Bruine/oranje vlekken na wassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Al enkele jaren heb ik af en aan last van bruinige, soms oranje gekleurde vlekken in mijn was.
Het gaat er niet bevlekt in en komt er (behoorlijk) bevlekt uit.
Het aantal keer dat het voorkomt is geheel random. Er zitten genoeg wassen in waar niks mee aan de hand is.
Het aantal verknalde wasstukken wanneer het optreedt is geheel random, maar het concentreert zich vaak tot 1 of 2 tshirts.
Er is geen wasmachineprogramma/temperatuur/centrifugestand waarbij het niet voorkomt.
Het is voornamelijk witte was waar het op gebeurt, waarschijnlijk omdat het zichtbaarder is. Ook op gekleurde was gebeurt het.
Het vreemde is: ik zie het nooit op was met grote oppervlaktes, dus dekbedovertrek, hoeslakens, moltons, handdoekken, theedoeken etc. lijken alsnog gevrijwaard te zijn van issues, maar dit zou ook geheel random kunnen zijn.

Zo heb ik inmiddels 12 witte tshirts en 4 witte hemden weg moeten gooien, omdat de vlekken er gewoon niet meer uit gaan. Ik heb 5 gekleurde tshirts die ik nu maar als werk tshirt gebruik voor in de tuin ofzo, maar dit moet echt ophouden.

Soortgelijke problemen:
1) https://forum.viva.nl/thu...achine/list_messages/6881
2) https://kassa.bnnvara.nl/...uine-ronde-vlekjes-in-was
3) https://www.huishoudplaza...vlekken-10-tips-verzameld
4) https://forum.viva.nl/mod...n-was/list_messages/43079

Wat heb ik gechecked/geprobeerd?
- paar emmers gevuld met water vanuit de wasmachinekraan: -> alles lijkt schoon
- nieuwe wasmachinekraan: -> probleem blijft bestaan
- ik was altijd met poeder en minstens 1x/week op 60c en 1x/maand 95c kookwas -> probleem blijft bestaan
- regelmatig scheut schoonmaakazijn of soda -> probleem blijft bestaan
- rubber veeg ik altijd met een vochtige doek na
- zakken worden altijd leeggehaald vóór het de was in gaat, dus geen muntjes, paperclips of andere rotzooi die de machine in verdwijnt
- "extra spoelen" optie inschakelen -> geen resultaat
- wasmachine na iedere wasbeurt even laten spoelen en afpompen -> geen resultaat
- er zit géén roest in de trommel, de gehele trommel is schoon (hoe kan het ook anders met mijn rigoreuze beleid)
- nooit vloeibaar wasmiddel gebruikt
- ik gebruik nooit wasverzachter
- witte was en kleurwas obviously altijd gescheiden
- machine niet te vol (1/2e of 2/3e gevuld)
- anti kleuroverloop doekjes gebruikt -> probleem is er nog steeds

Vetluis of andere broeihaarden zijn dus uitgesloten.

Omdat mijn Whirlpool Arizona 1400 6KG nu al 12 jaar oud was en hij wat kuren begon te vertonen en ik het dus na zeker 5 jaar zo spuugzat was, heb ik me dus een nieuwe wasmachine gekocht van 600 euro.

Het mocht niet baten...Helaas heeft deze nieuwe machine mijn oorspronkelijke probleem niet opgelost :'(
Zojuist mijn eerste witte tshirt wasje gedraaid en wederom een wit tshirt compleet naar de klote :'(

Klik voor groter.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48178859197_483d0520b6_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48178786886_42e8bb529a_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48178786876_0a70c885d5_c.jpg

Mocht het nog wat uitmaken: deze witte was is gedaan op 40 graden, 1600rpm, gedurende 1 uur.
De wasmachine is bij deze dus ook uitgesloten, dus versleten kogellagers, koolborstels, slangen of andere dingen in of aan de wasmachine is het niet.
Ik ben radeloos....Ik heb nog maar weer eens een paar emmers water gevuld vanuit de wasmachine kraan, en dat water is gewoon helder...ik kan nu eigenlijk gewoon geen was meer doen :'(

Ik heb de woningvereniging gebeld, want ik weet 't echt niet meer. Misschien dat er toch wat in de leidingen zit ofzo. Ik lees her en der dat er toch wat roest of wat ketelsteen zou kunnen zitten wat kan resulteren in bruine steentjes/poeder, maar in de wasmachineslang zie ik verder geen steentjes of poeder zitten. In bad, douche of de gootsteen heb ik tot dusver ook nooit aanslag gezien.

Heeft er iemand nog een ander idee, een andere richting waarmee ik de woningvereniging (en mezelf) kan helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 02-07-2019 14:57 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ziet eruit als roest.

Zie je roest in de knopen van bijvoorbeeld een spijkerbroek? En aangezien je het over witte was hebt wellicht iets wits met metaal erin?

Sowieso de trommel eens goed nalopen en de rubbers opentrekken en schoonmaken (moet je sowieso eigenlijk al doen).

@Deathchant
Excuus te snel gescanned in plaats van doorgelezen.
Ziet er nog steeds uit als roest, en als je de wasmachine afkoppelt en de kraan opendraait met een emmer eronder. Vind je dan wat terug? (eventueel filter even van de kraan draaien)

[ Voor 31% gewijzigd door pyrofielo op 02-07-2019 14:48 ]

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
pyrofielo schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:42:
Ziet eruit als roest.

Zie je roest in de knopen van bijvoorbeeld een spijkerbroek? En aangezien je het over witte was hebt wellicht iets wits met metaal erin?

Sowieso de trommel eens goed nalopen en de rubbers opentrekken en schoonmaken (moet je sowieso eigenlijk al doen).
Heb je mijn post helemaal gelezen? Ik heb een gloednieuwe wasmachine gekocht. Mijn eerste was, was een witte tshirt was, zonder iets van metaal erin...

@pyrofielo Ook dát staat in het topic dat ik herhaaldelijk gedaan heb ;) Zeker 20 emmers van 5 liter al de regenton in gegooid :P

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 02-07-2019 14:55 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-05 21:19

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Ergens een leiding of koppelstuk dat dit veroorzaakt? Als de machine uitgesloten is..

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:24

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

JZX81_Drift schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:47:
Ergens een leiding of koppelstuk dat dit veroorzaakt? Als de machine uitgesloten is..
Denk ik ook en wel vlak voor de aansluiting van de wasmachine, waarschijnlijk de laatste kraan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:20
tja, als je het er zelf niet instopt ....

Al een filtertje geplaatst tussen wateraansluiting en wasmachine ?
gezien roodbruine kleur icm nieuwe machine zou ik t toch daar zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 22:19

Kraz

Saving the world

Freee!! schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:48:
[...]

Denk ik ook en wel vlak voor de aansluiting van de wasmachine, waarschijnlijk de laatste kraan.
Die zou al vervangen zijn volgens de lijst.

1. Wat ontzettend k*t is dit voor je! Ik snap je frustraties helemaal na een aantal jaar denken dat uiteindelijk een nieuwe wasmachine jou de oplossing biedt.

Zat er bij die laatste witte was echt 100% niets van metaal in je kleren wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn?
Waren dat allemaal 100% simpele, witte T-shirtjes oid?

Als het antwoord "ja" is, dan lijkt het er idd toch sterk op dat er ergens uit de leiding wat troep komt. Waarom je die troep dan niet ziet als je wat emmers laat leeglopen is me dan ook weer een raadsel.

Heel vreemd iig! maar dat wist je al...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ted038
wat is staat wasmand ?
( zal toch geen metalen wasmand zijn met wat roest erin ofzo ? ;) )

is "logistieke proces" voor je shirts gelijk aan je "vlekkeloze" beddegoed ?

[ Voor 30% gewijzigd door Ted038 op 02-07-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik vermoed ook dat het leidingen of koppelstukken kunnen zijn ja, maar ja, ik heb al emmers water gevuld van die kraan en het ziet er allemaal schoon uit...Maar tot daar houdt mijn kennis/inzicht op. Om nou leidingen uit elkaar te gaan draaien in dit huurhuis...nou nee :P Dus ik heb de woningvereniging gebeld. Hopelijk komt er snel iemand.

@Ted038 Heb jij een voorbeeld van wat voor filtertje je bedoelt? Mijn Bosch wasmachine heeft zo'n AquaStop waterslang waar ook al een grof filter in zit.
@Kraz Ja, er zat 1 grote witte molton bij en voor de rest alleen witte tshirts zonder tierlantijntjes aan. Dit tshirt in het voorbeeld (wat al 100x gewassen is) was het enige met een gestikte opdruk.

Ik gebruik een kunststof wasmand ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 02-07-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:30
Op het oog ziet het water er mooi uit wat je tapt uit de wasmachine kraan. Maar leg er dan eens een wit shirt (of doek) in voor een uurtje (zeg maar een soort handwasje doen)
Kan me (vanwege de aanschaf van een nieuwe wasmachine) weinig anders bedenken dan dat het uit de leidingen moet komen of iets wat je er zelf bij doet. Al eens een poging gedaan met anders wasmiddel?

Haal anders even wat goedkope witte shirts bij de HEMA of Zeeman om te testen.. (dan verneuk je niet meteen al je goede kleren)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
DonJunior schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:57:
Op het oog ziet het water er mooi uit wat je tapt uit de wasmachine kraan. Maar leg er dan eens een wit shirt (of doek) in voor een uurtje (zeg maar een soort handwasje doen)
Kan me (vanwege de aanschaf van een nieuwe wasmachine) weinig anders bedenken dan dat het uit de leidingen moet komen of iets wat je er zelf bij doet. Al eens een poging gedaan met anders wasmiddel?

Haal anders even wat goedkope witte shirts bij de HEMA of Zeeman om te testen.. (dan verneuk je niet meteen al je goede kleren)
Ik gebruik het Formil waspoeder van de Lidl, 1 voor witte was, 1 voor gekleurde was, maar het is niet weg bij de een t.o.v. de ander. Ik zal eens een nieuw wasmiddel kopen voor 1x, maar het is dan even afwachten wanneer mijn volgende bevlekte was plaatsvindt, want zoals ik al zei: dit is compleet random. Ik heb ook genoeg wasjes ertussen en dan is niks loos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

Roest of koperoxide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Koperoxide dacht ik ook aan, maar de technische dienst van de woningvereniging gaf aan dat dat enkel gebeurt wanneer er lucht in de leidingen zit....Maar goed, ik hoop dat ze wat kunnen vinden. Indien die leiding vervangen moet worden, moet er flink wat gebreekt worden in de keuken :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:38
Waarschijnlijk roest (oxidatie) in de leiding, heb je een apparaat wat terugslag waterslag in de leiding veroorzaakt? (de wasmachine zelf wellicht)
Dan kan het los raken en vervolgens in je wasmachine landen.

Indien ja, dan daarop een waterslagdemper plaatsen en zoals al voorgesteld een filtertje plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dieks77 op 02-07-2019 15:28 . Reden: verbeterde verwoording, waterslag ipv terugslag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
[b]Deathchant in "Bruine/oranje vlekken na wassen"
@Ted038 Heb jij een voorbeeld van wat voor filtertje je bedoelt? Mijn Bosch wasmachine heeft zo'n AquaStop waterslang waar ook al een grof filter in zit.
simpel kraanfiltertje ... bijv. zoiets ( hangt van je maat aansluiting af )
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-filter-1-2/p/B425982

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:46
Wij hebben dit soms ook. Meestal gooi ik er dan een keer een lege was met HG onderhoudsmonteur in.

Volgens mij kun je die vlekken er wel uit krijgen met een papje Vanish (voor witte was heb je de witte variant) over de vlek en even goed in wrijven. Er staat dat het er niet te lang op mag zitten, maar het kan bij ons nog wel eens een dag in de wasbak liggen. Nat houden is wel aan te raden. Maar vaak is het daarna weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@Dieks77 @Ted038 Die aquastop kraan heeft al zo'n filtertje/gaasje erin zitten:
Afbeeldingslocatie: https://sparesdirect.com/image/cache/data/products%202016/Bosch%20665609%20washing%20machine%20hose-700x500.jpg

Ik kan niets vinden over terugslag...Maar goed, mijn vorige wasmachine had dit niet, geen terugslag, niks, gewoon een simpele slang recht-toe-rechtaan. Dus toen bestond het probleem ook.

@Arunia Dat kan ik natuurlijk proberen, maar als mijn tshirts altijd zo uitzien zoals in mijn voorbeeld dan is het meer een pleister op de wond dan een werkbare workaround. Het lost het issue niet echt op...Dat wat jij doet met HG onderhoud, doe ik met soda en schoonmaakazijn. Het klopt dan dat ik de keer erna geen vlekken heb, maar wanneer ik het niet doe, heb ik ook evenveel kans op wel/niet vlekken.

Ik heb zojuist, as we speak, een 2e was erin gedaan. Geen vlekken, geen issues, niks. Dus nogmaals: het is compleet random.

[ Voor 24% gewijzigd door Deathchant op 02-07-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:50
Wel eens goed achter en tussen de deurrubbers schoon gemaakt?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:41
Bruin water kan vlekken in uw wasgoed veroorzaken. Als dit gebeurt, was dan opnieuw met een biologisch voorwasmiddel (bijv. Biotex). Houd de was tussen de twee wasbeurten goed nat, anders gaan de vlekken er niet meer uit.

Zijn de vlekken er na één keer wassen niet uit, was dan direct nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:38
Deathchant schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:11:

Ik kan niets vinden over terugslag...Maar goed, mijn vorige wasmachine had dit niet, geen terugslag, niks, gewoon een simpele slang recht-toe-rechtaan. Dus toen bestond het probleem ook.
Ik bedoelde waterslag, das een betere verwoording. Maar wellicht had je dat al door.
Wel alsnog in mijn initiele tekst aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

caspervc schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:25:
Wel eens goed achter en tussen de deurrubbers schoon gemaakt?
TS heeft een gloednieuwe machine. Dus de deurrubbers zijn schoon. Ik dacht ook direct aan vieze rubbers, maar dan krijg je niet dit soort kleine rotplekjes maar meer grote vieze smeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:28
Aan de buren(straat) gevraagd of het bij hun ook gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Icephase schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:35:
[...]

TS heeft een gloednieuwe machine. Dus de deurrubbers zijn schoon. Ik dacht ook direct aan vieze rubbers, maar dan krijg je niet dit soort kleine rotplekjes maar meer grote vieze smeren...
Vieze rubbers zou het bij de vorige machine ook niet zijn geweest: ik was regelmatig op 60c en een kookwas en ik veeg elke keer de rubbers "droog" met een vochtige doek en er is nooit een vieze lucht uit de machine gekomen. Ik laat ook altijd de deur open staan na een wasbeurt.

@Von Henkel Ik ga dat idd even bij de buren vragen, maar ik heb de waterleiding voor de wasmachine naar de bijkeuken liggen, omdat de vorige bewoner dat zo gedaan heeft. Default is dat de waterleiding in de badkamer ligt op de bovenste verdieping in alle huurhuizen hier. Eens kijken of dat verschil maakt, want zoals ik al zei, heb ik nog nooit echt bruin spul in het water gezien, noch smaakt het water funky ofzo. Kan natuurlijk zijn dat het alleen die ene leiding is waar dat gebeurt, en de aftapmomenten naar de emmer toe kan toeval zijn dat ik daarin nooit wat vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 15:28
Geen oude leidingen?
Lood/ stalen leidingen.

Zomaar even een linkje naar wat googlen
https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=43288

Je hebt eigenlijk al veel zaken uitgesloten.
Je zou misschien nog een keer kunnen checken wat er gebeurd als je eerst de leiding spoelt en daarna pas de wasmachine aanzet.
Als je dan geen last hebt dan weet je dat er eerst troep uit de leiding komt.

[ Voor 35% gewijzigd door thespeed op 02-07-2019 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Geen mogelijkheid al dan niet met een tuinslag om de wasmachine op een andere kraan aan te sluiten? Kun je iig wat uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Rev! schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:52:
Geen mogelijkheid al dan niet met een tuinslag om de wasmachine op een andere kraan aan te sluiten? Kun je iig wat uitsluiten.
De kraan is het issue ook niet, ik heb de wasmachinekraan al 2x vervangen nu (en ze waren niet vuil van binnen). Ik heb inderdaad geen enkele andere mogelijkheid om op een andere kraan/leiding aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:55
het pomphuis van de wasmachine al een keertje schoongemaakt ?
https://www.youtube.com/watch?v=wtEuoLX3YRc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 19:23
Von Henkel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:39:
Aan de buren(straat) gevraagd of het bij hun ook gebeurd?
Inderdaad even vragen bij de buren. Zou kunnen zijn dat er roest in de waterleiding zit en dat die er bij jou uit komt. Evt. zou je het waterleiding bedrijf kunnen bellen/vragen of er recent leidingen zijn schoongemaakt in de buurt.

Zie https://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit/bruin-water

"Bruin water kan vlekken in uw wasgoed veroorzaken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
miciel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:57:
TS heeft zelfs een nieuwe wasmachine gekocht >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 02-07-2019 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:55
Cheesy schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:01:
[...]

TS heeft zelfs een nieuwe wasmachine gekocht >:)
toch kan er weer een muntje in ts zijn zakken hebben gezeten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 15:38
Een optie die ik nog niet gehoord heb, er komt een product in je wasmachine via de kleding. Kousen die over een vloer zijn gegaan waar chloorproducten gebruikt zijn (javel bijvoorbeeld), geeft ook roestige plekken in je kleren (chloor lost de kleur op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:54:
[...]

De kraan is het issue ook niet, ik heb de wasmachinekraan al 2x vervangen nu (en ze waren niet vuil van binnen). Ik heb inderdaad geen enkele andere mogelijkheid om op een andere kraan/leiding aan te sluiten...
Het gaat dan ook meer om de leiding, jammer dat je dat niet kan testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:35
Waarschijnlijk een gevalletje polyquaternium.

Is al jaren een bekend probleem. Zit werkelijk overal in. Shampoo, conditioner, haarspray, douchegel enz.

Kijk je badkamer na of je zulke spullen in huis hebt. Het cijfer achter polyquaterium zegt alleen iets over de sterkte van de stof. Alle sterktes zijn fout voor je kleding. De enige manier om dit op te lossen is om die rotzooi niet meer te kopen. Misschien leren de fabrikanten dan wel hoe het moet.

https://www.support.emea....__stains_on_your_clothing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
cornfed99111 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:46:
Waarschijnlijk een gevalletje polyquaternium.

Is al jaren een bekend probleem. Zit werkelijk overal in. Shampoo, conditioner, haarspray, douchegel enz.

Kijk je badkamer na of je zulke spullen in huis hebt. Het cijfer achter polyquaterium zegt alleen iets over de sterkte van de stof. Alle sterktes zijn fout voor je kleding. De enige manier om dit op te lossen is om die rotzooi niet meer te kopen. Misschien leren de fabrikanten dan wel hoe het moet.

https://www.support.emea....__stains_on_your_clothing
Niet dat het wat uitmaakt, maar ik gebruik enkel cosmetica van Lush, maar goed, hoe dat dan op kleding terecht moet komen, beats me...
miciel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:57:
miciel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 16:07:
[...]

toch kan er weer een muntje in ts zijn zakken hebben gezeten. :+
Pfff ik zal mezelf maar quoten:
Deathchant schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:28:

Wat heb ik gechecked/geprobeerd?
- paar emmers gevuld met water vanuit de wasmachinekraan: -> alles lijkt schoon
- nieuwe wasmachinekraan: -> probleem blijft bestaan
- ik was altijd met poeder en minstens 1x/week op 60c en 1x/maand 95c kookwas -> probleem blijft bestaan
- regelmatig scheut schoonmaakazijn of soda -> probleem blijft bestaan
- rubber veeg ik altijd met een vochtige doek na
- zakken worden altijd leeggehaald vóór het de was in gaat, dus geen muntjes, paperclips of andere rotzooi die de machine in verdwijnt
- "extra spoelen" optie inschakelen -> geen resultaat
- wasmachine na iedere wasbeurt even laten spoelen en afpompen -> geen resultaat
- er zit géén roest in de trommel, de gehele trommel is schoon (hoe kan het ook anders met mijn rigoreuze beleid)
- nooit vloeibaar wasmiddel gebruikt
- ik gebruik nooit wasverzachter
- witte was en kleurwas obviously altijd gescheiden
- machine niet te vol (1/2e of 2/3e gevuld)
- anti kleuroverloop doekjes gebruikt -> probleem is er nog steeds

Omdat mijn Whirlpool Arizona 1400 6KG nu al 12 jaar oud was en hij wat kuren begon te vertonen en ik het dus na zeker 5 jaar zo spuugzat was, heb ik me dus
een nieuwe wasmachine gekocht van 600 euro.

Zojuist mijn eerste witte tshirt wasje gedraaid en wederom een wit tshirt compleet naar de klote :'(
toon volledige bericht
FunFair schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:58:
[...]

Inderdaad even vragen bij de buren. Zou kunnen zijn dat er roest in de waterleiding zit en dat die er bij jou uit komt. Evt. zou je het waterleiding bedrijf kunnen bellen/vragen of er recent leidingen zijn schoongemaakt in de buurt.

Zie https://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit/bruin-water

"Bruin water kan vlekken in uw wasgoed veroorzaken."
De buren hebben op dezelfde plek hun vaatwasser staan en daar hebben ze geen problemen mee. Bij beide buren staat het wasmachine op de badkamer op de eerste verdieping.

[ Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 02-07-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:35
Deathchant schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 17:32:
[...]

Niet dat het wat uitmaakt, maar ik gebruik enkel cosmetica van Lush, maar goed, hoe dat dan op kleding terecht moet komen, beats me...
*knip*

Eerst lezen voor je blaat.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 02-07-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Dat negeer ik gewoon eventjes, tenzij je me kunt ruiken door je scherm heen. SoE, sweat over ethernet :P Maar nee, zo'n smeerpijp ben ik dan toch net nog niet ;) Ik douche en baad gewoon zoals dat hoort, maar dan met Lush cosmetica waar dat stofje niet inzit ;) En dit zijn sowieso andere waterleidingen (1e verdieping) dan die wat naar de bijkeuken gaan. Maar ja, then again....hoe likely is het dat het dat zou zijn? Iedereen gebruikt toch het standaard (kruidvat)spul om zich mee te wassen en dan zou er 1 stofje inzitten die ineens alles verziekt....Het lijkt me erg sterk.
Ik las ook dat bepaalde planten een sapje hebben dat doorzichtig is, maar wanneer je je kleding dan in de machine gooit dan zou een mini chemische reactie ontstaan die ook vlekken zou kunnen maken. Ook hiervoor denk ik dan hoe likely is dat?

Volgens mij is het gewoon een roestige leiding of leidingen die gewoon schoongemaakt of vervangen moeten worden. Ik heb eerder de leidingen gecontroleerd naar mijn eigen goeddunken (ik ben geen loodgieter of watermaatschappijdeskundige), waardoor ik had uitgesloten dat het dat was. De machine werd altijd goed onderhouden en schoongehouden en ik heb de wasmachinekraan, de slang en nu uiteindelijk het ultieme -de wasmachine zelf- vervangen, en direct na de 1e wasbeurt was het prijs. Bloedvlekken, moddervlekken e.d. gaat er altijd wel uit na 2 of 3x wassen. Deze vlekken worden niet eens een tintje lichter na wassen, dus het moét wel roest zijn. Het feit dat het filtertje in de slang het niet tegenhoudt, zal wel betekenen dat het eerder poedervorminge roest is dan echt stukjes.

Maar ja...tegenwoordig moet je zelf eerst tot op het bot alles uitsluiten, liefst aantoonbaar, vóórdat iemand in actie komt. Toegegeven, ik ben zelf natuurlijk ook wel zo dat ik het allemaal in detail wil weten ;)

EDIT: ik heb nog iemand in de straat gevonden in hetzelfde huizenblok die ook een leiding naar de bijkeuken heeft met ook een wasmachine eraan. Die heeft nergens last van. Maar goed, WML moet de leidingen maar komen schoonblazen ofzo. Eens kijken wie de woningvereniging op me af stuurt.

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 02-07-2019 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ze zijn langs geweest om de leidingen optisch te controleren en alles is koper, ook de koppelstukken, all the way naar de ketel toe. Ik noemde de terugslag zoals iemand hier mij al opmerkzaam op maakte, en toen ging ie kijken naar de meterkast en hij zag dat de waterdruk te hoog was ingesteld. Die zou waarde 4 moeten hebben ipv 6,omdat de ketel niet gemaakt zou zijn voor die druk.

Verder nog wat emmertjes gevuld met water, maar niks....ook het filtertje in de slang zat niet vol met deeltjes roest oid en hij gaf aan dat poedervormende roest eigenlijk niet kon tenzij er ergens een dood stuk leiding lag, maar dan zou ik oa ook last hebben gehad (na 5 jaar al dit probleem te hebben) van legionella oid.

Hij gaat aan de woningvereniging terugkoppelen dat ze zo 1,2,3 niks kunnen vinden en wellicht een extra fijnmaziger filter gaan plaatsen of de leidingen eens laten doorspoelen. Maar alles zag er goed uit.

:'( Fijn dit.... En ik durf nog steeds mijn was niet te doen en nou gaat 't weekend er weer overheen...Intussen ben ik het Formil waspoeder met een drupje chloor aan het mengen op 40 graden om te kijken of dat geen rare reactie geeft, maar tot dusver ook niet. Ik maak de kattenbakken met chloor schoon maar ik kan me niet voorstellen dat als er toevallig 1 chloorvlekje gespetterd heeft op mijn kleren dat de wasmachine al die vlekken ervan maakt.
Ik kan ander wasmiddel proberen maar hoe groot is die kans nou. Mijn ouders hebben dezelfde wasmachine en hetzelfde poeder. De kans dat ik een refurbished wasmachine heb met ergens interne roest die exact hetzelfde probleem veroorzaakt acht ik niet groot....laten we zo zeggen: dan zou dat het grootste toeval zijn wat ik ooit heb meegemaakt...

Dus to be continued :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 23:49
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Sir_Hendro op 05-07-2019 09:55 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Deathchant schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 19:22:
[...]EDIT: ik heb nog iemand in de straat gevonden in hetzelfde huizenblok die ook een leiding naar de bijkeuken heeft met ook een wasmachine eraan. Die heeft nergens last van. Maar goed, WML moet de leidingen maar komen schoonblazen ofzo. Eens kijken wie de woningvereniging op me af stuurt.
WML zou de leidingen buiten kunnen spuien (met hoge snelheid doorspoelen en laten weglopen, niet blazen, want dan krijg je te hoge drukopbouw en daar zijn de leidingen niet op gemaakt), maar dan moet dat of al binnenkort op de planning staan of er moeten meerdere klachten zijn. De waterleidingmaatschappij doet normaliter echter niets aan een binnenhuis installatie, behalve adviseren als ze iets geks zien.

Je zou wel kunnen vragen of ze watermonsters willen nemen. Ze moeten toch per wijk een x aantal monsters per jaar nemen om te controleren of het water met een goede kwaliteit uit de kraan komt (productie tot tap). Misschien zijn ze daar wel tot toe bereidt en de uitslag met je te delen.
Kan ook zijn dat ze dat niet doen hoor. Beetje afhankelijk van wie je aan de telefoon krijgt. Of het een ambtenaar type is of iemand die een beetje mee wil denken.

Overigens zit er altijd 'opgelost ijzer' in water. Datgene wat niet opgelost is reageert met zuurstof in het water tot roest. Dat roest wordt eruit gehaald bij de zuivering en het kleine beetje dat over blijft/na reageert en bezinkt normaliter in de leiding (vandaar dat ze ook moeten spuien en dat na het spuien er 'bruin' water uit de kraan kan komen). Maar de hoeveelheid ijzer zou zo laag moeten zijn dat het geen klachten oplevert, of iedereen zou dezelfde klachten moeten hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door FunFair op 05-07-2019 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ja het wordt allemaal vanuit de woningvereniging geïnitieerd, zij beslissen wat er gaat gebeuren. Ik heb ze wel gevraagd om de watermaatschappij te laten komen. Ik zal hetgeen jij zei over die proefmonsters onder de aandacht brengen.

Intussen ben ik iets tegen gekomen en ik ben er sceptisch over, maar het trekt de aandacht genoeg om 't te kunnen geloven:
https://www.huishoudplaza...oor-vlekken-in-je-kleding

Ik heb een grote blauwe regen in de tuin en alleen ik snoei die. Het zou een verklaring kunnen geven waarom 't soms wel en soms niet gebeurt (een stuk minder tot bijna niet in de winter) en waarom 't niet bij mijn vriendins kleding gebeurt.

Ik heb nu een tshirt dat al verkloot is "ingesmeerd" met blauwe regen sap en dat ga ik morgen dan wassen (eerst ff indrogen) om de theorie te bevestigen dat blauwe regen sap idd een reactie aangaat met kalk. Hier in Z Limburg is erg hard water dus 't zou zomaar kunnen.

Mijn vriendin is kunstenaar en zij weet vanuit haar vak ook dat kalk vaak gebruikt wordt om een bepaald kleureffect te versterken/verkrijgen. Dus tis een longshot maar wel 't proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ben benieuwd..als dat zo is, weer wat nieuws geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
elke mogelijk oorzaak die je kan uitsluiten helpt je wel weer

404 Signature not found

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
EUREKA! Mystery solved!!!

Het was inderdaad het sap van de blauwe regen dat een reactie aangaat met het kalk in het water. Omdat ik eerst zeer sceptisch was, heb ik het met 3 kledingsstukken getest.

1) Goedkoop wit tshirt gewoon in de machine gegooid. -> Schoon uit de machine
2) Tshirt laten drogen, vervolgens een tak van de blauwe regen geknipt en met het uiteinde op het tshirt gedept.
3) In de machine gedaan -> bevlekt!!!
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48213651522_83b511df25_c.jpg

4) Een nieuw wit tshirt gepakt, in de machine gegooid -> Schoon uit de machine. Dus de wasbeurt erna is het gewoon goed, omdat er geen blauwe regen sap op zit.

5) Het hoekje van een witte zakdoek met het uiteinde van een blauwe regen takje gedept, in de machine gegooid -> bevlekt!!!

6) Een blauw schoon pyjamajasje in de machine gegooid -> Schoon uit de machine
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48213596891_a1d9f6520f_c.jpg

7) Laten opdrogen en vervolgens op het borstzakje weer met een takje wat sap erop gedaan. Ik heb welgeteld 9 "puntjes" gemaakt op de borstzak
8') In de machine gedaan -> bevlekt!!!
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48213651302_ef7d338d77_c.jpg

Het maakt me nu eigenlijk niks meer uit dat ik "voor niks" een nieuwe machine heb gekocht, want ik ben werkelijk euforisch dat ik dit heb opgelost. Tegelijkertijd eigenlijk bizar, want een blauwe regen is nou niet echt een ongehoorde struik om in je tuin te hebben. Ik hoor en lees er werkelijk niks over. Nog nooit iemand in mijn omgeving hier in Z-Limburg over gehoord. Er zijn zoveel blauwe regens in tuinen zichtbaar...

Dus als je een blauwe regen hebt en je snoeit die, dan kun je dus spettertjes op je kleding krijgen. Als je hard leidingwater hebt is dit dus het resultaat. Conclusie: altijd dezelfde tuinkleding dragen die vies mag worden.
https://www.50plusplein.n...r-vlekken-van-blauweregen

"Vlekken die we eerst niet in onze kleding hadden waargenomen worden ineens zichtbaar nadat ze zijn uitgewassen in de wasmachine. Eerst gingen we er nog vanuit dat roest in de waterleiding mogelijk een oorzaak zou zijn maar al snel komen we er achter dat onze Blauweregen hiervan de oorzaak is.

De Blauweregen kan een onzichtbaar sap op de kleding achterlaten die pas wordt waargenomen wanneer de kleding met de enzymen (kalk) in de wasmachine in aanraking komt. Opeens zijn er bruine plekken zichtbaar die doen denken aan opgedroogd bloed of roest. De vlekken zijn te behandelen met een roestverwijderaar of met Vanish Oxi Action. Een extra schoonmaakbeurt is ook voor de wasmachine dan niet overbodig."

Maar goed, case closed! Bedankt voor het meedenken allen!

[ Voor 20% gewijzigd door Deathchant op 08-07-2019 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Dat is inderdaad een heerlijk stukje detective werk. Maakt een nieuwe machine bijna goed :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
johnkeates schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:30:
Dat is inderdaad een heerlijk stukje detective werk. Maakt een nieuwe machine bijna goed :D
Thanks! Sterker nog, ik denk dat wanneer ik geen nieuwe machine had gekocht, dat ik het nooit aannemelijk had gevonden dat blauwe regen de boosdoener zou kunnen zijn. Je gaat altijd op zoek naar de most likely dingen, zoals vetluis, roest in de trommel/machine/waterleidingen, of wellicht een extreem vies ander kledingsstuk dat ook in de trommel zou zitten, maar een struik/boomsapspetter dat in een roestachtige vlek verandert zodra er kalk op komt :F :S Nee, dat zou ik niet highly likely vinden.

Maar ik ben overigens wel hartstikke tevreden over de nieuwe wasmachine. Goeie tips in een ander topic gekregen. Stil is ie, ongelooflijk, en zeer droog wasresultaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak
  • Laatst online: 21-05 07:47

sjaak

un giorno credi

Wat een ontknoping!
We hadden vroeger ook wel eens last van kleine bruine vlekjes, gemiddeld tot zacht water en niet te verklaren. Sinds een nieuwe machine geen last meer van gehad en voor zover ik weet geen blauwe regen in de buurt. Ik sta er wel versteld van en fijn dat je de oorzaak hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
sjaak schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:52:
Wat een ontknoping!
We hadden vroeger ook wel eens last van kleine bruine vlekjes, gemiddeld tot zacht water en niet te verklaren. Sinds een nieuwe machine geen last meer van gehad en voor zover ik weet geen blauwe regen in de buurt. Ik sta er wel versteld van en fijn dat je de oorzaak hebt!
Thanks!! :)

Dan moet het bij jou toch echt iets in de machine zijn geweest. Buitenkant trommel iets beroest ofzo, precies tussen het rubber en de trommel in.

Maar to be honest, ik ben nu natuurlijk huiverig met elke struik...Ik heb 2 grote kamperfoelie's die ik ook veel snoei, een bramenstruik en framboos. Geen idee wat het sap van die struiken doen met ons kalkrijke water...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Deathchant schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:03:
[...]

Maar to be honest, ik ben nu natuurlijk huiverig met elke struik...Ik heb 2 grote kamperfoelie's die ik ook veel snoei, een bramenstruik en framboos. Geen idee wat het sap van die struiken doen met ons kalkrijke water...
genoeg reeds bevlekte kledingstukken om het te testen lijkt mij zo O-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak
  • Laatst online: 21-05 07:47

sjaak

un giorno credi

Deathchant schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:03:
[...]

Thanks!! :)

Dan moet het bij jou toch echt iets in de machine zijn geweest. Buitenkant trommel iets beroest ofzo, precies tussen het rubber en de trommel in.

De machine was wel op zijn einde, uiteindelijk was de metalen ophanging afgebroken/verroest. Onderzoek stopte daar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Interesting...Ik heb vandaag nogmaals een oude, witte zakdoek 4x aangestipt met blauwe regen en laten opdrogen. Toen heb ik gewoon onder de kraan gewassen, koud water, warm water en daarna opnieuw laten drogen.
De vlekjes waren wel nog een beetje zichtbaar, maar het was niet bruin/roestkleurig geworden.
Na opdrogen een mespuntje wasmiddel erop gedaan en toen gewassen onder de kraan....Half uur later -> bruin!!

Mogelijk heeft dit wasmiddel (Formil van de LidL) dan toch invloed, en niet alleen het kalk in het water....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vkevin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01-2024
Wat goed dat ik dit topic tegenkom, ik liep nl. tegen hetzelfde probleem aan (exact dezelfde vlekken) en stond op het punt een nieuwe machine te kopen. En laat ik nou net een Blauwe regen in de tuin hebben staan én gebruik ook Formil wasmiddel.

@Deathchant : Heb je nog een manier gevonden om de vlekken achteraf uit de kleding te krijgen?

Ik ga in elk geval nog wat HG middeltjes proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Wat fijn om te horen dat mijn ervaringen in ieder geval ervoor gezorgd hebben dat iemand nog geen nieuwe machine hoefde te kopen.

@vkevin En nee, ik heb nog niks geprobeerd om de vlekken eruit te krijgen.

EDIT: het schijnt dus ook te gebeuren met gouden regen....nou ja, ik ga in ieder geval straks even een pakje Ariel kopen en opnieuw testen. Kijken of het Formil expliciet is of wasmiddel in het algemeen.

EDIT 12-07-2019: nou, mijn moeder belde net: pa heeft dus ook "roest"vlekken in de kleding ná de was. Hij had de blauwe regen bij iemand gesnoeid -> vlekken! En daar was het met OMO wasmiddel, niet met die vna de Lidl. Funny how it works: ineens krijg ik nu van meerdere mensen te horen dat zij er ook last van hebben met exact dezelfde vlekken.

[ Voor 64% gewijzigd door Deathchant op 12-07-2019 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vkevin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01-2024
Volgens mij maakt het gebruikte wasmiddel inderdaad niet veel uit, ik heb een test gedaan met Ariel en ook daarmee ontstonden de vlekken. Het zal wel een chemische reactie zijn tussen wasmiddel/kalk/water met het sap uit de Blauwe/gouden regen wat ervoor zorgt dat deze vlekken ontstaan.

Ik heb overigens HG roest verwijderaar voor Textiel geprobeerd, maar helaas gingen de vlekken hiermee niet uit de kleding, ze werden enkel heel iets lichter van kleur. Las elders nog dat iemand aangaf dat citroensap i.c.m. zout nog hielp, dus dat ga ik nog wel even proberen, mocht dit werken dan laat ik het weten. Ook bleekmiddel wil ik nog even proberen op een wit shirt. De vlekken zijn in elk geval vrij hardnekkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ze zeggen wat bakingsoda of zilver soda en citroen en zout inderdaad op de vlekken doen, beetje schuren en dan direct in de machine. Maar ja, als ik op elk vlekje dit moet gaan doen ben ik een half uur met 1 tshirt bezig....
Ik heb ook nog niks gevonden om de vlekken eruit te krijgen helaas. Ik heb bij 1 hemd 1 grote vlek...ik heb dat hemd welgeteld 3x aangehad ofzo. Ik laat mijn moeder een patch erop naaien. Schijnt weer helemaal in te zijn tegenwoordig....Ik weiger om 't weg te gooien, eeuwig zonde. Mocht ik een opmerking erover krijgen, verwijs ik naar mijn eeuwige jeugdigheid ;)

Het schijnt ook te zijn met goude regen....niet bevestigd omdat ik geen goude regen hier in de buurt heb, maar aangezien het min of meer dezelfde familie is qua struik, geloof ik 't wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Dat zetten ze helaas niet op het kaartje die je bij je plant krijgt :D

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• AnneMarieStart
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-08-2021
Hallo Deathchant,

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad en vraag mij af of het misschien een combinatie is van het sap van de blauwe regen of andere (verzorging)producten met het wasmiddel van de Lidl Formil. Ik heb nu zo'n twee weken met een ander wasmiddel (Ariel) gewassen en sindsdien heb ik geen roestbruine vlekjes meer in de was. Wast u nog steeds met Formil? En zo ja: hebt u inmiddels geen vlekjes meer in uw wasgoed?

[ Voor 4% gewijzigd door AnneMarieStart op 19-08-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
AnneMarieStart schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:14:
Hallo Deathchant,

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad en vraag mij af of het misschien een combinatie is van het sap van de blauwe regen of andere (verzorging)producten met het wasmiddel van de Lidl Formil. Ik heb nu zo'n twee weken met een ander wasmiddel (Ariel) gewassen en sindsdien heb ik geen roestbruine vlekjes meer in de was. Wast u nog steeds met Formil? En zo ja: hebt u inmiddels geen vlekjes meer in uw wasgoed?
Ik heb geen vlekjes meer, omdat ik geen andere kleding dan oude zwarte tshirts meer aandoe als ik in de tuin ga werken ;)
Ik heb volgens mij al eerder aangegeven in dit topic dat ik mijn ouders heb laten testen met een ander wasmiddel en ook dáár waren de bruine vlekjes in terug te vinden.

Laat je niet misleiden door te denken dat een ander wasmiddel het probleem oplost: er komen gewoon niet altijd spettertjes op je kleding terecht wanneer je met blauwe regen bent. Meestal wel, soms niet. Dus ik ben nog niet ervan overtuigd dat wassen met Ariël definitief debunked is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBrochaforte
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-04-2023
Ik heb het ook maar niet altijd, ik heb er lang op zitten zoeken en denk dat het polyquaternium is. Deze zit in bijna alle haarkleurproducten en aanverwante shampoo's, en effectief ik ben er gaan op letten telkens rond de periode ik mijn haren kleur heb ik nadien wel 'ergens' van die bruine vlekken die er met niks dat ik ken afgaan. Zoek de naam polyquaternium op in het duits en je krijgt er genoeg info over. Ik gebruik sindsdien altijd dezelfde handdoeken en gooi ze nooit meer onder andere was, het is een soort van plastiek dat zich verbindt met andere stoffen.

https://praxistipps.focus...-entfernen-geht-das_54234

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven0086
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-06-2023
Je moet eens zweet van in de nek of van het voorhoofd met je handen afvegen en dan met je vinger op de witte stof komen. Het word instand bruin! De enige remedie tot nu toe is alles laten weken in de azijn. Het gekke boven al, als ik het dezelfde moment doe met zweet van bijvoorbeeld buik of borst verkleurt het niet! Ik heb een aantal dagen geleden een grijze short gekocht en ik heb terug hetzelfde probleem op ondertussen 3 kledingstukken waaronder 2 ervan al paar wasbeurtjes oud maar wel tot een aantal dagen terug zonder de bruine vlekken. Ik ging terug zoeken sinds ik het alleen nog maar op wit had gevonden in het verleden en vond het luizen verhaaltje. Ik heb mijn wasmachine nu er dus ook bij betrokken voor de zekerheid dus die zou moeten bacterie vrij zijn. Twee van de drie stukken hebben in een mengeling van detergent voor witte was en azijn gelegen en ben nu alles aan het wassen. Benieuwd naar het resultaat. Vind ik de oplossing, dan post ik het meteen.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinah123
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik heb dit ook. Maar geen blauwe regen oid.
Ik zag net dat mijn linnen dekbedovertrek een hele rand van dit soort vlekjes heeft en eerder had ik het in een jurk. Ging er met geen mogelijkheid uit.

Dus als iemand ideeën heeft voor iemand zonder blauwe regen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dinah123 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:03:
Ik heb dit ook. Maar geen blauwe regen oid.
Ik zag net dat mijn linnen dekbedovertrek een hele rand van dit soort vlekjes heeft en eerder had ik het in een jurk. Ging er met geen mogelijkheid uit.

Dus als iemand ideeën heeft voor iemand zonder blauwe regen..
https://www.klusidee.nl/F...-vlekken-in-wasgoed.4809/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1