reneeke1970 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:34:
[...]
Ik hoop voor jou aan de vele wind daar in het weiland waar jij woont. Maar ik vind het toch vreemd want hier waait de bamboe ook plat dus.....
Technisch kan ik je geen antwoord geven helaas. Ik heb zon overbodig duur ding ook niet, geen zin in ombouw installatie.
Maar mijn verbruik loopt mooi linear.....
Volgens mij halen we 2 dingen door elkaar.
De verbruiksgegevens (dus de verbruikte kWh's) die zijn naar mijn mening redelijk acuraat. Dit kan ik namelijk op 3 manieren controleren. 1 is wat m'n hydrobox weergeeft en 2 wat m'n losse kWh meter van de WP weer geeft en 3. wat mijn slimme meter weergeeft. Hier zal vast en zeker een beetje afwijking inzitten, maar binnen een paar %.
Het hoge verbruik t.o.v. normaal bij extreme koud zoals afgelopen week kan ik enigzins verklaren omdat bij extreme kou ook de hele bovenverdieping verwarmd wordt. Setpoint voor de slaapkamers is 18 graden, en tot deze week had ik nog nooit mee gemaakt dat de slaapkamers verwarmd werden, maar sinds deze week dus wel. Dus bijna een keer zoveel te verwarmen ruimtes kan naar mijn idee goed zorgen voor veel verbruik.
Waar ik wel zeer sterk aan twijfel is de COP berekening van de Hydrobox. Deze is structureel veel lager als andere Tweakers met dezelfde apparatuur. Aan het afgiftesysteem kan het niet liggen en alles werkt ook gewoon goed, dus ik denk dat "iets" zorgt voor een forse afwijking in de warmtemeting. Iets wat ook niet uniek is, want iemand anders gaf eerder ook al aan dat zijn Hydrobox bijna 50% te weinig weergeeft.
Als ik momentopnames pak kloppen deze wel akelig nauwkeurig met de COP tabel.
Dus ik denk dat alles wel goed werkt, maar dat de COP meting niet juist is. Maar waarom zou ik € 300,00 uitgeven voor een accuratere COP meting

Dat nut zie ik nog niet echt