Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:04
quote:
Maasluip schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:28:
Ik heb een keer in dit hotel geslapen. Zie je allemaal die warmtepompen aan de gevel hangen? Eentje per kamer. ;)
[afbeelding]
mmmm

Links onderaan missen er een paar :-) 8)7 :X O-)

Maar zou je dit zo willen in heel Nl??

[img]http://pvs.kkopv.com/612ffb1cxxf.png[/img]

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 05:25
quote:
Chris_82 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:08:
Ik kan het nog sterker maken, mijn Loria/Fujitsu 10kW gaat in de praktijk altijd terug tot 10% wanneer nodig. ;)
Dit is het getal dat ik op het binnendeel zie staan, 10%. Signaal uitsturing naar het buitendeel?
Afhankelijk van de buitentemperatuur is het opgenomen elektrisch vermogen dan ca.500 W (~15 graden buiten, 3.8 kW thermisch) tot ca. 750 W (~1 graad buiten, 2.8 kW thermisch).
Heb je misschien een warmtemeter of kWh meter aan je Fujitsu gekoppeld, dat zou interessante info zijn om te weten bij die 16%.
Het zou inderdaad interessant zijn om te weten hoe ze die moduleer-percentages precies meten. Ik geloof niet dat de handleiding er iets over zegt. Maar wat ik eerder schreef, het komt wel sterk overeen met wat je kan observeren aan (lichte) omstandigheden en (heel weinig) geluid. Alleen kun je dat niet getalsmatig in verband brengen.

Jan Treur wijzigde deze reactie 12-02-2018 19:15 (6%)

All electric energieneutraal: 2013 PV + 2013 Fujitsu warmtepomp + 2017 Hyundai Ioniq Electric

quote:
Jan Treur schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:06:
[...]

Ik kan geen COP bepalen want geen warmtemeter. Maar het is duidelijk te zien aan de indicatoren die ik wel kan monitoren dat hij onder lichtere omstandigheden steeds naar een aangegeven 16% gaat en onder zwaardere omstandigheden naar hogere percentages. Aan het buitendeel kun je ook aan het vrijwel afwezig zijn van het geluid horen dat hij heel laag draait.
Wat is je definitie van 16% :? Ik weet bijna zeker dat dit geen thermisch vermogen kan zijn.
Ik heb nog geen overzicht / datasheet gezien van een WP die bij alle Tb's en alle Ta's altijd hetzelfde minimum thermische vermogen heeft.

Ik kan het niet helemaal goed uitleggen, maar het komt er op neer dat hoe hoger de Tb en hoe lager de Ta hoe minder ver de WP kan terug moduleren (thermisch).

Het extreemstevoorbeeld van mijn WP (Mitsu) is een minimaal vermogen van 12,31KW bij een Ta van 25 graden en een Tb van 20. Best knap eigenlijk dat er een situatie is dat het minimale vermogen boven het maximale vermogen ligt :P

Op zich ook wel logisch, want ik denk dat hoe ver de compressor kan terugmoduleren wel een vaststaand feit is.

Een compressor die bij -10 op minimaal toerental draait zal vanwege de slechte COP een laag thermisch vermogen hebben.

Een compressor die bij +10 op minimaal toerental draait zal vanwege de goede COP een hoog thermisch vermogen hebben.

Bovenstaande is puur boerenverstand gedacht maar misschien dat @Oxellaar het technisch uit kan leggen :? Het zal vast en zeker een technische verklaring hebben.

e.e.a. wordt trouwens ook bevestigd door de Fujitsu documentatie die @Chris_82 eerder als eens poste:

https://www.fujitsuklima....3E_01--DHW_integrated.pdf

Daar geeft men minimum vermogen bij Ta 35 graden aan Tb 7, dat is heel wat anders als Ta 24 graden bij Tb 7

• Jan Treur
quote:
Rol-Co schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:16:
[...]
Nou ? >:)
Hij staat hier toch van +5 tot -5 op 30 graden Ta. Boven 5 gaat hij naar 29 en 28, onder -5 naar 32 omdat die niet anders kon.
Wel gaat hij langer draaien met temperaturen van 0 en lager.
Ik zou misschien ook nog wat meer kunnen experimenteren met een wat vlakkere stooklijn. Ik ben al terug gegaan van steilheid 1.26 (door de installateur ingesteld) naar 1.1 nu. Maar wat meer afgifte van de radiatoren die ik heb in de badkamers en toiletten is ook wel lekker als het kouder wordt buiten, dus dat moet ik ook in de gaten houden.

All electric energieneutraal: 2013 PV + 2013 Fujitsu warmtepomp + 2017 Hyundai Ioniq Electric

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22-06 19:30
quote:
Grolsch schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:19:
[...]

Wat is je definitie van 16% :? Ik weet bijna zeker dat dit geen thermisch vermogen kan zijn.
Ik heb nog geen overzicht / datasheet gezien van een WP die bij alle Tb's en alle Ta's altijd hetzelfde minimum thermische vermogen heeft.

Ik kan het niet helemaal goed uitleggen, maar het komt er op neer dat hoe hoger de Tb en hoe lager de Ta hoe minder ver de WP kan terug moduleren (thermisch).

Het extreemstevoorbeeld van mijn WP (Mitsu) is een minimaal vermogen van 12,31KW bij een Ta van 25 graden en een Tb van 20. Best knap eigenlijk dat er een situatie is dat het minimale vermogen boven het maximale vermogen ligt :P

Op zich ook wel logisch, want ik denk dat hoe ver de compressor kan terugmoduleren wel een vaststaand feit is.

Een compressor die bij -10 op minimaal toerental draait zal vanwege de slechte COP een laag thermisch vermogen hebben.

Een compressor die bij +10 op minimaal toerental draait zal vanwege de goede COP een hoog thermisch vermogen hebben.

Bovenstaande is puur boerenverstand gedacht maar misschien dat @Oxellaar het technisch uit kan leggen :? Het zal vast en zeker een technische verklaring hebben.

e.e.a. wordt trouwens ook bevestigd door de Fujitsu documentatie die @Chris_82 eerder als eens poste:

Daar geeft men minimum vermogen bij Ta 35 graden aan Tb 7, dat is heel wat anders als Ta 24 graden bij Tb 7
Bij hogere buitentemperaturen (10+) heb ik de ELGA meerdere keren langere periodes op ~170watt thermisch vermogen zien draaien. Bij lagere temperaturen (5-) houdt het bij 300 al op en gaat hij niet lager.

ELGA Toshiba

• Jan Treur
quote:
TLer schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:30:
@Jan Treur maar bij welke COP. Die is afhankelijk van de Tb. Die 16% is de compressor modulatie. Dus als je Pin(min) 560Watt is, dan is Puit(min) Pin * COP. De COP is bij +10 anders dan bij -10.

Stel de COP is bij +10 4 en bij -10 2,5. Dan in Puit(min) +10 = 560 * 4 = 2240W thermisch vermogen.
Bij -10 is dan 560 * 2.5 = 1400Watt thermisch.

Hoe kouder, hoe verder hij terug kan moduleren in vermogen. Het enige wat je dus zou moeten vergelijken is, hoever kan de compressor terug worden gemoduleerd. Hoe lager dat getal, hoe beter. Absoluut zegt het echter niets.
quote:

Ik denk dat als inderdaad de 16% puur de compressor is (het wordt ook "compressor modulerend" genoemd), dat het qua productie thermisch gezien andere percentages worden van het uitgangsproductievermogen, afhankelijk van de COP. Maar dat is dan natuurlijk weer niet het stroomverbruik.

Edit:
Bij elke aanvoertemperatuur-buitentemperatuur combinatie heb je nog weer een ander (maximaal) uitgangsproductievermogen, meestal neemt dat af met groter verschil aanvoertemperatuur-buitentemperatuur. Daar zou je dan het moduleren eigenlijk thermisch mee moeten vergelijken, niet met het algemene standaard aangegeven productievermogen.

Jan Treur wijzigde deze reactie 12-02-2018 19:37 (6%)

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22-06 19:17

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

quote:
Chris_82 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:12:
@Erwin_83
Thermostaatknoppen zijn in de huidige situatie niet aan te bevelen, zonder een buffervat/open verdeler toe te passen. Het kan dan namelijk gebeuren dat de hoofdgroepen zo ver dichtlopen dat de WP zijn flow niet kwijt kan en een error gaat geven. In het minst erge geval ga je zoveel flow door de andere groepen krijgen dat je geluidsoverlast van ruisen krijgt.

Bovenstaande optie met een tweede zone is een goede optie. Of anders een buffervat/open verdeler met daarna een eigen pompgroep en de gewenste naregeling die je wilt (thermostaatkranen, thermostaten met motortjes op de verdelers, ...)

Het aanpassen van de WAR/thermostaat naregeling van 0-100% zal je voor alle andere gevallen waarbij je niet de pelletkachel aan hebt weer andere zorgen geven.
De 4 groepen zijn zo goed als het zelfde. Allemaal rond de 95 meter slang. Zou 2 groepen afsluiten dan echt een probleem geven ? Elke groep heeft een eigen flow regelaar.

Wat kunnen de nadelen zijn van volledig WAR ? De vloerverwarming heeft een verdeler zonder pomp.

• Dylantje2
mmm Grafana werkend...
Mooi spul zeg..
Weet iemand misschien waar de map staat? Dit om deze gegevens te back-uppen?
En weet iemand misschien waarde Influx Database staat? voor de dezelfde reden :-)

thanks!!

Ps:
Iemand mooie plugins voor grafana???

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22-06 19:30
quote:
Dylantje2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:55:
mmm Grafana werkend...
Mooi spul zeg..
Weet iemand misschien waar de map staat? Dit om deze gegevens te back-uppen?
En weet iemand misschien waarde Influx Database staat? voor de dezelfde reden :-)

thanks!!

Ps:
Iemand mooie plugins voor grafana???
Staat 't niet in je conf file waar de db staat?
nano /etc/influxdb/influxdb.conf

Heb momenteel niet de mogeiljkheid om thuis in te loggen...werklaptop staat potdicht

ELGA Toshiba

• Dylantje2
quote:
Daannn1987 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:01:[...]Staat 't niet in je conf file waar de db staat?
nano /etc/influxdb/influxdb.conf
Heb momenteel niet de mogeiljkheid om thuis in te loggen...werklaptop staat potdicht
mmm mijn bijnaam is Dombo 71....

Dus ik zou het niet weten..
Dus ik wacht liever op een pro die "zeker" weet hij staat.
Dus als je thuis bent :-)

xxx

Met m'n nieuwe sensoren eens 1 en ander bekeken.

1 = mijn SWW vat, in het midden gemeten door de Hydrobox, set temp is 45 graden, temperatuur midden in het vat schiet door naar 46,5, ik meet bovenin het vat 50,5 graden en helemaal onderin het vat 42 graden. De verschillen zijn dus aanzienlijk minder als wat ik eerst dacht met de analoge meter

2 = aan/uitgedrag van mijn WP eens onder de loep genomen. Op dit moment Tb 2 graden, gewenste Ta dus 30,1 graden. Ik zie de Ta zakken naar 28,4 graden en dan springt de WP weer aan. Tr was op het moment van inschakelen ook 28,4 graden.

Ik kan dit dus niet matchen met de instelling "Aanpass. versch. W/P thermo"

De waarde staat op -5 - Ondergrens Verbiedt de werking van de warmtepomp tot de debiettemperatuur daalt onder de doeltemperatuur van het debiet plus de waarde van de ondergrens.

Doe de Mitsu misschien niets met deze instelling als er gestookt wordt d.m.v. Verwarming compensatiecurve (beter bekend als WAR) :?

Verder meet ik +- 1 graad verschil tussen Ta direct na WP en Ta na buffervat.
Retour na de buffer ligt hoger als voor de buffer.

Ta in de v.v. verdelers ligt nagenoeg gelijk aan Ta na de buffer (0,1 tot 0,2 graad verschil) dus niet veel verliezen onderweg naar beneden.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
Dylantje2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:13:
[...]

mmmm

Links onderaan missen er een paar :-) 8)7 :X O-)

Maar zou je dit zo willen in heel Nl??
Om hier even serieus op in te gaan: in plaats van standaard aircodozen kun je in die situatie ook iets engineeren dat naadloos op de witte plaat onder het raam past. Als de markt groter wordt denk ik dat er ook wel meer mogelijk wordt.
Bij ons in het dorp hebben ze een paar nieuwbouwhuizen neergezet waar de warmtepomp op het schuine dak staat. Als we het hebben over lelijke oplossingen en welstandcommissies. :X

Iets dergelijks dus. Maar goed. Dakkapellen willen we wel en over schoorstenen zeuren we ook niet zo hard.
http://www.vormlicht.nl/IManager/Image/448/18488/33566/412769/0/1/0/NL/big_f43ae2ba-1002-11e3-9352-22000aa5108a-large.jpg

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Dylantje2
mm nou ik het zie..
Meteen de vraag De beste/goed isolatie om de koperen of kunststof leidingen voor de WP.
Ook als in de grond komen?
Iemand tips?

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:25
quote:
Erwin_83 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 19:37:
[...]

De 4 groepen zijn zo goed als het zelfde. Allemaal rond de 95 meter slang. Zou 2 groepen afsluiten dan echt een probleem geven ? Elke groep heeft een eigen flow regelaar.

Wat kunnen de nadelen zijn van volledig WAR ? De vloerverwarming heeft een verdeler zonder pomp.
Volgens mij zijn de flow regelaars eigenlijk proportionele drukregelaars, dwz bij een bepaalde voordruk van de pomp stel je ze in op een bepaalde flow. Als de totale weerstand in het leidingsysteem hoger wordt vanwege minder open groepen, loopt de druk op en zal de flow door de andere groepen toenemen.
Kijk nog maar eens goed naar het plaatje van @Grolsch z'n verdeler een pagina of wat terug. Ingesteld op 2L/min per groep met alle groepen open. Met een paar groepen dicht is de flow op de open groepen toegenomen tot 4 L/min. (beter CP in plaats van PP?)

Nadelen van volledig WAR zonder naregeling worden regelmatig benoemd hier in het forum: te warm als het zonnetje schijnt (of andere warmtebron aanwezig), te koud bij sterkere afkoeling van het huis door winderig en nat weer.

Je zou een experiment kunnen overwegen met je badkamer als referentieruimte waar de thermostaat hangt? Of zorgen dat de badkamer altijd iets warmer wordt zodat die nog warm genoeg is als je pelletkachel aan staat? (hogere flow naar je badkamer en/of lagere flow naar je andere groepen)
quote:
Dylantje2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:03:
[...]

mmm mijn bijnaam is Dombo 71....

Dus ik zou het niet weten..
Dus ik wacht liever op een pro die "zeker" weet hij staat.
Dus als je thuis bent :-)

xxx
Als influxdb.conf de naam is kun je deze met find / -iname influxdb.conf toch gewoon zoeken ?

• Dylantje2
quote:
hajeetje schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:14:

Als influxdb.conf de naam is kun je deze met find / -iname influxdb.conf toch gewoon zoeken ?
mmm Wat jij gewoon vind is voor mij soms [ vaak ] een raadsel. zoals je weet hahahaha
En ik weet de config nog wel te vinden..
Maar heb ik dan de juiste plek van de DB?

quote:
Dylantje2 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:17:
[...]

mmm Wat jij gewoon vind is voor mij soms [ vaak ] een raadsel. zoals je weet hahahaha
En ik weet de config nog wel te vinden..
Maar heb ik dan de juiste plek van de DB?
Als je die gevonden hebt en opent met nano of vi zal je daarin waarschijnlijk een verwijzing vinden naar de db naar ik aanneem.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22-06 08:59
quote:
[...]

Ik zie bij mijn w/w die officieel een bereik heeft van 2.2 kW tot 8 kW en een 6 kW versie genoemd wordt, bijna altijd starten op 57% van het elektrisch vermogen en dan heel langzaam optoeren. Maar hier is de bron natuurlijk wel vrij constant, fluctuatie deze winter tussen 11.3 (november) naar 8.8 in januari en op dit moment weer in de 9 graden reeks.

Ik denk dat jou conclusie dat er appels met peren vergeleken worden als ik het vrij vertaal wel aardig klopt en dat het dus heel lastig is om een juiste conclusie te trekken. Je kunt uiteraard wel een aantal zaken vaststellen, zoals verbruik, temperaturen en warmte productie. Maar dan is het weer lastig om te vergelijken omdat iedereen een ander huis heeft.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

quote:
Chris_82 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:58:
[...]

Volgens mij zijn de flow regelaars eigenlijk proportionele drukregelaars, dwz bij een bepaalde voordruk van de pomp stel je ze in op een bepaalde flow. Als de totale weerstand in het leidingsysteem hoger wordt vanwege minder open groepen, loopt de druk op en zal de flow door de andere groepen toenemen.
Kijk nog maar eens goed naar het plaatje van @Grolsch z'n verdeler een pagina of wat terug. Ingesteld op 2L/min per groep met alle groepen open. Met een paar groepen dicht is de flow op de open groepen toegenomen tot 4 L/min. (beter CP in plaats van PP?)

Nadelen van volledig WAR zonder naregeling worden regelmatig benoemd hier in het forum: te warm als het zonnetje schijnt (of andere warmtebron aanwezig), te koud bij sterkere afkoeling van het huis door winderig en nat weer.

Je zou een experiment kunnen overwegen met je badkamer als referentieruimte waar de thermostaat hangt? Of zorgen dat de badkamer altijd iets warmer wordt zodat die nog warm genoeg is als je pelletkachel aan staat? (hogere flow naar je badkamer en/of lagere flow naar je andere groepen)
Op de badkamer radiator is de thermostaat knop al verwijderd zodat deze altijd open is (nog een nood oplossing uit het cv tijdperk van het huis)

Als de WP aan staat wordt de radiator in de badkamer wel warm ( niet heet gezien de lage temperatuur verwarming) Ik kan proberen de flow te verhogen, door de vloerverwarming en de andere radiatoren iets te knijpen, ook kan ik de pompsnelheid van de WP nog verhogen. (Deze vorige week van 3 naar 4 gezet, dus kan ook weer naar 4)

De thermostaat is bedraad, dus niet zo eenvoudig om even ergens anders op te hangen.

Is het nog zinvol om de invloed van de thermostaat op de WAR aan te passen? Geen idee hoe de werking daarvan is. Momenteel staat deze op 100% (standaard instelling)

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 08-06 12:54
quote:
[b][message=54253567,noline]Erwin_83 schreef op maandag 12 februari 2018
Is het nog zinvol om de invloed van de thermostaat op de WAR aan te passen? Geen idee hoe de werking daarvan is. Momenteel staat deze op 100% (standaard instelling)
Thermostaat zal vermoedelijk op 100% de stooklijn beÔnvloeden.
(Ruimte compensatie ).

Je zal dit eens kunnen verminderen.

• Chris_82
@Erwin_83
Ik was in de veronderderstelling dat je in de badkamer ook vloerverwarming had...
Flow verhogen van een radiator werkt alleen als de delta T relatief hoog is (meer dan de delta T tussen de WP aanvoer en retour). Anders ben je alleen de retourtemperatuur van de WP aan het verhogen zonder meer afgifte te creŽren. Dat heeft een negatieve invloed op je verbruik.

Is de badkamer alleen 'aan de koude kant' als je pelletkachel aan gestaan heeft, of ook wel eens met andere condities zoals met koude dagen of juist zachte dagen?

Een badkamer met alleen radiatoren als er beneden wel met vloerverwarming ligt kan toch snel een onbalans geven vanwege de beperkte capaciteit van radiatoren. Ben je er zeker van dat dit niet zo is? Anders is het aan te bevelen je stooklijn hoger te zetten en daarna een hydraulische balans te vinden die zowel in de badkamer als beneden een comfortabele temperatuur geeft.

De invloed van de ruimtethermostaat op WAR met 100% is vrij sterk.
Ik heb zelf in het verleden bepaald dat deze afhankelijk is van de stooklijn helling en het verschil in temperatuur tussen setpoint en ruimte:
stooklijn aanpassing (graden C) = (T_setpoint - T_ruimte)*(helling+1)*10.

Het kan weinig kwaad om te testen met 50%. Bij mij staat deze op 40%. Lager gaf bij mij een te trage reactie op de externe invloeden.

Chris_82 wijzigde deze reactie 12-02-2018 23:09 (10%)

@Chris_82 De gemiddelde temperatuur v.d. radiator (Ta+Tr)/2 t.o.v. ruimte bepaald toch de afgifte ?

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Volgend jaar ofzo is de badkamer aan de beurd met de verbouwing en komt er wel vloerverwarming.

Het zit hem echt in de beneden temperatuur. De wp staat constant op 20 graden ingesteld. Als de pelletkachel brand (zelf modulerend naar laagste stand ) dan is het makkelijk 22 a 23 graden in de woonkamer na een paar uur branden. In de ochtend als ik beneden kom in de woonkamer dan is het vaak nog 20 graden of net er boven en dan doet de WP nog niks. (Af te lezen op de thermostaat en op de temperatuur meters van de vloerverwarming verdeler.)

Ik ga experimenteren met de invloed van de thermostaat op de WAR.

Helaas staat er weinig uitleg over in de boekwerken van Techneco die er bij zitten.

• Jan Treur
quote:
jerh schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:48:
Ik zie bij mijn w/w die officieel een bereik heeft van 2.2 kW tot 8 kW en een 6 kW versie genoemd wordt, bijna altijd starten op 57% van het elektrisch vermogen en dan heel langzaam optoeren. Maar hier is de bron natuurlijk wel vrij constant, fluctuatie deze winter tussen 11.3 (november) naar 8.8 in januari en op dit moment weer in de 9 graden reeks.

Ik denk dat jou conclusie dat er appels met peren vergeleken worden als ik het vrij vertaal wel aardig klopt en dat het dus heel lastig is om een juiste conclusie te trekken. Je kunt uiteraard wel een aantal zaken vaststellen, zoals verbruik, temperaturen en warmte productie. Maar dan is het weer lastig om te vergelijken omdat iedereen een ander huis heeft.
Laat me eens hier wat berekeningen op proberen. Laat maar weten wat er eventueel niet goed aan is.
Uitgangspunt is Moduleren van de Compressor, zeg een fractie aangegeven door CMF, bijvoorbeeld 0.16 (= 16%). Dan is het Ingangs Vermogen van de Compressor gelijk aan CMF (zeg 0.16) keer het maximale ingangsvermogen:

IVC = CMF* IVCmax

Nu naar het Thermische Productie Vermogen TPV. Bij de gegeven omstandigheden is er een maximaal mogelijk Thermisch Productie Vermogen TPVmax, verkregen bij maximaal vermogen voor de compressor. Bij de gegeven omstandigheden is er ook een COP, dan zou (als we alle effort concentreren in de compressor) het thermische productie vermogen zijn:

TPVmax = COP*IVCmax
TPV = COP*IVC = COP*CMF*IVCmax = CMF*TPVmax

Dus
IVC = CMF* IVCmax
TPV = CMF*TPVmax

Dit zou inhouden dat de fractie van moduleren voor de compressor en voor het thermische vermogen gewoon dezelfde fractie CMF is. Tenminste, aannemende dat de COP hetzelfde is bij vol vermogen en bij lager vermogen. Als er een verschil in de twee fracties is, dan zou dat kunnen zijn omdat de COP bij vol vermogen en de COP bij lager vermogen niet dezelfde zijn. Dus dan moet daar het verschil in gezocht worden.

Nog ter illustratie wat getalvoorbeelden voor mijn eigen WP.
Bij milde situaties is het maximale vermogen 14 kW. Dan leidt een uiterste modulering van 16% tot:

TPV = 0.16* 14 = 2.24 kW

Zet daarnaast een extreme situatie met -20 buiten, dan is het maximale thermische productie vermogen van mijn WP 7 kW. Als je dan dezelfde 16% daarop toepast krijg je

TPV = 0.16*7 = 1.12 kW

Dat is dus inderdaad een lager vermogen dan bij de milde omstandigheden. Maar de factor bij compressor en thermisch productie vermogen is gewoon dezelfde 0.16. Het komt niet door een andere factor. Het kost dus ook even veel omdat in beide gevallen de compressor op vol vermogen draait. Alleen krijg je in de extreme situatie er maar de helft van de warmte uit als je vergelijkt met de milde situatie. Dat komt doordat de COP's voor de twee situaties een factor 2 verschillen.

Graag commentaar: wat is er goed of niet goed hieraan?

• wervisser
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22-06 12:37
@Erwin_83 100% invloed houdt bij de Loria in dat deze enkel op de thermostaat reageert. Ik meen mij te herinneren dat dit ook geen standaard instelling is, maar ik kan het mis hebben. Om dezelfde redenen die jij aanhaalt heb ik deze richting de 40% gezet om de WP wat meer te beÔnvloeden op basis van de Tb.

**

Op basis van de afgelopen 21 dagen (22-01/11-02) heb ik de onderstaande waardes bereikt met mijn Loria. Het hoge verbruik van SWW is vermoedelijk te relateren met het aanpassen van de temperatuursensor, maar dit is niet 100% zeker.

Verbruik CV : 381,98kWh
Verbruik SWW : 103,39kWh
Verbruik CV elektrisch : 5,42kWh

Helaas geen warmtemeter om dit te herleiden naar afgegeven warmte...

wervisser wijzigde deze reactie 13-02-2018 07:39 (39%)

quote:
Chris_82 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:58:
[...]

Die ene groep heb ik gisteren ff nagekeken, maar het rode vlottertje zat vast. Ik vond het al gek dat deze nog steeds op 4 stond terwijl de groep uitstond, ff paar keer tegenaan getikt en toen ging dat vlottertje omhoog.

Het is wel zo dat de flow over bepaalde groepen toeneemt als de rest dicht is, maar als de flow normaal een ruime 2 is, dan is de flow dan een kleine 3. Niet heel erg hinderlijk volgens mij :?

Kun jij zien wat voor een debietmeters ik heb :? Het zijn 2 stuks Henco UFH-CD Composiet verdeler, regelbaar met debietmeting (1 x 13 groeps + 1 x 10 groeps)

Dit is de datasheet http://www.henco.be/web/a...a_sheet/TF_UFH-CD_NED.pdf

@Jan Treur interessante berekening, helpt onderstaande tabel je misschien :? Hier staat opgegeven bij welk vermogen, welke Tb en welke Ta welke COP heeft. Is wel voor een Mitsu, maar de werking zal voor de meeste systemen hetzelfde zijn verwacht ik.

http://i68.tinypic.com/s1mf4i.jpg

• jerh
quote:
Jan Treur schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 07:32:
[...]

Laat me eens hier wat berekeningen op proberen. Laat maar weten wat er eventueel niet goed aan is.
Uitgangspunt is Moduleren van de Compressor, zeg een fractie aangegeven door CMF, bijvoorbeeld 0.16 (= 16%). Dan is het Ingangs Vermogen van de Compressor gelijk aan CMF (zeg 0.16) keer het maximale ingangsvermogen:

IVC = CMF* IVCmax

Nu naar het Thermische Productie Vermogen TPV. Bij de gegeven omstandigheden is er een maximaal mogelijk Thermisch Productie Vermogen TPVmax, verkregen bij maximaal vermogen voor de compressor. Bij de gegeven omstandigheden is er ook een COP, dan zou (als we alle effort concentreren in de compressor) het thermische productie vermogen zijn:

TPVmax = COP*IVCmax
TPV = COP*IVC = COP*CMF*IVCmax = CMF*TPVmax

Dus
IVC = CMF* IVCmax
TPV = CMF*TPVmax

Dit zou inhouden dat de fractie van moduleren voor de compressor en voor het thermische vermogen gewoon dezelfde fractie CMF is. Tenminste, aannemende dat de COP hetzelfde is bij vol vermogen en bij lager vermogen. Als er een verschil in de twee fracties is, dan zou dat kunnen zijn omdat de COP bij vol vermogen en de COP bij lager vermogen niet dezelfde zijn. Dus dan moet daar het verschil in gezocht worden.

Nog ter illustratie wat getalvoorbeelden voor mijn eigen WP.
Bij milde situaties is het maximale vermogen 14 kW. Dan leidt een uiterste modulering van 16% tot:

TPV = 0.16* 14 = 2.24 kW

Zet daarnaast een extreme situatie met -20 buiten, dan is het maximale thermische productie vermogen van mijn WP 7 kW. Als je dan dezelfde 16% daarop toepast krijg je

TPV = 0.16*7 = 1.12 kW

Dat is dus inderdaad een lager vermogen dan bij de milde omstandigheden. Maar de factor bij compressor en thermisch productie vermogen is gewoon dezelfde 0.16. Het komt niet door een andere factor. Het kost dus ook even veel omdat in beide gevallen de compressor op vol vermogen draait. Alleen krijg je in de extreme situatie er maar de helft van de warmte uit als je vergelijkt met de milde situatie. Dat komt doordat de COP's voor de twee situaties een factor 2 verschillen.

Graag commentaar: wat is er goed of niet goed hieraan?
Ik durf je het niet te zeggen, ik weet het niet. Wat mij opvalt is dat je met een COP waarde rekent, wat volgens mij een afgeleide is. Verder kan ik mij voorstellen dat hoe harder de compressor moet werken, hoe minder efficient hij wordt en ook hoe groter de secundaire verliezen worden (pompen etc).

Ik vind wat @Grolsch zei bijzonder intrigerend over het minimale vermogen en het effect van de Tb. Ik zie hier mijn wp dus ook eigenlijk nooit op het minimale vermogen draaien, terwijl hij vermogensgestuurd is via de thermostaat.

• Boerm
  • Laatst online: 21-06 19:59
quote:
Grolsch schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:16:
Het is de foto van de vorige keer, maar het filter zag er weer zo uit:

[afbeelding]

Ik heb toch het idee dat niet alle leidingen goed gespoeld zijn als ik dit zo zie.

Toch maar af en toe controleren, het zal toch vanzelf een keer minder moeten worden zou je denken.....

[...]

Dus zo'n goedje zorgt ervoor dat al het "vuil" verdwijnt uit de leidingen :?

Ik lees net dat bij de spirotrap het afgevangen vuil niet zorgt voor verlaging van de flow, dus dat doe ik een andere keer :P Een keer een ander slangetje halen daarvoor.

[...]

Bovenstaande foto bewijst maar weer dat een filter geen overbodige luxe is :P
ik zag dat je je filtertje weer schoongemaakt had, en inderdaad er zat weer vuil in, maar er komt een keer dat je geen vuil meer vind, en toch geeft hij dan minder ltr's, zelfs zoveel minder dat hij de wp in storing gaat, dan moet je het zoeken in de flow sensor, hier zit dan een laagje vuil op, schoonmaken en voila hij geeft weer ltr's, als je even geen tijd hebt om dat te doen, kun je ook dipswitch sw 2 nr 8 op off zetten, dan meet hij niet meer, dit om flow storing te voorkomen

jammer genoeg moet de druk er wel af als je de sensor schoonmaakt
@Jan Treur Is aan de hand van momentane COP gegevens van @Domba hier wellicht wat meer duidelijkheid te verschaffen ? Dan ontstaat er misschien ook wat meer zicht op de meest voorkomende situaties, nl. NIET vollast. Overigens zeer interessant om er eens echt in te duiken.

• Chris_82
quote:
hajeetje schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:47:
@Chris_82 De gemiddelde temperatuur v.d. radiator (Ta+Tr)/2 t.o.v. ruimte bepaald toch de afgifte ?
Simpel gezegd klopt dat.
Bij Ta van 40, Tr van 34,To van 20 (T omgeving) is het verschil 17 graden. Tr verhogen met 2 graden naar 36 geeft dan 18 graden. Zou dat merkbaar zijn? Oppervlak en afgiftecapaciteit zijn vrij beperkt...

Bij radiatoren is het daarnaast van belang dat ze gelijkmatig warm worden, anders kun je niet simpel het gemiddelde van de aanvoer en retourtemperatuur nemen. Van eerdere discussies herinner ik me dat bij hogere flow er 'dode zones' kunnen ontstaan, het water krijgt niet de tijd om de warmte af te geven. Vandaar kun je niet onbeperkt de flow verhogen en de dT verkleinen over een radiator. Om dit goed te kunnen zien heb je een thermische camera nodig.
Bij vloerverwarming, of andere lage temperatuurverwarming, wordt de flow altijd door een buis heen gedwongen en speelt dit niet.

@Erwin_83 Die langzame afkoeling van de woonkamer is natuurlijk mooi, maar niet gunstig voor de regeling van de WP. Wellicht is er voorlopig mee te leven als je bijna volledig WAR draaid (zelfs minder dan 50% invloed). Woonkamer wordt extra warm met pelletkachel aan, maar in ieder geval geen kou in de badkamer...
Ook in de toekomst met vloerverwarming in de badkamer zal dit probleem niet verdwijnen, extra naregeling/zone kan dit wel verhelpen maar is weer een extra investering.

Chris_82 wijzigde deze reactie 13-02-2018 09:50 (19%)

@Chris_82 Volgens de spreadsheets van Henrad geeft Ta=40 Tr=34 t.o.v. 20C per m2 radiatoroppervlak 419W en bij verhoging v.d. flow een Tr=36 451W. De afgifte neemt met 7.6% toe. Door verhoogde flow, lijkt me de kans op 'dode zones' minder dan andersom.

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16-06 12:29
quote:
hajeetje schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:37:
@Jan Treur Is aan de hand van momentane COP gegevens van @Domba hier wellicht wat meer duidelijkheid te verschaffen ? Dan ontstaat er misschien ook wat meer zicht op de meest voorkomende situaties, nl. NIET vollast. Overigens zeer interessant om er eens echt in te duiken.
Ik volg de discussie niet geheel, maar momentane COP is een slechte indicator, gebruik tenminste de dag COP
Modulatie opgenomen vermogen zegt op zich vrij weinig zonder Tb & Ta.
Ik kan mijn monoblok ook zover krijgen dat deze tussen 0,38kWe en 3,2kWe (incl hulpenergie) aan opgenomen vermogen heeft bij een zelfde Tb, maar thermisch is dat zeker geen modulatie van 12-100%

2,3kWth is wel ongeveer minimale vermogen los van Tb & momentane COP 3 tot 9,5, welke afhankelijk is van de Tb & Ta
De betere COP's met Tb>7 gaan weer niet samen met minimaal thermisch vermogen, want COP >6 en 380-430W aan opgenomen vermogen is meer dan minimaal thermische 2,3kWth vermogen

Als ook dat minimale thermische vermogen hoger wordt bij mijn Pana G-6kW naar mate de buitentemperatuur lager wordt.
Zo heb je rond Tb=7 nog wel 2,3-2,7kWth als mininum, maar bij Tb=0 is dat al opgelopen naar ca 3kWth en bij Tb=-7 ben je blij als je minimum nog onder 4kWth krijgt ipv WP afslaat ;)

Domba wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:08 (3%)

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

quote:
Domba schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:04:
[...]

Ik volg de discussie niet geheel, maar momentane COP is een slechte indicator, gebruik tenminste de dag COP
Modulatie opgenomen vermogen zegt op zich vrij weinig zonder Tb & Ta.
Ik kan mijn monoblok ook zover krijgen dat deze tussen 0,38kWe en 3,2kWe (incl hulpenergie) aan opgenomen vermogen heeft bij een zelfde Tb, maar thermisch is dat zeker geen modulatie van 12-100%

2,3kWth is wel ongeveer minimale vermogen los vanr Tb & momentane COP 3 tot 9,5 welke afhankelijk is van de Tb.
De betere COP's met Tb>7 gaan weer niet samen met minimaal thermisch vermogen, want COP >6 en 380-430W aan opgenomen vermogen is meer dan minimaal thermische 2,3kWth vermogen

Als ook dat minimale thermische vermogen hoger wordt bij mijn Pana G-6kW naar mate de buitentemperatuur lager wordt.
Zo heb je rond Tb=7 nog wel 2,3-2,7kWth als mininum, maar bij Tb=0 is dat al opgelopen naar ca 3kWth en bij Tb=-7 ben je blij als je minimum nog onder 4kWth krijgt ipv WP afslaat ;)
Als ik het goed begrijp en de gegevens van minimum thermisch vermogen naast die van de Mitsubishi's zie is dit wel het gewenste/gehoopte gedrag. Panasonic minimum thermisch vermogen neemt toe bij lagere buitenT terwijl die afnemen bij Mitsubishi. Begrijp ik het goed ?
EDIT:
Of is het een kwestie van WAR regeling welke de WP dicteert om minimaal een frequentie van 1,x boven de minimale frequentie te draaien bij heersende buitenT ?

hajeetje wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:14 (5%)

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-06 18:32
quote:
jerh schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:08:
[...]

Ik durf je het niet te zeggen, ik weet het niet. Wat mij opvalt is dat je met een COP waarde rekent, wat volgens mij een afgeleide is. Verder kan ik mij voorstellen dat hoe harder de compressor moet werken, hoe minder efficient hij wordt en ook hoe groter de secundaire verliezen worden (pompen etc).

Ik vind wat @Grolsch zei bijzonder intrigerend over het minimale vermogen en het effect van de Tb. Ik zie hier mijn wp dus ook eigenlijk nooit op het minimale vermogen draaien, terwijl hij vermogensgestuurd is via de thermostaat.
Dat is volgens mij merkgerelateerd, ik heb hier geen enkel issue met terugmoduleren bij lagere Tb. Ik kan het zelfs manueel instellen via een zgn. compressorcurve als ik dat zou willen.

• Chris_82
quote:
wervisser schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 07:36:
@Erwin_83 100% invloed houdt bij de Loria in dat deze enkel op de thermostaat reageert. Ik meen mij te herinneren dat dit ook geen standaard instelling is, maar ik kan het mis hebben. Om dezelfde redenen die jij aanhaalt heb ik deze richting de 40% gezet om de WP wat meer te beÔnvloeden op basis van de Tb.
In praktische zin is het met 100% een thermostaatregeling, maar het blijft een beÔnvloeding van de stooklijn:
stooklijn aanpassing (graden C) = (T_setpoint - T_ruimte)*(helling+1)*10.

Bij T_ruimte = 19 en T_setpoint = 20, WAR = 30 aanvoer, helling = 0.5
100% zal dan de aanvoer +15 graden verzetten naar 45 graden (COP killer)
40% zal dan de aanvoer +6 graden verzetten naar 36 graden.

Bij negatief temperatuurverschil (ruimte warmer dan setpoint) zal de aanvoer temperatuur snel zakken.

Waar ik zelf nog niet een antwoord op heb is bij welke dT van (aanvoer temperatuur gemeten - aanvoer temperatuur gewenst) de volgende acties genomen worden:
a) wanneer gaat de Loria WP standby (7 Watt verbruik)
b) wanneer gaat de Loria WP in wachtmodus (CV pomp blijft draaien, 40-100W verbruik afhankelijk van pompstand)

Bij sterke zoninstraling en/of zacht weer zie ik soms gedrag a) maar meestal gedrag b).
Met een hogere % invloed van de ruimtethermostaat zal je eerder a) krijgen.
Regeling b) gaat vaak gepaard met het welbekende pendelgedrag...
In zo'n geval zou ik dan graag hebben dat de WP voor langere tijd uit gaat.
@hajeetje In de basis doet de Mitsu dat ook, maar alleen bij een zeer lage Ta temperatuur (25 graden) doet de Mitsu dit niet. Kijk maar eens in de tabel bij Ta 35 / Ta 40 dan zie je ook dat het minimale vermogen minder wordt als de Tb hoger wordt (wat je juist wil).

Als de Tb en de gewenste Ta dicht bij elkaar komen te liggen stijgt het minimale vermogen weer enorm.
Ik vermoed dat een WP i.c.m. R410A toch een bepaald temperatuurverschil nodig heeft i.v.m. de drukopbouw ofzoiets :?

@LittleTycoon De Mitsu moduleert ook perfect bij een lagere Tb.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-06 18:32
quote:
Grolsch schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:18:
@hajeetje In de basis doet de Mitsu dat ook, maar alleen bij een zeer lage Ta temperatuur (25 graden) doet de Mitsu dit niet. Kijk maar eens in de tabel bij Ta 35 / Ta 40 dan zie je ook dat het minimale vermogen minder wordt als de Tb hoger wordt (wat je juist wil).

Als de Tb en de gewenste Ta dicht bij elkaar komen te liggen stijgt het minimale vermogen weer enorm.
Ik vermoed dat een WP i.c.m. R410A toch een bepaald temperatuurverschil nodig heeft i.v.m. de drukopbouw ofzoiets :?

Sorry Ik bedoelde hogere Tb,

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 16-06 12:29
quote:
hajeetje schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:10:
[...]

Als ik het goed begrijp en de gegevens van minimum thermisch vermogen naast die van de Mitsubishi's zie is dit wel het gewenste/gehoopte gedrag. Panasonic minimum thermisch vermogen neemt toe bij lagere buitenT terwijl die afnemen bij Mitsubishi. Begrijp ik het goed ?
Ehh, niet zo algemeen, de 5 & 6kW pana mono hebben een grotere compressor die maar deels gebruikt wordt afhankelijk van de Tb, dat is niet bij alle Panasonic's zo.

De regelingen zijn ook verschillend tussen Pana monoblok en Mitsu,
Waar Pana mono in verhouding hoger start in opgenomen vermogen om daarna terug te zakken, begint een Mitsubishi ecodan of zubadan laag en neemt het opgenomen vermogen toe.
Vergelijk maar eens de profielen aan opgenomen vermogen van beide tussen twee defrosts

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

quote:
Grolsch schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:18:

V.a. -7 loopt het eerst op en daarna iets af volgens https://tweakers.net/ext/f/yGEah0AaR4bpUD3TkStWvpAq/full.png

• wervisser
@Erwin_83 Het uitschakelen van de WP naar, in mijn geval, 6 watt zie ik in Domoticz terugkomen.

Verbruik in kWh

Ta

Tr

Tb

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Vandaag komt als het goed is de youless binnen en kan ik het stroom verbruik wat beter in de gaten houden. De Greenchoice app loopt dagen achter en het verbruik per uur werkt tijdelijk niet in de app.

Betreft de thermostaat regeling stond deze op 50% vanuit de fabriek/installateur. Ik dacht ergens 100 gezien te hebben maar dit klopte dus niet. Nu op 25% gezet en dat eens een tijdje aankijken.

Het is nu niet dat de badkamer steenkoud is, maar vrouwlief heeft het snel koud en wil wat meer comfort.

De zuidkant is trouwens de voorkant van het huis en het keukenraam is niet zo extreem groot, dus beperkte invloed van warmte door zonlicht.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 13-02-2018 10:40 (23%)

@wervisser Waar haal je die 'Chill' vandaan ?

• wervisser
@hajeetje Die krijg ik automatisch mee vanuit een weerstation
quote:
wervisser schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:52:
@hajeetje Die krijg ik automatisch mee vanuit een weerstation
Een eigen weerstation dan naar ik aanneem ?
EDIT:
Ik wil mijn WAR op zo'n 'chill-achtige' regeling laten werken, kijken of dat werkt.

hajeetje wijzigde deze reactie 13-02-2018 11:00 (16%)

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:02
quote:
wervisser schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:32:
@Erwin_83 Het uitschakelen van de WP naar, in mijn geval, 6 watt zie ik in Domoticz terugkomen.

Verbruik in kWh
[afbeelding]

Ta
[afbeelding]

Tr
[afbeelding]

Tb
[afbeelding]
Even offtopic: Wat is reden om een zwarte/zeer donker achtergrond te gebruiken?
Visualisaties komen het best tot hun recht bij een witte achtergrond.
Bij Grafana zie je dat ook :?

• wervisser
@hajeetje Nee, geen eigen weerstation. Ik pak er eentje mee vanuit Wunderground. Geen idee of andere weerstations dit niet weergeven eigenlijk.

@buiter Grafana heb ik nog niet draaien en deze achtergrond heb ik ooit eens erop gezet. Met een scherm aan de muur is een witte achtergrond niet fijn namelijk.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:36
De frequenties in Hz die her en der genoemd worden hebben zijdelings iets te maken met het elektrisch vermogen.

Een compressor is een pomp, dus opgenomen (elektrisch) vermogen is evenredig met massadebiet (kg/s) x drukverschil.
Debiet is grofweg evenredig met frequentie, drukverschil is evenredig met temperatuurverschil Taanvoer-Tbuiten.
(althans, als ik de theorie goed heb begrepen ;) )

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met houtvergasser

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 22:24
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:28:
[...]

Volgens mij kan jouw 7,5KW maximaal terugmoduleren tot 4,4KW thermisch :? Dat denk ik tenminste te lezen in de documentatie.

Stel een COP van 3,74 bij 2 graden buiten (lees ik ook in een boekje) maakt een minimaal opgenomen vermogen van 1,17 KW bij 2 graden. WP kan niet verder terugmoduleren.

Als jij 500/600 Watt gezien hebt betekent dit naar mijn idee dat de COP op die moment 8,8 / 7,33 was wat theoretisch zou kunnen bij hogere buitentemperaturen, ook zal het daadwerkelijke minimum vermogen bij bepaalde Tb / Ta lager liggen als de opgegeven 4,4KW, tenminste dat zegt de COP tabel van mijn Zubadan, die van jouw unit kan ik zo snel niet vinden :P
Om hier nog even op terug te komen @Grolsch : Vandaag zie ik weer regelmatig redelijk lage waardes qua opgenomen vermogen. De eerder genoemde 500 Watt is wel erg weinig maar 600/700 zie je wel kortstondig. Nooit voor hele lange periodes overigens en sowieso is hij vandaag vrij veel aan het pendelen. Maar ik zie dat het vandaag redelijk warm is met temperaturen rond de 7-8 graden dus dan kan het best zijn dat de COP ook wel gunstig is nu... 14:00-14:35 is overigens de SWW-run.

Conclusie qua pendelen is overigens dat ik denk dat mijn afgiftesysteem niet geschikt is om bij de minimale Ta-waarde die ik nu toepas in staat is nog warmte af te geven aan de ruimte. Best bizar want ik heb nu de stooklijn zo ingesteld dat hij tot 0 graden op de minimale Ta van 25 graden blijft en daarna pas omhoog gaat en de afgelopen week is het nooit onder de 20 graden geweest in huis met WAR-only.

@godfriedd ik herken wat je omschrijft, de laagste waardes die ik op dit moment zie is +- 1100Watt opgenomen vermogen, en met dit weer (veel zon) zie ik ook "aan/uit" gedrag.

WP is hier een tijdje uit geweest (vanaf 14:00) en rond 15.30 is er weer ergens een kamer die warmte vraagt. Dit zal niet de kamer of keuken zijn, dus een kleinere kamer, dus 4 runnetjes in 1 uur, en de WP gaat weer uit. Works like a charm :+

http://i64.tinypic.com/x4nrlk.jpg
Vanmiddag even wat korte observaties gedaan om de relatie Hz en kWhe te bekijken. Binnen een zeer kleine marge lijkt voor een Panasonic 5kW en pompstand 2 het volgende te gelden bij buitenT tussen 5 - 7C is het
Hz * 30W = opgenomen vermogen. Hz variaties tussen 19 en 33. Opgenomen vermogen varieert tussen 578 en 1025W.

hajeetje wijzigde deze reactie 13-02-2018 17:10 (9%)

• avandermeulen
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19-06 12:09
quote:
avandermeulen schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:06:
USB naar RS485 kabel voor Elga servicetool

Zojuist een dergelijk kabeltje inelkaar gezet.
Omdat er wat onduidelijkheid over de juiste aansluiting van het stekkertje bestond en met name over het juiste stekkertje, hierbij nog even wat verduidelijking aan de hand van een plaatje:
De stekkertjes waarover in de deel #4 van het forum gesproken werd, RJ11, RJ12 en RJ45 met de bijbehorende gestandaardiseerde draadkleuren staan in onderstaand plaatje:

[afbeelding]

Van de FTDI USB RS485-WE-1800-BT kabel gaat de oranje aan de zwarte (dat is dus positie 1 op de RJ11 of positie 2 op de RJ12) en de gele draad gaat aan de rode (dat is dus positie 2 op de RJ11 of positie 3 op de RJ12). Een paar van die kabeltjes met de juiste stekker laat ik in elkaar zetten.

De kabel zonder RJ12 wordt in Nederland oa geleverd door:

https://sinuss.nl/compute...485-serial-converter-ftdi
Kabeltjes om de Techneco Service Tool met de Elga te koppelen heb ik laten maken en binnen gekregen.
Als je er een nodig hebt mail me dan maar even.

Kabeltjes

Elga 3.0, Daalderop Multisolar, Anna thermostaat

@godfriedd Ook een 7.5kW Ecodan, het komt wel voor, die < 700W, het kan dus blijkbaar wel.

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 16-06 20:48
Om de discussie over deellast nog wat aan te vullen heb ik wat thermodynamisch rekenwerk gedaan.Met metingen is het moeilijk om het effect van de inverter vast te stellen. Dit omdat de omstandigheden voortdurend veranderen. Daarom heb ik een theoretische analyse gemaakt waarbij de warmteoverdracht van condensor en verdamper is meegenomen. Want daar moet de winst vandaan komen.
Omdat het temperatuurverschil over de condensor en verdamper kleiner wordt bij deellast neemt de COP toe. Toch valt de winst met maximaal 15% tegen. Dit vanwege de hulpenergie (basislast) en een beetje door het inverter rendement. Bij 35/7 neemt het onder de 50% zelfs weer af.

Uit mijn grafieken blijkt dat moduleren tot 50% zinvol is. Bij kleine vermogens kan de WP daaronder beter aan/uit werken.
Ik ben uitgegaan van de gegevens van de Toshiba/Elga.

De warmteoverdracht in condensor en verdamper is bepalend voor de COP van een warmtepomp. De verdamper(buiten) heeft een c.a 3x zo groot temperatuurverschil dan de condensor. Dit omdat de warmteoverdracht lucht/R410A veel slechter is dan in de condensor met water. C.a. 25% van het elektrische vermogen gaat via de condensor/verdamper verloren. Bij deellast worden de temperatuurverschillen kleiner en wordt dit verlies gehalveerd.
@Tomexergie Jouw conclusie gaat in dit voorbeeld op voor het 35/7 scenario, bij 33/7, 31/7 of 30/7 ook ? Is het regel of een/de uitzondering op de regel. De stelling komt bij mij nog al als mogelijk (te) 'kort door de bocht' over, al heb ik er geen onderbouwing voor. Hoe komt bijvoorbeeld die basislast correctie tot stand ? Het zal waarschijnlijk met pompvermogen in relatie tot de thermische output te maken hebben, heb je misschien een voorbeeld om het voor mij wat inzichtelijker te maken ?
EDIT0:
Voor het 35/7 scenario 25% vs 50% 'verslechtert' de theoretische COP met 5.4% als ik het goed heb en in absolute termen gaat het over Aan/Uit: 500W * 5.22 * 50% (v.d. tijd) = 1305W thermische output
versus
25% v.d. capaciteit: 250W * 4.94 = 1235W. Om dezelfde output te krijgen dien ik (1305 - 1235) = 70W / 4,94 = 14.2Wh extra primaire energie toe te voeren voor hetzelfde thermische resultaat.
Als dit correct is prefereer ik in ieder geval de constante energie-stroom t.b.v. maximaal comfort, die 0.340kWh per 24 uur is wat dat betreft in ieder geval overkomelijk.
Tevens wordt er terecht/onterecht van uitgegaan dat start/stops 'kosteloos' zijn.

hajeetje wijzigde deze reactie 13-02-2018 21:40 (40%)

• Tomexergie
quote:
hajeetje schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:31:
@Tomexergie Jouw conclusie gaat in dit voorbeeld op voor het 35/7 scenario, bij 33/7, 31/7 of 30/7 ook ? Is het regel of een/de uitzondering op de regel. De stelling komt bij mij nog al als mogelijk (te) 'kort door de bocht' over, al heb ik er geen onderbouwing voor. Hoe komt bijvoorbeeld die basislast correctie tot stand ? Het zal waarschijnlijk met pompvermogen in relatie tot de thermische output te maken hebben, heb je misschien een voorbeeld om het voor mij wat inzichtelijker te maken ?
De basislast is natuurlijk wel gemeten. Bij het afschakelen van Elga zie je de pomp en ventilator in de Toshiba nog even doorlopen, samen goed voor 70W. Dit hulp vermogen is noodzakelijk en telt zwaar mee bij b.v terugschakelen van de inverter naar 20% = 200W. Bij aan/uit regeling vanaf 50% zal in de "uit" periodes de hulpenergie tot 23W dalen.
Het is maar een klein beetje terugval maar het ontkracht het beeld dat de inverter veel energie bespaart bij lage vermogens. Helaas.
Het is volgens mij wel een "sub" optimalisatie omdat de meeste energie in een jaar geleverd wordt boven de 50% vermogen. Ik heb dit model nog niet gekoppeld aan het referentiejaar (8700 uurdata)

• Ramon_1984
quote:
Tomexergie schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:52:
[...]

De basislast is natuurlijk wel gemeten. Bij het afschakelen van Elga zie je de pomp en ventilator in de Toshiba nog even doorlopen, samen goed voor 70W. Dit hulp vermogen is noodzakelijk en telt zwaar mee bij b.v terugschakelen van de inverter naar 20% = 200W. Bij aan/uit regeling vanaf 50% zal in de "uit" periodes de hulpenergie tot 23W dalen.
Het is maar een klein beetje terugval maar het ontkracht het beeld dat de inverter veel energie bespaart bij lage vermogens. Helaas.
Het is volgens mij wel een "sub" optimalisatie omdat de meeste energie in een jaar geleverd wordt boven de 50% vermogen. Ik heb dit model nog niet gekoppeld aan het referentiejaar (8700 uurdata)
Is 20% dan 200watt?

• Tomexergie
quote:
Ja, van de 1000W(e)

• Tomexergie
quote:
Tevens wordt er terecht/onterecht van uitgegaan dat start/stops 'kosteloos' zijn.
Start/stops zijn niet echt heel belangrijk. Mijn Daikin L/L doet in stabiele situatie om de 10 min een start/stop. Ik merk het niet echt in de performance. Er zijn wat dynamische verliezen buiten de woning maar die zijn vanwege het lage gewicht beperkt.
Al je een analyse doet moet je je beperken tot de standaard condities en die zijn 35/2 en 35/7. Bij iedere conditie moet ik het model opnieuw instellen. De woning, CV systeem en de WP moeten zo zijn ingesteld dat deze condities kloppen.

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 10-06 21:20
quote:
Daannn1987 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:13:
@Knowbody mijn buurman heeft ook een 8kw Daikin. Klopt het dat je de pompsnelheid niet kan aanpassen hiervan?
Hij geeft aan 16l/m flow te hebben en last te hebben van ruisende leidingen.. lijkt met sterk dat je dit niet kunt aanpassen toch
Standaard staat ie op 15 liter (900 per uur)
ls max 20 (1200). Bij mij komt ie met alles open niet boven de 18,5. Teveel weerstand dus. (Al staat ie op 20)

Het is in te stellen in het installateurs menu.
Menu 8 optie 0b
Is niet aan te raden hier te gaan freaken, weet wat je doet. Tweakers wel vertrouwd.

Ruisende leidingen kan verschillende oorzaken hebben

- zijn uitgelegd voor 10 liter per minuut, gascv temperaturen
- geknepen voetventielen (zijn niet bedoeld om te knijpen, werkt wel)
- niet afgebraamde pijpen (bijv onkundig gebruik pijpensnijder)
-de verdelerpomp kan ook invloed hebben op geluid. Hij moet niet te actief 'trekken'.

Knowbody wijzigde deze reactie 13-02-2018 23:14 (8%)

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

quote:
Tomexergie schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 23:06:
[...]

Start/stops zijn niet echt heel belangrijk. Mijn Daikin L/L doet in stabiele situatie om de 10 min een start/stop. Ik merk het niet echt in de performance. Er zijn wat dynamische verliezen buiten de woning maar die zijn vanwege het lage gewicht beperkt.
Al je een analyse doet moet je je beperken tot de standaard condities en die zijn 35/2 en 35/7. Bij iedere conditie moet ik het model opnieuw instellen. De woning, CV systeem en de WP moeten zo zijn ingesteld dat deze condities kloppen.
Ik dacht dat we het over een ELGA L/W WP hadden in het besproken voorbeeld.

• Ramon_1984
quote:
En dat is voor de Elga 100% ?
quote:
Tomexergie schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:52:
[...]

De besparing is dan misschien niet heel veel maar het is toch besparing ondanks de kromme verhouding van 70/200 watt.
Denk dat het bv bij een pana dan gunstiger uitvalt want daar is de verhouding 45/500 watt.

• godfriedd
quote:
hajeetje schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:23:
@godfriedd Ook een 7.5kW Ecodan, het komt wel voor, die < 700W, het kan dus blijkbaar wel.
[afbeelding]
Welke wp is het die we zien in dat plaatje? Heb je de PVoutput-link?

• Tomexergie
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 07:47:
[...]

De besparing is dan misschien niet heel veel maar het is toch besparing ondanks de kromme verhouding van 70/200 watt.
Denk dat het bv bij een pana dan gunstiger uitvalt want daar is de verhouding 45/500 watt.
Het is de pomp + elektronica+ventilator buiten die zo'n 2500m3/h lucht verplaatst met c.a 40W. Bij de Elga kon ik dat zien omdat deze ventilator bij een stop nog even doorloopt.

• Tomexergie
quote:
Ramon_1984 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 07:29:
[...]

En dat is voor de Elga 100% ?
Ja , het is maar een ukkie van 1000 W(e).

• Ramon_1984
quote:
Tomexergie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:15:
[...]

Ja , het is maar een ukkie van 1000 W(e).
Maximaal zou de elga 1380w kunnen leveren
1000 watt die jij ziet is +/- 75 % van zijn maximale vermogen.
Elga staat dan ook standaart op 75% begrensd, zelf gezien bij mijn Elga helaas wilde de service monteur dit er niet afhalen ivm garantie

@Tomexergie
Volgens mijn is dit de buitenunit van de Elga
http://www.cdlweb.info/pd...-sheet-RAV-SM304ATP-E.pdf

Ramon_1984 wijzigde deze reactie 14-02-2018 09:28 (14%)

• MarFan
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 20-06 18:09
Kan iemand aangeven wat een redelijke prijs is voor 4 meter koeltechnisch aansluiten buiten-unit binnen-unit ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Danot
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
Voor ons nieuwbouwhuis zoeken we naar een lucht/water warmtepomp oplossing. Het is een vrijstaande woning met ongeveer 200m2 vloeroppervlakte. Begane grond en verdieping zijn uitgevoerd met vloerverwarming. Ook komen er zonnepanelen op het dak. Graag willen we zonder gasaansluiting voldoen aan onze energiebehoeftes. We gaan op elektra koken en hebben een houthaard voor de koudste dagen.
Ik heb dit topic al een beetje doorgelezen, maar ik kan graag wat tips gebruiken. De aannemer die de woning bouwt gaat ons in contact brengen met een installateur, maar graag lees is me alvast in. Ook ben ik benieuwd wat een handige aanpak is. Eerst een systeem kiezen en daar een installateur bij zoeken of bij installateurs kijken/bespreken waar ze ervaring mee hebben?

• Knowbody
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 10-06 21:20
quote:
Danot schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:39:
Voor ons nieuwbouwhuis zoeken we naar een lucht/water warmtepomp oplossing. Het is een vrijstaande woning met ongeveer 200m2 vloeroppervlakte. Begane grond en verdieping zijn uitgevoerd met vloerverwarming. Ook komen er zonnepanelen op het dak. Graag willen we zonder gasaansluiting voldoen aan onze energiebehoeftes. We gaan op elektra koken en hebben een houthaard voor de koudste dagen.
Ik heb dit topic al een beetje doorgelezen, maar ik kan graag wat tips gebruiken. De aannemer die de woning bouwt gaat ons in contact brengen met een installateur, maar graag lees is me alvast in. Ook ben ik benieuwd wat een handige aanpak is. Eerst een systeem kiezen en daar een installateur bij zoeken of bij installateurs kijken/bespreken waar ze ervaring mee hebben?
Kies voor triple glas!

Daikin Hybrid 8 kW. Verwarmt zoveel mogelijk gasloos.

• godfriedd
quote:
MarFan schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:18:
Kan iemand aangeven wat een redelijke prijs is voor 4 meter koeltechnisch aansluiten buiten-unit binnen-unit ?
De lengte maakt volgens mij niet zoveel uit, tenzij er ineens extra koelmiddel bij zou moeten worden gevuld. Meeste units hebben een standaard vulling die tot xx-meter volstaat zonder bijvullen. Bij mijn Mitsubishi was dat 20 meter. Verder zijn er heel veel handelingen zoals aansluiten, vacumeren, afpersen die toch moeten gebeuren onafhankelijk van de lengte koelleiding dus het zal niet veel uitmaken hoe lang of kort die leidingen precies zijn. Ik heb ca 300 euro betaald en dat scheen een heel 'standaard' prijs te zijn hiervoor aldus @koevlaas2. Die mocht het toendertijd nog niet zelf maar inmiddels wel dus wie weet kan hij wat voor je betekenen...

• Ramon_1984
quote:
Probeer een soort van " technische ruimte " te creeren waar je alles netjes in kwijt kan.
Vloerverwarming verdeler, buffervat etc

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Een installateur zoeken voordat je bouwt is niet noodzakelijk. Wel kan het handig zijn om tips over ontwerp/bouw/interne verdeling van de woning te krijgen. Maar dat kan je hier ook krijgen ;)

Je hebt bv nog niet verteld wat voor mogelijkheden je nu nog hebt met de bouw? is het nieuwbouw op basis van eigen ontwerp en heb je je eigen architect? Of is het kant en klaar?

Kan je nog wijzigingen doen wat betreft:
  1. hoofdleidingen die >32mm zijn?
  2. vvw op HOH <10cm met max 90m slang? En zo dik mogelijke slangen (18x2mm?)
  3. een technische ruimte met dikke (geluids)isolatie dat dichtbij een buitenmuur staat waar een buitenunit kan zitten?
  4. kan de buitenunit onder een afdakje? Liefst in een nis waardoor het uit het zicht is?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Danot
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
quote:
kmf schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:12:
[...]

Een installateur zoeken voordat je bouwt is niet noodzakelijk. Wel kan het handig zijn om tips over ontwerp/bouw/interne verdeling van de woning te krijgen. Maar dat kan je hier ook krijgen ;)

Je hebt bv nog niet verteld wat voor mogelijkheden je nu nog hebt met de bouw? is het nieuwbouw op basis van eigen ontwerp en heb je je eigen architect? Of is het kant en klaar?

Kan je nog wijzigingen doen wat betreft:
  1. hoofdleidingen die >32mm zijn?
  2. vvw op HOH <10cm met max 90m slang? En zo dik mogelijke slangen (18x2mm?)
  3. een technische ruimte met dikke (geluids)isolatie dat dichtbij een buitenmuur staat waar een buitenunit kan zitten?
  4. kan de buitenunit onder een afdakje? Liefst in een nis waardoor het uit het zicht is?
quote:
Ramon_1984 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:33:
[...]

Probeer een soort van " technische ruimte " te creeren waar je alles netjes in kwijt kan.
Vloerverwarming verdeler, buffervat etc
We hebben inderdaad een technische ruimte.
Hoofdleidingen, bedoel je daarmee de (koud)waterleiding naar de warmtepomp binnenunit?
Geluidsisolatie is dat nodig voor de binnenunit? Of bedoel je voor de buitenunit?
De buitenunit komt aan de zijkant van het huis op de grond. Na aanleg van de tuin zal die niet echt meer zichtbaar zijn. De afstand tot de binnenunit is dan een meter of 4. Of als hij aan de andere zijde van het huis komt een meter of 13.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Danot schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:46:
[...]

[...]

We hebben inderdaad een technische ruimte.
Hoofdleidingen, bedoel je daarmee de (koud)waterleiding naar de warmtepomp binnenunit?
Geluidsisolatie is dat nodig voor de binnenunit? Of bedoel je voor de buitenunit?
De buitenunit komt aan de zijkant van het huis op de grond. Na aanleg van de tuin zal die niet echt meer zichtbaar zijn. De afstand tot de binnenunit is dan een meter of 4. Of als hij aan de andere zijde van het huis komt een meter of 13.
Hoofdleidingen bedoel ik de CV-leidingen van warmtepomp naar VVW-verdelers en omgekeerd.
De (binnen)leidingen kunnen ook geluid geven. Dit zijn trillingen vanuit de buitenunit. En natuurlijk ook de pomp nabij het buffervat.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Tomexergie
quote:
Ramon_1984 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:21:
[...]

Maximaal zou de elga 1380w kunnen leveren
1000 watt die jij ziet is +/- 75 % van zijn maximale vermogen.
Elga staat dan ook standaart op 75% begrensd, zelf gezien bij mijn Elga helaas wilde de service monteur dit er niet afhalen ivm garantie

@Tomexergie
Volgens mijn is dit de buitenunit van de Elga
http://www.cdlweb.info/pd...-sheet-RAV-SM304ATP-E.pdf
Er zijn verschillende Toshiba's. Inderdaad kan deze 1500 W leveren, maar dan met veel herrie en lage COP. De eerste Toshiba's waren te zwaar voor de Elga. Daarna is een lichtere versie gekomen.
De units worden ook voor L/L gebruikt met andere vermogens en COP's. Techneco heeft deze unit geoptimaliseerd met een eigen condensor. Ik heb ook een Daikin L/L die voor 500W(e) verkocht wordt maar bij opstarten in de ochtend gewoon 900W trekt.

• Ramon_1984
quote:
Tomexergie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:07:
[...]

Er zijn verschillende Toshiba's. Inderdaad kan deze 1500 W leveren, maar dan met veel herrie en lage COP. De eerste Toshiba's waren te zwaar voor de Elga. Daarna is een lichtere versie gekomen.
De units worden ook voor L/L gebruikt met andere vermogens en COP's. Techneco heeft deze unit geoptimaliseerd met een eigen condensor. Ik heb ook een Daikin L/L die voor 500W(e) verkocht wordt maar bij opstarten in de ochtend gewoon 900W trekt.
Welk buitendeel heb jij dan ?
quote:
Een belangrijke vraag in dit geheel is of je ventilatie type C (mechanisch CO2 gestuurd) of D (WTW) krijgt. Dit bepaalt namelijk veel van je warmteverlies van je woning.

Ter vergelijking, ons huis (Bouwjaar 2017) heeft een verwarmd vloeroppervlak van 283m2 (Zelfde als jullie, overal vloerverwarming). Uit onze WVB (WarmteVerliesBerekening) komt een kengetal van 37Watt per m2. Wij hebben Ventilatie type C (Mechanisch CO2 gestuurd). Als je WTW krijgt kun je rekenen met 25Watt per m2.

Voor 200m2 kom je dan uit op 7,4KW WP bij Ventilatie type C
Voor 200m2 kom je dan uit op 5KW WP bij Ventilatie type D

Als je ook SWW wilt gaan maken met je WP is een 5KW wp aan de krappe kant, ik ben met mijn 11,2KW WP soms al 2 uur per dag kwijt aan SWW, dan kun je narekenen hoelang een 5KW WP hierover doet, of je moet een andere opwarmstrategie hanteren (meerdere keren per dag).

Zoek naar een WP die je gewenste vermogen kan leveren bij -10 en zoek naar een WP die ver terug kan moduleren, al denk ik dat daar gezien de recente discussies in dit topic geen wereld van verschil inzit.

Of je een buffervat nodig hebt is afhankelijk van je wensen, wil je zoneregeling (dus temperatuur per ruimte in kunnen stellen) dan zit je vast aan een buffervat en een secundaire pomp.

Als er geen zone's dichtlopen en je kunt de benodigde flow kwijt in je afgiftesysteem (moet wel precies matchen dan) dan zou het kunnen zijn dat het zonder buffervat werkt.

Denk goed na over hoe je SWW gaat doen, dan kan op verschillende manieren, kort samen gevat

1 = Ouderswetse E-boiler (COP 1:1)
2 = Losse WP boiler (maakt wel "herrie" in huis)
3 = SWW boilervat aansluiten op je WP dmv 3-weg-klep
4 = Doorstroomverwarmer
5 = hygiŽnespiraal in een eventueelbuffervat en daarna doorstroomverwarmer

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Grolsch
Bij die laatste heb je geen SWW "moment" nodig in je verwarming moment...dus kan de WP kleiner gekozen worden.

(en niet iedereen woont in Twente, -10 C??? ;) )
Verder mooi samengevat hoor...

Edit: de 20 jaar oude wasmachine krijgt hier nu ook CV water temperaturen uit het buffervat via hygienespiraal... (31 C)
Is weer een beetje besparing van dure kWh tjes.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-02-2018 17:36 (51%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19-06 18:12
quote:
Er is al een prima reactie, ik heb dezelfde plannen, omdat ik weinig warm water verbruik, ga ik het WW waarschijnlijk zo doen:
Een laag vermogen (400 Watt) inbouw boiler in het keukenblok, bij de douche komt ook een energie zuinige boiler (650 en/ of 2400 watt) de boilers worden overdag opgewarmd met zonnepaneel energie.
De (Nibe) WP wordt alleen voor verwarmen gebruikt, dat maakt de installatie eenvoudiger en betrouwbaar.

Heel belangrijk: bepaal hoeveel Warm Water je nodig denkt te hebben.

Sommige bouwbedrijven zijn heel goed op de hoogte als het gaat om zonne-energie, warmtepompen ed.
Zij weten bijvoorbeeld dus heel goed dat een gas-loos huis heel goed moet worden geÔsoleerd.

• Tomexergie
quote:
Ramon_1984 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:30:
[...]

Welk buitendeel heb jij dan ?
De gereduceerde(kleine) Toshiba vertelde Techneco mij vandaag. Dus vandaag is Techneco langs geweest om het probleem om de hybernation op te lossen. Nieuwe software 16.0 gekregen. Nu afwachten of het werkt.
Toch deskundige service van Techneco moet gezegd worden. Ze laten oude klanten niet vallen. Dit was een van mijn overwegingen om voor Elga te kiezen; NL service.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Waarom een losse boiler in de keuken en niet gelijk een kokend water kraan ? Deze heeft al een boiler ingebouwd en alleen een koud water aansluiting nodig. De mengkraan werkt er ook op, dus louw en warm water komt er ook uit. Het is dus meer dan alleen kokend water (bij het juiste model)

• Bram-Bos
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23:58
@Tomexergie: hebben ze de weerstand ook vervangen?

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

quote:
Grolsch schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:01:
[...]

Een belangrijke vraag in dit geheel is of je ventilatie type C (mechanisch CO2 gestuurd) of D (WTW) krijgt. Dit bepaalt namelijk veel van je warmteverlies van je woning.

Ter vergelijking, ons huis (Bouwjaar 2017) heeft een verwarmd vloeroppervlak van 283m2 (Zelfde als jullie, overal vloerverwarming). Uit onze WVB (WarmteVerliesBerekening) komt een kengetal van 37Watt per m2. Wij hebben Ventilatie type C (Mechanisch CO2 gestuurd). Als je WTW krijgt kun je rekenen met 25Watt per m2.

Voor 200m2 kom je dan uit op 7,4KW WP bij Ventilatie type C
Voor 200m2 kom je dan uit op 5KW WP bij Ventilatie type D

Als je ook SWW wilt gaan maken met je WP is een 5KW wp aan de krappe kant, ik ben met mijn 11,2KW WP soms al 2 uur per dag kwijt aan SWW, dan kun je narekenen hoelang een 5KW WP hierover doet, of je moet een andere opwarmstrategie hanteren (meerdere keren per dag).

Zoek naar een WP die je gewenste vermogen kan leveren bij -10 en zoek naar een WP die ver terug kan moduleren, al denk ik dat daar gezien de recente discussies in dit topic geen wereld van verschil inzit.

Of je een buffervat nodig hebt is afhankelijk van je wensen, wil je zoneregeling (dus temperatuur per ruimte in kunnen stellen) dan zit je vast aan een buffervat en een secundaire pomp.

Als er geen zone's dichtlopen en je kunt de benodigde flow kwijt in je afgiftesysteem (moet wel precies matchen dan) dan zou het kunnen zijn dat het zonder buffervat werkt.

Denk goed na over hoe je SWW gaat doen, dan kan op verschillende manieren, kort samen gevat

1 = Ouderswetse E-boiler (COP 1:1)
2 = Losse WP boiler (maakt wel "herrie" in huis)
3 = SWW boilervat aansluiten op je WP dmv 3-weg-klep
4 = Doorstroomverwarmer
5 = hygiŽnespiraal in een eventueelbuffervat en daarna doorstroomverwarmer
Een 5 KW WP in een 200m2 huis krijgt het vloerwater niet warm volgens mij, ongeacht alle mooie verliesberekeningen is dit verlies in de praktijk groter o.a. door gedrag.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (2x) | DIY WP , maar geen subsidiemogelijkheden ? Informeer bij mij wat de mogelijkheden zijn.

quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 17:29:
@Grolsch
Bij die laatste heb je geen SWW "moment" nodig in je verwarming moment...dus kan de WP kleiner gekozen worden.

(en niet iedereen woont in Twente, -10 C??? ;) )
Verder mooi samengevat hoor...
Je eerste opmerking snap ik niet helemaal :? Als je voor de hygiŽnespiraal in buffervat kiest zal het gebruik van SWW de temperatuur van je buffervat naar beneden halen :? Bedoel je dat :?

Persoonlijk wil ik geen risico lopen bij -10 en het gewoon goed geregeld hebben, vooral omdat ik gasloos ben.
Er zijn ook gebruikers die het risico wel willen lopen en daar afwijkende maatregelen (straalkacheltjes/houtkachels) voor nemen. Maar dat is en blijft persoonlijk. Ik heb liever iets te groot, een ander liever net te klein.
quote:
koevlaas2 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:52:
[...]

Een 5 KW WP in een 200m2 huis krijgt het vloerwater niet warm volgens mij, ongeacht alle mooie verliesberekeningen is dit verlies in de praktijk groter o.a. door gedrag.
Een 5KW lijkt mij persoonlijk ook wat aan de krappe kant, maar met 24*7 verwarmen zou je het warm moeten kunnen houden. Persoonlijk zou ik ook een "iets" stevigere WP kiezen (8KW bijv.) en door ook mijn SWW water mee verwarmen. Maar dat is wel afhankelijk van SWW verbruik, hoe meer verbruik hoe eerder een SWW Boiler verwarmd door een WP zich terugverdient.

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 23:11
Heeft iemand ervaring met een Danfoss DHP-IQ9 L/W warmtepomp?
Ga deze laten installeren icm met 36 * 280WP PV panelen op schuin dak (ZW)
Zit een 180ltr boiler in. Verder gebruiken we een Quooker 7ltr boiler in keuken.
Heeft iemand ervaring of er geluidsoverlast optreedt? De buitenunit komt achter de garage te staan.
Wat zijn jullie ervaringen?

• jerh
quote:
koevlaas2 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:52:
[...]

In een goed ontworpen nieuwbouwhuis gaat dat wel lukken, ik zit hier op 240m2 en doe het met een 6 kW w/w wp.Gaat moeiteloos, uiteraard een lage Ta, massahuis, en vermogensgestuurd op thermostaat, dus geen 24x7.
quote:
Grolsch schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:32:
[...]

Een 5KW lijkt mij persoonlijk ook wat aan de krappe kant, maar met 24*7 verwarmen zou je het warm moeten kunnen houden. Persoonlijk zou ik ook een "iets" stevigere WP kiezen (8KW bijv.) en door ook mijn SWW water mee verwarmen. Maar dat is wel afhankelijk van SWW verbruik, hoe meer verbruik hoe eerder een SWW Boiler verwarmd door een WP zich terugverdient.
Hangt ook van je regelstrategie af. Hier duurt het een 30 tot 45 minuten voor sww. Gestuurd op 50 graden en een hysterese van 8 graden. Hangt denkt ik ook af van de grote van je boiler en je sww verbruik.

• Dooxed
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 00:37
quote:
Tomexergie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:07:
[...]
Bedoel je nou dat de huidige buiten-units bij de Elga (de RAV-SM304) veel herrie maken en lage COP hebben?
Of bedoel je de oude Elgas met de Carrier buitenunit? :?

• Tomexergie
quote:
Dooxed schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:26:
[...]

Bedoel je nou dat de huidige buiten-units bij de Elga (de RAV-SM304) veel herrie maken en lage COP hebben?
Of bedoel je de oude Elgas met de Carrier buitenunit? :?
Er is een korte periode een Toshiba met groot vermogen geleverd als vervanger van Carrier.

• Tomexergie
quote:
Bram-Bos schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 19:43:
@Tomexergie: hebben ze de weerstand ook vervangen?
Ja, er was een weerstand blijkbaar kapot. Veel dingen moesten opnieuw worden ingesteld i.v.m. FW 16.0
Dat is natuurlijk niet goedgegaan. Bij 4C ginmg de WP uit, terwijl ze -10C als grens hadden ingeprogrammerd. Ze waren vergeten dat ook de B7 daarbij omgeschakeld moet worden op geen 4C grens. Nu draait Elga weer. Toch maar even wachten hoe het verder gaat. Ik kan inmiddels uitlezen.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:36
quote:
jerh schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:21:

In een goed ontworpen nieuwbouwhuis gaat dat wel lukken, ik zit hier op 240m2 en doe het met een 6 kW w/w wp.Gaat moeiteloos, uiteraard een lage Ta, massahuis, en vermogensgestuurd op thermostaat, dus geen 24x7.
Wat bedoel je met een massahuis ? Als niet hout skelet bouw ?

Bij Joostdevree kom ik hier op uit: Warmteaccumulatie
http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmteaccumulatie.shtml

Zijn bijvoorbeeld je muren 2x of 3x dikker dan een normale kzs binnenmuur van 10 cm dik ?
Of vloeren van 50 cm (bij ons 'maar' 32 cm)

er staat een link naar deze: http://www.joostdevree.nl..._www_cementenbeton_nl.pdf

Daar word muuropbouw van een passiefhuis genoemd als 19 cm binnenmuur, 30 cm isolatie en 9cm buitenmuur.

In het algemeen is daar beton en steen als zwaar gedefinieerd. en gips en skeletbouw als licht.

accumulatie van energie door beton is wel duidelijk, maar hoe veel moet je om je heen hebben om er effect van te hebben (hoe veel effect heb je nodig)

• jerh
quote:
jacovn schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 06:22:
[...]

Zijn bijvoorbeeld je muren 2x of 3x dikker dan een normale kzs binnenmuur van 10 cm dik ?

er staat een link naar deze: http://www.joostdevree.nl..._www_cementenbeton_nl.pdf

Daar word muuropbouw van een passiefhuis genoemd als 19 cm binnenmuur, 30 cm isolatie en 9cm buitenmuur.

In het algemeen is daar beton en steen als zwaar gedefinieerd. en gips en skeletbouw als licht.

accumulatie van energie door beton is wel duidelijk, maar hoe veel moet je om je heen hebben om er effect van te hebben (hoe veel effect heb je nodig)
als met veel beton en massa. Muuropbouw hier is uit het hoofd 12cm, 24 cm, 10 cm.

Ik heb geen idee hoeveel je moet hebben, maar werk wel dat door de massa alles traag reageert en opwarmen/afkoelen lang duurt. Ik vergelijk dit met de vorige huizen.

• Tomexergie
quote:
jacovn schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 06:22:
[...]

Heel interesant onderwerp. Voor de regeling gaat het om de thermische massa binnen de isolatie, die doet effectief mee. Voor alle woningen telt ook de luchtmassa die een tijdcontante heeft van ongeveer 10 minuten dus snel reageert op warmtetoevoer van de CV. Dus het is mogelijk om snel en par graden op te warmen en daarna pas begint het effect van de massa van de wanden.

• jacovn
Alles binnen de thermische schil is niet gelijk lijkt me. Als aan de andere kant een koudere/warmere zone is (BG vloer, buitenmuren en dak) heb je transmissie verlies (in geval van warmer buiten is het wellicht ook verlies maar ...)

De 1e en 2e verdieping vloer zou dan letterlijk een binnen buffer moeten zijn (afgezien van de randen die in de muur zitten)

Maar goed, de vloer maar dikker en dikker maken is ook niet een optie, dan gaat je huis er raar uit zien, of je krijgt plafonds die nog maar 230 cm hoog zijn of zo.

Wij krijgen 25 cm beton onder de VV buis en dan 7 cm dekvloer (als de leidingen 20 mm buitenwerks zouden zijn 50 mm op de leiding) Nog steeds wat anders dan betonkern activatie, maar het idee van vloerverwarming gaat wel dezelfde kant op lijkt me.

De 5-7 cm boven en naast de vloerverwarming leiding warmen vast sneller op dan de 25 cm eronder, maar als je constant stook zal het na een tijdje ook wel opwarmen neem ik aan.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

En een "zwevende" dekvloer ? Dus betonvloer, isolatie (ook langs de muren) en dan je dekvloer met oververwarming.

• jacovn
quote:
Erwin_83 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 07:37:
En een "zwevende" dekvloer ? Dus betonvloer, isolatie (ook langs de muren) en dan je dekvloer met oververwarming.
Dan heb je minder massa om te verwarmen, dus wellicht iets snellere ruimte opwarming.

Met lage temperatuur verwarming lijkt het beter je hele massa te verwarmen en niet alleen de dekvloer voor zover als ik begrepen heb. En als je ook koelen wilt in de zomer moet je juist de hele massa koelen; als in complete vloer omdat een koel plafond effectiever koelt dan een koele vloer. Dus eigenlijk koel je de ruimte onder de vloer die je koel maakt.

jacovn wijzigde deze reactie 15-02-2018 08:33 (5%)

Betonvloer direct op de grond, maximale massa, in ieder gaval aan die zijde v.d. schil. Er zal wel ergens een 'grens' zijn waar het 'optimaal' is.

• Sturgeon22
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:56
quote:
Sturgeon22 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:49:
Lang verhaal over discussie met installateur over benodigde vermogen warmtepomp. Korte versie:
- Installateur bood 16kW warmtepomp aan, na mijn verzoek om lager is dit verlaagd naar 14kW.
- Installateur en aannemer hadden geen transmissieberekening laten maken. Ik heb dit zelf gedaan en hieruit kwam 7,5kW.
We zijn een maand verder, maar helaas nog steeds geen besluit genomen. Tijdens de bouwvergadering heeft de installateur aangegeven dat hij hoger wil gaan zitten dan de transmissieberekening met als motivatie:
- Transmissieberekening is gebaseerd op het op temperatuur houden van de kamer, dus je hebt geen vermogen over om verder te verwarmen als bijvoorbeeld een deur of raam een tijdje open staat
- Transmissieberekening is gebaseerd op 20 graden in de woonkamer, terwijl veel mensen de woonkamer warmer stoken
- Transmissieberekening houdt geen rekening met SWW

Hij levert het liefst Daikin en die hebben niks tussen 7,4kW (enkele fan) en 11,4kW (dubbele fan). De 7,4kW variant wil hij echt niet plaatsen en die heeft ook een erg lage WAF. De beste man kan ook Nefit leveren en die bieden ook een 9kW model aan. De installateur heeft echter een voorkeur voor Daikin en is bang dat 9kW nog steeds onvoldoende is bij flinke vorst (lijkt mij eerlijk gezegd geen probleem). Ik ben meer bang voor pendelgedrag bij hogere temperaturen. Ik heb op internet lopen zoeken hoe ver de Nefit 9kW Monoblock en Daikin 11,4kW terug kunnen moduleren. In de technische specificities van Nefit wordt gesproken over 3kW (http://nl.documents1.nefi...d/pdf/file/6720817806.pdf - pagina 7), maar van de Daikin kan ik het niet terug vinden. In de documentatie staat voor de Daikin 4,4-7,4kW serie aangegeven dat het minimale vermogen 1,8kW is, voor de 11,4-16kW serie staat alleen het nominale vermogen vermeld (https://www.daikin.be/con...-722_Catalogues_Dutch.pdf- pagina 12). In de tekst staat alleen dat sprake is van een groot modulatiebereik door invertergestuurde compressoren. Heeft iemand toevallig kunnen vinden tot hoe ver de 11,4kW Daikin terug kan moduleren?
Is je "eigen transmissieberekening" gebaseerd op ISSO-publicatie 51 :?

Als dit zo is durf ik te stellen dat je met een WP van 8KW geen problemen gaat krijgen, ook niet bij koud weer mits je de WP geen 16 uur per dag uitzet, en je vloerverwarming hebt als verwarming.

Een 8KW gaat je woning niet "snel" van 16 graden naar 21 graden stoken, maar dat doet een 11,4KW WP ook niet.

• jacovn
@Sturgeon22
Was die 7.4 kW gecombineerd transmissie en ventilatie verlies, of zuiver transmissie verlies.

Als er een flink stuk ventilatie verlies in zit zou je daar op kunnen besparen natuurlijk..

In onze wvb is gerekend met een qv;10 van 0.63. Die kun je ook een heel stuk verbeteren met iets als blowerproof liquid (is voor ons huis rond de §1000 aan materiaal. Hoe veel opsmeren gaat kosten is me nog niet duidelijk, maar dat zal wel duurder zijn dan het materiaal)

Wat de vermindering van transmissieverlies is, als de qv;10 zakt naar 0.3 bijvoorbeeld heb ik geen idee van. Misschien laat ik een blower door test doen, en dan rolt daar een gemeten qv;10 uit en dan kan de wvb opnieuw doorgerekend worden wellicht.

• Sturgeon22
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:56
@Grolsch Ja, met "eigen transmissieberekening" bedoelde ik dat ik zelf een transmissieberekening heb laten opstellen door een gespecialiseerd bedrijf. Deze is inderdaad opgesteld op basis van ISSO 51.

@jacovn De transmissieberekening houdt rekening met tranmissie en ventilatieverlies. Ventilatieverlies is al relatief beperkt voor ventilatie WTW systeem. Er is overigens gerekend met Qv10 van 0.50.

Ik ben ook helemaal niet bang dat het huis niet warm word, maar de installateur wel (op basis van "gevoel"). De WAF is wel gevoelig voor deze verhalen en heeft liever een buffertje achter de hand. Ik heb voorgesteld om een lager vermogen toe te passen en dan een document te ondertekenen waaruit blijkt dat het op mijn verzoek en mijn verantwoordelijkheid wordt gedaan. Volgens de installateur blijft hij echter verantwoordelijk als het huis niet warm wordt en we hem daarvoor aanklagen, aangezien de rechter zal stellen dat de installateur de specialist is en ik de leek ben. Ik heb geen idee of die bewering klopt, maar ik ben eerlijk gezegd wel een beetje klaar met de discussie. Als blijkt dat het minimale af te geven vermogen van de Daikin 11,4kW in lijn is met die van de Nefit 9kW dan is het voor mij een acceptabele uitkomst en in ieder geval een stuk beter dan de initieel geoffreerde 16kW warmtepomp die hij standaard in alle nieuwe vrijstaande woningen levert.
Pagina: 1 ... 76 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*