Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.900 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ayous schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:14:
[...]

Lijkt me dan handig dat ik dit met de installateur opmeet.

Kunnen 'slechte flows' de problemen met vele defrosts en achterblijvende Ta verklaren?
Q=mcdeltaT
Q is het vermogen
m staat voor de flow
Als m te laag is zal de deltaT stijgen, maar dat doet ie normaal gesproken niet boven een waarde van 5
Als je hier meer over wilt weten zoek dan in de fora hier op tweakers.net op waterzijdig inregelen.
EDIT:
Wat ook nog zou kunnen, wat ik zelf mee maakte na de omwisseling van de hoofdaansluiting v.d. verdeler, dat de/een radiator(en) verkeerd om is aangesloten.
EDIT:
De verdelers zijn toch wel gesloten verdelers voor LTV ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:20:
[...]

Q=mcdeltaT
Q is het vermogen
m staat voor de flow
Als m te laag is zal de deltaT stijgen, maar dat doet ie normaal gesproken niet boven een waarde van 5
Als je hier meer over wilt weten zoek dan in de fora hier op tweakers.net op waterzijdig inregelen.
Dank voor je tips. Kan ik weer mee verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Knowbody schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 16:49:
[...]

Hoe zou een lw wp het doen bij een Ta van 25 of 26

Iets slechter maar hoeveel is die iets. Jij hebt denk ik geluk met je bron die ruime capaciteit heeft!
en een goed ontworpen huis zonder koudebruggen en veel afgifte. Bij de bouw al rekening meegehouden.

Vandaag geeindigd op 70 procent van het vermogen en 26.4 graden Ta, nog niet eerder gezien, maar ook nog niet eerder zo koud geweest. Op naar nul verbruik met dagen boven de 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:23
Ayous schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:57:
[...]
Per groep ingesteld op 2 liter
Dit sommetje klopt gewoon met het vermogen van de WP.
11kW = 1900 L/uur * 5 K * 4.2 kJ/L/K / 3600 s/uur
1900L/uur = 31.7 L/min = 16 groepen * 2 L/min.

Staat dus gewoon op vol vermogen te draaien, wat de vele defrosts kan verklaren.

Je geeft aan dat het alleen boven niet helemaal lekker op temperatuur komt?
Heb je de jaga's uitgerust met ventilatoren om de afgifte te verhogen?

Anders kan het een optie zijn om de flow te verlagen, geeft een grotere dT en Ta en mogelijk meer afgifte boven. Zal helaas wel nog meer stroom kosten, mindere COP.
En wat @Verwijderd ook zegt, beter waterzijdig inregelen kan misschien ook helpen.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
drdnl schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:55:
[...]

Had laatst een HD storing (na het bijvullen met koudemiddel). En systeem presteert inderdaad voor geen meter. Is een symptoom veel defrosts/ijsvorming? Daar waar koudemiddel de condensator (denk ik, achterkant buitenunit) als eerste er in gaat?

Zat vocht in de leiding, compressor en leidingen zijn al vervangen. Stel expansieventiel is ook kapot en wordt vervangen (begint hoog op mijn lijst te komen). Waar zou de slechte prestatie van een buitenunit verder aan kunnen liggen?

Bedankt sowieso, helpt enorm
Zo...flinke problemen gehad dus. Maar hoe kom je aan vocht in het systeem?
Want als er ook maar één druppel is achtergebleven, dan kan dat de oorzaak zijn.
Die druppel bevriest in je expansieventiel, want dat is de overgang van boven 0, naar ver onder 0.
Het ventiel kan dicht, of vastvriezen.
Is er tijdens het solderen gespoeld met stikstof door de leidingen? Anders kan er flink wat vervuiling optreden aan de binnenzijde van de soldering in de leiding. Dat laat los en kan de boel verstoppen.
Een defect expansieventiel zorgt voor ongecontroleerde grote hoeveelheden koudemiddel in de verdamper, of geen koudemiddel. Afhankelijk van de stand. Dus HD storing of gigantische hoeveelheden ijs...

De vierwegklep kan ook defect zijn/vast zitten, dit geeft een beetje hetzelfde effect
Foto van vandaag.....Hoezo geen ijs bij dit weer :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FR9XlC2MXs5rF8gmo5uXShh4/full.jpg

Wanneer is dit alles vervangen en zijn de STEK handelingen uitgevoerd?
Ik hoop niet vandaag, of eerder deze week, want vacumeren(= vocht uit systeem halen) kan niet bij temperaturen dichtbij, of onder 0. Het vocht word/is dan ijs en ijs kun je niet verwijderen dmv vacumeren ;)
Voor vacumeren is warmte nodig en dat is er in het buitendeel absoluut niet geweest deze week.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
Chris_82 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:47:
[...]

[...]

Dit sommetje klopt gewoon met het vermogen van de WP.
11kW = 1900 L/uur * 5 K * 4.2 kJ/L/K / 3600 s/uur
1900L/uur = 31.7 L/min = 16 groepen * 2 L/min.

Staat dus gewoon op vol vermogen te draaien, wat de vele defrosts kan verklaren.

Je geeft aan dat het alleen boven niet helemaal lekker op temperatuur komt?
Heb je de jaga's uitgerust met ventilatoren om de afgifte te verhogen?

Anders kan het een optie zijn om de flow te verlagen, geeft een grotere dT en Ta en mogelijk meer afgifte boven. Zal helaas wel nog meer stroom kosten, mindere COP.
En wat @Verwijderd ook zegt, beter waterzijdig inregelen kan misschien ook helpen.
Nee, heb ze zonder ventilatoren gekozen ivm geluidshinder (slaapkamers). Ik zal nog even verder puzzelen. Gelukkig is het niet altijd -8. Jij ook bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@Ayous Kun je bevestigen / aflezen dat je totale flow inderdaad rond de 30 L/min is?

Dit zijn ook echt de 'goede testdagen' waar eventuele tekortkomingen duidelijk worden...
Echt koud en veel wind.
Vraag, afgifte en WP goed op elkaar afgestemd?
Enig idee of het backup verwarmingselement ook nog meedoet (COP=1)?
Die zit er toch juist in voor de extreme 2-5% situaties?

[ Voor 65% gewijzigd door Chris_82 op 01-03-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:20:
[...]

Q=mcdeltaT
Q is het vermogen
m staat voor de flow
EDIT:
Wat ook nog zou kunnen, wat ik zelf mee maakte na de omwisseling van de hoofdaansluiting v.d. verdeler, dat de/een radiator(en) verkeerd om is aangesloten.
EDIT:
De verdelers zijn toch wel gesloten verdelers voor LTV ?
Ga ik checken, weet ik niet. Het is iig geen verdeler met een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
Chris_82 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:56:
@Ayous Kun je bevestigen / aflezen dat je totale flow inderdaad rond de 30 L/min is?
Ik heb geen flow meter, maar zo staan ze afgesteld (met van die doorzichtige draaiventielen op de verdeler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
Ayous schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:59:
[...]

Ik heb geen flow meter, maar zo staan ze afgesteld (met van die doorzichtige draaiventielen op de verdeler)
Dus op 2 liter, maal 19 = 38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:16
Oxellaar schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:53:
[...]

Wanneer is dit alles vervangen en zijn de STEK handelingen uitgevoerd?
Ik hoop niet vandaag, of eerder deze week, want vacumeren(= vocht uit systeem halen) kan niet bij temperaturen dichtbij, of onder 0. Het vocht word/is dan ijs en ijs kun je niet verwijderen dmv vacumeren ;)
Voor vacumeren is warmte nodig en dat is er in het buitendeel absoluut niet geweest deze week.
Denk niet dat het de vierwegklep is, ding heeft eindeloos lopen defrosten.

Weet 80% zeker dat het opgelost is, moet alleen even wachten tot het systeem weer echt op temperatuur is (getest met gedeeltelijk afgesloten verdelers)

Ging oa naar aanleiding van jouw post even kijken naar het expansieventiel, misschien dat er iets zichtbaar niet goed was. Zie ik dit ding hangen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XHGBEpI.jpg

Bij het vervangen van de compressor vergeten door installateur. Zit bovenop de compressor, heeft waarschijnlijk heel wat intern ontregeld in de beslisboom :) (hing in de buurt, maar natuurlijk niet tegen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xYUdJvS.jpg

En nu zie ik ipv 1.25 - 1.5 COP eerder 2, 2.3. En ipv 6kw 9-10kw

Wel heb je mij aan het denken gezet qua vacumeren, was toen boven maar dan ook echt net boven nul. Misschien handig om te vragen of ze het tzt nog eens kunnen doen....

Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg, weer wat geleerd. En andersom misschien een fyi ooit :)

edit: Oh, aanleiding van compressor vervangen en vocht was het door een niet vakkundig iemand (ik) de koperen leiding geknikt is aangelegd en slecht is gevacumeerd....

[ Voor 5% gewijzigd door drdnl op 01-03-2018 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:34
Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 18:23:
[...]

Omdat?
Als ik hem op 27 zet gaat hij pendelen, met 30 niet en een mooie streep.
Is ook mijn ervaring

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
Chris_82 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:56:

Dit zijn ook echt de 'goede testdagen' waar eventuele tekortkomingen duidelijk worden...
Echt koud en veel wind.
Vraag, afgifte en WP goed op elkaar afgestemd?
Enig idee of het backup verwarmingselement ook nog meedoet (COP=1)?
Die zit er toch juist in voor de extreme 2-5% situaties?
Ja, feitelijk kom ik uit op 15 (beneden) + 4 (boven) maal 2 liter = 38. Wat de werkelijke flow is kan ik niet meten. De 2 liter is ingesteld op de groepen bij de verdeler met die doorzichtige draai
ventielen.

Heb het backup element ingeschakeld op activeren bij -5. De status vd warmtepomp geeft dan wel aan de het element actief is echter zie ik niet dat de Ta hoger wordt.Omdat de pomp ook bij -10 graden nog 10.8 kWh vermogen heeft, zou het element volgens mij niet bij hoeven schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@Ayous flow moet toch ergens in een menu af te lezen zijn op je binnenunit, zal ook vast in de handleiding staan? (kan ik niet online vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
drdnl schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:04:
[...]

Denk niet dat het de vierwegklep is, ding heeft eindeloos lopen defrosten.

Weet 80% zeker dat het opgelost is, moet alleen even wachten tot het systeem weer echt op temperatuur is (getest met gedeeltelijk afgesloten verdelers)

Ging oa naar aanleiding van jouw post even kijken naar het expansieventiel, misschien dat er iets zichtbaar niet goed was. Zie ik dit ding hangen:
[afbeelding]

Bij het vervangen van de compressor vergeten door installateur. Zit bovenop de compressor, heeft waarschijnlijk heel wat intern ontregeld in de beslisboom :) (hing in de buurt, maar natuurlijk niet tegen)

[afbeelding]

En nu zie ik ipv 1.25 - 1.5 COP eerder 2, 2.3. En ipv 6kw 9-10kw

Wel heb je mij aan het denken gezet qua vacumeren, was toen boven maar dan ook echt net boven nul. Misschien handig om te vragen of ze het tzt nog eens kunnen doen....

Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg, weer wat geleerd. En andersom misschien een fyi ooit :)

edit: Oh, aanleiding van compressor vervangen en vocht was het door een niet vakkundig iemand (ik) de koperen leiding geknikt is aangelegd en slecht is gevacumeerd....
De compressor top sensor...Ja dat ontregelt flink, want je persgas stijgt en de top blijft koud...gaat samen omhoog en omlaag, normaal gesproken :P
Waarschijnlijk toerde hij ook niet volledig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:16
Oxellaar schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:11:
[...]

De compressor top sensor...Ja dat ontregelt flink, want je persgas stijgt en de top blijft koud...gaat samen omhoog en omlaag, normaal gesproken :P
Waarschijnlijk toerde hij ook niet volledig op.
Nee hoor, keihard, 67hz, 4kw in, 6kw uit.... 120kwh per dag en nog steeds een koud huis :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:59:
[...]

Ik zit nu in datzelfde stadium en ben me op een verwarmingssysteem aan het oriënteren. Jouw installatie lijkt regeltechnisch helemaal niet verkeerd. Is er ergens een post waarin jouw systeem beschreven staat?
Nee, niet 1 post, +- 5 topics vol ondertussen :P
En dan ben ik vooral geïnteresseerd in je type WP, wel/geen buffervat, en de ruimteregelingen. Hoe wordt er geregeld en waar/hoe heb je temperatuuropnemers geplaatst?
Korte samenvatting, Mitsubishi Zubadan 11,2KW (split)
Vermogen bepalen op basis van feiten (warmteverliesberekening) en niet op basis van fabels of andere "internetwijsheden" :P

Wel een buffervat, naar mijn bescheiden mening noodzakelijk voor een goed en comfortabel werkend systeem. Er zijn genoeg mensen in dit topic die bewijzen dat het wel zonder kan :P Maar in geval van verschillende zone's kun je echt niet zonder.

Dus vanzelfsprekend een secundaire pomp om de hydraulische circuits (opwek / afgifte) te scheiden

Hoofdregeling is WAR, Naregeling heb ik van Danfoss (CF2+), in totaal 9 thermostaten.

Ik pas nachtverlaging toe (1 graad) op moment dat ik in bed lig of niemand thuis is.

Wat bedoel je met "temperatuuropnemers" :?

Als je verder nog vragen hebt laat maar horen, mag ook in een PM.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 10:15
@Grolsch welk buffervat heb je als ik vragen mag ? :)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:21:
@Grolsch welk buffervat heb je als ik vragen mag ? :)
120 liter "El cheapo" pools vat, zie onderstaande:

https://kotly.com.pl/prod...0-vertical-2872.html?l=en

Ik gebruik het vat in hoofdzaak niet als warmtebuffer maar als open verdeler voor hydraulische scheiding. Dat er toevallig 120 liter warm water in zit voor het geval er een groep open loopt, en dat het "knetterkoud" retourwater van een open gelopen groep 4 graden dempt is leuk meegenomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
Chris_82 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:10:
@Ayous flow moet toch ergens in een menu af te lezen zijn op je binnenunit, zal ook vast in de handleiding staan? (kan ik niet online vinden)
Ik kan het niet vinden, heb een uitgebreide installateurs manual. Er is wel een menu 'Warmtepomp doorstr. cap.' waar je een waarde in liters/minuut in kunt geven (al kan ik daar niks invullen), maar een actuele uitlezing vd flow zie ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:38
Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:22:
[...]

Ik heb hem achter de pelletkachel op 80 cm hoog door de muur en klaar.
Geen lange pijpen dus.
Ja hoor gewoon hup naar buiten met die pijp. Maar dan ook niet zeuren als je kinderen achter het slaapkamerraam daarboven over aantal jaren enge ziektes krijgen, of als de buren je onder verwijzing naar bouwbesluit stookverbod laten geven (houtrookgasafvoer MOET boven nok).

Pellet stook is ultrafijnstof uitstoot waar je niet blij van wordt als je je erin verdiept. Je voelt niks maar het komt overal in je lijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

marklinfan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:38:
[...]

Ja hoor gewoon hup naar buiten met die pijp. Maar dan ook niet zeuren als je kinderen achter het slaapkamerraam daarboven over aantal jaren enge ziektes krijgen, of als de buren je onder verwijzing naar bouwbesluit stookverbod laten geven (houtrookgasafvoer MOET boven nok).

Pellet stook is ultrafijnstof uitstoot waar je niet blij van wordt als je je erin verdiept. Je voelt niks maar het komt overal in je lijf.
Meer woorden dan dit ga ik er niet aan vuil maken maar het is niet mijn primaire warmtebron.

Fijnstofuitstoot van een pelletkachel
Een pelletkachel stoot 80% minder uit dan een houtkachel. Wel dient men zich te houden aan het Bouwbesluit en de berekening van de (voldoende) afstand tot de buren, ventilatie openingen en deuren en ramen.
Belangrijk hierbij is dat er geen overlast wordt veroorzaakt. Het rook kanaal van een pelletkachel kunt u ook door een dak, met een eenvoudige dakdoorvoer monteren.

Rookkanaal en bouwbesluit
Bouwbesluit hanteert de uitgangspunten voor een houtkachel. Dit is omstreden. Een pelletkachel heeft niets te maken met een houtkachel en heeft een veel schonere verbranding dan een houtkachel. Uit onderzoek is gebleken dat een gevelafvoer geen problemen oplevert, er wordt gewerkt aan aanpassingen in dit besluit.

Pelletkachel vs Houtkachel
Er zijn veel houtkachel gebruikers in Nederland en iedereen herkent de overlast welke dit geeft. Veel mensen denken dat een pelletkachel ook een houtkachel is en net zoveel overlast zal geven dan een houtkachel. Maar de enige overeenkomst tussen een pelletkachel en houtkachel is dat de brandstof hout is. Verder gaat iedere vergelijking scheef. Door de perfecte brandstof en zuurstof verhouding in een pelletkachel komt een pelletkachel aangaande uitstoot meer in de buurt van een CV gas ketel. (bron RR Trading)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
koevlaas2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:04:
[...]

Wel als je steeds dicht tegen een defrost aanzit, dan zakt het vermogen ook een beetje in.
Verder schrijf ik het een beetje krom, het is netto meer warmte en niet direct 8 kw uit een 6 kw unit oid.
Hoewel, bij hogere temperaturen heb je ook meer vermogen dan je sticker dus waarom bij lage Ta dan niet ook ? (bron gevraagd ?).
Nog even op deze terugkomen, hier een tabel volgens EN14511 (vaste flow en dT van max 5 K onder 45 graden). Vanwege de meetmethode is er bij lage aanvoertemperatuur geen overschrijding van de opgegeven capaciteit bij milde buitentemperaturen, maar lijkt me in theorie niet onmogelijk.
Bij oplopende aanvoertemperatuur zie je tot 45 graden eigenlijk maar weinig verval in vermogen, daarboven wel een duidelijke sterke afname van vermogen. :?
Iemand een andere bron die hoger vermogen dan sticker laat zien?
vermogenstabel Waterstage 3 fase 11.2kW
FT = T_aanvoer, OT = T_buiten, HC = thermisch vermogen, IP = opgenomen vermogen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:52:
[...]

Meer woorden dan dit ga ik er niet aan vuil maken maar het is niet mijn primaire warmtebron.

Een pelletkachel stoot 80% minder uit dan een houtkachel. Wel dient men zich te houden aan het Bouwbesluit en de berekening van de (voldoende) afstand tot de buren, ventilatie openingen en deuren en ramen.
Belangrijk hierbij is dat er geen overlast wordt veroorzaakt. Het rook kanaal van een pelletkachel kunt u ook door een dak, met een eenvoudige dakdoorvoer monteren.

Bouwbesluit hanteert de uitgangspunten voor een houtkachel. Dit is omstreden. Een pelletkachel heeft niets te maken met een houtkachel en heeft een veel schonere verbranding dan een houtkachel. Uit onderzoek is gebleken dat een gevelafvoer geen problemen oplevert, er wordt gewerkt aan aanpassingen in dit besluit.

Er zijn veel houtkachel gebruikers in Nederland en iedereen herkent de overlast welke dit geeft. Veel mensen denken dat een pelletkachel ook een houtkachel is en net zoveel overlast zal geven dan een houtkachel. Maar de enige overeenkomst tussen een pelletkachel en houtkachel is dat de brandstof hout is. Verder gaat iedere vergelijking scheef. Door de perfecte brandstof en zuurstof verhouding in een pelletkachel komt een pelletkachel aangaande uitstoot meer in de buurt van een CV gas ketel. (bron RR Trading)
Regels zijn regels en ook een pelletkachel hoort daarbij. Dus geen afvoer buiten het vrije uitmondingsgebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris_82 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:57:
[...]

Nog even op deze terugkomen, hier een tabel volgens EN14511 (vaste flow en dT van max 5 K onder 45 graden). Vanwege de meetmethode is er bij lage aanvoertemperatuur geen overschrijding van de opgegeven capaciteit bij milde buitentemperaturen, maar lijkt me in theorie niet onmogelijk.
Bij oplopende aanvoertemperatuur zie je tot 45 graden eigenlijk maar weinig verval in vermogen, daarboven wel een duidelijke sterke afname van vermogen. :?
Iemand een andere bron die hoger vermogen dan sticker laat zien?
[afbeelding]
FT = T_aanvoer, OT = T_buiten, HC = thermisch vermogen, IP = opgenomen vermogen stroom.
Het klopt dan toch wel, uit de tabel blijkt het meeste vermogen bij 30c.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:52:
[...]

Bron is leuk, maar er zijn geen harde cijfers en RR trading is importeur van pelletkachels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Een pelletkachel even schoon als een gasgestookte cv???? Voor wie in sprookjes geloofd!

Uit iedere houtverbranding, dus ook pellets, komt veel fijnstof en ultrafijnstof. Dat ruik je niet maar is beroerd voor de gezondheid, zeker bronnen in woonwijken. Een pelletkachel ruik je idd doorgaans niet omdat de rookGASSEN wel verbranden en dat levert weer extra ultrafijnstof op.

Verdiep je er even in ipv wat copypaste werk van een verkoper.

Overigens is er voorstel om subsidie eraf te halen voor pelletstook, die dit jaar trouwens al is aangescherpt met verplichte installatie door specialist die hem idd netjes hoog moet laten uitmondden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
psy schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:52:
Ach die lage verbruiken....
Mijn geschat verbruik is zo'n 1500 kWh over februari, vraag me af of ik hier de topscore te pakken heb.
Het is wel heel erg moeilijk meten als je geen dedicated kWh meters hebt zoals ik. Nog veel werk dit jaar in ieder geval.
Mijn gemeten verbruik over februari is 923 kWh inclusief SWW. Je wint het qua topscore van mij met je schatting. Het etmaal tot gisteravond gaf mij nog weer een nieuw seizoenrecord van 67 kWh, hoewel de gemiddelde etmaaltemperatuur een paar graden lager was dan het voorafgaande etmaal. De storm werkt helaas goed door in mijn niet zo kierdichte huis.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:52
marklinfan schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 00:14:
Een pelletkachel even schoon als een gasgestookte cv???? Voor wie in sprookjes geloofd!

Uit iedere houtverbranding, dus ook pellets, komt veel fijnstof en ultrafijnstof. Dat ruik je niet maar is beroerd voor de gezondheid, zeker bronnen in woonwijken. Een pelletkachel ruik je idd doorgaans niet omdat de rookGASSEN wel verbranden en dat levert weer extra ultrafijnstof op.

Verdiep je er even in ipv wat copypaste werk van een verkoper.

Overigens is er voorstel om subsidie eraf te halen voor pelletstook, die dit jaar trouwens al is aangescherpt met verplichte installatie door specialist die hem idd netjes hoog moet laten uitmondden.
Subsidie voor wp is ook omlaag, moeten we die ook verbieden dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier @huize Grolsch hebben we ook een houtkachel.

Kachelpijp zoals het hoort (boven de nok uit) en goed drog hout stoken op een juiste manier, en niemand heeft er last van. Wij stoken uitsluitend loofhout

Al kan ik me voorstellen dat in een dichtbevolkte woonwijk het eerder tot problemen kan leiden als op het platteland.

Ook hou ik rekening met "kachel onvriendelijk weer", dus bij mist en windstil weer stoken wij niet.

Bij ons is in februari 792kWh "verdwenen" in de WP :P

Nu maar hopen op een goede zomer met veel zon om al die kWh's terug te verdienen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 02-03-2018 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-10 16:56
Februari was al heel zonnig :)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:14
Misschien een gekke vraag, maar waarom word de buitenunit van een WP de monobloc bv. niet in een verwarmde binnen ruimte geplaatst en dan de uitlatende gedeelte door de muur laten blazen?
Er komt wel veel koude lucht binnen, maar het zou toch wel een bult schelen.

[ Voor 17% gewijzigd door DoubleDutch op 02-03-2018 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 23:43
Denk dat je dan een behoorlijk gat in je muur moet maken. Er moet nogal wat lucht door de WP ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DoubleDutch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 08:20:
Misschien een gekke vraag, maar waarom word de buitenunit van een WP de monobloc bv. niet in een verwarmde binnen ruimte geplaatst en dan de uitlatende gedeelte door de muur laten blazen?
Er komt wel veel koude lucht binnen, maar het zou toch wel een bult schelen.
Omdat het principe van een warmtepomp is dat er energie (warmte) onttrokken wordt aan de buitenlucht en deze wordt verpompt naar binnen (Warmte-POMP).

Als je de buitenunit binnen zou zetten onttrekt deze dus warmte van binnen naar binnen, niet echt praktisch 8)

Dan kun je wel nagaan dat je binnen no time de ruimte waar de buitenunit in staat koud trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Ik was nog even benieuwd naar het verdere energieverbruik van gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Totaal uiteindelijk 50kWh verbruikt, maar niet te vergelijken met eergisteren omdat na 10:00 de zon de woning heeft verwarmd en het lang niet zo hard waaide. Ook de houtkachel aan gehad vanaf 18:00, dus geen reeel vergelijk.

Wat redelijk 1 op 1 te vergelijken is, dat is de periode tot 10:00 (voor de zon de overhand nam) en die conclusie is wel bekend :)

Dus weer lekker aan de nachtverlaging geweest, vannacht een klein runnetje gehad van 03:45 tot 05:30 en iets na 07:00 is de WP weer begonnen omdat er ergens een ruimte meer als 1 graad was afgekoeld.

Vanaf 08:00 staan alles ruimtes weer in "dagmodus"

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2yug4ep.jpg

Qua weer komt het weer van gisteren en van vandaag meer overeen als gisteren en eergisteren (vandaag zonnig, gisteren zonnig, windsnelheid ook alle 2 redelijk normaal.

Al blijft het wel ijzig koud in Twente, vanmorgen -10 in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 07:15:

Bij ons is in februari 792kWh "verdwenen" in de WP :P

Nu maar hopen op een goede zomer met veel zon om al die kWh's terug te verdienen :P
Is het jouw doelstelling om op jaarbasis op 0 uit te komen? Ik ben namelijk wel benieuwd of je dat gaat halen. Als ik me niet vergis had jij ook ongeveer 7kWp aan PV toch? Ik zelf namelijk ook (6,7kWp op zuid) maar mijn verbruik is toch wel regelmatig heel wat lager dan dat van jou. Logisch want jij hebt een veel groter huis, maar ik ben wel benieuwd of je uitkomt.

Ik heb heel globaal gerekend met 3000-3500 kWh voor CV en 600-800 voor SWW op jaarbasis en dan heb ik als het goed is nog ca 2000-2500 kWh over voor algemeen gebruik (2 persoons huishouden). Vanaf 1 november gerekend (mijn wp draait pas sinds eind oktober) tot aan nu zit ik op 2000 kWh CV en 300 SWW. Ik denk en hoop dus dat ik wel uitkom met die inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:24:
[...]

Is het jouw doelstelling om op jaarbasis op 0 uit te komen? Ik ben namelijk wel benieuwd of je dat gaat halen. Als ik me niet vergis had jij ook ongeveer 7kWp aan PV toch? Ik zelf namelijk ook (6,7kWp op zuid) maar mijn verbruik is toch wel regelmatig heel wat lager dan dat van jou. Logisch want jij hebt een veel groter huis, maar ik ben wel benieuwd of je uitkomt.

Ik heb heel globaal gerekend met 3000-3500 kWh voor CV en 600-800 voor SWW op jaarbasis en dan heb ik als het goed is nog ca 2000-2500 kWh over voor algemeen gebruik (2 persoons huishouden). Vanaf 1 november gerekend (mijn wp draait pas sinds eind oktober) tot aan nu zit ik op 2000 kWh CV en 300 SWW. Ik denk en hoop dus dat ik wel uitkom met die inschatting.
Mijn bedoeling was om "financieel" op 0 uit te komen, dit betekent met alle heffingskortingen en overstapbonussen dat ik nog een extra verbruik van 1000kWh boven PV mag hebben om op 0 uit te komen.

Ik heb gerekend dat mijn PV 6000kWh per jaar opbrengt
Normaal stroomverbruik 4000kWh
Verbruik WP 3000kWh

Dus 1000kWh te kort, dat was mijn "planning" 8)

Ik verwacht dat ik meer te kort ga komen, die 3000kWh voor de WP gaat "iets" tegenvallen verwacht ik, en ook het normale verbruik is zo'n 500kWh per jaar meer als verwacht.

2 kleine kinderen kosten geld :P

Ik heb voorschot op € 20,00 in de maand staan en krijg nog een overstapbonus van € 128,00

Totaal dus € 368,00 te besteden :P

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
marklinfan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:22:
[...]

In hout en houtpellet stook kun je beter niet meer investeren.
Juist...kom je nu mee :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JWlgy1ZaH0JrfIrweX938uZ9/full.jpg
Net de nieuwe voorraad binnen. 22m3...investeren was het niet echt. Koste 1.5L kettingzaagolie en wat groene stroom, meer niet. We stoken al 30 miljoen jaar hout als mensheid, als we het daar bij hadden gelaten, was dit hele topic overbodig geweest. Dus begin eerst met de echte vervuilers.

En verbied, of begrens het voor dicht bevolkte gebieden. Maar hou op met een totaalverbod, hou dat gezeur lekker in de randstad, samen met zwartepiet enzo. Wil je straks ook bbq op kolen gaan verbieden?
Je waait hier altijd uit je verschoning en niemand heeft er hier last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:29:
[...]

Mijn bedoeling was om "financieel" op 0 uit te komen, dit betekent met alle heffingskortingen en overstapbonussen dat ik nog een extra verbruik van 1000kWh boven PV mag hebben om op 0 uit te komen.

Totaal dus € 368,00 te besteden :P
Dan ga je een heel eind komen denk ik. Ik sta er hetzelfde in en denk het ook wel te gaan halen. Puur voor de fun zou ik het ook nog wel leuk vinden als het echt '≤ 0 kWh' is op jaarbasis. Maar inderdaad die 3000 kWh op jaarbasis voor jou is wel wat aan de krappe kant voor de wp. Ik denk dat het voor mij al niet haalbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 09:42:
[...]

Dan ga je een heel eind komen denk ik. Ik sta er hetzelfde in en denk het ook wel te gaan halen. Puur voor de fun zou ik het ook nog wel leuk vinden als het echt '≤ 0 kWh' is op jaarbasis. Maar inderdaad die 3000 kWh op jaarbasis voor jou is wel wat aan de krappe kant voor de wp. Ik denk dat het voor mij al niet haalbaar is...
Alleen CV zal nog wel goed gaan, maar SWW kost me ook nog zo'n 700kWh per jaar.

Ik zit nu vanaf 01-08-2017 t/m 28-02-2018 op 2852kWh voor zowel SWW als CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Laatst online: 23-09 16:00
Ik had het afgelopen jaar -/- 1100 kWh (+ 300 M3 gas voor warm water en koken) :)

Afgelopen week gemiddeld 63 kWh per dag (33 uit het net + 30 per dag opwek):
- WP: 35 kWh per dag
- 2 x Daikin beide 8 kWh per dag
- Overig 12 kWh per dag

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zubadan schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 10:07:
Ik had het afgelopen jaar -/- 1100 kWh (+ 300 M3 gas voor warm water en koken) :)

Afgelopen week gemiddeld 63 kWh per dag (33 uit het net + 30 per dag opwek):
- WP: 35 kWh per dag
- 2 x Daikin beide 8 kWh per dag
- Overig 12 kWh per dag
Weet jij zo wat jouw COP was over februari :? Je hebt dezelfde unit als ik heb, en je woont ook nog eens in de buurt :)

En meet jij alleen met interne warmtemeter, of gebruik jij ook een externe meter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

blauwemac schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:02:
Net even mijn getallen bekeken voor het maandoverzicht. Tot mijn schrik heeft het element in twee dagen 15 KWh gebruikt. Dat was dus wat er gebeurde toen mijn youless ineens van bijna 1500 naar bijna 1800 watt versprong. Kennelijk is er onder een bepaalde buitentemperatuur, bij -7, ineens voldaan aan het vereiste om met COP 1 mee te mogen bakken, waarschijnlijk in combinatie met het vereiste dat de gevraagde Ta bij lange niet gehaald werd. Op zich scheelt het op mijn maandCOP niet zo veel die gaat hierdoor van 3,2 naar 3,1. Eens kijken of ik dat ergens in een instelling kan onderdrukken!
EDIT: ik kan wel gewoon in de meterkast het element uitschakelen, maar ben bang dat hij dan in storing schiet terwijl ik lig te slapen en bevriest... Leuk, zo'n mono!
Hier 28 feb 0,46 en 1 maart 0,98 kWh.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zubadan
  • Laatst online: 23-09 16:00
Ik weet niet wat de COP was. Ik heb een oud model Zubadan zonder warmtemeter. Stroomverbruik van de Zubadan is overigens ook een inschatting want ik heb geen kWh meter voor mijn Zubadan (inschatting o.b.v. meterstanden, interne logging van omvormers en Daikins en historisch overig verbruik van ongeveer 12 kWh per dag).

De Zubadan werkt volgens mij naar behoren. Verbruik was afgelopen week redelijk hoog, maar normaal valt het redelijk mee. Zolang ik jaarlijks stroom over heb interesseert de COP mij ook niet zoveel. Comfort wel: in de woonkamer is het dag en nacht 20,5 graden. Ta van de Zubadan staat het hele jaar op 35 graden. Als het salderen verdwijnt dan kijk ik wel verder (of leg ik N/O vol met panelen, daar kan ik er nog meer dan genoeg kwijt).

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Wie van jullie is er volledig gasloos en heeft een warmtepomp, en hoe hebben jullie de afgelopen dagen ervaren :)?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier volledig gasloos en geen enkel probleem gehad de hut warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Impact van zon overdag op de gevel;

27 op 28-02 van 22.00 tot 7.15 gemiddeld een warmtebehoefte van 127 Watt per graad dT binnen/buiten.

Bewolkte en winderige dag/nacht;

01 op 02-03 van 22.00 tot 7.15 gemiddeld 158 Watt per graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Understatement.... + 60% van estimated.... :9

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TKroon schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:44:
Wie van jullie is er volledig gasloos en heeft een warmtepomp, en hoe hebben jullie de afgelopen dagen ervaren :)?
Denk dat dat voor een goed deel hier geldt inclusief mijzelf. Ging prima, geen enkel probleem gehad, warmtepomp liep mooi rustig door en met voldoende marge. Verbruik is wel gestegen, sommige dagen rond de 20kwh, maar gemiddeld 11,5kwh/dag over februari. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-10 08:58
Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 22:24:
[...]

120 liter "El cheapo" pools vat, zie onderstaande:

https://kotly.com.pl/prod...0-vertical-2872.html?l=en

Ik gebruik het vat in hoofdzaak niet als warmtebuffer maar als open verdeler voor hydraulische scheiding. Dat er toevallig 120 liter warm water in zit voor het geval er een groep open loopt, en dat het "knetterkoud" retourwater van een open gelopen groep 4 graden dempt is leuk meegenomen :P
Wat kost dat vat voordat je die in NL in huis hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 12:31
Exigence schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:09:
[...]

Trek het eens in het heel extreme: stel je pomp staat stil, dan zal je ketel na een paar seconden al afslaan omdat hij een Ta van 35 heeft bereikt ;) Hoe laag je minimumvermogen ook is :)

Of je nou een Ta van 70 hebt of een Ta van 35, bij dezelfde buitentemperatuur zul je evenveel vermogen in je huis moeten stoppen, alleen moet je het wel in je water krijgen. Hij stopt niet omdat z'n minimumvermogen te hoog is (dat zou wat zijn met deze buitentemperaturen) maar omdat ie z'n Ta te snel bereikt.

De Calenta heeft inderdaad een relatief laag minimumvermogen en dat is mooi. Maar dan moet dat vermogen wel het water in kunnen voordat hij een door jou bepaalde grens (Ta=35) heeft bereikt, en dat lukt niet als de pompsnelheid niet omhoog gaat. Strookt ook met het feit dat je woonkamer niet op temperatuur komt, je afgiftesysteem kan dat vermogen ook niet afgeven met die lage flow (Ta=35, Tr=20 -> gemiddelde temperatuur afgifte 27,5 graden).

Flow omhoog -> afgiftevermogen omhoog -> ketel kan z'n minimumvermogen wél kwijt en Ta=35 wordt niet bereikt voordat het setpoint bereikt wordt (en dat is wat je wilt).

Een Calenta is een prachtketel, heel intelligent, met heel veel tweak-mogelijkheden, maar je moet hem wel "begrijpen". Het is en blijft een klassieke CV ketel die (relatief) hoge watertemperaturen wil maken. En daar is ook de interne regeling op gebaseerd. Dit houdt dus in dat de CV ketel op een gegeven moment zijn pompsnelheid naar beneden gooit omdat hij een dT van 15 graden probeert aan te houden. Dus als je retourwater boven de 20 graden celcius komt (en dat gebeurt geheid vrij snel, bij een kamertemperatuur van 20 graden ligt je retour logischerwijs altijd boven de 20 graden, anders wordt er niet verwarmd) dan gooit hij z'n pompsnelheid omlaag. Resultaat is dat je Ta nóg sneller stijgt en je afgifte in de woonkamer nóg meer daalt. Dit resulteert in het rap omhoog lopen van de Ta bij de ketel en uiteindelijk zegt ie: bekijk het maar, ik heb mijn Ta=35 graden bereikt en ik mag niet hoger van jou, dus ik stop. Paar minuten later denkt ie: hey, ik heb nog steeds mijn setpoint niet bereikt, mijn water is afgekoeld, laat ik maar weer aan gaan. En het hele proces herhaalt zich, pendelen.

Het feit dat ie regelt op een dT van 15 graden kun je niet aanpassen. Je moet dus je ketel dwingen dat ie z'n pompsnelheid niet kan verlagen, net zoals je hem nu dwingt zijn Ta niet boven de 35 graden op te laten lopen. Minimale pompsnelheid staat om 20% en daar regelt de ketel vrij snel heen. Dit is te laag. Zet dit eens op 50% of hoger en kijk wat dit doet. Hogere pompsnelheid bij Ta=35, Tr wordt bijv. 29 -> gemiddelde temperatuur afgifte 32 graden. Dat is aanzienlijk meer afgiftevermogen dan je 27,5 graden die je had bij een lage pompsnelheid, maar de zelfde Ta ;)

Dit is eigenlijk gewoon simpel klassiek CV-ketel gedrag, nooit ontworpen om met Ta=35 te werken. Gelukkig kun je hem tweaken en dwingen er toch redelijk goed mee om te gaan.
Ik heb gisteren de minimum pompsnelheid verhoogd naar 50% en het lijkt allemaal wat beter te gaan nu. Dankjewel :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

Ik (en meerdere..), Heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jantje112 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:51:
[...]

Wat kost dat vat voordat je die in NL in huis hebt?
Ik was vorig jaar, samen met een 400 liter SWW vat € 160,21 kwijt aan transport.
Alleen dit vat zal wel iets goedkoper zijn, past namelijk op 1 pallet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Lekker de toko op 21 graden en geen gas, priceless. :)

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 02-03-2018 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Kabeltje om ELGA met de techneco servicetool uit te lezen in te stellen en Firmware te flashen.
avandermeulen schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:06:
USB naar RS485 kabel voor Elga servicetool
[afbeelding]
De kabel zonder RJ12 wordt in Nederland oa geleverd door:
https://sinuss.nl/compute...485-serial-converter-ftdi
Ik heb nog een paar kabeltjes over van het partijtje dat ik heb laten maken.
Als je er een nodig hebt mail me dan maar even.

Elga kabeltjes

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:47:
Hier volledig gasloos en geen enkel probleem gehad de hut warm te houden.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 11:49:
[...]

Denk dat dat voor een goed deel hier geldt inclusief mijzelf. Ging prima, geen enkel probleem gehad, warmtepomp liep mooi rustig door en met voldoende marge. Verbruik is wel gestegen, sommige dagen rond de 20kwh, maar gemiddeld 11,5kwh/dag over februari. :)
Dat is goed om te horen. Beide een lucht/water warmtepomp, of aardwarmte? Ben me aan het oriënteren, en lees wisselende verhalen, waarbij ik niet altijd kan achterhalen hoe oud de warmtepomp is. de luchtwarmtepompen schijnen tegenwoordig ook met -20 nog goed te functioneren, en het geluid wordt steeds minder. Wat geluid en dat lelijke apparaat in de tuin betreft gaat mijn voorkeur uit naar aardwarmte, maar die investering is dan ook nog wat groter. Gaat om nieuwbouw, dat maakt het wel makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Beide lucht/water inderdaad, in mijn geval vanwege de investering in water/water die hoog is en lastig toepasbaar is in een bestaande situatie. Die water/water units zijn behoorlijk groot en worden vaak bij voorkeur op de begane grond geplaatst. Dus je moet ruimte hebben of er moet bij de bouw rekening mee zijn gehouden. De investering in een l/w warmtepomp is mede dankzij de subsidie en leuke adressen in Spanje/Frankrijk een lachertje. Ik had de zowel de split als mono unit in totaal voor een 500 euro op de mat.

De capaciteit neemt wel af van een l/w bij kou, wat lastig is omdat je warmtevraag stijgt. Ga niet te krap zitten. :) Als je nog moet gaan bouwen kan water/water een optie zijn met een horizontaal warmtenet op een meter onder de grond. Je wilt je tuin/oprit toch waarschijnlijk al afgraven, zeker als je op kleigrond komt te wonen, zodat er zwarte grond / puin+geel zand wordt gelegd. Extra diep uitgraven en de eerste 70cm weer de klei teruggooien zou dan te overzien kunnen zijn.

Ik heb hier ook wat sketchup tekeningen liggen voor als ik ooit zelf wil gaan bouwen en ook dan is een l/w toch wel erg interessant. Met een huis dat richting passiefnorm gaat trekt een l/w unit het slapend en de kosten zijn laag, onderhoud is makkelijker en de unit wel weg te werken. Als je nog gaat bouwen (zelf, in een project heb je weinig keus) geldt isoleren isoleren isoleren, 12+cm glaswol extra kost bijv. tov bouwbesluit geen bal, enige is dat je muren dikker worden waardoor je vensterbanken dieper gaan worden. Rd van 6+ op de muren, idem voor het dak, 3v-glas erin, fundering isoleren (kijk eens naar die piepschuim mallen, fantastisch spul, werkt enorm snel!), vloerverwarming met een thermisch ontkoppelde dekvloer.

Heb je in de winter veel minder energie nodig om door de warmtepomp te jagen, gunstig als de saldering weg is en je hebt minder panelen nodig. *droomt nog even verder :P

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:48
prima, hut gewoon op 22,5 graad, WP draait overdag van ca. :0900-20:00 niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
TKroon schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:35:
[...]

[...]

Dat is goed om te horen. Beide een lucht/water warmtepomp, of aardwarmte? Ben me aan het oriënteren, en lees wisselende verhalen, waarbij ik niet altijd kan achterhalen hoe oud de warmtepomp is. de luchtwarmtepompen schijnen tegenwoordig ook met -20 nog goed te functioneren, en het geluid wordt steeds minder. Wat geluid en dat lelijke apparaat in de tuin betreft gaat mijn voorkeur uit naar aardwarmte, maar die investering is dan ook nog wat groter. Gaat om nieuwbouw, dat maakt het wel makkelijker :)
In dit topic kom je alleen maar L/W WP gebruikers tegen (Een uitzondering is @jerh die een WW WP heeft, maar eigenlijk graag een L/W had gewild, vandaar dat hij hier wel eens komt buurten :> :+ )

Je hebt verschillende type's / soorten L/W WP's, De kleinste veel gebruikte bivalente L/W WP is de Elga, die wordt gebruikt samen met een CV ketel. Al zijn er Tweakers in dit topic die "Elga Only" draaien, daar is de Elga niet voor gemaakt.

Zelf heb ik een Mitsubishi die 2 lijnen heeft, de Ecodan (power inverter) en de Zubadan. De Zubadan kan zijn opgegeven vermogen nog halen bij -15, en bij -20 ligt het maximale vermogen "maar" een kleine 10% onder max vermogen.

De Panasonic heeft volgens mij ook 2 lijnen, maar daar kunnen anderen je meer over vertellen.

Geluid is wel een dingetje, maar ik heb er in mijn situatie geen last van. Vooral als je nieuw bouwt kun je dat allemaal nog lekker zelf bepalen, maar ik had de Zubadan niet graag voor mijn slaapkamerraam gehad.

Juist bij nieuwbouw kun je het in 1 x goed doen met de minste investeringskosten.

Wat beginnende L/W WP verslaafden vaak vergeten is SWW (SanitairWarmWater), dat kan een WP niet zoals een CV ketel "live" produceren, hier moet je iets voor "bedenken", denk aan een boilervat of doorstroomverwarmer of andere creatieve oplossingen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 02-03-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ging prima. Alles lekker warm op de gewenste temperatuur.

Leef jij nog in de veronderstelling dat gasloos niet goed lukt zodra het gaat vriezen?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 12:19
Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:55:
[...]

Met een reset bedoelde ik meer iets van "reset naar factory defaults" zodat zijn zelf geleerde defrost programma gereset wordt, ik weet niet of dit bereikt wordt met het spannigsloos maken van het buitendeel :? Het is altijd de moeite waard in het geval van defrost per 20 minuten :P
Er zit wel een switch op om de fout History te wissen.

Ik heb ook een switch gevonden om de "Defrost control selection" te veranderen. Die heb ik net op ON gezet.
Nu hoop ik dat het nog een keer zo koud wordt om te kijken wat het doet.

Bij mijn buitenunit: SW5-5 / Defrost control selection
"Switches to optimal defrosting opera- tion for low-temperature and high- humidity regions."

Ik zit hier vlak bij een meer en aan de kust waardoor de relatieve vochtigheid toch hoger is dan elders.
De wind staat ook precies over het meer naar mijn huis.

Misschien hebben anderen nog baat bij deze setting voor de Ecodan/Zubadan.
LET OP! bij verschillende versies van hetzelfde apparaat ben ik al verschillende switch nummers tegengekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door mgroen81 op 02-03-2018 13:43 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 09:17

DJT

marklinfan schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:22:
[...]
Fijn om te lezen! Inderdaad, hout en houtpellet en biomassa stook wordt, hoewel erg gezellig en leuk in je huiskamer, het nieuwe asbest cq dieselgate vanwege de milieuvervuiling en gezondheidsschade. Binnenkort krijgt de overheid ook het advies om per direct te stoppen met de pellet subsidie want ze geven een dubbel signaal af, en het enige juiste signaal is dat hout en houtpelletstook moet worden ontmoedigd en ingeperkt/verboden (hoe jammer ook voor enkele hobbyisten).

Overigens heeft de Gezondheidsraad eind januari dat signaal ook al afgegeven naar het ministerie dat het Luchtkwaliteitsplan maakt, en daar komt binnenkort nog een advies bij van het Platform Houtrook en Gezondheid, wat ook van de overheid uitgaan.

In hout en houtpellet stook kun je beter niet meer investeren.
In een nieuwe woning kan je een gashaard ook vergeten want aardbevingen in Groningen, BBQ'en mag straks niet meer als er iemand van groene persuasie in je buurt woont, pit-poezen en wielren-meisjes mogen niet meer want #meetoo, het wordt er zo niet leuker op..

Ik zie vooralsnog geen reden om af te zien van een (CV-)houtkachel in ons nieuwe huis. Een verbod lijkt me, zeker in Europees verband, moeilijk af te dwingen. Op talloze plekken in de EU is hout vrijwel de enige brandstof waarmee je je huis kunt verwarmen. Ik verwacht wel strengere wet- en regelgeving waar je met een moderne houtkachel en het juiste hout, op de juiste wijze gestookt, prima aan kunt voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemigidius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-11-2024
Kent iemand een koeltechnisch bedrijf dat warmptepomp boilers in bedrijf stelt regio noord-brabant? Helaas kan ik niemand vinden die dit werk doet indien zij niet zelf de unit hebben geleverd.

Ik heb wel 1 offerte gekregen voor 500 euro. Maar dit vindt ik best prijzig om enkel de leiding tussen de binnen en buiten unit te voorzien (dakdoorvoer is al aangelegd en boiler vat is geinstalleerd) en het in bedrijf stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elke STEK monteur zou dat moeten kunnen, via de website https://www.stek.nl/ kun je zoeken op plaatsnaam, en dan vindt je de STEK gecerftificeerde bedrijven bij jou in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 01:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is soms wel een reden voor het niet krijgen van offertes of alleen heel dure :)
In wpboilers zit vaak een ander koelmiddel dan in warmtepompen of airco's, gebeurt daar iets mee dan wordt het lastig voor een installateur.
Geef je heel weinig informatie over de te trekken leidingen en de situatie in huis dan is er ook meer risico.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:35:
Elke STEK monteur zou dat moeten kunnen, via de website https://www.stek.nl/ kun je zoeken op plaatsnaam, en dan vindt je de STEK gecerftificeerde bedrijven bij jou in de buurt.
Daar staan geen beun hazen voor 250,denk niet dat veel goedkoper kan dan 500

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:56

Carboy54

Duurzaamheid coach

hemigidius schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:26:
Kent iemand een koeltechnisch bedrijf dat warmptepomp boilers in bedrijf stelt regio noord-brabant? Helaas kan ik niemand vinden die dit werk doet indien zij niet zelf de unit hebben geleverd.

Ik heb wel 1 offerte gekregen voor 500 euro. Maar dit vindt ik best prijzig om enkel de leiding tussen de binnen en buiten unit te voorzien (dakdoorvoer is al aangelegd en boiler vat is geinstalleerd) en het in bedrijf stellen.
Voor het aansluiten heb je toch geen stek erkenning nodig?? Lukt iedereen met 2 rechter handen. Alleen koeltechnisch is stek verplicht

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@hemigidius Ik zou ook niet minder rekenen dan € 500,--. Stek monteurs zijn meestal de wat duurdere jongens om (wit) in te huren.

@Speedy-Andre Dat is toch R134a of R410 behoorlijk standaard koudemiddelen.

@DJT Een verbod is inderdaad moeilijk uit te vaardigen. Maar een lokaal verbod of verplichting tot gebruik van een fijnstoffilter in de schoorsteen zou best wel eens realistisch kunnen worden. Houtkachel in drukbevolkte gebieden is gewoon geen succes. Het ruikt best lekker als je ''s avonds buiten loopt maar de laatste paar weken is het bij ons in de buurt vergeven van de houtstook lucht zelfs 's morgens vroeg.

[ Voor 49% gewijzigd door Rhaelak op 02-03-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:37:
[...]

Daar staan geen beun hazen voor 250,denk niet dat veel goedkoper kan dan 500
Maar beunhazen hebben geen STEK certificering, toch wel handig als je met koudemiddel aan het werk wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:51:
[...]

Maar beunhazen hebben geen STEK certificering, toch wel handig als je met koudemiddel aan het werk wil.
Overdag is hij....... Maar s'avonds.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rhaelak schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:47:
@hemigidius Ik zou ook niet minder rekenen dan € 500,--. Stek monteurs zijn meestal de wat duurdere jongens om (wit) in te huren.

@Speedy-Andre Dat is toch R134a of R410 behoorlijk standaard koudemiddelen.
Voor installatiebedrijven R410a is heel algemeen, maar R134a is niet zo heel gangbaar.
In klimaatinstallaties kom je het niet tegen. En warmtepompboilers zijn eigenlijk altijd monoblock...
Daar is geen stek voor nodig....zolang hij het doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 10:15
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:53:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/images/14157703/jambers.jpg

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oxellaar schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:54:
[...]
Voor installatiebedrijven R410a is heel algemeen, maar R134a is niet zo heel gangbaar.
In klimaatinstallaties kom je het niet tegen. En warmtepompboilers zijn eigenlijk altijd monoblock...
Daar is geen stek voor nodig....zolang hij het doet.
Ik had verwacht dat je dit soort wpboilers kent, maar blijkbaar niet :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:58:
[...]

Helaas r417......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:53:
[...]

“Overdag is hij een verlegen man, maar 's nachts, dan ontpopt hij zich tot een ware boef die achter de vrouwtjes aanzit.” _O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 04-10 16:42
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:14:
Wat beginnende L/W WP verslaafden vaak vergeten is SWW (SanitairWarmWater), dat kan een WP niet zoals een CV ketel "live" produceren, hier moet je iets voor "bedenken", denk aan een boilervat of doorstroomverwarmer of andere creatieve oplossingen :P
Maar daar gaat verandering in komen:
http://www.nathansystems....notec/alpha-innotec-lwdv/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Oh nee niet weer die lulkoek hè

Edit, oh nee dat was die andere oplichter hi

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 02-03-2018 15:15 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:58:
[...]

De laatste wp boiler zag ik in 2007 ongeveer......Van AO Smith. En wil dat graag zo houden. Mensen zitten niet op klokprogramma's te wachten om herrie te omzeilen ;) Ze willen altijd SWW en het liefst oneindig, zonder poespas.
Ik weet je hebt voor en tegenstanders. Maar het moet een bewuste keuze zijn om een wp boiler aan te schaffen. Dus met de voor en tegens afgewogen.
Zo'n split is wel een beter optie qua geluid, maar weer een vrij zeldzaam koudemiddel. voor eerste opstart maakt het niet uit, maar later, bij lekkage oid wel.

En als je al, bijvoorbeeld, 7K neertelt voor een wp installatie, die SWW kan maken. Waarom dan nog een apart apparaat erbij voor SWW, met al zijn beperkingen.
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:11:
[...]

Ga Nathan nu geen oplichters noemen. Dit is de vervanger voor de cv ketel, geen magic blauw kastje.
Dit is wat veel van jullie toch willen, R290, lage GWP.

[ Voor 24% gewijzigd door Oxellaar op 02-03-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien telt niet iedereen €7K neer, maar liever niet eens de helft :P
Ik heb airco's en had gewone boilers, dan is dit een relatief eenvoudig ding (mono) om te kiezen :)
Met een grote L/W wp kan het uiteraard anders, maar je zit hoe dan ook met een groot vat in of bij je huis .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Volgens mij luister jij niet goed :+ "En gecombineerd met een hoog warmtapwater comfort" staat naar mijn idee niet gelijk aan "Hij levert 12 liter per minuut warm water van 38 zoals een CV ketel.

Aan de grootte van de kast te zien zit er een boiler in van zo'n 200 liter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
185 liter....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch Nee, een doorstroomwarmtepomp zal er niet snel komen.
Even denken....0 tot 40kW, opstarten in 0,5 seconden en 40kW leveren. en dat zo'n 60x per dag....
Nee, komt er nooit :+

@Speedy-Andre Daarom zeg ik, bewuste keuze.

Ook niet iedereen zit te wachten op L/L als verwarming, dat is ook een bewuste keuze.

[ Voor 27% gewijzigd door Oxellaar op 02-03-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:34
Oxellaar schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:30:
@Grolsch Nee, een doorstroomwarmtepomp zal er niet snel komen.
Even denken....0 tot 40kW, opstarten in 0,5 seconden en 40kW leveren. en dat zo'n 60x per dag....
Nee, komt er nooit :+

@Speedy-Andre Daarom zeg ik, bewuste keuze.

Ook niet iedereen zit te wachten op L/L als verwarming, dat is ook een bewuste keuze.
Lijkt mijn wel een uitdaging 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Jan Treur schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:30:
[...]

Ging prima. Alles lekker warm op de gewenste temperatuur.

Leef jij nog in de veronderstelling dat gasloos niet goed lukt zodra het gaat vriezen?
Nee hoor, ik was alleen benieuwd naar de ervaringen van anderen. Dat vertellen fabrikanten je namelijk niet ;)
Grolsch schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:14:
[...]

(heel veel goede uitleg *knip voor een kortere post*)
Dank voor je uitgebreide reactie :) projectontwikkelaar weet nog niet of hij aardwarmte kan leveren, dus een alternatief als deze is prima. Boilervat komt er sowieso inderdaad.
Dak ligt oost west, dus beide zijden kunnen volledig belegd worden met panelen :9~ En dan dus volledig gasloos: duurzaam, goedkoper, milieuvriendelijk en Groningen zakt niet verder weg. Begrijp ik dan ook dat er veel meer mensen zijn met een l/w warmtepomp dan aardwarmte? Aangezien daar geen topic van is...
Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:55:
Als je nog moet gaan bouwen kan water/water een optie zijn met een horizontaal warmtenet op een meter onder de grond. Je wilt je tuin/oprit toch waarschijnlijk al afgraven, zeker als je op kleigrond komt te wonen, zodat er zwarte grond / puin+geel zand wordt gelegd. Extra diep uitgraven en de eerste 70cm weer de klei teruggooien zou dan te overzien kunnen zijn.
Zou je de water/water prefereren boven aardwarmte (verticaal dus), en zo ja, waarom? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 10:59
Ha, ik dacht dat ik een exorbitant hoog verbruik had gisteren met mijn 75kWh (totaal huishouden), maar als ik jullie berichten zo lees valt dat wel mee.

De warmtepomp zelf heeft 41,5kWh verbruikt en een deel van het totaalverbruik was voor het elektrisch bijspringen van de CV. Hij moest daarbij 's nachts wel het CV water verwarmen tot zo'n 40 graden om de boel warm te houden.

Maar goed, het is nog steeds goedkoper als SV en het huis is op temperatuur :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TKroon schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:37:
[...]

Nee hoor, ik was alleen benieuwd naar de ervaringen van anderen. Dat vertellen fabrikanten je namelijk niet ;)

[...]

Dank voor je uitgebreide reactie :) projectontwikkelaar weet nog niet of hij aardwarmte kan leveren, dus een alternatief als deze is prima. Boilervat komt er sowieso inderdaad.
Dak ligt oost west, dus beide zijden kunnen volledig belegd worden met panelen :9~ En dan dus volledig gasloos: duurzaam, goedkoper, milieuvriendelijk en Groningen zakt niet verder weg.
Hou er wel rekening mee dat salderen er af gaat, je kunt niet zoveel panelen hebben dat je 's winters het verbruik van je L/W WP kunt afdekken. Ik heb 7000WP op het dak liggen en zomers komt er 35 tot 40 kWh van het dak af en verbruikt de WP er 2 á 3 (SWW), in December mag je blij zijn dat er 1,5 kWh per dag van de PV af komt en verbruikt de WP er 20 tot 30 per dag.

Maar zolang salderen nog bestaat zeker gebruik van maken, maar als jij nog moet bouwen zal dat niet zo lang zijn. Maar ons is ook beloofd dat er in het eerste kwartaal meer duidelijk komt van die vreemde minister Kwibus Wiebes dus je kunt nog afwachten.
Begrijp ik dan ook dat er veel meer mensen zijn met een l/w warmtepomp dan aardwarmte? Aangezien daar geen topic van is...
In totaliteit denk ik wel, WW WP is heel leuk en geinig, maar veel duurder als een LW WP, en daarom is de ROI ook veel slechter. En hoe groen een mens ook denkt te zijn, het gaat ons Nederlanders altijd weer om de €€€'s :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Grolsch bouw start in de zomer pas. Ik ga in de toekomst ook elektrisch rijden, en thuisaccu’s komen tzt ook. Nu nog niet omdat er gesaldeerd kan worden, en de accu’s nog te duur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 04-10 16:42
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:11:
[...]

Topper die gast. Post hem ook nog even met z'n Reduxion Ecoliner:

Afbeeldingslocatie: http://images.detoren.net/articles/156783/61514.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
TKroon schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:47:
@Grolsch bouw start in de zomer pas. Ik ga in de toekomst ook elektrisch rijden, en thuisaccu’s komen tzt ook. Nu nog niet omdat er gesaldeerd kan worden, en de accu’s nog te duur zijn.
Accu's helpen helaas niet om energie van zomer naar winter over te brengen...
Maar toch kun je er in de seizoenen van lente t/m herfst wel veel aan hebben, per etmaal, of per enkele dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Laatst online: 04-10 23:43
N.a.v. posts hier over de Alpha Innotec heb ik even verder gekeken naar deze WP. Wat mij in positieve zin opvalt:
- de buitenunit (bij de monoblock) vind ik vanuit esthetisch oogpunt een enorme vooruitgang t.o.v. de gangbare units.
- integratie met zonnepanelen: hoop dat het integratie met 'slimme' meter is, zodat SWW bij voorkeur verwarmd wordt als er sprake is van een (substantiële) terugleveren van energie.

Voor de jaren '20 woning die we recent gekocht hebben, houd ik deze in m'n achterhoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Is zeker een mooie WP die Alpha Innotec, als geld geen probleem was..... :P

Zelf vind ik de nieuwe Zubadan ook echt mooi om te zien, stukken beter als de reguliere buitenunits

Afbeeldingslocatie: https://www.installatienet.nl/wp-content/uploads/2018/01/Alklima_Buitenunit_Ecodan.jpg

Ik moet eerst wachten tot die van mij is afgeschreven, en tegen die tijd (2032) zal er wel weer iets moois nieuws zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TKroon schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:37:
Zou je de water/water prefereren boven aardwarmte (verticaal dus), en zo ja, waarom? :)
Ligt aan de situatie en de kosten die je moet maken om het noodzakelijke vermogen te realiseren. Goedkoopste optie wint. Gezien de kosten, complexiteit, onderhoud, zou ik eerder voor een l/w warmtepomp gaan nog als de ruimte er is om het netjes weg te werken. Ik heb in mijn omgeving een paar w/w-bezitters en er lijkt wat meer gezeur mee te zijn. Elke oplossing heeft z'n voor- en nadelen, maar qua kosten is een l/w onverslaanbaar, zeker als je het ding uit het buitenland haalt.

Maar isoleren is eigenlijk nog belangrijker. Laatst gekeken wat isover nou eigenlijk kost, 800x60x12cm 40 euro _O-
Kaspers schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 15:50:
[...]

Topper die gast. Post hem ook nog even met z'n Reduxion Ecoliner:

[afbeelding]
Wikipedia: Perpetuum mobile

:P

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2018 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marklinfan
DJT schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:04:
[...]

Ik zie vooralsnog geen reden om af te zien van een (CV-)houtkachel in ons nieuwe huis. Een verbod lijkt me, zeker in Europees verband, moeilijk af te dwingen. Op talloze plekken in de EU is hout vrijwel de enige brandstof waarmee je je huis kunt verwarmen. Ik verwacht wel strengere wet- en regelgeving waar je met een moderne houtkachel en het juiste hout, op de juiste wijze gestookt, prima aan kunt voldoen.
Heb je meegekregen dat stad Utrecht een stookverbod wel steeds dichterbij lijkt te komen? Zie onderstaand artikel, en je weet, waar rook is, is vuur. En als er uiteindelijk 1 schaap over de dam is...
https://www.telegraaf.nl/...becue-verboden-in-utrecht

Provincie Utrecht krijgt het ook op de radar: "Emissies provincie Utrecht: De belangrijkste PM2.5 bronnen in de provincie zijn consumenten (vooral houtstook), verbrandingsemissies wegverkeer en industrie. De emissies PM2.5 nemen af richting 2030. Dat komt vooral doordat de verbrandingsemissies van het wegverkeer afnemen. De PM2.5 emissies van consumenten en industrie blijven nagenoeg gelijk."
https://www.provincie-utr...genda_gezonde_lucht_3.pdf

Ook op Europees niveau zullen ze eens gaan inzien dat ze weinig stappen meer kunnen zetten, naast indammen houtstook, om verdere luchtkwaliteitsverbetering te krijgen. Op mobiliteit zijn ze over een paar jaar ook wel klaar, als we toch meer en meer elektrisch worden (dat concludeerde prov Utrecht ook al).

Maar het zou kunnen dat het eerste tijd alleen bij filters blijft, handhaving op uitstootnormen, stookverbod bij ongunstig weer, dat soort dingen. Maar die kant gaat het waarschijnlijk wel op!

Vergis je trouwens niet in de afdwingbaarheid van een verbod. Ook al denk jij misschien zo goed te stoken dat niemand het ruikt, als er (een Tweaker bv :9 ) in je buurt woont met een fijnstofsensor (bv project Samen Meten) ben je toch het haasje want ook al ruik je niks, fijnstof komt er altijd uit.

[ Voor 24% gewijzigd door marklinfan op 02-03-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Mooi ding hoor. Heb hem gezien op de VSK, Is wel een bakbeest. Ik zie het alleen nog niet zo gauw gebeuren dat dit in een standaard nieuwbouw wijk massaal wordt geïnstalleerd in die achtertuintjes van postzegel formaat.

Leuk potentieel voor ontploffingen.....Ben benieuwd of er een beveiliging op zit die lekkage detecteert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Het lijkt mij verstandig dat de anti-hout-stokers een eigen topic openen, of bij elkaar op de koffie gaan. Los van het feit dat ik het vreselijke grote onzin vindt om houtkachels te verbieden heeft dit heeft wat mij betreft helemaal NIETS met L/W warmtepompen te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rhaelak schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:26:
[...]

Mooi ding hoor. Heb hem gezien op de VSK, Is wel een bakbeest. Ik zie het alleen nog niet zo gauw gebeuren dat dit in een standaard nieuwbouw wijk massaal wordt geïnstalleerd in die achtertuintjes van postzegel formaat.

Leuk potentieel voor ontploffingen.....Ben benieuwd of er een beveiliging op zit die lekkage detecteert.
Haha en jij hebt waarschijnlijk wel een flesje campings in de schuur.
De lekkage beveiliging is de LD sensor, meer niet. Dat beetje R290 is echt niet gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Oxellaar Ook niet als je een lek hebt en je steek net je BBQ ernaast aan? :)

Het is wel niet veel wat er in zit en ik weet ook wel van camping gas, maar ik vraag me af of zo'n koudemiddel de juiste weg is voor massaal gebruik. R1234 zou dan misschien beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 09:17

DJT

marklinfan schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:13:
[...]
Heb je meegekregen dat stad Utrecht een stookverbod wel steeds dichterbij lijkt te komen? Zie onderstaand artikel, en je weet, waar rook is, is vuur. En als er uiteindelijk 1 schaap over de dam is...
https://www.telegraaf.nl/...becue-verboden-in-utrecht

Provincie Utrecht krijgt het ook op de radar: "Emissies provincie Utrecht: De belangrijkste PM2.5 bronnen in de provincie zijn consumenten (vooral houtstook), verbrandingsemissies wegverkeer en industrie. De emissies PM2.5 nemen af richting 2030. Dat komt vooral doordat de verbrandingsemissies van het wegverkeer afnemen. De PM2.5 emissies van consumenten en industrie blijven nagenoeg gelijk."
https://www.provincie-utr...genda_gezonde_lucht_3.pdf

Ook op Europees niveau zullen ze eens gaan inzien dat ze weinig stappen meer kunnen zetten, naast indammen houtstook, om verdere luchtkwaliteitsverbetering te krijgen. Op mobiliteit zijn ze over een paar jaar ook wel klaar, als we toch meer en meer elektrisch worden (dat concludeerde prov Utrecht ook al).

Maar het zou kunnen dat het eerste tijd alleen bij filters blijft, handhaving op uitstootnormen, stookverbod bij ongunstig weer, dat soort dingen. Maar die kant gaat het waarschijnlijk wel op!

Vergis je trouwens niet in de afdwingbaarheid van een verbod. Ook al denk jij misschien zo goed te stoken dat niemand het ruikt, als er (een Tweaker bv :9 ) in je buurt woont met een fijnstofsensor (bv project Samen Meten) ben je toch het haasje want ook al ruik je niks, fijnstof komt er altijd uit.
Tja, Utrecht.. Ik woon in een kustdorp in een ruim opgezette wijk, zowel mijn voor- als achterburen zitten op >40m, de schoorsteen komt op 15m hoogte, het eerste raam zit op ruim 8 meter afstand. Voor nu maak ik me geen zorgen.

Om weer even on-topic te gaan: Bij mij komt er denk ik een Zubadan YAA 11,2kW om de boel te verwarmen, de CV-houtkachel is een leuke extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rhaelak schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 16:32:
@Oxellaar Ook niet als je een lek hebt en je steek net je BBQ ernaast aan? :)

Het is wel niet veel wat er in zit en ik weet ook wel van camping gas, maar ik vraag me af of zo'n koudemiddel de juiste weg is voor massaal gebruik. R1234 zou dan misschien beter zijn?
Is dat niet brandbaar? ;)

Pagina: 1 ... 94 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.