Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
kmf schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 00:42:
Het is idd sinds 12 uur defrost party. Elk uur was er een defrost. Na zes uur (18:00) zelfs elke 45 minuten...
Het verbruikt vermogen is ook flink verhoogd. Ik heb het echt getroffen wat dat betreft.
Na verhuizing dit soort extremen. Weet ik tenminste dat de WP het goed bij kan houden.
Toch apart, ik vannacht slechts drie keer,lucht vochtigheid gisteren avond 95 procent en momenteel 99 ,met bijna drie graden boven nul .

reneeke1970 wijzigde deze reactie 10-02-2018 09:56 (9%)

• Ayous
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 08-04 19:37
quote:
Grolsch schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:22:
[...]

Zie hier het verbruik per dag in Februari met de bijbehorende buitentemperaturen. Zo'n 2 á 3 KW per dag is voor SWW.

[afbeelding]
Dank je.Ben ik weer wat geruster over mijn eigen verbruik. Is nog wel hoger dan dat van jou,maar heb nog wel ruimte om te optimaliseren denk ik.

Andere vraag: stookte jij er ook een houtkachel bij?

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Hier vannacht helemaal geen defrosts, maar de warmtepomp stond ook gewoon uit. In de ochtend tijdens het opwarmen was er wat lichte aangroei van ijs, maar die verdween ook snel (Tb=2).

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 10:16
quote:
Ayous schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:09:
[...]

Het lijkt er toch op dat het rendement afneemt als de gevoelstemperatuur lager is, maar misschien zijn het toch andere factoren die bij mij het verschil verklaren.
:?
Het lijkt er op dat er zaken door elkaar gehaald worden...
Warmteverlies van de woning is afhankelijk van binnen- en buitentemperatuur, wind, zon, etc
Rendement van je WP is afhankelijk van buiten- en aanvoertemperatuur, en luchtvochtigheid (defrosts).

Een Climeleon zal hopelijk weinig effect hebben op de werking van je WP en een groot effect op het geluid :?

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, gasloos.

quote:
Kenny73 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:06:
[...]

Met een aanvoer temperatuur van <40 graden kan ik mijn huis niet warm houden, dan zakt mijn temperatuur 's nachts 2 graden, vanaf Ta van 42 graden blijft het wel op temperatuur en kan ik zelfs nog de temperatuur in mijn huis verhogen.
Je stookt dan wel 24h per dag ?
quote:
Grolsch schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:15:
[...]

Proportionele druk betekent dat.

Grundfoss omschrijft het als volgt:

• Proportionele drukmodus wijzigt het toerental van de pomp naar gelang de warmtevraag in huis, en past het beste bij systemen met thermostaatkranen aan de radiatoren.
• Constante drukmodus handhaaft dezelfde druk bij wijzigend debiet. Deze besturingsmodus wordt vooral gebruikt in vloerverwarming systemen
• Modus met vast toerental biedt drie opties voor vaste toerentallen die 24/7 draaien. De capaciteit kan niet wijzigen naar gelang de vraag, en deze modus past het beste bij systemen zonder thermostaatkranen aan de radiatoren of in toepassingen voor het vullen van warmwatertanks

In geval van dichtlopende groepen kun je dus het beste proportionele druk gebruiken, heb je geen zoneregeling dan kun je volgens mij het beste constante drukmodus hanteren.

[...]

Ik heb mijn vloeverwarming ingeregeld op basis van flow per kring/groep. Dus alles vragend zetten, alle groepen/kringen vol open en dan inregelen. Je kunt niet de flow per groep inregelen dmv thermometers op de gehele verdeler, dan moet je de Ta en Tr per kring meten en instellen.

Als je het boven te warm vind worden moet je die groepen wat knijpen.

[...]

Gevoelstemperatuur doet ook niet zoveel met het rendement, luchtvochtigheid wel.

In Twente staat de thermometer ook weer in de +, maar het is mistig op het moment, dus defrosts, dus slechter rendement.

Gisteren was dan het pakketje van Aliexpress binnen met 10 x temperatuursensor :P

Gisteren allemaal snel ff aangesloten, vandaag eens fatsoeneren :P
Leg ze allemaal even in dezelfde ruimte of bak warm water om een indicatie te krijgen van de onderlinge afwijkingen.

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13:45

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

quote:
MM das schitterend..
TZT graag wat hulp..
Draait dit icm Domoticz op 1 device?
Of heb je meerdere rpi oid draaien?

Edit..
Moet ik de grafana installeren op de rpi waar domoticz op draait?
Of kan hij ook op een slave??

Dylantje2 wijzigde deze reactie 10-02-2018 11:14 (14%)

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

quote:
Ayous schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:07:
[...]

Dank je.Ben ik weer wat geruster over mijn eigen verbruik. Is nog wel hoger dan dat van jou,maar heb nog wel ruimte om te optimaliseren denk ik.

Andere vraag: stookte jij er ook een houtkachel bij?
Meestal wel, maar zal geen gigantisch verschil geven, als wij de houtkachel aan hebben (3 a 4x per week) is dat van 1900 tot 2200 en dan blijft de wp gewoon lopen, alleen woonkamer groepen lopen dan dicht.
quote:
hajeetje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:30:
[...]

Leg ze allemaal even in dezelfde ruimte of bak warm water om een indicatie te krijgen van de onderlinge afwijkingen.
Dat had je 2 uur eerder moeten zeggen, net alles netjes gemonteerd en weg gewerkt ;)

De waardes geven weer wat ik zou verwachten, ik zie geen gekke dingen.
quote:
Grolsch schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:09:
[...]

Dat had je 2 uur eerder moeten zeggen, net alles netjes gemonteerd en weg gewerkt ;)

De waardes geven weer wat ik zou verwachten, ik zie geen gekke dingen.
Ik had speciaal voor jou eerder op willen staan, maar het bed was zo lekker en daarna nog douchen, sorry ;)
Als je Ta en Tr bijv. meet en de een wijkt +.03 en de ander -0.3 af trek je wellicht verkeerde conclusies. Of je meet leidingverliezen, dan 'meet' je mogelijk iets wat er niet is.

hajeetje wijzigde deze reactie 10-02-2018 11:18 (24%)

quote:
hajeetje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:14:
[...]

Ik had speciaal voor jou eerder op willen staan, maar het bed was zo lekker en daarna nog douchen, sorry ;)
Als je Ta en Tr bijv. meet en de een wijkt +.03 en de ander -0.3 af trek je wellicht verkeerde conclusies. Of je meet leidingverliezen, dan 'meet' je mogelijk iets wat er niet is.
Douchen :? zo maar op zaterdag :? het is nog geen eens Pasen >:) Slecht voor je verbruik O-)

Ik gebruik de thermometers indicatief, maar ik verwacht niet dat 10 meters voor 12 euro nauwkeurige/gekalibreerde metertjes zijn van Aliexpress.

Even de voorlopige conclusies op basis van graaddagen.

Selectief stoken met nachtverlaging met een Ta 35 Tb -5 en een Ta 30 bij Tb +10 resulteert in December in 0,94kwh/graaddag en in januari in 0,89kWh per graaddag.

Nu voor de eerste 9 dagen in februari stooklijn aangepast naar Ta 33 bij -5 en Ta 28 bij +10 met een korte nachtverlaging resulteert in 1.01kWh per graaddag.

Dus het ziet er nog niet naar uit dat dit besparend werkt, al blijft rekenen met graaddagen "tricky".

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Nu online
quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:54:
[...]

MM das schitterend..
TZT graag wat hulp..
Draait dit icm Domoticz op 1 device?
Of heb je meerdere rpi oid draaien?

Edit..
Moet ik de grafana installeren op de rpi waar domoticz op draait?
Of kan hij ook op een slave??
ja draait op een rpi3 samen met domoticz.
Je laat domoticz via http push influxdb (database) vullen met de waardes / sensors die je in grafana wilt zien.

Grafana leest vervolgens influxdb weer uit.

Eerder had ik t op een rpi2b draaien ging ook prima. Je pbt mij maar even als je er aan wilt beginnen :). Heb de stappen in onenote staan is geen rocket science

ELGA Toshiba Standalone

quote:
Grolsch schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:31:
[...]

Even de voorlopige conclusies op basis van graaddagen.

Selectief stoken met nachtverlaging met een Ta 35 Tb -5 en een Ta 30 bij Tb +10 resulteert in December in 0,94kwh/graaddag en in januari in 0,89kWh per graaddag.

Nu voor de eerste 9 dagen in februari stooklijn aangepast naar Ta 33 bij -5 en Ta 28 bij +10 met een korte nachtverlaging resulteert in 1.01kWh per graaddag.

Dus het ziet er nog niet naar uit dat dit besparend werkt, al blijft rekenen met graaddagen "tricky".
ter 'geruststelling' wellicht, februari is tot nu toe bij ongewijzigd beleid bij mij ook hoger:

hajeetje wijzigde deze reactie 10-02-2018 11:42 (13%)

@Grolsch ik heb niks veranderd en de eerste feb week is 1.1 terwijl het in Jan 0.8 was dus wat zegt het????
Dat ontdooien energie kost?

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
Daannn1987 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:34:
[...]
ja draait op een rpi3 samen met domoticz.
Je laat domoticz via http push influxdb (database) vullen met de waardes / sensors die je in grafana wilt zien.

Grafana leest vervolgens influxdb weer uit.

Eerder had ik t op een rpi2b draaien ging ook prima. Je pbt mij maar even als je er aan wilt beginnen :). Heb de stappen in onenote staan is geen rocket science
xxxx

als je me die onenote wilt sturen....
Kan ik alvast testen:-)

Thanks!!!

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

@hajeetje / @reneeke1970 Het zegt mij in ieder geval zoveel dat rekenen met graaddagen (dus alleen buitentemperatuur) erg onbetrouwbaar en niet representatief is.

Berekenen jullie trouwens a.d.h.v. gebruikte (elektrische) kwh's of opgewekte (thermische) kwh's :?

Ik berekende tot nu toe met elektrische kwh's, maar ik bedenk me nu dat dit eigenlijk helemaal geen juiste berekening is :? Als er al enigzins een verhouding bestaat dan is die op basis van thermische kwh's en niet op wat je erin stopt. De COP bepaalt dat nogal, en daar houdt het fenomeen "graaddagen" geen rekening mee.

Als ik het uitreken met thermische kwh's dan heb ik in februari een lagere waarde (3.18 i.p.v. 3,3 in januari).

Grolsch wijzigde deze reactie 10-02-2018 12:11 (16%)

quote:
Grolsch schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:10:
@hajeetje / @reneeke1970 Het zegt mij in ieder geval zoveel dat rekenen met graaddagen (dus alleen buitentemperatuur) erg onbetrouwbaar en niet representatief is.

Berekenen jullie trouwens a.d.h.v. gebruikte (elektrische) kwh's of opgewekte (thermische) kwh's :?

Ik berekende tot nu toe met elektrische kwh's, maar ik bedenk me nu dat dit eigenlijk helemaal geen juiste berekening is :? Als er al enigzins een verhouding bestaat dan is die op basis van thermische kwh's en niet op wat je erin stopt. De COP bepaalt dat nogal, en daar houdt het fenomeen "graaddagen" geen rekening mee.

Als ik het uitreken met thermische kwh's dan heb ik in februari een lagere waarde (3.18 i.p.v. 3,3 in januari).
Dan zal inderdaad een dalende cop een grote factor zijn, ik reken elektrische opname, ik heb niet anders.

Als je nacht verlaging of iets anders wilt vergelijken moet je het ook met een beetje hetzelfde weer doen. Deze februari week was best heftig.

• Daannn1987
  • Nu online
quote:
Dylantje2 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:42:
[...]

xxxx

als je me die onenote wilt sturen....
Kan ik alvast testen:-)

Thanks!!!
Heb je gespammed :)

ELGA Toshiba Standalone

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
Heerlijk!! :P :P

quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:16:
[...]

Dan zal inderdaad een dalende cop een grote factor zijn, ik reken elektrische opname, ik heb niet anders.

Als je nacht verlaging of iets anders wilt vergelijken moet je het ook met een beetje hetzelfde weer doen. Deze februari week was best heftig.
Maar als je met elektrische kwh's gaat rekenen is het enige wat je gaat zien dat je bij koudere buitentemperaturen een slechtere COP hebt.

Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn, en dat we daar geen graaddagen voor nodig hebben, dat staat ook gewoon in de COP tabellen.
quote:
Grolsch schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:20:
[...]

Maar als je met elektrische kwh's gaat rekenen is het enige wat je gaat zien dat je bij koudere buitentemperaturen een slechtere COP hebt.

Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn, en dat we daar geen graaddagen voor nodig hebben, dat staat ook gewoon in de COP tabellen.
Zo redenerend hoef je niet te gaan meten, toch realiseren mensen met identieke WPen verschillende resultaten, het 'onderzoeken' van die verschillen levert mogelijk inzicht op om verbeteringen door te voeren.
@crazyharrie Kijkend naar je pvoutput, hoe krijg je een ondertussen 1:40 durend opgenomen vermogen van ~3kW voor elkaar ?
Maar als je wilt meten of bijvoorbeeld nachtverlaging effect heeft zul je het warmteverlies moeten gaan meten, en als je dit met graaddagen wil doen moet je thermische kwh's meten, en geen elektrische.

Ik snap wel dat jullie dit zo doen, want jullie hebben geen warmtemeter, dus je kunt weinig anders.
Maar conclusies kun je er nooit uit trekken op deze manier, het is voor jullie een soort van "COP indicator".

Er zit wel een verhouding tussen COP verlies/stijging en het getal kwh (elektrisch)/graaddag die redelijk klopt.

De COP van @reneeke1970 ligt in zijn voorbeeld dus ongeveer 25% lager in februari als in januari, wat ik me goed voor kan stellen gezien de eerste koude week van februari.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Mijn warmtepompverbruik (echt puur warmtepomp. Zelfs element zit hier niet bij.) . Ietsie meer dan de meesten hier...

Ik heb het ook echt getroffen met het weer om net verhuisd te zijn...
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:53:
[...]

Toch apart, ik vannacht slechts drie keer,lucht vochtigheid gisteren avond 95 procent en momenteel 99 ,met bijna drie graden boven nul .
Bij mij was het hele tijd rond de 0 graden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

quote:
Grolsch schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:59:
Maar als je wilt meten of bijvoorbeeld nachtverlaging effect heeft zul je het warmteverlies moeten gaan meten, en als je dit met graaddagen wil doen moet je thermische kwh's meten, en geen elektrische.

Ik snap wel dat jullie dit zo doen, want jullie hebben geen warmtemeter, dus je kunt weinig anders.
Maar conclusies kun je er nooit uit trekken op deze manier, het is voor jullie een soort van "COP indicator".

Er zit wel een verhouding tussen COP verlies/stijging en het getal kwh (elektrisch)/graaddag die redelijk klopt.

De COP van @reneeke1970 ligt in zijn voorbeeld dus ongeveer 25% lager in februari als in januari, wat ik me goed voor kan stellen gezien de eerste koude week van februari.
Thermisch meten zegt niks over het aantal kwartjes, en daar gaat het om.
En dat mijn cop 25 procent daalt is een aanname, kan ook andere oorzaken hebben zoals bevriezen.
Maar als het een cop daling is van 5 naar 3. 75 vind ik het ook prima.

Maar ik wilde alleen maar bevestigen dat jou wazige graad dagen cijfers hier net zo wazig zijn, meer niet. Dus jou conclusie is daarmee net zo wazig of nacht verlagen zinvol is.
A.d.h.v. graaddagen januari 445/31=14.4 t.o.v. 9 dagen februari 178/9=19.8, 19.8 - 14.4 = 5.4 zou dat betekenen dat de COP per 1C 25%/5.4=4.6% slechter wordt. Geeft mij in ieder geval wel nuttige informatie waar ik wat mee kan.
quote:
kmf schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:14:
Mijn warmtepompverbruik (echt puur warmtepomp. Zelfs element zit hier niet bij.) . Ietsie meer dan de meesten hier...

[afbeelding]

[...]

Snachts vroor het nog, sneeuw was loop van morgen pas weg
quote:

[afbeelding]
Je hebt inderdaad een nogal afwijkend van het gemiddelde combi van huis/WP. Redelijk heftig, staat e.e.a. wel/niet in verhouding tot omvang/warmteverlies v.d. woning ?

• kmf
  • Niet online
quote:
hajeetje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:20:
[...]

Je hebt inderdaad een nogal afwijkend van het gemiddelde combi van huis/WP. Redelijk heftig, staat e.e.a. wel/niet in verhouding tot omvang/warmteverlies v.d. woning ?
De uitschieters zijn afkomstig van de paar keer dat ik stooklijn op 35 had gezet om te kijken of die kamer wel warmer wordt.
200m2 oppervlak met 750m3 aan ruimte. Dat tikt aan. Maar gemiddeld 45kWh vind ik ook wat te veel.. Maar de afgelopen paar weken zijn dan ook niet echt normale weken denk ik...

(gemiddeld gebruik in dezelfde woningen is 2500m3. Uitschieters naar 3500m3)

quote:
kmf schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:24:
[...]

De uitschieters zijn afkomstig van de paar keer dat ik stooklijn op 35 had gezet om te kijken of die kamer wel warmer wordt.
200m2 oppervlak met 750m3 aan ruimte. Dat tikt aan. Maar gemiddeld 45kWh vind ik ook wat te veel.. Maar de afgelopen paar weken zijn dan ook niet echt normale weken denk ik...

Jouw verbruik gisteren was ongeveer 3 keer zo hoog als bij mij, terwijl oppervlakte 200/120=1.67 is. Dan zou je gemiddelde binnenT onevenredig veel hoger moeten zijn om het enigszins 'logisch' te kunnen verklaren.
quote:

[afbeelding]

[...]

Dat zijn forse verbruiken, je hebt veel meer schommelingen in verbruik als ik met mijn woning.
Of dit kan kloppen kan ik niet beoordelen voor jouw situatie.
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:14:
[...]

Thermisch meten zegt niks over het aantal kwartjes, en daar gaat het om.
En dat mijn cop 25 procent daalt is een aanname, kan ook andere oorzaken hebben zoals bevriezen.
Maar als het een cop daling is van 5 naar 3. 75 vind ik het ook prima.

Maar ik wilde alleen maar bevestigen dat jou wazige graad dagen cijfers hier net zo wazig zijn, meer niet. Dus jou conclusie is daarmee net zo wazig of nacht verlagen zinvol is.
Klopt, met graaddagen kun je dus geen nauwkeurige conclusies trekken, daar was ik ondertussen ook achter :P
quote:
hajeetje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:15:
A.d.h.v. graaddagen januari 445/31=14.4 t.o.v. 9 dagen februari 178/9=19.8, 19.8 - 14.4 = 5.4 zou dat betekenen dat de COP per 1C 25%/5.4=4.6% slechter wordt. Geeft mij in ieder geval wel nuttige informatie waar ik wat mee kan.
Heel indicatief wel, als ik de daadwerkelijk gemeten COP vergelijk met je graaddagenformule kunnen we stellen dat de graaddagformule toch een grote afwijking heeft.

Ten opzichte van de vorige maand gemeten
December
COP is 11% lager als november
kwh/graaddag is 19% hoger als november

Januari
COP is 5,16% beter als december
kwh/graaddag is 3,2% lager als december

Toch een afwijking van 70% ten opzichte van de daadwerkelijk gemeten COP getallen.
@Grolsch Je maakt het er niet eenvoudiger op. December t.o.v. November, vervolgens Januari t.o.v. December, terwijl ik 9 dagen Februari t.o.v. Januari vergelijk. En waar komt die 70% vandaan ?
11% (gemeten) ten opzichte van 19% (graaddag berekening) is een afwijking van 70% naar mijn mening.

Maar laten we het er op houden dat bij het ontbreken van een warmtemeter het rekenen met graaddagen een "redelijk" alternatief is om een globale indicatie te krijgen :)

Grolsch wijzigde deze reactie 10-02-2018 13:50 (6%)

@Grolsch Ik dacht dat het sommetje 1-(119%/111%)=7.2% was.
quote:
Grolsch schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:50:
11% (gemeten) ten opzichte van 19% (graaddag berekening) is een afwijking van 70% naar mijn mening.

Maar laten we het er op houden dat bij het ontbreken van een warmtemeter het rekenen met graaddagen een "redelijk" alternatief is om een globale indicatie te krijgen :)
Het feit dat jij voor jezelf wilt bepalen of nacht verlaging zinvol is, doe jij dat al die tijd al op thermische cijfers?

• Daannn1987
  • Nu online
@Knowbody mijn buurman heeft ook een 8kw Daikin. Klopt het dat je de pompsnelheid niet kan aanpassen hiervan?
Hij geeft aan 16l/m flow te hebben en last te hebben van ruisende leidingen.. lijkt met sterk dat je dit niet kunt aanpassen toch

ELGA Toshiba Standalone

quote:
hajeetje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:55:
@Grolsch Ik dacht dat het sommetje 1-(119%/111%)=7.2% was.
Ten opzichte van het te meten getal is de afwijking inderdaad 7,2%. Het resultaat van de metingen onderling wijken 70% af.
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:56:
[...]

Het feit dat jij voor jezelf wilt bepalen of nacht verlaging zinvol is, doe jij dat al die tijd al op thermische cijfers?
Daar ben ik eigenlijk nog niet achter.

Het is een ingewikkelde kwestie die van veel factoren afhankelijk is :P

Grolsch wijzigde deze reactie 10-02-2018 14:17 (4%)

• kmf
  • Niet online
quote:
hajeetje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:30:
[...]

Jouw verbruik gisteren was ongeveer 3 keer zo hoog als bij mij, terwijl oppervlakte 200/120=1.67 is. Dan zou je gemiddelde binnenT onevenredig veel hoger moeten zijn om het enigszins 'logisch' te kunnen verklaren.
je vergeet dat mijn WP 3x meer vermogen levert dan die van jou. 16 vs 5kW. Dus de mijne kan niet zo sterk terugmoduleren.

quote:
kmf schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:35:
[...]

je vergeet dat mijn WP 3x meer vermogen levert dan die van jou. 16 vs 5kW. Dus de mijne kan niet zo sterk terugmoduleren.
Dat weet ik, maar het kan niet zo zijn dat een 3 keer zo grote WP om die reden een 3 keer zo groot verbruik tot gevolg heeft. Daarbij was er de afgelopen dagen weinig aanleiding tot terugmoduleren. ;)
EDIT:
81.1kWh is 3.38kWh per uur, dat suggereert een gigantisch warmteverlies, zelfs bij een COP van bijv 3 is dat in mijn ogen 'mega'. Vergelijkbaar met 30-40m3 gas op een dag en dat bij ongeveer 0C.

hajeetje wijzigde deze reactie 10-02-2018 14:57 (27%)

• zandstraat
  • Laatst online: 14-12 20:26
@Daannn1987: wat het toerental van de Daikin circulatie pomp betreft, mijn 7Kw Daikin Mono draait / moduleert in normaal bedrijf voornamelijk op 7. l/min, .
Ik heb zonder succes 8 bladzijde lokale instellingen doorgespit om te zien of het toerental manueel aan te passen was, tot nu toe niet gevonden.
Mijn Tr. zou ik graag 2c naar beneden willen brengen.
quote:
zandstraat schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 15:15:
@Daannn1987: wat het toerental van de Daikin circulatie pomp betreft, mijn 7Kw Daikin Mono draait / moduleert in normaal bedrijf voornamelijk op 7. l/min, .
Ik heb zonder succes 8 bladzijde lokale instellingen doorgespit om te zien of het toerental manueel aan te passen was, tot nu toe niet gevonden.
Mijn Tr. zou ik graag 2c naar beneden willen brengen.
Wat zou een Tr verlaging van 2C op moeten leveren ?

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:50
quote:
hajeetje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:30:
[...]

En de jouwe 2x zo hoog dan die van mij :+

Zoals ik al eens eerder riep, je kan zomaar 10kWh meer verstoken op een dag zonder dat je zit te zweten, zaak is om dat omslagpunt van fris naar behaagelijk te vinden. :)

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

quote:
Daannn1987 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:13:
@Knowbody mijn buurman heeft ook een 8kw Daikin. Klopt het dat je de pompsnelheid niet kan aanpassen hiervan?
Hij geeft aan 16l/m flow te hebben en last te hebben van ruisende leidingen.. lijkt met sterk dat je dit niet kunt aanpassen toch
Kan aangepast worden in de settings, alleen heeft hij wel een behoorlijke minimale flow nodig. (zie handleiding)

Doeldebiet tijdens werkingwarmtepomp.De standaardwaarde is ingesteld om denominale capaciteit van dewarmtepomp af te leveren met een ΔTover de afgever van 5°C. Verlaag dezewaarde als de kamertemperatuurconstant hoger dan de gewenstekamertemperatuur is. Verhoog dezewaarde als u het niet zo comfortabelvindt als alleen de warmtepomp werkt.Gebied: 10~20 l/min▪Voor EHYHBH05: 13 l/min(standaard)▪Voor EHYHBH/X08: 15 l/min(standaard)De standaardwaarden werden ingesteldom zowel het comfort als de prestatieste optimaliseren. Let op wat u doetwanneer u deze waarden verandert.

Oxellaar wijzigde deze reactie 10-02-2018 16:23 (38%)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• zandstraat
  • Laatst online: 14-12 20:26
@hajeetje: sorry, na het teruglezen van mijn reactie, op de vraag van @Daannn1987, blijkt dat ik nogal slordig was.
Ik wil namelijk mijn Dt 2c naar beneden brengen, nu ligt deze constant op 7C, soms zelfs iets hoger.
Met het verhogen van de flow zou ik mogelijk een lagere Delta creëren en een verbetering van de Cop.

De Daikin 7KW Monobloc circulatiepomp kan ik helaas niet benaderen voor een aanpassing, het is een modulerende pomp.
Mogelijk dat mijn installateur een idee heeft, zal hem eens benaderen. .
quote:
Grolsch schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:30:
Dagen als vandaag (zelfs ruim -8 geweest in Twente vannacht) zijn helemaal geen uitdaging voor een WP zoals ik het nu concludeer. (Mits de WP het vermogen kan leveren natuurlijk).

Met vochtige regenachtige winderige dagen met een temperatuur van +- + +3 graden heb ik meer "moeite" mijn huis op temperatuur te houden als met -8, windstil en kraakhelder weer.

Het gaat pas spannend worden bij -10, wind, regen EN een hoge luchtvochtigheid :P

Vanaf vanmorgen 05:00 tot nu in totaal 3 defrosts gehad, dus dat valt ook mee.
Zien we je wel bij Hart van Nederland, want regen bij -10c is nogal bijzonder >:)

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

quote:
zandstraat schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:40:
@hajeetje: sorry, na het teruglezen van mijn reactie, op de vraag van @Daannn1987, blijkt dat ik nogal slordig was.
Ik wil namelijk mijn Dt 2c naar beneden brengen, nu ligt deze constant op 7C, soms zelfs iets hoger.
Met het verhogen van de flow zou ik mogelijk een lagere Delta creëren en een verbetering van de Cop.

De Daikin 7KW Monobloc circulatiepomp kan ik helaas niet benaderen voor een aanpassing, het is een modulerende pomp.
Mogelijk dat mijn installateur een idee heeft, zal hem eens benaderen. .
deltaT omlaag brengen klinkt inderdaad logischer, @Oxellaar geeft even hiervoor uitleg over een Daikin hybrid, wellicht geldt iets dergelijks voor jouw monoblock. Flowverhogen is inderdaad de weg om dat te realiseren. Dat je een deltaT van 7C hebt zegt iets over en/of de instelling en/of je afgiftesysteem. Succes gewenst.

• MarFan
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 14-12 14:50
Zo project gaat langzaam, maar vandaag hangen de binnen-t en buiten-unit.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Rol-Co
quote:
MarFan schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:59:
Zo project gaat langzaam, maar vandaag hangen de binnen-t en buiten-unit.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik weet niet wat dat ding weegt maar het ziet er nogal fragiel uit, had je niet beter een betonnen fundering kunnen storten met de draadeinden er in.

• MarFan
quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:09:
[...]

Ik weet niet wat dat ding weegt maar het ziet er nogal fragiel uit, had je niet beter een betonnen fundering kunnen storten met de draadeinden er in.
100 kg, zitten 6 keilbouten per balk + keilbout met draad. Het zakt hier nogal in de omgeving... wilde niet over 2 jaar met gebroken leiding zitten.
De stenen eronder waren voor het plaatsen, kunnen weg of laat ik voor de zekerheid eronder
Er komt volgende week een kast omheen

MarFan wijzigde deze reactie 10-02-2018 19:18 (9%)

Pana WC12H9E8 / 1000L

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-12 22:27
quote:
MarFan schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:16:
[...]

100 kg, zitten 6 keilbouten per balk + keilbout met draad. Het zakt hier nogal in de omgeving... wilde niet over 2 jaar met gebroken leiding zitten. Er komt volgende week een kast omheen
Ziet eruit alsof je over 2 maanden al met gebroken leiding gaat zitten...
Alles uitgevoerd in hout?
Nog niet eerder een dergelijk ophanging gezien...

• Rol-Co
quote:
[...]

100 kg, zitten 6 keilbouten per balk + keilbout met draad. Het zakt hier nogal in de omgeving... wilde niet over 2 jaar met gebroken leiding zitten. Er komt volgende week een kast omheen
Dat is een kwestie van een S of 90 graden bocht maken, dan kan je een halve meter zakken voor er iets gebeurd.
Anders ram je eerst 4 hardhout palen van 2 meter in de grond en dan beton er op.

Die kabel ogen rotten zo uit dat hout als het nat word, dan had het een stalen/rvs frame moeten zijn.
De remedie is erger dan de kwaal nu ben ik bang.

• MarFan
quote:
buiter schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:18:
[...]
Nog niet eerder een dergelijk ophanging gezien...
Klopt, is mijn eerste. Ga ze ook niet vaker maken.... :P

Pana WC12H9E8 / 1000L

quote:
[...]

100 kg, zitten 6 keilbouten per balk + keilbout met draad. Het zakt hier nogal in de omgeving... wilde niet over 2 jaar met gebroken leiding zitten.
De stenen eronder waren voor het plaatsen, kunnen weg of laat ik voor de zekerheid eronder
Er komt volgende week een kast omheen
Alleen jammer dat je balkje, eigenlijk niet meer dan een plank, binnen korte tijd wegrot.
Het is namelijk 24/7 nat en dat beetje menie beschermd bar weinig.

Waarom niet een betonnen sokkel, los van de woning en een krul in je leidingwerk om breuk bij verzakking te voorkomen.

quote:
kmf schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 13:24:
[...]

Ik sprak Antoine Maartens van Urgenda, hij wist mij te vertellen dat hij zo'n beetje 42 KWH per dag verstookt met binnen 18.8c en dit met een 8 KW WP en Ta 38c.
Jouw paleis met dito verbruik valt mee als ik bovenstaande ter vergelijking neem.
In jouw geval moet je kijken waar het verlies zit en dit weten te beperken dan zal de situatie een stuk verbeteren denk ik.

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-12 22:27
quote:
MarFan schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:21:
[...]

Iedereen maakt keuzes, deze is wel uhhh creatief...
Hopelijk is het stevig genoeg (die 2 maanden was uiteraard een grapje)

Een dergelijk probleem zou ik hier vooraf voorgelegd hebben.
Dan krijg je meestal goede/meerdere oplossingen aangedragen.

• MarFan
quote:
Oxellaar schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:24:
[...]

Alleen jammer dat je balkje, eigenlijk niet meer dan een plank, binnen korte tijd wegrot.
Het is namelijk 24/7 nat en dat beetje menie beschermd bar weinig.

Waarom niet een betonnen sokkel, los van de woning en een krul in je leidingwerk om breuk bij verzakking te voorkomen.
oeps, iedereen is wel erg negatief :'(
zal het meenemen....
quote:
buiter schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:29:
[...]

Normaal zou ik dat ook gedaan hebben, maar van de mensen hier lokaal was het advies juist aan de muur, niet op de grond.... en ja. dan maar uhhh creatief

MarFan wijzigde deze reactie 10-02-2018 19:33 (36%)

Pana WC12H9E8 / 1000L

quote:
buiter schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:29:
[...]

Van je eigen fouten, met name de kostbare, leer je het meest, helaas, naar misschien ook wel logisch, dure cursussen beloven je ook veel te leren. Leergeld betalen noemen ze dat geloof ik.

hajeetje wijzigde deze reactie 10-02-2018 19:32 (3%)

quote:
MarFan schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:30:
[...]

oeps, iedereen is wel erg negatief :'(
zal het meenemen....
Liever nu commentaar/advies, dan achteraf met een beschadigd buitendeel.

Ik dacht, bij het zien van de foto's, dat het een tijdelijke constructie was, totdat straatwerk op hoogte zou zijn. En dan is het prima, maar als definitieve oplossing......

@hajeetje Weet je wat nog veel mooier is? Leren van de fouten van een ander, het liefst ook bij een ander ;)

Oxellaar wijzigde deze reactie 10-02-2018 19:55 (11%)

• develdonk
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 15:44
hmmm zie het nu pas....

volgende mensen hebben nog geluk:
•Hajeetje: Panasonic 5kW WH-MDC05F3E5 ( 2499,- / 199,- na subsidie)
•hrt: Panasonic WH-MDC05F3E5 ( 2230,80 )
•Jaari: Panasonic 5kW WH-MDC05F3E5

je krijgt nu geen subsidie meer op deze warmtepomp...
https://www.rvo.nl/sites/...n%202018%2022-12-2017.pdf

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10° Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

quote:
Oxellaar schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:34:
[...]

Ik dacht, bij het zien van de foto's, dat het een tijdelijke constructie was, totdat straatwerk op hoogte zou zijn. En dan is het prima, maar als definitieve oplossing......

@hajeetje Weet je wat nog veel mooier is? Leren van de fouten van een ander, het liefst ook bij een ander ;)
Het is zo lastig om die 'gratis' opleidings/leerplekken te vinden, met name als je geen vragen hebt, die krijg je meestal pas als je al het nodige geleerd hebt en je je realisseert hoe weinig je nog maar weet.

• Kenny73
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 14-12 11:41
quote:
hajeetje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 10:26:
[...]

Je stookt dan wel 24h per dag ?
Nee, uurtje of 18.
Als ik de ketel nu continue laat draaien moet ik 's nachts 2x mijn bed uit om het lekbakje te legen. 8)7

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

quote:
Kenny73 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:04:
[...]

Nee, uurtje of 18.
Als ik de ketel nu continue laat draaien moet ik 's nachts 2x mijn bed uit om het lekbakje te legen. 8)7
OK maar 24/24e zou de Ta kunnen laten dalen als dat niet 18/24e zou zijn.
Is dat lekkende water afkomstig uit je afgiftesysteem of condens ?
quote:
hajeetje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:01:
[...]

Het is zo lastig om die 'gratis' opleidings/leerplekken te vinden, met name als je geen vragen hebt, die krijg je meestal pas als je al het nodige geleerd hebt en je je realisseert hoe weinig je nog maar weet.
Valt mee, zo moeilijk is dat niet.
Ik heb aardig wat, prijzige, cursussen en opleidingen gedaan, sommige behoorlijk nutteloos, andere erg leerzaam.
Het heeft mij nooit 1 enkele ¤ gekost en in de eerste 15 werkjaren zelfs geen "eigen" tijd.
En veel geleerd van fouten van een ander, maar zeker ook van mijzelf.
Wie geen fouten maakt, doet namelijk niets.

quote:
Kenny73 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:04:
[...]

Nee, uurtje of 18.
Maak er dan een bak met afvoer slang onder. En is het zo lastig om een water lekkage te verhelpen? Wat is het probleem volgens monteur?

• Kenny73
quote:
hajeetje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:07:
[...]

OK maar 24/24e zou de Ta kunnen laten dalen als dat niet 18/24e zou zijn.
Is dat lekkende water afkomstig uit je afgiftesysteem of condens ?
Vermoedelijk condens. (ik hoef mijn ketel niet bij te vullen en het water is helder)
De ketel heeft een ingebouwde boiler en we dachten dat die aan het lekken was. Alle aansluitingen zitten aan de rechtse kant van de boiler maar die is helemaal ingepakt in isolatiefoam. Dus we hebben nu een wp-boiler geïnstalleerd en de het SWW losgekoppeld van de ketel maar deze blijft dus lekken.
Ook de aanvoer van de CV gaat de boiler in maar ik kan niet zien waar het precies lekt. De ketel hangt er nu 12 jaar en was al een overjarig model van Nefit toen deze geïnstalleerd werd. Dus tijd voor iets nieuws.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

quote:
develdonk schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:55:
hmmm zie het nu pas....

volgende mensen hebben nog geluk:
•Hajeetje: Panasonic 5kW WH-MDC05F3E5 ( 2499,- / 199,- na subsidie)
•hrt: Panasonic WH-MDC05F3E5 ( 2230,80 )
•Jaari: Panasonic 5kW WH-MDC05F3E5

je krijgt nu geen subsidie meer op deze warmtepomp...
https://www.rvo.nl/sites/...n%202018%2022-12-2017.pdf
Op de H serie krijg je wel subsidie.

@Kenny73 ik word weer zo nieuwsgierig....
Om wat voor reden er nu weer een ketel afgeschreven is verklaard.
Zal hier niet zo zijn, maar ik ken gevallen dat de ketel vervangen werd vanwege lekkage en dat bleek achteraf een verstopte condensafvoer te zijn.
Zo jammer dat die bij de nieuwe ketel ook weer ging lekken.

Maar 12 jaar is voor veel ketels niet bijzonder oud... En gezien de beschrijving, leeftijd en Nefit, verwacht ik een Ecomline.
Die zijn met 12 jaar net ingewerkt en klaar voor de volgende 12 jaar.

Neemt niet weg dat je zoektocht naar gasloos erg positief is

• MarFan
quote:
Oxellaar schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:34:
[...]

Mee eens 8)
Maar als er bloed, zweet en tranen inzit, is het even slikken |:(

Ga de constructie nog eens op de ontwerptafel leggen..

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Kenny73
quote:
Oxellaar schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:23:
Zal hier niet zo zijn, maar ik ken gevallen dat de ketel vervangen werd vanwege lekkage en dat bleek achteraf een verstopte condensafvoer te zijn.

Maar 12 jaar is voor veel ketels niet bijzonder oud... En gezien de beschrijving, leeftijd en Nefit, verwacht ik een Ecomline.

Het is een Nefit ecomline economy.
2 jaar geleden was de inderdaad de condensafvoer verstopt en gescheurd, deze zit aan de linkse kant.
Ook begint de pomp bijgeluiden te maken.

• develdonk
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:17:
[...]

Op de H serie krijg je wel subsidie.
wel type is dat?

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 8800Wp (oost-west 10° Yingli/Omnik), Rc >5, Hr++, Vera lite

quote:
WH-MDC05H3E5 en overige H typen.

quote:
Kenny73 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:55:
[...]

Het is een Nefit ecomline economy.
2 jaar geleden was de inderdaad de condensafvoer verstopt en gescheurd, deze zit aan de linkse kant.
Ook begint de pomp bijgeluiden te maken.
Juist... De Economy. Niet teveel energie meer insteken, letterlijk en figuurlijk.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Wat betekend het als de water-drukmeter in de warmtepomp een kleine beetje staat te schommelen tijdens bedrijf. Met een frequentie van 5 Hz ofzo? Hetzelfde maar dan bijna niet waarneembaar zie ik op een drukmeter aan de andere kant van het huis.

Betreft de Panasonic WH-MDC05F3E5 met ingebouwde pomp en drukvat, en een nog bestaande drukvat bij de CV-ketel. Radiatoren zonder thermostaatkraan.

Is dit een probleem?

• bbn_ldp
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 15:10
[quote]Grolsch schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:15:
[...]

Proportionele druk betekent dat.

In geval van dichtlopende groepen kun je dus het beste proportionele druk gebruiken, heb je geen zoneregeling dan kun je volgens mij het beste constante drukmodus hanteren.
[...]
Ik heb de dynamometer heimeier verdelers die voorzien zijn van automatische debietregelaars. Ik heb helaas geen debieten opgekregen van de vvw boer.
Ik zal mij eens verdiepen in het afstellen hiervan. Flow is toch hetzelfde als debiet?

Ik heb mijn vloeverwarming ingeregeld op basis van flow per kring/groep. Dus alles vragend zetten, alle groepen/kringen vol open en dan inregelen. Je kunt niet de flow per groep inregelen dmv thermometers op de gehele verdeler, dan moet je de Ta en Tr per kring meten en instellen.
[...]
Ik zou dus ook het debiet/flow moeten kunnen inregelen op deze verdelers. Als nacontrole kan ik dan nog ta en tr meten met de digitale thermometer.

Ik heb nu een ta van 28 naar het buffervat, maar zie dat jij met je war boven de 30 zit. Wat is de invloed van de ta? Als ik die hoger zet dan zal het huis sneller warm zijn en hoeft de wp de rest van de dag niet meer te draaien bij deze buiten temperaturen.

Heb jij flowmeters samen met de zoneregeling?

Zubadan 11,2, 50x170Wp Solar Frontiers

• develdonk
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:02:
[...]

WH-MDC05H3E5 en overige H typen.
bedankt en zie dat subsidie 1.700 is na 1 feb

Vandaag begonnen om mijn zus de WAR van haar Panasonic in te laten regelen. Tot zover haar 2 maal de pompsnelheid laten verhogen zo dat er een acceptabele deltaT van 3C uitkwam, op standaard stand 2 een deltaT van 5, nu op stand 6, en 2 keer over een Shift -2 laten uitvoeren om de ontstane kamerT, door het hogere gemiddelde van (Ta+Tr)/2, door verhoging van de pompsnelheid, weer op het gewenste niveau te krijgen. Ze vindt het nog leuk ook.

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
MarFan schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 19:21:
[...]

Rekening gehouden dat er nu veel meer trilling aan je woning komt?

Zou hem niet zo gemaakt hebben..

Je kunt op een plaat beton oid leidingen echt we flex aansluiten _/-\o_

Resonerend geluid brrr dat wil je niet!!!

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
develdonk schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:26:
[...]bedankt en zie dat subsidie 1.700 is na 1 feb
Klopt dat echt?
Hij zou volgens mij toch op ¤1800 uit moeten komen als de info ziet..

Of wat is er anders geworden na vorig jaar?

• Rol-Co
quote:
Dre schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:10:
Wat betekend het als de water-drukmeter in de warmtepomp een kleine beetje staat te schommelen tijdens bedrijf. Met een frequentie van 5 Hz ofzo? Hetzelfde maar dan bijna niet waarneembaar zie ik op een drukmeter aan de andere kant van het huis.

Betreft de Panasonic WH-MDC05F3E5 met ingebouwde pomp en drukvat, en een nog bestaande drukvat bij de CV-ketel. Radiatoren zonder thermostaatkraan.

Is dit een probleem?
Luchtbel ergens?

• kmf
  • Niet online
:(

Alle verbruiksmetingen mogen de prullenbak in. Het extreem verbruik komt doordat de shift-mode is ingevoerd op +5C.... nu weer op 0 en de WP zit weer op 1.4-1.5kW te pruttelen.

quote:
kmf schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:36:

Alle verbruiksmetingen mogen de prullenbak in. Het extreem verbruik komt doordat de shift-mode is ingevoerd op +5C.... nu weer op 0 en de WP zit weer op 1.4-1.5kW te pruttelen.
Maar dat heeft uiteraard invloed op de binnenT, ik ben benieuwd wat het was en het zal worden.
EDIT:
Misschien heb ik het al eens gevraagd, maar ik weet het in ieder geval niet meer, wat is de standaard ingestelde stooklijn en welke deltaT, verschil tussen aanvoer en retour temperatuur, had/heb je ?

hajeetje wijzigde deze reactie 10-02-2018 22:45 (21%)

• Daannn1987
  • Nu online
quote:
Oxellaar schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:17:
[...]

Kan aangepast worden in de settings, alleen heeft hij wel een behoorlijke minimale flow nodig. (zie handleiding)

Doeldebiet tijdens werkingwarmtepomp.De standaardwaarde is ingesteld om denominale capaciteit van dewarmtepomp af te leveren met een ΔTover de afgever van 5°C. Verlaag dezewaarde als de kamertemperatuurconstant hoger dan de gewenstekamertemperatuur is. Verhoog dezewaarde als u het niet zo comfortabelvindt als alleen de warmtepomp werkt.Gebied: 10~20 l/min▪Voor EHYHBH05: 13 l/min(standaard)▪Voor EHYHBH/X08: 15 l/min(standaard)De standaardwaarden werden ingesteldom zowel het comfort als de prestatieste optimaliseren. Let op wat u doetwanneer u deze waarden verandert.
Ok thanks.. weet niet of dat het helemaal is, maar wel het proberen waard.
Bottomline, we hebben beide dezelfde woning maar ik heb VVW beneden en buurman nog JAGA radiatoren.
Zijn 8kw Daikin vraagt geregeld de ketel bij en mijn ELGA doet 't alleen..
Zal hem binnenkort maar eens helpen met wat logging (als hij dat wilt) om zo meer inzicht te krijgen.

Hij schijnt hem al volledig economisch ingesteld te hebben (in de zin van dat de WP in de veronderstelling is dat elektra vele maler goedkoper is dan gas).

Ga zelf ook eens de daikin handleiding (best een ding vergeleken met ELGA) er op naslaan.

ELGA Toshiba Standalone

• Guido87
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12-12 12:09
quote:
Oxellaar schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:23:

Is met alles zo toch?

Me ouders hebben een miele wasmachine...
Draait al 24jaar nu. Heb er na 18jaar nieuwe koolborstels ingezet... draait nog steeds.

Cv ketel is een agpo ferroli nevt draait ook al 24jaar....

Hoeveel zal er "stuk" weggegooid worden..., meeste mensen kun je alles wijsmaken....

Gaat met mooie wp straks weer net zo ;)
quote:
bbn_ldp schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:20:

[...]
Ik heb de dynamometer heimeier verdelers die voorzien zijn van automatische debietregelaars. Ik heb helaas geen debieten opgekregen van de vvw boer.
Ik zal mij eens verdiepen in het afstellen hiervan. Flow is toch hetzelfde als debiet?
Flow is inderdaad hetzelfde als debiet
quote:
[...]
Ik zou dus ook het debiet/flow moeten kunnen inregelen op deze verdelers. Als nacontrole kan ik dan nog ta en tr meten met de digitale thermometer.
Inderdaad, instellen/afstellen doe je normaal gesproken op basis van flow, een gelijke Dt over de groepen is dan normaal gesproken het resultaat.
quote:
Ik heb nu een ta van 28 naar het buffervat, maar zie dat jij met je war boven de 30 zit. Wat is de invloed van de ta? Als ik die hoger zet dan zal het huis sneller warm zijn en hoeft de wp de rest van de dag niet meer te draaien bij deze buiten temperaturen.
Hoe hoger de Ta hoe meer afgifte je hebt in je systeem en hoe eerder je huis inderdaad zal opwarmen.

Ik gebruik inderdaad WAR met een stooklijn van -5 Ta 32, +10 Ta 27.

Dit is een beetje experimenteren wat het beste bij jouw huis past. Je hebt in de meest ongunstige omstandigheden de juiste flow/Ta nodig. Dat betekend dus kijken wat er gebeurt bij wind/regen/etc. en eventueel bijstellen.

Hogere Ta betekent met een WP wel een slechtere COP, dus de kunst is om met een zo laag mogelijke Ta je huis warm te krijgen/nhouden
quote:
Heb jij flowmeters samen met de zoneregeling?
Yup, ik heb per groep flowmeters en op de meeste groepen een motortje voor de naregeling.
quote:
kmf schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 22:36:

Waar is al die energie heengegaan dan :? Dan moet je toch gevoeld hebben in huis (hoge ruimtetemperatuur) :? Ik kan me niet voorstellen dat een Ta verhogen van 5 graden resulteert in een 50% slechtere COP :?
quote:
Daannn1987 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 23:00:
[...]

Ok thanks.. weet niet of dat het helemaal is, maar wel het proberen waard.
Bottomline, we hebben beide dezelfde woning maar ik heb VVW beneden en buurman nog JAGA radiatoren.
Zijn 8kw Daikin vraagt geregeld de ketel bij en mijn ELGA doet 't alleen..
Zal hem binnenkort maar eens helpen met wat logging (als hij dat wilt) om zo meer inzicht te krijgen.

Hij schijnt hem al volledig economisch ingesteld te hebben (in de zin van dat de WP in de veronderstelling is dat elektra vele maler goedkoper is dan gas).

Ga zelf ook eens de daikin handleiding (best een ding vergeleken met ELGA) er op naslaan.
Ja, dat is het helemaal ;)
A.8 [8-0B] t/m [8-0D] zijn de instellingen voor de pomp.
B is alleen de wp in bedrijf, C is hybrid en D is alleen ketel.

• Daannn1987
  • Nu online
quote:
Oxellaar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:49:
[...]

Ja, dat is het helemaal ;)
A.8 [8-0B] t/m [8-0D] zijn de instellingen voor de pomp.
B is alleen de wp in bedrijf, C is hybrid en D is alleen ketel.
Haha
Yes heb t inmiddels gevonden allemaal thanks!

Weet alleen niet in hoevere je COP instort met verhogen van DT..
Meeste hier met radiatoren hebben toch ook een DT van < 5?

ELGA Toshiba Standalone

quote:
Daannn1987 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 09:52:
[...]

Haha
Yes heb t inmiddels gevonden allemaal thanks!

Weet alleen niet in hoevere je COP instort met verhogen van DT..
Meeste hier met radiatoren hebben toch ook een DT van < 5?
Bij het verhogen van de dT gaat de in principe COP omlaag. Het verschil tussen hoge en lage druk is groter, dus er moet harder gewerkt worden door de compressor.
Maar je vraagt nu het tegenovergestelde, toch? De meeste hebben een dT <5 en je vraagt naar de COP bij het verhogen van de dT.
Het is niet alleen COP, het gaat om de algehele prestatie van het buitendeel.
Lager dan die 15 L/m zou ik niet gaan, ik zit met een Elga al op 13L/m

Vergeet niet dat de pomp in het binnendeel, in dienst is van het buitendeel, niet van je afgiftesysteem.
Als daar iets gaat suizen oid, dan moet je het niet bij het binnendeel zoeken, maar in het systeem.

• Daannn1987
  • Nu online
quote:
Oxellaar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 10:25:
[...]

Bij het verhogen van de dT gaat de in principe COP omlaag. Het verschil tussen hoge en lage druk is groter, dus er moet harder gewerkt worden door de compressor.
Maar je vraagt nu het tegenovergestelde, toch? De meeste hebben een dT <5 en je vraagt naar de COP bij het verhogen van de dT.
Het is niet alleen COP, het gaat om de algehele prestatie van het buitendeel.
Lager dan die 15 L/m zou ik niet gaan, ik zit met een Elga al op 13L/m

Vergeet niet dat de pomp in het binnendeel, in dienst is van het buitendeel, niet van je afgiftesysteem.
Als daar iets gaat suizen oid, dan moet je het niet bij het binnendeel zoeken, maar in het systeem.
Ja ik vraag eigenlijk of er mensen hier zijn met radiatoren (JAGA in dit geval) die een > DT dan 5 aanhouden..
Maar goed punt.. wellicht dat er niet veel met de l/m te doen valt.

Het systeem suist inderdaad (de jaga radiatoren) als ik de ELGA op pompstand 6/6 zet heb ik daar ook last van.. maar hij staat hier op 4/6

ELGA Toshiba Standalone

@Daannn1987 Staan alle ventielen wel maximaal open, cq. is de boel waterzijdig wel/niet ingeregeld bij je buurman ?

• Daannn1987
  • Nu online
quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:26:
@Daannn1987 Staan alle ventielen wel maximaal open, cq. is de boel waterzijdig wel/niet ingeregeld bij je buurman ?
T was een kort praatje op de oprit dus ken nog niet alle ins en outs :+
Nadeel is dat we beide door 't werk niet veel thuis zijn, en elkaar dus niet vaak spreken ;)

ELGA Toshiba Standalone

@Daannn1987 Ja werken gaat een hoop vrije tijd in zitten, eigenlijk best wel lastig.

• Rol-Co
quote:
Daannn1987 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:18:
[...]

Ja ik vraag eigenlijk of er mensen hier zijn met radiatoren (JAGA in dit geval) die een > DT dan 5 aanhouden..
Maar goed punt.. wellicht dat er niet veel met de l/m te doen valt.

Het systeem suist inderdaad (de jaga radiatoren) als ik de ELGA op pompstand 6/6 zet heb ik daar ook last van.. maar hij staat hier op 4/6
dT op de wp is 3,2 en de jaga geeft 25 graden af (bovenaan het rooster gemeten aan het eind) met 30 graden Ta. Voetventiel vol open, knijpen gaat ook met de knop, die staat tussen 2 en 3 en doet licht ruisen.

@Daannn1987
Sorry, 26,5 is het als je goed kijkt, dit is een jaga beneden.

Rol-Co wijzigde deze reactie 11-02-2018 12:00 (15%)

quote:
Guido87 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 00:07:
[...]

Is met alles zo toch?

Me ouders hebben een miele wasmachine...
Draait al 24jaar nu. Heb er na 18jaar nieuwe koolborstels ingezet... draait nog steeds.

Cv ketel is een agpo ferroli nevt draait ook al 24jaar....
....
Toen mijn Miele het na 20 jaar begaf en wij een nieuwe kochten scheelde dit maarliefst 2000 liter water per maand, idemdito met de oude cv ketel die 30% zuiniger werd na vervanging.
Verkeerde zuinigheid kan dit ook zijn.

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 15:42
quote:
koevlaas2 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:07:
[...]

Toen mijn Miele het na 20 jaar begaf en wij een nieuwe kochten scheelde dit maarliefst 2000 liter water per maand, idemdito met de oude cv ketel die 30% zuiniger werd na vervanging.
En de wasmachines van tegenwoordig zijn een stuk lichter dan 20 jaar geleden

• Rol-Co
quote:
Ramon_1984 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:12:
[...]

En de wasmachines van tegenwoordig zijn een stuk lichter dan 20 jaar geleden
Hier niet :) en de droger is 2x zo zwaar. ;)
Maar ja het is dan ook 8 en 9kg versie ipv 5 vroeger. >:)

quote:
[...]

met de oude cv ketel die 30% zuiniger werd na vervanging.
30% verbetering door vervangen v.d. ketel, is dat niet een beetje veel ? Hier 2 identieke periodes, de een met een VR en de ander met een HR-106 ketel.

Hoe groot is het verschil ?
EDIT1:
Klap op de vuurpijl, de oude VR deed het efficienter dan de HR-106.

hajeetje wijzigde deze reactie 11-02-2018 13:02 (37%)

quote:
Rol-Co schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:41:
[...]

Hier niet :) en de droger is 2x zo zwaar. ;)
Maar ja het is dan ook 8 en 9kg versie ipv 5 vroeger. >:)
En die nieuwe is natuurlijk ook een warmtepomp droger naar ik aanneem ?

• Guido87
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12-12 12:09
quote:
[...]

Besparing van 2m3 water per maand. Dat is 24m3 per jaar. Hoeveel euro bespaar je dan? Je moet wel ff 1000euro neerleggen voor nieuwe wasmachine. En dan is bij minimaal 50% van de Nederlanders spaarrekening leeg.

Maargoed ik begrijp je punt natuurlijk wel.

Bij al die oudjes thuis kun je nog oude spullen vinden... die hebben geen nieuwe omdat oude nog werkt. ;)

Om al die nieuwe apparaten te maken wordt weer aardgas verbruikt... al is het maar om het winkelpand warm te houden.

• Daannn1987
  • Nu online
quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:48:
[...]

30% verbetering door vervangen v.d. ketel, is dat niet een beetje veel ? Hier 2 identieke periodes, de een met een VR en de ander met een HR-106 ketel.
[afbeelding]
Hoe groot is het verschil ?
EDIT1:
Klap op de vuurpijl, de oude VR deed het efficienter dan de HR-106.
[afbeelding]
Is wel veel ja.. wellicht dichtgekoekte VR vs frisse HR

ELGA Toshiba Standalone

quote:
Daannn1987 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:17:
[...]

Is wel veel ja.. wellicht dichtgekoekte VR vs frisse HR
Hoe kan een dichtgekoekte VR het beter doen dan een frisse HR ?

• Daannn1987
  • Nu online
quote:
hajeetje schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:22:
[...]

Hoe kan een dichtgekoekte VR het beter doen dan een frisse HR ?
Dat de VR het beter deed dan de frisse HR was niet echt duidelijk voor de edit van je post (ik reageerde terwijl je wss net aan het editen was).
Klinkt als een vreemd verhaal vind je niet? Duidelijk iets mis en zeker niet in HR gebied aan het stoken.

Maargoed in mijn vorige woning ben ik ook van VR naar HR gegaan:

VR:

HR:

Daannn1987 wijzigde deze reactie 11-02-2018 13:29 (29%)

ELGA Toshiba Standalone

Pagina: 1 ... 74 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True