Er zijn al veel goede reacties voorbij gekomen (waaronder de uitgebreide van Grolsch) maar ik wilde er nog 2 overwegingen aan toevoegen:Danot schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:39:
Voor ons nieuwbouwhuis zoeken we naar een lucht/water warmtepomp oplossing. Het is een vrijstaande woning met ongeveer 200m2 vloeroppervlakte. Begane grond en verdieping zijn uitgevoerd met vloerverwarming. Ook komen er zonnepanelen op het dak. Graag willen we zonder gasaansluiting voldoen aan onze energiebehoeftes. We gaan op elektra koken en hebben een houthaard voor de koudste dagen.
Ik heb dit topic al een beetje doorgelezen, maar ik kan graag wat tips gebruiken. De aannemer die de woning bouwt gaat ons in contact brengen met een installateur, maar graag lees is me alvast in. Ook ben ik benieuwd wat een handige aanpak is. Eerst een systeem kiezen en daar een installateur bij zoeken of bij installateurs kijken/bespreken waar ze ervaring mee hebben?
Hoeveel oppervlakte heb je om zonnepanelen kwijt te kunnen? Als je er heel veel kwijt kan, zou je prima extra zonnepanelen kunnen neerleggen en je warm water kunnen verwarmen met een doorstroomverwarmer. Keep it simple, stupid: je hebt minder kostbare hardware die kapot kan gaan, geen vat met 200-300 liter warm water en je hebt een oneindige hoeveel warm water (hoewel ik met mijn 200 liter vat nooit tekort ben gekomen, maar we zijn maar met zijn tweeën). Wij verbruiken max 150 kWh per maand voor warm water. Als ik ooit weer een nieuwe woning laat bouwen en voldoende ruimte heb voor 6-7 extra zonnepanelen, ga ik het in ieder geval ook zo doen. Met dit systeem heb je alleen een (kleinere/simpelere) warmtepomp nodig voor de verwarming van je woning. Voornamelijk efficient i.c.m. douche-WTW.
- Hoeveel budget heb je voor verduurzamende dingen? Hoe meer je je warmtevraag kan verlagen, hoe makkelijker het wordt. Met ventilatie type D (WTW) verlaag je al het warmteverlies van je woning. Triple glas scheelt ook nog behoorlijk, dat zou ik bij een volgende woning ook doen. Ik voel de kou 's ochtends van het raam af komen als ik de gordijnen in onze woonkamer open doe en dat is allemaal 2016 HR glas in kunststof kozijnen. Veel verduurzamende maatregelen geven ook extra comfort; bij ventilatie type D heb je minder tocht en geluid omdat je geen roosters meer boven je ramen hebt, ook minder kou en geluid bij triple glas. Overal vloerverwarming (LTV = efficiënter) is ook fijner dan lelijke en (minder efficiënte) radiatoren.
(Vergeet niet een 3x25 A aansluiting in plaats van een 1x35 A aansluiting te nemen als je een doorstroomverwarmer hebt of een 3-fase warmtepomp. En regel specifiek dat je géén gasaansluiting krijgt, scheelde in ons geval 1200 euro aansluitkosten).