Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.900 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:31
Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:58:
Er wordt mij vaak 'verweten' te krap te calculeren, maar dit lijkt zelfs mij te krap. De getoonde periode heeft een afhankelijk waar je woont lang geen gemiddelde buitenT van -10C of wat er maar in de buurt komt. Het zou nog kunnen zijn dat je CV 'aanmerkelijk' minder kWh uit 1m3 haalt dan je veronderstelt maar dat is gissen hoeveel dat dan wel of niet is. En gissen is missen.
en @Andrehj bedoelen jullie te zeggen dat de periode waarin ik het verbruik heb gemeten wel koud is, maar dat het nog erger kan en dat de 9kW vermogen die de warmtepomp bij -7 levert dan niet genoeg is? Dan kan ik upgraden naar de 17kW welke 10,4kW levert bij -7. Kan evenver terug moduleren dus in warmere situaties niet slechter/meer pendelen dan de 13kW lijkt me.

Nog andere manieren om minder 'gissen is missen' te krijgen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 23:01
reneeke1970 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:27:
[...]

Ik zie het vrouwtje al staan met haar schaal terwijl er nog 130 min op de vaatwasser staat haha
had ik ook in het begin. ze was er vrij snel aan gewend. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raolte schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:02:
[...]

Ik heb even hun adres, Lancasire,OL130BU,Verenigd koningkrijk in streetview maps ingevuld.

Dan kan ik binnen in hun zaakje kijken, dit stelt mij toch niet echt gerust.Ze zullen niet veel kosten aan huisvesting hebben.
Er staat zelfs een flipperkast in hun showroom ;)
Ik heb goede ervaringen met de firma, ze leveren mij zelfs op rekening.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

CurlyMo schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:42:
[...]

Veiligheid boven alles. Daarom vraag ik het ook en ben ik niet 5x 2.5mm draden door een 16mm buis aan het trekken. Maar geen schijnveiligheid. Als het nu dus kan, dan ga ik mijn meterkast niet aanpassen.

Ik kan vrij makkelijk ons piekverbruik opvragen want slimme meter :) Het hoogste verbruik over een periode van:
1 minuut: 330W (19 november 2017 om 10:24)
15 minuten: 1580W (18 november 2017 om 14:45)

Ik denk dat daar dus best een warmtepomp bij kan.
mm
Dat lijkt mij wel erg laag..
Piek van 330 W..
Geen waterkoker?
Geen wasmachine?
Of heb je panelen? en zijn dit pieken in afnemen incl piek van panelen?

Maar slim is slim dus zal kloppen maar wel erg weinig..
Dit is mijn S0 die mijn "echte" verbruik meet. [ zit als netto verbruik aangesloten ]
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=19520
Rode pieken zijn bijv was en waterkoker enz enz

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DopjeD Om er iets meer over te kunnen zeggen en dan met name hoe je gas-CV presteert over een langere periode, heb je de gegevens van enkele stookseizoenen met bijbehorende buitenT's nodig. Om een idee te krijgen of de moment-opname wel/niet/enigszins representatief is.
Als een grotere WP tot hetzelfde niveau, in absolute zin, kan terugmoduleren als die je op het oog hebt lijkt de keuze vooralsnog niet zo moeilijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:38:
[...]

mm
Dat lijkt mij wel erg laag..
Piek van 330 W..
Geen waterkoker?
Geen wasmachine?
Of heb je panelen? en zijn dit pieken in afnemen incl piek van panelen?

Maar slim is slim dus zal kloppen maar wel erg weinig..
Dit is mijn S0 die mijn "echte" verbruik meet. [ zit als netto verbruik aangesloten ]
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=19520
Rode pieken zijn bijv was en waterkoker enz enz
6000W met de panelen er af? Dat haal ik hier zelden, en dan heb ik nog 3 fase to spend :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:45:
[...]6000W met de panelen er af? Dat haal ik hier zelden, en dan heb ik nog 3 fase to spend :)
Powerused moet je naar kijken voor de pieken..
Totaal is rode lijn grafiek

Dus rood is totaal verbruikt [ echt dus niet slimme meter ] en groen is alle opwek bij elkaar,

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier pieken van over de 12kw gehad, maar dan maak je het bont. Warmtepomp die aan het starten is, oven aan, wasmachine die loopt, vaatwasser op het snelprogramma en misschien nog een paar kookpitten aan. Dit zijn de absolute uitzonderingen, de pieken hier 90% van de tijd onder de 4.5kw met een enkele uitschieter

Zelfs die 12kw-situatie zou op een 35A aansluiting waarschijnlijk nog prima zijn gegaan. Het gaat pas een probleem worden als je elektrisch gaat rijden: dan wil je wel wat meer vermogen op kunnen souperen, je Tesla van 100kwh met 3,7kw opladen is een vermoeiende zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
Tomexergie schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:11:
Monitoring februari 2018

Warmtepompen die hybride werken(beta factor b.v. 50%) zullen i.v.m. de lagere tempeartuur minder energie produceren dan in januari. WP die meer dan 100% kunnen dekken juist meer.

[afbeelding]

Onderstaande grafiek geeft de MCOP t.o.v. het niveau van het afgifte systeem: links vloerverwarming en rechts radiatoren/convectoren.
Het lijkt mij aanbevelenswaardig om de installaties onder de lijn te checken op het rendement en/of meting.

[afbeelding]
ziet er weer goed uit! ik weet de reden hier voor de gruwelijk lage cop tov aanvoertemp (en dus waarom ik onder de lijn lig)... de Ecodan draait 24h per dag en komt aanvoer niet hoger dan een graad of 29 omdat woning net ff iets meer vermogen nodig heeft... je zag de temp dus ook steed sverder dalen gedurende de week (2 graden over een dag of 7). vandaag trekt hij het weer bij en zojuist een z-wave extra geinstalleerd dat als het erg koud is de hr ketel ff bijspringt (Die hangt er nog voor het warm water). warmtemeter zit echter bij mij op apart circuit van warmtepomp dus beinvloed elkaar niet.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip, kijk eens naar een Amerikaanse Nest, die kan warmtepomp + gas mixen met voorrang voor de warmtepomp. Regeling is heel behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:50:
Tip, kijk eens naar een Amerikaanse Nest, die kan warmtepomp + gas mixen met voorrang voor de warmtepomp. Regeling is heel behoorlijk.
is dat een hybride WP of een thermostatische kamerregelaar?

zie het al ook een regelaar die in (te grove) setpoint stappen van 0,5c regelt.

[ Voor 11% gewijzigd door amarkest op 03-03-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:48:
[...]

Powerused moet je naar kijken voor de pieken..
Totaal is rode lijn grafiek

Dus rood is totaal verbruikt [ echt dus niet slimme meter ] en groen is alle opwek bij elkaar,
Ja en dan zie ik 5950W , jij zegt netto dus dat is met de panelen van 803 er af dus 6753W
Of bedoel je bruto?

Maar je hebt ook een standby verbruik van 450W+ , dat is ook veel.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 03-03-2018 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

amarkest schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:54:
[...]

is dat een hybride WP of een thermostatische kamerregelaar?

zie het al ook een regelaar die in (te grove) setpoint stappen van 0,5c regelt.
Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar de Nest is een slimme kamerthermostaat (die op de thermostaat zelf fijner in te stellen valt dan 0,5 graden) met wifi. De Amerikaanse versie kan twee warmtebronnen aansturen (aan/uit, geen opentherm), waarbij hij weet dat de warmtepomp de voorkeur heeft en pas wanneer het te lang duurt, het buiten kouder is dan X of je snel een groot temperatuurverschil wil overbruggen de gasketel bijschakelt.

In het geval van pa hebben we zelf een hybride setup gemaakt: de warmtepomp levert áltijd de baseload en indien nodig komt de ketel bij. Resultaat voor dit stookseizoen is dat we van 1400-1600m3 naar nog geen 150m3 + 2500~ kwh gaan. Beiden incl. tapwater.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2018 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Monitoring februari 2018

Warmtepompen die hybride werken(beta factor b.v. 50%) zullen i.v.m. de lagere tempeartuur minder energie produceren dan in januari. WP die meer dan 100% kunnen dekken juist meer.

[[url="[b]https://farm5.staticflickr.com/4768/26716503878_22fd5aa29d_b.jpg[/b]"]afbeelding[/url]]

Onderstaande grafiek geeft de MCOP t.o.v. het niveau van het afgifte systeem: links vloerverwarming en rechts radiatoren/convectoren.
Het lijkt mij aanbevelenswaardig om de installaties onder de lijn te checken op het rendement en/of meting.

[afbeelding]
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik deze tabel moet lezen, als ik bijvoorbeeld bij @Grolsch kijk dan zie ik 86kWh electr. voor heel februari? Maar hij heeft in februari toch veel meer in zijn Zubadan gestopt?
Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:19:

Gisteren in totaal 72kWh verbruikt incl. SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kijkt in de verkeerde rij ( DHW ), stukje hoger sta ik nog een keer :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:09:
;) Ik ben op weg naar de opticien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:09:
En zien we ook een lage cop, tijd voor een warmtemeter vriend, denk niet dat er wat van klopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Monoblocks en bevriezingsgevaar? (en suggesties voor split-unit systemen gevraagd)

Vraagje aan de eigenaren van monoblocks: Hoe hebben jullie het bevriezingsgevaar bij stroomuitval opgelost?
Hele systeem vullen met glycol lijkt me niet bijzonder praktisch, want duur en erg lastig bij onderhoud. Mijn huidige CV laat ik zo leeglopen, dat gaat dan niet meer.
Voor mij is dit op dit moment de reden om toch maar naar een split-unit te kijken.

Heeft iemand dus een advies voor een split-unit die aan de volgende eisen voldoet:
  • 6kW verwarmingsvermogen bij -10°C
  • Alleen voor verwarmen (voor sww ga ik is een WP-boiler volgens mij een betere keuze)
  • Moet ook kunnen koelen
  • Liefst 3-fasen
  • Zonder backup-heating element

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Wolly schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 13:07:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik deze tabel moet lezen, als ik bijvoorbeeld bij @Grolsch kijk dan zie ik 86kWh electr. voor heel februari? Maar hij heeft in februari toch veel meer in zijn Zubadan gestopt?

[...]
706kWh elektrisch en 2141kWh warmtelevering voor CV tabel boven
tabel onder is alleen voor tapwater:
86kWh elektrsch en 211 kWh warmte voor het warme tapwater (SSW of DHW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:32:
Hele systeem vullen met glycol lijkt me niet bijzonder praktisch, want duur en erg lastig bij onderhoud.
Zo dus.

Irritante aan de LG is dat 'ie ondanks dat ze glycol voorschrijven tóch de pomp laten draaien als de temperatuursensoren te lage waarden aangeven. Dit kost je merkbaar energie in de boiler die bij een run weer gecompenseerd moet worden.

Oplossing is de stroom er maar vanaf trekken aangezien die toch maar één run per dag doet, maar met vorst is dat ook weer niet ideaal. Ben er nog niet helemaal over uit. Achteraf had ik toch beter gewoon een splitunit kunnen nemen, ik heb ze beiden en ben over de mono wat minder enthousiast :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[b]
Hele systeem vullen met glycol lijkt me niet bijzonder praktisch, want duur en erg lastig bij onderhoud.
MM
Ik ga voor dit icm een verdunning die ma:
https://www.groene-energi...antivries-voor-de-cv.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op ebay.de had ik 10l glycol voor 30 euro te pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Monoblocks en bevriezingsgevaar? (en suggesties voor split-unit systemen gevraagd)

Vraagje aan de eigenaren van monoblocks: Hoe hebben jullie het bevriezingsgevaar bij stroomuitval opgelost?
Hele systeem vullen met glycol lijkt me niet bijzonder praktisch, want duur en erg lastig bij onderhoud. Mijn huidige CV laat ik zo leeglopen, dat gaat dan niet meer.
Voor mij is dit op dit moment de reden om toch maar naar een split-unit te kijken.
Beetje paranoia? Misschien iemand uit eigen hand ervaring met kapot gevroren WPen?
Ik wel met div. kapot gevroren cv installaties.... :-(

Maar ik heb makkelijk praten natuurlijk, heb nog een Nefit Ecomline die ik op flessengas, in geval dat, kan stoken. _/-\o_

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:10:
Op ebay.de had ik 10l glycol voor 30 euro te pakken :)
Maar hoe krijg je dat er in? En hoe haal je het er voor onderhoud weer uit? Of laat je dat gewoon het riool in lopen? Ik vind het maar niets. Ik zit nu naar deze split-unit (bi-bloc noemen ze dat bij Panasonic) te kijken. Lijkt niet verkeerd:
http://www.havepe.nl/nl/w...e-7kw-wc07h3e5/1946/1969/

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 03-03-2018 15:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:03:
[...]

Zo dus.

Irritante aan de LG is dat 'ie ondanks dat ze glycol voorschrijven tóch de pomp laten draaien als de temperatuursensoren te lage waarden aangeven. Dit kost je merkbaar energie in de boiler die bij een run weer gecompenseerd moet worden.

Oplossing is de stroom er maar vanaf trekken aangezien die toch maar één run per dag doet, maar met vorst is dat ook weer niet ideaal. Ben er nog niet helemaal over uit. Achteraf had ik toch beter gewoon een splitunit kunnen nemen, ik heb ze beiden en ben over de mono wat minder enthousiast :)
Had dan ook een Panasonic genomen! ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 10:15
Mjah breviezingsgevaar voor een monoblock.. een juist gesizede monoblock draait waarschijnlijk 24/7 bij vrieskou dan bevriest hij toch niet?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:34
Daannn1987 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:16:
Mjah breviezingsgevaar voor een monoblock.. een juist gesizede monoblock draait waarschijnlijk 24/7 bij vrieskou dan bevriest hij toch niet?
Bij ons was er deze week een stroomstoring van 2 uur....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hrt schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:13:
[...]
Beetje paranoia? Misschien iemand uit eigen hand ervaring met kapot gevroren WPen?
Ik wel met div. kapot gevroren cv installaties.... :-(
Paranoia? Mijn CV-installatie staat gewoon binnen op zolder. De stroom kan bij mij dagenlang uitvallen voordat het daar vriest. En in een nieuw te bouwen goed geïsoleerde woning kan de stroom wekenlang uitvallen voordat het binnen gaat vriezen. Dat is dus geen probleem.
Maar bij een monoblock WP die buiten staat is het na een uurtje of zo gebeurd en vriest het hele ding stuk. Als je toevallig thuis bent kun je em snel leeg laten lopen, maar wat als je er niet niet bij bent? Dus is glycol noodzaak, maar dat vind ik maar niets.
Daar komt nog bij dat in de nabije toekomst, als steeds meer mensen all-electric gaan en er bij zware minustemperaturen een zeer zware wissel op de stroomvoorziening getrokken wordt, de kans op stroomuitval bij lage temperaturen enorm toeneemt.
Dit alles zul je bij het kiezen van een nieuwe installatie in overweging moeten nemen.
BarryH schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:19:
[...]
Bij ons was er deze week een stroomstoring van 2 uur....
Thanks. Dat bedoel ik dus. Een monoblock zonder glycol had dat niet overleefd.
hrt schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:15:
[...]
Deze snap ik niet. Wat is er beter aan een Panasonic monoblock?

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 03-03-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Andrehj schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:19:
[...]

Paranoia? Mijn CV-installatie staat gewoon binnen op zolder. De stroom kan bij mij dagenlang uitvallen voordat het daar vriest. En in een nieuw te bouwen goed geïsoleerde woning kan de stroom wekenlang uitvallen voordat het binnen gaat vriezen. Dat is dus geen probleem.
Maar bij een monoblock WP die buiten staat is het na een uurtje of zo gebeurd en vriest het hele ding stuk. Als je toevallig thuis bent kun je em snel leeg laten lopen, maar wat als je er niet niet bij bent? Dus is glycol noodzaak, maar dat vind ik maar niets.
Daar komt nog bij dat in de nabije toekomst, als steeds meer mensen all-electric gaan en er bij zware minustemperaturen een zeer zware wissel op de stroomvoorziening getrokken wordt, de kans op stroomuitval bij lage temperaturen enorm toeneemt.
Dit alles zul je bij het kiezen van een nieuwe installatie in overweging moeten nemen.

[...]

Ik neem die tijd(en) maar met een korreltje zout....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

[...]

[...]

[...]

Foute quote.. was voor Neographikal...... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
Monitoring februari 2018

[afbeelding]

[afbeelding]
Bij mijn SWW gegevens moet ik er wel even bij vermelden dat ik tijdens de week echte kou niet thuis was, waardoor ik geen SWW runs heb gemaakt...anders had mijn SWW COP er ook wel iets anders uitgezien denk ik. Het huis is wel gewoon op temperatuur gehouden.. had geen zin in fratsen met deze extreme wind en temperaturen..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DopjeD Als je historische gegevens van februari 2013 hebt, was ook een zeer koude maand, wellicht dat dat meer inzicht in je benodigde capaciteit verschaft. Bij mij het vergelijk alsvolgt. De m3 voor 2018 moet je lezen als kWh/2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sNlcQf3EabI816dJacBLRiwo/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:13:
[...]

Maar hoe krijg je dat er in? En hoe haal je het er voor onderhoud weer uit? Of laat je dat gewoon het riool in lopen? Ik vind het maar niets. Ik zit nu naar deze split-unit (bi-bloc noemen ze dat bij Panasonic) te kijken. Lijkt niet verkeerd:
Erin: met een gardena pomp die op de kop van een boormachine gaat. Eruit: da's een probleem :P Althans, het opvangen dan ;) Daarom draai ik nu met het warmte-element, zodra het warmer wordt fix ik de mono en laat hem maanden draaien. Gaat dat goed, dan gaat de glycol er pas weer in met de intentie om het voor jaren te laten zitten.
hrt schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:15:
[...]

Tja, dat weet je ook van tevoren allemaal niet, het is dat we hier nu met z'n allen zo mee bezig zijn... Dan nog is de splitunit wat makkelijker, één keer vacumeren en nooit geen omkijken naar gehad. De mono heeft meer gevoelige punten, waaronder in mijn geval een overstortventiel dat kapot is waardoor ik langzaam druk verlies.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Is het zinvol om de standaard 4C grens van de Elga te verwijderen en dus door te gaan tot -10C buiten? De maand februari was een goede maand om dit uit te testen.

Mijn woning heeft en CV systeem dat bij 2C buiten 39C aanvoer temperatuur voor CV nodig heeft. (Radiatoren + geboost convertorput) dus behoorlijk hoog t.o.v. vloerverwarming.
Ondanks het negatieve commentaar op de Elga op dit forum, moet ik zeggen dat in iedere geval de hybride werking (WP+HR ketel) goed werkte. De Elga bleef tot -8 C doorwerken zonder weggedrukt te worden door de HR ketel. (Ik heb hem uiteraard hydraulisch en regeltechnisch goed ingeregeld)

ECONOMISCH
Gemeten: Elektrisch 550 kWh; warmtelevering 1835 kWh(Kamstrup302)
Vermeden aardgas 1835/8,8= 209 m3= 142 Eur
Elektrisch 550kWh= 99Eur
Opgeleverd, ondanks de lage temperaturen 43 Eur

MILIEU
Bijstook 110 m3 aardgas. Dekking Elga 209/(209+110)= 65%
Zonder Elga was het aardgasverbruik 319 m3 geweest.

GELUID
Het drukverschil van het werkgas neemt toe, maar omdat het vermogen wordt begrensd tot 1000W(e) zal het toerental via de inverter afnemen. Mijn (subjectieve) waarneming niet meer geluid dan anders.

THERMODYNAMISCH
De gemiddelde MCOP=3,3 en dat valt dus wel mee. Omdat de WP bij lage temperaturen minder warmte levert ( van 5000W>3000W) zal het temperatuurverschil over de verdamper en condensor kleiner worden en dat is gunstig voor de COP. De COP vlakt een beetje af bij lage buiten temperaturen.

CONCLUSIE
Tot nu toe zie ik geen enkel bezwaar om de Elga bij lage temperaturen in te zetten. De jaarlijkse bijdrage stijgt van 70% naar 85% en dat is toch een behoorlijke milieuwinst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Andrehj schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 15:13:
[...]

Of hier:
https://www.confort-marke...96_367_460_1210-5208.html
of hier:
http://www.pmcoppack.com/show_product_info.php?ref=0012526

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ELGA p69 Periode binnentemperatuur verloop.

-weet iemand een duidelijke definitie of voorbeeld hiervan?

zou hier de reactie tijd van de ELGA hier mee beinvloed kunnen worden?

[ Voor 25% gewijzigd door amarkest op 03-03-2018 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 18:01
[b][message=54439591,noline]drdnl schreef op woensdag 28 februari 2018

En is dit normaal voor een wp?
[afbeelding]
Ik loop nog een paar pagina's achter dus misschien hebben al meer mensen dit gezegd maar ik zeg gas te kort. Op het werk hebben wij precies dezelfde problemen gehad. Ze kwamen langs en meten nee hoor alles is goed. Uiteindelijk na leegpompen zat er nog 300gram in van de 1.5kg. Unit vervangen want binnen zat een lek die ze niet konden vinden.

Update: Heb verderop in het topic al gevonden dat je temp sensor bovenop de compressor los zat.

[ Voor 8% gewijzigd door martijnr17 op 04-03-2018 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 23:43
koevlaas2 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:36:
[...]

Bij deze heb je je installateur gevonden :*)
Top, thx! Als we zouden besluiten tot een WP, dan benader ik je.... ;)

Wat betreft bevriezing monoblock: zou je dit kunnen claimen bij je verzekering?
Of moet je zorgen voor een isolerende jas die je 'm aan kunt trekken bij stroomuitval? Moet je uiteraard wel (snel) ter plaatse (kunnen) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:31:
[...]

En zien we ook een lage cop, tijd voor een warmtemeter vriend, denk niet dat er wat van klopt. :)
Ik denk ook dat mijn COP meting niet klopt, maar kheb weinig zin om een paar 100 euro uit te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:58
Grolsch schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:49:
[...]

Ik denk ook dat mijn COP meting niet klopt, maar kheb weinig zin om een paar 100 euro uit te geven ;)
En als ie nou eens wel klopt?
Gooi je toch heel wat kWh weg, bij matige temperatuur gebruik jij maar snufje meer dan ik, maar met echte kou ineens het dubbele. En ik stook continu

[ Voor 17% gewijzigd door reneeke1970 op 03-03-2018 19:28 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:26:
[...]

En als ie nou eens wel klopt?
Gooi je toch heel wat kWh weg, bij matige temperatuur gebruik jij maar snufje meer dan ik, maar met echte kou ineens het dubbele. En ik stook continu
En waar zou dat aan kunnen liggen volgens jou :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:30:
[...]

En waar zou dat aan kunnen liggen volgens jou :?
Ik hoop voor jou aan de vele wind daar in het weiland waar jij woont. Maar ik vind het toch vreemd want hier waait de bamboe ook plat dus.....
Technisch kan ik je geen antwoord geven helaas. Ik heb zon overbodig duur ding ook niet, geen zin in ombouw installatie.
Maar mijn verbruik loopt mooi linear.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Cranberry schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:25:
[...]

Top, thx! Als we zouden besluiten tot een WP, dan benader ik je.... ;)

Wat betreft bevriezing monoblock: zou je dit kunnen claimen bij je verzekering?
Of moet je zorgen voor een isolerende jas die je 'm aan kunt trekken bij stroomuitval? Moet je uiteraard wel (snel) ter plaatse (kunnen) zijn.
Volgens mij dekken standaard verzekeringen geen schade door vorst aan leidingen buitenshuis en in onverwarmde ruimten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

Een goed ontworpen monoblock heeft geen glycol nodig. En de leidingen naar de unit moeten goed geïsoleerd zijn.
Met goed ontworpen bedoel ik, geen onnodige onderdelen in het buitendeel, dus geen pomp, expansievat, zeker die laatste hoort niet in een buitendeel.
Alleen twee aansluitingen voor cv water en een platenwisselaar.
Als alles goed is geïsoleerd, kan 48uur zonder spanning en -15 geen kwaad.
Zo doen ze het in landen waar het veel harder vriest dan in Nederland ook.
Of bij alleen compressor storing, pomp laten draaien en backup verwarming aan.

Bij de Nefit monoblock vervalt direct de garantie als er glycol in het systeem zit.
Zegt genoeg lijkt me...

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:34:
[...]

Ik hoop voor jou aan de vele wind daar in het weiland waar jij woont. Maar ik vind het toch vreemd want hier waait de bamboe ook plat dus.....
Technisch kan ik je geen antwoord geven helaas. Ik heb zon overbodig duur ding ook niet, geen zin in ombouw installatie.
Bij mij is de variatie per graaddag jan:feb 92%:100% dus ook behoorlijk vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Volgens mij halen we 2 dingen door elkaar.
De verbruiksgegevens (dus de verbruikte kWh's) die zijn naar mijn mening redelijk acuraat. Dit kan ik namelijk op 3 manieren controleren. 1 is wat m'n hydrobox weergeeft en 2 wat m'n losse kWh meter van de WP weer geeft en 3. wat mijn slimme meter weergeeft. Hier zal vast en zeker een beetje afwijking inzitten, maar binnen een paar %.

Het hoge verbruik t.o.v. normaal bij extreme koud zoals afgelopen week kan ik enigzins verklaren omdat bij extreme kou ook de hele bovenverdieping verwarmd wordt. Setpoint voor de slaapkamers is 18 graden, en tot deze week had ik nog nooit mee gemaakt dat de slaapkamers verwarmd werden, maar sinds deze week dus wel. Dus bijna een keer zoveel te verwarmen ruimtes kan naar mijn idee goed zorgen voor veel verbruik.

Waar ik wel zeer sterk aan twijfel is de COP berekening van de Hydrobox. Deze is structureel veel lager als andere Tweakers met dezelfde apparatuur. Aan het afgiftesysteem kan het niet liggen en alles werkt ook gewoon goed, dus ik denk dat "iets" zorgt voor een forse afwijking in de warmtemeting. Iets wat ook niet uniek is, want iemand anders gaf eerder ook al aan dat zijn Hydrobox bijna 50% te weinig weergeeft.

Als ik momentopnames pak kloppen deze wel akelig nauwkeurig met de COP tabel.

Dus ik denk dat alles wel goed werkt, maar dat de COP meting niet juist is. Maar waarom zou ik € 300,00 uitgeven voor een accuratere COP meting :? Dat nut zie ik nog niet echt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:35:
Is het zinvol om de standaard 4C grens van de Elga te verwijderen en dus door te gaan tot -10C buiten? De maand februari was een goede maand om dit uit te testen.

Mijn woning heeft en CV systeem dat bij 2C buiten 39C aanvoer temperatuur voor CV nodig heeft. (Radiatoren + geboost convertorput) dus behoorlijk hoog t.o.v. vloerverwarming.
Ondanks het negatieve commentaar op de Elga op dit forum, moet ik zeggen dat in iedere geval de hybride werking (WP+HR ketel) goed werkte. De Elga bleef tot -8 C doorwerken zonder weggedrukt te worden door de HR ketel. (Ik heb hem uiteraard hydraulisch en regeltechnisch goed ingeregeld)

ECONOMISCH
Gemeten: Elektrisch 550 kWh; warmtelevering 1835 kWh(Kamstrup302)
Vermeden aardgas 1835/8,8= 209 m3= 142 Eur
Elektrisch 550kWh= 99Eur
Opgeleverd, ondanks de lage temperaturen 43 Eur

MILIEU
Bijstook 110 m3 aardgas. Dekking Elga 209/(209+110)= 65%
Zonder Elga was het aardgasverbruik 319 m3 geweest.

GELUID
Het drukverschil van het werkgas neemt toe, maar omdat het vermogen wordt begrensd tot 1000W(e) zal het toerental via de inverter afnemen. Mijn (subjectieve) waarneming niet meer geluid dan anders.

THERMODYNAMISCH
De gemiddelde MCOP=3,3 en dat valt dus wel mee. Omdat de WP bij lage temperaturen minder warmte levert ( van 5000W>3000W) zal het temperatuurverschil over de verdamper en condensor kleiner worden en dat is gunstig voor de COP. De COP vlakt een beetje af bij lage buiten temperaturen.

CONCLUSIE
Tot nu toe zie ik geen enkel bezwaar om de Elga bij lage temperaturen in te zetten. De jaarlijkse bijdrage stijgt van 70% naar 85% en dat is toch een behoorlijke milieuwinst.
Waren we negatief dan? ik ben na een jaar maart tot heden zeer positief over de elga geen gas verbruikt ook met de lage temperaturen en tot heden en percies 1000 Kwh verder. Hiervoor gebruiken ik altijd rond de 640m3 gas elk jaar de afgelopen 4 jaar teruggekeken voor de verwarming. Bespaar me toch elk jaar 400 euro. TvT 4,2 jaar (1700 euro netto) wat wil je nog meer. Tapwater 100m3 per jaar aftikken kan een loria niet goed maken als ik de prijzen zie wel gezien in nederland dan.

Ik ben zeer tevreden met mijn over de elga goedkoop ook al gebruik je weinig onder de 500m3 gas extra 44 euro erbij van enexis!! Die steek ik in me zak voor het tapwater.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2018 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Dat van de wind kan wel eens kloppen. Het viel mij op dat bij de harde oosten wind recht op mijn Pana het vermogen hard terug liep. Bijkomend verschijnsel was dat ook het aantal watt bij max Hz terug liep van 1450 naar 1300 watt

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Je buitenschil is constant, het warmteverlies voor de woning is gemiddelde binnenT t.o.v. de gemiddelde buitenT, of je daarvoor kamers wel of niet moet verwarmen heeft daar geen invloed op. De ene keer bereik je de gemiddelde binnenT door X% v.d. oppervlakte te verwarmen en de andere keer door Y% v.d. oppervlakte. Dat maakt uiteindelijk niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk heeft het warmhouden van kamers wel invloed op het warmteverlies en dus op het verbruik.

Blijkbaar was het warmteverlies van mijn woning op die extreme dagen dusdanig hoog dat de ruimtetemperatuur van 18 graden niet gehandhaafd kon worden en er gestookt moest worden.
Er kwam 80m2 aan vloerverwarming bij welke gevoed moest worden met warmte/energie, dat merk je echt wel hoor in het verbruik, zie mijn verbruik :)

Anders gesteld, als ik de doeltemperatuur van de slaapkamers op 15 graden had gezet had ik aanzienlijk minder energie verbruikt.

Nog meer anders gesteld, als ik de doeltemperatuur van m'n hele huis op 15 graden had ingesteld had ik nog veel minder verbruikt :P

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 03-03-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:02

Ik heb hulpcirculatiepompen in het circuit (de grijze pompen in schema in mijn sign)
Ik heb deze geselecteerd op minste flowweerstand als ze niet draaien, (zoals de grundfos alpha2 (max 45W)).
Ik had ze eerst parallel via een 3 wegklep, maar zag geen verschil in flow en heb ik ze sinds aanpassing voorjaar 2017 in serie.

Deze kunnen ook op noodstroom draaien, ipv gylcol en geheel afhankelijk van het moment van zo'n stroomstoring kan mijn warmtebuffer toevallig nog warmte gebufferd hebben en dan kan ik de eerste uren vooruit
Op moment is het afgestemd op ca 2 uur zonder WP's of inductie koken omdat accu's nog relatief duur zijn tov salderen.

De gele leiding is een bypass zodat afgiftesysteem operationeel blijft en volledig uit warmtebuffer gevoed kan worden, terwijl WP voluit loopt om buffer op te warmen daarbij heb ik keuze 38-50C (is oa bedoeld om voor zoveel mogelijk eigenverbruik van PV te hebben en langdurig douchen mogelijk te maken met een 50ltr SWW-boiler).
Het is een combibuffer met hygienespiraal, die namelijk ook als voorverwarming dient voor mijn kleine 50ltr SWW boiler.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Als je doelT op 15 had gezet, was de gemiddelde binnenT lager geweest en alleen om die reden had je minder warmteverlies gehad.
EDIT:
Als ik mijn afgifteoppervlak verdubbel ga ik dan meer energieverbruiken ?
t.o.v. bij jou 80% v.d. afgifteoppervlakte in gebruik of 100% ?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
@Domba Maar dan draai je die pompen handmatig op noodstroom? Of heb je daar een schaleling op gemaakt met een UPS oid?
Want anders moet je maar wel thuis zijn (en wakker)

Ik heb zelf wel een monobloc buiten staan. Zonder glycol. Ik maak me er niet heel druk om maarja het kan wel gebeuren. Als ik thuis ben of snel naar huis kan dannkan ik hem zelf nog wel even laten leeglopen.
Bij mij draait de wp snachts trouwens niet, maar desondanks heeft hij afgelopen dagen toch wel wat verbruikt snachts, omdat hij het toch te koud had denk ik. Nou ja dat zijn de beveiligingen aan het werk dus dat is mooi.

Op lange termijn denk ik toch aan zo'n thuis accu, met oog op salderen.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 03-03-2018 20:21 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:49:
[...]

Paar honderd euro? Nou mijne was 55,- :?
Ik heb er zelfs nog 1 liggen (nieuw) alleen moet daar nog het mechanische deel waar de flowmeter in zit bij.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1803/375912/VaMeVwko.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 03-03-2018 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
!null schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:20:
@Domba Maar dan draai je die pompen handmatig op noodstroom? Of heb je daar een schaleling op gemaakt met een UPS oid?
Want anders moet je maar wel thuis zijn (en wakker)

Ik heb zelf wel een monobloc buiten staan. Zonder glycol. Ik maak me er niet heel druk om maarja het kan wel gebeuren. Als ik thuis ben of snel naar huis kan dannkan ik hem zelf nog wel even laten leeglopen.
Bij mij draait de wp snachts trouwens niet, maar desondanks heeft hij afgelopen dagen toch wel wat verbruikt snachts
Is een UPS weer gevoed kan worden door een 230V noodstroom aggregaat, is eigenlijk 4e fase in huis, waar aantal gebruikers opzitten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:43:
[...]

Hou er wel rekening mee dat salderen er af gaat, je kunt niet zoveel panelen hebben dat je 's winters het verbruik van je L/W WP kunt afdekken.....
Powerpeers, vanderbron worden je vrienden.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand dus een advies voor een split-unit die aan de volgende eisen voldoet:
  • Alleen voor verwarmen (voor sww ga ik is een WP-boiler volgens mij een betere keuze)
  • Moet ook kunnen koelen
  • Liefst 3-fasen
Jij haakt ook snel af :)
Ik monteer altijd afsluitkranen in de buurt van de unit zodat deze afgetapt kan worden en niet het hele cv systeem drukloos word. Verder komen storingen met monoblock icm vorst niet zoveel voor dus je hoeft niet wakker te liggen.
Een werkende monoblock is redelijk goed beveiligd tegen lage temperaturen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:23:
[...]

Paar honderd euro? Nou mijne was 55,- :?
Ik heb er zelfs nog 1 liggen (nieuw) alleen moet daar nog het mechanische deel waar de flowmeter in zit bij.

[afbeelding]
Waar te koop ?? Zit ook al lang te dubben over een warmtemeter op me elga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:38
Iemand gaf hier aan dat de anti houtstook mensen maar in een eigen topic moeten gaan zitten. Maar juist als je met bv warmtepompen bezig bent en houtkachel en pelletkachels als extraatje ziet is het goed om de maatschappelijke ontwikkelingen op dit onderwerp mee te krijgen. Het kan zomaar gebeuren dat straks op koude dagen je warmtepomp het niet trekt en je reserve warmtebron (waar je ook flink in geïnvesteerd hebt) mag niet aan....

Meest recent is dit RTL nieuws topic van vandaag:

https://www.rtlnieuws.nl/...-aan-banden-worden-gelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:38:
[...]

Waar te koop ?? Zit ook al lang te dubben over een warmtemeter op me elga.
https://www.ebay.de/sch/i...S0&_nkw=multical&_sacat=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
TKroon schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:47:
@Grolsch bouw start in de zomer pas. Ik ga in de toekomst ook elektrisch rijden, en thuisaccu’s komen tzt ook. Nu nog niet omdat er gesaldeerd kan worden, en de accu’s nog te duur zijn.
Bovendien is de invoedsubsidie niet eens zo gek. Het loont dan om vooral meer te produceren dan je zelf gebruikt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Knowbody schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:43:
[...]
Bovendien is de invoedsubsidie niet eens zo gek. Het loont dan om vooral meer te produceren dan je zelf gebruikt.
Ik ben in afwachting wat het gaat worden, incl de mogelijkheden om extra in te voeden, heb ruim 300m2 pannendak, waar PV op zou kunnen.
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:43:
[...]
Hou er wel rekening mee dat salderen er af gaat, je kunt niet zoveel panelen hebben dat je 's winters het verbruik van je L/W WP kunt afdekken.
Ook al kun je voldoende PV leggen, dan nog is dat niet te matchen zonder een forse home accu, anders glippen er nog PV-kWh's als nog het net op als je ruim meer dan 6 kWp hebt bij een mooi winter zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
marklinfan schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:42:
Iemand gaf hier aan dat de anti houtstook mensen maar in een eigen topic moeten gaan zitten. Maar juist als je met bv warmtepompen bezig bent en houtkachel en pelletkachels als extraatje ziet is het goed om de maatschappelijke ontwikkelingen op dit onderwerp mee te krijgen. Het kan zomaar gebeuren dat straks op koude dagen je warmtepomp het niet trekt en je reserve warmtebron (waar je ook flink in geïnvesteerd hebt) mag niet aan....

Meest recent is dit RTL nieuws topic van vandaag:

https://www.rtlnieuws.nl/...-aan-banden-worden-gelegd
kijk maar 's naar de diesel; zo snel kan het gaan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 20:26:
[...]
Jij haakt ook snel af :)
Ik monteer altijd afsluitkranen in de buurt van de unit zodat deze afgetapt kan worden en niet het hele cv systeem drukloos word. Verder komen storingen met monoblock icm vorst niet zoveel voor dus je hoeft niet wakker te liggen.
Een werkende monoblock is redelijk goed beveiligd tegen lage temperaturen.
Het gaat mij niet om een storing, maar wat er gebeurt bij stroomuitval.
En wie dat aftappen doet als de stroom uitvalt en je niet thuis bent (of ligt te slapen). Dat gaat dus gegarandeerd fout. Niet voor niets schrijft Panasonic het gebruik van glycol dwingend voor. Voor mij een reden om te switchen naar een split-unit. Die zijn nauwelijks duurder en zijn volgens mij ook zuiniger, omdat je dan meer overdag kunt stoken (met betere COP) waarbij de buitenunit zichzelf ook niet 's nachts warm hoeft te houden.

Nog een vraagje: De meeste fabrikanten vermelden slechts een paar COP waardes (hoofdzakelijk die bij 7° buitentemp en 35° water, en dan ook nog bij vol vermogen. Weet iemand wat de invloed op de COP is van:
- 30 graden watertemperatuur (ipv 35)
- draaien op half of minimaal vermogen (volgens mij komt dat veel vaker voor dan volgas).
Ben hier bijzonder benieuwd naar.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 03-03-2018 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:09:
[...]

Het gaat mij niet om een storing, maar wat er gebeurt bij stroomuitval.
En wie dat aftappen doet als de stroom uitvalt en je niet thuis bent (of ligt te slapen). Dat gaat dus gegarandeerd fout. Niet voor niets schrijft Panasonic het gebruik van glycol dwingend voor. Voor mij een reden om te switchen naar een split-unit. Die zijn nauwelijks duurder en zijn volgens mij ook zuiniger, omdat je dan meer overdag kunt stoken (met betere COP) waarbij de buitenunit zichzelf ook niet 's nachts warm hoeft te houden.
Hoezo zet je de buiten unit dan binnen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:12:
[...]
Hoezo zet je de buiten unit dan binnen?
Nee. Ik een buitenunit van een split systeem zit geen water, maar alleen koelmiddel. Die kan dus niet kapot vriezen. Kun je dus rustig in de vrieskou en uitgeschakeld buiten laten staan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Voor de techneuten / bouwers..

Iemand die weet waar ik 32mm felxible geïsoleerde buizen/slangachtige kan vinden?
Liefst met goede ervaring..
Zit zelf te denken aan kunststof/aluminum slang en daar goede isolatie om heen.
Maar er zijn ook kant en klare geïsoleerde buizen/ slangen..[ vaak koper ]
https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1536&bih=759

Aangezien het voor mij nieuw is..
Maar ik mijn tuin niet wil verwarmen....
En bij stilstand niet meteen moeten graven :-) ivmm bevroren leidingen
En misschien wel belangrijker, bestand en gemaakt voor buiten...

Wat is de beste keus?

Voor de beeldvorming..
De WP komt een metertje of 6 buiten mijn gevel te staan.
En de leidingen gaan door een 125mm pvc buis getrokken worden.
Die een 30cm onder de grond zal liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Grolsch schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 19:53:
[...]

Volgens mij halen we 2 dingen door elkaar.
De verbruiksgegevens (dus de verbruikte kWh's) die zijn naar mijn mening redelijk acuraat. Dit kan ik namelijk op 3 manieren controleren. 1 is wat m'n hydrobox weergeeft en 2 wat m'n losse kWh meter van de WP weer geeft en 3. wat mijn slimme meter weergeeft. Hier zal vast en zeker een beetje afwijking inzitten, maar binnen een paar %.

Het hoge verbruik t.o.v. normaal bij extreme koud zoals afgelopen week kan ik enigzins verklaren omdat bij extreme kou ook de hele bovenverdieping verwarmd wordt. Setpoint voor de slaapkamers is 18 graden, en tot deze week had ik nog nooit mee gemaakt dat de slaapkamers verwarmd werden, maar sinds deze week dus wel. Dus bijna een keer zoveel te verwarmen ruimtes kan naar mijn idee goed zorgen voor veel verbruik.

Waar ik wel zeer sterk aan twijfel is de COP berekening van de Hydrobox. Deze is structureel veel lager als andere Tweakers met dezelfde apparatuur. Aan het afgiftesysteem kan het niet liggen en alles werkt ook gewoon goed, dus ik denk dat "iets" zorgt voor een forse afwijking in de warmtemeting. Iets wat ook niet uniek is, want iemand anders gaf eerder ook al aan dat zijn Hydrobox bijna 50% te weinig weergeeft.

Als ik momentopnames pak kloppen deze wel akelig nauwkeurig met de COP tabel.

Dus ik denk dat alles wel goed werkt, maar dat de COP meting niet juist is. Maar waarom zou ik € 300,00 uitgeven voor een accuratere COP meting :? Dat nut zie ik nog niet echt :P
Ik vind het niet vreemd dat je verbruik fors omhoog gaat. Groot huis, vangt veel wind. En dan gaat het gewoon harder. Je moet het niet vergelijken met rijtjehuizen, die profiteren enorm van de buren die harder zijn gaan stoken. Ik zie hier ook het verbruik fors omhoog gaan. Er is een omslagpunt dat de massa van het huis gaat afkoelen, als je dat bereikt moet je er onevenredig veel energie in stoppen om dat om te draaien. Volgens mij heb je ook een traditioneel gebouwd huis en daar zit veel massa in. Je profiteert daar heel lang van, totdat je voorbij het punt van afkoeling komt.

De massa is ook een van de redenen dat het opwarmen relatief langzaam gaat. En voordat Hajeet van alles gaat roepen, het warmteverlies is dus niet meer constant omdat alles in huis langzaamaan het afkoelen is. Het is dus niet de extra vv die het veroorzaakt volgens mij, maar meer massa die afkoelt. Effectiief wel hetzelfde.

En als je het omzet naar gasverbruik, je had iets van 60 kwh x cop 3 = 180 kWh thermisch /8 is nog geen 25 kub gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
amarkest schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:03:
[...]

kijk maar 's naar de diesel; zo snel kan het gaan !
Hoe bedoel je dat, er zijn procentueel minder diesels verkocht, maar nog niet absoluut. En ik zie de scheepsvaart een van de grootste dieselafnemers nog helemaal niks doen.

En dat is bij elkaar veel meer fijnstof dan de kachels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:13:
[...]

Nee. Ik een buitenunit van een split systeem zit geen water, maar alleen koelmiddel. Die kan dus niet kapot vriezen. Kun je dus rustig in de vrieskou en uitgeschakeld buiten laten staan. ;)
Ik vind het een beetje een paniek verhaal, hoe vaak gaat de unit nou stuk net als je slaapt en het vries heel hard ? En dan nog moet deze zodanig stuk gaan dat het element ook niet meer werkt anders word deze gewoon gebruik om de boel vorstvrij te houden.
Tevens is het zo dat de unit niet binnen 10 minuten bevroren is, dit duurt wel een paar uur.
Een monoblock heeft doorgaans een hogere cop dan een split en is in de regel zuiniger.
Zucht....

BTW: een split heeft ook een vorstbeveiliging, uitschakelbaar dat wel maar 99% van de gebruikers doet dit natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

• Moet ook kunnen koelen
  • Liefst 3-fasen
In mijn bivalente opstelling houd ik mijn Pana lekker warm bij -10. Bypass in de keerklep. Pana binnendeel extra geïsoleerd. Bij zeer langdurige stroomuitval ( nooit gehad in Rotterdam ) heb ik een probleem. Even centraal beheer bellen :-)

https://www.mupload.nl/img/8jmem6.jpg[/IMG]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Carboy54 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:20:
In mijn bivalente opstelling houd ik mijn Pana lekker warm bij -10. Bypass in de keerklep. Pana binnendeel extra geïsoleerd. Bij zeer langdurige stroomuitval ( nooit gehad in Rotterdam ) heb ik een probleem. Even centraal beheer bellen :-)

MM licht eens toe aub?
Wat moet ik me van die bypass voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:23:
[...]

MM licht eens to aub?
Wat moet ik me van die bypass voorstellen?
Bekijk de bijlage:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gedaan maar daarom juist de vraag..
Is dit origineel?
Of heb je er zelf?
Maar het doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:24:
[...]

Gedaan maar daarom juist de vraag..
Is dit origineel?
Of heb je er zelf?
Maar het doel?
?? zelf gemaakt. Als de cv draait bij > -2 dan houdt deze bypass de Pana warm om bevriezing te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amarkest
jerh schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:17:
[...]

Hoe bedoel je dat, er zijn procentueel minder diesels verkocht, maar nog niet absoluut. En ik zie de scheepsvaart een van de grootste dieselafnemers nog helemaal niks doen.

En dat is bij elkaar veel meer fijnstof dan de kachels.
er varen bij mij op het woonerf geen schepen en de uitstoot van auto's op het woonerf is niet meetbaar, destemeer overlast heb ik van 30 houtkachels die bij mij in straal van 100 meter allerlei rotzooi de lucht in spuien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[b]Carboy54 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:26:
?? zelf gemaakt. Als de cv draait bij > -2 dan houdt deze bypass de Pana warm om bevriezing te voorkomen.
O sorry wist niet dat je EN EN had,,,
Waarom nog gas dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:54
Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 16:08:
@DopjeD Als je historische gegevens van februari 2013 hebt, was ook een zeer koude maand, wellicht dat dat meer inzicht in je benodigde capaciteit verschaft. Bij mij het vergelijk alsvolgt. De m3 voor 2018 moet je lezen als kWh/2.
[afbeelding]
Volgens mij zijn de verbruiksgegevens uit de periode 1 tot 12 februari 2012, indien beschikbaar
de beste indicatie voor de dimensionering van een warmtebron zoals een warmtepomp.
De nacht van 4 februari was de koudste:
Koudste nacht NL
Verbruik erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZhYePG6MS4t8odQoXcd8Xups/medium.jpg
En met de passende stookgrens kan je voor elke andere temperatuur het benodigde vermogen berekenen (plm. enkele %) - Mijn voorbeeld voor 4 februari 2012:
Mijn berekende stookgrens: 15,5 °C => deltaT 24,4 K (-8,9 °C etmaal gemiddelde buitentemperatuur)
=>13,3 m³/d /24,4 K = 0,55 m³/K/d = 222 W/K (@9,769 kWh/m³)
@90% cv-ketel rendement: 200 W/K thermisch
Dus bij een temperatuur van -13 °C (piek!) zou ik dan minimaal (13 K +15,5 K) x 0,2 kW/K = 5,7 kW aan thermisch vermogen moeten hebben. (+15% = ca. 6,5 kW)
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Carboy54 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:26:
[...]

En wat is het effect als de pana draait? Heb je dan geen verlies door die bypass?
Wel een mooi idee, chappeau, maar helpt niet veel tegen een stroomuitval van 3 uurtjes.

Je zou een aggregaat kunnen aanschaffen die de wp aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:33:
[...]

En wat is het effect als de pana draait? Heb je dan geen verlies door die bypass?
Wel een mooi idee, chappeau, maar helpt niet veel tegen een stroomuitval van 3 uurtjes.

3 uur stroom uitval kan de boel wel tegen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
[...]

zou kunnen, maar pas wel op met de fijngevoelige electronica van de WP-regeling, die kun je daar wel mee om zeep helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:15:
Voor de techneuten / bouwers..

Iemand die weet waar ik 32mm felxible geïsoleerde buizen/slangachtige kan vinden?
Liefst met goede ervaring..
Zit zelf te denken aan kunststof/aluminum slang en daar goede isolatie om heen.
Maar er zijn ook kant en klare geïsoleerde buizen/ slangen..[ vaak koper ]
https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1536&bih=759

Aangezien het voor mij nieuw is..
Maar ik mijn tuin niet wil verwarmen....
En bij stilstand niet meteen moeten graven :-) ivmm bevroren leidingen
En misschien wel belangrijker, bestand en gemaakt voor buiten...

Wat is de beste keus?

Voor de beeldvorming..
De WP komt een metertje of 6 buiten mijn gevel te staan.
En de leidingen gaan door een 125mm pvc buis getrokken worden.
Die een 30cm onder de grond zal liggen
Wat dacht je van Henco 25-ISO9-32-RO met 10mm buisisolatie of ISO13, maar voor korte stukjes van minder dan 10meter kijk dan op marktplaats, want kleinste rol is 25meter
Deze kunnen ook zonder perstang met 1-3206 of 3-3206, maar zorg dat je deze tijdig besteld, want deze willen nog weleens na bestellen als nog een back-order te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

amarkest schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:37:
[...]

zou kunnen, maar pas wel op met de fijngevoelige electronica van de WP-regeling, die kun je daar wel mee om zeep helpen.
Op de print van een wp zit altijd eerst nog een psu die het wel afvlakt, ik vermoed dat het geen probleem is hoor mits je maar geen el cheapo dingetje koopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:48

• Moet ook kunnen koelen
  • Liefst 3-fasen
Ik heb gewoon 2 kogelkranen direct achter de WP. Valt stroom langdurig uit zet ik die dicht en laat WP deel leeglopen. Ik heb geen glycol in mijn systeem zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Werkt storingsvrij. Beetje warm water naar de Pana instelbaar met het kraantje. Verlies te verwaarlozen. Waterzijdig inwendig extra dik ingepakt met isolatie en koelt daardoor zeer langzaam af. Houdt het wel langer vol dan 3 uur hoor bij stroomuitval. Temperatuur sensors loopt nauwelijks terug bij stilstand. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

amarkest schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:37:
[...]

Van dat beetje warme water van 40 graden gaat hij echt niet van om zeep hoor. Dat is de Pana wel gewend. Werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Carboy54 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:43:
[...]

Werkt storingsvrij. Beetje warm water naar de Pana instelbaar met het kraantje. Verlies te verwaarlozen. Waterzijdig inwendig extra dik ingepakt met isolatie en koelt daardoor zeer langzaam af. Houdt het wel langer vol dan 3 uur hoor bij stroomuitval. Temperatuur sensors loopt nauwelijks terug bij stilstand. .
Bevriest ook niet zomaar, zeker niet als hij bij huis staat waar het altijd iets warmer is, ik hoef ook nooit te krabben op de carport ;)
Dan word het eerst nog slushpuppy natuurlijk.
Maar voor diegene die het elektrische element niet hebben aangesloten gaat de compressor al niet starten onder de 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dunklefaser tot zo ver heb ik ze helaas niet, pas v.a. 01-12-2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:50:
[...]

Bevriest ook niet zomaar, zeker niet als hij bij huis staat waar het altijd iets warmer is, ik hoef ook nooit te krabben op de carport ;)
Dan word het eerst nog slushpuppy natuurlijk.
Maar voor diegene die het elektrische element niet hebben aangesloten gaat de compressor al niet starten onder de 20 graden.
Onzin (vwb Panasonic), bij @kmf was het iets van 12c binnen en 1c buiten, zijn WP startte gewoon zonder dat het element aangesloten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:53:
[...]

Onzin (vwb Panasonic), bij @kmf was het iets van 12c binnen en 1c buiten, zijn WP startte gewoon zonder dat het element aangesloten was.
Doen ze niet allemaal dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:54:
[...]

@Oxellaar heeft het er weleens over, maar persoonlijk heb ik het nog niet meegemaakt.
Binnenkort de vrieskist van @Fenrir-sol tot leven wekken met een Mitsubishi, eens kijken wat die vindt van 5c aanvoer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DopjeD schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:32:
zo, weer een stap gezet rondom monitoring (nog zonder warmtepomp). Heb een raspberry pi3 met slimme meter kabel aan de praat. Zelfs SMAspot werkend weten te krijgen. Nu ik gasverbruik goed kan monitoren ontdekt dat we 1m3 gas per uur gebruiken met huidige instellingen (aanvoer 35graden).

[afbeelding]
Aangezien 1m3 gas 9,769 kWh levert neem ik aan dat ik een warmtepomp moet zoeken die dit warmtevermogen kan leveren bij deze koude temperaturen. Geeft mij vertrouwen dat de Nefit 13kW (levert 9,2kW bij -7) die ik op het oog heb de goede is. Iemand die hier gaten in kan schieten?
Ik betwijfel of een HR op 35gr de 9.7 kWh haalt

Ik denk dat het wat lager uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DJT schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:37:
[...]

Is een 'nieuw' huis dus ik weet nog niet wat het verbruik gaat worden. Uit een transmissieberekening komt dat ik +/- 8kW nodig heb. De WP is ook voor SWW bedoeld.
Die berekening houdt met alles rekening. Dus dat boven de verwarming ook meedoet. In de praktijk staat het vaak uit...

Denk dat 8 kWh voldoende is ook incl SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Domba schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:37:
[...]
Wat dacht je van Henco 25-ISO9-32-RO met 10mm buisisolatie of ISO13, maar voor korte stukjes van minder dan 10meter kijk dan op marktplaats, want kleinste rol is 25meter
Deze kunnen ook zonder perstang met 1-3206 of 3-3206, maar zorg dat je deze tijdig besteld, want deze willen nog weleens na bestellen als nog een back-order te zijn
Thanks dat zocht ik..
Ook fijn de tip voor MP staat er wel vol mee maar 32 ....
Verschil tussen Henco en Uponor ?

Nog 1 voor de techneut..
Mag ik haakse bochten gebruiken?
Of is getrokken bocht beter voor de flow?

Ik ga van CV over naar wp..
Heb nu in elke radiator een 50 in 50 uit voetventiel zitten...
Er tussen uit sleutelen?
Of juist laten zitten?
Dat zou beteken dat per 2 radiatoren mijn " doorvoer" minder goed kan regeln?
Zou dat beter zijn of een 50/ 50 laten zitten?

ik ga over naar ledenradiatoren, voor de WAF :-)
Zij die dingen ik een Wp..:-)

Ga die aansluiten met 22mm koper om zoveel mogelijk flow te krijgen, en omdat een 15mm zo lullig staat.

Meer tips wat ik zou moeten doen bij het omkatten, van cv naar wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 12:24
Rol-Co schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:50:
[...]

Hij start wel, maar Tr moet binnen de 30 minuten boven de 20oC zijn. Is dat niet zo, dan wil de Pana het element aanzetten en als dat niet is aangesloten gaat hij in storing.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:00:
[...]

Thanks dat zocht ik..
Ook fijn de tip voor MP staat er wel vol mee maar 32 ....
Verschil tussen Henco en Uponor ?
Voor zover ik weet is er geen 32mm MLC voorgeisoleerde uponor (link) en je zal een perstang nodig hebben.
Nog 1 voor de techneut..
Mag ik haakse bochten gebruiken?
Of is getrokken bocht beter voor de flow?
Een getrokken bocht is vergelijkbaar met grofweg leidingweerstand van 0,5meter leiding, terwijl een knie vlot 1,5meter kan zijn,
Ik ga van CV over naar wp..
Heb nu in elke radiator een 50 in 50 uit voetventiel zitten...
Er tussen uit sleutelen?
Of juist laten zitten?
Ik heb geen ervaring met 50% onderblokken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:14:
[...]

Hij start wel, maar Tr moet binnen de 30 minuten boven de 20oC zijn. Is dat niet zo, dan wil de Pana het element aanzetten en als dat niet is aangesloten gaat hij in storing.
Juist, dat was het !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan ben aan het twijfelen ik wil in de zomer gaan koelen met de warmtepomp en dan kom je snel uit bij de jaga Low h2o dbe Pro maar zou dit ook gedaan ook goed idee zijn om in de winter bij te zetten als extra verwarming bij mijn vloerverwarming maar dan dbe uit want heb gehoord dat ze veel herrie maken en in de zomer maakt mij dat niet uit als je nu een ventilator of airco hebt lopen die maken allemaal herrie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 21:54:
[...]

Een warmtepomp HAAT steenkoud koud water.
Druk opbouwen is namelijk erg lastig als de druk zover in elkaar zakt in de condensor.
De druk zakt zo hard, dat de condensor in feite gaat zuigen aan de compressor.
Want koudemiddel wil van nature naar het koudste punt.
De condensor (warmtewisselaar) is ook niet gemaakt om goed te werken met deze temperatuur, alles is uit verhouding.

Maar dat sommige warmtepompen backup inschakelen bij deze temperatuur is natuurlijk geen probleem.... Het komt maar sporadisch voor, alleen bij een start van een nieuwe installatie. En ook dan is het redelijk makkelijk te voorkomen, 48 uur van tevoren kachels in de woning plaatsen...
En waarom zou je een gebouw naar 5! graden laten afkoelen, terwijl alles wind en waterdicht dicht?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:53:
[...]

Een warmtepomp HAAT steenkoud koud water.
Druk opbouwen is namelijk erg lastig als de druk zover in elkaar zakt in de condensor.
De druk zakt zo hard, dat de condensor in feite gaat zuigen aan de compressor.
Want koudemiddel wil van nature naar het koudste punt.
De condensor (warmtewisselaar) is ook niet gemaakt om goed te werken met deze temperatuur, alles is uit verhouding.

Maar dat sommige warmtepompen backup inschakelen bij deze temperatuur is natuurlijk geen probleem.... Het komt maar sporadisch voor, alleen bij een start van een nieuwe installatie. En ook dan is het redelijk makkelijk te voorkomen, 48 uur van tevoren kachels in de woning plaatsen...
En waarom zou je een gebouw naar 5! graden laten afkoelen, terwijl alles wind en waterdicht dicht?
Ja precies, al kan je koud water uit een vloer krijgen natuurlijk maar ik zou het langzaam opbouwen door klein te beginnen en dan steeds meer bijschakelen, zolang je maar begint met de minimale flow gaat het vrij snel warm water worden.

Pagina: 1 ... 96 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.