Nachtverlaging, verlaging an sich, levert 7% per 1C gemiddeld lagere deltaT tussen binnen en buiten op.gatgda schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:32:
[...]
Toch verdient dit gedachtenexperimentje nog wel een kleine aanvulling:
Het energieverlies van een woning is recht evenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Als je nachtverlaging toepast koelt je huis (uiteraard) af. De lucht in het huis overigens meer dan de massa (=met vv vooral de vloer). Stel je voor dat je (vanwege nachtverlaging) een (veel) kleiner temperatuurverschil tussen binnen en buiten krijgt (uiteraard in een slecht geïsoleerd huis groter dan in een goed geïsoleerd huis), dan is de totale hoeveelheid energie die je je huis in moet pompen ook (veel) kleiner dan op het moment dat je geen nachtverlaging toepast.
Stel dat je per graad verschil per uur 1kWh verliest (rekent even makkelijk) dan gebruik je in het volgende voorbeeld de volgende hoeveelheid energie:
Geen nachtverlaging, Tbinnen altijd 20 graden, Tbuiten de helft (zeg 22h-10h) vd tijd 3 graden, de helft van de tijd 10 graden (van 10-22h). In het lage T-gedeelte is het verschil 17 graden, dus 17 kWh verlies per uur, in het hoge T-gedeelte 10 kWh verlies per uur. In totaal per etmaal 324 kWh
Wel nachtverlaging: Tbinnen 's nachts (=22h-6h) 17 graden, in de ochtend (=6-15) 19 graden en in de avond (=15-22h) 20 graden. Dan is het energieverlies 's nachts 14 kWh per uur, in de ochtend 4h 16 kWh per uur en 5 h 9 kWh per uur. De avond is dan 7h verlies met 10 kWh per uur. op die dag verlies je dan in totaal 291 kWh.
Dat is dus 10 % minder verlies.En dan kan je een heleboel bezwaren aandragen (het T-profiel buiten is veel geleidelijker, mijn huis koelt meer/minder af, ik zou de kachel al eerder/later laten uitgaan, enz) En als je op 23h naar bed gaat, laat je kachel uiteraard al wat eerder uitgaan. Maar dat kan je dan in een excelsheet of in een integraal ofzo best voor je eigen situatie uitrekenen wat het preciezer zou zijn. En uiteraard heb ik best een groot verlies per uur per graad neergezet, maar nogmaals: het gaat om het idee.
Daarnaast stook je 's nachts nu efficienter vanwege het kleinere verschil met buiten, en een deel overdag ook.
Uiteraard gaat dat weer voor een deel (helemaal?) teniet doordat je een aantal keer per dag wat harder (= onzuiniger moet stoken) om de boel op temperatuur te houden. Maar dat zal dat verschil van 10% niet snel teniet doen.
Ook is het zo dat zodra de WP aan het stoken is en de vloer warm is, het al snel aangenaam voelt, al is de luchttemp nog niet helemaal zoals je wenst. Bij radiatoren en een gewone HR is dit veel sterker.
In ons vorige huis hebben we dit ook echt gemerkt dat nachtverlaging flink scheelt.
Uiteraard is een WP een traag systeem ed, maar dan nog.
Of zie ik belangrijke zaken over het hoofd?
Na een jaar met WP incl. logging kan ik je meedelen dat de aangenomen waardes van meerverbruik op de momenten van een lagere buitenT, 's nachts, nergens terug te vinden zijn, evenmin als de relatieve daling overdag en dat in een flink warmte verlies hebbende jaren 70 woning.
Met een WP en LTV/ZLTV verwarming 'moet' je dat gewoon uit je hoofd zetten.
Ik heb aangegeven hoe e.e.a. principieel werkt, ik laat me graag, met hard cijfermateriaal, overtuigen dat het beter kan.