3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Vrijwel alle shopvergelijkers gebruiken alleen recente feedback voor de totaalscore - denk aan zes of twaalf maanden. Wellicht doet AliExpress dat ook.frankyboy707 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:53:
(...)
Daarnaast: Er staat bij de seller dat hij 100% positieve feedback heeft (30x feedback gegeven) maar ik zie 30 positieve en 2 negatieve 1ster feedback, hoe kan het dat die niet meegeteld lijken te worden?
https://www.bpost.be/nl/shoppen-buiten-eu
:strip_exif()/f/image/4UTGc5PKM1Z0iCKiyo2hafxp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 68% gewijzigd door Simbob op 26-05-2021 07:30 ]
Ah, ze zijn dus voor het maximaal bedrag gegaan, wat een verassingSimbob schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:29:
Bij de buren gaan ze het zo doen na 1 juli
[Afbeelding]

(vanuit mijn eerdere post hier: azerty in "Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU")
[ Voor 9% gewijzigd door azerty op 26-05-2021 09:51 ]
Alsof de lokale posttoko bepalend is voor de totale levertijd.

Dat hebben we vaker gehoord...Jaaaaaaren geleden, in 2017:
nieuws: AliExpress en PostNL werken samen voor bezorging binnen een week in N...
We weten allemaal hoe dat heeft uitgepakt.

Gaat ook niet om de totale levertijd maar de doorlooptijd bij de lokale posttokoehtweak schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:09:
Vooral die tekst "snelle levering".![]()
Alsof de lokale posttoko bepalend is voor de totale levertijd.
Als je pakket nog ingeklaard moet worden moet er eerst een brief naar de ontvanger gestuurd worden, ontvanger moet een factuur terug sturen, dat moet verwerkt worden en dan gaat je pakketje pas verder. Dat kost wel wat dagen extra.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik moet zeggen dat het voor mij toch wel erg goed werkt. Als ik een pakket met aliexpress standard shipping neem is het er vaak met een week. Toch wel een flink verschil in vergelijking met andere vervoerders.ehtweak schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:09:
Vooral die tekst "snelle levering".![]()
Alsof de lokale posttoko bepalend is voor de totale levertijd.![]()
Dat hebben we vaker gehoord...Jaaaaaaren geleden, in 2017:
nieuws: AliExpress en PostNL werken samen voor bezorging binnen een week in N...
We weten allemaal hoe dat heeft uitgepakt.
Inderdaad. Ik heb er geen problemen mee, vaak echt wel snelle leveringBlackMonkey schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:25:
[...]
Ik moet zeggen dat het voor mij toch wel erg goed werkt. Als ik een pakket met aliexpress standard shipping neem is het er vaak met een week. Toch wel een flink verschil in vergelijking met andere vervoerders.
Dat is niet alleen bij de buren zo maar in de hele EU het geval.Simbob schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:29:
De vraag is of aliexpress zich ook gaat registeren (of dat elke verkoper dat moet gaan doen). Ik heb er helemaal nog niets over gezien.
Het verschil zit hem in de handelingskosten. Dat zal per land wel verschillen.jobr schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:41:
[...]
Dat is niet alleen bij de buren zo maar in de hele EU het geval.
De vraag is of aliexpress zich ook gaat registeren (of dat elke verkoper dat moet gaan doen). Ik heb er helemaal nog niets over gezien.
Zelf gisteren de laatste bestellingen gedaan op Ali. Die zijn er wel voor 1 juli.
Over een week of 3 zullen we het weten.jobr schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:41:
Want dan is het half juni en alles wat dan nog verstuurd moet worden zal er vast niet meer voor 1 juli zijn.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Als ik dat zo lees hier zal dat hetzelfde zijn bij PostNL https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/Simbob schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:29:
[Afbeelding]
Alleen als je een pakket besteld voor 1 juli en die komt na 1 juli aan, moet je wel inklaringskosten betalen, maar na 1 juli zou dit bij het bedrag in moeten zitten, als die webshop die kosten verrekend, nu afwachten wat AliExpress en andere Chinese webshops gaan doen
Gaat Postnl dan de zak openen als er bijvoorbeeld 5 pakketjes in zitten en dan 5x inklaringskosten rekenen?
Nee, want die zak is 1 pakket met verschillende producten(pakketen) er in.Simbob schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:35:
Vaak worden er bestellingen samengevoegd in China in 1 zak.
Gaat Postnl dan de zak openen als er bijvoorbeeld 5 pakketjes in zitten en dan 5x inklaringskosten rekenen?
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Onlangs (6 dagen geleden) iets besteld op AE van iets meer dan 100 euro. Zo'n 15 euro lager dan bij anderen. Vooraf contact gehad met de verkoper; die zou alles op stock hebben en de volgende dag kunnen verzenden.
Feedback score 96% en snelle reacties, dus ik vertrouwde het wel (dom genoeg).
Koop gesloten. Daarna elke dag gekeken: geen verzending. Eergisteren (2 dagen voor de shipment deadline) een bericht gestuurd met de vraag waarom mijn bestelling nog niet is verzonden. Kreeg toen bericht terug dat de verzendkosten zijn gestegen en of ik even 20$ extra af wil tikken. Toen wist ik gelijk al hoe laat het was. Gelijk gezegd dat ik niet meer zal betalen omdat ik betaald heb wat ze vroegen; de 10- day delivery shipping was gratis, het product was op aanbieding. Als reactie terug dat ze dit echt niet expres doen en er niets aan kunnen doen. Ik heb nog gevraagd welke koerier het betrof.
Vanochtend 2 opeenvolgende TT nummers ontvangen. 1 als nummer, die andere is een opeenvolgende van de 1e, verwerkt in een URL naar 17 track. Beide leiden naar Brazilië en zijn gisteren verzonden. Intussen staat mijn order nog steeds op "Awaiting Shipment" met nog minder dan 24 uur te gaan; oftewel, de TT is niet gekoppeld aan mij bestelling.
Waarschijnlijk wil de verkoper zijn product niet kwijt voor de prijs die ik heb betaald. Daarom die radiostilte sinds de bestelling; hij wilde die laten verlopen zodat die zichzelf cancelled. Aangezien ik hem zelf heb benaderd, wil hij meer vangen door 20$ meer te vragen met een smoes en dan alsnog verzenden.
Wat is wijsheid? Niet meer reageren op de TT codes die ik heb ontvangen en hopen dat hij die niet koppelt aan de order, zodat die automatisch gecancelled wordt, of zelf de order cancellen? Ik weet niet of dit laatste nadelig voor mij is en of dat zonder teveel gedoe kan verlopen.
Iemand die kan adviseren? Alvast bedankt.
Ik zou afwachten... je kan altijd nog claimenM?sterion schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:49:
Iemand die mij kan adviseren?
Onlangs (6 dagen geleden) iets besteld op AE van iets meer dan 100 euro. Zo'n 15 euro lager dan bij anderen. Vooraf contact gehad met de verkoper; die zou alles op stock hebben en de volgende dag kunnen verzenden.
Feedback score 96% en snelle reacties, dus ik vertrouwde het wel (dom genoeg).
Koop gesloten. Daarna elke dag gekeken: geen verzending. Eergisteren (2 dagen voor de shipment deadline) een bericht gestuurd met de vraag waarom mijn bestelling nog niet is verzonden. Kreeg toen bericht terug dat de verzendkosten zijn gestegen en of ik even 20$ extra af wil tikken. Toen wist ik gelijk al hoe laat het was. Gelijk gezegd dat ik niet meer zal betalen omdat ik betaald heb wat ze vroegen; de 10- day delivery shipping was gratis, het product was op aanbieding. Als reactie terug dat ze dit echt niet expres doen en er niets aan kunnen doen. Ik heb nog gevraagd welke koerier het betrof.
Vanochtend 2 opeenvolgende TT nummers ontvangen. 1 als nummer, die andere is een opeenvolgende van de 1e, verwerkt in een URL naar 17 track. Beide leiden naar Brazilië en zijn gisteren verzonden. Intussen staat mijn order nog steeds op "Awaiting Shipment" met nog minder dan 24 uur te gaan; oftewel, de TT is niet gekoppeld aan mij bestelling.
Waarschijnlijk wil de verkoper zijn product niet kwijt voor de prijs die ik heb betaald. Daarom die radiostilte sinds de bestelling; hij wilde die laten verlopen zodat die zichzelf cancelled. Aangezien ik hem zelf heb benaderd, wil hij meer vangen door 20$ meer te vragen met een smoes en dan alsnog verzenden.
Wat is wijsheid? Niet meer reageren op de TT codes die ik heb ontvangen en hopen dat hij die niet koppelt aan de order, zodat die automatisch gecancelled wordt, of zelf de order cancellen? Ik weet niet of dit laatste nadelig voor mij is en of dat zonder teveel gedoe kan verlopen.
Iemand die kan adviseren? Alvast bedankt.
Ja: lees alsjeblieft even terug in dit topic wat je moet doen als dit je overkomt.M?sterion schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:49:
Iemand die mij kan adviseren?
Dat gaat sneller dan het te vragen en dan te wachten tot iemand anders dit werk voor jou gaat doen.
Vandaag kreeg ik weer een pakketje waar ditmaal 5 verschillende orders zaten. Zelfde verhaal: 5 pakjes met een label en trackingcodes in een grote zak. Heeft iemand ditzelfde meegemaakt?
Ik vraag me af of ik een dispute kan aanmaken hiervoor? In principe heb ik nu 8 keer verzendkosten betaald voor 2 zendingen, maar aan de andere kant zijn er dus wel 10 verzendlabels aangemaakt.
Doet AliExpress aan consolideren van zendingen waardoor ze minder maar grotere pakketjes hoeven te versturen in plaats van meer kleine pakketjes? Is dit misschien dan ter voorbereiding van 1 juli waardoor ze minder vaak belasting aan hoeven te geven en/of de klant minder vaak invoerbelasting hoeft te betalen?
Als je kan aantonen dat de trackingnummers niet voor jouw bestemd zijn dan zou ik zonder tussenkomst van de verkoper onmiddelijk een dispute starten via een "echte" chat agent, want jij kan dit nu nog niet.M?sterion schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:49:
Iemand die mij kan adviseren?...
Laat de mailconversatie zien en geef die ook als bewijs bij het dispute.
Cancelen door hen gaat nimmer gebeuren, want dat is precies de reden dat je deze trackingnummers toegestuurd krijgt.
Nu kun je duidelijk maken dat de tracking niet klopt met de status.
Je gaat namelijk je spullen waarschijnlijk niet meer krijgen en als eventueel het pakket elders als afgeleverd wordt gemeld is de bewijslast ook wat moeilijker omdat je lang daarmee gewacht hebt.
Uiteindelijk via een PayPal dispute m'n geld teruggekregen. Van AliExpress geen enkele reactie.sambalbaj schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:38:
Goed, naar aanleiding van hierboven dus maar een dispute aangemeld bij AliExpress, maar ook vanuit AliExpress is het helemaal stil. Dat zit nu al 6 dagen over de door henzelf genoemde indicatiedatum. Heb het nog een kick gegeven door toe te voegen dat het nog steeds niet ontvangen is, maar ook vanuit AliExpress geen reactie meer.
Kan het nog doorschoppen naar PayPal, maar die zullen waarschijnlijk aangeven het AliExpress dispute af te wachten.
In m'n AliExpress account heet dit nu een frozen order, dispute daar is nog zichtbaar maar leeg. Die hebben er blijkbaar ook een streep onder gezet.
Yes, AE consolideert dat zodat de pakjes dan in principe iets sneller in huis zijn dan de verschillende die los via de super economy pakketten gaan... Kan inderdaad een voorbereiding zijn op 1 juli a.s.soulcrusher schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:08:
Ik bestel regelmatig spul bij AliExpress. Vaak kies ik voor AliExpress standard shipping omdat dat redelijk snel gaat. Laatst had ik 3 dingen besteld en op een gegeven moment zag ik dat deze allemaal hetzelfde trackingnummer hadden terwijl ze alledrie van een verschillende verkoper kwamen. Toen het pakket arriveerde zag ik dat in het pakket zelf weer 3 pakketjes zaten met de 3 bestellingen, allemaal met een eigen label met mijn adres en allemaal met een andere trackingcode erop. Vreemd, maar ik dacht dat het misschien heel toevallig een overkoepelende verkoper was die gewoon meerdere shops heeft. Een soort shopception zegmaar![]()
Vandaag kreeg ik weer een pakketje waar ditmaal 5 verschillende orders zaten. Zelfde verhaal: 5 pakjes met een label en trackingcodes in een grote zak. Heeft iemand ditzelfde meegemaakt?
Ik vraag me af of ik een dispute kan aanmaken hiervoor? In principe heb ik nu 8 keer verzendkosten betaald voor 2 zendingen, maar aan de andere kant zijn er dus wel 10 verzendlabels aangemaakt.![]()
Doet AliExpress aan consolideren van zendingen waardoor ze minder maar grotere pakketjes hoeven te versturen in plaats van meer kleine pakketjes? Is dit misschien dan ter voorbereiding van 1 juli waardoor ze minder vaak belasting aan hoeven te geven en/of de klant minder vaak invoerbelasting hoeft te betalen?
Wie zegt dat deze niet in Luik samengevoegd zijn. Of op een andere plek in china dan waar de verkoper zit. Aliexpress is niet een magazijn in china waar alles vandaan komt.soulcrusher schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:08:
Ik vraag me af of ik een dispute kan aanmaken hiervoor? In principe heb ik nu 8 keer verzendkosten betaald voor 2 zendingen, maar aan de andere kant zijn er dus wel 10 verzendlabels aangemaakt.
Om hier nu een dispute voor aan te maken vind ik wel een beetje ver gaan.
[ Voor 12% gewijzigd door jobr op 29-05-2021 20:45 ]
Dit lijkt me een beetje sterk. Als ik 1 artikel bestel komt het ook snel aan. Samenvoegen komt echt niet sneller aan.azerty schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:54:
Yes, AE consolideert dat zodat de pakjes dan in principe iets sneller in huis zijn dan de verschillende die los via de super economy pakketten gaan... Kan inderdaad een voorbereiding zijn op 1 juli a.s.
Nochtans is het wel zo in mijn geval. Vaak verschillende pakketten die anders een LP.... code krijgen en gemakkelijk 2 maand onderweg zijn, die nu met consolidated ("combined") shipping er in een week of 2/3 zijn.jobr schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:43:
[...]
Dit lijkt me een beetje sterk. Als ik 1 artikel bestel komt het ook snel aan. Samenvoegen komt echt niet sneller aan.
De post waar jij op reageerde heeft het over AliExpress standard shipping (die hebben ook geen LP code). En daar heeft mijn reactie ook betrekking op :-)azerty schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:54:
[...]
Nochtans is het wel zo in mijn geval. Vaak verschillende pakketten die anders een LP.... code krijgen en gemakkelijk 2 maand onderweg zijn, die nu met consolidated ("combined") shipping er in een week of 2/3 zijn.
En dan maakt het niets uit.
In het geval van AE standard shipping is het inderdaad vrij nutteloos dat AE ze combineert, daar heb je gelijk in.
Nou, bij mijn orders op AliExpress staan bij al die orders dezelfde tracking code. Dus dit gebeurd nog voor het het land uit gaat.jobr schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:41:
[...]
Wie zegt dat deze niet in Luik samengevoegd zijn. Of op een andere plek in china dan waar de verkoper zit. Aliexpress is niet een magazijn in china waar alles vandaan komt.
Om hier nu een dispute voor aan te maken vind ik wel een beetje ver gaan.
Een pakketje met het zelfde transporteuvel maar met een eerdere besteldatum heb ik inmiddels mogen ontvangen nadat deze 5-6 weken was "vastgehouden" op de luchthaven van Luik.
Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements
30 ton goederen in beslag genomen op goederenluchthaven Brucargo: aanwijzingen van ernstige fiscale fraude
En in dit geval de snelheid waarmee een dispute in mijn voordeel (100% refund, zonder terug te sturen) wordt beslist.
Had vanochtend een horlogebandje ontvangen wat ik via AE had besteld en vanuit Turkije (?!) werd geleverd.
10 mei besteld, 1 juni afgeleverd (standard AE shipping).
Bleek de bandaanzet 18mm te zijn i.p.v. de bestelde 19mm. Daardoor net iets te ruim. Ik twee foto's gemaakt ter verduidelijking. Dispute geopend, foto's als bewijs erbij. En een uur later al de bevestiging:
Result: Refund: EUR 8.34 ,no need to return goods. Dispute Finished
AliExpress' Judgment Proposal: Terugbetaling EUR € 8,34
Had ik inderdaad ook al gezienteaser schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:20:
Wie recent nog wat besteld heeft in BE zou wel eens lang kunnen moeten wachten op zijn pakketje:
30 ton goederen in beslag genomen op goederenluchthaven Brucargo: aanwijzingen van ernstige fiscale fraude
Maar ik denk niet dat dat AE spullen zijn, maar waarschijnlijk wel zaken van andere shops...
Diegenen die paletten met dingen ervan willen kopen kunnen trouwens via https://finshop.belgium.be/nl
Bijv. https://finshop.belgium.b...essoireset-voor-telefoons lijkt me mogelijks afkomstig van deze inbeslagname...
[ Voor 9% gewijzigd door azerty op 01-06-2021 11:44 ]
De vraag is waar dit omzakken gebeurt. Indien dit al HK gebeurd, en dat vermoed ik, dan jazeker, inklaring en BTW betalen over alles in de gehele zak.LordSinclair schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:36:
[...]
Nee, want die zak is 1 pakket met verschillende producten(pakketen) er in.
Niet 5x, maar 1x over alles. Maar zoals gezegd ik weet niet waar die extra zak er omheen gedaan wordt.Simbob schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:35:
Vaak worden er bestellingen samengevoegd in China in 1 zak.
In China.pennywiser schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:45:
[...]
Niet 5x, maar 1x over alles. Maar zoals gezegd ik weet niet waar die extra zak er omheen gedaan wordt.
En ze behouden allemaal hun eigen trackingnummer die ook werkt na het samenvoegen.
Misschien iets te slecht gedacht, maar het zal me niets verbazen als ze bij de douane die zakken optrekken en alle pakketjes apart invoeren.
Ik heb het even niet bijgehouden, maar is nog niets van bekend hoe het na 1-7 gaat of wel. Maar dan nog, het is een aparte zending 1 geheel vanaf de verstuurder in HK. Zou tegen post privacy regels indruisen als ze AL deze zakken standaard openmaken, tenzij er een vermoeden is tot gevaarlijk materiaal maar die maken ze nu ook al open.Simbob schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:50:
[...]
In China.
En ze behouden allemaal hun eigen trackingnummer die ook werkt na het samenvoegen.
Misschien iets te slecht gedacht, maar het zal me niets verbazen als ze bij de douane die zakken optrekken en alle pakketjes apart invoeren.
In principe maakt zo'n zak gebruik van de uitzondering dat meerdere pakketjes van verschillende afzenders in 1 zak vervoerd mogen worden en dat je dan gewoon per individueel pakketje een vrijstelling hebt.pennywiser schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:57:
[...]
Maar dan nog, het is een aparte zending 1 geheel vanaf de verstuurder in HK.
Meerdere pakketjes min of meer tegelijk bij dezelfde verkoper bestellen, was altijd al grijs gebied.
Dat grijze gebied ken ik niet, regels zijn er of zijn er niet. Ik denk echter niet dat die vrijstelling er is als die pakketjes samen in 1 zak nu over de 22 euro gaan. Straks na 1-7 kan het voordelig zijn, 1x inklaring over de zak + BTW. Maar ja, wat er gaat gebeuren weet nog niemand.aawe mwan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:01:
[...]
In principe maakt zo'n zak gebruik van de uitzondering dat meerdere pakketjes van verschillende afzenders in 1 zak vervoerd mogen worden en dat je dan gewoon per individueel pakketje een vrijstelling hebt.
Meerdere pakketjes min of meer tegelijk bij dezelfde verkoper bestellen, was altijd al grijs gebied.
De regel is dat een bestelling van minder dan 22,00 euro onder de vrijstelling valt en een bestelling van 22,00 euro of meer niet. De regel is ook dat je een bestelling van 22,00 euro of meer, niet in meerdere stukken mag splitsen om op die manier voor die bestelling frauduleus gebruik te maken van vrijstelling.pennywiser schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:12:
Dat grijze gebied ken ik niet, regels zijn er of zijn er niet.
Het grijze gebied is dat je natuurlijk wel gewoon meerdere keren achter elkaar bij dezelfde verkoper met vrijstelling mag bestellen op elk moment dat je daar zin in hebt.
In de praktijk controleren ze dit op basis van wat ze zien: als in Luik weer eens 10 dozen met identiek gevulde gele bubbletjesenveloppen voor hetzelfde adres binnenkomen, dan weten ze echt wel hoe laat het is.
Dat is niet relevant want „de zak” valt in het domein van de vervoerder!Ik denk echter niet dat die vrijstelling er is als die pakketjes samen in 1 zak nu over de 22 euro gaan.
Als de vervoerder dat wil, dan mag die meerdere zendingen samen in 1 zak vervoeren. Die zak mag van jute zijn maar de zak mag ook van plastic zijn. Het blijven gewoon individuele zendingen die belastingtechnisch niets met elkaar te maken hebben. Als alle pakketjes voor hetzelfde adres zijn, hoef je de zak niet te openen. Dat dit legaal is, heeft een of ander accountantskantoor uitgezocht en afgetikt.
Ik hoor graag wat ondersteuningen van je beweringen, welke regels je het over hebt, en waar ik kan vinden dat ze in Luik controleren EN bijhouden binnen een bepaald tijdsvak hoeveel je bestelt.aawe mwan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:51:
[...]
De regel is dat een bestelling van minder dan 22,00 euro onder de vrijstelling valt en een bestelling van 22,00 euro of meer niet. De regel is ook dat je een bestelling van 22,00 euro of meer, niet in meerdere stukken mag splitsen om op die manier voor die bestelling frauduleus gebruik te maken van vrijstelling.
Het grijze gebied is dat je natuurlijk wel gewoon meerdere keren achter elkaar bij dezelfde verkoper met vrijstelling mag bestellen op elk moment dat je daar zin in hebt.
In de praktijk controleren ze dit op basis van wat ze zien: als in Luik weer eens 10 dozen met identiek gevulde gele bubbletjesenveloppen voor hetzelfde adres binnenkomen, dan weten ze echt wel hoe laat het is.
[...]
Dat is niet relevant want „de zak” valt in het domein van de vervoerder!
Als de vervoerder dat wil, dan mag die meerdere zendingen samen in 1 zak vervoeren. Die zak mag van jute zijn maar de zak mag ook van plastic zijn. Het blijven gewoon individuele zendingen die belastingtechnisch niets met elkaar te maken hebben. Als alle pakketjes voor hetzelfde adres zijn, hoef je de zak niet te openen. Dat dit legaal is, heeft een of ander accountantskantoor uitgezocht en afgetikt.
Weet je zeker dat de vervoerder de zak eromheen doet? In de Ali bestellijst krijg ik al te zien dat dit gebeurt en daarbij een vervangend track en trace nummer. Zou kunnen, maar dit gebeurt dus ver buiten onze inklaring hier in NL.
[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 01-06-2021 17:26 ]
Sorry @pennywiser maar je verdraait mijn woorden.pennywiser schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:23:
[...]
Ik hoor graag wat ondersteuningen van je beweringen
Als je echt onderbouwing zoekt, dan is in dit topic al meer dan genoeg te vinden.
Ik verdraai nu ineens al jouw woorden? Jij doet volgens mij beweringen over regels die zouden bestaan, die je vervolgens niet kan of wil onderbouwen. Allemaal prima.aawe mwan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:39:
[...]
Sorry @pennywiser maar je verdraait mijn woorden.
Als je echt onderbouwing zoekt, dan is in dit topic al meer dan genoeg te vinden.
red bull schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:15:
[...]
Ik zou afwachten... je kan altijd nog claimen
Bedankt voor de reacties. Ik heb op de dag dat ik mijn vraag plaatste in dit topic, het probleem weten op te lossen. Dit is wat ik heb gedaan:elinx schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:42:
[...]
Als je kan aantonen dat de trackingnummers niet voor jouw bestemd zijn dan zou ik zonder tussenkomst van de verkoper onmiddelijk een dispute starten via een "echte" chat agent, want jij kan dit nu nog niet.
Laat de mailconversatie zien en geef die ook als bewijs bij het dispute.
Cancelen door hen gaat nimmer gebeuren, want dat is precies de reden dat je deze trackingnummers toegestuurd krijgt.
Nu kun je duidelijk maken dat de tracking niet klopt met de status.
Je gaat namelijk je spullen waarschijnlijk niet meer krijgen en als eventueel het pakket elders als afgeleverd wordt gemeld is de bewijslast ook wat moeilijker omdat je lang daarmee gewacht hebt.
1.) Een echte agent gecontacteerd via de Aliexpress Help Center. Hoe je dit kan doen, kan je hier vinden: YouTube: How to Bypass EVA and get a REAL Person on AliExpress Customer Suppo...
2.) Bij de agent aangegeven dat ik een bestelling had gedaan, dat de verkoper achteraf om meer geld vroeg (t.b.v. zogenaamde verzending) en dat toen ik aangaf niet meer te willen betalen dan wat ik al betaald had, de volgende dag een tweetal tracking nummers werden toegestuurd via de messages/chat, wiens bestemming ergens in Brazilië was. De bestemming heb ik opgezocht via 17track.net.
3.) Ordernummer doorgegeven aan de agent, want hij vroeg erom. Gelijktijdig ook screenshots van de berichtwisseling tussen mij en de verkoper, tezamen met screenshots van wat 17track.net laat zien, naar de agent verzonden. Het is belangrijk dat je zo'n berichtenwisseling + 17track.net overzicht genereert voor jezelf, want dit is bewijs dat je door de verkoper wordt opgelicht!
4.) De agent bekeek de boel en bevestigde al gauw dat ik inderdaad werd opgelicht. Hij vroeg wat ik wilde doen; de bestelling annuleren of doorzetten wat uiteindelijk in een annulering of oplichting door de verkoper zou resulteren (tracknumbers koppelen aan de bestelling). Ik wilde mijn geld terug, dus de agent adviseerde de bestelling van mijn kant te annuleren.
5.) De agent liet weten dat wanneer je zo'n bestelling annuleert via een agent van de Aliexpress Help Center, dit geen negatief effect op jouw Aliexpress account, omdat je bewijs aanlevert te worden opgelicht. Het zal als ik hem goed begreep, wel een negatief gevolg hebben voor de verkoper.
6.) Laat de agent aan de lijn hangen terwijl jij je order aan het annuleren bent. Je moet namelijk een annuleringsreden opgeven. Omdat er geen passend antwoord is (opzoeklijstje, geen vrij veld), kan je het beste gelijk aan de agent vragen wat de beste input op deze vraag is. Ik selecteerde op advies van de agent "Other reasons".
7.) Normaal gesproken moet de verkoper je annulering goedkeuren, maar de agent zei dit zelf te kunnen en willen doen omdat er afdoende bewijs is.
8.) Bewaar je chatgeschiedenis met de agent voor de zekerheid.
9.) 1 dag later zal je order geannuleerd zijn;
10.) 1 dag later zal je refund pending zijn;
11.) 1 tot 2 dagen later zal het geld op je bankrekening staan. Wanneer je betaald hebt met iDeal, kan het tot 20 (werk)dagen duren voor je het geld op je rekening hebt (afhankelijk van je bank).
Ik dacht dat je niet meer kon annuleren als de order de status "verzonden" heeft. Heeft de agent dit mogelijk gemaakt?M?sterion schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:19:
.... Ik wilde mijn geld terug, dus de agent adviseerde de bestelling van mijn kant te annuleren......
Dat komt omdat deze nog op awaiting shipment stond. Dan kan het welelinx schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 01:30:
[...]
Ik dacht dat je niet meer kon annuleren als de order de status "verzonden" heeft. Heeft de agent dit mogelijk gemaakt?
OK, ik ging ervan uit dat na het verstrekken van de trackingnummers ook de status gewijzigd was.jobr schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:06:
...
Dat komt omdat deze nog op awaiting shipment stond. Dan kan het wel
In dat geval kan je zelf niets meer en moet de agent eea regelen.
Dat klopt, ik had het geluk dat de verkoper de twee TT nummers via de messages/chat naar mij had toegezonden en de bestelling nog op "Awaiting Shipment" had laten staan.jobr schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 19:06:
[...]
Dat komt omdat deze nog op awaiting shipment stond. Dan kan het wel
Ik weet niet waarom hij dat heeft gedaan, want op zich had hij mij kunnen n**ien. Ik denk dat het een test was om te kijken in hoeverre je alert bent op wat de verkoper doet. Reageer je niet, dan zet hij de status van de bestelling om, in de verwachting dat jij denkt dat de TT's binnen zijn, ze niet checkt en de bestelling wel aan ziet komen. Zodra de bestelling als aangekomen is bevestigd (gebeurt na een bepaalde tijd automatisch), is hij binnen en zal je moeite moeten doen via een agent om je geld terug te krijgen. Al denk ik dat zo'n Aliexpress agent je goed zal helpen als je maar met bewijzen over de brug komt.
Het is jammer dat de verkoper wegkomt met dit soort praktijken, ook al was de prijs wat lager dan bij alle andere verkopers. Toen ik hem mailde, ging gelijk de productpagina van dat ding offline. Nadat ik had gecancelled, opeens online, maar nu wel tegen minstens 16 euro meer.
Jullie hebben geluk, het schijnt te zakken naar 4€ (gequote uit Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU):donaldk schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 00:52:
Wat te doen, nu nog aliexpress en ebay af zoeken, naar dingetjes die je komend jaar verwacht te willen/nodig te hebben en te bestellen, of afwachten hoe 1 Juli uitpakt? Als je altijd 13 euro of meer moet bijbetalen, dan wordt het al snel Amazon.
jeroenkb schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:05:
Afbeelding stond hier
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MniZsAgFmcnZU8pGKCgJyyr0.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door azerty op 04-06-2021 10:39 ]
Als je bij AE (of andere webshop) nu nog iets besteld, kan je een mailtje toe sturen naar douaneklachten@douane.nl met de volgende tekst.
Aan de hand van deze informatie heb ik een aankopen gedaan bij Aliexpress.
Op deze website van u staat duidelijk (zelfs op op 07-06-2021) dat er GEEN kosten zijn bij een aankoop van beneden de €22
Nu hoor ik dat ik toch extra moet betalen als mijn bestelling binnen komt na 1 juli 2021.
Met deze email wil ik voorkomen dat ik geen extra kosten moet betalen als mijn bestelling binnen komt na 1 juli.
Zie https://www.belastingdien...edrijven/rekenvoorbeelden
Deze informatie is van de rijksoverheid en is leidend.
Hier ook toevallig een dispute met een horlogeband (voor een Apple Watch). Ik sluit dat ding aan en hij ligt al uit elkaar. Dus contact opgenomen met de verkoper. Die geeft me instructies met welke reden ik een dispute moet aanmaken.ehtweak schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:37:
Ook bijzonder:
En in dit geval de snelheid waarmee een dispute in mijn voordeel (100% refund, zonder terug te sturen) wordt beslist.![]()
Had vanochtend een horlogebandje ontvangen wat ik via AE had besteld en vanuit Turkije (?!) werd geleverd.
10 mei besteld, 1 juni afgeleverd (standard AE shipping).
Bleek de bandaanzet 18mm te zijn i.p.v. de bestelde 19mm. Daardoor net iets te ruim. Ik twee foto's gemaakt ter verduidelijking. Dispute geopend, foto's als bewijs erbij. En een uur later al de bevestiging:
Result: Refund: EUR 8.34 ,no need to return goods. Dispute Finished
AliExpress' Judgment Proposal: Terugbetaling EUR € 8,34
Ik geef een antwoord dat het niet kan op de manier waarop hij het wil want dan moet ik de boel terugsturen. 48 uur later geen antwoord dus ik dacht bekijk het maar. Ik doe het zoals het hoort (met fotos erbij) en binnen 24 uur was de dispute goedgekeurd door Aliexpress zelf.
Nog 24 uur later krijg ik berichten van de verkoper dat ik hun reputatie naar de t*ring heb geholpen maar dat ze alsnog de dispute hebben goedgekeurd. Yeah right, dat heeft Aliexpress zelf gedaan. Of ik alsnog goede feedback wil geven

Ja had je maar sneller moeten antwoorden. Ik heb er niet meer op gereageerd
Denk je nu echt dat dit gaat werken ?mongkut schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:19:
Tip;
Als je bij AE (of andere webshop) nu nog iets besteld, kan je een mailtje toe sturen naar douaneklachten@douane.nl met de volgende tekst.
Aan de hand van deze informatie heb ik een aankopen gedaan bij Aliexpress.
Op deze website van u staat duidelijk (zelfs op op 07-06-2021) dat er GEEN kosten zijn bij een aankoop van beneden de €22
Nu hoor ik dat ik toch extra moet betalen als mijn bestelling binnen komt na 1 juli 2021.
Met deze email wil ik voorkomen dat ik geen extra kosten moet betalen als mijn bestelling binnen komt na 1 juli.
Zie https://www.belastingdien...edrijven/rekenvoorbeelden
Deze informatie is van de rijksoverheid en is leidend.
Natuurlijk niet. Je hoort de nieuwe wetten en regels te kennen (lees je de Staatscourant niet).
En anders had je dit moeten zien: https://www.belastingdien...en-webwinkel-buiten-de-eu
En hoe denk je dat postnl die email gaat zien en matchen met je pakketjes?
[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 08-06-2021 18:35 ]
Je wilt voorkomen dat je geen extra kosten moet betalen??mongkut schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:19:
3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math
Ze hebben nu de site aangepast https://www.belastingdien...akket-bestel-buiten-de-eu maar wat hier staat is wel erg vaag allemaal, als ze dit zo gaan uitvoeren dan hebben ze wel een stad aan werknemers extra nodig met een een extra magazijn zo groot als 1xxx m3jobr schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:33:
[...]
Denk je nu echt dat dit gaat werken ?
Natuurlijk niet. Je hoort de nieuwe wetten en regels te kennen (lees je de Staatscourant niet).
En anders had je dit moeten zien: https://www.belastingdien...en-webwinkel-buiten-de-eu
En hoe denk je dat postnl die email gaat zien en matchen met je pakketjes?

Op het randje probeer ik nog een nieuw account te maken (heb al een bestaande), alleen de New User Coupon komt nergens tevoorschijn. Ik kan alleen heel gelimiteerde producten met korting kopen of voor €0,01.
Dit was de reden dat ik een nieuw account aanmaakte. Het product dat ik probeer te kopen is boven de €10.
Is dit veranderd bij Aliexpress of doe ik iets fout? Hoe krijg ik de New User Coupon?
Helaas nu er mee opgehouden dus contact gezocht met de verkoper. Deze geeft aan; bestel een nieuwe dan kan je de oude terug sturen middels de "free return" optie. Zo gezegd zo gedaan.
Nieuwe besteld, een Px5 CPU met 4GB ram en 64GB storage. Helaas een PX3 met 2GB ram en 16GB storage ontvangen. Contact met de verkoper; ja, stuur maar terug en bestel maar nieuwe. Nogmaals een poging maar helaas geen px5 meer beschikbaar vanuit een eu locatie. Stonden ook wel open voor een PX6 dus 50 euro bijbetaald en een PX6 besteld. Deze gisteren ontvangen. Stickertje aan de buitenkant is goed.. Doos open gemaakt blijkt het een 1 din te zijn in plaats van een 2 din..Kan weer terug.
De originele bestelling vorig jaar hadden ze ook al een verkeerde verstuurd...Drama soms.
heb je geprobeerd dmv een (ander) telefoonnummer een account aan te maken? Ik weet hier eigenlijk niks over, toch heb ik al een aantal maal kopers zien beweren dat ze handen met geld hebben bespaard door telkens opnieuw te beginnen met een nieuw telefoonnummer, afleveradres, bankrekening.. het schijnt dat het alleen dan werkt, want Alie is ook niet achterlijk. edit: Je bestelling kan kennelijk ook geannuleerd worden en je account gesloten als ze merken dat bepaalde oude gegevens overeenkomen. Ze voeren bepaalde scripts uit om dit in de gaten te houden.F T schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:51:
alleen de New User Coupon komt nergens tevoorschijn. Ik kan alleen heel gelimiteerde producten met korting kopen of voor €0,01.
iemand hier ook ervaring met onechte volgnummers? Het gebeurt mij de laatste tijd iets te vaak dat een pakket dat is overhandigd aan Postnl niet op de site kan worden gevonden, en dan ineens staat er op Alie binnen een halve dag dat het afleveren is geslaagd? Hoe kan dat? Waar gaat het dan ergens mis. Is die tracking dan echt vals? Ik kan mijn geld terugkrijgen door aan te tonen dat Postnl het pakket nooit heeft gehad, maar ik heb het gevoel dat ik pas in het gelijk gesteld word als de verkoper meewerkt.
[ Voor 9% gewijzigd door Jarwo op 11-06-2021 14:23 ]
Ik heb dat nog niet geprobeerd, laatst gewoon een bestelling geplaatst met mijn lang bestaande account. Dit is pas mijn 2e account dat ik maak, ik heb een nieuw email adres gebruikt. Het enige wat overeenkomt is mijn adres, de rest is nieuw bij het account. Vreemd dat ik zogenaamd pech heb, want een vriend van me is het wel ruim 5 keer gelukt. In mijn browser als ik uitlog geeft die nu ook niet meer de new user bonus pop up weer. Dacht het te proberen voor de 1 juli regeling ingaat, maar misschien heeft het geen baat.Jarwo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:47:
[...]
heb je geprobeerd dmv een (ander) telefoonnummer een account aan te maken? Ik weet hier eigenlijk niks over, toch heb ik al een aantal maal kopers zien beweren dat ze handen met geld hebben bespaard door telkens opnieuw te beginnen met een nieuw telefoonnummer, afleveradres, bankrekening.. het schijnt dat het alleen dan werkt, want Alie is ook niet achterlijk. edit: Je bestelling kan kennelijk ook geannuleerd worden en je account gesloten als ze merken dat bepaalde oude gegevens overeenkomen. Ze voeren bepaalde scripts uit om dit in de gaten te houden.
iemand hier ook ervaring met onechte volgnummers? Het gebeurt mij de laatste tijd iets te vaak dat een pakket dat is overhandigd aan Postnl niet op de site kan worden gevonden, en dan ineens staat er op Alie binnen een halve dag dat het afleveren is geslaagd? Hoe kan dat? Waar gaat het dan ergens mis. Is die tracking dan echt vals? Ik kan mijn geld terugkrijgen door aan te tonen dat Postnl het pakket nooit heeft gehad, maar ik heb het gevoel dat ik pas in het gelijk gesteld word als de verkoper meewerkt.
Over je tracking ervaringen. Ik heb dat ook soms, vaak kan je niks zien dat het aan PostNL is overhandigd. Ik volg dan vaak de Aliexpress tracking verder, alleen is het wel onduidelijk wanneer je je pakketje nou gaat ontvangen. Er staat ook soms dat de aflevering geslaagd is, terwijl het nog bezorgd moet worden, vreemd. Ik vraag me ook af hoe je moet aantonen dat je iets niet hebt ontvangen van PostNL terwijl de zogenaamde tracking dit wel weergeeft.
Verkoper heeft nog niet gereageerd.
Heb je eea ook via 17track bekeken?Yucon schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:56:
...M'n bestelling staat op 'delvered' volgens een 'yun' tracking nummer. Ik heb alleen niets ontvangen, betekent dit dat het ergens op een centraal verzamelpunt ligt?...
Het kan zijn dat je pakket wordt overgedragen aan een andere bezorgdienst en dat YunExpress het pakket dus weliswaar "delivered" heeft, maar dat het nog niet bij jou bezorgd is.
Bij Ali was de tracking van YunExpress zelf niet zichtbaar, maar alleen die van de laatste bezorgdienst.
Dankje, ik zag ondertussen idd dat hij richting dhl gegaan is op 29 mei en dat die hem 7 dagen bewaren. Lekker dan, geen briefje of iets dergelijks en dit is nu dus weg.elinx schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:13:
[...]
Heb je eea ook via 17track bekeken?
Het kan zijn dat je pakket wordt overgedragen aan een andere bezorgdienst en dat YunExpress het pakket dus weliswaar "delivered" heeft, maar dat het nog niet bij jou bezorgd is.
Bij Ali was de tracking van YunExpress zelf niet zichtbaar, maar alleen die van de laatste bezorgdienst.
https://m.alibaba.com/pro...RO-100-inch-Electric.html
Alleen zeiden ze dat ze $450 als waarde op douane papieren zouden zetten, maar kreeg net betaalverzoek van DHL voor 192 euro aan douane/BTW.
Projectiescherm zou 0% invoerkosten moeten zijn en 21% van 450 is toch wel wat minder.
Opzich geen ramp, komt in de buurt van btw over de echte waarde en zal daar niet over klagen.
Maar bij douane info zie ik alleen:
Advanced Payment Fee 17.55 en 3.05 btw (DHL berekent dit voor afrekenen kosten?)
En
Import Taxes, 175,35
Maar dan zou waarde 835 euro zijn wat noch de $450 is, noch de echte waarde.
Nu had iemand die zelfde besteld had wel over dat als verzendkosten niet gespecificeerd zijn dat douane dan standaard vrij hoog bedrag rekent, voor deel tot EU en binnen EU ook nog. Dat zou dan totaal die 850 kunnen zijn.
Maar kan ik dat nog ergens specifieker inzien? Zie alleen het te betalen bedrag maar niet de grondslagen.
Je kan later proberen de kosten zelf via de douane terug te vragen, of je kan DHL nu mailen om bezwaar te maken:Hertog_Martin schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 12:56:
Eerste keer iets uit China besteld:
https://m.alibaba.com/pro...RO-100-inch-Electric.html
Alleen zeiden ze dat ze $450 als waarde op douane papieren zouden zetten, maar kreeg net betaalverzoek van DHL voor 192 euro aan douane/BTW.
Projectiescherm zou 0% invoerkosten moeten zijn en 21% van 450 is toch wel wat minder.
Opzich geen ramp, komt in de buurt van btw over de echte waarde en zal daar niet over klagen.
Maar bij douane info zie ik alleen:
Advanced Payment Fee 17.55 en 3.05 btw (DHL berekent dit voor afrekenen kosten?)
En
Import Taxes, 175,35
Maar dan zou waarde 835 euro zijn wat noch de $450 is, noch de echte waarde.
Nu had iemand die zelfde besteld had wel over dat als verzendkosten niet gespecificeerd zijn dat douane dan standaard vrij hoog bedrag rekent, voor deel tot EU en binnen EU ook nog. Dat zou dan totaal die 850 kunnen zijn.
Maar kan ik dat nog ergens specifieker inzien? Zie alleen het te betalen bedrag maar niet de grondslagen.
BTW zal je sowieso moeten betalen doordat het een pakket buiten de EU is, daar ontkomt je niet aan. Dit moet natuurlijk wel over het juiste bedrag gebeuren. Zelf heb ik bij PostNL is de factuur opgestuurd en werd het opgelost.Indien u het niet eens bent met de voor deze zending berekende invoerrechten, BTW en overige heffingen, kunt u contact opnemen met ons ADC-team via email aan dhl.nldutypayments@dhl.com
"Hello, we have received a notice from the logistics company that due to the increase in transportation costs, you need to make up for the freight of $1. Please understand the inconvenience.
This is the freight link https://www.aliexpress.com/item/1005002664108952.html, we will ship the goods for you immediately after placing the order.
If you do not accept, you can apply to cancel the order
thank you for understanding"
Dus een aparte advertentie om aanvullende verzendkosten te betalen.
Het is maar $1, maar nu 2 dagen later is de prijs van de originele advertentie nog niet aangepast.
Zo komen ze dus als goedkoopste uit en krijgen ze zo toch een extraatje.
Ik ga mooi niet cancelen om hun reputatie te redden. Ik laat de verzendperiode wel aflopen... grote kans op een fake verzending, maja.
Hoopte op de valreep nog wat door de douane te krijgen voor 1 juli...dus misschien wel beter dat het niet komt.
Zou gewoon een dispute indienen dat ze er dit soort praktijken op nahouden. Dit is niet hoe je eerlijk handel voert op Ali en dat weet de verkoper zelf ook wel. Indien het echt duurder is om te versturen dan moeten ze de advertentie gewoon aanpassen zodat je weet wat het gaat kosten.Mau_Maus schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:04:
Dus een aparte advertentie om aanvullende verzendkosten te betalen.
Het is maar $1, maar nu 2 dagen later is de prijs van de originele advertentie nog niet aangepast.
Zo komen ze dus als goedkoopste uit en krijgen ze zo toch een extraatje.
Ik ga mooi niet cancelen om hun reputatie te redden. Ik laat de verzendperiode wel aflopen... grote kans op een fake verzending, maja.
Hoopte op de valreep nog wat door de douane te krijgen voor 1 juli...dus misschien wel beter dat het niet komt.
Nadat het dispute is afgehandeld zou ik er ook een recensie bij zetten zodat je anderen kunt waarschuwen.
Ah weer wat geleerd
[ Voor 8% gewijzigd door Boullie op 16-06-2021 14:23 ]
Boullie
Kan pas nadat het eventueel verzonden is.Boullie schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:02:
[...]
Zou gewoon een dispute indienen dat ze er dit soort praktijken op nahouden. Dit is niet hoe je eerlijk handel voert op Ali en dat weet de verkoper zelf ook wel. Indien het echt duurder is om te versturen dan moeten ze de advertentie gewoon aanpassen zodat je weet wat het gaat kosten.
Nadat het dispute is afgehandeld zou ik er ook een recensie bij zetten zodat je anderen kunt waarschuwen.
Begreep ik ook al niet idd.Ossi schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:32:
Het is mij bij AliExpress opgevallen dat producten die verzonden worden vanuit Europese magazijnen, nu ook opeens met 21% BTW omhoog zijn gegaan. Terwijl ik geneigd bent te zeggen dat de BTW al voldaan is bij import. Klopt mijn redenering en is dit een foutje van AliExpress of zit ik mis?
21% zeker niet. Niet elk land heft 21% btw.Ossi schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:32:
Het is mij bij AliExpress opgevallen dat producten die verzonden worden vanuit Europese magazijnen, nu ook opeens met 21% BTW omhoog zijn gegaan. Terwijl ik geneigd bent te zeggen dat de BTW al voldaan is bij import. Klopt mijn redenering en is dit een foutje van AliExpress of zit ik mis?
Waarschijnlijk is dit gemakkelijker (eerste opzet) of ze hebben nog geen btw betaald.
Ik denk eerder dat een dergelijk warehouse is een EU land was opgezet als opslag voor doorzenden en dat er daar nimmer ingeklaard was of BTW afgedragen. Dat gebeurde pas in het land van bestemming.Ossi schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:32:
...Terwijl ik geneigd bent te zeggen dat de BTW al voldaan is bij import. Klopt mijn redenering en is dit een foutje van AliExpress of zit ik mis?
Met de nieuwe regels gebeurd dit in het EU land van binnenkomst en wordt er nu wel BTW afgedragen.
Dat je tot nu toe geen BTW vanuit een EU warehouse betaalde heeft te maken met de manier hoe in dat desbetreffende land met dergelijke pakketten werd omgegaan. Soms werd een pakket voorzien van een gele sticker dat er nog geen BTW was afgedragen. Iets wat volgens mij in elk EU land had moeten gebeuren.
Ik denk echter dat door de grote hoeveelheden dit niet het geval was.
Daarom moest dit gebeuren in het land van bestemming.jobr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:29:
.... Niet elk land heft 21% btw.
... of ze hebben nog geen btw betaald.
Ik denk dit dus inderdaad. En dan ging het vaak om grotere bedragen dan €22.Ashundi schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:28:
Volgens mij is dat omdat de producten dan wel in Europa liggen maar ze nog steeds zonder BTW zijn ingevoerd. En dus bij verkoop er alsnog BTW bij moet.
[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 08-07-2021 08:21 ]
De situatie voor en na 1 juli is dus onveranderd omdat over verhandelde goederen (aan particulieren) binnen de EU BTW moet worden verrekend.
Het komt op mij over dat de expliciete toevoeging van BTW tijdens het afrekenproces een margeverbeterende maatregel is. Dat ze na 1 juli de BTW doorberekenen aan de consument en dat er mogelijk voor 1 juli sprake was dat verkopende partij/platform de BTW voor haar rekening nam ten koste van de eigen winstmarge.
Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements
Als het werkelijk een magazijn betreft misschien. Ik kan me ook voorstellen dat het meer ging om een verzamelpunt (overslag), van waar de pakketten werden doorverzonden naar het bestemmingsland.ariekanari schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:07:
Een EU-magazijn met geïmporteerde goederen is verplicht de BTW te verrekenen. ........
[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 08-07-2021 11:57 ]
Helaas... Dat is wel juist.red bull schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:59:
Wat ik ook heb gezien is dat er btw wordt geheven op verzendkosten, dat lijkt mij niet juist..
https://www.zjadvies.nl/2...erzendkosten-wel-of-niet/
https://www.sendcloud.nl/...-hoe-zit-het-nou-precies/
https://www.belastingdien...r_btw_berekenen/goederen/
Waarover btw berekenen?
U berekent btw over het totaalbedrag dat u in rekening brengt. Het totaalbedrag is inclusief diverse kosten, zoals verzendkosten, bezorgkosten, reiskosten, telefoonkosten en verpakkingskosten (behalve statiegeld).
[ Voor 36% gewijzigd door ehtweak op 09-07-2021 10:00 ]
Als je switcht tussen afzender China en Europees magazijn, dan zie je ook verschillen tussen aantallen die beschikbaar zijn. Lijkt mij dus echt om een magazijn te gaan.elinx schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:56:
[...]
Als het werkelijk een magazijn betreft misschien. Ik kan me ook voorstellen dat het meer ging om een verzamelpunt (overslag), van waar de pakketten werden doorverzonden naar het bestemmingsland.
Dat de voorraden verschillen lijkt me logisch als het product reeds in Europa ligt.Ossi schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:25:
.....Lijkt mij dus echt om een magazijn te gaan.
Waar het echter om gaat is of al die producten reeds ingeklaard zijn of wachten op verzending naar een eindgebruiker in een bestemmingsland.
Het lijkt mij het meest aannemelijk dat alles wat in EU-magazijnen ligt reeds ingeklaard is en BTW plus eventuele invoerrechten over voldaan zijn.
Eigenlijk is dat dat ze nu ook BTW vermelden op die betreffende bestellingen correcter, gezien zij die dan weer kunnen verrekenen met de eerder BTW eerder in de keten, en jij als consument behoort BTW af te dragen op je aankoop in de unie.
Voor een ondernemer is dit trouwens ook een mogelijkheid om nu BTW terug te kunnen vragen op je AliExpress zakelijke aankopen :-)
Op het moment zal het voornamelijk marge-verhogend zijn, maar ik heb er wel vertrouwen in dat de prijzen weer een nieuwe lagere balans zullen vinden gezien ze de BTW gewoon kunnen verrekenen.
Juist dit is iets wat ik me moeilijk kan voorstellen.da_Mastah schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:39:
.....
Het lijkt mij het meest aannemelijk dat alles wat in EU-magazijnen ligt reeds ingeklaard is en BTW plus eventuele invoerrechten over voldaan zijn......
Met name als ik een meer kostbaar artikel bestelde, zoals bv een smartphone of actioncamera, bestelde ik die in een "EU warehouse". Enerzijds om geen gedoe met import te hebben en anderzijds werd meestal sneller geleverd.
Of dit alles geheel volgens de regels verliep heb ik altijd twijfels bij gehad.
De prijs was namelijk meestal nagenoeg gelijk aan die van China, alleen kwamen er meestal nog wat verzendkosten bij. Ook ging het bij verschillende China leveranciers meestal om dezelfde landen (Spanje, Polen Tjechië).
Als er reeds BTW was afgedragen had mi de prijs in EU hoger moeten zijn dan in China. Vooral bij de wat duurdere artikelen ging het al gauw over >€50,- verschil voor alleen BTW.
Ook via de speciale EU priority verzending waren er geen importkosten meer, maar bleef de prijs van het artikel (behoudens de extra verzenkosten) hetzelfde.
Ik vermoedde dat deze dezelfde "EU warehouse route" aflegden, maar zonder de EU opslag.
Nu wordt wel BTW berekend over aankopen in een EU warehouse, waardoor het uiteindelijk bedrag (behoudens evt.verzendkosten) hetzelfde blijft maar het artikel misschien wat sneller geleverd wordt
[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 10-07-2021 11:04 ]
Er zal zeker eea gefraudeerd zijn, en natuurlijk zetten ze een lagere waarde op het geïmporteerde bulk-product dan de consumentenprijs. Maar dit structureel niet doen zou natuurlijk gewoon neerkomen op fraude, en zouden ze aangepakt kunnen worden; geen goed business-model dus. (zie ook eGlobal Central die door FIOD en Douane aangepakt zijn: nieuws: Nederlandse OM en Fiod halen webwinkel eGlobal Central offline )elinx schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:56:
[...]
Of dit alles geheel volgens de regels verliep heb ik altijd twijfels bij gehad.
De prijs was namelijk meestal nagenoeg gelijk aan die van China, alleen kwamen er meestal nog wat verzendkosten bij. Ook ging het bij verschillende China leveranciers meestal om dezelfde landen (Spanje, Polen Tjechië).
Al ze eenzelfde prijs hebben gevraagd voor leveringen uit EU-magazijnen hebben ze denk ik indertijd wat ingeleverd op hun marge.
Kan natuurlijk, maar ik blijf mijn twijfels houden en denk dat we er nooit achter zullen komen.da_Mastah schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:06:
.....
Al ze eenzelfde prijs hebben gevraagd voor leveringen uit EU-magazijnen hebben ze denk ik indertijd wat ingeleverd op hun marge.
[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 10-07-2021 11:25 ]
29 juli? Maar dat duurt ook nog even………..mongkut schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:25:
Volgens mij is het een zooitje bij de douane, order 29 juli in Nederland aangekomen nog niks (of geen bericht) ontvangen (was onder €22 bij bestelling).

Have Fun Funske
Je bent scherp vandaag, moet zijn Juni uiteraard

Ik heb op 7 juni spullen in China besteld met 10-daagse levering. Op 16 juni ingeklaard door de douane NL en nog steeds niks ontvangen. Het lijkt allemaal erg lang te duren.mongkut schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:25:
Volgens mij is het een zooitje bij de douane, order 29 juli in Nederland aangekomen nog niks (of geen bericht) ontvangen (was onder €22 bij bestelling).
(ik ga ervanuit dat ik nu geen extra kosten heb omdat ze voor 1 juli zijn ingeklaard).
Waar ik nog een beetje bang voor ben is dat postNL de pakketjes op het postkantoor heeft gelegd, mij geen bericht heeft gestuurd en inmiddels alles alweer retour is gestuurd.
Is het wel werkelijk een 10 daagse levering?Justie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:37:
[...]
Ik heb op 7 juni spullen in China besteld met 10-daagse levering. Op 16 juni ingeklaard door de douane NL en nog steeds niks ontvangen. Het lijkt allemaal erg lang te duren.
(ik ga ervanuit dat ik nu geen extra kosten heb omdat ze voor 1 juli zijn ingeklaard).
Waar ik nog een beetje bang voor ben is dat postNL de pakketjes op het postkantoor heeft gelegd, mij geen bericht heeft gestuurd en inmiddels alles alweer retour is gestuurd.
Tracking zou dan met LT moeten beginnen. En dan kun je ook de status in de postnl app zien.
Ik heb voor een 10-daagse levering betaald. Het heeft geen LT nummer. Het is via Aliexpress saver shipping gegaan. 7 juni gekocht, 16 juni ingeklaard door de NL douane, en sinds 22 juni staat er "Verzending met lokaal transportbedrijf" .jobr schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:31:
[...]
Is het wel werkelijk een 10 daagse levering?
Tracking zou dan met LT moeten beginnen. En dan kun je ook de status in de postnl app zien.
Ik heb al 2x contact opgenomen met de shop, geven geen antwoord maar verwijzen naar de track trace dat het in NL is.
Dat verklaart het dan wel. Dat is geen 10 days delivery. Dan moet je Aliexpress Standard Shipping hebben. Dan is het er binnen circa 2 weken. Deze duurt ongeveer 4 weken langer.Justie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:08:
[...]
Ik heb voor een 10-daagse levering betaald. Het heeft geen LT nummer. Het is via Aliexpress saver shipping gegaan. 7 juni gekocht, 16 juni ingeklaard door de NL douane, en sinds 22 juni staat er "Verzending met lokaal transportbedrijf" .
Ik heb al 2x contact opgenomen met de shop, geven geen antwoord maar verwijzen naar de track trace dat het in NL is.
Gewoon nog even wachten dus.
[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 13-07-2021 18:58 ]
Ik heb ook een bestelling die op 10 juni ingeklaard is door de NL douane en sinds 15 juni staat er "Verzending met lokaal transportbedrijf". Daarna is het stil gebleven, ondertussen alweer een maand. Wel goed om te horen dat ik niet de enige ben. Zal uiteindelijk wel weer goed komen.Justie schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:08:
[...]
Ik heb voor een 10-daagse levering betaald. Het heeft geen LT nummer. Het is via Aliexpress saver shipping gegaan. 7 juni gekocht, 16 juni ingeklaard door de NL douane, en sinds 22 juni staat er "Verzending met lokaal transportbedrijf" .
Ik hoop dat het goed komt. Ik baal wel. Ik heb dus betaald voor 10 daagse levering en het bedrijf heeft het via gewone (trage) verzending laten opsturen. Ik zit te twijfelen om een klacht in te dienen. Ik zie nu bv dat ze die 10 daagse levering niet meer aanbieden en de verzendkosten gratis zijn. We wachten af.helpme schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:38:
[...]
Ik heb ook een bestelling die op 10 juni ingeklaard is door de NL douane en sinds 15 juni staat er "Verzending met lokaal transportbedrijf". Daarna is het stil gebleven, ondertussen alweer een maand. Wel goed om te horen dat ik niet de enige ben. Zal uiteindelijk wel weer goed komen.
Heb de afgelopen periode ook zoiets gehad. En eerder ook een paar keer, maar wat deze keer uniek maakte is dat het pakketje de 3,5 week erna maar liefst 7x verspreid op verschillende data met hetzelfde fotootje in de PostNL stond met de suggestie dat het die dag zou worden bezorgd. Pas een paar dagen na de laatste keer in de app werd het pakketje daadwerkelijk bezorgd. Weirdhelpme schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:38:
[...]
Ik heb ook een bestelling die op 10 juni ingeklaard is door de NL douane en sinds 15 juni staat er "Verzending met lokaal transportbedrijf". Daarna is het stil gebleven, ondertussen alweer een maand. Wel goed om te horen dat ik niet de enige ben. Zal uiteindelijk wel weer goed komen.
Ik heb op aanraden van de Aliexpress customer service een dispute geopend omdat een order met Aliexpress standard shipping al 2 weken blijft hangen op "inbound at sorting center" (Aangekomen bij sorteercentrum).
Normaal gesproken zou een Aliexpress standard shipping pakketje na een week of hooguit een week of 2 wel richting Luik te zijn vertrokken. Nu is dat dus niet het geval. Pakketje ligt ergens in een donkere hoek in een sorteercentrum.
De tracking informatie lijkt compleet. Het LTxxxxxxxxxxNL nummer is niet te vinden bij PostNL dus het is niet zo dat het pakketje toch stiekem onderweg is en dat er ergens wat informatie ontbreekt over de voortgang.
Nu heeft Aliexpress in de dispute neergezet dat ik 12 dagen extra moet wachten.
Solutions:
Option 1: Please continue to wait for 12 days
Response time: 12 days
Please wait in patience and confirm with us whether you have received the goods when purchase protection time ends.
Note: You can resolve the issue by clicking 'Add a New Proposal', 'Accept' (to accept the seller or AliExpress' proposal), 'Upload Evidence' or 'Edit' (to modify comments on the proposal). If we don't receive any feedback about the product problems after the goods are delivered, we will release the payment to your seller based on the delivery information.
Ik kan echter hun voorstel van 12 dagen wachten niet accepteren want er is geen button aanwezig om dat te doen. Moet ik nu gewoon de dispute open laten staan en die 12 dagen afwachten ?
Destijds werd het dispute on hold gezet ivm de beschermde leveringstijd.
Het product is inmiddels binnen, maar kan door het dispute niet doorgeven dat dit zo is.
Vandaag kreeg ik het bericht dat ze mij het aankoopbedrag terug gaan geven....rare jongens die Chinezen...
Dus zij gaven bij jou ook aan dat je maar langer moest wachten ? Dispute werd dus niet vanzelf gesloten ?pilskes schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:31:
Mijn laatste bestelling op 7 juli zou een 10-daagse levering zijn. Na 3 weken nog niks binnen dus een dispute aangemaakt.
Het product is inmiddels binnen, maar kan door het dispute niet doorgeven dat dit zo is.
Vandaag kreeg ik het bericht dat ze mij het aankoopbedrag terug gaan geven....rare jongens die Chinezen...
Als je het dispute al gewonnen hebt, hoef je niet te betalen. heb dat al een keer gevraagd bij de klantenservice.pilskes schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:31:
Mijn laatste bestelling op 7 juli zou een 10-daagse levering zijn. Na 3 weken nog niks binnen dus een dispute aangemaakt.
Iemand een idee waar ik naar moet zoeken?
We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!
Zoeken op afbeelding gebruiken in aliexpress?pven schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:34:
Misschien enigzins offtopic, maar ik kom er niet aan uit en een los topic hiervoor is ook zo wat. Ik zoek op AliExpress naar een plastic kapje voor de afzuigkap (zoals bv deze). Maar welke zoekterm ik ook gebruik, ik kan het niet vinden.
Zijn genoeg plugins voor in chrome: https://chrome.google.com...naknoojjboeiinempoa?hl=nl bijvorrbeeld
Probeer het eens met termen alspven schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:34:
"Cooker Hood Lamp Light Bulb Diffuser Lens Cover Plate Plates"
Op ebay vind je dan 3 aanbiedingen voor ongeveer 12,50$ voor 2 van die glaasjes. Misschien op Ali ook wel.
We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!
https://edition.cnn.com/2...stmas-shipping/index.html
The vast network of ports, container vessels and trucking companies that moves goods around the world is badly tangled, and the cost of shipping is skyrocketing. That's troubling news for retailers and holiday shoppers.
...
The biggest price jump was along the route from Shanghai to Rotterdam in the Netherlands, with the cost of a 40-foot container soaring 659% to $13,698. Container shipping prices on routes from Shanghai to Los Angeles and New York have also jumped.
...
Retailers brace for impact
"Name almost anything and it seems like there's a shortage of it somewhere," Biesterfeld added. "Retailers are struggling to replenish inventory as fast as they're selling, let alone prepare for holiday demand."
...
For consumers, the supply chain crunch is likely to mean higher prices.
Nu al iets om rekening mee te gaan houden... ?!?
Dit topic is WEL bedoeld voor:
* discussies over bestellingen bij Chinese webshops
* vragen en discussie over, betaling, afhandeling en retourneren
Dit topic is NIET bedoeld voor:
* aankoopadvies, "welke moet ik kopen?" of "bij welke webshop vind ik product x"
* discussie over inbreuk te maken op het merkenrecht; dus GEEN namaak merkartikelen bespreken
* manieren om belasting te ontduiken
* import van verboden producten.
* "ik ook" posts, code-gebedel of inhoudsloze mededelingen.
* simpele vragen waarvan het antwoord al bekend is.
* statusupdates en andere verzending gerelateerde posts mogen in China-shopping levertijdentopic
Let op: Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU