Al in het vliegtuig gespongen?
Nu even iets anders. Vannacht een mislukte defrost gehad, na een serie defrosts steed korter achter elkaar. Na de mislukte defrost ging de WP uiteindelijk in een drukalarm. Lage en hoge druk sensor stonden op min 13 graden toen ik vanochtend wakker werd.
Afijn de octhend grotendeels op het dak doorgebracht, om met een fohn de achterkant van de WP ijsvrij te krijgen

.
Hierdoor weer aan de praat gekregen en ijsvrij gehouden (met fohn) tot defrost. Deze ging goed, zodat hoge en lage druk zich weer normaal gedragen.
Lessons learned: Het luistert allemaal erg nauw zonder buffer en zeer lage Ta (25 graden of minder), lange runs en grote inhoud vv (Tr blijft lang laag). Heb je een energiezuinig huis met RC6, triple glas, goede kierdichtheid, etc. Krig je dit.
Kijken hoe dit zich ontwikkelt, vooralsnog compressor frequentie op auto gezet zodat deze bij lagere buitenemperaturen sneller optoert en # runs per dag verhoogd zodat ik een hogere gemiddelde Tr uit de vv richting WP stuur.
Mocht het issue aanhouden moet ik misschien toch aan buffervat om hoge defrost frequentie op te kunnen vangen (met lagere efficiency als gevolg)
Maar dan kom ik op TvT. Het is dat ik al 1,5 jaar meelees en waardevolle input krijg op dit forum zodat ik in staat was om WP weer aan de praat te kriigen (en zelf te importeren zodat ik tenminste een redelijke TvT heb).
Had ik dit niet gedaan, was TvT gewoon te lang geweest, dus onrendabel. Had ik ook nog installateur moeten laten langskomen (paar honderd euro verder, moet dan nog waarschijnlijk Nibe bellen voor hints)omdat ik als onwetende consument beetje met settings gepield heb.
Het is dat ik nog in goede tijd gebouwd heb en mazzel heb gehad dat kosten energiezuinigheid meevielen. Nu heb ik TvT van ca. 7-8 jaar. Met de koninklijke route was dat naar 15-20 jaar gegaan. Zwaar onrendabel.