Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.904 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:58

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:26:
Ik kan ben aan het twijfelen ik wil in de zomer gaan koelen met de warmtepomp en dan kom je snel uit bij de jaga Low h2o dbe Pro maar zou dit ook gedaan ook goed idee zijn om in de winter bij te zetten als extra verwarming bij mijn vloerverwarming maar dan dbe uit want heb gehoord dat ze veel herrie maken en in de zomer maakt mij dat niet uit als je nu een ventilator of airco hebt lopen die maken allemaal herrie.
Ik vind het niet top werken met een lucht water wp, hang een cheap ass lucht lucht dingetje op en dat gaat 2x zo goed voor bijvoorbeeld een slaapkamer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:54:
[...]

Waren we negatief dan? ik ben na een jaar maart tot heden zeer positief over de elga geen gas verbruikt ook met de lage temperaturen en tot heden en percies 1000 Kwh verder. Hiervoor gebruiken ik altijd rond de 640m3 gas elk jaar de afgelopen 4 jaar teruggekeken voor de verwarming. Bespaar me toch elk jaar 400 euro. TvT 4,2 jaar (1700 euro netto) wat wil je nog meer. Tapwater 100m3 per jaar aftikken kan een loria niet goed maken als ik de prijzen zie wel gezien in nederland dan.

Ik ben zeer tevreden met mijn over de elga goedkoop ook al gebruik je weinig onder de 500m3 gas extra 44 euro erbij van enexis!! Die steek ik in me zak voor het tapwater.
Dan heb je het forum niet gevolgd. Er waren nogal wat klachten over geluid en hibernatie en regeling in het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
Iemand al ervaringen opgedaan met de nieuwe richtlijnen van RVO?
Hoe strikt zijn ze in de eis dat een ervaren installateur de boel heeft ontworpen en geinstalleerd?
Is een bonnetje van een STEK monteur voor de STEK handelingen voldoende??

In mijn omgeving komt steeds meer interesse voor warmtepompen. (een half jaar geleden hoorde je er niemand over en nu is het op bijna iedere verjaardag onderwerp van gesprek)
Door de hoge Nederlandse prijzen zwakt het enthousiasme al weer aardig af.. de optie lokale installateur en eigen import zou velen over de streep trekken..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mightym schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:46:

In mijn omgeving komt steeds meer interesse voor warmtepompen. (een half jaar geleden hoorde je er niemand over en nu is het op bijna iedere verjaardag onderwerp van gesprek)
Omdat jij er steeds over begint natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op zondag 4 maart 2018 @ 08:19:
[...]

Dan heb je het forum niet gevolgd. Er waren nogal wat klachten over geluid en hibernatie en regeling in het algemeen.
Geluid valt wel mee hier en hybernation heb ik wel gelezen maar is bij mij nog niet voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
amarkest schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:27:
[...]

er varen bij mij op het woonerf geen schepen en de uitstoot van auto's op het woonerf is niet meetbaar, destemeer overlast heb ik van 30 houtkachels die bij mij in straal van 100 meter allerlei rotzooi de lucht in spuien.
Ik begrijp je reactie, overlast geeft veel irritatie. Wat ik aangaf ging meer over de grote lijnen. Auto's (ja, die stoten veel fijnstof uit) ruik je in een schone omgeving wel degelijk. Hier stonden ze van de week in de straat naast ons te krabben met een draaiende motor, dat gaf meer overlast dan de openhaard van verder op.
In het algemeen staat scheepsvaart geloof ik op 1 qua uitstoot en auto's op 2. En dan hebben we oook nog de industrie. Ik hoop dan ook dat de politiek zich eerst over deze 3 druk maakt en dan pas zich druk gaat maken om relatief kleine vervuilers die veel overlast veroorzaken (en ja, hier zit twee straten verder iemand die afval verbrand in zijn openhaard, dus ik weet wel wat voor overlast het kan geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:12
[quote} dan kom je snel uit bij de jaga Low h2o dbe Pro maar zou dit ook gedaan ook goed idee zijn om in de winter bij te zetten als extra verwarming bij mijn vloerverwarming maar dan dbe uit want heb gehoord dat ze veel herrie maken en in de zomer maakt mij dat niet uit als je nu een ventilator of airco hebt lopen die maken allemaal herrie.
[/quote]
Ik heb 2 jagas met zelf bouw dbe black silent xl1 die je nauwelijks hoor en werkt uitstekend.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Joh zo'n houtkacheltje, gezellig en soms lekker geurtje. Maar ik moet er niet aan denken dat de hele straat met de houtkachel stookt. Zou een mooie stinkende bende worden zeg.
Dan hoef je het ook niet meer over vliegtuigen of industrie te hebben hoor.

Dat is het met die dingen, als je de schaal vergroot, dan zie je dat het niet gaat werken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:48
jerh schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:02:
[...]

Ik begrijp je reactie, overlast geeft veel irritatie. Wat ik aangaf ging meer over de grote lijnen. Auto's (ja, die stoten veel fijnstof uit) ruik je in een schone omgeving wel degelijk. Hier stonden ze van de week in de straat naast ons te krabben met een draaiende motor, dat gaf meer overlast dan de openhaard van verder op.
In het algemeen staat scheepsvaart geloof ik op 1 qua uitstoot en auto's op 2. En dan hebben we oook nog de industrie. Ik hoop dan ook dat de politiek zich eerst over deze 3 druk maakt en dan pas zich druk gaat maken om relatief kleine vervuilers die veel overlast veroorzaken (en ja, hier zit twee straten verder iemand die afval verbrand in zijn openhaard, dus ik weet wel wat voor overlast het kan geven.)
bij mij, in een straal van 100 mtr rond mn huis spuien een tiental houtkachels allerlei troep de lucht in en dat is hier in Barneveld ook al door de politiek opgepakt. Men erkent dat er veel zware stokers zijn.
Gelukkig sta ik niet alleen en komt er nu eindelijk , ook landelijk, meer druk op de kachel.

Bagataliseer dit probleem niet, het is mn op lokaal niveau in woonwijken een groot probleem en dat wordt alleen maar groter met de komst van gasloze wijken.

Houtstook is mn een probleem in woonwijken. In het Buitengebied is dat een ander verhaal.

Dus denk goed na over investeringen in Houtstook als extra verwarming.

btw: handhaving op regelgeving is geen probleem, vrijwilligers genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:35
amarkest schreef op zondag 4 maart 2018 @ 10:20:
[...]

bij mij, in een straal van 100 mtr rond mn huis spuien een tiental houtkachels allerlei troep de lucht in en dat is hier in Barneveld ook al door de politiek opgepakt. Men erkent dat er veel zware stokers zijn.
Gelukkig sta ik niet alleen en komt er nu eindelijk , ook landelijk, meer druk op de kachel.

Bagataliseer dit probleem niet, het is mn op lokaal niveau in woonwijken een groot probleem en dat wordt alleen maar groter met de komst van gasloze wijken.

Houtstook is mn een probleem in woonwijken. In het Buitengebied is dat een ander verhaal.

Bij mijn schoonouders gaf de verkoper aan dat een geveluitvoer die uitkomt bij het terras van de buren.. echt geen probleem was. Ze mochten van hem geen subsidie aanvragen, want dan kon hij problemen krijgen met de vergunning.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Cranberry schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:25:
[...]
..
Wat betreft bevriezing monoblock: zou je dit kunnen claimen bij je verzekering?
Of moet je zorgen voor een isolerende jas die je 'm aan kunt trekken bij stroomuitval? Moet je uiteraard wel (snel) ter plaatse (kunnen) zijn.
Je moet je houden aan de voorschriften. Als de fabrikant zegt dat er glycol in moet dan...

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

amarkest schreef op zondag 4 maart 2018 @ 10:20:
[...]

Het grootste probleem zit natuurlijk bij de personen die niet even naar de stoker lopen dat ze er last van hebben maar alleen door klagen of instanties bellen.
Er is natuurlijk zat aan te doen, we kunnen alles wel gaan verbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Het is ook lastig om tegen iemand te zeggen dat hij zijn huis niet meer mag verwarmen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:58
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:02:
[...]

Het grootste probleem zit natuurlijk bij de personen die niet even naar de stoker lopen dat ze er last van hebben maar alleen door klagen of instanties bellen.
Zijn niet de meest prettige gesprekken over het beperken van iemands hobby.

Wat wil je eraan doen om de gezondheidsrisico’s voor je buren te beperken? Volgens mij is verbieden (in ieder geval binnen de bebouwde kom) de enige oplossing, zeker met de ontwikkeling richting gasloze woningen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:02:
[...]

een paar keer gedaan, geen discussie mogelijk. "My home is my Castle". "Ïk ruik niks" ,Privacy enz...

Veel te gevoelig dit onderwerp.

Daarom is er heel lang door de politiek niets mee gedaan.

Nu komt er beweging in, gelukkig, omdat de gerenommeerde gezondheids instanties er druk op gaan zetten.

Er zijn tegenwoordig idd genoeg alternatieven voor Haard-bijverwarming. Die, als je 't slim aanpakt (via domotica bv), ook goed in de WP-regeling op te nemen zijn.

NB. ik begrijp die gezelligheidsfactor heel goed en natuurlijk zijn er mensen die af en toe stoken en het op een redelijk schone manier doen. Maar er zijn er zat die gewoon de hele dag stoken omdat ze "goedkoop" hout kunnen scoren...........

[ Voor 13% gewijzigd door amarkest op 04-03-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joris748 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:14:
[...]

Zijn niet de meest prettige gesprekken over het beperken van iemands hobby.

Wat wil je eraan doen om de gezondheidsrisico’s voor je buren te beperken? Volgens mij is verbieden (in ieder geval binnen de bebouwde kom) de enige oplossing, zeker met de ontwikkeling richting gasloze woningen.
Je zal er vast filters voor hebben zoals we de katalysator en roetfilter voor auto's hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:30:
[...]

Je zal er vast filters voor hebben zoals we de katalysator en roetfilter voor auto's hebben.
klopt die zijn er. past keurig bij een verplichte APK-keuring van haarden, denk ik.

https://www.uwkachel.nl/houtkachels-fijnstof.html

en nog een paar, maar dat zullen de foute stokers nooit vrijwillig doen, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 09:01:
[...]

Geluid valt wel mee hier en hybernation heb ik wel gelezen maar is bij mij nog niet voorgekomen.
Ik ga nu niet alle Elga ellende herhalen, maar we hebben veel problemen gehad met de weersafhankelijke regeling, het slecht moduleren, de Elga geen mogelikjheid heeft om een boiler aan te sturen en de Toshiba meer geluid produceert dan andere buiten units. Regeltechnisch heeft Techneco wel e.e.a. verbeterd met FW 16.0. Verder zijn we wel tevreden over de Techneco service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:40:
[...]

Ik ga nu niet alle Elga ellende herhalen, maar we hebben veel problemen gehad met de weersafhankelijke regeling, het slecht moduleren, de Elga geen mogelikjheid heeft om een boiler aan te sturen en de Toshiba meer geluid produceert dan andere buiten units. Regeltechnisch heeft Techneco wel e.e.a. verbeterd met FW 16.0. Verder zijn we wel tevreden over de Techneco service.
Tja, ik denk dat alle (hybrides)-Wp systemen hun nukken wel hebben als je ze gebruikt voor dingen waar ze niet voor ontworpen zijn.
Maar idd geluid is wel een dingetje (geldt voor meer LWP's).
@avandermeulen
Heb vd week polyesterwol om de koelleiding in de koof op de slaapkamer gewikkeld. Helpt wel wat maar niet alles.

komende week 's kijken wat polyesterwol in de compressorruimte voor geluisreductie oplevert.

[ Voor 14% gewijzigd door amarkest op 04-03-2018 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44
amarkest schreef op zondag 4 maart 2018 @ 11:18:
[...]
een paar keer gedaan, geen discussie mogelijk. "My home is my Castle". "Ïk ruik niks" ,Privacy enz...

Veel te gevoelig dit onderwerp.
Daarom is er heel lang door de politiek niets mee gedaan.

Nu komt er beweging in, gelukkig, omdat de gerenommeerde gezondheids instanties er druk op gaan zetten.
Verwacht niet te veel van de overheid op dit punt, enkel dan wat meer regels, want die willen ook hun 2020 en 2023 doelstellingen halen
Geven zelfs ISDE subsidie op de aanschaf van een kachel, als ook voor de 2020 doelstelling het biomassa gebruik, meenemen bij de bijna 1miljoen huishoudens die goed zou zijn voor 19 000-20 000 TJ (10-20% van de 2020 doelstelling) en een slordige 1mln ton vermeden CO2 emmissie voor de boeken omdat volgens EU afspraak mag

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geluid is misschien wel meer bepalend door de plaats waar hij staat, @AUijtdehaag heeft dat proefondervindelijk vastgesteld :)
Hij staat bij mij op het platte dak van de schuur/carport maar als ik in de schuur sta moet ik er niet aan denken dat dit mijn dakkapel/slaapkamer/bijkeuken zou zijn, dan moest het echt anders.
Buiten hoor je dan vanwege de grote ruimte weer nagenoeg niets, zelfs niet om 05:30 als ik naar mijn werk ga en het super stil is buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Domba schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:05:
[...]

Verwacht niet te veel van de overheid op dit punt, enkel dan wat meer regels, want die willen ook hun 2020 en 2023 doelstellingen halen
Geven zelfs ISDE subsidie op de aanschaf van een kachel, als ook voor de 2020 doelstelling het biomassa gebruik, meenemen bij de bijna 1miljoen huishoudens die goed zou zijn voor 19 000-20 000 TJ (10-20% van de 2020 doelstelling) en een slordige 1mln ton vermeden CO2 emmissie voor de boeken omdat volgens EU afspraak mag
idd, maar op lokaal niveau zit er momenteel aardig schot in.
Er zijn al gemeentes die er regelgeving voor ingesteld hebben.
Ook hier is het een issue tijdens de lokale verkiezingsdebatten.
Zou al heel wat zijn als we in woonwijken tijdens het stookseizoen de lucht gezonder kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:06:
Geluid is misschien wel meer bepalend door de plaats waar hij staat, @AUijtdehaag heeft dat proefondervindelijk vastgesteld :)
Hij staat bij mij op het platte dak van de schuur/carport maar als ik in de schuur sta moet ik er niet aan denken dat dit mijn dakkapel/slaapkamer/bijkeuken zou zijn, dan moest het echt anders.
Buiten hoor je dan vanwege de grote ruimte weer nagenoeg niets, zelfs niet om 05:30 als ik naar mijn werk ga en het super stil is buiten.
Goede rubbers doen wonderen voor het contactgeluid in de garage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Op de site van Techneco staat firmware versie 16.6 voor de Elga.
Weet iemand wat er gewijzigd is t.o.v. 16.0?

https://techneco.nl/elga-firmware/

[ Voor 14% gewijzigd door avandermeulen op 04-03-2018 16:26 ]

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
amarkest schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:12:
[...]
idd, maar op lokaal niveau zit er momenteel aardig schot in.
Er zijn al gemeentes die er regelgeving voor ingesteld hebben.
Ook hier is het een issue tijdens de lokale verkiezingsdebatten.
Zou al heel wat zijn als we in woonwijken tijdens het stookseizoen de lucht gezonder kunnen maken.
De omgevingswet die lokaal beleid eventueel handvaten zou kunnen bieden, is uitgesteld tot 1 januari 2021. Voor de rest zal het lastig zijn omdat er geen landelijke normen zijn en bij overschrijding van een verbod in gegrepen kan worden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Domba schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:49:
[...]

De omgevingswet die lokaal beleid eventueel handvaten zou kunnen bieden, is uitgesteld tot 1 januari 2021. Voor de rest zal het lastig zijn omdat er geen landelijke normen zijn en bij overschrijding van een verbod in gegrepen kan worden.
Als de gemeente wil (!) kan er echt wel iets aan gedaan worden:

zie onderstaande link, mn artikel 3.1.5 Aanvullende wetgeving

https://www.ozhz.nl/filea...ve_houtstook_2016_def.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:19
Voor nieuwbouw kunnen ze blijkbaar wel gasloos opleggen gezien de mededeling tijdje terug van Amsterdam en wijdere omgeving.
Moet de eerste persoon nog horen die ertegen aan loopt met een vergunning aanvraag.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Ben een weekje niet thuis.

Nieuwe ervaring met de Daikin Hybrid.

Heb de Ta vastgezet op 25 graden. De ruimte wordt hiermee in deze 'barre winter' 15 a 16 graden.

Stroomverbruik totaal is 1 kWh per uur inclusief de rest (lees mijn SM op afstand) dus de WP neemt ongeveer 700 Wh op.

Maar wat ik nu heb is dat er elk uur 0.14 m3 gas verbruikt wordt. Dit had ik niet verwacht. Het zal met defrost te maken hebben, mogelijk te weinig warmte in het systeem om vlot te defrosten.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jacovn voor gas gaat de gemeente en de netbeheerder over de leidingen, bij stukshout is er geen infra.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Domba schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:05:
[...]

En niet alleen CO2 uitstoot is een drempel, half Europa stookt nog bruinkool, olie of hout als hoofdverwarming.
Gaat nog heel lang duren, wil daar verandering in komen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Oxellaar schreef op zondag 4 maart 2018 @ 14:06:
[...]

En niet alleen CO2 uitstoot is een drempel, half Europa stookt nog bruinkool, olie of hout als hoofdverwarming.
Gaat nog heel lang duren, wil daar verandering in komen.
Ja zeker, ook dat is waar, maar ook die staan niet op mijn woonerf, gelukkig.

nu, trouwens, dankzij de zon weer 's geen stank buiten.

[ Voor 7% gewijzigd door amarkest op 04-03-2018 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel het mooie van electrificatie van zaken, in ieder geval lokaal geen uitstoot en als je het combineert met lokale opwek valt daaraan wat te doen. Zelfs op de koude dagen draaide ik veel energie direct weg, sommige dagen meer dan 15kwh direct zelf verbruikt en nog een derde het net in. Op een dag als vandaag gaat er netto forse hoeveelheden terug naar de netbeheerder, de warmtepomp verbruikt met 12-13 graden buiten nog geen 650w om de boel rustig op te stoken.

Naast de efficientiewinst die optreedt bij het electrificeren van de meeste zaken is er in ieder geval nog een kans dat de energie uit een duurzame bron komt, bijvoorbeeld de windmolens hier even verderop als het zonnetje niet schijnt.

Het argument ja maar de rook komt ergens anders uit de schoorsteen gaat dan ook maar beperkt en steeds minder op. En zelfs al is dat zo, dan is het nog altijd minder rook dan dat ik uit m'n eigen schoorsteen of uitlaat had geproduceerd :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2018 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:26:
Ik kan ben aan het twijfelen ik wil in de zomer gaan koelen met de warmtepomp en dan kom je snel uit bij de jaga Low h2o dbe Pro maar zou dit ook gedaan ook goed idee zijn om in de winter bij te zetten als extra verwarming bij mijn vloerverwarming maar dan dbe uit want heb gehoord dat ze veel herrie maken en in de zomer maakt mij dat niet uit als je nu een ventilator of airco hebt lopen die maken allemaal herrie.
Geluidis subjectief, maar een L/L airco van een gerenommeerd merk is behoorlijk stil hoor. Als die lekker op laag vermogen je slaapkamer koel houdt hoor je die niet hoor.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Laatst online: 16:51
Leuke discussies weer.

Het ging laatst over monoblock buiten plaatsen maar expansievat en pomp moet binnen. Dat expansievat is simpel bij die panasonic. Maar hoe zit dat dan met die pomp? Die zit toch ook in die Unit??? Of ben ik niet helemaal scherp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:48:
[...]

Goede rubbers doen wonderen voor het contactgeluid in de garage :)
Alleen met rubbers haal je het niet
https://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie_(natuurkunde)

Massa is geloof het het einge wat helpt..
Dus betonbandjes oid eronder en dan de wp op rubbers erop

Maar dat trillen is de reden dat ik hem perse buiten de gevels en niet aan mijn huis wil hebben

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Knowbody schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:42:
Ben een weekje niet thuis.

Nieuwe ervaring met de Daikin Hybrid.

Heb de Ta vastgezet op 25 graden. De ruimte wordt hiermee in deze 'barre winter' 15 a 16 graden.

Stroomverbruik totaal is 1 kWh per uur inclusief de rest (lees mijn SM op afstand) dus de WP neemt ongeveer 700 Wh op.

Maar wat ik nu heb is dat er elk uur 0.14 m3 gas verbruikt wordt. Dit had ik niet verwacht. Het zal met defrost te maken hebben, mogelijk te weinig warmte in het systeem om vlot te defrosten.
Weet niet je hele systeem..
Dan heb je misschien warmwater comfort id aan staan? [ gaat hij elke keer beetje water voorverwarmen. ]
En daarnaast kan je cv ook legionella systeem draaien.
Of je hebt een lek in je ww leiding zodat hij steeds ff aanslaat.

of,,,
8)7 8)7

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:19:
[...]

Weet niet je hele systeem..
Dan heb je misschien warmwater comfort id aan staan? [ gaat hij elke keer beetje water voorverwarmen. ]
En daarnaast kan je cv ook legionella systeem draaien.
Of je hebt een lek in je ww leiding zodat hij steeds ff aanslaat.

of,,,
8)7 8)7
Nee hoor dat staat uit. Normaal kan ik precies zien wanneer er gedoucht is. Nu 24 nagenoeg gelijke staafjes op de grafiek.

Edit: en buitentemperatuur gerelateerd
Dank voor je suggestie.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 04-03-2018 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:37

ericplan

5180 Wp PV

Ergens een overzicht van merken en types warmtepompen beschikbaar? Zit net even op de Daikin-site te kijken, maar de meest basale zaken zoals vermogen zie je pas na de keuze van een type en alleen als je naar technische specificaties kijkt. Dat zoekt niet echt handig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 21:57
Hier staat de buitenunit van de Loria Duo op platte stuk dak van de zolder en heb binnen geen last van geluid en buiten heb ik de unit ook nog niet gehoord. Het is wel een betondak met extra isolatie erop en dikke rubberen balken onder de unit.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je hier maar eens komen luisteren. Defacto is de unit zwevend in rubber opgehangen, geluid is 90% weg. In de garage nog een lichte zoem, binnen hoor ik nooit wat. Eerder had ik het met tennisballen onder de rubber balken opgelost, maar die bevriezen in het water van de defrosts, demping weg. Nu rubberen dempers bovenop de rubberbalken en dat probleem is opgelost en ze dempen nog een factor beter dan de tennisballen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Guido87 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 15:34:
Leuke discussies weer.

Het ging laatst over monoblock buiten plaatsen maar expansievat en pomp moet binnen. Dat expansievat is simpel bij die panasonic. Maar hoe zit dat dan met die pomp? Die zit toch ook in die Unit??? Of ben ik niet helemaal scherp?
Zijn PR argumenten van oa Nefit over de definitie van monoblock, als je materiaalkeuze niet echt ppropyleenglycol bestendig is.icm lang durige stroomstoringen die niet vaak in Nederland vookomen tot nu toe.
Energie steken in concurrentie, ipv meer huishoudens helpen met WP-keuze, het is nog steeds maatwerk, want alle modelen hebben hun betere, als zwakkere kanten en zijn niet "all-fit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:52:

Dan moet je hier maar eens komen luisteren. Defacto is de unit zwevend in rubber opgehangen, geluid is 90% weg.
mmm Love Tweaking...
Maar zwevend zegt al genoeg toch..:-)

Edit:
Ps wel benieuwd he je het gemaakt hebt..
Misschien handig voor...... _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Dylantje2 op 04-03-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:52:
[...]

Dan moet je hier maar eens komen luisteren. Defacto is de unit zwevend in rubber opgehangen, geluid is 90% weg. In de garage nog een lichte zoem, binnen hoor ik nooit wat. Eerder had ik het met tennisballen onder de rubber balken opgelost, maar die bevriezen in het water van de defrosts, demping weg. Nu rubberen dempers bovenop de rubberbalken en dat probleem is opgelost en ze dempen nog een factor beter dan de tennisballen.
compressor trillingen nog hoorbaar in de leidingen binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Laatst online: 16:51
Domba schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:15:
[...]

Zijn PR argumenten van oa Nefit over de definitie van monoblock, als je materiaalkeuze niet echt ppropyleenglycol bestendig is.icm lang durige stroomstoringen die niet vaak in Nederland vookomen tot nu toe.
Energie steken in concurrentie, ipv meer huishoudens helpen met WP-keuze, het is nog steeds maatwerk, want alle modelen hebben hun betere, als zwakkere kanten en zijn niet "all-fit"
Ik ben zelf geen fan van glycol troep in je systeem. Genoeg manieren om bevriezing te voorkomen lijkt me. En volgens mij kan zo'n unit ook wel wat hebben.... Duitsland Oostenrijk Frankrijk Zweden Finland Noorwegen Tsjechië polen... het staat er vol met die dingen.... dat moet iemand me dan eens uitleggen... het is daar kouder dan hier... En denk dat wij toch een betrouwbaar elektriciteit net hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

amarkest schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:57:
[...]

Hier niet, hij gaat in de badkamer door de gevel en vloer en zit daar vol in de pur, dat scheelt best. Enige wat je wel hoort in de badkamer is compressor via de leiding maar daar zit nog geen koof omheen, dan zal het wel weg zijn.
Meeste "geluid" hier is aftoeren van de compressor tijdens defrosten, al met al niks storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amarkest schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:57:
[...]

Je hoort de vloeistof lichtjes rondgaan op zolder, maar met 8m aan leiding zal dat hier niet zo snel gebeuren. Bij pa met 2m leiding echter ook niet :) Defrost levert een psssssssssttt geluid op in huis, maar het stoort me niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2018 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
ik heb afgelopen week wat " last " gehad van het geluid van mijn wp door de leidingen. In huis hoor je op de plaats waar leidingen lopen het geluid van de wp terug. Ik overweeg om in het voorjaar om er flexibele slangen tussen te laten zetten, zou dat het probleem verhelpen ?
De wp zelf hoor je normaliter niet , staat op betontegels en daar ligt 2cm armaflex op waar vervolgens de wp op geplaatst is. Alleen afgelopen week met 1,5 kW opgenomen vermogen hoor je buiten de ventilator/ luchtverplaatsing

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat een temperatuur verschillen, van -10 naar +10 binnen 48 uur :)

Voor het verbruik is dit beter weer, sinds 1200 staat de WP alweer uit.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Guido87 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:58:
[...]
Ik ben zelf geen fan van glycol troep in je systeem. Genoeg manieren om bevriezing te voorkomen lijkt me. En volgens mij kan zo'n unit ook wel wat hebben.... Duitsland Oostenrijk Frankrijk Zweden Finland Noorwegen Tsjechië polen... het staat er vol met die dingen.... dat moet iemand me dan eens uitleggen... het is daar kouder dan hier... En denk dat wij toch een betrouwbaar elektriciteit net hebben.
Daar staan geen enviline's maar bosch 6000i'ś en afgeleide als WPL6'ś voor meer dan 95% identiek, maar minimale verschillen.
Een stap vooruit zou zijn als ze de Bosch 7000i eens zouden rebatchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
corsat schreef op zondag 4 maart 2018 @ 18:48:
ik heb afgelopen week wat " last " gehad van het geluid van mijn wp door de leidingen. In huis hoor je op de plaats waar leidingen lopen het geluid van de wp terug. Ik overweeg om in het voorjaar om er flexibele slangen tussen te laten zetten, zou dat het probleem verhelpen ?
De wp zelf hoor je normaliter niet , staat op betontegels en daar ligt 2cm armaflex op waar vervolgens de wp op geplaatst is. Alleen afgelopen week met 1,5 kW opgenomen vermogen hoor je buiten de ventilator/ luchtverplaatsing
heb je al iets op het oog? ze moeten wel gasdicht zijn en een poosje mee kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
Nee nog niets op het oog, heb in dit forum wel eens iets voorbij zien komen, wil de vraag eigenlijk bij de Stek monteur neerleggen, hopelijk heeft hij de nodige kennis.
amarkest schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:02:
[...]

heb je al iets op het oog? ze moeten wel gasdicht zijn en een poosje mee kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/04032018.PNG

Dit is dan ook gelijk weer de reden waarom ik me niet druk maak om het aantal starts en stops van een wat grotere warmtepomp. De warmtevraag is zo beperkt bij dit soort temperaturen dat het er een stuk of 8 per dag zijn, waarbij de warmtepomp dan een tijdje op praktisch z'n minimumvermogen staat te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

corsat schreef op zondag 4 maart 2018 @ 18:48:
Ik moet wel zeggen dat sinds ik de wp 20cm verzet heb en er waarschijnlijk iets spanning op de leiding is gekomen het geluid wel een stukje minder lijkt te zijn in de badkamer, eerst had je bij bepaalde toerentallen een wat resonatie geluid maar dat is nu niet meer. Nog wel wat geluid door de leiding, dat is normaal maar ik denk ook niet dat dat op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:14:
[afbeelding]

Dit is dan ook gelijk weer de reden waarom ik me niet druk maak om het aantal starts en stops van een wat grotere warmtepomp. De warmtevraag is zo beperkt bij dit soort temperaturen dat het er een stuk of 8 per dag zijn, waarbij de warmtepomp dan een tijdje op praktisch z'n minimumvermogen staat te draaien.
En daarom is 27 graden aanvoer geen goed idee ;) dit is met 29 en hij maakt al 30.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1803/376325/dN4yuKL0.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:22:
[...]

En daarom is 27 graden aanvoer geen goed idee ;) dit is met 29 en hij maakt al 30.

[afbeelding]
Momenteel 27 gevraagd, 27 geleverd, 23 graden op de retour. Als het systeem uiteindelijk warmer wordt (wat lang duurt met 27 graden aanvoer, door de lange tussenpauzen krijgt het systeem daar nauwelijks gelegenheid toe), dan zal 'ie wat gaan overschieten. LG is instelbaar wanneer 'ie uitgaat, standaard bij 2 graden boven gevraagd, instelbaar tot 6. Dat laatste heb ik gedaan.

Met andere woorden: als hij uiteindelijk graden zou 30 worden zal 'ie aan blijven zolang de thermostaat warmte vraagt en op min. vermogen blijven draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
ericplan schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:40:
Ergens een overzicht van merken en types warmtepompen beschikbaar? Zit net even op de Daikin-site te kijken, maar de meest basale zaken zoals vermogen zie je pas na de keuze van een type en alleen als je naar technische specificaties kijkt. Dat zoekt niet echt handig.
Gezien elk huis uniek is en gebruikers niet hetzelfde zijn vind ik de maandelijkse verbruikscijfers vertaald naar COP verdomd dicht bij elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24
Grolsch schreef op zondag 4 maart 2018 @ 18:55:
Wat een temperatuur verschillen, van -10 naar +10 binnen 48 uur :)

Voor het verbruik is dit beter weer, sinds 1200 staat de WP alweer uit.
Koelt het huis dan niet meer af als de wp niet meer draait ? Of denk ik te makkelijk :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:28:
[...]

Momenteel 27 gevraagd, 27 geleverd, 23 graden op de retour. Als het systeem uiteindelijk warmer wordt (wat lang duurt met 27 graden aanvoer, door de lange tussenpauzen krijgt het systeem daar nauwelijks gelegenheid toe), dan zal 'ie wat gaan overschieten. LG is instelbaar wanneer 'ie uitgaat, standaard bij 2 graden boven gevraagd, instelbaar tot 6. Dat laatste heb ik gedaan.

Met andere woorden: als hij uiteindelijk graden zou 30 worden zal 'ie aan blijven zolang de thermostaat warmte vraagt en op min. vermogen blijven draaien.
Ja dat is mooi, iets er over kan hij wel maar meer dan 2 gaat hij stop. Ook goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Possible schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:30:
[...]

Koelt het huis dan niet meer af als de wp niet meer draait ? Of denk ik te makkelijk :P
Daarvoor hebben we al sinds jaar en dag een thermostaat uitgevonden. :P Overdag is het vaak warmer en heb je meer instraling van de zon, dus minder warmtebehoefte. Een slimme thermostaat schakelt vroeg genoeg in om een temperatuurdip te voorkomen. Ik stook gedurende de dag voor de avond waardoor het wat langer doorloopt, maar bij het stabiel houden van de temperatuur kan de warmtepomp ook uren uit blijven (zie grafiek).
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:32:
[...]

Ja dat is mooi, iets er over kan hij wel maar meer dan 2 gaat hij stop. Ook goed. :)
Kun je geen weersafhankelijke regeling erin stoppen, bij mij staat die op +10=27 -8=34, in jouw geval had ik de +10 parameter op 29 gezet oid dan :) Lost hier het probleem meteen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:30:
[...]

Blijkbaar niet, anders had de thermostaat wel een seintje gegeven aan de WP.

rond 1600 heeft de WP nog een uurtje op laagste vermogen gedraaid en staat nu alweer 3 uur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:45:
[...]

Daarvoor hebben we al sinds jaar en dag een thermostaat uitgevonden. :P Overdag is het vaak warmer en heb je meer instraling van de zon, dus minder warmtebehoefte. Een slimme thermostaat schakelt vroeg genoeg in om een temperatuurdip te voorkomen. Ik stook gedurende de dag voor de avond waardoor het wat langer doorloopt, maar bij het stabiel houden van de temperatuur kan de warmtepomp ook uren uit blijven (zie grafiek).

[...]

Kun je geen weersafhankelijke regeling erin stoppen, bij mij staat die op +10=27 -8=34, in jouw geval had ik de +10 parameter op 29 gezet oid dan :) Lost hier het probleem meteen op.
Ik draai ook op WAR, en die staat zelfs iets negatief, maar heb niet meer warmte nodig blijkbaar.
+10 staat op 29 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vrijdag te horen gekregen dat we een huis gegund hebben gekregen zoals dat tegenwoordig gaat. Het gaat om een vrijstaande woning met 208m² vloeroppervlak uit 2007. Isolatie is relatief op orde zou ik zeggen.

Huis is uitgerust met een zonneboiler op het dak, en een Intergas ketel uit 2007. Gaan het dak vol leggen met zonnepanelen. Ben nu aan het kijken wat de beste methode is om de ketel te vervangen.
Volgens mij krijg ik warmtepomp-only niet dichtgerekend.

Als ik een daikin/Intergas hybride selecteer met koelfunctie, zit ik op rond de 7000 euro. Aangevuld met de boilers op het dak zal het gasverbruik flink terug lopen.

Als ik naar een 14kw daikin altherma met 260 liter boiler kijk, zit ik op rond de 11000 euro. Ergo; een gat van 4k.

In ons huidige huis (135m2), verbruiken we nu rond de 350 euro per jaar aan gas. Lastig in te schatten hoeveel dat zal zijn in de nieuwe woning, maar ik gok even uit de losse pols dat dit dankzij de boiler ongeveer gelijk blijft. Misschien een kleine stijging. Terugverdientijd zou dan rond de 11 jaar liggen, wat ik vrij fors vind.

Klopt deze ruwe benadering ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
MikeyMan schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:17:
Vrijdag te horen gekregen dat we een huis gegund hebben gekregen zoals dat tegenwoordig gaat. Het gaat om een vrijstaande woning met 208m² vloeroppervlak uit 2007. Isolatie is relatief op orde zou ik zeggen.

Huis is uitgerust met een zonneboiler op het dak, en een Intergas ketel uit 2007. Gaan het dak vol leggen met zonnepanelen. Ben nu aan het kijken wat de beste methode is om de ketel te vervangen.

Als ik een daikin/Intergas hybride selecteer met koelfunctie, zit ik op rond de 7000 euro. Aangevuld met de boilers op het dak zal het gasverbruik flink terug lopen.

Als ik naar een 14kw daikin altherma met 260 liter boiler kijk, zit ik op rond de 11000 euro. Ergo; een gat van 4k.

In ons huidige huis (135m2), verbruiken we nu rond de 350 euro per jaar aan gas. Lastig in te schatten hoeveel dat zal zijn in de nieuwe woning, maar ik gok even uit de losse pols dat dit dankzij de boiler ongeveer gelijk blijft. Misschien een kleine stijging. Terugverdientijd zou dan rond de 11 jaar liggen, wat ik vrij fors vind.

Het verbruik van je nieuwe woning zou bekend moeten zijn.

De Daikin Hybrid is een fantastisch apparaat. Ik had hem voor 6k geïnstalleerd en kreeg nog 2300 SUBSIDIE terug. Dat bedrag zal nu 500 lager zijn.

Ik kreeg full Electric ook niet rond gerekend. Dat kan alleen als je importeert en zelf aansluit en niet teveel power nodig hebt.

De Daikin is 7.5 trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MikeyMan Je hebt dagverbruiken van de afgelopen dagen ? 350 euro aan gas is dat alleen voor verwarmen of incl. SWW en in of exclusief vastrecht ? Met de verstrekte gegevens is het heel erg uit de losse pols, valt er bijna af nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:01:
[...]

Ik draai ook op WAR, en die staat zelfs iets negatief, maar heb niet meer warmte nodig blijkbaar.
+10 staat op 29 >:)
Het scheelt enorm als je 19 graden genoeg vindt of 21.

Hoe warm heb jij het in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knowbody schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:51:
[...]

Het verbruik van je nieuwe woning zou bekend moeten zijn.

De Daikin Hybrid is een fantastisch apparaat. Ik had hem voor 6k geïnstalleerd en kreeg nog 2300 SUBSIDIE terug. Dat bedrag zal nu 500 lager zijn.

Ik kreeg full Electric ook niet rond gerekend. Dat kan alleen als je importeert en zelf aansluit en niet teveel power nodig hebt.

De Daikin is 7.5 trouwens
7,5 is het wp deel toch? Ketel produceert meer dan dat als het nodig is.
Waar heb je besteld? Blijft lastig een goede installateur te vinden.
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:52:
@MikeyMan Je hebt dagverbruiken van de afgelopen dagen ? 350 euro aan gas is dat alleen voor verwarmen of incl. SWW en in of exclusief vastrecht ? Met de verstrekte gegevens is het heel erg uit de losse pols, valt er bijna af nl.
Nee da's het totale gasverbruik aan de hand van m'n jaarafrekening van vorig jaar. Heb totaal 620kuub verbruikt.
Totale afrekening inclusief stroom was 1335 euro. Gasleiding ligt er natuurlijk al.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 04-03-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:54:
[...]

Het scheelt enorm als je 19 graden genoeg vindt of 21.

Hoe warm heb jij het in huis...
Doel is 21,5 en is nu 21,8 dus goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:59:
[...]

7,5 is het wp deel toch? Ketel produceert meer.

[...]

Nee da's het totale gasverbruik aan de hand van m'n jaarafrekening van vorig jaar. Heb totaal 620kuub verbruikt.
Totale afrekening inclusief stroom was 1335 euro. Gasleiding ligt er natuurlijk al.
Zal afhankelijk v.d.gezinssamenstelling ergens tussen de 150-250 voor SWW afgaan waarmee er voor verwarming 370-470 m3 overblijft. Uit de onverantwoorde aanname dat je verbruik gelijke tred houdt met de toename van het aantal m2 zou dat 208/135 = 1.54 * 370 = 570m3 of 1.54 * 470 = 724m3 gas zijn.
Volgens een op de openingspagina genoemde benadering zou dat betekenen een WP capaciteit van:
570 * 8 / 1650 = 2.76kW
724 * 8 / 1650 = 3.51kW
De allerkleinste 5kW warmtepomp zou dat met gemak moeten kunnen.
ALS ALLE AANNAMES KLOPPEN.
Dat het afgiftesysteem daadwerkelijk geschikt is voor LTV/ZLTV.
Goedkoopste oplossing zonder aansluitkosten: Een WP welke na aftrek van subsidie ongeveer 1.000 kost en een 200l WP-boiler na aftrek van subsidie ongeveer 200.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:19:
[...]

Zal afhankelijk v.d.gezinssamenstelling ergens tussen de 150-250 voor SWW afgaan waarmee er voor verwarming 370-470 m3 overblijft. Uit de onverantwoorde aanname dat je verbruik gelijke tred houdt met de toename van het aantal m2 zou dat 208/135 = 1.54 * 370 = 570m3 of 1.54 * 470 = 724m3 gas zijn.
Volgens een op de openingspagina genoemde benadering zou dat betekenen een WP capaciteit van:
570 * 8 / 1650 = 2.76kW
724 * 8 / 1650 = 3.51kW
De allerkleinste 5kW warmtepomp zou dat met gemak moeten kunnen.
ALS ALLE AANNAMES KLOPPEN.
Dat het afgiftesysteem daadwerkelijk geschikt is voor LTV/ZLTV.
Goedkoopste oplossing zonder aansluitkosten: Een WP welke na aftrek van subsidie ongeveer 1.000 kost en een 200l WP-boiler na aftrek van subsidie ongeveer 200.00
Is dat niet een beetje heel erg optimistisch? Als ik uitga van de normale calculaties, zit ik met die 208 meter op 14kw aan verwarmingscapaciteit icm de mechanische ventilatie.

Op basis van https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/ zit ik op 56-70 watt per M2. Ofwel 11,6-14,5 kw.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 04-03-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
@MikeyMan
Ja meestal voldoende power.

Volgens mij kunnen alle installateurs die ook Intergas leveren deze ketel plaatsen, soms moeten ze een beroep doen op een externe F gassen monteur als ze die zelf niet hebben.
Die jongens hebben het druk 😏

En trouwens met 14 kW kun je een villa warmhouden. Jouw 2007 woning heeft genoeg aan 7.5

[ Voor 48% gewijzigd door Knowbody op 04-03-2018 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
MikeyMan schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:17:

Gewoon doen die Daikin. Ben je gelijk klaar met het gas. TVT is leuk maar op huidige regels en prijzen gebaseerd. Ik denk dat het voordeel wel richting elektrisch gaat verschuiven de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:47:
[...]

Is dat niet een beetje heel erg optimistisch? Als ik uitga van de normale calculaties, zit ik met die 208 meter op 14kw aan verwarmingscapaciteit icm de mechanische ventilatie.

Op basis van https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/ zit ik op 56-70 watt per M2.
Je huidige woning 135m2 * 56 W/m2 zou op 7.56kW of 135 * 70 = 9.45kW komen. Alleen staat deze uitkomst op geen enkele manier in relatie met je werkelijke verbruik dat veel en veel lager is.
Ik verbruikte 1650m3 gas in een 120m2 woning uit de jaren 70. Daar heb ik wel dat soort W/m2 nodig, 52W/m2 om precies te zijn, en dat doe ik ook met een 5kW WP en gasloos uiteraard. Volgens warmtepompweetjes zou het bijna het dubbele moeten zijn nl. 95W/m2. Afgelopen weken prima gered met iets meer dan de helft. Voor een 10 jaar oude woning kan dat met nog een stuk minder. Achterhaal het werkelijke verbruik van de vorige eigenaar dan weet je de werkelijkheid, wel nog afhankelijk van hun stookgedrag uiteraard.
Ik kan onmogelijk de kwaliteit van die nieuwe woning beoordelen.
EDIT:
Om een indruk te geven wat een 5kW WP aan warmte kan leveren, de afgelopen maand februari het equivalent van 318m3 gas. En dat in 1 maand i.p.v. op jaarbasis.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2018 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:43
weebl15 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:07:
[...]

Gewoon doen die Daikin. Ben je gelijk klaar met het gas. TVT is leuk maar op huidige regels en prijzen gebaseerd. Ik denk dat het voordeel wel richting elektrisch gaat verschuiven de komende jaren.
Van het gas af scheelt ook weer vastrecht kosten. Terug verdienen is leuk theoretische benadering om jezelf goedkeuring te geven om dit aan te schaffen. Heb je dat nodig?
Gewoon doen.

Als het om het terugverdienen gaat kun je beter op dit moment niets doen. De ketel die erin zit werkt. Pas op het moment dat deze de geest geeft dan kun je en heb je een reden om te investeren.

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en hebben de keus gemaakt om van het gas af te zijn. Woning werd nog met gas geleverd. Kost helaas geld.... Het is maar wat je ervoor over hebt. Geen gas aansluiting voor ons.

Succes met je keuze.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:10:
[...]

Je huidige woning 135m2 * 56 W/m2 zou op 7.56kW of 135 * 70 = 9.45kW komen. Alleen staat deze uitkomst op geen enkele manier in relatie met je werkelijke verbruik dat veel en veel lager is.
Ik verbruikte 1650m3 gas in een 120m2 woning uit de jaren 70. Daar heb ik wel dat soort W/m2 nodig, 52W/m2 om precies te zijn, en dat doe ik ook met een 5kW WP en gasloos uiteraard. Volgens warmtepompweetjes zou het bijna het dubbele moeten zijn nl. 95W/m2. Afgelopen weken prima gered met iets meer dan de helft. Voor een 10 jaar oude woning kan dat met nog een stuk minder. Achterhaal het werkelijke verbruik van de vorige eigenaar dan weet je de werkelijkheid, wel nog afhankelijk van hun stookgedrag uiteraard.
Ik kan onmogelijk de kwaliteit van die nieuwe woning beoordelen.
Eens, lastig inschatten hoeveel het zal zijn. Zal dat nog even aan de makelaar vragen. Werken allebei fulltime, dus verbruik is relatief laag. Sluit niet uit dat de verhouding warmwater/stoken nog wat meer richting warm water gaat.

Heb overigens wel relatief veel dakoppervlak. De verdiepingen lopen telkens redelijk terug in m2's zogezegd. Begane grond ong. 112m2, eerste verdieping ong. 80, tweede verdieping de rest.

Huidige huis is gewoon een vierkante doos.
Wimhaw schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:18:
[...]

Van het gas af scheelt ook weer vastrecht kosten. Terug verdienen is leuk theoretische benadering om jezelf goedkeuring te geven om dit aan te schaffen. Heb je dat nodig?
Gewoon doen.

Als het om het terugverdienen gaat kun je beter op dit moment niets doen. De ketel die erin zit werkt. Pas op het moment dat deze de geest geeft dan kun je en heb je een reden om te investeren.

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en hebben de keus gemaakt om van het gas af te zijn. Woning werd nog met gas geleverd. Kost helaas geld.... Het is maar wat je ervoor over hebt. Geen gas aansluiting voor ons.

Succes met je keuze.
Ketel doet het inderdaad, maar is 11 jaar oud. Zit er dus sowieso aan te komen, en heb nu de mogelijkheid om het mee te financieren.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 04-03-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door MikeyMan op 04-03-2018 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
@Wimhaw Nee joh je moet iets doen voordat je erin woont. Anders is het klooien.

Zo'n ketel zou nog wel 10 jaar volhouden met wat onderhoud. Economisch afgeschreven, technisch niet.

Het is goed plannen te maken.

Ik zou dan bijvoorbeeld overwegen overal, Ook boven, vloerverwarming in te frezen. Dan wordt gasloos makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 4 maart 2018 @ 21:04:
[...]

Doel is 21,5 en is nu 21,8 dus goed.
Perfect voor mekaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knowbody schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:39:

Zo'n ketel zou nog wel 10 jaar volhouden met wat onderhoud. Economisch afgeschreven, technisch niet.

Ik zou dan bijvoorbeeld overwegen overal, Ook boven, vloerverwarming in te frezen. Dan wordt gasloos makkelijker
Nou, ik ga niet gokken op een levensduur van 21 jaar voor een ketel. Richting de 15 jaar lijkt me wel max.

Vloerverwarming op de eerste verdieping gaan we sowieso laten doen.

Woonkamer heeft al vloerverwarming met aanvullend een convectorput. Gezien dat geen porem is, en we de tegelvloer ook niet mooi vinden, staat dat voor volgend jaar op de planning om aan te pakken. En dan dus overal vloerverwarming met 10cm hoh.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 04-03-2018 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Perfect is een groot woord, ik heb dus afgelopen week wel geleerd dat met -9 en wind de vloerverwarming, die aangelegd is als bijverwarming aan de krappe kant word. De wp heeft zat vermogen maar de vloer geeft niet meer af, dus is er een wat hogere temperatuur nodig.
Het kan wel, maar mooier zou meer slang zijn denk ik, of toch die vloer naisoleren en hr++ glas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MikeyMan In de gepubliceerde maandelijkse overzichten, kun je herleiden hoeveel m3 gas de WP van de forum leden vervangen. Diegenen welke het hele jaar meegedaan hebben, dat zijn WPen van 5 en 7.5kW vervingen gemiddeld 1125m3 gas. Waarbij een van de 5kWers 1500m3 gas verving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vwLyRuJTetuDg52aoxmQZYeL/full.png

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2018 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
@Rol-Co ik zou liever investeren in het beperken van de verliezen dan in verbeteren van de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:11:
@MikeyMan In de gepubliceerde maandelijkse overzichten, kun je herleiden hoeveel m3 gas de WP van de forum leden vervangen. Diegenen welke het hele jaar meegedaan hebben, dat zijn WPen van 5 en 7.5kW vervingen gemiddeld 1125m3 gas. Waarbij een van de 5kWers 1500m3 gas verving.
[afbeelding]
Ik vervang 2000 m3 met de 7.5 daikin

Was 2400, nu nog 400, voor tapwater

Oh shit 2x achter elkaar. Excuus

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 04-03-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolands
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12-2023
Ik vind dit een erg interessant topic en heb al veel gelezen.

Vorige week zondag leek het er even op dat mijn reguliere CV ketel het had begeven. Op zich niet zo vreemd met een ketel die er vanaf de bouw in 1996 in zit :-) Toch bleek hij al vrij snel weer te werken, vermoedelijk had het meer met de thermostaat te maken.

Dit alles zet je aan het denken, ik had al min of meer een nieuwe CV ketel gekocht, maar uiteindelijk toch besloten dit maar even te annuleren omdat ik geen overhaaste keuze wil maken waar ik spijt van krijg. (Mocht de ketel het toch begeven, weet ik in het ergste geval welke ik zou willen aanschaffen).

Uiteindelijk zou ik graag van het gas af willen, voor de lange termijn zie ik hier zeker voordelen van in, maar ik wil dit nu niet tegen elke prijs, het moet wel financieel interessant zijn.

Mijn situatie:

- Bouwjaar woning: 1996
- Type woning: 2 onder 1 kap / 2 verdiepingen
- Woonoppervlak: 146 m2
- Gas verbruik: ongeveer 1500m3 per jaar
- Isolatie: Geen aanvullende isolatie
- Type afgifte begane grond: vloerverwarming + reguliere radiatoren / 1e etage: reguliere radiatoren

Ik heb zonnepanelen, maar ik heb geen overschot op jaarbasis.

Nu vraag ik me echter af, wat kan ik het beste doen:

1. Doorsparen voor complete vervanging naar een warmtepomp
2. Kiezen voor een CV ketel die goed uitbreidbaar is met een warmtepomp erbij (en zo ja, welke of maakt dit niet uit)
3. Nog niet over nadenken en gewoon een CV kiezen

Andere combinaties of tips zijn uiteraard ook welkom, gaat me vooral om de vraag of ik het uit budgettair oogpunt gefaseerd kan aanpakken. Ik heb wel wat geld beschikbaar, meer dan me anders een CV zou kosten, maar ik verwacht niet genoeg voor een compleet systeem. Ik weet dat een "goedkope" lening mogelijk is, maar zie daar niet echt een voordeel van in.

Graag jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rolands Als je vanaf hier MikeyMan in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" leest en mijn commentaren daarop kom je denk ik een heel eind. Van die 1500m3 hoeveel daar van is puur voor verwarmen en welk deel voor SWW ? Dat is afhankelijk van gezinssituatie en stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolands
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12-2023
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 00:06:
@rolands Als je vanaf hier MikeyMan in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" leest en mijn commentaren daarop kom je denk ik een heel eind. Van die 1500m3 hoeveel daar van is puur voor verwarmen en welk deel voor SWW ? Dat is afhankelijk van gezinssituatie en stookgedrag.
Bedankt voor je reactie. Ik heb het nog een keer gelezen en zal morgen na de koffie er nog eens doorheen gaan :-) Ik begrijp hieruit dat een hybryde systeem interessant kan zijn.

De exacte verhouding van het verbruik weet ik niet, maar ik verwacht dat een groot deel voor verwarmen is. We verbruikten met z'n 2en ongeveer 1000m3 en waren erg zuinig met warm water en verwarming. Nu met kinderen is het toch anders, en ik verwacht dus dit jaar op 1500m3 uit te komen, met name door meer verwarmen van het hele huis.

Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rolands schreef op maandag 5 maart 2018 @ 00:23:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb het nog een keer gelezen en zal morgen na de koffie er nog eens doorheen gaan :-) Ik begrijp hieruit dat een hybryde systeem interessant kan zijn.

De exacte verhouding van het verbruik weet ik niet, maar ik verwacht dat een groot deel voor verwarmen is. We verbruikten met z'n 2en ongeveer 1000m3 en waren erg zuinig met warm water en verwarming. Nu met kinderen is het toch anders, en ik verwacht dus dit jaar op 1500m3 uit te komen, met name door meer verwarmen van het hele huis.

Nogmaals bedankt.
Hybride in de zin van een WP met voor SWW een WP-boiler, zonder gas.
Heel kort / iets te kort wellicht door de bocht kost 1500m3 gas incl. vastrecht vervangen door 3000kWh extra electra voor een WP 478.00 per jaar minder. Voor SWW verbruik is de omrekeningsfactor 1m3=2kWh ongunstiger daar moet je met ongeveer 1m3=2,5-2,9kWh rekenen. Je hebt dan dus wat meer kWh's nodig die uiteraard geld kosten en het voordeel wordt dan wat minder.
Ik vergelijk dan op gaslicht.com
3000kWh + 1500m3 gas
met
6000kWh zonder gas.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2018 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Knowbody schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:16:
@Rol-Co ik zou liever investeren in het beperken van de verliezen dan in verbeteren van de verwarming.
Ik ook. Reserveer nu een plek voor je WP, verbeter waar mogelijk de isolatie, en luchtdichtheid van de woning en verbeter de efficiëntie van je warmteafgifte (LVT). Bepaal over 2 jaar aan de hand van je daadwerkelijke gasverbruik wat voor warmtepomp je nodig hebt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
Joris748 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 07:14:
[...]

Ik ook. Reserveer nu een plek voor je WP, verbeter waar mogelijk de isolatie, en luchtdichtheid van de woning en verbeter de efficiëntie van je warmteafgifte (LVT). Bepaal over 2 jaar aan de hand van je daadwerkelijke gasverbruik wat voor warmtepomp je nodig hebt.
Pas wel op dat je niet naast subsidie grijpt als je het traject over meerdere jaren uit wil strijken. Dan krijg je weer een aardig andere rekensom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:43
Knowbody schreef op zondag 4 maart 2018 @ 22:39:

Helemaal mee eens Knowbody :)

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Noord27 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 07:31:
[...]

Pas wel op dat je niet naast subsidie grijpt als je het traject over meerdere jaren uit wil strijken. Dan krijg je weer een aardig andere rekensom.
Doelstelling van de regering is gasloos, zou me daarom niet al te druk maken over subsidies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
Joris748 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:16:
[...]

Doelstelling van de regering is gasloos, zou me daarom niet al te druk maken over subsidies.
Mijn ervaring is dat de regering er maar erg weinig zicht op heeft.

- Subsidies veranderen per half jaar.
- Salderingsregeling wordt opeens terug gedraaid van tot 2023 naar tot 2020.
- Subsidies op pelletkachels, terwijl men houtstoken wil gaan aanpakken. Pellets zijn ook gewoon van hout.

Geen garanties voor de toekomst als het op 'groen verwarmen' aan komt vanuit de overheid. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:53

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

k heb een probleem met het instellen van de Elga in combinatie met de CV-ketel.
Met als gevolg dat de CV-ketel veel te vaak wordt bijgeschakeld.
Jammer van mijn overmaat aan elektrische energie!

Ik gebruik op de standaard thermostaat de weersafhankelijke regeling.
parameters installateursmenu ingesteld (P29-30-31)
De stooklijn P30=12, ruimtetemperatuurcompensatie P31=1. Programma wil nu 19 graden, actuele temperatuur 18,5C.

Wat ik nu zie is dat de Elga op 50% (P21) draait, Ta (P17=27) ligt ver onder de gevraagde Ta (P20=36)
en na een tijdje gaat de CV bij :-(

Nu zijn er veel parameters voor het instellen van de Elga-stooklijn met WAR.
Dipswitch A1 en A3
De Honeywell stooklijn (P30)
P75-P76 in Elga-ketel-menu

Dus ik ben de weg kwijt %-)

Iemand tips?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Even terugkomend op mijn dakterras/gekoelde plafond probleem. Ik heb ondertussen de grindtegels (laten) vervangen door rubberen tegels van 3,5cm dik. Dit heeft wel enigszins geholpen. Het dak is nog steeds koud, maar scheelt al wat in koudestraling.

Wat een mooie bijkomstigheid is, is dat het geluid van de warmtepomp verder is gedempt. Zeker tijdens de koude dagen van de afgelopen week heeft dat effect gehad.

Bij het vervangen van de tegels bleek dat het dak bevroren was. Condenswater van de defrosts zijn op en onder de tegels bevoreren nog voordat deze de afwatering bereikt blijkbaar waardoor er een kleine laag ijs vormde (en de tegels ook aan elkaar vroor).

Ik ga nog een laag XPS-platen onder de rubberen tegels plaatsen later. Dit kan ik zelf wel doen. Ik moet wel even goed kijken hoeveel hoogte ik tot mijn beschikking heb mbt de warmtepompleidingen (ook de reden waarom ik voor 3,5cm tegels had gekozen ipv 5. Scheelt weer 2cm dat ik aan xps kan doen). 10cm lukt niet meer waarschijnlijk.

Ik moet wel wat verzinnen voor de afwatering. Hoewel ik een afvoerslang heb, druppelt er toch meer water langs de randen van de warmtepomp welke op z'n beurt ook gaat bevriezen...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
@rolands voor jouw situatie kan ik de Daikin Hybrid van harte aanbevelen.

Ik zeg dat omdat de komende 10 jaar de wijken nog zeker gas zullen hebben. Ik denk ook nog wel langer dan dat, gezien je bouwjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 09:27
In mijn speurtocht naar een passende lucht/water warmtepomp zijn er 2 installateurs geweest om de huidige situatie te bekijken. Er hangt nu een Intergas CV die 3 zones middels kleppen voorziet van warm water (beneden, boven, schuur). De 3 zones zijn voorzien van een aan/uit thermostaat. Het gaat om een rijtjeswoning uit oktober 2012, waarbij de vorige bewoners een verbruik hadden van 1450m3 per jaar (gemiddelde over 5 jaar).

Het gedrag van het huidige systeem is verre van optimaal (plaatje is eventueel beschikbaar). Omdat er een overstap plaats gaat vinden van 100% gas naar warmtepomp (eerste is idee hybride, mocht er in budget toch nog ruimte zitten dan full electric) wil ik het systeem beter laten werken/gedragen. Daarom heb ik aan de monteurs gevraagd of de 3 zones in samenwerking met een warmtepomp modulerend aangestuurd kunnen worden. Blijkbaar is het niet een makkelijke vraag, omdat ze hierop geen direct antwoord konden geven. Installateur 1 plaatste de opmerking “aan/uit vs. modulerend maakt niets uit” en installateur 2 zou in overleg gaan mijn zijn personeel.

Ondertussen ben ik opzoek gegaan naar info. Mocht de keuze vallen op een ELGA, dan zou ik het kunnen oplossen dmv een Honeywell hce20, of 80. Ook kwam ik Fujitsu domuz tegen, al weet ik niet of dit modulerend is.
Hebben jullie tips/ideeën hoe dit aan te pakken, of eventueel tips voor een goede installateur in de omgeving van Den Bosch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kikkeraap zover ik weet bestaan er geen "modulerende thermostaten" voor warmtepompen.
Wel is de buitenunit zelf een inverter, deze moduleert dus wel tussen minimaal en maximaal vermogen.

Welk afgiftesysteem heb je :?

Snel gerekend (De koevlaas formule) heb je alleen voor CV een 7.x, dus 8KW WP nodig

Dat is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht en gebaseerd op LTV .

Wat je nodig hebt is een warmtepomp met een buffervat en een secundaire pomp welke werkt op proportionele druk. Als er groepen open of dicht gaan dan blijft het debiet over de groepen hetzelfde.

Wat is de definitie van "het huidige systeem werkt verre van optimaal" :? Wat werkt er niet :?

Zelf gebruik ik naregeling van Danfoss en dit werkt vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 09:27
Grolsch schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:29:
@kikkeraap
Welk afgiftesysteem heb je :?

Snel gerekend (De koevlaas formule) heb je alleen voor CV een 7.x, dus 8KW WP nodig

Dat is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht en gebaseerd op LTV .

Wat je nodig hebt is een warmtepomp met een buffervat en een secundaire pomp welke werkt op proportionele druk. Als er groepen open of dicht gaan dan blijft het debiet over de groepen hetzelfde.

Wat is de definitie van "het huidige systeem werkt verre van optimaal" :? Wat werkt er niet :?

Zelf gebruik ik naregeling van Danfoss en dit werkt vlekkeloos.
Het afgifte systeem bestaat uit:
Zone 1: beneden, vloerverwarming met verdeler en pomp
Zone 2: badkamer met vloverwarming met verdeler en pomp. Slaapkamers met radiatoren
Zone 3: schuur, vloerverwarming met verdeler en pomp

Om idee te krijgen hoe de huidige installatie het doet, hier een snapshot. Na mijn idee teveel pieken en dalen. Je hoort een kleppendans, om de paar minuten gebeurd er wel iets in het CV hok. Ook staat de ketel regelmatig op stand "warmte wisselaar op temperatuur bereikt = servicecode 1".

@Grolsch, hoe ziet je naregeling van Danfoss eruit?

[ Voor 18% gewijzigd door kikkeraap op 05-03-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
rolands schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:48:
Vorige week zondag leek het er even op dat mijn reguliere CV ketel het had begeven. Op zich niet zo vreemd met een ketel die er vanaf de bouw in 1996 in zit :-) Toch bleek hij al vrij snel weer te werken, vermoedelijk had het meer met de thermostaat te maken.
....
Nu vraag ik me echter af, wat kan ik het beste doen:
1. Doorsparen voor complete vervanging naar een warmtepomp
2. Kiezen voor een CV ketel die goed uitbreidbaar is met een warmtepomp erbij (en zo ja, welke of maakt dit niet uit)
3. Nog niet over nadenken en gewoon een CV kiezen
Andere combinaties of tips zijn uiteraard ook welkom, gaat me vooral om de vraag of ik het uit budgettair oogpunt gefaseerd kan aanpakken. Ik heb wel wat geld beschikbaar, meer dan me anders een CV zou kosten, maar ik verwacht niet genoeg voor een compleet systeem. Ik weet dat een "goedkope" lening mogelijk is, maar zie daar niet echt een voordeel van in.
Lastig als je het financiele deel als serieuze bottleneck ervaart. Dan kom je al gauw op oplossingen om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, wat in de praktijk vaak uitmondt in voor een kwartje op de laatste rang...

Zo lang als jij met een CV ketel doet, betekent het dat je, voordat die nieuwe weer afgeschreven is, mogelijk nog tot 2040 gas blijft verstoken voor je verwarming. Waarschijnlijk ook niet zo'n aantrekkelijk perspectief, ook financieel niet met steeds hogere gasprijzen in het verschiet. Het zou toch veel bevredigender zijn om nu een paar duizend euro extra te mobiliseren en het meteen goed te doen. Je verdient het weer terug.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
@kikkeraap ik vind het een hoog verbruik voor een jonge rijtjeswoning!

Omdat je overal VV hebt zeg ik 5 kW warmtepomp erin, zones eruit.

Evohome knoppen op de verdelers

Edit je ketel levert veel te veel vermogen en wellicht zelfs een te hoge temperatuur.
Een warmtepomp berekenen op basis van een niet representatief verbruik is geen goed idee.
Een rijtjeswoning van 6 jaar jong kan zat warm gehouden worden met een 5 kW WP!

Overal verwarmen lijkt me efficiënter dan zones.

[ Voor 46% gewijzigd door Knowbody op 05-03-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knowbody schreef op zondag 4 maart 2018 @ 23:18:
[...]

Ik vervang 2000 m3 met de 7.5 daikin

Was 2400, nu nog 400, voor tapwater

Oh shit 2x achter elkaar. Excuus
Wat een verbruiken joh! Denk dat ik dan inderdaad met een stuk minder af kan. Ik zit de afgelopen jaren tussen de 580 en 620 m3 gas.
Elektra al rond de 5000 kwh.

Zou dus wellicht voldoende hebben aan 5kw warmtepomp met boiler. 3kw zou misschien al voldoen. 180-300 liter boiler erbij oid. Onbekende blijkt dan wel het verbruik van de Nieuwe woning. Gezien we met zijn tweeën zijn en beiden fulltime werken wel lastig inschatten.

Zal wel zoveel mogelijk zonnepanelen moeten plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 05-03-2018 10:16 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.