Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.341 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Rol-Co schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:46:
[...]

@Grolsch

Verplaats je eens in iemand die zoekende is naar een goede wp, dan lijkt het of er maar 2 zijn met ervaringen.
Ik zie bijv ook een lijst met wp staan die vrij outdated is.

Verschillende L/W warmtepompen
Techneco ELGA ( hybride ), (http://www.techneco.nl/producten/warmtepompen/Elga)
Techneco Loria ( solo / duo ). Ook voor SWW.
Ecodan, (http://www.ecodan.nl)
Viessmann,
LG,
Daikin Altherm V,
Nibe F2040 Monoblock
Nefit Enviline A/W Split E
Ik zit momenteel in die fase. Meest voor de hand ligt een splitsing tussen all-electric en bivalente systemen. Dat loopt nu erg door elkaar terwijl het een onderscheidend verschil is, vooral regeltechnisch.

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 03-02-2018 13:28 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mightym schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:55:
[...]

Wat ik wel droevig vind is het grote verschil tussen de prijzen in Europa en Nederland..
Als de overheid echt werk zou willen maken van het plaatsen van warmtepompen, dan lijkt me een gesprekje met de importeurs en fabrikanten ook op zijn plaats.. De omringende landen tonen aan dat er nog veel lucht in de prijzen zit. Tel daar bij op de kosten van het installeren en je hebt de business case voor velen om zeep geholpen.. De subsidie vloeit nu rechtstreeks naar de winsten van de importeurs en fabrikanten. Daar wordt Nederland echt niet groener van..

Die nieuwe voorwaarden in de subsidieregeling dwingen je zo'n beetje om het materieel via de Nederlandse kanalen in te kopen. Ik had het netjes gevonden als de overheid de lobbyende bedrijven de voorwaarde had gesteld dat deze aanpassing alleen maar gedaan zou worden als de prijzen ook concurrerend worden met de rest van Europa..
Ik kan mij vergissen, maar is er hier al eens een offerte van een Duitse installateur voorbij gekomen?
Ik denk van niet, want dan is de Nederlandse prijs nog niet zo gek denk ik.

Die prijzen discussie blijft terugkomen en dat snap ik, maar ALLES is vrij duur in Nederland.
Dat komt omdat wij een land zijn wat qua welvaart niet te vergelijken is met de omliggende landen.
Onze lonen en levensstandaard zijn ook erg hoog.

En nee, laat aub de overheid zich er niet mee gaan bemoeien. Die bemoeien zich al met genoeg dingen.
En Nederland zal nooit groener worden om dat het totale bedrijfsleven dat wil, maar omdat er geld te verdienen is. Zo werkt het nu eenmaal.
blauwemac schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:18:
Wie kan mij meer vertellen over de Daikin Hybrid 8KW? @Knowbody wellicht? Goeie ervaringen, slechte ervaringen? Ik zou in concreto ook graag willen weten of hij gewoon op een 16A groep kan en hoe de standaard regeling werkt. Met WAR, met kamerthermostaat? Ik ben ook benieuwd naar ervaringe met en zonder nachtverlaging. Het gaat niet om mijn eigen huis maar om een stolpboerderij met jaren 80 isolatie en vooral een zeer slecht geisoleerde vloer waar verwarmingsbuizen gewoon door het beton steken. Het is vanwege de oudere bewoners niet mogelijk om daar nu wat aan te doen, maar de capaciteit van de radiatoren verdubbelen kan wel. Gasverbruik is onbekend omdat achter de gasmeter vier verschillende gebouwen hangen.
De Hybrid heeft dezelfde regeling als de all electric Altherma. Je kunt de Daikin thermostaat/bediening gebruiken als ruimteT, een eigen externe thermostaat, WAR, WAR bij ruimtevraag of bij vraag een vaste aanvoerT.
Ook meerdere zones dmv een extra Daikin thermostaat met en een zoneklep. Verder is Daikin een goed merk, je word niet zomaar #1 van de wereld. Ook de Intergas ketel is een degelijk ding, te simpel om kapot te kunnen gaan.

16A is niet genoeg, opgenomen stroom is max 18A, geadviseerde afzekering is 20A

[ Voor 28% gewijzigd door Oxellaar op 03-02-2018 14:19 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:00
blauwemac schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:18:
Wie kan mij meer vertellen over de Daikin Hybrid 8KW? @Knowbody wellicht? Goeie ervaringen, slechte ervaringen? Ik zou in concreto ook graag willen weten of hij gewoon op een 16A groep kan en hoe de standaard regeling werkt. Met WAR, met kamerthermostaat? Ik ben ook benieuwd naar ervaringe met en zonder nachtverlaging. Het gaat niet om mijn eigen huis maar om een stolpboerderij met jaren 80 isolatie en vooral een zeer slecht geisoleerde vloer waar verwarmingsbuizen gewoon door het beton steken. Het is vanwege de oudere bewoners niet mogelijk om daar nu wat aan te doen, maar de capaciteit van de radiatoren verdubbelen kan wel. Gasverbruik is onbekend omdat achter de gasmeter vier verschillende gebouwen hangen.
Goede ervaring

Bij mij werkt het in full electric mode. Zonder gas lukt hier dus.

Nachtverlaging doe ik niet, doe je dat wel dan gaat het verhogen s morgens in hybrid. Dat werkt prima.

Kan op verschillende manieren. Ruimthermostaat of war of vaste aanvoer

Ideaal ding. Kan feitelijk in elk huis!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 14-07 10:36

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Al mensen met pana H versie?
Ervaringen? [ kan ik je volgende deze koude dagen? :-) ]
Scherpe prijzen??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-07 19:47
koevlaas2 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 12:29:
[...]

Ik kreeg laatst de vraag of ik ook warmtepompen in Cambodja kon installeren.
:) Al in het vliegtuig gespongen?

Nu even iets anders. Vannacht een mislukte defrost gehad, na een serie defrosts steed korter achter elkaar. Na de mislukte defrost ging de WP uiteindelijk in een drukalarm. Lage en hoge druk sensor stonden op min 13 graden toen ik vanochtend wakker werd.

Afijn de octhend grotendeels op het dak doorgebracht, om met een fohn de achterkant van de WP ijsvrij te krijgen 8)7 .

Hierdoor weer aan de praat gekregen en ijsvrij gehouden (met fohn) tot defrost. Deze ging goed, zodat hoge en lage druk zich weer normaal gedragen.

Lessons learned: Het luistert allemaal erg nauw zonder buffer en zeer lage Ta (25 graden of minder), lange runs en grote inhoud vv (Tr blijft lang laag). Heb je een energiezuinig huis met RC6, triple glas, goede kierdichtheid, etc. Krig je dit.

Kijken hoe dit zich ontwikkelt, vooralsnog compressor frequentie op auto gezet zodat deze bij lagere buitenemperaturen sneller optoert en # runs per dag verhoogd zodat ik een hogere gemiddelde Tr uit de vv richting WP stuur.

Mocht het issue aanhouden moet ik misschien toch aan buffervat om hoge defrost frequentie op te kunnen vangen (met lagere efficiency als gevolg)

Maar dan kom ik op TvT. Het is dat ik al 1,5 jaar meelees en waardevolle input krijg op dit forum zodat ik in staat was om WP weer aan de praat te kriigen (en zelf te importeren zodat ik tenminste een redelijke TvT heb).

Had ik dit niet gedaan, was TvT gewoon te lang geweest, dus onrendabel. Had ik ook nog installateur moeten laten langskomen (paar honderd euro verder, moet dan nog waarschijnlijk Nibe bellen voor hints)omdat ik als onwetende consument beetje met settings gepield heb.

Het is dat ik nog in goede tijd gebouwd heb en mazzel heb gehad dat kosten energiezuinigheid meevielen. Nu heb ik TvT van ca. 7-8 jaar. Met de koninklijke route was dat naar 15-20 jaar gegaan. Zwaar onrendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:55:
Scherpe prijzen??
Ik had gehoopt dat jij er al een draaiende had.....

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:02:[...]Ik had gehoopt dat jij er al een draaiende had.....
Nope mijn MK moet eerst....winter
Dan mijn eboiler [ voorjaar ]
En dan de Pana.. [ zomervakantie]

Aankomende winter [helaas pas ] all eletric :-) _/-\o_ [ moet soms ook werken ,.. ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-07 20:55
De monitoring van januari 2018

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4676/40059152161_daeec5543a_b.jpg

Onderstaande grafiek geeft de trend weer t.o.v. het niveau van het CV systeem.
WP's boven de trend:
Meting controleren als het ver afwijkt ; Een COP 5,3 is onwaarschijnlijk hoog
Onder de trend:
Bij veel afwijking zeker het WP systeem op performance controleren.

Ik vind de verschillen erg groot van 5,3 tot 3,6 !!!!. Er valt op dit forum echt wel wat te bespreken.
Moeten we niet een checklist maken?

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4614/40026538672_6dfff6cf89_z.jpg

De Excel sheet is te downloaden:
http://ateliervanwolde.nl/download-spreadsheet-warmtepompen/

Willen de topic beheerders de intro aanpassen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
De koppeling Excelsheet klopte niet en moet zijn:

http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:56
Vanavond in Kassa een item over het opzeggen van het gascontract.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:18
PeterZ(on) schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:18:
Vanavond in Kassa een item over het opzeggen van het gascontract.
De uitslag van het gesprek was al in het nieuws.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:21:[...]De uitslag van het gesprek was al in het nieuws.....
K76%*867t zeker....
Gewoon betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-07 16:10
@Daannn1987 @Oxellaar@avandermeulen @Bram-Bos

welke software gebruiken jullie om wat leesbare grafieken uit de ELGA-data te halen?
Het is nl best wel veel data. Ik doet 't nu in openoffice, maar da's wel een mijlopzeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:50:[...]https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/gelijk-beleid-voor-wie-van-gas-af-wil
PFF worden ook steeds meer prutsers daar bij Kassa..
Geen oplossing.
Gewoon het belied van liander aanvinken.
En dan zeggen: "Na vragen van Kassa heeft Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van netbeheerders, besloten om de werkwijze van alle netbeheerders gelijk te trekken. "

Lijkt het net of Kassa dit geregeld heeft.. 8)7 8)7
Terwijl er juist ook aanbieders zijn die het voor niets doen.

Welkom in omgekeerd NL..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vooral deze..... Nou ik wens ze veel succes.

Werkwijze gelijk te trekken
Na vragen van Kassa heeft Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van netbeheerders, besloten om de werkwijze van alle netbeheerders gelijk te trekken. Verzegelen wordt straks een tijdelijke maatregel voor maximaal 1 jaar. Mensen die nu hun gasmeter permanent verzegeld hebben, zullen deze straks opnieuw moeten activeren of laten verwijderen. Wat het prijskaartje voor huiseigenaar of huurder zal zijn, is nog niet bekend.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-07 21:41
amarkest schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:28:

welke software gebruiken jullie om wat leesbare grafieken uit de ELGA-data te halen?
Het is nl best wel veel data. Ik doet 't nu in openoffice, maar da's wel een mijlopzeven.
Heb heel even wat logging gedaan maar je kunt het toch gewoon in excel knallen en grafiekjes bouwen?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:09
Tomexergie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:13:
De monitoring van januari 2018

[afbeelding]

Onderstaande grafiek geeft de trend weer t.o.v. het niveau van het CV systeem.
WP's boven de trend:
Meting controleren als het ver afwijkt ; Een COP 5,3 is onwaarschijnlijk hoog
Ik moet me waarschijnlijk aangesproken voelen ;)
Diverse aspecten van de metingen gecontroleerd maar ik kan er niets anders van maken.
Elektrisch: meet ik met een Youless op een DIN-rail kWh meter. Inclusief stand-by en heater.
Als ik controleer met het maandverbruik op de meter van Liander en corrigeer voor paneelopbrengsten dan kom ik op een normaal verbruik voor de rest van het huis.
Afgenomen: 528 kWh; terug geleverd: 5 kWh; opgewekt 64 kWh; WP verbruik: 420 kWh.
Rest van het huis verbruik: 528+64-5-420= 167kWh. Dit is een normaal verbruik. Vergelijk december 2017 was 607+30-1-468= 168 kWh.
Thermisch; meet ik met een Kamstrup multical 302. De temperaturen heb ik vorig jaar uitgebreid met een IR-handmeting gecontroleerd en geen noemenswaardige afwijkingen gezien. Als ik het gemeten thermische vermogen nareken met de flow en de dT dan kom ik ook goed uit.

Ik heb een excel sheet met dagelijkse meterstanden; als iemand zich geroepen voelt…..
Ik vind de verschillen erg groot van 5,3 tot 3,6 !!!!. Er valt op dit forum echt wel wat te bespreken.
Moeten we niet een checklist maken?
Checklist lijkt me prima.
Voorstel: locatie, Ta en Tr (hoe gemeten?), aanvullend gasgebruik (bij hybride), Type en bouwjaar woning, laatst bekende gasgebruik, extra circulatiepomp, ......,?
Ik denk dat het goede resultaat over januari ook te maken heeft met het aantal defrosts. In december had ik er 179 en in januari maar 48. Maar hoe vat je dat samen voor een checklist?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:14
@jaari In mijn ogen is jouw MCOP heel goed mogelijk als je naar mijn uitsplitsing kijkt, voor enkel vloerverwarming (MCOP 5,56) zonder SWW.
En daarbij zit ik bij Breda dan niet eens dichtbij zee met zijn dempende werking voor een nog betere COP

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

LittleTycoon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:56:

Lessons learned: Het luistert allemaal erg nauw zonder buffer en zeer lage Ta (25 graden of minder), lange runs en grote inhoud vv (Tr blijft lang laag). Heb je een energiezuinig huis met RC6, triple glas, goede kierdichtheid, etc. Krig je dit.
Ik zie het verband wat jij kennelijk ziet helaas niet tussen het een en het ander. Grote vv, is veel inhoud, buffer overbodig lijkt mij dan het logische gevolg. Op het moment dat er te veel ijsvorming, dient hij indien de warmte onvoldoende uit het afgiftesysteem gehaald kan worden vanwege de lage Ta dient hij dat met het element te doen. Dat deed hij kennelijk niet. Reden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:55:
Scherpe prijzen??
Ik heb er 1 staan bij een klant, maar moet nog geïnstalleerd worden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:42:
[...]

Heb heel even wat logging gedaan maar je kunt het toch gewoon in excel knallen en grafiekjes bouwen?
om de 6 seconden data geeft wel heeeeeeeeeeel lange grafieken. Ben niet zo thuis in excel of open office.

weet jij hoe je data kan consolideren/middelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
Domba schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:04:
@jaari In mijn ogen is jouw MCOP heel goed mogelijk als je naar mijn uitsplitsing kijkt, voor enkel vloerverwarming (MCOP 5,56) zonder SWW.
En daarbij zit ik bij Breda dan niet eens dichtbij zee met zijn dempende werking voor een nog betere COP
vandaar ook de vraag van @Anoniem: 266924 om ze apart in de tabel van @Tomexergie op te nemen. Maar goed, je hebt al toegelicht waarom dat geen goed idee is; je schaamt je waarschijnlijk voor een MCOP van 5,56 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:04:
[...]

Ik zie het verband wat jij kennelijk ziet helaas niet tussen het een en het ander. Grote vv, is veel inhoud, buffer overbodig lijkt mij dan het logische gevolg. Op het moment dat er te veel ijsvorming, dient hij indien de warmte onvoldoende uit het afgiftesysteem gehaald kan worden vanwege de lage Ta dient hij dat met het element te doen. Dat deed hij kennelijk niet. Reden ?
Ik heb geen element

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zit dat er niet in of niet aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:52:
[...]

Zit dat er niet in of niet aangesloten ?
Zit er niet in. Dat is het verneukeratieve bij Nibe, geen pomp en geen elektrisch element in de WP, moet je apart kopen en extern aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:18
LittleTycoon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:58:
[...]

Zit er niet in. Dat is het verneukeratieve bij Nibe, geen pomp en geen elektrisch element in de WP, moet je apart kopen en extern aansluiten.
Misschien dan toch maar kopen, zelfs met mijn grote buffer gebruikt ie soms het element. Ik vermoed ergens onder 27 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LittleTycoon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:58:
[...]

Beetje vreemd, maar daar ligt wel de oplossing van het probleem naar mijn idee. Wordt daar bij de bestelling niet attent op gemaakt in de trant van denk er aan onder omstandigheid zus en zo dan ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Spreiding van de COP bij de verschillende merken binnen hun eigen reeks t.o.v. het gemiddelde daar van:
ELGA 85% - 114%
Ecodan 92% - 109%
Zubadan 88% - 110%
Pana 91% - 119%

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 03-02-2018 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:15:
[...]

om de 6 seconden data geeft wel heeeeeeeeeeel lange grafieken. Ben niet zo thuis in excel of open office.

weet jij hoe je data kan consolideren/middelen?
Als het letterlijk om de 6 seconden is, is er wel een vrij makkelijke manier..
Tijd opsplitsen in cellen (data to columns) waarbij je kunt filteren op de secondes en alleen de hele minuten laten staan?

Wellicht is er nog een simpelere manier maar daar heb ik geen weet van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:12:
[...]

Beetje vreemd, maar daar ligt wel de oplossing van het probleem naar mijn idee. Wordt daar bij de bestelling niet attent op gemaakt in de trant van denk er aan onder omstandigheid zus en zo dan ....
Nee, niet als je via webshop koopt. Vergeet niet, via installatiekanaal in NL betaal je hoofdprijs voor Nibe.

Ben niet zo gecharmeerd van opzet nibe element oplossingen, zit voor mijn type altijd buiten de WP.

Ik moet even nieuwe settings beoordelen, kijken of dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LittleTycoon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:08:
[...]

Nee, niet als je via webshop koopt. Vergeet niet, via installatiekanaal in NL betaal je hoofdprijs voor Nibe.

Ben niet zo gecharmeerd van opzet nibe element oplossingen, zit voor mijn type altijd buiten de WP.

Ik moet even nieuwe settings beoordelen, kijken of dit helpt.
De werking voor zo ver ik het begrijp, X hoeveelheid energie uit afgiftesysteem binnen tijd Y, zo niet dan element. Als de energie uit je afgiftesysteem door lage Ta, daar kennelijk onvoldoende voor is hoe wil je dat dan regeletechnisch oplossen ? Ik ben zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:00
Vraagje aan de Ecodan bezitters, heeft er iemand een temp sensor liggen voor een ruimte temp regeling. Zoek er nog een voor de 2e ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door corsat op 03-02-2018 19:40 ]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-07 07:57
Oxellaar schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:08:
[...]

Ik kan mij vergissen, maar is er hier al eens een offerte van een Duitse installateur voorbij gekomen?
Ik denk van niet, want dan is de Nederlandse prijs nog niet zo gek denk ik.

Die prijzen discussie blijft terugkomen en dat snap ik, maar ALLES is vrij duur in Nederland.
Dat komt omdat wij een land zijn wat qua welvaart niet te vergelijken is met de omliggende landen.
Onze lonen en levensstandaard zijn ook erg hoog.

En nee, laat aub de overheid zich er niet mee gaan bemoeien. Die bemoeien zich al met genoeg dingen.
En Nederland zal nooit groener worden om dat het totale bedrijfsleven dat wil, maar omdat er geld te verdienen is. Zo werkt het nu eenmaal.
Over het stuk arbeidsloon wat ik betaal aan de Nederlandse installateur hoor je mij niet,wat mij betreft zou daar de subsidie naartoe mogen gaan.
Dat in Duitsland de lonen nog hoger liggen dan in Nederland klopt, dat is niet alleen in de installatietechniek..
Het gaat mij om het fenomeen dat een identiek apparaat in Frankrijk, Spanje, GB etc. fors minder kost dan hier. Dan gaat er ergens iets mis.. zeker met de één Europa gedachte..
Ik ga er vanuit dat een fabrikant een apparaat fabriceert, hier een gezonde winst en risicomarge op zet en hem dan voor die prijs in de markt zet. In mijn beleving zou het dan niet moeten uitmaken of dit ding in Frankrijk of Nederland wordt geplaatst.

Ik weet dat de praktijk anders is...

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:08
amarkest schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:28:

Niet. Ik log niet structureel via Elga servicetool. Als dan is excel genoeg

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
mightym schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:55:
[...]

Over het stuk arbeidsloon wat ik betaal aan de Nederlandse installateur hoor je mij niet,wat mij betreft zou daar de subsidie naartoe mogen gaan.
Dat in Duitsland de lonen nog hoger liggen dan in Nederland klopt, dat is niet alleen in de installatietechniek..
Het gaat mij om het fenomeen dat een identiek apparaat in Frankrijk, Spanje, GB etc. fors minder kost dan hier. Dan gaat er ergens iets mis.. zeker met de één Europa gedachte..
Ik ga er vanuit dat een fabrikant een apparaat fabriceert, hier een gezonde winst en risicomarge op zet en hem dan voor die prijs in de markt zet. In mijn beleving zou het dan niet moeten uitmaken of dit ding in Frankrijk of Nederland wordt geplaatst.

Ik weet dat de praktijk anders is...
Een van de redenencis dat de markt in NL re klein is, terwijl meeste fabrikanten wel nog een service apparaat per land hebben. Als je niet veel WP"s verkoopt dan houden ze prijs maar hoog in hun distributiekanalen.

Erg ouderwets georganiseerd nog die WP branche

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bram-Bos
LOL. Mijn Elga functioneert na de firmware-update naar 16.3 bij Tb=2˚C alsóf hij WAR wordt aangestuurd (terwijl hij RAR staat ingesteld). Briljant, want minieme bandbreedte. Elektrisch vermogen nu 432W...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
@Bram-Bos firmware 16.3 ?

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Laatst online: 02-07 12:32
@Bram-Bos wat is het verschil met 16.0?

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Dat weet ik niet. Ik had daarvoor 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:56:
LOL. Mijn Elga functioneert na de firmware-update naar 16.3 bij Tb=2˚C alsóf hij WAR wordt aangestuurd (terwijl hij RAR staat ingesteld). Briljant, want minieme bandbreedte. Elektrisch vermogen nu 432W...
Tof! Hier op 16.0 nog weinig verschil te merken in vergelijking met de oude :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-07 12:37
Gaat de wereld toch 'veranderen'

https://www.metropoolregi...-in-nieuwbouwwoningen-mra

Link gevonden in de projectmatige nieuwbouw thread: xminator in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"

Best wel veel gemeentes die alleen nog maar vergunning gaan geven zonder gas..

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 04-02-2018 06:15 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-07 10:42
LittleTycoon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:01:
[...]

Een van de redenencis dat de markt in NL re klein is, terwijl meeste fabrikanten wel nog een service apparaat per land hebben. Als je niet veel WP"s verkoopt dan houden ze prijs maar hoog in hun distributiekanalen.

Ik had laatst een interessant gesprek met een collega in Engeland die een vergelijkbaar bedrijf heeft. (niet in warmtepompen, maar in cursussen voor particulieren) Ik vroeg hem hoe hij voor tarieven kan werken die 60% van die van mij zijn. Bleek dat hij tot £60.000 winst geen BTW hoeft af te dragen. Brandstof was voor hem een stuk goedkoper, geen inkomstenbelasting tot 20.000, daarna een lager tarief als in NL. Uiteindelijk bleek dat hij aan zijn lage tarief privé meer overhield dan ik in NL.
Dus dat in Nederland veel tarieven hoger liggen dan in het buitenland is niet ouderwets, we mogen zo onderhand blij zijn dat bedrijven nog in Nederland gevestigd willen zijn. (Internationals met tax rulings daargelaten :( )

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@AquaPlanning Wat een verschil zeg!

Nederland is wat dat betreft gewoon heel erg duur. Kijk maar eens naar de belasting op loon alleen al. Als je een werknemer 100 euro salarisverhoging geeft houdt hij of zij er bij benadering 40 euro aan over terwijl de werkgever voor die 100 euro aan zijn werknemer zelf 130 euro afdraagt. Compleet uit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:00
Rhaelak schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:32:

Nederland is wat dat betreft gewoon heel erg duur. Kijk maar eens naar de belasting op loon alleen al. Als je een werknemer 100 euro salarisverhoging geeft houdt hij of zij er bij benadering 40 euro aan over terwijl de werkgever voor die 100 euro aan zijn werknemer zelf 130 euro afdraagt. Compleet uit verhouding.
En met die €40 nog eens 21% btw afdraagt. :z

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:47
Mijn carrier loopt ook zo rond de 500 watt 8)
En dat met 1,5 Tb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rhaelak schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:32:

Het is misschien wel erg, maar niet zo erg als je schetst. Half jaar geleden deed een buurman ook dat soort uitspraken toen heb ik op een site ergens eens uitgerekend hoe het werkelijk zat. Bij een modaal loon is het ongeveer. Bruto -25% = netto. Over bruto betaald de werkgever nog een keer 26.5%. Beetje afhankelijk van branche kan daar een paar % verschil in zitten.
EDIT:
de berekeningen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ahr8FI0M64XFRIhZYLba018W/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CqDZgRop5iTSOP5X5YjXA430/thumb.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 04-02-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Dan moet ik er ook maar eens 16.3 zien op te krijgen. Nog niets gehoord van Techneco i.v.m de hyberation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:16:
Spreiding van de COP bij de verschillende merken binnen hun eigen reeks t.o.v. het gemiddelde daar van:
ELGA 85% - 114%
Ecodan 92% - 109%
Zubadan 88% - 110%
Pana 91% - 119%
Ik denk dat die speiding veroorzaakt wordt door externe factoren en dus niet door de WP zelf.
Regelgedrag, flow en aanvoertemperatuur zijn denk ik de belangrijkste factoren. Deze speiding geeft ook aan dat er een potentieel is(positief gezien); de moeite waard om de installaties onder de streep onder de loup te nemen. 20% meer elektriciteit is in mijn geval 600 kWh=120Euro per jaar! Over de levensduur 1800Eur! Heel wat flessen wisky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:42:
Dat weet ik niet. Ik had daarvoor 15
Heb je deze zelf geflashed en verder geen parameters aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:12:
[...]

Mag hopen dat je daar zelf wel achter bent, voor je de warmtepomp aanschaft.
In de specs valt waarschijnlijk direct op dat de elektrische aansluitingen anders/minder zwaar zijn.
Dat zijn dingen die je doorneemt voor de aanschaf.
En Nibe heeft genoeg modellen waar wel een E element in zit, dus het kan ook overkomen als een bewuste keuze.
LittleTycoon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:01:
[...]

Ik snap jullie verbazing niet echt. Ieder bedrijf wil geen gezonde winst, maar maximaal hoge winst.
Alles maar dan ook alles is uitgeknepen in werkelijk iedere sector. Welkom in de kapitalistische wereld...
Een fabrikant of importeur heeft toch geen enkel voordeel bij een lagere winst? Uiteindelijk gaan de prijzen wel zakken, waarschijnlijk tot hetzelfde bedenkelijke nivo als waar nu de cv ketels zitten qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tomexergie schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:39:
[...]

Ik denk dat die speiding veroorzaakt wordt door externe factoren en dus niet door de WP zelf.
Regelgedrag, flow en aanvoertemperatuur zijn denk ik de belangrijkste factoren. Deze speiding geeft ook aan dat er een potentieel is(positief gezien); de moeite waard om de installaties onder de streep onder de loup te nemen. 20% meer elektriciteit is in mijn geval 600 kWh=120Euro per jaar! Over de levensduur 1800Eur! Heel wat flessen wisky.
Eens, de WP doet in principe wat er van hem/haar gevraagd wordt.
Ik denk, dat regelgedrag en daarmee de Ta in combinatie het afgiftesysteem, hoge/lage Ta nodig, de sleutels zijn. Jouw hoge Ta, flink te compenseren warmteverlies daarvoor nodig veel vollasturen en ondanks dat relatief hoge COP bevestigd dat naar mijn idee. Als je @Domba 's verschillen in COP ziet tussen 2 identieke WPen zou je met een ander afgiftesysteem een substantiele verlaging van de Ta kunnen realiseren en daarmee aanzienlijk kunnnen besparen op in te stoppen kWhtjes. Een afgiftesysteem heeft een zeer lange technische levensduur, wat dat betreft komt het op termijn wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oxellaar schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:47:
[...]

Mag hopen dat je daar zelf wel achter bent, voor je de warmtepomp aanschaft.
In de specs valt waarschijnlijk direct op dat de elektrische aansluitingen anders/minder zwaar zijn.
Dat zijn dingen die je doorneemt voor de aanschaf.
En Nibe heeft genoeg modellen waar wel een E element in zit, dus het kan ook overkomen als een bewuste keuze.
Probleem is natuurlijk de 1st time koper die dat soort zaken niet op zijn netvlies heeft. Het is net als met het zelf bouwen van een huis, bij de 3e keer schijn je pas te weten waar je wel of niet op moet letten.
EDIT:
Met dat element in die WP is het gelukkig achteraf gelukkig gewoon te herstellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 04-02-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

Nicap

Tsssk....

In de startpost staat een lijstje met users die een l/w warmtepomp hebben aangeschaft met prijzen erbij en eventueel subsidies. Zijn dat bedragen voor complete installatie of enkel de units zelf?

Zit namelijk zelf ook te kijken naar een wijziging in de warmteopwekking, maar dan iets drastischer. Ik woon in een wijk met stadsverwarming, welbekend dat dit prijstechnisch niet helemaal gunstig is.
Nu zijn er twee opties:
1 stadsverwarming opzeggen en een nieuwe installatie neerzetten.
2 verhuizen naar een ander te bouwen huis in dezelfde wijk

1 betekent grote uitgave en langere tvt en kan niet helemaal meer rekening houden met plek voor installatie.
2 betekent grote uitgave maar wel een veel kortere(wellicht geeneens tvt nodig door wegvallen aansluiting op stadsverwarming netwerk a €9000,-). Betere implementatie van het systeem doordat ik rekening kan houden met het te bouwen systeem. Tevens een lagere maandlast door huidige rentestand.

Ik heb nog niet alles doorgerekend, omdat ik alle bedragen nog niet inzichtelijk heb. Natuurlijk blijf ik liever wonen waar ik nu zit, woon er nu 3 jaar. Maar mocht de besparing dusdanig zijn dat ik er eigenlijk niet omheen kan, dan tja...

De prijzen van units z8jn wel te vinden, maar van een complete installatie kan ik zo gauw niet vinden. Ik hoef het exacte bedrag ook niet te hebben natuurlijk, maar een richtlijn is handig.

Waar moet ik ongeveer aan denken bij een 2/1 kap van circa 130m2. 300 liter boiler.
Geen gas aanwezig, begane en eerste verdieping vloerverwarming. Heb nu panelen op dak, welke ook op het nieuwe dak komen te liggen, maar die hoeven niet bij de prijs in.
Het gaat dus enkel om de installatie van de tapwatervoorziening en verwarmen van de vloerverwarming. Vloerverwarming aanleggen dus niet.

Kom ik dan voor een gemiddelde installatie boven of onder die 9000?

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nicap schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:24:
In de startpost staat een lijstje met users die een l/w warmtepomp hebben aangeschaft met prijzen erbij en eventueel subsidies. Zijn dat bedragen voor complete installatie of enkel de units zelf?

Zit namelijk zelf ook te kijken naar een wijziging in de warmteopwekking, maar dan iets drastischer. Ik woon in een wijk met stadsverwarming, welbekend dat dit prijstechnisch niet helemaal gunstig is.
Nu zijn er twee opties:

1 betekent grote uitgave en langere tvt en kan niet helemaal meer rekening houden met plek voor installatie.
2 betekent grote uitgave maar wel een veel kortere(wellicht geeneens tvt nodig door wegvallen aansluiting op stadsverwarming netwerk a €9000,-). Betere implementatie van het systeem doordat ik rekening kan houden met het te bouwen systeem. Tevens een lagere maandlast door huidige rentestand.

Ik heb nog niet alles doorgerekend, omdat ik alle bedragen nog niet inzichtelijk heb. Natuurlijk blijf ik liever wonen waar ik nu zit, woon er nu 3 jaar. Maar mocht de besparing dusdanig zijn dat ik er eigenlijk niet omheen kan, dan tja...

De prijzen van units z8jn wel te vinden, maar van een complete installatie kan ik zo gauw niet vinden. Ik hoef het exacte bedrag ook niet te hebben natuurlijk, maar een richtlijn is handig.

Waar moet ik ongeveer aan denken bij een 2/1 kap van circa 130m2. 300 liter boiler.
Geen gas aanwezig, begane en eerste verdieping vloerverwarming. Heb nu panelen op dak, welke ook op het nieuwe dak komen te liggen, maar die hoeven niet bij de prijs in.
Het gaat dus enkel om de installatie van de tapwatervoorziening en verwarmen van de vloerverwarming. Vloerverwarming aanleggen dus niet.

Bij nieuw te bouwen hoef je in principe alleen maar rekening te houden met de prijs v.d. WP en eventuele WP-boiler t.o.v. de stadsverwarming a 9.000. Dat valt naar mijn idee al zo'n beetje tegen elkaar weg.
EDIT:
Dit zo zeggende, wat hadden die stadsverwarmingsjongens toch een geweldig business-model, de klant zeer forse aansluitkosten laten betalen en vervolgens nog eens de 'hoofdprijs' per kWh/GJ voor geleverde warmte vangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 04-02-2018 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Anoniem: 266924 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:33:
[...]

Bij nieuw te bouwen hoef je in principe alleen maar rekening te houden met de prijs v.d. WP en eventuele WP-boiler t.o.v. de stadsverwarming a 9.000. Dat valt naar mijn idee al zo'n beetje tegen elkaar weg.
EDIT:
Dit zo zeggende, wat hadden die stadsverwarmingsjongens toch een geweldig business-model, de klant zeer forse aansluitkosten laten betalen en vervolgens nog eens de 'hoofdprijs' per kWh/GJ voor geleverde warmte vangen.
Idd.
En vergeet de verplichte koeling niet a 16 euro per maand.

Het jammere is, is dat ik met de aankoop van ons huidige huis niet op de hoogte was van het kunnen weigeren van de stadsverwarming.

Ik ga maar eens een wat gedetailleerde berekening maken denk ik. Eens kijken wat er onder de streep verblijft. Mocht ik concrete vragen krijgen, meld ik me weer ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Nicap op 04-02-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
corsat schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:38:
Vraagje aan de Ecodan bezitters, heeft er iemand een temp sensor liggen voor een ruimte temp regeling. Zoek er nog een voor de 2e ruimte.
ik heb hier nog een paar van die dingen liggen. typenr: PAC-SE41ts-E

check wel ff of dit de goede zijn die je wilt hebben want ik heb zelf uiteindelijk overall een thermosstaat op gezet ipv temp sensor. Heb er nog paar liggen.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nicap schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:46:
[...]

Idd.

Het jammere is, is dat ik met de aankoop van ons huidige huis niet op de hoogte was van het kunnen weigeren van de stadsverwarming.

Ik ga maar eens een wat gedetailleerde berekening maken denk ik. Eens kijken wat er onder de streep verblijft. Mocht ik concrete vragen krijgen, meld ik me weer ;)
Ja als huizen beter geisoleerd worden, minder GJ warmte nodig hebben is het wel handig om dat met verplichte koeling a 192.00 per jaar te compenseren, er moet wel maximale winst gemaakt worden natuurlijk. Wie kijkt er eigenlijk naar dit soort zaken in hoeverre e.e.a. .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Nicap Over wat voor type stadsverwarming gaat dit?

Want als het een ZLTV "lauw water" is heb je het alleen over andere warmtebron bijv lucht.
Maar als het nog een HT betreft dien je ook bedacht te zijn, dat mogelijk de post isolatie hoger kan zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Domba schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:03:
@Nicap Over wat voor type stadsverwarming gaat dit?

Want als het een ZLTV "lauw water" is heb je het alleen over andere warmtebron bijv lucht.
Maar als het nog een HT betreft dien je ook bedacht te zijn, dat mogelijk de post isolatie hoger kan zijn.
Wat voor type ben ik niet bekend mee. Ik weet wel dat er een netwerk van buizen ligt waar water van iets van 80 graden doorheen gaat. In de meterkast staat een warmtewisselaar voor het verwarmen van het tapwater.
Ben niet technisch op de hoogte van termen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Nicap schreef op zondag 4 februari 2018 @ 12:12:
[...]
Wat voor type ben ik niet bekend mee. Ik weet wel dat er een netwerk van buizen ligt waar water van iets van 80 graden doorheen gaat. In de meterkast staat een warmtewisselaar voor het verwarmen van het tapwater.
Ben niet technisch op de hoogte van termen :*)
>
80 graden is HT (hoge temperatuur)
Het opwekrendement kan soms nog deels verwerkt zijn in een dunnere isolatie schil,

Opwekrendement kan vrij hoog >200% zijn als bijv recente stadsverwarming is met biomassa of biogas
Dan kunnen er meer aanpassinge nodig zijn dan met ZLTV stadsverarming waarbij je enkel de w/w WP hoeft uit te wisselen tegen L/W en rest van woning ongewijzigd kan blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nicap schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:46:
[...]

Idd.
Maar per maand betalen, ook in de winter, terwijl je niets afneemt. Is dat niet vreemd?
In Rotterdam (Kop van Zuid) is stadskoeling gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Oxellaar De energienota is iedere maand toch ook identiek.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 04-02-2018 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Bram-Bos zie je verschil in aanvoer temperatuur van de elga ten opzichte van de vorige fw versie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

zw7

Ik wil een manometer op mijn SWW vat zetten maar zie dat de meeste versies alleen tot 4 bar gaan. Nou zit er op de inlaatcombinatie een ontlastklep die gaat lopen op 3 bar een bovenop het SWW vat een ontlastklep die open gaat bij 4.5bar of 80 graden. Gaat dit dan nog steeds goed met een 4 bar manometer?

Kan ik een standaard manometer erop zetten? Of is deze niet geschikt voor drinkwater? Bijvoorbeeld deze:

https://www.gamma.nl/asso...id%3Db_product_b021901638

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rentes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07 15:30
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn probleem.

Ik heb een nieuwbouwhuis (vrijstaand) welke verwarmd wordt door een LG Thermo V icm een intergas prestige CV ketel. Eea aan elkaar gekoppeld via een buffervat welke het warme water pompt naar de 3 verdiepingen waar deze dmv vloerverwarming de warmte afgeeft.

De LG wordt aangestuurd door een honeywell chronotherm aan/uit thermostaat incl HCE20 module (voor verwarmen en koelen). De CV ketel wordt opgestart door de LG bij een temperatuur < -2gr C (omslagpunt COP electra vs gas).

Eigenlijk doet de thermostaat weinig. Staat de gehele dag op 19,5gr C. Deze schakelt zelf elke ca 30min aan en uit.

Tot zover allemaal ok. Alleen nu wil het dat gedurende de avond en nacht de temperatuur langzaam wegzakt in de woonkamer. Kijkende naar de metingen die ik gedaan heb lijkt het erop dat het "midden" van het huis (daar zit de thermostaat aan de muur) wel ok is, maar richting de zijkant van het huis eea duidelijk kouder wordt. ca 1 graad. Dit voelt te koud in de avond.

Nu heb ik behoorlijk wat discussie met de installateur. Systeem is de meerdere partijen doorgerekend en de hardware is voldoende voor het huis. Dat verrast me ook niet gezien de installatie. Het lijkt erop dat eea niet lekker regelt.

Ik heb een paar vragen en hoop dat iemand ideeen voor mij heeft:
1. Is het gewenst om uberhaupt deze door de thermostaat een aantal schakelingen / uur te laten ondergaan? Het is allemaal LTV en de kans dat eea veel warmer wordt in de woonkamer als bij een cv ketel zie ik niet.
2. De uitlaat temperatuur van de buitenunit wordt met moeite 30gr. Dit geeft kleine dt tov het huis en zal wanneer het kouder moeilijker worden om voldoende warmte in het systeem te krijgen
3. Er wordt wel eens gezegd dat je 5 gr dt over de in en uitlaat van de vloerverwarming zou moeten hebben... welnu, ik ben al blij met 2 gr C. Dit voelt wederom als niet efficient.
4. Hoe regel ik eea nu het meest energetisch efficient in?

Ik heb al heel wat gegoogled. Samen met mijn achtergrond kan ik de installateur behoorlijk van repliek voorzien, maar sommige zaken weet ik ook niet.

Ik ben waarschijnlijk niet compleet in de info... maar zal eea aanvullingen obv de opmerkingen en vragen.

Vast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-07 17:16
Nicap schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:24:

Nu zijn er twee opties:

Inmiddels hier ook zonder stadsverwarming. 2-kapper, circa 500m3. Als je er nu prima woont zou ik zeggen eruit met de stadsverwarming. Met een totale investering van 12 a 13.000 hebben wij nu een energierekening van 0. We verbruikten ruim 50GJ per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:14
Even een vraagje aan de mensen die met een primaire pomp en een secundaire pomp werken. Welke pompstanden gebruiken jullie in de wp en welke voor de vvw pomp. Mijn wp verwarmt de buffer en de vvw haalt zijn warmte uit de buffer. Ik heb al wat verschillende standen geprobeerd maar heb niet duidelijk wat de invloed van de pompstanden is. Heb wp nu op 3 en oventrop op 2.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msantcroos
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-11-2023
Dag allemaal,

Ik lees sinds kort met veel interesse mee, en hierbij mijn eerste post.

Nu 2 weken in bezit van een Elga (naast een Remeha Avanta) en vanmiddag de eerste wijziging in de configuratie gemaakt (P62 -> 4K = 0C) aangezien ik niet kon aanzien dat bij de huidige buitentemperatuur van 2C de Elga nutteloos aan de muur hing. We gebruiken de meegeleverde Honeywell thermostaat. Dipswitches staan op fabrieksinstelling. Verder was de installateur niet heel behulpzaam bij het verdere tunen, dus ook mede daarom wend ik me hier.

Begane grond wordt verwarmd met vloerverwarming en boven staat eigenlijk alleen een handdoekradiator in de badkamer regelmatig aan.

We hebben via Qurrent 11 windtegoeden en over een paar weken komen er ook 8 JA Solar 300Wp panelen op het schuine dak richting het zuiden.

We brengen graag onze gasconsumptie omlaag, en niet louter vanuit een financiële overweging.

Om deze post met iets concreet af te sluiten. Ik zou graag meer inzicht willen in het gedrag van de ketel/wp/etc. Ik heb al gelezen over de Kamstrup's, daar zal ik verder naar kijken.

Is er iemand in deze groep die de Elga ook direct uitleest via de seriele poort? Ik heb nog wel zo'n serial<->usb kabel liggen en ben benieuwd wat ik kan verwachten op dat kanaal.

Alvast bedankt!

Groet,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rentes schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:56:
Hallo,

Ik heb een nieuwbouwhuis (vrijstaand) welke verwarmd wordt door een LG Thermo V icm een intergas prestige CV ketel. Eea aan elkaar gekoppeld via een buffervat welke het warme water pompt naar de 3 verdiepingen waar deze dmv vloerverwarming de warmte afgeeft.

De LG wordt aangestuurd door een honeywell chronotherm aan/uit thermostaat incl HCE20 module (voor verwarmen en koelen). De CV ketel wordt opgestart door de LG bij een temperatuur < -2gr C (omslagpunt COP electra vs gas).

Eigenlijk doet de thermostaat weinig. Staat de gehele dag op 19,5gr C. Deze schakelt zelf elke ca 30min aan en uit.

Tot zover allemaal ok. Alleen nu wil het dat gedurende de avond en nacht de temperatuur langzaam wegzakt in de woonkamer. Kijkende naar de metingen die ik gedaan heb lijkt het erop dat het "midden" van het huis (daar zit de thermostaat aan de muur) wel ok is, maar richting de zijkant van het huis eea duidelijk kouder wordt. ca 1 graad. Dit voelt te koud in de avond.

Nu heb ik behoorlijk wat discussie met de installateur. Systeem is de meerdere partijen doorgerekend en de hardware is voldoende voor het huis. Dat verrast me ook niet gezien de installatie. Het lijkt erop dat eea niet lekker regelt.

1. Is het gewenst om uberhaupt deze door de thermostaat een aantal schakelingen / uur te laten ondergaan? Het is allemaal LTV en de kans dat eea veel warmer wordt in de woonkamer als bij een cv ketel zie ik niet.
2. De uitlaat temperatuur van de buitenunit wordt met moeite 30gr. Dit geeft kleine dt tov het huis en zal wanneer het kouder moeilijker worden om voldoende warmte in het systeem te krijgen
3. Er wordt wel eens gezegd dat je 5 gr dt over de in en uitlaat van de vloerverwarming zou moeten hebben... welnu, ik ben al blij met 2 gr C. Dit voelt wederom als niet efficient.

Ik heb al heel wat gegoogled. Samen met mijn achtergrond kan ik de installateur behoorlijk van repliek voorzien, maar sommige zaken weet ik ook niet.

Ik ben waarschijnlijk niet compleet in de info... maar zal eea aanvullingen obv de opmerkingen en vragen.

Vast dank.
deltaT over de vvw van 2C voor een WP is op zich prima.
Het eerste wat ik eens zou gaan meten is de Tretour v.d. individuele groepen op de verdeler, pvc tape er op plakken anders geeft een IR-thermometer geen goede waardes. Als een deel wel en ander deel v.d. woning onvoldoende opwarmt zou je dat aan niet identieke Tretour waardes moeten zien. Het lijkt een waterzijdig niet correct ingeregeld systeem te zijn. Alles onder voorbehoud uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
rentes schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:56:
Hallo,

Je verhaal lezende lijkt dit het echte probleem: te groot temperatuurverschil van 1oC. Bij de thermostaat is het de gewenste 19,5C maar richting zijkant (ramen?) wordt het 18,5.

Ik neem aan dat de vloerverwarming uit diverse groepen bestaat. Je kunt proberen verdeling van de warmte over de groepen te verbeteren; de groepen op de koude plekken iets verder open te draaien en de groepen in het midden van het huis bij de thermostaat iets te knijpen. Kun je de flow over de groepen aflezen? (staat wellicht de groep op de plek die je te koud vind per ongeluk dicht?).

Vast dank.
Vraag1: de vraag is niet helemaal duidelijk maar met water van 30oC in de vloer kan het echt wel veel te warm worden in een nieuwbouwhuis. De thermostaat moet dus schakelen.
Vraag2: zie beantwoording van vraag1.
Vraag3: als de kamertemperatuur op de gewenste temperatuur is, is 2 graden temperatuurverschil tussen aan- en afvoer prima.
Vraag4: zie boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:03

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@rentes citaat: "Tot zover allemaal ok. Alleen nu wil het dat gedurende de avond en nacht de temperatuur langzaam wegzakt in de woonkamer. Kijkende naar de metingen die ik gedaan heb lijkt het erop dat het "midden" van het huis (daar zit de thermostaat aan de muur) wel ok is, maar richting de zijkant van het huis eea duidelijk kouder wordt. ca 1 graad. Dit voelt te koud in de avond."

Ik zou in dit geval avonds de thermostaat in eerste instantie 1 graad hoger zetten _/-\o_ .
In tweede instantie zou ik me afvragen of er niet te weinig afgifte "aan de zijkant van het huis" is.
(What ever that may be.)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Weer even twee dagen verder met experimenteren. Wat heb ik gedaan?

1) vvw weer hydraulisch geregeld en pompsnelheid verhoogd naar resp 4,5 en 6.
Resultaat is dat huis sneller verwarmd. DT op de verdelers <3C.
alle vertrekken worden 20C. Maar dat ene kamer blijft steken op 18C
Verbruik wel 1-1,5kW hoger

2) stooklijn verhoogd. Maar 35C@-5c 25C@15c met gelijkblijvende flow gaf wel hogere temp 19C. Maar ook in andere vertrekken werd het 21C

Dit kost weer 1KW extra verbruik.

Nu weer teruggezet naar pompsnelheid 3 en stooklijn 28-25. Verbruik weer naar 1,5-1,8kW. Temperatuur constant alleen duurt het langer om dat te bereiken.

Ik hou het maar hierop. Voor dat ene vertrek misschien LL wp installeren. En 17,5-18C is niet koud. Maar wel belangrijk voor WAF om hogere temp mogelijk te hebben

Oh ja. Buffervat is zodanig geknepen dat het nauwelijks invloed heeft op tr.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 04-02-2018 20:08 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:40:
[...]

Heb je deze zelf geflashed en verder geen parameters aangepast?
Techneco heeft hem geïnstalleerd toen ze kwamen monitoren i.v.m. #Elgahybernation.

Moet wel zeggen dat ze ook nog een paar aanpassingen in de settings deep down hebben gedaan, nadat ik eerst zag dat de Elga juist te snel optoerde voor mijn afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Heeft er iemand ervaring met de SPRSUN producten? Lijkt wel aardig materiaal.

hier te koop
en fabrikant site

~denk er aan om de ELGA (5kW) te vervangen door een 9kW of mogelijk 2 stuks in serie te zetten, Uiteindelijk doel is toch gas de deur uit. Maar dan wel voldoende vermogen voor tapwater etc.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
msantcroos schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:52:
Dag allemaal,

Ik lees sinds kort met veel interesse mee, en hierbij mijn eerste post.

Nu 2 weken in bezit van een Elga (naast een Remeha Avanta) en vanmiddag de eerste wijziging in de configuratie gemaakt (P62 -> 4K = 0C) aangezien ik niet kon aanzien dat bij de huidige buitentemperatuur van 2C de Elga nutteloos aan de muur hing. We gebruiken de meegeleverde Honeywell thermostaat. Dipswitches staan op fabrieksinstelling. Verder was de installateur niet heel behulpzaam bij het verdere tunen, dus ook mede daarom wend ik me hier.

Begane grond wordt verwarmd met vloerverwarming en boven staat eigenlijk alleen een handdoekradiator in de badkamer regelmatig aan.

We hebben via Qurrent 11 windtegoeden en over een paar weken komen er ook 8 JA Solar 300Wp panelen op het schuine dak richting het zuiden.

We brengen graag onze gasconsumptie omlaag, en niet louter vanuit een financiële overweging.

Om deze post met iets concreet af te sluiten. Ik zou graag meer inzicht willen in het gedrag van de ketel/wp/etc. Ik heb al gelezen over de Kamstrup's, daar zal ik verder naar kijken.

Is er iemand in deze groep die de Elga ook direct uitleest via de seriele poort? Ik heb nog wel zo'n serial<->usb kabel liggen en ben benieuwd wat ik kan verwachten op dat kanaal.

Alvast bedankt!

Groet,

Mark
Welkom in de club, Mark!
Ik ken niemand die op dit moment structureel via de seriele poort van de Elga logt. @amarkest misschien, maar stel je daar ook niet teveel van voor. Veel meer inzicht geeft een Kamstrup in combinatie met een kWh-meter. De laatste liefst real-time af te lezen, zodat je het gebruikspatroon van je Elga leert kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 15:51:
@Bram-Bos zie je verschil in aanvoer temperatuur van de elga ten opzichte van de vorige fw versie ?
Dat weet ik niet. Monitor ik niet zo precies op. Ik zie nu vooral dat hij veel minder snel het setpoint + 0.5K wil bereiken, waardoor ik een veel regelmatiger gedrag op een lage modulatie krijg. Aanwezigheid van mensen in de buurt van de thermostaat bederft de pret dan. Dan stopt Elga, en moet hij wat harder bijwerken na opnieuw starten.

Typisch voorbeeld vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pBJdCe6qA2KQKc1fIWBBSv1G/full.png

9.15 uur: ontbijt in de buurt van de thermostaat
9.45 uur: weg
19.20 uur: thuis, koffie in ruimte met thermostaat

Tb vannacht: zo'n 1,5˚C
Tb overdag: zo'n 3 ˚C
Tot nu toe 10.15 kWh in Elga gestoken vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterpijpelink schreef op zondag 4 februari 2018 @ 19:58:

hier te koop
en fabrikant site

~denk er aan om de ELGA (5kW) te vervangen door een 9kW of mogelijk 2 stuks in serie te zetten, Uiteindelijk doel is toch gas de deur uit. Maar dan wel voldoende vermogen voor tapwater etc.
Chinezen loop ik tegenwoordig met een grote boog omheen (zeker na het Michl avontuur).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:17

Bl4ckviper

BlaBlaBla

hier te koop
en fabrikant site

Jezelf warmtepompshop noemen en dan 1 apparaat op je website... Apart is t wel.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hier te koop
en fabrikant site

De c9 is een 7kW, geen 9 :)
Download eens de handleiding, als je die snapt zeg ik doen! Anders niet en kan je ook een pana kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@peterpijpelink Je hebt RVO ook doorgespit, het is volgens mijn onbekend of deze nog ISDE krijgt.
Die website is al lang niet meer geupdate is altijd tijdje, geen €2150 voor een 6kW WP, was hooguit €1750 tot 1 februari, als ook meldcode ontbreekt, gezien er trenminste 3 meldcodes zijn, voor verschillende uitvoeringen

Het je ook ergens een service manual gevonden of plaatje/foto van de hoofdstuurprint?
Want deze komt me ergens beetje bekend voor onder een andere naam,
Die kon of 3-wegklep (SWW) of koelen niet beide en was voor zover ik mijn herinner geen inverter, van deze zie ik zo snel niet, ook omdat er 2 modellen zijn deze van foto en tradionele rechthoekige 90 graden gedraait (wat nu onder is, is dan rechter zijkant met aansluiting als meeting

http://www.newenergycare.nl/Documentatie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:23:
[...]

Dat weet ik niet. Monitor ik niet zo precies op. Ik zie nu vooral dat hij veel minder snel het setpoint + 0.5K wil bereiken, waardoor ik een veel regelmatiger gedrag op een lage modulatie krijg. Aanwezigheid van mensen in de buurt van de thermostaat bederft de pret dan. Dan stopt Elga, en moet hij wat harder bijwerken na opnieuw starten.

[afbeelding]

Lijkt heel erg op een war + ruimtecompensatie regeling, hier tot nu toe 11kw in de elga.
Hier loopt de Elga niet zo straks als dat hij bij jou doet, maar het gedrag is het zelfde.
Keurig aanhouden van een gevraagde kamer temperatuur en zelf aanpassen van de stooklijn.

Leuk om te zien dat de elga zo strak loopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ramon_1984 op 04-02-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:32
jaari schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 16:53:
[...]

Ik moet me waarschijnlijk aangesproken voelen ;)
Diverse aspecten van de metingen gecontroleerd maar ik kan er niets anders van maken.
Elektrisch: meet ik met een Youless op een DIN-rail kWh meter. Inclusief stand-by en heater.
Als ik controleer met het maandverbruik op de meter van Liander en corrigeer voor paneelopbrengsten dan kom ik op een normaal verbruik voor de rest van het huis.
Afgenomen: 528 kWh; terug geleverd: 5 kWh; opgewekt 64 kWh; WP verbruik: 420 kWh.
Rest van het huis verbruik: 528+64-5-420= 167kWh. Dit is een normaal verbruik. Vergelijk december 2017 was 607+30-1-468= 168 kWh.
Thermisch; meet ik met een Kamstrup multical 302. De temperaturen heb ik vorig jaar uitgebreid met een IR-handmeting gecontroleerd en geen noemenswaardige afwijkingen gezien. Als ik het gemeten thermische vermogen nareken met de flow en de dT dan kom ik ook goed uit.

Ik heb een excel sheet met dagelijkse meterstanden; als iemand zich geroepen voelt…..

[...]

Checklist lijkt me prima.
Voorstel: locatie, Ta en Tr (hoe gemeten?), aanvullend gasgebruik (bij hybride), Type en bouwjaar woning, laatst bekende gasgebruik, extra circulatiepomp, ......,?
Ik denk dat het goede resultaat over januari ook te maken heeft met het aantal defrosts. In december had ik er 179 en in januari maar 48. Maar hoe vat je dat samen voor een checklist?
Mag ik vragen wat je COP op 24 januari was?
Mijn gegevens:
Elektriciteit 7,2 kWh
Warmte 39 kWh
Dag COP 5,42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
Woensdag 24 januari was het electriciteitsverbruik 9,6 kWh, de geleverde warmte was 62,1 kWh.
DCOP was dus 6,49 (bij Tg van 9,9oC)
Waarom ben je benieuwd naar juist die dag?

[ Voor 13% gewijzigd door jaari op 04-02-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rentes
Dank allemaal voor de reacties.

Even voor de duidelijk:
1. De uitgaande temperatuur van de wp buiten unit is 30 gr C. Het water in het systeem is veel koeler.. een paar graden boven de kamer temperatuur.
2. TAV inregelen van de vloerverwarming. Dat zou zeker kunnen dat dit niet goed is. De installateur heeft alles opengezet op 1l/m (er zitten rotametertjes per groep op de verdeler). Daar heb ik al flink aan lopen draaien. Berging/slaapkamers minder, badkamer en beneden meer. Alleen lijkt maar gedeeltelijk te helpen.

Met de opmerkingen gemaakt zal ik de pomp op het buffervat eens een stand hoger zetten. Dan gaat er meer water het systeem in. Het buffervat fungeert dan als demper in het systeem mocht de lokale temperatuur wat hoger worden.

Andere tips/ideeen?

Vast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
rentes schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:38:
Dank allemaal voor de reacties.

Even voor de duidelijk:
1. De uitgaande temperatuur van de wp buiten unit is 30 gr C. Het water in het systeem is veel koeler.. een paar graden boven de kamer temperatuur.
2. TAV inregelen van de vloerverwarming. Dat zou zeker kunnen dat dit niet goed is. De installateur heeft alles opengezet op 1l/m (er zitten rotametertjes per groep op de verdeler). Daar heb ik al flink aan lopen draaien. Berging/slaapkamers minder, badkamer en beneden meer. Alleen lijkt maar gedeeltelijk te helpen.

Met de opmerkingen gemaakt zal ik de pomp op het buffervat eens een stand hoger zetten. Dan gaat er meer water het systeem in. Het buffervat fungeert dan als demper in het systeem mocht de lokale temperatuur wat hoger worden.

Andere tips/ideeen?

Vast dank.
Weet je hoe lang de groepen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
@rentes
Wat gebeurt er als je de thermostaat eens een paar graden hoger zet? Loopt dan de kamertemperatuur op?
Vloerverwarming is een traag systeem, dus het kan wel een paar uur duren voordat de temperatuur op het nieuwe setpoint komt. En een WP is ook een traag systeem.
Je schrijft het niet expliciet, maar ik krijg de indruk dat je het niet warmer dan 19,5oC kunt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rentes
@Ramon_1984: Niet in detail. Ik heb een paar foto's. Als ik daarop kijk zou ik zeggen een meter of 20....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rentes
@jaari: Ja hoor ik kan de temperatuur van de woonkamer wel warmer krijgen dan 19,5 gr C. Duurt alleen lang.

Mijn punt zit hem in het feit dat ik bij een stabiele temperatuur volgens de thermostaat, de temperatuur daalt op de begane grond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:32
jaari schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:36:
Woensdag 24 januari was het electriciteitsverbruik 9,6 kWh, de geleverde warmte was 62,1 kWh.
DCOP was dus 6,49 (bij Tg van 9,9oC)
Waarom ben je benieuwd naar juist die dag?
Dit was een warme dag en mijn piek in de COP.
"gewoon" benieuwd...
8 januari bijvoorbeeld "slechts" een COP 3,24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
8 januari elektrisch:24,6 kWh; thermisch 96,4, dus DCOP 3,89 bij Tg 0,9oC.
6x een defrost gehad die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:00:
8 januari elektrisch:24,6 kWh; thermisch 96,4, dus DCOP 3,89 bij Tg 0,9oC.
6x een defrost gehad die dag.
96kWh warmte op 1 dag ? wow, een dag van 54 kWh is hier al hoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op zondag 4 februari 2018 @ 20:23:
[...]

[afbeelding]

Toch heeft dat best wat weg van de regeling bij mij met 16.0 er op.
Hier een stuk meer zon gehad alleen denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/6c2i64zkh/Schermafbeelding_2018-02-04_om_23.30.21.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:13:
[...]

De werking voor zo ver ik het begrijp, X hoeveelheid energie uit afgiftesysteem binnen tijd Y, zo niet dan element. Als de energie uit je afgiftesysteem door lage Ta, daar kennelijk onvoldoende voor is hoe wil je dat dan regeletechnisch oplossen ? Ik ben zeer benieuwd.
Door compressorcurve weer op auto te zetten, gaat wp gelijk naar 55hz met (2,3 kwh opgenomen vermogen) met deze temp ipv op 30hz te blijven hangen --> hogere ta dus sneller hogere tr.

Ik ben hiermee vannacht en vandaag goed doorgekomen, weet niet of dit het fixt. Lijkt iets anders re spelen. Mijn Tr bij defrosts is veel hoger dan eerder gezien. Tr zit zo rond 24 graden, terwijl tot nu toe Tr terug liep tot ca. 19 graden. Hierdoor wordt verdamper niet warm genoeg. Met gevolg kort daarop weer defrost.

Ik had vannacht op gegeven moment hierdoor ieder half uur defrost, tot opgegeven moment eentje waarbij Tr terug liep tot 17,5 graad. Hierna gewoon weef twee uur tussen defrost, wat ongeveer normaal was tot nu toe. 8)7

Volg hem niet helemaal maar door hoger vermogen lijkt verdamper temp ook stabieler te blijven ipv sneller af te koelen. Maar hogedruk nu rond 16bar ipv normaal rond 26 bar 7(8)7

Ben nu aan het loggen, kijken of ik er kaas van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Anoniem: 266924 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:56:
[...]

Probleem is natuurlijk de 1st time koper die dat soort zaken niet op zijn netvlies heeft. Het is net als met het zelf bouwen van een huis, bij de 3e keer schijn je pas te weten waar je wel of niet op moet letten.
EDIT:
Met dat element in die WP is het gelukkig achteraf gelukkig gewoon te herstellen.
Die van mij is geen element 'by design". Ook voldoende officiele hydraulische schemas zonder extern element, dus zal wel zonder kunnen. Bij een defrost draait bij mij de ventilator ook voor 90% van de duur defrost niet, ding maakt gewoon geen geluid, m.u.v. wat getik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Laatst online: 03-06 00:04
LittleTycoon schreef op maandag 5 februari 2018 @ 00:44:
[...]

Door compressorcurve weer op auto te zetten, gaat wp gelijk naar 55hz met (2,3 kwh opgenomen vermogen) met deze temp ipv op 30hz te blijven hangen --> hogere ta dus sneller hogere tr.

Ik ben hiermee vannacht en vandaag goed doorgekomen, weet niet of dit het fixt. Lijkt iets anders re spelen. Mijn Tr bij defrosts is veel hoger dan eerder gezien. Tr zit zo rond 24 graden, terwijl tot nu toe Tr terug liep tot ca. 19 graden. Hierdoor wordt verdamper niet warm genoeg. Met gevolg kort daarop weer defrost.

Ik had vannacht op gegeven moment hierdoor ieder half uur defrost, tot opgegeven moment eentje waarbij Tr terug liep tot 17,5 graad. Hierna gewoon weef twee uur tussen defrost, wat ongeveer normaal was tot nu toe. 8)7

Volg hem niet helemaal maar door hoger vermogen lijkt verdamper temp ook stabieler te blijven ipv sneller af te koelen. Maar hogedruk nu rond 16bar ipv normaal rond 26 bar 7(8)7

Ben nu aan het loggen, kijken of ik er kaas van kan maken.
Als die compressor sneller draait, betekent dat dan ook dat je meer lucht over de verdamper trekt? Dit is afhankelijk van de delta t denk ik?

Minder lucht over verdamper minder Defrost...
Maar meer lucht en hoger tr zal ook minder Defrosts opleveren denk.

Je verhaal is wel interessant. Die nibe heeft wel heel veel instelmogelijkheden zeker? Mee als andere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Guido87 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 00:55:
[...]

Als die compressor sneller draait, betekent dat dan ook dat je meer lucht over de verdamper trekt? Dit is afhankelijk van de delta t denk ik?

Minder lucht over verdamper minder Defrost...
Maar meer lucht en hoger tr zal ook minder Defrosts opleveren denk.

Je verhaal is wel interessant. Die nibe heeft wel heel veel instelmogelijkheden zeker? Mee als andere merken?
Ik zal morgenavond eens kijken in de logging hoe die relatie tussen compressor en lucht over verdamper zit, deltaT is eigenlijk vrij constant, ca 95% van de tijd rond de 4-4,5 graden.

Ja, verborgen in de menu's valt er veel te spelen met instellingen, maar ze leggen in de handleidingen nooit uit hoe de relatie tussen settings in elkaar steekt. dat is ook 1 van mijn problemen, wil altijd op alle knopjes in een menu gedrukt hebben om te kijken of het iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Laatst online: 03-06 00:04
LittleTycoon schreef op maandag 5 februari 2018 @ 01:11:
[...]

Ik zal morgenavond eens kijken in de logging hoe die relatie tussen compressor en lucht over verdamper zit, deltaT is eigenlijk vrij constant, ca 95% van de tijd rond de 4 graden.

Ja, verborgen in de menu's valt er veel te spelen met instellingen, maar ze leggen in de handleidingen nooit uit hoe de relatie tussen settings in elkaar steekt. dat is ook 1 van mijn problemen, wil altijd op alle knopjes in een menu gedrukt hebben om te kijken of het iets doet.
Daar ben je techneut/tweaker voor toch... eindeloos knutselen en zelf proberen oOo

Heb je ook een binnenunit van nibe? Tapwater? Heb die handleidingen weleens bekeken... ze zijn wel uitgebreid en duidelijk vind ik. Zijn die nibe's nou goedkoper in Zweden dan hier??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Guido87 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 01:19:
[...]

Daar ben je techneut/tweaker voor toch... eindeloos knutselen en zelf proberen oOo

Heb je ook een binnenunit van nibe? Tapwater? Heb die handleidingen weleens bekeken... ze zijn wel uitgebreid en duidelijk vind ik. Zijn die nibe's nou goedkoper in Zweden dan hier??
Nee geen Nibe binnenunit, ik heb verswaterstation icm buffervat voor SWW. Nibe' zijn daar veel goedkoper, scheelt ca. 40%.

Handleidingen zijn idd wel goed qua duidelijkheid, of je er nu veel van leert over de werking van een WP is een 2e.

[ Voor 10% gewijzigd door LittleTycoon op 05-02-2018 01:31 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.