Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.884 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:11:
[...]

Heeft niks met flow te maken, alleen temperatuur. Mijne pakt ook soms element
Wat is het verschil in temperatuur tussen mijn zus en mij en jou ?
EDIT:
Het element wordt er alleen bijgepakt als er niet snel genoeg, afhankelijk van flow, ontdooit kan worden met de energie uit het afgiftesysteem.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2018 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 11:50
Verwijderd schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:36:
[...]

2e Tr sensor inbouwen met een 2C afwijking t.o.v. de originele welke op de e.o.a. wijze automagical in/uitschakelbaar is ?
EDIT:
Ligt hier eigenlijk het onvoldoende terug kunnen moduleren niet aan ten grondslag ? Door de ene 'beperking' werkt de andere 'beperking', de 'hinderlijk grote hysteresisch', comfortverlagend. Hysteresisch beperking is in wezen ook 'symptoombestrijding'.
De gewenste hysterese is afhankelijk van het afgiftesysteem. Met een snel systeem wil je een grotere hysterese dan bij een traag system. Onvoldoende terug moduleren zorgt ervoor dat je vaker met het verschijnsel geconfronteerd wordt maar staat er verder los van.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaari schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:15:
[...]

De gewenste hysterese is afhankelijk van het afgiftesysteem. Met een snel systeem wil je een grotere hysterese dan bij een traag system. Onvoldoende terug moduleren zorgt ervoor dat je vaker met het verschijnsel geconfronteerd wordt maar staat er verder los van.
Als je ver genoeg terug zou kunnen moduleren word je er bijna nooit mee geconfronteerd volgens mij, hooguit in het begin en einde van het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:52
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:13:
[...]

Wat is het verschil in temperatuur tussen mijn zus en mij en jou ?
EDIT:
Het element wordt er alleen bijgepakt als er niet snel genoeg, afhankelijk van flow, ontdooit kan worden met de energie uit het afgiftesysteem.
Geen idee wat je zus gebruikt.
Als ik op ab zie 26 graden in , dan komt element bij .
Weet zeker dat niemand zon flow als ik heb, bijna rechte 28 mm pijp zo de buffer in.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:51:
[...]

Even een losse opmerking, geen idee of het op jouw situatie van toepassing is. Woensdag een identieke WP bij mijn zus geinstalleerd als ik zelf heb. Eerste indruk zoals te verwachten zij gebruikt per 24h minder dan ik, maar zij heeft veel meer defrosts, zelfs element ondersteund, welke ik niet heb, althans niet element ondersteund. Mijn voorlopige conclusie, dus alles onder voorbehoud, dat haar flow aanmerkelijk slechter/minder is dan bij mij.
Ik heb niet dezelfde wp als @Grolsch, hij heeft een Zubudan 11,2 en ik een Ecodan 7,5. Maar geen idee of het met flow te maken heeft. Aanvankelijk stond hij altijd op flow 21l/minuut. Dat heb ik laatst wat teruggeschroefd omdat hij eigenlijk voor WAR-only teveel afgifte had en ik dus niet lager kon in Ta (en dus maar de flow 2 standjes terug. Dat werkt verder prima. Ik had altijd al wel het idee dat ik veel defrosts had trouwens. Overigens snap ik zelf ook weinig van het defrost-beleid. Afgelopen nacht kon hij wel ineens ruim 3,5u zonder defrosts maar daarvoor en daarna zit hij redelijk strak op 35 minuten. Misschien zit het verschil in tb onder of boven 0? Want ik zit midden in Utrecht in de stad. Het is altijd net wat warmer dan op 't platteland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TyqrslrIzhwBXz6dmviklbPk/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:35:
[...]

@Grolsch Hij is bij jou opvallend lang stil na de SWW-run. Zou het echt toevallig zijn dat hij dan geen warmtevraag had eventjes (is ook het 'warmste' deel van de dag) of heeft het echt te maken met dat hij moet afkoelen tot hij weer op Ta-temperatuur voor de vloer zit?
Nee, er was geen warmtevraag op dat moment, alle ruimtes op de gevraagde temperatuur (door de zon in het geval van gisteren).

Als er wel warmtevraag is gaat de WP bij mij ook direct weer aan de bak met CV, zit iets van 3 tot 5 minuten vertraging in, ik vermoed draaien van de 3 weg klep, beetje afkoelen, etc.
Ik log namelijk sinds gisteren ook met Enelogic en bij mij gaat hij eigenlijk direct door na de SWW-run. Daarnaast zie je ook dat ik opvallend veel méér defrosts heb. Maar goed, hij trekt het prima dus in die zin geen probleem vind ik...

[afbeelding]
Ik weet niet waar je woont en welke Mitsu je precies hebt, maar dat jij meer defrosts hebt kan te maken hebben met 2 zaken naar mijn mening.

1. Dat bij jou de luchtvochtigheid hoger is, al lijkt me dat met een dag als gisteren niet.
2. Je hebt een kleinere buitenunit, dus kleinere verdamper, dus minder oppervlakte om warmte te onttrekken waardoor deze eerder dichtvriest.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:31:
[...]

Ik heb niet dezelfde wp als @Grolsch, hij heeft een Zubudan 11,2 en ik een Ecodan 7,5. Maar geen idee of het met flow te maken heeft. Aanvankelijk stond hij altijd op flow 21l/minuut. Dat heb ik laatst wat teruggeschroefd omdat hij eigenlijk voor WAR-only teveel afgifte had en ik dus niet lager kon in Ta (en dus maar de flow 2 standjes terug. Dat werkt verder prima. Ik had altijd al wel het idee dat ik veel defrosts had trouwens. Overigens snap ik zelf ook weinig van het defrost-beleid. Afgelopen nacht kon hij wel ineens ruim 3,5u zonder defrosts maar daarvoor en daarna zit hij redelijk strak op 35 minuten. Misschien zit het verschil in tb onder of boven 0? Want ik zit midden in Utrecht in de stad. Het is altijd net wat warmer dan op 't platteland.

[afbeelding]
Zijn het wel defrosts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:33:

Ik weet niet waar je woont en welke Mitsu je precies hebt, maar dat jij meer defrosts hebt kan te maken hebben met 2 zaken naar mijn mening.

1. Dat bij jou de luchtvochtigheid hoger is, al lijkt me dat met een dag als gisteren niet.
2. Je hebt een kleinere buitenunit, dus kleinere verdamper, dus minder oppervlakte om warmte te onttrekken waardoor deze eerder dichtvriest.
Ecodan dus. 7,5 kW. Dus inderdaad logisch dat het sowieso iets te maken heeft met het formaat buitenunit. Daarnaast woon ik dus in de stad (Utrecht) en is het hier lokaal wat warmer dan bij jou. Waar jij nog droge vorst hebt nu is het bij mij 3 graden. En dus meer defrost-risico.

[ Voor 17% gewijzigd door godfriedd op 09-02-2018 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:39:
[...]

Ecodan dus. 7,5 kW. Dus inderdaad logisch dat het sowieso iets te maken heeft met het formaat buitenunit. Daarnaast woon ik dus in de stad (Utrecht) en is het hier lokaal wat warmer dan bij jou. Waar jij nog droge vorst hebt nu is het bij mij 3 graden. En dus meer defrost-risico.
Dat zou goed kunnen, zoals @Verwijderd terecht opmerkt vraag ik me af of het daadwerkelijk allemaal defrosts zijn.

Als ik je laatste plaatje pak (onderstaande) herken ik dalletje 1 + 4 + 8 als defrosts, die andere dalletjes lijken verdacht veel op aan/uit gedrag door een te hoge Ta als gevolg van een te hoge Tr.

[afbeelding]

Kun je eens inzoomen op dalletje 2/3/5/6 :?

Het kan ook onzin zijn wat ik verkondig, maar ik vergelijk het met mijn situatie.

Uitvergroot:

Defrost @ huize Grolsch

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/33wr0yg.jpg

Aan/uit gedrag @ huize Grolsch

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/25u74hw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:57:
[...]

Defrost @ huize Grolsch

[afbeelding]

[afbeelding]
Hmm, zou ook goed kunnen hoor. Zie uitvergroting hieronder. Maar dat zou dus inhouden dat hij niet verder terug kan moduleren dan ca 1kW elektrisch. Ik heb hem ook vaak zat op 500/600w zien draaien dus dan zou ik verwachten dat hij eerst verder terug zou moduleren in plaats van volledig uit en daarna weer volledig 1 kW. Ik vind het verder wel héél cyclisch (37 minuten tussen elk dalletje).

In het kort komt het erop neer dat wij beiden geen idee hebben hoe onze Mitsu's zichzelf regelen geloof ik toch? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rW9MsQ7lwwhm85CPJIlvyp8m/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
Grolsch schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:57:
[...]

Dat zou goed kunnen, zoals @Verwijderd terecht opmerkt vraag ik me af of het daadwerkelijk allemaal defrosts zijn.

Als ik je laatste plaatje pak (onderstaande) herken ik dalletje 1 + 4 + 8 als defrosts, die andere dalletjes lijken verdacht veel op aan/uit gedrag door een te hoge Ta als gevolg van een te hoge Tr.

[afbeelding]

Kun je eens inzoomen op dalletje 2/3/5/6 :?

Het kan ook onzin zijn wat ik verkondig, maar ik vergelijk het met mijn situatie.

Uitvergroot:

Defrost @ huize Grolsch

[afbeelding]

[afbeelding]
het klopt dat als de Tr te hoog wordt hij een tijdje de pomp laat doorlopen en geen warmte toevoegt net zolang tot Tr weer enigszins gedaald is en slaat dan weer aan. Dit gedrag zie ik ook hier bij de Ecodan 7,5. Kwestie van goede stooklijn instellen.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:09:
[...]

Hmm, zou ook goed kunnen hoor. Zie uitvergroting hieronder. Maar dat zou dus inhouden dat hij niet verder terug kan moduleren dan ca 1kW elektrisch. Ik heb hem ook vaak zat op 500/600w zien draaien dus dan zou ik verwachten dat hij eerst verder terug zou moduleren in plaats van volledig uit en daarna weer volledig 1 kW. Ik vind het verder wel héél cyclisch (37 minuten tussen elk dalletje).

In het kort komt het erop neer dat wij beiden geen idee hebben hoe onze Mitsu's zichzelf regelen geloof ik toch? ;)

[afbeelding]
Kun je nog eens inzoomen op dalletje 3 specifiek :? Heb je meetinterval op 1 minuut staan :?

Ik begrijp mijn Mitsu af en toe redelijk, maar niet altijd :P

Volgens mij kan jouw 7,5KW maximaal terugmoduleren tot 4,4KW thermisch :? Dat denk ik tenminste te lezen in de documentatie.

Stel een COP van 3,74 bij 2 graden buiten (lees ik ook in een boekje) maakt een minimaal opgenomen vermogen van 1,17 KW bij 2 graden. WP kan niet verder terugmoduleren.

Als jij 500/600 Watt gezien hebt betekent dit naar mijn idee dat de COP op die moment 8,8 / 7,33 was wat theoretisch zou kunnen bij hogere buitentemperaturen, ook zal het daadwerkelijke minimum vermogen bij bepaalde Tb / Ta lager liggen als de opgegeven 4,4KW, tenminste dat zegt de COP tabel van mijn Zubadan, die van jouw unit kan ik zo snel niet vinden :P

Wat ik nog niet helemaal begrijp waarom mijn WP in het begin niet meer vermogen levert (niet dat het wenselijk is, maar toch, waarom niet :P ).

Vanmorgen even gekeken op het bedieingspaneel.
Flow is 26 liter per minuut, Dt is 4 graden (Ta 28 / Tr 24)
Dit maakt een thermisch vermogen van 7,28KW
bij opgenomen vermogen zie ik 2,26KW

Dit betekent een COP van 3,22, wat ook goed zou kunnen volgens de COP tabel.

Gewenste Ta = 30 graden

Waarom gaat de WP niet meer gas geven om tot een Dt van 6 graden te komen :? Het zal wel iets regeltechnisch zijn, maar ik kan nergens terugvinden of herleiden wat de regelstrategie is.

Nu vermoed ik dat het voor de COP ook beter is om het zo te doen, en het is misschien zelfs gewenst om het zo te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:09:
[...]

[afbeelding]
De hamvraag is nu kennelijk, onder welke omstandigheden gaat hij wel terug naar 500/600W en nu niet lager dan 1kW. Dat zal toch niet hard-wired/coded aan de buitenT gekoppeld zijn naar ik aanneem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:29:
[...]

De hamvraag is nu kennelijk, onder welke omstandigheden gaat hij wel terug naar 500/600W en nu niet lager dan 1kW. Dat zal toch niet hard-wired/coded aan de buitenT gekoppeld zijn naar ik aanneem ?
Ik vermoed het verschil in COP, met warm weer kan de COP zeker een keer zo hoog zijn als met koude temperaturen.

Het minimale thermische vermogen verandert niet (noemenswaardig) met verschillende buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:56:
[...]

Ik vermoed het verschil in COP, met warm weer kan de COP zeker een keer zo hoog zijn als met koude temperaturen.

Het minimale thermische vermogen veranderd niet (noemenswaardig) met verschillende buitentemperaturen.
Dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. Zijn er ook techneuten die uit kunnen leggen waardoor dat minimale thermische vermogen kennelijk het minimum dient te zijn. Dat een compressor niet langzamer dan XHz kan draaien kan ik nog wel een beetje volgen, maar de link naar minimum thermisch vermogen en opgenomen vermogen ontgaat mij helaas.
EDIT:
Want die +/_ 4kW en 500/600W zal onder die 'andere' omstandigheden zeer waarschijnlijk veel meer zijn dan er op dat moment nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben ook benieuwd naar de technische uitleg, want eigenlijk doet een WP precies wat je niet wil, althans mijn Mitsu, namelijk bij hoge Tb minder terugmoduleren als bij een lage Tb, terwijl de wens waarschijnlijk net andersom is :P

Ta 35, minimaal vermogen volgens COP tabel

-20 = 8,37KW
-15 = 8,96KW
-10 = 8,96KW
-7 = 4,91KW
+2 = 5,73KW
+7 = 5,53KW
+12 = 4,39KW
+15 = 4,75KW
+20 = 10,06KW

Het loopt dus niet lineair met de Tb en juist bij +7 zou je graag zo ver mogelijk willen terugmoduleren, en niet bij -7 :P

Er zal een goede reden voor zijn verwacht ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:28:
[...]

Kun je nog eens inzoomen op dalletje 3 specifiek :? Heb je meetinterval op 1 minuut staan :?

Ik begrijp mijn Mitsu af en toe redelijk, maar niet altijd :P

Volgens mij kan jouw 7,5KW maximaal terugmoduleren tot 4,4KW thermisch :? Dat denk ik tenminste te lezen in de documentatie.
Hmm, je hebt gelijk. Minimaal vermogen zit rond de 4kW bij deze temperaturen. Dus minimaal elektrisch vermogen net boven 1kW klopt precies eigenlijk. Ik zit de laatste dagen telkens met een COP van net onder 4 (3,8 ongeveer, niet slecht bij deze temperaturen). Ik denk dat ik me vergist heb met die vermogens van 500/600w. Dat was mogelijk in de opstartfase van de wp geweest of bij hogere temperaturen. Ik log pas sinds kort op een betrouwbare manier dus nu kan ik het wel mooi zien.

In elk geval lijkt het me in dat geval logischer dat hij misschien niet telkens aan het defrosten is maar mogelijk ook gewoon even uit gaat. Desalniettemin vind ik die exact dezelfde tijdsintervallen wel vreemd. Alsof hij alleen op die momenten gaat meten en besluit om óf te defrosten, óf uit te gaan...

Ik weet trouwens niet of verder inzoomen in die Enelogic-grafiek zin heeft. Naar mijn idee kan elk dalletje er ook net anders uitzien omdat de 1 minuuts-interval af en toe net vóór of net ná het moment van afslaan is en daardoor kan het soms zijn dat er een 'trapje' zit in het grafiekje... Ik neem aan dat je het dalletje van 02:43 bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LkhwSLqKkNSIiQcMoclYtijs/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister B
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 09:13
Heeft er iemand toegang tot de tools om tekeningen/hydraulische schema's en stuklijsten te genereren voor een Panasonic installatie.

Wat ik wil is 2 stuks Panasonic 9 Kw WP (WC09H3E5 of WC09H3E80) en een buffervat. Afgiftesysteem is vloerverwarming in twee circuits. In de eerdere versies van de Panasonic kon je de HPM toevoegen om twee warmtepompen te sturen. De reden dat ik twee wp wil is, omdat ik denk dat ik hiermee meer capaciteit heb en met name op het moment dat de vraag wat minder is verder terug kan moduleren, omdat ik dan 1 pomp uit kan schakelen. Ook omdat de theoretische COP's hoger zijn dan 1 grote warmtepomp. En wat ik ook belangrijk vind dat ik bij een defect van een pomp er nog 1 over heb, zij het dat er dan minder capaciteit is. En uiteraard ook twee keer subsidie.

Haik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:14:
Ik ben ook benieuwd naar de technische uitleg, want eigenlijk doet een WP precies wat je niet wil, althans mijn Mitsu, namelijk bij hoge Tb minder terugmoduleren als bij een lage Tb, terwijl de wens waarschijnlijk net andersom is :P

Ta 35, minimaal vermogen volgens COP tabel

-20 = 8,37KW
-15 = 8,96KW
-10 = 8,96KW
-7 = 4,91KW
+2 = 5,73KW
+7 = 5,53KW
+12 = 4,39KW
+15 = 4,75KW
+20 = 10,06KW

Het loopt dus niet lineair met de Tb en juist bij +7 zou je graag zo ver mogelijk willen terugmoduleren, en niet bij -7 :P

Er zal een goede reden voor zijn verwacht ik :)
Heb je ook een tabel met lagere Ta waardes ? 35C bij -7 is waarschijnlijk prima maar veel te hoog bij +7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:30:
[...]

Hmm, je hebt gelijk. Minimaal vermogen zit rond de 4kW bij deze temperaturen. Dus minimaal elektrisch vermogen net boven 1kW klopt precies eigenlijk. Ik zit de laatste dagen telkens met een COP van net onder 4 (3,8 ongeveer, niet slecht bij deze temperaturen). Ik denk dat ik me vergist heb met die vermogens van 500/600w. Dat was mogelijk in de opstartfase van de wp geweest of bij hogere temperaturen. Ik log pas sinds kort op een betrouwbare manier dus nu kan ik het wel mooi zien.

In elk geval lijkt het me in dat geval logischer dat hij misschien niet telkens aan het defrosten is maar mogelijk ook gewoon even uit gaat. Desalniettemin vind ik die exact dezelfde tijdsintervallen wel vreemd. Alsof hij alleen op die momenten gaat meten en besluit om óf te defrosten, óf uit te gaan...

Ik weet trouwens niet of verder inzoomen in die Enelogic-grafiek zin heeft. Naar mijn idee kan elk dalletje er ook net anders uitzien omdat de 1 minuuts-interval af en toe net vóór of net ná het moment van afslaan is en daardoor kan het soms zijn dat er een 'trapje' zit in het grafiekje... Ik neem aan dat je het dalletje van 02:43 bedoelt?

[afbeelding]
Zo'n trapje betekent bij mij inderdaad een defrost, aangezien deze meestal een paar minute duurt zie ik dit trapje bij elke defrost wel terug.

Bij mijn Zubadan kan ik geen tijdspatroon herkennen in defrosts, wel in specifieke gevallen bij aan/uit gedrag.
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:46:
[...]

Heb je ook een tabel met lagere Ta waardes ? 35C bij -7 is waarschijnlijk prima maar veel te hoog bij +7.
U vraagt, wij draaien, zoals je kunt zien is een Ta van 25 graden bij een Zubadan niet wenselijk, want dan is het minimale vermogen 9KW.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/s1mf4i.jpg

Let op, dit is wel een Zubadan tabel, en geen algemene tabel, maar ik denk dat elke WP te maken heeft met soortgelijke verhoudingen :?

Zoals al eerder aangegeven heb ik van een Panasonic nog niet zo'n tabel kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:09
Kunnen de mede-Tweakers die een Daikin Altherma hebben aangeven wat hun aanvoer temperatuur is?
Onze CV-ketel loopt echt op zijn laatste benen en komende week komen er 2 installateurs langs om een offerte uit te brengen.
Ik ben niet geheel zeker of ik mijn huis kan verwarmen met een warmtepomp, hybride moet zeker lukken en wellicht kan ik bij de Daikin toch mijn huis verwarmen zonder gas, echter indien het dan nodig is kan ik toch gas verbruiken.
Als ik de aanvoer van mijn huidige ketel op 40 graden zet kan ik mijn huis niet warm houden maar dat lukt wel met een aanvoer temperatuur van 42~45 graden namelijk.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:55:
[...]

Zo'n trapje betekent bij mij inderdaad een defrost, aangezien deze meestal een paar minute duurt zie ik dit trapje bij elke defrost wel terug.

[...]
Ik twijfel of die logica klopt. Je kijkt nu echt op minutenniveau naar die Enelogic-grafiekjes. Volgens mij is het zo dat als hij precies op de helft van een minuutmeting "uit" gaat (of dat nou een defrost of gewoon uit) is zie je een trapje aangezien hij een meting heeft die een minuut duurt waarin hij het halve vermogen heeft gemeten (een halve minuut aan en een halve minuut uit). Ik zal eens kijken of ik in het weekend kan achterhalen of het defrosts of aan/uit-cycli zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:55:
[...]

Bij mijn Zubadan kan ik geen tijdspatroon herkennen in defrosts, wel in specifieke gevallen bij aan/uit gedrag.

[...]

U vraagt, wij draaien, zoals je kunt zien is een Ta van 25 graden bij een Zubadan niet wenselijk, want dan is het minimale vermogen 9KW.

[afbeelding]

Let op, dit is wel een Zubadan tabel, en geen algemene tabel, maar ik denk dat elke WP te maken heeft met soortgelijke verhoudingen :?

Zoals al eerder aangegeven heb ik van een Panasonic nog niet zo'n tabel kunnen vinden.
Wat betekenen die mid en min qua instelling ? Bij min is het thermisch vermogen lager en de input, Output/COP is dan 1835 ipv 2123, scheelt toch 13.6%

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het minimaal/maximaal/nominaal vermogen betekent, ik vermoed de frequentie van de compressor.

En ik kan er al helemaal niets aan instellen, dus alleen ter kennis aannemen :) Het is (zover ik weet) niet te sturen of hij vol of half gas moet draaien, dat "bedenkt" hij zelf.

Het viel mij ook al op dat minimaal niet altijd in alle omstandigheden een betere COP betekent.

@godfriedd dat trapje is bij mij geen moment opname, bij een defrost loopt de WP echt enkele minuten op half vermogen.

Maar ook ik heb het vermoeden dat er soms "snelle" defrosts zijn waar je geen trapje ziet. Er zijn maar 2 manieren om daar achter te komen, 1 = webcam, 2 = tuinstoel en muts op :+

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 09-02-2018 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kenny73 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:57:
Kunnen de mede-Tweakers die een Daikin Altherma hebben aangeven wat hun aanvoer temperatuur is?
Onze CV-ketel loopt echt op zijn laatste benen en komende week komen er 2 installateurs langs om een offerte uit te brengen.
Ik ben niet geheel zeker of ik mijn huis kan verwarmen met een warmtepomp, hybride moet zeker lukken en wellicht kan ik bij de Daikin toch mijn huis verwarmen zonder gas, echter indien het dan nodig is kan ik toch gas verbruiken.
Als ik de aanvoer van mijn huidige ketel op 40 graden zet kan ik mijn huis niet warm houden maar dat lukt wel met een aanvoer temperatuur van 42~45 graden namelijk.
Het zou nog kunnen dat je CV met bijv. 45 en een retour van 35 draait, gemiddeldeT in je afgiftesysteem is daarmee 40, terwijl een WP een hogere flow en kleinere deltaT dezelfde gemiddeldeT realiseert met 41/39.
EDIT:
Naast de temperaturen welke je noemt is het wellicht van evengroot/groter belang om je verbruik/max. verbruik te berekenen a.d.h.v. je historisch gasverbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10 08:55
Grolsch schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:59:
[...]

Dat is het inderdaad, kwestie van fine tunen bij mij, aardig gelukt want ik heb er nagenoeg geen "last" meer van. In het begin bij standaard instelling hadden juist de kleine ruimtes te weinig flow waardoor ze niet snel genoeg opwarmen. Nu wel :)
Hoe heb jij eea gefintuned en welke pompstanden gebruik jij voor je wp en welke voor de secundaire pomp? Ik dacht hem afgelopen woensdag goed te hebben maar gisteren en vandaag is het alleen maar pendelen! De dt vanuit buffer is rond 3, maar als ik denk dat ik de wp ook rond die dt de buffer in heb gaat hij plots weer gasgeven terwijl ik hoop dat hij op laag vermogen blijft draaien. Ik heb net als jij een zwaar geïsoleerde woning!

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bbn_ldp schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:51:
[...]

Hoe heb jij eea gefintuned en welke pompstanden gebruik jij voor je wp en welke voor de secundaire pomp? Ik dacht hem afgelopen woensdag goed te hebben maar gisteren en vandaag is het alleen maar pendelen! De dt vanuit buffer is rond 3, maar als ik denk dat ik de wp ook rond die dt de buffer in heb gaat hij plots weer gasgeven terwijl ik hoop dat hij op laag vermogen blijft draaien. Ik heb net als jij een zwaar geïsoleerde woning!
Primaire pomp zo hard laten lopen als kan. Bij mij geeft stand 4 net zoveel flow als stand 5, dus stand 4 gekozen.

Secundaire pomp stel je af bij 100% vraag (Drukgeregelde instelling)

Voor de rest credits naar @Oxellaar die het mij een keer heeft uitgelegd in een PM
Voor jouw gebruik, met naregeling, verschilt het debiet continu. Proportionele drukregeling is dan het beste.
Gezien de omvang van het systeem zul je een vrij hoge stand moeten instellen.
Hij moet namelijk de gewenste flow over het meest ongunstig punt zien te halen.
Meestal is dit de meest verweg gelegen, langste vloerlus, die bepaalt de instelling van de pomp.

Om de juiste stand te vinden zet je alles vragend en je flowmeters flink ver open. Selecteer een bepaalde stand in PP, bijvoorbeeld PP4.
Groepen die nu ruim 2l/m krijgen ga je knijpen tot ongeveer 2l. Groepen die dit niet halen zet je verder open.
Haal je het bijna nergens, dan ga je hetzelfde op PP5 proberen.
Red je het makkelijk, ga dan naar PP3 en regel de boel in per zone.
1.8l/m is natuurlijk ook prima, als er een aantal groepen dicht zijn is de flow vanzelf overal iets hoger.

Even een stelregel, je probeert je flow te halen op een zo laag mogelijke pompsnelheid, dus de flowmeters zo ver mogelijk open om de pomp onnodig zwaar werk te geven.
Pendelen gebeurt bij mij alleen maar als er te weinig warmteafgifte is.

Waar meet jij Ta en Tr en op welke sensoren "stuurt" de WP :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kenny73 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:57:
Ik zou de hybride stap overslaan...
Dit ziet er veelbelovend uit namelijk:
https://blog.warmteservice.nl/nathan-systems-wint-vsk-award/
(al eerder gepost hier)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:06:
[...]

Ik zou de hybride stap overslaan...
Dit ziet er veelbelovend uit namelijk:
https://blog.warmteservice.nl/nathan-systems-wint-vsk-award/
(al eerder gepost hier)
Maar die is voorlopig toch nog niet leverbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:08:
[...]

Nee, maar de winter is voorbij... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:09:
[...]

Nee, maar de winter is voorbij... ;)
Als iemand roept dat zijn ketel op z'n laatste benen loopt en hij volgende week 2 installateurs voor een offerte krijgt kreeg ik de indruk dat er meer haast was dan 'volgend sookseizoen', maar ik kan me uiteraard vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:27
Grolsch schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 12:18:
@godfriedd dat trapje is bij mij geen moment opname, bij een defrost loopt de WP echt enkele minuten op half vermogen.

Maar ook ik heb het vermoeden dat er soms "snelle" defrosts zijn waar je geen trapje ziet. Er zijn maar 2 manieren om daar achter te komen, 1 = webcam, 2 = tuinstoel en muts op :+
Een defrost kun je ook herkennen aan een sterk teruglopende aanvoer temperatuur vanaf de WP.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:12:
[...]

Als iemand roept dat zijn ketel op z'n laatste benen loopt en hij volgende week 2 installateurs voor een offerte krijgt kreeg ik de indruk dat er meer haast was dan 'volgend sookseizoen', maar ik kan me uiteraard vergissen.
Die persoon"weet" misschien niet beter dan dat er wellicht meer bestaat op het moment, dan hybride.
Vandaar dat ik hem/haar er even op wijs.
Voordat er duizenden euro's over de balk gesmeten worden, voor een tijdsoverbrugging van 1 jaar.
En op 11 kW en 3-fase kan je prima douchen, mocht de ketel het begeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:08:
[...]

En nu om als proefkonijn te fungeren :X
Ik zou het zelf nog kunnen handelen maar als het niet geheel naar wens werkt dan heb ik behoorlijk wat heibel thuis. :+
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:12:
[...]

4x per dag een ijsbakje legen met lekwater is ook niet alles en als we weg gaan trekken we de stekker eruit anders loopt het bakje over.
De ketel loopt dus echt op zijn laatste benen en moet zo snel mogelijk vervangen worden. De keuze is alleen lastig, ik heb het idee dat we precies op het omslagpunt zitten tussen een WP en een hybride.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:16:
[...]

Die persoon"weet" misschien niet beter dan dat er wellicht meer bestaat op het moment, dan hybride.
Vandaar dat ik hem/haar er even op wijs.
Voordat er duizenden euro's over de balk gesmeten worden, voor een tijdsoverbrugging van 1 jaar.
En op 11 kW en 3-fase kan je prima douchen, mocht de ketel het begeven...
Voor SWW hebben we al een WP-boiler gemonteerd en dat werkt prima.

[ Voor 69% gewijzigd door Kenny73 op 09-02-2018 13:23 ]

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kenny73
Wat is het omslagpunt tussen WP en hybride?
Beide doen lage temperatuur. Dus geen verschil.
Alleen de hybride stopt ermee, als de buitentemperatuur te laag is.

Volgens jouw redenatie heb je dan altijd een nieuwe cv ketel nodig...
Ben blij dat ik 2 jaar geleden het ding heb weggehaald en de "gok" genomen heb.
(zeker met 24x 320 Wp op het dak, wat ik helaas niet heb)

Nogmaals: Een WP hoeft alleen maar het "verlies" van warmte te compenseren wat je huis verlaat.
Dus anders denken dan een CV ketel, die je ff lekker opstookt...laat ploffen als je kou hebt.
Wie weet is 24 hr, 30 graden watertemperatuur wel genoeg...

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-02-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Ik ben bang dat we het toch niet comfortabel krijgen met alleen een WP en dan is het best een grote gok.
Indien de WP het niet aankan dan neemt de CV het toch over en zal de aanvoer temperatuur toch gewoon stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een R410A WP kan ook wel hoge temperaturen, alleen is het dan niet zo efficiënt.

De split units gaan voor CV tot 60 graden, efficiënt is anders, maar warm water krijg je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Mister B schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 11:41:
Heeft er iemand toegang tot de tools om tekeningen/hydraulische schema's en stuklijsten te genereren voor een Panasonic installatie.

Wat ik wil is 2 stuks Panasonic 9 Kw WP (WC09H3E5 of WC09H3E80) en een buffervat. Afgiftesysteem is vloerverwarming in twee circuits. In de eerdere versies van de Panasonic kon je de HPM toevoegen om twee warmtepompen te sturen. De reden dat ik twee wp wil is, omdat ik denk dat ik hiermee meer capaciteit heb en met name op het moment dat de vraag wat minder is verder terug kan moduleren, omdat ik dan 1 pomp uit kan schakelen. Ook omdat de theoretische COP's hoger zijn dan 1 grote warmtepomp. En wat ik ook belangrijk vind dat ik bij een defect van een pomp er nog 1 over heb, zij het dat er dan minder capaciteit is. En uiteraard ook twee keer subsidie.
Werk dit goed uit, want je hebt het over een cascade schakeling waar 2 wp in tandem werken. Toen Ik dit vorig jaar bij Panasonic checkte ondersteunde h serie dit nog niet. Vergis je ook niet in de extra kosten en toename complexiteit aansturing. De kosten van extra Electra, kogelkranen, koppelingen, buizen, installatieuren etc. eten het overgrote deel van je subsidievoordeel op. Dan hou je nog de toegenomen complexiteit over. Dan moet je de kennis van Domba in dit forum hebben om dit goed te managen.

Ik heb uiteindelijk ervan afgezien, voor g serie met Hpm, subsidie voordeel was uiteindelijk nog maar ca. 400.- Euro. Dat was nog met hogere subsidiebedragen vorig jaar zomer en volledige parallel import via confort market FR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
100% WP vind ik ook het mooist, toch zit ik voor het huis van mijn schoonouders nu ook naar Daikin hybride te kijken. Waarom?
- Huis is niet goed geisoleerd, is vrij groot, stolpboerderij en heeft dus hoog gasverbruik. Isoleren is echter voorlopig geen optie. Voor koudere dagen is dus hoog vermogen nodig.
- Bewoners zijn 80 jaar: willen geen grote verbouwing en gaan stookgedrag ook niet zo maar aanpassen.
- Hoog gasverbruik + nieuw aan te leggen PV a 17.000 KWh + huidige ketel is 17 jaar oud: Hybride is snel terugverdiend.
- Hybride betekent: gegarandeerd warm huis, desnoods 23 graden als iemand zich niet lekker voelt, plenty SWW.
- Lage investering, hoewel we wel voor 2500 euro extra/vervangende T33 radiatoren gaan aanleggen.
- Hybride is simpel: WP voor zover dat kan met bestaande afgiftesysteem en warmteverlies, gas voor zover nodig.

Liever zou ik het in 1 keer goed doen en full-electric gaan, maar dat vergt echt wel een stevige verbouwing tbv isolatie en vloer/wand verwarming. Dat gaat hem niet worden. Dan liever nu een hybride en voor zover en wanneer daartoe de moed aanwezig is, na-isoleren.

Maar, wie een betere oplossing weet, mag het zeggen. Ik vind de nieuwe Nathan ook wel heel aantrekkelijk klinken. Maar dat is meer hopen dan weten want de specs zijn nog niet eens bekend!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:25:
@Kenny73
Wat is het omslagpunt tussen WP en hybride?
Beide doen lage temperatuur. Dus geen verschil.
Alleen de hybride stopt ermee, als de buitentemperatuur te laag is.

Volgens jouw redenatie heb je dan altijd een nieuwe cv ketel nodig...
Ben blij dat ik 2 jaar geleden het ding heb weggehaald en de "gok" genomen heb.
(zeker met 24x 320 Wp op het dak, wat ik helaas niet heb)

Nogmaals: Een WP hoeft alleen maar het "verlies" van warmte te compenseren wat je huis verlaat.
Dus anders denken dan een CV ketel, die je ff lekker opstookt...laat ploffen als je kou hebt.
Wie weet is 24 hr, 30 graden watertemperatuur wel genoeg...

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Chris_82 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:12:
[...]

Een defrost kun je ook herkennen aan een sterk teruglopende aanvoer temperatuur vanaf de WP.
Moet even op de kamstrup kijken, zie je zomaar - 10 kW door je installatie gaan. :F

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
hrt schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:31:
[...]

Moet even op de kamstrup kijken, zie je zomaar - 10 kW door je installatie gaan. :F
De piek ligt nog wel eens hoger ook...

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hfg9zyn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris_82 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:12:
[...]

Klopt, maar daar heb ik (helaas) geen mooie grafiekjes en historie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenny73 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:30:
Ik ben bang dat we het toch niet comfortabel krijgen met alleen een WP en dan is het best een grote gok.
Indien de WP het niet aankan dan neemt de CV het toch over en zal de aanvoer temperatuur toch gewoon stijgen?
Heb je een indicatie voor je jaarverbruik alleen voor verwarmen ? Een WP-Boiler heb je al las ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10 08:55
Grolsch schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:01:
[...]

Secundaire pomp stel je af bij 100% vraag (Drukgeregelde instelling)
[...]
Zeg je hiermee dat ook de secundaire pomp voluit moet, of bedoel je dat ik alle groepen open moet zetten en dan moet kijk wat de dt wordt bij de juiste pompstand? Ik heb nu op de verdieping alleen de badkamer voluit open en op een paar slaapkamers maar 1 groep een stukje open van de 2 die ze hebben per kamer

Waar meet jij Ta en Tr en op welke sensoren "stuurt" de WP :?
Wat betekend PP in de uitleg van Oxellaar?
Ta en Tr zie ik via domoticz die dit uit de kamstrup haalt. Op de aan en afvoerleidingen van de secundaire pomp heb ik nu nog losse thermometertjes geplakt zodat ik de Dt zie, welke nu op stand 1 rond de 3 zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s0EgUVd9vPpAmvYUl0rjNbg9/full.jpg
Ik gebruik de losse draadloze thermostaat van Mitsubishi om aan te sturen en draai dus (nog) geen WAR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y0gqEwQxuttY4mMtsL5pJOAq/full.jpg

Dit zijn mijn groepen met lengtes, die ik dus niet allemaal open heb, omdat wij het anders te warm vinden boven. De warmte gaat er toch al heen via de WTW ventilatie.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Kenny73 iedere wp is hybride te maken met een willekeurige warmte bron via een open verdeler. Dus je kunt later altijd een gebruikte CV bij hangen als je niet warm krijgt.
Maar heel vaak lukt dat gewoon met een wp, paar ventilators onder radiators of zo, oplossingen genoeg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:04:
[...]

Heb je een indicatie voor je jaarverbruik alleen voor verwarmen ? Een WP-Boiler heb je al las ik.
Dat is best lastig, afgelopen jaar was het verbruik 1950m3 maar mijn vriendin heeft het hele jaar thuis gezeten en er was niets ingeregeld m.b.t. de CV. (één van de radiotoren in de woonkamer deed helemaal niets)
Ik houd pas sinds medio december mijn gasverbruik bij.
Wij wonen in een vrijstaande woning (1990) met redelijke isolatie.Afgelopen jaar zijn de tochtende kozijnen vervangen en voorzien van HR++ glas.
Ik heb net de zolder extra gesoleerd en van het voorjaar doe ik de kruipruimte ook nog, deze is al wel voorzien van de standaard isolatie.
Wij hebben wel vloerverwarming als bijverwarming maar omdat er parket op ligt is deze uitgeschakeld.
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:34:
@Kenny73 iedere wp is hybride te maken met een willekeurige warmte bron via een open verdeler. Dus je kunt later altijd een gebruikte CV bij hangen als je niet warm krijgt.
Maar heel vaak lukt dat gewoon met een wp, paar ventilators onder radiators of zo, oplossingen genoeg
Sinds vorige week heb ik ventilatoren onder onze radiatoren gedaan, toen kwam ik er ook achter dat één radiator in de woonkamer niets deed, daarom gaan we a.s. maandag dynamische afsluiters plaatsen.
Het leek mij dat een hybride de veiligste oplossing is, ik lees dat sommige gebruikers ook geen gas verbruiken.
En volgens mij kan je bij de Daikin je overschot van de zonnepanelen ingeven zodat de WP langer doorgaat op elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Laatst online: 27-02-2023
@Kenny73: onlangs hebben wij dezelfde keuze moeten maken, wij hebben toen gekozen voor een Daikin 7KW Monobloc, die we voor alle zekerheid als bivalent systeem met onze bestaande CV aangesloten hebben.
Tot nu toe heeft de cv nog niet moeten presteren, maar in deze koude periode is het 's morgens vroeg op het randje.
Ons huis is van 1973, ook vrijstaand, gas verbruik 1800M³
Wij hebben voor deze opstelling gekozen omdat onze ketel zorgt voor het warm water en nog maar 7 jaar oud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
In zo'n geval kan ik me nog voorstellen dat je de bestaande CV ketel nog even laat hangen, maar nu nog eens een keer een nieuwe CV ketel aanschaffen lijkt me niet meer van deze tijd, zeker gezien al die vele voorbeelden die hier langs komen met diverse typen warmtepompen die steeds maar weer laten zien dat er geen enkele reden is voor koudwatervrees...

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Kenny73 Toevallig dagverbruiken v.d. afgelopen dagen ? Daaruit is wellicht al enigszins te achtehalen wat je isolatie oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister B
LittleTycoon schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 13:46:
[...]

Werk dit goed uit, want je hebt het over een cascade schakeling waar 2 wp in tandem werken. Toen Ik dit vorig jaar bij Panasonic checkte ondersteunde h serie dit nog niet. Vergis je ook niet in de extra kosten en toename complexiteit aansturing. De kosten van extra Electra, kogelkranen, koppelingen, buizen, installatieuren etc. eten het overgrote deel van je subsidievoordeel op. Dan hou je nog de toegenomen complexiteit over. Dan moet je de kennis van Domba in dit forum hebben om dit goed te managen.

Ik heb uiteindelijk ervan afgezien, voor g serie met Hpm, subsidie voordeel was uiteindelijk nog maar ca. 400.- Euro. Dat was nog met hogere subsidiebedragen vorig jaar zomer en volledige parallel import via confort market FR.
Daar ben ik inmiddels ook al een beetje achter. Zit er nu aan te denken om de begane grond vloerverwarming op 1 warmtepomp en de verdieping en kelder op een 2e warmtepomp te doen. Dus geen verbinding meer tussen de 2 warmtepompen.

Haik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister B
zandstraat schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:08:
@Kenny73: onlangs hebben wij dezelfde keuze moeten maken, wij hebben toen gekozen voor een Daikin 7KW Monobloc, die we voor alle zekerheid als bivalent systeem met onze bestaande CV aangesloten hebben.
Tot nu toe heeft de cv nog niet moeten presteren, maar in deze koude periode is het 's morgens vroeg op het randje.
Wij hebben voor deze opstelling gekozen omdat onze ketel zorgt voor het warm water en nog maar 7 jaar oud was.
1800 m3 alleen voor verwarming of incl. sww?

Haik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mister B schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:09:
[...]

Daar ben ik inmiddels ook al een beetje achter. Zit er nu aan te denken om de begane grond vloerverwarming op 1 warmtepomp en de verdieping en kelder op een 2e warmtepomp te doen. Dus geen verbinding meer tussen de 2 warmtepompen.
KISS. Zo zou ik het ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Laatst online: 27-02-2023
@Jan Treur: Iedere keer wanneer ik naar het gasverbruik van vorige winter kijk word ik blij met onze keuze.
Vooral ook blij met de 6000Wp op het dak en in de achtertuin,

Gas verbruik winter 2016-2017
NOV....DEC...JAN...FEB
276......315.....389....275==1255M³

Gas verbruik winter 2017-2018 <100M³ voor warmwater productie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny73
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:50:
@Kenny73 Toevallig dagverbruiken v.d. afgelopen dagen ? Daaruit is wellicht al enigszins te achtehalen wat je isolatie oplevert.
Nee helaas, ik vul het meestal 1x per week in. Ik heb het net gedaan en zal het de komende dagen bijhouden;
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0is9d0f32zlh.jpg
Op 31 januari is de WP-boiler in gebruik genomen en verbruiken we dus geen gas mee voor SWW.
zandstraat schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:08:
Maar een Daikin Altherma is toch een gelijkwaardig systeem, alleen jij gebruikt je oude ketel die bij mij echt eruit moet.

[ Voor 41% gewijzigd door Kenny73 op 09-02-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Wie kan iets vertellen over de huidige stand van zaken rond #elgahybernation?
Vanaf mijn vakantie adres heb ik het nu een paar keer zien optreden, via mijn domotica heb ik de Elga kunnen aftoeren, uitzetten en opnieuw kunnen opstarten.
Rolt Techneco nieuwe NTC’s en Firmware uit en is dat echt de oplossing?
@Bram-Bos

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenny73 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 18:36:
[...]

Nee helaas, ik vul het meestal 1x per week in. Ik heb het net gedaan en zal het de komende dagen bijhouden;
[afbeelding]
Op 31 januari is de WP-boiler in gebruik genomen en verbruiken we dus geen gas mee voor SWW.
Maar dan zijn we er al bijna. Als je toevallig een stand +/_ 31 januari hebt. Dan heb ik 01-31 januari en v.a. 1 februari t/m gisteren zonder SWW en dan nog even je dichtsbijzijnde weerstation, dan moet het redelijk lukken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Super, het dichtstbijzijnde weerstation is volgens minder gas Vlissingen.
verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3hea330.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:20
avandermeulen schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:08:
Wie kan iets vertellen over de huidige stand van zaken rond #elgahybernation?
Vanaf mijn vakantie adres heb ik het nu een paar keer zien optreden, via mijn domotica heb ik de Elga kunnen aftoeren, uitzetten en opnieuw kunnen opstarten.
Rolt Techneco nieuwe NTC’s en Firmware uit en is dat echt de oplossing?
@Bram-Bos
Bij mij is het probleem absoluut verholpen sinds de nieuwe weerstand + FW16.3. Ik weet niet of Techneco gaat uitrollen, maar begreep dat ze binnenkort langskomen bij @Tomexergie. En @aziraphale heb ik ook al een tijdje niet over #elgahybernation gehoord.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Net terug van een weekje VSK beurs draaien. Echt overal warmtepompen in alle mogelijke configuraties. Veel R32 units ook.
Bijna alle cv fabrikanten hebben nu ook warmtepompen op de stands, behalve Intergas....lekker de cv ketel promoten.

Die Alpha Innotec unit is overigens wel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Even een vraag: is er ook een Tweaker overzicht met verbruiken per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Rhaelak schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:37:
Net terug van een weekje VSK beurs draaien. Echt overal warmtepompen in alle mogelijke configuraties. Veel R32 units ook.
Bijna alle cv fabrikanten hebben nu ook warmtepompen op de stands, behalve Intergas....lekker de cv ketel promoten.

Die Alpha Innotec unit is overigens wel erg groot.
En wat waren de meest aantrekkelijke???

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Dylantje2 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:44:
[...]

En wat waren de meest aantrekkelijke???
Ik heb ze niet uitgebreid kunnen bekijken of specificaties bekeken, maar persoonlijk vind ik de Daikin r32 wp interessant. Grote ventilator, weinig geluid. Goede support en spare parts policy. En een veel lagere GWP dan R410.

Propaan is dan nog beter natuurlijk maar ik vermoed dat die units erg duur zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:20
Ayous schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:43:
Nee, wat zou je er mee willen? Individuele Tweakers hebben natuurlijk hun eigen data per dag, per uur, en per minuut :P

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 11:50
Ayous schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:43:
Verbruiken van wat? Gas, kWh electriciteit, kWh thermisch, .. ? Voor verwarmen of voor SWW?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
Simpel het totaal verbruik in kwh per etmaal. Weet dat geen situatie gelijk is, maar zou wel een mooi idee geven van wat er nu echt wordt verstookt en hoe gevoelig de verschillende systemen reageren op bijvoorbeeld het weer.

Opvallend cijfer bij mezelf: verbruik lag vandaag 15 kWh hoger dan gisteren (invloed van zon?). Ben benieuwd wat anderen voor patroon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
jaari schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:51:
[...]

Verbruiken van wat? Gas, kWh electriciteit, kWh thermisch, .. ? Voor verwarmen of voor SWW?
Simpel het totaalverbruik in kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ayous schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:57:
Simpel het totaal verbruik in kwh per etmaal. Weet dat geen situatie gelijk is, maar zou wel een mooi idee geven van wat er nu echt wordt verstookt en hoe gevoelig de verschillende systemen reageren op bijvoorbeeld het weer.

Opvallend cijfer bij mezelf: verbruik lag vandaag 15 kWh hoger dan gisteren (invloed van zon?). Ben benieuwd wat anderen voor patroon hebben.
Vandaag en gisteren loopt gelijk, zon doet bij mij niks.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

@Ayous er zijn tweakers die hun verbruik uploaden naar bijv. pvoutput.

De mijne:https://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=42408

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
crazyharrie schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:03:

Dank je. Mooi overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 21:56
crazyharrie schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:03:

Of grafana
http://80.100.223.165:3000/?orgId=1
guest
guest123

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ayous schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:59:
[...]

Simpel het totaalverbruik in kwh
Vandaag bija 13kWh nu, weinig zon en 21-21,5 in de kamer.
Gisteren 13,2 kWh over de hele dag, langere stops meer zon en 22,3 in de kamer.
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20180208&gs=0&m=1

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kenny73 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 19:54:
Super, het dichtstbijzijnde weerstation is volgens minder gas Vlissingen.
verbruik:
[afbeelding]
Het eerste screenshot vermeldt 267 verwarming, als ik je rijtje optel kom ik alleen voor januari al op 267 ???

Incl. SWW tot/met 29 januari 0.67m3/gd
30 januari, 1 dag SWW + rest t/m 8 februari 0.565m3/gd
Hier uit volgt binnen redelijke grenzen een SWW verbruik van (.67-.565)*267=26.7m3 over 31 dagen. Op jaarbasis zou dat ongeveer 314m3 betekenen.
De resterende periode verbruik je 91m3 gas met 161 gewogen graaddagen, dat is die 0.565m3/gd.
Bij -10C zou dat binnen redelijke grenzen betekenen dat je 28*0.565=15.82m3 gas zou verstoken in 24 uur. Per uur is dat 0.66m3 wat 1.2kWh input voor een WP zou betekenen als die op dat moment nog steeds een COP van 4 zou hebben, niet erg waarschijnlijk, maar de WP zou onder die omstandigheden nog 4 * 1.2kWh = 4.8kWh moeten kunnen leveren. Een 6 - 7.5kW WP zou het waarschijnlijk moeten redden.
Anders benaderd, een normaal jaar heeft ongeveer 2800 graaddagen. Voor verwarming alleen wordt het dan 2800 * 0.565 = 1582m3 op jaarbasis welke je met een WP kunt realiseren door er 2 * 1582 = 3164kWh in te stoppen.
Ik kwam van 1650m3 gas, dus iets meer, en doe het met een 5kW, waarvan ik weet dat die ongeveer 20% te kort komt als het echt koud wordt, maar dat komt in mijn optiek zo weinig voor, zie openingspost, dat ik dan wel een kacheltje van 30.00 bijplaats.
EDIT:
PS. Ik zou de vv ondanks het parket in ieder geval iets/geknepen laten meedraaien, uit comfortoogpunt EN het levert een bijdrage om de Ta zo laag mogelijk te houden.
EDIT2:
Je zag mijn deling door 24, dringend advies om over te gaan, mocht je dat nog niet doen, en als de omgeving het toelaat qua geluid, om continu, daarmee zo laag mogelijk en efficient te stoken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zon deed veel bij onze elga draaide 2 uur niet de warmte Bleef in huis en elga stond elga standby

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2018 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ayous
Rol-Co schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:14:
[...]

Vandaag bija 13kWh nu, weinig zon en 21-21,5 in de kamer.
Gisteren 13,2 kWh over de hele dag, langere stops meer zon en 22,3 in de kamer.
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20180208&gs=0&m=1
Wow, echt een laag verbruik. Zit met dergelijke koude dagen wel op 40 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@Ayous
Hier de laatste maanden van een Loria 6010 - alleen CV data.
Zoals je ziet tot wel +/-30% verschil voor dezelfde graaddagen (!).

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u6ce793v4g7f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Voor het eerst een slechte cop over 1 week (vrijdag 12 uur- vrijdag 12 uur) 147 kWh(wv 10 naar het element) er in gestopt met een cop van 3,82.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
Chris_82 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:34:
@Ayous

[afbeelding]
Mooi om te zien. Wind en zon hebben blijkbaar veel invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chris_82 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:34:
@Ayous

[afbeelding]
Ik heb eventueel gevoelstemperatuur gegevens voor je, cq. de manier waarop je die zelf kunt berekenen, de spreiding wordt dan wat minder. Het gaat ongeveer zo:
13.12+0.6215*G292-13.96*C292^0.16+0.4867*G292*C292^0.16
EDIT1:
Als je ook defrosts noteert kun je e.e.a. nog verfijnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56
Bram-Bos schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:34:
[...]

Bij mij is het probleem absoluut verholpen sinds de nieuwe weerstand + FW16.3. Ik weet niet of Techneco gaat uitrollen, maar begreep dat ze binnenkort langskomen bij @Tomexergie. En @aziraphale heb ik ook al een tijdje niet over #elgahybernation gehoord.
Klopt, want ik stook maar geen hout meer... Met de temperaturen van de afgelopen dagen vond ik dat zonde van het gas en ik wou ook wel eens zien hoe de Elga het met -9 zou doen. Vanavond kon ik het echter niet laten en heb ik toch de kachel aangestoken, dus vannacht gaat het gegarandeerd weer mis en hebben we #elgahybernation.

Techneco scheen te wachten op onderdelen en zou daarna een monteur inplannen. Maar dat is onderhand al weer anderhalve week terug. Maandag maar weer eens bellen, maar wie kan ik dan het beste bellen? De installateur of rechtstreeks Techneco?

[ Voor 23% gewijzigd door Aziraphale op 09-02-2018 22:24 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hrt schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:35:
Voor het eerst een slechte cop over 1 week (vrijdag 12 uur- vrijdag 12 uur) 147 kWh(wv 10 naar het element) er in gestopt met een cop van 3,08.
Panasonic? Ik weet niet of je 24/7 draait? De panasonic heeft een fantastische COP bij temperaturen boven 0 maar het zakt onder 0 harder dan een split unit heb ik het idee. Misschien dat @Domba er iets zinnigs over kan zeggen, misschien door het ingebouwde drukvat?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@Verwijderd
Bedoel je dat luchtvochtigheid en wind de grootste invloed hebben op de variatie?

Waar staan de G-cellen en C-cellen voor? Zelf afgeleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:09
De eerste 9 dagen van februari zit ik op een cop van 3,89. https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20358&sid=52612

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Chris_82 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:52:
@Verwijderd
Bedoel je dat luchtvochtigheid en wind de grootste invloed hebben op de variatie?

Waar staan de G-cellen en C-cellen voor? Zelf afgeleid?
C cellen is de gemidelde windsnelheid m/s G-cellen is de gemiddelde dagtemperatuur.
Bijv: 06-02 3.2m/s -2.1C resulteert in een gevoelsT van -6.2C
07-12 2.1m/s -2.2C resultaat -5.2C
Minder wind, lagere gemid. dagT resulteert in relatief hogere gevoelsT t.o.v. de dag er voor.
EDIT:
Ik noteer ook nog zon, neerslag. Neerslag en Wind, dan is het helemaal feest, dan nog temperatuur-zones waar de defrosts voorkomen en je hebt die 'giga' variaties. Maar welke wegingsfactor moet je aan al deze zaken geven ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2018 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:21
Hier tot nu toe:
E kWh: 115,33
W kWh: 406,90
COP: 3,53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Rhaelak schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:49:
[...]

Ik heb ze niet uitgebreid kunnen bekijken of specificaties bekeken, maar persoonlijk vind ik de Daikin r32 wp interessant. Grote ventilator, weinig geluid. Goede support en spare parts policy. En een veel lagere GWP dan R410.

Propaan is dan nog beter natuurlijk maar ik vermoed dat die units erg duur zullen zijn.
Het probleem van propaan is brandbaarheid. Dus alleen mono units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Rol-Co schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:51:
[...]

Panasonic? Ik weet niet of je 24/7 draait? De panasonic heeft een fantastische COP bij temperaturen boven 0 maar het zakt onder 0 harder dan een split unit heb ik het idee. Misschien dat @domba er iets zinnigs over kan zeggen, misschien door het ingebouwde drukvat?
Ja, 24/7
cop ff aangepast is daadwerkelijk 3,82 :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:15:
[...]

Het eerste screenshot vermeldt 267 verwarming, als ik je rijtje optel kom ik alleen voor januari al op 267 ???

Incl. SWW tot/met 29 januari 0.67m3/gd
30 januari, 1 dag SWW + rest t/m 8 februari 0.565m3/gd
Hier uit volgt binnen redelijke grenzen een SWW verbruik van (.67-.565)*267=26.7m3 over 31 dagen. Op jaarbasis zou dat ongeveer 314m3 betekenen.
De resterende periode verbruik je 91m3 gas met 161 gewogen graaddagen, dat is die 0.565m3/gd.
Bij -10C zou dat binnen redelijke grenzen betekenen dat je 28*0.565=15.82m3 gas zou verstoken in 24 uur. Per uur is dat 0.66m3 wat 1.2kWh input voor een WP zou betekenen als die op dat moment nog steeds een COP van 4 zou hebben, niet erg waarschijnlijk, maar de WP zou onder die omstandigheden nog 4 * 1.2kWh = 4.8kWh moeten kunnen leveren. Een 6 - 7.5kW WP zou het waarschijnlijk moeten redden.
Anders benaderd, een normaal jaar heeft ongeveer 2800 graaddagen. Voor verwarming alleen wordt het dan 2800 * 0.565 = 1582m3 op jaarbasis welke je met een WP kunt realiseren door er 2 * 1582 = 3164kWh in te stoppen.
Ik kwam van 1650m3 gas, dus iets meer, en doe het met een 5kW, waarvan ik weet dat die ongeveer 20% te kort komt als het echt koud wordt, maar dat komt in mijn optiek zo weinig voor, zie openingspost, dat ik dan wel een kacheltje van 30.00 bijplaats.
EDIT:
PS. Ik zou de vv ondanks het parket in ieder geval iets/geknepen laten meedraaien, uit comfortoogpunt EN het levert een bijdrage om de Ta zo laag mogelijk te houden.
EDIT2:
Je zag mijn deling door 24, dringend advies om over te gaan, mocht je dat nog niet doen, en als de omgeving het toelaat qua geluid, om continu, daarmee zo laag mogelijk en efficient te stoken.
Thanks, hier kan ik wat mee. Ik zal het morgen eens heel goed doornemen.

Als het goed is worden maandag de dynamische ventielen geplaatst en een nieuwe pomp voor de vloerverwarming (pomp stond 10 jaar stil), het was al de bedoeling om de vv iets mee te laten doen.

Ik snap alleen je laatste edit niet helemaal. De omgeving zou hier geen last hebben van het geluid, wij wonen vrijstaand. Bedoel je hiermee om de WP dan constant te laten draaien om het huis op temperatuur te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenny73 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:42:
[...]

Thanks, hier kan ik wat mee. Ik zal het morgen eens heel goed doornemen.

Als het goed is worden maandag de dynamische ventielen geplaatst en een nieuwe pomp voor de vloerverwarming (pomp stond 10 jaar stil), het was al de bedoeling om de vv iets mee te laten doen.

Ik snap alleen je laatste edit niet helemaal. De omgeving zou hier geen last hebben van het geluid, wij wonen vrijstaand. Bedoel je hiermee om de WP dan constant te laten draaien om het huis op temperatuur te houden?
Yes
EDIT:
Ik merk al aan je vraag, continu/constant, dat de Ta waarschijnlijk nog verder naar beneden kan, daarmee in nog 'veiliger' territorium komend voor WP-only.
EDIT2:
Je hebt geen pomp op de verdeler nodig, die vervangen is dus niet nodig, de huidige vervangen door een gesloten exemplaar is wel noodzakelijk/verstandig.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:04

thido

Tilburg

Het is aardig defrost weer geloof ik vanavond. Liep net naar buiten en de pana begon aan een defrost. Hoorde hem even aardig sissen en meteen daarna stopte de fan en begon het ontdooien. Heb dat nog niet eerder gehoord zo.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
thido schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:49:
Het is aardig defrost weer geloof ik vanavond. Liep net naar buiten en de pana begon aan een defrost. Hoorde hem even aardig sissen en meteen daarna stopte de fan en begon het ontdooien. Heb dat nog niet eerder gehoord zo.
Klopt, temp rond vriespunt en bijna 100% luchtvochtigheid betekent veel defrosts, lagere cop en over een etmaal gezien minder warmteopbrengst.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Het is idd sinds 12 uur defrost party. Elk uur was er een defrost. Na zes uur (18:00) zelfs elke 45 minuten...
Het verbruikt vermogen is ook flink verhoogd. Ik heb het echt getroffen wat dat betreft.
Na verhuizing dit soort extremen. Weet ik tenminste dat de WP het goed bij kan houden.

[ Voor 47% gewijzigd door kmf op 10-02-2018 00:44 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 22:47:
[...]

Yes
EDIT:
Ik merk al aan je vraag, continu/constant, dat de Ta waarschijnlijk nog verder naar beneden kan, daarmee in nog 'veiliger' territorium komend voor WP-only.
Met een aanvoer temperatuur van <40 graden kan ik mijn huis niet warm houden, dan zakt mijn temperatuur 's nachts 2 graden, vanaf Ta van 42 graden blijft het wel op temperatuur en kan ik zelfs nog de temperatuur in mijn huis verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
kmf schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 00:42:
Het is idd sinds 12 uur defrost party. Elk uur was er een defrost. Na zes uur (18:00) zelfs elke 45 minuten...
Het verbruikt vermogen is ook flink verhoogd. Ik heb het echt getroffen wat dat betreft.
Na verhuizing dit soort extremen. Weet ik tenminste dat de WP het goed bij kan houden.
Hier zelfs elk half uur... wat een contrast vergeleken met 7 februari..
Hetzelfde verbruikt alleen het was gemiddeld 7 graden kouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
Daannn1987 schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:27:
[...]

Hier zelfs elk half uur... wat een contract vergeleken met 7 februari..
Hetzelfde verbruikt alleen het was gemiddeld 7 graden kouder
Zodra het buiten wat lekkerder weer is zal ik een Climeleon omkasting aanbengen. Bedenk me nu dat dit niet alleen het geluid terug brengt maar wellicht ook het rendement verbetert - immers de windfactor zal afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rendement van een WP is gebaseerd op temperatuur en niet op wind zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:01:
Inderdaad, geloof dat wind zelfs positief effect kan hebben op de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
Grolsch schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:01:
Het lijkt er toch op dat het rendement afneemt als de gevoelstemperatuur lager is, maar misschien zijn het toch andere factoren die bij mij het verschil verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ayous schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:09:
[...]

Het lijkt er toch op dat het rendement afneemt als de gevoelstemperatuur lager is, maar misschien zijn het toch andere factoren die bij mij het verschil verklaren.
Luchtvochtigheid it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bbn_ldp schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 15:31:
[...]

Wat betekend PP in de uitleg van Oxellaar?
Proportionele druk betekent dat.

Grundfoss omschrijft het als volgt:

• Proportionele drukmodus wijzigt het toerental van de pomp naar gelang de warmtevraag in huis, en past het beste bij systemen met thermostaatkranen aan de radiatoren.
• Constante drukmodus handhaaft dezelfde druk bij wijzigend debiet. Deze besturingsmodus wordt vooral gebruikt in vloerverwarming systemen
• Modus met vast toerental biedt drie opties voor vaste toerentallen die 24/7 draaien. De capaciteit kan niet wijzigen naar gelang de vraag, en deze modus past het beste bij systemen zonder thermostaatkranen aan de radiatoren of in toepassingen voor het vullen van warmwatertanks

In geval van dichtlopende groepen kun je dus het beste proportionele druk gebruiken, heb je geen zoneregeling dan kun je volgens mij het beste constante drukmodus hanteren.
Ta en Tr zie ik via domoticz die dit uit de kamstrup haalt. Op de aan en afvoerleidingen van de secundaire pomp heb ik nu nog losse thermometertjes geplakt zodat ik de Dt zie, welke nu op stand 1 rond de 3 zit.
[afbeelding]
Ik gebruik de losse draadloze thermostaat van Mitsubishi om aan te sturen en draai dus (nog) geen WAR.

[afbeelding]

Dit zijn mijn groepen met lengtes, die ik dus niet allemaal open heb, omdat wij het anders te warm vinden boven. De warmte gaat er toch al heen via de WTW ventilatie.
Ik heb mijn vloeverwarming ingeregeld op basis van flow per kring/groep. Dus alles vragend zetten, alle groepen/kringen vol open en dan inregelen. Je kunt niet de flow per groep inregelen dmv thermometers op de gehele verdeler, dan moet je de Ta en Tr per kring meten en instellen.

Als je het boven te warm vind worden moet je die groepen wat knijpen.
Ayous schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:09:
[...]

Gevoelstemperatuur doet ook niet zoveel met het rendement, luchtvochtigheid wel.

In Twente staat de thermometer ook weer in de +, maar het is mistig op het moment, dus defrosts, dus slechter rendement.

Gisteren was dan het pakketje van Aliexpress binnen met 10 x temperatuursensor :P

Gisteren allemaal snel ff aangesloten, vandaag eens fatsoeneren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie hier het verbruik per dag in Februari met de bijbehorende buitentemperaturen. Zo'n 2 á 3 KW per dag is voor SWW.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2vd0boj.jpg

Pagina: 1 ... 73 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.