[Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
kuji schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:44:
Ik vermoed dat AE en eventueel andere webshops nog niet klaar zijn om dit op de juiste manier te innen via de webshop, en op deze manier gewoon de simpelste methode hebben gekozen door alle prijzen te verhogen. AE is natuurlijk ook een soort van verzamelplatform waarbij verschillende verkopers hun goederen aanbieden, en ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om met 100% zekerheid te weten of de verschillende goederen van de verschillende aanbieders ook dezelfde goederencode hebben, of dat de individuele artikelen als aparte regels worden aangeboden in de invoeraangifte (maar dit is al koffiedik kijken).
Probleem met gewoon de prijs verhogen is dat het natuurlijk sowieso "fout" is als je hetzelfde artikel vaker koopt. Dan hoor je natuurlijk sowieso maar 1x die €3 te betalen maar als de (stuk)prijs simpelweg met €3 verhoogd is ga je dus veel meer extra betalen. (Stel ik doe 10x dezelfde temperatuur sensor in mijn mandje doe zou ik maar 1x €3 hoeven te betalen maar door de stukprijs met €3 te verhogen betaal ik ineens €30 extra).

Dat het lastig, tot onmogelijk, is voor AE om overal de categorieën aan toe te kennen (om vervolgens dus maar 1x €3 te tellen per categorie) is uiteraard wel zo. Door het enorme aanbod geldt dat al, laat staan doordat het dus niet eens hun eigen producten zijn waarbij ze zelf de gegevens invullen. En die vaak "vage" verkopers zullen echt geen kennis hebben van de EU wetgeving en kunnen / zullen dus ook niet dit kunnen invullen. De "grote" (/merk) shops (zoals Xiaomi en zo) zullen dit uiteraard mogelijk wel kunnen. Maar de verkoper die handelt onder shopnaam "Shop133742" kan dat waarschijnlijk niet.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:27
RobertMe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:39:....

Probleem met gewoon de prijs verhogen is dat het natuurlijk sowieso "fout" is .....

Dat het lastig, tot onmogelijk, is voor AE om overal de categorieën aan toe te kennen (....
AlieExpress ea Chinashops zullen wel moeten, want op deze manier prijzen ze zich volkomen uit de markt. Zeker als eea niet goed geregeld wordt en de klanten met naheffingen te maken gaan krijgen.

Gewoon de prijs van een artikel verhogen is momenteel het meest eenvoudig met de bestaande betalingssoftware, maar dat kan natuurlijk niet zo blijven.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-08 18:09

Archimond

Lopende Helpdesk

Wat ik nergens kan vinden is een lijst met alle productcategorieën van de douane.

In deze topic https://www.reddit.com/r/belgium/comments/1uf418f/3_euro_per_productcategorie_een_kleine/ zeggen ze: "In de praktijk zal de heffing 3 euro worden per aangiftelijn, en een aangiftelijn bevat 1 goederencode. Het is dus in feite 3 euro per goederencode."

Goederencode tabel: https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=nl&Expand=true&SimDate=20260625

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ze gaan er wel voor zorgen dat er pakhuizen in Europa komen, waarbij het dus allemaal weer die extra kosten omzeilt.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Nog een "leuke" gevonden. Die 3 euro is dus ex. BTW!

Per https://www.douane.nl/ond...tra-kosten-bij-bestellen/
Voorbeeld 1
U koopt bij een Chinese webshop een USB-kabel. De USB-kabel kost € 4,95 en de verzendkosten zijn € 3,80.

Situatie vanaf 1 juli 2026:
U betaalt € 3 invoerrechten.
U betaalt 21% btw over het totaalbedrag: € 4,95 + € 3,80 + € 3 = € 11,75. U betaalt dan 21% van € 11,75 = € 2,47.
De heffing is dus geen €3,- maar functioneel* gewoon €3.63. (zullen vast niche dingen zijn die vallen onder 9% btw, maar boeken horen daar ook onder te vallen, en die staan expliciet als 21% aangegeven in de tabel erboven? Lekker duidelijk weer)

* Ik praat hier als consument zijnde, ik snap dat voor bedrijven de BTW afdracht verrekend word met de verkoop.

[ Voor 6% gewijzigd door Ischium op 26-06-2026 19:54 ]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Of ze hebben ook last van de hitte, daar bij AE, of het gaat administratief niet helemaal lekker.

Nu al voor de tweede keer in een paar weken, dat AE een bestelling zelf cancelled (stond al enige dagen op 'processing') Krijg ik vervolgens keurig het geld teruggestort met 1€ extra bonus. "€1 for delivery issue".
En bij een andere zending zat de verkeerde kabellengte in de verpakking. Ook daar al het geld teruggestort + 1€ extra compensatie. :? Zonder dat ik iets hoefde terug te sturen.

In al die 12 (!) jaar dat ik spullen bestel via AE heb ik dit nog niet meegemaakt...

Mooie Plaatjes   

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20-07 09:15
Het lijkt er op dat Aliexpress de prijzen van kleine artikelen 2 tot 5 keer zo hoog heeft gemaakt om zich in te dekken tegen de EU heffing van 3€ per categorie.

Bijvoorbeeld, flight controller demper rubbers, vorige week besteld voor 1,19€ per set. Nu kosten ze 4,49€ per set, en 4 voor 12,80€ in plaats van de correcte prijs van 4 x 1,19€ + 3€ is 7,76€. Het is een puinhoop nu, ze hebben hun systemen niet aangepast aan de EU heffing en doen maar wat. Ze gaan flink wat klanten verliezen, ik heb ze nog bij Temu kunnen bestellen voor een normale prijs.

Ook bij artikelen van dezelfde categorie wordt meerdere keren die 3€ berekend.

Ik snap de stupiditeit van de EU ook niet. De meeste producten worden hier niet eens meer gemaakt en nu wordt import kunstmatig duur gemaakt. Uiteindelijk schaadt het alleen maar onze eigen economieën en welvaart.

Op Reddit staat dat de hele heffing ontstaan is door een sterke lobby van onder andere Schwartz group(Lidl), Aldi, Ahold en H&M. Inderdaad liggen in de Duitse Lidl waar ik altijd winkel schappen vol met Chinese Parkside producten die direct concurreren met Aliexpress zowel op prijs als kwaliteit.

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:37
Wat mij vooral verbaasd is dat dit al lang bekend was dat dit eraan zat te komen maar AE lijkt er niet echt op voorbereid.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Er gaat ook wel eens iets mis met de afhandeling van producten in Warehouses in Spanje. Ze waren daar zo snel met verzenden dat in de app nog niets was bijgewerkt. Toen ik het artikel geannuleerd had (want goedkoper/coupons) en nog eens had besteld, en nog eens had geannuleerd en nogmaals besteld ontving ik 3 x het product terwijl er maar eentje betaald was. (Lucky me). Artikel was €50 p/s.

Ook kreeg ik laatst zomaar €10 op mijn rekening van AliExpress. Had al een tijd niets besteld maar kreeg dus wel gratis geld.

Jammer dat de prijzen nu zo omhoog zijn gegaan, de handel zal wel flink inzakken.

Hier tekenen aub ......

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:00
Tanuki schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:36:
Ze gaan er wel voor zorgen dat er pakhuizen in Europa komen, waarbij het dus allemaal weer die extra kosten omzeilt.
Behalve de pakhuiskosten natuurlijk.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-08 10:57

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Voor het eerst een lange levertijd vanuit Ali.
Op de 12e een bestelling gedaan van 2 items, 13e is hij verstuurd volgens stilte.
Althans, in de Ali app 4 updates met "Shipment on the way".
App geeft zelfs aan "verwachte levering 11 augustus"

Ik weet niet of het te maken heeft met de nieuwe regels bij de douane, maar wel irritant dat het nu zolang duurt :X

[ Voor 8% gewijzigd door Mad-Matt op 30-06-2026 16:21 ]

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 13:15
Heel veel producten op aliexpress zijn tegenwoordig toch Choice of Merle oid? Dan is deze toeslag van 3 euro per pakje toch helemaal niet van toepassing? Die producten zijn al in europa. Wordt hier dan toch nog 3 euro extra per stuk gerekend?

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Tok Tok schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:28:
Heel veel producten op aliexpress zijn tegenwoordig toch Choice of Merle oid? Dan is deze toeslag van 3 euro per pakje toch helemaal niet van toepassing? Die producten zijn al in europa. Wordt hier dan toch nog 3 euro extra per stuk gerekend?
Je hebt grofweg 3 opies waar het vandaan komt.

"Service commitment" dan komt het rechtstreeks van de verkopende partij (dus doorgaans in china), die verstuurt het pakje zelf. Deze artiekelen hebben vaak ook geen gratis verzending.

"AliExpress Choice" dan komt het uit een AE magazijn in china. Beetje ala Fullfilled by Amazon. Vaak gratis verzending, de belofte dat je het binnen x dagen in huis hebt, en als je meerdere kleine bestellingen binnen een bepaalde tijd doet word het ook alsnog als één pakket verzonden.

En dan "Local+" waar jij waarschijnlijk op doelt. Dan staat het inderdaad al in een pakhuis hier in europa. Gezien dat (neem ik aan) in grote zendingen per keer naar een EU pakhuis gaat valt dat sowieso niet onder de nieuwe "kleine pakjes" regel, maar is dat gewoon ingeklaard onder de normale invoerrechten en dergelijke. Dat valt dan gewoon onder de regels die al gelden voor verzendingen boven de €150+, en zijn die kosten gewoon verspreid over 100'en tot 1000'en items, en merk je weinig van die paar cent.

Choice en Local+ zie je direct op de home/zoek pagina gelabled bij de thumbnails, en ook bij de verzendings opties op de pagina van het product zelf. Is het Service commitment, dan alleen op de product pagina.

Er zijn nog wat andere geloof ik, maar als je die tegen komt hoef je je ook niet druk te maken om die 3 euro. (Grote pallet items, of (dure) dingen die direct met DHL specialty goods verstuurd worden)

• kitkat007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08 18:37
Ischium schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Je hebt grofweg 3 opies waar het vandaan komt.

"Service commitment" dan komt het rechtstreeks van de verkopende partij (dus doorgaans in china), die verstuurt het pakje zelf. Deze artiekelen hebben vaak ook geen gratis verzending.

"AliExpress Choice" dan komt het uit een AE magazijn in china. Beetje ala Fullfilled by Amazon. Vaak gratis verzending, de belofte dat je het binnen x dagen in huis hebt, en als je meerdere kleine bestellingen binnen een bepaalde tijd doet word het ook alsnog als één pakket verzonden.

En dan "Local+" waar jij waarschijnlijk op doelt. Dan staat het inderdaad al in een pakhuis hier in europa. Gezien dat (neem ik aan) in grote zendingen per keer naar een EU pakhuis gaat valt dat sowieso niet onder de nieuwe "kleine pakjes" regel, maar is dat gewoon ingeklaard onder de normale invoerrechten en dergelijke. Dat valt dan gewoon onder de regels die al gelden voor verzendingen boven de €150+, en zijn die kosten gewoon verspreid over 100'en tot 1000'en items, en merk je weinig van die paar cent.

Choice en Local+ zie je direct op de home/zoek pagina gelabled bij de thumbnails, en ook bij de verzendings opties op de pagina van het product zelf. Is het Service commitment, dan alleen op de product pagina.

Er zijn nog wat andere geloof ik, maar als je die tegen komt hoef je je ook niet druk te maken om die 3 euro. (Grote pallet items, of (dure) dingen die direct met DHL specialty goods verstuurd worden)
Thanks voor de uitleg maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Betaal je per categorie anders of als ik 4 producten van Choice kies betaal ik 1malig 3 euro voor bij de usb en de plastic hoes betaal ik 2*3 euro.

Ik ga maar even niets bestellen totdat Ali met een idee hier tegen komt want volgens mij gooien ze nu overal 3 euro boven op

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

kitkat007 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:05:
[...]

Thanks voor de uitleg maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Betaal je per categorie anders of als ik 4 producten van Choice kies betaal ik 1malig 3 euro voor bij de usb en de plastic hoes betaal ik 2*3 euro.

Ik ga maar even niets bestellen totdat Ali met een idee hier tegen komt want volgens mij gooien ze nu overal 3 euro boven op
Ok. Als het uit china niet uit Europa komt, en onder de €150,- pakket waarde is, is het €3,- per type product. Ongeacht of het choice is of niet. Local+ hoor je daar geen last van te hebben.

Het staat overal wat krom uigelegd, maar in de praktijk is het dus per dezelfde product. Dus drie paar dezelfde bert en enrnie sokken is 1x +€3,-.

Koop je één paar Bert en Ernie sokken, en één paar Pino sokken, zien ze dat als twee verschillende type producten, en betaal je dus €6,- extra. Ook al zijn het bijde sokken.

Dat dát allemaal goed verrekenen op dit moment een groot zooitje is en fout gaat heb je helemaal gelijk in.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:53
RobertMe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:39:
[...]

Dat het lastig, tot onmogelijk, is voor AE om overal de categorieën aan toe te kennen (om vervolgens dus maar 1x €3 te tellen per categorie) is uiteraard wel zo. Door het enorme aanbod geldt dat al, laat staan doordat het dus niet eens hun eigen producten zijn waarbij ze zelf de gegevens invullen. En die vaak "vage" verkopers zullen echt geen kennis hebben van de EU wetgeving en kunnen / zullen dus ook niet dit kunnen invullen. De "grote" (/merk) shops (zoals Xiaomi en zo) zullen dit uiteraard mogelijk wel kunnen. Maar de verkoper die handelt onder shopnaam "Shop133742" kan dat waarschijnlijk niet.
Vanuit grotere volumes importen zou dit onzin moeten zijn. Alle artikelen zouden een HSCode moeten hebben voor als je meer dan €150 zou bestellen. Elk exporterend bedrijf weet dat je die codes moet hebben voor douanes.

• ecb1
  • Laatst online: 19:13
Ik heb bewust een aantal producten met lage waarde (rond de 2 euro) in mijn mandje laten zitten en idd, allemaal ruim meer dan 3 euro erbij sinds eergisteren, ook bij dezelfde producten waar maar één keer 3 euro zou moeten worden berekend.
Precies wat ik al had verwacht.

Ik heb bewust de laatste weken nog meerdere kleine goedkope producten besteld die ik vaker nodig heb.
Voorlopig bestel ik even niks en wacht ik af hoe dit verloopt.

Wellicht gaan ze dat soort producten ook meer vanuit hun warehouses in Europa verkopen, maar vraag me af of dat wel uit kan.

De maatregel om de stroom producten uit China te beperken werkt vooralsnog dus wel in mijn geval, aangezien ik voorlopig niks meer bestel qua kleine producten...

Is bij bijv Temu alles nog' normaal' qua prijzen?
Ik bestel daar nooit iets, dus geen idee.

[ Voor 8% gewijzigd door ecb1 op 04-07-2026 02:47 ]

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:25
ecb1 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 02:33:
Ik heb bewust een aantal producten met lage waarde (rond de 2 euro) in mijn mandje laten zitten en idd, allemaal ruim meer dan 3 euro erbij sinds eergisteren, ook bij dezelfde producten waar maar één keer 3 euro zou moeten worden berekend.
Precies wat ik al had verwacht.

Ik heb bewust de laatste weken nog meerdere kleine goedkope producten besteld die ik vaker nodig heb.
Voorlopig bestel ik even niks en wacht ik af hoe dit verloopt.

Wellicht gaan ze dat soort producten ook meer vanuit hun warehouses in Europa verkopen, maar vraag me af of dat wel uit kan.

De maatregel om de stroom producten uit China te beperken werkt vooralsnog dus wel in mijn geval, aangezien ik voorlopig niks meer bestel qua kleine producten...

Is bij bijv Temu alles nog' normaal' qua prijzen?
Ik bestel daar nooit iets, dus geen idee.
Dat maakt niks uit, ongeacht het feit ze wel of geen normale prijzen hanteren zodra het de grens van buiten Europa nederland binnenkomt word die 3 euro per artikel gewoon gehefd, het is niet aan Temu of ze jou wel of niet de prijzen met import en heffingen laten zien, het is je eigen verantwoordelijkheid.
Temu zijn nagenoeg dezelfde leveranciers als op Aliexpress.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• ecb1
Turismo schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:09:
[...]

Dat maakt niks uit, ongeacht het feit ze wel of geen normale prijzen hanteren zodra het de grens van buiten Europa nederland binnenkomt word die 3 euro per artikel gewoon gehefd, het is niet aan Temu of ze jou wel of niet de prijzen met import en heffingen laten zien, het is je eigen verantwoordelijkheid.
Temu zijn nagenoeg dezelfde leveranciers als op Aliexpress.
Dat snap ik uiteraard, dat ook dan die 3 euro gehanteerd wordt...

Wat ik bedoelde is of Temu wellicht hun standaardprijzen verlaagd hebben en daar dan die 3 euro bovenop hebben gezet, zodat uiteindelijk de totaalprijs minder hoog is dan als ze de oorspronkelijke prijzen hanteren en daarop nog die 3 euro plaatsen, zoals AE nu doet.
Hoewel de oorspronkelijke prijzen al nauwelijks lager kunnen voor sommige producten, zou dat wel een strategie kunnen zijn om met AE te concurreren (voor zover echt nodig, aangezien ze al een behoorlijk marktaandeel hebben).

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zie en lees dat alles standaard duurder is geworden op Ali, maar dit betekend dat je in winkelmand gewoon een inclusief prijs betaald en geen extra kosten aan de deur hoeft te verwachten?

Ik dacht namelijk eerst dat er nog achteraf extra betaald moest worden, wat mij heel erg onduidelijk lijkt en veel extra werk kost.

• elinx
xileS schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:43:
.....inclusief prijs betaald en geen extra kosten aan de deur hoeft te verwachten?

Ik dacht namelijk eerst dat er nog achteraf extra betaald moest worden, .....
Normaal gesproken hoef je dan inderdaad geen kosten aan de deur meer te betalen.
Echter alles hangt af hoe AliExpress eea heeft vermeld op de bon. Met de invoering van de BTW is dit bv niet altijd goed gegaan, omdat ze alleen de all-in prijs daarop hadden vermeld zonder specificatie.

Aangezien dit nu weer het geval lijkt met de prijsverhoging van elk artikel zou het heel goed kunnen dat dit wederom weer niet altijd goed zal gaan.

Wat betreft de kosten van het extra werk van de bezorgbedrijven ea, Ook deze kosten worden aan jou doorberekend als ze je pakket aanbieden.

• ecb1
Dat is idd afwachten, hoe AE administratief werkt hiermee.

Ik neem aan dat de eerste ervaringen snel in dit topic zullen verschijnen.
Ik heb nog overwogen om een testbestelling te plaatsen, maar toch maar niet. Ik wacht wel af 😉

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-07 20:46
Archimond schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:13:
Wat ik nergens kan vinden is een lijst met alle productcategorieën van de douane.

In deze topic https://www.reddit.com/r/belgium/comments/1uf418f/3_euro_per_productcategorie_een_kleine/ zeggen ze: "In de praktijk zal de heffing 3 euro worden per aangiftelijn, en een aangiftelijn bevat 1 goederencode. Het is dus in feite 3 euro per goederencode."

Goederencode tabel: https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=nl&Expand=true&SimDate=20260625
Was hier ook benieuwd naar. Wil wat electronische compenenten bestellen maar denk dat ik maar even wacht want drie euro plus btw per compenent dat gaat flink op.lopen. Ja er zijn Europese verkopers maar die zijn veel duurder voor hetzelfde spul. Hiermee gaan we veel innovatie en hobbies verliezen. Lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling...

• elinx
Saybia schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:37:
[...]

Was hier ook benieuwd naar. .....
De product categorieën zijn volgens mij exact dezelfde als die bij de berekening worden gebruikt van de inklaringskosten boven €150.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:55

Chocoball

瞧好吧!

Halverwege juni had ik een bestelling gedaan bij AliExpress en zou de bezorgdatum ergens tussen 1 en 8 juli worden. Tijdens het afrekenen moest ik een Customs Charges Estimate bijdrage betalen van meer dan 6 euro. Afhankelijk van de afhandelingskosten wordt dit bedrag daadwerkelijk ingehouden of (deels) terugbetaald.

Mijn bestelling werd uiteindelijk voor 1 juli bezorgd maar leek er niks te gebeuren met dat Customs Charges Estimate bedrag. Melding gemaakt bij de klantenservice en werd tot 2 keer toe aangegeven dat er geen sprake is van een terugbetaling (zal ergens lost in translation zijn geweest). Vandaag melding gekregen dat er inderdaad geen kosten zijn gemaakt en dat ik het Customs Charges Estimate bedrag weer terugbetaald krijg.

• reinier68
  • Laatst online: 28-08 09:22
Net ook wat spullen besteld bij Ali. Je ziet dat je 3 euro per product betaald, maar daarover ook een douane toeslag. Het is dus geen 3 euro maar meer (dank u EU en NL).
Ondanks dat, als je spullen nodig hebt moet je dus kijken of het wel vanuit een EU land gestuurd kan worden, dan betaal je niets. En anders moet je de kosten maar voor lief nemen. In mijn geval veel hobby en electronica componentjes. Dat is dubbeltjes werk, maar nu dus ineens hartstikke duur door de 3 euro en extra heffing.

22.65 aan materiaal, 4 orderregels, 14,80 aan toeslagen (4x3 Euro+2.80 aan douaneheffing). 37,45 moeten aftikken, kansloos dit.

[ Voor 11% gewijzigd door reinier68 op 08-07-2026 18:23 ]

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:57:
[...]

Normaal gesproken hoef je dan inderdaad geen kosten aan de deur meer te betalen.
Hopelijk wordt het wel op deze manier geregeld, want als er achteraf nog kosten komen, wordt het echt een zooitje.

Dus al het bedrag wat je op bv Ali te zien krijgt een all in prijs is, dan is het wel duidelijker en kan je zelf beslissen of je dat waard vind.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@reinier68 Heb je al eens op amazon.de gekeken naar precies diezelfde spulletjes?

Mijn ervaring is, van het afgelopen jaar, dat is vaak wel iets duurder was dan rechtstreeks via AE. Maar vaak wel met voordeel van het binnen een paar dagen in huis was (mits verzonden door Amazon). En het betaalplatform van Amazon gebruikt werd.
Het zijn vaak precies dezelfde producten met bijbehorende productfoto's als rechtstreeks op AE.

Ik vraag me af hoe de situatie NU is, sinds 1 juli. Wellicht is het nu interessant(er) geworden om van een Chinese wederverkoper op Amazon.de te bestellen?

ff willekeurig wat dingen uitgezocht die ik afgelopen jaar snel moest hebben en via amazon heb gekocht.
5 stuks 400V/100uF Elco's. 6,50 (AE) - 9,50 (AMZ)
Ulanzi D200H Streamdeck 84€ (AE) - 74€ (AMZ)
Magnetic USB-C 240W PD3.1 kabel 10-15€ (AE) - 10€ (AMZ)

Kortom, de prijzen zijn elkaar dicht genaderd.

Mooie Plaatjes   

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 19:03
Het was toch 3 euro per categorie? In de praktijk is het 3 euro per artikel ook die van 1 euro voorheen. Ik zie dat de prijsstelling alweer is aangepast, douane kosten zie je nu pas bij afrekenen winkelwagen. Ik vermoed dat de verkoop ingestort is in de EU als ik op mezelf af ga en sommige afwachtende reacties hier tenminste. Het wordt voortaan beter vergelijken of Amazon.nl het niet ook gewoon heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Bamboozled op 09-07-2026 10:14 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bamboozled schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:47:
Het was toch 3 euro per categorie? In de praktijk is het 3 euro per artikel ook die van 1 euro voorheen. Ik zie dat de prijsstelling alweer is aangepast, douane kosten zie je nu pas bij afrekenen winkelwagen.
Dat viel mij ook op ja. Vlak na de berichten over de nieuwe import-tax zag ik bijv. cd/dvd etuis verdubbelen in prijs (van €3,73 naar zo'n €7,50), maar nu weer gedaald naar €4,49. De prijsopgave van 10 stuks ziet er no zo uit:
Subtotaal €44,90
Verzending €0,01
AliExpress-coupon -€3,50
Douanekostenraming €10,82
Btw-correctie -€7,19
Totaal €45,03

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bamboozled
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 19:03
Raven schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:07:
[...]

Dat viel mij ook op ja. Vlak na de berichten over de nieuwe import-tax zag ik bijv. cd/dvd etuis verdubbelen in prijs (van €3,73 naar zo'n €7,50), maar nu weer gedaald naar €4,49. De prijsopgave van 10 stuks ziet er no zo uit:

[...]
Ja, maar als ik 3 verschillende dingen kies uit een zelfde categorie betaal je wel weer 3 euro voor elk ding. Een totaal van 15 euro 3 dingen is nu 11 euro duurder geworden.

• ecb1
ecb1 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:20:
[...]

Dat snap ik uiteraard, dat ook dan die 3 euro gehanteerd wordt...

Wat ik bedoelde is of Temu wellicht hun standaardprijzen verlaagd hebben en daar dan die 3 euro bovenop hebben gezet, zodat uiteindelijk de totaalprijs minder hoog is dan als ze de oorspronkelijke prijzen hanteren en daarop nog die 3 euro plaatsen, zoals AE nu doet.
Hoewel de oorspronkelijke prijzen al nauwelijks lager kunnen voor sommige producten, zou dat wel een strategie kunnen zijn om met AE te concurreren (voor zover echt nodig, aangezien ze al een behoorlijk marktaandeel hebben).
De prijzen in mijn winkelmand bij de Bundeldeals zijn inmiddels weer flink gezakt. Nog niet zo laag als voorheen, maar toch tweederde lager ongeveer.
De info bij de totaalprijs geeft echter nu de geschatte douanekosten aan, nl 10,89 euro, wat dus bovenop de prijs komt.
Het zijn 3 verschillende artikelen, dus dat zou ongeveer kunnen kloppen, incl de ook iets hogere btw dan.

• GoingDutch
Ik zie de prijzen inmiddels ook weer wat zakken maar Aliexpress blijft onaantrekkelijk met de verhoogde prijzen en 3 euro + btw per categorie. Hun eigen prijsverhogingen nog los van de EU heffing is echt niet te verklaren. Sommige producten zijn nu 3 - 5x zo duur en daarmee prijzen ze zichzelf volledig uit de markt. Ik heb ook niets meer besteld sinds 1 juli.

De enige kans voor Aliexpress is EU warehouses en weer normale prijzen.

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-08 11:20
ecb1 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:02:
[...]

De prijzen in mijn winkelmand bij de Bundeldeals zijn inmiddels weer flink gezakt. Nog niet zo laag als voorheen, maar toch tweederde lager ongeveer.
De info bij de totaalprijs geeft echter nu de geschatte douanekosten aan, nl 10,89 euro, wat dus bovenop de prijs komt.
Het zijn 3 verschillende artikelen, dus dat zou ongeveer kunnen kloppen, incl de ook iets hogere btw dan.
Vraag is: krijg je deze kosten dan ook weer terug? Aangezien ze geschat zijn.

• ecb1
Lucky0wn schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:37:
[...]

Vraag is: krijg je deze kosten dan ook weer terug? Aangezien ze geschat zijn.
Alleen als het in de praktijk iets minder blijkt te zijn.
Maar zal niet veel verschillen, helaas.

Ik ga het in ieder geval niet testen...😉

[ Voor 10% gewijzigd door ecb1 op 13-07-2026 18:03 ]

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik heb een Tuya smart Switch en een Tuya wireless scene switch in mijn winkelmand, en de geschatte duties zijn €7,26.

Dit zijn toch producten uit dezelfde categorie?

Hier tekenen aub ......

• Tanuki
  • Niet online
CPM schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:39:
Ik heb een Tuya smart Switch en een Tuya wireless scene switch in mijn winkelmand, en de geschatte duties zijn €7,26.

Dit zijn toch producten uit dezelfde categorie?
Ging het niet om letterlijk dezelfde producten? De kleur mag wel verschillen.

Dus een Smart Switch een wireless scene switch zijn wel allebei switches, maar niet dezelfde producten.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• CPM
  • Niet online

CPM

Je hebt gelijk. Er zijn duizenden codes, zelfs een T-shirt met andere samenstelling zijn aparte codes.

Hier tekenen aub ......

• elinx
CPM schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:44:
....Er zijn duizenden codes....
Over wat voor codes heb je het hier? Als dit de codes van AliExpress zijn, dan heeft dit mi niks met product categorieën te maken.

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:01
elinx schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Over wat voor codes heb je het hier? Als dit de codes van AliExpress zijn, dan heeft dit mi niks met product categorieën te maken.
Zie mijn reactie hier

• ecb1
Ik zie nu dat ze de toeslag ook correct toepassen bij bijv 3 dezelfde producten.
Eerder deze maand werd er nog incorrect 3 x 3 euro bovenop gerekend, nu krijg ik alleen 3 euro te zien (plus wat extra BTW).

[ Voor 10% gewijzigd door ecb1 op 18-07-2026 23:12 ]

• Lucky0wn
Wat microcontrollers via Waveshare.com besteld. Tijdens het afrekenen hoefde ik geen extra belasting te betalen. Omdat het om negen Raspberry Pi Pico 2's ging, had ik gevraagd of ze deze onder een artikelcode wilden verzenden, zodat ik geheel legaal 3 euro aan invoerrechten zou betalen.

Eigenlijk verwachtte ik dat ik daarbovenop nog import administratiekosten zou moeten betalen, maar het lijkt erop dat er nu helemaal niets in rekening wordt gebracht.

Het pakket komt morgen al binnen en ik heb tot nu toe niets extra's hoeven af te rekenen. Zou de zending simpelweg langs de douane geglipt zijn?

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:26
Lucky0wn schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:38:
Wat microcontrollers via Waveshare.com besteld. Tijdens het afrekenen hoefde ik geen extra belasting te betalen. Omdat het om negen Raspberry Pi Pico 2's ging, had ik gevraagd of ze deze onder een artikelcode wilden verzenden, zodat ik geheel legaal 3 euro aan invoerrechten zou betalen.

Eigenlijk verwachtte ik dat ik daarbovenop nog import administratiekosten zou moeten betalen, maar het lijkt erop dat er nu helemaal niets in rekening wordt gebracht.

Het pakket komt morgen al binnen en ik heb tot nu toe niets extra's hoeven af te rekenen. Zou de zending simpelweg langs de douane geglipt zijn?
Als ze vanuit een Europees distributiecentrum worden verstuurd, wat aannemelijk is omdat ze "morgen al binnenkomen", hoef je sowieso geen invoerrechten te betalen. Als je bijvoorbeeld bij Aliepress besteld en je hebt negen gelijke artikelen, dan betaal je ook maar een keer € 3,00. Maar let op dat is wel excl. btw, dus wordt het € 3,63.

Slim van de EU om ex. btw prijzen te communiceren voor normale consumenten en prachtig dat ze het zo moeilijk hebben gemaakt om nuttige elektronica frutsels te kopen. Ik koop regelmatig spullen die ik in Nederland domweg niet kan kopen en dat maken ze nu ook weer (onnodig) kostbaar. In het buitenland kom ik soms wel eens iets tegen van mijn gading, maar dan zijn de verzendkosten exorbitant hoog.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• GoingDutch
De prijzen van dingen die ik regelmatig koop zijn bijna weer tot het normale niveau gezakt. Maar bij 3 artikelen van samen net over de 10€ wordt bij het afrekenen bijna 11€ aan EU heffingen opgeteld, ongeveer 100% inflatie dus sinds juli.

Ik heb sinds 1 juli niets meer besteld en het is nu afwachten tot er EU warehouses komen of tot er resellers komen die massaal inkopen en voor een redelijke marge en verzendkosten verder verkopen. (Dat laatste lijkt me eerlijk gezegd niet snel gebeuren).

• Gerritjuh
Ik was ook van plan om "lokaal" te gaan kopen, maar het loont nog steeds om in China te shoppen. Zeker voor de hobbyisten, alleen het is slim om iets groter in te kopen. Bijvoorbeeld 3 ESP modules ipv 1. Als je het zo bekijkt scheelt het nog steeds. Alleen als er straks nog die extra toeslag bijkomt, tja...

Ik ben benieuwd hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen, maar ik voorzie grote warehouses in Europa. Alleen transport is dan nog een issue, maar ook daar worden ze steeds creatiever. Amazon maakt tegenwoordig ook al gebruik van een pakketdienst die met normale personenwagens de spulletjes bezorgd.

• Lucky0wn
Gerritjuh schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:55:
[...]

Als ze vanuit een Europees distributiecentrum worden verstuurd, wat aannemelijk is omdat ze "morgen al binnenkomen", hoef je sowieso geen invoerrechten te betalen. Als je bijvoorbeeld bij Aliepress besteld en je hebt negen gelijke artikelen, dan betaal je ook maar een keer € 3,00. Maar let op dat is wel excl. btw, dus wordt het € 3,63.

Slim van de EU om ex. btw prijzen te communiceren voor normale consumenten en prachtig dat ze het zo moeilijk hebben gemaakt om nuttige elektronica frutsels te kopen. Ik koop regelmatig spullen die ik in Nederland domweg niet kan kopen en dat maken ze nu ook weer (onnodig) kostbaar. In het buitenland kom ik soms wel eens iets tegen van mijn gading, maar dan zijn de verzendkosten exorbitant hoog.
Volgens mij hebben ze geen EU magazijn. En deze bordjes zijn al 12 dagen onderweg vanuit Shenzhen ;) Wilde ze eigenlijk zelf gaan ophalen aangezien ik deze week voor werk daar zou zijn, maar helaas dacht mn werkgever anders over een training van 2 dagen op locatie....

• Lucky0wn
Gerritjuh schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:35:
Ik was ook van plan om "lokaal" te gaan kopen, maar het loont nog steeds om in China te shoppen. Zeker voor de hobbyisten, alleen het is slim om iets groter in te kopen. Bijvoorbeeld 3 ESP modules ipv 1. Als je het zo bekijkt scheelt het nog steeds. Alleen als er straks nog die extra toeslag bijkomt, tja...

Ik ben benieuwd hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen, maar ik voorzie grote warehouses in Europa. Alleen transport is dan nog een issue, maar ook daar worden ze steeds creatiever. Amazon maakt tegenwoordig ook al gebruik van een pakketdienst die met normale personenwagens de spulletjes bezorgd.
Nadeel alleen dat je zo met een flinke voorraad ESP bordjes komt te zitten , heb er inmiddels al teveel van die stomme lelijke groene plaatjes dan mn vriendin leuk vindt 😆

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:23
Nou mijn verdwaalde pakketje die 'iets vertraagd was' was vandaag eindelijk binnen. (Nadat het ook eerst 2 straten verder in de brievenbus was gepropt 😅)

Maar geen heffing hoeven te betalen. Geen idee of ze konden zien dat deze al begin juni besteld was (er was dus wel btw afdrage maar niet die 3 euro heffing) of dat ze toch niet zo nauw zijn met die heffingen ?

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

We zijn ondertussen zo'n 3 weken verder, en los van de "EU mark-up" van lokaal kopen begin ik vooral te merken dat de tijd die het me kost om dingen lokaal te zoeken al heel snel die 3 euro eigenlijk compleet teniet doet.

4 of 5 websites afstruinen, elk met weer een andere term, spelling, missende of onduidelijke afmetingen. Verzendkosten. Reviews zoeken of een of andere andere vage Poolse website waar ze het wel hebben legit is. Half uur tijd kwijt. En uiteindelijk, als het al te vinden is, scheelt het niks of kost het alsnog meer.

In de EU niet te vinden, en op AliExpress voor een habbekrats (nu +3 euro) gewoon 15 verschillende vendors.

[ Voor 10% gewijzigd door Ischium op 23-07-2026 16:36 ]

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:37

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

De kwaliteit is zeker niet hetzelfde als van de bekende grote merken o.a. uit Zwitserland.
Maar de prijs is nog steeds een factor 8 voordeliger. Wel lastiger te vinden tegenwoordig.
Gekocht voor 5 euro inclusief verzenden via Ali. Bij een bekend merk al snel 40+ euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRTEl7h5uqtx7UGt5gSBK4XEyUY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LlKfRZUXUZYVQ5DepT7fmyWm.png?f=user_large

Gaat een beetje stroever maar alles werkt prima. Valt tegenwoordig onder multitools etc.
Ik wil zeker geen discussie aangaan over legaliteit, maar neem dit iig niet mee op straat.

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• pinokkia
  • Laatst online: 19:59
Vorige week 3 producten bij aliexpress besteld. Ik heb precies hetzelfde bedrag betaald zonder al die extra kosten. Ik zag nml dat er 3 x €2,99 in mindering werd gebracht. Zou ik alsnog een naheffing krijgen? Aanstaande dinsdag zou het bezorgd worden volgens de planning.

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

pinokkia schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 00:13:
Vorige week 3 producten bij aliexpress besteld. Ik heb precies hetzelfde bedrag betaald zonder al die extra kosten. Ik zag nml dat er 3 x €2,99 in mindering werd gebracht. Zou ik alsnog een naheffing krijgen? Aanstaande dinsdag zou het bezorgd worden volgens de planning.
Ik plaats ter controle net 2 items bij Ali in mijn mandje. Boven de 10 euro dus gratis verzenden.
Kostprijs samen 12,60 euro. Beide items komen uit China zelf, maar nergens heffingen te zien.
In de afgelopen maanden ook nog nooit een naheffing gekregen. Ws door personeel tekort.
Bedenk wel dat een naheffing vaak samen komt met verwerkingskosten van 13 euro (postnl).

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-08 18:35
Nou even mijn ervaring met DHGate. Hun geschillencommissie is een lachertje.

Ik had voor €62 voetbal shirtjes besteld. Verzending duurde een eeuwigheid, waardoor het pas aankwam toen we op vakantie waren.

Mail van DHL binnen, afgeleverd bij de buren. Maar die zeiden al

Direct dat ze niet thuis waren en niets hebben aangenomen.

Dus contact gezocht met DHL, die geven aan dat alleen de versturende partij een onderzoek kan starten.

Dus de seller een bericht gestuurd, die bleef om bewijs vragen dat het niet is afgeleverd. Ja hoe dan?! Het eindigde met "not my problem".

Dus een geschil gestart. Maar ook daar bleef men vragen om bewijs. Hoe moet ik bewijzen dat ik iets niet heb ontvangen? Ik heb een screenshot van de mail van DHL gestuurd en van de chat met DHL, dat de verkoper een onderzoek moet instellen. Maar dat is blijkbaar te veel moeite. Dus ze hebben het geld gewoon vrijgegeven aan de verkoper.

Dit was mijn laatste bestelling bij DHGate, wees gewaarschuwd!

• elinx
Tweak_ers schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:15:
Nou even mijn ervaring met DHGate. ......

Dit was mijn laatste bestelling bij DHGate, wees gewaarschuwd!
Ik weet niet of dit een van je eerste bestellingen is bij een China webshop of dat het gaat om één van je eerste slechte ervaringen ermee.
Deze reactie is geen uitzondering bij een China webshop. DHgate of AliExpress vormen daar geen uitzondering in. Als de tracking op afgeleverd staat zal jij het tegendeel moeten bewijzen dat dit niet het geval is.

Iets wat bijna niet te doen is, omdat de pakketbesteller formeel voor de aanbieder werkt en niet voor jouw. De aanbieder is meestal ook niet de verkoper of DHGgate, maar een lokale postdienst, waar dan andere wetgeving op van toepassing is. Bovendien kan het zijn dat ook daar weer een andere postdienst tussen zit. Dit alles maakt het niet eenvoudig en kan zoveel ruis veroorzaken dat het mis gaat en zal een onderzoek moeilijk of niet van de grond komen.

Hoe vervelend ook. Dit is iets waar je altijd rekening mee moet houden als je bij een dergelijke webshop iets besteld.

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
elinx schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:50:
[...]

Ik weet niet of dit een van je eerste bestellingen is bij een China webshop of dat het gaat om één van je eerste slechte ervaringen ermee.
Deze reactie is geen uitzondering bij een China webshop. DHgate of AliExpress vormen daar geen uitzondering in. Als de tracking op afgeleverd staat zal jij het tegendeel moeten bewijzen dat dit niet het geval is.

Iets wat bijna niet te doen is, omdat de pakketbesteller formeel voor de aanbieder werkt en niet voor jouw. De aanbieder is meestal ook niet de verkoper of DHGgate, maar een lokale postdienst, waar dan andere wetgeving op van toepassing is. Bovendien kan het zijn dat ook daar weer een andere postdienst tussen zit. Dit alles maakt het niet eenvoudig en kan zoveel ruis veroorzaken dat het mis gaat en zal een onderzoek moeilijk of niet van de grond komen.

Hoe vervelend ook. Dit is iets waar je altijd rekening mee moet houden als je bij een dergelijke webshop iets besteld.
Werkt met creditcard betalen hierbij? Zodat je aan het creditcardbedrijf kunt aangeven dat je niets hebt ontvangen.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Het voordeel van kleine pakketjes is dat ze via Ali nu soms foto's sturen van het bezorgen.
Je ziet in je email je eigen voordeur en de kleine pakjes door de brievenbus gaan.
Geen discussie meer mogelijk. Die bezorgdienst hiervan was PDN.

Eigen camera's voor je eigen voordeur kunnen ook discussie voorkomen.
Zeker wanneer veel van je buren dat ook hebben.

Disclosure:
Van alle Ali bestellingen (200+) is het een keer fout gegaan, maar dat is vergoed door Ali.
Door alle wereldwijde prijsverhogingen is korting ook in China nu helaas minder.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-08 18:35
keuringsdienst schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:34:
Het voordeel van kleine pakketjes is dat ze via Ali nu soms foto's sturen van het bezorgen.
Je ziet in je email je eigen voordeur en de kleine pakjes door de brievenbus gaan.

Disclosure:
Van alle Ali bestellingen (200+) is het een keer fout gegaan, maar dat is vergoed door Ali.
Door alle wereldwijde prijsverhogingen is korting ook in China nu helaas minder.
Ik zie de bezorger een briefje bij de deurbel duwen (waarom niet in de brievenbus?!) en weglopen met het pakketje.

DHL zegt per mail bezorgd bij directe buren. We hebben erg goed contact met de buren. Daar is hij echt niet afgeleverd.

DHL benaderd, die geven aan: verkoper moet onderzoek starten.

Dus hoe kan ik dit ooit bewijzen?!

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Blijft heel moeilijk natuurlijk tenzij je zelf ook overal beelden van hebt.
Dus je eigen huis en dat van alle betreffende buren.

Maar goed er lijkt hier ook wel sprake van onwil en dat is nooit lekker.
Ik ben zelf wel blij met die foto's via Ali, best kans dat we dat vaker gaan zien.

• Chocoball
  • Laatst online: 00:55

Chocoball

瞧好吧!

Nou, na de eerdere belofte van AliExpress wil het niet vlotten met het terugbetalen van de Customs Charges Estimate terwijl de zending voor 1 juli was ontvangen. Terugbetaling zou uiterlijk 31 juli gebeuren maar er gebeurde weinig. Inmiddels was ook mijn registratie gesloten en dus een nieuwe geopend. Vandaag bericht gekregen dat ze hun best gaan doen om het alsnog binnen 10 tot 20 dagen terug te betalen. Heb al voorgenomen als dit niks wordt dat ik PayPal ga inschakelen.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-08 21:25
Ik bestel bijna niks meer in China vanwege de hogere bezorgkosten maar soms heb je toch iets nodig wat daar toch aantrekkelijk geprijsd is. Ali bezorgd niet meer met postNL maar met PDN express, wat een waardeloos bedrijf is dit. Nu voor de 3de keer een pakje als bezorgt aangemerkt maar niks ontvangen, ook geen foto van een bezorging. Normaal deed Ali niet zo moeilijk bij vermiste pakketjes maar nu willen ze niet mee werken, het is bezorgt bewijs maar dat je het niet hebt ontvangen, dat gaat natuurlijk niet.

Ik kies voor achteraf betalen en dat ga ik ook niet doen, laat ze eerst maar bewijzen dat het bezorgd is.

Hebben andere hier ervaringen/tips voor hoe hier mee om te gaan?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Tanuki
  • Niet online
Het is er wel flink op achteruit gegaan zeg.. Als ik de berichten zo lees. Niet alleen de EU regelgeving, zo te lezen.

Ik heb sinds 1 juli ook niets meer besteld bij AliExpress, dus ik ben blij met de ervaringen die hier worden gedeeld, mocht ik over een tijdje toch weer wat nodig hebben. :)

• Gerritjuh
Ik bestel steeds vaker bij Amazon, veelal dezelfde producten. Soms marginaal duurder, soms zelfs goedkoper en soms veel te duur en dan maak ik de overweging om het toch bij Ali te bestellen.

Of ik zoek bij Ali bewust naar een EU warehouse. Met o.a. filament werkt dat prima, vaak beter zelfs als rechtstreeks bij de fabrikant.

Of je slaat nu je slag met de "Duty Savings".

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Ze noemen het bij Ali in het Nederlands ook gewoon Douane besparingen.
Best brutaal natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EyQd8IXtvqz9YbaFOR2jUjIb10=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bZmStqJbav8thlB9HqhEsZKC.png?f=user_large

Maar dit zijn eigenlijk gewoon de telkens roulerende korting periodes die we vaak zien.
20 euro bij besteding van 139 euro etc.

Soms zie je dingen op Ali voorbij komen waar ik niet eens op durft te klikken.
De laatste, nieuwkomers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5UNAEhHdukvyytQ8BTrFYeqbS0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eVCT1Cm0ZvtktYYdDwXYtiKQ.png?f=user_large

Ik koop helaas steeds minder bij Ali omdat de producten die ik zoek zoals mini PC's steeds moeilijker te vinden zijn met een goede koeling. En dus wel veel gekkigheid zoals hierboven.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
keuringsdienst schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:56:
Ze noemen het bij Ali in het Nederlands ook gewoon Douane besparingen.
Best brutaal natuurlijk.

[Afbeelding]

Maar dit zijn eigenlijk gewoon de telkens roulerende korting periodes die we vaak zien.
20 euro bij besteding van 139 euro etc.

Soms zie je dingen op Ali voorbij komen waar ik niet eens op durft te klikken.
De laatste, nieuwkomers.

[Afbeelding]

Ik koop helaas steeds minder bij Ali omdat de producten die ik zoek zoals mini PC's steeds moeilijker te vinden zijn met een goede koeling. En dus wel veel gekkigheid zoals hierboven.
1/1 3D-geprinte Sovjet RPG & Chinese Type 69 raketwerper replica - gedetailleerd schaalmodel voor verzamelaars, kantoordecoratie

Leuke kantoordecoratie wel. :o

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

dutchgio schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:20:
[...]
1/1 3D-geprinte Sovjet RPG & Chinese Type 69 raketwerper replica - gedetailleerd schaalmodel voor verzamelaars, kantoordecoratie

Leuke kantoordecoratie wel. :o
In de EU vast een tikkeltje illegaal, ook als speelgoed / replica.

Loop daarmee hier op straat en je hebt een klein probleempje. DSI busje komt zo....
Dus ik vermoed dat deze niet door de douane komt.
Maar je mag dan wel langdurig op gesprek.

Die gekke Chinezen verkopen ook de grootste waanzin spullen, als het maar geld oplevert.

Ik mag geen bestek kopen op Ali want dat zou een risico zijn maar dit mag wel. :? |:(

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-08 11:36
Iemand ervaringen met het kopen (+ evt garantie) van bijvoorbeeld producten die geactiveerd moeten worden voor gebruik? Bijvoorbeeld de Goggles 3 van DJI is regelmatig voor meer dan 200 euro prijsverschil te koop, waarvan geclaimd wordt dat ze nieuw zijn en gesealed.

[ Voor 3% gewijzigd door TheRicolaa10 op 17-08-2026 13:13 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM

• London
  • Niet online
gielie schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:14:
Ik bestel bijna niks meer in China vanwege de hogere bezorgkosten maar soms heb je toch iets nodig wat daar toch aantrekkelijk geprijsd is. Ali bezorgd niet meer met postNL maar met PDN express, wat een waardeloos bedrijf is dit. Nu voor de 3de keer een pakje als bezorgt aangemerkt maar niks ontvangen, ook geen foto van een bezorging. Normaal deed Ali niet zo moeilijk bij vermiste pakketjes maar nu willen ze niet mee werken, het is bezorgt bewijs maar dat je het niet hebt ontvangen, dat gaat natuurlijk niet.

Ik kies voor achteraf betalen en dat ga ik ook niet doen, laat ze eerst maar bewijzen dat het bezorgd is.

Hebben andere hier ervaringen/tips voor hoe hier mee om te gaan?
Dat PDN is wel een vreemde toko inderdaad. Hier ook een Ali pakketje wat niet geleverd kon worden want ik zou niet thuis zijn geweest en ook de telefoon niet hebben opgenomen afgelopen zaterdag. Echter was ik gewoon de hele dag thuis en de telefoon staat uiteraard ook gewoon aan. Ze plaatsen er zelfs nog 2 foto's bij van het pakketje op de bijrijdersstoel :z Nu maar gemaild naar 1 of ander shady emailadres, maar ben maar al te blij dat ik met Klarna heb ''betaald''.....

• elinx
London schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:05:
......Nu maar gemaild naar 1 of ander shady emailadres, maar ben maar al te blij dat ik met Klarna heb ''betaald''.....
Maar Klarna neemt toch gewoon de betaling over van jou? Het lijkt me dat je hen dan alsnog moet betalen als Ali bewijs van bezorging levert.

Ik heb sinds lange tijd weer wat besteld ivm de "sale" acties, waar de invloed van douanekosten enigszins wordt verzacht. PostNL via "choice" verliep altijd zeer voorspoedig. Als het nu PDN is en die er een potje van maakt, ben ik er voorlopig klaar mee.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 17-08-2026 17:39 ]

• London
  • Niet online
elinx schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:34:
[...]

Maar Klarna neemt toch gewoon de betaling over van jou? Het lijkt me dat je hen dan alsnog moet betalen als Ali bewijs van bezorging levert.
Echter is er geen bewijs van bezorging, de status is immers dat ik niet thuis zou zijn geweest terwijl ik dit wel gewoon was. Vooralsnog wacht ik rustig af of ze nog een poging gaan wagen ooit, maar anders kan ik nog escaleren via Ali zelf of Klarna dus. En als je bij Klarna escaleert wordt de betaling sowieso on hold gezet.

• elinx
London schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:37:
.... En als je bij Klarna escaleert wordt de betaling sowieso on hold gezet.
Ik hoop dat je later laat weten hoe dit afloopt.

• Lucky0wn
keuringsdienst schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:34:

Disclosure:
Zelf gaan is ook voordeliger ;)

Ga met twee lege koffers volgende week naar Shenzhen en heb al een mooie shopping list + contact met enkele fabrieken via WeChat. Bestel helemaal niets meer op Aliexpress aangezien ik 2x per kwartaal er zelf kom voor werk :D

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

@Lucky0wn
Op de China spullen in je koffer zal ook wel een limiet zitten waarboven je moet dokken?

Maar omdat je er dan vaak bent kan je sowieso afwisselen hoe je koopt en hier krijgt.
Daar kopen en dat zelf in je koffer meenemen.
Zelf daar kopen (zou veel voordeliger moeten zijn dan hier online) en dan zelf verzenden.
Of die spullen alsnog hier online kopen uit China. (ws de duurste optie voor jou)

In dat halfzachte programma "Made in China" van NL TV kwam naar voren dat prijzen daar veel lager zijn dan wij hier te zien krijgen, klopt dat ook? Volgens de Chinese oma van een expert werden we daarmee zelfs continu opgelicht...

• Lucky0wn
keuringsdienst schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:15:
@Lucky0wn
Op de China spullen in je koffer zal ook wel een limiet zitten waarboven je moet dokken?

Maar omdat je er dan vaak bent kan je sowieso afwisselen hoe je koopt en hier krijgt.
Daar kopen en dat zelf in je koffer meenemen.
Zelf daar kopen (zou veel voordeliger moeten zijn dan hier online) en dan zelf verzenden.
Of die spullen alsnog hier online kopen uit China. (ws de duurste optie voor jou)

In dat halfzachte programma "Made in China" van NL TV kwam naar voren dat prijzen daar veel lager zijn dan wij hier te zien krijgen, klopt dat ook? Volgens de Chinese oma van een expert werden we daarmee zelfs continu opgelicht...
Je moet in Huaqiangbei wel weten waar je ongeveer moet zoeken, ik maak altijd een lijstje en ga vervolgens naar het betreffende gebouw en dan richting de hogere etages. Betaal je ongeveer de helft van de prijs vergeleken met Aliexpress. En er is altijd wel onderhandelingsruimte. Neem wel een Chinees sprekend iemand mee, anders moet alles via translate ;) Via Google / AI / Chinese contacten gemakkelijk te vinden inclusief zelfs WeChat contactgegevens voor direct contact op te nemen.

Voor nieuwe producten neem ik meestal via Wechat met een marketing of Sales WeChat kanaal van de fabriekant /OEM contact op, en vraag ik voor engineering samples/early run production batches. Meestal wordt je dan op hun kantoor of bij de fabriek uitgenodigd en krijg je de producten met zeer hoge kortingen mee. Zo ga ik volgende week bij de Minisforum fabriek langs om een Wildcat Lake I3 304 mini pc mee te nemen.

Bij de Douane eigenlijk nog nooit problemen gehad. Meestal reis ik met 1 koffer heen en 3 terug (KLM Platinum) kleinere items kijken ze niet eens naar en de grotere/duurdere zijn vaak test/engineering samples dan.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-08 21:25
elinx schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:34:
[...]

Ik heb helemaal geen bewijs van bezorging, toevallig deze week een gelukte bezorging waarbij ik 3 fotos kan inzien. saillant detail, via de deurbel camera kon ik zien dat de bezorger doet alsof hij aanbelt, was gewoon thuis en zag een pakje voor de deur liggen via de camera zag ik dus deze actie. Pakket voor de deur gesmeten (letterlijk) en een foto gemaakt en weg was hij, treurig toch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aPhIuWtYoo3EBf-niFc8qnTahA=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/GvHMKPxLKb4taXeKE2AhcR0H.gif?f=fotoalbum_large

Laat Klarna maar komen met bewijs van levering, dat gevecht durf ik wel aan.

[ Voor 19% gewijzigd door gielie op 20-08-2026 10:56 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:43
@Lucky0wn

Ik kom net terug van vakantie uit China. Ik heb het niet vergeleken. Maar de Chinese webshops voor Chinezen is wel goedkoop idd.
Heb voornamelijk kleding gekocht van Chinese merken. Li Ning is op Ali ook duur, als je wat oudere modellen daar in de webshops koopt is het stukken goedkoper dan Ali.

Ik zit er aan te denken om een keer wat te kopen via agents. Chinese webshops alles laten bezorgen bij de agents en de agents het op laten sturen. Heb alleen nog niet onderzocht hoeveel de agents vragen als commissie en douane afhandeling.

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

@Lucky0wn
Het komt op mij over alsof je reactie nu anders is dan voorheen, n.b. zonder wijzigingen?
Ik dacht dat je eerder ook iets vertelde over de oma genoemd van het TV programma.
Niet heel belangrijk want ik weet het nog, maar wel vreemd dat het weg is zonder "edit msg".

Back op topic. Ja je hebt veel meer mogelijkheden mogelijkheden wanneer je daar bent.
Zoals verwacht zijn de prijzen daar lokaal blijkbaar ook veel lager dan hier op Ali.
De oma uit het TV programma had dus idd gelijk. (y)

Vwb Minisforum icm intel. Beide laat ik links liggen. Intel vanwege hoger stroomverbruik.
En mini's vanwege hun berucht slechte koeling. Het ziet er allemaal strak uit maar de koel openingen zijn altijd te klein icm heel hoge rotatie snelheden voor hun kleine fans.
Natuurkundig kan je vermogen niet goed wegpoetsen met te kleine airflow.
Net zo goed als stof zich altijd zal blijven ophopen. Nog meer in te kleine "ducts".
Sowieso wel uniek dat je daar langs gaat bij de mini's fabriek.
Maken ze een keer een AMD mini's systeem met goede koeling, wie weet...

@Russel88
Lokaal China zaken regelen kan denk ik meer voordeel hebben wanneer je "agents" laat zoeken naar korting dan dat je ze alleen gebruikt voor verzenden? Of zie ik dat verkeerd / kan niet ?

• Lucky0wn
keuringsdienst schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:46:
@Lucky0wn
Het komt op mij over alsof je reactie nu anders is dan voorheen, n.b. zonder wijzigingen?
Ik dacht dat je eerder ook iets vertelde over de oma genoemd van het TV programma.
Niet heel belangrijk want ik weet het nog, maar wel vreemd dat het weg is zonder "edit msg".

Back op topic. Ja je hebt veel meer mogelijkheden mogelijkheden wanneer je daar bent.
Zoals verwacht zijn de prijzen daar lokaal blijkbaar ook veel lager dan hier op Ali.
De oma uit het TV programma had dus idd gelijk. (y)

Vwb Minisforum icm intel. Beide laat ik links liggen. Intel vanwege hoger stroomverbruik.
En mini's vanwege hun berucht slechte koeling. Het ziet er allemaal strak uit maar de koel openingen zijn altijd te klein icm heel hoge rotatie snelheden voor hun kleine fans.
Natuurkundig kan je vermogen niet goed wegpoetsen met te kleine airflow.
Net zo goed als stof zich altijd zal blijven ophopen. Nog meer in te kleine "ducts".
Sowieso wel uniek dat je daar langs gaat bij de mini's fabriek.
Maken ze een keer een AMD mini's systeem met goede koeling, wie weet...

@Russel88
Lokaal China zaken regelen kan denk ik meer voordeel hebben wanneer je "agents" laat zoeken naar korting dan dat je ze alleen gebruikt voor verzenden? Of zie ik dat verkeerd / kan niet ?
Er ging wat mis met posten, klikte op terug tijdens posten, en toen inderdaad met edit gepost. Wilde geen namen noemen uit privacyoverweging.

Intel N100/N150 en de nieuwe Intel I3 304 hebben echt goede power efficiency, vandaar dat ik daarin ook zeer geinteresseerd ben, mijn eisen voor Proxmox zijn niet heel hoog namelijk. Vooral ook voor de prijs, want die ligt flink lager dan hier kopen.

Agents kun je laten zoeken maar nemen vaak flinke comissie, kun je beter met AI zelf op taobao zoeken, en daar ook een agent vinden :9

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-08 15:58
Russel88 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:19:
[...]

Ik kom net terug van vakantie uit China. Ik heb het niet vergeleken. Maar de Chinese webshops voor Chinezen is wel goedkoop idd.
Heb voornamelijk kleding gekocht van Chinese merken. Li Ning is op Ali ook duur, als je wat oudere modellen daar in de webshops koopt is het stukken goedkoper dan Ali.

Ik zit er aan te denken om een keer wat te kopen via agents. Chinese webshops alles laten bezorgen bij de agents en de agents het op laten sturen. Heb alleen nog niet onderzocht hoeveel de agents vragen als commissie en douane afhandeling.
Als je via agents koopt ga er dan vanuit dat het wel een flink aantal weken onderweg is. Eerst wachten ze tot al je orders van verschillende verkopers binnenkomen op een centraal punt in China, dan moet het ingepakt worden en op een geschikt moment naar Europe gestuurd worden. Het komt aan bij een tussenpersoon in de EU, die stuurt het dan naar je op (meestal uit DE).

Details weet ik niet, heb dit van kennissen die regelmatig een formaatje verhuisdoos met kleding, snacks en kleine huishoudelijke artikelen laten komen. Reken op in de orde van tientallen euros aan kosten per doos. Prijsverschil met China houdt je altijd, niet voor niets dat websites als Joybuy en Dajiangyou die direct vanuit de EU verzenden populair blijven.

• London
  • Niet online
elinx schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:40:
[...]

Ik heb inmiddels 8x PDN Express gemaild met het verzoek om alsnog te leveren in 3 verschillende talen maar uiteraard geen reactie. Telefoonnummer in de app krijg je ook geen gehoor. De app van Aliexpress is overigens een ramp en ik ben nog aan het kijken hoe ik daar de boel kan escaleren. Zodra ik dat gedaan heb ga ik ook bij Klarna aan de bel trekken dat er dus niet geleverd is. Dan zal de betaling on hold gezet worden. Vermoeiend geheel weer dit, allemaal omdat een bezorger verzuimt zijn/haar werk goed te doen en daadwerkelijk gewoon ff dat envelopje door de brievenbus te schuiven.... En dan wel een foto ervan maken en in de app plaatsen terwijl het op de bijrijdersstoel ligt :F 8)7

Inmiddels restitutie in de Ali app aangevraagd, wat je dan dus voor alle producten los moet doen i.p.v. in 1x voor alles binnen 1 zending, ook wel weer omslachtig. En in Klarna app ook als niet geleverd gemeld met al het bewijs erbij.

[ Voor 12% gewijzigd door London op 23-08-2026 16:52 ]

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

@London
IMHO werkt Ali gewoon in de PC (niet laptop) makkelijker & overzichtelijker dan in de App.
Zeker bij veel acties. Ik hoop dat je het bij Ali op kan lossen. Bij Klarna weer ik niet of dat kan?

• London
  • Niet online
keuringsdienst schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 18:21:
@London
IMHO werkt Ali gewoon in de PC (niet laptop) makkelijker & overzichtelijker dan in de App.
Zeker bij veel acties. Ik hoop dat je het bij Ali op kan lossen. Bij Klarna weer ik niet of dat kan?
Thanks, inmiddels claims ingediend maar die zijn allemaal afgewezen door Ali, had ook niet anders verwacht eigenlijk. Maarja, weet ook niet wat ik meer aan bewijs kan leveren dan alle emails die ik naar die bezorgdienst PDN Express heb gestuurd en het feit dat de status dus is dat het pakket niet is geleverd omdat ik niet thuis zou zijn (terwijl ik dat dus wel was..).

Bij Klarna is de betaling nu on hold gezet tot Aliexpress met een oplossing komt. Maar als de oplossing is dat je geen poot hebt om op te staan dan ben je bij Klarna ook klaar vrees ik. Wel bijzonder allemaal dit..

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Zelf heb ik wel eens gehad dat een verkoper zogenaamd een vrij duur pakket had verzonden.
Tot in detail kreeg allemaal updates van alle vluchten, douane etc. tot in de straat hier.
"Zogenaamd was ik niet thuis". Nou dat was heel makkelijk want op de camera stond niemand.
Dat even Ali onder de neus gewreven. Bleek het nooit te zijn verzonden.
Dus al die track & trace was een compleet luchtkasteel.

Zo'n camera bij voordeur en achterdeur = Goud waard. :*)
Dwz. voor ALLE mensen met slechte bedoelingen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

keuringsdienst schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 18:54:

"Zogenaamd was ik niet thuis". Nou dat was heel makkelijk want op de camera stond niemand.
Die snap ik ff niet.
Je kunt imho wel bewijzen dat er iets WEL gebeurd is.
Maar geen beeld, bewijst toch helemaal niks?

Da's nou altijd precies het probleem in dit soort gevallen... 8)7

Vroeger ook wel eens gedaan... toen moest ik aantonen dat ik niks ontvangen had. Heb ik gewoon een zwart beeld gestuurd. En tot mijn stomme verbazing werd dat gehonoreerd. :+

Mooie Plaatjes   

• RobertMe
  • Laatst online: 22:51
ehtweak schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:11:
[...]

Die snap ik ff niet.

Vroeger ook wel eens gedaan... toen moest ik aantonen dat ik niks ontvangen had. Heb ik gewoon een zwart beeld gestuurd. En tot mijn stomme verbazing werd dat gehonoreerd. :+
Als je 24/7 hebt (en dus niet alleen opslaat bij beweging) kun je dus ook "bewijzen" dat er beelden zijn van dat tijdstip waarop dus niemand aan de deur staat.
Als je alleen opslaat bij events gaat dat natuurlijk lastig.

Maar ook dan kun je natuurlijk de tijd van de camera aanpassen, een opname maken, en die opsturen en zeggen "kijk, er is niemand aan de deur geweest". Heck, hoe gaat AliEpxress uberhaupt controleren dat de beelden van jou voordeur zijn? "Zien jullie dat busje? Dat is bij de buren, en niet bij mij" terwijl je zelf de beelden van je buren opstuurt die gefilmd hebben dat ze wel bij jou zijn :+. Edit: uiteraard moet je dan niet de beelden van de overburen gebruiken waarop jouw huisnummer zichtbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 23-08-2026 22:05 ]

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

ehtweak schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:11:
[...]
Die snap ik ff niet.

Precies wat @RobertMe zegt, altijd alles opnemen is voldoende bewijs.
Alleen bij de buren is lastiger. Maar het ging in dit geval om mijn eigen huis.

• ecb1
Bij mij is het nog nooit door PDN geleverd.
Voor degenen die dat niet willen:
Je kunt dan toch gewoon bij de bestelling kiezen om het naar een afhaalpunt te laten versturen? Dan weet je zeker dat het met PostNL wordt geleverd, aangezien je dan ook hun afhaalpunten te zien krijgt, en PDN heeft sowieso geen afhaalpunten.

Ikzelf heb overigens ook niets meer besteld sinds 1 juli, maar zal dat vast nog weleens gaan doen, aangezien sommige artikelen ook met die toeslag nog steeds ruim goedkoper (kunnen) zijn.

• elinx
London schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 18:36:
.... claims ingediend maar die zijn allemaal afgewezen door Ali, .....
Ik kreeg gistermiddag laat een bericht van Peddler, Caniao Hub Amsterdam DSP dat mijn pakket gisteren is bezorgd.
Je begrijpt het al, ik was thuis, maar geen bezorger gezien.
Het is weer het ouderwetse liedje met Cainiao.
Na het lezen van jouw berichten heb ik er een hard hoofd in dat mijn claim wel goedgekeurd zal worden met deze bezorgstatus.

Helaas is het dan voorlopig echt einde verhaal met bestellen bij AliExpress, wat de prijs dan ook mag zijn.

• London
  • Niet online
elinx schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Ik kreeg gistermiddag laat een bericht van Peddler, Caniao Hub Amsterdam DSP dat mijn pakket gisteren is bezorgd.
Je begrijpt het al, ik was thuis, maar geen bezorger gezien.
Het is weer het ouderwetse liedje met Cainiao.
Na het lezen van jouw berichten heb ik er een hard hoofd in dat mijn claim wel goedgekeurd zal worden met deze bezorgstatus.

Helaas is het dan voorlopig echt einde verhaal met bestellen bij AliExpress, wat de prijs dan ook mag zijn.
Ja voor mij is het ook wel klaar. Heb overigens wel een reactie van PDN gekregen op 1 van mijn 8 emails met dat ze nog een bezorgpoging gaan doen. Die mail was echter van 24-8 en tot op heden is er weinig veranderd in de status van het pakketje.

• elinx
elinx schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:22:....Ik kreeg gistermiddag laat een bericht van Peddler, Caniao Hub Amsterdam DSP dat mijn pakket gisteren is bezorgd.....
Update:
Via AliExpress werd meegedeeld dat ik in een dergelijk geval contact met de bezorgdienst (Peddler) moest opnemen. Via email vanmorgen dus mijn zorgen geuit.
Tot mijn verbazing vanmiddag al een antwoord met excuses, want de status "bezorgd" was per abuis ingevoerd. Na een zoekactie is mijn pakket gevonden en zou vervolgens morgen op vrijdag bezorgd worden. Even afwachten dus. Wel nog een opmerking mbt de bezogstatus bij AlieExpress. Die is niet aangepast en blijft staan op "bezorgd" maar ook "de ontvanger heeft voor ontvangst getekend" :?

Trouwens ik heb nog een kleine bestelling onderweg en die wordt door Gofo bezorgd.

Als beide zaken bezorgd zijn (of niet) zal ik om die reden alleen al voorlopig niets meer bestellen. Bezorgdiensten waar ik nog nimmer eerder van heb gehoord: Peddler en Gofo geven mij nu niet zoveel vertrouwen.
Bij eerdere bestellingen ging het altijd via PostNL, niet perfect, maar via een afleverpunt eigenlijk nooit teleurgesteld.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

elinx schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 23:21:
[...]
Trouwens ik heb nog een kleine bestelling onderweg en die wordt door Gofo bezorgd.
Ai, belooft niet veel goeds. :-(

Ik heb een specifiek GPS device in de USA besteld en aldaar betaald. Blijkt het vanuit China geshipped te worden en de tracking is van gofo. :?
Heb er nog nooit van gehoord. En zo te zien hebben ze ook geen afhaalpunten. Dus als je niet thuis bent... wat dan?

Mooie Plaatjes   

• elinx
ehtweak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:42:.....

Ai, belooft niet veel goeds...... Dus als je niet thuis bent... wat dan?
Precies dat bedoel ik. Dit soort bedrijfjes PDN, Peddler, Gofo etc. vind ik nu niet erg veel vertrouwen wekken.
Maar zal vast voor Cainiao-DSP erg voordelig zijn als onderaannemer.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 28-08-2026 09:05 ]

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Nogmaals, zorg dat je een camera bij je voordeur hebt die 24 uur x 365 dagen opneemt.
Dan heb je altijd bewijs dat er niemand bij jouw voordeur was.
Je kan dan zelf met gestrekt been reageren richting Ali of anderen dat je hard bewijs hebt.

Best betaalbare kwaliteit merk camera: Reolink
(liefst gewoon een camera met netwerk draad)

• London
  • Niet online
elinx schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:40:
[...]

Lo and behold;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEuB7lVJX6UEsmYI_OJ_ffxj6LA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/duatTcpXOJizDA6juY8aKiDy.jpg?f=user_large

Spannend! :o

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
@Lucky0wn
Mijn Asus Flow Z13 met 128GB was via JD in China goedkoper dan de 32GB hier.

Er zijn ook vaak varianten voor de Chinese markt maar qua features niet altijd gelijk aan de varianten voor de Europese/Nederlandse markt (apple mbt apple intelligence, asus magic air laptops ipv zephyrus).

De lijst is ongetwijfeld groter, maar het is natuurlijk logisch dat globale spelers verschillende SKU’s hebben voor verschillende markten.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• keuringsdienst

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

Bossie schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:37:
[...]
Mijn Asus Flow Z13 met 128GB was via JD in China goedkoper dan de 32GB hier.

Er zijn ook vaak varianten voor de Chinese markt maar qua features niet altijd gelijk aan de varianten voor de Europese/Nederlandse markt (apple mbt apple intelligence, asus magic air laptops ipv zephyrus).

De lijst is ongetwijfeld groter, maar het is natuurlijk logisch dat globale spelers verschillende SKU’s hebben voor verschillende markten.
De Oma van de expert bedoelde dat voor exact hetzelfde product wij hier in NL te veel betalen.
Bijvoorbeeld hier in Nederland retail 15 euro. Ali (voor NL) 12 euro, lokaal CN 4 euro.

• elinx
London schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:41:
..... Lo and behold;

.....Spannend! :o
Zo......, na bijna 2 weken toch nog enige actie.

Mijn pakket is gisteren inderdaad door Peddler alsnog bezorgd.
De bel ging en het pakje lag tegen de deur. De bezorger was al doorgereden zonder mij gezien te hebben. Dus niks buren en niks tekenen voor ontvangst. Ik vraag me serieus af of het ooit nog bezorgd was als ik geen bericht had gestuurd.
Wel interessant was dat op het moment de status op "onderweg" stond ik de route van de auto via GPS tracking kreeg te zien.
Ik vermoed dat dit een reden was dat er positief op mijn bericht was gereageerd. Waarschijnlijk via de tracking was te zien dat het niet bezorgd was. Het dumpen zonder afwachten vind ik wat minder netjes. Want indien ik niet thuis was geweest en het pakket was vervolgens verdwenen (of zelfs niet bezorgd), had ik echt geen poot om op te staan.

Nog één pakketje te gaan via Gofu en dan is het weer even klaar voor ik weer via Ali iets zal bestellen als ik niet weet of het via PostNL of DHL verzonden wordt.

Daarom een vraag...... Weet iemand of de "choice" artikelen nog wel via PostNL worden bezorgd?

[ Voor 28% gewijzigd door elinx op 29-08-2026 14:49 ]

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
keuringsdienst schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:46:
[...]

De Oma van de expert bedoelde dat voor exact hetzelfde product wij hier in NL te veel betalen.
Bijvoorbeeld hier in Nederland retail 15 euro. Ali (voor NL) 12 euro, lokaal CN 4 euro.
Voor kleine/simpele producten zijn de verschillen nog veel groter.
Dan denk ik bijvoorbeeld aan dingen die je bij winkels zoals de action ziet.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:23
elinx schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:43:
[...]

Zo......, na bijna 2 weken toch nog enige actie.

Mijn pakket is gisteren inderdaad door Peddler alsnog bezorgd.
De bel ging en het pakje lag tegen de deur. De bezorger was al doorgereden zonder mij gezien te hebben. Dus niks buren en niks tekenen voor ontvangst. Ik vraag me serieus af of het ooit nog bezorgd was als ik geen bericht had gestuurd.
Wel interessant was dat op het moment de status op "onderweg" stond ik de route van de auto via GPS tracking kreeg te zien.
Ik vermoed dat dit een reden was dat er positief op mijn bericht was gereageerd. Waarschijnlijk via de tracking was te zien dat het niet bezorgd was. Het dumpen zonder afwachten vind ik wat minder netjes. Want indien ik niet thuis was geweest en het pakket was vervolgens verdwenen (of zelfs niet bezorgd), had ik echt geen poot om op te staan.

Nog één pakketje te gaan via Gofu en dan is het weer even klaar voor ik weer via Ali iets zal bestellen als ik niet weet of het via PostNL of DHL verzonden wordt.

Daarom een vraag...... Weet iemand of de "choice" artikelen nog wel via PostNL worden bezorgd?
Volgens mij ligt dat heel erg aan de omgeving hier word echt alles gewoon door PostNL bezorgt waarschijnlijk hebben we al die andere versendtokos niet in de buurt?

Is maar 1 ding ooit wat via DHL verzonden was en dat was omdat het iets zwaars was.

• elinx
AnnaAnjo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:38:
...

Volgens mij ligt dat heel erg aan de omgeving hier ....

...DHL verzonden ... iets zwaars ....
Tja wat is lokaal? Peddler zou ook lokaal moeten zijn, want ze maken met name reclame om het vervoer per bakfiets, maar ik woon ca. 30km van het distributiecentrum.

AliExpress heeft ook specifieke merkwinkels. Deze verzenden nog weleens via DHL. Dit omdat het vaak om meer kostbare artikelen gaat.
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste

Let op:
Dit topic is WEL bedoeld voor:
* discussies over bestellingen bij Chinese webshops
* vragen en discussie over, betaling, afhandeling en retourneren

Dit topic is NIET bedoeld voor:
* aankoopadvies, "welke moet ik kopen?" of "bij welke webshop vind ik product x"
* discussie over inbreuk te maken op het merkenrecht; dus GEEN namaak merkartikelen bespreken
* manieren om belasting te ontduiken
* import van verboden producten.
* "ik ook" posts, code-gebedel of inhoudsloze mededelingen.
* simpele vragen waarvan het antwoord al bekend is.
* statusupdates en andere verzending gerelateerde posts mogen in China-shopping levertijdentopic

Let op: Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU