Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.886 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rhaelak Ons onderwijs schiet ernstig te kort, dat na afloop van de verplichte schooljaren mensen kennelijk zulke ..... beslissingen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:42
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:32:
@Rhaelak Ons onderwijs schiet ernstig te kort, dat na afloop van de verplichte schooljaren mensen kennelijk zulke ..... beslissingen nemen.
Betwijfel of je dit het onderwijs kwalijk kunt nemen..

Eind februari voorspellen ze weer wat mooie temperaturen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 16-02-2018 16:41 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Daannn1987 Onderwijs zou naast de basisrekenvaardigheden meer 'Common Sense' in het pakket op kunnen nemen. Engelsen die deze discrepantie ook waarnemen zeggen het alsvolgt: Why is common sense not so common ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:58:
@Daannn1987 Onderwijs zou naast de basisrekenvaardigheden meer 'Common Sense' in het pakket op kunnen nemen. Engelsen die deze discrepantie ook waarnemen zeggen het alsvolgt: Why is common sense not so common ?
Mjah ik betwijfel of je dat mensen echt kunt bijleren..
Zou een beste impact krijgen op de economie.. alle winkels zou je kunnen gaan sluiten en alles wordt online gekocht (wat ik eigenlijk al doe.. )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

@Daannn1987 Veel/de meeste mensen zijn inderdaad met totaal andere dingen bezig, gisteren vroeg ik een buurman wat het effect van zijn platte dak renovatie van 1.5 jaar geleden, o.a. betere isolatie, had opgeleverd. Geen idee was zijn reactie, hem aangemoedigd om de laatste 3 jaarafrekeningen even te mailen, dat gebeurde ook nog, bleek dat zijn gasverbruik incl. SWW, rekening houdend met gewogen graaddagen met 38% was afgenomen. Dat was anders compleet langs hem heen gegaan. Zo lang iedereen zijn rekeningen kan betalen is het kennelijk allemaal 'niet interessant' genoeg om er ook maar enige aandacht aan te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn zus de 9e dag met een WAR-only WP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kaXhDF2BZyy4TpvOUMQW1y1y/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil ook zo'n WP die zorgt voor een warme vloer en een koele keuken.

Bij ons vanmiddag 23 graden in de keuken en sinds 1200 WP uit tot 1830, draait net weer half uurtje op laagste pitje :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-09 20:59
Grolsch schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 19:03:
Ik wil ook zo'n WP die zorgt voor een warme vloer en een koele keuken.
Zet je de buitenunit toch in de keuken? :+
Bij ons vanmiddag 23 graden in de keuken en sinds 1200 WP uit tot 1830, draait net weer half uurtje op laagste pitje :)
Geregeld op binnen thermostaat of WAR?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle 2, WAR met thermostaat, beter bekend als WAR 4.0 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wij hebben nu dus de nieuwe Panasonic H generatie sinds deze week in bedrijf :)
De 5kw Monobloc versie.

Bij deze nieuwe versie kun je dus de regelunit ook meteen als kamerthermostaat gebruiken. Mooi is dat, behalve dat dat ding echt 2 tot 2,5 graden te hoog aangeeft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan hangt "dat ding" op de verkeerde plek, of ff kalibreren :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 20:02:
De 5kw Monobloc versie.

Bij deze nieuwe versie kun je dus de regelunit ook meteen als kamerthermostaat gebruiken. Mooi is dat, behalve dat dat ding echt 2 tot 2,5 graden te hoog aangeeft :?
Heb je geluk dan kun je de offset instellen, maar ik heb hier niets over in het boekje gelezen. Wellicht staat er iets over in de installatiehandleiding.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja die moet ik nog naslaan, in de andere stond het niet. Kan altijd nog een externe ouderwetse thermostaat ophangen als ik verder wil op deze manier regelen. Voor nu zet ik hem maar lekker op 23 graden :+
Beetje aankijken of ik het zo wil hebben of alleen WAR of anders.

Boiler wilde ook niet altijd helemaal opwarmen, kwam ik erachter dat max boiler opwarm tijd op een uur stond, daarna geeft hij het op. Niet handig als je tijdens opwarmen ook doucht. Ook maar even verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijdens douchen opwarmen is niet echt handig nee, dat is ook "slecht" voor de gelaagdheid van het vat.

Kent de pana geen war +thermostaat :? Dan heb je het beste van 2 werelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Grolsch Dat kent de Pana ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De 5kw Monobloc versie.

Beter, ik vond het altijd maar raar dat het kastje dat de WP aanstuurt niet als thermostaat ingezet kon worden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik dacht laat ik eens eigenwijs zijn en de aanvoer temp maximaliseren op 28 graden. Nou, dat houdt de boel ook mooi op temperatuur. Maar echt representatief is dat niet, want extreem koud is het niet geweest en heel veel zoninstraling.
Wel heb ik gezien dat hij dan op 200 watt vermogen kam draaien als laatste, dat lijkt me redelijk netjes terug moduleren, soms ook 400 watt. Dat zijn echt standen waarbij ik moet kijken of de fan draait, hij is dan echt stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28
De 5kw Monobloc versie.
Heeft de H nou standaard Wifi aan boord? Ik kom ook een optionele wifi (CZ-TAW1) module tegen voor de H serie namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
!null schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:08:
Ik dacht laat ik eens eigenwijs zijn en de aanvoer temp maximaliseren op 28 graden. Nou, dat houdt de boel ook mooi op temperatuur. Maar echt representatief is dat niet, want extreem koud is het niet geweest en heel veel zoninstraling.
Wel heb ik gezien dat hij dan op 200 watt vermogen kam draaien als laatste, dat lijkt me redelijk netjes terug moduleren, soms ook 400 watt. Dat zijn echt standen waarbij ik moet kijken of de fan draait, hij is dan echt stil.
Netjes! Dat zijn elga achtige waardes (die hoor je ook echt niet overigens op dergelijke vermogens) :)

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 16-02-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
falconz schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:09:
[...]

Heeft de H nou standaard Wifi aan boord? Ik kom ook een optionele wifi (CZ-TAW1) module tegen voor de H serie namelijk...
Zoals ik het nu begrijp heeft de H serie standaard wifi als je de variant met -W achter het artikel nummer besteld :+
Die van mij lijkt het dus niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:08
@Rhaelak Ja. En op basis van de transmissieberekening die ik had laten opstellen wilde hij niet verder zakken dan 11kW. Omdat ik vanmorgen nogmaals vroeg om het minimale vermogen waar de 11kW versie van Daikin terug kan moduleren heeft hij contact opgenomen met Daikin NL. Zij hebben toen aangegeven dat 11kW in ons geval veel te veel is, dus dat hij een 7,4kW moet toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oo00I00oo
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-04 22:27
2650 kwh bespaarden tot nu toe 1000 kuub gas.
Maar er zit nog een deel koelen en testen in.
Van de 1 op 2 stelregel zit ik nog te ver af, maar...... We hebben de binnentemperatuur ook verhoogd. Comfort daar werk je voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Sturgeon22 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:16:
@Rhaelak Ja. En op basis van de transmissieberekening die ik had laten opstellen wilde hij niet verder zakken dan 11kW. Omdat ik vanmorgen nogmaals vroeg om het minimale vermogen waar de 11kW versie van Daikin terug kan moduleren heeft hij contact opgenomen met Daikin NL. Zij hebben toen aangegeven dat 11kW in ons geval veel te veel is, dus dat hij een 7,4kW moet toepassen.
Mijn 16 kW Daikin kan terug tot 4 kW, lager heb ik hem nooit gezien dus dat zal wel het minimum zijn.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oo00I00oo schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:55:
2650 kwh bespaarden tot nu toe 1000 kuub gas.
Maar er zit nog een deel koelen en testen in.
Van de 1 op 2 stelregel zit ik nog te ver af, maar...... We hebben de binnentemperatuur ook verhoogd. Comfort daar werk je voor ;)
Je 2650kWh vs. 1000m3 suggereert een COP=3 situatie i.p.v. 4 welke 'alle' ELGA's op jaarbasis wel halen. 25% slechter is in mijn ogen bijna 'onmogelijk', daar moet naar mijn idee een betere reden voor te vinden zijn dan 'beetje testen' en 'iets' verhoogde binnenT. 1C gemiddeld hoger betekent 7% meerverbruik. Hoe heb je de '1000m3 besparing' berekend, zijn er even veel graaddagen in de vergeleken periodes ? Ik ben daar wel heel erg benieuwd naar.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2018 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oo00I00oo
Ja ..... Die vraag zat eraan te komen.

In Mindergas hou ik al lang mijn verbruik bij om te zien of doorgevoerde veranderingen zin hadden. Denk aan van radiatoren naar vloerverwarming, van nachtverlaging naar continu, van 70 graden aanvoer naar 55, van dichte ht naar open lt verdelers.

Deze stap naar de Elga heb ik echter met meer variabelen zitten rommelen en dat maakt het ondoorzichtig. We hebben zeker minder hout verstookt, dat is niet meegenomen. De binnentemperatuur is verhoogd, ook niet meegenomen.

De besparing gas is mijn interpretatie op het echte verbruik nu en wat ik inschat wat het geweest was. Geen slechte methode, maar zeker voor verbetering vatbaar. De kWh's staan vast die zijn gemeten. Dat is echt het verbruik. Wil ik hier verder induiken? JA NATUURLIJK! Maar de meetmethode moet wel te handelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oo00I00oo
Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:28:
[...]

Binnen unit instellen op de weesrafhankelijke regeling en de honneywell thermostaat op weersafhankelijk zetten de juiste stooklijn kiezen ( 8 om te proberen is prima ) en de parameter ruimtecompensatie op 1.

Zolang je nu 1 temperatuur insteld en verder van de thermostaat afblijft zal de elga het helemaal zelf gaan proberen, zie je een vlammetje op de thermostaat dan is het goed fout, dan is de cv ketel aan het werk.
Oké het is ingesteld. Stooklijn op 6 na controle van de handleiding: mijn verdelers zijn open en ik moet dus oppassen voor temperaturen boven de 50 graden. De benodigde temperaturen van 8 waren te hoog en die van de 4 te laag. Even kijken wat er nu gaat gebeuren.

Met de zonnestraling door de dag en de haard later op de avond was de Elga dus nog steeds uit. Dus hij vraagt een bepaalde watertemperatuur maar stopt de vraag als de ruimte op temperatuur is. Het enige voordeel met deze regeling is dus dat ik invloed heb op die watertemperatuur. Ik zal het eens een tijd laten draaien om uit te vinden wat ik er van vind.

Het voordeel wat je waarschijnlijk wilde aangeven is dat je de Elga dwingt rustig op te warmen in plaats van zo snel mogelijk? Dit zou inderdaad goed kunnen uitpakken, maar de tijd zal het leren. Dank je voor dentip in ieder geval.

Een mogelijk nadeel zou kunnen zijn dat er een watertemperatuur gevraagd gaat worden wat de Elga niet aankan. Bij mij is dat 30 graden, wat gebeurt er dan? Komt de ketel meteen bij in Duo? Dan gaat die zeker pendelen. Of probeert de Elga het eerst een tijd zelf ? En wat als er een watertemperatuur wordt gevraagd die de Elga wel kan halen maar die langer duurt. Gaat dan die graden-minuten regeling wellicht lopen om te berekenen wanneer de ketel erbij moet ?

Ik denk dat we allemaal dezelfde vragen hebben :)

Niemand die in Zuid Limburg woont ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@oo00I00oo om goed te kunnen meten heb je een warmte meter nodig, de rest is gissen, en gissen is missen hebben ze mij ooit geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-10 19:09
De eerste offerte voor een all electric WP is binnen.
In eerste instantie wilde ze een hybride systeem aanbieden. Ik had zelf een warmteverliesberekening gemaakt en daar kwam uit dat er 7.2kW nodig is om het huis op temperatuur te houden. Ook @haleetje kwam hier ongeveer op uit en met de algemene formule die hier in het topic staat klopt dat ook. De beste man pakte ook nog eens zijn calculator en gebruikte dezelfde formule als hier en gaf toen ook aan dat all electric toch kon.
Ik heb een offerte ontvangen voor een Daikin Altherma 3 en dat is het nieuwste model van Daikin, indien noodzakelijk kan deze een aanvoer temperatuur leveren van 65 graden. Gelukkig is 65 graden niet nodig omdat ik mijn huis kan verwarmen met 42 graden. Is er nu al wat te zeggen wat de delta T voor de retour moet zijn?

Ook hebben we het nog gehad over een buffervat. Hij gaf aan om een buffervat te installeren als ik WAR wil gaan gebruiken:
De Daikin Altherma LT wordt standaard geleverd met een intelligente
klokthermostaat, welke wordt geplaatst op de locatie van de huidige
thermostaat. welke wordt geplaatst op de locatie van de huidige thermostaat.
Bij warmtevraag van de ruimtethermostaat gaat de warmtepomp
weersafhankelijk regelen.
Indien u per verblijfsruimte wenst te regelen (weersafhankelijke voor-regeling met na-regeling
per verblijfsruimte) dient u afgiftesysteem hiervoor geschikt te zijn.Dit wil zeggen dat er een na
regeling op het afgiftesysteem aangebracht dient te zijn of moet worden aangebracht. In uw
woning zullen hiervoor thermostatische radiatorkranen aangebracht dienen te worden op de
radiatoren. Voor de vloerverwarming dient tevens een aparte regeling te worden aangebracht.
Wij kunnen u hiervoor, indien gewenst, een aanvullende prijsopgave aanbieden.
Indien er volledig weersafhankelijk wordt geregeld met naregeling dient er
in de installatie een buffervat te worden aangebracht, hierdoor kan de
warmtepomp te allen tijde zijn warmte kwijt en wordt er voorkomen dat de
warmtepompen zogenaamd pendel gedrag gaat vertonen en de
compressor een kortere levensduur kent. Het buffervat heeft een afmeting
van 54cm hoog en 53 cm doorsnede. De meerprijs vindt u in deze offerte
vermeldt.
De meerprijs bedraagt hiervoor €440.- inclusief installatie. Is dat verstandig om te doen?
Binnenkort worden hier alle kranen van mijn radiotoren vervangen voor dynamische, door het hele huis komen er dan thermostaatkranen behalve in de woonkamer. Al ik toch WAR wil gaan gebruiken dan moet ik in de woonkamer toch thermostaatkranen installeren?

Uiteraard wil ik, als beginnende Tweaker :P, toch wel wat zaken kunnen meten om later het systeem perfect af te regelen, moet ik dan tijdens de installatie al extra meters laten monteren of kan ik heel wat informatie uitlezen van de Daikin WP zelf?

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 12:53

zw7

Ik heb weer wat stappen kunnen maken met het uitlezen van de Hitachi Yutaki. Via H-Link gaat dit naar het MODBUS interface kastje van Hitachi, via een TCP - MODBUS verbinding met een raspberry lees ik deze elke minuut uit. Dit gaat weer in een influxdb op de raspberry en dan uiteindelijk in grafana voor het maken van de grafieken. Resultaat:

https://snapshot.raintank...pfP5SUct1QcaANi2KjqbtySrG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kenny73 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 07:54:
De eerste offerte voor een all electric WP is binnen.
In eerste instantie wilde ze een hybride systeem aanbieden. Ik had zelf een warmteverliesberekening gemaakt en daar kwam uit dat er 7.2kW nodig is om het huis op temperatuur te houden. Ook @haleetje kwam hier ongeveer op uit en met de algemene formule die hier in het topic staat klopt dat ook. De beste man pakte ook nog eens zijn calculator en gebruikte dezelfde formule als hier en gaf toen ook aan dat all electric toch kon.
Ik heb een offerte ontvangen voor een Daikin Altherma 3 en dat is het nieuwste model van Daikin, indien noodzakelijk kan deze een aanvoer temperatuur leveren van 65 graden. Gelukkig is 65 graden niet nodig omdat ik mijn huis kan verwarmen met 42 graden. Is er nu al wat te zeggen wat de delta T voor de retour moet zijn?

Ook hebben we het nog gehad over een buffervat. Hij gaf aan om een buffervat te installeren als ik WAR wil gaan gebruiken:

[...]

De meerprijs bedraagt hiervoor €440.- inclusief installatie. Is dat verstandig om te doen?
Binnenkort worden hier alle kranen van mijn radiotoren vervangen voor dynamische, door het hele huis komen er dan thermostaatkranen behalve in de woonkamer. Al ik toch WAR wil gaan gebruiken dan moet ik in de woonkamer toch thermostaatkranen installeren?

Uiteraard wil ik, als beginnende Tweaker :P, toch wel wat zaken kunnen meten om later het systeem perfect af te regelen, moet ik dan tijdens de installatie al extra meters laten monteren of kan ik heel wat informatie uitlezen van de Daikin WP zelf?
Het principe van LTV/ZLTV is volgens mij:
De meest simpele/betrouwbaarste regeling van een installatie bestaand uit een WP en een afgiftesysteem welke continu het warmteverlies compenseert op zo laag mogelijke temperatuur. Sluit je een deel van het afgiftesysteem af leidt dat noodzakelijkerwijs tot een verhoging van de Ta/Tr elders, wat de effficiency niet ten goede komt. Als het gehele afgiftesysteem altijd beschikbaar zal een buffervat overbodig zijn, tevens zal de deltaT minimaal zijn vanwege de maximale flow wegens 100% beschikbaarheid van het afgiftesysteem, nuttig voor een optimale COP.
Door maximale flow, de minste kans op bijschakelen van element bij defrosts.
Afwijken hier van zou je naar mijn idee alleen moeten willen als je echt een heel goed onderbouwde reden hebt om het anders te willen/moeten doen. Het is tevens de goedkoopste manier, nauwelijks/geen regelcomponenten nodig.
Enigste voorwaarde is een optimaal waterzijdig ingeregeld afgiftesysteem. Randvoorwaarde is dat er geen onevenredig grote 'verstoringen' optreden door 'andere warmtebronnen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:08
oo00I00oo schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 07:34:
[...]

Oké het is ingesteld. Stooklijn op 6 na controle van de handleiding: mijn verdelers zijn open en ik moet dus oppassen voor temperaturen boven de 50 graden. De benodigde temperaturen van 8 waren te hoog en die van de 4 te laag. Even kijken wat er nu gaat gebeuren.

Met de zonnestraling door de dag en de haard later op de avond was de Elga dus nog steeds uit. Dus hij vraagt een bepaalde watertemperatuur maar stopt de vraag als de ruimte op temperatuur is. Het enige voordeel met deze regeling is dus dat ik invloed heb op die watertemperatuur. Ik zal het eens een tijd laten draaien om uit te vinden wat ik er van vind.

Het voordeel wat je waarschijnlijk wilde aangeven is dat je de Elga dwingt rustig op te warmen in plaats van zo snel mogelijk? Dit zou inderdaad goed kunnen uitpakken, maar de tijd zal het leren. Dank je voor dentip in ieder geval.

Een mogelijk nadeel zou kunnen zijn dat er een watertemperatuur gevraagd gaat worden wat de Elga niet aankan. Bij mij is dat 30 graden, wat gebeurt er dan? Komt de ketel meteen bij in Duo? Dan gaat die zeker pendelen. Of probeert de Elga het eerst een tijd zelf ? En wat als er een watertemperatuur wordt gevraagd die de Elga wel kan halen maar die langer duurt. Gaat dan die graden-minuten regeling wellicht lopen om te berekenen wanneer de ketel erbij moet ?

Hij stopt niet als de kamer op temperatuur is, maar trekt de stooklijn omlaag.
Zo blijft er dus warm water de vloer ingaan, en laat je die niet afkoelen.
Wel loopt er een graadminuten programma in de elga,het kan dus gebeuren dat hij uitgaat.

Ik heb de elga niet in duo mode.
Maar of de elga of de cv ketel.

In duo mode had ik voldoende flow maar kreeg het toch niet goed.
Nu staat de cv ketel op 40 graden en op aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 21:02
Wat is de maximale lengte van de buis tussen de buiten- en binnenunit?

De installateur schrijft een Nefit Enviline monoblock 13.0 E-T voor maar bij ons huis is de plaatsing buiten wel een ding. Ik wil hem liever wat verder in de tuin maar hij zei dat de kabel maar 7 meter mag bedragen. Anders wordt het waarschijnlijk een split systeem.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:17

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

oo00I00oo schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 07:20:
Ja ..... Die vraag zat eraan te komen.

In Mindergas hou ik al lang mijn verbruik bij om te zien of doorgevoerde veranderingen zin hadden. Denk aan van radiatoren naar vloerverwarming, van nachtverlaging naar continu,
Ik denk dat die nachtverlaging er best wel in hakt. Bij mij zou dat ook het geval zijn: alleenstaand, 's nachts en overdag staat de verwarming gewoon uit wat die heeft capaciteit genoeg om 's morgens en 's middags het in een kwartiertje behaaglijk te maken. 's Morgens gaat hij dan uit en 's middags stookt hij door tot het warm is.
Als ik iets met een warmtepomp ga doen en daardoor LTV moet gebruiken dan kan ik met dit weer de verwarming 's nachts niet uitzetten, het koelt makkelijk af naar 15 graden. Ja, dan moet je maar beter isoleren zeg je, inderdaad (nu simpel dubbel glas), maar ook dat kost geld.

Dus als ik dag en nacht tot minimaal 16 a 17 graden moet stoken, dan verbruik ik echt wel meer energie dan nu.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 16:43
Maasluip schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:51:
Mooi stukje over de Reduxion Ecoliner
@Markprinsen

Ik zal niet te geheimzinnig doen, wat @blauwemac al zegt: COP van 1, dit is gewoon een elektrisch verwarmingselement.
Stel dat je 1.000 m3 gas wil vervangen door dit ding dan ga je van zo'n € 600 aan kosten naar € 1.750 aan kosten (gerekend met de laagste energietarieven). Als je zonnepanelen hebt dan zal dat minder zijn, maar waarom je geen warmtepomp zou pakken in plaats van dit ding is me een beetje onduidelijk.
Wordt hier ook bevestigd.

Originele post offline gehaald op “last van advocaat”. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
zw7 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 08:22:
Ik heb weer wat stappen kunnen maken met het uitlezen van de Hitachi Yutaki. Via H-Link gaat dit naar het MODBUS interface kastje van Hitachi, via een TCP - MODBUS verbinding met een raspberry lees ik deze elke minuut uit. Dit gaat weer in een influxdb op de raspberry en dan uiteindelijk in grafana voor het maken van de grafieken. Resultaat:

https://snapshot.raintank...pfP5SUct1QcaANi2KjqbtySrG
Misschien een apart topic(je) over maken, hoe de modbusverbinding tot stand is gekomen en hoe je het uitleest/welke hardware/met welke github/enz...op de pi
Kan voor anderen misschien ook interessant zijn... ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
oo00I00oo schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 07:34:
[...]

. Of probeert de Elga het eerst een tijd zelf ? En wat als er een watertemperatuur wordt gevraagd die de Elga wel kan halen maar die langer duurt. Gaat dan die graden-minuten regeling wellicht lopen om te berekenen wanneer de ketel erbij moet ?

bij mij FW16.0 4c beveiling eraf dmv B8 op on

Vanmorgen nog ff gecheckt:
-graadminuten waren verstreken (30min)
-Toshiba gemeten buitentemp 1c
-P63 op 1c (ketel mag bijkomen vanaf 1c)

Ketel niet actief, ELGA gaat gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Kaspers schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:10:
[...]

Wordt hier ook bevestigd.

Originele post offline gehaald op “last van advocaat”. ;w
heb 'm nog wel teruggevonden op:

https://webcache.googleus...%2F&num=1&strip=0&vwsrc=0

en een artikel hierover:

https://www.tubantia.nl/t...waar-onder-vuur~a95ef801/

[ Voor 8% gewijzigd door amarkest op 17-02-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:33:
[...]

Ik denk dat die nachtverlaging er best wel in hakt. Bij mij zou dat ook het geval zijn: alleenstaand, 's nachts en overdag staat de verwarming gewoon uit wat die heeft capaciteit genoeg om 's morgens en 's middags het in een kwartiertje behaaglijk te maken. 's Morgens gaat hij dan uit en 's middags stookt hij door tot het warm is.
Als ik iets met een warmtepomp ga doen en daardoor LTV moet gebruiken dan kan ik met dit weer de verwarming 's nachts niet uitzetten, het koelt makkelijk af naar 15 graden. Ja, dan moet je maar beter isoleren zeg je, inderdaad (nu simpel dubbel glas), maar ook dat kost geld.

Dus als ik dag en nacht tot minimaal 16 a 17 graden moet stoken, dan verbruik ik echt wel meer energie dan nu.
Zelfs bij dit onwaarschijnlijke negatieve scenario 'interessant' ?
Stel 800m3 gas geeft je 6400kWh warmte en kost je 480.00
Stel je verbruikt 50% meer kWh met een WP dan moet je 9600kWh opwekken, met een COP=4 heb je daar 2400kWh primaire energie voor nodig en kost je 432.00
Inderdaad meer energie ver-/gebruikt maar CO2 vermeden, meer comfort en geld toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
@Kenny, Bij de Daikin warmtepomp wordt een bediening-display-thermostaat, geleverd, zeer uitgebreid menu, hiermee kan elke parameter benadert en indien nodig aangepast worden, je moet hiervoor wel naar het installateurs menu.
Wat het buffervat betreft: ook in mijn offerte was een buffervat voorzien, de monteur / installateur vond, gezien de eenvoud van mijn verwarmingssysteem het buffervat overbodig.
Achteraf blijkt dat een terechte beslissing.

Daikin maakt tientallen verschillende type 7 KW warmtepompen, heb jij het volledige typenummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:27:
[...]

Stel 800m3 gas geeft je 6400kWh warmte en kost je 480.00
Stel je verbruikt 50% meer kWh met een WP dan moet je 9600kWh opwekken, met een COP=4 heb je daar 2400kWh primaire energie voor nodig en kost je 432.00
Inderdaad meer energie ver-/gebruikt maar CO2 vermeden, meer comfort en geld toe.
Dat is goed naar het positieve gerekend, maar je hoeft maar een cop van 3.6 te halen en je zit net op break-even.
En ik zou ook wel de onderbouwing van 50% meer warmtebehoefte willen zien als ik nu 75% van de tijd niet stook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:36:
[...]

Dat is goed naar het positieve gerekend, maar je hoeft maar een cop van 3.6 te halen en je zit net op break-even.
En ik zou ook wel de onderbouwing van 50% meer warmtebehoefte willen zien als ik nu 75% van de tijd niet stook.
Als ik positief had gerekend, gas volledig weg, waren de kosten voor 800m3 aanmerkelijk hoger, ongeveer 180,00 vastrecht kosten verdwijnen dan nl. De besparing was dan veel hoger geweest.
1C gemiddeld hogere temperatuur kost 7% meer. Bij 50% mag de gemiddelde temperatuur dus met 7C gemiddeld toenemen, dat red je niet. Die 50% is om die reden volgens mij het allerberoerdst denkbare scenario.
EDIT:
Het gemiddelde van alle hier gepubliceerde jaarresultaten qua COP ligt op 4.29

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 21:26
Vraag over de locatie van het expansievat.
Hij zit nu net een beetje in de weg met het plaatsen van het T-stuk voor de warmtepomp.
Kan ik het expansievat ook in de retourleiding van de warmtepomp zetten?
Onderstaand huidige situatie, idee is om op de plek van het T-stuk van het expansievat het T-stuk van de warmtepomp te zetten en vervolgens enkele cm's verderop een nieuw T-stuk naar het expansievat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sWqV3o0dfokCXKcWIjZ6kJbq/full.jpg

Gelijk nog 1 vraagje: zou ik dat stukje buis wat aan de manometer vast zit een paar cm kunnen inkorten? Zou ook net even wat meer ruimte geven.

[ Voor 13% gewijzigd door Niek_ op 17-02-2018 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Niek_
Expansievat moet altijd in de retour
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"

Ga je een WP parallel over de ketel aansluiten waterzijdig?
Heb je ook aan terugslagkleppen gedacht?

Pijp inkorten kan alleen als je een nieuwe knel koppeling hebt.
Waarvan je dan de ring en eventueel moer gebruikt.
(de oude knelring kan niet meer hergebruikt worden)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2018 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Daannn1987 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:38:
[...]

Dat kan wel, maar dan moet de ELGA niet in diepe slaap gaan want dan doet de externe voeler het niet meer.
Met de huidige temperaturen als t goed is nog geen probleem maar als t wat warmer wordt gaat hij langer uit
Diepe slaap kan je instellen op max. 24 uur met P77 toch?

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:41:
[...]

Als ik positief had gerekend, gas volledig weg, waren de kosten voor 800m3 aanmerkelijk hoger, ongeveer 180,00 vastrecht kosten verdwijnen dan nl. De besparing was dan veel hoger geweest.
1C gemiddeld hogere temperatuur kost 7% meer. Bij 50% mag de gemiddelde temperatuur dus met 7C gemiddeld toenemen, dat red je niet. Die 50% is om die reden volgens mij het allerberoerdst denkbare scenario.
EDIT:
Het gemiddelde van alle hier gepubliceerde jaarresultaten qua COP ligt op 4.29
Maar goed, dat was niet de berekening die gemaakt werd. Het ging er niet over of het wel of niet voordeliger was maar wat het meerverbruik van stroom met warmtepomp was t.o.v. gas en wat daar de COP van was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 21:26
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:00:
@Niek_
Expansievat moet altijd in de retour
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"

Ga je een WP parallel over de ketel aansluiten waterzijdig?
Heb je ook aan terugslagkleppen gedacht?

Pijp inkorten kan alleen als je een nieuwe knel koppeling hebt.
Waarvan je dan de ring en eventueel moer gebruikt.
(de oude knelring kan niet meer hergebruikt worden)
Sluiten hem inderdaad parallel over de ketel aan, maar of het expansievat dan in het stukje retour naar CV-ketel of in de retour naar WP staat maakt niet uit?

Ik plaats er kogelkranen incl. terugslagklep tussen.

Die manometer zit op zo'n stukje pijp gemonteerd. Die kan dus gewoon ingekort worden als ik je goed begrijp? (wel nieuwsgierig waarom ze dan niet een t-stuk meeleveren met aan beide zijdes evenveel buis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Niek_ schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:01:
[...]

Sluiten hem inderdaad parallel over de ketel aan, maar of het expansievat dan in het stukje retour naar CV-ketel of in de retour naar WP staat maakt niet uit?

Ik plaats er kogelkranen incl. terugslagklep tussen.

Die manometer zit op zo'n stukje pijp gemonteerd. Die kan dus gewoon ingekort worden als ik je goed begrijp? (wel nieuwsgierig waarom ze dan niet een t-stuk meeleveren met aan beide zijdes evenveel buis).
Ik had hem met de zwp ook ingekort, maar uiteindelijk er maar helemaal uit gelaten vanwege de kans op roest, ik wil zo weinig mogelijk ijzer in mijn systeem.

Heeft iemand al eens een alternatief voor deze drukmeter gevonden/gemonteerd?
Kan de wp met zijn lage temperatuur niet zonder drukvat, hij zit hier best ook in de weg >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:00:
[...]

Maar goed, dat was niet de berekening die gemaakt werd. Het ging er niet over of het wel of niet voordeliger was maar wat het meerverbruik van stroom met warmtepomp was t.o.v. gas en wat daar de COP van was.
Ik heb je voorgerekend wat het in een onwaarschijnlijk negatief scenario zou zijn, bijv. 800m3 gas t.o.v. 9600kWh electra, of als gevolg van een slechtere COP van 4 of door het continu stoken dat daar door meerverbruik zou ontstaan.
Wat is nu je vraag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:15:
[...]

Ik heb je voorgerekend wat het in een onwaarschijnlijk negatief scenario zou zijn, bijv. 800m3 gas t.o.v. 9600kWh electra, of als gevolg van een slechtere COP van 4 of door het continu stoken dat daar door meerverbruik zou ontstaan.
Wat is nu je vraag ?
Ik had geen vraag. Ik gaf alleen aan dat je met LTV verwarming waar je niet zomaar 's nachts je verwarming uit kunt zetten omdat je ook niet snel kunt opwarmen, je meer warmteverbruik hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
!null schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 21:00:

Boiler wilde ook niet altijd helemaal opwarmen, kwam ik erachter dat max boiler opwarm tijd op een uur stond, daarna geeft hij het op. Niet handig als je tijdens opwarmen ook doucht. Ook maar even verhoogd.
Heb ik ingesteld toen je even opzij keek, maar stond origineel op een half uur geloof ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:16:
[...]

Ik had geen vraag. Ik gaf alleen aan dat je met LTV verwarming waar je niet zomaar 's nachts je verwarming uit kunt zetten omdat je ook niet snel kunt opwarmen, je meer warmteverbruik hebt.
Je constateert dat een WP van 5-10kW minder capaciteit heeft dan een gas CV-ketel van 24-28kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee. Ik heb geen idee wat je aan het lezen bent, tussen de regels door of zo en er dingen bij verzint, maar ik geef als reactie op oo00I00oo dat de verandering van 1000 m3 gas naar 2650 kWh niet zo vreemd is omdat je met LTV gewoon meer moet verwarmen omdat je niet ongestraft een onbeperkte nachtverlaging kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Natuurlijk wel' alleen is het niet verstandig om hem in de nacht veel uren uit te zetten, o.a voor eventueel geluid en COP.
Als jij je huis kan verwarmen met 30 graden kan jij best met 40 gaan verwarmen en snachts uit voor een uurtje of 8.
Maar of je dat wilt is een 2e, zaak is om met een wp daar een mooie balans in te te vinden zodat je hoog comfort met minimaal geluid / verbruik en hoge efficientie creëert. >:)

Edit: diegene die van 1000 m3 naar 2650 kWh gaan durf ik wel met 100% zekerheid te zeggen dat ze in comfort voorruit zijn gegaan en een tikkie makkelijk zijn geworden.
Dus vergelijk je 1000 m3 gas met dikke trui en er erg op letten met een warmtepomp in je T-shirt en nergens naar kijken.
Iets met appels en peren. ;)

Mijn gas was 1300m3 all in en nu 1700 kWh voor alleen verwarming, maar ook 1,5 graad warmer in huis en 24/7

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 17-02-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
avandermeulen schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 13:46:
[...]

Diepe slaap kan je instellen op max. 24 uur met P77 toch?
Heb geen idee wat de max is :) Hier staat hij nu weer op 7200 seconde (default 36000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:26:
Nee. Ik heb geen idee wat je aan het lezen bent, tussen de regels door of zo en er dingen bij verzint, maar ik geef als reactie op oo00I00oo dat de verandering van 1000 m3 gas naar 2650 kWh niet zo vreemd is omdat je met LTV gewoon meer moet verwarmen omdat je niet ongestraft een onbeperkte nachtverlaging kunt doen.
Je reageert hier Maasluip in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" op een COP daling ed. zelfs de term break-even komt voorbij. Ik heb niet de indruk dat ik tussen de regels door zit te lezen, jij reageert op extraverbruik en kosten, daar lijkt het wel om te gaan. Maar laat het verder maar rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:47:
[...]

Je reageert hier Maasluip in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" op een COP daling ed. zelfs de term break-even komt voorbij. Ik heb niet de indruk dat ik tussen de regels door zit te lezen, jij reageert op extraverbruik en kosten, daar lijkt het wel om te gaan. Maar laat het verder maar rusten.
Nee, jij begint er opeens een berekening op los te laten terwijl het enige wat ik zeg is dat het niet vreemd is dat je meer gaat verwarmen in die situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Maasluip Ik verzin die term break-even toch niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Met de HCMT noodgedwongen weer aan de muur dacht ik voorruit ik ga de @Bram-Bos WAR/RAR truc maar weer 's proberen.

P29 op 1

stooklijn op 16

en ruimte compensatie op 0

ELGA gaat aan de gang en zodra setpoint +0,5c op de HCMT bereikt is, valt de warmtevraag van HCMT weg en ELGA stopt.

moet er nog meer aangepast worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:15
amarkest schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:02:
[...]

bij mij FW16.0 4c beveiling eraf dmv B8 op on

Vanmorgen nog ff gecheckt:
-graadminuten waren verstreken (30min)
-Toshiba gemeten buitentemp 1c
-P63 op 1c (ketel mag bijkomen vanaf 1c)

Ketel niet actief, ELGA gaat gewoon door.
Er zijn twee mogelijkheden bij FW 16.0

1) B8 op on ; warmtepomp schakelt niet uit bij 4C
2) Of B8 op OFF maar dan in het programma een grens instellen parameter P2 op b.v. 15C zetten. Dab schakelt Elga bij 4-15=-11C uit.

Welk van de twee het beste/of correct is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:09:
[...]

2) Of B8 op OFF maar dan in het programma een grens instellen parameter P2 op b.v. 15C zetten. Dab schakelt Elga bij 4-15=-11C uit.

dit was nav post van @oo00I00oo

mijn settings vwbt 4c, graadminuten, inzetten ketel en Rt's voldoen goed.
Ik ben alleen uiterst ongelukkig met die klote brom. vannacht ging het goed, dankzij de ELRAD's, maar omdat ik die klote HCMT weer opgehangen heb ivm bezoek Techneco komende dinsdag ging ELGA pas om 09.00 aan de slag, omdat die klote HCMT om 08.00 vond dat het nog te warm was en om 9.00 pas een warmtevraag gaf met een 0,6c hoger setpoint. Dus duurt het weer veel te lang voordat de kamer op temperatuur is en komt het aantal graadminuten op 0. Ketel sprong niet bij omdat, p63 op 40-39=1c staat.
Met de CELCIA aan de muur heb ik die problemen niet, ws omdat setpointstappen met 0,2c zijn in te stellen, denk ik.

Dus, daarom ben ik weer ff bezig met de brambos-WARrar truc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:31:
[...]

dit was nav post van @oo00I00oo

mijn settings vwbt 4c, graadminuten, inzetten ketel en Rt's voldoen goed.
Ik ben alleen uiterst ongelukkig met die klote brom. vannacht ging het goed, dankzij de ELRAD's, maar omdat ik die klote HCMT weer opgehangen heb ivm bezoek Techneco komende dinsdag ging ELGA pas om 09.00 aan de slag, omdat die klote HCMT om 08.00 vond dat het nog te warm was en om 9.00 pas een warmtevraag gaf met een 0,6c hoger setpoint. Dus duurt het weer veel te lang voordat de kamer op temperatuur is en komt het aantal graadminuten op 0. Ketel sprong niet bij omdat, p63 op 40-39=1c staat.
Met de CELCIA aan de muur heb ik die problemen niet, ws omdat setpointstappen met 0,2c zijn in te stellen, denk ik.

Dus, daarom ben ik weer ff bezig met de brambos-WARrar truc.
Tja, ik gebruik de HCMT zonder nachtverlaging. Geen problemen en Ega draait redelijk constant. Alleen een hoge piek tot bijna 1500W af en toe. Komt dat door HCMT?
Met WAR per deifinitie een lagere COP dus dat doe ik niet COP freak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:09:
[...]

Bij mij geeft optie 1 direct hibernation..... Optie 2 is imo de beste methode.
Je kunt tot - 16 instellen via deze parameter.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oo00I00oo
Rol-Co schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:29:
[...]

Natuurlijk wel' alleen is het niet verstandig om hem in de nacht veel uren uit te zetten, o.a voor eventueel geluid en COP.
Als jij je huis kan verwarmen met 30 graden kan jij best met 40 gaan verwarmen en snachts uit voor een uurtje of 8.
Maar of je dat wilt is een 2e, zaak is om met een wp daar een mooie balans in te te vinden zodat je hoog comfort met minimaal geluid / verbruik en hoge efficientie creëert. >:)

Edit: diegene die van 1000 m3 naar 2650 kWh gaan durf ik wel met 100% zekerheid te zeggen dat ze in comfort voorruit zijn gegaan en een tikkie makkelijk zijn geworden.
Dus vergelijk je 1000 m3 gas met dikke trui en er erg op letten met een warmtepomp in je T-shirt en nergens naar kijken.
Iets met appels en peren. ;)
Je hebt helemaal gelijk, ik ben geen die-hard die het onderste uit de kan wil. Ik zoek een goede investering die de lopende kosten in de toekomst doet dalen. Indien die gecombineerd kan worden met een stijging van het comfort dan is heeft het mijn aandacht. En als het dan vervolgens ook nog een stukje interessante tijdsbesteding oplevert dan wordt ik vrolijk.

Ik ben nu dus inderdaad aan het kijken hoe ik het het mooiste kan laten lopen. En zoals de voorganger al aangaf ben ik bang dat ik daarvoor meer meetbaar zal moeten gaan maken. Dat geldt ook voor je schets van nachtverlaging. Mijn gevoel zegt dat je het beter niet kan doen, maar dat was gebaseerd op de oude gaswereld. Nu is het anders, de cop speelt nu ook mee. Maar dat maakt het wel moeilijk om appels met appels te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:57
Ik heb mijn Chinese metertjes ook binnen en gelijk gemonteerd.
Grappig om te zien dat er 0.3 graden verloren gaat over buffer en dat de delta t behoorlijk weg gemengd word door de hoge flow van de wp.
Ta wp is 29.2
Tr wp is 28.5
Ta afgifte is 28.9
Tr afgifte is 25.5
Ta vloer verwarming 28
Tr vloer verwarming 26
Vloer is open ht verdeler met eigen pomp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:59:
Grappig om te zien dat er 0.3 graden verloren gaat over buffer en dat de delta t behoorlijk weg gemengd word door de hoge flow van de wp.
Ta wp is 29.2
Tr wp is 28.5
Ta afgifte is 28.9
Tr afgifte is 25.5
Ta vloer verwarming 28
Tr vloer verwarming 26
Je WP werkt wel met een zeer optimale deltaT van 0.7C, kan dat eigenlijk wel ? 0.7C * flow = > min. thermisch vermogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:04:
[...]

Je WP werkt wel met een zeer optimale deltaT van 0.7C, kan dat eigenlijk wel ? 0.7C * flow = > min. thermisch vermogen ?
De ab gaf het aan als 28/29 in/uit met slechts 19 Hz
Zie dit toch wel vaker. Mijn flow is te hoog denk ik met de 28 mm zonder obstakels. Op stand 2 houd ik helemaal geen delta t meer over

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:11:
[...]

De ab gaf het aan als 28/29 in/uit met slechts 19 Hz
Zie dit toch wel vaker. Mijn flow is te hoog denk ik met de 28 mm zonder obstakels. Op stand 2 houd ik helemaal geen delta t meer over
Als het zo is, houden zo zou ik zeggen, 'te hoog' kan in principe niet, alleen ongewenst als je er veel pompvermogen tegenaan moet gooien, maar dat is dus niet het geval. Gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 30-09 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

!null schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 22:12:
[...]Zoals ik het nu begrijp heeft de H serie standaard wifi als je de variant met -W achter het artikel nummer besteld :+
Die van mij lijkt het dus niet te hebben.
mmm is hier iets meer over duidelijk?
In de specs staat Wifi ?En zijn er dan meer versie van de H?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Oxellaar schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:22:
[...]

Bij mij geeft optie 1 direct hibernation..... Optie 2 is imo de beste methode.
Je kunt tot - 16 instellen via deze parameter.
bedankt, ik wacht af want nog maar drie dagen op FW16.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 18:59:
Ta wp is 29.2
Tr wp is 28.5
Ta afgifte is 28.9
Tr afgifte is 25.5
Ta vloer verwarming 28
Tr vloer verwarming 26
Ik zie hetzelfde met mijn Chinese meters, Ta in afgifte lager als Ta WP, retour precies andersom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 @Grolsch En dat nog wel met zorgvuldig geijkte/geselecteerde/gepairde thermometers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:51:
@reneeke1970 @Grolsch En dat nog wel met zorgvuldig geijkte/geselecteerde/gepairde thermometers ;)
Ja zijn in bakje water geweest, scheelt max 0.1 graad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ze geijkt adhv het gas verbruik, vergeleken met de graaddagen, / 100 * (10×10), dus inderdaad vrij nauwkeurig gekalibreerd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:34
reneeke1970 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:53:
[...]
Ja zijn in bakje water geweest, scheelt max 0.1 graad
Gewoon eens de meters van Ta en Tr omwisselen.
0,7C is wel bijzonder laag, is een slordige 3000l/h nodig om het minimaal thermisch vermogen van Pana G-6kw te transporteren ;)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-10 19:09
zandstraat schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 11:30:
@Kenny, Bij de Daikin warmtepomp wordt een bediening-display-thermostaat, geleverd, zeer uitgebreid menu, hiermee kan elke parameter benadert en indien nodig aangepast worden, je moet hiervoor wel naar het installateurs menu.
Wat het buffervat betreft: ook in mijn offerte was een buffervat voorzien, de monteur / installateur vond, gezien de eenvoud van mijn verwarmingssysteem het buffervat overbodig.
Achteraf blijkt dat een terechte beslissing.

Daikin maakt tientallen verschillende type 7 KW warmtepompen, heb jij het volledige typenummer?
Ik denk EHBX08DA6V / ERGA08DAV3, dat is niet zo uit de offerte te halen, ook de brochure is niet geheel duidelijk.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:06:
[...]

Gewoon eens de meters van Ta en Tr omwisselen.
0,7C is wel bijzonder laag, is een slordige 3000l/h nodig om het minimaal thermisch vermogen van Pana G-6kw te transporteren ;)
Bij mij zie ik vaak WP ta 30, tr 27 a 28, na buffer, voor afgifte Ta 29 Tr 25 a 26.

Dus altijd Dt van 2 max 3 bij WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik log sinds vandaag real time temperatuur bij de wp buiten mee in de pvoutput grafiek. Die weerstations zijn mij te onbetrouwbaar.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 17-02-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 21:38
Rol-Co schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:07:
Ik log sind vandaag real time temperatuur bij de wp buiten mee in de pvoutput grafiek. Die weerstations zijn mij te onbetrouwbaar.

Euh was het vandaag 22 graden bij jou?
Of hangt die sensor in de zon? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

thefox154 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:19:
[...]

Euh was het vandaag 22 graden bij jou?
Of hangt die sensor in de zon? O+
Je moet hem een keer aansluiten he ;) toen lag hij in de badkamer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Laatst online: 12:09
amarkest schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:57:
Met de HCMT noodgedwongen weer aan de muur dacht ik voorruit ik ga de @Bram-Bos WAR/RAR truc maar weer 's proberen.

P29 op 1

stooklijn op 16

en ruimte compensatie op 0

ELGA gaat aan de gang en zodra setpoint +0,5c op de HCMT bereikt is, valt de warmtevraag van HCMT weg en ELGA stopt.

moet er nog meer aangepast worden?
Ik denk dat dat het is, maar ik heb deze truuk vooral uitgevoerd met een iSense.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ik log sind vandaag real time temperatuur bij de wp buiten mee in de pvoutput grafiek. Die weerstations zijn mij te onbetrouwbaar.

mmm
Je zou de voltage en power ook kunnen gebruiken voor andere temp sensoren..
Krijg je mooie grafieken en vergelijk inzichtelijk

Hoe upload je deze data??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 21:44:
[...]

mmm
Je zou de voltage en power ook kunnen gebruiken voor andere temp sensoren..
Krijg je mooie grafieken en vergelijk inzichtelijk

Hoe upload je deze data??
4x S0 en 1 temp sensor upload naar pvoutput met een netduino plus v2, sateetje1 shieldje maakt het aansluiten simpel en kan nog 1 sensor (onewire) kwijt.
Buiten hangt nu dus een waterdichte rvs sensor in een stukje isolatie, zodat de wind en leiding geen invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:39:
[...]

bedankt, ik wacht af want nog maar drie dagen op FW16.0
Ja je moet het een kans geven. Maar ik zit al maanden probleemloos op 16, totdat ik B8 omzette. Ik had direct prijs.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Oxellaar schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:07:
[...]

Ja je moet het een kans geven. Maar ik zit al maanden probleemloos op 16, totdat ik B8 omzette. Ik had direct prijs.
En ik heb er nog nooit last van gehad.. b8 staat hier ook gewoon om.. vreemd allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik log sinds vandaag real time temperatuur bij de wp buiten mee in de pvoutput grafiek. Die weerstations zijn mij te onbetrouwbaar.

Bofkont, hier is het bijna min vier....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 00:03:
[...]

Bofkont, hier is het bijna min vier....
Liever zelfs......minder defrosts. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Maasluip schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 09:33:
Ik denk dat die nachtverlaging er best wel in hakt. Bij mij zou dat ook het geval zijn: alleenstaand, 's nachts en overdag staat de verwarming gewoon uit want die heeft capaciteit genoeg om 's morgens en 's middags het in een kwartiertje behaaglijk te maken. 's Morgens gaat hij dan uit en 's middags stookt hij door tot het warm is.
Als ik iets met een warmtepomp ga doen en daardoor LTV moet gebruiken dan kan ik met dit weer de verwarming 's nachts niet uitzetten, het koelt makkelijk af naar 15 graden.
...
Dat nachtverlaging niet mogelijk is voor LTV is niet waar in het algemeen, het geldt alleen voor vloerverwarming met veel massa als afgiftesysteem. Bij LT convectoren zoals ik die heb, en waarschijnlijk ook bij vloer- of wandverwarming zonder veel massa werkt nacht (en dag) verlaging prima. Niet in 15 minuten warm maar wel in ca 1 uur, en dan kun je in de nacht (en overdag als je weg bent) toch heel wat uren hebben met een huis wat minder warmte afgeeft aan de omgeving. In jouw geval zou het waarschijnlijk best wel schelen, want inderdaad een hogere temperatuur van je huis geeft extra verwarmingskosten.

Als ik overdag weg ga, dan sla ik verwarming in dat halve uurtje in de ochtend over, want ik ben toch snel weg. Dan kun je echt een lange periode van verlaging hebben, bijvoorbeeld van 22:00 uur in de avond tot 16:00 uur in de middag, zo'n 18:00 uur. Plus dat je dan het voordeel hebt van het opwarmen bij de hoogste buitentemperatuur van het etmaal, toch al gauw 5 a 10 graden hoger dan vroeg in de ochtend. Dat scheelt behoorlijk in de efficientie van de WP.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan Treur op 18-02-2018 06:57 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rol-Co schreef op zondag 18 februari 2018 @ 00:49:
[...]

Liever zelfs......minder defrosts. :)
Wat bedoel je hiermee?

Heb je relatief veel defrosts bij schommelen rond de 0 graden en bij -4 minder?

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 18-02-2018 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yup, bij stevige vorst is de luchtvochtigheid lager dus minder defrosts , dat ervaar ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lastig te zien...
Rol-co zijn sensoren gaan tegenwoordig niet verder dan 0 C 8)

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 18 februari 2018 @ 08:22:
Lastig te zien...
Rol-co zijn sensoren gaan tegenwoordig niet verder dan 0 C 8)
Ja dat is nog een " dingetje" , maar komt goed hoor. >:) weet ik ieder geval nu dat het onder nul was.
Het is maar 1 sensor hoor, en logt naar 3x pvoutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op zondag 18 februari 2018 @ 08:01:
[...]

Wat bedoel je hiermee?

Heb je relatief veel defrosts bij schommelen rond de 0 graden en bij -4 minder?
Precies, met -4 heb je misschien maar 1 defrost in de nacht, rond 0 elk uur. Ook door de grootte van mijn wp vind hij -4 lekkerder dan rond 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm Heren...

Is er iemand die een showroom weet, waar een aantal werkende WP staan opgesteld/?
Reizen geen probleem.....
Liefst met werkende Pana [ of iemand wel eens in Den Bosch geweest? staan er daar? ]

Of anders een showroom met een stelletje vakmensen die weten waar ze het over hebben,..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik denk dat je dan moet denken aan huizen die openheid geven om te laten zien hoe het werkt in de echte praktijk. Denk aan de adressen van de DuurzameHuizenroute, of van mijnwoning.nl:

https://duurzamehuizenroute.nl/
https://www.mijnwoning.nl/

Veel van die huizen zijn vast wel het hele jaar door te bezoeken. Een andere Website met adressen is liveheatpump.nl:

http://www.liveheatpump.nl/

[ Voor 14% gewijzigd door Jan Treur op 18-02-2018 09:33 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op zondag 18 februari 2018 @ 06:24:
[...]
Plus dat je dan het voordeel hebt van het opwarmen bij de hoogste buitentemperatuur van het etmaal, toch al gauw 5 a 10 graden hoger dan vroeg in de ochtend. Dat scheelt behoorlijk in de efficientie van de WP.
Als het zou kloppen ben ik wel benieuwd naar je Estimated COP.
Voor november - januari gelden de volgende max deltaT's tussen min en max, gemiddeld zal het uiteraard minder zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aUhid8l9LFJo8s75lRs4taE4/full.png
Gemiddeld is de deltaT t.o.v. de maxT's net onder 2.5C 'ongunstiger'.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Bij mij komt dat helaas maar een of twee dagen per week voor, want ik ga niet elke weekdag naar werk. Dus 5 of 6 dagen per week toch het opwarmen bij de koudste tijd van het etmaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:22:
mmm Heren...

Is er iemand die een showroom weet, waar een aantal werkende WP staan opgesteld/?
Reizen geen probleem.....
Liefst met werkende Pana [ of iemand wel eens in Den Bosch geweest? staan er daar? ]

Of anders een showroom met een stelletje vakmensen die weten waar ze het over hebben,..?
In Twente ben je welkom om een Zubadan te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op zondag 18 februari 2018 @ 09:59:
Bij mij komt dat helaas maar een of twee dagen per week voor, want ik ga niet elke weekdag naar werk. Dus 5 of 6 dagen per week toch het opwarmen bij de koudste tijd van het etmaal...
Je streeft neem ik aan wel zo'n niet-continu stookprofiel na, wat is daardoor je Estimated COP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, ik doe nachtverlaging van 23:00 tot 5:00 uur en soms tot 13:00 uur. Die Estimated COP moet ik nog een keer uitvinden. Mijn eerste poging op basis van etmaalverbruikscijfers bij verschillende buitentemperaturen lukte niet op een betrouwbare manier, waarschijnlijk vooral omdat er ook SWW in mijn cijfers zit. De afgelopen 3 maanden was ik te druk met werk (meestal thuis dus) om er dieper in te duiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amarkest
*O* WAR/RAR truc lijkt iig die rare ELGA-DIPS opgelost te hebben. *O*
Pagina: 1 ... 78 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.