Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.883 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Oxellaar / @Verwijderd M.b.t. de Dt is het toch logisch dat deze varieert :? Dat is toch lineair met het met het afgegeven vermogen aangezien de flow vast staat :?

In het voorbeeld van Hajeetje is de flow van 15 l/ minuut een vast gegeven

Dt = 2 graden = 15/60*4,2*2 = 2,1KW thermisch vermogen, met een COP van "stel" 3 = 700Watt opgenomen vermogen
Dt = 3 graden = 15/60*4.2*3 = 3,15KW thermisch vermogen, met een COP van "stel" 3 = 1050Watt opgenomen vermogen

Volgens mij heeft hajeetje een WP van 5KW, dus met de flow van 15 ltr/minuut zal hij een Dt van 4,76 moeten hebben om de WP op vol vermogen te kunnen laten draaien.

Volgens mij is het zo dat de WP ASAP naar setpoint Ta gaat met inachtneming van een maximale Dt (Dit getal kan ik nog niet echt ontfutselen/achterhalen voor mijn Mitsu).
Zodra de gewenste Ta gehaald is moduleert de compressor dusdanig terug zodat de Ta gelijk blijft en de Dt 2 á 3 graden is (ook dit getal kan ik niet exact achterhalen voor mijn Mitsu).

Ik ben wel benieuwd hoe de regeling exact werkt, is dat bekend bij iets of iemand :? Welke parameters worden hiervoor gebruikt.

Ik heb een tijdje terug toen het niet zo koud was buiten mijn pompsnelheid aangepast naar 20 ltr/minuut (ik weet al niet meer waarom :P ) en ik merk dus op dagen als vandaag dat dit dus de oorzaak is waarom mijn WP vanmorgen niet meer vermogen trekt :P
Hij blijft op dit moment "hangen" op 2KW opgenomen vermogen..
Ik heb niet gekeken vanmorgen maar ik weet bijna zeker dat setpoint Ta niet bereikt is, maar dat een soort van "maximale Dt" waarde de boel tegen houdt :P Vanavond dus maar weer eens de flow omhoog gooien.

Stel maximale Dt is 5, dan is op dit moment afgegeven vermogen 20/60*4.2*5=7KW

Is er bij iemand bekend hoe de Mitsubishi exact regelt :?

[edit]

Even andersom gedacht, het boekje geeft aan Bereik waterdebiet 14,4~27,7 liter per minuut.

Dus met 27,7 liter per minuut zou ik het maximale vermogen van 11,2KW moeten kunnen halen.

11,2/4,2/(27,7/60)=5,8

Dus het lijkt er dan op dat de Maximale Dt voor mijn Mitsu 5,8 is :? Of denk ik nu verkeerd :?

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 07-02-2018 08:00 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Verwijderd

Nu is hij niet te groot met -5 ;)
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20180206&gs=0&m=1

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de openingspost even nagelezen en misschien zien ik iets over het hoofd, maar ik kan niet vinden waar de 4.2 voor staat in Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW
kan iemand mij dat vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
-7 hier en Pana heeft handdoek in de ring gegooid. Huis wordt niet meer warmer. Lastig is dat we boven op drie kamer met het raam open slapen. Het koelt daardoor ook beneden af en dan lukt het opwarmen 's morgens niet, of in ieder geval niet snel genoeg. Ik ben gisteren ook met warmte camera langs m'n muren beneden geweest en met name alle oude houten kozijnen kieren, dus daar ga ik eerst maar wat aan doen. Gelukkig hangt de gasketel nog voor backup. Gisteren was het ook al zo, maar toen bleek hij nog op quiet te staan, maar ook met alle 5 Kw gemobiliseerd haalt hij het niet. Jammer.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:32:
[...]

Isolatie 0,0 tussen dak en binnenzijde zeker ?
Moeilijk te zeggen. Maar aangezien het plafond aan de binnenkant 10 graden is... lijkt me dat er sowieso een tekort aan isolatie is.

Het goede nieuws is... het lijkt erop dat ik de tuin niet hoeft om te spitten voor ballast tegels tbv zonnecolectoren...

Ik ga in eerste instantie die grindtegels eens omwisselen voor rubberen tegels en later kijken hoeveel het dak isoleren kost. Even analyseren of er geen koude brug kan ontstaan vanwege de balustrade.
Het feit dat er een bak van 168kg zit te loeien maakt het isoleren iets moeiljiker... Tegels met rubberen tegels vervangen kan nog wel snel gebeuren.
Oxellaar schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:04:
[...]

Het is maar een voorbeeld, je hoeft niet altijd 5K over je vloer te hebben. Het is geen wet. En nogmaals, de ruimteT is niet van belang. 1K op 2/lm is altijd 140Wh, al is het 45 graden in je woonkamer.

Als je niet op vol vermogen draait is 2 a 3K prima, maar op vol vermogen wil je de 5K wel halen.
2 a 3 op vol vermogen is te laag.
Wacht even.. dit begrijp ik even niet meer. een dT van 2-3K is toch beter voor de WP dan een dT van 5K?

Of bedoel je hier nou mee dat zo'n dT te laag is omdat de vloer het vermogen niet kwijt kan?
Oxellaar schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:31:
[...]

Ja... Je moet wel weten wat je aan vermogen per ruimte of m2 wilt hebben.
Bij 2l/m per lus heb je 140W per 1K dT.
Ik stel in op berekende waardes en dat is natuurlijk anders dan zoeken naar de juiste instelling.
kan je dan stellen dat 2K dT je per lus bij 2l/m dus 2*140W heb?

Hoe kan je vaststellen wat voor vermogen je per m2 wilt hebben?
Probeer de vloer egaal warm te krijgen, dat is het meest comfortable.
Als je geen gegevens hebt, blijft het lastig.
Het enige wat na verloop van tijd gelijk moet worden is de retourT/lus uit de vloer.
Maar zo kan ik zelden inregelen, want dat duurt veel te lang
Egaal warm wilt zeggen Tr per groep op de verdeler gelijk?

[ Voor 59% gewijzigd door kmf op 07-02-2018 08:38 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:31
blauwemac schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:25:
-7 hier en Pana heeft handdoek in de ring gegooid. Huis wordt niet meer warmer. Lastig is dat we boven op drie kamer met het raam open slapen. Het koelt daardoor ook beneden af en dan lukt het opwarmen 's morgens niet, of in ieder geval niet snel genoeg. Ik ben gisteren ook met warmte camera langs m'n muren beneden geweest en met name alle oude houten kozijnen kieren, dus daar ga ik eerst maar wat aan doen. Gelukkig hangt de gasketel nog voor backup. Gisteren was het ook al zo, maar toen bleek hij nog op quiet te staan, maar ook met alle 5 Kw gemobiliseerd haalt hij het niet. Jammer.
Misschien ramen dicht houden en zelf in tentje gaan liggen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Verwijderd
De 4.2 is de warmtecapaciteit (soortelijke warmte) van water in kJ/kgK, oftewel: het kost 4.2 kJ aan energie om 1 kilo water 1 graad op te warmen.
1 kilo water is ook 1 liter, 1 kJ is 1 kilowattseconde dus met wat eenhedengegoochel kom je op de genoemde formule :)

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 07-02-2018 08:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:22
Wat is er erg aan dat je op een nacht/dag als vandaag even de CV gaat gebruiken?
Het is de koudste nacht sinds 6 jaar...

Probeer toch te kijken of je nog instellingen kunt wijzigingen in de WP. (pompstand en/of Ta)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:25:
Ik heb de openingspost even nagelezen en misschien zien ik iets over het hoofd, maar ik kan niet vinden waar de 4.2 voor staat in Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW
Ik heb de formule van @Oxellaar "gegapt" en in de OP gezet, ik vermoed dat die 4,2 te maken heeft met de soortelijke warmte van water, zie hieronder:
Vermogen bepalen om water te verwarmen
Men kan zelf eenvoudig het vermogen bepalen dat nodig is om water te verwarmen. Hiervoor gebruiken we de formule:

P = m x c x ∆t x 1/3600 (kw)

P = vermogen in kW
m = massa van het medium in kg dat in één uur opgewarmd dient te worden
c = soortelijke warmte in kJ/kg.K
∆t = t2-t1 (eindtemperatuur – begintemperatuur) in °C
ᵨ = dichtheid van het medium (kg/m3); ᵨ = m / V (kg/m3)

c water = 4,187 kJ/kg.K
kmf schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:28:
[...]

Wacht even.. dit begrijp ik even niet meer. een dT van 2-3K is toch beter voor de WP dan een dT van 5K?

Of bedoel je hier nou mee dat zo'n dT te laag is omdat de vloer het vermogen niet kwijt kan?
Aangezien de flow "vast" staat is de enige manier om meer vermogen te creeëren de Dt verhogen.

Omdat wederom de flow "vast" staat is ook moduleren alleen mogelijk door met de Dt "spelen". Dus WP in vollast = hoge Dt, WP in laaglast (beter voor de COP) is kleine Dt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Ja, zo kan je het ook zien, maar ik hoopte eigenlijk de CV eruit te kunnen gooien zodat daar m'n SWW-vat kan komen. Maar met SWW erbij zal die 5Kw helemaal te weinig zijn.

Veel meer is er niet uit de Pana te tweaken denk ik. Op pompstand 1 geeft hij al 1200 l/h en hij levert zo'n 4,6 kW. Daarmee haalt hij echter z'n Ta niet, lijkt het.
buiter schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:37:
[...]

Wat is er erg aan dat je op een nacht/dag als vandaag even de CV gaat gebruiken?
Het is de koudste nacht sinds 6 jaar...

Probeer toch te kijken of je nog instellingen kunt wijzigingen in de WP. (pompstand en/of Ta)

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:37:
[...]

Aangezien de flow "vast" staat is de enige manier om meer vermogen te creeëren de Dt verhogen.
Omgekeerd, als je dus een lager max vermogen wilt leveren moet je dus de flow verlagen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Pompie heeft de hele nacht staat draaien. Huis prima op temperatuur.

backup element heeft er zelfs niet eens meegedaan. Als dit de koudste dag en nacht was (tot nu toe) dan denk ik dat mocht het nog erger worden ik wel goed zit.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Proton_ en @Grolsch
bedankt voor de uitleg.
Mijn ecodan 7.5 snort hier lekker en houd de boel makkelijk warm bij -6, flow +-1040 per uur bij een Ta van 33, 20.5gr in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:18
Ik zit met Tb -5.0 aan maximum (COP gezakt tot 3.0), voor 6kW op 67Hz en 2,1kWe defrosts om 2-2,5 uur

Verder wordt nu een afwijking van 8,5% zichtbaar tussen mijn warmtemeters, (4 temp sensoren en 2 flowmeters, benodige nwe calibratie, iets van 400-450Wth afwijking),
Maar ook dat mijn radiator circuit niet in balans is, ondanks zelfde WA-stooklijn is Tr 2C hoger dan vloerverwarming
Nu ik afgelopen dagen de shift heb gelijk getrokken voor de WA-stooklijn (vv 34/28 versus radiators 35/30) ivm zoeken naar oorzaak voor grote verschil in MCOP van Januari

@blauwemac Waar staat je 5kW op voor compressor frequentie?
Ik zit beetje met zelfde, ik heb net ook een raam die op een kiertje stond, gesloten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:43:
[...]

Omgekeerd, als je dus een lager max vermogen wilt leveren moet je dus de flow verlagen?
Die vraag snap ik niet :?

Je wilt je maximale vermogen beperken :? Waarom zou je dat willen :?

Maar in de basis klopt het wat je zegt, dat is precies wat bij mij thuis nu gebeurt :P
blauwemac schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:42:
Ja, zo kan je het ook zien, maar ik hoopte eigenlijk de CV eruit te kunnen gooien zodat daar m'n SWW-vat kan komen. Maar met SWW erbij zal die 5Kw helemaal te weinig zijn.

Veel meer is er niet uit de Pana te tweaken denk ik. Op pompstand 1 geeft hij al 1200 l/h en hij levert zo'n 4,6 kW. Daarmee haalt hij echter z'n Ta niet, lijkt het.

[...]
Dan kom je inderdaad vermogen te kort Met deze flow heb je dus een maximale Dt van 3,29, en als de Tr niet oploopt vanwege de hoeveelheid afgifte zal de Ta niet stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Klopt die formule? Want dan levert mijn WP nu op dit moment 31,9 l/m x dT 6,2 = 13,8KW. Dat is hoger dan de capaciteit, die is rond de 11,5KW bij deze buitentemps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 21:56
LittleTycoon schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:01:
[...]

Klopt die formule? Want dan levert mijn WP nu op dit moment 31,9 l/m x dT 6,2 = 13,8KW. Dat is hoger dan de capaciteit, die is rond de 11,5KW bij deze buitentemps
Dat is een beste flow... 1914 l/h :o

Overigens nu de pompstand van de ELGA wat verlaagd en de vermogensopname is nu veel stabieler.
Mijn dank aan @Oxellaar @Verwijderd en @Grolsch , waarschijnlijk is e.e.a. nu ook wat efficiënter.

https://snapshot.raintank...Hmt8xB3ToWMCn1PkJSUvyPSFC

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 07-02-2018 09:06 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Mijn "dag COP" zit ook net weer boven de 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SOzj5NNyglW45Eus8kZm8Aad/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:42
Temperatuur binnen vannacht van 21 naar 19.5 in plaats van de gebruikelijke 20. Het was een zware nacht :+

Kwartiertje geleden (09:00) is de Zubadan weer aangewakkerd om zachtjes verder te pruttelen zoals altijd.

Laat maar komen hoor dat koude weer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LittleTycoon schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:01:
[...]

Volgens mij klopt die formule, dus dan heb jij "ergens" een meetafwijking, of je WP levert meer vermogen als jij denkt :P

Gebruik je het juiste tabelletje :? Mijn Zubadan 11,2KW doet maximaal 14,42KW bij -10 en een Ta van 35 graden volgens de tabellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:04:
[...]

Het is maar een voorbeeld, je hoeft niet altijd 5K over je vloer te hebben. Het is geen wet. En nogmaals, de ruimteT is niet van belang. 1K op 2/lm is altijd 140Wh, al is het 45 graden in je woonkamer.

Als je niet op vol vermogen draait is 2 a 3K prima, maar op vol vermogen wil je de 5K wel halen.
2 a 3 op vol vermogen is te laag.
5kW op 70m2, want 7 groepen, is ongeveer 70W/m2. Bij deltaT van 2 a 3 blijft er ongeveer de helft, 35W/m2 over. Volgens http://pocket.wth.nl/afgifteberekening/ is het echter prima mogelijk om ook die bijna 70W/m2 te halen bij een deltaT van 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uaTDsTb3bURS8740jroRTkxw/full.png
Maar als je de ruimteT verhoogd van 20 naar 23 daalt het afgegeven vermogen wel van 69 naar 49W/m2. Wat me ook logisch lijkt. Op het moment de 2, kamerT en gemiddelde vloerT, elkaar naderen kan er minder afgegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:55:
Ik zit met Tb -5.0 aan maximum (COP gezakt tot 3.0), voor 6kW op 67Hz en 2,1kWe defrosts om 2-2,5 uur

Verder wordt nu een afwijking van 8,5% zichtbaar tussen mijn warmtemeters, (4 temp sensoren en 2 flowmeters, benodige nwe calibratie, iets van 400-450Wth afwijking),
Maar ook dat mijn radiator circuit niet in balans is, ondanks zelfde WA-stooklijn is Tr 2C hoger dan vloerverwarming
Nu ik afgelopen dagen de shift heb gelijk getrokken voor de WA-stooklijn (vv 34/28 versus radiators 35/30) ivm zoeken naar oorzaak voor grote verschil in MCOP van Januari

Ik zit beetje met zelfde, ik heb net ook een raam die op een kiertje stond, gesloten.
Hoe krijg jij de wp zover dat hij dat vermogen geeft? Bedonder jij de buiten temp sensor?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:50
Domba schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:55:

Hier staat de 5kW pana nu op 51 Hz bij 1350 Welec opgenomen vermogen. BuitenT was -6oC maar loopt nu snel op.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En de mijne niet te klein bij -6.6C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3c1TUCq2G006pAof5MGwhpTz/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A2RzHiHC4UlbizMXQ1TJRFZA/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6eIWiri4KyFjFLADkwnjQtMN/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

5kW * 24h = 120kW tot je beschikking. Hoeveel heb je er gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:15:
[...]

Volgens mij klopt die formule, dus dan heb jij "ergens" een meetafwijking, of je WP levert meer vermogen als jij denkt :P

Gebruik je het juiste tabelletje :? Mijn Zubadan 11,2KW doet maximaal 14,42KW bij -10 en een Ta van 35 graden volgens de tabellen.
ik heb het even opgezocht, opgegeven vermogen is bij Ta 35 (ca 11,8KW bij -6). Maar mijn Ta zit nu lager (zo'n 30 graden vanuit de condensor), daarom misschien meer KWtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:43:
[...]

Dat klopt, maar lager dan het minimum thermisch vermogen kom je er niet mee. Pas geprobeerd door de kraan op de verdeler steeds verder af te knijpen, gevolg de deltaT loopt zodanig op, tot 7C getest, dat toch dat minimum vermogen geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Iemand al bekend met dit nieuwe product? http://www.reduxion.nl/reduxion-ecoliner/

Lijkt mij (icm een ISDE subsidie regeling) een mooi product om veel gasloze huizen te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Markprinsen schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:02:
Iemand al bekend met dit nieuwe product? http://www.reduxion.nl/reduxion-ecoliner/

Lijkt mij (icm een ISDE subsidie regeling) een mooi product om veel gasloze huizen te creëren.
Ja dat ding is hier gisteren of eergisteren ook langs gekomen. Maar er is vooral veel argwaan, ook vanuit mij. Er staat nergens gespecificeerd om wat voor techniek het gaat. Er staat nergens gespecificeerd hoeveel gas je bespaart met hoeveel kWh aan energie. Oftewel, het lijkt op een elektrische CV-ketel met mogelijk een iets andere techniek om het water te verwarmen dan een 'dompelaar' maar het lijkt er niet op dat het iets revolutionairs is (wat mij betreft dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Laatst online: 28-12-2022
O dat heb ik dan gemist (het gaat hier ook zo snel soms). Er zal binnenkort wel meer over de techniek naar buiten komen en dan gaan we het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Markprinsen schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:06:
O dat heb ik dan gemist (het gaat hier ook zo snel soms). Er zal binnenkort wel meer over de techniek naar buiten komen en dan gaan we het meemaken.
Er wordt gesproken over een efficientie van 99,5% en hoewel dat heel indrukwekkend klinkt is het ten opzichte van een warmtepomp natuurlijk helemaal niet indrukwekkend als je 99,5% van de elektrische energie uiteindelijk in je vloerwerwarming weet te krijgen aangezien het met een warmtepomp rond de 400% is (bij een COP van 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
reneeke1970 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 09:30:
[...]
Hoe krijg jij de wp zover dat hij dat vermogen geeft? Bedonder jij de buiten temp sensor?
Geen manipulatie aan WP (was een keuze van mij), kan met elke G-6kW zo uit de doos of die nu van 2016 of 2017 is
Wel zorgen dat afgifte systeem uit de voeten kan met de adviesflow 1000l/h en voldoende afgifte capaciteit heeft bij W35.

Onbalans in mijn radiator circuit,
Zo splitst mijn radiator circuit in 3 vertakkingen met radiatoren en die komen niet met gelijke Tr terug, flow is niet goed ingeregeld naar m2 radiator per vertakking

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Markprinsen schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:06:
https://www.ad.nl/economi...armt-zonder-gas~a8bf0586/

Je hebt wel 3x16A nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vraagje waar wij ook wijzer van kunnen worden: Wat is je setup (bouwjaar, inhoud, radiatoren/vloerverwarming en oude gasverbruik)? En welke temperatuur heb je ingesteld?

En zit er geen backup element in die wp wat kan meehelpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 07-02-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een leuke samenvatting van dit mysterie :P
Hoe werkt de Ecoliner?

Het geheim van de smid blijft vooralsnog geheim. Wat Will Schottman als uitvinder van de Ecoliner wel kwijt wil, is dat zijn vinding past in het rijtje van uitvindingen op basis van eigenlijk heel simpele uitgangspunten.

Hij spreekt over ‘strato-elementen op basis van lichtimpulsen’, die een warmtebron van 900 graden genereren. Hiermee kan water snel verwarmd worden. Het nieuwe apparaat kan volgens de makers 40 tot 45 procent energie besparen in combinatie met zonnepanelen.

Voor warm water wordt dit jaar een koppeling met een boiler ontwikkeld. Hierbij kan vanwege de snelle opwarmtijd volstaan worden met een exemplaar van slechts enkele liters.
Ik ben stiekem toch wel heel erg benieuwd, het zou natuurlijk een gigantische domper zijn als het een "gewone inefficiënte" elektrische CV ketel met een COP van 1 is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:33:
[...]

[...]

Ik ben stiekem toch wel heel erg benieuwd, het zou natuurlijk een gigantische domper zijn als het een "gewone inefficiënte" elektrische CV ketel met een COP van 1 is 8)
Maar wel flinke besparing ten opzichte van een cv ketel! En veel goedkoper dan een warmtepomp installatie! En je kan het zelf op locatie tillen ipv een kraan te regelen.

Naja... als het een COP van 1 is, dan is er nog wel plek in de "van gas los"-oplossingen. Een warmtepomp, zelfs een hybride of LL-warmtepomp kan je niet overal kwijt. Voor appartementen of zo zal zelfs een inefficiente (ivm warmtepomp) oplossing wel een afzetmarkt hebben. En voor mensen die niet effe >5k kunnen betalen.

het is een mogelijke CV-vervanger.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 07-02-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een ander niet onbelangrijk detail:
Het nieuwe apparaat kan volgens de makers 40 tot 45 procent energie besparen in combinatie met zonnepanelen.
EDIT:
3 * 16A * 230V zijn dat niet waardes die mooi bij een doorstromer van 11kW passen ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat slaat inderdaad als een k*t op een drumstel :P Want zo kan iedereen besparen :P

Ik sluit me aan bij die kerel van de energie coalitie
,Eerst zien, dan geloven”, stelt Laur Visser van de Bossche Energie Coalitie, waarbij zo’n 54 bedrijven op het gebied van verduurzaming zijn aangesloten. Visser weet van de Ecoliner, wil er best in geloven ook, maar dan wel op basis van cijfers en resultaten. ,,En die heb ik tot nu toe niet kunnen inzien. ,,De mensen achter de Ecoliner geven geen openheid omtrent de toegepaste techniek en de octrooibeschrijving heb ik nog niet kunnen vinden. Daar is het wachten op voordat we ons een oordeel kunnen vormen over de Ecoliner.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
Wat kan het anders zijn?
Volgens de huidige bekende natuurkunde is het enige apparaat dat meer warmte kan leveren dan je er als (betaalde) energie in stopt een WP. Natuurlijk heeft die ook geen rendement van meer dan 100%, maar een deel van de energie wordt uit de omgeving opgenomen en is gratis.

Jammer, dat serieuze media (?) zoals het AD, zonder kennis van zaken dit soort (fake-)nieuws publiceren.
Het zal weer blijken niets te zijn.

Niets ten nadele van ex-bakkers, maar denk je nu echt, dat die iets ontwikkelen, waar de mensen van onderzoeksinstituten en TU's nooit aan gedacht hebben....?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Grolsch schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:33:
[...]
[...]
Gewoon "kruid droog houden"
Er zijn nog geen genodigde geweest, die ook doorgevraagd hebben wat weergegeven wordt op de display's en het antwoord ook gedeeld/gepubliceerd hebben.
Want meter1: 229V & 12.15A wat maar 1414W, meter2: 227V & 12,22A met maar 1422W zou zijn, is maar COP ~0.5, meter 3 komt onvoldoende in beeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben van nature ook nogal wantrouwig aangelegd, vandaar eerst zien en dan geloven.

Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt, we hebben als mensheid ook heel lang gedacht dat de aarde plat was en dat is blijkbaar ook niet zo :P

Ik vermoed dat het inderdaad een goede "media" stunt is om zijn product te promoten.

Om maar aan te geven hoe "kortzichtig" de gemiddelde Nederlander is. Mijn collega kwam al doodleuk vertellen dat hij zo'n apparaat ging bestellen, "WANT het staat in de krant/op internet dat het 40 tot 45% energie bespaart, en zonnepanelen heb ik al. " :X 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nou 6,6, dat was maar even.

Opvallend geen defrost hier waardoor iets warmer in de kamer vanmorgen om 6 uur met 21,6 graden.
dT van 3.17 en 2,9 kW aan vermogen met 839W (laagste + heater die aan gaat bij 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:19:
[...]

Geen manipulatie aan WP (was een keuze van mij), kan met elke G-6kW zo uit de doos of die nu van 2016 of 2017 is
Wel zorgen dat afgifte systeem uit de voeten kan met de adviesflow 1000l/h en voldoende afgifte capaciteit heeft bij W35.

Onbalans in mijn radiator circuit,
Zo splitst mijn radiator circuit in 3 vertakkingen met radiatoren en die komen niet met gelijke Tr terug, flow is niet goed ingeregeld naar m2 radiator per vertakking
Oke, nou dan ga ik gewoon hopen op min tien, wil dat wel eens mee maken.
Tot nu toe is warm houden geen probleem, met de nadruk op houden!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:06
kmf schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:37:
[...]

Maar wel flinke besparing ten opzichte van een cv ketel! En veel goedkoper dan een warmtepomp installatie! En je kan het zelf op locatie tillen ipv een kraan te regelen.

Naja... als het een COP van 1 is, dan is er nog wel plek in de "van gas los"-oplossingen. Een warmtepomp, zelfs een hybride of LL-warmtepomp kan je niet overal kwijt. Voor appartementen of zo zal zelfs een inefficiente (ivm warmtepomp) oplossing wel een afzetmarkt hebben. En voor mensen die niet effe >5k kunnen betalen.

het is een mogelijke CV-vervanger.
Helemaal als we het saldeer probleem ook oplossen door de energiebelasting op te heffen.... Dan kan je 15 kWh krijgen voor de prijs van gas nu. Dus een financiele cop van bijna 4 :)

Hier staat de wp inmiddels uit door de zoninstraling, het is inmiddels meer dan 24 graden in de huiskamer. Ramen op alle kanten van het huis heeft dan weer zo zijn voordeel, zal om 16.00 uur wel weer dalen. Ben blij dat de wp niet op de auto stand staat, want dan was hij gaan koelen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Hierin wordt ook gesproken van een CV rendement van 65%....
Dan is een elektrische CV toch net zo "revolutionair" ?

Als een elektrische CV een rendement heeft van 99% dan kun je ook claimen dat er sprake is van 34% rendementsverbetering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:00:
Ik ben van nature ook nogal wantrouwig aangelegd, vandaar eerst zien en dan geloven.

Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt, we hebben als mensheid ook heel lang gedacht dat de aarde plat was en dat is blijkbaar ook niet zo :P

Ik vermoed dat het inderdaad een goede "media" stunt is om zijn product te promoten.

Om maar aan te geven hoe "kortzichtig" de gemiddelde Nederlander is. Mijn collega kwam al doodleuk vertellen dat hij zo'n apparaat ging bestellen, "WANT het staat in de krant/op internet dat het 40 tot 45% energie bespaart, en zonnepanelen heb ik al. " :X 8)7 8)7
Ik word altijd een beetje boos over dit soort hoax-berichten. De wet van behoud van energie leert ons dat zo'n systeem als dit nooit meer dan 100% van de elektrische energie in het water kan stoppen. In geval van een warmtepomp wordt het nog aangevuld met energie uit de omgeving, maar daar is in dit geval dus geen sprake van.

Feit is ook dat op dit moment energie uit gas nog steeds een stuk goedkoper is dan elektrische energie als je kijkt naar euro/calorie. Het kan dus op dit moment nooit zo zijn dat je geld bespaart door elektrisch te verwarmen ten opzichte van met gas verwarmen.

Je kunt dus hooguit een besparing halen als je het puur energetisch benadert maar dan nog is het niet zo als je de hele keten van opwek en transport mee rekent maar als je alleen kijkt naar de lokale manier van warmte produceren. Bijvoorbeeld als je een CV-ketel met een slecht rendement vergelijkt met een elektrische verwarming met een goed rendement. Maar goed, een doorstromer heeft in die zin ook een goed rendement en zelfs een gloeilamp heeft een goed rendement als je kijkt naar het produceren van warmte uit elektrische energie. Ik vermoed dat de toevoeging 'Het nieuwe apparaat kan volgens de makers 40 tot 45 procent energie besparen in combinatie met zonnepanelen' erbij is geplaatst zodat je de transportverliezen in de energieketen even kunt 'vergeten' mee te rekenen omdat je op lokaal opgewekte energie uiteraard heel weinig verliezen hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:13:
[...]

Zoals je het met een WP ook hoort te doen. Gebruiken waar hij voor gemaakt is, ingewikkelder is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:14:
[...]

Helemaal als we het saldeer probleem ook oplossen door de energiebelasting op te heffen.... Dan kan je 15 kWh krijgen voor de prijs van gas nu. Dus een financiele cop van bijna 4 :)

Hier staat de wp inmiddels uit door de zoninstraling, het is inmiddels meer dan 24 graden in de huiskamer. Ramen op alle kanten van het huis heeft dan weer zo zijn voordeel, zal om 16.00 uur wel weer dalen. Ben blij dat de wp niet op de auto stand staat, want dan was hij gaan koelen _/-\o_
Als je er geen 'misleidende' thermostaat aan hebt hangen heb je die koeldreiging niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

-6 of -10 gaat het verschil niet maken gok ik.
Doe eens -6 en veel wind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:24:
[...]

-6 of -10 gaat het verschil niet maken gok ik.
Doe eens -6 en veel wind ;)
Dat heb ik van de week al gehad, wind heb ik niet zon last van is mijn gevoel.
Maar bij -10 blijft het overdag ook onder nul, dat tikt aardig aan. Nu word het telkens nog +3/4 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vdgnNLI.png
Gisteren de nacht doorgekomen met een vaste tA van 30C en bijbehorend verbruik. Temperatuur van woonkamer is een graad hoger geworden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WfF4x23.png

Toen ik wakker werd heb ik tA maar weer op stooklijn gezet. 30C @-10C en 25@15C

(wel voor het eerst "warme voeten"-gevoel op VVW. Rond de 25C vloerwarmte voel je niet zo. Deze was nu 28C)

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 07-02-2018 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dagen als vandaag (zelfs ruim -8 geweest in Twente vannacht) zijn helemaal geen uitdaging voor een WP zoals ik het nu concludeer. (Mits de WP het vermogen kan leveren natuurlijk).

Met vochtige regenachtige winderige dagen met een temperatuur van +- + +3 graden heb ik meer "moeite" mijn huis op temperatuur te houden als met -8, windstil en kraakhelder weer.

Het gaat pas spannend worden bij -10, wind, regen EN een hoge luchtvochtigheid :P

Vanaf vanmorgen 05:00 tot nu in totaal 3 defrosts gehad, dus dat valt ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
[...]

Hoopte ik ook op.. maar eigenlijk heeft de ELGA mij al enorm verbaast.. Heeft vannacht gemiddeld gezien op 75-80% van z'n vermogen gedraaid bij een gemiddelde van -5,75 celcius.

Er is weer vertrouwen dat ik met de ELGA toch gasloos kan... iets wat ik niet verwacht had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:30:
Dagen als vandaag (zelfs ruim -8 geweest in Twente vannacht) zijn helemaal geen uitdaging voor een WP zoals ik het nu concludeer. (Mits de WP het vermogen kan leveren natuurlijk).

Met vochtige regenachtige winderige dagen met een temperatuur van +- + +3 graden heb ik meer "moeite" mijn huis op temperatuur te houden als met -8, windstil en kraakhelder weer.

Het gaat pas spannend worden bij -10, wind, regen EN een hoge luchtvochtigheid :P

Klopt, dat beeld heb ik hier ook, zelfs geen 1 defrost gehad en uit mijn raam kijkend nog schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987

Precies dit :) Alleen hoge luchtvochtigheid ga je niet krijgen bij -10

Hier 6 defrosts, maar ondertussen staat de WP sinds 10:40 uit en heeft de zon het over genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Heb jij niet een weerstation? meten is weten toch? >:)

(ik moet mijn weerstation eigenlijk bij de WP zetten. Voorkant, op 3 hoog. En niet beschut in de achtertuin, vlakbij de muur... Koudst gemeten was -2C. @luchtvochtigheid 81%)

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 07-02-2018 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-10 en regen, gaat volgens mij niet samen en ook geen hoge luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
[...]
De max kan ik ook alleen maar vasthouden als buitentemperatuur dalende is of gelijk blijft, ander zakt compressor terug naar 45-58Hz

Nu is buitentempeartuur 4 graden opgelopen naar -1 en is er zon instraling en is Ta met bijna zelfde gedaald,
De woonkamer is in een uur tijd 1,5 graden warmer geworden >21.5C en nog oplopende
WP's hebben moeite om in lage deellast te blijven draaien en over 2-3 uur hebben we weer een dip ivm traagheid

@Grolsch
Regen bij -10C, hierin zuiden sneeuwt het dan :+

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 07-02-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:33:
[...]

Heb jij niet een weerstation? meten is weten toch? >:)

(ik moet mijn weerstation eigenlijk bij de WP zetten. Voorkant, op 3 hoog. En niet beschut in de achtertuin, vlakbij de muur... Koudst gemeten was -2C. @luchtvochtigheid 81%)
Ik heb geen weerstation, maar kan op "diverse" manieren de temperatuur "achterhalen".

De buitenunit zelf registreert de temperatuur, weerstations in de buurt, temperatuurmeter in mijn auto, etc. etc. :P
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:38:
[...]

-10 en regen, gaat volgens mij niet samen en ook geen hoge luchtvochtigheid.
Nee, dat noemen we dan sneeuw volgens mij :+ en inderdaad bij lage buitentemperaturen is er vanwege de natuurwetten geen hoge luchtvochtigheid.

Volgens mij is er wel "iets" waardoor sommige warmtepompen het volle vermogen niet meer kunnen leveren bij -10, iets met "flash injectie" of zoiets :?

Mitsubishi omschrijft dit als volgt:
Bij een klassiek systeem (zonder flashinjectie) daalt het verwarmingsvermogen bij een vrieskoude buitentemperatuur. Dit is het meest kritieke moment omdat de verwarmingsvraag op dat moment het hoogst is. Bijkomende voordelen van de ‘flashinjectie’ ten opzichte van standaard invertersystemen zijneen kortere ontdooicyclus met een lagere frequentie en het sneller (33%) bereiken van de verwarmingsmodus. Bovendien kan er een systeem geselecteerd worden met een lagere verwarmingscapaciteit, omdat er geen capaciteitsverlies meer optreedt bij lagere buitentemperaturen.
Maar ik weet niet hoe dit voor een normale Ecodan of Panasonic werkt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:45:
[...]

Ik heb geen weerstation, maar kan op "diverse" manieren de temperatuur "achterhalen".

De buitenunit zelf registreert de temperatuur, weerstations in de buurt, temperatuurmeter in mijn auto, etc. etc. :P
Maar dan heb je niet die mooie grafieken die tegen elkaar afgezet kan worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
kmf schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:46:
[...]

Jawel joh, weatherunderground intergratie in DOmoticz -> Influxdb -> Grafana
Tis een pracht... Zou alleen zelf wel een weermeter willen hebben.. maar eens gaan orrienteren wat een leuk betaalbaar en vooral betrouwbaar product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:46:
[...]

Dat doet Enelogic al voor mij :P Daar kan ik de buitentemperatuur projecteren:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/u49i.jpg

De panelen helpen leuk mee op het moment :P

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/33axthf.jpg

Ik heb al eens 2 kratjes bier geboden in dit topic voor degene die mij kan regelen dat ik alles (Temperaturen WP, buiten, vermogen, etc. etc.) in mooie grafieken kan krijgen zoals ik hier soms zie, alleen hapt er nog niemand :P >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:54:
[...]

Dat doet Enelogic al voor mij :P Daar kan ik de buitentemperatuur projecteren:

[afbeelding]
Mwah, de metingen van enelogic komen niet helemaal overeen met mijn weerstation. Zal natuurlijk mooi zijn als het echt -6 was geweest. Maar bij mij was het dus blijkbaar -2.
De panelen helpen leuk mee op het moment :P

[afbeelding]

Ik heb al eens 2 kratjes bier geboden in dit topic voor degene die mij kan regelen dat ik alles (Temperaturen WP, buiten, vermogen, etc. etc.) in mooie grafieken kan krijgen zoals ik hier soms zie, alleen hapt er nog niemand :P >:)
Komt misschien ook door jouw voorkeur aan biermerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:56:
[...]

Mwah, de metingen van enelogic komen niet helemaal overeen met mijn weerstation. Zal natuurlijk mooi zijn als het echt -6 was geweest. Maar bij mij was het dus blijkbaar -2.
Dat valt mij ook wel eens op, maar toen ik vanmorgen in de auto zat zag ik in mijn auto -7 op de thermometer, dus het was vannacht wel echt koud in Twente :P

[...]
Komt misschien ook door jouw voorkeur aan biermerk.
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:21
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:55:
[...]

Dat is precies de correcte Ta en Tr die bij jouw woning hoort in relatie tot de heersende buitenT en welke zo constant mogelijk wordt afgegeven. Die Ta en Tr zijn dus woningspecifiek.
EDIT:
En uiteraard ook weer heb je relatief veel van die radiatoren, in relatie tot het warmteverlies, geplaatst of eerder krap. Alles hangt met alles samen.
Ja duh. Dat ben ik dus nu ook precies aan het uitzoeken. Vandaar dat gegevens van anderen over hun Ta en Tr bij Jaga goed van pas kan komen.

@Jan Treur Thanks voor de info. Nog anderen met Jaga's die info hebben?

Niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Daannn1987 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:47:
[...]

Tis een pracht... Zou alleen zelf wel een weermeter willen hebben.. maar eens gaan orrienteren wat een leuk betaalbaar en vooral betrouwbaar product is.
Kijk eens bijv naar Raspberry Pi Weather Station, volledige kits worden enkel aan scholen geleverd, als ook sommige die losse componenten niet naar NL leveren zoals Maplin UK 'maar zijn andere vergelijkbare componenten of van Sparkfun etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 10:59
Noord27 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:30:
[...]

Toen de laatste keer de warmtepomp installateur was heeft hij voor het 'gemak' de vloerverwarming volledig open gedraaid. Onder het mom van dan kan de WP beter zijn warmte kwijt. Zonder ook maar ooit een blik naar de boven- en zolderverdieping te kijken hoe daar verwarmd wordt.

Toen ik daar later over na belde waarom de knop verdraaid was en het nu minder aangenaam was op bepaalde andere plekken in huis, kwam (wederom) een ontwijkend antwoord. ...
Grappig eigenlijk, DIE installateur heeft in overleg bij mij juist de vloerverwarming verder dicht gedraaid om warmte in de rest van het huis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Domba schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:18:
[...]

Kijk eens bijv naar Raspberry Pi Weather Station, volledige kits worden enkel aan scholen geleverd, als ook sommige die losse componenten niet naar NL leveren zoals Maplin UK 'maar zijn andere vergelijkbare componenten of van Sparkfun etc
Nice DIY Weatherstation..
Eens kijken of het haalbaar is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
Daannn1987 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:44:
[...]

Nice DIY Weatherstation..
Eens kijken of het haalbaar is :)
Als DIY teveel werk is:
https://www.weerstationko...s/ventus/w830-weerstation

Deze kan je koppelen aan Wunderground en binnen Domoticz inlezen, werkt als een tierelier!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mightym schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:46:
[...]

Als DIY teveel werk is:
https://www.weerstationko...s/ventus/w830-weerstation

Deze kan je koppelen aan Wunderground en binnen Domoticz inlezen, werkt als een tierelier!
Voor 149 euro kan je ook een netatmo weerstation kopen.
Maar eerlijk is eerlijk. Ik heb die gekocht vanwege de CO2-metingen en het feit dat ik deze (ooit) aan IFTT kan hangen. Bv om de ventilatie aan te zwengelen. Of zoals iemand hier suggereerde, de WP uit te (laten) schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Vraag,wat zijn nu jullie Ta's (op basis van WAR)/stooklijn) bij deze temperaturen op basis van 100% vloer-
(wand- plafond-) verwarming. Onderstaand die van mij (plus 2e plaatje is buitentemp. Ik vind het allemaal een beetje laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2xXNffYNaXLedw7bhlvh0dZq/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hNqvQ1iuJObqrzhiIVqPFEWA/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 10:59
Nu bij Tb 0 graden is mijn Ta 30.6 en mijn Rt 28.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:28:
[...]

Moeilijk te zeggen. Maar aangezien het plafond aan de binnenkant 10 graden is... lijkt me dat er sowieso een tekort aan isolatie is.

Het goede nieuws is... het lijkt erop dat ik de tuin niet hoeft om te spitten voor ballast tegels tbv zonnecolectoren...

Ik ga in eerste instantie die grindtegels eens omwisselen voor rubberen tegels en later kijken hoeveel het dak isoleren kost. Even analyseren of er geen koude brug kan ontstaan vanwege de balustrade.
Het feit dat er een bak van 168kg zit te loeien maakt het isoleren iets moeiljiker... Tegels met rubberen tegels vervangen kan nog wel snel gebeuren.

[...]
Je kunt ook op je dakbedekking isoleren. Google maar eens, ben de naam even kwijt voor deze methode.

LOL... ik zeg dit al vanaf dag 1 op het forum... En het lijkt of het vandaag pas voor het eerst gelezen wordt.

Op vol vermogen wil je 5K dT, op lager vermogen is het vanzelf minder. Mits je pomp gestuurd wordt op dT of verdamper/condensor druk.
Vaak stuurt de pomp dan vanzelf aan op een dT van ongeveer 5K.

Daarna kom je bij het buffervat en op de afgifte kun je zelf beslissen welk vermogen of dT je kwijt wilt in je afgifte. Twee onafhankelijke systemen qua flow of dT.
[...]

kan je dan stellen dat 2K dT je per lus bij 2l/m dus 2*140W heb?

Hoe kan je vaststellen wat voor vermogen je per m2 wilt hebben?

[...]

Egaal warm wilt zeggen Tr per groep op de verdeler gelijk?
Klopt wat je zegt, dubbele dT is dubbele vermogen.
Bij gelijke flow.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:49
Oxellaar schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:13:
[...]
Je kunt ook op je dakbedekking isoleren. Google maar eens, ben de naam even kwijt voor deze methode.
Omgekeerd dak.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Oxellaar schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:13:
[...]
Ik ken het principe.

Probleem zijn de kosten en bewerkelijkheid. Ik kan de huidige tegels makkelijk vervangen voor rubberen tegels. Maar om een omgekeerd dak te plaatsen kom ik al snel uit op extra hoogte. En dan moet de warmtepomp dat qua koppelingen wel redden. Even afsluiten is met dit weer ook niet echt handig te doen.

En dan ook nog het feit dat je voor elke laag (isolatie, ecb, ballast) de warmtepomp moet optillen. Lijkt me dus een project voor in de zomer.
[...]
LOL... ik zeg dit al vanaf dag 1 op het forum... En het lijkt of het vandaag pas voor het eerst gelezen wordt.
Nou, ik viel over het feit dat je zegt dat je 5dT wilt halen, terwijl ik dus meen dat <5dT juist het streven was hiero voor COP. Vandaar voor de duidelijkheid gevraagd. Want als je met de afgifte van de vloer een dT van <5dT op vol vermogen kan halen, dan is dat toch juist "beter" dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogerb
  • Laatst online: 15:20
En als je eens begint met alleen het uitblaastraject van de warmtepomp te isoleren?
Hier valt de grootste winst te halen lijkt me. Haal een paar pakken piepschuim van 5cm dik en leg deze even onder de tegels die nu op het dak liggen aan de kant waar de unit uitblaast. klein zaterdagje werk en zou een hoop verschil moeten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
minitrue schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 12:12:
[...]

Ja duh. Dat ben ik dus nu ook precies aan het uitzoeken. Vandaar dat gegevens van anderen over hun Ta en Tr bij Jaga goed van pas kan komen.

@Jan Treur Thanks voor de info. Nog anderen met Jaga's die info hebben?
Hierbij een momentopname van mijn WP (ELGA). Ik gebruik 95% verwarming via JAGA's met dbe.

Geen WAR maar RAR.

dus, voor wat het waard is, hierbij een snapshot van daarnet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k9H8dB1iUHXdTrXxpEVRN7t3/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Zo te zien was dit bij +3 buiten. Wat is de aanvoertemperatuur bij -7?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Volgens mij was dit nog niet beantwoordt:
die 4.2 heeft met de soortelijke warmte van water te maken. Je hebt 4,2 kJ nodig om 1 kg water 1 graad in temperatuur te doen stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:15
Domba schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:55:
[...]

Gewoon "kruid droog houden"
Er zijn nog geen genodigde geweest, die ook doorgevraagd hebben wat weergegeven wordt op de display's en het antwoord ook gedeeld/gepubliceerd hebben.
Want meter1: 229V & 12.15A wat maar 1414W, meter2: 227V & 12,22A met maar 1422W zou zijn, is maar COP ~0.5, meter 3 komt onvoldoende in beeld
_O- k _O- zal een hoop warmte geven dit bij oa daalderop en clage! Is gewoon een ronde boiler in een vierkante kast. Aansluiting een rode kolencentrale met 40% rendement.

@Oxellaar er zit niet eens een aansluiting op voor jou laptop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Jan Treur schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 15:25:
Zo te zien was dit bij +3 buiten. Wat is de aanvoertemperatuur bij -7?
bij -7 zet ELGA de CVketel in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:45:
[...]

Netjes, heb je de ketel ook ontkoppelt?
Gisteren 13,29 kWh verbruikt, dus dat ontloopt elkaar niet veel.

Wat was je gasverbruik voor de ELGA als ik vragen mag?
Ketel nog niet ontkoppeld maar heb nog geen gas verbruikt sinds de Elga die vorig jaar maart geïnstalleerd is. Mijn jaar verbruikt voor de Elga is tussen 685 en 730m3 gas minus 90m3 voor tapwater.
62m3 verbruikt van af 30 mei gezien voor tapwater.
Laat dese winter op de hoge stooklijn van de vloerverwarming lopen maar volgens mij kan ik best naar de lage stooklijn vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Jan Treur 1 graadje buiten, CELCIA met 0,2c verhoogd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W6su3XOU6malpW94VoaJrs4h/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Laatst online: 00:06
LittleTycoon schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:06:
Vraag,wat zijn nu jullie Ta's (op basis van WAR)/stooklijn) bij deze temperaturen op basis van 100% vloer-
(wand- plafond-) verwarming. Onderstaand die van mij (plus 2e plaatje is buitentemp. Ik vind het allemaal een beetje laag.

[afbeelding]

[afbeelding]
Hier was de Ta bij start 24 graden en 9 uur later 26.1 graden. Start was om 00.35 uur. Wp ging uit door de zonnewarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:45:
[...]

Netjes, heb je de ketel ook ontkoppelt?
Gisteren 13,29 kWh verbruikt, dus dat ontloopt elkaar niet veel.

Wat was je gasverbruik voor de ELGA als ik vragen mag?
Zelfde verbruik? Lage stook of hoog?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:10
De Elga (of mijn huis) blijft me verbazen. Hele dag vorst en de boel sinds middernacht warm gehouden met 14,2 kwh en 3,36 kuub. Ik heb net even op de hctm naar de Ta gekeken en die was 32...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amarkest
De Groningers zullen wel blij zijn met onze inspanningen.
Iemand al 's naar cijfers gekeken over aantal WP-installaties en m3's bespaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:45:
[...]

Ketel nog niet ontkoppeld maar heb nog geen gas verbruikt sinds de Elga die vorig jaar maart geïnstalleerd is. Mijn jaar verbruikt voor de Elga is tussen 685 en 730m3 gas minus 90m3 voor tapwater.
62m3 verbruikt van af 30 mei gezien voor tapwater.
Laat dese winter op de hoge stooklijn van de vloerverwarming lopen maar volgens mij kan ik best naar de lage stooklijn vloerverwarming.
Nice zelfde verbruik als ik had voorheen
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:48:
[...]

Zelfde verbruik? Lage stook of hoog?
Ketel ontkoppelt, die setting doet alleen iets met het aansturen van de CV ketel.
amarkest schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:55:
De Groningers zullen wel blij zijn met onze inspanningen.
Iemand al 's naar cijfers gekeken over aantal WP-installaties en m3's bespaard?
heeft @Tomexergie wel eens opgeleverd geloof ik :+

Maar dat was alleen voor de mensen met een warmtemeter..

[ Voor 18% gewijzigd door Daannn1987 op 07-02-2018 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Laatst online: 02:53
Alecto ws 5300 heb ik nu 2 weken hangen van de airmiles aangeschaft. Via wifi op inet en op afstand uit te lezen maar niet alle parameters.
Daannn1987 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:47:
[...]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Zoek b kwaliteit pirplaten en leg die op je dak, hoge isolatie waarde. Ik heb ze aan het plafond van de garage gehangen en vloertemp is nu 3 graden hoger.
hoogerb schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:00:
En als je eens begint met alleen het uitblaastraject van de warmtepomp te isoleren?
Hier valt de grootste winst te halen lijkt me. Haal een paar pakken piepschuim van 5cm dik en leg deze even onder de tegels die nu op het dak liggen aan de kant waar de unit uitblaast. klein zaterdagje werk en zou een hoop verschil moeten leveren.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Aziraphale schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 17:52:
De Elga (of mijn huis) blijft me verbazen. Hele dag vorst en de boel sinds middernacht warm gehouden met 14,2 kwh en 3,36 kuub. Ik heb net even op de hctm naar de Ta gekeken en die was 32...
De Ecodan draait hier zo'n 20 uur per dag met 1,1kW gem. verbruik en ta van 32 graden en lekker warm in het huis. Woonkamer constant 21 graden, met dit weer een zeer constante regeling en nauwelijks defrosts, 1 vandaag om 7h smorgens. Ik heb de war iets verlaagd, -5 en 34 ipv 35 want hij stopte gisteren 3* overdag op de naregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
corsat schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:06:
Alecto ws 5300 heb ik nu 2 weken hangen van de airmiles aangeschaft. Via wifi op inet en op afstand uit te lezen maar niet alle parameters.
[...]
Nice, geen API beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
amarkest schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:36:
[...]
bij -7 zet ELGA de CVketel in.
Ah ja, jammer is dat toch, kunnen we niet vergelijken...

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
corsat schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:21:
[...]

De Ecodan draait hier zo'n 20 uur per dag met 1,1kW gem. verbruik en ta van 32 graden en lekker warm in het huis. Woonkamer constant 21 graden, met dit weer een zeer constante regeling en nauwelijks defrosts, 1 vandaag om 7h smorgens. Ik heb de war iets verlaagd, -5 en 34 ipv 35 want hij stopte gisteren 3* overdag op de naregeling.
Maar waarschijnlijk met vloerverwarming?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Aziraphale schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:26:
[...]

Maar waarschijnlijk met vloerverwarming?
Yep, beneden vv, boven 1 jaga en radiatoren, 2e jaga wordt binnenkort opgehangen in studeerkamer van mijn zoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Dit etmaal een stookjaar etmaalrecord gehaald: 50.3 kWh bij -8 in de nacht en +2 in de middag.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan Treur op 07-02-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
corsat schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:31:
[...]

Yep, beneden vv, boven 1 jaga en radiatoren, 2e jaga wordt binnenkort opgehangen in studeerkamer van mijn zoon.
Kijk, dan had ik het waarschijnlijk ook zonder gas gered. Ik heb overal radiatoren (normaal en leden). 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Jan Treur schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:26:
[...]

Ah ja, jammer is dat toch, kunnen we niet vergelijken...
jawel toch? m3<>Kwh verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik bedoelde, om de maximale hoogte van de watertemperaturen te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

kmf schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:36:
[...][...]
Ik ken het principe.

Probleem zijn de kosten en bewerkelijkheid. Ik kan de huidige tegels makkelijk vervangen voor rubberen tegels. Maar om een omgekeerd dak te plaatsen kom ik al snel uit op extra hoogte. En dan moet de warmtepomp dat qua koppelingen wel redden. Even afsluiten is met dit weer ook niet echt handig te doen.

En dan ook nog het feit dat je voor elke laag (isolatie, ecb, ballast) de warmtepomp moet optillen. Lijkt me dus een project voor in de zomer.
[...]Nou, ik viel over het feit dat je zegt dat je 5dT wilt halen, terwijl ik dus meen dat <5dT juist het streven was hiero voor COP. Vandaar voor de duidelijkheid gevraagd. Want als je met de afgifte van de vloer een dT van <5dT op vol vermogen kan halen, dan is dat toch juist "beter" dacht ik zo.
Heren,,,

Omgekeerd dak is zonde van je geld..
Als eje het doet doe het goed...
In nde tijd dat omgekeerd dak werkte was het gas nog 5 cent de m³
Kijk of je niet van binnenuit ergens wat beters kunt verzinnen?
Od...
Kost een berg en isoleert maar een beetje...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Pagina: 1 ... 71 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.