Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.906 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
aartw99 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:44:
k heb een probleem met het instellen van de Elga in combinatie met de CV-ketel.
Met als gevolg dat de CV-ketel veel te vaak wordt bijgeschakeld.
Jammer van mijn overmaat aan elektrische energie!

Ik gebruik op de standaard thermostaat de weersafhankelijke regeling.
parameters installateursmenu ingesteld (P29-30-31)
De stooklijn P30=12, ruimtetemperatuurcompensatie P31=1. Programma wil nu 19 graden, actuele temperatuur 18,5C.

Wat ik nu zie is dat de Elga op 50% (P21) draait, Ta (P17=27) ligt ver onder de gevraagde Ta (P20=36)
en na een tijdje gaat de CV bij :-(

Nu zijn er veel parameters voor het instellen van de Elga-stooklijn met WAR.
Dipswitch A1 en A3
De Honeywell stooklijn (P30)
P75-P76 in Elga-ketel-menu

Dus ik ben de weg kwijt %-)

Iemand tips?
@aartw99
welke firmware versie draait er op je Elga?
mogelijk heb jij ook last van #elgahybernation, staat al wel het een en ander over beschreven op het forum.
De Elga even een paar minuten uitzetten helpt in dat geval.
Eerst thermostaat lager zetten zodat de Elga circa een minuut niet meer loopt.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

@avandermeulen
avandermeulen schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:11:
[...]

@aartw99
mogelijk heb jij ook last van #elgahybernation, staat al wel het een en ander over beschreven op het forum.
1.6.0 is de firmware. Ik had de wachttijd hibernation ook al omhoog gezet (P77 > 15 uur).
Moet genoeg zijn de thermostaat gaat naar 18C om 22.00 en om 08.00 weer omhoog.

De reset die je voorstelt inderdaad uitgevoerd maar geen verschil opgenomen vermogen nu 350 Watt terwijl de kamertemperatuur onder de gevraagde temperatuur staat en ook Ta (24C) veel lager dan gevraagd (P20=36C)

Geen idee aan welke parameter ik moet/kan draaien

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kikkeraap schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:35:
[...]

Het afgifte systeem bestaat uit:
Zone 1: beneden, vloerverwarming met verdeler en pomp
Zone 2: badkamer met vloverwarming met verdeler en pomp. Slaapkamers met radiatoren
Zone 3: schuur, vloerverwarming met verdeler en pomp

Om idee te krijgen hoe de huidige installatie het doet, hier een snapshot. Na mijn idee teveel pieken en dalen. Je hoort een kleppendans, om de paar minuten gebeurd er wel iets in het CV hok. Ook staat de ketel regelmatig op stand "warmte wisselaar op temperatuur bereikt = servicecode 1".

@Grolsch, hoe ziet je naregeling van Danfoss eruit?
Aangezien je v.v. verdelers hebt met pomp neem ik aan dat dit open verdelers zijn met een meng gedeelte :? Niet echt ideaal voor een WP maar moet wel werken volgens mij, maar daar kunnen anderen je meer over vertellen.

Ik gebruik het draadloze Danfoss CF2+ systeem, zie onderstaande link.

http://klimaatregeling.danfoss.nl/xxTypex/294373.html

Wat je grafiekje betreft denk ik net zoals @Knowbody aangeeft dat je ketel veel te veel vermogen levert. Ta naar beneden en vermogen beperken waar mogelijk.

@Knowbody hij gebruikt wel radiatoren, dus je opmerking m.b.t. alleen vloerverwarming klopt niet.

Zelf zou ik gezien je gasverbruik wel denken aan een 8KW WP die dit vermogen ook levert bij -10 en lekker ver terug kan moduleren.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Hoe werkt dat eigenlijk als je een warmtepomp aansluit op een ouderwetse verdeler met pomp. De pomp op de mengverdeler bepaalt dan toch het aantal liters/uur (en dat stel je éénmaal in toch), terwijl de warmtepomp zelf daar hele andere ideëen over heeft en constant varieert.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 09:27
Hier vind je een foto van een van de verdelers. De andere 2 verdelers zijn soortgelijk. Wat kan ik het beste aan de vloerverwarmingverdelers doen? Zo laten, of andere verdelers plaatsen? Evohome (of zwave) thermostaatknoppen op de radiatoren?

De CV ketel heb ik al naar beneden geschroefd. Ta staat nu op 45°C en het maximaal vermogen van 70 naar 45% (alleen deze actie vind je nog niet terug in het geposte plaatje, maar wel soort gelijk gedrag).

[ Voor 4% gewijzigd door kikkeraap op 05-03-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
aartw99 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:23:
@avandermeulen

[...]

1.6.0 is de firmware. Ik had de wachttijd hibernation ook al omhoog gezet (P77 > 15 uur).
Moet genoeg zijn de thermostaat gaat naar 18C om 22.00 en om 08.00 weer omhoog.

De reset die je voorstelt inderdaad uitgevoerd maar geen verschil opgenomen vermogen nu 350 Watt terwijl de kamertemperatuur onder de gevraagde temperatuur staat en ook Ta (24C) veel lager dan gevraagd (P20=36C)

Geen idee aan welke parameter ik moet/kan draaien
@aartw99
P77 is een parameter waarmee je instelt wanneer de Elga in diepe rust gaat, dat is iets anders dan met het verschijnsel #Elgahybernation wordt bedoelt, kijk maar eens in het forum.
Zelf heb ik de reset ook wel eens meerdere keren citeren moeten uit voeren om de Elga weer goed aan de gang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij slaat hier de ochtendrun al over omdat het warm genoeg is in de woonkamer door de zon. :) Stookseizoen is hier grotendeels over zolang het een beetje zonnig blijft, af en toe een korte run om voor de avond de boel op even temperatuur te krijgen/houden en that's it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 12:43
kikkeraap schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:20:
In mijn speurtocht naar een passende lucht/water warmtepomp zijn er 2 installateurs geweest om de huidige situatie te bekijken. Er hangt nu een Intergas CV die 3 zones middels kleppen voorziet van warm water (beneden, boven, schuur). De 3 zones zijn voorzien van een aan/uit thermostaat. Het gaat om een rijtjeswoning uit oktober 2012, waarbij de vorige bewoners een verbruik hadden van 1450m3 per jaar (gemiddelde over 5 jaar).

Het gedrag van het huidige systeem is verre van optimaal (plaatje is eventueel beschikbaar). Omdat er een overstap plaats gaat vinden van 100% gas naar warmtepomp (eerste is idee hybride, mocht er in budget toch nog ruimte zitten dan full electric) wil ik het systeem beter laten werken/gedragen. Daarom heb ik aan de monteurs gevraagd of de 3 zones in samenwerking met een warmtepomp modulerend aangestuurd kunnen worden. Blijkbaar is het niet een makkelijke vraag, omdat ze hierop geen direct antwoord konden geven. Installateur 1 plaatste de opmerking “aan/uit vs. modulerend maakt niets uit” en installateur 2 zou in overleg gaan mijn zijn personeel.

Ondertussen ben ik opzoek gegaan naar info. Mocht de keuze vallen op een ELGA, dan zou ik het kunnen oplossen dmv een Honeywell hce20, of 80. Ook kwam ik Fujitsu domuz tegen, al weet ik niet of dit modulerend is.
Hebben jullie tips/ideeën hoe dit aan te pakken, of eventueel tips voor een goede installateur in de omgeving van Den Bosch?
Als je volledig van het gas af gaat is de Elga niet de juiste keuze. Dit is er WP voor icm met een CV.
Techneco heeft de Loria hiervoor op de markt gebracht. Ook andere leveranciers zijn er, zoals Panasonic, Fujitsu, Daikin, Nibe, Danfoss en vele andere merken, die dit forum de revue hebben gepasseerd.

Let wel even op op je drie verdeelblokken. Deze zijn geschikt voor gas dat betekent dat je zeer waarschijnlijk moet vervangen voor WP types of aanpassen als het mogelijk is.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:25
Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:41:
@DopjeD Om er iets meer over te kunnen zeggen en dan met name hoe je gas-CV presteert over een langere periode, heb je de gegevens van enkele stookseizoenen met bijbehorende buitenT's nodig. Om een idee te krijgen of de moment-opname wel/niet/enigszins representatief is.
Als een grotere WP tot hetzelfde niveau, in absolute zin, kan terugmoduleren als die je op het oog hebt lijkt de keuze vooralsnog niet zo moeilijk.
Langere periode wordt lastig, heb het huis 1 jaar geleden gekocht en eerste 7 maanden alleen maar verbouwd :)
Heb de Nefit verificatie gevraagd om zeker te stellen dat de 17kW evenver terug kan als de 13kW. 17 heeft als bijkomend voordeel ook dat SWW vat eerder op temperatuur is.
Knowbody schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:57:
[...]

Ik betwijfel of een HR op 35gr de 9.7 kWh haalt

Ik denk dat het wat lager uitvalt.
Dit is interessant, doet me denken aan de tabellen die @Grolsch af en toe tevoorschijn tovert. Wat bedoel je met HR trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DopjeD schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:17:
[...]

Langere periode wordt lastig, heb het huis 1 jaar geleden gekocht en eerste 7 maanden alleen maar verbouwd :)
Maar je hebt dan wel de gegevens van het huidige stookseizoen, dat is in wezen wat ik bedoel met langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zie e.e.a. staan over een pomp icm vloerverwarming.
Ben nu offertes aan het opvragen, en krijg bijvoorbeeld onderstaande regel aangeboden:

9 groeps regelunit , voorzien van een energiezuinige Grundfos Alpha 2 L Pomp , Label A .

Kan ik er gewoon vanuit gaan dat dit goed gaat? Of is er een andere pomp nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:19:
Ik zie e.e.a. staan over een pomp icm vloerverwarming.
Ben nu offertes aan het opvragen, en krijg bijvoorbeeld onderstaande regel aangeboden:

9 groeps regelunit , voorzien van een energiezuinige Grundfos Alpha 2 L Pomp , Label A .

Kan ik er gewoon vanuit gaan dat dit goed gaat? Of is er een andere pomp nodig?
Als je geen buffervat hebt, in de meeste gevallen overbodig, heb je geen verdeler met een pomp nodig. Alleen voor Gas-CV installaties is dat nodig. Voor een WP heb je een gesloten verdeler nodig zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:33:
[...]

Als je geen buffervat hebt, in de meeste gevallen overbodig, heb je geen verdeler met een pomp nodig. Alleen voor Gas-CV installaties is dat nodig. Voor een WP heb je een gesloten verdeler nodig zonder pomp.
Ok, thanks.

Stel dat ik de Warmtepomp nog even uitstel, dan heb ik volgens mij die pomp wel nodig toch? Met mn huidige cv ketel...

Kan dit in de toekomst dan nog kwaad om die pomp ertussen te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:43:
[...]

Ok, thanks.

Stel dat ik de Warmtepomp nog even uitstel, dan heb ik volgens mij die pomp wel nodig toch? Met mn huidige cv ketel...

Kan dit in de toekomst dan nog kwaad om die pomp ertussen te hebben?
Een open, zoals aangeboden, is wat anders dan gesloten. Voor je huidige CV-ketel heb je de open met pomp nodig. Bij aanschaf WP heb je in principe dan weer een nieuwe nodig, niet echt aantrekkelijk voor een 'tijdelijke' oplossing lijkt me.
EDIT:
Daarnaast is zo'n verdeler met pomp uiteraard kostbaarder en verbruikt energie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:06:
Maar je hebt dan wel de gegevens van het huidige stookseizoen, dat is in wezen wat ik bedoel met langere periode.
Klopt, die zijn beschikbaar en wel als volgt (getallen in m3):
sep 20
okt 221
nov 426
dec 560
jan 520
feb 542

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:53:
[...]

Een open, zoals aangeboden, is wat anders dan gesloten. Voor je huidige CV-ketel heb je de open met pomp nodig. Bij aanschaf WP heb je in principe dan weer een nieuwe nodig, niet echt aantrekkelijk voor een 'tijdelijke' oplossing lijkt me.
EDIT:
Daarnaast is zo'n verdeler met pomp uiteraard kostbaarder en verbruikt energie.
Dus; zou er een alternatief zijn om nog een jaartje met een normale CV ketel door te draaien met een ander soort pomp/verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MikeyMan Daar overvraag je mij, wellicht dat anderen een oplossing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DopjeD schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:54:
[...]

Klopt, die zijn beschikbaar en wel als volgt (getallen in m3):
sep 20
okt 221
nov 426
dec 560
jan 520
feb 542
Je hebt een 'uitdagend' verbruik over de maanden, uitdagend in de zin van 'wat is hier de logica'. Nov-Jan consistent t.o.v. elkaar. Februari aanmerkelijk kouder en de installatie wordt efficienter ?!?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/42IvCHcOjD33PSyYOxOb5paj/full.png
EDIT:
Dit zijn de graaddagen van weerstation De Bilt, wellicht dat daar in ieder geval een deel van de verklaring in zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2018 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:44
MikeyMan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:05:
[...]

Wat een verbruiken joh! Denk dat ik dan inderdaad met een stuk minder af kan. Ik zit de afgelopen jaren tussen de 580 en 620 m3 gas.
Elektra al rond de 5000 kwh.

Zou dus wellicht voldoende hebben aan 5kw warmtepomp met boiler. 3kw zou misschien al voldoen. 180-300 liter boiler erbij oid. Onbekende blijkt dan wel het verbruik van de Nieuwe woning. Gezien we met zijn tweeën zijn en beiden fulltime werken wel lastig inschatten.

Zal wel zoveel mogelijk zonnepanelen moeten plaatsen.
Waarschijnlijk haal je je lage gasverbruik doordat je selectief stookt. Dat wordt vanwege traagheid met een warmtepomp een ander verhaal. Besparen wordt lastig.
Als je met een WP selectief (dus niet continue) gaat verwarmen heb je wel wat extra vermogen nodig.

Stook je weinig dan zou ik eerder gaan voor airco's, daar kun je ook zuinig mee verwarmen en de investering is laag. Zit geen subsidie op.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:11:
Je hebt een 'uitdagend' verbruik over de maanden, uitdagend in de zin van 'wat is hier de logica'. Nov-Jan consistent t.o.v. elkaar. Februari aanmerkelijk kouder en de installatie wordt efficienter ?!?!
[afbeelding]
EDIT:
Dit zijn de graaddagen van weerstation De Bilt, wellicht dat daar in ieder geval een deel van de verklaring in zit.
Uitdagingen, daar leven we van toch? :)
Deze kan ik wel goed verklaren, februari een week op skivakantie geweest en de TA van de vloerverwarming flink naar beneden gezet.
EDIT: Ik woon in Brabant, daar hebben we in februari in ieder geval naast kou ook veel zon gehad. Mijn woonkamer ligt op zuiden met veel glas, dus je merkt dat dat helpt in de opwarming

Is er op een of andere manier een mooie formule om van de m3 per graadddag (die 1,2 is redelijk stabiel als we feb wat opplussen) naar 'hoe groot moet mijn warmtepomp worden' te gaan?

[ Voor 9% gewijzigd door DopjeD op 05-03-2018 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Knowbody Is een L/L zonder subsidie financieel aantrekkelijker dan een value for money L/W versie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DopjeD schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:19:
[...]

Uitdagingen, daar leven we van toch? :)
Deze kan ik wel goed verklaren, februari een week op skivakantie geweest en de TA van de vloerverwarming flink naar beneden gezet.
EDIT: Ik woon in Brabant, daar hebben we in februari in ieder geval naast kou ook veel zon gehad. Mijn woonkamer ligt op zuiden met veel glas, dus je merkt dat dat helpt in de opwarming

Is er op een of andere manier een mooie formule om van de m3 per graadddag (die 1,2 is redelijk stabiel als we feb wat opplussen) naar 'hoe groot moet mijn warmtepomp worden' te gaan?
Aha, kleine verzameling van BigData verraadt al dat je 25% v.d. tijd aanmerkelijk minder gestookt hebt i.v.m. vakantie.
Als we 1.27m3/gd, februari verbruik met 25% verhoogd, als uitgangspunt nemen en de gemiddelde maandtemperatuur 0.7C. Standaard wordt op mindergas.nl er van uitgegaan dat je begint te stoken op 18C. Naar -10C heb je dan 28C te overbruggen. 28 * 1.27 = 35.56m3 over een periode van 24h is 1.48m3/h. Een m3 gas verbranden levert 8kWh aan warmte * 1.48 = 11.85kW benodigd. Een 12 - 16 kW variant is wat je dan nodig zou zijn voor verwarmen. SWW hebben we het niet over gehad, zat dat er wel of niet in, het zal er wel inzitten, dat dien je er 'uit te halen' om exact het deel voor verwarmen te bepalen. SWW produceren is vanwege de hogere temperaturen minder efficient als 'gewoon' verwarmen.
Let wel dat de WP dat berekende vermogen bij -10C moet kunnen leveren, over het algemeen is de productie bij -10C lager dan je volgens de algemeen opgegeven vermogens zou verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2018 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Dank voor je uitzoekwerk!
SWW zit er idd in, dat is ongeveer 20m3 per maand heb ik gezien.
De berekeningen die we nu doen gaan wel uit van de -10. Dat is voor mijn gevoel wel koud gerekend. Ik snap dat dat vanuit de theorie moet, maar zoveel dagen achtereen -10 zie ik niet zo snel gebeuren. En in dat gevoel kan de elektrische bijverwarmer van 9kW die in de warmtepomp zit toch ook mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DopjeD schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:48:
[...]

Dank voor je uitzoekwerk!
SWW zit er idd in, dat is ongeveer 20m3 per maand heb ik gezien.
De berekeningen die we nu doen gaan wel uit van de -10. Dat is voor mijn gevoel wel koud gerekend. Ik snap dat dat vanuit de theorie moet, maar zoveel dagen achtereen -10 zie ik niet zo snel gebeuren. En in dat gevoel kan de elektrische bijverwarmer van 9kW die in de warmtepomp zit toch ook mee doen?
Jij redeneert meer zoals ik ook redeneer, die < -7C komen bijna niet voor, als ik dan een 'voorziening' heb om die paar dagen dat 'mogelijke' te kort op te vangen vind ik het prima. Als vergelijk, jij verstookte in de opgegeven maanden 2424m3, incl. de februari correctie, en ik verstookte 1122m3 / equivalent, t.w. 2244kWh en ik doe dat met een 5kWer. 1122 t.o.v. 2424-(6*20)=2304.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knowbody schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:14:
[...]

Waarschijnlijk haal je je lage gasverbruik doordat je selectief stookt. Dat wordt vanwege traagheid met een warmtepomp een ander verhaal. Besparen wordt lastig.
Als je met een WP selectief (dus niet continue) gaat verwarmen heb je wel wat extra vermogen nodig.

Stook je weinig dan zou ik eerder gaan voor airco's, daar kun je ook zuinig mee verwarmen en de investering is laag. Zit geen subsidie op.
Vind airco's echt ondingen. Leuk voor een paar dagen per jaar, maar ik heb echt een hekel aan die herrie. Nog los van het feit dat het me oncomfortabele warmte lijkt.

Overigens net gebeld met een installateur van vloerverwarmingen. Ze geven aan dat een verdeler voor een warmtepomp 250 euro meer kost dan eentje zonder... Hoe dan? Geen pomp meer maar wel extra betalen? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Noord27 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 08:27:
[...]

Mijn ervaring is dat de regering er maar erg weinig zicht op heeft.

- Subsidies veranderen per half jaar.
- Salderingsregeling wordt opeens terug gedraaid van tot 2023 naar tot 2020.
- Subsidies op pelletkachels, terwijl men houtstoken wil gaan aanpakken. Pellets zijn ook gewoon van hout.

Geen garanties voor de toekomst als het op 'groen verwarmen' aan komt vanuit de overheid. :|
Klopt Die Rutte blijft lachen en erger LIEGEN...
Zie de ministers die moet opstappen en hij als een paling de dans telkens ontspringt.
En o wat heeft het goed voor met alles en iedereen..
Niets tegen de VVD maar die Rutte...

Edtit niet per half jaar, laatst zelfs per 3 maanden!!!
Vizieloze shit daar in Den Haag...

Maar wat is een paar honderd meer of minder?
JE spaarrekening kost je geld, inflatie en je spaargeld, bedankt zegt de bank..[ze beleggen met toch iets meer rendement.. ].
Dus beter in een WP en dan jaarlijks lagere lasten, waar je wat mee kunt doen..
Wat is TVT??? Doe je dat ook bij.....

Dus gaan met die banananana
iets meer geld is een jaartje tvt maar wel iets aparts in je huis!!!

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
kikkeraap schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:45:
Hier vind je een foto van een van de verdelers. De andere 2 verdelers zijn soortgelijk. Wat kan ik het beste aan de vloerverwarmingverdelers doen? Zo laten, of andere verdelers plaatsen? Evohome (of zwave) thermostaatknoppen op de radiatoren?

De CV ketel heb ik al naar beneden geschroefd. Ta staat nu op 45°C en het maximaal vermogen van 70 naar 45% (alleen deze actie vind je nog niet terug in het geposte plaatje, maar wel soort gelijk gedrag).
Laat je niet wijsmaken dat pomploze verdelers resulteren in een beter rendement voor de WP.
Of er nou gemengd wordt of niet dezelfde energie gaat over de verwarmingslussen.

Wat wel zo is :
De pomp vd verdeler verbruikt stroom
De pomp zou je kunnen horen
Heb je die pomp niet dan heb je een pomp nodig na het buffervat.
Neem je een gelijkstroom pomp (zuiniger) dan heb je ook een strainer nodig

Zelf heb ik ook 2 verdelers, beide met pomp, misschien pas ik het ooit nog aan.
Dan moet je zeker weten dat er nooit heet water de vloer in kan stromen. Je doet dan een beroep op de beveiliging. Met hybrid moet je daar rekening mee houden, met WP only zit de maximale temp begrensd in de techniek, wel als setpoint.

Verder als er pompschakelaars zijn, die de pomp aansturen middels een voeler op de aanvoer : deze moeten dan wel reageren bij lage Ta. Je kunt ze in het stookseizoen eventueel overslaan en niet gebruiken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
psy schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:32:
Hoe werkt dat eigenlijk als je een warmtepomp aansluit op een ouderwetse verdeler met pomp. De pomp op de mengverdeler bepaalt dan toch het aantal liters/uur (en dat stel je éénmaal in toch), terwijl de warmtepomp zelf daar hele andere ideëen over heeft en constant varieert.
Dat kan prima werken.

Zet de verdeler pomp op de hoogste stand, wegens lage temp wil je de energie die wordt aangeboden wel inpikken.
En anders worden de grootste / verste groepen niet warm genoeg.

Mocht er een instelbaar ventiel opzitten waarmee de mixverhouding kan worden ingesteld, moet je uitkijken dat de verdeler niet te actief is, de pomp gaat dan zuigen, de overige afgiftesystemen (radiatoren) krijgen dan te weinig flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 16:21:
@Knowbody Is een L/L zonder subsidie financieel aantrekkelijker dan een value for money L/W versie ?
Niet iedereen die hier voorbij komt is in staat voor de DIY + import methode te gaan. Dus dat vind ik geen algemeen verstandig advies. En ik vind direct gasloos dan ook niet altijd een juist advies.

@DopjeD met HR bedoel ik je plofketel

@MikeyMan je hebt een behoorlijk hoog gasverbruik. Of je woont heel groot of het kan veel beter.
Dat vele glas op zuid hoe goed is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:07
@Knowbody - Hoezo heb je een strainer nodig bij een A-labelpomp?
Als ik de gebruikelijke verdachte bekijk kosten deze bijna/net zoveel als de pomp zelf.

Mijn Tercal 11e pompschakelaar (ingesteld op 22 °C/plm. 1°C) zit in de garage en achter een extra (domotica)schakelaar =
dus buiten het stookzeizoen sowieso geen verbruik.
=> Atm 20 kWh/a verbruik voor de vloerverwarmingspomp
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MikeyMan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:28:
[...]

Vind airco's echt ondingen. Leuk voor een paar dagen per jaar, maar ik heb echt een hekel aan die herrie. Nog los van het feit dat het me oncomfortabele warmte lijkt.

Overigens net gebeld met een installateur van vloerverwarmingen. Ze geven aan dat een verdeler voor een warmtepomp 250 euro meer kost dan eentje zonder... Hoe dan? Geen pomp meer maar wel extra betalen? :|
Als er nog geen verdeler aanwezig is en je gaat dus alles nog aanleggen kies je voor pomploos, dus gesloten.
Ze zijn duurder want koelgeschikt, kunstof.

Ga je alles nog aanleggen neem dan ook meer dan standaard diameter en kleine hoh afstand.

Heb je al VV zie mijn vorige post over de pomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 10:15
Nog geen week geleden op zn tenen:
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/4aaipx3ox/Schermafbeelding_2018-03-05_om_18.10.36.png

Nu op zijn slofjes:
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/vjhar7aep/Schermafbeelding_2018-03-05_om_18.09.14.png

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Knowbody schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:46:
[...]

Dat kan prima werken.

Zet de verdeler pomp op de hoogste stand, wegens lage temp wil je de energie die wordt aangeboden wel inpikken.
En anders worden de grootste / verste groepen niet warm genoeg.

Mocht er een instelbaar ventiel opzitten waarmee de mixverhouding kan worden ingesteld, moet je uitkijken dat de verdeler niet te actief is, de pomp gaat dan zuigen, de overige afgiftesystemen (radiatoren) krijgen dan te weinig flow.
Ja hier ook gedaan.. ik heb een VTE SLim verdeler met mogelijkheid tot mengventiel.
Dit mengventiel heb ik gekocht en helemaal dicht/ingedraaid, hierdoor vindt er geen menging meer plaats en is de verdeler hydraulisch actief geworden.

Omdat de VVW monteur de VVW op 15 mm heeft afgemonteerd is dit nog wel gunstig ook... ik wil primair de warmte over m'n VVW de Jaga's zijn bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Knowbody Hoog verbruik? Zie hier veelvouden van mijn huidige verbruik langs komen. Zoals gezegd; heb nu een tussenwoning met 135m2 inclusief garage. Dat wordt een vrijstaande woning van 208m2.

M.b.t. de verdelers; er zitten nu -naar ik aanneem- wel verdelers in, maar dan voor radiatoren. Dus die moeten sowieso vervangen worden. Mijn overweging is alleen of ik direct overstap op een warmtepomp of het nog even aankijk met de CV ketel (of de hybride variant). Begrijp ik goed dat een verdeler met pomp niet geschikt is voor koelen?

Eventueel zou ik natuurlijk bij het vervangen van de ketel de verdelers kunnen wisselen en de oude op marktplaats kunnen zetten. Geluid houd ik overigens niet van dus wellicht dat dat ook een overweging kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Daannn1987 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:18:
[...]

Ja hier ook gedaan.. ik heb een VTE SLim verdeler met mogelijkheid tot mengventiel.
Dit mengventiel heb ik gekocht en helemaal dicht/ingedraaid, hierdoor vindt er geen menging meer plaats en is de verdeler hydraulisch actief geworden.

Omdat de VVW monteur de VVW op 15 mm heeft afgemonteerd is dit nog wel gunstig ook... ik wil primair de warmte over m'n VVW de Jaga's zijn bijzaak.
Prima. Als je er maar bewust van bent.

@dunklefaser die zuinige gelijkstroom pomp hebben geen permanente magneet dus metaalslijpsels worden niet opgevangen.

@Mikey oh in de war met Dopje. Die heeft een hoog verbruik

Koelen kan maar je mag niet onder de 18 graden watertemperatuur komen, je wilt geen condens en ook niet bij de slangen in de vloer. Die 18 is trouwens al koud aan de voeten en veel stelt het koelen niet voor. Heb het afgelopen zomer zelf getest en denk niet dat ik er veel gebruik van ga maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Knowbody op 05-03-2018 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dubble

[ Voor 97% gewijzigd door Knowbody op 05-03-2018 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:22:
@Knowbody Hoog verbruik? Zie hier veelvouden van mijn huidige verbruik langs komen. Zoals gezegd; heb nu een tussenwoning met 135m2 inclusief garage. Dat wordt een vrijstaande woning van 208m2.

M.b.t. de verdelers; er zitten nu -naar ik aanneem- wel verdelers in, maar dan voor radiatoren. Dus die moeten sowieso vervangen worden. Mijn overweging is alleen of ik direct overstap op een warmtepomp of het nog even aankijk met de CV ketel (of de hybride variant). Begrijp ik goed dat een verdeler met pomp niet geschikt is voor koelen?

Eventueel zou ik natuurlijk bij het vervangen van de ketel de verdelers kunnen wisselen en de oude op marktplaats kunnen zetten. Geluid houd ik overigens niet van dus wellicht dat dat ook een overweging kan zijn.
Zolang je niet onder het dauwpunt van de omgevingslucht koelt, heb je geen condens.
Ik heb dan ook gewoon RVS verdelers (en koperen leidingen 28 mm)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
avandermeulen schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:11:
[...]

@aartw99
@aartw99 Een andere oplossing, om er definitief vanaf te zijn, is al eerder genoemd hier.

Elga uit laten gaan bij 4c buitenT. Dus dipswitch B8 op OFF schakelen (zie handleiding)
Vervolgens de parameter P62 voor uitschakelen bij 4c verlagen met 20. Elga blijft dus aan tot - 16.
Weet bijna zeker dat dit hibernation verhelpt...

Heeft iemand dit al geprobeerd?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Hoe betrouwbaar is de Daikin energiemeting.

Al sedert jaren 90 houd ik ons energieverbruik nauwkeurig in de gaten en noteer wekelijks in Excel alle gegevens die het energieverbruik aangaan.
Wij hebben zonnepanelen en een slimme meter, wat mij betreft een prima tool voor het nauwkeurig volgen van de energiestromen in ons huis.
Wij produceren en verbruiken elektriciteit, de slimme meter noteert precies hoeveel KWh opgewekt, teruggestuurd en totaal verbruikt wordt.
In de laatste Excel kolom wordt ons wekelijks verbruik genoteerd.

Ook het energieverbruik van onze Daikin Monobloc noteer ik wekelijks in het Excel blad.
Afgelopen weekend ben ik gaan twijfelen of die Daikin energiemeting nauwkeurig is.
Over de eerste drie dagen van maart, de koude periode van deze winter, bleek het monobloc KWh verbruik aanmerkelijk hoger dan mijn totaal elektriciteitsverbruik.

Ik moet wel melden dat op de koudste dag in die periode de cv voor het eerst deze winter moest bijspringen, ik vraag mij af, rekent Daikin het gasverbruik ook om naar KWh of zie ik spoken.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:07
@Knowbody A-label pomp = permanent magneet => magnetietfilter aanbevolen

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

zandstraat schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:46:

Wij hebben zonnepanelen en een slimme meter, wat mij betreft een prima tool voor het nauwkeurig volgen van de energiestromen in ons huis.
Klopt dit?
Je verbruik is het verbruik wat je ECHT afneemt, van je leverancier....
De slimme meter meet niet je oplever van je panelen....
Die je meteen verbruikt in je huis...

Dus misschien daar je gat?
PV deed afgelopen week best aardig..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:09:
@Knowbody A-label pomp = permanent magneet => magnetietfilter aanbevolen
Dit is niet waar... A label pompen zijn niet gevoeliger voor magnetiet dan conventionele pompen. Tegendeel zelfs...
Conventionele pompen hebben ook een magnetisch veld tijdens draaien en hebben veel meer koelwater nodig langs de stator dan A label pompen. Meer koelwater is meer langsstromend magnetiet. Daardoor is er juist meer kans op schade door magnetiet bij conventionele pompen, dan bij A label pompen.
De kans op schade was al klein, tegenwoordig dus nog kleiner.

Zowel Grundfos als Wilo beamen dit.

Daarnaast is tegenwoordig 90% van de systemen van kunststof....
Verder kan een filter nooit kwaad, gewoon doen, maar niet in het bijzonder om een pomp te beschermen.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 05-03-2018 19:28 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knowbody schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:28:
@Mikey oh in de war met Dopje. Die heeft een hoog verbruik

Koelen kan maar je mag niet onder de 18 graden watertemperatuur komen, je wilt geen condens en ook niet bij de slangen in de vloer. Die 18 is trouwens al koud aan de voeten en veel stelt het koelen niet voor. Heb het afgelopen zomer zelf getest en denk niet dat ik er veel gebruik van ga maken.
Tsjah, voor de meerprijs hoef je de koeling niet te laten. En gezien er echt gigantisch veel raamoppervlak in het huis zit, ga ik er vanuit dat het lekker opwarmt.

Huidige bewoners betalen overigens 320 euro voorschot in de maand. Grofweg 80% meer dan wij nu. Niet vreemd denk ik.

Neig wel hoe langer hoe meer naar overstappen op warmtepomp icm boiler. Maar hybride blijft toch ook rondspoken... Keuzes, keuzes, keuzes...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:17:
Als ik naar een 14kw daikin altherma met 260 liter boiler kijk, zit ik op rond de 11000 euro.
Mijn tip:
Koop een losse split WP (voor alleen verwarming) van bijvoorbeeld Panasonic voor € 5000 en ontvang daarop € 2000 subsidie. Netto € 3000.
En een losse WP-boiler voor € 2500 en ontvang daarop € 1250 subsidie. Netto € 1250.
Totaal klaar voor € 4250.

Ik snap niet waarom niet meer mensen voor deze combi kiezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:56
Hopelijk van de week nieuwe firmware voor de s0 meter zodat de metingen wat nauwkeuriger worden (Nu een afwijking van +- 10%) Vandaar voor het eerst weer pendel gedrag te zien?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kzx9TxJ.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Andrehj schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:36:
[...]

Mijn tip:
Koop een losse split WP (voor alleen verwarming) van bijvoorbeeld Panasonic voor € 5000 en ontvang daarop € 2000 subsidie. Netto € 3000.
En een losse WP-boiler voor € 2500 en ontvang daarop € 1250 subsidie. Netto € 1250.

Ik wil geen split ivm stek en evt lekkages.
Ik wil geen wp boiler ivm aan en uit schakelen als mijn panelen wel of niet terugleveren. [ pendelen is niet goed voor wp ]
Ik koop een mono [ rond de duizend incl sub zonder aansluiten]
En een E boiler. [ voor 400 ]

1400 klaar, 2000 incl zelf monteren wat ik als hobby zie..

Dus.. moet kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15

Al sedert jaren 90 houd ik ons energieverbruik nauwkeurig in de gaten en noteer wekelijks in Excel alle gegevens die het energieverbruik aangaan.
Wij produceren en verbruiken elektriciteit, de slimme meter noteert precies hoeveel KWh opgewekt, teruggestuurd en totaal verbruikt wordt.
In de laatste Excel kolom wordt ons wekelijks verbruik genoteerd.

Ook het energieverbruik van onze Daikin Monobloc noteer ik wekelijks in het Excel blad.
Afgelopen weekend ben ik gaan twijfelen of die Daikin energiemeting nauwkeurig is.
Over de eerste drie dagen van maart, de koude periode van deze winter, bleek het monobloc KWh verbruik aanmerkelijk hoger dan mijn totaal elektriciteitsverbruik.

Ik moet wel melden dat op de koudste dag in die periode de cv voor het eerst deze winter moest bijspringen, ik vraag mij af, rekent Daikin het gasverbruik ook om naar KWh of zie ik spoken.?
De energiebaland kun je met een slimme meter goed opstellen:

Qwoning=Qzon+Qin slimme meter-Quit silimmemeter (Maak je deze balans?)
Qwoning=Qintern+Qwarmtepomp.

Dus de Q warmtepomp altijd < dan Qwoning inderdaad

Het monoblock van Daikin meet het gasverbruik zeker niet. Maar hoe is de CVketel hydraulisch geschakeleld en waar zitten de temperatuur sensoren? Kan hij wel bivalent werken?
Als de CV ketel met een driewegklep in serie wordt geschakeld en Daikin meet de uitgaande water temperatuur dan kan hij de warmtehoeveelheid die de ketel heeft geleverd berekenen. (Flow doorWP=Flow door HR)
Op basis daarvan een benaderd gasverbruik (delen door 8,8) bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Mijn tip:

Bedoel je met wp boiler een losse boiler die op de ventilatie (?) Wordt aangesloten? Of evt. Met een tweede buitenunit? Lijkt mij meer componenten dan nodig.

Is een wp+boiler combi niet beter op elkaar ingeregeld?

@Dylantje2 niet iedereen wil perse het goedkoopste van het goedkoopste. Ik wil gewoon een goede installatie. Gezien ik het uit m'n bouwdepot ga halen, moet het ook door een professionele partij geïnstalleerd worden.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 05-03-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MikeyMan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:45:
[...]
Bedoel je met wp boiler een losse boiler die op de ventilatie (?) Wordt aangesloten?
Als je dan toch voor en WP boiler gaat..:
http://www.groenehoedduur...pomp/tapwater-warmtepomp/
Hier zit ook iets van €1000 op..
dus kan nog goedkoper..:-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• avandermeulen
Oxellaar schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:46:
[...]

@aartw99 Een andere oplossing, om er definitief vanaf te zijn, is al eerder genoemd hier.

Elga uit laten gaan bij 4c buitenT. Dus dipswitch B8 op OFF schakelen (zie handleiding)
Vervolgens de parameter P62 voor uitschakelen bij 4c verlagen met 20. Elga blijft dus aan tot - 16.
Weet bijna zeker dat dit hibernation verhelpt...

Heeft iemand dit al geprobeerd?
@Oxellaar @aartw99 @Bram-Bos @Tomexergie @amarkest
B8 staat bij mij op off, dus naar de voorzijde van de print.
De buitentemperatuur waarbij de Elga afschakelt is met 20 ˚C tot -16 ˚C teruggebracht, met de HCTM doe je dat via P62, met mijn Plugwise Anna thermostaat gaat dat gewoon via de Plugwise Anna app. zoals je op de tweede afbeelding hieronder ziet.

Toch had ik last van #Elgahybernation, totdat ik zelf de NTC simulatie weerstand voor Ta vervangen heb, zie
avandermeulen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
en

@Aziraphale gaf aan dat volgens een Techneco monteur het verschijnsel optreedt wanneer de Ta bij de Elga onder de 20 ˚C (met de originele weerstand) en onder de 15 ˚C (met de nieuwe 16k2 weerstand) zakt.
Aziraphale in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

voor mijn instellingen zie:
Elga B dipswitches

Elga configuratie

Elga Systeem

Verder gaf Techneco vorige week in een mail aan mij het volgende aan:
"Wij verwachten deze week een levering van geproduceerde weerstanden en kunnen dan pas afspraken maken.Wij vervangen zelf de weerstand gezien het feit dat er ook een DN-code aangepast moet worden.
Sorry voor het ongemak, zodra de weerstanden binnen zijn zullen wij contact met u opnemen"

[ Voor 5% gewijzigd door avandermeulen op 05-03-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:35
Knowbody schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:04:
[...]

Als er nog geen verdeler aanwezig is en je gaat dus alles nog aanleggen kies je voor pomploos, dus gesloten.
Ze zijn duurder want koelgeschikt, kunstof.

Ga je alles nog aanleggen neem dan ook meer dan standaard diameter en kleine hoh afstand.

Heb je al VV zie mijn vorige post over de pomp
In ons 'nieuwe' huis moet alles nog worden aangelegd. Afhankelijk van hoe verbouwingskosten uitvallen, houd ik de huidige HR-ketel uit 1999 nog even aan òf investeer ik direct in een warmtepomp.

Hoh wordt 10cm. Qua diameter dacht ik aan 16mm. Waarom zou je meer adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@Dylantje2 niet iedereen wil perse het goedkoopste van het goedkoopste. Ik wil gewoon een goede installatie. Gezien ik het uit m'n bouwdepot ga halen, moet het ook door een professionele partij geïnstalleerd worden.
MM ik ga zeker niet voor het goedkoopste..
Ik betaal het uit eigen zak...
Maar heb ik het over mindere kwaliteit?
En tsja vind maar een eens professionele partij die je goed /professioneel voor KAN en misschien wel beter WIL voorlichten. [ iedereen doet andere aannames ..
Dus je zult zelf moeten kiezen?:-)

Een Pana 5KW en een misschien iets minder bekent merk boiler..
En tsja het aansluiten is zo moeilijk niet voor mij. _/-\o_ _/-\o_
maar 4K of 2K ...
Als jij dan toch wilt betalen er hier misschien wel mensen die voor die 2K je systeem perfect willen aansluiten..:-)

Edit..
En je kijk eens naar tvt waar veel naar kijken 2K of 4K terugverdienen...

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 05-03-2018 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
MikeyMan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:34:
[...]

Tsjah, voor de meerprijs hoef je de koeling niet te laten. En gezien er echt gigantisch veel raamoppervlak in het huis zit, ga ik er vanuit dat het lekker opwarmt.

Huidige bewoners betalen overigens 320 euro voorschot in de maand. Grofweg 80% meer dan wij nu. Niet vreemd denk ik.

Neig wel hoe langer hoe meer naar overstappen op warmtepomp icm boiler. Maar hybride blijft toch ook rondspoken... Keuzes, keuzes, keuzes...
De keuze hangt vooral af van wat er nog moet geïnvesteerd worden in het afgiftesysteem en het warmteverlies.

Ik neig momenteel eerder naar hybrid dan naar full als de rest vh systeem semi-optimaal is!
De reden is niet de meerprijs maar de tvt. Binnen 5-8 jaar verwacht ik verbeterde technieken. Daar zit je dan met je WP met een tvt van meer dan 10 jaar.

Ik weet het ik word hier tegengesproken vanwege dat een groep Tweakers er in slaagt dankzij lage prijs en hoge subsidie en zelf installeren voor een dubbeltje vooraan te zitten. Maar dat is niet representatief voor elke situatie. Maar gun het een ieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Mijn tip:

hoe hoger het vermogen hoe duurder de investering.

Blijft de vraag of 14 kW nodig is. Dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Bedoel je met wp boiler een losse boiler die op de ventilatie (?) Wordt aangesloten? Of evt. Met een tweede buitenunit? Lijkt mij meer componenten dan nodig.
Een WP boiler kan zijn lucht uit de centrale afzuiging halen (niet alle types) en daarna naar buiten blazen of gewoon lucht van zolder halen (en daar ook weer uitblazen). Dan wordt je zolder wel iets koeler, maar dat is in de zomer een pluspunt.
Geen buitenunit nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:28:
[...]

Wat voor 'redelijke' aannemer heb je 10-voudige versie voor 199.80
https://www.selfio.de/hei...eizung-10-heizkreise.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knowbody schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:54:
[...]

De keuze hangt vooral af van wat er nog moet geïnvesteerd worden in het afgiftesysteem en het warmteverlies.

Ik neig momenteel eerder naar hybrid dan naar full als de rest vh systeem semi-optimaal is!
De reden is niet de meerprijs maar de tvt. Binnen 5-8 jaar verwacht ik verbeterde technieken. Daar zit je dan met je WP met een tvt van meer dan 10 jaar.

Ik weet het ik word hier tegengesproken vanwege dat een groep Tweakers er in slaagt dankzij lage prijs en hoge subsidie en zelf installeren voor een dubbeltje vooraan te zitten. Maar dat is niet representatief voor elke situatie. Maar gun het een ieder.
Er moet sowieso geïnvesteerd worden in het afgiftesysteem. Ik wil van de radiatoren af, aangezien ze voor de ramen staan. Niet mooi. Dus sowieso met vloerverwarming aan de slag. En als het huis eenmaal ingericht is, zit ik niet zo te wachten op het leeg halen van een hele verdieping.

Nu sluit dat niet uit dat ik de ketel nog even kan laten hangen tot ie echt stuk is natuurlijk. Maar als je danee moet laten wegen dat je als je het goed wilt doen ook andere verdelers moet hebben bij een switch op een later moment, kun je dat misschien beter gelijk goed doen.

Ik vind het alleen een hele lastige keuze. Ben er inmiddels wel uit dat ik zeker geen 14kw nodig heb. Als ik van m'n huidige verbruik uitga, zou ik 3kw nodig hebben volgens de formule. Ik weet inmiddels dat de oude bewoners 320 in de maand betalen, dus zeg dat het verbruik verdubbelt. Heb ik aan 7/8 je voldoende.

@Verwijderd lijkt mij ook een logischer prijs...

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 05-03-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
[...]
Als jij zelf los een WP koopt kun je die rekening ook gewoon uit het bouwdepot laten uitbetalen hoor

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cranberry schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:51:
[...]

In ons 'nieuwe' huis moet alles nog worden aangelegd. Afhankelijk van hoe verbouwingskosten uitvallen, houd ik de huidige HR-ketel uit 1999 nog even aan òf investeer ik direct in een warmtepomp.

Naarmate de slanger dikker zijn is het afgevende oppervlak groter en kan de Ta navenant lager en zal de efficiency v.d. WP ten goede komen. De prijs voor 16 of 20 = +/_ gelijk. De installateur zal sputteren want werkt niet zo makkelijk, maar dat lijkt mij zijn probleem, jij wilt de meest optimale installatie naar ik aanneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:40:
[...]

Ik wil geen split ivm stek en evt lekkages.
Ik wil geen wp boiler ivm aan en uit schakelen als mijn panelen wel of niet terugleveren. [ pendelen is niet goed voor wp ]
Ik koop een mono [ rond de duizend incl sub zonder aansluiten]
En een E boiler. [ voor 400 ]

1400 klaar, 2000 incl zelf monteren wat ik als hobby zie..

Dus.. moet kunnen..
Wat heeft terugleveren van PV-panelen en WP-boiler met elkaar te maken ?
Ik kies, vanwege zeer laag SWW verbruik voor E-Boiler, bij mijn zus laat ik een WP-boiler installeren welke je indien gewenst ook gewoon als E-boiler kunt gebruiken. Een 200l versie kost na subsidie < 200.00
EDIT:
Ik denk het al te begrijpen, onder de hypothetische veronderstelling dat salderen geheel verdwijnt heb je geen behoefte aan warm water, want te duur ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2018 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 13:23
@Oxellaar Ik had B8 ook op off en via de HCTM de Elga door laten gaan tot -16C. Toch had ik Max vermogen van +-700W laatst. Dus B8 op off werkte bij mij niet om het te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:36:
[...]

Wat heeft terugleveren van PV-panelen en WP-boiler met elkaar te maken ?
Ik kies, vanwege zeer laag SWW verbruik voor E-Boiler, bij mijn zus laat ik een WP-boiler installeren welke je indien gewenst ook gewoon als E-boiler kunt gebruiken. Een 200l versie kost na subsidie < 200.00
Ik heb domotica in mijn huis. Zodat het terugleveren goed te te regelen is.
Als dit dan dat..
Als we werken zijn, en de de panelen leveren terug, dan mijn e boiler verwarmen.
Als we niet terugleveren de E boiler niet aan..
Op deze manier kan ik het meeste terugleveren beperken....[ heb meer van dit soort IFTTT in huis ]
Voor het geval dat Rutte morgen stopt met echt rendabel Salderen....[ ziet er naar toch ? ]]

Want wat heb ik aan cop 4 als ik de Kw af moet nemen.
En je zult altijd zien. zon weg, wp boiler of e boiler aan..
Dus neem je af en dus betaal je volle mep.
En ik vrees dat je voor teruggeleverde kwh een vergoeding van een cent of 8-9 [ ong. kale kostprijs ] gaat krijgen...

Maar ik heb geen glazen bol..
Toch lijkt het me reel te zijn dat het die kant op gaat..

Daarnaast een Eboiler of een WP boiler allebei klasse B/C.. dus wat het echte rendement verschil?

Kosten op langere termijn E boiler en WP boiler? [ stek lekken ]..[ evt. vervangen? Eboiler kapot, nieuwe, WP boiler kapot geen subsidie of duur sleutelen. ]
Geluid van die WP boiler wil ik niet in huis hebben.. [ plaatsing zal kort naast de boiler moeten, dus trillingen en geluid ]
Het pendelen van een WP is niet handig dus het affakkelen werkt niet echt..

Edit:
Welke WP boiler...
200 Liter incl e element lijkt me wel wat..
kan ik hem tweaken door mijn toekomstige pana er door heen te laten met een magneetklepje..
Als water in boiler lager is dan WP water, klep open...
Anders dicht...
En in de zomer gaat mijn WP uit..:-)

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 05-03-2018 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:45:
[...]

Ik heb domotica in mijn huis. Zodat het terugleveren goed te te regelen is.
Als dit dan dat..
Als we werken zijn, en de de panelen leveren terug, dan mijn e boiler verwarmen.
Als we niet terugleveren de E boiler niet aan..
Op deze manier kan ik het meeste terugleveren beperken....[ heb meer van dit soort IFTTT in huis ]
Voor het geval dat Rutte morgen stopt met echt rendabel Salderen....[ ziet er naar toch ? ]]

Want wat heb ik aan cop 4 als ik de Kw af moet nemen.
En je zult altijd zien. zon weg, wp boiler of e boiler aan..
Dus neem je af en dus betaal je volle mep.
En ik vrees dat je voor teruggeleverde kwh een vergoeding van een cent of 8-9 [ ong. kale kostprijs ] gaat krijgen...

Maar ik heb geen glazen bol..
Toch lijkt het me reel te zijn dat het die kant op gaat..

Daarnaast een Eboiler of een WP boiler allebei klasse B/C.. dus wat het echte rendement verschil?

Kosten op langere termijn E boiler en WP boiler? [ stek lekken ]..[ evt. vervangen? Eboiler kapot, nieuwe, WP boiler kapot geen subsidie of duur sleutelen. ]
Geluid van die WP boiler wil ik niet in huis hebben.. [ plaatsing zal kort naast de boiler moeten, dus trillingen en geluid ]
Het pendelen van een WP is niet handig dus het affakkelen werkt niet echt..

Edit:
Welke WP boiler...
200 Liter incl e element lijkt me wel wat..
kan ik hem tweaken door mijn toekomstige pana er door heen te laten met een magneetklepje..
Als water in boiler lager is dan WP water, klep open...
Anders dicht...
En in de zomer gaat mijn WP uit..:-)
Zo'n 200l WP-boiler welke je als E-boiler kunt gebruiken is goedkoper na subsidie dan een E-boiler van hetzelfde formaat. Je kunt indien gewenst als e-boiler gebruiken.
https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html Na subsidie slechts 150.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:51:
Zo'n 200l WP-boiler welke je als E-boiler kunt gebruiken is goedkoper na subsidie dan een E-boiler van hetzelfde formaat. Je kunt indien gewenst als e-boiler gebruiken.
https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html Na subsidie slechts 150.00
hahah
Echte Hollander he...
Maar zit een beetje met het geluid en trillen van deze versies...
Had gehoopt dat je losse boiler en buitenunit had ..
Zoals de Elda....

Thuisbezorgd?

@Verwijderd

110 liter warmwater? in de specs...Klopt dat?
Geluid 57 DB en 37db?
Trillingen? Nachtmeriie...
Zou je kunnen kijken of je de WP ook alleen e boiler kunt laten instellen in het menu? _/-\o_
Als dat zo is,,,, denk ik er toch over om.... _/-\o_
Zomer een E boiler winter WP boiler mmm. 8)7

Thanks voor het doorbreken van mij tunnels :-)

[ Voor 23% gewijzigd door Dylantje2 op 05-03-2018 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:51:
[...]

Moet je 'm wel laten installeren door een installateur toch voor de subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:54:
[...]

hahah
Echte Hollander he...
Maar zit een beetje met het geluid en trillen van deze versies...
Had gehoopt dat je losse boiler en buitenunit had ..
Zoals de Elda....

Thuisbezorgd?

@Verwijderd

110 liter warmwater? in de specs...Klopt dat?
Geluid 57 DB en 37db?
Trillingen? Nachtmeriie...
Zou je kunnen kijken of je de WP ook alleen e boiler kunt laten instellen in het menu? _/-\o_
Als dat zo is,,,, denk ik er toch over om.... _/-\o_
Zomer een E boiler winter WP boiler mmm. 8)7

Thanks voor het doorbreken van mij tunnels :-)
Als E-boiler 0 dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-10 22:16
Knowbody schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:41:
[...]

Laat je niet wijsmaken dat pomploze verdelers resulteren in een beter rendement voor de WP.
Of er nou gemengd wordt of niet dezelfde energie gaat over de verwarmingslussen.
[...]
pomploze verdelers resulteren wel degelijk in een beter rendement van de WP. Het gaat niet over de energie naar de verwarmingslussen, maar over de benodigde Ta van de WP.

Zonder mengen in de verdeler is de Ta van de WP lager en daarom is de COP hoger.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Klopt,, vandaar mijn dank voor het mij laten twijfelen.. :-)
Maar dat kun je echt instellen op het menu???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Cranberry schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:51:
[...]

Hoe groter de oppervlakte van het afgiftesysteem hoe lager de aanvoertemperatuur kan worden.

Met een freesvloer is minder dan 10 volgens mij niet mogelijk, maar bij nieuwbouw op bijv noppenplaat is 5 cm hoh ideaal. Je hebt dan wel een verdeler nodig met het dubbele aantal groepen want je wil de lengte per groep ook maar de helft van wat men in gasketelland gewend was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 20:54:
[...]

Moet je 'm wel laten installeren door een installateur toch voor de subsidie?
Niet in verdiept, maar mijn installateur moet 'm toch in het watercircuit opnemen, dus heb ik een installatie bon. En hij moet de CV-ketel verwijderen, op koken na heb ik mijn zus dan van gaslos. Over paar maanden leg ik haar wel uit wat dat koken kost incl. vastrecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:06:
[...]

Niet in verdiept, maar mijn installateur moet 'm toch in het watercircuit opnemen, dus heb ik een installatie bon. En hij moet de CV-ketel verwijderen, op koken na heb ik mijn zus dan van gaslos. Over paar maanden leg ik haar wel uit wat dat koken kost incl. vastrecht ;)
_/-\o_ _/-\o_

Zo doe je dat inderdaad...
WAF hier begint ook steeds meer te snappen en te respecteren wat de plannen hier zijn op lange termijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:04:
[...]

Klopt,, vandaar mijn dank voor het mij laten twijfelen.. :-)
Maar dat kun je echt instellen op het menu???
Geen idee, maar als je kunt kiezen tussen COP=1 van eigen panelen of COP > 3 uit het net, kun je desgewenst een kabel v.d. compressor verwijderen. Lawaai, je zei dat je wilde regelen bij niet thuis zijn, dan speelt lawaai sowieso al geen rol lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:09:
[...]
Geen idee, maar als je kunt kiezen tussen COP=1 van eigen panelen of COP > 3 uit het net, kun je desgewenst een kabel v.d. compressor verwijderen. Lawaai, je zei dat je wilde regelen bij niet thuis zijn, dan speelt lawaai sowieso al geen rol lijkt me ;)
Transportkosten? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje eigen initiatief wellicht een optie ? Ik werk niet bij die club, heb er geen belang bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:12:
[...]Beetje eigen initiatief wellicht een optie ? Ik werk niet bij die club, heb er geen belang bij ;)
Zeker geen probleem..
Alleen ik dacht dat jij hem daar voor je zus vandaan had?
Als het moet haal ik hem op... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Knowbody schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:05:
[...]

Hoe groter de oppervlakte van het afgiftesysteem hoe lager de aanvoertemperatuur kan worden.

Met een freesvloer is minder dan 10 volgens mij niet mogelijk, maar bij nieuwbouw op bijv noppenplaat is 5 cm hoh ideaal. Je hebt dan wel een verdeler nodig met het dubbele aantal groepen want je wil de lengte per groep ook maar de helft van wat men in gasketelland gewend was.
Maar 5cm hoh én 20mm buisdiameter lijkt me dan wel een redelijke mission impossible toch?

Maar met 5cm hoh neemt de afgiftecapaciteit natuurlijk ook substantieel toe.

Qua lengte streef ik naar groepen van max 80m.

Definitieve besluiten zal ik nemen als duidelijk is hoeveel W er via de vloer geleverd kunnen worden. Met een huis uit 1923 zal, ondanks isolatiemaatregelen, nogal wat nodig zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Cranberry 5 hoh en 20mm gaat inderdaad niet lukken. Het gaat uiteindelijk om max. afgifte oppervlak v.d. leidingen per m2 vloer. Zodat je de benodigede capaciteit met de laagst mogelijke Ta bereikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2018 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Jammer dat de ISDE subsidie geen (noemenswaardig) onderscheid maakt tussen een WP voor alleen verwarming én een WP (lees: set) met daarin een boiler voor SWW. Laatstgenoemde zijn een flink stuk duurder, waardoor het loont om een aparte WP boiler te kopen en daarvoor subsidie op te strijken.
't Liefst heb ik gewoon 'één' apparaat
Vreemde wereld ... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Cranberry Voordeel van 2 losse units is dat je ook tijdens SWW maken 100% verwarmingscapaciteit tot je beschikking houdt. In mijn ogen alleen maar voordelen voor de losse units.
EDIT:
En wellicht theoretisch om deze reden ook met een iets kleinere/goedkopere WP toe kunt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
jaari schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:04:
[...]

pomploze verdelers resulteren wel degelijk in een beter rendement van de WP. Het gaat niet over de energie naar de verwarmingslussen, maar over de benodigde Ta van de WP.

Zonder mengen in de verdeler is de Ta van de WP lager en daarom is de COP hoger.
Naar mijn bescheiden mening maakt dat Ta verhaal geen moer uit.

Wet van behoud van energie.

Doordat een deel van de retour weer met de aanvoer wordt gemixt is er een minder koude retourtemperatuur richting de WP. Daardoor kan de flow weer lager blijven (ivm dT).

Als de vloer op temperatuur is is het verschil al helemaal niet te zien op de temperatuurmeter.

Maar goed het neemt niet weg dat ik het in mijn situatie wellicht laat aanpassen. Het scheelt dan 2 pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-10 19:30

Ik heb een keer een Daikin US gecontroleerd met een Energylogger 3500 en dat verschil was klein genoeg om me er niet druk over te maken.

Voor de Panasonic warmtepomp (die niet met een stekker zit aangesloten) heb ik gewoon twee DIN metertjes op een rail gemonteerd. Ik heb tot nog toe geen discrepantie met de interne meting ontdekt.

Ik raad je aan om dit ook te doen als je het niet vertrouwd. Zo'n DIN metertje kost maar iets van €20,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Verwijderd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:18:
@Cranberry 5 hoh en 20mm gaat inderdaad niet lukken. Het gaat uiteindelijk om max. afgifte oppervlak v.d. leidingen per m2 vloer. Zodat je de benodigede capaciteit met de laagst mogelijke Ta bereikt.
Maar wat zou beter zijn, 16mm hoh 5 of 20mm hoh 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
Mijn systeem werkt, zonder veel poespas, er zijn geen driewegkleppen of andere regelingen.
Tussen de Monobloc en de CV ketel zit een open verdeler, direct gekoppeld aan de CV ketel inlaat en uitlaat, tevens aan de inlaat en uitlaat van de Monobloc.
Wanneer de warmtepomp zijn setpoint niet haalt, krijgt de CV een command om bij te springen.

De ketel hangt in de garage en is slechts drie meter verwijderd van de monobloc.
Het hele leidingsysteem tussen Monobloc en CV is slechts enkele meters.
De CV temperatuur is ingesteld op 40 graden.
Het systeem deed precies wat het moest doen tijdens die koude periode. Monobloc en CV werkte perfect samen.
Tomexergie schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:44:
[...]

De energiebaland kun je met een slimme meter goed opstellen:

Qwoning=Qzon+Qin slimme meter-Quit silimmemeter (Maak je deze balans?)
Qwoning=Qintern+Qwarmtepomp.

Dus de Q warmtepomp altijd < dan Qwoning inderdaad

Het monoblock van Daikin meet het gasverbruik zeker niet. Maar hoe is de CVketel hydraulisch geschakeleld en waar zitten de temperatuur sensoren? Kan hij wel bivalent werken?
Als de CV ketel met een driewegklep in serie wordt geschakeld en Daikin meet de uitgaande water temperatuur dan kan hij de warmtehoeveelheid die de ketel heeft geleverd berekenen. (Flow doorWP=Flow door HR)
Op basis daarvan een benaderd gasverbruik (delen door 8,8) bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maikie18 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:25:
[...]

16mm hoh 5 geeft meer afgifteoppervlak. Je krijgt bij dit vergelijk wel 2 maal zo veel lengte en dus 2 maal zo veel groepen, je moet dan even uitrekenen of dat wel in verhouding staat qua kosten en de benodigde hoeveelheid afgifte in jouw specifieke woning. In eerste instantie ging ik even uit van 10 hoh en dan 16 of 20, dan is het niet zo moeilijk, meerprijs te verwaarlozen en meer afgifteoppervlak. Maar hoh halveren en 2 maal zo veel leidingen en dubbel zo grote verdelers is 'misschien' overkill. Even narekenen wat je nodig bent en kijken in hoeverre de Ta naar beneden kan en of het dan wel/niet zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:25:
[...]

Met nieuwbouw /noppenplaat wist ik het wel.

Maar 10 is niet verkeerd, echt niet. Nadeel van veel opp is dat er een flinke flow in moet omdat anders het water te koud retour komt.
Het zijn allemaal keuzes.

Zelf zou ik het een pre vinden om met Ta van 28 ipv 30 het huis warm te krijgen. Echter, dan krijg ik een probleem met de radiatoren boven. Die kunnen dan beter dicht.

Het zijn keuzes. ZLTV is alleen fijn als overal slangen zitten, liefst ook in een aantal wanden!

Voor nu probeer ik te optimaliseren door beter glas en XPS+rubber op een paar platte stukken dak.

Edit misschien heb ik liever hoh 10 in de vloer en wandverwarming erbij!

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 05-03-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:13

Carboy54

Duurzaamheid coach

zandstraat schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:26:
Mijn systeem werkt, zonder veel poespas, er zijn geen driewegkleppen of andere regelingen.
Tussen de Monobloc en de CV ketel zit een open verdeler, direct gekoppeld aan de CV ketel inlaat en uitlaat, tevens aan de inlaat en uitlaat van de Monobloc.
Wanneer de warmtepomp zijn setpoint niet haalt, krijgt de CV een command om bij te springen.

De ketel hangt in de garage en is slechts drie meter verwijderd van de monobloc.
Het hele leidingsysteem tussen Monobloc en CV is slechts enkele meters.
De CV temperatuur is ingesteld op 40 graden.
Het systeem deed precies wat het moest doen tijdens die koude periode. Monobloc en CV werkte perfect samen.

[...]
Geen extra pompen dan die van de CV en WP?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:17
avandermeulen schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:48:
[...]

@Oxellaar @aartw99 @Bram-Bos @Tomexergie @amarkest
B8 staat bij mij wel degelijk op off, dus naar de voorzijde van de print.
De Elga blijft aan tot -16 ˚C, toch had ik last van #Elgahybernation, totdat ik zelf de NTC simulatie weerstand voor Ta vervangen heb, zie
en

@Aziraphale gaf aan dat volgens een Techneco monteur het verschijnsel optreedt wanneer de Ta bij de Elga onder de 20 ˚C (met de originele weerstand) en onder de 15 ˚C (met de nieuwe 16k2 weerstand) zakt.
Aziraphale in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

voor mijn instellingen zie:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Verder gaf Techneco vorige week in een mail aan mij het volgende aan:
"Wij verwachten deze week een levering van geproduceerde weerstanden en kunnen dan pas afspraken maken.Wij vervangen zelf de weerstand gezien het feit dat er ook een DN-code aangepast moet worden.
Sorry voor het ongemak, zodra de weerstanden binnen zijn zullen wij contact met u opnemen"
Als ik naar je instellingen kijk, dan staat de begrenzing van 4 graden nog steeds aan. Bij mij stond B8 namelijk naar de achterzijde van de print toen ik de begrenzing er af was. De #elgahybernation treed inderdaad op als de Ta/Tr in stand-by onder de 20 resp. 15 graden zakt en is er dan alleen door resetten af te krijgen. Waar je dan wel rekening mee moet houden als je de begrenzing via p62 aanpast, is dat na een reset deze instelling weer weg is. Daar kwam ik vorige week achter nadat mijn ketel het huis een nacht zonder Elga warm gehouden had....

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
Bedankt voor je toelichting, gezien jou ervaring ga ik het niet controleren.
Wat het Din metertje betreft: daar maak ik gebruik van om mijn extra zonnepanelen in de achtertuin te monitoren, werkt super.
Paul C schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:24:
[...]

Ik heb een keer een Daikin US gecontroleerd met een Energylogger 3500 en dat verschil was klein genoeg om me er niet druk over te maken.

Voor de Panasonic warmtepomp (die niet met een stekker zit aangesloten) heb ik gewoon twee DIN metertjes op een rail gemonteerd. Ik heb tot nog toe geen discrepantie met de interne meting ontdekt.

Ik raad je aan om dit ook te doen als je het niet vertrouwd. Zo'n DIN metertje kost maar iets van €20,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:14

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Knowbody schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:32:
[...]

Met nieuwbouw /noppenplaat wist ik het wel.

Maar 10 is niet verkeerd, echt niet. Nadeel van veel opp is dat er een flinke flow in moet omdat anders het water te koud retour komt.
Het zijn allemaal keuzes.

Zelf zou ik het een pre vinden om met Ta van 28 ipv 30 het huis warm te krijgen. Echter, dan krijg ik een probleem met de radiatoren boven. Die kunnen dan beter dicht.

Het zijn keuzes. ZLTV is alleen fijn als overal slangen zitten, liefst ook in een aantal wanden!

Voor nu probeer ik te optimaliseren door beter glas en XPS+rubber op een paar platte stukken dak.

Edit misschien heb ik liever hoh 10 in de vloer en wandverwarming erbij!
Ik zou die rekensom wel eens willen zien, stel dat je daar 1000 kWh mee uitspaart door van 30 naar 28 te gaan (maar denk nog geen 1/4 daar van ) heb je 175,- verdiend. :)
Wat kost dat ook alweer? Slangen in wanden ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
Cranberry schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:14:
[...]

Maar 5cm hoh én 20mm buisdiameter lijkt me dan wel een redelijke mission impossible toch?

Maar met 5cm hoh neemt de afgiftecapaciteit natuurlijk ook substantieel toe.

Qua lengte streef ik naar groepen van max 80m.

Definitieve besluiten zal ik nemen als duidelijk is hoeveel W er via de vloer geleverd kunnen worden. Met een huis uit 1923 zal, ondanks isolatiemaatregelen, nogal wat nodig zijn....
@Knowbody

Is er echt voordeel aan zulke bizar kleine afstanden?

Als ik het even uitreken (16mm buis en 30C Ta, in een 60mm zandcement dekvloer):
150mm hoh: 33W/m2
100mm hoh: 34W/m2
50 mm hoh: 35W/m2
En 20 mm buis:
150mm hoh: 34W/m2
En 16mm buis maar met de 31C Ta:
150mm hoh: 37W/m2

Door 3x zoveel buis in de vloer te stoppen neemt je afgifte dus met 6% toe, maar maak je het systeem wel even 3x zo duur. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 18:10

Milmoor

Footsteps and pictures.

Paul C schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:24:
[...]
Heb je een link? Ik was al eerder op zoek, maar heb me toen laten afleiden.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Paul C schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:39:
[...]

@Knowbody

Als ik het even uitreken (16mm buis en 30C Ta, in een 60mm zandcement dekvloer):
En 20 mm buis:

Door 3x zoveel buis in de vloer te stoppen neemt je afgifte dus met 6% toe, maar maak je het systeem wel even 3x zo duur. 8)7
20mm buis is dan ook niet echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
Neen geen extra pomp, de CV pomp en de monobloc pomp, de monobloc heeft wel een modulerende pomp.
Carboy54 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:35:
[...]

Geen extra pompen dan die van de CV en WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
N.a.v. een post van @Verwijderd zit ik eens ff te kijken naar die Atlantic WP boiler (https://www.esanico.be/nl...iler-200fs-explorer3.html). Wat een eisen aan de ruimte waarin 'ie opgesteld wordt. O.a. een niet verwarmde ruimte.
Iemand een idee waarom?

In onze nieuwe woning denk ik aan een bijkeuken van 6 - 8m2 waarin wasmachine, droger, ketel en een evt. boiler ook een plaats zou krijgen.
Wordt lastig om helemaal aan de eisen te voldoen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Milmoor schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:44:
[...]

Heb je een link? Ik was al eerder op zoek, maar heb me toen laten afleiden.
https://www.elektramat.nl...ase-digitaal-mid-gekeurd/
MikeyMan schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:44:
[...]

20mm buis is dan ook niet echt de moeite waard.
Het is de beste upgrade als je bedenkt dat je met een dikkere slang ook iets langere groepen kunt doen en pompenergie bespaart. Verdelers zijn vaak het duurste onderdeel, dus extra groepen is een dure hobby. Dikkere slang kost je iets meer voor de slang, maar niet meer aan arbeid of de verdeler en je krijgt er wel iets voor terug.

[ Voor 48% gewijzigd door Paul C op 05-03-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
zandstraat schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:26:

[...]
Kun je uitleggen hoe je dit realiseert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
Aziraphale schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Als ik naar je instellingen kijk, dan staat de begrenzing van 4 graden nog steeds aan. Bij mij stond B8 namelijk naar de achterzijde van de print toen ik de begrenzing er af was. De #elgahybernation treed inderdaad op als de Ta/Tr in stand-by onder de 20 resp. 15 graden zakt en is er dan alleen door resetten af te krijgen. Waar je dan wel rekening mee moet houden als je de begrenzing via p62 aanpast, is dat na een reset deze instelling weer weg is. Daar kwam ik vorige week achter nadat mijn ketel het huis een nacht zonder Elga warm gehouden had....
@Oxellaar @amarkest @aartw99 @Bram-Bos @Tomexergie @Aziraphale
Nee hoor, hij heeft netjes doorgedraaid, ook bij - 10˚C!
De grens van afschakelen is met 20 ˚C tot -16 ˚C teruggebracht, met de HCTM doe je dat via P62, met mijn Plugwise Anna thermostaat gaat dat gewoon via de Plugwise Anna app. zoals je op deze afbeelding ziet.

Elga configuratie
Met B8 naar achterzijde van de print, schakel je de begrenzing helemaal uit.

[ Voor 4% gewijzigd door avandermeulen op 05-03-2018 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:14

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Paul C schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:46:
[...]

https://www.elektramat.nl...ase-digitaal-mid-gekeurd/

[...]

Het is de beste upgrade als je bedenkt dat je met een dikkere slang ook iets langere groepen kunt doen en pompenergie bespaart. Verdelers zijn vaak het duurste onderdeel, dus extra groepen is een dure hobby. Dikkere slang kost je iets meer voor de slang, maar niet meer aan arbeid of de verdeler en je krijgt er wel iets voor terug.
Verdelers zijn niet heel duur hoor, en rvs.
https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul C schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:39:
[...]

@Knowbody

En 20 mm buis:

WTH heeft zijn online tool voor dit soort berekening niet meer beschikbaar, heb jij een link voor zo'n tool ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Paul C schreef op maandag 5 maart 2018 @ 21:46:

[...]

Voor 1 watt per meter zo te zien?
Pagina: 1 ... 98 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.