Naast wat hierboven beschreven is door @elinx, als je met een creditcard of Paypal betaald hebt kan je die partij er nog bijbetrekken.Steelo schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:21:
Wat kan ik nu nog doen om m’n geld terug te krijgen omtrent de 7 artikelen?
Betekend meestal ook je account weg Wat niet altijd erg hoeft te zijn, maar weet ook niet of ze blokkeren op andere dingen zoals adres.Joesv schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:50:
[...]
Naast wat hierboven beschreven is door @elinx, als je met een creditcard of Paypal betaald hebt kan je die partij er nog bijbetrekken.
Probeer het ook via de chat... soms wel lange adem met vertaalverschillen, maar via de chat wil het nog wel eens lukken meer voor elkaar te krijgen.Steelo schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:21:
[...]
Wat kan ik nu nog doen om m’n geld terug te krijgen omtrent de 7 artikelen?
Zorg dan wel eerst een echt mens aan de andere kant te krijgen.Mau_Maus schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:59:
... via de chat... soms wel lange adem met vertaalverschillen, maar via de chat wil het nog wel eens lukken meer voor elkaar te krijgen.
Altijd reageren op een bericht en liefst het laatste woord hebben. Tevens is het inleveren van "bewijs" en onderbouwing van je uitspraken van belang. bv screenshots van de chats met de verkopers. Desnoods herhaald.
Bedankt voor alle feedback. Helaas kom ik al meerdere keren in de chats met de klantenservice van AliExpress en de verkopers er niet uit, ondanks de waardeloze (ai) vertaling wat gewoon schrikbarend ruk is. Ook m’n laatste 6 artikelen waar ik bezwaar voor hebt ingediend zijn afgewezen. Op trustpilot een 1 ster review achtergelaten en kreeg al een reactie dat ik via mail op de hoogte gehouden zou worden mbt de issue maar die tekst lijkt ook gewoon met behulp van een beta versie Google Translate gemaakt te zijn. Ik vind het echt niet aan te gluren… ‘Gelukkig’ heb ik het met Paypal betaald en zal ik kijken of ik daar m’n ‘geleden’ schade kan terugclaimen.
Ltrz,....
Hoe zit het met de nieuwe EU invoerheffing op niet-EU (ook Chinese) pakketjes? Het demissionaire kabinet wilde dat toch per 1 januari invoeren?
Los daarvan lees ik nieuwsartikelen dat Nederland nu per 1 juli 2 euro per product wil heffen, ik ben benieuwd wie dat moet gaan doen, want dat zie ik de Douane nog niet doen.
Los daarvan lees ik nieuwsartikelen dat Nederland nu per 1 juli 2 euro per product wil heffen, ik ben benieuwd wie dat moet gaan doen, want dat zie ik de Douane nog niet doen.
I see red pixels.
Dat vroeg ik mij ook af. Kan ik Aliexpres bestellingen plaatsen of moet er al rekening gehouden worden met extra kosten?
Veel producten worden al vanuit de EU verzonden, kan je er vanuit gaan dat producten die binnen 10 dagen gelevert gaan worden zonder verdere kosten aankomen?
Veel producten worden al vanuit de EU verzonden, kan je er vanuit gaan dat producten die binnen 10 dagen gelevert gaan worden zonder verdere kosten aankomen?
Is uitgesteld toch? dan hoef je er geen rekening mee te houden lijkt meNicoHF schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:43:
Dat vroeg ik mij ook af. Kan ik Aliexpres bestellingen plaatsen of moet er al rekening gehouden worden met extra kosten?
Minimaal 1 februari is de nieuwe ingangsdatum. Ga er maar vanuit dat alles wat voor 1 februari de Nederlandse douane passeert geen extra kosten heeft en alles erna wel. Daarnaast krijg je ook nog de administratieve kosten van de postbedrijf bovenop aangezien dit achteraf wordt geïnd en niet vooraf.
De EU heffing gaat per 1 juli in (3 euro per type product).RedPixel schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:07:
Hoe zit het met de nieuwe EU invoerheffing op niet-EU (ook Chinese) pakketjes? Het demissionaire kabinet wilde dat toch per 1 januari invoeren?
Het was de bedoeling dat de NL handing fee (2 euro per type product) ten vroegste per 1 februari zou ingaan, maar de RvS heeft een negatief advies gegeven. Daarom lijkt mij onwaarschijnlijk dat het op deze datum al in zou gaan (maar zou nog steeds kunnen).
Let op: type product refereert naar de 6-cijferige goederencode, dus het is niet zo dat alle electronica artikelen van hetzelfde 'type' product zijn.
https://www.raadvanstate....-handling-fee-e-commerce/
Ik schrok dus ook even, afgelopen week 8 producten op Ali besteld, helemaal niet stilgestaan bij de importheffingen, dus fijn om te lezen dat die pas ingaan vanaf juli.
Dus als ik het goed begrijp voor ons is het per product:
3 euro EU heffing
2 euro NL heffing
Dus totaal 5 euro per product. Klopt dit?
En verder kan je tegenwoordig bij Ali kiezen uit welke landen de producten komen, dus dan omzeilen ze dit weer (gelukkig, want sommige producten zijn hier gewoon niet verkrijgbaar)
Dus als ik het goed begrijp voor ons is het per product:
3 euro EU heffing
2 euro NL heffing
Dus totaal 5 euro per product. Klopt dit?
En verder kan je tegenwoordig bij Ali kiezen uit welke landen de producten komen, dus dan omzeilen ze dit weer (gelukkig, want sommige producten zijn hier gewoon niet verkrijgbaar)
[ Voor 22% gewijzigd door Mad-Matt op 13-01-2026 09:20 ]
If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Daar komen de huidige plannen wel op neer.
Maar dan dus wel per soort artikel. Stel je koopt 3 paar groene sokken en 4 paar gele sokken dan betaal je in totaal 5 euro extra (3 euro EU heffing + 2 euro NL handling fee).
Een paar kanttekeningen van zaken die ik niet zeker weet:
Maar dan dus wel per soort artikel. Stel je koopt 3 paar groene sokken en 4 paar gele sokken dan betaal je in totaal 5 euro extra (3 euro EU heffing + 2 euro NL handling fee).
Een paar kanttekeningen van zaken die ik niet zeker weet:
- De hoogte van de NL heffing kan nog worden aangepast (RvS zegt iets over dat de hoogte proportioneel moet zijn aan de werkelijke kosten voor de Douane), of zou eventueel verder uitgesteld kunnen worden.
- De EU heffing zou per 1 juli in moeten gaan. Maar zijn de douaneautoriteiten (in de hele EU) dan wel gereed om deze extra heffing te innen?
- Als je bestelling in delen over de EU grens gaat, dan zou het kunnen dat je de heffingen en fee meerdere keren gaat betalen, ook al gaat het om hetzelfde soort artikel.
- Als je bestelling in eerste instantie in een EU land de grens over gaat waar geen nationale handling fee wordt geheven, voordat het bij jou wordt bezorgd, dan zou je in principe die NL handling fee dus niet betalen.
- Hoe gaat het platform (b.v. AliExpress) de extra heffingen en fees doorberekenen aan de klant als het op het moment van het plaatsen van de bestelling nog niet precies weet hoe hoog deze zijn (afhankelijk van waar de goederen de EU binnen komen en in hoeveel pakketjes het de grens over gaat)?
@Mad-Matt @kuji Houd er rekening mee dat PostNL (en consorten) ook administratiekosten/inklaringskosten/enz rekenen. Geen idee dus of het bij die 5 euro blijft.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
De btw wordt nu ook van te voren geïnd. Dat kan met deze toeslagen ook prima. Dan kan het aan de grens gewoon door.Tanuki schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:52:
@Mad-Matt @kuji Houd er rekening mee dat PostNL (en consorten) ook administratiekosten/inklaringskosten/enz rekenen. Geen idee dus of het bij die 5 euro blijft.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Gezien het gigantische volume aan AE (en aanverwante) pakketjes PER dag die Nederland binnenkomen.
Schattingen zitten tegen de miljoen (!) of met de feestdagen, meerdere miljoenen per dag.
Dat kan alleen maar volledig geautomatiseerd administratief afgehandeld worden.
Dus net zoals nu de BTW er automatisch bijkomt, zal dat ook met die extra toeslagen gaan gebeuren...
Schattingen zitten tegen de miljoen (!) of met de feestdagen, meerdere miljoenen per dag.
Dat kan alleen maar volledig geautomatiseerd administratief afgehandeld worden.
Dus net zoals nu de BTW er automatisch bijkomt, zal dat ook met die extra toeslagen gaan gebeuren...
Onlangs, 2e, 3e week januari 2026 was het mogelijk om op AliExpress direct een bestelling naar een pakketpunt te sturen. Inmiddels 1-2-2026 en de optie is geheel verdwenen, zowel op de website als in de app. Heb er ook gebruik van gemaakt en functioneerde prima.
Ook ervaren en wellicht enig idee of dit een soort test was en al dan niet terugkomt?
Ook ervaren en wellicht enig idee of dit een soort test was en al dan niet terugkomt?
Vandaag een verzoek van PostNL gekregen om douanekosten te betalen alvorens ze mijn pakket vrijgeven. Het gaat om 46 cent, plus 10 euro inklaringskosten. Ik had geen idee wat voor pakket het was, maar afgaande op het trackingnummer gaat het om een carnavalsembleem dat ik begin januari op ali had besteld. Toch wel bizar, want andere zaken zijn gewoon zonder kosten aangekomen.
@Rik. Vreemd? Het lijkt me dat er iets niet goed gegaan is.
Was het artikel wellicht niet automatisch aangemeld als zijnde dat de BTW al in rekening gebracht was?
Want imho is voor vrijwel alle kleine artikelen die je op AE bestelt, de BTW al verrekend/afgedragen.
Was het artikel wellicht niet automatisch aangemeld als zijnde dat de BTW al in rekening gebracht was?
Want imho is voor vrijwel alle kleine artikelen die je op AE bestelt, de BTW al verrekend/afgedragen.
En hier was ik dus bang voor: Dat gaat dan heel snel heel duur worden.rik schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:22:
Het gaat om 46 cent, plus 10 euro inklaringskosten.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Laatste update over m'n China velgen.
Ze zitten inmiddels onder de auto en al zo'n 1000km gereden ermee (wat natuurlijk nog niets is, maar toch).
Ik ben er erg blij mee, ze passen perfect, balanceren ging ook zonder problemen en geen enkel trillinkje met rijden. So far so good. Zou ik het nog een keer doen? Zeker!
Zou ik het wat creatiever aanpakken omdat ik de mogelijkheden heb onderschat? Ook zeker!

Ze zitten inmiddels onder de auto en al zo'n 1000km gereden ermee (wat natuurlijk nog niets is, maar toch).
Ik ben er erg blij mee, ze passen perfect, balanceren ging ook zonder problemen en geen enkel trillinkje met rijden. So far so good. Zou ik het nog een keer doen? Zeker!
Zou ik het wat creatiever aanpakken omdat ik de mogelijkheden heb onderschat? Ook zeker!

If you don't read a newspaper you are uninformed, if you do read a newspaper you are misinformed - Denzel Washington
Kan tegenwoordig niet meer inloggen bij AE de Email verification code komt niet binnen
Herkend iemand dit probleem?beter nog wat is de oplossing
Ik heb voor het eerst sinds lange tijd weer eens wat besteld bij AliExpress. En nu krijg ik:rik schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:22:
Vandaag een verzoek van PostNL gekregen om douanekosten te betalen alvorens ze mijn pakket vrijgeven. Het gaat om 46 cent, plus 10 euro inklaringskosten. Ik had geen idee wat voor pakket het was, maar afgaande op het trackingnummer gaat het om een carnavalsembleem dat ik begin januari op ali had besteld. Toch wel bizar, want andere zaken zijn gewoon zonder kosten aangekomen.
Dat is òf een nieuwe update (prettig!) die ze uitsturen, of een voorbode dat ik extra inklaringskosten mag gaan betalen... En daar zit ik niet op te wachten, want dan zijn mijn producten nòg 10 euro duurder.Douaneafhandeling is begonnen
Hallo Henk de Vries,
Uw pakket JVGL0638398500300153684 wordt momenteel bij de douane ingeklaard. Tik hieronder om te bekijken waar het zich bevindt en wat u kunt verwachten.
Deze week nog 2 pakketjes binnen van Ali, geen inklaringskosten gehad.Tanuki schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 06:48:
[...]
Ik heb voor het eerst sinds lange tijd weer eens wat besteld bij AliExpress. En nu krijg ik:
[...]
Dat is òf een nieuwe update (prettig!) die ze uitsturen, of een voorbode dat ik extra inklaringskosten mag gaan betalen... En daar zit ik niet op te wachten, want dan zijn mijn producten nòg 10 euro duurder.
Ik moest ook opnieuw inloggen. Wachtwoord werkte niet en moest een nieuwe aanmaken, inderdaad niet met de mail maar met het telefoonummer.bie100 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:08:
Kan tegenwoordig niet meer inloggen bij AE de Email verification code komt niet binnen
https://www.rouwette.com/
Heb geen telefoonnummer gekoppeld op het account dus dat werkt niet en de mails komen ook niet aanRouwette schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Ik moest ook opnieuw inloggen. Wachtwoord werkte niet en moest een nieuwe aanmaken, inderdaad niet met de mail maar met het telefoonummer.
Rare situatie dan maar een nieuw account maken geloof ik
Ik bestel al heel wat jaartjes bij ome Ali en heb een tijd betaald via Applepay, hiervoor ging het via creditcard. De ApplePay optie is bij mij verdwenen en mijn CC pakt hij ook niet meer. Dit is gewoon een algemene kaart van de ABN die ik voor heel veel zaken gebruik. Ik krijg een failed error. Nu kan ik een appeal aangaan waarbij ik een kopie van identiteit, credit card zelf en een afschrift met adres van de bank moet opsturen en hier heb ik niet zo veel zin in, met deze info kunnen ze een hoop schade aanrichten. Betaal nu via Klarna maar dat voelt ook niet helemaal goed.
Hebben meer mensen hier last van dat de CC niet meer geaccepteerd wordt? Zou er nog iets anders zijn wat ik kan ondernemen?
Hebben meer mensen hier last van dat de CC niet meer geaccepteerd wordt? Zou er nog iets anders zijn wat ik kan ondernemen?
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Mooi om te zien, ik heb precies dezelfde besteld voor mijn Supra! Worden morgen gemonteerd. Heb ze via via bij een bedrijf dat ook velgen maakt voor Aito, Maextro en Xiaomi. Dus qua kwaliteit moet dat zeker wel snor zittenMad-Matt schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:55:
Nou het wachten is voorbij, de wielen zijn geleverd.
Hierbij even een korte samenvatting van mijn ervaring:
Koopproces was super, verkoper was enorm behulpzaam en vriendelijk, wilde overal mee helpen en dacht goed mee. Ook met het verkeerd uitpakken van de kleur (het was niet wat ik ervan gehoopt had) was het geen enkel probleem om dit op hun kosten weer aan te passen.
Het nadeel is de tijd, omdat alles via een schip verstuurd wordt duurt het erg lang, heel erg lang. In dit geval nog langer omdat er in de haven een wachttijd was bij de douane, die liepen enorm achter en spullen hebben wekenlang liggen wachten. Hoe het verschepen exact is gegaan weet ik niet zeker. Als ik alles een beetje goed begrijp is het China (via boot)-> Duitsland (onbekend)-> Tjechië (DHL)-> Nederland.
De velgen zien er geweldig uit, super strak in de lak, mooi "graveerwerk" en ook belangrijk, netjes verpakt waardoor ze onbeschadigd aan zijn gekomen. Ze voelen degelijk en hebben in mijn ogen een "goed" gewicht voor de wielen. Hoe ze het uithouden op straat moet ik nog uitvinden, maar de ervaringen van anderen zijn goed.
En nu wat plaatjes:
netjes verpakt, dubbele doos, zelf even de plastic zak eraf getrokken.
[Afbeelding]
De hele velg, erg strak, mooie kleur.
[Afbeelding]
Detailshots:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik probeer het al maanden met een 120W Xiaomi hypercharger. 4x een neppert op rij. Inclusief alle labeltjes. 4x geld terug en de laders mogen houden.ehtweak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:31:
Het is mij, ff afkloppen, in al die jaren dat ik iets uit China of bij Amazon besteld nog nooit overkomen dat ik een nepproduct kreeg.
Wel eens een 'alternatief' merk besteld als goedkopere vervanging voor een duur merkproduct. Maar dan kreeg ik ook wat ik bestelde.
Regelmatig wel eens gadgets met het Xiaomi label besteld en dat was toch iedere keer het juiste product.
En na >20 jaar ervaringen met verweggistan bestellingen heb ik wel het idee dat ik weet wat ik doe.
De echte (welke ik al van Xiaomi zelf heb) kan namelijk ook verschillende PD modes aan, en de nepperts niet, wat je merkt als je je Xiaomi Redmibook Pro wilt opladen ermee. Al laden ze allememaal wel op de juiste snelheid de Xiaomi 14, 15 en 13ultra hier in huis op.
Super vet. Laat zeker zien hoe ze staan! Kwaliteit is super goedLucky0wn schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:33:
[...]
Mooi om te zien, ik heb precies dezelfde besteld voor mijn Supra! Worden morgen gemonteerd. Heb ze via via bij een bedrijf dat ook velgen maakt voor Aito, Maextro en Xiaomi. Dus qua kwaliteit moet dat zeker wel snor zitten
Excuus voor de knip en plak Quote...gielie schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:55:
..... Nu kan ik een appeal aangaan waarbij ik een kopie van identiteit, credit card zelf en een afschrift met adres van de bank moet opsturen en hier heb ik niet zo veel zin in, met deze info kunnen ze een hoop schade aanrichten. ......
Het heeft er alle schijn van dat ome Xi zijn database met westerse detail profielen sterk wil uitbreiden.
Ik kreeg zelf het verzoek van Ali om even via een externe organisatie mijn leeftijd te laten controleren.
Dat kon, "heel eenvoudig" door even een webcam opname van mijn gezicht te laten maken.
Ja doei... (Odido staat nog vers in mijn geheugen)
N.B. ik was op zoek naar USB flash drives en bestek.
Maar dit zouden volgens Ali "gevaarlijke items" zijn waarvoor leeftijdsverificatie nodig was.
Ik heb geweigerd, dus nu kan ik veel van Ali niet meer zien.
Dan gaan we voortaan maar ergens anders shoppen, no problemo.
De snelste manier om van je klanten af te komen.
Kort: het verzoek aan jou door Ali voor een kopie van je ID staat dus niet op zichzelf....
(ze zijn in China extra westerse privacy gegevens aan het verzamelen)
Pro Tip: nooit je ID of gezichtscan etc. sturen naar een webshop. En zeker niet naar China.
Marktplaats probeerde het recent ook. Dat gaat hem dus ook niet worden.
Whats next? a blood sample 4 DNA profile to buy a 32gb 4 dollar thumb drive.
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Wie is hier weleens ingetrapt?
https://www.telegraaf.nl/...-gedupeerd/146036285.html
Dit artikel van De Telegraaf waarschuwt voor een grootschalige en geavanceerde vorm van online oplichting waarbij tienduizenden nepwebshops, voornamelijk vanuit China, Nederlandse consumenten targeten.
Hier zijn de belangrijkste punten uit het artikel:
De rol van AI: Oplichters gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) om in razendsnel tempo professioneel ogende webshops te genereren. AI wordt gebruikt voor het vertalen van teksten naar perfect Nederlands (zonder de bekende taalfouten), het genereren van productafbeeldingen en het optimaliseren van de sites voor zoekmachines (SEO), waardoor ze hoog in de Google-resultaten verschijnen.
Dit artikel van De Telegraaf waarschuwt voor een grootschalige en geavanceerde vorm van online oplichting waarbij tienduizenden nepwebshops, voornamelijk vanuit China, Nederlandse consumenten targeten.
Hier zijn de belangrijkste punten uit het artikel:
De rol van AI: Oplichters gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) om in razendsnel tempo professioneel ogende webshops te genereren. AI wordt gebruikt voor het vertalen van teksten naar perfect Nederlands (zonder de bekende taalfouten), het genereren van productafbeeldingen en het optimaliseren van de sites voor zoekmachines (SEO), waardoor ze hoog in de Google-resultaten verschijnen.
Ik kan het artikel van je linkdrop niet lezen want het zit achter een betaalmuur, maar waarschijnlijk is het "neppe" aan die webshops dat ze suggereren dat ze handgemaakte/ambachtelijke producten verkopen, die je tijdelijk met korting kunt kopen omdat die persoon binnenkort moet stoppen met zijn/haar bedrijf.Wasabi! schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:57:
Wie is hier weleens ingetrapt?
In werkelijkheid gaat het dan om producten die wij (lezers van dit topic) gewoon bewust uit China bestellen.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Let op: Vanaf 1 juli betalen we meer bij het invoeren van goederen van buiten de EU. De nieuwe regels voor pakketjes met een totale waarde onder de €150 zijn als volgt:
Echter: Als je 20 paar katoenen kniesokken koopt van allerlei verschillende kleuren, dan betaal je de heffing maar 1 keer, mits de totale waarde van de goederen lager is dan €150.
De meeste grote webshops uit het buitenland zullen gebruikmaken van IOSS, maar dat zal maar in mindere mate het geval zijn bij kleinere webshops.
In totaal gaat het vanaf dan dus om €5,00, €5,27 of €5,63 extra per type artikel.
Deze Handling Fee is op dit moment nog niet definitief vastgelegd in wetgeving. Het zou dus kunnen dat dit bedrag uiteindelijk hoger of lager uitvalt, of dat de invoerdatum van 1 november nog naar achteren wordt verschoven.
Er zal geen btw worden geheven over de Handling Fee.
In deze gevallen wordt geen gebruikgemaakt van IOSS en zal je dus ook de btw over de invoerheffing moeten betalen.
--
Kanttekening: Formeel gezien is het de verkoper / webshop die verantwoordelijk is voor het betalen van de heffing van 3 euro. Hierboven ben ik ervan uitgegaan dat deze 3 euro zal worden doorberekend aan de klant. Het is natuurlijk mogelijk dat een verkoper ervoor kiest om dit niet of maar gedeeltelijk te doen.
--
Bronnen:
3 euro heffing: https://taxation-customs.ec.europa.eu/document/download/053e5b4e-f0be-4f20-9a23-3e3b659a6676_en?filename=Customs%20Guidance%20on%20EUR%203%20customs%20duty.pdf
BTW bovenop de 3 euro invoerheffing: https://vat-one-stop-shop.ec.europa.eu/document/download/4ba8dc4c-2600-43ee-9010-2101cd05210c_en
Rekenvoorbeeld van de Nederlandse Douane: https://www.douane.nl/onderwerpen/online-shoppen-en-pakketpost/shoppen-bij-een-buitenlandse-webwinkel/extra-kosten-bij-bestellen/
Inklaringskosten PostNL: https://www.postnl.nl/klantenservice/inklaringskosten/wanneer-betalen/
- Vanaf 1 juli: €3 invoerheffing per type goederen.
- Geen gebruik van IOSS: extra btw. Als de verkoper in de douaneaangifte niet aangeeft gebruik te maken van het IOSS systeem voor het afdragen van de btw, moet er extra btw worden betaald over de €3 invoerheffing.
- €3,00 (Als de verkoper gebruikmaakt van IOSS).
- €3,27 (Zonder IOSS, bij goederen met het lage btw tarief van 9%, zoals boeken).
- €3,63 (Zonder IOSS, bij goederen met het standaard btw tarief van 21%).
Echter: Als je 20 paar katoenen kniesokken koopt van allerlei verschillende kleuren, dan betaal je de heffing maar 1 keer, mits de totale waarde van de goederen lager is dan €150.
De meeste grote webshops uit het buitenland zullen gebruikmaken van IOSS, maar dat zal maar in mindere mate het geval zijn bij kleinere webshops.
EU Handling Fee
Per 1 november komt er naar verwachting nog eens €2,00 extra bij per goederencode. Dit is een vergoeding voor de kosten die de douane maakt voor het extra toezicht op de invoer van deze goederen.In totaal gaat het vanaf dan dus om €5,00, €5,27 of €5,63 extra per type artikel.
Deze Handling Fee is op dit moment nog niet definitief vastgelegd in wetgeving. Het zou dus kunnen dat dit bedrag uiteindelijk hoger of lager uitvalt, of dat de invoerdatum van 1 november nog naar achteren wordt verschoven.
Er zal geen btw worden geheven over de Handling Fee.
Inklaringskosten
Het kan voorkomen dat de verkoper uit het buitenland geen invoeraangifte heeft gedaan en bijvoorbeeld geen btw heeft berekend op het moment van de aankoop in de webshop. In dat geval zal het postbedrijf of de koerier in Nederland (PostNL/DHL/etc) de aangifte doen, de btw, en invoerheffingen voorschieten bij de douane, maar daarvoor rekenen zij wel inklaringskosten. De inklaringskosten bestaan uit de btw en invoerheffingen plus afhandelingskosten voor het postbedrijf of de koerier. Bij PostNL zullen deze afhandelingskosten in de meeste gevallen 10 euro bedragen.In deze gevallen wordt geen gebruikgemaakt van IOSS en zal je dus ook de btw over de invoerheffing moeten betalen.
--
Kanttekening: Formeel gezien is het de verkoper / webshop die verantwoordelijk is voor het betalen van de heffing van 3 euro. Hierboven ben ik ervan uitgegaan dat deze 3 euro zal worden doorberekend aan de klant. Het is natuurlijk mogelijk dat een verkoper ervoor kiest om dit niet of maar gedeeltelijk te doen.
--
Bronnen:
3 euro heffing: https://taxation-customs.ec.europa.eu/document/download/053e5b4e-f0be-4f20-9a23-3e3b659a6676_en?filename=Customs%20Guidance%20on%20EUR%203%20customs%20duty.pdf
BTW bovenop de 3 euro invoerheffing: https://vat-one-stop-shop.ec.europa.eu/document/download/4ba8dc4c-2600-43ee-9010-2101cd05210c_en
Rekenvoorbeeld van de Nederlandse Douane: https://www.douane.nl/onderwerpen/online-shoppen-en-pakketpost/shoppen-bij-een-buitenlandse-webwinkel/extra-kosten-bij-bestellen/
Inklaringskosten PostNL: https://www.postnl.nl/klantenservice/inklaringskosten/wanneer-betalen/
[ Voor 3% gewijzigd door kuji op 22-06-2026 20:10 ]
Ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. En wat/waar/wie precies in rekening gebracht wordt bij de ontvanger.kuji schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:54:
Let op: Vanaf 1 juli betalen we meer bij het invoeren van goederen van buiten de EU.
Op dit moment heb ik een aantal artikelen (hardware, laptop tas, fietskleding) die onderweg zijn (via AE besteld). En die zouden, als het goed is, nog volgens het oude regime, zonder verdere kosten, afgeleverd moeten worden.
We gaan het zien...
Toevallig vandaag iets bij Aliexpress besteld met levering tussen 1 en 8 juli en kreeg deze 2 posten bji het totaalbedrag te zien.
Customs Charges Estimate
When the value of your order reaches the threshold set by applicable local requlation. a Customs Charaes Estimate is collected on vour behalf to facilitate customs clearance. This amount is a preliminary estimate of potential duties, taxes or related charges and may differ from the final amount assessed by the competent authority. If the actual amount is higher no additional amount will be required from you. lf the actual amount is lower, the difference will be refunded to your original payment method.
VAT adjustment
Orders shipped from outside of EU with a goods value above EUR150 will be subject to VAT upon importation into the EU. The price of your order has been adjusted to reflect a later collection of VAT at the customs. You are encouraged to confirm the logistics and tax payment arrangement (for VAT, duties, agent fees, etc.) with the seller.
Naast het bestelbedrag en verzendkosten wordt de Customs Charges Estimate in dit geval opgesteld en de VAT adjustment afgetrokken omdat het bestelbedrag onder de 150 euro is.
Customs Charges Estimate
When the value of your order reaches the threshold set by applicable local requlation. a Customs Charaes Estimate is collected on vour behalf to facilitate customs clearance. This amount is a preliminary estimate of potential duties, taxes or related charges and may differ from the final amount assessed by the competent authority. If the actual amount is higher no additional amount will be required from you. lf the actual amount is lower, the difference will be refunded to your original payment method.
VAT adjustment
Orders shipped from outside of EU with a goods value above EUR150 will be subject to VAT upon importation into the EU. The price of your order has been adjusted to reflect a later collection of VAT at the customs. You are encouraged to confirm the logistics and tax payment arrangement (for VAT, duties, agent fees, etc.) with the seller.
Naast het bestelbedrag en verzendkosten wordt de Customs Charges Estimate in dit geval opgesteld en de VAT adjustment afgetrokken omdat het bestelbedrag onder de 150 euro is.
Ik heb een pakketje wat vertraging heeft opgelopen en waarschijnlijk pas na 1 juli wordt geleverd. Die 3 euro wil ik best betalen maar daar nog eens 12 euro inklaringskosten van PostNL bovenop is mij wat teveel. Ik zal het pakketje dan weigeren.
Denk met mij nog veel meer mensen die of vertraagde pakketjes hebben of niet realiseren dat er extra kosten komen. Zullen genoeg dingen vernietigd gaan worden want terug sturen naar China gaat ook niet gebeuren .. kapitaal vernietiging, zonde van de producten en verscheping van die producten.....
Denk met mij nog veel meer mensen die of vertraagde pakketjes hebben of niet realiseren dat er extra kosten komen. Zullen genoeg dingen vernietigd gaan worden want terug sturen naar China gaat ook niet gebeuren .. kapitaal vernietiging, zonde van de producten en verscheping van die producten.....
Ik vind het ook vervelend allemaal en het is niet dat ze het vorige week pas aangekondigd hebben ofzo.AnnaAnjo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:47:
Ik heb een pakketje wat vertraging heeft opgelopen en waarschijnlijk pas na 1 juli wordt geleverd. Die 3 euro wil ik best betalen maar daar nog eens 12 euro inklaringskosten van PostNL bovenop is mij wat teveel. Ik zal het pakketje dan weigeren.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Ik heb mijn pakketje begin mei besteld 😅 dus dat had ruim optijd moeten zijn.alesandro_46 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:49:
[...]
Ik vind het ook vervelend allemaal en het is niet dat ze het vorige week pas aangekondigd hebben ofzo.
Ergens moeten ze een lijn trekken natuurlijk. En als het uiteindelijk al die 50 cent Temu troep scheelt 😅
Vorige keer zijn ze (PostNL) heel coulant omgegaan met nieuwe kosten voor vertraagde zendingen.
Geen reden voor paniek dus.
Geen reden voor paniek dus.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Ben trouwens benieuwd hoe die datum van 1 juli wordt gehandhaafd:
Geldt dan de besteldatum, de verzenddatum, de datum waarop het de EU binnenkomt, of de datum waarop het uiteindelijk wordt afgeleverd?
Zo denk ik dat b.v. deze bestelling:
Maar deze:
Laat staan een bestelling van vandaag:
Maar wel bij de afrekening de volgende info tekst:
From 1 July 2021, all marketplaces are required by EU law to collect Value-Added Tax (VAT) and remit to the competent tax authority under certain circumstances. The VAT rate may vary depending on the destination country for your order and the type of goods purchased. For more information, please visit our Help Center.
Waarbij ik me afvraag of die datum inmiddels niet 2026 i.p.v. 2021 zou moeten zijn?
Dat is imho nog volgens het oude regime.
https://nshift.com/blog/eu-customs-changes-ecommerce-2026
Wel een complex verhaal. En per 1 juli 2028 verandert het wederom.
Om het in perspectief te zien:
https://commission.europa...rce-imports-2025-02-05_en
de aantallen pakketjes zijn natuurlijk ook wel gigantisch!
In 2024, around 4.6 billion low-value consignments (worth €150 or less) entered the EU market – 12 million parcels daily and twice as many as the year before. Many of these products were non-compliant with EU laws, raising concerns over harmful products entering the EU, unfair competition for compliant EU sellers, and the environmental impact of mass shipping.
Geldt dan de besteldatum, de verzenddatum, de datum waarop het de EU binnenkomt, of de datum waarop het uiteindelijk wordt afgeleverd?
Zo denk ik dat b.v. deze bestelling:
code:
Wel zonder extra heffingen afgeleverd gaat worden. Waarschijnlijk (over)morgen al, volgens PostNL.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| In transit Package arrived at local carrier facility Tue | Jun. 23 19:12 Package arrived at regional carrier facility Tue | Jun. 23 13:05 Package left transit country/region. Tue | Jun. 23 07:09 Package arrived at transit country/region. Tue | Jun. 23 00:14 Package left airport. Mon | Jun. 22 23:34 Customs complete Import customs clearance completed Mon | Jun. 22 21:01 Import customs clearance started Mon | Jun. 22 19:55 Your package arrived at local airport Mon | Jun. 22 19:55 Package leaving origin country/region. Mon | Jun. 22 07:04 Awaiting flight Sun | Jun. 21 17:00 Export customs clearance complete. Sun | Jun. 21 09:15 Export customs clearance started Sun | Jun. 21 08:34 In transit Your package arrived at the origin airport. Awaiting transit. Fri | Jun. 19 17:04 In transit Package left sorting center of origin. Fri | Jun. 19 16:42 Package received by sorting center of origin. Fri | Jun. 19 15:55 Package left consolidation warehouse Fri | Jun. 19 14:10 Package arrived at consolidation warehouse. Wed | Jun. 17 01:22 Package left sorting center of origin. Tue | Jun. 16 21:05 Package received by sorting center of origin. Tue | Jun. 16 20:35 Package collected by carrier. Tue | Jun. 16 20:05 Package received by sorting center of origin. Tue | Jun. 16 20:05 Your package is being prepared Jun 15, 21:31 MET Your order's been created Jun 15, 21:31 MET |
Maar deze:
code:
is nog ergens halverwege. Geen idee of dat nog vóór 1 juli binnenkomt.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| In transit Your package arrived at the origin airport. Awaiting transit. Mon | Jun. 22 12:32 In transit Package left sorting center of origin. Mon | Jun. 22 07:56 Package received by sorting center of origin. Sat | Jun. 20 22:23 Collected by carrier Package collected by carrier. Sat | Jun. 20 14:54 Your package is being prepared Jun 19, 21:32 MET Your order's been created Jun 19, 21:32 MET |
Laat staan een bestelling van vandaag:
code:
Zonder verdere datum info.1
| Processing |
Maar wel bij de afrekening de volgende info tekst:
From 1 July 2021, all marketplaces are required by EU law to collect Value-Added Tax (VAT) and remit to the competent tax authority under certain circumstances. The VAT rate may vary depending on the destination country for your order and the type of goods purchased. For more information, please visit our Help Center.
Waarbij ik me afvraag of die datum inmiddels niet 2026 i.p.v. 2021 zou moeten zijn?
Dat is imho nog volgens het oude regime.
https://nshift.com/blog/eu-customs-changes-ecommerce-2026
Wel een complex verhaal. En per 1 juli 2028 verandert het wederom.
Om het in perspectief te zien:
https://commission.europa...rce-imports-2025-02-05_en
de aantallen pakketjes zijn natuurlijk ook wel gigantisch!
In 2024, around 4.6 billion low-value consignments (worth €150 or less) entered the EU market – 12 million parcels daily and twice as many as the year before. Many of these products were non-compliant with EU laws, raising concerns over harmful products entering the EU, unfair competition for compliant EU sellers, and the environmental impact of mass shipping.
Waar lees je dat er 12 euro bovenop komt bij PostNL?AnnaAnjo schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:47:
Op de website van PostNL zijn ze er niet duidelijk over. Op de enige pagina staat 3 euro en op een andere pagina staat 10 euro voor bestellingen onder de 150 euro.
Ik heb al jaren niets uit China ontvangen via PostNL; het gaat allemaal via PDN Express en hun website heeft geen informatie over inklaringskosten per 1 juli 2026.
GoT, You have to love it!
Voor zo ver ik begrijp kan een bedrijf vooraf de kosten betalen (de btw en de nieuwe 3 euro heffing), wat je nu ziet bij bestellingen van Ali express die na 1 juli datum hebben daar komt dat netjes bij te staan, dan wordt die 3 euro aan de douane over gemaakt en blijft daarbij.Lisadr schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:57:
[...]
Waar lees je dat er 12 euro bovenop komt bij PostNL?
Op de website van PostNL zijn ze er niet duidelijk over. Op de enige pagina staat 3 euro en op een andere pagina staat 10 euro voor bestellingen onder de 150 euro.
Ik heb al jaren niets uit China ontvangen via PostNL; het gaat allemaal via PDN Express en hun website heeft geen informatie over inklaringskosten per 1 juli 2026.
Als echter dat bedrag niet van te voren wordt overgemaakt dan komt het in het proces dat PostNL (DHL / GLS etc) de aangifte bij de douane doet en dan komen de vaste inklaringskosten erbij.
En geen idee dus wat geld voor pakketjes die eerder verzonden zijn waar wel netjes btw over betaald is maar niet die 3 euro omdat het eerder besteld is (dat pakketje van mij wat sinds begin juni ergens in China op een vliegveld wacht tot een vlucht 😅 ) of ze daar coulant mee omgaan want al veel eerder verzonden of jammer na 1 juli 2026 in de EU en je moet de heffing betalen
Overigens had ik het fout en zijn inklaringskosten bij PostNL 10 euro
2 dagen geleden bestelde ik iets bij Aliexpress met als verwachte leverdatum 29 juni - 02 juli en daar werden geen kosten over berekend. Vandaag wilde ik 1 product van 9 euro bestellen met als verwachte leverdatum 03 juli - 09 juli, en daar komen 5,20 douanekosten bij, waarbij Aliexpress aangeeft dat ik geld terug ontvang als de werkelijke kosten lager zijn. Aliexpress gaat uit van meer kosten dan 3 euro.AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:09:
[...]
Voor zo ver ik begrijp kan een bedrijf vooraf de kosten betalen (de btw en de nieuwe 3 euro heffing), wat je nu ziet bij bestellingen van Ali express die na 1 juli datum hebben daar komt dat netjes bij te staan, dan wordt die 3 euro aan de douane over gemaakt en blijft daarbij.
Als echter dat bedrag niet van te voren wordt overgemaakt dan komt het in het proces dat PostNL (DHL / GLS etc) de aangifte bij de douane doet en dan komen de vaste inklaringskosten erbij.
En geen idee dus wat geld voor pakketjes die eerder verzonden zijn waar wel netjes btw over betaald is maar niet die 3 euro omdat het eerder besteld is (dat pakketje van mij wat sinds begin juni ergens in China op een vliegveld wacht tot een vlucht 😅 ) of ze daar coulant mee omgaan want al veel eerder verzonden of jammer na 1 juli 2026 in de EU en je moet de heffing betalen
Overigens had ik het fout en zijn inklaringskosten bij PostNL 10 euro
Iemand de nieuwe prijzen gezien op Aliexpress? Zo te zien is ieder product verhoogd met minimaal 3 euro.
Ik ben hier goed zuur over. Doodsteek voor de hobby.
Ik ben hier goed zuur over. Doodsteek voor de hobby.
Tja beter dat ze er eerlijker over zijn van te voren dan dat je de rekening achteraf krijg toch?
En als een item te duur word met 3 euro erbij dan is dat juist het idee dat je het dat in Nederland koopt of juist niet 🤷♀️
En als een item te duur word met 3 euro erbij dan is dat juist het idee dat je het dat in Nederland koopt of juist niet 🤷♀️
Zit er misschien BTW bij die prijs? Denk dat ze liever van de voren te veel vragen en het verschil terug geven dan andersom en die eerste weken weten ze het zelf ook niet zo goed denk ik.Lisadr schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:49:
[...]
2 dagen geleden bestelde ik iets bij Aliexpress met als verwachte leverdatum 29 juni - 02 juli en daar werden geen kosten over berekend. Vandaag wilde ik 1 product van 9 euro bestellen met als verwachte leverdatum 03 juli - 09 juli, en daar komen 5,20 douanekosten bij, waarbij Aliexpress aangeeft dat ik geld terug ontvang als de werkelijke kosten lager zijn. Aliexpress gaat uit van meer kosten dan 3 euro.
Ja, geweldig nu kan ik exact dezelfde items op Bol.com of Amazon.nl kopen bij een tussenhandelaar met een markup van 50% of uitrekenen of ik met die €3 via Aliexpress beter af ben.AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:38:
Tja beter dat ze er eerlijker over zijn van te voren dan dat je de rekening achteraf krijg toch?
Zoals eerder vermeld.
AliExpress heeft nu ook de verhoging al in zijn prijzen verwerkt.
Al mijn items in de winkelwagen zijn met ongeveer hetzelfde bedrag (€3,-) of soms hoger verhoogd.
Dus bij heel lage prijzen is dit vaak niet meer de moeite waard, of het is iets specifieks wat moeilijk of niet elders te vinden is. Bij de wat prijzigere artikelen zal het geen issue zijn.
AliExpress heeft nu ook de verhoging al in zijn prijzen verwerkt.
Al mijn items in de winkelwagen zijn met ongeveer hetzelfde bedrag (€3,-) of soms hoger verhoogd.
Dus bij heel lage prijzen is dit vaak niet meer de moeite waard, of het is iets specifieks wat moeilijk of niet elders te vinden is. Bij de wat prijzigere artikelen zal het geen issue zijn.
[ Voor 44% gewijzigd door elinx op 24-06-2026 11:31 ]
Niet echt een gelijk en eerlijk speelveld als EU consumenten 3 euro + 21% btw betalen bovenop goederen die worden ingevoerd terwijl EU bedrijven een percentage over de waarde van de goederen aan invoerheffingen betalen terwijl zij vrijgesteld zijn van invoer btw, of de invoer btw kunnen verleggen.AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:38:
Op goederen met een lage waarde, of goederen met een lage invoerheffing (b.v. electronica - 0%) is dit een heel groot nadeel voor de consument.
Er zijn dingen die niet in Europa te koop zijn, vooral onderdelen om iets te repareren. Een klein onderdeel van 2 euro inclusief verzendkosten gaat nu minimaal 5 euro kosten.AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:38:
5,20 zijn douanekosten er komt geen extra BTW bovenop. Denk het ook. Er zullen ook mensen zijn die geen claim indienen in het voordeel van AliExpress.AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:40:
Zit er misschien BTW bij die prijs? Denk dat ze liever van de voren te veel vragen en het verschil terug geven dan andersom en die eerste weken weten ze het zelf ook niet zo goed denk ik.
Het hele idee achter de heffing is dat particulieren niet meer miljarden kleine pakketjes per jaar bestellen dus in die zin is de heffing goed gelukt.kuji schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:28:
[...]
Niet echt een gelijk en eerlijk speelveld als EU consumenten 3 euro + 21% btw betalen bovenop goederen die worden ingevoerd terwijl EU bedrijven een percentage over de waarde van de goederen aan invoerheffingen betalen terwijl zij vrijgesteld zijn van invoer btw, of de invoer btw kunnen verleggen.
Op goederen met een lage waarde, of goederen met een lage invoerheffing (b.v. electronica - 0%) is dit een heel groot nadeel voor de consument.
Je kan altijd nog je bestellingen opsparen of samenvoegen met anderen en boven de 150 euro bestellen. Dan geldt de gewone importheffingen, als je als particulier 150 euro+ elektra koop heb je ook die 0% import kosten (wel btw + inklaringskosten)
Dat valt nog te bezien. Bovendien is dat niet "het hele idee".AnnaAnjo schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:42:
[...]
Het hele idee achter de heffing is dat particulieren niet meer miljarden kleine pakketjes per jaar bestellen dus in die zin is de heffing goed gelukt.
Het "idee" van de EU achter deze heffing is: het zorgen voor eerlijke concurrentie tussen bedrijven, het beperken van fiscale fraude bij de invoer van goederen door consumenten, het zorgen dat onveilige producten niet worden ingevoerd, en het beperken van de milieuschade veroorzaakt door de grote hoeveelheid verpakkingsmateriaal.
Ik denk dat we pas op een veel later moment kunnen zeggen of deze doelen worden behaald door de invoerheffing.
Het gaat op dit moment helemaal fout bij Aliexpress. Ik bestel er al jaren wekelijks drone en andere modelbouw onderdelen. Alles wat een paar dagen geleden nog 2 of 3€ kostte, staat er nu voor 6 tot 8€ op. Bijvoorbeeld, drone propellors maat 3630, 2 dagen geleden voor 3€ gekocht met geschatte leverdatum eind juni. Nu volgens dezelfde link 7,50€ met leverdatum juli.
Dat is veel meer dan de EU heffing van 3€. Ik weet niet wat ik nu moet doen, Het meeste is niet eens te vinden in de EU, en ook dan zijn het gewoon dezelfde Chinese producten met een dikke winstmarge er op.
Voor de huidige prijzen is Aliexpress totaal niet aantrekkelijk meer. Ik zou het helemaal niet erg vinden om op een bestelling van 50€ nog eens 3€ importheffing te betalen maar nu is alles per onderdeel 2 tot 3x zo duur geworden… Als dit zo blijft kan ik stoppen met mijn hobby.
Dat is veel meer dan de EU heffing van 3€. Ik weet niet wat ik nu moet doen, Het meeste is niet eens te vinden in de EU, en ook dan zijn het gewoon dezelfde Chinese producten met een dikke winstmarge er op.
Voor de huidige prijzen is Aliexpress totaal niet aantrekkelijk meer. Ik zou het helemaal niet erg vinden om op een bestelling van 50€ nog eens 3€ importheffing te betalen maar nu is alles per onderdeel 2 tot 3x zo duur geworden… Als dit zo blijft kan ik stoppen met mijn hobby.
Van de week (feitelijk te laat) nog wat electronica onderdelen besteld via AliExpress, maar daar stonden bij verschillende artikelen al wat verrekeningen bij. (gek genoeg niet bij alles) Zat er ineens Btw-verrekening tussen als korting, en dan vervolgens een Douane toeslag bovenop. Dus daar zal dat wel mee te maken hebben.
Achteraf gezien stom geweest om die laatste bestellingen niet als 1 bestelling te doen, maar maakt gelijk weer een interessant vraagstuk. Ik doe (deed?) veel met de Coins page. Als je braaf elke dag in-checked en een dansje doet met zoeken naar item > winkelwagentje > en dan via de Coins pagina kopen, krijg je er soms best nog wel eens wat extra's af. Nadeel is dat dat alleen werkt als je dingen per stuk koopt. Maar in 99% van de gevallen gaat dat dan toch naar zo'n consolidatie gebeuren en komt alles alsnog in 1 groot vuilniszak-pakket aan.
Nu komt dit laatste pakje niet meer voor 1 Juli aan, is het technisch gezien een boel losse kleine bestellingen, maar toch is het 1 pakket van een totale waarde van meer dan 150 euro.
Hoe gaan ze daar straks mee om.
Onderbuik gevoel zegt vette pech, dik betalen. Want andersom hadden ze je denk ik hiervoor ook wel laten lappen als dat ene grote pakket als >€150 bestempeld zou worden.
Achteraf gezien stom geweest om die laatste bestellingen niet als 1 bestelling te doen, maar maakt gelijk weer een interessant vraagstuk. Ik doe (deed?) veel met de Coins page. Als je braaf elke dag in-checked en een dansje doet met zoeken naar item > winkelwagentje > en dan via de Coins pagina kopen, krijg je er soms best nog wel eens wat extra's af. Nadeel is dat dat alleen werkt als je dingen per stuk koopt. Maar in 99% van de gevallen gaat dat dan toch naar zo'n consolidatie gebeuren en komt alles alsnog in 1 groot vuilniszak-pakket aan.
Nu komt dit laatste pakje niet meer voor 1 Juli aan, is het technisch gezien een boel losse kleine bestellingen, maar toch is het 1 pakket van een totale waarde van meer dan 150 euro.
Onderbuik gevoel zegt vette pech, dik betalen. Want andersom hadden ze je denk ik hiervoor ook wel laten lappen als dat ene grote pakket als >€150 bestempeld zou worden.
Er is idd wat aan de hand daar bij AE...
Sommige bestellingen van elektronica materiaal staan nu al bijna een week op 'processing'. Geen idee waar dan daadwerkelijk op gewacht wordt.
En, heel onverwachts, vorige week had ik ineens twee bestellingen (laptop- en kabeltasje) die werden gecancelled en het geld kwam retour via de cc. Geen idee waarom?
Een paar andere zaken hebben al een paar dagen de status "Package arrived at consolidation warehouse". M.a.w. wachtende tot het wordt samengevoegd met andere bestellingen... (?)
Ach, aan de andere kant; al jarenlang plezier gehad van de bestelde spullen.
Wij bestellen eigenlijk nooit 'zooi'. Maar hoofdzakelijk knutselmateriaal en 'merk' elektronica (Xiaomi, Ugreen, Ulanzi en dat soort materiaal). En in al die jaren is dat eigenlijk niet kapot gegaan.
Saillant detail: ik heb nog zo'n oorspronkelijke powerbank + ventilator:

MiFan1 by Erik Haak, on Flickr
en die werkt nu al 10 (!) jaar lang perfect. Ook vandaag weer in gebruik.
Dus hoezo Chinese 'rotzooi'?
Sommige bestellingen van elektronica materiaal staan nu al bijna een week op 'processing'. Geen idee waar dan daadwerkelijk op gewacht wordt.
En, heel onverwachts, vorige week had ik ineens twee bestellingen (laptop- en kabeltasje) die werden gecancelled en het geld kwam retour via de cc. Geen idee waarom?
Een paar andere zaken hebben al een paar dagen de status "Package arrived at consolidation warehouse". M.a.w. wachtende tot het wordt samengevoegd met andere bestellingen... (?)
Ach, aan de andere kant; al jarenlang plezier gehad van de bestelde spullen.
Wij bestellen eigenlijk nooit 'zooi'. Maar hoofdzakelijk knutselmateriaal en 'merk' elektronica (Xiaomi, Ugreen, Ulanzi en dat soort materiaal). En in al die jaren is dat eigenlijk niet kapot gegaan.
Saillant detail: ik heb nog zo'n oorspronkelijke powerbank + ventilator:

MiFan1 by Erik Haak, on Flickr
en die werkt nu al 10 (!) jaar lang perfect. Ook vandaag weer in gebruik.
Dus hoezo Chinese 'rotzooi'?
Per 1 juli €3,- per product categorie en va 1 september nog €2,- per pakket vanuit China of €0,50 per pakket bij bulkzending.
(NB: Zoals hieronder in de reactie van @kuji aangegeven wordt is de per 1 september as (nationale) heffing van de baan en volgt waarschijnlijk een tweede EU heffing van €2,- op zijn vroegst 1 november)
Echter volgens mij wordt dit nu verrekend door de prijs van het artikel te verhogen en komt het (nog) niet gespecificeerd in het betalingsoverzicht. Net als eerder het geval was toen de BTW heffing werd ingevoerd.
Je betaald indirect de heffing dus per product en niet per product categorie.
Wat echter meer tot last kan zijn is dat het op het betaaloverzicht niet wordt gespecificeerd.
Met een fanatieke leverancier als bv DHL loop je dan de kans dat deze de kosten nogmaals aan jouw berekenen plus inklarings- en handelingskosten. Iets wat bij de BTW heffing ook al voorkwam en later geen problemen meer gaf.
Je kunt weliswaar in beroep gaan en aangeven dat je deze kosten reeds hebt afgedragen via AliExpress, maar hoe bewijs je dit zonder specificatie.
Het is daarom, denk ik, slimmer om af te wachten tot het betaaloverzicht op orde is. Daar zal eea in de software voor aangepast moeten worden, wat zijn tijd nodig heeft.
(NB: Zoals hieronder in de reactie van @kuji aangegeven wordt is de per 1 september as (nationale) heffing van de baan en volgt waarschijnlijk een tweede EU heffing van €2,- op zijn vroegst 1 november)
Echter volgens mij wordt dit nu verrekend door de prijs van het artikel te verhogen en komt het (nog) niet gespecificeerd in het betalingsoverzicht. Net als eerder het geval was toen de BTW heffing werd ingevoerd.
Wat echter meer tot last kan zijn is dat het op het betaaloverzicht niet wordt gespecificeerd.
Met een fanatieke leverancier als bv DHL loop je dan de kans dat deze de kosten nogmaals aan jouw berekenen plus inklarings- en handelingskosten. Iets wat bij de BTW heffing ook al voorkwam en later geen problemen meer gaf.
Je kunt weliswaar in beroep gaan en aangeven dat je deze kosten reeds hebt afgedragen via AliExpress, maar hoe bewijs je dit zonder specificatie.
Het is daarom, denk ik, slimmer om af te wachten tot het betaaloverzicht op orde is. Daar zal eea in de software voor aangepast moeten worden, wat zijn tijd nodig heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 25-06-2026 14:41 ]
De officiële communicatie van de instanties is dat het de verwachting is dat de handling fee (€2) pas per 1 November zal worden toegevoegd op e-commerce zendingen. Dit is nog niet vastgelegd in wetgeving.elinx schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:23:
Per 1 juli €3,- per product categorie en va 1 september nog €2,- per pakket vanuit China of €0,50 per pakket bij bulkzending.
Hoe het er nu naar uitziet zal de handling fee (€2) ook op dezelfde manier worden toegepast per product categorie, dus niet per pakket.
De €0,50 voor bulkzendingen is ook nog niet vastgelegd in wetgeving en volgens mij is daar ook nog geen datum voor gecommuniceerd.
Ik vermoed dat AE en eventueel andere webshops nog niet klaar zijn om dit op de juiste manier te innen via de webshop, en op deze manier gewoon de simpelste methode hebben gekozen door alle prijzen te verhogen. AE is natuurlijk ook een soort van verzamelplatform waarbij verschillende verkopers hun goederen aanbieden, en ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om met 100% zekerheid te weten of de verschillende goederen van de verschillende aanbieders ook dezelfde goederencode hebben, of dat de individuele artikelen als aparte regels worden aangeboden in de invoeraangifte (maar dit is al koffiedik kijken).Echter volgens mij wordt dit nu verrekend door de prijs van het artikel te verhogen en komt het (nog) niet gespecificeerd in het betalingsoverzicht. Net als eerder het geval was toen de BTW heffing werd ingevoerd.
[...]
Het is daarom denk slimmer om af te wachten tot het betaaloverzicht op orde is. Daar zal eea in de software voor aangepast moeten worden, wat zijn tijd nodig heeft.
Ik ben het met je eens dat het beter is om te wachten met bestellen totdat zij hun processen zo hebben aangepast zodat je de heffing maar een enkele keer hoeft te betalen per productgroep.
Probleem met gewoon de prijs verhogen is dat het natuurlijk sowieso "fout" is als je hetzelfde artikel vaker koopt. Dan hoor je natuurlijk sowieso maar 1x die €3 te betalen maar als de (stuk)prijs simpelweg met €3 verhoogd is ga je dus veel meer extra betalen. (Stel ik doe 10x dezelfde temperatuur sensor in mijn mandje doe zou ik maar 1x €3 hoeven te betalen maar door de stukprijs met €3 te verhogen betaal ik ineens €30 extra).kuji schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:44:
Ik vermoed dat AE en eventueel andere webshops nog niet klaar zijn om dit op de juiste manier te innen via de webshop, en op deze manier gewoon de simpelste methode hebben gekozen door alle prijzen te verhogen. AE is natuurlijk ook een soort van verzamelplatform waarbij verschillende verkopers hun goederen aanbieden, en ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om met 100% zekerheid te weten of de verschillende goederen van de verschillende aanbieders ook dezelfde goederencode hebben, of dat de individuele artikelen als aparte regels worden aangeboden in de invoeraangifte (maar dit is al koffiedik kijken).
Dat het lastig, tot onmogelijk, is voor AE om overal de categorieën aan toe te kennen (om vervolgens dus maar 1x €3 te tellen per categorie) is uiteraard wel zo. Door het enorme aanbod geldt dat al, laat staan doordat het dus niet eens hun eigen producten zijn waarbij ze zelf de gegevens invullen. En die vaak "vage" verkopers zullen echt geen kennis hebben van de EU wetgeving en kunnen / zullen dus ook niet dit kunnen invullen. De "grote" (/merk) shops (zoals Xiaomi en zo) zullen dit uiteraard mogelijk wel kunnen. Maar de verkoper die handelt onder shopnaam "Shop133742" kan dat waarschijnlijk niet.
AlieExpress ea Chinashops zullen wel moeten, want op deze manier prijzen ze zich volkomen uit de markt. Zeker als eea niet goed geregeld wordt en de klanten met naheffingen te maken gaan krijgen.RobertMe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:39:....
Probleem met gewoon de prijs verhogen is dat het natuurlijk sowieso "fout" is .....
Dat het lastig, tot onmogelijk, is voor AE om overal de categorieën aan toe te kennen (....
Gewoon de prijs van een artikel verhogen is momenteel het meest eenvoudig met de bestaande betalingssoftware, maar dat kan natuurlijk niet zo blijven.
Wat ik nergens kan vinden is een lijst met alle productcategorieën van de douane.
In deze topic https://www.reddit.com/r/belgium/comments/1uf418f/3_euro_per_productcategorie_een_kleine/ zeggen ze: "In de praktijk zal de heffing 3 euro worden per aangiftelijn, en een aangiftelijn bevat 1 goederencode. Het is dus in feite 3 euro per goederencode."
Goederencode tabel: https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=nl&Expand=true&SimDate=20260625
In deze topic https://www.reddit.com/r/belgium/comments/1uf418f/3_euro_per_productcategorie_een_kleine/ zeggen ze: "In de praktijk zal de heffing 3 euro worden per aangiftelijn, en een aangiftelijn bevat 1 goederencode. Het is dus in feite 3 euro per goederencode."
Goederencode tabel: https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=nl&Expand=true&SimDate=20260625
Ze gaan er wel voor zorgen dat er pakhuizen in Europa komen, waarbij het dus allemaal weer die extra kosten omzeilt.
Nog een "leuke" gevonden. Die 3 euro is dus ex. BTW!
Per https://www.douane.nl/ond...tra-kosten-bij-bestellen/
* Ik praat hier als consument zijnde, ik snap dat voor bedrijven de BTW afdracht verrekend word met de verkoop.
Per https://www.douane.nl/ond...tra-kosten-bij-bestellen/
De heffing is dus geen €3,- maar functioneel* gewoon €3.63. (zullen vast niche dingen zijn die vallen onder 9% btw, maar boeken horen daar ook onder te vallen, en die staan expliciet als 21% aangegeven in de tabel erboven? Lekker duidelijk weer)Voorbeeld 1
U koopt bij een Chinese webshop een USB-kabel. De USB-kabel kost € 4,95 en de verzendkosten zijn € 3,80.
Situatie vanaf 1 juli 2026:
U betaalt € 3 invoerrechten.
U betaalt 21% btw over het totaalbedrag: € 4,95 + € 3,80 + € 3 = € 11,75. U betaalt dan 21% van € 11,75 = € 2,47.
* Ik praat hier als consument zijnde, ik snap dat voor bedrijven de BTW afdracht verrekend word met de verkoop.
[ Voor 6% gewijzigd door Ischium op 26-06-2026 19:54 ]
Of ze hebben ook last van de hitte, daar bij AE, of het gaat administratief niet helemaal lekker.
Nu al voor de tweede keer in een paar weken, dat AE een bestelling zelf cancelled (stond al enige dagen op 'processing') Krijg ik vervolgens keurig het geld teruggestort met 1€ extra bonus. "€1 for delivery issue".
En bij een andere zending zat de verkeerde kabellengte in de verpakking. Ook daar al het geld teruggestort + 1€ extra compensatie.
Zonder dat ik iets hoefde terug te sturen.
In al die 12 (!) jaar dat ik spullen bestel via AE heb ik dit nog niet meegemaakt...
Nu al voor de tweede keer in een paar weken, dat AE een bestelling zelf cancelled (stond al enige dagen op 'processing') Krijg ik vervolgens keurig het geld teruggestort met 1€ extra bonus. "€1 for delivery issue".
En bij een andere zending zat de verkeerde kabellengte in de verpakking. Ook daar al het geld teruggestort + 1€ extra compensatie.
In al die 12 (!) jaar dat ik spullen bestel via AE heb ik dit nog niet meegemaakt...
Het lijkt er op dat Aliexpress de prijzen van kleine artikelen 2 tot 5 keer zo hoog heeft gemaakt om zich in te dekken tegen de EU heffing van 3€ per categorie.
Bijvoorbeeld, flight controller demper rubbers, vorige week besteld voor 1,19€ per set. Nu kosten ze 4,49€ per set, en 4 voor 12,80€ in plaats van de correcte prijs van 4 x 1,19€ + 3€ is 7,76€. Het is een puinhoop nu, ze hebben hun systemen niet aangepast aan de EU heffing en doen maar wat. Ze gaan flink wat klanten verliezen, ik heb ze nog bij Temu kunnen bestellen voor een normale prijs.
Ook bij artikelen van dezelfde categorie wordt meerdere keren die 3€ berekend.
Ik snap de stupiditeit van de EU ook niet. De meeste producten worden hier niet eens meer gemaakt en nu wordt import kunstmatig duur gemaakt. Uiteindelijk schaadt het alleen maar onze eigen economieën en welvaart.
Op Reddit staat dat de hele heffing ontstaan is door een sterke lobby van onder andere Schwartz group(Lidl), Aldi, Ahold en H&M. Inderdaad liggen in de Duitse Lidl waar ik altijd winkel schappen vol met Chinese Parkside producten die direct concurreren met Aliexpress zowel op prijs als kwaliteit.
Bijvoorbeeld, flight controller demper rubbers, vorige week besteld voor 1,19€ per set. Nu kosten ze 4,49€ per set, en 4 voor 12,80€ in plaats van de correcte prijs van 4 x 1,19€ + 3€ is 7,76€. Het is een puinhoop nu, ze hebben hun systemen niet aangepast aan de EU heffing en doen maar wat. Ze gaan flink wat klanten verliezen, ik heb ze nog bij Temu kunnen bestellen voor een normale prijs.
Ook bij artikelen van dezelfde categorie wordt meerdere keren die 3€ berekend.
Ik snap de stupiditeit van de EU ook niet. De meeste producten worden hier niet eens meer gemaakt en nu wordt import kunstmatig duur gemaakt. Uiteindelijk schaadt het alleen maar onze eigen economieën en welvaart.
Op Reddit staat dat de hele heffing ontstaan is door een sterke lobby van onder andere Schwartz group(Lidl), Aldi, Ahold en H&M. Inderdaad liggen in de Duitse Lidl waar ik altijd winkel schappen vol met Chinese Parkside producten die direct concurreren met Aliexpress zowel op prijs als kwaliteit.
Wat mij vooral verbaasd is dat dit al lang bekend was dat dit eraan zat te komen maar AE lijkt er niet echt op voorbereid.
Er gaat ook wel eens iets mis met de afhandeling van producten in Warehouses in Spanje. Ze waren daar zo snel met verzenden dat in de app nog niets was bijgewerkt. Toen ik het artikel geannuleerd had (want goedkoper/coupons) en nog eens had besteld, en nog eens had geannuleerd en nogmaals besteld ontving ik 3 x het product terwijl er maar eentje betaald was. (Lucky me). Artikel was €50 p/s.
Ook kreeg ik laatst zomaar €10 op mijn rekening van AliExpress. Had al een tijd niets besteld maar kreeg dus wel gratis geld.
Jammer dat de prijzen nu zo omhoog zijn gegaan, de handel zal wel flink inzakken.
Ook kreeg ik laatst zomaar €10 op mijn rekening van AliExpress. Had al een tijd niets besteld maar kreeg dus wel gratis geld.
Jammer dat de prijzen nu zo omhoog zijn gegaan, de handel zal wel flink inzakken.
Hier tekenen aub ......
Behalve de pakhuiskosten natuurlijk.Tanuki schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:36:
Ze gaan er wel voor zorgen dat er pakhuizen in Europa komen, waarbij het dus allemaal weer die extra kosten omzeilt.
Voor het eerst een lange levertijd vanuit Ali.
Op de 12e een bestelling gedaan van 2 items, 13e is hij verstuurd volgens stilte.
Althans, in de Ali app 4 updates met "Shipment on the way".
App geeft zelfs aan "verwachte levering 11 augustus"
Ik weet niet of het te maken heeft met de nieuwe regels bij de douane, maar wel irritant dat het nu zolang duurt
Op de 12e een bestelling gedaan van 2 items, 13e is hij verstuurd volgens stilte.
Althans, in de Ali app 4 updates met "Shipment on the way".
App geeft zelfs aan "verwachte levering 11 augustus"
Ik weet niet of het te maken heeft met de nieuwe regels bij de douane, maar wel irritant dat het nu zolang duurt
[ Voor 8% gewijzigd door Mad-Matt op 30-06-2026 16:21 ]
Heel veel producten op aliexpress zijn tegenwoordig toch Choice of Merle oid? Dan is deze toeslag van 3 euro per pakje toch helemaal niet van toepassing? Die producten zijn al in europa. Wordt hier dan toch nog 3 euro extra per stuk gerekend?
Je hebt grofweg 3 opies waar het vandaan komt.Tok Tok schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:28:
Heel veel producten op aliexpress zijn tegenwoordig toch Choice of Merle oid? Dan is deze toeslag van 3 euro per pakje toch helemaal niet van toepassing? Die producten zijn al in europa. Wordt hier dan toch nog 3 euro extra per stuk gerekend?
"Service commitment" dan komt het rechtstreeks van de verkopende partij (dus doorgaans in china), die verstuurt het pakje zelf. Deze artiekelen hebben vaak ook geen gratis verzending.
"AliExpress Choice" dan komt het uit een AE magazijn in china. Beetje ala Fullfilled by Amazon. Vaak gratis verzending, de belofte dat je het binnen x dagen in huis hebt, en als je meerdere kleine bestellingen binnen een bepaalde tijd doet word het ook alsnog als één pakket verzonden.
En dan "Local+" waar jij waarschijnlijk op doelt. Dan staat het inderdaad al in een pakhuis hier in europa. Gezien dat (neem ik aan) in grote zendingen per keer naar een EU pakhuis gaat valt dat sowieso niet onder de nieuwe "kleine pakjes" regel, maar is dat gewoon ingeklaard onder de normale invoerrechten en dergelijke. Dat valt dan gewoon onder de regels die al gelden voor verzendingen boven de €150+, en zijn die kosten gewoon verspreid over 100'en tot 1000'en items, en merk je weinig van die paar cent.
Choice en Local+ zie je direct op de home/zoek pagina gelabled bij de thumbnails, en ook bij de verzendings opties op de pagina van het product zelf. Is het Service commitment, dan alleen op de product pagina.
Er zijn nog wat andere geloof ik, maar als je die tegen komt hoef je je ook niet druk te maken om die 3 euro. (Grote pallet items, of (dure) dingen die direct met DHL specialty goods verstuurd worden)
Thanks voor de uitleg maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Betaal je per categorie anders of als ik 4 producten van Choice kies betaal ik 1malig 3 euro voor bij de usb en de plastic hoes betaal ik 2*3 euro.Ischium schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:34:
[...]
Je hebt grofweg 3 opies waar het vandaan komt.
"Service commitment" dan komt het rechtstreeks van de verkopende partij (dus doorgaans in china), die verstuurt het pakje zelf. Deze artiekelen hebben vaak ook geen gratis verzending.
"AliExpress Choice" dan komt het uit een AE magazijn in china. Beetje ala Fullfilled by Amazon. Vaak gratis verzending, de belofte dat je het binnen x dagen in huis hebt, en als je meerdere kleine bestellingen binnen een bepaalde tijd doet word het ook alsnog als één pakket verzonden.
En dan "Local+" waar jij waarschijnlijk op doelt. Dan staat het inderdaad al in een pakhuis hier in europa. Gezien dat (neem ik aan) in grote zendingen per keer naar een EU pakhuis gaat valt dat sowieso niet onder de nieuwe "kleine pakjes" regel, maar is dat gewoon ingeklaard onder de normale invoerrechten en dergelijke. Dat valt dan gewoon onder de regels die al gelden voor verzendingen boven de €150+, en zijn die kosten gewoon verspreid over 100'en tot 1000'en items, en merk je weinig van die paar cent.
Choice en Local+ zie je direct op de home/zoek pagina gelabled bij de thumbnails, en ook bij de verzendings opties op de pagina van het product zelf. Is het Service commitment, dan alleen op de product pagina.
Er zijn nog wat andere geloof ik, maar als je die tegen komt hoef je je ook niet druk te maken om die 3 euro. (Grote pallet items, of (dure) dingen die direct met DHL specialty goods verstuurd worden)
Ik ga maar even niets bestellen totdat Ali met een idee hier tegen komt want volgens mij gooien ze nu overal 3 euro boven op
Ok. Als het uit china niet uit Europa komt, en onder de €150,- pakket waarde is, is het €3,- per type product. Ongeacht of het choice is of niet. Local+ hoor je daar geen last van te hebben.kitkat007 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:05:
[...]
Thanks voor de uitleg maar ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Betaal je per categorie anders of als ik 4 producten van Choice kies betaal ik 1malig 3 euro voor bij de usb en de plastic hoes betaal ik 2*3 euro.
Ik ga maar even niets bestellen totdat Ali met een idee hier tegen komt want volgens mij gooien ze nu overal 3 euro boven op
Het staat overal wat krom uigelegd, maar in de praktijk is het dus per dezelfde product. Dus drie paar dezelfde bert en enrnie sokken is 1x +€3,-.
Koop je één paar Bert en Ernie sokken, en één paar Pino sokken, zien ze dat als twee verschillende type producten, en betaal je dus €6,- extra. Ook al zijn het bijde sokken.
Dat dát allemaal goed verrekenen op dit moment een groot zooitje is en fout gaat heb je helemaal gelijk in.
Vanuit grotere volumes importen zou dit onzin moeten zijn. Alle artikelen zouden een HSCode moeten hebben voor als je meer dan €150 zou bestellen. Elk exporterend bedrijf weet dat je die codes moet hebben voor douanes.RobertMe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:39:
[...]
Dat het lastig, tot onmogelijk, is voor AE om overal de categorieën aan toe te kennen (om vervolgens dus maar 1x €3 te tellen per categorie) is uiteraard wel zo. Door het enorme aanbod geldt dat al, laat staan doordat het dus niet eens hun eigen producten zijn waarbij ze zelf de gegevens invullen. En die vaak "vage" verkopers zullen echt geen kennis hebben van de EU wetgeving en kunnen / zullen dus ook niet dit kunnen invullen. De "grote" (/merk) shops (zoals Xiaomi en zo) zullen dit uiteraard mogelijk wel kunnen. Maar de verkoper die handelt onder shopnaam "Shop133742" kan dat waarschijnlijk niet.
Ik heb bewust een aantal producten met lage waarde (rond de 2 euro) in mijn mandje laten zitten en idd, allemaal ruim meer dan 3 euro erbij sinds eergisteren, ook bij dezelfde producten waar maar één keer 3 euro zou moeten worden berekend.
Precies wat ik al had verwacht.
Ik heb bewust de laatste weken nog meerdere kleine goedkope producten besteld die ik vaker nodig heb.
Voorlopig bestel ik even niks en wacht ik af hoe dit verloopt.
Wellicht gaan ze dat soort producten ook meer vanuit hun warehouses in Europa verkopen, maar vraag me af of dat wel uit kan.
De maatregel om de stroom producten uit China te beperken werkt vooralsnog dus wel in mijn geval, aangezien ik voorlopig niks meer bestel qua kleine producten...
Is bij bijv Temu alles nog' normaal' qua prijzen?
Ik bestel daar nooit iets, dus geen idee.
Ik heb bewust de laatste weken nog meerdere kleine goedkope producten besteld die ik vaker nodig heb.
Wellicht gaan ze dat soort producten ook meer vanuit hun warehouses in Europa verkopen, maar vraag me af of dat wel uit kan.
De maatregel om de stroom producten uit China te beperken werkt vooralsnog dus wel in mijn geval, aangezien ik voorlopig niks meer bestel qua kleine producten...
[ Voor 8% gewijzigd door ecb1 op 04-07-2026 02:47 ]
Dat maakt niks uit, ongeacht het feit ze wel of geen normale prijzen hanteren zodra het de grens van buiten Europa nederland binnenkomt word die 3 euro per artikel gewoon gehefd, het is niet aan Temu of ze jou wel of niet de prijzen met import en heffingen laten zien, het is je eigen verantwoordelijkheid.ecb1 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 02:33:
Ik heb bewust een aantal producten met lage waarde (rond de 2 euro) in mijn mandje laten zitten en idd, allemaal ruim meer dan 3 euro erbij sinds eergisteren, ook bij dezelfde producten waar maar één keer 3 euro zou moeten worden berekend.
Temu zijn nagenoeg dezelfde leveranciers als op Aliexpress.
Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!
Dat snap ik uiteraard, dat ook dan die 3 euro gehanteerd wordt...Turismo schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:09:
[...]
Dat maakt niks uit, ongeacht het feit ze wel of geen normale prijzen hanteren zodra het de grens van buiten Europa nederland binnenkomt word die 3 euro per artikel gewoon gehefd, het is niet aan Temu of ze jou wel of niet de prijzen met import en heffingen laten zien, het is je eigen verantwoordelijkheid.
Temu zijn nagenoeg dezelfde leveranciers als op Aliexpress.
Wat ik bedoelde is of Temu wellicht hun standaardprijzen verlaagd hebben en daar dan die 3 euro bovenop hebben gezet, zodat uiteindelijk de totaalprijs minder hoog is dan als ze de oorspronkelijke prijzen hanteren en daarop nog die 3 euro plaatsen, zoals AE nu doet.
Hoewel de oorspronkelijke prijzen al nauwelijks lager kunnen voor sommige producten, zou dat wel een strategie kunnen zijn om met AE te concurreren (voor zover echt nodig, aangezien ze al een behoorlijk marktaandeel hebben).
Ik zie en lees dat alles standaard duurder is geworden op Ali, maar dit betekend dat je in winkelmand gewoon een inclusief prijs betaald en geen extra kosten aan de deur hoeft te verwachten?
Ik dacht namelijk eerst dat er nog achteraf extra betaald moest worden, wat mij heel erg onduidelijk lijkt en veel extra werk kost.
Ik dacht namelijk eerst dat er nog achteraf extra betaald moest worden, wat mij heel erg onduidelijk lijkt en veel extra werk kost.
Normaal gesproken hoef je dan inderdaad geen kosten aan de deur meer te betalen.xileS schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:43:
.....inclusief prijs betaald en geen extra kosten aan de deur hoeft te verwachten?
Ik dacht namelijk eerst dat er nog achteraf extra betaald moest worden, .....
Echter alles hangt af hoe AliExpress eea heeft vermeld op de bon. Met de invoering van de BTW is dit bv niet altijd goed gegaan, omdat ze alleen de all-in prijs daarop hadden vermeld zonder specificatie.
Aangezien dit nu weer het geval lijkt met de prijsverhoging van elk artikel zou het heel goed kunnen dat dit wederom weer niet altijd goed zal gaan.
Wat betreft de kosten van het extra werk van de bezorgbedrijven ea, Ook deze kosten worden aan jou doorberekend als ze je pakket aanbieden.
Dat is idd afwachten, hoe AE administratief werkt hiermee.
Ik neem aan dat de eerste ervaringen snel in dit topic zullen verschijnen.
Ik heb nog overwogen om een testbestelling te plaatsen, maar toch maar niet. Ik wacht wel af 😉
Ik neem aan dat de eerste ervaringen snel in dit topic zullen verschijnen.
Ik heb nog overwogen om een testbestelling te plaatsen, maar toch maar niet. Ik wacht wel af 😉
Was hier ook benieuwd naar. Wil wat electronische compenenten bestellen maar denk dat ik maar even wacht want drie euro plus btw per compenent dat gaat flink op.lopen. Ja er zijn Europese verkopers maar die zijn veel duurder voor hetzelfde spul. Hiermee gaan we veel innovatie en hobbies verliezen. Lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling...Archimond schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:13:
Wat ik nergens kan vinden is een lijst met alle productcategorieën van de douane.
De product categorieën zijn volgens mij exact dezelfde als die bij de berekening worden gebruikt van de inklaringskosten boven €150.
Halverwege juni had ik een bestelling gedaan bij AliExpress en zou de bezorgdatum ergens tussen 1 en 8 juli worden. Tijdens het afrekenen moest ik een Customs Charges Estimate bijdrage betalen van meer dan 6 euro. Afhankelijk van de afhandelingskosten wordt dit bedrag daadwerkelijk ingehouden of (deels) terugbetaald.
Mijn bestelling werd uiteindelijk voor 1 juli bezorgd maar leek er niks te gebeuren met dat Customs Charges Estimate bedrag. Melding gemaakt bij de klantenservice en werd tot 2 keer toe aangegeven dat er geen sprake is van een terugbetaling (zal ergens lost in translation zijn geweest). Vandaag melding gekregen dat er inderdaad geen kosten zijn gemaakt en dat ik het Customs Charges Estimate bedrag weer terugbetaald krijg.
Mijn bestelling werd uiteindelijk voor 1 juli bezorgd maar leek er niks te gebeuren met dat Customs Charges Estimate bedrag. Melding gemaakt bij de klantenservice en werd tot 2 keer toe aangegeven dat er geen sprake is van een terugbetaling (zal ergens lost in translation zijn geweest). Vandaag melding gekregen dat er inderdaad geen kosten zijn gemaakt en dat ik het Customs Charges Estimate bedrag weer terugbetaald krijg.
Net ook wat spullen besteld bij Ali. Je ziet dat je 3 euro per product betaald, maar daarover ook een douane toeslag. Het is dus geen 3 euro maar meer (dank u EU en NL).
Ondanks dat, als je spullen nodig hebt moet je dus kijken of het wel vanuit een EU land gestuurd kan worden, dan betaal je niets. En anders moet je de kosten maar voor lief nemen. In mijn geval veel hobby en electronica componentjes. Dat is dubbeltjes werk, maar nu dus ineens hartstikke duur door de 3 euro en extra heffing.
22.65 aan materiaal, 4 orderregels, 14,80 aan toeslagen (4x3 Euro+2.80 aan douaneheffing). 37,45 moeten aftikken, kansloos dit.
Ondanks dat, als je spullen nodig hebt moet je dus kijken of het wel vanuit een EU land gestuurd kan worden, dan betaal je niets. En anders moet je de kosten maar voor lief nemen. In mijn geval veel hobby en electronica componentjes. Dat is dubbeltjes werk, maar nu dus ineens hartstikke duur door de 3 euro en extra heffing.
22.65 aan materiaal, 4 orderregels, 14,80 aan toeslagen (4x3 Euro+2.80 aan douaneheffing). 37,45 moeten aftikken, kansloos dit.
[ Voor 11% gewijzigd door reinier68 op 08-07-2026 18:23 ]
Hopelijk wordt het wel op deze manier geregeld, want als er achteraf nog kosten komen, wordt het echt een zooitje.elinx schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:57:
[...]
Normaal gesproken hoef je dan inderdaad geen kosten aan de deur meer te betalen.
Dus al het bedrag wat je op bv Ali te zien krijgt een all in prijs is, dan is het wel duidelijker en kan je zelf beslissen of je dat waard vind.
@reinier68 Heb je al eens op amazon.de gekeken naar precies diezelfde spulletjes?
Mijn ervaring is, van het afgelopen jaar, dat is vaak wel iets duurder was dan rechtstreeks via AE. Maar vaak wel met voordeel van het binnen een paar dagen in huis was (mits verzonden door Amazon). En het betaalplatform van Amazon gebruikt werd.
Het zijn vaak precies dezelfde producten met bijbehorende productfoto's als rechtstreeks op AE.
Ik vraag me af hoe de situatie NU is, sinds 1 juli. Wellicht is het nu interessant(er) geworden om van een Chinese wederverkoper op Amazon.de te bestellen?
ff willekeurig wat dingen uitgezocht die ik afgelopen jaar snel moest hebben en via amazon heb gekocht.
5 stuks 400V/100uF Elco's. 6,50 (AE) - 9,50 (AMZ)
Ulanzi D200H Streamdeck 84€ (AE) - 74€ (AMZ)
Magnetic USB-C 240W PD3.1 kabel 10-15€ (AE) - 10€ (AMZ)
Kortom, de prijzen zijn elkaar dicht genaderd.
Mijn ervaring is, van het afgelopen jaar, dat is vaak wel iets duurder was dan rechtstreeks via AE. Maar vaak wel met voordeel van het binnen een paar dagen in huis was (mits verzonden door Amazon). En het betaalplatform van Amazon gebruikt werd.
Het zijn vaak precies dezelfde producten met bijbehorende productfoto's als rechtstreeks op AE.
Ik vraag me af hoe de situatie NU is, sinds 1 juli. Wellicht is het nu interessant(er) geworden om van een Chinese wederverkoper op Amazon.de te bestellen?
ff willekeurig wat dingen uitgezocht die ik afgelopen jaar snel moest hebben en via amazon heb gekocht.
5 stuks 400V/100uF Elco's. 6,50 (AE) - 9,50 (AMZ)
Ulanzi D200H Streamdeck 84€ (AE) - 74€ (AMZ)
Magnetic USB-C 240W PD3.1 kabel 10-15€ (AE) - 10€ (AMZ)
Kortom, de prijzen zijn elkaar dicht genaderd.
Het was toch 3 euro per categorie? In de praktijk is het 3 euro per artikel ook die van 1 euro voorheen. Ik zie dat de prijsstelling alweer is aangepast, douane kosten zie je nu pas bij afrekenen winkelwagen. Ik vermoed dat de verkoop ingestort is in de EU als ik op mezelf af ga en sommige afwachtende reacties hier tenminste. Het wordt voortaan beter vergelijken of Amazon.nl het niet ook gewoon heeft.
[ Voor 15% gewijzigd door Bamboozled op 09-07-2026 10:14 ]
Dat viel mij ook op ja. Vlak na de berichten over de nieuwe import-tax zag ik bijv. cd/dvd etuis verdubbelen in prijs (van €3,73 naar zo'n €7,50), maar nu weer gedaald naar €4,49. De prijsopgave van 10 stuks ziet er no zo uit:Bamboozled schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:47:
Het was toch 3 euro per categorie? In de praktijk is het 3 euro per artikel ook die van 1 euro voorheen. Ik zie dat de prijsstelling alweer is aangepast, douane kosten zie je nu pas bij afrekenen winkelwagen.
Subtotaal €44,90
Verzending €0,01
AliExpress-coupon -€3,50
Douanekostenraming €10,82
Btw-correctie -€7,19
Totaal €45,03
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ja, maar als ik 3 verschillende dingen kies uit een zelfde categorie betaal je wel weer 3 euro voor elk ding. Een totaal van 15 euro 3 dingen is nu 11 euro duurder geworden.Raven schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:07:
[...]
Dat viel mij ook op ja. Vlak na de berichten over de nieuwe import-tax zag ik bijv. cd/dvd etuis verdubbelen in prijs (van €3,73 naar zo'n €7,50), maar nu weer gedaald naar €4,49. De prijsopgave van 10 stuks ziet er no zo uit:
[...]
De prijzen in mijn winkelmand bij de Bundeldeals zijn inmiddels weer flink gezakt. Nog niet zo laag als voorheen, maar toch tweederde lager ongeveer.ecb1 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:20:
[...]
Dat snap ik uiteraard, dat ook dan die 3 euro gehanteerd wordt...
Wat ik bedoelde is of Temu wellicht hun standaardprijzen verlaagd hebben en daar dan die 3 euro bovenop hebben gezet, zodat uiteindelijk de totaalprijs minder hoog is dan als ze de oorspronkelijke prijzen hanteren en daarop nog die 3 euro plaatsen, zoals AE nu doet.
Hoewel de oorspronkelijke prijzen al nauwelijks lager kunnen voor sommige producten, zou dat wel een strategie kunnen zijn om met AE te concurreren (voor zover echt nodig, aangezien ze al een behoorlijk marktaandeel hebben).
De info bij de totaalprijs geeft echter nu de geschatte douanekosten aan, nl 10,89 euro, wat dus bovenop de prijs komt.
Het zijn 3 verschillende artikelen, dus dat zou ongeveer kunnen kloppen, incl de ook iets hogere btw dan.
Ik zie de prijzen inmiddels ook weer wat zakken maar Aliexpress blijft onaantrekkelijk met de verhoogde prijzen en 3 euro + btw per categorie. Hun eigen prijsverhogingen nog los van de EU heffing is echt niet te verklaren. Sommige producten zijn nu 3 - 5x zo duur en daarmee prijzen ze zichzelf volledig uit de markt. Ik heb ook niets meer besteld sinds 1 juli.
De enige kans voor Aliexpress is EU warehouses en weer normale prijzen.
De enige kans voor Aliexpress is EU warehouses en weer normale prijzen.
Vraag is: krijg je deze kosten dan ook weer terug? Aangezien ze geschat zijn.ecb1 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:02:
[...]
De prijzen in mijn winkelmand bij de Bundeldeals zijn inmiddels weer flink gezakt. Nog niet zo laag als voorheen, maar toch tweederde lager ongeveer.
De info bij de totaalprijs geeft echter nu de geschatte douanekosten aan, nl 10,89 euro, wat dus bovenop de prijs komt.
Het zijn 3 verschillende artikelen, dus dat zou ongeveer kunnen kloppen, incl de ook iets hogere btw dan.
Alleen als het in de praktijk iets minder blijkt te zijn.Lucky0wn schreef op maandag 13 juli 2026 @ 11:37:
[...]
Vraag is: krijg je deze kosten dan ook weer terug? Aangezien ze geschat zijn.
Maar zal niet veel verschillen, helaas.
Ik ga het in ieder geval niet testen...😉
[ Voor 10% gewijzigd door ecb1 op 13-07-2026 18:03 ]
Ik heb een Tuya smart Switch en een Tuya wireless scene switch in mijn winkelmand, en de geschatte duties zijn €7,26.
Dit zijn toch producten uit dezelfde categorie?
Hier tekenen aub ......
Ging het niet om letterlijk dezelfde producten? De kleur mag wel verschillen.CPM schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:39:
Ik heb een Tuya smart Switch en een Tuya wireless scene switch in mijn winkelmand, en de geschatte duties zijn €7,26.
Dus een Smart Switch een wireless scene switch zijn wel allebei switches, maar niet dezelfde producten.
Let op:
Dit topic is WEL bedoeld voor:
* discussies over bestellingen bij Chinese webshops
* vragen en discussie over, betaling, afhandeling en retourneren
Dit topic is NIET bedoeld voor:
* aankoopadvies, "welke moet ik kopen?" of "bij welke webshop vind ik product x"
* discussie over inbreuk te maken op het merkenrecht; dus GEEN namaak merkartikelen bespreken
* manieren om belasting te ontduiken
* import van verboden producten.
* "ik ook" posts, code-gebedel of inhoudsloze mededelingen.
* simpele vragen waarvan het antwoord al bekend is.
* statusupdates en andere verzending gerelateerde posts mogen in China-shopping levertijdentopic
Let op: Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU
Dit topic is WEL bedoeld voor:
* discussies over bestellingen bij Chinese webshops
* vragen en discussie over, betaling, afhandeling en retourneren
Dit topic is NIET bedoeld voor:
* aankoopadvies, "welke moet ik kopen?" of "bij welke webshop vind ik product x"
* discussie over inbreuk te maken op het merkenrecht; dus GEEN namaak merkartikelen bespreken
* manieren om belasting te ontduiken
* import van verboden producten.
* "ik ook" posts, code-gebedel of inhoudsloze mededelingen.
* simpele vragen waarvan het antwoord al bekend is.
* statusupdates en andere verzending gerelateerde posts mogen in China-shopping levertijdentopic
Let op: Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU