Het wastips, -discussie en ervaringen topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Topicstarter

Het wastips, -discussie en ervaringen topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qjt7EK5s5F0kSICixLD0MGub/full.jpg

Het is iets wat bij geen tweaker weg te denken is, de was. Voor de ene een verschrikking voor de ander een fluitend karweitje. In dit topic kunnen was tips en ervaringen worden gedeeld.

Dit topic gaat van wasbox tot kast. dat wil dus zeggen alle tips in het gehele proces zijn welkom. wassen zelf natuurlijk, drogen (droogtrommel of hoewel wat minder technisch nog aan het lijntje), en als laatste strijken. Daarnaast kan hier ervaringen worden uitgewisseld over wasmachines, drogers en strijkijzer (waaronder ook slimme wasmachines vallen).

Noem nu eens een paar voorbeelden waar hier over gepraat kan worden :?
Ervaringen over jouw wasmachine/ droogtrommel/ strijkijzer waarom juist die een must have is, of waarom je hem het liefst ziet verdrinken in zijn eigen water (wel onderbouwd). Discussie over de verschillende technieken (warmtepomp VS luchtafvoerdroger) is hier ook op zijn plaats.

Tips voor het fijnste was resultaat zijn hier ook welkom. Welk wasmiddel gebruik je om die spaghettisaus te verwijderen of om zo minmogelijk te hoeven strijken. Wat geeft de zachtste handdoek in plaats van een stuk schuurpapier.

Daarnaast is het iets wat bij tweakers wellicht als muziek in de oren klinkt, een slimme wasmachine. Er zijn inmiddels al wat [url=-https://tweakers.net/categorie/898/wasmachines/producten/#filter:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqKMpMTvXNzFOyAnKKC1KT3TJzSlKLipWsqpVMDYwtQXRZYo6SVbSSuZGRuZIOiDJTiq2trQUA]modellen[/url] op de markt die via een app bedient kunnen worden. Ook over deze apparaten is hier plaats voor ervaringen en discussie (wat mist er of welke mogelijkheden zijn een must have voor in de toekomst). Ook slimme drogers zijn natuurlijk welkom. De slimme/ robot strijkijzer is voor zover bekend nog niet gesignaleerd :+.

Is er iets wat hier niet thuis hoort :?
Ja, dit topic is zeker niet de plek waar alles geplaatst kan worden. Voor aankoopadvies kan een topic worden geopend in Huishoudelijke waren. Reparaties, onderhoud of voor specifieke problemen met een wasmachine, droger, strijkijzer kun je ook beter een nieuw topic voor openen. Dit kan ook gewoon in Huishoudelijke waren. Kleine vraagjes kunnen wel in dit topic gepost worden.

Tot slot
Heb je nog tips of aanvullingen voor deze post? Deze zijn uiteraard welkom via dm. Mede auteur worden kan natuurlijk ook :) .

[ Voor 3% gewijzigd door Zeehond op 09-10-2021 21:13 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
TS trapt af :)

Probeer zelf het werk zo minmogelijk te maken. Hier gaan altijd de shirts en broeken dan ook heel kort de droger in om even de lucht er doorheen te laten blazen. Vervolgens worden ze opgehangen wat een vrijwel kreukel vrij resultaat oplevert, en strijkwerk bespaart. En bloezen doe ik gewoon niet aan :+.

[ Voor 6% gewijzigd door Zeehond op 26-03-2017 19:48 ]

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

* Edmin doet duit in het zakje
Jeans
Was ze zo weinig mogelijk, om de pasvorm te behouden. Als je ze op wil frissen, kun je ze ophangen in je badkamer en lekker door laten stomen met een warme douche.
Overhemden.
mijn beste tip: neem een strijkhulp! :D
Vergeet niet voordat je een overhemd in de was doet de kraag met een vlekkenmiddel in te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Mooie gelegenheid om een vraag te stellen waar ik al jaren mee zit: is onze wasmachine nou stuk of niet?

Beetje onderbouwing:

Was komt er altijd koud uit terwijl de was bij m'n ouders er altijd wat warm uit komt. De was bij m'n ouders ruikt altijd overduidelijk naar de wasmiddel en zou ik ook graag willen. Bij ons moet je een hele duik nemen in de was om een ietsie pietsie wasmiddel te ruiken. We hebben 1 kindje dus zo af en toe wat uitdagende vlekken, maar mijn gevoel zegt dat de wasmaschine van mijn ouder beter reinigt dan die van ons.

De maschine geeft geen muffe geur af. Ook niet of meestal niet in de kleren. We hebben met azijn of met een vaatwasblokje of met baking soda de maschine op 90 graden laten draaien, maar dat bood geen soelaas. Dus kleren kwamen er niet warmer uit, kleding ging niet beter ruiken en vlekken werden ook niet beter gereinigd.

Ik vermoed dat een verwarmingselement misschin defekt is. Misschien is er wel helemaal niets aan de hand met dat ding, maar ik stel de koop van een nieuwe liever even uit als 't simpel te fixen is.

[ Voor 0% gewijzigd door Younes op 29-03-2017 09:03 . Reden: eigen topic voor openen ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Handdoeken, ondergoed, katoenen tshirts, etc + beddegoed gaan op 90C
Normale kleding op 40C
Fijne jasjes, en beddengoed gaat in de voorstrijk (komt er bloedheet uit, en nagenoeg kreukelvrij!

Ja, ik ben wel van't wassen ja, ik vind 't helemaal mooi! :D

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Younes schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:37:
Mooie gelegenheid om een vraag te stellen waar ik al jaren mee zit: is onze wasmachine nou stuk of niet?

Beetje onderbouwing:

Was komt er altijd koud uit terwijl de was bij m'n ouders er altijd wat warm uit komt. De was bij m'n ouders ruikt altijd overduidelijk naar de wasmiddel en zou ik ook graag willen. Bij ons moet je een hele duik nemen in de was om een ietsie pietsie wasmiddel te ruiken. We hebben 1 kindje dus zo af en toe wat uitdagende vlekken, maar mijn gevoel zegt dat de wasmaschine van mijn ouder beter reinigt dan die van ons.

De maschine geeft geen muffe geur af. Ook niet of meestal niet in de kleren. We hebben met azijn of met een vaatwasblokje of met baking soda de maschine op 90 graden laten draaien, maar dat bood geen soelaas. Dus kleren kwamen er niet warmer uit, kleding ging niet beter ruiken en vlekken werden ook niet beter gereinigd.

Ik vermoed dat een verwarmingselement misschin defekt is. Misschien is er wel helemaal niets aan de hand met dat ding, maar ik stel de koop van een nieuwe liever even uit als 't simpel te fixen is.
Reparaties, onderhoud of voor specifieke problemen met een wasmachine, droger, strijkijzer kun je beter een nieuw topic voor openen.
:+
weg jij :P

Ik heb zelf een Samsung wasmachine en droger, beide met een Automatische functie.
wassen gaat op 40 graden automatisch, drogen is gewoon katoen kastklaar.

strijken doe ik niet aan.
opvouwen nog net, of de huishoudster doet het

* Viper® is lui

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 23:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Viper® schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:50:
[...]

[...]

:+
weg jij :P

Ik heb zelf een Samsung wasmachine en droger, beide met een Automatische functie.
wassen gaat op 40 graden automatisch, drogen is gewoon katoen kastklaar.

strijken doe ik niet aan.
opvouwen nog net, of de huishoudster doet het

* Viper® is lui
toon volledige bericht
Excuus! Niet goed gelezen :)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Geef niks

Overigens gebruikte ik vroeger nooit wasverzachter, maar de samsung heeft iDos, die doseert automatisch wasmiddel/verzachter.
Nu zijn mijn handdoeken weer lekker zacht :9
hence the name

lampje knippert, spul bijna leeg, bijvullen, mooi spul man

Misschien dat iemand daar tips voor heeft, het wassen van dekbed overtrekken, lakens etc geeft meestal een enorme bal in de wasmachine/droger waarbij de helft van de kleren in elkaar zit gerold, dit heeft te maken met de draaing natuurlijk. Probleem is dat alles dan slecht droogt. Kan je hier nog iets tegen doen ?

[ Voor 37% gewijzigd door Viper® op 29-03-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat brengt me bij de volgende tip:
houd je wasmachine gezond door af en toe de handdoeken op 90 graden/kookwas te draaien. Dit helpt zeepresten wegwerken in de machine. We wassen steeds kouder en met al die 30 graden wasjes blijft er relatief veel wasmiddel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:25:
Geef niks

Overigens gebruikte ik vroeger nooit wasverzachter, maar de samsung heeft iDos, die doseert automatisch wasmiddel/verzachter.
Nu zijn mijn handdoeken weer lekker zacht :9
hence the name
Ik gebruik geen wasverzachter, en zeker niet bij handdoeken. Voelt wel lekker zacht, maar absorbeert een stuk slechter.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:36
Edmin schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:07:
houd je wasmachine gezond door af en toe de handdoeken op 90 graden/kookwas te draaien. Dit helpt zeepresten wegwerken in de machine. We wassen steeds kouder en met al die 30 graden wasjes blijft er relatief veel wasmiddel achter.
Prima tip. Helpt ook goed tegen schimmel, zwarte troep en nare luchtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:41

Roytoch

Nietes

houd je wasmachine gezond door af en toe de handdoeken op 90 graden/kookwas te draaien. Dit helpt zeepresten wegwerken in de machine.
Ik heb veel zeepresten altijd, zeker op zwarte overhemden moet ik vaak met een nat washandje resten wegvegen. Zijn er nog dingen die ik kan doen om de 90graden was effectiever te maken? Ik heb azijn of soda in gedachten.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Roytoch schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:21:
[...]

Ik heb veel zeepresten altijd, zeker op zwarte overhemden moet ik vaak met een nat washandje resten wegvegen. Zijn er nog dingen die ik kan doen om de 90graden was effectiever te maken? Ik heb azijn of soda in gedachten.
Je zou kunen proberen om speciale wasmachinereiniger in het doseervak te stoppen (te koop bij de drogist), maar dat is niet eens direct nodig. Bij mij had gewoon die 90 graden was elke 3 weken prima effect.

Oh, en gebruik niet te veel wasmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Mijn machine gaf laatst netjes een melding. Omdat ik altijd op 40 graden wast moest ik een onderhoudswasbeurt draaien. Deze gaat dan idd op 90 graden met weinig wasmiddel om het zaakje door te spoelen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Viper® schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:33:
[...]

Mijn machine gaf laatst netjes een melding. Omdat ik altijd op 40 graden wast moest ik een onderhoudswasbeurt draaien. Deze gaat dan idd op 90 graden met weinig wasmiddel om het zaakje door te spoelen :Y)
Ah, kijk eens aan. Mijn 10 jaar oude Miele doet dat nog niet, helaas. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
NeFoRcE schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:43:
Handdoeken, ondergoed, katoenen tshirts, etc + beddegoed gaan op 90C
Normale kleding op 40C
Fijne jasjes, en beddengoed gaat in de voorstrijk (komt er bloedheet uit, en nagenoeg kreukelvrij!

Ja, ik ben wel van't wassen ja, ik vind 't helemaal mooi! :D
Hanteer hier dezelfde temperaturen. Voor het ondergoed vind ik het sowieso hygiënischer om het toch warmer te wassen dan normale kleding :).

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:38

CeesKees

I rest my Kees

Zeehond schreef op zondag 26 maart 2017 @ 19:43:
TS trapt af :)En bloezen doe ik gewoon niet aan :+.
Bloezen??

Dames, vrouwen en meisjes dragen een blouse.

Een man een overhemd. Die kun je rustig aan doen, als je ze van te voren maar wel even strijkt.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

NeFoRcE schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:43:
H
Fijne jasjes, en beddengoed gaat in de voorstrijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Lh4W3lbk1qrogtfU58cgu28f/full.jpg
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Zijn er mensen met positieve ervaringen over toploaders? Misschien dat ik een hele brakke had, maar bij mij kwamen de kleren altijd 'in de knoop' er uit.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

g0tanks schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:38:
Zijn er mensen met positieve ervaringen over toploaders? Misschien dat ik een hele brakke had, maar bij mij kwamen de kleren altijd 'in de knoop' er uit.
Dat hangt meer van de manier van beladen af, kan je met een voorlader ook hebben. De voordelen van een bovenlader zijn de hogere opening (zeker als je wat langer bent) en het feit dat de trommel via de as aan beide kanten ondersteund wordt., toch wat stabieler. Een bekend nadeel is dat een bovenlader iets gemakkelijker te vol gepropt kan worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
CeesKees schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:23:
[...]

Bloezen??

Dames, vrouwen en meisjes dragen een blouse.

Een man een overhemd. Die kun je rustig aan doen, als je ze van te voren maar wel even strijkt.
Officieel is het idd een overhemd in spreektaal wordt een blouse (bloes of bloezen kan ook) ook vaak gebruikt. Waar ik op doelde is dat ik het makkelijk houd door zo weinig mogelijks strijk was te hebben dus alleen bij gelegenheden wordt er een overhemd uit de kas getrokken. Een overhemd aantrekken zonder te strijken zal een wat mindere indruk geven.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Haha, you made me laugh! Voorstrijk is dat ie gloeiendhete stoom de trommel in pompt via 't honingraat van de trommel (bij ons althans). Heerlijk warm en fris komt 't er dan uit! :D

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

[...]

90 graden zonder was maar met een vaatwastabletje in de trommel :Y
Reinigt alles goed van binnen, doe dat ongeveer 2 x per jaar.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

NeFoRcE schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:25:
[...]

Haha, you made me laugh! Voorstrijk is dat ie gloeiendhete stoom de trommel in pompt via 't honingraat van de trommel (bij ons althans). Heerlijk warm en fris komt 't er dan uit! :D
Haha, weer wat geleerd. Mijn plaatje was echt de enige voorstrijk die ik kende :P Zal eens kijken of die machine van mij dat ook kan, want het klinkt wel ok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter

Misschien dat iemand daar tips voor heeft, het wassen van dekbed overtrekken, lakens etc geeft meestal een enorme bal in de wasmachine/droger waarbij de helft van de kleren in elkaar zit gerold, dit heeft te maken met de draaing natuurlijk. Probleem is dat alles dan slecht droogt. Kan je hier nog iets tegen doen ?
je zou eens kunnen proberen het dekbed in de lange weg bij elkaar te pakken en dan eerst de linker helft om te vouwen en vervolgens de rechterhelft (of andersom maakt niet zo veel uit :P). Vaak helpt dit namelijk best goed hoewel het niet bij elke wasbeurt gegarandeerd succes is.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Tips die ik jullie kan geven nadat ik geklaagd heb over witte tshirts met modderachtige vlekken ná het wassen (vetluis?) en ook stinkende kleren nádat ze gewassen waren, vooral tshirts. En ik gebruik nooit vloeibaar wasmiddel, enkel het Formil poeder wasmiddel van de LidL.
Naast dat ik handdoeken, washandjes e.d. altijd op 60C was, doe ik de rest altijd op 30 en hier zijn wat tips die bovenstaande shit voor mij hebben opgelost:

- 1x per maand een kookwas met 2 handdoeken draaien op 95C. Haal bij Action schoonmaakazijn (met lavendelgeur ofzo) en gooi de hele inhoud van de fles in het bakje.

- bij elke was een half kopje van dit schoonmaakazijn bij de was: geen naar ouwe vaatdoek ruikende kleding meer, de kleuren blijven mooier (vooral rood op de een of andere manier :?) en je merkt niks van de azijngeur.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Al wat oudere Miele wasmachien en condensdrogerd. Beetje sport om energiezuinig te werk te gaan. Aangezien heet water uit een gasboiler komt en het wassen zonder voorwas gaat gooi ik er twee emmers heet getapt water in (bovenlader) nadat het wasgoed met het wasmiddel er gelijk bovenop gegooid in de trommel zit. Zit het zeep meteen in het water. Het programma pikt het dan op en vult na een paar keer draaien evt. nog een klein beetje bij tot het gewenste niveau en warmt het zonodig ook nog wat bij. Met 40 graden wasjes zal dat niet of nauwelijks nodig zijn. Verder alleen nog een beetje wasverzachter in het daartoe bestemde reservoir.

Het is een hele kleine moeite en slaat het rendementsverlies in de elektriciteitscentrale over zolang nog niet alle elektriciteit duurzaam opgewekt wordt. :)

Vaak gebruik ik de droger niet eens maar hang ik het grotere goed op hangertjes in de garage op waar het snel genoeg aan de lucht droogt nadat het meeste water er met 1250 toeren centrifugeren wel uitgeslagen is. Eventuele overhemden gaan er vóór die hoge snelheid centrifugerenfase uit (na antikreukprogramma met lage toeren centrifugeren) en worden na evt. 10 minuten in de droger nog nat opgehangen en dan gelijk even gladgetrokken wat bij die temperatuur behoorlijk effectief kan zijn om kreuk te minimaliseren, afhankelijk van de stof en kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
Deathchant schreef op zondag 16 april 2017 @ 16:12:
Tips die ik jullie kan geven nadat ik geklaagd heb over witte tshirts met modderachtige vlekken ná het wassen (vetluis?) en ook stinkende kleren nádat ze gewassen waren, vooral tshirts. En ik gebruik nooit vloeibaar wasmiddel, enkel het Formil poeder wasmiddel van de LidL.
Naast dat ik handdoeken, washandjes e.d. altijd op 60C was, doe ik de rest altijd op 30 en hier zijn wat tips die bovenstaande shit voor mij hebben opgelost:

- 1x per maand een kookwas met 2 handdoeken draaien op 95C. Haal bij Action schoonmaakazijn (met lavendelgeur ofzo) en gooi de hele inhoud van de fles in het bakje.

- bij elke was een half kopje van dit schoonmaakazijn bij de was: geen naar ouwe vaatdoek ruikende kleding meer, de kleuren blijven mooier (vooral rood op de een of andere manier :?) en je merkt niks van de azijngeur.
Wanneer de was altijd op lage temperaturen van 30 graden en 60 graden wordt gedraaid, helpt op de tijd een was doen van 90 graden tegen schimmel en vetluis. het gebruik van schoonmaakazijn is ook handig om meteen de kalk aanslag tegen te gaan :). Wat betreft de azijn geld dit overigens niet alleen voor wasmachines maar ook bij koffie zet apparaten bijv.. Echter wordt hier niet elke was schoonmaakazijn erbij gedaan maar zo nu en dan. Voornamelijk bij spijkerbroeken i.p.v. wasverzachter te gebruiken.
CaptJackSparrow schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:06:
Al wat oudere Miele wasmachien en condensdrogerd. Beetje sport om energiezuinig te werk te gaan. Aangezien heet water uit een gasboiler komt en het wassen zonder voorwas gaat gooi ik er twee emmers heet getapt water in (bovenlader) nadat het wasgoed met het wasmiddel er gelijk bovenop gegooid in de trommel zit. Zit het zeep meteen in het water. Het programma pikt het dan op en vult na een paar keer draaien evt. nog een klein beetje bij tot het gewenste niveau en warmt het zonodig ook nog wat bij. Met 40 graden wasjes zal dat niet of nauwelijks nodig zijn. Verder alleen nog een beetje wasverzachter in het daartoe bestemde reservoir.

Het is een hele kleine moeite en slaat het rendementsverlies in de elektriciteitscentrale over zolang nog niet alle elektriciteit duurzaam opgewekt wordt. :)
Hoop ik wel dat je niet al teveel hoeft te zeulen met het warmwater. Overigens is hier ook nog een interessante discussie over gevoerd op dit forum wat betreft de lange levensduur en tot energie zuinigheid met betrekking tot recentere machines wanneer de machine ouder is.
Vaak gebruik ik de droger niet eens maar hang ik het grotere goed op hangertjes in de garage op waar het snel genoeg aan de lucht droogt nadat het meeste water er met 1000 toeren centrifugeren wel uitgeslagen is. Eventuele overhemden gaan er vóór die hoge snelheid centrifugerenfase uit (na antikreukprogramma met lage toeren centrifugeren) en worden na evt. 10 minuten in de droger nog nat opgehangen en dan gelijk even gladgetrokken wat bij die temperatuur behoorlijk effectief kan zijn om kreuk te minimaliseren, afhankelijk van de stof en kleur.
Sommige kleding even kort in de droger doen en daarna ophangen werkt idd goed tegen kreukels :) Ook bij shirts en jeans.

Hier worden verder voornamelijk handdoeken in de droger gestopt (aangezien deze dan zachter zijn in verhouding tot hangend drogen merk ik) en beddengoed wegens plaatsgebrek. Daarnaast heeft avonds een warme pyjama uit de droger halen en aantrekken voor het naar bed gaan ook gewoon wel wat :P.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-05 21:01

In de droger doe ik altijd een paar oude tennisballen bij het beddengoed. Geeft wel wat herrie, maar houdt het wasgoed luchtig en er ontstaat geen in elkaar gerolde bal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zeehond schreef op zondag 16 april 2017 @ 22:36:
Hoop ik wel dat je niet al teveel hoeft te zeulen met het warmwater. Overigens is hier ook nog een interessante discussie over gevoerd op dit forum wat betreft de lange levensduur en tot energie zuinigheid met betrekking tot recentere machines wanneer de machine ouder is.
Neuh... die amper 10 stappen van de keuken door de bijkeuken naar de wasmachien in de garage red ik wel. ;) Had me trouwens uit mjn hoofd vergist in het centrifugetoerental. Het ding haalt de 1250 i.p.v. 1000. :P
[...]

Zeepresten krijg je naast overdoseren van zeep ook eerder als de machine te vol zit. Is het zeepbakje wel schoon? Zou misschien kunnen dat daar zeep blijft kleven die in een latere fase alsnog bij het wasgoed komt. Vloeibaar wasmiddel zal de kans op zeepresten ook wel verkleinen schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Never mind, het is weer terug :( 4 tshirts en 1 hemd kunnen weggooien.
Hier nog iemand die het exacte probleem omschrijft in meer detail: http://www.veit.nl/318366-roest-achtige-vlekken-in-was

Ik ga straks toch nog maar eens de slang nakijken en eens een flinke emmer water vullen met de wasmachinekraan om te kijken of het niet toch stiekem aan de leidingen ligt.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:59
Is er ook een vrouw in het huishouden, het kan zijn dat er 1 of meerdere bh beugels tussen de trommel en de kuip liggen. Deze gaan dan langzaamaan roesten en kunnen die vlekjes veroorzaken.

Soms kun je ze zien liggen door de gaatjes heen m.b.v. een looplamp die je dan in de trommel houdt.

Ze verwijderen mochten ze er zijn deed ik altijd via het verwarmingselement, deze moet je er dan uithalen. Had een grijpen gehaald in een autospeciaalzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Achiel007 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:16:
Is er ook een vrouw in het huishouden, het kan zijn dat er 1 of meerdere bh beugels tussen de trommel en de kuip liggen. Deze gaan dan langzaamaan roesten en kunnen die vlekjes veroorzaken.

Soms kun je ze zien liggen door de gaatjes heen m.b.v. een looplamp die je dan in de trommel houdt.

Ze verwijderen mochten ze er zijn deed ik altijd via het verwarmingselement, deze moet je er dan uithalen. Had een grijpen gehaald in een autospeciaalzaak.
Dat is nog een voordeel van een bovenlader, je kunt de trommel er gemakkelijk uit tillen als er iets naast ligt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Deathchant schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:35:
[...]

Hier nog iemand die het exacte probleem omschrijft in meer detail: http://www.veit.nl/318366-roest-achtige-vlekken-in-was

Ik ga straks toch nog maar eens de slang nakijken en eens een flinke emmer water vullen met de wasmachinekraan om te kijken of het niet toch stiekem aan de leidingen ligt.
In oudere woonwijken kunnen nog ijzeren waterleidingbuizen in gebruik zijn. Daar kunnen soms roestdeeltjes uit loskomen, vooral nadat er storingen zijn geweest en er reparaties hebben plaatsgevonden waardoor de leidingen mechanisch verstoord zijn. Je zou eens bij het waterleidingbedrijf kunnen informeren en vragen naar recente werkzaamheden en of dit een bij hun überhaupt bekend probleem is en zo ja wat zij als oplossing bieden, ter voorkoming maar evt. tot schadevergoeding aan toe.

Een geschikt filter in de aanvoerleiding van de wasmachine zou wellicht kunnen werken als dit inderdaad de oorzaak is. Je zou ook eens een geschikt magneetje mee kunnen wassen en kijken of er na afloop ijzerdeeltjes aan kleven. Dat kan helpen bij de 'diagnose' en misschien ook ijzerdeeltjes in de trommel verwijderen en toekomstige schade helpen verminderen/voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ik mis een beetje de gouden strijktips in dit topic.

Helaas.

Ik ben nog steeds op zoek naar de meest efficiente manier om mijn overhemden te strijken (of eigenlijk naar de strijkbout die het meeste snelheid geeft met strijken)

Ik gebruik nu een 100 jaar oud philips stoomstrijk ding.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Stropdassen moet je niet strijken maar persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 16:00

pmeter

Poes!

CeesKees schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 12:30:
Ik ben nog steeds op zoek naar de meest efficiente manier om mijn overhemden te strijken (of eigenlijk naar de strijkbout die het meeste snelheid geeft met strijken)
Iets duurdere overhemden kopen van 'non iron cotton' (strijkvrij katoen). Sindsdien heb ik nooit meer hoeven strijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

pmeter schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 11:53:
[...]

Iets duurdere overhemden kopen van 'non iron cotton' (strijkvrij katoen). Sindsdien heb ik nooit meer hoeven strijken.
Nou... Mijn iets duurdere overhemden zijn heel duur, en allemaal non iron.
Toch ziet het er zonder strijkijzer niet zo glad uit als met....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Helaas.

YouTube staat vol met video's over strijkmachines, stoompersen, opblaasstrijkapparaten en tips over hoe je met een gewoon strijkijzer je overhemden het best/snelst kunt strijken.

Ga er eens voor zitten zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Helaas.

Tsja, oefening baart kunst. Maar als je snel resultaat wil: ik heb een strijkhulp die net geen euro per overhemd vraagt. Daar kan ik gewoon niet tegenop. Marktplaats is je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 21:11

icecreamfarmer

en het is

Iamnd ervaring met deze of bosch algemeen?
http://www.bosch-home.nl/...0346/Togglebox=769197164/

Die is nu fors afgeprijsd bij ibood.
http://www.ibood.com/elec...ine-met-home-connect.html

Want dan koop ik hem. Ik moet snel beslissen en heb hier geen verstand van.

[ Voor 6% gewijzigd door icecreamfarmer op 23-08-2017 20:35 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
icecreamfarmer schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:32:
Iamnd ervaring met deze of bosch algemeen?
http://www.bosch-home.nl/...0346/Togglebox=769197164/

Die is nu fors afgeprijsd bij ibood.
http://www.ibood.com/elec...ine-met-home-connect.html

Want dan koop ik hem. Ik moet snel beslissen en heb hier geen verstand van.
Voldoet hij aan de vereisten lijkt mij een belangrijkpunt om rekening mee te houden. Is bijv. 9 kilo laadvermogen was voldoende. Is de draairichting van de deur handig (scharnier zit aan de linkerkant als ik kijk bij de specificaties).

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

Helaas.

Een stoomgenerator kopen met veel bar. Ik strijk per dag één overhemd en dat doe ik in 1 of 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Veel mensen zien weinig verschil tussen de merken. Vaak lees je dat goedkoop slecht is en duur automatisch beter. Maar in fiete moet je de rvaringen van witgoedmontuers kennen om te weten welke merken echt goed zijn en welke niet. Ik heb daar in de afgelopen jaren heel veel onderozek naar gedaan.
Miele wordt algemen erkend als merk met hoge kwaliteit, hoewel de kwalitiet wel is afgenomen dus koop ej een mile neem dan de 10 jar extra garantie erbij. Van bosch/simens zijn alleen de duitse modellen goed. Verder blijft eigenlijk alleen beko over, en dan met name de koolborstelloze modellen(koolborstels zijn een zwak punt bij beko). Bek is een zeer degelijk merk met een vrij lage prijs. Aeg is duur, maar italianse kwaliteit dus niet heel goed meer, samsung is zeer matig, lg gaat redelijk maar heeft ook vak binenn 5 jaar al lagerschade, whirlpool/baunknecht/indesit is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
@dicksterk ik heb jouw reactie naar dit top verplaatst aangezien dit topic een betere plek is voor een algemene discussie over wasmachine en Aankoop wasmachine / droger een 2 jaar oud topic is.

Ik vraag mij af of aeg wasmachines niet tegenwoordig door het Zweedse Electrolux worden geproduceerd. Natuurlijk heb je ook nog ander merken zoals bijv. het Amerikaanse whirlpool.

[ Voor 31% gewijzigd door Zeehond op 12-11-2017 18:13 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15

XanderDrake

Build the future!

Ik zat even te zoeken naar waar ik dit moet posten, want ik wil niet een nieuw topic starten voor een relatief simpele vraag.

Mijn 8 jaar oude wasmachine van Whirlpool doet het nog goed, maar sinds een maand maakt deze een ontzettend lawaai bij het droog-draaien aan het einde van het programma. Geen getik, geratel of zo iets, maar het standaard geluid x 10.
Hij doet het nog, maar heb het gevoel dat er ergens niet goed is. Ik heb geen zin om nu direct een nieuwe te kopen, dus wil hem liever repareren. Meeste reparateurs vragen €65 voor de controle en voorrijden, wat iets van 80% van de waarde van de wasmachine is.
Mijn vraag is, moet ik gewoon 'wachten' tot hij kapot gaat en dan laten repareren? Is het uberhaubt de moeite om de €65 te betalen gezien de leeftijd?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
@XanderDrake dat klinks alsof de lagers weleens versleten kunnen zijn. Draait de trommel soepel waneer je deze met de hand rondraait?

Select * from fish

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op maandag 24 juli 2017 @ 17:35:
[...]

Inmiddels eindelijk een oplossing voor bovenstaand probleem waar ik al lang mee kamp:
Bruine/oranje vlekken na wassen

Ik had er een eigen topic voor gemaakt, maar in feite is het ook een wastip, namelijk altijd zorgen dat je zwarte kleding draagt als je een blauwe regen gaat snoeien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Zeehond schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:29:
@XanderDrake dat klinks alsof de lagers weleens versleten kunnen zijn. Draait de trommel soepel waneer je deze met de hand rondraait?
mja hij gaat nog wel, bromt alleen een beetje.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:18
Grappig dat er hier een topic voor is!

Ik zat vorig jaar met een kapotte wasmachine. De monteur van Siemens gaf toen aan dat er in ieder geval veel te veel wasmiddel werd gebruikt. Dit kon je zien doordat er zeepresten in de machine achterbleven op de raarste plekken.

Zijn tips in ieder geval:
  • Gebruik waspoeder in plaats van -middel. Dit is goedkoper, beter voor het milieu (want minder toevoegen dan vloeibaar).
  • Gebruik als je perse wasmiddel wil gebruiken, geen pods. Hierdoor gebruik je (vrijwel) altijd te veel, pods zijn onnodig groot voor de gemiddelde was.
  • Halveer de dosering die wordt aangeraden op de verpakking. Begin met nieuw wasmiddel of een nieuwe machine altijd met de helft van de aanbevolen hoeveelheid. Je kan altijd wat meer gaan gebruiken, maar aangegeven dosering op verpakkingen is structureel te veel.
  • Zoals al vaker is benoemd: draai een kookwasje zo nu/dan.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Vetluis, wasluis, bah :/

Dit gaan wij tegen met een theedoek en twee vaatwasblokjes op 90C, en daarna een spoelbeurtje. Wel van tevoren even de wasluis aan de binnenkant van het rubber schoonmaken natuurlijk. Als de wasmachine weer muf begint te ruiken doen we weer zo'n wasje.

@Deathchant In welk vakje doe je die schoonmaakazijn? Gewoon bij het wasmiddel er bij in?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Topicstarter
@XanderDrake je zou eens kunnen kijken of jouw wasmachine nog waterpas staat.

Select * from fish

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Apie! schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 18:05:
[...]

@Deathchant In welk vakje doe je die schoonmaakazijn? Gewoon bij het wasmiddel er bij in?
Wanneer ik kookwas doe met 1 of 2 handdoeken, dan doe ik geen wasmiddel erbij, gewoon alleen schoonmaakazijn.
Als ik het bij de reguliere was doe, gewoon een scheut in het normale wasmiddelvakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Stufferdt schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 17:54:
Grappig dat er hier een topic voor is!

Ik zat vorig jaar met een kapotte wasmachine. De monteur van Siemens gaf toen aan dat er in ieder geval veel te veel wasmiddel werd gebruikt. Dit kon je zien doordat er zeepresten in de machine achterbleven op de raarste plekken.

Zijn tips in ieder geval:
  • Gebruik waspoeder in plaats van -middel. Dit is goedkoper, beter voor het milieu (want minder toevoegen dan vloeibaar).
  • Gebruik als je perse wasmiddel wil gebruiken, geen pods. Hierdoor gebruik je (vrijwel) altijd te veel, pods zijn onnodig groot voor de gemiddelde was.
  • Halveer de dosering die wordt aangeraden op de verpakking. Begin met nieuw wasmiddel of een nieuwe machine altijd met de helft van de aanbevolen hoeveelheid. Je kan altijd wat meer gaan gebruiken, maar aangegeven dosering op verpakkingen is structureel te veel.
  • Zoals al vaker is benoemd: draai een kookwasje zo nu/dan.
Grappig, want het gebruik van poeder wasmiddel zorgt voor gigantisch veel plastic microvezels. Het is juist aan te raden om vloeibaar wasmiddel te gebruiken. Nog steeds niet milieuvriendelijk, maar beduidend beter dan poeder. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Zeehond schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:53:
@XanderDrake je zou eens kunnen kijken of jouw wasmachine nog waterpas staat.
Ja hij is niet veranderd van locatie. Maar ik denk wel dat het de lagers zijn, en dan mag ik de hele trommel vervangen lees ik nu :/

@Iedereen hier
Ik was trouwens af en toe met een flinke vloeibare ammonia (al dat niet met van tevoren inweken), om bepaalde beesten, vlekken en geuren te doen verdwijnen. Ammonia is vrij agressief versus andere levende dingen (incl mensen!), maar niet stoffen of kleuren, dus dat werkt erg goed en kost geen reet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:15
Ik als was-noob heb een aantal vragen over onze gisteren aangeschafte wasmachine, de Bosch WAW32461NL. Wij gebruiken eigenlijk alleen vloeibare wasmiddel en nu zie ik in de handleiding het volgende staan:
Inzetstuk voor vloeibaar wasmiddel
*afhankelijk van het model
Voor het doseren van vloeibaar wasmiddel positioneert u de doseerhulp:
1. Wasmiddellade uittrekken. Inzetstuk naar beneden drukken en de lade er helemaal uithalen.
2. Inzetstuk naar voren schuiven, inklikken en naar beneden klappen.
3. Lade weer terugplaatsen.

Aanwijzing: Gebruik de doseerhulp niet bij gelachtige wasmiddelen en waspoeder en bij programma's met voorwas of wanneer Klaar in tijd gekozen is.
Bij modellen zonder inzetstuk vult u het vloeibare wasmiddel in een doseerbol en legt u deze in de trommel
Het vreemde is dat in onze machine niet zo'n hulpstuk aanwezig is, maar ze wel los te bestellen zijn. Dan vraag ik mij al af waarom het niet aanwezig is, aangezien het een stuk plastic is wat misschien een paar dubbeltjes kost.

Nu ben ik aan het uitzoeken of ik nu alsnog zo'n hulpstuk nodig ben, of dat we met een wasbol moeten gaan werken. Mijn boerenverstand zegt dat een hulpstuk bedoeld is om de wasmiddel pas naar binnen te laten als dat volgens het programma nodig is, en niet al bij het vullen van het compartiment. Uitermate geschikt voor een geprogrammeerde, uitgesteld programma, of wanneer een voorprogramma wordt uitgevoerd zou je dan zeggen.

Maar als ik de handleiding doorlees, dan mag ik dit hulpstuk _niet_ gebruiken bij een voorprogramma of uitgesteld programma? Dus ik kan dit alleen gebruiken bij een 'normaal' programma, wanneer de wasmiddel eigenlijk direct nodig is? Dan kan ik hem toch ook gewoon achterwege laten?

Welke wasexpert kan mij hier uitleggen wat ik dan aan een hulpstuk heb, behalve dat ik schijnbaar makkelijker kan doseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JeroenTheStig schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:06:
Ik als was-noob heb een aantal vragen over onze gisteren aangeschafte wasmachine, de Bosch WAW32461NL. Wij gebruiken eigenlijk alleen vloeibare wasmiddel en nu zie ik in de handleiding het volgende staan:

[...]

Het vreemde is dat in onze machine niet zo'n hulpstuk aanwezig is, maar ze wel los te bestellen zijn. Dan vraag ik mij al af waarom het niet aanwezig is, aangezien het een stuk plastic is wat misschien een paar dubbeltjes kost.

Nu ben ik aan het uitzoeken of ik nu alsnog zo'n hulpstuk nodig ben, of dat we met een wasbol moeten gaan werken. Mijn boerenverstand zegt dat een hulpstuk bedoeld is om de wasmiddel pas naar binnen te laten als dat volgens het programma nodig is, en niet al bij het vullen van het compartiment. Uitermate geschikt voor een geprogrammeerde, uitgesteld programma, of wanneer een voorprogramma wordt uitgevoerd zou je dan zeggen.

Maar als ik de handleiding doorlees, dan mag ik dit hulpstuk _niet_ gebruiken bij een voorprogramma of uitgesteld programma? Dus ik kan dit alleen gebruiken bij een 'normaal' programma, wanneer de wasmiddel eigenlijk direct nodig is? Dan kan ik hem toch ook gewoon achterwege laten?

Welke wasexpert kan mij hier uitleggen wat ik dan aan een hulpstuk heb, behalve dat ik schijnbaar makkelijker kan doseren?
toon volledige bericht
Poeder gaan gebruiken, dat is ook een stuk beter voor de machine aangezien dat veel minder ''plakt'' aan je leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:15
Ernemmer schreef op zondag 5 januari 2020 @ 10:10:
[...]

Poeder gaan gebruiken, dat is ook een stuk beter voor de machine aangezien dat veel minder ''plakt'' aan je leidingen.
Ik denk dat zowel poeder als vloeibare wasmiddel zijn voor- en nadelen heeft. Het is echter nog geen antwoord op mijn vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Belangrijke tip (en ook van toepassing op vaatwasser): laat na gebruik de deur een stukje open staan zodat de machine kan drogen. Dit voorkomt ook dat hij muf gaat ruken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JeroenTheStig schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat zowel poeder als vloeibare wasmiddel zijn voor- en nadelen heeft. Het is echter nog geen antwoord op mijn vraag :)
Inderdaad geen antwoord op je vraag, maar wel een oplossing voor je probleem, en je machine gaat dadelijk langer mee. win-win :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Och. Af en toe de handdoeken in de kookwas en je leidingen zijn ook weer schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 22:18
Even een vraagje voor de gebruikers onder ons met een wasmachine met automatisch doseersysteem.

Welk wasmiddel gebruiken jullie hiervoor? Gebruiken jullie een universeel wasmiddel voor zowel wit en gekleurde was? Of vullen jullie het met wasmiddel voor gekleurde was en doen dan zelf wasmiddel voor witte was in het vakje voor handmatige dosering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:12
Late reactie, wij hebben pas een nieuwe Bosch met i-dos gekocht en veel witte was doen wij niet maar wij gaan die met manuele toevoeging doen (voorlopig).

Iets wat me nog niet duidelijk is: bij het "sport" programma staat dat je alle wasverzachterresten moet verwijderen uit alle compartimenten van de lade. In combinatie met i-dos lijkt me dit echt super-onhandig, of begrijp ik dit verkeerd? (ik vind niemand anders die hierover lijkt te klagen, dus misschien begrijp ik het verkeerd).

Moet je echt alle wasverzachterresten uit de machine verwijderen als je even een sport-was wil doen (want dat doen we heel vaak, we zijn beide behoorlijk actieve sporters), of hoe doen jullie dit (als jullie i-dos en wasverzachter gebruiken natuurlijk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
nokie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:45:
Late reactie, wij hebben pas een nieuwe Bosch met i-dos gekocht en veel witte was doen wij niet maar wij gaan die met manuele toevoeging doen (voorlopig).

Iets wat me nog niet duidelijk is: bij het "sport" programma staat dat je alle wasverzachterresten moet verwijderen uit alle compartimenten van de lade. In combinatie met i-dos lijkt me dit echt super-onhandig, of begrijp ik dit verkeerd? (ik vind niemand anders die hierover lijkt te klagen, dus misschien begrijp ik het verkeerd).

Moet je echt alle wasverzachterresten uit de machine verwijderen als je even een sport-was wil doen (want dat doen we heel vaak, we zijn beide behoorlijk actieve sporters), of hoe doen jullie dit (als jullie i-dos en wasverzachter gebruiken natuurlijk)?
Geen ervaring met i-DOS, maar wasverzachter tast sportkleding vaak aan (specifiek lycra en soortgelijke materialen). Moet je het dus niet meer lezen als een algemene waarschuwing waarmee Bosch zich indekt in het zeldzame geval dat die restjes toch je sportkleding aantasten?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:12
Hmm, dat kan misschien nog wel kloppen. Ik zal het gewoon eens proberen met wat goedkope sportkledij, als het daarmee misgaat dan kan ik nog altijd van strategie veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:34

Audione0

Strijdt der titanen

Flappie schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:00:
Even een vraagje voor de gebruikers onder ons met een wasmachine met automatisch doseersysteem.

Welk wasmiddel gebruiken jullie hiervoor? Gebruiken jullie een universeel wasmiddel voor zowel wit en gekleurde was? Of vullen jullie het met wasmiddel voor gekleurde was en doen dan zelf wasmiddel voor witte was in het vakje voor handmatige dosering?
Het is wel een jaar geleden, maar ik wil hier toch even op reageren.

Ik ben in bezit van een Miele Twindos wasmachine (WPS760 W1 om precies te zijn)

Ik gebruik nu mijn eigen wasmiddel en ik doe in reservoir 1 kleur wasmiddel en in reservoir 2 wit wasmiddel en stel het volgende dan in:

Twindos vak1 op "color wasmiddel" en Twindos vak 2 op "universeel wasmiddel" omdat ik bij vak 2 in het menu geen wit wasmiddel kan kiezen.

Dit gaat prima! De machine snapt dan zelf wanneer hij/zij :X Twindos vak 1 of 2 moet kiezen.

Alleen jammer dat bij het gebruik van eigen wasmiddel het meet systeem niet werkt. Wellicht door Miele zo bedacht dat je dan eerder overstapt op hun eigen wasmiddel wat ik vanuit bedrijf oogpunt dan ook wel begrijp, maar wel wat kinderachtig als je kijkt naar klant tevredenheid. Ik heb hier tevens een vraag naar Miele uit staan waarom dit is (om het feitelijk te houden)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fk68JRt/1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Cb9ckvr/2.jpg

Twindos vakken 1 en 2:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M7b3TbM/3.jpg

Twindos vak 1:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Yd7WvQt/4.jpg

Twindos van 2:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/72DdV72/8.jpg

Meetsysteem wat dan niet werkt door eigen wasmiddel te gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tzgkfm5/7.png

En als je hun eigen wasmiddel (het superlatieve "ultra"phase) kiest dan werkt het meet systeem op magische wijze weer >:) :*)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4FxWy7b/5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KxwRyKd/6.png

[ Voor 4% gewijzigd door Audione0 op 06-04-2021 20:23 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Audione0 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:04:
[...]

Ik gebruik nu mijn eigen wasmiddel en ik doe in reservoir 1 kleur wasmiddel en in reservoir 2 wit wasmiddel en stel het volgende dan in:

Twindos vak1 op "color wasmiddel" en Twindos vak 2 op "universeel wasmiddel" omdat ik bij vak 2 in het menu geen wit wasmiddel kan kiezen.

Dit gaat prima! De machine snapt dan zelf wanneer hij/zij :X Twindos vak 1 of 2 moet kiezen.

Alleen jammer dat bij het gebruik van eigen wasmiddel het meet systeem niet werkt. Wellicht door Miele zo bedacht dat je dan eerder overstapt op hun eigen wasmiddel wat ik vanuit bedrijf oogpunt dan ook wel begrijp, maar wel wat kinderachtig als je kijkt naar klant tevredenheid. Ik heb hier tevens een vraag naar Miele uit staan waarom dit is (om het feitelijk te houden)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Twindos vakken 1 en 2:
[Afbeelding]

Twindos vak 1:
[Afbeelding]

Twindos van 2:
[Afbeelding]

Meetsysteem wat dan niet werkt door eigen wasmiddel te gebruiken:
[Afbeelding]

En als je hun eigen wasmiddel (het superlatieve "ultra"phase) kiest dan werkt het meet systeem op magische wijze weer >:) :*)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Hi,

ik zit nu dus ook naar een Twindos te kijken omdat mijn vrouw een gevalletje halve fles per wasbeurt is. Ik kan echter niet goed uitvogelen hoe het met zwarte was zit. Je hebt dus die Ultraphase voor witte en gekleurde was maar voor zwart snap ik het niet helemaal. Moet je dan wisselen naar een andere Ultraphase flacon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitchd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-05 11:19
Audione0 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:04:
[...]

toon volledige bericht
Hi Audione0,

Het 'meetsysteem' dat jij aanhaalt bij TwinDos is feitelijk geen 'meetsysteem', maar een systeem dat het aantal wasbeurten bijhoudt. Met het eigen UltraPhase wasmiddel weet de wasmachine exact hoeveel wasbeurten hij uit de Ultraphase 1 & Ultraphase 2 kan halen. Dat is uiteraard lastig te bepalen als je een eigen wasmiddel gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Kenny_026 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:05:
[...]

Hi,

ik zit nu dus ook naar een Twindos te kijken omdat mijn vrouw een gevalletje halve fles per wasbeurt is. Ik kan echter niet goed uitvogelen hoe het met zwarte was zit. Je hebt dus die Ultraphase voor witte en gekleurde was maar voor zwart snap ik het niet helemaal. Moet je dan wisselen naar een andere Ultraphase flacon?
Ja dat denk ik wel. Maar dan zul je je eigen wasmiddel moeten gebruiken en lege twindos cans moeten bestellen om je eigen wasmiddel mee te kunnen vullen. En wisselen tussen Flacons aan de hand van het type was. Je kunt er 2 kwijt btw.

En anders heb je dit van Miele wat je in het wasmiddel bakje klikt, is er speciaal voor gemaakt:

https://m.miele.nl/c/miel...1CgdMEAQYAyABEgIph_D_BwE#

Tis allemaal wel een gevalletje up-selling techniek als je mij vraagt😌

[ Voor 13% gewijzigd door Audione0 op 20-04-2021 23:02 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitchd
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-05 11:19
Audione0 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:51:
[...]

Ja dat denk ik wel. Maar dan zul je je eigen wasmiddel moeten gebruiken en lege twindos cans moeten bestellen om je eigen wasmiddel mee te kunnen vullen. En wisselen tussen Flacons aan de hand van het type was. Je kunt er 2 kwijt btw.

En anders heb je dit van Miele wat je in het wasmiddel bakje klikt, is er speciaal voor gemaakt:

https://m.miele.nl/c/miel...1CgdMEAQYAyABEgIph_D_BwE#

Tis allemaal wel een gevalletje up-selling techniek als je mij vraagt😌
Of uiteraard je eigen wasmiddel gebruiken voor de zwarte was. In de wasmiddellade kun je gewoon nog je eigen wasmiddel doen. (Hebben we alleen het gevalletje halve fles niet getackeld bij de zwarte was :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:18
Dat Twindos systeem van Miele is op papier erg mooi maar ik ben er niet tevreden over.

Bonte en witte was is niet meer te draaien omdat er geen wasmiddel meer in het reservoir zou zitten, dit terwijl dit toch echt wel het geval is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUxMzND5LL9us6XB7oYC9RCj9iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IoDzlnk2fg78kDuqFm9mO4I.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het onzin om er nu al een nieuw reservoir in te zetten, dit moet toch anders kunnen?

In de app heb ik een keer het niveau van het reservoir kunnen aanpassen, in de laatste versie van de app kan ik deze optie nergens meer vinden.

Coolblue geeft aan dat ik de ingestelde hoeveelheid wasmiddel maar naar beneden moet zetten :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Achiel007
Lijkt een beetje als met inktcartridges, zit nog in en toch geeft ie leeg aan. Lekker weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:36

World Citizen

FreeReef.nl

Ik ben mijn was/ kleding hok opnieuw aan het inrichten en sta open voor commentaar. Het is inderdaad maar een kleine ruimte en erg krap, maar ik zou het heel tof vinden om alles in dat hok te houden aan dagelijkse kleding (overhemden, pantalons, ondergoed).

Ik wil in dat hokje dus wassen, kleding opslaan en strijken.

De was kan dan vanuit de wasmachine op het droogrek gehangen worden, en vanaf het droogrek naar de strijkplank. Op de vouwplank kan ik het dan opvouwen en meteen wegleggen.

Het hok is maar 125x152cm.

Iemand commentaar of tips? Je bent welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFB53XQzh3keufAsIQqZpe__FsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RDnSuTtSKFvMNDrvgLxGmlj8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPar8UL1HfQw2Zk5IMHs8rUZA2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3j9wMccsVDS3wrwP0qVmbbPe.png?f=fotoalbum_large

(1 wand verwijderd voor het aanzicht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6i1yGK_g18TfJwNL3FFtJAr-og=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zeq780giYnHzxR0CS8lKFGrR.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armiductor
  • Laatst online: 20-08-2024
World Citizen schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:45:
Ik ben mijn was/ kleding hok opnieuw aan het inrichten en sta open voor commentaar. Het is inderdaad maar een kleine ruimte en erg krap, maar ik zou het heel tof vinden om alles in dat hok te houden aan dagelijkse kleding (overhemden, pantalons, ondergoed).

Ik wil in dat hokje dus wassen, kleding opslaan en strijken.

De was kan dan vanuit de wasmachine op het droogrek gehangen worden, en vanaf het droogrek naar de strijkplank. Op de vouwplank kan ik het dan opvouwen en meteen wegleggen.

Het hok is maar 125x152cm.

Iemand commentaar of tips? Je bent welkom!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(1 wand verwijderd voor het aanzicht)
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ziet er mooi uit :) Enige wat mij zorgen baart is de afvoer van het resterende vocht in de te drogen kleding. Heb je wel voldoende ventilatie voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armiductor
  • Laatst online: 20-08-2024
Heb ik meteen nog een vraag voor mensen met iDos... Heeft iemand ervaring met het wasverzachtervakje te vullen met azijn? Gaat dat goed met de rubbers in het pompje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:24
Ben op zoek naar n wasmachine en droger en hebben deze set gevonden:

https://www.coolblue.nl/p...-samsung-dv80t6220lx.html

Voldoet aan onze wensen volgens de Coolblue keuzehulp. Na een rondje googlen en ook hier op Tweakers lees is overal: “geen Samsung wasmachine kopen, is rommel!”

Red flags! Denk ik dan. Echter zijn al deze reacties hier en elders van 2017 of eerder. Daarna zijn er weinig klachten meer te vinden.

Mijn vraag: Is Samsung tegenwoordig beter geworden of kan ik toch nog beter even verder kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

DCNY schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:20:
Ben op zoek naar n wasmachine en droger en hebben deze set gevonden:

https://www.coolblue.nl/p...-samsung-dv80t6220lx.html

Voldoet aan onze wensen volgens de Coolblue keuzehulp. Na een rondje googlen en ook hier op Tweakers lees is overal: “geen Samsung wasmachine kopen, is rommel!”

Red flags! Denk ik dan. Echter zijn al deze reacties hier en elders van 2017 of eerder. Daarna zijn er weinig klachten meer te vinden.

Mijn vraag: Is Samsung tegenwoordig beter geworden of kan ik toch nog beter even verder kijken?
Mijn vermoeden:

Reviews waar voornamelijk over hoe slecht een apparaat dan wel niet is, zijn er altijd wel te vinden, terwijl iets goeds relatief weinig bespreekbaar wordt gemaakt.

Daarom is nieuws wat op de tv komt meestal iets negatiefs daar reageren meer mensen op. En dat weet men, schijnt iets menselijks te zijn :Y Verkoopt goed...

Nu even over de Samsung wasmachine die je wilt kopen. Ziet er goed uit, opties genoeg. Koolborstel loos, niet geheel onbelangrijk. Daarmee is een machine lekker stil. Je hebt tevens nog een koolborstel loze met direct drive.. Die zijn helemaal stil en zuiniger. Maar dan ga je meer naar de topklasse volgens mij.

Maar die samsungs die jij wil zijn volgens mij prima machines!
Je mag het product toch met 2 weken bedenktijd aanschaffen? Dus je zult je geen buil vallen denk ik.

https://www.coolblue.nl/a...rstelloze-wasmachine.html

Hoe is je gezinssamenstelling als ik vragen mag?

[ Voor 24% gewijzigd door Audione0 op 19-10-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:24
Audione0 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Mijn vermoeden:

Reviews waar voornamelijk over hoe slecht een apparaat dan wel niet is, zijn er altijd wel te vinden, terwijl iets goeds relatief weinig bespreekbaar wordt gemaakt.

Daarom is nieuws wat op de tv komt meestal iets negatiefs daar reageren meer mensen op. En dat weet men, schijnt iets menselijks te zijn :Y Verkoopt goed...

Nu even over de Samsung wasmachine die je wilt kopen. Ziet er goed uit, opties genoeg. Koolborstel loos, niet geheel onbelangrijk. Daarmee is een machine lekker stil. Je hebt tevens nog een koolborstel loze met direct drive.. Die zijn helemaal stil en zuiniger. Maar dan ga je meer naar de topklasse volgens mij.

Maar die samsungs die jij wil zijn volgens mij prima machines!
Je mag het product toch met 2 weken bedenktijd aanschaffen? Dus je zult je geen buil vallen denk ik.

https://www.coolblue.nl/a...rstelloze-wasmachine.html

Hoe is je gezinssamenstelling als ik vragen mag?
toon volledige bericht
Thanks! Heb ze inmiddels besteld (nog niet binnen) zijn met zn 4en thuis, 2 kleine kids. Had voor n grotere trommel kunnen kiezen maar dan heb je ook weer veel om gelijk op te hangen (niet alle was gooi ik in de droger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nardon
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-03-2024
Toch een vraag al is het misschien een beetje gekke over wasmiddel xD

Ik gebruik eigenlijk altijd vloeibaar wasmiddel voor mijn kleding op 30 graden maar voor mijn 60 graden wasjes zoals voor beddengoed en handdoeken gebruik ik altijd universeel waspoeder, zowel voor wit als gekleurde handdoeken en beddengoed (probeer ik wel altijd te scheiden) omdat ik hoorde dat waspoeder op hogere temperaturen beter is en ook nog eens beter voor je machine.

Nu staat op de verpakking van het poeder dat ik altijd gebruik dat dit geschikt is voor zowel wit als "kleurvaste was" dus ik dacht, ook prima dus voor gekleurd beddengoed op 60 graden. Alleen toen zag ik dat het wel zuurstofbleekmiddel bevat. Ik vroeg me dus af, is universeel waspoeder überhaupt wel geschikt voor gekleurde beddengoed/handdoeken (was er nooit normale kleding mee) of kan ik beter gewoon de bonte was vloeibaar spul gebruiken? Ook al zegt de verpakking dat dit in principe kan? Zou zonde zijn als ik op den duur mijn mooie beddengoed ruïneer door het gebruik van verkeerde wasmiddel natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Nardon op 20-01-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:36
Ik weet niet wat ‘universeel waspoeder is’?
Waspoeder is sowieso beter voor je wasmachine (en voor de rest van het milieu) dan vloeibaar wasmiddel, ook op 30 graden. Ik heb twee dozen waspoeder staan, één voor witte was (Witte Reus) en één voor bonte was (Color Reus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nardon
Nou ja ik ging er van uit dat universeel wasmiddel betekent dat het in principe geschikt is voor zowel wit als gekleurde was, maar als het bleekmiddel bevat klinkt het meer alsof het alleen voor witte en lichte was geschikt is. Vandaar mijn vraag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Nardon schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:10:
Nou ja ik ging er van uit dat universeel wasmiddel betekent dat het in principe geschikt is voor zowel wit als gekleurde was, maar als het bleekmiddel bevat klinkt het meer alsof het alleen voor witte en lichte was geschikt is. Vandaar mijn vraag :P
Zuurstofbleekmiddel is vooral voor het verwijderen van biologische vlekjes, is niet agressief genoeg om de meeste kleurstoffen aan te tasten, daar heb je chloorbleekmiddel voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nardon
Ah ok! Dan zal het inderdaad wel goed gaan inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
Het beste blijft gewoon ongeconcentreerd waspoeder met enzymen.
Pagina: 1