Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.900 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-10 10:50

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

canonball
canonball schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:58:
Hier ook last van dat de Elga soms in hybernation gaat.
Bij mij is het ook zo dat als de kamertemperatuur gelijk is aan de ingestelde temperatuur, hij er helemaal meer stopt. Als het geforceerd wordt door met wat ijs op de thermostaat, de kamertemperatuur gelijk te brengen aan de ingestelde temp, gaat de elga stoppen. Wanneer het 0,2 graden kouder is begint hij weer (op vol vermogen). Zijn er andere elga gebruikers die dit ook zo kunnen forceren, door de thermostaat even te koelen zodat het gelijk word aan de ingestelde temperatuur?
Volgens mij werkt dat zo bij ruimtetemperatuur-regeling. Dat is aan/uit.
In de weersafhankelijke regeling gaat dat veel geleidelijker en als P31=0 (geen ruimtetemperatuurcompensatie) gaat de Elga wel door (aangestuurd door de thermostaat).

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 23:48
DJT schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:50:
[...]
Tja, Utrecht.. Ik woon in een kustdorp in een ruim opgezette wijk, zowel mijn voor- als achterburen zitten op >40m, de schoorsteen komt op 15m hoogte, het eerste raam zit op ruim 8 meter afstand. Voor nu maak ik me geen zorgen.

Om weer even on-topic te gaan: Bij mij komt er denk ik een Zubadan YAA 11,2kW om de boel te verwarmen, de CV-houtkachel is een leuke extra.
wat is je gasverbruik en wil je ook sww? ik kijk ook rond, maar zit te kijken naar de 8 of de 11 kw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:43
Gisteren weer even met de buurman vergeleken. Hij heeft 465m3 gas gebruikt voor verwarming, sww en koken. Wij hebben 520kWh stroom gebruikt voor verwarming en 142 kWh voor SWW.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maikie18 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:47:
Gisteren weer even met de buurman vergeleken. Hij heeft 465m3 gas gebruikt voor verwarming, sww en koken. Wij hebben 520kWh stroom gebruikt voor verwarming en 142 kWh voor SWW.
465 cuub gas voor 1 maand? Nou dan heeft je buurman ook nog wat te doen denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Maikie18
Dus hij was 3x zoveel geld kwijt....

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:33

thido

Tilburg

Hier 538kWh voor verwarming in februari (489 voor de pana L/W en 49 voor de daikin L/L).
De boiler voor SWW heeft er 158 doorheen gejaagd.
Alles bij elkaar geloof ik niet dat we dat gered hadden met de stadsverwarming voor die centen :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:44
hrt schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:00:
[...]

Ik (en meerdere..), Heel fijn!
Hier ook. Meteen de eerste week zonder gas. De weergoden wilden het bij mij even uitproberen. Met glans geslaagd. Hij draait wel behoorlijk tegen zijn max met 150-160 kWh warmte per dag uit een 8kW, maar als het elders hier en daar wat frisser wordt, dan denk ik dat de dimensionering in orde is. In de toekomst wellicht nog mijn dubbel glas vervangen door HR++ (anders wordt het te dik), dan wordt het toch vanzelf weer ruimer.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:16:
@Maikie18
Dus hij was 3x zoveel geld kwijt....
Cop -3 is dat toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:19:
Korte samenvatting, Mitsubishi Zubadan 11,2KW (split)
Wel een buffervat, dus vanzelfsprekend een secundaire pomp om de hydraulische circuits (opwek / afgifte) te scheiden
Hoofdregeling is WAR, Naregeling heb ik van Danfoss (CF2+), in totaal 9 thermostaten.
Wat bedoel je met "temperatuuropnemers" :?
Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Ik heb de handicap dat ik behalve weinig van WP's ook nog nooit vloerverwarming heb gehad, dus ik ben momenteel hard aan het bijleren.
Inmiddels begrijp ik dat je per zone of kamer een CF2 thermostaat hebt. Daarin zit ook de door mij genoemde temperatuuropnemer. Die thermostaten communiceren met een master module vlak bij je VV-verdeler, die aantal TWA-motoren aanstuurt die de zones open en dicht draaien.
Wat ik me nu nog afvraag is hoe de omschakeling naar koelen werkt. Dit kan het CF2+ systeem hartstikke mooi (netjes gedocumenteerd ook), maar hoe vertelt Danfoss aan je Zubadan dat die moet gaan koelen?
Zelf zat ik nog te denken aan een low-cost systeem met alleen een buitenunit. Dan zou het kanaal van de begane grond altijd open staan (en dus werken als buffer). Andere kanalen zouden dan met een thermostatische regeling kunnen werken. Probleem zou dan kunnen zijn dat je een kamer boven nooit warm krijgt als er beneden geen vraag is. Gezien het feit dat met VV in een supergoed geïsoleerd huis de temperatuur toch overal ongeveer gelijk wordt, lijkt me dat probleem wel mee te vallen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 23:01
aartw99 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:30:
canonball

[...]

In de weersafhankelijke regeling gaat dat veel geleidelijker en als P31=0 (geen ruimtetemperatuurcompensatie) gaat de Elga wel door (aangestuurd door de thermostaat).

Aart
p31 zie ik niet in de installatie Handleiding v15.3 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

amarkest schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:52:
[...]

p31 zie ik niet in de installatie Handleiding v15.3 8)7
Klopt
maar wel in laatste handleiding Chronotherm Touch Modulation TH8210M1003
blz. 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Plof Cop ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amarkest
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:26:
Het lijkt mij verstandig dat de anti-hout-stokers een eigen topic openen, of bij elkaar op de koffie gaan. Los van het feit dat ik het vreselijke grote onzin vindt om houtkachels te verbieden heeft dit heeft wat mij betreft helemaal NIETS met L/W warmtepompen te maken :)
Die haarden zitten niet alleen buurtbewoners dwars, maar in dit topic zijn toch aardig wat posts gewijd aan het niet goed functioneren van de LWP door een houtkachel ;) :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Kaspers schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:50:
[...]

Topper die gast. Post hem ook nog even met z'n Reduxion Ecoliner:

[afbeelding]
tot op heden alleen maar marketing gelul gezien en geen echte (TNO?) tests.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
amarkest schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 20:05:
[...]

Die haarden zitten niet alleen buurtbewoners dwars, maar in dit topic zijn toch aardig wat posts gewijd aan het niet goed functioneren van de LWP door een houtkachel ;) :'(
Ja... Daar heb je een punt...
Maar simpel op te lossen.... Staat een "paar" pagina's terug. Kan ook gewoon de houtkachel weer aan.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:21
aartw99 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:30:
canonball

[...]

Aart
Misschien dat ik het verkeerd omschrijf, maar de Elga probeert de temp steeds ongeveer 0,4graden boven de gewenste temp te houden, als het 0.1 graden er boven is voluit. Echter als het gelijk wordt (bij daling, niet stijging) dan stop het even helemaal.
Hieronder iets van vanacht, gewenste temp is 19.5graden. Om 4.55 daalt de temp van 19.6 tot 19.5 (bovenste grafiek), en dan stop het tot 05.50, als het als 19.3 graden is.

elga-Tgewenst-Tgemeten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
TKroon schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:37:
[...]

Nee hoor, ik was alleen benieuwd naar de ervaringen van anderen. Dat vertellen fabrikanten je namelijk niet ;)

[...]

Dank voor je uitgebreide reactie :) projectontwikkelaar weet nog niet of hij aardwarmte kan leveren, dus een alternatief als deze is prima. Boilervat komt er sowieso inderdaad.
Dak ligt oost west, dus beide zijden kunnen volledig belegd worden met panelen :9~ En dan dus volledig gasloos: duurzaam, goedkoper, milieuvriendelijk en Groningen zakt niet verder weg. Begrijp ik dan ook dat er veel meer mensen zijn met een l/w warmtepomp dan aardwarmte? Aangezien daar geen topic van is...

[...]

Zou je de water/water prefereren boven aardwarmte (verticaal dus), en zo ja, waarom? :)
Het is beiden aardwarmte. Een grabencollector (google daar maar eens op) wordt veel in Duitsland toegepast. Is goedkoper om aan te leggen dan een boring en als je genoeg ruimte hebt, kan je veel van het werk zelf doen of eenvoudig door een loonwerker laten doen. In NL is dat vaak door het postzegel formaat een probleem.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:08:
[...]

Ligt aan de situatie en de kosten die je moet maken om het noodzakelijke vermogen te realiseren. Goedkoopste optie wint. Gezien de kosten, complexiteit, onderhoud, zou ik eerder voor een l/w warmtepomp gaan nog als de ruimte er is om het netjes weg te werken. Ik heb in mijn omgeving een paar w/w-bezitters en er lijkt wat meer gezeur mee te zijn. Elke oplossing heeft z'n voor- en nadelen, maar qua kosten is een l/w onverslaanbaar, zeker als je het ding uit het buitenland haalt.

Maar isoleren is eigenlijk nog belangrijker. Laatst gekeken wat isover nou eigenlijk kost, 800x60x12cm 40 euro _O-

[...]

Wikipedia: Perpetuum mobile

:P
Daar heb ik dan wel een andere mening over. Ik heb bewust gekozen voor een w/w wp om juist als het koud is zeker te zijn van warmte. Als ik het forum hier lees dan zijn er toch meer problemen met een l/w dan met een w/w. Ik noem zaken als geluid, terugzakkend vermogen, defrosts, lelijke buitenunit, stroomverbruik bij koelen etc. Het is toch wat te generiiek om te stellen wat beter is. Ik heb daar al eens eerder wat over geschreven. Beide kunnen goed toegepast worden, het is een kwestie van keuzes.
godfriedd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:24:
[...]

Is het jouw doelstelling om op jaarbasis op 0 uit te komen? Ik ben namelijk wel benieuwd of je dat gaat halen. Als ik me niet vergis had jij ook ongeveer 7kWp aan PV toch? Ik zelf namelijk ook (6,7kWp op zuid) maar mijn verbruik is toch wel regelmatig heel wat lager dan dat van jou. Logisch want jij hebt een veel groter huis, maar ik ben wel benieuwd of je uitkomt.

Ik heb heel globaal gerekend met 3000-3500 kWh voor CV en 600-800 voor SWW op jaarbasis en dan heb ik als het goed is nog ca 2000-2500 kWh over voor algemeen gebruik (2 persoons huishouden). Vanaf 1 november gerekend (mijn wp draait pas sinds eind oktober) tot aan nu zit ik op 2000 kWh CV en 300 SWW. Ik denk en hoop dus dat ik wel uitkom met die inschatting.
Hier ook 7000 op het dak, ik houd op dit moment tussen de 700 en 1000 kWh over. Mijn wp draait dan wel een heel stuk zuiniger dan die van jullie en zeker tov @Grolsch doen mijn panelen het een stuk beter. Dus kon wel eens lastig worden om op 0 uit te komen.
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:14:
[...]

In dit topic kom je alleen maar L/W WP gebruikers tegen (Een uitzondering is @jerh die een WW WP heeft, maar eigenlijk graag een L/W had gewild, vandaar dat hij hier wel eens komt buurten :> :+ )
Grappenmaker :) Ik kom hier omdat er interessante zaken geschreven worden en ik op mijn manier ook een bijdrage probeer te leveren. En qua wp heb ik al eerder eens geschreven dat ik (zeker achteraf) met l/w wp ook uit de voeten had gekund. Maar ja achteraf, ik ben nu heel tevreden, hoog rendement voor zowel verwarmen als koelen en feitelijk geen omkijken naar. Wat hier in dit forum al geschreven wordt over instellen, daar heb ik geen behoefte. Thermostaat op de juiste stand en genieten van de warmte. Maar het is goed om te zien dat er zoveel tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:06:
Daar heb ik dan wel een andere mening over. Ik heb bewust gekozen voor een w/w wp om juist als het koud is zeker te zijn van warmte. Als ik het forum hier lees dan zijn er toch meer problemen met een l/w dan met een w/w. Ik noem zaken als geluid, terugzakkend vermogen, defrosts, lelijke buitenunit, stroomverbruik bij koelen etc. Het is toch wat te generiiek om te stellen wat beter is. Ik heb daar al eens eerder wat over geschreven. Beide kunnen goed toegepast worden, het is een kwestie van keuzes.
Yes, maar dat zei ik ook al, beiden hun voor- en nadelen. Je grootste voordeel met w/w is dat altijd wel een redelijke brontemperatuur haalt, mits de bron goed is geschaald (wil nog wel eens misgaan). Met l/w is ondercapaciteit ook niet echt probleem, minder groot dan dat ik ook had verwacht )nu met twee jaar ervaring op zak), maar je capaciteit daalt natuurlijk wel als het goed koud is. Dimensioneer goed en je hebt ook met -15 geen probleem. De defrosts kosten wat capaciteit, maar verder geen last van.

Die buitenunit heb je 100% gelijk in, da's een compromis en ligt aan de situatie of je ermee wegkomt. Qua kosten is een l/w een nobrainer, zelfs zonder subsidie. Al met al zou ik in m'n ooit te bouwen woning die waarschijnlijk ergens richting wat meer buitengebied zou komen te staan zo weer voor een l/w kiezen. In stedelijk gebied kan het geluid een ding zijn, maar dat speelt daar niet echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
jerh schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:06:
[...]

Zo zeker is dat helemaal niet, sprak vandaag een collega waarbij zo een beetje de hele wijk met elektrische kachels aan het (bij)verwarmen is...

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:52
Maikie18 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:26:
[...]

Zo zeker is dat helemaal niet, sprak vandaag een collega waarbij zo een beetje de hele wijk met elektrische kachels aan het (bij)verwarmen is...
Dat was op het nieuws, een falende biomassa / stads verwarming

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:50:
[...]

Dat was op het nieuws, een falende biomassa / stads verwarming
Ja ook, maar dit was ergens anders in een nieuwbouwwijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:55:
[...]

Ja ook, maar dit was ergens anders in een nieuwbouwwijk
2e zutphen ?

Jerh heeft misschien de "mazzel" dat hij een eigen bron heeft, als er meerdere op zitten en de bron koelt te hard af word het een ander verhaal, zoals in zutphen waar massaal de wp op mp ging en cv ketels werden gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:02:
[...]

2e zutphen ?

Jerh heeft misschien de "mazzel" dat hij een eigen bron heeft, als er meerdere op zitten en de bron koelt te hard af word het een ander verhaal, zoals in zutphen waar massaal de wp op mp ging en cv ketels werden gehangen.
Oh ja nou je het zegt, dat was die flop waar iedereen voor 30000 in de boot zat.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Maikie18 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:47:
En wie is er beter af :-) _/-\o_ _/-\o_

Vraag 1: Wie weet hoe een T stuk heet waarin je een sensor kunt maken....

Vraag 2
Iemand ervaring met deze?
https://nl.aliexpress.com...c-9abc-cbd17f2dc879&tpp=1
Icm met een ESP lijkt me een mooi extra check middel..
Ergens aan het einde kijken of e flow nog goed is..

Vraag 3
Ik moet een vuilvangfiler magneet hebben?
Wie weet een goed en goedkoop natuurlijk.:-)

[ Voor 48% gewijzigd door Dylantje2 op 02-03-2018 22:18 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:16:
[...]

En wie is er beter af :-) _/-\o_ _/-\o_

Vraag 1: Wie weet hoe een T stuk heet waarin je een sensor kunt maken....

Vraag 2
Iemand ervaring met deze?
https://nl.aliexpress.com...c-9abc-cbd17f2dc879&tpp=1
Icm met een ESP lijkt me een mooi extra check middel..
Ergens aan het einde kijken of e flow nog goed is..

Vraag 3
Ik moet een vuilvangfiler magneet hebben?
Wie weet een goed en goedkoop natuurlijk.:-)
https://www.groene-energi...lter-fluid-protector.html

http://www.pumpendiscount...OVENTROP-Kugelhahn-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Thanks...
Maar ik dacht dat er ook een soort T stukken zijn waar je een sensor in kunt proppen.
Dis is oldskool..
Ga voor digitaal esp..:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Domba schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:07:
[...]

2.828,80 EUR incl verzending voor 1 op een pallet van CM Frankrijk
Waarom de 6 de 5 is niet veel slechter?
En in GB niet goedkoper?
Heb vernomen in dit topic, dat Frankrijk een dozenschuiver is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MM Bijna 8)7
Maar dan die is die T waterdicht is en past er eigenlijk gewoon een sensor in ...
dus 2 open kanten en 1 dicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:48:
[...]

Waarom de 6 de 5 is niet veel slechter?
En in GB niet goedkoper?
Heb vernomen in dit topic, dat Frankrijk een dozenschuiver is
€ 2906,- incl. in GB en dit met ruim genomen koers britse pond.
De verkoper is erg behulpzaam, reageert zelfs vanuit het voetbal stadion op zondag op zijn email.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 16:13
Dylantje2 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:55:
[...]

MM Bijna 8)7
Maar dan die is die T waterdicht is en past er eigenlijk gewoon een sensor in ...
dus 2 open kanten en 1 dicht..
Dan komt er nog een dompelbuisje bij

Zoiets, maar dan nog korter
https://www.sanispecials....-Hencofloor-UFHH5004.html

[ Voor 15% gewijzigd door Naalroc op 02-03-2018 23:03 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Naalroc schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:00:
[...]

Dan komt er nog een dompelbuisje bij
PFFF je moet het maar weten...
Thanks!!!

Gaat lukken zo.
x
T stuk ipv knie
Nuis erin
Dallas erin
Een esp erbij, naar domticz
Door sturen naar grafana..:-)
En dan data vreten:-)

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 02-03-2018 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 22:57:
[...]

De verkoper is erg behulpzaam, reageert zelfs vanuit het voetbal stadion op zondag op zijn email.
Welke monoblocks raad je aan uit GB? Pana's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 23:43
[...]

Betreft dat de hier vaker genoemde pmcoppack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:33:
[...]

Betreft dat de hier vaker genoemde pmcoppack?
Klopt.
Noord27 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:14:
[...]

Welke monoblocks raad je aan uit GB? Pana's?
Afhankelijk van het budget.
Geen geld, geluid is niet zo belangrijk en wil wel wat vermogen dan een Hitachi Yutaki.
Geluid een issue en money to spend dan een Panasonic Aquarea T cap :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:39:
[...]

Klopt.

[...]

Geen geld, geluid is niet zo belangrijk en wil wel wat vermogen dan een Hitachi Yutaki.
Om concreet te zijn: heb je links naar danwel Hitachi of Pana's? Het werkt aanstekelijk inmiddels in de straat en bij familie/vrienden/kennissen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:56

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:39:
[...]

Panasonic:

Beste prijs / prestatie via Coppack
Veel keuze modellen
Geruisloos
Simpele montage
Geen buffer noodzakelijk onder voorwaarden
Nauwelijks problemen op forum*
H serie standaard thermostaat
Hoogste COP

* Pana gerelateerd

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 03-03-2018 00:08 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 23:56:
[...]

Om concreet te zijn: heb je links naar danwel Hitachi of Pana's? Het werkt aanstekelijk inmiddels in de straat en bij familie/vrienden/kennissen.. ;)
Nee niet echt, wil je dan een folder ?
Professioneel laten installeren is toch een must voor het verkrijgen van subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@koevlaas2 Ohja, dat is veranderd sinds dit jaar natuurlijk. Maar jij weet als geen ander dat professioneel installeren breed ter interpreteren valt. Iemand die net begint met passie en weet wat hij doet kan beter voor de dag komen als een lokale installateur die al 30+ in 'het vak' zit en vele steken laat vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-10 19:03
Zag toevallig net een 12.5kw Panasonic airco buitenunit een droge defrost doen.
Luchtvochtigheid is 63%. Temperatuur -4. Thermostaat binnen staat op 23gr.

Ging super snel. Cyclus was binnen minuut klaar schat ik. Verdamper was droog en schoon. Je ziet de hitte er vanaf komen. Is echt super snel zo 40/50 graden of warmer die verdamper.
Lijkt toch alsof de unit dit doet door een timer die afloopt.

Apart verhaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
CONCEPT MONITORING FEBR 2018
Er missen er nog een paar, maar die komen er nog wel bij heeft de praktijk geleerd.

Controleer op de juiste invoer s.v.p. Deze lage buitentemperaturen hebben we nog nooit gehad sinds we gestart zijn met onze monitoring, dus heel interessant om te weten hoe die l/w units het uithouden.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4778/40543788092_acbbe7986e_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Tomexergie schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 06:47:
CONCEPT MONITORING FEBR 2018
Er missen er nog een paar, maar die komen er nog wel bij heeft de praktijk geleerd.

Controleer op de juiste invoer s.v.p. Deze lage buitentemperaturen hebben we nog nooit gehad sinds we gestart zijn met onze monitoring, dus heel interessant om te weten hoe die l/w units het uithouden.

[afbeelding]
Je bent vergeten het rijtje met totaalcijfers en het gemiddelde op te nemen bij februari.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nog een mooie lijst verschillende wp met wat info er over.

https://www.hvac-for-begi...-pump-ratings-part-9.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:50:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Ik heb de handicap dat ik behalve weinig van WP's ook nog nooit vloerverwarming heb gehad, dus ik ben momenteel hard aan het bijleren.
Inmiddels begrijp ik dat je per zone of kamer een CF2 thermostaat hebt. Daarin zit ook de door mij genoemde temperatuuropnemer. Die thermostaten communiceren met een master module vlak bij je VV-verdeler, die aantal TWA-motoren aanstuurt die de zones open en dicht draaien.
Wat ik me nu nog afvraag is hoe de omschakeling naar koelen werkt. Dit kan het CF2+ systeem hartstikke mooi (netjes gedocumenteerd ook), maar hoe vertelt Danfoss aan je Zubadan dat die moet gaan koelen?
Dat omschakelen naar koelen is een handmatige handeling die je dus 2 x per jaar moet doen. (koelen aan / verwarmen aan). Ik moet dan een schakelaar omzetten voor mijn Danfoss zodat hij weet dat de groepen open moeten als de ruimtetemperatuur juist boven setpoint is. En ik moet de WP van verwarmmodus in koelmodus zetten.

De Danfoss geeft een signaal aan de binnenunit bij warmtevraag / koelvraag.
Zelf zat ik nog te denken aan een low-cost systeem met alleen een buitenunit. Dan zou het kanaal van de begane grond altijd open staan (en dus werken als buffer). Andere kanalen zouden dan met een thermostatische regeling kunnen werken. Probleem zou dan kunnen zijn dat je een kamer boven nooit warm krijgt als er beneden geen vraag is. Gezien het feit dat met VV in een supergoed geïsoleerd huis de temperatuur toch overal ongeveer gelijk wordt, lijkt me dat probleem wel mee te vallen.
Wat bedoel je met alleen buitenunit :? Een monoblock :? Dat kan ook heel goed werken hoor, zie de meesten in dit topic :)

Maar ook met een monoblock kun je een buffervat / open verdeler toepassen.

Als je gaat werken met zone's / naregeling zit je vast aan een buffervat/open verdeler voor een goede werking.

Het nodig hebben van een buffervat kan 2 redenen hebben.

1= Systeeminhoud vergroten. Dit kun je inderdaad ook goed bereiken door alle groepen open te laten
2= Hydraulische scheiding van opwekcircuit/afgiftecircuit.

Een WP werkt met een vaste / hoge flow, dus pompt op constante druk.
Als je naregeling hebt dan heb je een dynamische flow en dus een pomp op proportionele druk.
Per groep vloerverwarming gaat er (aanname) 2 ltr/minuut aan debiet doorheen. Als je alleen je woonkamer hebt met 5 groepen (aanname) is dat dus 10 liter/minuut, wat veel te weinig is voor een grote WP (die van mij doet 26 ltr/minuut)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:39
zo, weer een stap gezet rondom monitoring (nog zonder warmtepomp). Heb een raspberry pi3 met slimme meter kabel aan de praat. Zelfs SMAspot werkend weten te krijgen. Nu ik gasverbruik goed kan monitoren ontdekt dat we 1m3 gas per uur gebruiken met huidige instellingen (aanvoer 35graden).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/crzFYzm.jpg
Aangezien 1m3 gas 9,769 kWh levert neem ik aan dat ik een warmtepomp moet zoeken die dit warmtevermogen kan leveren bij deze koude temperaturen. Geeft mij vertrouwen dat de Nefit 13kW (levert 9,2kW bij -7) die ik op het oog heb de goede is. Iemand die hier gaten in kan schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Lurge schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 07:24:
[...]

Je bent vergeten het rijtje met totaalcijfers en het gemiddelde op te nemen bij februari.
Dit is een concept alleen voor de input data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 09:17

DJT

Paradox schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:45:
[...]

wat is je gasverbruik en wil je ook sww? ik kijk ook rond, maar zit te kijken naar de 8 of de 11 kw..
Is een 'nieuw' huis dus ik weet nog niet wat het verbruik gaat worden. Uit een transmissieberekening komt dat ik +/- 8kW nodig heb. De WP is ook voor SWW bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
DJT schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:37:
[...]

Is een 'nieuw' huis dus ik weet nog niet wat het verbruik gaat worden. Uit een transmissieberekening komt dat ik +/- 8kW nodig heb. De WP is ook voor SWW bedoeld.
kun je eens posten wat je gebruiksopp is, je epc waarde en dikte isolatie wand/muur en dak (mits zo voorhanden)?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
DopjeD schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:32:
zo, weer een stap gezet rondom monitoring (nog zonder warmtepomp). Heb een raspberry pi3 met slimme meter kabel aan de praat. Zelfs SMAspot werkend weten te krijgen. Nu ik gasverbruik goed kan monitoren ontdekt dat we 1m3 gas per uur gebruiken met huidige instellingen (aanvoer 35graden).

[afbeelding]
Aangezien 1m3 gas 9,769 kWh levert neem ik aan dat ik een warmtepomp moet zoeken die dit warmtevermogen kan leveren bij deze koude temperaturen. Geeft mij vertrouwen dat de Nefit 13kW (levert 9,2kW bij -7) die ik op het oog heb de goede is. Iemand die hier gaten in kan schieten?
Die 9,769 moet je nog delen door de cop die een apparaat bij die temperatuur heeft, stel dat het 2 is dan heb je nog geen 5kWh nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 09:17

DJT

Gebruiksoppervlak is 240m2, de andere informatie heb ik zo niet voorhanden. Zie onderstaand mijn berekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GzmyLd1wKQJA134rkAtHTpr2/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
Carboy54 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 00:02:
[...]

Panasonic:

Beste prijs / prestatie via Coppack
Veel keuze modellen
Geruisloos
Simpele montage
Geen buffer noodzakelijk onder voorwaarden
Nauwelijks problemen op forum*
H serie standaard thermostaat
Hoogste COP

* Pana gerelateerd
Wat is het verschil met een bijvoorbeeld een Nibe f2120?

Simpele montage geldt voor alle monoblock systemen.
Buffer zelfde verhaal.
Besturing met thermostaat is volledig woning afhankelijk of je dat wilt/nodig is.

Een nibe bijvoorbeeld mag misschien iets duurder zijn, maar dat zit natuurlijk niet alleen in het naamplastje.

Hitachi is iets goedkoper maar doet zeker niet onder voor een Panasonic.

Zet alle cop waarden maar eens naast elkaar. Volgens mij heeft Panasonic dan niet de beste cop zoals beweert wordt.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:39
Maikie18 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:46:
Die 9,769 moet je nog delen door de cop die een apparaat bij die temperatuur heeft, stel dat het 2 is dan heb je nog geen 5kWh nodig.
eeeh dit klopt toch niet? Wat jij nu berekent is de energie die in de warmtepomp moet om het benodigde warmtevermogen te genereren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wouter9636 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:12:
[...]

Wat is het verschil met een bijvoorbeeld een Nibe f2120?

Simpele montage geldt voor alle monoblock systemen.
Buffer zelfde verhaal.
Besturing met thermostaat is volledig woning afhankelijk of je dat wilt/nodig is.

Een nibe bijvoorbeeld mag misschien iets duurder zijn, maar dat zit natuurlijk niet alleen in het naamplastje.

Hitachi is iets goedkoper maar doet zeker niet onder voor een Panasonic.

Zet alle cop waarden maar eens naast elkaar. Volgens mij heeft Panasonic dan niet de beste cop zoals beweert wordt.
Nibe ietsje duurder?? Pana 3000 / Nibe 6500!
Thermostaat gebruik is een optie
COP tot 5.30 voor de nw 5 Kw H behoort tot de beste zeker voor deze prijs.
Hitachi ken ik niet.

P.s. ik heb geen aandelen in Panasonic hoor

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
Carboy54 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:24:
[...]

Hitachi ken ik niet.

Ik ook niet in nibe hoor. Maar geloof mij maar dat een nibe geen 6500 kost, maar je moet geen appels met peren vergelijken.

Wat mij gewoon opvalt hier op het forum dat vooral de Panasonic en techneco de hemel in geprezen worden.

Ik werk zelf bij een installatiebedrijf en zou dis voor mij zelf in elk geval geen elga aanschaffen als ik zie hoeveel storingen wij per week van die apparaten hebben. En nee, niet allemaal door ons geïnstalleerde.

Alpha innotec (onderdeel van nibe) heeft bijvoorbeeld ook mooie systemen waar ik nooit iemand over hoor hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Maikie18 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 21:26:
[...]

Heel goed, doe ik ook.
Wat is daar mis mee?
Ik vervuil de wijk niet met stank en fijnstof.
Je hebt tegenwoordig heel mooie elektrische radiatoren of haarden.
Aantal dagen dat het noodzakelijk is om bij te verwarmen valt wel mee.
En last but not least heb ik geen last van een WP die de warmte van een openhaard niet kan handlen.

[ Voor 9% gewijzigd door amarkest op 03-03-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:13:
Wat bedoel je met alleen buitenunit :? Een monoblock :? Dat kan ook heel goed werken hoor, zie de meesten in dit topic :)
Als je naregeling hebt dan heb je een dynamische flow en dus een pomp op proportionele druk.
Per groep vloerverwarming gaat er (aanname) 2 ltr/minuut aan debiet doorheen. Als je alleen je woonkamer hebt met 5 groepen (aanname) is dat dus 10 liter/minuut, wat veel te weinig is voor een grote WP (die van mij doet 26 ltr/minuut)
Ik bedoelde inderdaad een monoblock.
Ik heb een huis berekend met slechts zo'n 4 kW aan transmissieverliezen (bij -10 °C). Dus ik heb niet zo'n grote pomp nodig. Ik ga me hier de komende tijd verder in verdiepen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Het ging om verwarmingsvermogen (de output van WP of CV). Die moet je niet delen door de COP, want dat doe je alleen om het elektriciteitsverbruik uit te rekenen. @DopjeD zat wel goed.
Overigens gaat @DopjeD wel de fout in met die 9.769 kWh. Dat is een rendement van 100% op bovenwaarde. Dat haalt geen enkele ketel. Maximaal haalbaar (bij een perfect ingeregelde CV-installatie) is 107% op onderwaarde. Dan kom je aan 9.41 kWh.
Realistischer is denk ik zo'n 9 kWh (alleen voor verwarmen, voor warm water is het rendement van de CV-ketel nog een stuk lager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DopjeD schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:32:

[afbeelding]
Er wordt mij vaak 'verweten' te krap te calculeren, maar dit lijkt zelfs mij te krap. De getoonde periode heeft een afhankelijk waar je woont lang geen gemiddelde buitenT van -10C of wat er maar in de buurt komt. Het zou nog kunnen zijn dat je CV 'aanmerkelijk' minder kWh uit 1m3 haalt dan je veronderstelt maar dat is gissen hoeveel dat dan wel of niet is. En gissen is missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het gaat om output, dus in dit geval niet delen door de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
Daar heb je helemaal gelijk in @DopjeD had gemiddeld een veel hogere temperatuur dan -10, en heeft bovendien geen vermogen over om nog op te kunnen warmen, omdat de WP alle vermogen nodig heeft om de huidige temperatuur vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
[...]

Ik heb even hun adres, Lancasire,OL130BU,Verenigd koningkrijk in streetview maps ingevuld.

Dan kan ik binnen in hun zaakje kijken, dit stelt mij toch niet echt gerust.Ze zullen niet veel kosten aan huisvesting hebben.
Er staat zelfs een flipperkast in hun showroom ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Raolte op 03-03-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raolte schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:02:
[...]

Ik heb even hun adres, Lancasire,OL130BU,Verenigd koningkrijk in streetview maps ingevuld.

Dan kan ik binnen in hun zaakje kijken, dit stelt mij toch niet echt gerust.Ze zullen niet veel kosten aan huisvesting hebben.
Wat hij doet, is in wezen niet meer of minder dan 'de logistiek/financien' regelen. Als hij dat van 3hoog achter betrokken en efficient doet lijkt me daar niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wouter9636 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:44:
[...]

Ik ook niet in nibe hoor. Maar geloof mij maar dat een nibe geen 6500 kost, maar je moet geen appels met peren vergelijken.

Wat mij gewoon opvalt hier op het forum dat vooral de Panasonic en techneco de hemel in geprezen worden.

Ik werk zelf bij een installatiebedrijf en zou dis voor mij zelf in elk geval geen elga aanschaffen als ik zie hoeveel storingen wij per week van die apparaten hebben. En nee, niet allemaal door ons geïnstalleerde.

Alpha innotec (onderdeel van nibe) heeft bijvoorbeeld ook mooie systemen waar ik nooit iemand over hoor hier.
Voor een deel van de tweakers speelt de prijs een belangrijke rol Wouter. Ik vind wel Pana,s voor deze prijs op het net maar geen Nibe's onder het dubbele helaas. Jouw punt over de Elga was voor mij de reden om voor de Pana te gaan. Ook in Duitsland als Geisha zeer populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Raolte schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:02:
[...]

Meerdere Pana besteld bij Coppack. Zeer correcte en snelle levering en goede communicatie in het Engels. Lage kosten en lage prijs gaan vaak samen he.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomexergie
Monitoring februari 2018

Warmtepompen die hybride werken(beta factor b.v. 50%) zullen i.v.m. de lagere tempeartuur minder energie produceren dan in januari. WP die meer dan 100% kunnen dekken juist meer.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4768/26716503878_22fd5aa29d_b.jpg

Onderstaande grafiek geeft de MCOP t.o.v. het niveau van het afgifte systeem: links vloerverwarming en rechts radiatoren/convectoren.
Het lijkt mij aanbevelenswaardig om de installaties onder de lijn te checken op het rendement en/of meting.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4799/40545921542_b9fdee2338.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:48
[...]

Hitachi ken ik niet.

Dan maak je niet de goede vergelijking, nibe kun je ook importeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:48
Wouter9636 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 09:44:
[...]

Alpha Innotec is hardstikke mooi, helaas erg duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Is het hier wel mensen gelukt zelf te importeren en vervolgens de installatie aan een 'deskundig installateur' over te laten om subsidie te kunnen krijgen?
Sowieso moet je bij een split unit al iemand hebben met een STEK-certificering.

@Wouter9636 Zou je mss iets concreter kunnen zijn over de prijs van de genoemde Nibe tov een Pana? En dan met name de prijzen hier in NL.
De nieuwe Alpha Innotec is hier net gisteren al genoemd. Ziet er erg mooi uit. Wat dat betreft. Ben erg benieuwd naar prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Carboy54 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:11:
[...]

Meerdere Pana besteld bij Coppack. Zeer correcte en snelle levering en goede communicatie in het Engels. Lage kosten en lage prijs gaan vaak samen he.
Dat geld mogelijk voor een out of the box webcam, maar voor een warmtepomp wil ik toch wat meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Raolte schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:31:
[...]

Dat geld mogelijk voor een out of the box webcam, maar voor een warmtepomp wil ik toch wat meer zekerheid.
Betalen met je creditcard of Pay Pall lost dat voor 100% op. ( Verzekerd )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
Grolsch schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 08:13:
[...]

Het nodig hebben van een buffervat kan 2 redenen hebben.

1= Systeeminhoud vergroten. Dit kun je inderdaad ook goed bereiken door alle groepen open te laten
2= Hydraulische scheiding van opwekcircuit/afgiftecircuit.

Deze regels vond ik erg concreet en verhelderend. Wat mij betreft zou je dit zo in de topicstart kunnen toevoegen aan het stukje over het buffervat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
Cranberry schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:30:
Is het hier wel mensen gelukt zelf te importeren en vervolgens de installatie aan een 'deskundig installateur' over te laten om subsidie te kunnen krijgen?

@Wouter9636 Zou je mss iets concreter kunnen zijn over de prijs van de genoemde Nibe tov een Pana? En dan met name de prijzen hier in NL.
De nieuwe Alpha Innotec is hier net gisteren al genoemd. Ziet er erg mooi uit. Wat dat betreft. Ben erg benieuwd naar prijzen
De prijzen van de alpha innotec Kun je bij warmteservice al redelijk zien. Maar de warmtepomp van de vsk die de PUBLIEKSprijs heeft gewonnen is nog niet leverbaar in grotere uitvoeringen en er zijn ook nog geen prestaties van bekend. En het is niet heel bijzonder om 70 graden te halen natuurlijk. De vraag is wat zijn cop dan is.

Voor de nibe f2120-12 3 fase met hk200m met 9kw backup, smo40 regeling en buffervat van 100 liter ivm naregeling betaal ik netto minder dan de prijs die hier genoemd word voor alleen de f2120-8. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:22
Wat zijn de stroomeisen voor het hebben van een warmtepomp? Ik ben bezig met leidingwerk en had deels de vloer al dicht voordat ik hierover nadacht :|

Zijn er warmtepompen die werken op één enkele 16A groep, of moet het altijd dubbel? Ter informatie: Meterkast is één fase.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@CurlyMo Welke pomp komt er? De specs van de fabrikant zal uitsluitsel geven.

Volgens mij heb je minimaal 2 groepen nodig. Het elektrische element heeft nl. ook een eigen groep nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
[...]

Hitachi ken ik niet.

Nibe is 8 kW, de Panasonic 9 kW model kost Euro 4900=, verder klasse A+++ voor Nibe en maximaal 65 graden.
COP voor de Panasonic 4.15, Nibe duidelijker beter met iets boven de 5.

[ Voor 7% gewijzigd door frisianstar op 03-03-2018 11:16 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
CurlyMo schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:52:
Wat zijn de stroomeisen voor het hebben van een warmtepomp? Ik ben bezig met leidingwerk en had deels de vloer al dicht voordat ik hierover nadacht :|

Zijn er warmtepompen die werken op één enkele 16A groep, of moet het altijd dubbel? Ter informatie: Meterkast is één fase.
mijn ELGA trekt max 1100w en zit op de zoldergroep van 16A. hoofdaansluiting is 1x35A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Cranberry schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:57:
@CurlyMo Welke pomp komt er? De specs van de fabrikant zal uitsluitsel geven.

Volgens mij heb je minimaal 2 groepen nodig. Het elektrische element heeft nl. ook een eigen groep nodig.
Weet ik veel :p

Ben bezig met leidingwerk en sluit niet uit dat er in de toekomst een warmtepomp komt. Vandaar. Het zou al schelen als ik twee WCD kan gebruiken met elk een aparte groep. Alles ligt namelijk met 16mm buis, waardoor ik per buis maar één groep kan trekken. Voor een dubbele perilex WCD heb ik een 19mm buis nodig en dus is best gedoe.

Simpel gezegd:
2 standaard WCD = prima, dus kan ik met huidige leidingwerk wel bolwerken. Eén voor elektrisch element en andere voor pomp zelf?
1 perilex WCD = niet prima, want heb ik 19mm buis nodig naar zolder.
amarkest schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:59:
[...]
mijn ELGA trekt max 1100w en zit op de zoldergroep van 16A. hoofdaansluiting is 1x35A
Wat voor een vermogen hebben we het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
De ELGA is een hybride 5kW WP.

Als je nog niet weet wat er komt, zou ik er in ieder geval voor zorgen dat er 2 groepen komen.
Perilex ben ik nog nooit in verband met een WP tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dan is het piekvermogen dus ruim boven de 3600W van een enkele groep of zie ik dat verkeerd?
Als je nog niet weet wat er komt, zou ik er in ieder geval voor zorgen dat er 2 groepen komen.
Perilex ben ik nog nooit in verband met een WP tegengekomen.
Dus als het geen perilex is, hoe sluit je dan de WP aan over de twee groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@CurlyMo

ELGA is een hybride WP levert max 5kw. Staat heeeeeeeeeeeeel veel over in dit topic.

Als je zonder gas wil, zou ik naar een zwaardere WP kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CurlyMo Bij een 5kW Panasonic kun je het backup-element eenvoudig doorlussen naar de hoofdaansluiting. Bij gebruik element voor defrost is max. opname zeer kortstondig even 3000-3200W, onder 'normale' omstandigheden is het max. verbruik zoals ik het gezien heb < 1700W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:07:
[...]

Dan is het piekvermogen dus ruim boven de 3600W van een enkele groep of zie ik dat verkeerd?

[...]

Dus als het geen perilex is, hoe sluit je dan de WP aan over de twee groepen?
Als je een drie fase kabel kunt leggen is het altijd goed, dan kun je de fase al splitsen. Perilex lijkt mij prima.
Mijn pana 6 kW kan op 2×16 ampère draaien. Of door lussen en 1×20 of 25 ampère. Met element erbij trekt mijne 4600 watt. Maar normaal bedrijf tussen 500/1200 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

@CurlyMo
CurlyMo schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:07:
[...]

1 kW input, COP 5 >>> 5 kW.
Kan makkelijk op een groep bij andere gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:20:
[...]

Als je een drie fase kabel kunt leggen is het altijd goed, dan kun je de fase al splitsen. Perilex lijkt mij prima.
Mijn pana 6 kW kan op 2×16 ampère draaien. Of door lussen en 1×20 of 25 ampère. Met element erbij trekt mijne 4600 watt. Maar normaal bedrijf tussen 500/1200 watt
Op het moment van bijspringen, heb je toch alleen element en pompvermogen, althans dat is wat ik zie, nooit WP-max + 3000 = > 4000W ? Misschien anders voor niet 5kW versies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
aartw99 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:23:
@CurlyMo
Dan snap ik nu hoe ik die 5kW moet lezen. Dat is het vermogen waarop wordt verwarmd en niet wat wordt verbruikt. d:)b

Net even een installateur gebeld en die gaf ook aan dat vrijwel alle WP'en tot 12kWh aangesloten kunnen worden op een enkele 1 fase groep of 3 fase groep. Nu heb ik hier dus een 1 fase meterkast dus 3 fase is teveel gedoe. Ik ben gerust gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:26:
[...]

Dan snap ik nu hoe ik die 5kWh moet lezen. Dat is het vermogen waarop wordt verwarmd en niet wat wordt verbruikt. d:)b

Net even een installateur gebeld en die gaf ook aan dat vrijwel alle WP'en tot 12kWh aangesloten kunnen worden op een enkele 1 fase groep of 3 fase groep. Nu heb ik hier dus een 1 fase meterkast dus 3 fase is teveel gedoe. Ik ben gerust gesteld.
kW ;)

Edit:
Met een kWh meter en een warmtemeter die uitgelezen wordt in domoticz, zie je ook mooi dat verschil:
459 watt opgenomen / 2900 watt afgegeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HE0SUtiXRBKr8JbhwMFtH27M/thumb.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-03-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

aartw99 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:23:
@CurlyMo

[...]

Nope, alle apparaten boven de 2kW moeten eigen groep.

@reneeke1970
Hij wil vd draad trekken, geen kabel, dan kan hij beter 2 groepjes aanleggen, 1 wp 1 element, kan je ze mooi appart monitoren ook. Of 1 20A groepje en het element doorlussen of bij zetten op dezelfde groep.
Maar eigenlijk wil je dat element niet eens gebruiken natuurlijk. >:)

Ik heb een 7kW warmtepomp maar een 1600W is wel max hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:52:

1 fase..
Heb ik ook...
zou eerst eens goed rekenen aan je MK...
Er zijn hier "specialisten" die het aan laten komen op mogelijke brand ..

Ik heb 1 fase...
En twee elektra spec... geven beiden aan dat ik echt aan het einde zit van mijn 1 fase.
Dus eerst MK aanpassen, en ja dat kost wat, maar wil je veilig slapen of niet?
Hier zeggen mensen ach zolang het werkt...?

vermogen x amp = Kw
je mag rekenen met 225volt
35 Amp 1fase aansluiting

225*35= 7.9 Kw mag je verbruiken
255*75= 18.9 Kw bij een 3 fase meter...

Dus als voorbeeld, mijn later ingebouwde kookgroep 7 KW
En wat andere troep erbij vol!! [ En die troep is echt veeeel meer dan je denkt!!]

Je mag rekenen met een soort van gelijkheids verbruik, is dan * 0.8

Maar dan nog.
Etentje:
vaatwasser
koken
magnetron oven
waterkoker
warmhoud plaatje
Enz enz
en dan je WP incl E Element..

En dan trots op je WP in het donker...
Of erg sudderende leidingen.

Dus Laat je MK maken zoals het hoort en geloof niet iedereen hier..
2 groepen is iets anders dan een kookgroep... Zoals er hier aanraden voor een Wp en Element.:-)

En dus ben ik druk om eerst mijn MK aan te passen.
Dan over naar e boiler
En van de zomer de WP.

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 03-03-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:30:

Bij deze heb je je installateur gevonden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99

aartw99

Rol-Co schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:27:
[...]

Aansluitwaarde Elga is 1 kW. Dus kan op gedeelde groep. Opbrengst 5 kW dat is heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Dylantje2 @CurlyMo

Klopt helemaal.

Ik heb 1x35A hoofdaansluiting en moet het gebruik (zeker met El. bijverwarmen) van oven,magnetron,waterkoker,wasdroger,wasmachine,vaatwasser, gourmetten, ff goed op elkaar afstemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

amarkest schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:38:
@Dylantje2 @CurlyMo

Klopt helemaal.

Ik heb 1x35A hoofdaansluiting en moet het gebruik (zeker met El. bijverwarmen) van oven,magnetron,waterkoker,wasdroger,wasmachine,vaatwasser, gourmetten, ff goed op elkaar afstemmen.
En dat mag dus niet?
Afstemmen bestaat niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:39:
[...]

En dat mag dus niet?
Afstemmen bestaat niet..
met intelligente switches kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Veiligheid boven alles. Daarom vraag ik het ook en ben ik niet 5x 2.5mm draden door een 16mm buis aan het trekken. Maar geen schijnveiligheid. Als het nu dus kan, dan ga ik mijn meterkast niet aanpassen.

Ik kan vrij makkelijk ons piekverbruik opvragen want slimme meter :) Het hoogste verbruik over een periode van:
1 minuut: 330W (19 november 2017 om 10:24)
15 minuten: 1580W (18 november 2017 om 14:45)

Ik denk dat daar dus best een warmtepomp bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

aartw99 schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:37:
[...]

Aansluitwaarde Elga is 1 kW. Dus kan op gedeelde groep. Opbrengst 5 kW dat is heel wat anders.
Ja ik weet het verschil wel hoor, lol :O

Aansluitwaarde is 1kW van de elga? Dan kan het wel, maar de pana's niet.
Ow wacht elga heeft geen element natuurlijk.

@Dylantje2
Brand is wat overdreven, maar een vrouw in huis en veel zware apparaten is funest :+
Zeker als daar onzichtbare boilers en warmtepompen zijn, mijn oplossing is een wattcher in de kamer hangen. ;)

Jij zit aan de max omdat je er 14kWp aan panelen aan hebt hangen, dan ga je een beetje max met je meterkast denk ik, een kookplaat heeft aansluitwaarde 7200W maar ik kom vaak niet verder dan 3000W.
Nu met deze tijd beginnen de panelen weer lekker mee te doen, als je dan je netbelasting bekijkt is het niks meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:27:
[...]

@reneeke1970
Hij wil vd draad trekken, geen kabel, dan kan hij beter 2 groepjes aanleggen, 1 wp 1 element, kan je ze mooi appart monitoren ook. Of 1 20A groepje en het element doorlussen of bij zetten op dezelfde groep.
Maar eigenlijk wil je dat element niet eens gebruiken natuurlijk. >:)

Ik heb een 7kW warmtepomp maar een 1600W is wel max hier.
Dus jij wil zeggen dat je slechtst mogelijke COP 4,375 is :?

Mijn 11,2KW WP zag ik vanochtend tijdens SWW bereiding toch 9kW uit het net trekken. Verwarmen heb ik niet hoger gezien als rond de 6kW opgenomen vermogen.
Cranberry schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 10:34:
[...]

Deze regels vond ik erg concreet en verhelderend. Wat mij betreft zou je dit zo in de topicstart kunnen toevoegen aan het stukje over het buffervat!
Ik zal het er zo bij in zetten :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
slimme switches gebruiken voor apparaten die praktisch gezien nooit tegelijk functioneren,

ik heb bv vaatwasser en oven die nooit gelijktijdig kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:24:
[...]

Op het moment van bijspringen, heb je toch alleen element en pompvermogen, althans dat is wat ik zie, nooit WP-max + 3000 = > 4000W ? Misschien anders voor niet 5kW versies ?
In het log zie je dat niet, wel live.
De compressor 1740 en 3000 element.
4700/4800 totaal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:04:
[...]

Dus jij wil zeggen dat je slechtst mogelijke COP 4,375 is :?

Mijn 11,2KW WP zag ik vanochtend tijdens SWW bereiding toch 9kW uit het net trekken. Verwarmen heb ik niet hoger gezien als rond de 6kW opgenomen vermogen
Wat heeft de cop te maken met het opgenomen vermogen? Ik heb hem nooit hoger gezien of nodig gehad blijkbaar. Enige keer was voordat ik mijn stukje isolatie om de sensor had gedaan, toen sloeg hij op hol. 8)
En als ik het element aan zet natuurlijk.
Aansluitwaarde is 5,5kW ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
amarkest schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 12:07:
slimme switches gebruiken voor apparaten die praktisch gezien nooit tegelijk functioneren,

ik heb bv vaatwasser en oven die nooit gelijktijdig kunnen draaien.
Ik zie het vrouwtje al staan met haar schaal terwijl er nog 130 min op de vaatwasser staat haha

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 95 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.