Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.883 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Aziraphale Dat gaat de Mitsubishi niet helemaal redden.

Als jet het interessant vindt stuur me ff een PM met je mail adres, dan kan ik je de tabel e-mailen met alle vermogens bij alle temperaturen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Toch wel een fijne verrassing vandaag.
RVO subsidie is op bank gestort. 2900,-

31 december aangevraagd. 30 januari brief ontvangen dat deze wordt uitgekeerd en 6 februari op de rekening :)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Toch nog even aan m'n WAR setting sleutelen. Temperatuur iin huis is nu doorgeschoten naar 23 graden (doeltemp 22,5). Lekker warm, maar zo'n cementdekvloer blijft toch flink warmte afgeven terwijl de WP alweer 1,5 uur uit staat. Berekende WAR Ta nu [s]23,3[/s22,8] graad bij Tb -1,7 graad |:(

Kan stooklijn nog van 2 nu naar 1 zetten (uit 13), kijken wat er dan uit komt rollen qua Ta.

[ Voor 4% gewijzigd door LittleTycoon op 06-02-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De wp loopt hier nog steeds op het laagste pitje met -3,5 graad buiten, vanmorgen was het 21,5 in de kamer en inmiddels al 23+ gok ik met de zon er op.
Morgen nog wat kouder? :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
die ELGA oplossing is helemaal zo gek nog niet.
Vanmorgen voor het eerst weer 's wat gas(336 ltr) ertegenaan gegooid om de kamer op temperatuur te krijgen en ELGA neemt het stokje weer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hier loopt de WP niet bepaald te pruttelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nC3ea7v.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hxdrLXr.png

[ Voor 37% gewijzigd door kmf op 06-02-2018 12:21 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:32
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:18:

[afbeelding]

20C in huis. Wordt niet warmer.
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kmf zonder schaalverdeling en getallen zegt je plaatje niet zoveel :P

[edit] snel plaatjes fixen, dat is niet eerlijk :+

Je hebt vermogen voldoende beschikbaar, dus dat kan het probleem haast niet zijn, je verbruikt nu 3KW stel COP van 3 (als je dat al haalt), dus 9KW thermisch betekent nog 7KW "over" :P

Ik zou het probleem toch waterzijdig zoeken, meer warmteafgifte creeëren, flow en/of Ta omhoog.

[ Voor 76% gewijzigd door Grolsch op 06-02-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984

[afbeelding]

[afbeelding]
Je vloerverwarming is toch aangelegd door een installateur?
Dan heb je toch op papier gekregen op wat voor debiet de groepen moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:19:
@kmf zonder schaalverdeling en getallen zegt je plaatje niet zoveel :P

[edit] snel plaatjes fixen, dat is niet eerlijk :+

Je hebt vermogen voldoende beschikbaar, dus dat kan het probleem haast niet zijn.

Ik zou het probleem toch waterzijdig zoeken, meer warmteafgifte creeëren, flow en/of Ta omhoog.
Ik zat eigenlijk te zoeken naar balans. 20C vind ik wel goed getal. Ik moet alleen voor de slaapkamer nog even kijken waar het warmteverlies door komt.

Gisteren had ik met een IR-thermometer op de buizen aan de slag geweest. Deze waren vrij goed in balans.
Een paar groepen hadden een hogere TR van 1c. die heb ik geknepen. Nu is het geheel in balans. Elke groep even veel TR.

Pompsnelheid staat op 4 en max ta 27C. Dat is genoeg om de woonkamer op temp te houden dus.
Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:25:
[...]

Je vloerverwarming is toch aangelegd door een installateur?
Dan heb je toch op papier gekregen op wat voor debiet de groepen moeten staan?
Nee. Die hebben me niks gegeven over werking van VVW. Omdat het geheel wordt aangesloten op warmtepomp moet de warmtepompleverancier maar uitrekenen wat de flow moet zijn of zo :X

[ Voor 20% gewijzigd door kmf op 06-02-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is je Dt nu je de boel waterzijdig in balans hebt gebracht :?

En het maakt voor de vloerverwarming niet uit welk verwarmingssysteem ervoor zit.
Je hoort gewoon een "afsteloverzichtje" te krijgen met in te stellen debiet gebaseerd op een bepaalde Ta temperatuur.

[ Voor 61% gewijzigd door Grolsch op 06-02-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:27:
[...]

Ik zat eigenlijk te zoeken naar balans. 20C vind ik wel goed getal. Ik moet alleen voor de slaapkamer nog even kijken waar het warmteverlies door komt.

Gisteren had ik met een IR-thermometer op de buizen aan de slag geweest. Deze waren vrij goed in balans.
Een paar groepen hadden een hogere TR van 1c. die heb ik geknepen. Nu is het geheel in balans. Elke groep even veel TR.

Pompsnelheid staat op 4 en max ta 27C. Dat is genoeg om de woonkamer op temp te houden dus.

[...]

Nee. Die hebben me niks gegeven over werking van VVW. Omdat het geheel wordt aangesloten op warmtepomp moet de warmtepompleverancier maar uitrekenen wat de flow moet zijn of zo :X
Vreemd verhaal
@Grolsch jij kreeg toch wel netjes op papier wat ongeveer de basis moet zijn?
@Oxellaar Regel jij normaal ook een vloerverwarming in, of is dat voor de vloerverwarming installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:11

[afbeelding]

[afbeelding]
En nog koud ook binnen, ik kreeg ruzie.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

[afbeelding]

[afbeelding]
Leuk die grafieken van je temperatuur. Heb je hier nu 3 weerstations voor?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:35:
[...]

Vreemd verhaal
@Oxellaar Regel jij normaal ook een vloerverwarming in, of is dat voor de vloerverwarming installateur?
Yup, keurig een tabelletje met per manifold / groep het debiet gebaseerd op een vertrektemperatuur (35 graden in mijn geval) en een gewenste ruimtetemperatuur.

Flow is (zover ik kan zien) gebaseerd op lengte van "de kring" en gewenste ruimtetemperatuur.

Dat is dan de uitgangspositie en van daaruit verder finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:31:
Wat is je Dt nu je de boel waterzijdig in balans hebt gebracht :?
Nog niet gekeken eigenlijk...
En het maakt voor de vloerverwarming niet uit welk verwarmingssysteem ervoor zit.
Je hoort gewoon een "afsteloverzichtje" te krijgen met in te stellen debiet gebaseerd op een bepaalde Ta temperatuur.
[...]

Vreemd verhaal
Ik vond het ook een vreemd verhaal. Ben er dan ook niet helemaal tevreden over wat betreft hun werkwijze.
Ik stuur hun eens een berichtje.
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:37:
[...]

Hoe warm wil je het hebben dan? Ik kan wel >21 halen, maar dat wil ik helemaal niet in huis. Rond de 20c is goed.
Dat de slaapkamer niet 19C wordt vind ik wel vervelend. Maar dat kan komen door de versleten raamrubbers. Ben nog aan het onderzoeken dus. Maar 17C is toch vaak wat mensen hebben staan voor slapen?
Bl4ckviper schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:42:
[...]

Leuk die grafieken van je temperatuur. Heb je hier nu 3 weerstations voor?
Ja. Bij aankoop van netatmo heb ik er 2. 1 hoofdstation voor binnen en 1 buitenmodule. Heb er nog 1 binnenmodule bij gekocht.
Maar die zijn eigenljik vooral bedoeld om de CO2 verloop te meten. Dat ze temp ook meenemen is nu handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kmf Als je de screenshots er niet bij geleverd had zou ik het op z'n minst een moeilijk te geloven verhaal vinden. 11 groepen suggereren een oppervlakte van +/_ 100-120m2 opp. Een 16kWer welke 3.24kW trekt om 11:00 bij een buitenT van +/_ 0C en niet verder komt dan < 20C kamertemperatuur. Hoe triest ook het lijkt wel een nieuw, althans voor mij, fenomeen een thermisch zwartgat.
EDIT:
Als e.e.a. correct/normaal zou zijn voor die woning, zou het historisch gasverbruik ergens in de orde van 4000 - 4500m3 gelegen moeten hebben. Welliicht heb je nog de meterstanden van de gasmeter en het bouwjaar, dan kun je het nog enigszins reconstrueren.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09 22:41
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:03:
@kmf Als je de screenshots er niet bij geleverd had zou ik het op z'n minst een moeilijk te geloven verhaal vinden. 11 groepen suggereren een oppervlakte van +/_ 100-120m2 opp. Een 16kWer welke 3.24kW trekt om 11:00 bij een buitenT van +/_ 0C en niet verder komt dan < 20C kamertemperatuur. Hoe triest ook het lijkt wel een nieuw, althans voor mij, fenomeen een thermisch zwartgat.
Of je huis is thermisch open, alles vliegt zo naar buiten :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:06:
[...]

Of je huis is thermisch open, alles vliegt zo naar buiten :)
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zijn woning 3 keer zo veel warmteverlies heeft t.o.v. van mijn woning.
Er vanuit gaand dat de oppervlakte van die woning niet ook minstens 3 keer zo groot zou zijn, maar dat zal niet gezien de 11 groepen.
EDIT:
Oppervlakte 200/120=167% WP 16/5=320%
Ik heb het wel warm en hij niet. Da's toch een beetje 'vreemd' naar mijn idee.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:12:
[...]

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zijn woning 3 keer zo veel warmteverlies heeft t.o.v. van mijn woning.
Behoorlijk groot huis heeft hij, 200m2 BJ 1980 en 3 verdiepingen vloerverwarming.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:03:
Ik heb niet 11 groepen, maar 25 groepen. 11+11+3
Oppervlak = 200m2.

En dit zie ik opeens..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LBdctQa.png

(denk dat het de zon is die op de sensor valt)

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 06-02-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:19:
[...]

Niet 11 groepen. 25 groepen heb ik. 11+11+3
Oppervlak = 200m2.

En dit zie ik opeens..

[afbeelding]
Volgens mij gaat het om de Ta die je levert, als je deze met 1c vehoogd redt je het waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:37:
[...]

Als mijn vrouw het te lang koud heeft kan ik mijn spullen pakken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:22:
[...]

Volgens mij gaat het om de Ta die je levert, als je deze met 1c vehoogd redt je het waarschijnlijk wel.
Wellicht. Moet ik de verdelers van de andere groepen wel weer knijpen omdat die temp ik al goed vind.

Voor de duidelijkheid: 20c is wat ik wil hebben voor de woonruimtes. Heb ik ook in mijn vorige woning.

Slaapkamer rond de 18-19c

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 06-02-2018 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:29:
[...]

Zet ze die niet alvast klaar bij de voordeur ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:22:
[...]

Volgens mijn gaat het erom dat je inregelt met een warmtepomp op volvermogen, en daarbij een delta t van 5.
En dan ruimte voor ruimte gaat inregelen, beginnen bij het op temperatuur krijgen van de slaapkamers en uit uiteindelijk bij woonkamer.
En er voor zorgen dat de TR van de groepen in een zelfde ruimte gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:31:
[...]

Zet ze die niet alvast klaar bij de voordeur ? ;)
Neej, ze is tevreden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:29:
[...]

@Ramon_1984
Wordt het daar dan warmer van?

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:30:
[...]

Wellicht. Moet ik de verdelers van de andere groepen wel weer knijpen omdat die temp ik al goed vind.

Voor de duidelijkheid: 20c is wat ik wil hebben voor de woonruimtes. Heb ik ook in mijn vorige woning.

Slaapkamer rond de 18-19c
Zoneverwarming installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:32:
[...]

Volgens mijn gaat het erom dat je inregelt met een warmtepomp op volvermogen, en daarbij een delta t van 5.
En dan ruimte voor ruimte gaat inregelen, beginnen bij het op temperatuur krijgen van de slaapkamers en uit uiteindelijk bij woonkamer.
En er voor zorgen dat de TR van de groepen in een zelfde ruimte gelijk zijn.
Op vol vermogen is naar mijn idee niet nodig. Je regelt in op de situatie buitenT en binnenT zoals die nu is, er wel van uitgaand dat de WP actief is, dus geen standby, maar hoeft niet vol vermogen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:35:
[...]

Dat is toch prima waterzijdig te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:35:
[...]

Ik wacht nog steeds op die installateur die een prijsopgaaf van een LL-splitunit zal geven maar in plaats daarvan op forums zit rond te neuzen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:37:
[...]

Dat is toch prima waterzijdig te regelen.
Zal me vast ooit wel lukken, maar ik heb zo het idee dat met Ta van 27c en pompsnelheid 3 de woning efficient op ~20C gehouden kan worden.

Voor de uitzonderingen kan een LL-warmtepomp wellicht dat laatste 2 graden efficienter kunnen regelen. Ook handig om snele warmte te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:36:
[...]

Op vol vermogen is naar mijn idee niet nodig. Je regelt in op de situatie buitenT en binnenT zoals die nu is, er wel van uitgaand dat de WP actief is, dus geen standby, maar hoeft niet vol vermogen volgens mij.
Je wil niet in de situatie komen dat je 16kw!! niet kwijt kan in je verwarming.

Verder ben ik het met je eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:37:
[...]

Ik wacht nog steeds op die installateur die een prijsopgaaf van een LL-splitunit zal geven maar in plaats daarvan op forums zit rond te neuzen :+
Kun je nu de 'koudste' kamer wel/niet op temperatuur krijgen ? Je hebt naar mijn idee meer dan voldoende capaciteit om het overal naar wens te krijgen, extra investeren, L/L-splitunit, om een inregel'probleem' op te lossen lijkt me symptoombestrijding ipv de oorzaak oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Eerst je WP goed inregelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Misschien kan die installateur helpen met inregelen van je verwarming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:39:
[...]

Je wil niet in de situatie komen dat je 16kw!! niet kwijt kan in je verwarming.

Verder ben ik het met je eens
het is jammer dat ik geen meters/internet had tijdens het opstookprotocol. Maar volgens mij kreeg de 16kW z'n warmte wel kwijt. Het was nogal een sauna in huis.
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:41:
[...]

Kun je nu de 'koudste' kamer wel/niet op temperatuur krijgen ? Je hebt naar mijn idee meer dan voldoende capaciteit om het overal naar wens te krijgen, extra investeren, L/L-splitunit, om een inregel'probleem' op te lossen lijkt me symptoombestrijding ipv de oorzaak oplossen.
Nog niet echt geprobeerd. Stooklijn is nu eigenlijk ontzettend laag ingesteld. Volgens mij op dit moment met de grafieken 29C @-5C en 25C @15C

Ik wil deze vanavond verhogen naar 35C, maar dan wel met knijpen van andere groepen.

Een L/L-unit zat sowieso al op wensenlijst voor op zolder, maar dan om te koelen. Als een splitunit kan welke de slaapruimte snel kan opwarmen voor een bepaalde tijd dan is het mooi meegenomen.

Het echte probleem is niet het inregelen denk ik. Maar de warmteverlies. Ik begrijp niet waarom enkel die kamer zo koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je gaat met een Ta van 27 graden naar mijn mening ook nooit 16KW kwijt raken zonder open verdeler / groot buffervat.

Het "nadeel" van een lage Ta is de bijbehorende lage Dt. Stel dat je een Dt van 4 graden hebt (wat heel aannemelijk is, misschien zelfs wel hoog is bij een Ta van 27 graden) dan heb je een debiet nodig van 57 liter / minuut. (3420 liter per uur).

Waterzijdig de boel zo inregelen dat je de koudste kamer warm krijgt, dus de koudste kamer zo veel mogelijk flow geven, en dan Ta verhogen totdat je deze kamer warm krijgt. Kamers die te warm worden kun je dan weer knijpen.

Of inderdaad de bron aanpakken, waarom is die kamer zo koud :? Slecht geïsoleerd :? Te weinig afgiftevermogen :?

[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 06-02-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:48:
[...]

het is jammer dat ik geen meters/internet had tijdens het opstookprotocol. Maar volgens mij kreeg de 16kW z'n warmte wel kwijt. Het was nogal een sauna in huis.

[...]

Nog niet echt geprobeerd. Stooklijn is nu eigenlijk ontzettend laag ingesteld. Volgens mij op dit moment met de grafieken 29C @-5C en 25C @15C

Ik wil deze vanavond verhogen naar 35C, maar dan wel met knijpen van andere groepen.

Een L/L-unit zat sowieso al op wensenlijst voor op zolder, maar dan om te koelen. Als een splitunit kan welke de slaapruimte snel kan opwarmen voor een bepaalde tijd dan is het mooi meegenomen.

Het echte probleem is niet het inregelen denk ik. Maar de warmteverlies. Ik begrijp niet waarom enkel die kamer zo koud is.
Kleine stapjes verhogen svp, in 1 keer naar 35c ben je net een jojo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:52:
Je gaat met een Ta van 27 graden naar mijn mening ook nooit 16KW kwijt raken zonder open verdeler / groot buffervat.

Het "nadeel" van een lage Ta is de bijbehorende lage Dt. Stel dat je een Dt van 4 graden hebt (wat heel aannemelijk is, misschien zelfs wel hoog is bij een Ta van 27 graden) dan heb je een debiet nodig van 57 liter / minuut. (3420 liter per uur).

Waterzijdig de boel zo inregelen dat je de koudste kamer warm krijgt, dus de koudste kamer zo veel mogelijk flow geven, en dan Ta verhogen totdat je deze kamer warm krijgt. Kamers die te warm worden kun je dan weer knijpen.

Of inderdaad de bron aanpakken, waarom is die kamer zo koud :? Slecht geïsoleerd :? Te weinig afgiftevermogen :?
Als zones worden na geregeld dan ontkom je niet aan een groot buffervat.
Dan kan je de flow van de warmtepomp nooit meer kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:53:
[...]

Kleine stapjes verhogen svp, in 1 keer naar 35c ben je net een jojo.
Sowieso zullen mijn buren daar niet blij mee zijn. Tijdens opstookprotocol bleek max vermogen wel flink geluid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:58:
[...]

Als zones worden na geregeld dan ontkom je niet aan een groot buffervat.
Dan kan je de flow van de warmtepomp nooit meer kwijt
@kmf heeft toch geen naregeling en geen buffervat als open verdeler :?
Het is roeien met die riemen die hij heeft, al ben ik van mening dat alle ruimtes op de gewenste temperatuur
krijgen en houden met puur en alleen op WAR draaien gecombineerd met een 16KW WP zonder naregeling nogal een uitdaging (understatement) is.

De ruimtes hebben blijkbaar nogal een verschillend warmteverlies patroon als ik de verhalen van @kmf mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:12:
[...]

Ik heb een draadloze thermostaat. En een buffervat als bypass...
De ruimtes hebben blijkbaar nogal een verschillend warmteverlies patroon als ik de verhalen van @kmf mag geloven.
Valt nog mee. Enkel dat ene slaapkamer. De rest is goed stabiel. Zelfs de zolder.

OK. De garage en toilet op de begane grond zijn ook niet 20c... maar dat hoeft dan ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:12:
[...]

Het is roeien met die riemen die hij heeft, al ben ik van mening dat alle ruimtes op de gewenste temperatuur
krijgen en houden met puur en alleen op WAR draaien gecombineerd met een 16KW WP zonder naregeling nogal een uitdaging (understatement) is.

Hij heeft geen open verdeler, maar ik dacht wel na regeling van de slaapkamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Vreemd verhaal
Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 12:54:
[...]

Yup, keurig een tabelletje met per manifold / groep het debiet gebaseerd op een vertrektemperatuur (35 graden in mijn geval) en een gewenste ruimtetemperatuur.
Dit is het antwoord:
Het systeem kan, indien nodig/gewenst, aangepast worden door de gebruiker zodra het actief in gebruik is. Dit wordt niet door ons gedaan aangezien wij daar niet voor terugkomen (kan ook niet voor de prijzen die wij hanteren).

dit is de eerste keer in 9 jaar dat ik die vraag ook krijg 🙂 Om het nu ook nog in kaart te brengen, wordt lastig aangezien nu natuurlijk niet meer exact te achterhalen is hoe de groepen gelegd zijn en wat de buislengte per groep was/is. Ik zal kijken of ik er überhaupt nog iets mee kan. Kom er op terug.
en het is niet bepaald de goedkoopste. Althans. Dat vond ik. Offerteprijs was zelfde als anderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:18:
[...]

Ik heb een draadloze thermostaat. En een buffervat als bypass...

[...]

Valt nog mee. Enkel dat ene slaapkamer. De rest is goed stabiel. Zelfs de zolder.

OK. De garage en toilet op de begane grond zijn ook niet 20c... maar dat hoeft dan ook niet :+
1 thermostaat is wel "een beetje" naregeling, maar geen zone naregeling waarin groepen gedeeltelijk dichtlopen.

Jij hebt "gewoon" een "aan/uit" thermostaat voor je hele huis die in 1 ruimte hangt.
Op zich niets mis mee, en dat betekent dat als er warmtevraag is alle groepen flow hebben, dus wat dat betreft heb je nog geen open verdeler nodig, als je maar voldoende flow kwijt kunt als alles open staat, en ik verwacht niet dat dit bij jou het geval is. Maar je kunt geen flow meten, dus dat is gissen vanuit onze kant.

Je "sauna-opstook-verhaal" doet mij vermoeden dat je toen een hoge Ta had (dus vanzelfsprekend een grotere Dt) dus met een hogere Ta kun je wel makkelijker je vermogen kwijt, er is immers meer afgifte.

Een buffervat als bypass instellen hebben we het al uitgebreid over gehad, dat geniet niet mijn voorkeur, gewoon lekker als open verdeler aansluiten conform een methode naar smaak.
Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:19:
[...]

Hij heeft geen open verdeler, maar ik dacht wel na regeling van de slaapkamers?
Nee dus :P
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:22:
[...]

[...]

Dit is het antwoord:

[...]

en het is niet bepaald de goedkoopste. Althans. Dat vond ik. Offerteprijs was zelfde als anderen
Daar kun je niet zoveel mee.

Heb je wel flowmeters per groep op je verdeler zitten :? Weet je welke buis er in de vloer ligt :? Weet je uberhaupt welke groep waar naar toe gaat :?

Als je niet weet hoe lang de groepen zijn, hoe ze lopen, waar ze op aangesloten zijn, en onbekend is wat de flow is en zou moeten zijn dan lijkt het mij een onbegonnen zaak :? Dan kun je afstellen op basis van Temperatuur (Ta ~ Tr)

Eerst alle kringen volledig open en dan ruimtes die te warm worden knijpen :? Hier heb ik geen ervaring mee, dus laat een ander daar maar iets zinnigs over zeggen :P 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:48:
[...]
Ik begrijp niet waarom enkel die kamer zo koud is.
Het is en/of relatief te weinig afgifte in die kamer en/of relatief te veel warmteverlies.
Maar 2C verschil binnen dezelfde schil is wel een beetje 'vreemd' maar moet toch te ontdekken zijn wat de oorza(a)k(en) is/zijn.
EDIT:
29C @-5C en 25C @15C
Ik wil deze vanavond verhogen naar 35C
Is dat niet een beetje heel erg drastisch, 'normaal' stijgt de Ta met 0.25 - 0.33 per 1C buitenT, om dan gelijk 6C te verhogen lijkt een beetje ....

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:36:
[...]

1 thermostaat is wel "een beetje" naregeling, maar geen zone naregeling waarin groepen gedeeltelijk dichtlopen.

Jij hebt "gewoon" een "aan/uit" thermostaat voor je hele huis die in 1 ruimte hangt.
Op zich niets mis mee, en dat betekent dat als er warmtevraag is alle groepen flow hebben, dus wat dat betreft heb je nog geen open verdeler nodig, als je maar voldoende flow kwijt kunt als alles open staat, en ik verwacht niet dat dit bij jou het geval is. Maar je kunt geen flow meten, dus dat is gissen vanuit onze kant.
Ik heb de buffervat even dicht geknepen en zelfs dan gaat de flowmeters per groep niet hoger dan de helft (2,4 liter/minuut zo uit mijn hoofd nu) bij pompstand 5. Dus ik denk dat de flow wel kwijt kunt. Zeker als de pomp op 3 staat.
Je "sauna-opstook-verhaal" doet mij vermoeden dat je toen een hoge Ta had (dus vanzelfsprekend een grotere Dt) dus met een hogere Ta kun je wel makkelijker je vermogen kwijt, er is immers meer afgifte.
Ja, bij opstoken ging Ta naar 40C op hoogste punt. Binnentemp was 27C volgens de thermostaat.
Daar kun je niet zoveel mee.

Heb je wel flowmeters per groep op je verdeler zitten :? Weet je welke buis er in de vloer ligt :? Weet je uberhaupt welke groep waar naar toe gaat :?
Yup. Elke groep flowmeter aanwezig. 16x2mm buizen, hoh 10. Heb foto's gemaakt dus weet exact hoe ze lopen.
Als je niet weet hoe lang de groepen zijn, hoe ze lopen, waar ze op aangesloten zijn, en onbekend is wat de flow is en zou moeten zijn dan lijkt het mij een onbegonnen zaak :? Dan kun je afstellen op basis van Temperatuur (Ta ~ Tr)

Eerst alle kringen volledig open en dan ruimtes die te warm worden knijpen :? Hier heb ik geen ervaring mee, dus laat een ander daar maar iets zinnigs over zeggen :P 8)
Dat ingeregelen heb ik dus denk ik een balans in gevonden? Alle ruimtes op temperatuur die ik wil hebben tegen laagst mogelijk energieverbruik? Enkel dat ene kamer..

Wat nu rest is dus de vraag: wil ik die kamer koste wat kost op 18-19c houden? dan kan ik Ta of Flow verhogen en alle groepen knijpen behalve die 3 groepen voor dat ene kamer. Wat dus wel weer extra verbruik met zich meeneemt.
Ik ga het sowieso wel proberen, hoe hoog ik het krijgen.
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:44:
[...]

Het is en/of relatief te weinig afgifte in die kamer en/of relatief te veel warmteverlies.
Maar 2C verschil binnen dezelfde schil is wel een beetje 'vreemd' maar moet toch te ontdekken zijn wat de oorza(a)k(en) is/zijn.
Ik vermoed sowieso de raamrubbers en mogelijk kozijnen. Heb al wat tochtstrips aangebracht. Moet nog meer kopen. En de kozijnen na kitten. De raam van de aangrenzende badkamer had duidelijk een grote kier namelijk.

Die ruimte is dan ook enige op zuidwesten+straat gericht. Dus ook vrij veel wind.
Is dat niet een beetje heel erg drastisch, 'normaal' stijgt de Ta met 0.25 - 0.33 per 1C buitenT, om dan gelijk 6C te verhogen lijkt een beetje ....
Dat is wel de manier om te zien wat de mogelijkheden zijn op hoog vermogen.

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 06-02-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:02:
[...]

Ik heb de buffervat even dicht geknepen en zelfs dan gaat de flowmeters per groep niet hoger dan de helft (2,4 liter/minuut zo uit mijn hoofd nu) bij pompstand 5. Dus ik denk dat de flow wel kwijt kunt. Zeker als de pomp op 3 staat.
Zijn het flowmeters, of is het een flowinsteller met een flowmeter :? Als het de 2e is, kun je dichtzetten wat je wil, dan gaat de flow over die groep gewoon niet groter worden als 2,4 liter minuut.

Hoeveel groepen heb je :? Ik las ergens 11 :? dus 11 x 2,4 = 26,4 ltr/minuut totaal geeft met een Dt van 4 een maximaal vermogen van 7,4KW, dat is nog lang geen 16 KW, sterker nog, dat is nog niet eens de helft.
[...]

Ja, bij opstoken ging Ta naar 40C op hoogste punt. Binnentemp was 27C volgens de thermostaat.
Logisch dat je dan je vermogen wel kwijt kunt, Dt is immers veel groter, stel Dt van 8 bij 26.4 ltr/minuut geeft een vermogen van bijna 15KW, en dat kun je inderdaad wel horen vermoed ik >:)
[...]

Yup. Elke groep flowmeter aanwezig. 16x2mm buizen, hoh 10. Heb foto's gemaakt dus weet exact hoe ze lopen.

[...]

Dat ingeregelen heb ik dus denk ik een balans in gevonden? Alle ruimtes op temperatuur die ik wil hebben tegen laagst mogelijk energieverbruik? Enkel dat ene kamer..

Wat nu rest is dus de vraag: wil ik die kamer koste wat kost op 18-19c houden? dan kan ik Ta of Flow verhogen en alle groepen knijpen behalve die 3 groepen voor dat ene kamer. Wat dus wel weer extra verbruik met zich meeneemt.
Ik ga het sowieso wel proberen, hoe hoog ik het krijgen.

[...]

Ik vermoed sowieso de raamrubbers en mogelijk kozijnen. Heb al wat tochtstrips aangebracht. Moet nog meer kopen. En de kozijnen na kitten. De raam van de aangrenzende badkamer had duidelijk een grote kier namelijk.

Die ruimte is dan ook enige op zuidwesten+straat gericht. Dus ook vrij veel wind.

[...]

Dat is wel de manier om te zien wat de mogelijkheden zijn op hoog vermogen.
Als je flowmeters per groep hebt kun die toch bij elkaar optellen om indicatief te kunnen bekijken wat de grootst mogelijke flow in je hele systeem is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:03:
[...]

Sowieso zullen mijn buren daar niet blij mee zijn. Tijdens opstookprotocol bleek max vermogen wel flink geluid te maken.
zolang ze niet klagen is het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kmf Je zegt:
M.a.w. je hebt geen balans. Die koudste kamer is waar je dient te beginnen, daar op gewensteT, de gemeten Tr van die ruimte is de basis voor alle andere groepen. Niet tegelijkertijd Ta en flows van de WP gaan veranderen. Dan heb je 3 dingen die wijzigen en kun je niet achterhalen welke actie nou welk effect heeft gehad.
Het zinsdeel
tegen laagst mogelijk energieverbruik
begrijp ik niet, de uiteindelijke flow en deltaT is waar het om gaat, niet of dat in het ene deel anders is dan in het andere.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 15:33:
[...]

Zijn het flowmeters, of is het een flowinsteller met een flowmeter :? Als het de 2e is, kun je dichtzetten wat je wil, dan gaat de flow over die groep gewoon niet groter worden als 2,4 liter minuut.
Afbeeldingslocatie: http://www.heatnet-vloerverwarming.nl/shop/img/cms/robot-ltc.jpg
D. Inregelbare flowmeter
Hoeveel groepen heb je :? Ik las ergens 11 :? dus 11 x 2,4 = 26,4 ltr/minuut totaal geeft met een Dt van 4 een maximaal vermogen van 7,4KW, dat is nog lang geen 16 KW, sterker nog, dat is nog niet eens de helft.

Logisch dat je dan je vermogen wel kwijt kunt, Dt is immers veel groter, stel Dt van 8 bij 26.4 ltr/minuut geeft een vermogen van bijna 15KW, en dat kun je inderdaad wel horen vermoed ik >:)

Als je flowmeters per groep hebt kun die toch bij elkaar optellen om indicatief te kunnen bekijken wat de grootst mogelijke flow in je hele systeem is :?
25 groepen. 25x2,4=60/liter. Dat is meer dan wat de 16kW kan leveren op standaard pompsnelheid welke is gespecced op 45,9l/m @35c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Theoretisch heb je gelijk, nu nog praktisch bevestigen.
Ik zou het knap vinden dat je in je systeem zonder secundaire pomp daadwerkelijk een flow van 45,9l/minuut gaat halen :P

Maar zet alles eens vol open, zet de pomp maximaal en noteer de waardes, tel ze bij elkaar op en je hebt de maximaal haalbare flow :P

Een flow van 2,4 ltr/minuut over een groep is trouwens ook vrij fors. Bij mij thuis heb ik maar 1 kring met zo'n hoge flow, dat is de entree kring die 125 meter lang is.

De rest van de groepen zijn allemaal zo'n 80 tot 90 meter lang en vereisen een flow van 1,3 tot 1,4 ltr/minuut.

maar nu zal jouw situatie natuurlijk anders zijn als die van mij, maar het geeft je wel een richting denk ik :? Ik wil je ook mijn "berekening" wel mailen, misschien dat je daar conclusies uit kunt trekken. Dan graag even PM met je mail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Vreemd verhaal
De vloerverwarming inregelen doe ik altijd.
De vloerverwarming boer levert ontlucht zijn vloerverwarming op, meer niet.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:20:
[...]

Aha oke.
En heb je nog tips voor ons en @kmf hoe je dit het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:37
Oxellaar schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:20:
[...]

Toen de laatste keer de warmtepomp installateur was heeft hij voor het 'gemak' de vloerverwarming volledig open gedraaid. Onder het mom van dan kan de WP beter zijn warmte kwijt. Zonder ook maar ooit een blik naar de boven- en zolderverdieping te kijken hoe daar verwarmd wordt.

Toen ik daar later over na belde waarom de knop verdraaid was en het nu minder aangenaam was op bepaalde andere plekken in huis, kwam (wederom) een ontwijkend antwoord. Sindsdien een korte verbinden rechtstreeks naar Techneco afgedwongen. Het ontbreken van kennis en kunde van vele installateurs is een ophoping van kleine dingen die je in de loopt der tijd waar neemt. En helaas lijden de goede installateurs daar wel onder. Maar hoe scheid je het kaf van het koren is als consument erg lastig te ondervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 21:56
Noord27 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:30:
[...]

Toen de laatste keer de warmtepomp installateur was heeft hij voor het 'gemak' de vloerverwarming volledig open gedraaid. Onder het mom van dan kan de WP beter zijn warmte kwijt. Zonder ook maar ooit een blik naar de boven- en zolderverdieping te kijken hoe daar verwarmd wordt.

Toen ik daar later over na belde waarom de knop verdraaid was en het nu minder aangenaam was op bepaalde andere plekken in huis, kwam (wederom) een ontwijkend antwoord. Sindsdien een korte verbinden rechtstreeks naar Techneco afgedwongen. Het ontbreken van kennis en kunde van vele installateurs is een ophoping van kleine dingen die je in de loopt der tijd waar neemt. En helaas lijden de goede installateurs daar wel onder. Maar hoe scheid je het kaf van het koren is als consument erg lastig te ondervangen..
Is het niet zo dat de meeste installateurs met kennis, kunde en inzicht snel naar de utiliteitsbouw toe verplaatsen?

Daarnaast zouIk persoonlijk niet graag voor particulieren werken....

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Daannn1987
De installateur was DE Techneco specialist van dr regio. Dat viel toch tegen en is zelfs door Techneco op de vingers getikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik ben er denk ik achter waarom die kamer zo koud is. Ik ben met een FLIR aan de slag geweest. De ramen bleken niet zo zeer het probleem. Het is het plafond.
Deze is 13-15c volgens de warmtebeelden. Boven het plafond is het dakterras, waar de warmtepomp staat te blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Noord27 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:39:
@Daannn1987
De installateur was DE Techneco specialist van dr regio. Dat viel toch tegen en is zelfs door Techneco op de vingers getikt.
Heb mijn ELGA via de Current actie waar ook DE specialist van de regio ingeschakeld was. Geen slecht woord over mijn installateur hoor, maar heb gelukkig geen geneuzel zoals jij gehad met mn WP.

De meeste ELGA installateurs zijn van nature CV installateurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:47:
Ik ben er denk ik achter waarom die kamer zo koud is. Ik ben met een FLIR aan de slag geweest. De ramen bleken niet zo zeer het probleem. Het is het plafond.
Deze is 13-15c volgens de warmtebeelden. Boven het plafond is het dakterras, waar de warmtepomp staat te blazen...
De koude luchtuitlaat v.d. WP staat over het balkon 'te blazen', je hebt ongewild plafondkoeling gekregen.
Aluminiumnoppenfolie tegen het plafond, afwerk-laag er overheen, probleem zo goed als zeker voor grootste deel opgelost.
EDIT:
Wat is de constructie van dat dakterras, beton/hout ?
EDIT2:
Ik kreeg in een keer een 'visioen' van foto's die @koevlaas2 ooit plaatste van de sneeuw/ijsvorming aan de voorkant van zijn WP.
Een 'spoiler' voor de uitblaasopening v.d. WP zo dat de koude luchtstroom, geforceerde koeling, niet meer 'echt' tegen de bovenzijde van het dak maar er 'echt' overheen blaast.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:51:
[...]

De koude luchtuitlaat v.d. WP staat over het balkon 'te blazen', je hebt ongewild plafondkoeling gekregen.
Aluminiumnoppenfolie tegen het plafond, afwerk-laag er overheen, probleem zo goed als zeker voor grootste deel opgelost.
Een verlaagd plafond is idd een optie. Ik denk dat ik net als de buren ook maar rubberen tegels op het dakterras gaat plaatsen

dakterras is van beton. Bitumen en dan grindtegels.

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 06-02-2018 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Alleen de heetste gedeelten van je huis voorzien van een zoneregeling zodat deze dichtgaan bij bereiken setpoint, de koude zones blijven doordraaien.
Let wel dat je niet de zone dicht laat lopen waar de thermostaat hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:23:
[...]

Aha oke.
En heb je nog tips voor ons en @kmf hoe je dit het beste kan doen?
Ja... Je moet wel weten wat je aan vermogen per ruimte of m2 wilt hebben.
Bij 2l/m per lus heb je 140W per 1K dT.
Ik stel in op berekende waardes en dat is natuurlijk anders dan zoeken naar de juiste instelling.

Probeer de vloer egaal warm te krijgen, dat is het meest comfortable.
Als je geen gegevens hebt, blijft het lastig.
Het enige wat na verloop van tijd gelijk moet worden is de retourT/lus uit de vloer.
Maar zo kan ik zelden inregelen, want dat duurt veel te lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:47:
Isolatie 0,0 tussen dak en binnenzijde zeker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

koevlaas2 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:32:
[...]

Isolatie 0,0 tussen dak en binnenzijde zeker ?
Je zou toch wel dikke pir platen mogen verwachten. Of is het een oud pand?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
hrt schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 19:55:
[...]

Je zou toch wel dikke pir platen mogen verwachten. Of is het een oud pand?
Dream on, BJ 1980 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 18:31:
[...]

Bij 2l/m per lus heb je 140W per 1K dT.
Ik stel in op berekende waardes en dat is natuurlijk anders dan zoeken naar de juiste instelling.
Ik probeer dit even voor mezelf in te vullen om te kijken of ik het volg.
Een lus is zeg 100m, bij 10cm hoh betekent dat 10m2.
Met 1K dT bedoel je (Ta+Tr)/2 - binnenT ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Platdak isoleer je na met pir platen maar dan aan de bovenkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 13:56

thido

Tilburg

Gaat lekker vandaag, het lijkt erop dat ik onze woning met Ta=31 warm kan houden.
Wel wat zon en weinig wind vandaag maar toch :-)

[ Voor 71% gewijzigd door thido op 06-02-2018 21:12 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thido schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:11:
Gaat lekker vandaag, het lijkt erop dat ik onze woning met Ta=31 warm kan houden.
Dat is zo'n 20% minder verbruik dan bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Ze geven niet veel details. Waarschijnlijk bedoelen ze dat bijna 100% van de warmte die gegenereerd wordt op plaats A ook op plaats B genoten wordt. Eigenlijk, als we de COP van een warmtepomp bij de pomp zelf (plaats A) meten en dat vergelijken met de COP = 1 van directe elektrische verwarming (op plaats B ) spelen we een beetje vals. Als je het echt wil vergelijken, moet je de COP meten op de plek in je kamer waar je de warmte consumeert (plaats B ). Dan zou een COP wel een stukje lager uitvallen vanwege de transportverliezen tussen A en B (maar nog steeds hoger zijn dan 1).

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:51:
[...]

EDIT:
Wat is de constructie van dat dakterras, beton/hout ?
EDIT2:
Ik kreeg in een keer een 'visioen' van foto's die @koevlaas2 ooit plaatste van de sneeuw/ijsvorming aan de voorkant van zijn WP.
Een 'spoiler' voor de uitblaasopening v.d. WP zo dat de koude luchtstroom, geforceerde koeling, niet meer 'echt' tegen de bovenzijde van het dak maar er 'echt' overheen blaast.
Deze bedoel je: Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/c265gf3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
thido schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:11:
Natuurlijk een rare dag vandaag.
Hier heeft de ELGA tussen 11:10 en 16:40 uit gestaan ivm de zon..
Tot nu toe 10,2kWh verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja precies, dat werkt natuurlijk geweldig als koelmachine op je platte dak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Jan Treur schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:16:
[...]

Ze geven niet veel details. Waarschijnlijk bedoelen ze dat bijna 100% van de warmte die gegenereerd wordt op plaats A ook op plaats B genoten wordt. Eigenlijk, als we de COP van een warmtepomp bij de pomp zelf (plaats A) meten en dat vergelijken met de COP = 1 van directe elektrische verwarming (op plaats B ) spelen we een beetje vals. Als je het echt wil vergelijken, moet je de COP meten op de plek in je kamer waar je de warmte consumeert (plaats B ). Dan zou een COP wel een stukje lager uitvallen vanwege de transportverliezen tussen A en B (maar nog steeds hoger zijn dan 1).
Wanneer het "transportverlies" binnen de schil van de woning plaatsvind, is het imo geen verlies :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 13:56

thido

Tilburg

Daannn1987 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:18:
[...]

Natuurlijk een rare dag vandaag.
Hier heeft de ELGA tussen 11:10 en 16:40 uit gestaan ivm de zon..
Tot nu toe 10,2kWh verbruikt
Ik zit al wel aan de 20kWh (en 1kWh voor de daikin, die besluit ook af en toe wat te doen :-))

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:18:
[...]

Ja precies, dat werkt natuurlijk geweldig als koelmachine op je platte dak. ;)
Sneeuw isoleert toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen doe eens beetje sneeuw op je gezicht en handen en ga dan in de uitblaasopening van de WP staan, ik hoor dan graag je uitleg hoe goed dat isoleert. ;)
EDIT:
Het is net als met gif. Gif bestaat niet, alleen giftige doses.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@thido
25kWh voor puur verwarming haal ik wel vandaag. Denk 35kWh voor heel de woning en auto. Bijna 9kWh op de zonnepaneeltjes maakt veel goed.

Leuke test op deze manier. Netjes 20.5 in huis.

Elga doet circa elk uur een defrost in de nacht. Overdag geen eentje. Heeft zelfs een tijdje uit gestaan. Denk vanwege zoninval.

Heb de Daikin nu 24/7 aan staan. Is wel nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 06-02-2018 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:00:
[...]

Ik probeer dit even voor mezelf in te vullen om te kijken of ik het volg.
Een lus is zeg 100m, bij 10cm hoh betekent dat 10m2.
Met 1K dT bedoel je (Ta+Tr)/2 - binnenT ?
Los van HoH maten en binnenT. Al hebben beide natuurlijk wel effect op de afgifte.

Maar in mijn voorbeeld is 1K dT (Ta/Tr) @ 2l/m 140Wh

Meer dan 2L/m heeft bij een lengte van +/-100m en +/-18mm slang, weinig meerwaarde.
Je zit rond die waardes een beetje op het maximum wat een vloer af kan geven.
Ga je er meer in duwen gaat de dT omlaag en dat wil je niet voor je warmtepomp. Je wilt namelijk een bepaalde dT hebben over het hele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:56:
[...]

Los van HoH maten en binnenT. Al hebben beide natuurlijk wel effect op de afgifte.

Meer dan 2L/m heeft bij een lengte van +/-100m en +/-18mm slang, weinig meerwaarde.
Je zit rond die waardes een beetje op het maximum wat een vloer af kan geven.
Ga je er meer in duwen gaat de dT omlaag en dat wil je niet voor je warmtepomp. Je wilt namelijk een bepaalde dT hebben over het hele systeem.
Als voorbeeld een 5kW Panasonic wil 900l/h = 15l/m. Dat zou betekenen ongeveer 15/2 is 7 groepen * 140Wh is 980Wh ?
Hier gaat iets mis denk ik, er ontbreekt iets, maar wat ?
EDIT:
5K tussen Ta en Tr ?
Daar speelt de kamerT toch ook nog een rol naar ik aanneem ?
EDIT2:
Een deltaT van 5K zie ik nl. zelden bij mijn WP, 2 a 3 zijn eerder de 'norm'.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd wat gaat er dan mis? Jij en ik gingen uit van: 1K dT @ 2l/m is 140Wh/lus.
Als jij die 5kW kwijt wilt, dan zul je dus naar een dT van 5K moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:33
Goed nieuws en slecht nieuws dient zich aan met deze temperaturen.

Het goede nieuws is dat de bovenverdieping met ca 1kW afgifte verwarmd kan worden tot slaapkamer-temperatuur. Dat komt bij een Tb van -15 graden dan mooi uit op de door mijzelf op kladpapier berekende 2kW warmteverlies inclusief ventilatie-verliezen.

Het slechte nieuws is dat de warmtepomp nu al bijna continu op volle toeren draait om de slecht geïsoleerde benedenverdieping 's avonds op 20 graden te houden (nachtverlaging van 22.30 tot 16.00 staat op 18 graden). Als het nog kouder wordt, zal ik met COP=1 moeten bijverwarmen. Op z'n vroegst halverwege 2019 zal de isolatie van de benedenverdieping worden verbeterd. De financien laten dat zeker niet eerder toe.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ivow85 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:47:
Goed nieuws en slecht nieuws dient zich aan met deze temperaturen.

Het goede nieuws is dat de bovenverdieping met ca 1kW afgifte verwarmd kan worden tot slaapkamer-temperatuur. Dat komt bij een Tb van -15 graden dan mooi uit op de door mijzelf op kladpapier berekende 2kW warmteverlies inclusief ventilatie-verliezen.

Het slechte nieuws is dat de warmtepomp nu al bijna continu op volle toeren draait om de slecht geïsoleerde benedenverdieping 's avonds op 20 graden te houden (nachtverlaging van 22.30 tot 16.00 staat op 18 graden). Als het nog kouder wordt, zal ik met COP=1 moeten bijverwarmen. Op z'n vroegst halverwege 2019 zal de isolatie van de benedenverdieping worden verbeterd. De financien laten dat zeker niet eerder toe.
Je bedoelt dat je de benedenverdieping met parttime verwarming 6.5/24e deel v.d. tijd niet op temperatuur krijgt. Nou dat zullen er heel veel niet kunnen denk ik, ik zeker niet, daarom heb ik ook een full-timer ingehuurd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Oxellaar schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:56:
[...]

Waar staat K voor? Lijkt me niet Kelvin toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@kmfjawel, een temperatuurverschil word in Kelvin weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
een delta T van 1 Kelvin is even groot als een delta T van 1 graad Celsius. Kan wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 16:01:
Theoretisch heb je gelijk, nu nog praktisch bevestigen.
Ik zou het knap vinden dat je in je systeem zonder secundaire pomp daadwerkelijk een flow van 45,9l/minuut gaat halen :P

Maar zet alles eens vol open, zet de pomp maximaal en noteer de waardes, tel ze bij elkaar op en je hebt de maximaal haalbare flow :P

.
Heb ik net even gedaan. Met buffervat afgesloten. Bij elkaar opgeteld is er 36l/minuut flow door het vvw systeem op pompsnelheid 4.
(Even afleesmarge genegeerd. Zo’n flowmeter lijkt me ook niet supernauwkeurig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:21
Snel vraagje voor de bezitters van convectoren van jaga (die zitten hier toch wel?): Wat zijn zo'n beetje de minimale en maximale aanvoertemperatuur die je op je warmtepomp hebt ingesteld?
Ik zit hier nog een beetje te zoeken tussen comfort en zuinig stoken...

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

minitrue schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:33:
Snel vraagje voor de bezitters van convectoren van jaga (die zitten hier toch wel?): Wat zijn zo'n beetje de minimale en maximale aanvoertemperatuur die je op je warmtepomp hebt ingesteld?
Dat is precies de correcte Ta en Tr die bij jouw woning hoort in relatie tot de heersende buitenT en welke zo constant mogelijk wordt afgegeven. Die Ta en Tr zijn dus woningspecifiek.
EDIT:
En uiteraard ook weer heb je relatief veel van die radiatoren, in relatie tot het warmteverlies, geplaatst of eerder krap. Alles hangt met alles samen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2018 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Daannn1987 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 21:19:
[...]
Wanneer het "transportverlies" binnen de schil van de woning plaatsvind, is het imo geen verlies :+
Ik zou zeggen binnen het verwarmde deel van het huis.
En er zijn natuurlijk ook andere specifieke situaties, zoals een monobloc. Dan zou je toch binnen de schil moeten meten, en dus heb je een lagere feitelijke COP dan bij de gebruikelijke meting bij de pomp zelf. Dat geldt al helemaal als hij nog een paar meter verder van het huis staat.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
minitrue schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:33:
Ik heb Jaga convectoren voor twee goed verwarmde kamers (de woonkamers op twee verschillende verdiepingen) en in de rest van het huis de ouderwetse radiatoren of design (handdoek)radiatoren , bijvoorbeeld in de verschillende badkamers, keukens en toiletten (alles dubbel) en hallen en slaapkamers. Daarom staan mijn watertemperaturen via de stooklijn niet al te laag ingesteld. Momenteel is het -6 buiten en het setpoint is 47 graden. Over het algemeen varieert de watertemperatuur bij mij tussen 30 en 38 graden en als het vriest tot ca 45 graden; omdat dat relatief weinig uren zijn in Nederland en nog minder hier aan de westkust, is mijn totaalverbruik niet extreem hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 07-02-2018 05:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:03:
[...]

Als voorbeeld een 5kW Panasonic wil 900l/h = 15l/m. Dat zou betekenen ongeveer 15/2 is 7 groepen * 140Wh is 980Wh ?
Hier gaat iets mis denk ik, er ontbreekt iets, maar wat ?
EDIT:
5K tussen Ta en Tr ?
Daar speelt de kamerT toch ook nog een rol naar ik aanneem ?
EDIT2:
Een deltaT van 5K zie ik nl. zelden bij mijn WP, 2 a 3 zijn eerder de 'norm'.
Het is maar een voorbeeld, je hoeft niet altijd 5K over je vloer te hebben. Het is geen wet. En nogmaals, de ruimteT is niet van belang. 1K op 2/lm is altijd 140Wh, al is het 45 graden in je woonkamer.

Als je niet op vol vermogen draait is 2 a 3K prima, maar op vol vermogen wil je de 5K wel halen.
2 a 3 op vol vermogen is te laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Oxellaar schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:04:
[...]

Het is maar een voorbeeld, je hoeft niet altijd 5K over je vloer te hebben. Het is geen wet. En nogmaals, de ruimteT is niet van belang. 1K op 2/lm is altijd 140Wh, al is het 45 graden in je woonkamer.

Als je niet op vol vermogen draait is 2 a 3K prima, maar op vol vermogen wil je de 5K wel halen.
Dit is goede informatie.. mijn ELGA komt op vol vermogen tot een DT van 3.8 max.
Zal de DT eens iets opschroeven.

Overigens heeft de ELGA het huis hier warm gehouden (zonder ploftketel), ben echt positief verrast:
https://snapshot.raintank...w34DBH1h5DKdcHKjlPJO2OBYw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:10
Hier heeft hij het ook netjes gedaan: 1,5 kuub en dik 6kw tussen middernacht en 7 uur met inmiddels -8. 😊

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:04:
[...]

Mooie informatie.
Kan dit worden opgenomen in de openingspost ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:26:
[...]

Dit is goede informatie.. mijn ELGA komt op vol vermogen tot een DT van 3.8 max.
Zal de DT eens iets opschroeven.

Overigens heeft de ELGA het huis hier warm gehouden (zonder ploftketel), ben echt positief verrast:
https://snapshot.raintank...w34DBH1h5DKdcHKjlPJO2OBYw
Hier in Limburg ook geen ketel aan geweest en 0,6kwh per uur gisteren 13,5kwh verbruikt maar zonder gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 07:43:
[...]

Hier in Limburg ook geen ketel aan geweest en 0,6kwh per uur gisteren 13,5kwh verbruikt maar zonder gas
Netjes, heb je de ketel ook ontkoppelt?
Gisteren 13,29 kWh verbruikt, dus dat ontloopt elkaar niet veel.

Wat was je gasverbruik voor de ELGA als ik vragen mag?

Pagina: 1 ... 70 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.