zijn dan zou ik toch vooral niet blij zijn als dit soort heren als vertegenwoordiging van mijn stroming worden gezien.
Dit dus. Als je je kan vinden bij de ideeën van de VVD of D66 (oftewel een 'rechtse stemmer' bent (like me!)), dan zijn "Bosma en Baudet dus de vertegenwoordigers van jouw stroming". Dat is dus het niveau van dit topic.
Ben je rechts, dan ben je gelijk alt-right.
Of merk je enkel en alleen maar op dat FvD in de peilingen stijgt, dan ben je gelijk alt-right.
"Dit topic is er voor discussie" schrijft de vaste topic-kliek hier... nogmaals: nou nou, wat een discussies. Ik probeer hier alleen maar aan te geven dat een aantal hier wel hééél snel iemand als FvD-aanhanger bestempelen en belachelijk maken, en gelijk krijg ik zelf ook een stempel: dat ik ben gefascineerd van Baudet en Bosma.
Nogmaals, dat is dus niet zo: heel veel VVD'ers moeten niks hebben van Baudet.
Ik weet weer waarom ik de laatste maanden het Tweede Kamer-topic en dit topic met rust heb gelaten: zolang je niet links stemt, heb je niks te zoeken in deze 'discussiefora' met 'echt nieuws' met de juiste 'duiding'.