Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.877 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ga in Februari eens een andere strategie proberen, puur omdat het kan :P

Lagere Ta en kortere nachtverlaging.

Stooklijn staat nu op Ta 28 graden bij +10 en Ta 33 graden bij -5. Bij Tb 2 graden dus een Ta van 30 graden (i.p.v. 32).

Nachtverlaging van 00:00 tot 05:00

Ik heb 1 dag geprobeerd met helemaal geen nachtverlaging, maar zo laag kan ik de Ta niet instellen :P
Ik krijg dan pendelgedrag of ruimtes die veel te warm worden.

Ik heb zoals meer mensen in dit topic "het probleem" dat mijn huis te goed geïsoleerd is, en ik heb nogal last van "weersinvloeden" als zon en wind :P

Ik ben benieuwd wat me dit gaat brengen, februari kon qua graaddagen wel eens "erger" worden als januari als ik de voorspellingen zo zie :)

[ Voor 32% gewijzigd door Grolsch op 05-02-2018 08:22 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Zowaar heeft mijn electrische backup eens iets gedaan. Wel een enorm verbruik van 0,01 geregistreerd..

Wellicht had de WP hem toch niet nodig ;)

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:28
Grolsch schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:18:

Stooklijn staat nu op Ta 28 graden bij +10 en Ta 33 graden bij -5. Bij Tb 2 graden dus een Ta van 30 graden (i.p.v. 32).

Ik heb 1 dag geprobeerd met helemaal geen nachtverlaging, maar zo laag kan ik de Ta niet instellen :P

Ik heb zoals meer mensen in dit topic "het probleem" dat mijn huis te goed geïsoleerd is, en ik heb nogal last van "weersinvloeden" als zon en wind :P

Ik ben benieuwd wat me dit gaat brengen, februari kon qua graaddagen wel eens "erger" worden als januari als ik de voorspellingen zo zie :)
Met nacht verlaging koelt je beton af, alles open, thermostaat op 25 ,ta naar beneden en drie dagen wachten tot het stabiliseert. Zorgen dat secundair blijft draaien. Als je wp met -5 blijft pendelen moet je andere kopen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Energieverbruik van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2VgRAff.png
vs binnentemperatuur
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1rqE2IV.png

Wat opvalt is dat bij mij de defrosts pieken in verbruik zijn. En niet zoals wat anderen hier lieten zien, dalen.
Het element is niet hiervoor niet gebruikt, maar puur op compressorkracht. (De meter zit direct op de warmtepomp aangesloten, en de andere kWh meter gaf geen extra piek)

Qua binnentemperatuur is het behaaglijk. Hoewel voor de WAF een binnentemp van 19C op de slaapkamer gewenst was. Maar wat mij betreft niet efficient te bereiken met LW.
Ik kan de stooklijn wel verhogen, maar dan wordt de rest van de woning onnodig verwarmd.

(nu staat stooklijn op 28 @-5c, 25 @ 15c. Pompsnelheid 3. Geeft een dT op verdelers van~5-6c)

Ik ga dus uitzoeken hoe deze ruimte extra gecompenseerd kan worden. Beginnend bij nieuwe raamrubbers...

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 05-02-2018 08:55 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
reneeke1970 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:47:
[...]

Met nacht verlaging koelt je beton af, alles open, thermostaat op 25 ,ta naar beneden en drie dagen wachten tot het stabiliseert. Zorgen dat secundair blijft draaien. Als je wp met -5 blijft pendelen moet je andere kopen haha
@Grolsch Zo heb ik hem nu ook draaien en dat gaat prima vooralsnog. Hij staat bij mij tot 0 graden op ta 25. Huis is nu keurig op 20-20,5gr. Wel begrijp ik ineens de opmerking die gisteren of eergisteren werd geplaatst dat je bij 25 graden Ta niet meer echt het idee hebt dat ergens warmte vanaf straalt. Maar goed, huis is wel warm dus we laten het even zo. Gisteren over de hele dag gezien nét geen COP van 4. Dus prima voor mijn doen met dit weer lijkt me. Hij draait constant op ca 1/3 tot 1/2 van het vermogen van de wp. Meestal tussen 800-900 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:01
kmf schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:52:
Energieverbruik van gisteren.

[afbeelding]
vs binnentemperatuur
[afbeelding]

Wat opvalt is dat bij mij de defrosts pieken in verbruik zijn. En niet zoals wat anderen hier lieten zien, dalen.
Het element is niet hiervoor niet gebruikt, maar puur op compressorkracht. (De meter zit direct op de warmtepomp aangesloten, en de andere kWh meter gaf geen extra piek)

Qua binnentemperatuur is het behaaglijk. Hoewel voor de WAF een binnentemp van 19C op de slaapkamer gewenst was. Maar wat mij betreft niet efficient te bereiken met LW.
Ik kan de stooklijn wel verhogen, maar dan wordt de rest van de woning onnodig verwarmd.

(nu staat stooklijn op 28 @-5c, 25 @ 15c. Pompsnelheid 3. Geeft een dT op verdelers van~5-6c)

Ik ga dus uitzoeken hoe deze ruimte extra gecompenseerd kan worden. Beginnend bij nieuwe raamrubbers...
Je retour bliift achter, zeker als je een tijdje aan het stoken bent.
Met vloerverwarming zou je eerder een delta t van 2/3 verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ramon_1984 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:20:
[...]

Je retour bliift achter, zeker als je een tijdje aan het stoken bent.
Met vloerverwarming zou je eerder een delta t van 2/3 verwachten.
Met hogere pompsnelheid had ik op gegeven moment een dT van 1-2c. Maar behalve dat het geheel sneller opwarmt (0,5c/u) heeft het geen invloed op de max temp. Wel op het verbruik. (70-100% meer).

Nu is het 1,5c/u dat het huis opwarmt, maar eenmaal opgewarmd maakt die snelheid niet veel uit. Voor de rest blijft het energieverloop hetzelfde als hogere pompsnelheid, maar dan tegen een lager verbruik

Dus wat zal nog meer het voordeel van een lagere dT zijn?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:47:
[...]

Dat gaat met koude temperaturen wel goed (verwacht ik) maar met warmere buitentemperaturen gaat mijn WP als een idioot pendelen met een Ta van 25, en als ik met warmere temperaturen een hogere Ta aanhoud kun je wel voorspellen wat er gaan gebeuren met hoge buitentemperaturen, inderdaad, sauna in huis :)

Ik ben niet zo van de hak op de tak, ik wil eerst ff dit proberen, en daarna proberen we zo weer wat anders :P

Eerder had ik een afkoelingsperiode van 11 uur, en dat is gewoon te lang, de vloer koelt te hard af. De WP trekt het op z'n sloffer er wel weer bij, maar niet op een efficiënte manier. Daarom nu een afkoelperiode van een uur of 5 (00:00 tot 05:00). De kunst is om de vloer niet teveel af te laten koelen.

Het warmteverlies van mijn woning is te divers (van 5KW per dag tot 40KW per dag) om te compenseren met 24*7 draaien in alle omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:18:

Probeer eens een dag verlaging, voorral in de ochtend rendabel

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
kmf schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:28:
[...]

Met hogere pompsnelheid had ik op gegeven moment een dT van 1-2c. Maar behalve dat het geheel sneller opwarmt (0,5c/u) heeft het geen invloed op de max temp. Wel op het verbruik. (70-100% meer).

Nu is het 1,5c/u dat het huis opwarmt, maar eenmaal opgewarmd maakt die snelheid niet veel uit. Voor de rest blijft het energieverloop hetzelfde als hogere pompsnelheid, maar dan tegen een lager verbruik

Een kleine delta t over de vloer geeft een groter verwarmd oppervlakte.
Je hebt de meeste afgifte met een delta t van
0.
En de warmtepomp wil weer wen andere delta t hebben.

Daarom worden die twee los van elkaar gekoppeld met een buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ramon_1984 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:45:
[...]

Een kleine delta t over de vloer geeft een groter verwarmd oppervlakte.
Je hebt de meeste afgifte met een delta t van
0.
En de warmtepomp wil weer wen andere delta t hebben.

Daarom worden die twee los van elkaar gekoppeld met een buffer.
Dat begrijp ik. Maar zelfs met buffervat volledig ontkoppeld om te testen: behalve een snellere ruimte-opwarming heeft het weinig effect voor mijn woning. Enkel een hogere verbruik.

Let wel, dat is met een tA van 27c met deze temperaturen. De woning (op dat ene kamer na) wordt dan 20c in de nachturen. Overdag wordt het 21c (maar dan gaat tA ook weer omlaag naar iets van 25-26 of gaat de thermostaat de WP helemaal uitzetten zoals het nu aangaande is ;) ).

Ik heb een 16kW warmtepomp. Die kan niet heel veel terugmoduleren. 1.3kW afname is minimum denk ik...

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 05-02-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Daannn1987 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 23:31:
[...]

Toch heeft dat best wat weg van de regeling bij mij met 16.0 er op.
Hier een stuk meer zon gehad alleen denk ik?

[afbeelding]
Prachtige modulatie. Duidelijk een verbetering met de oudere software die aan/uit gedrag regelde. Ik wacht op Techneco voor een update van 12.65 naar 16.x eerder ga ik zelf niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:28:
[...]

Ik denk, meen zeker te weten, dat die momentane meting welke 70%-100% meerverbruik je op het verkeerde been zet. De WP gaat niet 50% slechter presteren en je warmteverlies gaat ook niet verdubbelen. Wat je meet en concludeert past volgens mij niet bij elkaar, cq. is onmogelijk naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:48
Tomexergie schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:05:
[...]

Prachtige modulatie. Duidelijk een verbetering met de oudere software die aan/uit gedrag regelde. Ik wacht op Techneco voor een update van 12.65 naar 16.x eerder ga ik zelf niets doen.
Ja, wat ik wel raar vind; hoe lager de flow, hoe minder schokkerig deze grafieken worden.

Heb wel het idee dat hij nu veel minder agressief optoert na een defrost, iets waar ik eigenlijk op uit was.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:08:
[...]

Ik denk, meen zeker te weten, dat die momentane meting welke 70%-100% meerverbruik je op het verkeerde been zet. De WP gaat niet 50% slechter presteren en je warmteverlies gaat ook niet verdubbelen. Wat je meet en concludeert past volgens mij niet bij elkaar, cq. is onmogelijk naar mijn idee.
Een momentopname van een hele nacht is geen momentmeting denk ik? ipv 1.3-1.7kW gaatie 2.8-2.8kW pruttelen bij pompsnelheid 6 op dezelfde stooklijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q0Ra9WZ.png

Ik zie wel dat de temperatuurlijn van Enelogic aangaf dat de buiten T op gegeven moment onder de 0 ging. Maar toen is ie nog steeds 2.3kW.

Komt er nog steeds op neer> hoger verbruik zonder andere voordelen behalve snellere opwarming.

[ Voor 22% gewijzigd door kmf op 05-02-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:40:
[...]

Probeer eens een dag verlaging, voorral in de ochtend rendabel
Dat is misschien ook wel een goed idee.

Het druist een beetje tegen het gevoel in om juist op een COP gunstig tijdstip (overdag) een verlaging toe te passen :P

Ik neem aan dat je dan in de vroege ochtend een verlaging bedoelt :? Dus van 05:00 tot 10:00 bijvoorbeeld :?

Maar ik ga mijn nieuwe "strategie" eerst een dag of 3 á 4 proberen om te kijken hoe dat bevalt, daarna eventueel weer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:09:
[...]

Een momentopname van een hele nacht is geen momentmeting denk ik?
Voor het verwarmen/op temperatuur houden van een woning, massa xxx ton, is dat een 'moment-meting'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:19:
[...]

Voor het verwarmen/op temperatuur houden van een woning, massa xxx ton, is dat een 'moment-meting'.
En wanneer is het geen 'moment-meting'? Jij doet nu war voor op temperatuur houden. Dit blijft een moment-meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benodigd vermogen bij een warmteverlies over een dag.
10kWh = 416W
20kWh = 833W
40kWh = 1667W
80kWh = 3333W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:22:
[...]

En wanneer is het geen 'moment-meting'? Jij doet nu war voor op temperatuur houden. Dit blijft een moment-meting?
@reneeke1970 gaf even hiervoor aan dat je dat over meerdere dagen, 3-4-5, zou moeten doen om e.e.a. te kunnen beoordelen, hij is ondertussen ook ervaringsdeskundige, overgestapt van de ene naar een andere strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@kmf je extra verbruik is opwarmen van de nog koude ruimtes of vloeren, duurt tijdje voor het stabiliseert. Zelfs met wp uit moet je eigenlijk een secundaire pomp laten circuleren over al je vloeren, je krijgt vanzelf een gemiddelde temperatuur. Tenzij je flow niet overal gelijk verdeeld is......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Daannn1987 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:09:
[...]

Ja, wat ik wel raar vind; hoe lager de flow, hoe minder schokkerig deze grafieken worden.

Heb wel het idee dat hij nu veel minder agressief optoert na een defrost, iets waar ik eigenlijk op uit was.
De flow kan regeltechnisch invloed hebben via het CV systeem. De tijdconstante van de luchtbuffer in de woonkamer is ongeveer 10 minuten en reageert best snel. De flow beinvloedt de vertraging van de afgifte. Anderzijds wordt de COP lager bij een lagere flow i.v.m. de hogere Ta. Er is een regeltechnisch model nodig om dit goed te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:32:
@kmf je extra verbruik is opwarmen van de nog koude ruimtes of vloeren, duurt tijdje voor het stabiliseert. Zelfs met wp uit moet je eigenlijk een secundaire pomp laten circuleren over al je vloeren, je krijgt vanzelf een gemiddelde temperatuur. Tenzij je flow niet overal gelijk verdeeld is......
De flow is nu overal gelijk.Alleen niet op hoge pompsnelheid opdat dT <3c is. Maar op een snelheid waarbij dT <6c. Zo kan er ook stabilisatie (=opwarming vloeren en muren woning + inhoud) bereikt worden lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

,@Tomexergie De steilheid v.d. stooklijn, bij de meesten tussen de 0.3 en 0.5C, bij een buitenT daling van 1C heeft invloed op de COP, maar die is marginaal, je hebt volgens mij al zeer geavanceerde spullen nodig om het bij die kleine variaties uberhaupt te kunnen vaststellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:40:
[...]

De flow is nu overal gelijk.Alleen niet op hoge pompsnelheid opdat dT <3c is. Maar op een snelheid waarbij dT <6c. Zo kan er ook stabilisatie (=opwarming vloeren en muren woning + inhoud) bereikt worden lijkt me?
Flow overal gelijk is volgens mij niet wat je zou moeten nastreven, maar een gelijke Tr van elk circuit. Als de flow identiek is, maar de Tr in de 'koudste' ruimte het laagst krijg je niet wat je zou willen hebben naar mijn idee.
EDIT:
Op 't moment je koudste ruimte de beoogdeT heeft, zullen de overige ruimtes te warm zijn, vervolgens ga je de flow op de circuits in de 'te warme' ruimtes beperken zodanig dat je alle ruimtes qua temperatuur in balans hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2018 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:13:
[...]

Dat is misschien ook wel een goed idee.

Het druist een beetje tegen het gevoel in om juist op een COP gunstig tijdstip (overdag) een verlaging toe te passen :P

Ik neem aan dat je dan in de vroege ochtend een verlaging bedoelt :? Dus van 05:00 tot 10:00 bijvoorbeeld :?

Maar ik ga mijn nieuwe "strategie" eerst een dag of 3 á 4 proberen om te kijken hoe dat bevalt, daarna eventueel weer veranderen.
Precies! Van 07:00-11:00 bijv.
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20180204&gs=0&m=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is ook het proberen waard.
Waar ik wel "last" van heb is dat wij vaak 's avonds de houtkachel aanhebben waardoor de ruimtes op de B.G.G. ruim aan de temperatuur zijn.

Als ik de WP door laat pruttelen in de periode 00:00 tot 05:00 denk ik dat dus alle ruimtes op de B.G.G. geen warmte vragen ivm de houtkachel.

Net op het tijdstip dat die ruimtes wel afgekoeld zijn (zal 04:00 á 05:00) een verlaging invoeren zou dus betekenen dat de vloer van deze ruimtes nog verder afkoelen. En dat was precies wat ik wou voorkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:44:
[...]

Op 't moment je koudste ruimte de beoogdeT heeft, zullen de overige ruimtes te warm zijn, vervolgens ga je de flow op de circuits in de 'te warme' ruimtes beperken zodanig dat je alle ruimtes qua temperatuur in balans hebt.
Ik begrijp niet helemaal wat je hier zegt? Een instructie of een uitleg? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:39:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je hier zegt? Een instructie of een uitleg? :?
Stel ik heb 2 identieke ruimtes met een identiek afgiftesysteem, 1 v.d. ruimtes wordt ernstig afgekoeld en de andere verliest bijna geen warmte.
Indien de flow in beide ruimtes identiek is, zal de ene ruimte aanmerkelijk kouder zijn dan de ander.
Tot zo ver helder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:47:
[...]

Stel ik heb 2 identieke ruimtes met een identiek afgiftesysteem, 1 v.d. ruimtes wordt ernstig afgekoeld en de andere verliest bijna geen warmte.
Indien de flow in beide ruimtes identiek is, zal de ene ruimte aanmerkelijk kouder zijn dan de ander.
Tot zo ver helder ?
Je hebt over ruimtes. Bij mij is de flow van de groepen op de verdeler zelf gelijk. Per verdeler is totale flow wel anders. Oftewel,elke verdieping/circuit andere flow.

Dit geeft als resultaat dat elke verdieping de gewenste T heeft. Behalve 1 kamer die dus op 1 verdeler zit.

Die ruimte zal ik dus een hogere flow kunnen geven, door de desbetreffende groepen meer open te zetten. Maar dat wordt hier juist niet aangeraden, want niet hydraulisch ingeregeld. Als ik jouw bericht leest, kan ik interpreteren als ik dat juist wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kmf Groepen van ruimtes die te warm worden moet je knijpen, groepen van ruimtes die niet warm genoeg worden moeten meer flow hebben. Dit is volgens mij wat Hajeetje ook zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:55:
[...]

Je hebt over ruimtes. Bij mij is de flow van de groepen op de verdeler zelf gelijk. Per verdeler is totale flow wel anders. Oftewel,elke verdieping/circuit andere flow.

Dit geeft als resultaat dat elke verdieping de gewenste T heeft. Behalve 1 kamer die dus op 1 verdeler zit.

Die ruimte zal ik dus een hogere flow kunnen geven, door de desbetreffende groepen meer open te zetten. Maar dat wordt hier juist niet aangeraden, want niet hydraulisch ingeregeld. Als ik jouw bericht leest, kan ik interpreteren als ik dat juist wel kan.
Ik probeer het even zo simpel mogelijk te houden zo dat het principe helder is.
Dus even terug naar die 2 ruimtes, vervolgens kun je voor ruimtes etages invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:57:
@kmf Groepen van ruimtes die te warm worden moet je knijpen, groepen van ruimtes die niet warm genoeg worden moeten meer flow hebben. Dit is volgens mij wat Hajeetje ook zegt.
Dat is mijn initiele instelling ook. Maar toen werd ik afgebrand dat ik het niet hydraulisch in balans is? En dat ik alle groepen zelfde flow moet geven en geduld moet hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:00:
[...]

Dat is mijn initiele instelling ook. Maar toen werd ik afgebrand dat ik het niet hydraulisch in balans is? En dat ik alle groepen zelfde flow moet geven en geduld moet hebben :?
Je niet laten afleiden door 'afbranders' gewoon je boerenverstand gebruiken.
EDIT:
Doe alleen dingen welke je volledig begrijpt en het mee eens bent, vraag net zo lang tot je beide, begrijpen en mee eens, hebt bereikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik weet niet wie of waar die opmerking weg komt, maar het kan nooit zo zijn dat alle groepen in een woning dezelfde flow hebben. Dat zou wel "heel" toevallig zijn ;)

Elke ruimte is anders, en meestal verschillen ook de groepslengtes, dus verschillende flow voor verschillende groepen hoort er gewoon bij.

Zelf heb ik als uitgangspunt de voorgeschreven waardes ingesteld en ben daarna gaan "finetunen" aan de hand van de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Nee joh je word niet afgebrand. Je moet het eten laten stabiliseren en daarna de beredenering van @Verwijderd er op los laten. Eerst beginnen met alles meer open te zetten, als dat niet verder kan moet je helaas de warmere ruimtes gaan knijpen. Moet je te ver knijpen dan krijg je het probleem dat wp zijn flow niet meer kwijt kan. Dat los je weer op met buffer en tweede secundair pomp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
[...]

Wie heeft je dat wijsgemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik las zojuist een interessant artikel van iemand uit Hardenberg die iets uitgevonden zou hebben :?

Gas kan er massaal af door Hardenbergse vinding

Ik ben toch wel akelig benieuwd wat dit is :? De prijs is in ieder geval veel interessanter als een WP
De vinding van Schottman is gebaseerd op 'lichtimpulsen en een samensmelting van technieken' waarvoor hij inmiddels drie patenten heeft. In combinatie met zonnepalen voor het opwekken van de benodigde energie ontstaat een energieneutraal verwarmingssysteem voor zowel bedrijfsruimtes als woningen.
"Lichtimpulsen" klinkt aardig starwars science fiction 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik ga vanavond maar met een IR-pistool aan de slag om de tA/tR van de individuele groepen in kaart te brengen nu ze allemaal dezelfde flow hebben (per verdeler). (op de buizen zelf. Niet zo nauwkeurig als in de groep zelf, maar je ziet dan de verhoudingen wel)

Afhankelijk daarvan eens kijken of er vreemde dingen zijn.

Knijpen van groepen had ik dus helemaal in begin gedaan.
Grolsch schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:01:
Ik las zojuist een interessant artikel van iemand uit Hardenberg die iets uitgevonden zou hebben :?

Ik ben toch wel akelig benieuwd wat dit is :? De prijs is in ieder geval veel interessanter als een WP

[...]

http://www.reduxion.nl/reduxion-ecoliner/ flitsende kleuren. Dat wel. Maar ja.. geen technische onderbouwing.

[ Voor 46% gewijzigd door kmf op 05-02-2018 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:34:
[...]

Dat is ook het proberen waard.
Waar ik wel "last" van heb is dat wij vaak 's avonds de houtkachel aanhebben waardoor de ruimtes op de B.G.G. ruim aan de temperatuur zijn.

Als ik de WP door laat pruttelen in de periode 00:00 tot 05:00 denk ik dat dus alle ruimtes op de B.G.G. geen warmte vragen ivm de houtkachel.

Net op het tijdstip dat die ruimtes wel afgekoeld zijn (zal 04:00 á 05:00) een verlaging invoeren zou dus betekenen dat de vloer van deze ruimtes nog verder afkoelen. En dat was precies wat ik wou voorkomen :P
Hier werkt dat gelukkig allemaal onafhankelijk van elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wellicht interessant voor degene die ook een doorstroomverwarmer willen gebruiken:

Gisteren een (halve) bad vol laten lopen in combinatie met douchen in douchekamer. Flow per kraan uiteraard lager, maar temperatuur wel constant (komt door goede Grohe thermostaatkranen waarschijnlijk).
Verbruik ging wel op 10kW, met uitschieters (Clage staat op 13kW ingesteld. Met 45C verwarming. Buffervat met hygienespiraal was 27-28C).
En buffervat verloor 5C aan warmte in dat half uur (waarbij de WP aan stond, dus deze probeerde temperatuur hoog te houden. Waarschijnlijk heb ik dus ook warmte uit de VVW onttrokken.).

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 05-02-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje voor de experts:

Maakt het nog uit op de CV-pomp voor het buffervat (in de retour) aangesloten wordt of na het buffervat op de aanvoer?
Mijn installateur zegt van niet, ik denk van wel... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:14
Voor de werking niet, maar voor de levensduur van de pomp is de retour een betere plek (ivm lagere temperatuur)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:06:
[...]

Hier werkt dat gelukkig allemaal onafhankelijk van elkaar.
Hoe bedoel je dat :? Bij mij werkt het ook onafhankelijk van elkaar, dat is juist "het probleem" :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:01:

[...]

Leuk de tekst onder de foto "Een monteur bij een cv ketel"
Alleen is het een binnendeel van een Nefit EnviLine warmtepomp...

@Verwijderd Bij HTV wil je de pomp liever in de retour, ivm lagere temperatuur. Maar bij LTV maakt het niets uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 05-02-2018 15:04 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
En zijn uitvinding heeft een COP van wel 0,995. Knap werk?
http://www.reduxion.nl/reduxion-ecoliner/

[ Voor 31% gewijzigd door blauwemac op 05-02-2018 15:30 ]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Het punt was d8 ik dat je " buffervat " op een bepaalde manier is aangesloten waardoor er flow problemen kunnen ontstaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oxellaar schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:02:
[...]

Leuk de tekst onder de foto "Een monteur bij een cv ketel"
Alleen is het een binnendeel van een Nefit EnviLine warmtepomp...
Er klopt wel meer niet in die tekst, wat zijn zonnepalen? _O-
Ziet er uit als een eenvoudige elektrische cvketel die al veel langer bestaat.
Slechts 24kW op 3 fasen 40A, dat heeft iedereen toch thuis?
(Ok er zijn ook kleinere vanaf 4kW).

Natuurlijk is dat 40% goedkoper dan gas :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:01:
[...]

Hoe bedoel je dat :? Bij mij werkt het ook onafhankelijk van elkaar, dat is juist "het probleem" :P
Als het bijv 25 in de kamer word door de pelletkachel trekt de wp zich niks van aan, die gaat gewoon door met waar hij mee bezig is.
Dat was ook eerst het probleem met een thermostaat, warm door de pellet maar koude vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

rentes schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:56:
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn probleem.

Ik heb een nieuwbouwhuis (vrijstaand) welke verwarmd wordt door een LG Thermo V icm een intergas prestige CV ketel. Eea aan elkaar gekoppeld via een buffervat welke het warme water pompt naar de 3 verdiepingen waar deze dmv vloerverwarming de warmte afgeeft.

De LG wordt aangestuurd door een honeywell chronotherm aan/uit thermostaat incl HCE20 module (voor verwarmen en koelen). De CV ketel wordt opgestart door de LG bij een temperatuur < -2gr C (omslagpunt COP electra vs gas).

Eigenlijk doet de thermostaat weinig. Staat de gehele dag op 19,5gr C. Deze schakelt zelf elke ca 30min aan en uit.

Tot zover allemaal ok. Alleen nu wil het dat gedurende de avond en nacht de temperatuur langzaam wegzakt in de woonkamer. Kijkende naar de metingen die ik gedaan heb lijkt het erop dat het "midden" van het huis (daar zit de thermostaat aan de muur) wel ok is, maar richting de zijkant van het huis eea duidelijk kouder wordt. ca 1 graad. Dit voelt te koud in de avond.

Nu heb ik behoorlijk wat discussie met de installateur. Systeem is de meerdere partijen doorgerekend en de hardware is voldoende voor het huis. Dat verrast me ook niet gezien de installatie. Het lijkt erop dat eea niet lekker regelt.

Ik heb een paar vragen en hoop dat iemand ideeen voor mij heeft:
1. Is het gewenst om uberhaupt deze door de thermostaat een aantal schakelingen / uur te laten ondergaan? Het is allemaal LTV en de kans dat eea veel warmer wordt in de woonkamer als bij een cv ketel zie ik niet.
2. De uitlaat temperatuur van de buitenunit wordt met moeite 30gr. Dit geeft kleine dt tov het huis en zal wanneer het kouder moeilijker worden om voldoende warmte in het systeem te krijgen
3. Er wordt wel eens gezegd dat je 5 gr dt over de in en uitlaat van de vloerverwarming zou moeten hebben... welnu, ik ben al blij met 2 gr C. Dit voelt wederom als niet efficient.
4. Hoe regel ik eea nu het meest energetisch efficient in?

Ik heb al heel wat gegoogled. Samen met mijn achtergrond kan ik de installateur behoorlijk van repliek voorzien, maar sommige zaken weet ik ook niet.

Ik ben waarschijnlijk niet compleet in de info... maar zal eea aanvullingen obv de opmerkingen en vragen.

Vast dank.
Is het een optie om de thermostaat in de referentie ruimte te monteren?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:54
Die blauwe kast zit daar een accu in?
Of gaat je gasleiding daar doorheen?

Magic blue box had betere naam geweest, kan nergens vinden wat het is.

En.. 40% besparing op gas en zeus metaal heeft een 0 op de meter resultaat.

Ikke niet begrijp...

Door gebruik te maken van lichtimpulsen met een temperatuur van 900°C wordt het water verwarmd en geschikt maakt voor (industriële) verwarming, vloerverwarming en radiatoren. Door deze gepatenteerde techniek is de Ecoliner de oplossing om met een goed rendement het gas te vervangen. De terugverdientijd ligt binnen de 5 jaar.

[ Voor 39% gewijzigd door Guido87 op 05-02-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31
Net zoiets als de Solarfreezer.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Rol-Co schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:40:
[...]

De c9 is een 7kW, geen 9 :)
Download eens de handleiding, als je die snapt zeg ik doen! Anders niet en kan je ook een pana kiezen.
Leg me eens uit waarom ik een handleiding als eindgebruiker zou moeten downloaden of moeten snappen? ;) Ik vroeg puur of er mensen bekend zijn met het merk. En sorry, ik ben niet zo bekend met je taalgebruik ongetwijfeld, maar wat is een ' pana ' ??

Volgens dit overzicht zou een c9 wel degelijk 9 kW zijn.
sprsun overzicht
Proof me wrong (please) ;)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Domba schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:55:
@peterpijpelink Je hebt RVO ook doorgespit, het is volgens mijn onbekend of deze nog ISDE krijgt.
Die website is al lang niet meer geupdate is altijd tijdje, geen €2150 voor een 6kW WP, was hooguit €1750 tot 1 februari, als ook meldcode ontbreekt, gezien er trenminste 3 meldcodes zijn, voor verschillende uitvoeringen

Het je ook ergens een service manual gevonden of plaatje/foto van de hoofdstuurprint?
Want deze komt me ergens beetje bekend voor onder een andere naam,
Die kon of 3-wegklep (SWW) of koelen niet beide en was voor zover ik mijn herinner geen inverter, van deze zie ik zo snel niet, ook omdat er 2 modellen zijn deze van foto en tradionele rechthoekige 90 graden gedraait (wat nu onder is, is dan rechter zijkant met aansluiting als meeting

http://www.newenergycare.nl/Documentatie/
Ja... ik heb ook gezonde twijfels bij die website, die subsidie stond op 1750 euro en wat het gaat worden is onbekend. Voor ons is puur voor verwarmen en tapwater. Ik ga hier nog verder induiken. ELGA vervangen moet dan wel voor iets beters zijn...

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Het besluit om mijn eerste bescheiden performance in januari (cop 3.69) voortvarend aan te pakken, blijkt minder hoopgevend dan verwacht.
De War aanpassing van gisteren, liet vandaag een Cop van 3.15 zien.
Voorlopige conclusie: er valt nog veel te leren-tweaken..

Ons warmtepomp systeem bestaat uit een eind oktober geïnstalleerde Daikin 7Kw monobloc, bivalent gekoppeld aan de bestaande CV.
Het is een prachtig stuk techniek, draait als een zonnetje, werd keurig en voortvarend geïnstalleerd door 2 aardige en kundige monteurs, die, nadat de pomp geplaatst was en een korte uitleg hoe de kamer thermostaat werkte mij alleen achterlieten met een zestal instructieboeken.

De keuze voor de Daikin monobloc is voornamelijk gebaseerd op hetgeen ik via internet gelezen en ook vernomen heb van anderen.
De beslissing om een warmtepomp te plaatsen was een vanzelfsprekend vervolg op de installatie van een boel zonnepanelen enkele jaren geleden, die hebben het vandaag wel uitmuntend gedaan, 8 uur Zeeuwse zon produceerde even 20.1 KWh.
Voorlopig blijf ik hier alles lezen en veel leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Guido87 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:01:
Die blauwe kast zit daar een accu in?
Of gaat je gasleiding daar doorheen?

Magic blue box had betere naam geweest, kan nergens vinden wat het is.

En.. 40% besparing op gas en zeus metaal heeft een 0 op de meter resultaat.

Ikke niet begrijp...

Door gebruik te maken van lichtimpulsen met een temperatuur van 900°C wordt het water verwarmd en geschikt maakt voor (industriële) verwarming, vloerverwarming en radiatoren. Door deze gepatenteerde techniek is de Ecoliner de oplossing om met een goed rendement het gas te vervangen. De terugverdientijd ligt binnen de 5 jaar.
Zouden die licht pulsen niet gewoon infra rood zijn?
Hij heeft gewoon netjes regelbare elektrische CV gemaakt dus.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
zandstraat schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:34:
Het besluit om mijn eerste bescheiden performance in januari (cop 3.69) voortvarend aan te pakken, blijkt minder hoopgevend dan verwacht.
De War aanpassing van gisteren, liet vandaag een Cop van 3.15 zien.
Voorlopige conclusie: er valt nog veel te leren-tweaken..

Ons warmtepomp systeem bestaat uit een eind oktober geïnstalleerde Daikin 7Kw monobloc, bivalent gekoppeld aan de bestaande CV.
Het is een prachtig stuk techniek, draait als een zonnetje, werd keurig en voortvarend geïnstalleerd door 2 aardige en kundige monteurs, die, nadat de pomp geplaatst was en een korte uitleg hoe de kamer thermostaat werkte mij alleen achterlieten met een zestal instructieboeken.

De keuze voor de Daikin monobloc is voornamelijk gebaseerd op hetgeen ik via internet gelezen en ook vernomen heb van anderen.
De beslissing om een warmtepomp te plaatsen was een vanzelfsprekend vervolg op de installatie van een boel zonnepanelen enkele jaren geleden, die hebben het vandaag wel uitmuntend gedaan, 8 uur Zeeuwse zon produceerde even 20.1 KWh.
Voorlopig blijf ik hier alles lezen en veel leren.
Welkom hier! Wellicht iets meer toelichten over je afgifte systeem?
Buffervat? Plaatstaal radiatoren, jaga, vloerverwarming?
Heeft de daikin en ingebouwde warmtemeter of meet je dit met een kamstrup oid ?
Hoe is je flow, aanvoertemperaturen, retourtemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

peterpijpelink schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:04:
[...]

Leg me eens uit waarom ik een handleiding als eindgebruiker zou moeten downloaden of moeten snappen? ;) Ik vroeg puur of er mensen bekend zijn met het merk. En sorry, ik ben niet zo bekend met je taalgebruik ongetwijfeld, maar wat is een ' pana ' ??

[afbeelding]
Maar volgens dit overzicht weer niet. :) of ik moet verkeerd lezen.
Wat ik bedoel met een handleiding downloaden en doorlezen is dat je er helemaal alleen voor staat bij zoiets, of denk je dat er nog meer hier zijn die zo'n merk wp hebben. Dus heb je vragen of snap je de settings niet goed is het een hoop experimenteren, en dat willen de meeste mensen niet.
Een pana (je komt hier niet veel zeker) is een panasonic en een betere keuze als vervanger van een elga, ook in 6-9kW of groter te verkrijgen.

http://en.sprsun.com/air_water_heat_pump/10.html
Het overzicht
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1802/365112/BdcsD8hh.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:54
reneeke1970 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:43:
[...]

Zouden die licht pulsen niet gewoon infra rood zijn?
Hij heeft gewoon netjes regelbare elektrische CV gemaakt dus.
Zoiets?
http://www.isobooster.nu/...arood-als-warmte-isolator

@Verwijderd begint nu zeker te glimlachen ;)

Die blauwe kast is dan misschien een magnetron _O- inclusief reflectiefolie...

@Grolsch zie dat het in Twente minimaal 5 dagen onder 0 blijft.... benieuwd wat daar uitkomt bij jou... defrosts...draaiuren. leuk.

[ Voor 12% gewijzigd door Guido87 op 05-02-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Heb sinds een paar maanden een Fujitsu Waterstage WH11 HT met 300 liter boiler, en Domuz regeling. Beneden en in de badkamer VV, op de slaapkamers convectoren.

Was benieuwd of er meer tweakers een Waterstage hebben om zo eens de ervaringen mee uit te wisselen. Ben bijvoorbeeld tevreden over het comfort, maar vind het verbruik wel hoog (gemiddeld 35 kWH per dag over de laatste 2 weken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Guido87 Die Bakker en Nienhuys heb ik nog les gegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:53
peterpijpelink schreef op maandag 5 februari 2018 @ 18:04:
[...]
[afbeelding]
Ook de condities die eronder staan, gezien.
Anders kijk eens in testrapport van de link die ik gisteren gaf.

voor zelfde compressor ZW28KWP A2W35 6275Watt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die website zegt helemaal niets over de toegepaste techniek/werking.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:35:
@Guido87 Die Bakker en Nienhuys heb ik nog les gegeven ;)
Hebben ze de passie voor straling door jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:56:
[...]

Hebben ze de passie voor straling door jou?
Nee joh, die mannen gebruiken gewoon hun boerenverstand, is geen rocket-science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk 'm eens mooi meemoduleren met de dalende buitenT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qgAT3sYjj1zxVBEqmoWejghd/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4JsYZqPSaBsWz4hu2RcTpunL/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
@ Daannn1987.

Woning: vrijstaand, bouwjaar 1973, inhoud 457M³. beneden vvw, boven verdieping radiatoren die zelden gebruikt worden.
Er is geen buffervat, wel een kleine open verdeler voor het na-draaien van de CV boiler.

Met het display (kamer thermostaat) van de Daikin Monobloc kunnen alle parameters van de Monobloc ingesteld en of gewijzigd worden, bediening is eenvoudig, programmering is enorm uitgebreid en complex
De watercirculatie is via een modulerende pomp, bij normaal bedrijf ligt het debiet constant rond 7 a 9 l/min.
Ta=35 Tr 28,
Op het display kan naast de verbruikte KWh ook de geproduceerde KWh opgeroepen worden, ik gebruik die twee parameters om de Cop te berekenen.

Samengevat een behoorlijke brok techniek die het tot nu toe mogelijk maakt om volledig zonder 'gasverbruik van CV ketel, en houdt de boel redelijk op temperatuur 20.5 C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:05:
Kijk 'm eens mooi meemoduleren met de dalende buitenT
[afbeelding][afbeelding]
Hier toert hij juist af :+

We zijn weer eens beide thuis voor de verandering..
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/tzrctcbap/Schermafbeelding_2018-02-05_om_21.08.49.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
zandstraat schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:09:
@ Daannn1987.

Woning: vrijstaand, bouwjaar 1973, inhoud 457M³. beneden vvw, boven verdieping radiatoren die zelden gebruikt worden.
Er is geen buffervat, wel een kleine open verdeler voor het na-draaien van de CV boiler.

Met het display (kamer thermostaat) van de Daikin Monobloc kunnen alle parameters van de Monobloc ingesteld en of gewijzigd worden, bediening is eenvoudig, programmering is enorm uitgebreid en complex
De watercirculatie is via een modulerende pomp, bij normaal bedrijf ligt het debiet constant rond 7 a 9 l/min.
Ta=35 Tr 28,
Op het display kan naast de verbruikte KWh ook de geproduceerde KWh opgeroepen worden, ik gebruik die twee parameters om de Cop te berekenen.

Samengevat een behoorlijke brok techniek die het tot nu toe mogelijk maakt om volledig zonder 'gasverbruik van CV ketel, en houdt de boel redelijk op temperatuur 20.5 C
Ok top dit geeft al een beter beeld

Je DeltaT (verschil tussen aanvoer , retour) is voor een WP aan de hoge kant.. liever zie je < 4k
Daarnaast zie je ook liever 14-18 l/min (wat ook automatisch weer een positief effect heeft op je DT en COP!.

m.a.w. gooi die pompsnelheid eens omhoog

En je cop berekening is gewoon prima, zo simpel is het rekensommetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
zandstraat schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:09:
@ Daannn1987.

Ta=35 Tr 28,

Ik ben een snufje kleiner maar wel continu 21 graden of meer. Gebruik maar de helft van jou. Maar ik zit meer rond 30 graden aanvoer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ayous schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:29:
Heb sinds een paar maanden een Fujitsu Waterstage WH11 HT met 300 liter boiler, en Domuz regeling. Beneden en in de badkamer VV, op de slaapkamers convectoren.

Was benieuwd of er meer tweakers een Waterstage hebben om zo eens de ervaringen mee uit te wisselen. Ben bijvoorbeeld tevreden over het comfort, maar vind het verbruik wel hoog (gemiddeld 35 kWH per dag over de laatste 2 weken).
Naast mij (dat wist je al) heeft @Jan Treur er ook nog 1. Dat was het denk ik wel van wie ik het in ieder geval weet.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:09:
[...]

Hier toert hij juist af :+

We zijn weer eens beide thuis voor de verandering..
[afbeelding]
Kun je na gaan welk % interne warmtewinsten van het totaal bij jou is. En ook hoe lastig het regelen dan wordt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:24:
[...]

Kun je na gaan welk % interne warmtewinsten van het totaal bij jou is. En ook hoe lastig het regelen dan wordt,
Klopt inderdaad ja.. altijd leuk als wij s'avonds naar boven gaan. Moet de WP ineens vol aan de bak om e.e.a. te compenseren. Bij 0-3gr + hoge relatieve luchtvochtigheid resulteert dit in XX uur lang volgas en defrosten.

Al moet ik zeggen dat FW 16.0 een stuk rustiger met temperatuur schommelingen lijkt om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
reneeke1970 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:13:
[...]

Ik ben een snufje kleiner maar wel continu 21 graden of meer. Gebruik maar de helft van jou. Maar ik zit meer rond 30 graden aanvoer
Ik ben allang blij dat we het met Ta35 warm krijgen, met Ta30 krijg ik problemen met mijn vrouw en de twee katten. :*)
Onze vloerverwarming is nog origineel uit 1973, 7 groepen, stalen buizen hart op hart 40 cm, toen stookten wij Ta 60c. in die tijd was er geen spouwmuur isolatie, dak isolatie of dubbel glas, wat een verspilling..
Wij overwegen hier en daar bijkomende wandverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:28:
[...]

Klopt inderdaad ja.. altijd leuk als wij s'avonds naar boven gaan. Moet de WP ineens vol aan de bak om e.e.a. te compenseren. Bij 0-3gr + hoge relatieve luchtvochtigheid resulteert dit in XX uur lang volgas en defrosten.

Al moet ik zeggen dat FW 16.0 een stuk rustiger met temperatuur schommelingen lijkt om te gaan.
Waar ik me over verbaas, ik neem aan 2 personen a 100W, dat de ELGA primair ook met ongeveer datzelfde Wattage tergtoert, dat kan in principe niet alleen van die 2 personen zijn, klopt deze redenatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:39:
[...]

Waar ik me over verbaas, ik neem aan 2 personen a 100W, dat de ELGA primair ook met ongeveer datzelfde Wattage tergtoert, dat kan in principe niet alleen van die 2 personen zijn, klopt deze redenatie ?
Ha is ook niet helemaal waar.. het koelt nu weer beetje af dus hij is inmiddels weer rustig aan het optoeren.
Als het goed is heb ik je via DM de link naar mn grafana gestuurd dus kun je dat zelf zien.

Maar het is natuurlijk niet alleen 2 personen.

Ik zal het even opsommen wat er nu extra is:
  • Led tv (50 inch voor wat het er toe doet).
  • 2 waxine lichtjes
  • stuk of 10 verschillende led lampjes en meerdere led strips
  • 1 kat :+
  • Mediaplayer
  • Macbook
Het is allemaal relatief peanuts, maar het is wel extra warmte die ik niet heb wanneer ik niet thuis ben.
Maar heb ook weer iets meer verlies omdat de WTW-d CO2 gestuurd is en nu op stand 2/3 draait.

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 05-02-2018 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:42:
[...]

Ha is ook niet helemaal waar.. het koelt nu weer beetje af dus hij is inmiddels weer rustig aan het optoeren.
Als het goed is heb ik je via DM de link naar mn grafana gestuurd dus kun je dat zelf zien.

Maar het is natuurlijk niet alleen 2 personen.

Ik zal het even opsommen wat er nu extra is:
  • Led tv (50 inch voor wat het er toe doet).
  • 2 waxine lichtjes
  • stuk of 10 verschillende led lampjes en meerdere led strips
  • 1 kat :+
  • Mediaplayer
  • Macbook
Het is allemaal relatief peanuts, maar het is wel extra warmte die ik niet heb wanneer ik niet thuis ben.
Maar heb ook weer iets meer verlies omdat de WTW-d CO2 gestuurd is en nu op stand 2/3 draait.
Kan ik daar ook op aflezen wie er thuis zijn, wat ze doen en welke apparaten er aan staan ? Webcam er aan koppelen kan ik de boel beter in de gaten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:51:
[...]

Kan ik daar ook op aflezen wie er thuis zijn, wat ze doen en welke apparaten er aan staan ? Webcam er aan koppelen kan ik de boel beter in de gaten houden ;)
Haha welja joh geen geheimen.. wat is privacy tegenwoordig nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje aan de hardware jongens. Een 5kW Pana heeft een compressor frequentie bereik van 19 - 48 bij verwarmingsbedrijf, althans dat zijn de uitersten welke ik ooit gezien heb. Als de frequentie 39Hz is, dus 20/29e van maximaal, mag je dan stellen dat de belasting 69% van maximaal is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor het dempen van trillingen van een buitenunit van een l/W warmtepomp heb ik dit topic Trillingen warmtepomp dempen geopend. maar ik denk dat hier de deskundigen meelezen, dus een snelle blik zou ik waarderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Nu met die koude nachten ga ik de WAR toch maar eens beter zetten.
Installateur heeft ingesteld
50 bij -10
30 bij +15
Dit was nadat ik de kamerthermostaatklep had gedeactiveerd veel te hoog, dus ik heb een offset ingesteld van zo'n -8 graden. Dat ging al beter, maar nu onder het vriespunt gaat de warmtepomp te hard en warmt het huis nog teveel op en is de momentele TA=35 toch nog te hoog.

Waar hebben jullie het zoal op ingesteld, om een idee te krijgen?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:04:
Nu met die koude nachten ga ik de WAR toch maar eens beter zetten.
Installateur heeft ingesteld
50 bij -10
30 bij +15
Dit was nadat ik de kamerthermostaatklep had gedeactiveerd veel te hoog, dus ik heb een offset ingesteld van zo'n -8 graden. Dat ging al beter, maar nu onder het vriespunt gaat de warmtepomp te hard en warmt het huis nog teveel op en is de momentele TA=35 toch nog te hoog.

Waar hebben jullie het zoal op ingesteld, om een idee te krijgen?
Heeft weinig zin om dat te vragen, bij het maandelijkse overzicht zie je dat de instelling van Ta bij buitenT=2 varieert van 26 - 39 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:01:
Vraagje aan de hardware jongens. Een 5kW Pana heeft een compressor frequentie bereik van 19 - 48 bij verwarmingsbedrijf, althans dat zijn de uitersten welke ik ooit gezien heb. Als de frequentie 39Hz is, dus 20/29e van maximaal, mag je dan stellen dat de belasting 69% van maximaal is ?
Bij de 6 kW komt 56 Hz vrij bij buiten -5.
Er zit nog ruimte in dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:17:
[...]

Bij de 6 kW komt 56 Hz vrij bij buiten -5.
Er zit nog ruimte in dus
Die 39Hz was nodig om setpoint+1C te bereiken, zit nu weer op 31Hz, (31-19)/(48-19)=41%
EDIT:
En dat bij -1.5C :) En de thermometer zegt dat het 21.8C in de kamer is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:21:
[...]

Die 39Hz was nodig om setpoint+1C te bereiken, zit nu weer op 31Hz, (31-19)/(48-19)=41%
EDIT:
En dat bij -1.5C :) En de thermometer zegt dat het 21.8C in de kamer is.
Wat zeg je nou toch, hem je hem +1 getikt?????

Ho ho ho, slechts -0.6 ,niet overdrijven hè
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hae548nhdng.png

[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 05-02-2018 22:59 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:56:
[...]

Wat zeg je nou toch, hem je hem +1 getikt?????

Ho ho ho, slechts -0.6 ,niet overdrijven hè
[afbeelding]
Als hij hoger moet door dalende buitenT zie ik in dit geval een optoeren naar setpoint+1C deltaT=3 en even later Ta 1 gedaald en gestabiliseert op deltaT=2
Regio De Bilt Utrecht is toch -1.5C
EDIT:
De 2e keer dat ik de buitenT meldde was het ondertussen 1:20 later en van -0.5 naar -1.5C gedaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
ik weet dat het inmiddels een uur later is, maar ik zit al op -2,2 graden Tb. Het lijkt wel Twente hier in Almere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50
Heren,

Nu de logging van de warmtemeter een tijdje loopt heb ik tijd genomen om de informatie te visualiseren....
Voor de berekening sommeer ik alle elektriciteit kWh (STROOM) en neem ik de maximale minus de minimale kWh van de warmtemeter (WARMTE).
DAG COP = cumulatieve WARMTE/STROOM

Het laten draaien van de warmtepomp op ongunstige tijden heeft dus volgens mij zeer beperkt invloed op het totale resultaat.
Mijn Nest zorgt ervoor dat ik om 8 uur het huis warm heb...
Om 5 uur is mij momentele COP al 3,57

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bmqK2ht85ZhIZichBpot0mbD/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
Toshiba zegt -2 in Barneveldse voortuin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bltFHuTJ03GlTrrXkJ61I6xh/thumb.jpg

Webcam heeft de geest gegeven, dus dan maar realtime monitoring via hulp-op-afstand B)

[ Voor 18% gewijzigd door amarkest op 05-02-2018 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

buiter schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:41:
Heren,

Nu de logging van de warmtemeter een tijdje loopt heb ik tijd genomen om de informatie te visualiseren....
Voor de berekening sommeer ik alle elektriciteit kWh (STROOM) en neem ik de maximale minus de minimale kWh van de warmtemeter (WARMTE).
DAG COP = cumulatieve WARMTE/STROOM

Het laten draaien van de warmtepomp op ongunstige tijden heeft dus volgens mij zeer beperkt invloed op het totale resultaat.
Mijn Nest zorgt ervoor dat ik om 8 uur het huis warm heb...
Om 5 uur is mij momentele COP al 3,57

[afbeelding]
Vraag welke bij mij op komt, UurCOP bij lagere buitenT, 's ochtends, hoger dan bij hogere buitenT 's middags. Daar heb je vast en zeker een mooie verklaring voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 00:00:
[...]

Vraag welke bij mij op komt, UurCOP bij lagere buitenT, 's ochtends, hoger dan bij hogere buitenT 's middags. Daar heb je vast en zeker een mooie verklaring voor ;)
Buiten temperatuur ga ik nog opzoeken en toevoegen....
Grafiek is echter gebaseerd op data uit de meetinstrumenten.
Daar heb ik vooralsnog geen twijfels over.
Het geeft alleen een andere beeld dan weet er normaal gesproken gezegd/gedacht wordt.
Zo zag 1-2-2018 eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A2CwrhkMfYs3Vv4gQe8m9Fld/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door buiter op 06-02-2018 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Hier bijna -4 nu en de ELGA doet het nog best redelijk. Toch meer defrosts dan verwacht
klikgrafiekjes
https://snapshot.raintank...0ez0fWdyZTejqusN0JQ8s4TIu

[ Voor 14% gewijzigd door Daannn1987 op 06-02-2018 07:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 07:13:
Hier bijna -4 nu en de ELGA doet het nog best redelijk. Toch meer defrosts dan verwacht
klikgrafiekjes
https://snapshot.raintank...0ez0fWdyZTejqusN0JQ8s4TIu
In Brabant -5 maar juist minder defrost dan verwacht, slechts 3.
Met beetje geluk geen auto krabben haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 07:38:
[...]

In Brabant -5 maar juist minder defrost dan verwacht, slechts 3.
Met beetje geluk geen auto krabben haha
Moest hier toch best krabben ondanks dat de auto's naast het huis stonden :(
Luchtvochtigheid 85-88 % vanacht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:00
Hier (Drenthe) is het -6 geweest en nu nog steeds zo'n -4. De Elga heeft dat uiteraard niet in zijn eentje gered, maar toch met 7,5 kwh en 2,7 kuub de boel op temperatuur weten te houden. Vind ik geen slecht resultaat met alleen radiatoren en een maximale Ta op de ketel van 50. Over de hele nacht zijn er 11 dips in het stroomverbruik te zien, dus ik ga er vanuit dat ik 11 defrosts heb gehad. Ook dat valt me niet tegen.

Al met al geeft me dit weer sterker het gevoel dat ik best gasloos zou kunnen als ik de ketel en de Elga vervang door een zwaardere WP. :)

Edit: Daarover nadenkend de volgende vraag: Ik krijg binnenkort en offerte voor een Nibe F2120, aangezien die bij -25 nog een Ta van 65 graden kan leveren en dus (op basis van de Ta van 50 op mijn ketel) prima de boel warm kan houden. Maar hoe zit dat bij de Pana's en Zubadans/Ecodans die hier veel toegepast worden? Gaan die dit ook trekken en me tegelijk van sww voorzien? Die zijn namelijk wel ietsje goedkoper dan de F2120....
Zal dit ongetwijfeld via de zoekfunctie kunnen vinden, maar dit gaat even sneller. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Aziraphale op 06-02-2018 09:30 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Aziraphale schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:03:

Edit: Daarover nadenkend de volgende vraag: Ik krijg binnenkort en offerte voor een Nibe F2120, aangezien die bij -25 nog een Ta van 65 graden kan leveren en dus (op basis van de Ta van 50 op mijn ketel) prima de boel warm kan houden. Maar hoe zit dat bij de Pana's en Zubadans/Ecodans die hier veel toegepast worden? Gaan die dit ook trekken en me tegelijk van sww voorzien? Die zijn namelijk wel ietsje goedkoper dan de F2120....
Zal dit ongetwijfeld via de zoekfunctie kunnen vinden, maar dit gaat even sneller. ;)
Wat is trekken? Mijn Pana T-cap monobloc kan wel de TA aanhouden gisternacht, maar uiteraard met hogere verbruik en bijbehorend geluid.
Maar ik gebruik die niet voor SWW. De buffervat met hygienespiraal zit op 25-30c afhankelijk van de stooklijn en de Clage doorstroomverwarmer zorgt ervoor dat het SWW dat hierdoorheen is gejaagd verder wordt verhoogd tot 38-45C.

Heb je echt een Ta 65 nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:40:
[...]

Wat is trekken? Mijn Pana T-cap monobloc kan wel de TA aanhouden gisternacht, maar uiteraard met hogere verbruik en bijbehorend geluid.
Maar ik gebruik die niet voor SWW. De buffervat met hygienespiraal zit op 25-30c afhankelijk van de stooklijn en de Clage doorstroomverwarmer zorgt ervoor dat het SWW dat hierdoorheen is gejaagd verder wordt verhoogd tot 38-45C.

Heb je echt een Ta 65 nodig?
Aangezien mijn huidige systeem met dit weer de boel warm houdt met een maximale Ta van 50 heb ik die 65 niet nodig. Voor ik de Elga had stond de Ta op 65 en kwam ik alleen bij opwarmen na nachtverlaging in de buurt van Ta 60. Een beetje overcapaciteit lijkt me echter niet verkeerd. En extra stroom en geluid lijkt me logisch, maar iedere WP gaat natuurlijk harder draaien als de buitentemperatuur daalt.

Ik zou de WP ook voor sww willen gebruiken, dus het liefste de ketel en Elga vervangen door een combinatie. Zoveel ruimte heb ik namelijk ook weer niet. De idealen moeten echter wel gefinancierd kunnen worden, dus ik wil alvast even kijken of er nog andere opties zijn als die Nibe financieel geen optie blijkt te zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In Twente gaat het ook zonder problemen.

Comform stookplan 2.0 vannacht van 00:00 tot 05:00 1 graad nachtverlaging toegepast.

Toen ik vanochtend beneden was zag ik de woonkamer op 20,9 staan (setpoint 21) en de keuken 20,7 (setpoint 21).

De WP kan het dus goed bolwerken tot nu toe, ook het aantal defrosts valt mij mee.
Het is wel helder weer in Twente, de ruiten waren wel goed dichtgevroren bij de buurman (lang leve de carport :+ )

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2hz386g.jpg
Aziraphale schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:03:
Hier (Drenthe) is het -6 geweest en nu nog steeds zo'n -4. De Elga heeft dat uiteraard niet in zijn eentje gered, maar toch met 7,5 kwh en 2,7 kuub de boel op temperatuur weten te houden. Vind ik geen slecht resultaat met alleen radiatoren en een maximale Ta op de ketel van 50. Over de hele nacht zijn er 11 dips in het stroomverbruik te zien, dus ik ga er vanuit dat ik 11 defrosts heb gehad. Ook dat valt me niet tegen.

Al met al geeft me dit weer sterker het gevoel dat ik best gasloos zou kunnen als ik de ketel en de Elga vervang door een zwaardere WP. :)

De Zubadan welke ik heb (PUHZ-SHW112V/YHA) kan bij - 20 een max temperatuur maken van 45 graden met een COP van 1,73 en een vermogen van 10,46KW, bij -15 max watertemperatuur 55 graden met een COP van 1,36 en een vermogen van 12,9KW.

Volgens de tabelletjes dan ;) Niet in de praktijk getest, en ik zou als "extreemste" waarde -10 aanhouden, veel kouder gaat het niet structureel worden in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-09 15:05
Persoonlijk zou ik afhankelijk van de locatie toch wel rekenen met -15. Die temperaturen heb ik hier in de recente geschiedenis toch echt wel op de thermostaat zien staan. Woon je meer richting de zee in een stad dan is -10 wellicht een goede waarde. Niets zo vervelend om het koud te krijgen :).

Overigens levert de Nibe 2120 geen 65 graden bij -25. Dat doet hij tot -8 om vervolgens lineair terug te lopen tot 63 graden uitgaande van de 2120-16. Nog steeds goed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Grolsch schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:59:

De Zubadan welke ik heb (PUHZ-SHW112V/YHA) kan bij - 20 een max temperatuur maken van 45 graden met een COP van 1,73 en een vermogen van 10,46KW, bij -15 max watertemperatuur 55 graden met een COP van 1,36 en een vermogen van 12,9KW.

Volgens de tabelletjes dan ;) Niet in de praktijk getest, en ik zou als "extreemste" waarde -10 aanhouden, veel kouder gaat het niet structureel worden in NL.
Dan kan de Nibe toch nog net eventjes wat meer/efficiënter (volgens de tabelletjes). De 8kw versie zit (het is een grafiek, dus ongeveer) op COP 1,75 bij 55 aanvoer en -25 en 2,25 bij 55 en -10. Bij 45 zit je dan bij -10 op 2,5 en bij 35 op 3. Ik denk dat ik het met 45 graden wel moet kunnen doen, dus dan is die COP toch niet onaardig.
TLer schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:56:
Persoonlijk zou ik afhankelijk van de locatie toch wel rekenen met -15. Die temperaturen heb ik hier in de recente geschiedenis toch echt wel op de thermostaat zien staan. Woon je meer richting de zee in een stad dan is -10 wellicht een goede waarde. Niets zo vervelend om het koud te krijgen :).

Overigens levert de Nibe 2120 geen 65 graden bij -25. Dat doet hij tot -8 om vervolgens lineair terug te lopen tot 63 graden uitgaande van de 2120-16. Nog steeds goed natuurlijk.
Klopt en de 8kw gaat dan terug naar 60, zo te zien vanaf -4. Ook nog steeds niet verkeerd. En min 15 is hier in de stad vrij uitzonderlijk, maar het kan wel gebeuren.

[ Voor 30% gewijzigd door Aziraphale op 06-02-2018 11:11 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.