godfriedd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:09:
[...]
Hmm, zou ook goed kunnen hoor. Zie uitvergroting hieronder. Maar dat zou dus inhouden dat hij niet verder terug kan moduleren dan ca 1kW elektrisch. Ik heb hem ook vaak zat op 500/600w zien draaien dus dan zou ik verwachten dat hij eerst verder terug zou moduleren in plaats van volledig uit en daarna weer volledig 1 kW. Ik vind het verder wel héél cyclisch (37 minuten tussen elk dalletje).
In het kort komt het erop neer dat wij beiden geen idee hebben hoe onze Mitsu's zichzelf regelen geloof ik toch?
[
afbeelding]
Kun je nog eens inzoomen op dalletje 3 specifiek

Heb je meetinterval op 1 minuut staan
Ik begrijp mijn Mitsu af en toe redelijk, maar niet altijd
Volgens mij kan jouw 7,5KW maximaal terugmoduleren tot 4,4KW thermisch

Dat denk ik tenminste te lezen in de documentatie.
Stel een COP van 3,74 bij 2 graden buiten (lees ik ook in een boekje) maakt een minimaal opgenomen vermogen van 1,17 KW bij 2 graden. WP kan niet verder terugmoduleren.
Als jij 500/600 Watt gezien hebt betekent dit naar mijn idee dat de COP op die moment 8,8 / 7,33 was wat theoretisch zou kunnen bij hogere buitentemperaturen, ook zal het daadwerkelijke minimum vermogen bij bepaalde Tb / Ta lager liggen als de opgegeven 4,4KW, tenminste dat zegt de COP tabel van mijn Zubadan, die van jouw unit kan ik zo snel niet vinden
Wat ik nog niet helemaal begrijp waarom mijn WP in het begin niet meer vermogen levert (niet dat het wenselijk is, maar toch, waarom niet

).
Vanmorgen even gekeken op het bedieingspaneel.
Flow is 26 liter per minuut, Dt is 4 graden (Ta 28 / Tr 24)
Dit maakt een thermisch vermogen van 7,28KW
bij opgenomen vermogen zie ik 2,26KW
Dit betekent een COP van 3,22, wat ook goed zou kunnen volgens de COP tabel.
Gewenste Ta = 30 graden
Waarom gaat de WP niet meer gas geven om tot een Dt van 6 graden te komen

Het zal wel iets regeltechnisch zijn, maar ik kan nergens terugvinden of herleiden wat de regelstrategie is.
Nu vermoed ik dat het voor de COP ook beter is om het zo te doen, en het is misschien zelfs gewenst om het zo te doen