Ik heb de WAR tussen 12.00u en 15.00 uitgezet (dus naar ruimtethermostaat modus) vanwege de SWW run. Als de WAR actief is, dan gaat hij tijdens de SWW run nog een keer terug naar CV bedrijf en daarna weer naar de SWW run. Dit is niet nodig en het leek mij ook geen efficiency verbetering.godfriedd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:41:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zie inderdaad een aantal kenmerken die gunstig uitvallen in jouw geval ten opzichte van de mijne. Onder andere het milde zeeklimaat bij jou en de véél kortere koelleidingen van 2,5 vs 30 meter. Is er een goede reden waarom je wp uitstaat tussen 12:00 en 15:00u? Of bedoel je alleen dat hij buiten die uren om WAR draait en in die periode en 's nachts op ruimtetemperatuur geregeld wordt?
Ik heb hem zelf sinds gisteren op WAR-only draaien. Hij heeft de hele nacht gedraaid (weliswaar op gedimde stand tussen 22:00-08:00u). Wat gelijk opvalt is dat het nu in de ochtend warm is (logisch uiteraard) terwijl het normaal gesproken in de ochtend wel 1,5-2 graden koeler is. Daarnaast valt op dat ik gisteren relatief gezien héél veel verbruikt heb (26 kWh). Maar dat is uiteraard ook logisch aangezien ik normaal veel minder uren draai en waarschijnlijk juist daardoor vandaag weer wat minder nodig zal hebben (hij heeft gisteren in de ochtend nog wel een 'volle bak-run' gedraaid om de koude van de nacht ervoor uit het huis te halen). Vanochtend was de Tr 24 graden wat voor mijn doen héél hoog is. Normaal begint hij in de ochtend op ca 21. Daarnaast moet ik duidelijk mijn WAR-stooklijn iets bijstellen want hij staat nu op 27 graden bij de huidige temperatuur van 5 graden buiten. Maar dat heeft tot gevolg dat het nu ineens 22 graden is binnen (waar 20-20,5 gewenst is). Ik denk dat ik dus nog wel flink omlaag kan met mijn stooklijn.
Ik ben erg benieuwd naar het totaalverbruik van vandaag en de komende dagen. Mijn persoonlijke verwachting van deze wijziging: Over een etmaal gezien hogere gemiddelde binnentemperatuur. Hogere COP en rustiger draaiende warmtepomp maar wel over het geheel gezien een hoger elektrisch verbruik. Ik hoop zelf dat dat laatste mee zal vallen dus hopelijk word ik positief verrast en blijft het binnen acceptabele grenzen.
's nachts staat hij op ruimtethermostaat modus, puur om er voor te zorgen dat de temperatuur bij hele koude nachten niet teveel daalt. Hij staat dan op 19 graden ingesteld, maar meestal is het om 5 uur 'sochtends nog gewoon 20 graden in huis.
In de praktijk is het dus helemaal stil 's nachts, dat vind ik wel prettig
Een 2e gedachte hier achter is dat ik mijn eigen opgewekte energie het liefst zoveel mogelijk zelf wil gebruiken, met het oog op de eventuele afschaffing/versobering van de saldering.
Ik heb er geen zin in om 'sochtends een net iets te fris huis te hebben, dus om 5 uur starten is een compromis.
Een laatste voordeel van de WAR regeling is dat het nu goed aansluit bij de verwarming middels de houtkachel. Hoewel deze winter de kachel nog maar 5 keer heeft gebrand...
Normaliter stookten wij ons huis koud met de houtkachel. De woonkamer werd weliswaar 23-24 graden oid. De rest van het huis (en de vloer in de woonkamer) werden onaangenaam koud.
Met de WAR actief en de vloer op gemiddeld 23-24 graden (25/26 aanvoer, 21/22 retour) is er wanneer de houtkachel aan is, of er flink wat zon schijnt, geen bijdrage van de vloer aan de ruimtetemperatuur. De vloer blijft echter wel comfortabel en ook in de badkamer en de slaap/studeerkamers is het aangenaam.
Mogelijk is het verbruik wel iets omhoog gegaan, maar het hele huis is dan ook altijd super comfortabel.
(en ik heb toch genoeg stroom over
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan