Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.862 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gatgda schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:32:
[...]

Toch verdient dit gedachtenexperimentje nog wel een kleine aanvulling:
Het energieverlies van een woning is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Als je nachtverlaging toepast koelt je huis (uiteraard) af. De lucht in het huis overigens meer dan de massa (=met vv vooral de vloer). Stel je voor dat je (vanwege nachtverlaging) een (veel) kleiner temperatuurverschil tussen binnen en buiten krijgt (uiteraard in een slecht geïsoleerd huis groter dan in een goed geïsoleerd huis), dan is de totale hoeveelheid energie die je je huis in moet pompen ook (veel) kleiner dan op het moment dat je geen nachtverlaging toepast.

Stel dat je per graad verschil per uur 1kWh verliest (rekent even makkelijk) dan gebruik je in het volgende voorbeeld de volgende hoeveelheid energie:
Geen nachtverlaging, Tbinnen altijd 20 graden, Tbuiten de helft (zeg 22h-10h) vd tijd 3 graden, de helft van de tijd 10 graden (van 10-22h). In het lage T-gedeelte is het verschil 17 graden, dus 17 kWh verlies per uur, in het hoge T-gedeelte 10 kWh verlies per uur. In totaal per etmaal 324 kWh

Wel nachtverlaging: Tbinnen 's nachts (=22h-6h) 17 graden, in de ochtend (=6-15) 19 graden en in de avond (=15-22h) 20 graden. Dan is het energieverlies 's nachts 14 kWh per uur, in de ochtend 4h 16 kWh per uur en 5 h 9 kWh per uur. De avond is dan 7h verlies met 10 kWh per uur. op die dag verlies je dan in totaal 291 kWh.

Dat is dus 10 % minder verlies.En dan kan je een heleboel bezwaren aandragen (het T-profiel buiten is veel geleidelijker, mijn huis koelt meer/minder af, ik zou de kachel al eerder/later laten uitgaan, enz) En als je op 23h naar bed gaat, laat je kachel uiteraard al wat eerder uitgaan. Maar dat kan je dan in een excelsheet of in een integraal ofzo best voor je eigen situatie uitrekenen wat het preciezer zou zijn. En uiteraard heb ik best een groot verlies per uur per graad neergezet, maar nogmaals: het gaat om het idee.

Daarnaast stook je 's nachts nu efficienter vanwege het kleinere verschil met buiten, en een deel overdag ook.
Uiteraard gaat dat weer voor een deel (helemaal?) teniet doordat je een aantal keer per dag wat harder (= onzuiniger moet stoken) om de boel op temperatuur te houden. Maar dat zal dat verschil van 10% niet snel teniet doen.

Ook is het zo dat zodra de WP aan het stoken is en de vloer warm is, het al snel aangenaam voelt, al is de luchttemp nog niet helemaal zoals je wenst. Bij radiatoren en een gewone HR is dit veel sterker.

In ons vorige huis hebben we dit ook echt gemerkt dat nachtverlaging flink scheelt.

Uiteraard is een WP een traag systeem ed, maar dan nog.

Of zie ik belangrijke zaken over het hoofd?
Nachtverlaging, verlaging an sich, levert 7% per 1C gemiddeld lagere deltaT tussen binnen en buiten op.
Na een jaar met WP incl. logging kan ik je meedelen dat de aangenomen waardes van meerverbruik op de momenten van een lagere buitenT, 's nachts, nergens terug te vinden zijn, evenmin als de relatieve daling overdag en dat in een flink warmte verlies hebbende jaren 70 woning.
Met een WP en LTV/ZLTV verwarming 'moet' je dat gewoon uit je hoofd zetten.
Ik heb aangegeven hoe e.e.a. principieel werkt, ik laat me graag, met hard cijfermateriaal, overtuigen dat het beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
Grolsch schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:47:
[...]

Meten is weten. Je moet weten wat je systeem kan. Dus zet eens de pomp op maximaal en kijk wat het hoogst mogelijke debiet is wat je kunt halen. Debiet heeft niets met Ta te maken.

[...]

flow testen is in 1 minuut getest, pomp maximaal en meten

[...]

Dat zal wel moeten om het vermogen te halen.

Vermogen = L/s * 4.2 * dT = kW

het vermogen staat vast bij jou (16)
Als je een Dt van 3 "wilt" hebben "moet" je dus een flow hebben van 76 ltr/minuut, anders haal je het vermogen niet.

Daarom geef ik ook aan dat met zo'n "zware" jongen de Dt best hoger mag zijn (zal moeten zijn) om het vermogen kwijt te kunnen.

M.b.t. je buffervat verhaal, dat is exact de reden dat ik hem niet zo heb aangesloten.
Als je zegt: "het vermogen staat vast bij jou" dan is dat toch een beetje kort door de bocht.
Weliswaar is het misschien een 16 kW machine, maar het vermogen dat wordt afgegeven is mede afhankelijk van de buitentemperatuur en de Ta.
De meeste fabrikanten hebben wel tabellen, waar voor een aantal verschillende Tb en Ta ook de vermogens staan (bij 100% toerental).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Volgens mij is dit al 400 x besproken, en volgens mij komen we steeds terug op onderstaande conclusies.
Ik denk dat iedereen het eens is met onderstaande punten, anders hoor ik het graag :)

1. Nachtverlaging toepassen zorgt ervoor dat er minder warmteverlies is. Dus stellen dat een huis welke 24*7 verwarmd wordt evenveel warmteverlies heeft als een huis waar nachtverlaging wordt toegepast is onjuist. De hoeveelheid die bespaart wordt is afhankelijk van de isolatiewaarde van de woning. Bij slecht geïsoleerde woningen levert nachtverlaging meer op als bij goed geïsoleerde woningen.
2. Bij 24*7 stoken wordt er efficiënter gestookt waardoor 24*7 stoken zal resulteren in een betere COP.
3. Het is 's nachts kouder, waardoor 's nachts de COP slechter zal zijn als overdag.
4. Bij het toepassen van nachtverlaging zal de WP 's morgens harder aan de bak moeten waardoor de COP slechter zal zijn.
5. Bij 24*7 stoken kan met een lagere Ta gewerkt worden

Of nachtverlaging een besparing oplevert kan niet eenduidig gezegd worden, er is geen ja of nee antwoord die voor alle woningen in NL geldt. Het is afhankelijk van de situatie.

Moet nachtverlaging perse geld besparen :? Kan het zijn dat mensen gewoon 's nachts geen geluid willen :?

Dan heb je nog de "noodzakelijke" stokers.
Iemand met een relatief (te) kleine WP zal 24*7 moeten stoken om zijn huis warm te houden
Iemand met een relatief (te) grote WP zal wellicht nachtverlaging moeten toepassen om pendelgedrag te voorkomen.

Iemand met een te kleine WP kan het te koud krijgen bij extreem koude temperaturen.
Iemand met een te grote WP kan last van pendelgedrag krijg bij (meestal) hoge temperaturen

Volgens mij heb ik hierboven aardig verwoord wat bij elke discussie de conclusie is :P
Zwerius schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:45:
[...]

Als je zegt: "het vermogen staat vast bij jou" dan is dat toch een beetje kort door de bocht.
Weliswaar is het misschien een 16 kW machine, maar het vermogen dat wordt afgegeven is mede afhankelijk van de buitentemperatuur en de Ta.
De meeste fabrikanten hebben wel tabellen, waar voor een aantal verschillende Tb en Ta ook de vermogens staan (bij 100% toerental).
Het vermogen staat op zich niet vast, (gelukkig) kunnen WP's heel goed moduleren.

Ik probeer alleen aan te geven dat als hij daadwerkelijk die 16KW kwijt wil er aan bepaalde voorwaardes voldaan moet worden (flow en Dt). Iemand met een 16KW WP die maar een flow kan realiseren van 20 ltr/minuut omdat zijn installatie hem daar in beperkt kan nooit geen 16KW vermogen kwijt omdat dan een Dt van 11,5 benodigd is wat je niet gaat redden met een Ta van 28 graden.

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 01-02-2018 15:53 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:44
Erwin_83 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:06:
Hallo forum gangers, ik ben nieuw hier. Sinds 2 maanden woon ik gasloos en heb ik een Loria Duo 10 KW voor de verwarming en warmwater. Als aanvulling en voor de fun heb ik ook een pelletkachel (zonder CV koppeling) Ook liggen er nu 6 zonnepanelen (meer paste niet op het dak, maar mogelijk komt er in de toekomst nog een aantal panelen bij op de berging in de tuin)

Het huis is 30 jaar oud en redelijk geïsoleerd en dit willen we nog gaan verbeteren. Op de begane grond is er nieuwe vloerverwarming en op de verdieping nog de originele radiatoren. Vloer oppervlak beneden ongeveer 45 vierkante meter en op de verdiepingen wat minder.

De Loria is door de installateur ingesteld aan de hand van de handleiding en aanbevolen basis instellingen van Techneco. Is het nog interessant kwa verbruik om met deze instellingen aan de slag te gaan of het beter kan ?

Is er een mogelijkheid om de Loria uit te lezen op een laptop of iets? Ik kan nu alleen het algemene electra verbruik uit de app van de energie leverancier halen.
De grootste besparingen zijn waarschijnlijk te behalen door optimalisatie van het afgiftesysteem, oftewel hydraulisch inregelen op basis van bijvoorbeeld de temperatuurverschillen (delta T) tussen aanvoer en retour op de verschillende afgifte elementen. Daardoor kan je warmtepomp met een lagere aanvoertemperatuur zijn warmte kwijt en dat kost minder stroom.

De instellingen op de warmtepomp zul je ook nog wel een paar keer bijstellen, maar dat is vooral om het comfort te verbeteren door te zorgen dat je de juiste stooklijn instellingen vindt.
De instellingsmogelijkheden op de Loria zijn verder (opzettelijk?) redelijk eenvoudig gehouden.

Enkele kleine besparingen die je kan proberen op de WP zijn bijvoorbeeld het beperken van de SWW (sanitair warm water) instellingen: 1x per dag liefst 's middags naar comfort temperatuur, rest van de dag op eco-stand (40 graden of net daarboven). Een andere optie die een kleine besparing kan geven is het verlagen van de pompstand, maar houdt wel in de gaten dat je flow hoog genoeg blijft voor de afgifte en een niet te grote delta T want dat werkt weer tegenovergesteld voor je verbruik (COP).

Het uitlezen van de Loria zou ik ook graag willen, maar daarvoor is tot nu toe nog geen oplossing. Een alternatief is zelf een monitoringsysteem maken met minimaal een aparte kWh meter/Youless daar aan gekoppeld. Dat kun je zelf zo uitgebreid maken als je wilt (temperatuursensoren, warmtemeter, ...).

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Met een buitentemperatuur van tussen de 2,5 en 5,5 graad heb ik vandaag 2 defrosts, ca 1,5 uur na elkaar. Dit op een totale WP run van ca 5,5 uur. Rare vind ik dat de 2e defrost op een buitentemp van 5,2 graad was. Nog defrost op zo'' n hogen buiten T had ik niet verwacht.

Meer WP bezitters vandaag reguliere defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LittleTycoon schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:01:
Met een buitentemperatuur van tussen de 2,5 en 5,5 graad heb ik vandaag 2 defrosts, ca 1,5 uur na elkaar. Dit op een totale WP run van ca 5,5 uur. Rare vind ik dat de 2e defrost op een buitentemp van 5,2 graad was. Nog defrost op zo'' n hogen buiten T had ik niet verwacht.

3 op een run van 16uur, gemiddelde input ~0.75kWh, buitenT tussen 1.9 en 6.1
EDIT:
Nu defrosts telkens bij +1.9 en +2C, indien ik meer vermogen had gevraagd/nodig had gehad, had ik ook meer defrosts gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2018 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:49

Geen.. maar het is hier een stuk warmer denk ik.
tussen de 3,2 en 6,3

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:11
kmf schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:36:
[...]

25groepen a 1-2l/minuut. Dat is 25-50l/minuut benodigd.
De wp doet 45,9l/minuut @35C. Dus maximale pompstand zal dat betekenen denk ik...

De water flow van een 5kW pana staat op 14,3l/minuut @35c. Dus hoe kom je op stand1 al op die flow?

[...]

Er zit een buffervat van 300 liter parallel aangesloten. Deze wordt dan ook als "open verdeler" gezien in het systeem.

Op deze manier
[afbeelding]

(hoewel ik me nog steeds afvraag of deze manier van aansluiten de tR niet ontregelt. Immers, als de tR van de vvw op bv 25c zit, en de tR van buffervat op 28c (want die heeft nauwelijks warmteafgifte), dan krijgt de wp toch een te positief tR van ~26?
Als je alle groepen op 2 liter zet dan heb je genoeg flow om het maximale vermogen van de warmtepomp kwijt te kunnen.
Aangezien er hier ook slaapkamers bijzitten ontkom je er gewoon niet aan om een ontkoppelings buffer toe te passen.
Warmtepomp op een eigen flow en je afgifte systeem op een secundaire pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had er vandaag 4 vanaf 10:00 tot 16:00 (tegen 16.00 de laatste).

Buitentemperatuur tussen de 1 en 4 graden vandaag.

Hebben meer Enelogic gebruikers er last van dat de temperatuur die in de grafieken vermeld wordt niet echt accuraat is :? Volgens de Enelogic zou het buiten 6,3 graden zijn in Twente, mijn Mitsu zegt zelf 4 graden. Meetstations in de buurt geven ook tussen de 2 en 4,5 graden aan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:51:

1. Nachtverlaging toepassen zorgt ervoor dat er minder warmteverlies is. Dus stellen dat een huis welke 24*7 verwarmd wordt evenveel warmteverlies heeft als een huis waar nachtverlaging wordt toegepast is onjuist. De hoeveelheid die bespaart wordt is afhankelijk van de isolatiewaarde van de woning. Bij slecht geïsoleerde woningen levert nachtverlaging meer op als bij goed geïsoleerde woningen.

5. Bij 24*7 stoken kan met een lagere Ta gewerkt worden
Vraag is, althans lijkt mij, welke winst je behaald op punt 1 of punt 5, in het kader van dit forum, welke onderzoekt wat de meest efficiente manier van het gebruik van een WP is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:33:
[...]

Vraag is, althans lijkt mij, welke winst je behaald op punt 1 of punt 5, in het kader van dit forum, welke onderzoekt wat de meest efficiente manier van het gebruik van een WP is.
Als efficiënt (COP) het toverwoord is wint 24*7 naar mijn idee.

Als het gaat om de minste kWh'tjes verbruiken is daar dus naar mijn mening geen eenduidig antwoord op te geven.
Dat is situatie afhankelijk.
Na wat summiere testjes van enkele weken bij mij thuis leverde nachtverlaging een kleine besparing op in mijn situatie, maar anderen hier komen bij hun thuis tot een andere conclusie.

Dus ik denk dat we moeten concluderen dat meerdere antwoorden goed kunnen zijn afhankelijk van de situatie.

Stel dat ik zou besluiten tot 24*7 stoken dan ga ik last krijgen van pendelgedrag bij warme buitentemperaturen. Mijn WP kan niet ver genoeg terug moduleren om 24*7 de woning te verwarmen bij een hoge Tb.

Stel dat jij zou besluiten 10 tot 12 uur nachtverlaging toe te passen dan heeft jouw WP waarschijnlijk onvoldoende vermogen om het huis warm te krijgen bij koudere temperaturen :P

Elk voordeel heeft z'n nadeel zou Johan Cruijf zeggen 8)

Toch hebben we alle 2 een situatie waar we gelukkig mee zijn en die voor ons goed werkt met onze eigen voorkeuren. Geen mens is hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
@Grolsch
Het kan nog ingewikkelder. Ik stook voorlopig weer 24/7 met een L/L WP. En wel nachtverlaging met de L/W WP. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:02
Vandaag de brief ontvangen dat de subsidie binnen een week wordt overgemaakt.
Aanvraag was op 31-12.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch De 'inefficiency' begint er al mee dat je x meer zou moeten investeren in een 'onnodig' grotere capaciteit. Die extra investering gaat altijd gepaard met CO2 productie, ik kan me geen inkomensmogelijkheid voorstellen zonder dat dat CO2 productie als bijprodukt heeft. Less Is More.
Wie zijn die anderen ? Ik dacht hooguit 'lood om oud ijzer' gelezen te hebben, mijn blinde vlek ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:58:
@Grolsch De 'inefficiency' begint er al mee dat je x meer zou moeten investeren in een 'onnodig' grotere capaciteit. Die extra investering gaat altijd gepaard met CO2 productie, ik kan me geen inkomensmogelijkheid voorstellen zonder dat dat CO2 productie als bijprodukt heeft. Less Is More.
Wie zijn die anderen ? Ik dacht hooguit 'lood om oud ijzer' gelezen te hebben, mijn blinde vlek ?
@Verwijderd comforteisen en efficiency gaan niet hand in hand maar staan vaak lijnrecht tegenover elkaar.

Puur uit financieel oogpunt heb je wellicht gelijk, maar ik wil het niet koud hebben bij -10 en heb daarom gekozen voor een zwaardere WP.

Jij zet een straalkacheltje in je huis voor die 3 dagen per jaar en je bent tevreden.

En ja, ik heb initieel meer betaald voor mijn WP, maar dat boeit mij niet zo.
Misschien heb jij wel een hele mooie dure snelle auto wat jij heel belangrijk vindt.

Ik kan genieten van een mooie net afgewerkte installatie die onder allerlei omstandigheden goed werkt.

Wat jij onnodig vindt kan een ander wel nodig vinden. zoveel mensen zoveel wensen, het gaat bij mij niet alleen maar om efficiëncy.

Ik heb mijn PV panelen bijvoorbeeld ook nagenoeg plat liggen. Efficiënt :? Nee, onder 35 graden zijn ze veel efficiënter, maar voor die paar rotcenten wil ik niet elke keer als ik thuis kom tegen die panelen aankijken. Wederom een persoonlijke keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:29

thido

Tilburg

Noord27 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:44:
@Grolsch
Het kan nog ingewikkelder. Ik stook voorlopig weer 24/7 met een L/L WP. En wel nachtverlaging met de L/W WP. ;)
Hier staat de L/L WP op 18 graden 24/7 (dat geeft in de praktijk 19 graden) en de L/W WP doet een klokprogramma met nachtverlaging (overdag 21, 's nachts 19 graden).
Wat ik zie is dat de L/L een beetje meeblaast wanneer de L/W uit staat.
Werkt prima samen zo, dit vangt zeg maar het trage van de L/W pomp op.
Ben benieuwd wat er bij meerdere dagen strenge vorst gaat gebeuren.
Wellicht de L/W pomp maar 24/7 laten draaien dan.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Oxellaar schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:00:
[...]

Zeeland FTW, 6 graden en zon! :*)

Verder opvallend dat er nog steeds behoorlijk wat vrij nieuwe toestellen zijn met een handmatig instelbare pomp.
Alle merken waar ik mee werk hebben dat al even niet meer. Daikin, Samsung, Mitsubishi.... Daar word de pomp gestuurd door en voor een juiste werking van het buiten en binnendeel. Gaat de hoge druk te ver omhoog, dan toert de pomp op, word de hoge druk niet gehaald, dan toert de pomp af. En dat icm een dT sturing. De pomp is in dienst van de warmteopwekking, niet van warmteafgifte.

De flow over het afgiftesysteem is dus niet te garanderen met de pomp tbv warmtepomp, maar dat is ook niet de taak van die pomp.
Bij kleine systemen zal het vaak nog wel behoorlijk werken, maar grote warmtepompen zonder secundair systeem met eigen pomp is een no-go
Hoge druk, wordt dat ook in de Panasonic warmtepompen gemeten dat jij weet?

Het viel mij namelijk op dat mijn warmtepomp soms rustig start en soms redelijk veel gas geeft. Zie: Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Moet die hoge druk een bepaalde waarde bereiken na het starten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Elga gebruikers

Met de koude dagen op komst Elga aan of uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:43:
@ Elga gebruikers

Suggestie: ik ben geen ELGA bezitter, maar laten draaien tot COP=2, kost het nog niet heel veel maar voorkomt wel CO2 uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
@ Elga gebruikers

gewoon doordraaien ELGA geeft vanzelf het stookje aan de CVketel als ze het niet meer trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Noord27

Hoeveel geluid produceert de binnenunit van jouw L/L WP.

zou nl een leuke vervanging van m'n Elrads kunnen zijn.

en een redelijk goedkope investering om gas-besparing te bereiken voor mensen die nog niet aan een L/Wpomp toe zijn. Mits er subsidie op zit.

[ Voor 35% gewijzigd door amarkest op 01-02-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amarkest schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:51:
[...]

gewoon doordraaien ELGA geeft vanzelf het stookje aan de CVketel als ze het niet meer trekt.
Heb je zelf een Elga ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
@ Elga gebruikers

We gaan het meemaken... Wellicht moet ik de ketel aan gaan sluiten aankomende week 8)7 8)7 :+
Ben eigenlijk wel blij dat het wat kouder wordt, ben benieuwd hoe hij zich houdt met de koudere nachten maar lagere luchtvochtigheid

[ Voor 19% gewijzigd door Daannn1987 op 01-02-2018 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
godfriedd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:20:
[...]

Doel je trouwens op @corsat of op @mightym? Die eerste doet het overigens niet 25% beter maar het scheelt wel redelijk wat (18% in mijn berekening) .Mightym scoort inderdaad wel ruim 25% beter maar met een lagere Ta. Ik ben wel van beide benieuwd hoe ze stoken en waar het verschil in zit met mijn systeem. Volledig WAR, wel/geen nachtverlaging etc.

Ik heb niet de illusie dat ik ooit bovanaan de ranking kom te staan en dat interesseert me ook totaal niet. Maar het optimum van je eigen installatie opzoeken is altijd wel interessant natuurlijk. Ik heb 30m koelleidingen (grotendeels) buiten onder de grond liggen dus dat verklaart wel deels waarom ik wat verlies heb en nooit een top-COP zal hebben.
U vraagt, wij draaien: Hier een korte opsomming van de bijzonderheden van mijn installatie:

Lengte koelleiding: 2,5m enkele reis.
Regeling: tussen 5.00u-12.00u en 15.00u-21.00u WAR, temperaturen ben ik nog steeds mee aan het rommelen, zal momenteel bij T=2gr C eerder rond de 26 graden liggen dan de 28 graden denk ik.
Tussen 21.00u en 5.00 Nachtverlaging 19 gr C, in de praktijk heeft hij deze winter nog maar 1 keer gedraaid tijdens de nachtverlaging.

Belangrijkste verschil met vorig jaar is de WAR en overdag draaien op heel lage temperatuur. De installatie maakt veel meer uren met een hoge COP. Door de zeer lage aanvoertemperatuur bijv bij 7 graden buiten 23-24 graden CV wordt het nooit vervelend warm in huis en als de zon goed door komt, stopt de warmtepomp vanzelf. Hij kan dan geen warmte meer toevoegen aan het huis.

Wat dit jaar ook meehelpt is dat er nog nauwelijks koude dagen geweest zijn, zeker hier in Zeeland.. dat kan overigens ook nog een flink verschil geven met jouw installatie. Pak de gemiddelde etmaal temperatuur van bijv Vlissingen en vergelijk dat met jouw omgeving.. mogelijk maakt dat ook nog wat uit.

COP over januari is helemaal belachelijk..4,9 oid.. dat noemt men dan winter..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
amarkest schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:01:
@Noord27

Hoeveel geluid produceert de binnenunit van jouw L/L WP.

zou nl een leuke vervanging van m'n Elrads kunnen zijn.

en een redelijk goedkope investering om gas-besparing te bereiken voor mensen die nog niet aan een L/Wpomp toe zijn. Mits er subsidie op zit.
Staat overdag op de laagste stand. Hangt zeer dichtbij, maar hoor hem niet als de TV ook maar zachtjes aan staat. Vaatwassermaakt meer geluid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 18:42:
[...]

Hoge druk, wordt dat ook in de Panasonic warmtepompen gemeten dat jij weet?

Het viel mij namelijk op dat mijn warmtepomp soms rustig start en soms redelijk veel gas geeft. Zie: Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Moet die hoge druk een bepaalde waarde bereiken na het starten ofzo?
Kan dat er een druksensor in zit, maar verwacht van niet. Is nog vrij uitzonderlijk bij de "simpele" systemen.
Maar de temperatuur meten is voldoende, want druk=temperatuur.
30 graden op de HD is bijvoorbeeld 18 bar.
-2 op LD is 6.5 bar (r410a)
Dit is zonder oververhitting door de compressor of onderkoeling van de condensor.

Hij wil een bepaalde HD(=temperatuur) bereiken om een overdracht te creëren naar het water en een bepaalde LD om overdracht te krijgen van buitenlucht naar koudemiddel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:18:
[...]

Staat overdag op de laagste stand. Hangt zeer dichtbij, maar hoor hem niet als de TV ook maar zachtjes aan staat. Vaatwassermaakt meer geluid..
zit er subsidie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mightym Deze hoort op de OP volgens mij bij het onderwerp WAR:
Hij kan dan geen warmte meer toevoegen aan het huis.
Na: nooit vervelend warm in huis en als de zon goed door komt, stopt de warmtepomp vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:34
Grolsch schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:37:
[...]

Wel "leuk" om te zien dat ik niet de enigste Mitsu gebruiker ben met die "rare" spikes af en toe.
Ik heb er ook last van bij mijn mitsu 11,2.
Ik heb al allerlei instellingen geprobeerd tussen wp met buffervat en de losse vvw pomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U36C34paUquLeI2QsxP7ngQ2/full.png

Onderstaan is hoe ik de setup heb en waar ik aan zit te denken met een losse zwave thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P85SfjTbCTDLFj8iwWsJyIMI/full.png

Iemand nog goede tips voor instellingen?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bbn_ldp schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:28:
[...]

Ik heb al allerlei instellingen geprobeerd tussen wp met buffervat en de losse vvw pomp.
[afbeelding]

Onderstaan is hoe ik de setup heb en waar ik aan zit te denken met een losse zwave thermostaat.
[afbeelding]

Kijkend naar de grafiek, welke eindigt in de standby stand als ik het goed zie en daarvoor ongeveer 700-750W, wat naar ik eerder meen te hebben gezien het minimum van de 11.2 versie is lijkt het niet al te ingewikkeld naar mijn idee, of ik moet me heel erg vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Vanuit de regering niet. Vanuit mijn gemeente wel. :)

Maar staar je niet blind op het woordje subsidie. De prijs van L/W wordt kunstmatig hoog gehouden door subsidie. L/L heeft hier geen last van.

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 01-02-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:32:
[...]

Kijkend naar de grafiek, welke eindigt in de standby stand als ik het goed zie en daarvoor ongeveer 700-750W, wat naar ik eerder meen te hebben gezien het minimum van de 11.2 versie is lijkt het niet al te ingewikkeld naar mijn idee, of ik moet me heel erg vergissen.
Zeg je daarmee zoals het nu gaat is goed? 1 run per dag heb ik en in januari 225 kWh gebruikt volgens MELCloud. Of het idee met de zwave thermostaat gaan doen.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:44:
@Grolsch
Wij draaien al weken 24x7 op de airco, gaat prima zo.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat jij hier laat zien zijn niet de spikes die ik bedoel, maar aan/uit gedrag.

Met spikes bedoel ik hele kortstondige pieken vlak voor het starten van een run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:18:
[...]

Ik heb 'm op automatisch qua fanstand, af en toe toert ie op en ba een rijdje weer af.
Filtera vervuilen overigens wel snel, volgens het boekje moeten deze iedere 2 weken gereinigd worden. Ik zuig ze af met de stofzuiger.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bbn_ldp schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:46:
[...]

Zeg je daarmee zoals het nu gaat is goed? 1 run per dag heb ik en in januari 225 kWh gebruikt volgens MELCloud. Of het idee met de zwave thermostaat gaan doen.
januari 225kWh bij 422 gew. graaddagen, in De Bilt, 0.53kWh/gd.
D.w.z. bij -10C een benodigde capaciteit van ongeveer 15kWh per 24h. Dat is ongeveer 0.53kWh * COP=4 2.1kW behoefte terwijl je er 11.2kW op in zet, zeer ruim 4 keer de capaciteit, althans als ik het allemaal goed bereken. Het lijkt er op dat je bij wijze van spreken met een "Formule 1" auto aan het dagelijkse verkeer incl. files wilt deelnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 14:54
Ik stel de vraag hier ook even. Had hem ook in een ander topic gesteld:

Ik heb een garage met bijkeuken. In de bijkeuken is een radiator geplaatst. Is het mogelijk dat ik een boiler vat van 200liter en de binneunit van een warmte pomp in de garage plaats? De unit aansluiten op de radiator en de boiler verbinden met de waterleiding in de keuken?

Ik denk namelijk dat ik geen mogelijk heb om een boiler vat op zolder te krijgen. :X

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
koevlaas2 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:55:
[...]

Ik heb 'm op automatisch qua fanstand, af en toe toert ie op en ba een rijdje weer af.
Filtera vervuilen overigens wel snel, volgens het boekje moeten deze iedere 2 weken gereinigd worden. Ik zuig ze af met de stofzuiger.
Vreemd. Filter is hier nog als nieuw zo schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:57:
[...]

januari 225kWh bij 422 gew. graaddagen, in De Bilt, 0.53kWh/gd.
D.w.z. bij -10C een benodigde capaciteit van ongeveer 15kWh per 24h. Dat is ongeveer 0.53kWh * COP=4 2.1kW behoefte terwijl je er 11.2kW op in zet, zeer ruim 4 keer de capaciteit, althans als ik het allemaal goed bereken. Het lijkt er op dat je bij wijze van spreken met een "Formule 1" auto aan het dagelijkse verkeer incl. files wilt deelnemen.
Ik weet dat mijn gekozen zubadan te zwaar is voor mijn zwaar geïsoleerde woning, maar ik wilde graag alles op 3 fase en daar was geen kleinere voor. Daarom het idee van de zwave thermostaat die de vvw pomp aanstuurt! De wp kan dan de buffer hoger opstoken tot bv 40 graden. Met de thermostaatknop op de oventroppomp kan ik dan water van ca 28 gr de vloer in laten mengen. Moet er alleen iets geregeld worden dat de wp weer opstart als de vat temp op 30 terug is gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@bbn_ldp Opstoken van een buffer naar 40C is voor een WP ook weer inefficient, daar waar je maximaal slechts 28C nodig bent. In mijn ogen niet verstandig, beter laten zoals het is, de minst kwade oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Heb ik iets gemist, of worden de maandverbruiken niet meer verzameld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:19:
Heb ik iets gemist, of worden de maandverbruiken niet meer verzameld?
Gisteren heeft @Tomexergie daar al om gevraagd. Om het per pm te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Verwijderd schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:17:
@bbn_ldp Opstoken van een buffer naar 40C is voor een WP ook weer inefficient, daar waar je maximaal slechts 28C nodig bent. In mijn ogen niet verstandig, beter laten zoals het is, de minst kwade oplossing.
Oké dan blijf ik alleen zoeken naar de juiste pomp instellingen voor de wp en de vvw pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Possible schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:59:

Ik heb een garage met bijkeuken. In de bijkeuken is een radiator geplaatst. Is het mogelijk dat ik een boiler vat van 200liter en de binneunit van een warmte pomp in de garage plaats? De unit aansluiten op de radiator en de boiler verbinden met de waterleiding in de keuken?

Ik denk namelijk dat ik geen mogelijk heb om een boiler vat op zolder te krijgen. :X
Als je radiator met minimaal 22mm aangesloten is kan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb mijn cijfers doorgegeven. Ik heb wat aanpassingen gedaan met pompsnelheid, temperaturen, radiatoren deels dicht op de 1e verdieping en iets meer gebruik van de CV ketel.

Ik heb 40m3 gas verbruikt en 305kWh in de ELGA. Mijn COP was de afgelopen maand 5 schoon aan de haak. Ta was ongeveer 30 graden van de ELGA.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
Grolsch schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:53:
[...]

Wat jij hier laat zien zijn niet de spikes die ik bedoel, maar aan/uit gedrag.

Met spikes bedoel ik hele kortstondige pieken vlak voor het starten van een run.
Zou het kunnen zijn dat hij met zijn booster element het water een beetje voorverwarmt voordat de compressor gaat draaien?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:27:
[...]

Zou het kunnen zijn dat hij met zijn booster element het water een beetje voorverwarmt voordat de compressor gaat draaien?
Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk aangezien ik deze niet meet met mijn Youless (andere groep) en omdat ik de automaat in de wp heb uitgeschakeld. Of het moet "Een ding" in de buiten unit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:20
kmf schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:59:
[...]
Hoe weet je dat die flow gespecced is voor pompstand 2 en niet pompstand 7?

Dat is dus wat ik ook probeer te achterhalen. Waarop zijn die specs gebaseerd? Ik heb (nog) geen flowgrafiek van de verschillende pompstanden kunnen vinden.

@Domba weet jij dat misschien?
Pompgrafieken zijn er wel en die zijn op basis van opvoerhoogte pagina 7 bijv van deze

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:53:
Ik heb mijn cijfers doorgegeven. Ik heb wat aanpassingen gedaan met pompsnelheid, temperaturen, radiatoren deels dicht op de 1e verdieping en iets meer gebruik van de CV ketel.

Ik heb 40m3 gas verbruikt en 305kWh in de ELGA. Mijn COP was de afgelopen maand 5 schoon aan de haak. Ta was ongeveer 30 graden van de ELGA.
Pompen, defrosts en standby verbruik meegerekend?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Januari '18 was best zacht net als 2014, geeft wel bizarre verschillen in MCOP voor maar 4 graden verschoven stooklijn bij mijn 6kW Pana's, waar ik me in januari al over verbaasde.

Totaal verwarming 1083.53 kWhe _ 4681.1 kWhth_ _MCOPverwarming 4.32

Uitgesplitst naar WP
Vloerverwarming WP1 _ 382.93 kWhe _2130.5 kWhth.. MCOPvv 5.56 [W21@A15 - W34@A-10]
Radiatoren _ _ _ WP2 _ 700.6 kWhe _ 2842.6 kWhth.. MCOPrad 4.06 [W25@A15 - W38@A-10]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:58:
[...]

Ik denk vooral dat het bijspringen van de CV ketel nogal een vertekend beeld geeft van de COP.

Wat er hier door de ELGA is gegaan 247,12 kWh (geen gas gebruikt)

m3 = kWh natuurlijk
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/4lkt2zka9/Schermafbeelding_2018-02-01_om_22.26.08.png

[ Voor 25% gewijzigd door Daannn1987 op 01-02-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:11
Domba schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:32:
[...]

Pompgrafieken zijn er wel en die zijn op basis van opvoerhoogte pagina 7 bijv van deze
Is dit boek er ook voor de Monoblock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Ramon_1984 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:27:
[...]
Is dit boek er ook voor de Monoblock?
Voor zover ik weet geen recente, dan val je terug naar meer algemene handboek van 2014 voor D/E/F serie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:53:

Dan heeft je (tussen?)woning toch wel een flinke warmtebehoefte?
Zeker gezien die cop en 40m3 gas erbij.

Ik vind je cop wel bijzonder hoog, netjes, maar weet je zeker dat het klopt?
Want het ligt niet een beetje buiten de specs, maar enorm erbuiten...
@Daannn1987
Het bijspringen van de ketel heeft geen invloed op de cop. dT over warmtepomp blijft toch gelijk, dus output ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 01-02-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Oxellaar schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:39:
[...]

@Daannn1987
Het bijspringen van de ketel heeft geen invloed op de cop. dT over warmtepomp blijft toch gelijk, dus output ook.
Doordat de CV er ook warmte in pompt is de retourtemperatuur toch hoger?
Of redeneer ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Daannn1987 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:24:
[...]

Ik denk vooral dat het bijspringen van de CV ketel nogal een vertekend beeld geeft van de COP.

Wat er hier door de ELGA is gegaan 247,12 kWh (geen gas gebruikt)

m3 = kWh natuurlijk
[afbeelding]
Ik zie voor januari 2018, 417 graaddagen staan te Gilze-Rijen. Waar heb je er 517 gehad..?

Elga, daikin en maxicool (boiler): 409 + 54 + 48 = 511kWh. 1.22kWh/graaddag. Welteverstaan een all-electric woning die voorheen 52GJ aan stadsverwarming nodig had op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Noord27 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:46:
[...]

Ik zie voor januari 2018, 417 graaddagen staan te Gilze-Rijen. Waar heb je er 517 gehad..?

Elga, daikin en maxicool (boiler): 409 + 54 + 48 = 511kWh. 1.22kWh/graaddag. Welteverstaan een all-electric woning die voorheen 52GJ aan stadsverwarming nodig had op jaarbasis.
Wat houd jij aan voor Etmaalgemiddelde binnentemperatuur in Mindergas? Hier 21.
Overigens is het weerstation Wijk aan Zee

Ik kom van ±600m3 gas voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Daannn1987 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:44:
[...]

Doordat de CV er ook warmte in pompt is de retourtemperatuur toch hoger?
Of redeneer ik verkeerd?
Het enige wat de warmtemeter meet is wat de warmtepomp aan dT maakt. De werkelijke temperatuur veranderd daar niets aan.

5K verhoging op een retour van 25c, geeft hetzelfde vermogen als 5K verhoging op een retour van 35c.
Meer meet een warmtemeter niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Daannn1987
Standaard wordt uit gegaan van 18 graden als stookgrens. Dat is buitentemperatuur die gemeten wordt. Binnen is gemiddeld 20.5 graden. Dan zijn het er 503. Ongeveer 1 kWh/graaddag.

Verschil in verbruik tussen onze woning/gezin is dus bijna een factor 3, puur kijkend naar het aantal m3 gas en GJ aan stadsverwarming. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 01-02-2018 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:20
Ik heb ze vandaag niet of nauwelijks gezien, was hier gemiddeld 4,5 graad en de wp gebruikte tussen de 800 en 1050 kW per uur. Heb war iets aangepast naar 30 graden bij tb van 10, was eerst 29 graden. Volgende week krijg ik mijn jaga tempo voor een slaap/ studeerkamer van mijn zoon binnen, is nu overdag 19 graden en moet naar 21 graden.
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
Oxellaar schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:39:
[...]

@Daannn1987
Dat ben ik niet met je eens. Het bijspringen van de ketel gebeurd op momenten die qua rendement erg ongunstig zijn voor de cop. Dus de gemiddelde cop over de hele maand wordt wel degelijk beinvloed. De slechte top wordt er als het ware afgesneden, waardoor de waarde gunstiger is dan hij feitelijk is.

Je kan ook stellen dat dit juist het voordeel van een hybride model is wat goed uitgenut wordt. Maar in de vergelijk naar cijfers van anderen heeft het mi wel degelijk invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Oxellaar schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:52:
[...]

Het enige wat de warmtemeter meet is wat de warmtepomp aan dT maakt. De werkelijke temperatuur veranderd daar niets aan.

5K verhoging op een retour van 25c, geeft hetzelfde vermogen als 5K verhoging op een retour van 35c.
Meer meet een warmtemeter niet
Je hebt helemaal gelijk... ik redeneerde volkomen verkeerd. Bedankt voor de opheldering :)

Er wordt simpelweg gemeten wat de warmtepomp tovoegd aan het circuit niet wat hij kwijt raakt aan het afgifte systeem

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 01-02-2018 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Noord27 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:53:
@Daannn1987
Standaard wordt uit gegaan van 18 graden als stookgrens. Dat is buitentemperatuur die gemeten wordt.

Verschil in verbruik tussen onze woning/gezin is dus bijna een factor 3, puur kijkend naar het aantal m3 gas en GJ aan stadsverwarming. ;)
stookgrens staat ook gewoon op 18 (en in januari is het sowieso niet 18+ geweest buiten), maar etmaal gemiddelde binnen temp staat op 21

Ja dat scheelt idd een slok op een borrel, doe je t ook relatief netjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
jerh schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 22:57:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Het bijspringen van de ketel gebeurd op momenten die qua rendement erg ongunstig zijn voor de cop. Dus de gemiddelde cop over de hele maand wordt wel degelijk beinvloed. De slechte top wordt er als het ware afgesneden, waardoor de waarde gunstiger is dan hij feitelijk is.

Je kan ook stellen dat dit juist het voordeel van een hybride model is wat goed uitgenut wordt. Maar in de vergelijk naar cijfers van anderen heeft het mi wel degelijk invloed.
Ja daar heb je gelijk in, een all electric systeem zal een lagere cop hebben in vergelijking tot een hybride. Als je dat zo mag zeggen....
Eigenlijk zou je de m3 gas verbruikt +/- maal 2 moeten doen (kWh) En de uitkomst maal het opgegeven vermogen bij de heersende bT van dat moment.
Dan weet je ongeveer het verschil in cop.
(denk ik ;) )

Maar ik reageerde eigenlijk op de beïnvloeding van de warmtemeter door het bijspringen van de ketel. Dat daardoor een verkeerde berekening gemaakt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mkleinman Je hebt gewoon een iets 'warmere' januari maand dan de anderen, kwestie van positie kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:45
Possible schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:59:

Ik heb een groot dakraam gemaakt op zolder en toen met de kraan de warmtepomp met boiler er in gehezen. (Kraan van de baas geleend, dus voor mij makkelijke keus)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft iedereen zijn WP uit gezet?
https://www.warmetruiendag.nl/
8)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2018 08:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15
Zinloze actie en symptoombestrijding, isoleren heeft zin en niet alleen die enkele dag maar alle dagen,

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:29:
[...]

Zinloze actie en symptoombestrijding, isoleren heeft zin en niet alleen die enkele dag maar alle dagen,
Maar wél gewaarwording. En dat is niet onbelangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
Ben gek, beetje mijn eigen opgewekte stroom aan een ander geven......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:35
PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:29:
[...]

Zinloze opmerking....

Los van het feit OF je kan isoleren (te denken valt aan huurhuizen) is het dragen van warme kleding toch niets mis?
Je zou nu maar met een korte broek/shirt rondlopen, dan zou je dus extra stoken omdat je lichter gekleed bent 8)7
Stukje bewustwording.
Zo raar is het dus echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
mightym schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:16:
[...]

U vraagt, wij draaien: Hier een korte opsomming van de bijzonderheden van mijn installatie:

Lengte koelleiding: 2,5m enkele reis.
Regeling: tussen 5.00u-12.00u en 15.00u-21.00u WAR, temperaturen ben ik nog steeds mee aan het rommelen, zal momenteel bij T=2gr C eerder rond de 26 graden liggen dan de 28 graden denk ik.
Tussen 21.00u en 5.00 Nachtverlaging 19 gr C, in de praktijk heeft hij deze winter nog maar 1 keer gedraaid tijdens de nachtverlaging.

Belangrijkste verschil met vorig jaar is de WAR en overdag draaien op heel lage temperatuur. De installatie maakt veel meer uren met een hoge COP. Door de zeer lage aanvoertemperatuur bijv bij 7 graden buiten 23-24 graden CV wordt het nooit vervelend warm in huis en als de zon goed door komt, stopt de warmtepomp vanzelf. Hij kan dan geen warmte meer toevoegen aan het huis.

Wat dit jaar ook meehelpt is dat er nog nauwelijks koude dagen geweest zijn, zeker hier in Zeeland.. dat kan overigens ook nog een flink verschil geven met jouw installatie. Pak de gemiddelde etmaal temperatuur van bijv Vlissingen en vergelijk dat met jouw omgeving.. mogelijk maakt dat ook nog wat uit.

COP over januari is helemaal belachelijk..4,9 oid.. dat noemt men dan winter..
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zie inderdaad een aantal kenmerken die gunstig uitvallen in jouw geval ten opzichte van de mijne. Onder andere het milde zeeklimaat bij jou en de véél kortere koelleidingen van 2,5 vs 30 meter. Is er een goede reden waarom je wp uitstaat tussen 12:00 en 15:00u? Of bedoel je alleen dat hij buiten die uren om WAR draait en in die periode en 's nachts op ruimtetemperatuur geregeld wordt?

Ik heb hem zelf sinds gisteren op WAR-only draaien. Hij heeft de hele nacht gedraaid (weliswaar op gedimde stand tussen 22:00-08:00u). Wat gelijk opvalt is dat het nu in de ochtend warm is (logisch uiteraard) terwijl het normaal gesproken in de ochtend wel 1,5-2 graden koeler is. Daarnaast valt op dat ik gisteren relatief gezien héél veel verbruikt heb (26 kWh). Maar dat is uiteraard ook logisch aangezien ik normaal veel minder uren draai en waarschijnlijk juist daardoor vandaag weer wat minder nodig zal hebben (hij heeft gisteren in de ochtend nog wel een 'volle bak-run' gedraaid om de koude van de nacht ervoor uit het huis te halen). Vanochtend was de Tr 24 graden wat voor mijn doen héél hoog is. Normaal begint hij in de ochtend op ca 21. Daarnaast moet ik duidelijk mijn WAR-stooklijn iets bijstellen want hij staat nu op 27 graden bij de huidige temperatuur van 5 graden buiten. Maar dat heeft tot gevolg dat het nu ineens 22 graden is binnen (waar 20-20,5 gewenst is). Ik denk dat ik dus nog wel flink omlaag kan met mijn stooklijn.

Ik ben erg benieuwd naar het totaalverbruik van vandaag en de komende dagen. Mijn persoonlijke verwachting van deze wijziging: Over een etmaal gezien hogere gemiddelde binnentemperatuur. Hogere COP en rustiger draaiende warmtepomp maar wel over het geheel gezien een hoger elektrisch verbruik. Ik hoop zelf dat dat laatste mee zal vallen dus hopelijk word ik positief verrast en blijft het binnen acceptabele grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:58:
[...]

Ja, is volledige verbruik van de ELGA van de afgelopen maand.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
buiter schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:48:
[...]

Zinloze opmerking....

Los van het feit OF je kan isoleren (te denken valt aan huurhuizen) is het dragen van warme kleding toch niets mis?
Je zou nu maar met een korte broek/shirt rondlopen, dan zou je dus extra stoken omdat je lichter gekleed bent 8)7
Stukje bewustwording.
Zo raar is het dus echt niet.
Wel of geen warme trui dragen is een keuze, maar je huis blijft nog altijd onnodig warmte verliezen als het niet is geisoleerd. Bij een huurhuis is het inderdaad lastiger en zou daarom door de overheid moeten worden afgedwongen. Maar ook bij een eigenhuis is het voor velen een probleem als ik lees dat ze het nog al eens hebben over de tvt om dan vervolgens maar niets te doen.

Ik heb het idee dat er mensen zijn die er aan meedoen alleen maar voor de vorm, zo van kijk mij eens goed bezig zijn en gaan daarna weer over tot de orde van de dag. Mensen die echt iets willen bijdragen hebben zo'n dag niet nodig en treffen echte maatregelen, zoals isoleren en pv op dak en dan natuurlijk een warmtepomp.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-09 09:21
Ik heb een kelder waar de leidingen naar de LTV radiatoren door heen lopen. Ik wil deze leidingen isoleren met Armaflex/AF maar twijfel tussen 13 of 19mm dikte. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zie inderdaad een aantal kenmerken die gunstig uitvallen in jouw geval ten opzichte van de mijne. Onder andere het milde zeeklimaat bij jou en de véél kortere koelleidingen van 2,5 vs 30 meter. Is er een goede reden waarom je wp uitstaat tussen 12:00 en 15:00u? Of bedoel je alleen dat hij buiten die uren om WAR draait en in die periode en 's nachts op ruimtetemperatuur geregeld wordt?

Ik heb hem zelf sinds gisteren op WAR-only draaien. Hij heeft de hele nacht gedraaid (weliswaar op gedimde stand tussen 22:00-08:00u). Wat gelijk opvalt is dat het nu in de ochtend warm is (logisch uiteraard) terwijl het normaal gesproken in de ochtend wel 1,5-2 graden koeler is. Daarnaast valt op dat ik gisteren relatief gezien héél veel verbruikt heb (26 kWh). Maar dat is uiteraard ook logisch aangezien ik normaal veel minder uren draai en waarschijnlijk juist daardoor vandaag weer wat minder nodig zal hebben (hij heeft gisteren in de ochtend nog wel een 'volle bak-run' gedraaid om de koude van de nacht ervoor uit het huis te halen). Vanochtend was de Tr 24 graden wat voor mijn doen héél hoog is. Normaal begint hij in de ochtend op ca 21. Daarnaast moet ik duidelijk mijn WAR-stooklijn iets bijstellen want hij staat nu op 27 graden bij de huidige temperatuur van 5 graden buiten. Maar dat heeft tot gevolg dat het nu ineens 22 graden is binnen (waar 20-20,5 gewenst is). Ik denk dat ik dus nog wel flink omlaag kan met mijn stooklijn.

Ik ben erg benieuwd naar het totaalverbruik van vandaag en de komende dagen. Mijn persoonlijke verwachting van deze wijziging: Over een etmaal gezien hogere gemiddelde binnentemperatuur. Hogere COP en rustiger draaiende warmtepomp maar wel over het geheel gezien een hoger elektrisch verbruik. Ik hoop zelf dat dat laatste mee zal vallen dus hopelijk word ik positief verrast en blijft het binnen acceptabele grenzen.
Voorspelling, als je je 'optimale' Ta instelling gevonden hebt, gaat je verbruik over 24h onder gelijke omstandigheden naar beneden ipv omhoog.
EDIT:
Keep us informed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PeterZ(on) Als ik NOM ben is het dan goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:00:
[...]

Voorspelling, als je je 'optimale' Ta instelling gevonden hebt, gaat je verbruik over 24h onder gelijke omstandigheden naar beneden ipv omhoog.
EDIT:
Keep us informed
Ik hoop het ten zeerste, maar ik moet zeggen dat ik het niet verwacht aangezien de gemiddelde ruimtetemperatuur dus wel redelijk wat hoger is en daarmee dus ook het warmteverlies. Ik laat hem even draaien zo de komende dagen op zoek naar de ideale stooklijn en zal dan de ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Haha, gelukkig ga ik daar niet over, dat moet je lekker zelf weten. Ik vind het prettig om geen trui aan te hebben in een huis waar de warmte niet wegwaait en ik nul kosten heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

godfriedd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:05:
[...]

Ik hoop het ten zeerste, maar ik moet zeggen dat ik het niet verwacht aangezien de gemiddelde ruimtetemperatuur dus wel redelijk wat hoger is en daarmee dus ook het warmteverlies. Ik laat hem even draaien zo de komende dagen op zoek naar de ideale stooklijn en zal dan de ervaringen delen.
Verlies door hogere binnenT is kleiner dan winst door gemiddeld lagere Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:10:
[...]

Verlies door hogere binnenT is kleiner dan winst door gemiddeld lagere Ta.
Als dat zo is dan is dat héél prettig want heb je meer comfort voor minder kosten. Het zal echter verschillen van geval tot geval zoals @Grolsch ook samenvatte recentelijk. Laten we zeggen dat ik hoop dat je gelijk hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
godfriedd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Je verbruik gaat echt zakken, wacht maar paar dagen, als het door en door warm is(beton vloer ) blijf je de war naar beneden bijstellen, voor je het weet draait hij continu op laagste vermogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
godfriedd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:15:
[...]

Als dat zo is dan is dat héél prettig want heb je meer comfort voor minder kosten. Het zal echter verschillen van geval tot geval zoals @Grolsch ook samenvatte recentelijk. Laten we zeggen dat ik hoop dat je gelijk hebt :)
Grolsch is geen goed voorbeeld want die heeft een te grote wp, kan niet op laag vermogen draaien, verplicht hogere ta om pendelen tegen te gaan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-09 13:24
Even een vraag voor specialisten hier.

Als ik een ruimte verwarm met een airco unit dan bevriest de verdamper na enige tijd. Dit begrijp ik.

Maar als ik nu een ruimte waar warmte >20gr geproduceerd wordt wil koelen met die airco en de buitentemperatuur is rond het vriespunt of lager... heb je dan ook bevriezingsproblemen? Wanneer bevriest wat? Kan ik die airco zonder problemen de ruimte laten koelen naar 16graden? Buiten komt dan heerlijk warmte lucht van de ventilator af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@godfriedd Kijk hier nog eens naar en de invloed van de Ta. Domba in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970 Gij zult mijn naam niet ijdel gebruiken :+

Ik ga het met mijn WP en mijn omstandigheden inderdaad niet redden om altijd (-10/+15) 24*7 te stoken, daar is inderdaad het minimale vermogen van WP te groot voor.

Als ik een kleinere WP had gekozen had ik weer onvoldoende vermogen gehad om bij -10 mijn huis warm te houden. Zo is er altijd wat en is het een kwestie van keuzes maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Jouw warmteverlies, zoals in december in het overzicht te lezen, is minder dan bij mij en er zitten meerdere maten WP tussen 5 en 11.2kW. Het is natuurlijk niet het een of het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:30:
[...]

Grolsch is geen goed voorbeeld want die heeft een te grote wp, kan niet op laag vermogen draaien, verplicht hogere ta om pendelen tegen te gaan.
Of zijn wp te groot is of niet durf ik niet te zeggen. Hij heeft goede redenen voor deze keuze. Ik doelde zelf op de samenvatting die Grolsch gisteren deed over welke manier van stoken en welke keuze warmtepomp waar ik het heel erg mee eens ben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:36:
@reneeke1970 Gij zult mijn naam niet ijdel gebruiken :+

Ik ga het met mijn WP en mijn omstandigheden inderdaad niet redden om altijd (-10/+15) 24*7 te stoken, daar is inderdaad het minimale vermogen van WP te groot voor.

Als ik een kleinere WP had gekozen had ik weer onvoldoende vermogen gehad om bij -10 mijn huis warm te houden. Zo is er altijd wat en is het een kwestie van keuzes maken :P
Dat weet ik, en voor jou huis met bijbehorend sww ,heb je ook goede keuze gemaakt. Temperatuur geregeld zit jij perfect.
Maar lekker langzaam en goedkoop pruttelen kun jij niet helaas.
Daarom is bij jou nacht verlaging wel gunstig maar bij veel anderen niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
godfriedd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:40:
[...]

Of zijn wp te groot is of niet durf ik niet te zeggen. Hij heeft goede redenen voor deze keuze. Ik doelde zelf op de samenvatting die Grolsch gisteren deed over welke manier van stoken en welke keuze warmtepomp waar ik het heel erg mee eens ben...
Ja dat ziet hij correct, behalve dat punt 3 de laatste weken nogal eens andersom is geweest.
En bij punt 2 weet hij niet hoeveel beter. Hij kan het ook niet testen. Ik moest het nood gedwongen testen en ben nog steeds verbaast......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Ja die post heb ik gezien. Ik vind het een bizar groot verschil voor die 4 graden Ta-verschil. Ik wil de resultaten zeker niet in twijfel trekken maar vraag me af of er geen andere parameters zoals bijvoorbeeld flow zijn die ook nog meespelen in dat verschil. Een COP-verschil van 1,5 is gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
godfriedd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:49:
[...]

Ja die post heb ik gezien. Ik vind het een bizar groot verschil voor die 4 graden Ta-verschil. Ik wil de resultaten zeker niet in twijfel trekken maar vraag me af of er geen andere parameters zoals bijvoorbeeld flow zijn die ook nog meespelen in dat verschil. Een COP-verschil van 1,5 is gigantisch.
Geloof me maar, zijn plaatjes bevestigden mijn verbazing. Ik heb niks aan flow veranderd. Alleen thermostaat weg en war aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:39:
@Grolsch Jouw warmteverlies, zoals in december in het overzicht te lezen, is minder dan bij mij en er zitten meerdere maten WP tussen 5 en 11.2kW. Het is natuurlijk niet het een of het ander.
December was ook geen koude maand, en je geeft zelf al aan dat je te kort gaat komen bij koudere.
Daarbij woon ik in een koudere regio (het binnenland tegen de Duitse grens aan) en ik woon buitenaf waar weersinvloeden veel meer invloed hebben. Ook heb ik geen CV ketel backup zoals velen hier.

Heel december is de vloerverwarming boven niet aan geweest (ruimtetemperatuur constant boven de 18 graden).
Bij extreme kou (ik verwacht dat volgende week het echt koud gaat worden) komt er ineens 100m2 meer te verwarmen bij.

Natuurlijk zitten er meer maten tussen 5 en 11,2KW. In de Mitsubishi range is dat de Zubadan 8KW, maar die moduleert net zo ver (of net zo minder ver, net hoe je het ziet :+ ) terug als mijn 11,2KW.
Ik wil een Zubadan omdat ik wil dat die 11,2KW beschikbaar is bij een buitentemperatuur van -15 (wanneer ik het nodig heb.

Kun jij je voorstellen (empathie) dat andere mensen misschien iets anders tegen zaken aankijken als dat jij dat doet :?

Ik snap namelijk heel goed waarom jij het op jou manier doet, en heb daar ook respect voor.
Ik hoop dat je wilt begrijpen dat andere mensen sommige zaken iets anders zien als jij ze ziet en daar dan ook respect voor hebt.

Volgens mij is een gezonde discussie gebaseerd op wederzijds respect en het accepteren van andermans keuze's, ondanks dat jij het zelf misschien anders zou doen.

Mits goed beargumenteerd is elke keuze de juiste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hij heeft heel vaak ook zijn individuele, van beide WPen, flows gepresenteerd, daar zitten de verschillen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:56:
[...]

Ik snap namelijk heel goed waarom jij het op jou manier doet, en heb daar ook respect voor.
Van dat respect heb ik weinig meegekregen, zal wel weer mijn blinde vlek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Cijfers van januari

GD 2017; 560
GD 2018; 422
Verschil dus 75% tov 2017
Gas 2017: 514 M3
Gereduceerd tov 2017 387
Verbruik WP (incl SWW runs) 676 kWh
Verbruik backup element 0
Verbruik boiler element (SWW) 15
factor: (676+15)/387 = 1,79
gecombineerde COP: 8*(1/1,79) = 4,48

Al met al niet ontevreden :)
Hopelijk zit half maart de warmte meter erin en wordt het allemaal wat zuiverder.

[ Voor 3% gewijzigd door Bl4ckviper op 02-02-2018 11:14 ]

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 11:24
@Verwijderd Zou je eens een foto willen delen van jou afgifte syteem? Wellciht heb je dat al wel eens gedaan maar heb ik hem compleet gemist. Ik zat net wat terug te lezen en iemand heeft het over buizen tegen het plafond. Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden hoe dat eruit ziet...

Overigens respect dat je dit op 118 jarige leeftijd nog allemaal aanlegt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thefox154 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 11:45:
@Verwijderd Zou je eens een foto willen delen van jou afgifte syteem? Wellciht heb je dat al wel eens gedaan maar heb ik hem compleet gemist. Ik zat net wat terug te lezen en iemand heeft het over buizen tegen het plafond. Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden hoe dat eruit ziet...

Overigens respect dat je dit op 118 jarige leeftijd nog allemaal aanlegt :9
De oudjes doen het nog best ;)
https://tweakers.net/ext/f/nPl47QhJiDvyxICHWPLMS0z0/full.jpg
EDIT:
Hier staan er nog meer: gallery: hajeetje

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2018 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]
Flow varieren met tot 10% heeft nauwelijks invloed op het verschil, kan ik stellen
Er zit wel wat verschil in als de WP fysiek uitwisselt, iets van 0,1-0,2 MCOP
Wat niet zozeer zichtbaar wordt in momentane of DCOP, maar wel in een MCOP zijn de defrosts

Tel de defrosts maar eens in het screenshot hier gepost

Pagina: 1 ... 66 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.