[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

ehtweak schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:03:
[...]

Ehhh, dat weet je toch nog niet... of het 'echte' service is?

Want, voor zover uit ik je verhaal begrepen heb, heb je nog steeds niets ontvangen alhier in Nederland... ;)
Top.
Dat had erachter gemoeten |:(

En nee nog niets, ze worden op bestelling gemaakt. Uiterste verzenddatum is 21 augustus. Maar ik vermoed dat ze eind van de week mijn kant op komen

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Update, nieuwe coating zit op de velgen, zien er goed uit. Akkoord gegeven en morgen wordt de verzending gereed gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ps0v33Cj/Alibaba9395fb67fae563a898dd702cba35ae16-original.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4ZSDZxzd/Alibabadf5fd16c3a8c8a19ef5d1d5e4f41ea1c-original.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/60kR4Hwx/Alibaba0cf9efb7bf8fc94a48a5748573b94541-original.png

Nog even gevraagd hoe lang verzenden duurt, het gaat per boot, max 50 dagen :O
Dus nog even wachten op het vervolg.

[ Voor 12% gewijzigd door Mad-Matt op 21-07-2025 10:06 ]

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Iemand ervaring met de Displayport+USB3.0 KVM-switch van UGreen?

Er staat dat ie 8K@60Hz doet, maar ik wil graag weten of ie ook 1440p@144Hz goed doorgeeft.

( Deze )

  • vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:19
Ik heb een probleem met mijn bestelling bij het Chinese Aliexpress.

De bestelling is verstuurd. Had wat problemen met transport. Er is een status "pakket beschadigd". De transporteur heeft besloten het pakket terug te sturen naar de afzender met een nieuw trackingnummer.

De transporteur heeft meermaals bevestiging gegeven dat het pakket weer terug bij de afzender is en dit kan ik ook controleren via het nieuwe trackingnummer.

De verkoper geeft niet thuis. Hij zegt, ga maar vragen bij het lokale postkantoor. Wat nergens op slaat want het pakket is verstuurd via DPD.

De helpdesk van Aliexpress geeft niet thuis. Ze zeggen hetzelfde, ga maar vragen bij het lokale postkantoor.

Mijn volgende stap is aankloppen bij Paypal maar dit is volgens mij wel mijn laatste reeele optie. Het gaat om een bedrag van 250 euro.

Heeft iemand ervaring met zo'n situatie? Ik ben benieuwd hoe ik dit het beste kan voorleggen aan Paypal zodat ik straks niet hetzelfde antwoord krijg (ga maar vragen bij het lokale postkantoor).

  • elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:20
@vegboy
Zolang jij geen directe bewijzen overlegd zal er geen reactie komen van de verkoper of AliExpress.
Je gaat eerst in overleg met de verkoper en legt screenshots voor dat het pakket is teruggestuurd.
Als de reactie hetzelfde blijft, open je een dispute bij AliExpress en overlegd daar de chat met de verkoper en nogmaals het retourbewijs. De verkoper zal dan moeten reageren met tegenbewijs dat het pakket wederom is verzonden of met een bewijs die het tegendeel beweert.
Probleem is echter dat het retouradres van AliExpress meestal een dumpadres in Schiedam betreft en het dus nimmer bij de verkoper terugkomt, maar in Nederland is. Vandaar waarschijnlijk de reactie mbt lokaal postkantoor
Hoewel dit feitelijk niet aan jou ligt kan dit wel het hoofdprobleem zijn. Benadruk dat dit retouradres niet door jou is gegeven op het pakket.
Zorg er trouwens altijd voor dat jij het laatste woord hebt en reageer altijd met tegenbewijs


Een Paypal dispute werkt ongeveer hetzelfde en vraagt ook om directe bewijzen.
Echter indien Paypal in jouw voordeel beslist is de kans groot dat je AliExpress account wordt opgeheven. Hetzelfde gebeurt bv ook als je via credit kaart het bedrag laat terugstorten.

[ Voor 21% gewijzigd door elinx op 08-08-2025 11:27 ]


  • vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:19
elinx schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:18:
@vegboy
Zolang jij geen directe bewijzen overlegd zal er geen reactie komen van de verkoper of AliExpress.
Je gaat eerst in overleg met de verkoper en legt screenshots voor dat het pakket is teruggestuurd.
Als de reactie hetzelfde blijft, open je een dispute bij AliExpress en overlegd daar de chat met de verkoper en nogmaals het retourbewijs. De verkoper zal dan moeten reageren met tegenbewijs dat het pakket wederom is verzonden of met een bewijs die het tegendeel beweert.
Probleem is echter dat het retouradres van AliExpress meestal een dumpadres in Schiedam betreft en het dus nimmer bij de verkoper terugkomt, maar in Nederland is. Vandaar waarschijnlijk de reactie mbt lokaal postkantoor
Hoewel dit feitelijk niet aan jou ligt kan dit wel het hoofdprobleem zijn. Benadruk dat dit retouradres niet door jou is gegeven op het pakket.
Zorg er trouwens altijd voor dat jij het laatste woord hebt en reageer altijd met tegenbewijs


Een Paypal dispute werkt ongeveer hetzelfde en vraagt ook om directe bewijzen.
Echter indien Paypal in jouw voordeel beslist is de kans groot dat je AliExpress account wordt opgeheven. Hetzelfde gebeurt bv ook als je via credit kaart het bedrag laat terugstorten.
Ja, een dispuut heb ik al gehad en daar beslist Aliexpress in het voordeel van de verkoper. Ze kijken niet naar het nieuwe trackingnummer dat ik heb gekregen van DPD. Het dispuut kan ik alleen heropenen als ik eerst bevestig dat ik het pakket ontvangen heb, wat ik dus niet heb.

Overigens is het pakket op hetzelfde (Franse) adres retour afgeleverd als waar het vandaan kwam.

De normale klantenservice van AliExpress is het telkens met me eens dat ik het pakket niet ontvangen heb. Maar als ze het dan escaleren naar een ander team, krijg ik weer het antwoord dat ik bij het lokale postkantoor moet gaan vragen naar mijn pakket.

Bewijs heb ik zeker. DPD heeft per email meermaals bevestiging gegeven dat het pakket met een ander trackingnummer retour is gestuurd doordat er wat problemen waren bij DPD. En dat het pakket mij nooit bereikt heeft.

AliExpress klantenservice lijkt het te begrijpen. Het dispuut team niet. De verkoper houdt zich van de domme krijg ik de indruk.

  • elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:20
vegboy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:47:
.....dispuut heb ik al gehad en daar beslist Aliexpress in het voordeel van de verkoper. .....
.... het pakket op hetzelfde (Franse) adres retour afgeleverd als waar het vandaan kwam.
.....

AliExpress klantenservice lijkt het te begrijpen. Het dispuut team niet. De verkoper houdt zich van de domme ....
Helaas baart het adres "Frankrijk" mij zorgen.
Met Frankrijk zijn in het verleden fraudegevallen geweest met PC elektronica.
Dat de verkoper zich van de domme houdt begrijp ik, maar niet waarom AliExpress daarin meegaat.
Dan lijkt er toch iets niet helemaal goed gegaan te zijn met je bewijsvoering.

Aangezien je dispuut is afgewezen heb je weinig mogelijkheden meer.
Via Paypal heb je ook geen garantie dat je geld wordt teruggestort, maar zou misschien een kiertje kunnen openen. De vraag is echter of je Paypal betaling via AliExpress of rechtstreeks naar de verkoper hebt gedaan. Dat maakt verschil mbt op degene die een tegenreactie moet geven.
Zorg in ieder geval dat je bewijsvoering zo goed mogelijk is onderbouwd met screenshots ed.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 08-08-2025 14:27 ]


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Tegen topic policy

[ Voor 92% gewijzigd door Mad-Matt op 21-08-2025 07:58 ]

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Mad-Matt Je zit dus nog te wachten op die ex-China velgen waarop 'Made in Japan' staat?

Loop je niet het risico dat de douane dit soort 'fake' producten (illegaal merknaam gebruik e.d.) er tussen uithaalt? En je gewoon alles kwijt bent?
Want die centercaps zitten natuurlijk gewoon in een plastic zakkie. Maar die velgen zelf zullen niet in een onopvallende bubbeltjesenvelop passen... :+

   Mooie Plaatjes   


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

ehtweak schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:21:
@Mad-Matt Je zit dus nog te wachten op die ex-China velgen waarop 'Made in Japan' staat?

Loop je niet het risico dat de douane dit soort 'fake' producten (illegaal merknaam gebruik e.d.) er tussen uithaalt? En je gewoon alles kwijt bent?
Want die centercaps zitten natuurlijk gewoon in een plastic zakkie. Maar die velgen zelf zullen niet in een onopvallende bubbeltjesenvelop passen... :+
Geen moment bij stil gestaan 8)7 . Maar volgens mij staat het alleen op de caps, mogelijk zijn die daarom los verstuurd :X

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Mad-Matt Ehhhh... het staat ook op de rand van de velg hoor... zie ik tenminste op je eigen geplaatste foto's.

D'r staat zelfs 'Volkl Racing original' op. Dus tja...

BTW: ik wil je niet bang maken, maar in de topicregels staat zelfs:
"* discussie over inbreuk te maken op het merkenrecht; dus GEEN namaak merkartikelen bespreken"

[ Voor 53% gewijzigd door ehtweak op 20-08-2025 21:35 ]

   Mooie Plaatjes   


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

ehtweak schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:31:
@Mad-Matt Ehhhh... het staat ook op de rand van de velg hoor... zie ik tenminste op je eigen geplaatste foto's.

D'r staat zelfs 'Volkl Racing original' op. Dus tja...

BTW: ik wil je niet bang maken, maar in de topicregels staat zelfs:
"* discussie over inbreuk te maken op het merkenrecht; dus GEEN namaak merkartikelen bespreken"
We gaan het meemaken. Op andere noot. Vorige week op Ali de 3 sets voor Mecha Invasion Legion gekocht. In Europa waren ze nagenoeg overal uitverkocht (kon slechts 1 van de sets vinden). Vandaag komt de eerste binnen, morgen de andere 2.

Helaas wilde de verkoper niet alles in 1 doos versturen, dus 3x verzendkosten betaald, was een paar euro.

Maar nu voor het eerst over alle 3 de paketten invoerrechten moeten betalen, beetje jammer dat het nu 3 losse pakketjes zijn, met 3x administratiekosten.

Maar voor de niet kenners dit is hem:
Afbeeldingslocatie: https://www.tfw2005.com/boards/attachments/%E4%B8%8B%E8%BC%89-2024-12-09t012752-381-png.30646544/

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:05
ehtweak schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:31:
@Mad-Matt Ehhhh... het staat ook op de rand van de velg hoor... zie ik tenminste op je eigen geplaatste foto's.

D'r staat zelfs 'Volkl Racing original' op. Dus tja...

BTW: ik wil je niet bang maken, maar in de topicregels staat zelfs:
"* discussie over inbreuk te maken op het merkenrecht; dus GEEN namaak merkartikelen bespreken"
Ik zou het niet aandurven. De krachten die op een velg komen te staan zijn immens. Met een gebroken velg, wat bij imitatie toch voor schijnt te komen, verander je in je auto van bestuurder tot passagier. Ieder zo z'n ding, maar het heeft een goede reden dat velgen ge-tüvt moeten worden en er doorgaans een KBA (Kraftfahrt Bundes Amt) nummer ingeslagen staat.

https://www.drive.com.au/...l-killers-says-peak-body/

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

SkiFan schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:59:
[...]


Ik zou het niet aandurven. De krachten die op een velg komen te staan zijn immens. Met een gebroken velg, wat bij imitatie toch voor schijnt te komen, verander je in je auto van bestuurder tot passagier. Ieder zo z'n ding, maar het heeft een goede reden dat velgen ge-tüvt moeten worden en er doorgaans een KBA (Kraftfahrt Bundes Amt) nummer ingeslagen staat.

https://www.drive.com.au/...l-killers-says-peak-body/
Veel mensen zeggen dit, geen 1 met daadwerkelijke ervaring.
Op Youtube/reddit staan best wat ervaringen met forged wheels vanuit China en tot zover komen ze er goed vanaf, kwaliteit lijkt prima in orde.

China produceert echt niet alleen maar troep, de velgen onder Chinese auto's komen ook uit China, maar daar hoor je niemand over. We gaan het meemaken.

Daarom post ik het ook hier, ik wil m'n ervaringen delen en als het troep is, zal ik de eerste zijn die dat hier zal melden met "ik was gewaarschuwd".

[ Voor 7% gewijzigd door Mad-Matt op 22-08-2025 11:20 ]

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:05
In Duitsland kom je hiermee niet door de keuring. Dus voor Duitsers is dit überhaupt geen optie.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

SkiFan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:21:
In Duitsland kom je hiermee niet door de keuring. Dus voor Duitsers is dit überhaupt geen optie.
gelukkig zijn we hier niet in Duitsland. Verder heeft de fabrikant (o.a.) een TUV-certificaat online staan. Ook daar kan je je van afvragen hoe echt het is.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:05
Mad-Matt schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:07:
[...]


gelukkig zijn we hier niet in Duitsland. Verder heeft de fabrikant (o.a.) een TUV-certificaat online staan. Ook daar kan je je van afvragen hoe echt het is.
Jij niet, ik wel. Ik hou het wel bij m'n echte Novitec's by Infra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLRsZrEgYyOnNHe6WkIqSfvdvOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8yjeOortn5JsNGuSDQS1ZON.jpg?f=fotoalbum_large

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

SkiFan schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:28:
[...]

Jij niet, ik wel. Ik hou het wel bij m'n echte Novitec's by Infra.

[Afbeelding]
Dat mag hoor. Dat ik ze hier heb gekocht is geen verplichting voor de rest van Tweakers.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Nou het wachten is voorbij, de wielen zijn geleverd.
Hierbij even een korte samenvatting van mijn ervaring:

Koopproces was super, verkoper was enorm behulpzaam en vriendelijk, wilde overal mee helpen en dacht goed mee. Ook met het verkeerd uitpakken van de kleur (het was niet wat ik ervan gehoopt had) was het geen enkel probleem om dit op hun kosten weer aan te passen.

Het nadeel is de tijd, omdat alles via een schip verstuurd wordt duurt het erg lang, heel erg lang. In dit geval nog langer omdat er in de haven een wachttijd was bij de douane, die liepen enorm achter en spullen hebben wekenlang liggen wachten. Hoe het verschepen exact is gegaan weet ik niet zeker. Als ik alles een beetje goed begrijp is het China (via boot)-> Duitsland (onbekend)-> Tjechië (DHL)-> Nederland.

De velgen zien er geweldig uit, super strak in de lak, mooi "graveerwerk" en ook belangrijk, netjes verpakt waardoor ze onbeschadigd aan zijn gekomen. Ze voelen degelijk en hebben in mijn ogen een "goed" gewicht voor de wielen. Hoe ze het uithouden op straat moet ik nog uitvinden, maar de ervaringen van anderen zijn goed.

En nu wat plaatjes:

netjes verpakt, dubbele doos, zelf even de plastic zak eraf getrokken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YFrt44yy/Velg-verpakt.jpg

De hele velg, erg strak, mooie kleur.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8DjHjvLq/Velg.jpg

Detailshots:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8gLP1R5J/Velg3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0pZqzvys/Velg2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zhycwpKV/Velg1.jpg

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sinds een tijdje krijg ik op AliExpress "Failed to collect the coupon. Please try again."

Ook in de AliExpress match game (a la candy crush) krijg ik tegenwoordig een melding die zegt "To protect the security of your account, your request can't be processed at this time", als ik een level wil spelen.

Lijkt op een of ander security dingetje o.i.d. maar hoe kom ik er vanaf?
Heeft iemand dit ook weleens gehad?

Er stond ergens dat het maken van een bestelling wel zou helpen, maar helaas maakt dat geen verschil. (En het jammere is dat ik de 11.11 coupon code nu niet kon applyen :( )

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, nog even, en alles wat je rechtstreeks bestelt in China wordt weer wat duurder:

https://www.bnr.nl/nieuws...dkope-pakketjes-uit-china

nieuws: EU werkt aan invoerheffing goedkope Chinese pakketjes vanaf volgend jaar

Ben benieuwd hoe en wat er nou precies verandert. (of niet)

   Mooie Plaatjes   


  • Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Piggen

Lekker bakkie

Tanuki schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:56:
Sinds een tijdje krijg ik op AliExpress "Failed to collect the coupon. Please try again."

Ook in de AliExpress match game (a la candy crush) krijg ik tegenwoordig een melding die zegt "To protect the security of your account, your request can't be processed at this time", als ik een level wil spelen.

Lijkt op een of ander security dingetje o.i.d. maar hoe kom ik er vanaf?
Heeft iemand dit ook weleens gehad?

Er stond ergens dat het maken van een bestelling wel zou helpen, maar helaas maakt dat geen verschil. (En het jammere is dat ik de 11.11 coupon code nu niet kon applyen :( )
Ik heb dat ook, maar mijn telefoon is ook aangepast (bootloader is ontgrendeld). Misschien dat het daarmee te maken heeft. Mijn oplossing is om coupons dan via de website of mijn (niet aangepaste) tablet te claimen of de code te kopiëren. Bij dat spelletje met die balletjes kan ik ze wel afschieten op m'n telefoon, maar niet de automaat gebruiken. Dat doe ik dan ook op m'n tablet. Al is dat allemaal meer een work-around dan een oplossing.

  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

ehtweak schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:06:
Nou, nog even, en alles wat je rechtstreeks bestelt in China wordt weer wat duurder:

https://www.bnr.nl/nieuws...dkope-pakketjes-uit-china

nieuws: EU werkt aan invoerheffing goedkope Chinese pakketjes vanaf volgend jaar

Ben benieuwd hoe en wat er nou precies verandert. (of niet)
Het laatste wat ik begreep is dat er zoveel zooi uit China komt dat de douane het helemaal niet aan kan.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mad-Matt schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:18:
[...]


Het laatste wat ik begreep is dat er zoveel zooi uit China komt dat de douane het helemaal niet aan kan.
Dat is al jarenlang het geval. :-(

Maar het is zo jammer dat alles over één (zooi)kam geschoren wordt.
Want of je nou 'fout' kinderspeelgoed bestelt, of kleding met giftige kleurstoffen erin, of een doosje met miniatuur schroefjes of een elektronica PCB (b.v. een Arduino kloon of een specifieke sensormodule). Dat maakt nogal verschil... :Y

   Mooie Plaatjes   


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

ehtweak schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:25:
[...]

Dat is al jarenlang het geval. :-(

Maar het is zo jammer dat alles over één (zooi)kam geschoren wordt.
Want of je nou 'fout' kinderspeelgoed bestelt, of kleding met giftige kleurstoffen erin, of een doosje met miniatuur schroefjes of een elektronica PCB (b.v. een Arduino kloon of een specifieke sensormodule). Dat maakt nogal verschil... :Y
Zeker waar, ik heb best veel simpele elektronica en kabel dingen (o.a. led lampjes voor Lego sets) van Ali, het scheelt zoveel geld en het is in basis gewoon hetzelfde spul

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

Mad-Matt schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:18:
[...]


Het laatste wat ik begreep is dat er zoveel zooi uit China komt dat de douane het helemaal niet aan kan.
Dat lossen ze gewoon op door de verantwoordelijkheid bij de verkoper te leggen om het te heffen voordat het deze kant op komt.
Dan hoeven ze alleen steeksproefsgewijs de boel te controleren.

Boullie


  • dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
De huidige invoerheffing hangt af van het soort product. Elektronica heeft veelal een uitzondering en daarvoor geldt dan 0 procent. Onder meer smartphones, laptops en koptelefoons kunnen zonder invoerrechten te hoeven betalen worden geïmporteerd. Voor kleding gaat het vaak om 12 of 17 procent. Daarmee lijkt de stap dus geen gevolgen te hebben voor mensen die bijvoorbeeld kabels of andere kleine elektronica aanschaffen bij Chinese webshops.
Lijkt dus ook wel mee te vallen.

  • ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:51
Vraag, mijn vader heeft een product besteld op AliExpress van > €150. Daarover moet hij invoerheffingen, BTW etc. betalen (± 112 USD). Dat is allemaal helder. Maar toch krijg ik het gevoel dat het een scam is.
Ik heb het hem meermaals afgeraden om dure producten op AliExpress te kopen maar hij heeft niet geluisterd.

Hij ontvangt nu e-mailberichten van de verkoper, buiten AliExpress om, met het verzoek dat hij deze kosten van 112 USD aan de verkoper betaald en hiermee de bijkomende logistieke kosten (invoerheffingen, BTW) etc. kan betalen.

Ik vind het nogal vreemd, volgens mij brengt de vervoerder (bijvoorbeeld DHL) de bijkomende kosten in rekening als het pakketje aan de deur wordt afgeleverd.
Graag een reactie of dit normaal is of toch twijfelachtig.

Xbox Live: BicyclicTiger34 TrueAchievements


  • Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ariekanari schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:41:
Vraag, mijn vader heeft een product besteld op AliExpress van > €150. Daarover moet hij invoerheffingen, BTW etc. betalen (± 112 USD). Dat is allemaal helder. Maar toch krijg ik het gevoel dat het een scam is.
Ik heb het hem meermaals afgeraden om dure producten op AliExpress te kopen maar hij heeft niet geluisterd.

Hij ontvangt nu e-mailberichten van de verkoper, buiten AliExpress om, met het verzoek dat hij deze kosten van 112 USD aan de verkoper betaald en hiermee de bijkomende logistieke kosten (invoerheffingen, BTW) etc. kan betalen.

Ik vind het nogal vreemd, volgens mij brengt de vervoerder (bijvoorbeeld DHL) de bijkomende kosten in rekening als het pakketje aan de deur wordt afgeleverd.
Graag een reactie of dit normaal is of toch twijfelachtig.
Nooit direct aan de verkoper betalen (ook niet via een 'verzendkosten item geplaatst op Ali zelf').
Ali regelt die dingen zelf en had dan in de prijs moeten zitten.
(Vaak als korting en je betaald dan via je postbezorger de invoer.)

Lang verhaal kort niet aan de verkoper betalen en chat vooral met Ali om dit te melden.
Even in de gaten houden of de verkoper netjes cancelt en niet een fake tracking oid stuurt.
Hoe dan ook de klantenservice helpt hier meestal goed bij.

  • Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:38
Mad-Matt schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:18:
[...]


Het laatste wat ik begreep is dat er zoveel zooi uit China komt dat de douane het helemaal niet aan kan.
De grote chinese webshops hebben hier al een tijdje rekening mee gehouden. Er word nu al heel veel in bulk naar opslaglocaties in Europa gebracht.
Op npo was een leuke serie over bestellen bij chinese webshops. Deze serie is terug te kijken op npo maar ook op youtube:

  • Tostikoning
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-06 12:53
Volgens mij heb ik een mooie deal gevonden voor de Sony XM6 koptelefoon, echter ben ik huiverig om te bestellen. Het klinkt misschien wel te mooi om waar te zijn.

Het gaat om: https://nl.aliexpress.com/item/1005009530170170.html

In principe komt het uit Duitsland. Wat betreft de garantie weet ik dat Sony hier moeilijk over kan doen, maar ik heb redelijk goede ervaring met mijn oude koptelefoon (MDR1000X, ja werkt nog steeds na 8 jaar, wel beetje versleten materialen). De reviews van de shop zijn ok, de reviews op het product zijn ok. Qua prijs is het wel een flink verschil, ~300 vs 400 euro in Nederland.

Iemand hier ervaring mee? Zijn er dingen die ik mis?

  • Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:06
De verkoper heeft een Duitse vennootschap, maar is woonachtig in Chengdu, China.

De Sony XM6-koptelefoon zal vanuit een Europees magazijn worden verzonden, maar in werkelijkheid betreft het een product dat bestemd is voor China (of Hong Kong).

Yaha!


  • Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
*knip* Aan linkdrops doen we niet op Tweakers.

[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 04-12-2025 10:03 ]


  • Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Hier helaas weer ff een wat mindere ervaring.
Zelf al jaren een Xiaomi Wiha schroevendraaier setje die veelvuldig gebruikt wordt voor allerhande zaken in huis. De missus wilde er ook 1 dus weer even Ali op gegaan en op zoek. Heel veel troep aanbod wat duidelijk nep was, maar ook 1 met prijs en beschrijving dat het origineel was, Merke+ erbij hele mikmak.
Leuk schoencadeau, nou mooi niet, Wiha ontbreekt volledig op de set het past allemaal niet en de magneet is nergens te bekennen, duidelijk een nepper.
Nu maar weer even zoeken naar wel een originele

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Rubman Ik zie die Xiaomi wiha set voor rond de 30 euro op amazon.
Is dat niks voor je?

Zowel direct leverbaar (uit een Amazon magazijn), alsmede met een beloofde levertijd van ca. 10 dagen als het vanuit [x?] verstuurd wordt (dan is 'ie nog ietsje goedkoper zelfs).

   Mooie Plaatjes   


  • Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47

Rubman

Retarded or just overjoyed!

@ehtweak de keren dat ik daar iets bestelde was het ook vaak een nepper, vandaar dat ik gewoon weer naar Aliexpress was uitgeweken. Zelfde als Bol hier, 9/10 keer is het echt zooi de laatste tijd en als je dan wel het goede hebt is het 4 keer duurder dan gewoon een paar dagen extra wachten.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is mij, ff afkloppen, in al die jaren dat ik iets uit China of bij Amazon besteld nog nooit overkomen dat ik een nepproduct kreeg.
Wel eens een 'alternatief' merk besteld als goedkopere vervanging voor een duur merkproduct. Maar dan kreeg ik ook wat ik bestelde.
Regelmatig wel eens gadgets met het Xiaomi label besteld en dat was toch iedere keer het juiste product.

En na >20 jaar ervaringen met verweggistan bestellingen heb ik wel het idee dat ik weet wat ik doe. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 04-12-2025 10:32 ]

   Mooie Plaatjes   


  • Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47

Rubman

Retarded or just overjoyed!

ehtweak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:31:
Het is mij, ff afkloppen, in al die jaren dat ik iets uit China of bij Amazon besteld nog nooit overkomen dat ik een nepproduct kreeg.
Wel eens een 'alternatief' merk besteld als goedkopere vervanging voor een duur merkproduct. Maar dan kreeg ik ook wat ik bestelde.
Regelmatig wel eens gadgets met het Xiaomi label besteld en dat was toch iedere keer het juiste product.

En na >20 jaar ervaringen met verweggistan bestellingen heb ik wel het idee dat ik weet wat ik doe. ;)
Pik het er meestal ook wel uit en (even afkloppen) heb op dit setje na nooit een nepper gekregen wist ze er altijd uit te vissen. Mijn vrouw daarentegen dus wel via Amazon al vaker nepper gehad dus die is inmiddels ook wat gehaaider.
Nu helaas dus wel met het Xiaomi setje

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken


  • Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rubman schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:43:
[...]
Pik het er meestal ook wel uit ...
Heb je er wel melding van gemaakt bij Ali? Of laat je het erbij zitten? Ik lees dat zo snel niet terug...

Meestal zijn ze bij Ali wel in je voordeel. Laat je niet afschrikken dat het heel soms lijkt dat je moet terugsturen.
En laat je ook niet afschrikken als ze toch afkeuren. Altijd een tweede keer met meer bewijs en strengere toon opnieuw indienen.

Meestal gaat het goed, maar heb 1x duidelijk met foto's in de chat gezegd dat het onterecht wordt afgewezen en ik boos ben en toen kreeg ik het wel vergoeding na herziening.

  • Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Mau_Maus schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:43:
[...]

Heb je er wel melding van gemaakt bij Ali? Of laat je het erbij zitten? Ik lees dat zo snel niet terug...

Meestal zijn ze bij Ali wel in je voordeel. Laat je niet afschrikken dat het heel soms lijkt dat je moet terugsturen.
En laat je ook niet afschrikken als ze toch afkeuren. Altijd een tweede keer met meer bewijs en strengere toon opnieuw indienen.

Meestal gaat het goed, maar heb 1x duidelijk met foto's in de chat gezegd dat het onterecht wordt afgewezen en ik boos ben en toen kreeg ik het wel vergoeding na herziening.
Ga het zeker melden, ben nu ook al bezig met AliExpress om het op te lossen.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken


  • Steelo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 23:25

Steelo

040 - Ole Ole Ole

Ik voel me nu wel genaaid door PostNL. Ze beweren dat mijn zending is afgeleverd terwijl ik helemaal niet eens thuis was. Het is ook niet bij de buren afgeleverd. PostNL neemt geen verantwoordelijkheid en wilt geen statement geven en AliExpress schuift het af naar de verkopers die al helemaal niks doen. Al mijn dispuuts (van de 12 artikelen van 12 verschillende verkopers) heb ik van 5 gelijk het geld teruggekregen. Van 7 heb ik na twee x geschil niks teruggekregen. Van 8 artikelen (had in totaal 20 artikelen met zo’n bundel deal in 1x besteld) die met peddler uiteindelijk in twee pakketten zijn binnengekomen is alles goed gegaan. Wat kan ik nu nog doen om m’n geld terug te krijgen omtrent de 7 artikelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Steelo op 08-12-2025 19:22 ]

Ltrz,....


  • elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:20
Steelo schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:21:
Ik voel me nu wel genaaid door PostNL. Ze..... PostNL neemt geen verantwoordelijkheid en wilt geen statement geven .....
Het probleem is dat PostNL in opdracht van de verzender werkt en niet voor jou.
De verzender is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de afhandeling van de verzending.
Komt een pakket niet aan, dan moet je bij hen klagen. Zij moeten jouw vervolgens compenseren door opnieuw te verzenden of terug te betalen.
Zij kunnen PostNL vragen om een onderzoek en kunnen de kosten verhalen bij verlies.

Echter nu heb je te maken met een Chinese verzender en die blijkt volledig uit te gaan van de tracking.
In dat geval wordt het moeilijk eea te bewijzen dat je geen pakket ontvangen hebt.

Het enige wat je kunt proberen is AliExpress wijzen op de Nederlandse voorwaarden en vragen om bij PostNL een onderzoek te starten omdat de tracking onjuist was.
PostNL zal vast deze voorwaarden op zijn site hebben staan, die kan je overleggen als screenshots en eventuele tekst die vertaald kan worden.
Het ingewikkelde deel is waar de bulk aan pakketten bij elkaar gekomen is, want die laatste partij heeft PostNL pas ingezet.
Alle verschillende verkopers hebben hun eigen verzender gebruikt voor het eerste deel van de verzending.

  • Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Steelo schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:21:
Wat kan ik nu nog doen om m’n geld terug te krijgen omtrent de 7 artikelen?
Naast wat hierboven beschreven is door @elinx, als je met een creditcard of Paypal betaald hebt kan je die partij er nog bijbetrekken.

  • Mau_Maus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Joesv schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:50:
[...]
Naast wat hierboven beschreven is door @elinx, als je met een creditcard of Paypal betaald hebt kan je die partij er nog bijbetrekken.
Betekend meestal ook je account weg Wat niet altijd erg hoeft te zijn, maar weet ook niet of ze blokkeren op andere dingen zoals adres.
Steelo schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:21:
[...]
Wat kan ik nu nog doen om m’n geld terug te krijgen omtrent de 7 artikelen?
Probeer het ook via de chat... soms wel lange adem met vertaalverschillen, maar via de chat wil het nog wel eens lukken meer voor elkaar te krijgen.

  • elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:20
Mau_Maus schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:59:

... via de chat... soms wel lange adem met vertaalverschillen, maar via de chat wil het nog wel eens lukken meer voor elkaar te krijgen.
Zorg dan wel eerst een echt mens aan de andere kant te krijgen.
Altijd reageren op een bericht en liefst het laatste woord hebben. Tevens is het inleveren van "bewijs" en onderbouwing van je uitspraken van belang. bv screenshots van de chats met de verkopers. Desnoods herhaald.

  • Steelo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 23:25

Steelo

040 - Ole Ole Ole

Bedankt voor alle feedback. Helaas kom ik al meerdere keren in de chats met de klantenservice van AliExpress en de verkopers er niet uit, ondanks de waardeloze (ai) vertaling wat gewoon schrikbarend ruk is. Ook m’n laatste 6 artikelen waar ik bezwaar voor hebt ingediend zijn afgewezen. Op trustpilot een 1 ster review achtergelaten en kreeg al een reactie dat ik via mail op de hoogte gehouden zou worden mbt de issue maar die tekst lijkt ook gewoon met behulp van een beta versie Google Translate gemaakt te zijn. Ik vind het echt niet aan te gluren… ‘Gelukkig’ heb ik het met Paypal betaald en zal ik kijken of ik daar m’n ‘geleden’ schade kan terugclaimen.

Ltrz,....


  • RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:20
Hoe zit het met de nieuwe EU invoerheffing op niet-EU (ook Chinese) pakketjes? Het demissionaire kabinet wilde dat toch per 1 januari invoeren?

Los daarvan lees ik nieuwsartikelen dat Nederland nu per 1 juli 2 euro per product wil heffen, ik ben benieuwd wie dat moet gaan doen, want dat zie ik de Douane nog niet doen.

I see red pixels.


  • NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Dat vroeg ik mij ook af. Kan ik Aliexpres bestellingen plaatsen of moet er al rekening gehouden worden met extra kosten?

Veel producten worden al vanuit de EU verzonden, kan je er vanuit gaan dat producten die binnen 10 dagen gelevert gaan worden zonder verdere kosten aankomen?

  • bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
NicoHF schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:43:
Dat vroeg ik mij ook af. Kan ik Aliexpres bestellingen plaatsen of moet er al rekening gehouden worden met extra kosten?
Is uitgesteld toch? dan hoef je er geen rekening mee te houden lijkt me

  • Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06 22:26
Minimaal 1 februari is de nieuwe ingangsdatum. Ga er maar vanuit dat alles wat voor 1 februari de Nederlandse douane passeert geen extra kosten heeft en alles erna wel. Daarnaast krijg je ook nog de administratieve kosten van de postbedrijf bovenop aangezien dit achteraf wordt geïnd en niet vooraf.

  • kuji
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:04
RedPixel schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:07:
Hoe zit het met de nieuwe EU invoerheffing op niet-EU (ook Chinese) pakketjes? Het demissionaire kabinet wilde dat toch per 1 januari invoeren?

Los daarvan lees ik nieuwsartikelen dat Nederland nu per 1 juli 2 euro per product wil heffen, ik ben benieuwd wie dat moet gaan doen, want dat zie ik de Douane nog niet doen.
De EU heffing gaat per 1 juli in (3 euro per type product).
Het was de bedoeling dat de NL handing fee (2 euro per type product) ten vroegste per 1 februari zou ingaan, maar de RvS heeft een negatief advies gegeven. Daarom lijkt mij onwaarschijnlijk dat het op deze datum al in zou gaan (maar zou nog steeds kunnen).
Let op: type product refereert naar de 6-cijferige goederencode, dus het is niet zo dat alle electronica artikelen van hetzelfde 'type' product zijn.

https://www.raadvanstate....-handling-fee-e-commerce/

  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik schrok dus ook even, afgelopen week 8 producten op Ali besteld, helemaal niet stilgestaan bij de importheffingen, dus fijn om te lezen dat die pas ingaan vanaf juli.

Dus als ik het goed begrijp voor ons is het per product:
3 euro EU heffing
2 euro NL heffing

Dus totaal 5 euro per product. Klopt dit?

En verder kan je tegenwoordig bij Ali kiezen uit welke landen de producten komen, dus dan omzeilen ze dit weer (gelukkig, want sommige producten zijn hier gewoon niet verkrijgbaar)

[ Voor 22% gewijzigd door Mad-Matt op 13-01-2026 09:20 ]

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • kuji
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:04
Daar komen de huidige plannen wel op neer.
Maar dan dus wel per soort artikel. Stel je koopt 3 paar groene sokken en 4 paar gele sokken dan betaal je in totaal 5 euro extra (3 euro EU heffing + 2 euro NL handling fee).

Een paar kanttekeningen van zaken die ik niet zeker weet:
  • De hoogte van de NL heffing kan nog worden aangepast (RvS zegt iets over dat de hoogte proportioneel moet zijn aan de werkelijke kosten voor de Douane), of zou eventueel verder uitgesteld kunnen worden.
  • De EU heffing zou per 1 juli in moeten gaan. Maar zijn de douaneautoriteiten (in de hele EU) dan wel gereed om deze extra heffing te innen?
  • Als je bestelling in delen over de EU grens gaat, dan zou het kunnen dat je de heffingen en fee meerdere keren gaat betalen, ook al gaat het om hetzelfde soort artikel.
  • Als je bestelling in eerste instantie in een EU land de grens over gaat waar geen nationale handling fee wordt geheven, voordat het bij jou wordt bezorgd, dan zou je in principe die NL handling fee dus niet betalen.
  • Hoe gaat het platform (b.v. AliExpress) de extra heffingen en fees doorberekenen aan de klant als het op het moment van het plaatsen van de bestelling nog niet precies weet hoe hoog deze zijn (afhankelijk van waar de goederen de EU binnen komen en in hoeveel pakketjes het de grens over gaat)?

  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Mad-Matt @kuji Houd er rekening mee dat PostNL (en consorten) ook administratiekosten/inklaringskosten/enz rekenen. Geen idee dus of het bij die 5 euro blijft.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:25
Tanuki schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:52:
@Mad-Matt @kuji Houd er rekening mee dat PostNL (en consorten) ook administratiekosten/inklaringskosten/enz rekenen. Geen idee dus of het bij die 5 euro blijft.
De btw wordt nu ook van te voren geïnd. Dat kan met deze toeslagen ook prima. Dan kan het aan de grens gewoon door.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gezien het gigantische volume aan AE (en aanverwante) pakketjes PER dag die Nederland binnenkomen.

Schattingen zitten tegen de miljoen (!) of met de feestdagen, meerdere miljoenen per dag.

Dat kan alleen maar volledig geautomatiseerd administratief afgehandeld worden.
Dus net zoals nu de BTW er automatisch bijkomt, zal dat ook met die extra toeslagen gaan gebeuren...

   Mooie Plaatjes   


  • phagenauw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 20:11
Onlangs, 2e, 3e week januari 2026 was het mogelijk om op AliExpress direct een bestelling naar een pakketpunt te sturen. Inmiddels 1-2-2026 en de optie is geheel verdwenen, zowel op de website als in de app. Heb er ook gebruik van gemaakt en functioneerde prima.
Ook ervaren en wellicht enig idee of dit een soort test was en al dan niet terugkomt?

  • rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06 08:03

rik

Vandaag een verzoek van PostNL gekregen om douanekosten te betalen alvorens ze mijn pakket vrijgeven. Het gaat om 46 cent, plus 10 euro inklaringskosten. Ik had geen idee wat voor pakket het was, maar afgaande op het trackingnummer gaat het om een carnavalsembleem dat ik begin januari op ali had besteld. Toch wel bizar, want andere zaken zijn gewoon zonder kosten aangekomen.

  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Rik. Vreemd? Het lijkt me dat er iets niet goed gegaan is.
Was het artikel wellicht niet automatisch aangemeld als zijnde dat de BTW al in rekening gebracht was?

Want imho is voor vrijwel alle kleine artikelen die je op AE bestelt, de BTW al verrekend/afgedragen.

   Mooie Plaatjes   


  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
rik schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:22:
Het gaat om 46 cent, plus 10 euro inklaringskosten.
En hier was ik dus bang voor: Dat gaat dan heel snel heel duur worden.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Laatste update over m'n China velgen.

Ze zitten inmiddels onder de auto en al zo'n 1000km gereden ermee (wat natuurlijk nog niets is, maar toch).

Ik ben er erg blij mee, ze passen perfect, balanceren ging ook zonder problemen en geen enkel trillinkje met rijden. So far so good. Zou ik het nog een keer doen? Zeker!
Zou ik het wat creatiever aanpakken omdat ik de mogelijkheden heb onderschat? Ook zeker!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2YHmqTQW/6b3d5808-6aef-4795-8a46-b86b36c67ef9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3y3L79jT/5d7a796f-a0b3-4124-8d3d-fda2d16a0131.jpg

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Kan tegenwoordig niet meer inloggen bij AE de Email verification code komt niet binnen

Herkend iemand dit probleem?beter nog wat is de oplossing :)

  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
rik schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:22:
Vandaag een verzoek van PostNL gekregen om douanekosten te betalen alvorens ze mijn pakket vrijgeven. Het gaat om 46 cent, plus 10 euro inklaringskosten. Ik had geen idee wat voor pakket het was, maar afgaande op het trackingnummer gaat het om een carnavalsembleem dat ik begin januari op ali had besteld. Toch wel bizar, want andere zaken zijn gewoon zonder kosten aangekomen.
Ik heb voor het eerst sinds lange tijd weer eens wat besteld bij AliExpress. En nu krijg ik:
Douaneafhandeling is begonnen
Hallo Henk de Vries,
Uw pakket JVGL0638398500300153684 wordt momenteel bij de douane ingeklaard. Tik hieronder om te bekijken waar het zich bevindt en wat u kunt verwachten.
Dat is òf een nieuwe update (prettig!) die ze uitsturen, of een voorbode dat ik extra inklaringskosten mag gaan betalen... En daar zit ik niet op te wachten, want dan zijn mijn producten nòg 10 euro duurder.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Tanuki schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:48:
[...]

Ik heb voor het eerst sinds lange tijd weer eens wat besteld bij AliExpress. En nu krijg ik:

[...]


Dat is òf een nieuwe update (prettig!) die ze uitsturen, of een voorbode dat ik extra inklaringskosten mag gaan betalen... En daar zit ik niet op te wachten, want dan zijn mijn producten nòg 10 euro duurder.
Deze week nog 2 pakketjes binnen van Ali, geen inklaringskosten gehad.

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-06 16:34

Rouwette

Rouwette.com

bie100 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:08:
Kan tegenwoordig niet meer inloggen bij AE de Email verification code komt niet binnen

Herkend iemand dit probleem?beter nog wat is de oplossing :)
Ik moest ook opnieuw inloggen. Wachtwoord werkte niet en moest een nieuwe aanmaken, inderdaad niet met de mail maar met het telefoonummer.

https://www.rouwette.com/


  • bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Rouwette schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Ik moest ook opnieuw inloggen. Wachtwoord werkte niet en moest een nieuwe aanmaken, inderdaad niet met de mail maar met het telefoonummer.
Heb geen telefoonnummer gekoppeld op het account dus dat werkt niet en de mails komen ook niet aan

Rare situatie dan maar een nieuw account maken geloof ik

  • gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:20
Ik bestel al heel wat jaartjes bij ome Ali en heb een tijd betaald via Applepay, hiervoor ging het via creditcard. De ApplePay optie is bij mij verdwenen en mijn CC pakt hij ook niet meer. Dit is gewoon een algemene kaart van de ABN die ik voor heel veel zaken gebruik. Ik krijg een failed error. Nu kan ik een appeal aangaan waarbij ik een kopie van identiteit, credit card zelf en een afschrift met adres van de bank moet opsturen en hier heb ik niet zo veel zin in, met deze info kunnen ze een hoop schade aanrichten. Betaal nu via Klarna maar dat voelt ook niet helemaal goed.

Hebben meer mensen hier last van dat de CC niet meer geaccepteerd wordt? Zou er nog iets anders zijn wat ik kan ondernemen?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius


  • Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 18:43
Mad-Matt schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:55:
Nou het wachten is voorbij, de wielen zijn geleverd.
Hierbij even een korte samenvatting van mijn ervaring:

Koopproces was super, verkoper was enorm behulpzaam en vriendelijk, wilde overal mee helpen en dacht goed mee. Ook met het verkeerd uitpakken van de kleur (het was niet wat ik ervan gehoopt had) was het geen enkel probleem om dit op hun kosten weer aan te passen.

Het nadeel is de tijd, omdat alles via een schip verstuurd wordt duurt het erg lang, heel erg lang. In dit geval nog langer omdat er in de haven een wachttijd was bij de douane, die liepen enorm achter en spullen hebben wekenlang liggen wachten. Hoe het verschepen exact is gegaan weet ik niet zeker. Als ik alles een beetje goed begrijp is het China (via boot)-> Duitsland (onbekend)-> Tjechië (DHL)-> Nederland.

De velgen zien er geweldig uit, super strak in de lak, mooi "graveerwerk" en ook belangrijk, netjes verpakt waardoor ze onbeschadigd aan zijn gekomen. Ze voelen degelijk en hebben in mijn ogen een "goed" gewicht voor de wielen. Hoe ze het uithouden op straat moet ik nog uitvinden, maar de ervaringen van anderen zijn goed.

En nu wat plaatjes:

netjes verpakt, dubbele doos, zelf even de plastic zak eraf getrokken.
[Afbeelding]

De hele velg, erg strak, mooie kleur.
[Afbeelding]

Detailshots:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi om te zien, ik heb precies dezelfde besteld voor mijn Supra! Worden morgen gemonteerd. Heb ze via via bij een bedrijf dat ook velgen maakt voor Aito, Maextro en Xiaomi. Dus qua kwaliteit moet dat zeker wel snor zitten 8)

  • Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 18:43
ehtweak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:31:
Het is mij, ff afkloppen, in al die jaren dat ik iets uit China of bij Amazon besteld nog nooit overkomen dat ik een nepproduct kreeg.
Wel eens een 'alternatief' merk besteld als goedkopere vervanging voor een duur merkproduct. Maar dan kreeg ik ook wat ik bestelde.
Regelmatig wel eens gadgets met het Xiaomi label besteld en dat was toch iedere keer het juiste product.

En na >20 jaar ervaringen met verweggistan bestellingen heb ik wel het idee dat ik weet wat ik doe. ;)
Ik probeer het al maanden met een 120W Xiaomi hypercharger. 4x een neppert op rij. Inclusief alle labeltjes. 4x geld terug en de laders mogen houden.

De echte (welke ik al van Xiaomi zelf heb) kan namelijk ook verschillende PD modes aan, en de nepperts niet, wat je merkt als je je Xiaomi Redmibook Pro wilt opladen ermee. Al laden ze allememaal wel op de juiste snelheid de Xiaomi 14, 15 en 13ultra hier in huis op.

  • Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:44

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Lucky0wn schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:33:
[...]

Mooi om te zien, ik heb precies dezelfde besteld voor mijn Supra! Worden morgen gemonteerd. Heb ze via via bij een bedrijf dat ook velgen maakt voor Aito, Maextro en Xiaomi. Dus qua kwaliteit moet dat zeker wel snor zitten 8)
Super vet. Laat zeker zien hoe ze staan! Kwaliteit is super goed

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington


  • keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-06 04:54

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

gielie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:55:
..... Nu kan ik een appeal aangaan waarbij ik een kopie van identiteit, credit card zelf en een afschrift met adres van de bank moet opsturen en hier heb ik niet zo veel zin in, met deze info kunnen ze een hoop schade aanrichten. ......
Excuus voor de knip en plak Quote...

Het heeft er alle schijn van dat ome Xi zijn database met westerse detail profielen sterk wil uitbreiden.
Ik kreeg zelf het verzoek van Ali om even via een externe organisatie mijn leeftijd te laten controleren.
Dat kon, "heel eenvoudig" door even een webcam opname van mijn gezicht te laten maken.
Ja doei... (Odido staat nog vers in mijn geheugen)

N.B. ik was op zoek naar USB flash drives en bestek.
Maar dit zouden volgens Ali "gevaarlijke items" zijn waarvoor leeftijdsverificatie nodig was.

Ik heb geweigerd, dus nu kan ik veel van Ali niet meer zien.
Dan gaan we voortaan maar ergens anders shoppen, no problemo.
De snelste manier om van je klanten af te komen. (y)

Kort: het verzoek aan jou door Ali voor een kopie van je ID staat dus niet op zichzelf....
(ze zijn in China extra westerse privacy gegevens aan het verzamelen)

Pro Tip: nooit je ID of gezichtscan etc. sturen naar een webshop. En zeker niet naar China.

Marktplaats probeerde het recent ook. Dat gaat hem dus ook niet worden.
Whats next? a blood sample 4 DNA profile to buy a 32gb 4 dollar thumb drive. |:(

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.


  • Wasabi!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:34
Wie is hier weleens ingetrapt?
https://www.telegraaf.nl/...-gedupeerd/146036285.html

Dit artikel van De Telegraaf waarschuwt voor een grootschalige en geavanceerde vorm van online oplichting waarbij tienduizenden nepwebshops, voornamelijk vanuit China, Nederlandse consumenten targeten.

Hier zijn de belangrijkste punten uit het artikel:

De rol van AI: Oplichters gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) om in razendsnel tempo professioneel ogende webshops te genereren. AI wordt gebruikt voor het vertalen van teksten naar perfect Nederlands (zonder de bekende taalfouten), het genereren van productafbeeldingen en het optimaliseren van de sites voor zoekmachines (SEO), waardoor ze hoog in de Google-resultaten verschijnen.

  • aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik kan het artikel van je linkdrop niet lezen want het zit achter een betaalmuur, maar waarschijnlijk is het "neppe" aan die webshops dat ze suggereren dat ze handgemaakte/ambachtelijke producten verkopen, die je tijdelijk met korting kunt kopen omdat die persoon binnenkort moet stoppen met zijn/haar bedrijf.

In werkelijkheid gaat het dan om producten die wij (lezers van dit topic) gewoon bewust uit China bestellen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”


  • kuji
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:04
Let op: Vanaf 1 juli betalen we meer bij het invoeren van goederen van buiten de EU. De nieuwe regels voor pakketjes met een totale waarde onder de €150 zijn als volgt:
  • Vanaf 1 juli: €3 invoerheffing per type goederen.
  • Geen gebruik van IOSS: extra btw. Als de verkoper in de douaneaangifte niet aangeeft gebruik te maken van het IOSS systeem voor het afdragen van de btw, moet er extra btw worden betaald over de €3 invoerheffing.
Het gevolg is dat je per type goederen dat je aanschaft het volgende extra kwijt bent (dus bovenop de bestaande btw over de douanewaarde die we nu al betalen):
  • €3,00 (Als de verkoper gebruikmaakt van IOSS).
  • €3,27 (Zonder IOSS, bij goederen met het lage btw tarief van 9%, zoals boeken).
  • €3,63 (Zonder IOSS, bij goederen met het standaard btw tarief van 21%).
Of producten onder hetzelfde type vallen, hangt af van de goederencode die wordt gebruikt bij de douaneaangifte. De regels zijn complex en hangen samen met de artikelen die je op dat moment tegelijkertijd koopt bij een enkele verkoper. Zo zijn wollen sokken, katoenen sokken en katoenen kniesokken bijvoorbeeld drie verschillende soorten goederen volgens de douane. Koop je die in 1 bestelling, dan betaal je de heffing dus drie keer.

Echter: Als je 20 paar katoenen kniesokken koopt van allerlei verschillende kleuren, dan betaal je de heffing maar 1 keer, mits de totale waarde van de goederen lager is dan €150.
De meeste grote webshops uit het buitenland zullen gebruikmaken van IOSS, maar dat zal maar in mindere mate het geval zijn bij kleinere webshops.
EU Handling Fee
Per 1 november komt er naar verwachting nog eens €2,00 extra bij per goederencode. Dit is een vergoeding voor de kosten die de douane maakt voor het extra toezicht op de invoer van deze goederen.

In totaal gaat het vanaf dan dus om €5,00, €5,27 of €5,63 extra per type artikel.

Deze Handling Fee is op dit moment nog niet definitief vastgelegd in wetgeving. Het zou dus kunnen dat dit bedrag uiteindelijk hoger of lager uitvalt, of dat de invoerdatum van 1 november nog naar achteren wordt verschoven.
Er zal geen btw worden geheven over de Handling Fee.
Inklaringskosten
Het kan voorkomen dat de verkoper uit het buitenland geen invoeraangifte heeft gedaan en bijvoorbeeld geen btw heeft berekend op het moment van de aankoop in de webshop. In dat geval zal het postbedrijf of de koerier in Nederland (PostNL/DHL/etc) de aangifte doen, de btw, en invoerheffingen voorschieten bij de douane, maar daarvoor rekenen zij wel inklaringskosten. De inklaringskosten bestaan uit de btw en invoerheffingen plus afhandelingskosten voor het postbedrijf of de koerier. Bij PostNL zullen deze afhandelingskosten in de meeste gevallen 10 euro bedragen.

In deze gevallen wordt geen gebruikgemaakt van IOSS en zal je dus ook de btw over de invoerheffing moeten betalen.
--
Kanttekening: Formeel gezien is het de verkoper / webshop die verantwoordelijk is voor het betalen van de heffing van 3 euro. Hierboven ben ik ervan uitgegaan dat deze 3 euro zal worden doorberekend aan de klant. Het is natuurlijk mogelijk dat een verkoper ervoor kiest om dit niet of maar gedeeltelijk te doen.
--

Bronnen:
3 euro heffing: https://taxation-customs.ec.europa.eu/document/download/053e5b4e-f0be-4f20-9a23-3e3b659a6676_en?filename=Customs%20Guidance%20on%20EUR%203%20customs%20duty.pdf
BTW bovenop de 3 euro invoerheffing: https://vat-one-stop-shop.ec.europa.eu/document/download/4ba8dc4c-2600-43ee-9010-2101cd05210c_en
Rekenvoorbeeld van de Nederlandse Douane: https://www.douane.nl/onderwerpen/online-shoppen-en-pakketpost/shoppen-bij-een-buitenlandse-webwinkel/extra-kosten-bij-bestellen/
Inklaringskosten PostNL: https://www.postnl.nl/klantenservice/inklaringskosten/wanneer-betalen/

[ Voor 3% gewijzigd door kuji op 22-06-2026 20:10 ]


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

kuji schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:54:
Let op: Vanaf 1 juli betalen we meer bij het invoeren van goederen van buiten de EU.
Ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. En wat/waar/wie precies in rekening gebracht wordt bij de ontvanger.

Op dit moment heb ik een aantal artikelen (hardware, laptop tas, fietskleding) die onderweg zijn (via AE besteld). En die zouden, als het goed is, nog volgens het oude regime, zonder verdere kosten, afgeleverd moeten worden.
We gaan het zien...

   Mooie Plaatjes   


  • Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:19

Chocoball

瞧好吧!

Toevallig vandaag iets bij Aliexpress besteld met levering tussen 1 en 8 juli en kreeg deze 2 posten bji het totaalbedrag te zien.

Customs Charges Estimate
When the value of your order reaches the threshold set by applicable local requlation. a Customs Charaes Estimate is collected on vour behalf to facilitate customs clearance. This amount is a preliminary estimate of potential duties, taxes or related charges and may differ from the final amount assessed by the competent authority. If the actual amount is higher no additional amount will be required from you. lf the actual amount is lower, the difference will be refunded to your original payment method.

VAT adjustment
Orders shipped from outside of EU with a goods value above EUR150 will be subject to VAT upon importation into the EU. The price of your order has been adjusted to reflect a later collection of VAT at the customs. You are encouraged to confirm the logistics and tax payment arrangement (for VAT, duties, agent fees, etc.) with the seller.

Naast het bestelbedrag en verzendkosten wordt de Customs Charges Estimate in dit geval opgesteld en de VAT adjustment afgetrokken omdat het bestelbedrag onder de 150 euro is.

  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:50
Ik heb een pakketje wat vertraging heeft opgelopen en waarschijnlijk pas na 1 juli wordt geleverd. Die 3 euro wil ik best betalen maar daar nog eens 12 euro inklaringskosten van PostNL bovenop is mij wat teveel. Ik zal het pakketje dan weigeren.

Denk met mij nog veel meer mensen die of vertraagde pakketjes hebben of niet realiseren dat er extra kosten komen. Zullen genoeg dingen vernietigd gaan worden want terug sturen naar China gaat ook niet gebeuren .. kapitaal vernietiging, zonde van de producten en verscheping van die producten.....

  • alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:41
AnnaAnjo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:47:
Ik heb een pakketje wat vertraging heeft opgelopen en waarschijnlijk pas na 1 juli wordt geleverd. Die 3 euro wil ik best betalen maar daar nog eens 12 euro inklaringskosten van PostNL bovenop is mij wat teveel. Ik zal het pakketje dan weigeren.

Denk met mij nog veel meer mensen die of vertraagde pakketjes hebben of niet realiseren dat er extra kosten komen. Zullen genoeg dingen vernietigd gaan worden want terug sturen naar China gaat ook niet gebeuren .. kapitaal vernietiging, zonde van de producten en verscheping van die producten.....
Ik vind het ook vervelend allemaal en het is niet dat ze het vorige week pas aangekondigd hebben ofzo.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten


  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:50
alesandro_46 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:49:
[...]

Ik vind het ook vervelend allemaal en het is niet dat ze het vorige week pas aangekondigd hebben ofzo.
Ik heb mijn pakketje begin mei besteld 😅 dus dat had ruim optijd moeten zijn.

Ergens moeten ze een lijn trekken natuurlijk. En als het uiteindelijk al die 50 cent Temu troep scheelt 😅

  • aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Vorige keer zijn ze (PostNL) heel coulant omgegaan met nieuwe kosten voor vertraagde zendingen.
Geen reden voor paniek dus.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”


  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ben trouwens benieuwd hoe die datum van 1 juli wordt gehandhaafd:

Geldt dan de besteldatum, de verzenddatum, de datum waarop het de EU binnenkomt, of de datum waarop het uiteindelijk wordt afgeleverd?

Zo denk ik dat b.v. deze bestelling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
In transit
Package arrived at local carrier facility
Tue | Jun. 23 19:12
Package arrived at regional carrier facility
Tue | Jun. 23 13:05
Package left transit country/region.
Tue | Jun. 23 07:09
Package arrived at transit country/region.
Tue | Jun. 23 00:14
Package left airport.
Mon | Jun. 22 23:34
Customs complete
Import customs clearance completed
Mon | Jun. 22 21:01
Import customs clearance started
Mon | Jun. 22 19:55
Your package arrived at local airport
Mon | Jun. 22 19:55
Package leaving origin country/region.
Mon | Jun. 22 07:04
Awaiting flight
Sun | Jun. 21 17:00
Export customs clearance complete.
Sun | Jun. 21 09:15
Export customs clearance started
Sun | Jun. 21 08:34
In transit
Your package arrived at the origin airport. Awaiting transit.
Fri | Jun. 19 17:04
In transit
Package left sorting center of origin.
Fri | Jun. 19 16:42
Package received by sorting center of origin.
Fri | Jun. 19 15:55
Package left consolidation warehouse
Fri | Jun. 19 14:10
Package arrived at consolidation warehouse.
Wed | Jun. 17 01:22
Package left sorting center of origin.
Tue | Jun. 16 21:05
Package received by sorting center of origin.
Tue | Jun. 16 20:35
Package collected by carrier.
Tue | Jun. 16 20:05
Package received by sorting center of origin.
Tue | Jun. 16 20:05
Your package is being prepared
Jun 15, 21:31 MET
Your order's been created
Jun 15, 21:31 MET
Wel zonder extra heffingen afgeleverd gaat worden. Waarschijnlijk (over)morgen al, volgens PostNL.

Maar deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
In transit
Your package arrived at the origin airport. Awaiting transit.
Mon | Jun. 22 12:32
In transit
Package left sorting center of origin.
Mon | Jun. 22 07:56
Package received by sorting center of origin.
Sat | Jun. 20 22:23
Collected by carrier
Package collected by carrier.
Sat | Jun. 20 14:54
Your package is being prepared
Jun 19, 21:32 MET
Your order's been created
Jun 19, 21:32 MET
is nog ergens halverwege. Geen idee of dat nog vóór 1 juli binnenkomt.

Laat staan een bestelling van vandaag:
code:
1
Processing
Zonder verdere datum info.

Maar wel bij de afrekening de volgende info tekst:
From 1 July 2021, all marketplaces are required by EU law to collect Value-Added Tax (VAT) and remit to the competent tax authority under certain circumstances. The VAT rate may vary depending on the destination country for your order and the type of goods purchased. For more information, please visit our Help Center.

Waarbij ik me afvraag of die datum inmiddels niet 2026 i.p.v. 2021 zou moeten zijn?
Dat is imho nog volgens het oude regime.

https://nshift.com/blog/eu-customs-changes-ecommerce-2026

Wel een complex verhaal. En per 1 juli 2028 verandert het wederom. :|

Om het in perspectief te zien:
https://commission.europa...rce-imports-2025-02-05_en
de aantallen pakketjes zijn natuurlijk ook wel gigantisch!

In 2024, around 4.6 billion low-value consignments (worth €150 or less) entered the EU market – 12 million parcels daily and twice as many as the year before. Many of these products were non-compliant with EU laws, raising concerns over harmful products entering the EU, unfair competition for compliant EU sellers, and the environmental impact of mass shipping.

   Mooie Plaatjes   


  • Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-06 12:21
AnnaAnjo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:47:
Ik heb een pakketje wat vertraging heeft opgelopen en waarschijnlijk pas na 1 juli wordt geleverd. Die 3 euro wil ik best betalen maar daar nog eens 12 euro inklaringskosten van PostNL bovenop is mij wat teveel. Ik zal het pakketje dan weigeren.
Waar lees je dat er 12 euro bovenop komt bij PostNL?
Op de website van PostNL zijn ze er niet duidelijk over. Op de enige pagina staat 3 euro en op een andere pagina staat 10 euro voor bestellingen onder de 150 euro.


Ik heb al jaren niets uit China ontvangen via PostNL; het gaat allemaal via PDN Express en hun website heeft geen informatie over inklaringskosten per 1 juli 2026.

GoT, You have to love it!


  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:50
Lisadr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:57:
[...]

Waar lees je dat er 12 euro bovenop komt bij PostNL?
Op de website van PostNL zijn ze er niet duidelijk over. Op de enige pagina staat 3 euro en op een andere pagina staat 10 euro voor bestellingen onder de 150 euro.


Ik heb al jaren niets uit China ontvangen via PostNL; het gaat allemaal via PDN Express en hun website heeft geen informatie over inklaringskosten per 1 juli 2026.
Voor zo ver ik begrijp kan een bedrijf vooraf de kosten betalen (de btw en de nieuwe 3 euro heffing), wat je nu ziet bij bestellingen van Ali express die na 1 juli datum hebben daar komt dat netjes bij te staan, dan wordt die 3 euro aan de douane over gemaakt en blijft daarbij.

Als echter dat bedrag niet van te voren wordt overgemaakt dan komt het in het proces dat PostNL (DHL / GLS etc) de aangifte bij de douane doet en dan komen de vaste inklaringskosten erbij.

En geen idee dus wat geld voor pakketjes die eerder verzonden zijn waar wel netjes btw over betaald is maar niet die 3 euro omdat het eerder besteld is (dat pakketje van mij wat sinds begin juni ergens in China op een vliegveld wacht tot een vlucht 😅 ) of ze daar coulant mee omgaan want al veel eerder verzonden of jammer na 1 juli 2026 in de EU en je moet de heffing betalen

Overigens had ik het fout en zijn inklaringskosten bij PostNL 10 euro

  • Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-06 12:21
AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:09:
[...]

Voor zo ver ik begrijp kan een bedrijf vooraf de kosten betalen (de btw en de nieuwe 3 euro heffing), wat je nu ziet bij bestellingen van Ali express die na 1 juli datum hebben daar komt dat netjes bij te staan, dan wordt die 3 euro aan de douane over gemaakt en blijft daarbij.

Als echter dat bedrag niet van te voren wordt overgemaakt dan komt het in het proces dat PostNL (DHL / GLS etc) de aangifte bij de douane doet en dan komen de vaste inklaringskosten erbij.

En geen idee dus wat geld voor pakketjes die eerder verzonden zijn waar wel netjes btw over betaald is maar niet die 3 euro omdat het eerder besteld is (dat pakketje van mij wat sinds begin juni ergens in China op een vliegveld wacht tot een vlucht 😅 ) of ze daar coulant mee omgaan want al veel eerder verzonden of jammer na 1 juli 2026 in de EU en je moet de heffing betalen

Overigens had ik het fout en zijn inklaringskosten bij PostNL 10 euro
2 dagen geleden bestelde ik iets bij Aliexpress met als verwachte leverdatum 29 juni - 02 juli en daar werden geen kosten over berekend. Vandaag wilde ik 1 product van 9 euro bestellen met als verwachte leverdatum 03 juli - 09 juli, en daar komen 5,20 douanekosten bij, waarbij Aliexpress aangeeft dat ik geld terug ontvang als de werkelijke kosten lager zijn. Aliexpress gaat uit van meer kosten dan 3 euro.

GoT, You have to love it!


  • Ernst033
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-06 19:29
Iemand de nieuwe prijzen gezien op Aliexpress? Zo te zien is ieder product verhoogd met minimaal 3 euro.

Ik ben hier goed zuur over. Doodsteek voor de hobby.

  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:50
Tja beter dat ze er eerlijker over zijn van te voren dan dat je de rekening achteraf krijg toch?

En als een item te duur word met 3 euro erbij dan is dat juist het idee dat je het dat in Nederland koopt of juist niet 🤷‍♀️

  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:50
Lisadr schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:49:
[...]

2 dagen geleden bestelde ik iets bij Aliexpress met als verwachte leverdatum 29 juni - 02 juli en daar werden geen kosten over berekend. Vandaag wilde ik 1 product van 9 euro bestellen met als verwachte leverdatum 03 juli - 09 juli, en daar komen 5,20 douanekosten bij, waarbij Aliexpress aangeeft dat ik geld terug ontvang als de werkelijke kosten lager zijn. Aliexpress gaat uit van meer kosten dan 3 euro.
Zit er misschien BTW bij die prijs? Denk dat ze liever van de voren te veel vragen en het verschil terug geven dan andersom en die eerste weken weten ze het zelf ook niet zo goed denk ik.

  • Ernst033
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-06 19:29
AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:38:
Tja beter dat ze er eerlijker over zijn van te voren dan dat je de rekening achteraf krijg toch?

En als een item te duur word met 3 euro erbij dan is dat juist het idee dat je het dat in Nederland koopt of juist niet 🤷‍♀️
Ja, geweldig nu kan ik exact dezelfde items op Bol.com of Amazon.nl kopen bij een tussenhandelaar met een markup van 50% of uitrekenen of ik met die €3 via Aliexpress beter af ben.

  • elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:20
Zoals eerder vermeld.
AliExpress heeft nu ook de verhoging al in zijn prijzen verwerkt.
Al mijn items in de winkelwagen zijn met ongeveer hetzelfde bedrag (€3,-) of soms hoger verhoogd.
Dus bij heel lage prijzen is dit vaak niet meer de moeite waard, of het is iets specifieks wat moeilijk of niet elders te vinden is. Bij de wat prijzigere artikelen zal het geen issue zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door elinx op 24-06-2026 11:31 ]


  • kuji
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:04
AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:38:
Tja beter dat ze er eerlijker over zijn van te voren dan dat je de rekening achteraf krijg toch?

En als een item te duur word met 3 euro erbij dan is dat juist het idee dat je het dat in Nederland koopt of juist niet 🤷‍♀️
Niet echt een gelijk en eerlijk speelveld als EU consumenten 3 euro + 21% btw betalen bovenop goederen die worden ingevoerd terwijl EU bedrijven een percentage over de waarde van de goederen aan invoerheffingen betalen terwijl zij vrijgesteld zijn van invoer btw, of de invoer btw kunnen verleggen.
Op goederen met een lage waarde, of goederen met een lage invoerheffing (b.v. electronica - 0%) is dit een heel groot nadeel voor de consument.

  • Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-06 12:21
AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:38:
Tja beter dat ze er eerlijker over zijn van te voren dan dat je de rekening achteraf krijg toch?

En als een item te duur word met 3 euro erbij dan is dat juist het idee dat je het dat in Nederland koopt of juist niet 🤷‍♀️
Er zijn dingen die niet in Europa te koop zijn, vooral onderdelen om iets te repareren. Een klein onderdeel van 2 euro inclusief verzendkosten gaat nu minimaal 5 euro kosten.
AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:40:
Zit er misschien BTW bij die prijs? Denk dat ze liever van de voren te veel vragen en het verschil terug geven dan andersom en die eerste weken weten ze het zelf ook niet zo goed denk ik.
5,20 zijn douanekosten er komt geen extra BTW bovenop. Denk het ook. Er zullen ook mensen zijn die geen claim indienen in het voordeel van AliExpress.

GoT, You have to love it!


  • AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:50
kuji schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:28:
[...]

Niet echt een gelijk en eerlijk speelveld als EU consumenten 3 euro + 21% btw betalen bovenop goederen die worden ingevoerd terwijl EU bedrijven een percentage over de waarde van de goederen aan invoerheffingen betalen terwijl zij vrijgesteld zijn van invoer btw, of de invoer btw kunnen verleggen.
Op goederen met een lage waarde, of goederen met een lage invoerheffing (b.v. electronica - 0%) is dit een heel groot nadeel voor de consument.
Het hele idee achter de heffing is dat particulieren niet meer miljarden kleine pakketjes per jaar bestellen dus in die zin is de heffing goed gelukt.

Je kan altijd nog je bestellingen opsparen of samenvoegen met anderen en boven de 150 euro bestellen. Dan geldt de gewone importheffingen, als je als particulier 150 euro+ elektra koop heb je ook die 0% import kosten (wel btw + inklaringskosten)

  • kuji
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:04
AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Het hele idee achter de heffing is dat particulieren niet meer miljarden kleine pakketjes per jaar bestellen dus in die zin is de heffing goed gelukt.
Dat valt nog te bezien. Bovendien is dat niet "het hele idee".

Het "idee" van de EU achter deze heffing is: het zorgen voor eerlijke concurrentie tussen bedrijven, het beperken van fiscale fraude bij de invoer van goederen door consumenten, het zorgen dat onveilige producten niet worden ingevoerd, en het beperken van de milieuschade veroorzaakt door de grote hoeveelheid verpakkingsmateriaal.

Ik denk dat we pas op een veel later moment kunnen zeggen of deze doelen worden behaald door de invoerheffing.

  • GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-06 23:35
Het gaat op dit moment helemaal fout bij Aliexpress. Ik bestel er al jaren wekelijks drone en andere modelbouw onderdelen. Alles wat een paar dagen geleden nog 2 of 3€ kostte, staat er nu voor 6 tot 8€ op. Bijvoorbeeld, drone propellors maat 3630, 2 dagen geleden voor 3€ gekocht met geschatte leverdatum eind juni. Nu volgens dezelfde link 7,50€ met leverdatum juli.

Dat is veel meer dan de EU heffing van 3€. Ik weet niet wat ik nu moet doen, Het meeste is niet eens te vinden in de EU, en ook dan zijn het gewoon dezelfde Chinese producten met een dikke winstmarge er op.

Voor de huidige prijzen is Aliexpress totaal niet aantrekkelijk meer. Ik zou het helemaal niet erg vinden om op een bestelling van 50€ nog eens 3€ importheffing te betalen maar nu is alles per onderdeel 2 tot 3x zo duur geworden… Als dit zo blijft kan ik stoppen met mijn hobby.

  • Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Van de week (feitelijk te laat) nog wat electronica onderdelen besteld via AliExpress, maar daar stonden bij verschillende artikelen al wat verrekeningen bij. (gek genoeg niet bij alles) Zat er ineens Btw-verrekening tussen als korting, en dan vervolgens een Douane toeslag bovenop. Dus daar zal dat wel mee te maken hebben.

Achteraf gezien stom geweest om die laatste bestellingen niet als 1 bestelling te doen, maar maakt gelijk weer een interessant vraagstuk. Ik doe (deed?) veel met de Coins page. Als je braaf elke dag in-checked en een dansje doet met zoeken naar item > winkelwagentje > en dan via de Coins pagina kopen, krijg je er soms best nog wel eens wat extra's af. Nadeel is dat dat alleen werkt als je dingen per stuk koopt. Maar in 99% van de gevallen gaat dat dan toch naar zo'n consolidatie gebeuren en komt alles alsnog in 1 groot vuilniszak-pakket aan.

Nu komt dit laatste pakje niet meer voor 1 Juli aan, is het technisch gezien een boel losse kleine bestellingen, maar toch is het 1 pakket van een totale waarde van meer dan 150 euro. :? Hoe gaan ze daar straks mee om.

Onderbuik gevoel zegt vette pech, dik betalen. Want andersom hadden ze je denk ik hiervoor ook wel laten lappen als dat ene grote pakket als >€150 bestempeld zou worden.

  • ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Er is idd wat aan de hand daar bij AE...

Sommige bestellingen van elektronica materiaal staan nu al bijna een week op 'processing'. Geen idee waar dan daadwerkelijk op gewacht wordt.
En, heel onverwachts, vorige week had ik ineens twee bestellingen (laptop- en kabeltasje) die werden gecancelled en het geld kwam retour via de cc. Geen idee waarom?

Een paar andere zaken hebben al een paar dagen de status "Package arrived at consolidation warehouse". M.a.w. wachtende tot het wordt samengevoegd met andere bestellingen... (?)

Ach, aan de andere kant; al jarenlang plezier gehad van de bestelde spullen.
Wij bestellen eigenlijk nooit 'zooi'. Maar hoofdzakelijk knutselmateriaal en 'merk' elektronica (Xiaomi, Ugreen, Ulanzi en dat soort materiaal). En in al die jaren is dat eigenlijk niet kapot gegaan.
Saillant detail: ik heb nog zo'n oorspronkelijke powerbank + ventilator:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7652/26916999236_73711ffeaa_c.jpg
MiFan1 by Erik Haak, on Flickr

en die werkt nu al 10 (!) jaar lang perfect. Ook vandaag weer in gebruik. d:)b
Dus hoezo Chinese 'rotzooi'?

   Mooie Plaatjes   


  • elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:20
Per 1 juli €3,- per product categorie en va 1 september nog €2,- per pakket vanuit China of €0,50 per pakket bij bulkzending.
(NB: Zoals hieronder in de reactie van @kuji aangegeven wordt is de per 1 september as (nationale) heffing van de baan en volgt waarschijnlijk een tweede EU heffing van €2,- op zijn vroegst 1 november)

Echter volgens mij wordt dit nu verrekend door de prijs van het artikel te verhogen en komt het (nog) niet gespecificeerd in het betalingsoverzicht. Net als eerder het geval was toen de BTW heffing werd ingevoerd.
Je betaald indirect de heffing dus per product en niet per product categorie.

Wat echter meer tot last kan zijn is dat het op het betaaloverzicht niet wordt gespecificeerd.
Met een fanatieke leverancier als bv DHL loop je dan de kans dat deze de kosten nogmaals aan jouw berekenen plus inklarings- en handelingskosten. Iets wat bij de BTW heffing ook al voorkwam en later geen problemen meer gaf.
Je kunt weliswaar in beroep gaan en aangeven dat je deze kosten reeds hebt afgedragen via AliExpress, maar hoe bewijs je dit zonder specificatie.

Het is daarom, denk ik, slimmer om af te wachten tot het betaaloverzicht op orde is. Daar zal eea in de software voor aangepast moeten worden, wat zijn tijd nodig heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 25-06-2026 14:41 ]


  • kuji
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:04
elinx schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:23:
Per 1 juli €3,- per product categorie en va 1 september nog €2,- per pakket vanuit China of €0,50 per pakket bij bulkzending.
De officiële communicatie van de instanties is dat het de verwachting is dat de handling fee (€2) pas per 1 November zal worden toegevoegd op e-commerce zendingen. Dit is nog niet vastgelegd in wetgeving.
Hoe het er nu naar uitziet zal de handling fee (€2) ook op dezelfde manier worden toegepast per product categorie, dus niet per pakket.

De €0,50 voor bulkzendingen is ook nog niet vastgelegd in wetgeving en volgens mij is daar ook nog geen datum voor gecommuniceerd.
Echter volgens mij wordt dit nu verrekend door de prijs van het artikel te verhogen en komt het (nog) niet gespecificeerd in het betalingsoverzicht. Net als eerder het geval was toen de BTW heffing werd ingevoerd.
Je betaald indirect de heffing dus per product en niet per product categorie.
[...]

Het is daarom denk slimmer om af te wachten tot het betaaloverzicht op orde is. Daar zal eea in de software voor aangepast moeten worden, wat zijn tijd nodig heeft.
Ik vermoed dat AE en eventueel andere webshops nog niet klaar zijn om dit op de juiste manier te innen via de webshop, en op deze manier gewoon de simpelste methode hebben gekozen door alle prijzen te verhogen. AE is natuurlijk ook een soort van verzamelplatform waarbij verschillende verkopers hun goederen aanbieden, en ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om met 100% zekerheid te weten of de verschillende goederen van de verschillende aanbieders ook dezelfde goederencode hebben, of dat de individuele artikelen als aparte regels worden aangeboden in de invoeraangifte (maar dit is al koffiedik kijken).
Ik ben het met je eens dat het beter is om te wachten met bestellen totdat zij hun processen zo hebben aangepast zodat je de heffing maar een enkele keer hoeft te betalen per productgroep.

  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:41
kuji schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:44:
Ik vermoed dat AE en eventueel andere webshops nog niet klaar zijn om dit op de juiste manier te innen via de webshop, en op deze manier gewoon de simpelste methode hebben gekozen door alle prijzen te verhogen. AE is natuurlijk ook een soort van verzamelplatform waarbij verschillende verkopers hun goederen aanbieden, en ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om met 100% zekerheid te weten of de verschillende goederen van de verschillende aanbieders ook dezelfde goederencode hebben, of dat de individuele artikelen als aparte regels worden aangeboden in de invoeraangifte (maar dit is al koffiedik kijken).
Probleem met gewoon de prijs verhogen is dat het natuurlijk sowieso "fout" is als je hetzelfde artikel vaker koopt. Dan hoor je natuurlijk sowieso maar 1x die €3 te betalen maar als de (stuk)prijs simpelweg met €3 verhoogd is ga je dus veel meer extra betalen. (Stel ik doe 10x dezelfde temperatuur sensor in mijn mandje doe zou ik maar 1x €3 hoeven te betalen maar door de stukprijs met €3 te verhogen betaal ik ineens €30 extra).

Dat het lastig, tot onmogelijk, is voor AE om overal de categorieën aan toe te kennen (om vervolgens dus maar 1x €3 te tellen per categorie) is uiteraard wel zo. Door het enorme aanbod geldt dat al, laat staan doordat het dus niet eens hun eigen producten zijn waarbij ze zelf de gegevens invullen. En die vaak "vage" verkopers zullen echt geen kennis hebben van de EU wetgeving en kunnen / zullen dus ook niet dit kunnen invullen. De "grote" (/merk) shops (zoals Xiaomi en zo) zullen dit uiteraard mogelijk wel kunnen. Maar de verkoper die handelt onder shopnaam "Shop133742" kan dat waarschijnlijk niet.

  • elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:20
RobertMe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:39:....

Probleem met gewoon de prijs verhogen is dat het natuurlijk sowieso "fout" is .....

Dat het lastig, tot onmogelijk, is voor AE om overal de categorieën aan toe te kennen (....
AlieExpress ea Chinashops zullen wel moeten want op deze manier prijzen ze zich volkomen uit de markt. Zeker als eea niet goed geregeld wordt en de klanten met naheffingen te maken gaan krijgen.

Gewoon de prijs van een artikel verhogen is momenteel het meest eenvoudig met de bestaande betalingssoftware, maar dat kan natuurlijk niet zo blijven.
Pagina: 1 ... 39 40 Laatste

Let op:
Dit topic is WEL bedoeld voor:
* discussies over bestellingen bij Chinese webshops
* vragen en discussie over, betaling, afhandeling en retourneren

Dit topic is NIET bedoeld voor:
* aankoopadvies, "welke moet ik kopen?" of "bij welke webshop vind ik product x"
* discussie over inbreuk te maken op het merkenrecht; dus GEEN namaak merkartikelen bespreken
* manieren om belasting te ontduiken
* import van verboden producten.
* "ik ook" posts, code-gebedel of inhoudsloze mededelingen.
* simpele vragen waarvan het antwoord al bekend is.
* statusupdates en andere verzending gerelateerde posts mogen in China-shopping levertijdentopic

Let op: Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU