Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.876 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:23
godfriedd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zie inderdaad een aantal kenmerken die gunstig uitvallen in jouw geval ten opzichte van de mijne. Onder andere het milde zeeklimaat bij jou en de véél kortere koelleidingen van 2,5 vs 30 meter. Is er een goede reden waarom je wp uitstaat tussen 12:00 en 15:00u? Of bedoel je alleen dat hij buiten die uren om WAR draait en in die periode en 's nachts op ruimtetemperatuur geregeld wordt?

Ik heb hem zelf sinds gisteren op WAR-only draaien. Hij heeft de hele nacht gedraaid (weliswaar op gedimde stand tussen 22:00-08:00u). Wat gelijk opvalt is dat het nu in de ochtend warm is (logisch uiteraard) terwijl het normaal gesproken in de ochtend wel 1,5-2 graden koeler is. Daarnaast valt op dat ik gisteren relatief gezien héél veel verbruikt heb (26 kWh). Maar dat is uiteraard ook logisch aangezien ik normaal veel minder uren draai en waarschijnlijk juist daardoor vandaag weer wat minder nodig zal hebben (hij heeft gisteren in de ochtend nog wel een 'volle bak-run' gedraaid om de koude van de nacht ervoor uit het huis te halen). Vanochtend was de Tr 24 graden wat voor mijn doen héél hoog is. Normaal begint hij in de ochtend op ca 21. Daarnaast moet ik duidelijk mijn WAR-stooklijn iets bijstellen want hij staat nu op 27 graden bij de huidige temperatuur van 5 graden buiten. Maar dat heeft tot gevolg dat het nu ineens 22 graden is binnen (waar 20-20,5 gewenst is). Ik denk dat ik dus nog wel flink omlaag kan met mijn stooklijn.

Ik ben erg benieuwd naar het totaalverbruik van vandaag en de komende dagen. Mijn persoonlijke verwachting van deze wijziging: Over een etmaal gezien hogere gemiddelde binnentemperatuur. Hogere COP en rustiger draaiende warmtepomp maar wel over het geheel gezien een hoger elektrisch verbruik. Ik hoop zelf dat dat laatste mee zal vallen dus hopelijk word ik positief verrast en blijft het binnen acceptabele grenzen.
Ik heb de WAR tussen 12.00u en 15.00 uitgezet (dus naar ruimtethermostaat modus) vanwege de SWW run. Als de WAR actief is, dan gaat hij tijdens de SWW run nog een keer terug naar CV bedrijf en daarna weer naar de SWW run. Dit is niet nodig en het leek mij ook geen efficiency verbetering.
's nachts staat hij op ruimtethermostaat modus, puur om er voor te zorgen dat de temperatuur bij hele koude nachten niet teveel daalt. Hij staat dan op 19 graden ingesteld, maar meestal is het om 5 uur 'sochtends nog gewoon 20 graden in huis.

In de praktijk is het dus helemaal stil 's nachts, dat vind ik wel prettig :)

Een 2e gedachte hier achter is dat ik mijn eigen opgewekte energie het liefst zoveel mogelijk zelf wil gebruiken, met het oog op de eventuele afschaffing/versobering van de saldering.
Ik heb er geen zin in om 'sochtends een net iets te fris huis te hebben, dus om 5 uur starten is een compromis.

Een laatste voordeel van de WAR regeling is dat het nu goed aansluit bij de verwarming middels de houtkachel. Hoewel deze winter de kachel nog maar 5 keer heeft gebrand...
Normaliter stookten wij ons huis koud met de houtkachel. De woonkamer werd weliswaar 23-24 graden oid. De rest van het huis (en de vloer in de woonkamer) werden onaangenaam koud.
Met de WAR actief en de vloer op gemiddeld 23-24 graden (25/26 aanvoer, 21/22 retour) is er wanneer de houtkachel aan is, of er flink wat zon schijnt, geen bijdrage van de vloer aan de ruimtetemperatuur. De vloer blijft echter wel comfortabel en ook in de badkamer en de slaap/studeerkamers is het aangenaam.

Mogelijk is het verbruik wel iets omhoog gegaan, maar het hele huis is dan ook altijd super comfortabel.
(en ik heb toch genoeg stroom over ;) )

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:28
corsat schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:57:
Ik heb ze vandaag niet of nauwelijks gezien, was hier gemiddeld 4,5 graad en de wp gebruikte tussen de 800 en 1050 kW per uur. Heb war iets aangepast naar 30 graden bij tb van 10, was eerst 29 graden. Volgende week krijg ik mijn jaga tempo voor een slaap/ studeerkamer van mijn zoon binnen, is nu overdag 19 graden en moet naar 21 graden.

[...]
Jij adviseert om war te gaan proberen?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
mightym schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:56:
[...]

Ik heb de WAR tussen 12.00u en 15.00 uitgezet (dus naar ruimtethermostaat modus) vanwege de SWW run. Als de WAR actief is, dan gaat hij tijdens de SWW run nog een keer terug naar CV bedrijf en daarna weer naar de SWW run. Dit is niet nodig en het leek mij ook geen efficiency verbetering.
's nachts staat hij op ruimtethermostaat modus, puur om er voor te zorgen dat de temperatuur bij hele koude nachten niet teveel daalt. Hij staat dan op 19 graden ingesteld, maar meestal is het om 5 uur 'sochtends nog gewoon 20 graden in huis.
Doe je dat wisselen van verwarmingsmodus met de standaard Mitsubishi thermostaat? Ik wist namelijk niet dat dat kon. Ik dacht dat je moest kiezen tussen óf WAR óf ruimtetemperatuur óf constante watertemperatuur. En heeft dat feit dat hij 2 SWW-runs doet te maken met een groot SWW-vat? Hij verwarmd mijn 200l ingebouwd vat namelijk over het algemeen in een half uurtje. Lijkt me nogal onzinnig als hij dat gaat opknippen in 2 sessies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
godfriedd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:20:
[...]

Doe je dat wisselen van verwarmingsmodus met de standaard Mitsubishi thermostaat? Ik wist namelijk niet dat dat kon. Ik dacht dat je moest kiezen tussen óf WAR óf ruimtetemperatuur óf constante watertemperatuur. En heeft dat feit dat hij 2 SWW-runs doet te maken met een groot SWW-vat? Hij verwarmd mijn 200l ingebouwd vat namelijk over het algemeen in een half uurtje. Lijkt me nogal onzinnig als hij dat gaat opknippen in 2 sessies...
Dat wisselen van modus doe ik via Melcloud, waar albert een mooie interface voor Domoticz voor heeft geprogrammeerd.
In Domoticz schakel ik dus om naar de andere modus :)

Ik heb een 300L vat dat 1 keer per dag wordt opgewarmd. (tussen 12.00 en 13.30-14.00u is hij daar mee bezig meestal,behalve als het koud en mistig is, dan kan het nog iets langer duren)
Voor een warmtepomp is het efficienter om zo'n vat in 1 keer op te warmen dan hem op temperatuur te houden (kijk maar naar mijn SWW COP, die is best goed)
'sochtends wordt hier gewassen en tapt de wasmachine meestal het laatste warme water uit het vat, hij begint hier dus meestal met een bijna volledig koud vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mightym je kunt toch ook in de Ecodan aangeven hoe lang hij erover mag doen :?
Zo heb ik het tenminste ingesteld. Bij mij is het 400L vat normaal gesproken binnen een uur weer warm, maar af en toe heeft hij langer nodig.

Ik heb daarom de maximale SWW bereidingstijd op 120 minuten gezet, wat betekend dat de WP 120 minuten aan 1 ruk SWW mag maken zonder te hoeven stoppen voor CV.

Mocht het SWW vat binnen 2 uur nog niet op temperatuur zijn dan schakelt de WP weer voor 60 minuten (instelbaar) naar CV.

Zo werkt het bij die van mij in ieder geval.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
mightym schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:28:
[...]

Dat wisselen van modus doe ik via Melcloud, waar albert een mooie interface voor Domoticz voor heeft geprogrammeerd.

Ik heb een 300L vat dat 1 keer per dag wordt opgewarmd. (tussen 12.00 en 13.30-14.00u is hij daar mee bezig meestal,behalve als het koud en mistig is, dan kan het nog iets langer duren)
Voor een warmtepomp is het efficienter om zo'n vat in 1 keer op te warmen dan hem op temperatuur te houden (kijk maar naar mijn SWW COP, die is best goed)
'sochtends wordt hier gewassen en tapt de wasmachine meestal het laatste warme water uit het vat, hij begint hier dus meestal met een bijna volledig koud vat.
Mijn SWW-COP was aanvankelijk heel slecht omdat ik tot 55 graden verwarmde. Dat bleek niet echt nodig te zijn dus ik zit nu sinds een paar weken op 45 graden en dat gaat ook goed. Dat scheelt een hoop in de COP dus die zit nu ook aardig boven de 2. Wat natuurlijk in je voordeel werkt is dat jij je SWW-water relatief ver opgebruikt. Daardoor kan hij vanaf een lagere temperatuur gaan verwarmen en dat is dan weer gunstig voor je COP. Terwijl het bij mij zelden onder de 35-38 komt dus hij moet al op best een hoge temperatuur beginnen met verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Grolsch schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:36:
@mightym je kunt toch ook in de Ecodan aangeven hoe lang hij erover mag doen :?
Zo heb ik het tenminste ingesteld. Bij mij is het 400L vat normaal gesproken binnen een uur weer warm, maar af en toe heeft hij langer nodig.

Ik heb daarom de maximale SWW bereidingstijd op 120 minuten gezet, wat betekend dat de WP 120 minuten aan 1 ruk SWW mag maken zonder te hoeven stoppen voor CV.

Mocht het SWW vat binnen 2 uur nog niet op temperatuur zijn dan schakelt de WP weer voor 60 minuten (instelbaar) naar CV.

Zo werkt het bij die van mij in ieder geval.
Klopt! Dat is ook een mogelijkheid.. alleen moest ik daar weer voor in de boekjes duiken, de domoticz oplossing was de makkelijkste weg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:28:
[...]

Hulde !
Passende maat vat voor de gezinssituatie, juiste temperatuur, daardoor weinig standby verliezen, restjes nuttig verbruiken en beloond worden met een hoge COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:21:
[...]

Klopt! Dat is ook een mogelijkheid.. alleen moest ik daar weer voor in de boekjes duiken, de domoticz oplossing was de makkelijkste weg :X
Ik had die waarde eerst op 60 minuten staan (standaard) en dan 30 minuten CV bedrijf (standaard).

Maar het komt toch zo'n 1 á 2 x in de week voor dat het SWW vat niet binnen een uur op temperatuur is, en dan is het volgens mij toch efficiënter om 1 lange run van 2 uur te maken i.p.v. 2 "runnetjes" van 1 uur.

Niet gemeten ofzo, maar puur gevoel.

Mijn afgiftesysteem (vloerverwarming) heeft daar geen waarneembare last van. (temperatuur daalt niet in huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
*O* :Y ;)
Grolsch schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:24:
[...]

Ik had die waarde eerst op 60 minuten staan (standaard) en dan 30 minuten CV bedrijf (standaard).

Maar het komt toch zo'n 1 á 2 x in de week voor dat het SWW vat niet binnen een uur op temperatuur is, en dan is het volgens mij toch efficiënter om 1 lange run van 2 uur te maken i.p.v. 2 "runnetjes" van 1 uur.

Niet gemeten ofzo, maar puur gevoel.

Mijn afgiftesysteem (vloerverwarming) heeft daar geen waarneembare last van. (temperatuur daalt niet in huis).
Nee, als je vloerverwarming hebt merk je het vaak pas na een halve dag ofzo dat hij niet aan staat.
Hier een typisch verloop van de temperatuur hier in de woonkamer op een dag met een gemiddelde temperatuur van 6 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WG05Ow2CocRal58yEM0OkNLI/medium.png

Koken en tv kijken helpt ook mee met het verwarmen ;)

[ Voor 79% gewijzigd door mightym op 02-02-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:24:
[...]

*O* :Y ;)

[...]

Nee, als je vloerverwarming hebt merk je het vaak pas na een halve dag ofzo dat hij niet aan staat.
Hier een typisch verloop van de temperatuur hier op een dag met een gemiddelde temperatuur van 6 graden.
[afbeelding]
Heb jij trouwens het verschil kunnen ontdekken van de ECO stand van je Ecodan SWW :?

M.b.t. SWW scoor je qua COP toch 0,6 punt beter als ik met mijn Zubadan, en ik vraag me af waar het verschil in zit.

Alle 2 draaien we lange runs op het gunstigste tijdstip van de dag (jij 1200 ik 1400).
Mijn boilertemperatuur staat op 45 graden, die van jou :?

Het grote voordeel wat jij wel hebt is de korte lengte van je koelleidingen, maar dat zou volgens mij geen 20% mogen schelen.

Ik verwacht dat het een combinatie van factoren is, wat lagere buitentemperatuur vanwege ligging. Zubadan 11,2KW zal wel iets minder efficiënt zijn als Ecodan 7,5, en je kortere koelleidingen helpen ook mee.

Waar ik dan wel weer gek van op kijk is dat jij +- 1 x zoveel stroom nodig hebt voor SWW als ik (140 vs 70kWh) en dat ook mijn 400 liter vat af en toe wel eens bijna leeg is in 1 dag :? Kan natuurlijk aan je boilertemperatuur liggen, als die op 55 graden zit snap ik het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-09 09:40
Experts van tweakers :-) misschien kunnen jullie mij helpen. Wij hebben op dit moment een Nefit CV, zo een waarbij er brandgevaar is. Tevens hebben we een pellet C.V maar daar ben ik niet 100% overtuigd van. Het is veel tillen, maar de besparing is bij aanschaf van redelijke pellets zeer klein.

Daarom overweeg ik ook een (Hybride) warmtepomp oplossing.
Onze situatie: Huis uit 1910, dubbel glas, vanaf maart vloerisolatie en vloerverwarming (woonkamer 45M2) met een waarde van (RD?)4
Dak isolatie is vanaf komend voorjaar ook gerealiseerd, nu alleen vliering isolatie. Waarde minimaal 3,5
Geen Spouwmuur, in de woonkamer en daar waar kan zijn voorzetwanden met minimale isolatie geplaatst (waarde 1,5 gok ik)

Huidige verbruik is ongeveer 2500M3 aan gas *of pellets naar gas omgerekend. Met 5 graden stookt de CV op ongeveer 46-49 graden. (8m3 in 24 uur bij een dag tussen 5 graden en -2)

Er zijn zonnepanelen met ongeveer 1000-1500 KWh netto teruglevering.

De vraag die ik heb:
Welke oplossing raden jullie aan, na het toepassen van de bovengenoemde isolatie. Daarmee doelende op een Warmtepomp. Heeft dit zin?
Zijn jullie bekend met een hybride oplossing van Nefit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Grolsch schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:37:
[...]

Heb jij trouwens het verschil kunnen ontdekken van de ECO stand van je Ecodan SWW :?

M.b.t. SWW scoor je qua COP toch 0,6 punt beter als ik met mijn Zubadan, en ik vraag me af waar het verschil in zit.

Alle 2 draaien we lange runs op het gunstigste tijdstip van de dag (jij 1200 ik 1400).
Mijn boilertemperatuur staat op 45 graden, die van jou :?

Het grote voordeel wat jij wel hebt is de korte lengte van je koelleidingen, maar dat zou volgens mij geen 20% mogen schelen.

Ik verwacht dat het een combinatie van factoren is, wat lagere buitentemperatuur vanwege ligging. Zubadan 11,2KW zal wel iets minder efficiënt zijn als Ecodan 7,5, en je kortere koelleidingen helpen ook mee.

Waar ik dan wel weer gek van op kijk is dat jij +- 1 x zoveel stroom nodig hebt voor SWW als ik (140 vs 70kWh) en dat ook mijn 400 liter vat af en toe wel eens bijna leeg is in 1 dag :? Kan natuurlijk aan je boilertemperatuur liggen, als die op 55 graden zit snap ik het :)
Jup 55 graden.
Op welke hoogte zit jouw sensor? Bij mij helemaal onderin het vat. Dat scheelt ook nog wel het een en ander..
Hoeveel tapwater gebruik je op jaarbasis? Dat geeft een indicatie van het warmwater gebruik. Hier is ongeveer 55% van het jaargebruik (180 m^3 inmiddels 8)7 ) warm water (dus ca 100m^3).
Kan me niet voorstellen dat die 400L van jou elke dag leeg is met minder energiegebruik voor tapwater..

NB eco stand staat aan, maar het is al lang geleden dat ik me daar in verdiept heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:42:
[...]

Jup 55 graden.
Op welke hoogte zit jouw sensor? Bij mij helemaal onderin het vat. Dat scheelt ook nog wel het een en ander..
Hoeveel tapwater gebruik je op jaarbasis? Dat geeft een indicatie van het warmwater gebruik. Hier is ongeveer 55% van het jaargebruik (180 m^3 inmiddels 8)7 ) warm water (dus ca 100m^3).
Kan me niet voorstellen dat die 400L van jou elke dag leeg is met minder energiegebruik voor tapwater..

NB eco stand staat aan, maar het is al lang geleden dat ik me daar in verdiept heb :+
Ik meet midden in het vat en maak het daar 45 graden, dat is natuurlijk wel een wereld van verschil.
Ik meet met een analoge meter bovenin het vat ruim 55 graden.

Als jij onderin het vat 55 graden maakt dan moet het boven in het vat RUIM 60 graden zijn zou je denken :?

Dit betekend wel dat jij aanzienlijk meer standby verliezen hebt als dat ik heb.

Afgelopen week toch 2 x gehad dat de sensor 12 graden aangaf, met andere woorden, het vat is ruim voor meer als de helft leeg.

Meet jij toevallig midden in het vat :? Ik denk dat dit bij jou dan al zo'n 60 graden is :?

200 liter vat op 60 graden geeft zo'n 285 liter van 38 graden
400 liter vat op 45 graden geeft zo'n 400 liter van 38 graden

(vatinhoud * 80% gerekend en gerekend met een wateraanvoertemperatuur van 10 graden).

Ik heb een nieuwe watermeter gekregen en vanaf 01-06-2017 90m3 water verbruikt wat neer komt op ruim 11m3 per maand. Ik weet niet of dit veel is :?

Afgelopen weekend eens een "heftige zondag morgen SWW sessie" gemeten en er was bijna 400 liter SWW water doorheen gegaan, wat inderdaad betekent dat mijn vat dus bijna leeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Grolsch schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:58:
[...]

Ik meet midden in het vat en maak het daar 45 graden, dat is natuurlijk wel een wereld van verschil.
Ik meet met een analoge meter bovenin het vat ruim 55 graden.

Als jij onderin het vat 55 graden maakt dan moet het boven in het vat RUIM 60 graden zijn zou je denken :?

Dit betekend wel dat jij aanzienlijk meer standby verliezen hebt als dat ik heb.

Afgelopen week toch 2 x gehad dat de sensor 12 graden aangaf, met andere woorden, het vat is ruim voor meer als de helft leeg.

Meet jij toevallig midden in het vat :? Ik denk dat dit bij jou dan al zo'n 60 graden is :?

200 liter vat op 60 graden geeft zo'n 285 liter van 38 graden
400 liter vat op 45 graden geeft zo'n 400 liter van 38 graden

(vatinhoud * 80% gerekend en gerekend met een wateraanvoertemperatuur van 10 graden).

Ik heb een nieuwe watermeter gekregen en vanaf 01-06-2017 90m3 water verbruikt wat neer komt op ruim 11m3 per maand. Ik weet niet of dit veel is :?

Afgelopen weekend eens een "heftige zondag morgen SWW sessie" gemeten en er was bijna 400 liter SWW water doorheen gegaan, wat inderdaad betekent dat mijn vat dus bijna leeg was.
Je moet ff goed naar de kleurtjes kijken:

Boilertemperaturen

Ecodan sensor bijna onderin het vat en 3 meetpeuken: 1 helemaal onderin,1 halverwege en 1 boven.
<edit> ik zie dat ik de sensor onderin eens even moet calibreren :/ of die ecodan sensor klopt niet...

Ik kom hier op ongeveer 15 m3 per maand. In theorie zou ik dan ook 15/11e keer zoveel energie nodig hebben. NB de verliezen vallen mee, vat staat grotendeels koud te zijn..

[ Voor 4% gewijzigd door mightym op 02-02-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:21:
[...]

Je moet ff goed naar de kleurtjes kijken:

[afbeelding]

Ecodan sensor bijna onderin het vat en 3 meetpeuken: 1 helemaal onderin,1 halverwege en 1 boven.
<edit> ik zie dat ik de sensor onderin eens even moet calibreren :/ of die ecodan sensor klopt niet...

Ik kom hier op ongeveer 15 m3 per maand. In theorie zou ik dan ook 15/11e keer zoveel energie nodig hebben. NB de verliezen vallen mee, vat staat grotendeels koud te zijn..
Als ik dat zou afspiegelen naar mijn benodigde warmte (172kWh) / 11 * 15 = 234,54 bij jou benodigd dan terwijl jij volgens je overzicht 423kWh nodig hebt, dat is nogal een fors verschil.

Even de andere kant op gedacht.

Ik weet dat ik op dagen dat ik de boiler helemaal niet gebruik ik +- 1kWh nodig heb om mijn boiler weer op temperatuur te krijgen (45 graden).
Je zou dus kunnen stellen dat dit mijn standby verlies is.
Mijn COP voor SWW lag in januari op 2,6, dus 2,6kWh per dag standbyverlies bij een boilertemperatuur van 45 graden terwijl de ruimte waar mijn SWW boiler in staat altijd rond de 25 graden is.

Dus bij een Dt van 20 graden (45-25) is het standbyverlies 2,6kWh in mijn situatie
Als het warmteverlies lineair zou zijn zou bij een Dt van 35 graden (60-25) het warmteverlies 4,55kWh per dag zijn?

4,55/3,02 (jouw COP in December) = 1,5kWh per dag aan standbyverlies :?

Volgens mij is het verschil nog groter omdat het namelijk lineair en exponentieel tegelijk is.

Nu ben ik geen wiskunde goeroe, maar volgens @Jan Treur noemt men dit "in wiskundige termen: een lineaire differentiaalvergelijking met exponentiele functies"

zie: Jan Treur in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Wie kan de rekensom goedmaken / afmaken met bovenstaande "aannames" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Grolsch schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:46:
[...]

Als ik dat zou afspiegelen naar mijn benodigde warmte (172kWh) / 11 * 15 = 234,54 bij jou benodigd dan terwijl jij volgens je overzicht 423kWh nodig hebt, dat is nogal een fors verschil.

Even de andere kant op gedacht.

Ik weet dat ik op dagen dat ik de boiler helemaal niet gebruik ik +- 1kWh nodig heb om mijn boiler weer op temperatuur te krijgen (45 graden).
Je zou dus kunnen stellen dat dit mijn standby verlies is.
Mijn COP voor SWW lag in januari op 2,6, dus 2,6kWh per dag standbyverlies bij een boilertemperatuur van 45 graden terwijl de ruimte waar mijn SWW boiler in staat altijd rond de 25 graden is.

Dus bij een Dt van 20 graden (45-25) is het standbyverlies 2,6kWh in mijn situatie
Als het warmteverlies lineair zou zijn zou bij een Dt van 35 graden (60-25) het warmteverlies 4,55kWh per dag zijn?

4,55/3,02 (jouw COP in December) = 1,5kWh per dag aan standbyverlies :?

Volgens mij is het verschil nog groter omdat het namelijk lineair en exponentieel tegelijk is.

Nu ben ik geen wiskunde goeroe, maar volgens @Jan Treur noemt men dit "in wiskundige termen: een lineaire differentiaalvergelijking met exponentiele functies"

zie: Jan Treur in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Wie kan de rekensom goedmaken / afmaken met bovenstaande "aannames" :?
Ik zou niet teveel tijd steken in die rekensommetjes. Zolang we niet nauwkeurig kunnen vaststellen hoeveel warm water jij en ik gebruiken kan je alle kanten op met je berekening :)

Standby verliezen berekenen van een boilervat dat maar een paar uur op temperatuur is werkt ook al weer anders.
Wel opvallend: ik gebruik veel energie voor warm water.. het is zelfs de helft van mijn energiegebruik.
Dat was overigens bij de CV ketel ook al zo. (maar toen werd dat hier nog als onmogelijk bestempeld |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
@Grolsch ik denk dat lokatie van sensor jou voor de gek houd. En ik heb je als eens eerder gezegd dat als ik mijn boiler tot 45 wil opwarmen, helemaal onderin gemeten, dan laat ik de wp net zo lang mengen met water van 47 totdat geheel 45 bereikt.
Als jij bovenin 60 meet ben je in feite heel onrendabel bezig als jij zo hoog in temperatuur gaat.

En vraag me nou niet hoe dit bij jou in te stellen......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:53:
[...]

Ik zou niet teveel tijd steken in die rekensommetjes. Zolang we niet nauwkeurig kunnen vaststellen hoeveel warm water jij en ik gebruiken kan je alle kanten op met je berekening :)

Standby verliezen berekenen van een boilervat dat maar een paar uur op temperatuur is werkt ook al weer anders.
Wel opvallend: ik gebruik veel energie voor warm water.. het is zelfs de helft van mijn energiegebruik.
Dat was overigens bij de CV ketel ook al zo. (maar toen werd dat hier nog als onmogelijk bestempeld |:( )
Waarheid als een koe, maar ik was gewoon nieuwsgierig hoe je zoiets nou uit zou moeten rekenen :P

Bij ons kan het dus de ene dag 400 liter voor SWW zijn en de andere dag niets.

Bijvoorbeeld zondagochtend met het hele gezin in bad/douchen, zondagmiddag vat op temperatuur, en "pas" maandagavond weer douchen.

Normaal gesproken wordt er door de weeks door de volwassenen altijd 's avonds gedouched, en de kinderen gaan wel eens 's morgens in bad.
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:58:
@Grolsch ik denk dat lokatie van sensor jou voor de gek houd. En ik heb je als eens eerder gezegd dat als ik mijn boiler tot 45 wil opwarmen, helemaal onderin gemeten, dan laat ik de wp net zo lang mengen met water van 47 totdat geheel 45 bereikt.
Als jij bovenin 60 meet ben je in feite heel onrendabel bezig als jij zo hoog in temperatuur gaat.

En vraag me nou niet hoe dit bij jou in te stellen......
Dat is weer jammer dan dat ik het niet mag vragen :> :P :9

Het "gekke" is dat ik daar ook gewoon niets aan in kan stellen in mijn Mitsu, dus iets verkeerd doen kan volgens mij ook niet :?

Maar m.b.t. SWW ben ik eigenlijk best wel tevreden. COP = acceptabel gemiddeld volgens de Tweakers lijst. Het vat van 400 liter heb ik blijkbaar nodig bij een boilertemperatuur van 45 graden, dus ook niet overbemeten groot.

En als ik heel onrendabel bezig zou zijn dan blijkt dat niet echt uit de cijfers volgens mij :?

Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat die analoge meter boven in het vat niet helemaal "jovel" is, als het goed is komen mijn 12 sensoren zeer binnenkort binnen van AliExpress, ze zijn al in NL ondertussen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 09:46
ziecko schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:40:
Experts van tweakers :-) misschien kunnen jullie mij helpen. Wij hebben op dit moment een Nefit CV, zo een waarbij er brandgevaar is. Tevens hebben we een pellet C.V maar daar ben ik niet 100% overtuigd van. Het is veel tillen, maar de besparing is bij aanschaf van redelijke pellets zeer klein.

Daarom overweeg ik ook een (Hybride) warmtepomp oplossing.
Onze situatie: Huis uit 1910, dubbel glas, vanaf maart vloerisolatie en vloerverwarming (woonkamer 45M2) met een waarde van (RD?)4
Dak isolatie is vanaf komend voorjaar ook gerealiseerd, nu alleen vliering isolatie. Waarde minimaal 3,5
Geen Spouwmuur, in de woonkamer en daar waar kan zijn voorzetwanden met minimale isolatie geplaatst (waarde 1,5 gok ik)

Huidige verbruik is ongeveer 2500M3 aan gas *of pellets naar gas omgerekend. Met 5 graden stookt de CV op ongeveer 46-49 graden. (8m3 in 24 uur bij een dag tussen 5 graden en -2)

Er zijn zonnepanelen met ongeveer 1000-1500 KWh netto teruglevering.

De vraag die ik heb:
Welke oplossing raden jullie aan, na het toepassen van de bovengenoemde isolatie. Daarmee doelende op een Warmtepomp. Heeft dit zin?
Zijn jullie bekend met een hybride oplossing van Nefit?
Voor een WP zal de aanvoertemperatuur minstens 10oC moeten zakken. Vloerverwarming en dakisolatie zijn prima maatregelen maar ik vermoed dat er nog andere vertrekken overblijven die met radiatoren warmgestookt moeten worden? En wat doe je met SWW? En blijft de Pellet CV ook operationeel?
Een hybride oplossing met een gas (of pellet) CV is altijd wel te vinden als je maar met lage temperatuur kunt verwarmen. Een hybride met de pelletCV kan extra aantrekkelijk zijn want gasloos.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
Grolsch schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:09:
[...]
als het goed is komen mijn 12 sensoren zeer binnenkort binnen van AliExpress, ze zijn al in NL ondertussen :P
Welke sensoren ga je gebruiken en met welke software en hardware?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bbn_ldp schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:00:
[...]

Welke sensoren ga je gebruiken en met welke software en hardware?
Ik begin met eenvoudige sensoren a 0,89 per stuk, niets gekoppeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Laatst online: 27-09 18:27
Grolsch schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:09:
[...]

Ik begin met eenvoudige sensoren a 0,89 per stuk, niets gekoppeld ;)
Dat wordt een webcam plaatsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als er een mooie kant en klaar oplossing bestond voor 100 euro had ik hem gekocht, maar halverwege rpi2, domoticz, zwave, perl, Java, solderen, rj45, usb3.0 houdt het bij mij ergens op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 18:54:
Als er een mooie kant en klaar oplossing bestond voor 100 euro had ik hem gekocht, maar halverwege rpi2, domoticz, zwave, perl, Java, solderen, rj45, usb3.0 houdt het bij mij ergens op :)
Er zal toch wel iemand in de buurt van twente zijn die het voor je wil maken?
Wellicht voor een kratje grolsch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

nou heren aankomende week[en] de test...
Hopelijk gan we vergelijk zien...
Of iemadn die het warm kan houden en iemand helaas niet..
De elga wint of de pana.:-)

Ben benieuwd..:-)

Bijna mijn spullen voor elkaar om mijn mk aan te passen..
Om over te gaan naar e boiler en van de zomer wp...

Zijn er wel mensen die nog werken als dit topic zie per dag x pagina's pfff.
niet te volgen..
lachu

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:06:
nou heren aankomende week[en] de test...
Hopelijk gan we vergelijk zien...
Of iemadn die het warm kan houden en iemand helaas niet..
De elga wint of de pana.:-)

Ben benieuwd..:-)

Bijna mijn spullen voor elkaar om mijn mk aan te passen..
Om over te gaan naar e boiler en van de zomer wp...

Zijn er wel mensen die nog werken als dit topic zie per dag x pagina's pfff.
niet te volgen..
lachu
Vorig jaar al min zeven gehad met overdag min vier. Dus de pana wint want elga is dan een ijsblokje.

Ik zoek dekking.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:15:
[...]

Vorig jaar al min zeven gehad met overdag min vier. Dus de pana wint want elga is dan een ijsblokje.

Ik zoek dekking.....
Ijsblokje?

Welnee, die staat dan allang uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:06
[...]

Ik zoek dekking.....
Bij -7 had je relatief weinig defrosts denk ik? Luchtvochtigheid kan nooit heel hoog zijn dan.

Je hoeft geen dekking te zoeken hoor :+ It is like it is.

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 02-02-2018 19:19 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:02:
[...]

Er zal toch wel iemand in de buurt van twente zijn die het voor je wil maken?
Wellicht voor een kratje grolsch ;)
Ik verhoog het bod naar 2 kratjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daannn1987 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:18:
[...]

Bij -7 had je relatief weinig defrosts denk ik? Luchtvochtigheid kan nooit heel hoog zijn dan.

Je hoeft geen dekking te zoeken hoor :+ It is like it is.
Precies, rond 0 met mist is erger.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:21:
[...]

Precies, rond 0 met mist is erger.
Exact en dat heb ik toch al minstens een keer of 8 gehad afgelopen jaar..
Maargoed, we gaan het meemaken 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:16
Als er maar alleen trivialiteiten gepost worden,
zoals de alom bekende condities voor invriezen c.q. "defrosts"
(hoge luchtvochtigheid+temperaturen tussen 0 en 5°C),
loopt dit topic wel erg snel vol.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:48:
Als er maar alleen trivialiteiten gepost worden,
zoals de alom bekende condities voor invriezen c.q. "defrosts"
(hoge luchtvochtigheid+temperaturen tussen 0 en 5°C),
loopt dit topic wel erg snel vol.
Voor jou bekend, maar vanwege de snelheid van het topic voor nieuwkomers niet te vinden :+
Of zal ik nog eens over de zin en onzin van buffervaten beginnen? Of COP? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hebben we WAR al eens besproken in dit topic :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Wellicht de openingspost nog eens herhalen in het midden :P

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Het gaat wel weinig over de ELGA de laatste tijd...
Vanmiddag m'n ELGA'tje voorzien van een update.. FW naar 16.0 geupdate.

Graadminuten naar 99 gezet vanaf 20.. eens kijken wat dat gaat brengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:05:
Het gaat wel weinig over de ELGA de laatste tijd...
Vanmiddag m'n ELGA'tje voorzien van een update.. FW naar 16.0 geupdate.

Graadminuten naar 99 gezet vanaf 20.. eens kijken wat dat gaat brengen..
79 minuten meer warmte gok ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:09:
[...]

8)7 Zoiets :+

Maar als 't goed is reageert de ELGA wat minder snel op schommelingen / drops in de temperatuur

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 02-02-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Rol-Co schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:57:
[...]

Voor jou bekend, maar vanwege de snelheid van het topic voor nieuwkomers niet te vinden :+
Of zal ik nog eens over de zin en onzin van buffervaten beginnen? Of COP? :>
Een verwijzing naar de OP voldoet ook. Het Internet bestaat sowieso alleen maar uit "links".

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
[...]

Ik zoek dekking.....
ik weet wel zeker dat alle w/w wp's het volgende week gaan winnen. Brontemperatuur op dit moment 9.4 graden en dat is volgende week ook zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jerh schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:36:
[...]ik weet wel zeker dat alle w/w wp's het volgende week gaan winnen. Brontemperatuur op dit moment 9.4 graden en dat is volgende week ook zo....
Oei hier houd ik van...
winnen in de zin van??
Investering terug verdienen? _/-\o_ _/-\o_
Cop 8)
ta vs tr :?
Stroomverbruik :z :z

Of wat wil je winnen?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Dylantje2 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:38:
[...]

Oei hier houd ik van...
winnen in de zin van??
Investering terug verdienen? _/-\o_ _/-\o_
Cop 8)
ta vs tr :?
Stroomverbruik :z :z

Of wat wil je winnen?
allemaal. En oh ja ook op het gebied van geluidsdruk :)

Maar op klaaggebied ...... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:22:
[...]

Een verwijzing naar de OP voldoet ook. Het Internet bestaat sowieso alleen maar uit "links".
Heb je wel eens in de OP gekeken? Ik vind het net een techneco reclame, de panasonic komt er niet eens mondjesmaat in voor, (niet in de lijst) die is toch ruim vertegenwoordigd hier, dat die van mij er niet bij staat begrijp ik nog wel.
En dat (no offence) met 7 topic starters. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 02-02-2018 20:50 . Reden: Aangepast. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jerh schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:36:
[...]

ik weet wel zeker dat alle w/w wp's het volgende week gaan winnen. Brontemperatuur op dit moment 9.4 graden en dat is volgende week ook zo....
Maar is dat een grotere investering van > 8000 euro waard?
Ik zet volgende week wel een e-kacheltje bij van 19,95 euro indien nodig.
Voor die paar "dagen" 8)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2018 20:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:49:
[...]

Voor die paar "dagen" 8)
Nog een aircootje nodig ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@koevlaas2
Nee, er staat er nog steeds een in de schuur bij iemand... ;)
In doos.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2018 20:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Rol-Co schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:43:
[...]

Heb je wel eens in de OP gekeken? Ik vind het net een techneco reclame, de panasonic komt er niet eens mondjesmaat in voor, (niet in de lijst) die is toch ruim vertegenwoordigd hier, dat die van mij er niet bij staat begrijp ik nog wel.
Helemaal mee eens! Mijn verwijzing was dan ook eerder als "Wink mit dem Zaunpfahl" richting topicstarters bedoeld ;w .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:57:
@koevlaas2
Nee, er staat er nog steeds een in de schuur bij iemand... ;)
In doos.
Ik draai al weken/maanden (sinds de ecodan stuk is) 24x7 op de kamer airco, gaat prima.
Enige minpuntje is dat de vloer soms erg koud word, dan laten we de CV weer een paar uurtjes draaien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Voor diegene die nog logging voor de warmtepomp zoeken, ik heb inmiddels een youless met kWh meter over.
Pm maar bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jerh schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:43:
[...]allemaal. En oh ja ook op het gebied van geluidsdruk :)

Maar op klaaggebied ...... _/-\o_
Klaag boiet me niet..
Maar je investering was erg fors denk ik
Dus winnen met je tvt of rendement vraag ik me af..
maar maak je me blij..
en wie weet koop ik ook wel w/w systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

Voor die paar "dagen" 8)
Zou anders een kijken een IR plaatje
Zuiniger en misschien wel meer/andere warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:03:
[...]

Ik draai al weken/maanden (sinds de ecodan stuk is) 24x7 op de kamer airco, gaat prima.
Enige minpuntje is dat de vloer soms erg koud word, dan laten we de CV weer een paar uurtjes draaien.
Ik neem aan dat je met een airco de boel wat sneller op temperatuur krijgt? Hoe zit dat met het verbruik? Is dat meer/minder/vergelijkbaar met L/W? Hou je de boel dat de hele tijd op dezelfde T, of omdat het wat sneller gaat wel iets van nachtverlaging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

mightym schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:53:
[...]

Wat zegt melcloud van het % sww en cv verbruik?

Dat van mij lag afgelopen Januari op 19% sww en 81% cv
Op jaarbasis 38% sww en 62% cv, op zich wel logisch aangezien de wp gedurende de zomermaanden alleen voor sww wordt gebruikt.

Die "helft" waar je het over hebt is sww verbruik op jaarbasis dus?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:45:
[...]

Ik heb het idee dat er mensen zijn die er aan meedoen alleen maar voor de vorm, zo van kijk mij eens goed bezig zijn en gaan daarna weer over tot de orde van de dag. Mensen die echt iets willen bijdragen hebben zo'n dag niet nodig en treffen echte maatregelen, zoals isoleren en pv op dak en dan natuurlijk een warmtepomp.
Ik zie het toch anders, het is niet echt meedoen, maar toch wel een bewuste keuze.
Tenminste, dat is mijn ervaring met nieuwbouw in ieder geval.
Want een warmtepomp is/gaat gewoon de standaard worden en de mogelijkheid om te kunnen koelen is best aantrekkelijk.
En iemand die graag een warmtepomp wil, hoeft natuurlijk niet direct een BMW i3 te rijden.
Het is gewoon een manier om je huis te verwarmen met veel voordelen tov een cv ketel.
Het kost natuurlijk wel wat extra en daar zit vaak het knelpunt.

Vaak krijgen wij een bestek of opdracht en daar word al snel uitgegaan van een cv ketel.
Wij kunnen daar vaak wel een warmtepomp inpassen, soms zelfs nog halverwege de bouw. Want het afgiftesysteem is nagenoeg altijd vloerverwarming en geschikt voor LTV.
Dit is dan natuurlijk wel bij de vrije sector, mensen die echt hun eigen woning laten bouwen.

Bij seriebouw hebben wij of de kopers weinig in te brengen en daar worden nog veel cv ketels geplaatst.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gatgda schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:22:
[...]

Ik neem aan dat je met een airco de boel wat sneller op temperatuur krijgt? Hoe zit dat met het verbruik? Is dat meer/minder/vergelijkbaar met L/W? Hou je de boel dat de hele tijd op dezelfde T, of omdat het wat sneller gaat wel iets van nachtverlaging?
Ja, dat opwarmen gaat wel snel evenals het afkoelen als je 'm weer uitzet.
Na expirmenteren kwam ik erachter dat de unit beter kon blijven draaien 24x7, de temp is constant tussen de 20.5 en 20.8c
Verbruik valt mee, ongeveer 140 kwh in heel Januari. Meestal trekt de unit rond de 400 w AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:09:
[...]

79 minuten minder warmte bedoel je ;) Als de ruimteT 1K te laag is trouwens. Het duurt nu langer voor de ketel bijspringt als het setpoint niet gehaald word.

@Daannn1987 Dat is trouwens best lang. Ik blokkeer de ketel liever tot een bepaalde buitenT.
Zelfs met 30 als instelling duurt het nog een uur voor de ketel bijkomt als de ruimteT 0.5 te laag blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:45:
[...]

Ja, dat opwarmen gaat wel snel evenals het afkoelen als je 'm weer uitzet.
Na expirmenteren kwam ik erachter dat de unit beter kon blijven draaien 24x7, de temp is constant tussen de 20.5 en 20.8c
Verbruik valt mee, ongeveer 140 kwh in heel Januari. Meestal trekt de unit rond de 400 w AC.
En als je het per (gewogen) graaddag gaat bekijken, verbruikt een airco dan meer/minder dan een L/W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Oxellaar schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:54:
[...]

79 minuten minder warmte bedoel je ;) Als de ruimteT 1K te laag is trouwens. Het duurt nu langer voor de ketel bijspringt als het setpoint niet gehaald word.

@Daannn1987 Dat is trouwens best lang. Ik blokkeer de ketel liever tot een bepaalde buitenT.
Zelfs met 30 als instelling duurt het nog een uur voor de ketel bijkomt als de ruimteT 0.5 te laag blijft.
Ketel kan uberhaubt niet aangesproken worden (fysiek niet aangesloten), maar heb het idee dat hij volgas gaat op het moment dat hij ook denkt de ketel nodig te hebben.
Of dit daadwerkelijk zo is ga ik de komende dagen wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gatgda schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:56:
[...]

En als je het per (gewogen) graaddag gaat bekijken, verbruikt een airco dan meer/minder dan een L/W?
Veel minder, maar de kant tekening is dat ik er niet op douche en we hebben nu een koude vloer.
Mooiste zou een combinatie van beide zijn, overdag de L/W en in de nacht houdt de L/L alles warm.
Zo hebben we een tijdje gedraaid en dit beviel ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
crazyharrie schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:39:
[...]

Wat zegt melcloud van het % sww en cv verbruik?

Dat van mij lag afgelopen Januari op 19% sww en 81% cv
Op jaarbasis 38% sww en 62% cv, op zich wel logisch aangezien de wp gedurende de zomermaanden alleen voor sww wordt gebruikt.

Die "helft" waar je het over hebt is sww verbruik op jaarbasis dus?
Over de periode 1/2/2017 - 1/2/2018 zegt melcloud: 53,6% SWW en 46,4%CV
In januari was het ongeveer 33% SWW en 66% CV
(Ik bedoelde idd op jaarbasis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 10:23
Oxellaar schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:40:
[...]

Ik zie het toch anders, het is niet echt meedoen, maar toch wel een bewuste keuze.
Tenminste, dat is mijn ervaring met nieuwbouw in ieder geval.
Want een warmtepomp is/gaat gewoon de standaard worden en de mogelijkheid om te kunnen koelen is best aantrekkelijk.
En iemand die graag een warmtepomp wil, hoeft natuurlijk niet direct een BMW i3 te rijden.
Het is gewoon een manier om je huis te verwarmen met veel voordelen tov een cv ketel.
Het kost natuurlijk wel wat extra en daar zit vaak het knelpunt.

Vaak krijgen wij een bestek of opdracht en daar word al snel uitgegaan van een cv ketel.
Wij kunnen daar vaak wel een warmtepomp inpassen, soms zelfs nog halverwege de bouw. Want het afgiftesysteem is nagenoeg altijd vloerverwarming en geschikt voor LTV.
Dit is dan natuurlijk wel bij de vrije sector, mensen die echt hun eigen woning laten bouwen.

Bij seriebouw hebben wij of de kopers weinig in te brengen en daar worden nog veel cv ketels geplaatst.
Misschien dan wel een bewuste keuze. maar daar blijft het dan ook meestal bij want als al die deelnemers er echt gevolg aan zouden geven zou er toch veel meer vraag moeten zijn naar duurzame manieren van verwarmen.

Vooral je laatste zin is symptomatisch hoe het is gesteld met energiezuinig wonen, het ontbreekt gewoon aan beleid vanuit de overheid. Natuurlijk kost het ook best een behoorlijke investering maar de meeste mensen hebben liever een dure keuken en badkamer, en dan is 1 dag de thermostaat een graad lager en een trui aan een mooi gebaar. Natuurlijk staat het iedereen vrij om er aan mee te doen, kwaad kan het zeker niet en misschien geven ze er nog een keer een echt vervolg aan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
[...]

Voor die paar "dagen" 8)
#METOO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:27:
[...]

Misschien dan wel een bewuste keuze. maar daar blijft het dan ook meestal bij want als al die deelnemers er echt gevolg aan zouden geven zou er toch veel meer vraag moeten zijn naar duurzame manieren van verwarmen.

Vooral je laatste zin is symptomatisch hoe het is gesteld met energiezuinig wonen, het ontbreekt gewoon aan beleid vanuit de overheid. Natuurlijk kost het ook best een behoorlijke investering maar de meeste mensen hebben liever een dure keuken en badkamer, en dan is 1 dag de thermostaat een graad lager en een trui aan een mooi gebaar. Natuurlijk staat het iedereen vrij om er aan mee te doen, kwaad kan het zeker niet en misschien geven ze er nog een keer een echt vervolg aan.
beleid 8)7

het kost door de bank genomen gewoon teveel en levert daardoor te weinig rendement op. Je huis moet ook verkoopbaar blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
LittleTycoon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 22:59:
[...]

beleid 8)7

het kost door de bank genomen gewoon teveel en levert daardoor te weinig rendement op. Je huis moet ook verkoopbaar blijven.
Dat vind ik onzin, als je huis totaal ongeschikt is voor een wp kun je gewoon een elga of ecolution nemen voor paar duizend en je bespaart zomaar 75 procent op je gas.
Het interesseert de mensen gewoon niet, status is alles dus een lening voor een 30000 keuken is no problem.
En vervolgens janken dat huis onder water staat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:17:
[...]

Dat vind ik onzin, als je huis totaal ongeschikt is voor een wp kun je gewoon een elga of ecolution nemen voor paar duizend en je bespaart zomaar 75 procent op je gas.
Het interesseert de mensen gewoon niet, status is alles dus een lening voor een 30000 keuken is no problem.
En vervolgens janken dat huis onder water staat....
Een ecolution is weggegooid geld. Als ik zo die elga verhalen hier langs zie komen zou ik ook afhaken, gemiddelde consument zit helemaal niet te wachten op dat gedoe.

Trouwens elga hoezo energiezuinig. Het is eigenlijk gewoon aanvulling op een cv ketel. Allemaal zwaar onrendabel als het allemaal via de gemiddelde installateur moet.

Ik betaal liever minder belasting, kan ik zelf bepalen wat ik met mijn geld doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:58:
[...]

Veel minder, maar de kant tekening is dat ik er niet op douche en we hebben nu een koude vloer.
Mooiste zou een combinatie van beide zijn, overdag de L/W en in de nacht houdt de L/L alles warm.
Zo hebben we een tijdje gedraaid en dit beviel ook prima.
(y) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
LittleTycoon schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 23:57:
[...]

Een ecolution is weggegooid geld. Als ik zo die elga verhalen hier langs zie komen zou ik ook afhaken, gemiddelde consument zit helemaal niet te wachten op dat gedoe.

Trouwens elga hoezo energiezuinig. Het is eigenlijk gewoon aanvulling op een cv ketel. Allemaal zwaar onrendabel als het allemaal via de gemiddelde installateur moet.

Ik betaal liever minder belasting, kan ik zelf bepalen wat ik met mijn geld doe.
de gemiddelde consument is geen tweaker die alles uit z'n ELGA wil halen en is tevreden als z'n huis gewoon door z'n hybride WP en backup-ketel warm wordt gehouden met een besparing van 75% gas.

in USA of Thailand wordt vrijwel geen belasting betaalt, waarom ga je niet emigreren, heb je ook geen last van al die regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
amarkest schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 00:19:
[...]

de gemiddelde consument is geen tweaker die alles uit z'n ELGA wil halen en is tevreden als z'n huis gewoon door z'n hybride WP en backup-ketel warm wordt gehouden met een besparing van 75% gas.

in USA of Thailand wordt vrijwel geen belasting betaalt, waarom ga je niet emigreren, heb je ook geen last van al die regeltjes.
Ik had op een andere reactie gehoopt, ik heb niets aan een Elga in Thailand

[ Voor 3% gewijzigd door LittleTycoon op 03-02-2018 00:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:39
[...]

Zolang de gemiddelde consument gewoon die hybride opstelling door de installateur laat plaatsen en er dan verder niet naar omkijkt dan vindt die gemiddelde consument dat prima en werkt het ook prima.

En ja, dan zullen de instellingen niet 100% optimaal zijn. Maar dat is het bij diezelfde gemiddelde consument met een gewone cv-ketel ook niet. Want elke installateur levert de boel zodanig af dat hij zeker weet dat het huis warm wordt.

De instellingen zullen dus gewoon wat aan de ruime kant staan, net als bij gas ketels. Resultaat zal zijn dat de COP iets lager zal zijn dan bij een tweaker die alles tot op het absolute optimum heeft lopen tweaken. En dat is niet erg. Dat is bij miljoenen gasketels nu ook al het geval.

Lees je het topic over 'cv inregelen voor gasbesparing' dan zie je dat een tweaker daar net zo mee bezig kan zijn als met de instellingen van een warmtepomp. Uiteraard ook met als resultaat een paar procent winst ten opzichte van de gemiddelde consument.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
[...]

Voor die paar "dagen" 8)
Ik heb daar al eens geprobeerd iets heel genuanceerds over te schrijven. Bottomline achteraf had ik ook met een l/w uit de voeten gekund. De meerprijs van de w/w wp was te overzien (4000 euro).

En dan reken ik me in dit soort periodes en als er gekoeld moet worden rijk :)

En juich ik het toe dat gas eruit gaat en vervangen wordt door wp's in welke vorm dan ook.

En ik gebruik ook wel eens een e-kacheltje als ik een ruimte snel wil opwarmen, dus dat is niet onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Volgens mij intereseert het de gemiddelde koper totaal niet hoe zij/haar huis warm wordt en hoe het warme water er komt.
Ik denk dat het veelal ingegven wordt door een architect, waar eerst over de prijs een discussie is, en dit soort dingen kon inderdaad wel eens onder aan de lijst staan.

Met al de mensen die nu zelf bouwen in de straat waar wij ook bouwen (20+ huizen) is er voor zover ik weet 1 huis met een L/W WP en wij dan met een W/W WP.

Zonnepanelen zie ik nu wel komen, bij sommige huizen 4 of 5 maar hier en daar ook wel een rij in de daklengte van 10 stuks of zo. Wellicht allemaal nodig om EPC te halen, maar er staan ook wel compact gebouwde huizen die er meer hebben.

Een kennis van me bouwt modern, met grote raam partijen met oversteken en doet wel plat dak redelijk vol met panelen. Maar nog steeds een CV ketel.. Tja niet echt over nagedacht krijg ik dan te horen.
Het gaat echt over de keuken,de badkamer, het uitzicht, en de prijs/m2

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:39
Installaties zijn altijd al de sluitpost van de bouwbegroting geweest. Zodra mensen horen dat er in een simpel huisje toch snel tegen de 15k aan elektra- en loodgieterswerk geplaatst moet worden, vallen ze onderhand flauw. Met een warmtepomp-installatie erbij gaat dat bedrag nu richting 20k gok ik zo. En met ook nog zonnepanelen die hard nodig om de EPC waarde te halen ga je zomaar over 20k heen. Zonder dat je je huis vol laat hangen met domotica.

En al dat geld wordt dan besteed aan dingen die niet zichtbaar zijn. Die paar draadjes en waterleidingen hoeven toch niet zo duur te zijn? Hoor je dan al snel. Om nog een paar honderd euro op het elektra werk te besparen, worden soms niet meer dan het minimum aantal stopcontacten geplaatst in elke kamer. Heb je een nieuwbouwwoning waar je alles meteen goed kan doen, moet je nog in elke kamer gaan klooien met verlengsnoeren en verdeelblokjes. Hier zit nu gelukkig in elke hoek van de slaapkamers een dubbel stopcontact.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
jacovn schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 08:13:
Volgens mij intereseert het de gemiddelde koper totaal niet hoe zij/haar huis warm wordt en hoe het warme water er komt.
Ik denk dat het veelal ingegven wordt door een architect, waar eerst over de prijs een discussie is, en dit soort dingen kon inderdaad wel eens onder aan de lijst staan.

Met al de mensen die nu zelf bouwen in de straat waar wij ook bouwen (20+ huizen) is er voor zover ik weet 1 huis met een L/W WP en wij dan met een W/W WP.

Zonnepanelen zie ik nu wel komen, bij sommige huizen 4 of 5 maar hier en daar ook wel een rij in de daklengte van 10 stuks of zo. Wellicht allemaal nodig om EPC te halen, maar er staan ook wel compact gebouwde huizen die er meer hebben.

Een kennis van me bouwt modern, met grote raam partijen met oversteken en doet wel plat dak redelijk vol met panelen. Maar nog steeds een CV ketel.. Tja niet echt over nagedacht krijg ik dan te horen.
Het gaat echt over de keuken,de badkamer, het uitzicht, en de prijs/m2
Helemaal mee eens, de meeste architecten maar ook opdrachtgevers zien duurzame energievoorziening als een extra kostenpost. Gezien de huidige maar vooral toekomstige ontwikkelingen zullen ze daar spijt van krijgen, maar dat is wel lange termijn. Nu de Groningen problemen zich nogal dringend aandienen, willen mijn vrienden , waarbij zeker een aantal klimaatontkenners, plotseling ook een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ivow85 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 07:49:
[...]Zolang de gemiddelde consument gewoon die hybride opstelling door de installateur laat plaatsen en er dan verder niet naar omkijkt dan vindt die gemiddelde consument dat prima en werkt het ook prima.
En zie hier het probleem...
Zolang de gemiddelde consument "gewoon" een hybride kan kopen die aangeboden wordt als goedkoper.
Zal de gemiddelde consument "gewoon" teveel gas blijven verstoken..

Omdat???
We een slappe regering hebben..

Stel dat ze nu eens 10-12 gelden geleden meer mensen serieus hadden genomen..
Had er per jaar ong 10% meer duurzaam verwarmt kunnen worden.
Waren we nu op een punt geweest van...... 0

En hadden we Parijs al gehaald
En hadden we in de crisis meer werk gehad voor technisch personeel, wat nue hard nodig maar nergens te vinden is.
En hadden we.........

Maar die "lachebek" in Den Haag vind het belangrijker om alle miljonairs subsidies in de lucht te houden..
Mooier nog NAM heeft zichzelf tijd gegevn om ff uit te zoeken hoe ze van de aanspraakelijkheid af kunnen komen. En zie hier NAM is plost zelfstandig,...
want Shell kan het makkelijk betalen...

Maar raadt eens wie groot aandeelhouder is van de K.. Shell..

Juist
Wij

Dus wie gaat zometeen het gelag betalen??

Zie bijv al om je meter het huis uit te krijgen..

Welkom in de omgekeerde Wereld NL..
Waar werkende mensen afgestraft worden...
En de staat in 1 generatie een bel heeft leeggepompt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tomexergie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 08:33:
[...]

Helemaal mee eens, de meeste architecten maar ook opdrachtgevers zien duurzame energievoorziening als een extra kostenpost. Gezien de huidige maar vooral toekomstige ontwikkelingen zullen ze daar spijt van krijgen, maar dat is wel lange termijn. Nu de Groningen problemen zich nogal dringend aandienen, willen mijn vrienden , waarbij zeker een aantal klimaatontkenners, plotseling ook een warmtepomp.
Duurzaam staat nog steeds voor 'duur' denk ik.
Ik had denk ik wellicht wel 20k kunnen besparen op bouwkosten als ik alles simpel en minimaal had gedaan. Roosters in ramen, MV box, cv ketel, geen extra dingen op elektra gebied, geen waterontharder etc.

Als je alleen in terugverdien tijd rekent, moet je maar niet beginnen aan zelf bouwen, en het meest simpele huis huren gaan en het nemen zoals het is denk ik.
Analogie met een auto is dan wel, leuk, die kennis die niet nagedacht heeft over een WP rijdt wel in een BMW station en die was al bijna 2 jaar oud dus er moet maar een nieuwe komen. Daar wordt ook niet nagedacht over economisch verstandige beslissing.

Het is maar waar je prioriteit ligt..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:00:

...
En de staat in 1 generatie een bel heeft leeggepompt...
Is las in de krant dat er zelfs een contract tussen NAM en staat is dat het gas veld helemaal leeg gemaakt kan worden.
Verder hebben ze langlopende contracten met Frankrijk, Duitsland en Belgie die ze niet zo maar kunnen beëindigen. En de grootverbruikers (industrie, tuinders ?) kunnen (of willen ?) niet zo maar minderen..

Wie dan wel de 50% reductie moet realiseren ?

Ik vraag me wel af waarom ze contracten met andere landen en grootverbruikers niet zouden verbreken terwijl ze gewoon met Burgers sollen en op afspraken terug komen.
"Kwartje van Kok" wat ooit terug gedraaid zou gaan worden..
Salderen tot 2023, maar waarschijnlijk toch niet echt.

En waarschijnlijk zijn er nog 100 te vinden van de overheid die een omzwaai maakt.

Of zou het zo simpel zijn dat als je regeert dat je beter een paar miljard uit de hele bevolking kan trekken dan uit een contract met een ander land omdat die juriidisch terug vechten ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
De concept tabel voor januari 2018. Ik hoop dat de ontbrekende deelnemers zich alsnog aanmelden, maar anders worden ze meegenomen voor de volgende maand. (Wintersport vacantie?)
Graag controleren of de ingevoerde data correct zijn.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4653/39156297445_07f304f9eb_b.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Onzin, als de Elga met beetje aandacht aangesloten word, de pomp op +/- op de juiste stand word gezet en....o dat was het al. Maar dan bespaar je ongeveer wat Techneco opgeeft.

Ik heb ook niets bijzonders gedaan om de Elga ongeveer 85% op mijn gasrekening te laten besparen.
Aangesloten en klokprogramma aangepast, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Domba Is het een idee om net als Wodan89 je 2 WPen afzonderlijk te vermelden ? Dat roept dan de vraag bij nieuwkomers/raadplegers de vraag op, kans om te leren, waarom de een het zo veel beter als de ander doet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Oxellaar schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:39:
[...]

Onzin, als de Elga met beetje aandacht aangesloten word, de pomp op +/- op de juiste stand word gezet en....o dat was het al. Maar dan bespaar je ongeveer wat Techneco opgeeft.

Ik heb ook niets bijzonders gedaan om de Elga ongeveer 85% op mijn gasrekening te laten besparen.
Aangesloten en klokprogramma aangepast, meer niet.
Wat ik wel droevig vind is het grote verschil tussen de prijzen in Europa en Nederland..
Als de overheid echt werk zou willen maken van het plaatsen van warmtepompen, dan lijkt me een gesprekje met de importeurs en fabrikanten ook op zijn plaats.. De omringende landen tonen aan dat er nog veel lucht in de prijzen zit. Tel daar bij op de kosten van het installeren en je hebt de business case voor velen om zeep geholpen.. De subsidie vloeit nu rechtstreeks naar de winsten van de importeurs en fabrikanten. Daar wordt Nederland echt niet groener van..

Die nieuwe voorwaarden in de subsidieregeling dwingen je zo'n beetje om het materieel via de Nederlandse kanalen in te kopen. Ik had het netjes gevonden als de overheid de lobbyende bedrijven de voorwaarde had gesteld dat deze aanpassing alleen maar gedaan zou worden als de prijzen ook concurrerend worden met de rest van Europa..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mightym Welcome in the real world. Vraag creeert aanbod, evenals aanbod vraag creeert. Ieder kiest voor zich de situatie die hem 'passend' lijkt. Subsidie, meer beschikbaar geld, zorgt dat de prijs omhoog gaat en omgekeerd. Dat noemen we marktwerking. Politiek en handel is amoreel, iets anders dan immoreel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Wie kan mij meer vertellen over de Daikin Hybrid 8KW? @Knowbody wellicht? Goeie ervaringen, slechte ervaringen? Ik zou in concreto ook graag willen weten of hij gewoon op een 16A groep kan en hoe de standaard regeling werkt. Met WAR, met kamerthermostaat? Ik ben ook benieuwd naar ervaringe met en zonder nachtverlaging. Het gaat niet om mijn eigen huis maar om een stolpboerderij met jaren 80 isolatie en vooral een zeer slecht geisoleerde vloer waar verwarmingsbuizen gewoon door het beton steken. Het is vanwege de oudere bewoners niet mogelijk om daar nu wat aan te doen, maar de capaciteit van de radiatoren verdubbelen kan wel. Gasverbruik is onbekend omdat achter de gasmeter vier verschillende gebouwen hangen.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• godfriedd
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:00:
[...]

Voorspelling, als je je 'optimale' Ta instelling gevonden hebt, gaat je verbruik over 24h onder gelijke omstandigheden naar beneden ipv omhoog.
EDIT:
Keep us informed
@Verwijderd & @mightym Sinds eergisteren dus WAR-only. Wat me direct opvalt: Veel warmer in huis gedurende de gehele dag. Ik heb de stooklijn sinds gisteren bijgesteld naar het laagst mogelijke: 25 graden Ta. Bij huidige Tb van 2-3 graden wordt het huis nog steeds veel warmer dan normaal. Eerst zat ik op Tb2=Ta29 en dan met naregeling op binnentemperatuur van 19,5 graden. Nu is het echter constant 21-21,5 graden. Iets te warm naar mijn zin maar ik kan de Ta niet lager instellen dan 25 graden. Dus ik denk dat ik de flow maar iets terug moet gaan schroeven.

De WP is inderdaad een heel stuk stiller geworden en pruttelt constant tussen de 600 en 1000W elektrisch. Ik hoop eigenlijk dat hij met lagere flow nog wat lager kan moduleren want in feite heb ik door mijn afgiftesysteem dus bij 25 graden constant alsnog teveel afgifte bij 2 graden buiten (luxeprobleem).

Het verbruik is geschat nog wel wat hoger dan normaal maar goed, het is ook veel warmer in huis dus geen eerlijke vergelijking. Ik verwacht dat het komende dagen gaat afnemen (naar verhouding van graaddagen in ieder geval). Donderdag was verbruik 26 kWh en vrijdag (geschat) ca 21 kWh. Dat is voor mijn doen wel redelijk hoog maar het is dan ook véél warmer in huis dan normaal gesproken. Beetje fine-tunen is dus nog wel nodig.

Helaas heb ik de COP-cijfers nog niet kunnen bekijken want helaas had ik gisteren precies om 00:00u de Ecodan op thermistor-uitlezen staan en dat is het enige moment dat hij die standen duurstuurt. Die gegevens worden niet uitgestuurd als je het scherm op thermistor-uitlezen hebt staan. Irritante bug van de Ecodan. Vandaar ook dat de gebruiksgegevens van vrijdag geschat zijn op basis van de data uit m'n slimme meter. Ik heb nog een Youless liggen dus ik denk dat ik die er even op ga knutselen vandaag zodat ik precies kan zien wat er gebeurt en ik ook zicht krijg op het aantal defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:01
Heren, bij deze het verzoek om de 'Wijzig' knop wat vaker te gebruiken. Als je als laatste iets gepost hebt en je wilt nog iets toevoegen aan het topic, bewerk dan je laatste bericht. Wat jullie nu doen is kicken en dat wordt als irritant ervaren.

Alvast bedankt voor de medewerking.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 03-02-2018 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:19:
[...]

@Verwijderd & @mightym Sinds eergisteren dus WAR-only. Wat me direct opvalt: Veel warmer in huis gedurende de gehele dag. Ik heb de stooklijn sinds gisteren bijgesteld naar het laagst mogelijke: 25 graden Ta. Bij huidige Tb van 2-3 graden wordt het huis nog steeds veel warmer dan normaal. Eerst zat ik op Tb2=Ta29 en dan met naregeling op binnentemperatuur van 19,5 graden. Nu is het echter constant 21-21,5 graden. Iets te warm naar mijn zin maar ik kan de Ta niet lager instellen dan 25 graden. Dus ik denk dat ik de flow maar iets terug moet gaan schroeven.

De WP is inderdaad een heel stuk stiller geworden en pruttelt constant tussen de 600 en 1000W elektrisch. Ik hoop eigenlijk dat hij met lagere flow nog wat lager kan moduleren want in feite heb ik door mijn afgiftesysteem dus bij 25 graden constant alsnog teveel afgifte bij 2 graden buiten (luxeprobleem).

Het verbruik is geschat nog wel wat hoger dan normaal maar goed, het is ook veel warmer in huis dus geen eerlijke vergelijking. Ik verwacht dat het komende dagen gaat afnemen (naar verhouding van graaddagen in ieder geval). Donderdag was verbruik 26 kWh en vrijdag (geschat) ca 21 kWh. Dat is voor mijn doen wel redelijk hoog maar het is dan ook véél warmer in huis dan normaal gesproken. Beetje fine-tunen is dus nog wel nodig.

Helaas heb ik de COP-cijfers nog niet kunnen bekijken want helaas had ik gisteren precies om 00:00u de Ecodan op thermistor-uitlezen staan en dat is het enige moment dat hij die standen duurstuurt. Die gegevens worden niet uitgestuurd als je het scherm op thermistor-uitlezen hebt staan. Irritante bug van de Ecodan. Vandaar ook dat de gebruiksgegevens van vrijdag geschat zijn op basis van de data uit m'n slimme meter. Ik heb nog een Youless liggen dus ik denk dat ik die er even op ga knutselen vandaag zodat ik precies kan zien wat er gebeurt en ik ook zicht krijg op het aantal defrosts.
Die Ta verlaging van 29 -> 25, zelfde als @Domba 's verschil tussen zijn 2 WPen biedt perspectief voor je COP, nu alleen nog 'even' de gewenste binnenT met de daaraan gekoppelde totaal-verlaging van verbruik realiseren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:10
Ik herken dit, te warm worden, daarom heb ik de temp sensor van de ecodan opgesteld in de studeerkamer als naregeling, als hij daar zijn temp bereikt stop hij de wp totdat de temp weer 1 graad gezakt is of als mijn weekklok een zelfde of hogere temp ingeeft en dan begint de wp weer. Voordeel hiervan is dat de vloer nooit te ver afkoelt ende wp zo lang mogelijk op een laag vermogen laat werken.
[...]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Ik had je ook voorspeld dat dit ging gebeuren. Ik heb nu de lijn gevonden smorgens 20.8 en smiddags 21.2 door bedrijvigheid in huis. In de avond kan ik de plasma heater etc niet laten voorkomen dat er meer dan graad stijging komt.
Ik heb het nu voor elkaar als volgt, bij 21.4 gaat de vloer verwarming uit, heel handig oude ht verdeler met eigen pomp.
De secundaire pomp blijft circuleren uit de buffer over de radiators. Bij 21.8 gaat ook de wp eventueel nog uit, maar dan blijft wel de secundaire pomp draaien want er mogen geen koude plekken of retour waters gecreëerd worden. Als dat wel gebeurt komt hij weer in met 1200 onrendabele watjes, nu blijft dat beperkt tot kwartiertje 800/1000 watt en dan weer terug naar minimum van 600

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Ik had je ook voorspeld dat dit ging gebeuren. Ik heb nu de lijn gevonden smorgens 20.8 en smiddags 21.2 door bedrijvigheid in huis. In de avond kan ik de plasma heater etc niet laten voorkomen dat er meer dan graad stijging komt.
Ik heb het nu voor elkaar als volgt, bij 21.4 gaat de vloer verwarming uit, heel handig oude ht verdeler met eigen pomp.
De secundaire pomp blijft circuleren uit de buffer over de radiators. Bij 21.8 gaat ook de wp eventueel nog uit, maar dan blijft wel de secundaire pomp draaien want er mogen geen koude plekken of retour waters gecreëerd worden. Als dat wel gebeurt komt hij weer in met 1200 onrendabele watjes, nu blijft dat beperkt tot kwartiertje 800/1000 watt en dan weer terug naar minimum van 600
Heb het systeem hier net zo draaien, nu een kleine 2 jaar. 1x flow en Ta ingesteld en nog niet de behoefte gehad iets te gaan veranderen.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:43:
[...]

Die Ta verlaging van 29 -> 25, zelfde als @Domba 's verschil tussen zijn 2 WPen biedt perspectief voor je COP, nu alleen nog 'even' de gewenste binnenT met de daaraan gekoppelde totaal-verlaging van verbruik realiseren. ;)
Als ik het zo lees kan hij weinig lager, hij kan wel 2x per dag de wp stoppen of standby voor X tijd net als hier.
25 graden verwarmen is helemaal niet zo lekker, je bent het gevoel van warmte kwijt onder de 28 vind ik, niet dat het heel koud is of word, maar heb liever 30 graden en dan maar wat stoppen af en toe....f.*#ck de cop.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 21:58
[...]

je bent er van op d ehoogte dat de OP geschreven is toen de meeste een ELGA hadden (met name ericpvt) en er mondjesmaat ecodan's bijkwamen? De Panasonic is daarna er weer bij gekomen maar voel je vrij om er een stukje voor te maken en deze naar 1 van de beheerders te sturen dan voegen we deze toe :) Hoe meer onafhankelijke info hoe beter...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co Als alles gestabiliseerd is, alle wanden/vloer/plafond op temperatuur, zal de WP zijn geproduceerde warmte niet meer kwijt kunnen, Tr loopt op en de WP stopt er vanzelf mee, althans zo werkt WAR-only voor een Panasonic en naar ik aanneem ook voor een Ecodan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

develdonk schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:55:
[...]

je bent er van op d ehoogte dat de OP geschreven is toen de meeste een ELGA hadden (met name ericpvt) en er mondjesmaat ecodan's bijkwamen? De Panasonic is daarna er weer bij gekomen maar voel je vrij om er een stukje voor te maken en deze naar 1 van de beheerders te sturen dan voegen we deze toe :) Hoe meer onafhankelijke info hoe beter...
Ja natuurlijk weet ik dat, maar de loria van techneco is er ook sinds kort maar toch staat daar ook een heel uitgebreid stuk over of niet? Het voelt als sponsoring by techneco.
Ik heb geen pana of ecodan/zubadan Wp dus kan er weinig over schrijven, en over mijn wp wat schrijven heeft al helemaal geen zin.
Maar een appart topic voor Wp only is best een goed idee, kan de elga/hybride hier verder.

@Verwijderd
Bij radiatoren en buizen aan het plafond misschien maar met vvw niet kan ik je melden. Voordat je daar 25 retour krijgt is dat ook in de kamer......

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 03-02-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

@Rol-Co wat heb jij ook alweer staan?
Hier een pana 5kW versie (F generatie).
Moet zeggen dat me dat goed bevalt tot nu toe. Weinig omkijken naar in ieder geval.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co Dan heb je een combi van WP en afgiftesysteem gekozen welke niet passend/te groot is voor het warmteverlies van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:44:
@Domba Is het een idee om net als Wodan89 je 2 WPen afzonderlijk te vermelden ? Dat roept dan de vraag bij nieuwkomers/raadplegers de vraag op, kans om te leren, waarom de een het zo veel beter als de ander doet ?
@Verwijderd De gegevens zijn er wel maar of uitsplitsing zo verstandig is?
De hint om met zo laag mogelijke Ta te draaien is een open deur
Maar ergens <25C met R410a gaan ook andere aspecten aandacht vragen, zoals een te koude retour met te gemakkelijke koelmiddel-condensatie en lage koelmiddel-gasdrukken

En nog een paar zaken om te overdenken, als ook niet iedereen 2 WP's heeft.

Het zijn geen twee solo circuits, tenminste ik zie dat niet zo
- Bij weinig warmte vraag draait er maar 1 WP als Tb >7C
- Tr vloerverwarming (WP1) wordt kunstmatig >20C gehouden door meer of minder bij menging van retour van radiator circuit (WP2) via 4 wegklep.

Het is binnen 1 woning
Er mag wel geen ruimte zijn die zowel radiatoren als wand/vloerverwarming heeft, maar het is wel binnen de zelfde woningschil.
Ik heb wel binnendeuren en zeker bij verschillende ruimtetemperaturen gaat er nog al wat warmte naar om liggende ruimtes ook via vaak gebruikte binnendeuren.
Bijv als een keer de hout-CV-kachel stook welke in een ruimte staat met vloerverwarming (WP1) zie ik dat al terug in de meetdata bij radiatoren (WP2), nog voordat ik warmte uit de warmtebuffer toevoeg aan retour van WP2.

Een voorbeeld van een periode dat alleen WP2 draait ivm hoge buiten Tb in laatste week van januari
Ontkoppeling van volledig serie is hierbij Tb=3 als warmtevraag >6kW is, hier rond 3 uur in de nacht dat 4-wegklep terugloopt van 100% naar 10% serie
De regeling is nog niet optimaal, de eerste defrost van WP2 was hier de trigger voor ontkoppeling
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Single%20WP.png

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Domba Ik had me niet gerealiseerd dat er zo veel onderlinge 'afhankelijkheden' waren welke een 'zuiver' beeld in de weg staan. Ik veronderstelde min of meer gelijke omstandigheden binnen dezelfde schil waarbij alleen het afgiftesysteem de verschillen tussen de WPen zou verklaren, het ligt allemaal wat genuanceerder begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb de OP eens nagelezen, maar er staat toch een actuele lijst met eigenaren en types warmtepompen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LittleTycoon schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 00:26:
[...]

Ik had op een andere reactie gehoopt, ik heb niets aan een Elga in Thailand
Ik kreeg laatst de vraag of ik ook warmtepompen in Cambodja kon installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@thido
Een ekowarrior deluxe 7kW

@Verwijderd
Dat weet ik, maar zoals ik al eerder geschreven heb had ik de keuze niet echt. En ik weet zeker dat ik volgende week blij ben met mijn ietsje te zware. ;)

@Grolsch

Verplaats je eens in iemand die zoekende is naar een goede wp, dan lijkt het of er maar 2 zijn met ervaringen.
Ik zie bijv ook een lijst met wp staan die vrij outdated is.

Verschillende L/W warmtepompen
Techneco ELGA ( hybride ), (http://www.techneco.nl/producten/warmtepompen/Elga)
Techneco Loria ( solo / duo ). Ook voor SWW.
Ecodan, (http://www.ecodan.nl)
Viessmann,
LG,
Daikin Altherm V,
Nibe F2040 Monoblock
Nefit Enviline A/W Split E

Pagina: 1 ... 67 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.