Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:52
quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:04:
[...]

En die nieuwe is natuurlijk ook een warmtepomp droger naar ik aanneem ?
Inderdaad, 68kg schoon aan de haak

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

quote:
Daannn1987 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:24:
[...]

Dat de VR het beter deed dan de frisse HR was niet echt duidelijk voor de edit van je post (ik reageerde terwijl je wss net aan het editen was).
Klinkt als een vreemd verhaal vind je niet? Duidelijk iets mis en zeker niet in HR gebied aan het stoken.
Inderdaad vreemd. Zeker wel in HR-gebied, beneden 50C. De meetmethodes van die ketels wellicht weinig praktijk-gericht ? Net zoiets als die schone diesels, het onder testomstandigheden geweldig deden.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Grolsch schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:24:
[...]

Waar is al die energie heengegaan dan :? Dan moet je toch gevoeld hebben in huis (hoge ruimtetemperatuur) :? Ik kan me niet voorstellen dat een Ta verhogen van 5 graden resulteert in een 50% slechtere COP :?
In ieder geval aan de defrosts.

Maar het huis warmde ook op. Niet extreem veel, 21,5C in de woonkamer op een gegeven moment. En zelfs in de koude slaapkamer 18,5C

Nu is het huis weer op gewenste temperatuur van 20,5C. Slaapkamer kwakkelt rond de 18C.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

@koevlaas2 24m3 besparen ? Bij technische gegevens van wasmachines zie ik als hoogste 'norm'verbruik ongeveer 16m3 en 10m3 als laagste, 24m3 water besparing lijkt dan een beetje veel in mijn ogen, wasserette als neven-activiteit wellicht ?

hajeetje wijzigde deze reactie 11-02-2018 13:36 (3%)

@koevlaas2 hoe vaak was jij om 2000 liter te besparen?
In 1990 gebruikte een wasmachine 80 liter en 1.7 kWh en de huidige slechts 55 liter en 0.8 kWh.
Doe jij dus 80 wasjes per maand?

@hajeetje zit mijn rekenwerk weer te googlen pff

reneeke1970 wijzigde deze reactie 11-02-2018 13:36 (12%)

quote:
reneeke1970 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:35:

@hajeetje zit mijn rekenwerk weer te googlen pff
Ik heb spy-software op je PC geinstalleerd, vraag me niet hoe, maar als je op bepaalde sites komt, ben je de klos, dus ik kan mooi meekijken wat jij aan het doen bent en dan ben ik je net voor. ;)

hajeetje wijzigde deze reactie 11-02-2018 13:40 (20%)

quote:
kmf schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:34:
[...]

In ieder geval aan de defrosts.

Maar het huis warmde ook op. Niet extreem veel, 21,5C in de woonkamer op een gegeven moment. En zelfs in de koude slaapkamer 18,5C

Nu is het huis weer op gewenste temperatuur van 20,5C. Slaapkamer kwakkelt rond de 18C.
Defrosts vreten geen 40KWH per dag, maar gelukkig ben je er achter gekomen :P

Voor wasmachines zie: Het wastips, -discussie en ervaringen topic
Voor gasbesparingen en CV ketels zie: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Dit is al zo'n verzameltopic, en ik vind een brede discussie niet erg, maar het moet wel "IETS" met een warmtepomp te maken hebben. Straks gaan we in dit topic nog discussies voeren over elektrische fietsen :P

#Back-on-topic

Mijn nieuwe stooklijnstrategie heeft toch problemen met de Ta van 27 graden, de WP begint te pendelen bij hoge buitentemperaturen. Dit komt omdat mijn WP met een lage Ta lang niet zover kan terug moduleren als met een hogere Ta. Dus minimale Ta maar weer een graadje omhoog naar 28 graden :P Kijken of dat beter gaat.
@Grolsch Na verloop van tijd, zou de WP dan toch gewoon in standby mode moeten gaan ?
quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:01:
@Grolsch Na verloop van tijd, zou de WP dan toch gewoon in standby mode moeten gaan ?
Waarom :? WAR zegt buiten Tb = 7, gewenste Ta = 28 graden, dus de WP gaat constant proberen 28 graden Ta te halen, kan niet genoeg terugmoduleren, slaat af om na 5 minuten weer 28 graden te maken voor een steeds korter wordende periode, zie onderstaande grafiek.

Wat zou er voor moeten zorgen dat de WP in standby gaat :?

http://i63.tinypic.com/1zfrmdy.jpg
@Grolsch Als de doel binnenT bereikt is naar ik aanneem, de thermostaat niet meer 'vraagt' en de deltaT binnen de ongeveer 2C blijft.

hajeetje wijzigde deze reactie 11-02-2018 14:13 (52%)

quote:
Aha, hoor ik jou nu het woord thermostaat in de mond nemen :D De wonderen zijn de wereld nog niet uit _/-\o_

Inderdaad, die zal ingrijpen als de binnentemperatuur bereikt is, maar met een (voor mijn doen) lage Ta duurt dit ook langer. Dus met het verhogen van de Ta met 1 graad hoop ik minder "pendelgedrag' te zien, en zou de ruimte eerder op temperatuur moeten zijn.

Het is wel een "Gemartel" om de laatste finetuning te doen, de makkelijke mens in mij zegt stel de minimale Ta nu gewoon op 30 graden in, net zo makkelijk :+

Grolsch wijzigde deze reactie 11-02-2018 14:16 (13%)

@Grolsch Ik verplaats me in jouw situatie, met thermostaat, ik heb dat pendel-gedrag nl. niet. ;)
De temperatuur niet/nooit laten zakken, hoef je die alleen maar te handhaven, snel of langzaam iets bereiken behoort dan vanzelf tot het verleden.
EDIT:
@reneeke1970 is ook volledig genezen verklaart door de thermostaat vaarwel te zeggen. Voor sommigen wellicht een bitter medicijn, maar het helpt wel. Continu stoken deed hij sowieso al.

hajeetje wijzigde deze reactie 11-02-2018 14:21 (28%)

quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:48:
[...]

30% verbetering door vervangen v.d. ketel, is dat niet een beetje veel ? Hier 2 identieke periodes, de een met een VR en de ander met een HR-106 ketel.
[afbeelding]
Hoe groot is het verschil ?
EDIT1:
Klap op de vuurpijl, de oude VR deed het efficienter dan de HR-106.
[afbeelding]
30% besparing tov VR naar HR is goed mogelijk. Vaak genoeg gezien dat klanten na het eerste jaar dik 300 terug kregen.

En natuurlijk was het bij jouw precies het tegenovergestelde, jij bestrijd altijd graag de feiten ;)
Maar ik verzeker je dat je een borreltje (oid) teveel op had toen je de eindstanden invulde

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Rol-Co
quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:17:
@Grolsch Ik verplaats me in jouw situatie, met thermostaat, ik heb dat pendel-gedrag nl. niet. ;)
De temperatuur niet/nooit laten zakken, hoef je die alleen maar te handhaven, snel of langzaam iets bereiken behoort dan vanzelf tot het verleden.
EDIT:
@reneeke1970 is ook volledig genezen verklaart door de thermostaat vaarwel te zeggen. Voor sommigen wellicht een bitter medicijn, maar het helpt wel. Continu stoken deed hij sowieso al.
War draaien..... Check!
Geen thermostaat.....check!
30 graden ipv 27.......check!
16h van de 24h aan....check!
:)

quote:
Oxellaar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:32:
[...]

30% besparing tov VR naar HR is goed mogelijk. Vaak genoeg gezien dat klanten na het eerste jaar dik 300 terug kregen.

En natuurlijk was het bij jouw precies het tegenovergestelde, jij bestrijd altijd graag de feiten ;)
Maar ik verzeker je dat je een borreltje (oid) teveel op had toen je de eindstanden invulde
Ok ik sta te liegen, manipuleer de mindergas,nl gegevens met terugwerkende kracht. Mijn dank.
EDIT:
Hierbij een link om mijn mindergas.nl gegevens te downloaden, kun je de regelmatig bijgehouden cijfers controleren.
Ik bestrijd oncontroleerbare mijns inziens ongeloofwaardige uitspraken/meningen met hard feitenmateriaal.
https://we.tl/X40VfftJCv

hajeetje wijzigde deze reactie 11-02-2018 16:25 (19%)

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:05
quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:00:
[...]

Ok ik sta te liegen, manipuleer de mindergas,nl gegevens met terugwerkende kracht. Mijn dank.
EDIT:
Hierbij een link om mijn mindergas.nl gegevens te downloaden, kun je de regelmatig bijgehouden cijfers controleren.
Ik bestrijd oncontroleerbare mijns inziens ongeloofwaardige uitspraken/meningen met hard feitenmateriaal.
Ik denk eerder dat hij bedoelt dat het niet logisch is....
Wel even een vraag over die graaddagen,: dat is toch gewoon (hele dikke) natte vinger werk?
Als je echt geen gegevens hebt dan zou je hier op terug kunnen vallen maar voor het serieuze werk gebruik je toch echte meetdata met meer details?
@buiter Graaddagen, de afwijkingen, plus de ene dag t.o.v. min de andere dag middelen zich over een iets langere periode uit. Dag 1 met dag 2 vergelijken is inderdaad super onbetrouwbaar.
@hajeetje misschien paste de vr beter met zijn vermogen in jou huis dan de hr?

@Grolsch als hij toch maar 5 min pauze houd kun je er best even naast gaan staan en kijken bij welke temp hij aan en uit gaat.
Je maakt mij niet wijs dat hij na paar min circuleren zo ver afkoelt met die massa.
Dan vreet die vloer zoveel vermogen dat wp wel aan kan blijven toch?
quote:
reneeke1970 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:36:
Allebeide 28kW, daar zit 't 'm dus niet in.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:37
Mag ik hier als een newbe zomaar binnen vallen?
Zo ja, dan wil ik mijn situatie even voorleggen; mogelijk is iets dergelijks in de vele honderden pagina's hiervoor al (meerdere) keren ter sprake gekomen, maar dat allemaal doorlezen kost me weken.

Mijn huis is een 200 jaar oude woonboerderij, die ca 10-13 jaar geleden grondig gerenoveerd is:
Alle buitenmuren vervangen door spouwmuren met isolatie R=2,5 min,
Alle kozijnen, buitendeuren en glas vervangen, glas natuurlijk overal dubbbel.
Beneden zijn de houten vloeren vervangen door beton op minimaal 100 mm polystyreen en vloerverwarming gemonteerd, behalve in de hobbyruimte, alleen 1 radiator.
Boven (zelden in gebruik) radiatoren.
Beneden heeft elke ruimte wel 1 of meerdere radiatoren (voor snelle opwarming als de vloer uit staat.)
Woonoppervlakte ca 200 m2
Gasgebruik2800m3
Electra 5035 kWh.

Mijn doel is kostenbesparing, en dit zal mogelijk zijn met een lucht/water warmtepomp, met de oude (NIET HR) ketel van 39 kW voor de warmwater boiler van 80L., en bijverwarming bij temp. onder de ca.4 *

Vorige week een test gedaan die ik op het 'net gevonden had: als je ketel regelthermostaat op 50* de ruimtes warm kan houden bij vorst, dan is een warmtepomp geschikt en zinvol.
Dat deed hij dus prima, maar pendelde constant: de capaciteit is veel te hoog onder deze omstandigheden. Hij zat constant tegen zijn regelthermostaat aan.

Vorige week ben ik op de installatiebeurs in Utrecht geweest, maar de te verkrijgen info voor een particulier vond ik teleurstellend; op het internet, en met name hier op dit forum al veel meer geleerd.

Bij dat zoeken op dit forum kom ik eigenlijk tot de voorlopige conclusie, dat een Elga vanTechneco misschien wel het meest populair is, hoewel ook wel info over de DHS, Panasonic en Vaillant voorbij komt.

Nu hierboven mijn situatie is uitgelegd, zou ik graag commentaar en verdere adviezen willen hebben, dus schieten maar!

Bedankt voor de moeite
Cor

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer sinds 8/2018

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:52
quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:39:
[...]

Allebeide 28kW, daar zit 't 'm dus niet in.
Zelfde modulatiebereik?

ELGA Toshiba Standalone

quote:
Ik meen, maar weet dat niet zeker, dat 5kW voor allebei het minimum was.
@Naalroc Om een serieuze deuk in die 2800m3 te slaan lijkt me een maatje groter dan een ELGA niet echt een overbodige luxe. Het dubbele qua capaciteit lijkt meer in de goede richting. Wat je nu bij je gasketel hebt ervaren, het te hoge minimum vermogen, los je het meest elegant op, als je er de ruimte voor hebt en dat lijkt met een boerderij wellicht het geval te zijn, met bijv. 2 5kWers. Daarmee kun je terug in capaciteit tot ongeveer 1/4e van het totaal en hebt een totaal vermogen waarmee je bijna/geheel die 2800m3 kunt opvangen. 2 kleine geeft tevens 2 maal subsidie, de goedkoopste manier om aan 10kW te komen.

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 04:17
Je kunt in deze tijd als je gaat investeren voor de komende 10 a 15 jaar, het best je blik richten op een warmtepomp als hoofdverwarming zodat je capaciteit kiest die in feite je CV-ketel overbodig maakt. Je kunt die CV-ketel er dan als onnodige geruststelling eventueel nog even bij houden, maar de huidige richting is toch naar gasloos of daar erg dichtbij. En er zijn mogelijkheden te over, met veel subsidie ook.

Jan Treur wijzigde deze reactie 11-02-2018 17:10 (14%)

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:00:
[...]

EDIT:
Ik zeg niet dat je liegt of manipuleert, dat staat nergens in mijn post. Er staat ook een ;) bij m'n post, dus niet te zwaar aan tillen.
Hoe je het ook wendt of keert, een HR ketel is zuiniger dan een VR.
Dus wat er bij jouw gebeurt is weet ik niet, maar bijzonder is het wel.
Laten we zeggen dat een uitzondering de regel bevestigd.

@Bram-Bos

Ik geloof zowaar dat ik een #Elgahibernation te pakken heb gehad afgelopen donderdag.

Woensdagavond had ik dipswitch B8 op on gezet. Dit om te zien hoe de Elga het doet bij buitenT onder de -2.
Alleen vroor het die nacht niet meer, dus test niet geslaagd.
Wat mij opviel is dat de Elga heel de nacht op ongeveer 500W had staan pruttelen en dat terwijl de ruimteT langzaam terugliep.

Om 6.30 heb ik de dipswitch weer op OFF gezet en ben naar mn werk gegaan. Maar hij bleef zomaar staan pruttelen en het bleef afkoelen.
Mijn vrouw heeft de boel spanningsloos gemaakt en na een poos weer aangezet. De zon stond goed naar binnen, dus geen koudeklachten. Spanning er weer op en opgelost, Elga gaat weer volgas.

Het lijkt dus dat dipswitch B8 op ON invloed heeft op de storing.

• Naalroc
quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:55:
@Naalroc Om een serieuze deuk in die 2800m3 te slaan lijkt me een maatje groter dan een ELGA niet echt een overbodige luxe. Het dubbele qua capaciteit lijkt meer in de goede richting. Wat je nu bij je gasketel hebt ervaren, het te hoge minimum vermogen, los je het meest elegant op, als je er de ruimte voor hebt en dat lijkt met een boerderij wellicht het geval te zijn, met bijv. 2 5kWers. Daarmee kun je terug in capaciteit tot ongeveer 1/4e van het totaal en hebt een totaal vermogen waarmee je bijna/geheel die 2800m3 kunt opvangen. 2 kleine geeft tevens 2 maal subsidie, de goedkoopste manier om aan 10kW te komen.
Graag nog iets specifieker: in capaciteit van de warmtepomp omhoog gaan, dat zou dus ruwweg van 4kW naar 7-8 kW zijn, en in plaats van 1 grotere unit naar 2 van 4 kW (bv toch Elga's?)
En wat de huidige gasketel betreft, die pendelde nu alleen omdat ik de regelthermostaat op 40* had gezet, en hij toch nog doorschoot naar 50*.
Normaal staat de regelthermostaat op 60*om de boiler van 80L op 60* te brengen, en dan heb ik (weinig of ) geen pendel gedrag.
Die ketel is heeft een open branderset met 2 branders; ik speelde met de gedachte, om als ik een warmtepomp heb, 1 van de 2 injectors eruit te halen en af te blinden. Dan heeft hij nog maar de helft van de capaciteit, en zal pendelen sterk verminderen.
De opmerking " als je er de ruimte voor hebt met bijv. 2 5kWers". Bedoel je nu hiermee 2 ketels of 2 warmtepompen?

En wat betreft die 2x subsidie, is dat dan wel effectief, want 1 pomp van 8kW is natuurlijk lang niet 2x zoduur als 2 x 4kW, toch?

Cor

• Naalroc
quote:
Jan Treur schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:06:
Je kunt in deze tijd als je gaat investeren voor de komende 10 a 15 jaar, het best je blik richten op een warmtepomp als hoofdverwarming zodat je capaciteit kiest die in feite je CV-ketel overbodig maakt. Je kunt die CV-ketel er dan als onnodige geruststelling eventueel nog even bij houden, maar de huidige richting is toch naar gasloos of daar erg dichtbij. En er zijn mogelijkheden te over, met veel subsidie ook.
Dat zou interessant kunnen zijn, maar die tijd van leven heb ik niet, denk ik....
Maar ik snap helemaal wat je bedoelt :)
Cor

quote:
Naalroc schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:32:
[...]
Graag nog iets specifieker: in capaciteit van de warmtepomp omhoog gaan, dat zou dus ruwweg van 4kW naar 7-8 kW zijn, en in plaats van 1 grotere unit naar 2 van 4 kW (bv toch Elga's?)
En wat de huidige gasketel betreft, die pendelde nu alleen omdat ik de regelthermostaat op 40* had gezet, en hij toch nog doorschoot naar 50*.
Normaal staat de regelthermostaat op 60*om de boiler van 80L op 60* te brengen, en dan heb ik (weinig of ) geen pendel gedrag.
Die ketel is heeft een open branderset met 2 branders; ik speelde met de gedachte, om als ik een warmtepomp heb, 1 van de 2 injectors eruit te halen en af te blinden. Dan heeft hij nog maar de helft van de capaciteit, en zal pendelen sterk verminderen.
De opmerking " als je er de ruimte voor hebt met bijv. 2 5kWers". Bedoel je nu hiermee 2 ketels of 2 warmtepompen?

En wat betreft die 2x subsidie, is dat dan wel effectief, want 1 pomp van 8kW is natuurlijk lang niet 2x zoduur als 2 x 4kW, toch?

Cor
Kijk in het maandelijks gepubliceerde overzicht van forumleden en kijk welke WP het het beste doen. De kleintjes in zijn algemeenheid doen het efficienter dan de 'grote're broers. 2 WPen van 5kW kosten, mits goed ingekocht na subsidie < 1000.00 per stuk. Een grotere unit kost je (aanmerkelijk) meer dan 2.000.00 na subsidie en heeft dan niet de efficiency en de terugmoduleer mogelijkheden van de 2 kleinere. De ELGA munt niet uit in het werken bij buitenT < 0-2C, andere doen dat een stuk beter.
Als je de 2 units logisch/fysiek gescheiden aansluit op je afgiftesysteem realiseer je best of both worlds.
EDIT:
De CV kun je dan 'voorlopig' voor het maken van SWW blijven gebruiken en eventueel na 1-2 stookseizoenen al naar behoefte verwijderen en er een WP-boiler naast plaatsen. Op die manier heb je weliswaar 3 units, maar die kunnen onafhankelijk van elkaar functioneren en daarmee krijg je de simpelste/minst gecompliceerde regeling van e.e.a.

hajeetje wijzigde deze reactie 11-02-2018 17:48 (9%)

• Jan Treur
quote:
Naalroc schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:34:
Dat zou interessant kunnen zijn, maar die tijd van leven heb ik niet, denk ik....
Maar ik snap helemaal wat je bedoelt :)
Cor
Ik begrijp dat je van plan ben je huis mee je graf in te nemen? :)

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2017 28 kWh Hyundai Ioniq Electric

• bbn_ldp
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21:50
[quote][b][message=54234247,noline]Grolsch schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:24[/message

Inderdaad, instellen/afstellen doe je normaal op basis van flow, een gelijke Dt over de groepen is dan normaal gesproken het resultaat.

[...]

deze moet ik dan toch ook meten en niet alleen het debiet afstellen?

Dit is een beetje experimenteren wat het beste bij jouw huis past. Je hebt in de meest ongunstige omstandigheden de juiste flow/Ta nodig.

[...]

heb jij of iemand anders enig idee hoe ik de flow per groep kan berekenen? Ik weet wel de lengtes van de groepen, maar niet hoeveel liter er per uur of minuut door mag.

Yup, ik heb per groep flowmeters en op de meeste groepen een motortje voor de naregeling.

[...]

heb je een foto van je verdeler met daarop de danfoss en de debietregelaars?

Welke danfoss h je? De 2+?
[
Volgens mij gaat er iets fout met mijn teksten

bbn_ldp wijzigde deze reactie 11-02-2018 18:14 (4%)

Zubadan 11,2, 50x170Wp Solar Frontiers

• develdonk
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21-10 20:18
quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:43:
[...]

Klopt dat echt?
Hij zou volgens mij toch op 1800 uit moeten komen als de info ziet..

Of wat is er anders geworden na vorig jaar?
1.700 na 1 feb. zie blz 45:

https://www.rvo.nl/sites/...n%202018%2022-12-2017.pdf

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10 Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

• develdonk
quote:
Naalroc schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:44:
Mag ik hier als een newbe zomaar binnen vallen?
Zo ja, dan wil ik mijn situatie even voorleggen; mogelijk is iets dergelijks in de vele honderden pagina's hiervoor al (meerdere) keren ter sprake gekomen, maar dat allemaal doorlezen kost me weken.

Mijn huis is een 200 jaar oude woonboerderij, die ca 10-13 jaar geleden grondig gerenoveerd is:
Alle buitenmuren vervangen door spouwmuren met isolatie R=2,5 min,
Alle kozijnen, buitendeuren en glas vervangen, glas natuurlijk overal dubbbel.
Beneden zijn de houten vloeren vervangen door beton op minimaal 100 mm polystyreen en vloerverwarming gemonteerd, behalve in de hobbyruimte, alleen 1 radiator.
Boven (zelden in gebruik) radiatoren.
Beneden heeft elke ruimte wel 1 of meerdere radiatoren (voor snelle opwarming als de vloer uit staat.)
Woonoppervlakte ca 200 m2
Gasgebruik2800m3
Electra 5035 kWh.

Mijn doel is kostenbesparing, en dit zal mogelijk zijn met een lucht/water warmtepomp, met de oude (NIET HR) ketel van 39 kW voor de warmwater boiler van 80L., en bijverwarming bij temp. onder de ca.4 *

Vorige week een test gedaan die ik op het 'net gevonden had: als je ketel regelthermostaat op 50* de ruimtes warm kan houden bij vorst, dan is een warmtepomp geschikt en zinvol.
Dat deed hij dus prima, maar pendelde constant: de capaciteit is veel te hoog onder deze omstandigheden. Hij zat constant tegen zijn regelthermostaat aan.

Vorige week ben ik op de installatiebeurs in Utrecht geweest, maar de te verkrijgen info voor een particulier vond ik teleurstellend; op het internet, en met name hier op dit forum al veel meer geleerd.

Bij dat zoeken op dit forum kom ik eigenlijk tot de voorlopige conclusie, dat een Elga vanTechneco misschien wel het meest populair is, hoewel ook wel info over de DHS, Panasonic en Vaillant voorbij komt.

Nu hierboven mijn situatie is uitgelegd, zou ik graag commentaar en verdere adviezen willen hebben, dus schieten maar!

Bedankt voor de moeite
Cor
Naalroc, ik heb toevallig hetzelfde gedaan in verbouwde boerderij bij mijn ouders thuis.

Aantal tips:
-hoe ver is de afstand tussen opstelplaats warmtepomp en de verdeler?
-bij mijn ouders heb ik 3x7,5kw en ook 3 bedrade thermosstaten opgehangen. Elke verdeler heeft dus een eigen thermosstaat en is verantwoordelijk voor zijn eigen deel van het huis. Dit maakt dus ook dat je kan spelen met opstelplaats van buitenunit omdat afstand bij ecodan iets van 30m max was.
-denk aan het geluid van de buitenunits. je wilt ze niet graag tegen je slaapkamer muur hebben staan (ook niet omdat je dan heel veel kuubs koude lucht over je muur heen trekt
-waar zit je electra. elke pomp is een aparte groep namelijk. ik ga ervan uit dat je 3-fasen hebt dus adviseer 1 pomp op elke fase te zetten
-hoe is het leidingwerk naar je verdeler en de verdeler zelf? moet deze vervangen worden omdat er geen 1" aansluiting op zit en het dus een "dunne leiding" is?
-zet de watertemp eens op 40 graden, 50 is nog veel te hoog en 50 de vloer in sturen is sowieso not done.... max 45 graden.
-je hebt het over 2 elga's. Ik dek hier thuis met 1 warmtepomp 1.441m3 gas af. ik zou jou adviseren (ervan uitgaande dat je 3 verdelers hebt) om 3 warmtepompen van 7kw te pakken. zie hieronder een website. deze kosten je dan effectief 2.957-1.900=1.057 per stuk * 3 = 3.171
-Beetje cv boer kan ze aansluiten in een dag tegen paar tientjes per uur en verder nog wat klein spul als fittingen en thermosstaten dus laten we al met al zeggen dat je voor 4k klaar bent. (ketel kost je slechts 2k)
-Geschat verbruik van deze setup schat ik op 7.600 kwh op basis van extrapolatie van mijn eigen opstelling (je komt lager uit omdat jouw cop waarschijnlijk ietsjes beter zal zijn.
-Kosten per jaar tegen 18 cent zijn dan 7.600*0,18=1.368 (gas was 2.800*0,6=1.680)
-De grote truc is om vervolgens deze kwh's met zonnepanelen af te dekken.

ALS je echter de warmtepomp enkel als bijverwarming wil kun je natuurlijk prima voor 1 keer een 7kw versie gaan. in de maanden dec/jan (en wellicht feb zoals dit jaar) zal de ketel dan helpen. Zorg dan dat je de warmtepomp parallel over de ketel zet en hang 2 thermosstaten op. 1 op de gewenste temp van de warmtepomp en 1-tje een halve graad lager voor de ketel. Is veruit de meest praktische oplossing volgens het KISS principe. Deze oplossing is natuurlijk ook veel goedkoper en ik schat dat deze 4.000kw trekt. Ik weet alleen niet of het bevorderlijk is dat de warmtepomp dec/jan 24 uur per dag voluit draait...

https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5357.html

wat te overdenken :) veel succes in ieder geval! (ik zou zelf voor zonnecellen en 1 warmtepomp gaan als je voor kostenbesparing gaat).

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10 Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

• develdonk
quote:
bbn_ldp schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:06:
[quote][b][message=54234247,noline]Grolsch schreef op zondag 11 februari 2018 @ 08:24[/message

Inderdaad, instellen/afstellen doe je normaal op basis van flow, een gelijke Dt over de groepen is dan normaal gesproken het resultaat.

[...]

Dit is een beetje experimenteren wat het beste bij jouw huis past. Je hebt in de meest ongunstige omstandigheden de juiste flow/Ta nodig.

[...]

heb jij of iemand anders enig idee hoe ik de flow per groep kan berekenen? Ik weet wel de lengtes van de groepen, maar niet hoeveel liter er per uur of minuut door mag.

Yup, ik heb per groep flowmeters en op de meeste groepen een motortje voor de naregeling.

[...]

[
bestel voor eur 8 (zie link) een infrarode thermometer en meet aanvoer en retour per groep (aanvoer zou overal hetzelfde moeten zijn). meet dan elke dag nadat pomp een uur gedraait heeft wat de retour is per groep en draai vervolgens iedere groep verder open/dicht totdat ze allemaal dezelfde retour hebben. Kost je een week en een tientje en je bent klaar... KISS principe...

http://www.dx.com/nl/p/be...BEgKG_PD_BwE#.WoCBomeotaQ

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:10
quote:
Grolsch schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:57:
[...]

Mijn nieuwe stooklijnstrategie heeft toch problemen met de Ta van 27 graden, de WP begint te pendelen bij hoge buitentemperaturen. Dit komt omdat mijn WP met een lage Ta lang niet zover kan terug moduleren als met een hogere Ta. Dus minimale Ta maar weer een graadje omhoog naar 28 graden :P Kijken of dat beter gaat.
Grappig dat je een buitentemperatuur van 7 graden nu als hoge temperatuur gaat zien :)
quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:55:
Ik heb wel moeite met dit soort adviezen, je reageert enorm veel in dit topic, maar lang niet altijd even deskundig. Twee warmte pompen is een heel stuk ingewikkelder dan een en geeft allerlei uitdagingen. Een partij vinden die dit deskunidg installeert is vrij lastig als het om de particuliere markt gaat. Het lijkt me dat je toch wat voorzichtiger mag zijn in je uitingen.

@Naalroc 2800 m3 gas is een serieuze hoeveelheid energie. Aangezien je zo te lezen al aardig hebt geinvesteerd in isolatie, is een verdere besparing niet makkelijk te realiseren. Los van het vermogen dat je voor een warmtepomp nodig hebt, moet ook je afgiftesysteem in staat zijn om de warmte op lagere temperaturen daadwerkelijk af te geven. Houd daarbij in de gaten dat bij een wp alles trager gaat dan bij een gasketel. Je hebt in ieder geval zeker niet genoeg aan een Elga, dat lijkt me hier geen goede oplossingsrichting en twee al helemaal niet.

• crazyharrie
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16-11 21:50

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

quote:
hajeetje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:51:
@crazyharrie Kijkend naar je pvoutput, hoe krijg je een ondertussen 1:40 durend opgenomen vermogen van ~3kW voor elkaar ?
Dat is nou het legionella programma. T tot 60C gedurende 1 uur vasthouden.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Naalroc
quote:
develdonk schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:44:
[...]

Naalroc, ik heb toevallig hetzelfde gedaan in verbouwde boerderij bij mijn ouders thuis.

Aantal tips:
-hoe ver is de afstand tussen opstelplaats warmtepomp en de verdeler? 1 verdeler onder de ketel/warmtpomp, en 1 op 6 meter horizontaal er vandaan; 1 is 9 groeps en de ander 4 groeps
-bij mijn ouders heb ik 3x7,5kw en ook 3 bedrade thermosstaten opgehangen. Elke verdeler heeft dus een eigen thermosstaat en is verantwoordelijk voor zijn eigen deel van het huis. Dit maakt dus ook dat je kan spelen met opstelplaats van buitenunit omdat afstand bij ecodan iets van 30m max was. Dat heb ik nu ook
-denk aan het geluid van de buitenunits. je wilt ze niet graag tegen je slaapkamer muur hebben staan (ook niet omdat je dan heel veel kuubs koude lucht over je muur heen trekt
-waar zit je electra. elke pomp is een aparte groep namelijk. ik ga ervan uit dat je 3-fasen hebt dus adviseer 1 pomp op elke fase te zetten Inderdaad
-hoe is het leidingwerk naar je verdeler en de verdeler zelf? moet deze vervangen worden omdat er geen 1" aansluiting op zit en het dus een "dunne leiding" is?De grote verdeler zit op 22mm leidingen en de andere grotendeels op 22, naar de begane grond op 15 mm
-zet de watertemp eens op 40 graden, 50 is nog veel te hoog en 50 de vloer in sturen is sowieso not done.... max 45 graden. Had ik gedaan op de regelthermostaat, maar had overshoot; de vloer regelthermostaat stond op 40*,
-je hebt het over 2 elga's. Ik dek hier thuis met 1 warmtepomp 1.441m3 gas af. ik zou jou adviseren (ervan uitgaande dat je 3 verdelers hebt) om 3 warmtepompen van 7kw te pakken. zie hieronder een website. deze kosten je dan effectief 2.957-1.900=1.057 per stuk * 3 = 3.171 IK had het niet over 2 wp, maar hajeetje,
-Beetje cv boer kan ze aansluiten in een dag tegen paar tientjes per uur en verder nog wat klein spul als fittingen en thermosstaten dus laten we al met al zeggen dat je voor 4k klaar bent. (ketel kost je slechts 2k)Dat aansluiten kan ik prima zelf; im mijn huidige setup is alles door mijzelf uitgedokterd en uitgevoerd.
-Geschat verbruik van deze setup schat ik op 7.600 kwh op basis van extrapolatie van mijn eigen opstelling (je komt lager uit omdat jouw cop waarschijnlijk ietsjes beter zal zijn.
-Kosten per jaar tegen 18 cent zijn dan 7.600*0,18=1.368 (gas was 2.800*0,6=1.680)
-De grote truc is om vervolgens deze kwh's met zonnepanelen af te dekken. En dat gaat nu net niet, heb een rieten dak, en omgeven door 30M hoge eiken van de buren, dus ook geen plaats op de grond, helaas.

ALS je echter de warmtepomp enkel als bijverwarming wil kun je natuurlijk prima voor 1 keer een 7kw versie gaan. in de maanden dec/jan (en wellicht feb zoals dit jaar) zal de ketel dan helpen. Zorg dan dat je de warmtepomp parallel over de ketel zet en hang 2 thermosstaten op. 1 op de gewenste temp van de warmtepomp en 1-tje een halve graad lager voor de ketel. Is veruit de meest praktische oplossing volgens het KISS principe. Deze oplossing is natuurlijk ook veel goedkoper en ik schat dat deze 4.000kw trekt. Ik weet alleen niet of het bevorderlijk is dat de warmtepomp dec/jan 24 uur per dag voluit draait...

https://www.confort-marke...96_367_460_1224-5357.html
dat is een aanzienlijk prijsverschil; zie deze in NL voor ca.4000 en in Fr. net onder de 3k. Pfff.
wat te overdenken :) veel succes in ieder geval! (ik zou zelf voor zonnecellen en 1 warmtepomp gaan als je voor kostenbesparing gaat).
Zie antwoorden in dik font hierboven
Cor

• Naalroc
quote:
jerh schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:50:
[...]
@Naalroc 2800 m3 gas is een serieuze hoeveelheid energie. Aangezien je zo te lezen al aardig hebt geinvesteerd in isolatie, is een verdere besparing niet makkelijk te realiseren. Los van het vermogen dat je voor een warmtepomp nodig hebt, moet ook je afgiftesysteem in staat zijn om de warmte op lagere temperaturen daadwerkelijk af te geven. Houd daarbij in de gaten dat bij een wp alles trager gaat dan bij een gasketel. Je hebt in ieder geval zeker niet genoeg aan een Elga, dat lijkt me hier geen goede oplossingsrichting en twee al helemaal niet.
Die afgifte had ik dus vorige week geprobeerd te testen, volgens een 'tip'op het internet: met de ketelregelthermostaat op 40*, maar met een overshoot tot 50* kreeg ik het de hele week comfortabel, met de verdeler thermostaten op 40*, en de radiatoren uit, dus dat is redelijk reel?
Ja, die regelthermostaten kunnen beter op 30 staan begrijp ik bij gebruik van wp.
Gezien het feit dat ik geen zonnepanelen kan installeren, is een opwaardering van de wp capaciteit dus evengoed noodzakelijk, al dan niet met 2 kleine of 1 grotere wp van zeg 7 kW? Of toch nog meer?
Cor

• Bram-Bos
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 23:32
quote:
Oxellaar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:27:
[...]

Ik geloof zowaar dat ik een #Elgahibernation te pakken heb gehad afgelopen donderdag.
[afbeelding]

Woensdagavond had ik dipswitch B8 op on gezet. Dit om te zien hoe de Elga het doet bij buitenT onder de -2.
Alleen vroor het die nacht niet meer, dus test niet geslaagd.
Wat mij opviel is dat de Elga heel de nacht op ongeveer 500W had staan pruttelen en dat terwijl de ruimteT langzaam terugliep.

Om 6.30 heb ik de dipswitch weer op OFF gezet en ben naar mn werk gegaan. Maar hij bleef zomaar staan pruttelen en het bleef afkoelen.
Mijn vrouw heeft de boel spanningsloos gemaakt en na een poos weer aangezet. De zon stond goed naar binnen, dus geen koudeklachten. Spanning er weer op en opgelost, Elga gaat weer volgas.

Het lijkt dus dat dipswitch B8 op ON invloed heeft op de storing.
Ja, dat is een echte onvervalste #elgahybernation.
Dus B8 op OFF zou kunnen helpen. Maar dan moet je wel weer de nieuwste firmware (16) hebben om de T-begrenzing softwarematig te verlagen, lijkt me.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

quote:
Bram-Bos schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:40:
[...]

Ja, dat is een echte onvervalste #elgahybernation.
Dus B8 op OFF zou kunnen helpen. Maar dan moet je wel weer de nieuwste firmware (16) hebben om de T-begrenzing softwarematig te verlagen, lijkt me.
Minimaal versie 15.3, die maakt switch B8 eigenlijk overbodig.

Iedereen die er hier last van had, had die B8 op ON staan?

• Bram-Bos
quote:
Oxellaar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:48:
[...]

OK. Dat wist ik niet. Ik had hem inderdaad op ON staan. Ik denk alle andere Elga-bezitters hier ook. Volgens mij is er hier niemand die die default-begrenzing er nog op heeft zitten, anders zouden het geen Tweakers zijn :) .

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

quote:
[...]

Ik heb wel moeite met dit soort adviezen, je reageert enorm veel in dit topic, maar lang niet altijd even deskundig. Twee warmte pompen is een heel stuk ingewikkelder dan een en geeft allerlei uitdagingen. Een partij vinden die dit deskunidg installeert is vrij lastig als het om de particuliere markt gaat. Het lijkt me dat je toch wat voorzichtiger mag zijn in je uitingen.
Als iedere WP zijn eigen/gescheiden afgiftesysteem heeft, wat is daar ingewikkeld aan ? Simpeler kan niet.
PS. Wellicht niet gelezen, ik heb mijn zus in een dag de WAR van haar WP laten inregelen, geen probleem.
quote:
reneeke1970 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 16:36:

@Grolsch als hij toch maar 5 min pauze houd kun je er best even naast gaan staan en kijken bij welke temp hij aan en uit gaat.
Je maakt mij niet wijs dat hij na paar min circuleren zo ver afkoelt met die massa.
Dan vreet die vloer zoveel vermogen dat wp wel aan kan blijven toch?
Dat ga ik nog een keer nakijken als ik thuis ben en het voorval zich voor doet.
Ik weet ook bijna zeker dat de Ta niet heel veel afkoelt, ik denk dat mijn Mitsu in WAR modus een aantal instellingen negeert, en gewoon probeert Ta op ingestelde waarde te houden.
quote:
[...]

Grappig dat je een buitentemperatuur van 7 graden nu als hoge temperatuur gaat zien :)

[...]
Waar ik nu pas achter kom is dat het modulatieniveau van een L/W WP afhankelijk is van Ta.
Ik weet zeker dat ik mijn huis wel warm kan houden met een 24*7 TA van 26 graden, maar mijn WP kan dat niet "normaal" handlen.

Volgens de folder moduleert mijn WP tussen de 4,5 en 11,2KW thermisch vermogen.
Men vermeld er in de boekjes niet bij dat het minimale vermogen van 4,5 alleen bereikt kan worden met een Ta van +35 graden, wat we juist NIET willen eigenlijk :P

Met een Ta van 25 graden kan de WP terugmoduleren tot 5,96KW (thermisch) vermogen, maar dat is bij -7 :)

In de praktijk wil je juist bij +7 naar een Ta van 25 graden, en dan is het minimale vermogen ineens 9KW thermisch bij Ta 25.

Puur en alleen hierom heb ik mijn minimale Ta nu op 28 graden gezet, en als het nodig is gaat de minimale Ta naar 30 graden.

Volgens de boekjes moduleert de WP zelfs terug naar 3,61KW thermisch vermogen, maar wie heeft er een Ta van 55 graden nodig bij Tb +12 graden |:( |:(
quote:
bbn_ldp schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:06:

[...]

[...]

[...]

[
Je quote inderdaad vrij verwarrend.

Tekst die je van mij wil quoten zet je tussen een blokje [quotte] en mijn quote sluit je af met [/quotte] alleen dan met een enkele T anders vern**k ik mijn bericht weer.

Ik weet niet welke buizen jij hebt, maar ik wil je mijn v.v. plan / instellingen wel mailen, stuur me dan ff een PM met je mail adres.

Ik heb de batterij van m'n telefoon ff leeg, ik maar zo een paar foto's als de accu weer vol is.

@Naalroc Als je 2800m3 gas wil vervangen en zelf niet 24*7 wil solderen/monitoren en andere ingewikkelde dingen wil doen koop dan een fatsoenlijke WP.

2800*8/1650=13,57KW WP benodigd.

Zoek een WP dit dit vermogen levert bij -10 en die zo ver mogelijk kan terug moduleren en die nog redelijke Ta's kan halen bij -10

• Rol-Co
@Grolsch
Bij een iet wat te grote wp kan je beter in een hogere Ta draaien, het kost namelijk het zelfde minimale AC vermogen.
Om dan wat energie te sparen en te voorkomen dat het te warm word gaat hij hier 2x per dag een tijdje uit.
Ik gebruik die steengrill als buffer.

@Rol-Co Bij een hogere Ta gaat de WP bij mij "vanzelf" wel pauzeren door de thermostaat.
Inderdaad een buffertje van 5 uur 's nachts (nachtverlaging) zorgt ervoor dat hij vrolijk verder kan snorren.

@bbn_ldp hier de foto's

De verdeler met daarboven de Danfoss regelaar.
Je ziet dat ik nu dus de kachel in de woonkamer aan heb (1e zone, 1e 4 groepen op de v.v. verdeler zitten dicht).

Deze 13 groeps verdeler voor de B.G.G. heeft dus 11 geregelde groepen en 2 die altijd open staan (entree en bijkeuken)

http://i68.tinypic.com/2cd650.jpg

Hier kun je de flowmeters wat beter zien.

http://i64.tinypic.com/30w1spi.jpg

En hier 2 van de 10 nieuwe "speeltje" :P

http://i65.tinypic.com/1zwep2x.jpg

• Naalroc
quote:
Grolsch schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:58:
[...]
@Naalroc Als je 2800m3 gas wil vervangen en zelf niet 24*7 wil solderen/monitoren en andere ingewikkelde dingen wil doen koop dan een fatsoenlijke WP.

2800*8/1650=13,57KW WP benodigd.

Zoek een WP dit dit vermogen levert bij -10 en die zo ver mogelijk kan terug moduleren en die nog redelijke Ta's kan halen bij -10
Daarbij ga je dan denk ik uit van 100% wp gebruik en geen gas?
Dat is niet mijn bedoeling, ik heb ook een boiler warm te houden, en wil een interne of aparte boiler wel houden, al hoeft dat niet speciaal de huidige 80L unit te zijn, die constant op 60* gehouden moet worden.
En die 14 kW: wanneer is het ooit -10*, is het realistisch om hiermee rekening te houden, als je nog gas hebt?

Heeft iemand eigenlijk een idee hoeveel alleen het warm houden kost? de isolatie om de boiler, binnen de stalen kast is minimaal, denk 2,5 cm glaswol.
Cor

quote:
Naalroc schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:25:
[...]

Dat is niet mijn bedoeling, ik heb ook een boiler warm te houden, en wil een interne of aparte boiler wel houden, al hoeft dat niet speciaal de huidige 80L unit te zijn, die constant op 60* gehouden moet worden.
En die 14 kW: wanneer is het ooit -10*, is het realistisch om hiermee rekening te houden, als je nog gas hebt?

Heeft iemand eigenlijk een idee hoeveel alleen het warm houden kost? de isolatie om de boiler, binnen de stalen kast is minimaal, denk 2,5 cm glaswol.
Cor
ls je niet van het gas af wil is het goedkoopste een nieuwe cv ketel van 1200 euro :)

ls je een WP koopt doe het dan goed, zo'n WP kan het zo goed alleen zonder gas ;)

Ook voor SWW zijn er zoveel goede oplossingen zonder gas.

• avandermeulen
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17-11 16:49
quote:
Oxellaar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:48:
[...]

Staat bij mij inderdaad ook op off!

Oeps foutje staat op on!

avandermeulen wijzigde deze reactie 11-02-2018 21:45 (4%)

Elga 3.0, Daalderop Multisolar, Anna thermostaat

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:50
quote:
Naalroc schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:25:
[...]

Cor
Ik lees boerderij en water op 60 graden, en moet denken aan de ringleiding @mightym. Of is dit een super comfort-tapwater systeem?
In ieder geval kan dit een heel groot deel van het gasverbruik zijn. Weet je ongeveer het verbruik gas per week of maand in de zomer?
Isolatie van 25 mm is niet veel naar hedendaagse standaard, ik denk dat je nu gauw richting de 10 kWh standbyverbruik gaat... Bij de meeste WP boilers van 200-300 liter is dit meer 1 2 kWh (systeem gecombineerd met verwarming of stand-alone).

Chris_82 wijzigde deze reactie 11-02-2018 20:55 (5%)

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, gasloos.

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
quote:
[...]
Waar ik nu pas achter kom is dat het modulatieniveau van een L/W WP afhankelijk is van Ta.
Mooie post over minimaal vermogen en verschillende TA's. Heb je die gegevens ook voor de Nefit monoblocks? Ik vlam er per jaar zeker 2500m3 doorheen en wil daarom een 13kW Nefit kopen. Ben alleen bang voor pendelgedrag in de maanden voor en na de echte wintermaanden.

• Bram-Bos
quote:
avandermeulen schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:44:
[...]

Staat bij mij inderdaad ook op off!
B8=OFF maar wl #elgahybernation? OFF betekent nl "Warmtepomp schakelt uit bij een buitentemperatuur onder de 4C"

@avandermeulen: graag duidelijkheid of je echt OFF bedoelde (dat is: de dipswitch naar voorzijde print), of dat je iets bedoelde als "de begrenzing is er af (dus 'off')". Je post is nu verwarrend.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 11-02-2018 21:38 (42%)

• Rol-Co
@Grolsch
Wat heb je met die blokkeer ringen van die flowmeters gedaan, ze liggen er allemaal af. :)
5 van de 13 groepen dicht en je ziet de overige groepen gelijk naar een flow van 4 liter/min.

Jij doet een nachtverlaging, hier gooi ik hem volledig stil voor een uur of 4 en dat 2x

• Ayous
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 08-04 19:37
quote:
DopjeD schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:45:
[...]

Mooie post over minimaal vermogen en verschillende TA's. Heb je die gegevens ook voor de Nefit monoblocks? Ik vlam er per jaar zeker 2500m3 doorheen en wil daarom een 13kW Nefit kopen. Ben alleen bang voor pendelgedrag in de maanden voor en na de echte wintermaanden.
Volgens mij kan de Fujitsu Waterstage tot praktisch nul terug moduleren - ter overweging

• bbn_ldp
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 21:50
quote:
develdonk schreef op zondag 11 februari 2018 @ 18:49:
[...]

bestel voor eur 8 (zie link) een infrarode thermometer en meet aanvoer en retour per groep (aanvoer zou overal hetzelfde moeten zijn). meet dan elke dag nadat pomp een uur gedraait heeft wat de retour is per groep en draai vervolgens iedere groep verder open/dicht totdat ze allemaal dezelfde retour hebben. Kost je een week en een tientje en je bent klaar... KISS principe...

http://www.dx.com/nl/p/be...BEgKG_PD_BwE#.WoCBomeotaQ
De infrarood heb ik al, dus die manier ga ik eens mee aan de gang! Moet het wel wat kouder worden zodat hij een paar uur draait, en moet hij ook niet s’nachts al beginnen.😏 Hoe lang duurt het ongeveer voordat de groep gaat reageren op het dichtdraaien?

Zubadan 11,2, 50x170Wp Solar Frontiers

quote:
DopjeD schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:45:
[...]

Die tabellen van de Nefit heb ik niet, maar met 2500m3 lijkt een 13KW WP mijn geen overbodige luxe :)
quote:
Rol-Co schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:52:
@Grolsch
Wat heb je met die blokkeer ringen van die flowmeters gedaan, ze liggen er allemaal af. :)
5 van de 13 groepen dicht en je ziet de overige groepen gelijk naar een flow van 4 liter/min.

Jij doet een nachtverlaging, hier gooi ik hem volledig stil voor een uur of 4 en dat 2x
Die ringen moeten nog een keer vast geklikt worden, en mn secundaire pomp kan idd wel een tikkie zachter lopen ;)

Nacht verlaging betekent bij mij volledig stil.
quote:
Ayous schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:53:
[...]

Volgens mij kan de Fujitsu Waterstage tot praktisch nul terug moduleren - ter overweging
Ik ben benieuwd naar de tabellen :)

Grolsch wijzigde deze reactie 11-02-2018 21:12 (10%)

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
quote:
Grolsch schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:11:
[...]
Die tabellen van de Nefit heb ik niet, maar met 2500m3 lijkt een 13KW WP mijn geen overbodige luxe :)
Nou, het vliegt er uit hier :) verwarm zo'n 110m2 begane grond continue en kwam met de snelle koevlaas formule idd ook op de 13kW uit
quote:
Bram-Bos schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:51:
[...]

B8=OFF maar wl #elgahybernation? OFF betekent nl "Warmtepomp schakelt uit bij een buitentemperatuur onder de 4C"
Dat vraag ik mij dus ook af. Dit kan van belang zijn voor Techneco. Want iedereen met de hibernation problemen en in bezit van firmware >15.3, kan simpel geholpen worden.
P62 aanpassen naar gewenste instelling en B8 op OFF zetten.
P62 op 20 instellen en de Elga gaat door tot -16, lijkt mij redelijk safe.
Bij -16 is de COP waarschijnlijk gelijk aan een waxinelichtje :P

Eigenlijk is B8 vanaf 15.3 (alle nieuwe Elga's dus) Warmtepomp schakelt uit bij de ingestelde waarde van parameter P62. Default is 4C

Oxellaar wijzigde deze reactie 11-02-2018 21:22 (4%)

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22:56
@Grolsch zie oo je foto 2 groepen die best wel hard lopen.
Is dat bewust ?

• Chris_82
quote:
Ayous schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:53:
[...]
@DopjeD @Grolsch
Heb dit deels in een eerder L/W deel al eens opgesomd. Dit is wat ik kan vinden, zonder 'van horen zeggen'. ;)

Fujitsu buitendelen kunnen redelijk ver terug moduleren. 0 blijft toch echt een utopie.
enkelfase: 4/6/8 kW: >1.75kW, 10 kW: > 3.2kW
driefase: 11/14/16 kW: >6.2kW
(bron)

En voor Nefit monoblock (technisch gelijk aan o.a. Buderus WPL AR)
7kW: 2-7 kW,
9kW: 3-9 kW,
13/17kW: 5.5 kW minimaal
(Bron)

Allen thermische outputs.

Bij Nefit zal er altijd een buffervat aanwezig zijn in het systeem, dus pendelen zal daardoor al minder zijn.

• Naalroc
quote:
Chris_82 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:44:
[...]
Ik lees boerderij en water op 60 graden, en moet denken aan de ringleiding @mightym. Of is dit een super comfort-tapwater systeem?
In ieder geval kan dit een heel groot deel van het gasverbruik zijn. Weet je ongeveer het verbruik gas per week of maand in de zomer?
Isolatie van 25 mm is niet veel naar hedendaagse standaard, ik denk dat je nu gauw richting de 10 kWh standbyverbruik gaat... Bij de meeste WP boilers van 200-300 liter is dit meer 1 2 kWh (systeem gecombineerd met verwarming of stand-alone).
Ik schreef in mij openingspost WOONboederij, dus geen boerderij meer; ook geen ringleiding, maar tapwater :rechtstreekse leidingen naar de keuken (onder de boiler/ketel) en badkamers, resp 6 en 15 meter er vandaan. Geen bad, alleen douche.
De reden voor de boiler is dat ik bij de koop van dit pand direct de geiser heb weggedaan, en een boiler van 80 liter naast de bestaande ketel heb gezet, om direct ww te hebben in de keuken er onder.Nogmaals, ik heb (nog) geen HR ketel.
Ik heb ooit, een paar jaar geleden het standby gebruik opgenomen, maar heb die gegevens niet meer; dacht dat dit 1 m3 /etmaal was.
was zondermeer lastig, omdat we destijds nog op gas kookten, nu op inductie; daarentegen heb ik nu een Miele gas droger, in plaats van een elektrische was droger, maar die draait maar 2 of 3 beurten /week, kost ook wat gas.
En die isolatie,van 2,5 cm, dat betreft de inwendige isolatie in de boiler-omkasting, inderdaad erg weinig (Is van Bosch). De genoemde 10kWh standby gebruik is per....?

Cor

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:25
quote:
Oxellaar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:19:
[...]

Dat vraag ik mij dus ook af. Dit kan van belang zijn voor Techneco. Want iedereen met de hibernation problemen en in bezit van firmware >15.3, kan simpel geholpen worden.
P62 aanpassen naar gewenste instelling en B8 op OFF zetten.
P62 op 20 instellen en de Elga gaat door tot -16, lijkt mij redelijk safe.
Bij -16 is de COP waarschijnlijk gelijk aan een waxinelichtje :P

Eigenlijk is B8 vanaf 15.3 (alle nieuwe Elga's dus) Warmtepomp schakelt uit bij de ingestelde waarde van parameter P62. Default is 4C
Dat zou wel een hele makkelijke oplossing zijn! Bij mij is de begrenzing er overigens ook af, dus B8 op ON. De afgelopen twee dagen de kachel aan gehad en dus twee keer #elgahybernation. Maar nu snap ik ook waarom jij er nooit last van had. 😉

• Bram-Bos
quote:
Aziraphale schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:29:
[...]

Dat zou wel een hele makkelijke oplossing zijn! Bij mij is de begrenzing er overigens ook af, dus B8 op ON. De afgelopen twee dagen de kachel aan gehad en dus twee keer #elgahybernation. Maar nu snap ik ook waarom jij er nooit last van had. 😉
Nou, welke firmware heb je?

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:25
quote:
Bram-Bos schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:39:
[...]

Nou, welke firmware heb je?
12,nog wat. De installateur beweert dat hij de tool niet van Techneco krijgt, dus ik wacht met smart tot ze bellen voor een afspraak...
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:20:
@Grolsch zie oo je foto 2 groepen die best wel hard lopen.
Is dat bewust ?
Dat komt waarschijnlijk omdat de rest allemaal dicht gelopen is. Die nu 4l loopt is ingesteld op +-2 ltr bij alles open.
quote:
Chris_82 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:23:
[...]

@DopjeD @Grolsch
Heb dit deels in een eerder L/W deel al eens opgesomd. Dit is wat ik kan vinden, zonder 'van horen zeggen'. ;)

Fujitsu buitendelen kunnen redelijk ver terug moduleren. 0 blijft toch echt een utopie.
(bron)

En voor Nefit monoblock (technisch gelijk aan o.a. Buderus WPL AR)
7kW: 2-7 kW,
9kW: 3-9 kW,
13/17kW: 5.5 kW minimaal
(Bron)

Allen thermische outputs.

Bij Nefit zal er altijd een buffervat aanwezig zijn in het systeem, dus pendelen zal daardoor al minder zijn.
Dat zegt dus niets, welke waardes bij welke Ta en welke Tb.

Mijn 11,2 WP kan op papier ook naar 4,5 heen. Praktijk is dus blijkbaar anders.

• avandermeulen
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17-11 16:49
quote:
Bram-Bos schreef op zondag 11 februari 2018 @ 20:51:
[...]

@avandermeulen: graag duidelijkheid of je echt OFF bedoelde (dat is: de dipswitch naar voorzijde print), of dat je iets bedoelde als "de begrenzing is er af (dus 'off')". Je post is nu verwarrend.
Inderdaad foutje: B8 staat op on! Excuus

avandermeulen wijzigde deze reactie 11-02-2018 22:02 (31%)

Elga 3.0, Daalderop Multisolar, Anna thermostaat

• Chris_82
quote:
Grolsch schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:43:
[...]
Dat zegt dus niets, welke waardes bij welke Ta en welke Tb.

Mijn 11,2 WP kan op papier ook naar 4,5 heen. Praktijk is dus blijkbaar anders.
Inderdaad, de randcondities zijn van grote invloed op de thermische output.
Opgegeven voor Fujitsu bij +7/35, voor 'Nefit' bij +2/35.

Bij +10 in beide gevallen zal het waarschijnlijk een hoger minimum zijn omdat de compressor al minimaal loopt, maar COP beter is bij hogere Tb.
En andersom bij -2 zal het minimum kleiner zijn dan hierboven.
Bijvoorbeeld bij mijn 10kW Loria(binnen)/Fujitsu(buiten) met veel zon op de ramen en +1 buiten een minimaal vermogen van 2.6kW op de Kamstrup afgelezen.

@Naalroc
Dat is standby verlies per dag. 1 m3 gas per dag komt overeen met 7-9.5 kWh warmte (afhankelijk van VR of HR en juiste instellingen). In die zin kwam mijn 10 kWh aardig in de buurt. :)

Bij het dimensioneren van een WP is het belangrijk om dit soort zaken te weten en CV (verwarming) en SWW (sanitair warm water) te kunnen splitsen. Het zou heel goed kunnen dat je ook met een kleinere WP het huis warm kunt houden en SWW kunt maken. Al helemaal als je nu geen HR-ketel hebt maar een VR. Dan zal een m3 gas eerder 7 kWh warmte opwekken dan iets meer dan 9...

Even heel simpel gerekend:
2500m3/jaar
-365 m3 standby
----
2135 m3/jaar verbruik

425 m3/jaar SWW (20%)
1710 m3/jaar CV (80%)

2135*7/1650 = 9 kW warmtepomp

Dit soort zaken maakt het erg moeilijk om vooraf een perfect gedimensioneerde WP te hebben.
Denk er eens over na om bijvoorbeeld een 9 of 10kW warmtepomp met 200-300 L boiler te nemen. Voordeel van een minder grote WP is een lager minimale warmte opwekking en minder snel last van pendelen.
Als het te klein blijkt te zijn moet je misschien in de koudste dagen een keer een elektrisch kacheltje aanzetten. Of een L/L warmtepomp (airco) er bij plaatsen, krijg je ook nog eens goede koeling voor de warmste zomerdagen.

Ideen kunnen we hier genoeg aanbrengen, uiteindelijk ligt de keus bij jou.

Chris_82 wijzigde deze reactie 11-02-2018 22:23 (46%)

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-11 15:43

Milmoor

Footsteps and pictures.

quote:
blauwemac schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:38:
Ik heb even gebeld met Nathan. De LWDV komt in juli beschikbaar. Technische en prijsgegevens zijn nu nog niet definitief. Van de grootste, de 9kW: COP bij A2/W35 is 4,26 en modulatiebereik is 2 tot 8,1 kW. Niet slecht!
Ik ga deze in de gaten houden. Ziet er erg interessant uit, milieutechnisch (R290) en installatie technisch (monoblok) fijner dan wat ik tot nu toe op het oog had. Ook belangrijk vind ik dat men al ervaring heeft met dit koelmiddel, dat scheelt kinderziektes.

Milmoor wijzigde deze reactie 11-02-2018 22:20 (8%)

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:10
quote:
Naalroc schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:37:
[...]
Die afgifte had ik dus vorige week geprobeerd te testen, volgens een 'tip'op het internet: met de ketelregelthermostaat op 40*, maar met een overshoot tot 50* kreeg ik het de hele week comfortabel, met de verdeler thermostaten op 40*, en de radiatoren uit, dus dat is redelijk reel?
Ja, die regelthermostaten kunnen beter op 30 staan begrijp ik bij gebruik van wp.
Gezien het feit dat ik geen zonnepanelen kan installeren, is een opwaardering van de wp capaciteit dus evengoed noodzakelijk, al dan niet met 2 kleine of 1 grotere wp van zeg 7 kW? Of toch nog meer?
Cor
Dat lijkt dan wel in orde. Een wp gaat niet snel een overschoot doen naar 50 graden en houd in de gaten dat het verschil tussen aanvoer en afvoer bij een wp veel kleiner is dan bij een cv. Dus wellicht kun je daar ook nog naar kijken wat de huidige situatie nu is.
quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:55:
[...]

Als iedere WP zijn eigen/gescheiden afgiftesysteem heeft, wat is daar ingewikkeld aan ? Simpeler kan niet.
PS. Wellicht niet gelezen, ik heb mijn zus in een dag de WAR van haar WP laten inregelen, geen probleem.
Ik dacht laat ik het een beetje lief neerzetten ipv bot. Lees mijn post nog eens. Enige zelfreflectie en met wat minder oogkleppen op adviseren lijkt mij een heel erg goed plan. Je zet mensen op het verkeerde been met jouw overtuigingen, daar zijn ze dan zelf bij, maar iets meer voorbehoud lijkt me wel op zijn plaats.
quote:

Ik weet zeker dat ik mijn huis wel warm kan houden met een 24*7 TA van 26 graden, maar mijn WP kan dat niet "normaal" handlen.

Volgens de folder moduleert mijn WP tussen de 4,5 en 11,2KW thermisch vermogen.
Men vermeld er in de boekjes niet bij dat het minimale vermogen van 4,5 alleen bereikt kan worden met een Ta van +35 graden, wat we juist NIET willen eigenlijk :P

Met een Ta van 25 graden kan de WP terugmoduleren tot 5,96KW (thermisch) vermogen, maar dat is bij -7 :)

In de praktijk wil je juist bij +7 naar een Ta van 25 graden, en dan is het minimale vermogen ineens 9KW thermisch bij Ta 25.

Puur en alleen hierom heb ik mijn minimale Ta nu op 28 graden gezet, en als het nodig is gaat de minimale Ta naar 30 graden.

Volgens de boekjes moduleert de WP zelfs terug naar 3,61KW thermisch vermogen, maar wie heeft er een Ta van 55 graden nodig bij Tb +12 graden |:( |:(
EN dan pendelt ie af en toe, lekker belangrijk. Ik kijk daar niet naar hoor. Het ding moet verwarmen en als hij dan af en toe eens aan en uit gaat is dat toch niet erg. Ik heb dat zelf regelmatig, een beetje zonneinstraling en dan vliegt de temperatuur omhoog en gaat de wp na een tijdje uit. Prima wat je niet verbruikt, hoef je ook niet af te rekenen. En de starts en stops verdien je weer terug met minder draaiuren. Gewoon niet te ingewikkeld over doen.
quote:
Chris_82 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:04:
[...]

Inderdaad, de randcondities zijn van grote invloed op de thermische output.
Opgegeven voor Fujitsu bij +7/35, voor 'Nefit' bij +2/35.

Bij +10 in beide gevallen zal het waarschijnlijk een hoger minimum zijn omdat de compressor al minimaal loopt, maar COP beter is bij hogere Tb.
En andersom bij -2 zal het minimum kleiner zijn dan hierboven.
Bijvoorbeeld bij mijn 10kW Loria(binnen)/Fujitsu(buiten) met veel zon op de ramen en +1 buiten een minimaal vermogen van 2.6kW op de Kamstrup afgelezen.
Welke Ta gebruikte je op dat moment :?

En dat is precies het probleem, want die 2,6KW wil je niet zien bij +1 maar bij +10 bij Ta 25 graden.

De mitsu moduleert ook terug tot 4.32KW thermisch, maar dan bij -7 en Ta 50

Normaal gesproken wil je het laagste modulatiegetal zien bij +7 en een lage Ta (25 graden).
Mijn Mitsu doet dan minimaal 9KW, en dat is dus te hoog, maar als ik jouw bronnen erbij pak doe de Fujitsu het dus niet veel beter/anders, het zal wel inherent aan het systeem zijn (R410A).

@jerh het is ook helemaal niet "erg" maar ik ben er naar verloop van tijd achter dat die modulatieniveaus die soms genoemd worden van toepassing zijn in temperatuurranges waar niemand wat aan heeft.

Grolsch wijzigde deze reactie 11-02-2018 22:26 (8%)

• Chris_82
@Grolsch
Dat was bij een Ta van 29 graden
(handig joh, die Pi/Domoticz/Grafana, stap over die drempel heen en begin zelf! d:)b )

Het is erg moeilijk om mooie gedetailleerde tabellen te vinden... Daarentegen, het werkt, en laten we niet te ver verzanden in de details, toch ;)

@Chris_82 Bij gebrek aan vrijwilligers ontvang ik graag een boodschappenlijstje, dan zelf maar een keer solderen ;)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mooi stukje over de Reduxion Ecoliner
@Markprinsen

Ik zal niet te geheimzinnig doen, wat @blauwemac al zegt: COP van 1, dit is gewoon een elektrisch verwarmingselement.
Stel dat je 1.000 m3 gas wil vervangen door dit ding dan ga je van zo'n 600 aan kosten naar 1.750 aan kosten (gerekend met de laagste energietarieven). Als je zonnepanelen hebt dan zal dat minder zijn, maar waarom je geen warmtepomp zou pakken in plaats van dit ding is me een beetje onduidelijk.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• kmf
  • Niet online
quote:
Maasluip schreef op maandag 12 februari 2018 @ 07:51:
Mooi stukje over de Reduxion Ecoliner
@Markprinsen
. Als je zonnepanelen hebt dan zal dat minder zijn, maar waarom je geen warmtepomp zou pakken in plaats van dit ding is me een beetje onduidelijk.
Omdat een warmtepomp vaak geen optie is.
Als je een apartement hebt zonder buitenruimte.
Of een huis met enkel gevel aan voorkant.
Of als je afgiftesystem niet afdoende is.
Of omdat het moeilijk is om een installatiebedrijf te vinden.
Of simpelweg omdat een warmtepompinstallatie zo duur is.

Dan is een "CV-vervanger" wel een optie.

kmf wijzigde deze reactie 12-02-2018 09:11 (10%)

@kmf Nibe verkoopt al tig jaren zo'n cv vervanger. En die staan niet te bluffen bij het RTL nieuws oid.

Die hele Ecoliner is gewoon niks nieuws.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

quote:
kmf schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:01:
[...]

Omdat een warmtepomp vaak geen optie is.
Als je een apartement hebt zonder buitenruimte.
Of een huis met enkel gevel aan voorkant.
Of als je afgiftesystem niet afdoende is.
Of omdat het moeilijk is om een installatiebedrijf te vinden.
Of simpelweg omdat een warmtepompinstallatie zo duur is.

Dan is een "CV-vervanger" wel een optie.
Ik denk dat je zelfs met de ruimte die je nu nodig hebt voor een CV ketel wel iets met een warmtepomp kunt doen. Een CV ketel moet ook buitenlucht aanzuigen, die kun je gebruiken voor een warmtepomp.

En duur... Ik reken net voor dat je met een elektrische verwarmer een kleine 3x meer geld kwijt bent (als je geen zonnepanelen hebt). Dan is de terugverdientijd ook niet lang.

Open Source landkaart

Het riekt een beetje naar oplichting, het is gewoon een elektrische CV ketel met een COP van 1.
Dat is helemaal niet erg, en misschien soms zelfs wel wenselijk, maar zeg dat dan gewoon eerlijk.

Die kerel maakt er een spectaculair strato elementen / lichtpulsen verhaal van, maar zo'n keteltje kost normaal gesproken 1000,00 en hij vertelt er niet bij dat je met een gasverbruik van 1000m3 naar een verbruik van 8000kWh heen gaat.

• kmf
  • Niet online
quote:
Maasluip schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat je zelfs met de ruimte die je nu nodig hebt voor een CV ketel wel iets met een warmtepomp kunt doen. Een CV ketel moet ook buitenlucht aanzuigen, die kun je gebruiken voor een warmtepomp.
Het gaat meer om de buitenunit he. Zelfs een hybride warmtepomp heeft een buitenunit nodig. Ik zie het niet snel gebeuren dat een flat effetjes 200 warmtepomp buitenunits op het dak krijgt.

Het zal wel mooi zijn als in de toekomst simpelweg met 1 binnenunit ter grootte van een CV-ketel en aanzuigende lucht van ventilatie+extern de warmtepomp kan werken.

Kan ik alvast een patent vragen op een WTW warmtepomp installatie? :P (oh wacht, het bestaat al , naja, dan noem ik de mijne een WTW plasma-injectie warmtegenerator. Naast verwarmen, desinfecteert deze ook de lucht)

btw... ik heb het zelfde gevoel ook gehad met Hone Surface Power. Een zonneboiler welke vele malen beter zal presteren vanwege nanotechnologie :+

kmf wijzigde deze reactie 12-02-2018 09:49 (22%)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een keer in dit hotel geslapen. Zie je allemaal die warmtepompen aan de gevel hangen? Eentje per kamer. ;)

Open Source landkaart

• kmf
  • Niet online
quote:
Maasluip schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:28:
Ik heb een keer in dit hotel geslapen. Zie je allemaal die warmtepompen aan de gevel hangen? Eentje per kamer. ;)
[afbeelding]
Dan moet Wiebes wel even een goed gesprekje met de welzijnscommissies gaan praten. Volgens mij mag je in geen enkele gemeente in NL je airco/warmepompunit zichtbaar op straatnivea aan de voorgevel hangen.

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:52
quote:
kmf schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:29:
[...]

Dan moet Wiebes wel even een goed gesprekje met de welzijnscommissies gaan praten. Volgens mij mag je in geen enkele gemeente in NL je airco/warmepompunit zichtbaar op straatnivea aan de voorgevel hangen.
Denk dat dit in Servi niet zo erg speelt :+

ELGA Toshiba Standalone

• tim-1985
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12-11 20:35
half on topic;
wat gebruiken jullie om bijvoorbeeld draadloos de temperatuur/electra te loggen naar een R-pi? Mijn voorkeur zou uitgaan naar een WIFI systeem. R-pi in de meterkast bij de slimme meter en dan verschillende sensoren uitlezen door het huis.

Zover heb ik iets van SONOFF, Xiaomi of zelfbouw met ESP8266 gevonden. Wat gebruiken jullie en waarom?

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 18:15

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Even een vraagje.
Ik heb een Loria duo warmtepomp van 10 kw. Beneden vloerverwarming en op de verdiepingen (de originele) radiatoren. Tevens heb ik ook een pelletkachel in de woonkamer. De warmtepomp is nu WAR geregeld in combinatie met de kamer thermostaat. Als de pelletkachel een dag of avondje brand doet de warmtepomp natuurlijk niks meer en word het boven wat kouder en daar houdt vrouwlief niet van. Nu kan in de invloed van de kamerthermostaat op de WAR aanpassen (0 tot 100%). Als ik deze ga beperken, of volledig op WAR overga moet ik dan de vloerverwarming gaan aanpassen met thermostaat knoppen op de groepen van de woonkamer ? Anders is de WP en de pelletkachel tegelijk aan het verwarmen.

De vloerverwarming bestaat uit 4 groepen de groep van de hal en eventueel de open keuken wil dan open laten en de 2 groepen in de woonkamer dicht laten lopen met thermostaat kranen op de verdeler.

Of zal de WP zichzelf dan gaan aanpassen omdat het retour water warmer wordt?

De afvoer van de palletkachel zit vlakbij de verdeler van de vloerverwarming, dus een thermostaatknop met externe voeler kan ik in de (nog te maken koof) bij de afvoer van de palletkachel maken.

Hopenlijk is mijn vraag en situatie zo een beetje duidelijk. De warmtepomp draaid vanaf eind november, dus ik ben nog wat aan het spelen met de mogelijkheden en instellingen.

Morgen komt de youless binnen om het electra verbruik beter in de gaten te kunnen houden. Het uitlezen op afstand kan helaas niet bij de Loria, het onderdeel hiervoor is volgens Techneco alleen beschikbaar voor de Franse markt.

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:02
Kan je niet beter een tweede zone (laten) installeren (2-zone kit) zodat je de b.g. en verdieping apart kan regelen? Hier kan je dan ook verschillende Ta voor gebruiken zodat ze voor beide afgiftesystemen optimaal zijn.

• Boerm
  • Laatst online: 17-11 17:19
quote:
Naalroc schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:26:
[...]

Ik schreef in mij openingspost WOONboederij, dus geen boerderij meer; ook geen ringleiding, maar tapwater :rechtstreekse leidingen naar de keuken (onder de boiler/ketel) en badkamers, resp 6 en 15 meter er vandaan. Geen bad, alleen douche.
De reden voor de boiler is dat ik bij de koop van dit pand direct de geiser heb weggedaan, en een boiler van 80 liter naast de bestaande ketel heb gezet, om direct ww te hebben in de keuken er onder.Nogmaals, ik heb (nog) geen HR ketel.
Ik heb ooit, een paar jaar geleden het standby gebruik opgenomen, maar heb die gegevens niet meer; dacht dat dit 1 m3 /etmaal was.
was zondermeer lastig, omdat we destijds nog op gas kookten, nu op inductie; daarentegen heb ik nu een Miele gas droger, in plaats van een elektrische was droger, maar die draait maar 2 of 3 beurten /week, kost ook wat gas.
En die isolatie,van 2,5 cm, dat betreft de inwendige isolatie in de boiler-omkasting, inderdaad erg weinig (Is van Bosch). De genoemde 10kWh standby gebruik is per....?

Cor
een miele gasdroger kun je ook op LPG laten draaien, heb ik hem al 2 jaar op draaien

Zubadan 8 kw, zonneboiler met 72 heatpipes, 5750 wp, Hout cvkachel, geen gas sinds mei 2016

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 18:15

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

quote:
TLer schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:02:
Kan je niet beter een tweede zone (laten) installeren (2-zone kit) zodat je de b.g. en verdieping apart kan regelen? Hier kan je dan ook verschillende Ta voor gebruiken zodat ze voor beide afgiftesystemen optimaal zijn.
De installateur achte een 2 zone kit niet nodig bij installatie. Dit zou altijd nog kunnen naderhand.

Het is dat nu vooral dat de badkamer wel eens te fris is. We slapen zelf op zolder en de slaapkamers op de tussenverdieping zijn nog opslag en hobby ruimte, de radiatoren staan daar wel open maar de kamers hoeven niet echt warm te worden.

Bij het opknappen van de kamers komt er waarschijnlijk wel een lage temperatuur verwarming in, maar dit zal nog wel even gaan duren, er staan nog andere dingen hoger op de wensen/klus lijst (o.a. kunstof kozijnen en HR ++ of tripel glas)

Op de zolder is geen verwarming, maar hier is het wel altijd warm genoeg vanuit de woonkamer door het open trappenhuis. (En waterbed)

Daarom zoek ik het voor nu even in de instellingen van de WP met eventueel als toevoeging thermostaatknoppen op de vloerverwarming.

• kmf
  • Niet online
Zie het volgend plaatje:

t/m 12 uur pruttelt de WP met 1,47kW

Daarna heeft de thermostaat WP uitgezet.

Om 14:12 gaat WP weer aan om t/m 14:38 2,18kW te verbruiken om delta T snel zoveel mogelijk goed te krijgen.

Van 14:39 t/m 15:00 1,64kW verbruik om alles stabiel te krijgen, om daarna weer met 1,47 verder te gaan.

Dus... kunnen we hiermee concluderen dat RAR in dit geval wel rendabel is? Er is immers 2 uur lang geen verbruik geweest. En de "meerkosten" om deltaT weer op niveau te brengen is vele malen minder dan het bespaarde vermogen?

quote:
kmf schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:49:
Zie het volgend plaatje:

[afbeelding]

Om 14:12 gaat WP weer aan om t/m 14:38 2,18kW te verbruiken om delta T snel zoveel mogelijk goed te krijgen.

Van 14:39 t/m 15:00 1,64kW verbruik om alles stabiel te krijgen, om daarna weer met 1,47 verder te gaan.

Dus... kunnen we hiermee concluderen dat RAR in dit geval wel rendabel is? Er is immers 2 uur lang geen verbruik geweest. En de "meerkosten" om deltaT weer op niveau te brengen is vele malen minder dan het bespaarde vermogen?
Naar mijn idee kun je uit dit soort snapshots geen conclusies trekken. Strategieen dien je over echt veel meer dagen te evalueren, alles in relatie met vergelijkbare buitenT en zoninstraling, welke nu de thermostaat de WP het signaal gaf van nu is het wel genoeg. Je weet nl. ook niet of de WP lager dan die 1,47 was gegaan als hij doorgedraaid had.
EDIT1:
Zonder zoninstraling ziet het er bij mij zo uit:
een andere op pvoutput:

EDIT2:
Gemiddeld per uur v.a. 11:00 700Wh. De bovenste woning welke historisch 1650m3 gas per jaar verbruikte.

hajeetje wijzigde deze reactie 12-02-2018 16:24 (17%)

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 19:47
quote:
kmf schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:25:
[...]

btw... ik heb het zelfde gevoel ook gehad met Hone Surface Power. Een zonneboiler welke vele malen beter zal presteren vanwege nanotechnologie :+
Klopt, mijn BS radar sloeg op tilt. Ik heb een offerte van ze gehad en die prijs loog er niet om. Echt megahoog. Ze hebben toen in 2015/2016 nog wel een flink artikel weten te posten in een vakblad. Waarschijnlijk tegen betaling o.i.d.

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:22
quote:
kmf schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:25:
[...]
Het gaat meer om de buitenunit he. Zelfs een hybride warmtepomp heeft een buitenunit nodig.
Nee, dat is niet zo.
Hier staat een Itho Daalderop Coolcube; een 2,5 kW warmtepomp gecombineerd met een gewone CV-ketel en met een luchtafzuiginstallatie. De afgezogen lucht gaat naar de invoer van de warmtepomp, dus als die draait dan wordt de warmte uit de afgezogen lucht weer hergebruikt.
De warmtepomp heeft geen buitenunit, maar 2 dikke leidingen (20 cm) naar het dak. Ik heb daar bewust voor gekozen omdat ik geen buitenunit wilde dichtbij het slaapkamerraam van de buurjongen (n omdat de prijs van deze combi interessant was, in combinatie met subsidie)

Ik zeg niet dat dt ideaal is voor een appartement, maar ik noem het als voorbeeld dat het wel kan.

https://www.google.nl/url...cd5x&ust=1518534280884617

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:05
quote:
kmf schreef op maandag 12 februari 2018 @ 15:49:
Zie het volgend plaatje:

[afbeelding]

Uiteindelijk is dit een conclusie op microniveau (welke volgens mij correct is).
Ik verwacht dat je op macroniveau dezelfde resultaten krijgt en dezelfde conclusie kan trekken.

Ook op microniveau houdt de COP zich prima staande en veranderd de conclusie niet.
Er is op uur basis slechts een beperkte vermindering van de COP waar te nemen.

Let op! Dit geldt niet automatisch voor alle situaties!
Meten is weten :)

• Jan Treur
quote:
Naalroc schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:37:
[...]
Niemand heeft de watertemperatuur altijd op 30. Als het kouder wordt gaat die vanzelf omhoog via de ingestelde stooklijn. Bij mij loopt het met mijn huidige stooklijn in de praktijk tussen de 30 bij milde temperaturen en de 45 graden bij matige of strenge vorst. Dat is geen enkel probleem, het blijft sowieso minstens 50% goedkoper in verbruik dan een gasketel, ook als je de stroom gewoon inkoopt. Met zonnepanelen is het wel nog iets voordeliger.

• Chris_82
@Erwin_83
Thermostaatknoppen zijn in de huidige situatie niet aan te bevelen, zonder een buffervat/open verdeler toe te passen. Het kan dan namelijk gebeuren dat de hoofdgroepen zo ver dichtlopen dat de WP zijn flow niet kwijt kan en een error gaat geven. In het minst erge geval ga je zoveel flow door de andere groepen krijgen dat je geluidsoverlast van ruisen krijgt.

Bovenstaande optie met een tweede zone is een goede optie. Of anders een buffervat/open verdeler met daarna een eigen pompgroep en de gewenste naregeling die je wilt (thermostaatkranen, thermostaten met motortjes op de verdelers, ...)

Het aanpassen van de WAR/thermostaat naregeling van 0-100% zal je voor alle andere gevallen waarbij je niet de pelletkachel aan hebt weer andere zorgen geven.

• Jan Treur
quote:
Chris_82 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 21:23:
[...]

@DopjeD @Grolsch

(bron)
Mijn Fujitsu van 14 kW gaat in de praktijk altijd terug tot 16% wanneer nodig.

quote:
Jan Treur schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:15:
[...]

Interessant, terug naar 16% bij een Ta van 25 graden met een Tb van 10 graden :?

Daar zie ik graag enige onderbouwing van, want de linkjes die eerder geplaatst werden beweerden het tegenovergestelde namelijk, net zoals de COP tabel van mijn Mitsu.

• Naalroc
quote:
Jan Treur schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:12:
[...]Niemand heeft de watertemperatuur altijd op 30. Als het kouder wordt gaat die vanzelf omhoog via de ingestelde stooklijn. Bij mij loopt het met mijn huidige stooklijn in de praktijk tussen de 30 bij milde temperaturen en de 45 graden bij matige of strenge vorst. Dat is geen enkel probleem, het blijft sowieso minstens 50% goedkoper in verbruik dan een gasketel, ook als je de stroom gewoon inkoopt. Met zonnepanelen is het wel nog iets voordeliger.
Bedankt voor de input, echter ik schreef:
kreeg ik het de hele week comfortabel, met de verdeler thermostaten op 40*, en de radiatoren uit, dus dat is redelijk reel?

Met die regelthermostaat in de laatste zin doelde ik op de thermostaatknop op de verdelers, die stonden op 40* en bij een wp 'hoort'die toch wat lager, op ca 30*?
Of heb ik nu weer iets niet goed begrepen... ;)
Cor

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:02
@Jan Treur maar bij welke COP. Die is afhankelijk van de Tb. Die 16% is de compressor modulatie. Dus als je Pin(min) 560Watt is, dan is Puit(min) Pin * COP. De COP is bij +10 anders dan bij -10.

Stel de COP is bij +10 4 en bij -10 2,5. Dan in Puit(min) +10 = 560 * 4 = 2240W thermisch vermogen.
Bij -10 is dan 560 * 2.5 = 1400Watt thermisch.

Hoe kouder, hoe verder hij terug kan moduleren in vermogen. Het enige wat je dus zou moeten vergelijken is, hoever kan de compressor terug worden gemoduleerd. Hoe lager dat getal, hoe beter. Absoluut zegt het echter niets.

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:58
quote:
[...]

Das heel mooi, ik trek minimaal 1KWH dat is bij 20hz met mijn Nibe, ca 22% van maximale electrisch vermogen, moet het wel 7 grad3n Tb zijn, Ta dan rond de 26, met dT 3,5 - 4,0. Hoeveel dit thermisch is moet ik nog uitzoeken.

• Rol-Co
quote:
Jan Treur schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:12:
[...]

Niemand heeft de watertemperatuur altijd op 30. Als het kouder wordt gaat die vanzelf omhoog via de ingestelde stooklijn. Bij mij loopt het met mijn huidige stooklijn in de praktijk tussen de 30 bij milde temperaturen en de 45 graden bij matige of strenge vorst. Dat is geen enkel probleem, het blijft sowieso minstens 50% goedkoper in verbruik dan een gasketel, ook als je de stroom gewoon inkoopt. Met zonnepanelen is het wel nog iets voordeliger.
Nou ? >:)
Hij staat hier toch van +5 tot -5 op 30 graden Ta. Boven 5 gaat hij naar 29 en 28, onder -5 naar 32 omdat die niet anders kon.
Wel gaat hij langer draaien met temperaturen van 0 en lager.

• Jan Treur
quote:
Grolsch schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:29:
[...]
Interessant, terug naar 16% bij een Ta van 25 graden met een Tb van 10 graden :?
Daar zie ik graag enige onderbouwing van, want de linkjes die eerder geplaatst werden beweerden het tegenovergestelde namelijk, net zoals de COP tabel van mijn Mitsu.
Ik kan geen COP bepalen want geen warmtemeter. Maar het is duidelijk te zien aan de indicatoren die ik wel kan monitoren dat hij onder lichtere omstandigheden steeds naar een aangegeven 16% gaat en onder zwaardere omstandigheden naar hogere percentages. Aan het buitendeel kun je ook aan het vrijwel afwezig zijn van het geluid horen dat hij heel laag draait.

• Chris_82
quote:
[...]

Niks ten nadele van Fujitsu of jouw praktijkervaring, maar wat is deze 16%?
%signaal, %kW-electrisch, %kW-thermisch :?

Ik kan het nog sterker maken, mijn Loria/Fujitsu 10kW gaat in de praktijk altijd terug tot 10% wanneer nodig. ;)

Dit is het getal dat ik op het binnendeel zie staan, 10%. Signaal uitsturing naar het buitendeel?
Afhankelijk van de buitentemperatuur is het opgenomen elektrisch vermogen dan ca.500 W (~15 graden buiten, 3.8 kW thermisch) tot ca. 750 W (~1 graad buiten, 2.8 kW thermisch).

Heb je misschien een warmtemeter of kWh meter aan je Fujitsu gekoppeld, dat zou interessante info zijn om te weten bij die 16%.

• Jan Treur
quote:
Naalroc schreef op maandag 12 februari 2018 @ 17:30:
[...]
Bedankt voor de input, echter ik schreef:
kreeg ik het de hele week comfortabel, met de verdeler thermostaten op 40*, en de radiatoren uit, dus dat is redelijk reel?

Met die regelthermostaat in de laatste zin doelde ik op de thermostaatknop op de verdelers, die stonden op 40* en bij een wp 'hoort'die toch wat lager, op ca 30*?
Of heb ik nu weer iets niet goed begrepen... ;)
Cor
OK, ik heb het misschien verkeerd gelezen. Specifiek voor een verdeler voor bijvoorbeeld een vloerverwarming is het wel anders. In mijn geval heb ik op veel plaatsen gewone radiatoren, bijvoorbeeld in de badkamers en toiletten, en als het echt koud is werkt dat wel plezieriger bij watertemperaturen rond of iets boven de 40. Het hangt dus sterk af van je afgiftesystemen.

Pagina: 1 ... 75 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True