Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.859 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:35:
[...]

En als we dan wijk aan zee (dichtsbijzijndste hier) er even bij pakken :+

[afbeelding]
1.6C gemiddelde afwijking, wat resulteert in X% meer verbruik, dat is helder, maar dat betekent maximaal, gezien de steilheid/hoek v.d. stooklijn, een Ta welke 0.5C hoger moet, alle andere zaken gelijk, dat zou dan een COP reductie opleveren van max 3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:42
Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:38:
@Ramon_1984 @MBgek Ik zou niet weten hoe ik dat moet instellen met mijn mitsu :?
Heb je een omschrijving of schematje van je installatie? Ik denk dat we verschillende dingen bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-09 20:47
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:40:
[...]

1.6C gemiddelde afwijking, wat resulteert in X% meer verbruik, dat is helder, maar dat betekent maximaal, gezien de steilheid/hoek v.d. stooklijn, een Ta welke 0.5C hoger moet, alle andere zaken gelijk, dat zou dan een COP reductie opleveren van max 3%.
Er zit natuurlijk ook gemiddeld gezien minder warmte in de lucht om te onttrekken, dus alleen de focus op de minimale TA verhoging leggen klopt natuurlijk niet.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:43:
[...]

Er zit natuurlijk ook gemiddeld gezien minder warmte in de lucht om te onttrekken, dus alleen de focus op de minimale TA verhoging leggen klopt natuurlijk niet.
Op dat gegeven lagere buitenT te compenseren met hogere Ta is genoemd percentage gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
@Elga bezitters met buitentemp sensor t.b.v. WAR regeling. Hoe zijn jullie aan deze sensor gekomen ? Via de installateur?
Gewoon voor mijn beeldvorming zou ik mij wel eens aan WAR willen wagen :)
@Ramon_1984 als ik mij niet vergis stookte jij op WAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:46:
[...]

Op dat gegeven lagere buitenT te compenseren met hogere Ta is genoemd percentage gebaseerd.
Ok fair enough...
Voor t mooie ook luchtvochtigheid en wind meenemen :+
Maar 't blijven appels en peren... zelfs met je buurman kun je geen appels met appels vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:49:
[...]

Ok fair enough...
Voor t mooie ook luchtvochtigheid en wind meenemen :+
Maar 't blijven appels en peren... zelfs met je buurman kun je geen appels met appels vergelijken
Ook die gegevens, incl. de zgn chill-factor, heb ik voor je mocht je ze willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:50:
[...]

Ook die gegevens, incl. de zgn chill-factor, heb ik voor je mocht je ze willen hebben.
+ aantal mensen in huis a 70watt afgifte per menschdier ? Plasma tvtje? andere verbruikers, qookertje? Kaarsjes? Oven? etc etc.. :)

Het beste vergelijk is je eigen woning onder gelijke externe en interne omstandigheden.

Zat afgelopen week in india, en partner was veel van huis weg.. heb je gelijk meer verbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 28-01-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Daannn1987 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:47:
@Elga bezitters met buitentemp sensor t.b.v. WAR regeling. Hoe zijn jullie aan deze sensor gekomen ? Via de installateur?
Gewoon voor mijn beeldvorming zou ik mij wel eens aan WAR willen wagen :)
@Ramon_1984 als ik mij niet vergis stookte jij op WAR?
Daan, ik gebruik war + ruimtecompensatie op de honneywell touch.
Buitensensor is te bestellen bij techneco.
( Met deze buitentemperaturen moet het met de sensor in de buiten unit ook kunnen )
Buitensensor voorziet de elga constant van een actuele buiten temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:54:
[...]

+ aantal mensen in huis a 70watt afgifte per menschdier ? Plasma tvtje? andere verbruikers, qookertje? Kaarsjes? Oven? etc etc.. :)

Het beste vergelijk is je eigen woning onder gelijke externe en interne omstandigheden.

Zat afgelopen week in india, en partner was veel van huis weg.. heb je gelijk meer verbruik.
Als je verbruik wilt vergelijken dienen de omstandigheden in beide situaties uiteraard min of meer constant te zijn. De ene met de andere week vergelijken en meer of minder interne warmtebronnen vertekend uiteraard, waarbij de vertekening relatief veel groter is daar waar in absolute zin het minst vebruikt wordt, lees goed geisoleerde woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:38:
@Ramon_1984 @MBgek Ik zou niet weten hoe ik dat moet instellen met mijn mitsu :?
Als je nou geen buffer en secundaire pomp had, hoe zou je het dan aansluiten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:07:
[...]

Daan, ik gebruik war + ruimtecompensatie op de honneywell touch.
Buitensensor is te bestellen bij techneco.
( Met deze buitentemperaturen moet het met de sensor in de buiten unit ook kunnen )
Buitensensor voorziet de elga constant van een actuele buiten temperatuur
Ok prijsindicatie is ±80 euro dus?
Die snap ik niet helemaal, wordt de buitenunit temp sensor onbetrouwbaarder bij lagere temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daannn1987 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:20:
[...]

Die snap ik niet helemaal, wordt de buitenunit temp sensor onbetrouwbaarder bij lagere temperaturen?
En schakelt WAR-only die graadminuten uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Daannn1987 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:20:
[...]

Als de elga in een te diepe slaap staat geeft je buiten unit geen temperatuur meer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:23:
[...]

En schakelt WAR-only die graadminuten uit ?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:16:
[...]

Als je nou geen buffer en secundaire pomp had, hoe zou je het dan aansluiten?
Qua regeling niet anders verwacht ik :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:54:
[...]

Qua regeling niet anders verwacht ik :?
Je hebt toch wel iets van een "kamer thermostaat "gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 14:45
Everest schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 11:04:
[...]

Marfan schrijft inpandig, dus de leiding zal niet in de grond liggen ;)
Zou het isoleren zelf doen, Thermaflex 35x12 met bv snapsluiting moet voor rond de €5,-/m te verkrijgen zijn.
Trouwens wel een enorme afstand, 25m tussen boiler en binnenunit?
Oxellaar schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:46:
[...]

Het prijsverschil tussen die twee is veel te groot. Voor geïsoleerde buis kost geen €1000 voor 50 meter en €180 voor 50 meter 32x3 zonder isolatie is heel erg goedkoop.
Waar haal je die prijzen vandaan?
Dank, het is inderdaad niet in de grond :) en het zal onder de 20m blijven (maar je kan alleen een rol van 50m kopen) De dure (met isolatie) is via de installateur, de andere kan ik zelf inkopen.
Ga me eens verdiepen in de Thermaflex.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 15:28:
[...]

Leg eerst de ongeisoleerde, isoleren kan altijd nog, meet het warmteverlies, reken uit wat dat inpandige verlies je kost, dan weet je wat isolatie 'mag' kosten wil het zinvol zijn.
Overweeg ik zeker...

[ Voor 35% gewijzigd door MarFan op 28-01-2018 17:10 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@MarFan dan maakt je installateur ongeveer 400 euro winst op het leveren van een rol leiding?
Ik weet wat hij er +/- voor moet betalen

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Oxellaar schreef op zondag 28 januari 2018 @ 17:11:
@MarFan dan maakt je installateur ongeveer 400 euro winst op het leveren van een rol leiding?
Die wil met zijn hele familie lekker uiteten bij de chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Oxellaar schreef op zondag 28 januari 2018 @ 17:11:
Dat dacht ik al en daarom ben ik ook aan het rond kijken naar een alternatief... Ik snap altijd dat ik meer betaal bij een installateur, maar daar zitten grenzen aan.
En omdat ik nogal met een groot project bezig ben, kijk ik naar iedere euro extra goed.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-09 13:24
Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:21:
Dat is dus het probleem, geen warmtevraag is geen afgifte, dus met 10 minuten vat op temperatuur en dan verwacht ik volop pendel gedrag :?
De danfoss module kan de pomp schakelen ipv de wp aanzetten.

Ta en tr meting verplaatsten van na het vat, naar voor het vat. De primaire kant dus.

Wp thermostaat ingang overbruggen? Zodat wp altijd aan is. Zal uitgaan op te hoge Tr.

1. Volgens mij krijg je super snel aan uit gedrag.
2. Als er geen warmtevraag Is, en die 100liter daalt in temperatuur dan gaat wp draaien, ookal is je secundaire pomp uit omdat er geen warmtevraag is.
3. De wp pomp draait altijd.24/7. (En schakelt in je huidige situatie uit, net als je secundaire pomp.

Ik zie nergens voordelen...

Is je wp nu snachts vaak uit? Klokthermostaat ingesteld of iets? Een aantal vertrekken heb je altijd open staan toch? Die krijgen warmte als andere ruimte warmte vraagt... hoeveel thermostaten heb je hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Guido87 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 17:40:
[...]

Ta en tr meting verplaatsten van na het vat, naar voor het vat. De primaire kant dus.

Wp thermostaat ingang overbruggen? Zodat wp altijd aan is. Zal uitgaan op te hoge Tr.

2. Als er geen warmtevraag Is, en die 100liter daalt in temperatuur dan gaat wp draaien, ookal is je secundaire pomp uit omdat er geen warmtevraag is.
3. De wp pomp draait altijd.24/7. (En schakelt in je huidige situatie uit, net als je secundaire pomp.

Is je wp nu snachts vaak uit? Klokthermostaat ingesteld of iets? Een aantal vertrekken heb je altijd open staan toch? Die krijgen warmte als andere ruimte warmte vraagt... hoeveel thermostaten heb je hangen?
Je kan de secundaire pomp ook gewoon aanlaten en dus helemaal niet laten schakelen.
Dan stuurt de danfos enkel de zones open of dicht .
Warmtepomp op eigen stooklij, en het danfoss systeem gebruiken als na regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:17:
[...]

Je kan de secundaire pomp ook gewoon aanlaten en dus helemaal niet laten schakelen.
Dan stuurt de danfos enkel de zones open of dicht .
Warmtepomp op eigen stooklij, en het danfoss systeem gebruiken als na regeling.
Wat is het voordeel om een pomp te laten draaien, terwijl alle kleppen dicht zijn?
Sowieso niet zo goed, want de pomp draait dan in zijn eigen water. Geen koeling en onnodige energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 16:04:
[...]

Je hebt toch wel iets van een "kamer thermostaat "gekregen?
Ik snap niet goed waar je naar toe wil :?

Ik regel met een thermostaat, en mocht mijn situatie geschikt zijn om zonder buffer te draaien zou ik dat niet anders doen.

@MBgek en @Ramon_1984 zie hieronder de handleiding van mijn mitsu binnenunit (incl. regeling)

https://www.alklima.nl/me...%20EHPX%20BH79D289H03.pdf
Guido87 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 17:40:
[...]

Klopt
Daar meet ik nu namelijk in de hydrobox
Hoef ik niet te overbruggen als ik dat zou willen, ik verwijder de Danfoss van de klemmen in mijn hydrobox en de WP draait 24*7.
Dat weet ik wel zeker, ik heb "maar" een 120 liter buffervat, als er geen warmtevraag is, dan is het een kwestie van minuten voordat mijn WP het buffervat op temperatuur heeft.
Enig idee hoe snel dat gaat met 20 liter per minuut :? in 6 minuten is het volledige buffervat door de WP geweest.

@Ramon_1984 vroeg er ook om, hoe ik het ingesteld heb:

Hydrobox draait op WAR, 24*7 MAAR mijn Danfoss genereert Warmtevraag.
Dus geen warmtevraag, thermostaat "blokkeert" de WP.

Ik heb een klokprogramma dat vanaf 2300 tot 0700 er nachtverlaging wordt toegepast van 1 graad.

Als 1 van de 9 groepen warmte vraagt loopt dus de WP op WAR.

Hoe zou ik volgens jullie de boel anders kunnen/moeten aansluiten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 21:31
Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:12:
[...]

Wat thermostaten doen en wat je niet zou moeten willen is in plaatje 1:
[afbeelding]
Plaatje 2 is zonder thermostaat.
[afbeelding]
Het is een ideale strakke lijn van de WP.
Had je hier ook de temperatuur van de leefruimte erbij?

Die 500 watt had ik vorig seizoen ook.
Daarna heb ik vloerverwarming erbij gekregen (extra ruimte) en moet de WP sindsdien harder werken.
Kan het dus zijn dat de afgifte dus nog beperkt is?
Ondanks dat je leefruimte al comfortabel verwarmd wordt/blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
buiter schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:40:
[...]

Daarna heb ik vloerverwarming erbij gekregen (extra ruimte) en moet de WP sindsdien harder werken.
Combi van vloer verwarming en twee radiators. Leefruimte 21 graden met ta van ongeveer 28 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Oxellaar de transportpomp op constante druk zetten; met alle groepen dicht verbruikt hij hooguit twee watt ofzo en dat dissipeer je makkelijk in de behuizing.
Doordat de WAR actief blijft op de buffertemperatuur, zal de warmtepomp beter kunnen moduleren en langer in deellast draaien.
Zaak is wel om de stooklijn "zo laag mogelijk" (niet lager dus ;)) in te stellen, zodat bij modale belasting de boel zachtjes door kan pruttelen zonder dat alle groepen tegelijk dichtlopen wegens overshoot.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:31:
[...]

Als de elga in een te diepe slaap staat geeft je buiten unit geen temperatuur meer door.
Thanks, heb het even geprobeerd maar de WAR bandbreedte ligt op stand 4 nog te hoog voor mijn afgifte systeem. ELGA + WAR in huize @Daannn1987 gaat hem niet worden zo te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

buiter schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:40:
[...]

Het is niet mijn eigen installatie, maar hier kun je een vergelijkbare situatie incl. kamerT bekijken.

http://212.45.41.112:3000...d-copy?refresh=1m&orgId=1

username: GoT
password: GoT123!
------
Ik weet niet wat je met de vraag "kan het zijn dat de afgifte dus nog beperkt is?" bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Een dagje WAR:

Berekende aanvoer temperatuur (WAR met ruimtecompensatie, trigger ruimte compensatie is 22,5 graad).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6YHsHguZZGD8oVrZ6pBbHXZo/full.jpg

Werkelijke aanvoer temperatuur (bij onderste deel curve staat de WP uit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mk4H6mk5SzmGuv9ndvVHFd4Y/full.jpg

Temperatuur huis (weekje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eUsjEUF3uHGppkZOSIF5sBbO/full.jpg

Buiten temperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EXaBUT3VLOUU9xs27ugaaOtn/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:33:
[...]

Ik snap niet goed waar je naar toe wil :?

Ik regel met een thermostaat, en mocht mijn situatie geschikt zijn om zonder buffer te draaien zou ik dat niet anders doen.

@MBgek en @Ramon_1984 zie hieronder de handleiding van mijn mitsu binnenunit (incl. regeling)

https://www.alklima.nl/me...%20EHPX%20BH79D289H03.pdf

[...]

Klopt

[...]

Daar meet ik nu namelijk in de hydrobox

[...]

Hoef ik niet te overbruggen als ik dat zou willen, ik verwijder de Danfoss van de klemmen in mijn hydrobox en de WP draait 24*7.

[...]

Dat weet ik wel zeker, ik heb "maar" een 120 liter buffervat, als er geen warmtevraag is, dan is het een kwestie van minuten voordat mijn WP het buffervat op temperatuur heeft.

[...]

Enig idee hoe snel dat gaat met 20 liter per minuut :? in 6 minuten is het volledige buffervat door de WP geweest.

[...]

@Ramon_1984 vroeg er ook om, hoe ik het ingesteld heb:

Hydrobox draait op WAR, 24*7 MAAR mijn Danfoss genereert Warmtevraag.
Dus geen warmtevraag, thermostaat "blokkeert" de WP.

Ik heb een klokprogramma dat vanaf 2300 tot 0700 er nachtverlaging wordt toegepast van 1 graad.

Als 1 van de 9 groepen warmte vraagt loopt dus de WP op WAR.

Hoe zou ik volgens jullie de boel anders kunnen/moeten aansluiten :?
Blokkade door naregeling is nutteloos, idee van het buffervat is in jouw situatie is comfort verhogen, er is immers direct warmte beschikbaar. Ook is het om te zorgen dat de wp mooi op zijn eigen stooklijn in deellast kan draaien.

Naregeling dus alleen de secundaire pomp laten schakelen, eventuele klokprogramma’s dus in de naregeling programmeren. Het enige doel van de WP is zorgen dat het buffer op temperatuur is, zo efficient mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
@Grolsch

Eigenlijk heb jij dat systeem zoals op blz 10 staat, rechtsbovenin. Een open verdeler buffervat. In tekening zie je (nr3) thw6 en (nr4)thw7, die heb jij dus niet begrijp ik?
Is een optie...

Jou systeem gebruikt alleen de thw1 en thw2 die in de hydrobox zit ingebouwd dan.

En je schakelt op zone1 thermostaat ingang, en zoals ik het begrijp is een open contact wp aan... Dus niet failsafe. Als ik de thermostaatkabel(2draads naar de danfoss) doorknip dan gaat de wp aan...

Begrijp ik het zo goed? :-)

Zit me nu te bedenken of het uitmaakt waar je meet... Als maar de helft van de groepen openstaat dan gaat 50% van de flow meteen door het buffervat retour wp. Dit heb ik allemaal van nou geleerd ;-). want die primaire pomp heeft vaste flow. Als de warmtepomp naar die thw4 sensor zou kijken is die kouder denk ik dan die thw2 waar die nu naar kijkt... want 50% van het aanvoervoer water gaat meteen retour...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Oxellaar schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:27:
[...]

Wat is het voordeel om een pomp te laten draaien, terwijl alle kleppen dicht zijn?
Sowieso niet zo goed, want de pomp draait dan in zijn eigen water. Geen koeling en onnodige energieverbruik.
Je hebt altijd wel een groepen die geen na regeling hebben ( wc gang schuur )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:48:
@Oxellaar de transportpomp op constante druk zetten; met alle groepen dicht verbruikt hij hooguit twee watt ofzo en dat dissipeer je makkelijk in de behuizing.
Doordat de WAR actief blijft op de buffertemperatuur, zal de warmtepomp beter kunnen moduleren en langer in deellast draaien.
Zaak is wel om de stooklijn "zo laag mogelijk" (niet lager dus ;)) in te stellen, zodat bij modale belasting de boel zachtjes door kan pruttelen zonder dat alle groepen tegelijk dichtlopen wegens overshoot.
Constante druk zou ik zeker niet doen, eerder proportionele druk. Constante druk heeft altijd een hoger flow of verbruik bij gesloten afsluiters.
Maar daar ging het niet om. En zeker moet een stooklijn zo laag mogelijk zijn, daar is geen discussie over.

Mijn vraag was, waarom de secundaire pomp laten draaien, terwijl de kleppen dicht zijn.
Er is dan dus geen waterverplaatsing en geen afkoeling in het buffervat. Het wel of niet laten draaien van de pomp bij gesloten kleppen heeft dus 0 effect op het gedrag van de warmtepomp.

Verder had @Grolsch volgens mij de wp in het verleden al WA laten draaien over het buffer en zat de Danfoss naregeling niet gekoppeld aan de warmtevraag van de wp. Toen was er behoorlijk "last" van pendelen.

@Ramon_1984 Nee, ook die zijn (altijd) nageregeld, vaak gekoppeld aan een logische zone, of met eigen thermostaat. Zeker een schuur wil je naregelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 28-01-2018 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Daannn1987 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:48:
[...]

Thanks, heb het even geprobeerd maar de WAR bandbreedte ligt op stand 4 nog te hoog voor mijn afgifte systeem. ELGA + WAR in huize @Daannn1987 gaat hem niet worden zo te zien..
Het is jammer dat de elga geen goede war instellingen heeft, daarom gebruik ik ruimte compensatie.
Stooklijn wordt automatisch aangepast aan de woning, dit werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Oxellaar inderdaad, denkfout van mij. Hooguit zou je hiermee de regeling eenvoudiger maken, maar als er al een uitgang voor is maakt dat niet uit.
Uit de theorie haal ik het volgende:
Voor een laag verbruik wil je (1) lange runs zodat je (2) in deellast kan draaien

Met de warmtepomp gekoppeld aan warmtevraag wordt (2) lastig, omdat er in korte tijd een hoop koud water binnen komt en de buffer intussen is afgekoeld.

Als de warmtepomp vrij over de buffer kan draaien, maar toch gaat pendelen (=niet in laagste modulatiestand korte runs maakt) dan is er iets te tweaken in de regeling :)

Of begrijp ik @Grolsch 's historie verkeerd?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBgek schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:05:
[...]

Blokkade door naregeling is nutteloos, idee van het buffervat is in jouw situatie is comfort verhogen, er is immers direct warmte beschikbaar. Ook is het om te zorgen dat de wp mooi op zijn eigen stooklijn in deellast kan draaien.

Naregeling dus alleen de secundaire pomp laten schakelen, eventuele klokprogramma’s dus in de naregeling programmeren. Het enige doel van de WP is zorgen dat het buffer op temperatuur is, zo efficient mogelijk.
Het is niet echt een "blokkade" maar een warmtevraag. Wat heb ik eraan om 120 liter water warm te maken die nergens in het systeem wordt afgegeven :?

Ik heb geen buffervat om grote hoeveelheden warmte te bufferen, daar is 120 liter te klein voor.
Ik heb een buffervat omdat mijn afgiftesysteem een dynamische/proportionele druk vereist, en de WP nu eenmaal met een vaste flow werkt.

Kort samengevat, alle groepen open, zoveel flow levert de WP niet, gedeelte van de groepen dicht, te weinig flow vanaf de WP.

Wat zou er in mijn situatie veranderen cq. verbeteren als ik het zo doe als jij zegt :?
En los daarvan hoe zou ik het aan moeten / kunnen aansluiten met mijn "hardware" :?

Ik sta open voor verbeteringen, maar ik zie het ff niet :)
Guido87 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:14:
@Grolsch

Eigenlijk heb jij dat systeem zoals op blz 10 staat, rechtsbovenin. Een open verdeler buffervat. In tekening zie je (nr3) thw6 en (nr4)thw7, die heb jij dus niet begrijp ik?
Is een optie...

Jou systeem gebruikt alleen de thw1 en thw2 die in de hydrobox zit ingebouwd dan.
Klopt, ik heb wel de sensoren, ook al eens aangesloten gehad (achter de buffer, dus Ta tussen buffer en afgifte en Tr tussen afgifte en en buffer)
En je schakelt op zone1 thermostaat ingang, en zoals ik het begrijp is een open contact wp aan... Dus niet failsafe. Als ik de thermostaatkabel(2draads naar de danfoss) doorknip dan gaat de wp aan...

Begrijp ik het zo goed? :-)
Klopt ook.
Zit me nu te bedenken of het uitmaakt waar je meet... Als maar de helft van de groepen openstaat dan gaat 50% van de flow meteen door het buffervat retour wp. Dit heb ik allemaal van nou geleerd ;-). want die primaire pomp heeft vaste flow. Als de warmtepomp naar die thw4 sensor zou kijken is die kouder denk ik dan die thw2 waar die nu naar kijkt... want 50% van het aanvoervoer water gaat meteen retour...
Als alle groepen open staan heeft de WP te weinig flow en wordt er warmte aan de buffer onttrokken
Als een gedeelte van de groepen dicht staat loopt de overtollige flow "over" de buffer in de retour
Als alle groepen dichtgelopen zijn geeft de Danfoss dit dus door aan de WP en die stop dan met verwarmen, er is immers geen afgifte meer.
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:16:
[...]

Je hebt altijd wel een groepen die geen na regeling hebben ( wc gang schuur )
Daar heb ik er inderdaad ook een aantal van, maar die hoeven van mij niet 24*7 verwarmd te worden.

Nogmaals, ik sta open voor verbeteringen, maar waarom zou ik iets aanpassen.

Er pendelt hier niets, alle ruimtes worden goed warm, WP loopt 90% van de tijd in deellast en het verbruik valt mij 300% mee.

Meer comfort vereis ik niet, dus de vraag waarom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:44:
[...]

Het is niet echt een "blokkade" maar een warmtevraag. Wat heb ik eraan om 120 liter water warm te maken die nergens in het systeem wordt afgegeven :?

Ik heb geen buffervat om grote hoeveelheden warmte te bufferen, daar is 120 liter te klein voor.
Ik heb een buffervat omdat mijn afgiftesysteem een dynamische/proportionele druk vereist, en de WP nu eenmaal met een vaste flow werkt.

Kort samengevat, alle groepen open, zoveel flow levert de WP niet, gedeelte van de groepen dicht, te weinig flow vanaf de WP.

Wat zou er in mijn situatie veranderen cq. verbeteren als ik het zo doe als jij zegt :?
En los daarvan hoe zou ik het aan moeten / kunnen aansluiten met mijn "hardware" :?

[...]

Klopt, ik heb wel de sensoren, ook al eens aangesloten gehad (achter de buffer, dus Ta tussen buffer en afgifte en Tr tussen afgifte en en buffer)

[...]

Klopt ook.

[...]

Als alle groepen open staan heeft de WP te weinig flow en wordt er warmte aan de buffer onttrokken
Als een gedeelte van de groepen dicht staat loopt de overtollige flow "over" de buffer in de retour
Als alle groepen dichtgelopen zijn geeft de Danfoss dit dus door aan de WP en die stop dan met verwarmen, er is immers geen afgifte meer.

[...]

Daar heb ik er inderdaad ook een aantal van, maar die hoeven van mij niet 24*7 verwarmd te worden.

Nogmaals, ik sta open voor verbeteringen, maar waarom zou ik iets aanpassen.

Er pendelt hier niets, alle ruimtes worden goed warm, WP loopt 90% van de tijd in deellast en het verbruik valt mij 300% mee.

Meer comfort vereis ik niet, dus de vraag waarom :P
Zitten genoeg regelingen op je warmtepomp, je kan zelfs een sd plaatsen wat grappig.

Wat ik zo even snel lees is je warmtepomp standaard geleverd met een thermostaat die werkt met ruimte compensatie.
Een echt losse ( war regeling ) zit er niet echt op, of bedoelen ze daar de voorloop temperatuur regeling ) mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
@Grolsch

Oké mooi dat ik het begrijp.
Te weinig flow, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Weer wat geleerd.

Zag wel dat je moet instellen met dipswitch of die mengtank aanwezig is. En de handleiding geeft eigenlijk aan dat je die wel die sensoren secundair moet plaatsen.

Misschien iemand hier dan kan uitleggen warom, en wat de voordelen daarvan zijn?
Wat is het verschil als je ze weglaat, zoals Grolsch het nu heeft zitten?

Ben daar wel benieuwd naar, aangezien mijn systeem waarschijnlijk vergelijkbaar wordt. Ontwerpfase is in volle gang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
@Guido87 jij zou op pagina 10 de 2 zone regeling kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:42:
@Oxellaar inderdaad, denkfout van mij. Hooguit zou je hiermee de regeling eenvoudiger maken, maar als er al een uitgang voor is maakt dat niet uit.
Uit de theorie haal ik het volgende:
Voor een laag verbruik wil je (1) lange runs zodat je (2) in deellast kan draaien

Met de warmtepomp gekoppeld aan warmtevraag wordt (2) lastig, omdat er in korte tijd een hoop koud water binnen komt en de buffer intussen is afgekoeld.

Als de warmtepomp vrij over de buffer kan draaien, maar toch gaat pendelen (=niet in laagste modulatiestand korte runs maakt) dan is er iets te tweaken in de regeling :)

Of begrijp ik @Grolsch 's historie verkeerd?
De warmtepomp zal niet veel langer draaien dan de langste warmtevraag. Of dit nu direct via een contact gaat, of indirect via afkoelen van buffervat. De benodigde energie blijft immers hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:41:
[...]

Het is jammer dat de elga geen goede war instellingen heeft, daarom gebruik ik ruimte compensatie.
Stooklijn wordt automatisch aangepast aan de woning, dit werkt prima
Wat / hoe gebruik je ruimtecompensatie? Bedoel je setting 31 in het installateursmenu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Daannn1987 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:02:
[...]

Wat / hoe gebruik je ruimtecompensatie? Bedoel je setting 31 in het installateursmenu?
Is een parameter in de honneywell touch , elga gewoon op de war en een stooklijn kiezen, niet op hele lage stooklijn. 7/8 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:53:
@Guido87 jij zou op pagina 10 de 2 zone regeling kunnen gebruiken
Ja ben inmiddels wel aardig op de hoogte van de mogelijkheden. Die Panasonics kunnen dat ook met extra print. De beperking is 2 zones.
Als je boven per kamer wilt regelen heb je gewoon naregeling nodig van danfoss bv.

Maar voor boven ben ik gewoon geen fan van jaga's. In voor en najaar heb je gewoon theoretisch een probleem met je afgiftetemperatuur. Je kan af met 28graden. Maar die jaga heeft eigenlijk minimaal 35gr nodig. Plus die dingen zijn pest prijzig. En met dbe...duur...niet 100% stil... kan kapot.

Warp system vloerverwarming vind ik dan mooier... hele bovenverdieping, materiaalkosten geschat 4k. Hoop geld. En hoop werk. En moet verdeler plaatsen met 10groepen en leidingpatroon is Meander.
Dus ook niet top. Maar niet duurder dan de jaga's denk ik. Beter dan keuze 1 dus.

Dan de vraag hoeveel warmtevraag zal er boven zijn... via de trap komt er al aardig wat boven denk ik. En dan nog een hightech zehnder wtw d, die onder 0graden zelfs modulerende voorverwarmer heeft ivm bevriezen wisselaar.

De warmte van beneden zal boven ingeblazen worden. Wel afhankelijk van de ventilatiestand. Maar ben ook wel voorstander van continue goed ventileren.... er is meer dan alleen vocht en co2 in je huis...

Misschien heb ik genoeg aan paar elektrische convectie kacheltjes, zijn hele mooie te koop tegenwoordig.

Moet alleen de badkamer nog bedenken. Zou op de verdeler van woonkamer erbij kunnen.

Alle meningen en ervaringen en tips welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:52:
[...]

Zitten genoeg regelingen op je warmtepomp, je kan zelfs een sd plaatsen wat grappig.

Wat ik zo even snel lees is je warmtepomp standaard geleverd met een thermostaat die werkt met ruimte compensatie.
Een echt losse ( war regeling ) zit er niet echt op, of bedoelen ze daar de voorloop temperatuur regeling ) mee ?
War is compensatiecurve in mitsu taal ;)
Voorlooptemp is vaste Ta.
Guido87 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:52:
@Grolsch

Oké mooi dat ik het begrijp.
Te weinig flow, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Weer wat geleerd.

Zag wel dat je moet instellen met dipswitch of die mengtank aanwezig is. En de handleiding geeft eigenlijk aan dat je die wel die sensoren secundair moet plaatsen.

Misschien iemand hier dan kan uitleggen warom, en wat de voordelen daarvan zijn?
Wat is het verschil als je ze weglaat, zoals Grolsch het nu heeft zitten?

Ben daar wel benieuwd naar, aangezien mijn systeem waarschijnlijk vergelijkbaar wordt. Ontwerpfase is in volle gang...
Áls je de DS mengtank niet omzet ziet de WP de extra sensoren niet.

Het probleem wat ik had was dat de Ta bleef hangen omdat de Tr voor de buffer achter bleef.

Misschien sensor Ta boven in buffervat, en sensor Tr tussen buffer en WP :?

Maar dan meet ik dus bijna dezelfde waardes als nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:05:
[...]

Is een parameter in de honneywell touch , elga gewoon op de war en een stooklijn kiezen, niet op hele lage stooklijn. 7/8 is prima.
Ja precies, dat is parameter 31 volgens mij. War stooklijn 7/8 is voor mij veel te hoog. Een TA > 30 heb ik nog nooit gehaald hier om je een idee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Daannn1987 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:07:
[...]

Ja precies, dat is parameter 31 volgens mij. War stooklijn 7/8 is voor mij veel te hoog. Een TA > 30 heb ik nog nooit gehaald hier om je een idee te geven.
Hij stuurt de stooklijn vanzelf bij, hier gaat het prima. Alleen jammer dat die graadminuten regeling erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:13:
[...]

Hij stuurt de stooklijn vanzelf bij, hier gaat het prima. Alleen jammer dat die graadminuten regeling erin zit.
Ah ok dat zal wel even tijd nodig hebben voor dat ingeleerd is.
Maar ik weet nu iig hoe het werkt. De WAF wil de honeywell niet meer in de woonkamer :+
Die graadminuten had ik gehoopt dat deze opgelost kon worden door WAR maar helaas..

thanks voor de hints/ tips so far

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 28-01-2018 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Guido87 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:06:
[...]

Ja ben inmiddels wel aardig op de hoogte van de mogelijkheden. Die Panasonics kunnen dat ook met extra print. De beperking is 2 zones.
Als je boven per kamer wilt regelen heb je gewoon naregeling nodig van danfoss bv.

Maar voor boven ben ik gewoon geen fan van jaga's. In voor en najaar heb je gewoon theoretisch een probleem met je afgiftetemperatuur. Je kan af met 28graden. Maar die jaga heeft eigenlijk minimaal 35gr nodig. Plus die dingen zijn pest prijzig. En met dbe...duur...niet 100% stil... kan kapot.

Warp system vloerverwarming vind ik dan mooier... hele bovenverdieping, materiaalkosten geschat 4k. Hoop geld. En hoop werk. En moet verdeler plaatsen met 10groepen en leidingpatroon is Meander.
Dus ook niet top. Maar niet duurder dan de jaga's denk ik. Beter dan keuze 1 dus.

Dan de vraag hoeveel warmtevraag zal er boven zijn... via de trap komt er al aardig wat boven denk ik. En dan nog een hightech zehnder wtw d, die onder 0graden zelfs modulerende voorverwarmer heeft ivm bevriezen wisselaar.

De warmte van beneden zal boven ingeblazen worden. Wel afhankelijk van de ventilatiestand. Maar ben ook wel voorstander van continue goed ventileren.... er is meer dan alleen vocht en co2 in je huis...

Misschien heb ik genoeg aan paar elektrische convectie kacheltjes, zijn hele mooie te koop tegenwoordig.

Moet alleen de badkamer nog bedenken. Zou op de verdeler van woonkamer erbij kunnen.

Om je een.idee te geven, ik heb mijn wanden na geïsoleerd met houtvezel platen en daar wand verwarming tegen aan gemaakt.
Verwarmen doe ik alleen in het kamertje van mijn dochter, en koelen doe ik alleen als het buiten 27 graden is.
Koelen met de wanden gaat echt fantastisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Daannn1987 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:17:
[...]

Ah ok dat zal wel even tijd nodig hebben voor dat ingeleerd is.
Maar ik weet nu iig hoe het werkt. De WAF wil de honeywell niet meer in de woonkamer :+
Die graadminuten had ik gehoopt dat deze opgelost kon worden door WAR maar helaas..

thanks voor de hints/ tips so far
Straks met de Panasonic heeft de waf hier helemaal geen thermostaat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:44:
[...]

Wat heb je er aan om bij warmtevraag eerst je buffer warm te moeten draaien, voordat er warmte de woning in gaat? Natuurlijk is dat vat geïsoleerd en valt het allemaal wel mee, maar toch zit er op deze manier een vertraging in je systeem. Stel dat er een langere periode geen warmtevraag is, draait je WP veel langer dan nodig, en ook nog eens niet op een laag pitje.

120L is ruim voldoende voor een woning, ik ken kantoor panden met vloerverwarming i.c.m. een Ecodan en daar wordt een UKV100 (100L) toegepast.

Anderzijds als jij er zo tevreden mee bent en het systeem werkt goed, waarom zou je dan gaan zitten sleutelen? ik zou het zelf alleen anders doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MBgek schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:28:
[...]

Wat heb je er aan om bij warmtevraag eerst je buffer warm te moeten draaien, voordat er warmte de woning in gaat? Natuurlijk is dat vat geïsoleerd en valt het allemaal wel mee, maar toch zit er op deze manier een vertraging in je systeem. Stel dat er een langere periode geen warmtevraag is, draait je WP veel langer dan nodig, en ook nog eens niet op een laag pitje.

120L is ruim voldoende voor een woning, ik ken kantoor panden met vloerverwarming i.c.m. een Ecodan en daar wordt een UKV100 (100L) toegepast.

Anderzijds als jij er zo tevreden mee bent en het systeem werkt goed, waarom zou je dan gaan zitten sleutelen? ik zou het zelf alleen anders doen. :)
Kun jij dan aangeven hoe die aangesloten is :?

Áls het kan incl alle details en schema ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:35:
[...]

Kun jij dan aangeven hoe die aangesloten is :?

Áls het kan incl alle details en schema ;)
Ja hoor, zoals het rechtse 1 zone schema op pagina 10 van de installatie handleiding die je postte, met per verdeler een TACO setter om de flow in te stellen over de vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
MBgek schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:28:
[...]

Bij veel warmtevraag zal je buffer niet, of veel minder, opgewarmd worden. De aanvoer primair gaat dan grotendeels direct naar aanvoer secundair.
Bij weinig warmtevraag, dus bijvoorbeeld minder dan het minimale vermogen van de wp, ontkom je er niet aan dat je het buffer mee opwarmt. Dit geld zowel voor war, rar en zoneregeling.
Het warmteverlies bepaald immers hoeveel energie de warmtepomp moet leveren, een andere aansturing zal daar niets aan veranderen.

Alleen een zo laag mogelijke stooklijn kan de warmtevraag van de naregeling verlengen, hierdoor langere warmtevraag.
Alleen zal een erg lage gewenste aanvoerT ook weer pendelgedrag op kunnen leveren. Het setpoint is immers snel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Oxellaar Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Ik had vanavond een "runnetje" van 15 minuten op voor mijn WP laag last na 6 uur stilstand omdat de badkamer blijkbaar warmte nodig had, en toen sloeg de WP af vanwege Ta +2.

Dus in 15 minuten het water van buffervat, + open zones + badkamer op temperatuur.

Ik denk nog steeds dat dit voor mijn situatie de beste oplossing is, maar misschien ga ik als ik tijd en zin heb nog wel eens een keer iets anders proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 19:38
Guido87 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:06:
[...]

Heb niet op mijn netvlies of je nieuw bouwt, maar in dat geval zou ik vv doen voor de koeling van de bgg. In nieuwe huizen is het stookseizoen korter dan het koelseizoen.

En idd elektrische kacheltjes. Bij mij is beneden de huiskamer 21.5 en boven is het dan vaak rond de 19/20 graden. Als ik thuiswerk zet ik een kwartier een elektrische kachel aan, klaar.

En als je geen meander patroon wil, kun je iets als bioclina nemen. Zag dat daar ook een Duitse concurrent voor is. Toen ik met ze sprak was het erg duur, maar wellicht is dat veranderd. Technisch gezien had ik dat graag gehad,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Grolsch Als dat 'pendelen' betekent dat de WP in minimale deellast aan en uitgaat, dan is dat helemaal niet erg, lijkt me.

Zo niet, dan is de regeling slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@jerh @Guido87 Waarom zou je meanderpatroon nemen? Slakkenhuispatroon kan toch ook gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 19:38
Oxellaar schreef op maandag 29 januari 2018 @ 07:00:
@jerh @Guido87 Waarom zou je meanderpatroon nemen? Slakkenhuispatroon kan toch ook gewoon?
Geen idee, hij schreef dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op maandag 29 januari 2018 @ 06:56:
@Grolsch Als dat 'pendelen' betekent dat de WP in minimale deellast aan en uitgaat, dan is dat helemaal niet erg, lijkt me.

Zo niet, dan is de regeling slecht.
Dat is het wel, te weinig afgifte beschikbaar om het minimale vermogen kwijt te kunnen.

Deze situatie doet zich eigenlijk alleen voor als ik in de woonkamer de houtkachel aan heb, en ik vind het inderdaad niet hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Oxellaar schreef op maandag 29 januari 2018 @ 07:00:
Droogbouw is meander, maar is dat met korte groepen dan zo erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 20:38
Na isolatie en dubbel glas (oude vervangen door HR++ 1.0) heb ik in januari 300m2 verbruikt (inclusief sww)

Afgelopen week is de 200liter boiler binnen gekomen en vraag is dus of de 6kw voldoende is voor mijn verbruik. Ik denk net niet, daarom komt er een 6 kw Artel Petite in de woonkamer als backup/gezelligheid (deze staat er al)

Gezien de subsidieeisen en veranderingen wil ik toch eigenlijk nog een extra panasonic installeren. Los van de installatieeis, kan ik inderdaad nog voor de 31e een oude 6kw "indienen"?

Ik wil ervoor kiezen een buffervat (1000l?) te gebruiken, icm een dubbele warmtepomp en als backup een 17kw cv ketel (pellet). Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup?

Woning is een oude boerderij. Het woongedeelte heeft spouwmuurisolatie en een verbruik van 3000m2 gas zonder isolatie en met de huidige meterstanden schat mindergas 2100m2. In de toekomst zal ik nog 300m2 vloerwarming aanleggen in de bijgebouwen, wat niet continu verwarmd hoeft te worden (vandaar de bufferwens)

[ Voor 7% gewijzigd door jantje112 op 29-01-2018 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:22:
[...]

Droogbouw is meander, maar is dat met korte groepen dan zo erg?
Nee niet echt, al blijf je temperatuurverschil houden tussen begin en einde van de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Oxellaar schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:57:
[...]

Nee niet echt, al blijf je temperatuurverschil houden tussen begin en einde van de groep.
Mijn wanden zijn meander, maar merk weinig verschil tussen aanvoer en retour temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 20:44
jantje112 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 08:34:
Na isolatie en dubbel glas (oude vervangen door HR++ 1.0) heb ik in januari 300m2 verbruikt (inclusief sww)

Afgelopen week is de 200liter boiler binnen gekomen en vraag is dus of de 6kw voldoende is voor mijn verbruik. Ik denk net niet, daarom komt er een 6 kw Artel Petite in de woonkamer als backup/gezelligheid (deze staat er al)

Gezien de subsidieeisen en veranderingen wil ik toch eigenlijk nog een extra panasonic installeren. Los van de installatieeis, kan ik inderdaad nog voor de 31e een oude 6kw "indienen"?

Ik wil ervoor kiezen een buffervat (1000l?) te gebruiken, icm een dubbele warmtepomp en als backup een 17kw cv ketel (pellet). Heeft iemand ervaring met een dergelijke setup?

Woning is een oude boerderij. Het woongedeelte heeft spouwmuurisolatie en een verbruik van 3000m2 gas zonder isolatie en met de huidige meterstanden schat mindergas 2100m2. In de toekomst zal ik nog 300m2 vloerwarming aanleggen in de bijgebouwen, wat niet continu verwarmd hoeft te worden (vandaar de bufferwens)
Er zijn meerdere mogelijkheden.
Ga je werken met secundair pomp icm naregeling en buffer als ontkoppeling?
Is de pellet CV kachel met een retourloopverhoger of max aanvoertemperatuur begrenzer?
Als je max aavoertemperatuur beneden 70C kan houden van pelletkachel, dus eventueel nog mogelijk met retourloopverhoger tot 65C, dan zouden zelfs alle drie op de ontkoppelbuffer kunnen aansluiten met een mix/mengventiel aan de secundaire kant met circulatiepomp voor de afgifte.
Is je retourloopverhoger >65C, dan kan je naar rechter deel van mijn circuitschema kijken, (zonder 3 wegklep en gele bypas leiding, die zijn voor warmtebuffering), ik heb een hout CV kachel en die laat zich moeilijker regelen op enkel 70C.
Met retourloop verhoger wordt op 65C enkel water van 70-72C naar buffer gestuurd, maar afhankelijk van gebruikt hout komt er minder zichtbare rook uit de schoorsteen met een warmere vuurhaard, Retourloopverhoger richting of op 78C en dan gaat er water van 84-87C naar de buffer

De te hoge temperatuurbeveiliging (OLP) in G-6kW is 80C

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Domba schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:08:
[...]

Er zijn meerdere mogelijkheden.
Ga je werken met secundair pomp icm naregeling en buffer als ontkoppeling?
Is de pellet CV kachel met een retourloopverhoger of max aanvoertemperatuur begrenzer?
Als je max aavoertemperatuur beneden 70C kan houden van pelletkachel, dus eventueel nog mogelijk met retourloopverhoger tot 65C, dan zouden zelfs alle drie op de ontkoppelbuffer kunnen aansluiten met een mix/mengventiel aan de secundaire kant met circulatiepomp voor de afgifte.
Is je retourloopverhoger >65C, dan kan je naar rechter deel van mijn circuitschema kijken, (zonder 3 wegklep en gele bypas leiding, die zijn voor warmtebuffering), ik heb een hout CV kachel en die laat zich moeilijker regelen op enkel 70C.
Met retourloop verhoger wordt op 65C enkel water van 70-72C naar buffer gestuurd, maar afhankelijk van gebruikt hout komt er minder zichtbare rook uit de schoorsteen met een warmere vuurhaard, Retourloopverhoger richting of op 78C en dan gaat er water van 84-87C naar de buffer

De te hoge temperatuurbeveiliging (OLP) in G-6kW is 80C
Ik ben nog helemaal "vrij" wat betreft indeling. Dus nog zoekende naar de juiste mix. In mijn beleving zou ik de buffer als "warmtebron" willen gebruiken, omdat ik niet op alle locaties 24/7 wil stoken. (Idealiter wil ik ook boven en beneden een aparte thermostaat)

Woon trouwens "achteraf", dus ik heb geen problemen met buren (rook of lawaai)

Kortom, het liefste leg ik het nu zo aan dat het volgens het boekje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:01:
[...]

Mijn wanden zijn meander, maar merk weinig verschil tussen aanvoer en retour temperatuur
Bij wandverwarming maakt een temperatuur verschil ook eigenlijk niet uit.
Je voelt het niet zo duidelijk als een paar graden verschil bij vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Beste allen,

Ik ben halverwege het lezen van dit uitgebreide topic maar ik denk dat ik mijn vragen al kan stellen. We wonen in een tussenwoning van 1998, 100 m2 oppervlakte en 2700 kWh / 1000 m3 gas verbruik per jaar. De CV is een vrij jonge Remeha Calenta 40C, werkend met een Ta van 50 C. Beneden in de woonkamer hebben we vloerverwarming (2 groepen, open verdeler) en een Jaga Tempo, in de rest van het huis 'gewone' radiatoren.

We willen graag minder gas gaan verbruiken en kijken daarom naar de mogelijkheden van een warmtepomp. Tevens komt er binnen een paar maand 13x300 Wp aan PV-panelen op het dak.
De eerste optie waar we naar kijken was een Ecolution ter vervanging van de mechnische afzuiging, maar dat past eigenlijk net niet in de hoek waar de MV nu hangt (komt dan gedeeltelijk boven het trapgat te hangen, niet echt wenselijk). De volgende optie (op aanraden van een instalateur) is een Elga. De binnenunit past prima boven de MV, maar je zit dan wel weer met een buitenunit. De buitenunit zou dan in de voortuin op de grond komen (6 m hoogteverschil, ca 12 m leiding nodig). Ik maak me zorgen over het 'lawaai' van de buitenunit van de Elga, vandaar de volgende vragen:

1) Wie heeft een Elga met de buitenunit op de grond onder een slaapkamer op de eerste verdieping staan? Hoe is de ervaring qua geluid?
2) Wie heeft een Elga in de buurt van Veldhoven (postcode 5504) en mag ik eens langskomen om te luisteren?
3) Heeft er iemand ervaring met de Climeleon geluidsdempende kast?
4) Hebben jullie nog andere suggesties voor een split hybride WP met vergelijkbare performance als de Elga? Hij mag iets duurder zijn want bij de Elga lijkt het erop dat een Climeleon sowieso nodig is (a 600 euro), dus als de buitenunit ca 50 dB is dan is dat al beter.
5) Hoe zit het met de binnenunit van de Elga qua geluid? Ik hoor er niemand over maar ik wil het toch even vragen.
6) Wat zijn de mogelijkehden voor aansturing van de Elga? In de handleiding zie ik alleen de mogelijkheid voor een OpenTherm thermostaat, die zou ik kunnen gebruiken om bijvoobeeld 's nachts het ding iets stiller te krijgen door het gewenste setpoint te verlagen.

Bedankt alvast voor het meedenken! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jantje112 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:56:
[...]
Ik ben nog helemaal "vrij" wat betreft indeling. Dus nog zoekende naar de juiste mix. In mijn beleving zou ik de buffer als "warmtebron" willen gebruiken, omdat ik niet op alle locaties 24/7 wil stoken. (Idealiter wil ik ook boven en beneden een aparte thermostaat)

Woon trouwens "achteraf", dus ik heb geen problemen met buren (rook of lawaai)

Kortom, het liefste leg ik het nu zo aan dat het volgens het boekje is.
Wil je warmte opslaan in warmtebuffer en niet direct gebruiken, dan kan dat ook op 2 manieren als je 2 WP's, vergelijkbaar zoals ik heb met buffer buiten circuit als 3e warmtebron die door CV-kachel gevoed kan worden of door 1 WP als zijnde een boiler naar keuze. De andere WP verzorgt dan SWW

Of je schakelt de 2e WP aangesloten op ontkoppelbuffer net als hierboven vrij, maar dan zonder 3-wegklep , zodat op gunstig moment van de dag je tijdelijk de ontkoppelbuffer wat in temperatuur verhoogt, die je in uren erna gebruikt, waarbij WP tijdelijk stil valt. Met alle 3 aangesloten op ontkoppelbuffer stopt de WP compressor ook als pellet CV kachel aan is.
Wat bij eerste een keuze is, je kan de opgeslagen warmte ook de dag erop gebruiken.

In het eerste geval is het niet nodig dat alle afgifte direct aangesloten is op WP, zolang je maar de flow van beide WP's kwijt kunt. Dan kunnen afgifte groepen die zo nu en dan gebruikt worden, bijv alleen voor vorst-vrij direct met mengventiel op warmtebuffer met eigen circulatiepomp

In een belangrijk deel komt het aan op afgifte systeem en wel of geen en type naregeling per ruimte.
Als ook of je dagelijks pellet CV kachel wilt gebruiken voor ~4 uur op 17kW (ongeveer stooktijd voor 1000l om 70kWhth op te slaan) of zelf voor meer dan die 70kWhth per stooksessie

Ook bij de eerste, hoeven niet beide WP's te lopen ook al hebben ze beiden een eigen circuit, maar er zitten wel haken en ogen aan, zoals de warmte verdelings leidingen een rol spelen bijv als de stamleiding al 50 meter is, een WP SWW aan het opwarmen is of defrost er dan geen 100% serie schakeling mogelijk is,
In geval staat nu de 4 wegklep bij mij bij deze hoge buitentemperaturen op 90 graden, maar moet dan binnen 30 sec teruglopen tot 60 graden open, zodat de flow niet stilvalt.
Het wordt wel complexer met beetje externe sturing en zonder monitoring is dat lastig in te regelen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Domba schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:00:
[...]

Wil je warmte opslaan in warmtebuffer en niet direct gebruiken, dan kan dat ook op 2 manieren als je 2 WP's, vergelijkbaar zoals ik heb met buffer buiten circuit als 3e warmtebron die door CV-kachel gevoed kan worden of door 1 WP als zijnde een boiler naar keuze. De andere WP verzorgt dan SWW

Of je schakelt de 2e WP aangesloten op ontkoppelbuffer net als hierboven vrij, maar dan zonder 3-wegklep , zodat op gunstig moment van de dag je tijdelijk de ontkoppelbuffer wat in temperatuur verhoogt, die je in uren erna gebruikt, waarbij WP tijdelijk stil valt. Met alle 3 aangesloten op ontkoppelbuffer stopt de WP compressor ook als pellet CV kachel aan is.
Wat bij eerste een keuze is, je kan de opgeslagen warmte ook de dag erop gebruiken.

In het eerste geval is het niet nodig dat alle afgifte direct aangesloten is op WP, zolang je maar de flow van beide WP's kwijt kunt. Dan kunnen afgifte groepen die zo nu en dan gebruikt worden, bijv alleen voor vorst-vrij direct met mengventiel op warmtebuffer met eigen circulatiepomp

In een belangrijk deel komt het aan op afgifte systeem en wel of geen en type naregeling per ruimte.
Als ook of je dagelijks pellet CV kachel wilt gebruiken voor ~4 uur op 17kW (ongeveer stooktijd voor 1000l om 70kWhth op te slaan) of zelf voor meer dan die 70kWhth per stooksessie

Ook bij de eerste, hoeven niet beide WP's te lopen ook al hebben ze beiden een eigen circuit, maar er zitten wel haken en ogen aan, zoals de warmte verdelings leidingen een rol spelen bijv als de stamleiding al 50 meter is, een WP SWW aan het opwarmen is of defrost er dan geen 100% serie schakeling mogelijk is,
In geval staat nu de 4 wegklep bij mij bij deze hoge buitentemperaturen op 90 graden, maar moet dan binnen 30 sec teruglopen tot 60 graden open, zodat de flow niet stilvalt.
Het wordt wel complexer met beetje externe sturing en zonder monitoring is dat lastig in te regelen
bedankt voor je input, het is nog even puzzelen voor mij. In principe is er voor SWW een Atlantic 200 liter opgesteld. We douchen redelijk verspreid over de dag (eigenlijk nooit achterelkaar) en daarmee verwacht ik dat we SWW dus apart kunnen houden. Is dat verstandig?

De reden dat ik met een buffervat wil werken is omdat ik mijn huis wil verwarmen, maar daarnaast ook mijn bijgebouwen. Dit zijn oude stallen (3 dubbelsteens, geen spouw) waar de vloeren gesloopt gaan worden en geisoleerd met vloerverwarming worden vernieuwd. Deze ruimte is pakweg 300m2, maar heb ik liever "op afroep" warm omdat ik ze niet de hele dag warm wil stoken.

Bedoeling is zoveel mogelijk warmtepomp te stoken en (ivm saldering) de WP af en toe te stoken als de KW's wat schaarser zijn.

Overigens hangt in het woonhuis een jaar oude Remeha Tzerra. Pas als het nieuwe systeem volledig betrouwbaar is, wil ik overwegen die uit te zetten (ivm baby's etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:01:
[...]

Is denk ik ook nauwelijks te merken, verschil is max 2-3C, gemiddeld 1-1.5C daar merk je echt niks van meer een theoretisch ding naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:51
Dooxed schreef op maandag 29 januari 2018 @ 10:57:
Beste allen,

Ik ben halverwege het lezen van dit uitgebreide topic maar ik denk dat ik mijn vragen al kan stellen. We wonen in een tussenwoning van 1998, 100 m2 oppervlakte en 2700 kWh / 1000 m3 gas verbruik per jaar. De CV is een vrij jonge Remeha Calenta 40C, werkend met een Ta van 50 C. Beneden in de woonkamer hebben we vloerverwarming (2 groepen, open verdeler) en een Jaga Tempo, in de rest van het huis 'gewone' radiatoren.

We willen graag minder gas gaan verbruiken en kijken daarom naar de mogelijkheden van een warmtepomp. Tevens komt er binnen een paar maand 13x300 Wp aan PV-panelen op het dak.
De eerste optie waar we naar kijken was een Ecolution ter vervanging van de mechnische afzuiging, maar dat past eigenlijk net niet in de hoek waar de MV nu hangt (komt dan gedeeltelijk boven het trapgat te hangen, niet echt wenselijk). De volgende optie (op aanraden van een instalateur) is een Elga. De binnenunit past prima boven de MV, maar je zit dan wel weer met een buitenunit. De buitenunit zou dan in de voortuin op de grond komen (6 m hoogteverschil, ca 12 m leiding nodig). Ik maak me zorgen over het 'lawaai' van de buitenunit van de Elga, vandaar de volgende vragen:

1) Wie heeft een Elga met de buitenunit op de grond onder een slaapkamer op de eerste verdieping staan? Hoe is de ervaring qua geluid?
2) Wie heeft een Elga in de buurt van Veldhoven (postcode 5504) en mag ik eens langskomen om te luisteren?
4) Hebben jullie nog andere suggesties voor een split hybride WP met vergelijkbare performance als de Elga? Hij mag iets duurder zijn want bij de Elga lijkt het erop dat een Climeleon sowieso nodig is (a 600 euro), dus als de buitenunit ca 50 dB is dan is dat al beter.
5) Hoe zit het met de binnenunit van de Elga qua geluid? Ik hoor er niemand over maar ik wil het toch even vragen.
6) Wat zijn de mogelijkehden voor aansturing van de Elga? In de handleiding zie ik alleen de mogelijkheid voor een OpenTherm thermostaat, die zou ik kunnen gebruiken om bijvoobeeld 's nachts het ding iets stiller te krijgen door het gewenste setpoint te verlagen.

1) Niet onder mijn slaapkamer, maar wel op de grond. Tussen 800 en 1000W produceert hij een nare brom bij mij. Dat doet hij eigenlijk alleen als ik het uiterste van hem vraag in de winter.
5) Vrijwel niks, behalve als je de pomp op maximaal zet. Als je afgiftesysteem voldoende flow kan hebben hoeft die pomp niet maximaal.
6) Ik geloof dat je met de nieuwe firmware meer dingen in kunt stellen. Heb ik nog geen ervaring mee.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
jantje112 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:15:
[...]
bedankt voor je input, het is nog even puzzelen voor mij. In principe is er voor SWW een Atlantic 200 liter opgesteld. We douchen redelijk verspreid over de dag (eigenlijk nooit achterelkaar) en daarmee verwacht ik dat we SWW dus apart kunnen houden. Is dat verstandig?
SWW apart, dat maakt het wel eenvoudiger, hooguit zou je SWW kunnen voor verwarmen via hygiene spiraal als buffer zogoed als naast warmtepompboiler staat en niet 30 meter verderop, zodat de 200ltr SWW ook ruim voldoende blijft in de toekomst
De reden dat ik met een buffervat wil werken is omdat ik mijn huis wil verwarmen, maar daarnaast ook mijn bijgebouwen. Dit zijn oude stallen (3 dubbelsteens, geen spouw) waar de vloeren gesloopt gaan worden en geisoleerd met vloerverwarming worden vernieuwd. Deze ruimte is pakweg 300m2, maar heb ik liever "op afroep" warm omdat ik ze niet de hele dag warm wil stoken.
Ik ben bekend met een vergelijkbare situatie alleen zijn de bijgebouwen maar beperkt tot 150m2 die zo nu en dan verwarmt worden
Bebouwing is in een U, waarvan linkerbeen 24x7m is, onder woonhuis 18x8meter en rechter been ook 24m (8m woonhuis, 8m onderbreking, 8x6m werkplaatsje), maar met een serre/veranda onderbreking van 8m en daarbij in midden woonhuis natte groep met bad en rechter bovenste punt nog een natte groep met douche en in rechter op moment nog een biomassa CV kachel waar nog een warmtebuffer bij moet, die nu niet via remote opstart
Met ook geen gebrek aan dakruimte voor PV, waar ik nog aan het sleutelen aan ben
Is een ander pand dan uit mijn sign, maar vergelijkbaar in opgebouwd
Bedoeling is zoveel mogelijk warmtepomp te stoken en (ivm saldering) de WP af en toe te stoken als de KW's wat schaarser zijn.

Overigens hangt in het woonhuis een jaar oude Remeha Tzerra. Pas als het nieuwe systeem volledig betrouwbaar is, wil ik overwegen die uit te zetten (ivm baby's etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:41:
[...]

Is denk ik ook nauwelijks te merken, verschil is max 2-3C, gemiddeld 1-1.5C daar merk je echt niks van meer een theoretisch ding naar mijn idee.
Versvhil aanvoer retour is 1C, merk ik niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:17:
[...]

Versvhil aanvoer retour is 1C, merk ik niks van
Mijn onverwarmde buitenmuur heeft een groter verschil tussen vloer-niveau en op 1.5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals het er nu uit ziet gaat het volgende week echt een stukje kouder worden in Twente :P

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/k9us2d.jpg

Ik ben benieuwd naar de werking bij echte koude buitentemperaturen, want tot nu toe lijkt het eerder op herfst/lente als winter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Domba schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:14:
[...]

SWW apart, dat maakt het wel eenvoudiger, hooguit zou je SWW kunnen voor verwarmen via hygiene spiraal als buffer zogoed als naast warmtepompboiler staat en niet 30 meter verderop, zodat de 200ltr SWW ook ruim voldoende blijft in de toekomst

[...]

Ik ben bekend met een vergelijkbare situatie alleen zijn de bijgebouwen maar beperkt tot 150m2 die zo nu en dan verwarmt worden
Bebouwing is in een U, waarvan linkerbeen 24x7m is, onder woonhuis 18x8meter en rechter been ook 24m (8m woonhuis, 8m onderbreking, 8x6m werkplaatsje), maar met een serre/veranda onderbreking van 8m en daarbij in midden woonhuis natte groep met bad en rechter bovenste punt nog een natte groep met douche en in rechter op moment nog een biomassa CV kachel waar nog een warmtebuffer bij moet, die nu niet via remote opstart
Met ook geen gebrek aan dakruimte voor PV, waar ik nog aan het sleutelen aan ben
Is een ander pand dan uit mijn sign, maar vergelijkbaar in opgebouwd

[...]
Die tip kreeg ik ook van Reneeke inderdaad, soms zijn de dingen zo eenvoudig dat je er niet eens aan denkt. Wat is je sleutelgebied trouwens :X ik weet nog wel iemand die een sleutelaar zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
--- never mind

[ Voor 98% gewijzigd door !null op 29-01-2018 13:48 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Grolsch schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:25:
Zoals het er nu uit ziet gaat het volgende week echt een stukje kouder worden in Twente :P

[afbeelding]

Ik ben benieuwd naar de werking bij echte koude buitentemperaturen, want tot nu toe lijkt het eerder op herfst/lente als winter :+
*O* *O* *O* *O* eindelijk soort van serieuzere WP test

En Elga verhalen of die het bij -6 nog doet of niet -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
!null schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:18:
[...]

[...]

Even op deze oude posts reagerend. De F en de G serie staan op "vervalt" per 1 Februari.
Ik krijg de H serie, de nieuwe generatie, 5KW.
Hoeveel kans heb ik dat ik hier nog op subsidie krijg? Want het is meer van hetzelfde, gewoon een nieuwe versie.
Maar als het gelobby is om de oude generatie eruit te krijgen (of andere motieven) en ik kan nog steeds subsidie krijgen door allerlei info aan te leveren, dan maak ik dus nog wel een kans.

Dit geheel los van de discussie hoe hoog de subsidie dan zou zijn.
De H serie staat toch gewoon in de lijst? Of snap ik hem nu niet? Ik ben even kwijt welke versie je ging bestellen. Staat hij niet in de lijst dan zou ik van te voren even proberen alle documentatie te verzamelen met de ERP-data etc en die naar het rvo mailen met de vraag of dat voldoende is om de pomp toegevoegd te krijgen. Daar zullen ze dan geen toezegging opdoen met maar wel aangeven of er nog meer info nodig is.

Als voorbeeld: http://erp.mitsubishielec...lot1/shw112hc_004_002.pdf
Dit zou waarschijnlijk voldoende info moeten zijn om de nieuwe mitsu erin te krijgen.
Probleem is denk ik dat Pana veel te geheimzinnig doet over al deze data (alsof ze iets willen verbergen). Ik heb ze nog nooit ergens duidelijk in één document langs zien komen. Maar wellicht dat iemand hier een adres van het erp systeem van pana heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:25:

[afbeelding]

Dat zijn nog eens temperaturen! Helaas moeten wij het hier in Beverwijk met -2 doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
thefox154 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:33:
[...]

De H serie staat toch gewoon in de lijst? Of snap ik hem nu niet? Ik ben even kwijt welke versie je ging bestellen. Staat hij niet in de lijst dan zou ik van te voren even proberen alle documentatie te verzamelen met de ERP-data etc en die naar het rvo mailen met de vraag of dat voldoende is om de pomp toegevoegd te krijgen. Daar zullen ze dan geen toezegging opdoen met maar wel aangeven of er nog meer info nodig is.
Hmm, ik heb te vroeg gevraagd. Ik had de Ctrl+F van m'n pdf viewer meer tijd moeten geven :+ uiteindelijk vind hij hem wel.
En ik zat bij de monobloc systemen te kijken, waar de nieuwe een stuk verderop staat (en geen monobloc meer bij staat?)
Hoe dan ook, hij staat er nog in, voor 100 euro minder, maar dat mag de pret niet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dooxed schreef op maandag 29 januari 2018 @ 10:57:
Beste allen,

Ik heb de buiten unit tegen de gevel hangen (achter de boog voor mijn huis zie foto, en blaast op dakpannen hier onder zit direct mijn slaapkamer. Ik hoor de unit bij bij het aan slaan wel en bij vermogen iets harder maar storend vindt in het niet. Het geluid komt bij mij niet boven de 35 DB in de slaapkamer.

Mijn huis 110m2 verbruik zonder WP 2100 kWh en 700m3
Ik heb de vorst beveiliging eruit gehaald en door dat er geen vrieskou is geweest nog geen gasverbruik voor CV

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oxcn6u.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cc08tnnrxs.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Handige verstopplek, zo'n geveltje!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
maar zorgt nog wel voor een tikje extra schaduw op de zonnepanelen in de winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Even input gezocht op mijn ontwerp verwarmen/koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XVfOOpYPRf1WbkOd9kLdIahV/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GDzc095uEv0tXdyrQFLchqzB/full.jpg
Gele kruis = kogel kraan dicht | P1, P2 zijn pompen (los van elkaar aan te sturen) | Ts = terugslagklep

verwarmen:
WP vult (overdag) boilervat. verwarming naar vw en radiatoren dmv P1, P2
SWW niet in tekening opgenomen, maar is spiraal door boilervat met doorstroomverwarmer.
In de zomer zullen de collectoren (niet in tekening) de boiler verwarmen en zal doorstroomverwarmer hopelijk niet veel nodig zijn
Koelen
Wil het beschikbaar hebben, omdat het kan
Ik heb nu opgenomen dat ik het koelen via de radiatoren kan dicht zetten.

1) Zitten er ontwerp fouten in ?
2) is de flow bij koelen de zelfde richting ? (maw zitten de terugslagkleppen goed ?)
3) Ik kom tot de conclusie (omdat 3weg kleppen zo duur zijn) dat met kogelkranen werken goedkoper is. Maar is het een verstandige keuze? (of klopt de aanname helemaal niet)
4) het mengen moet toch dicht staan bij koelen ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 22-09 21:16
!null schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:47:
[...]

Hmm, ik heb te vroeg gevraagd. Ik had de Ctrl+F van m'n pdf viewer meer tijd moeten geven :+ uiteindelijk vind hij hem wel.
En ik zat bij de monobloc systemen te kijken, waar de nieuwe een stuk verderop staat (en geen monobloc meer bij staat?)
Hoe dan ook, hij staat er nog in, voor 100 euro minder, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb deze net binnen, deze maand kon je nog het oude subsidiebedrag krijgen en was ook de installatie door installateur niet noodzakelijk. De subsidie dus netjes op tijd aan kunnen vragen, ik laat weten of dit goed is gekomen.

Er was wat discussie over de water aansluit maat van Panasonic, 1 1/4 inch buitendraad. de binnenkant is echter veel kleiner en verderop binnenin nog kleiner is. Ik heb echter toch 28 mm leiding besteld om aan te gaan sluiten die ik dan laat splitsen naar 22 mm die elk een verdeler met 6 groepen vloerverwarming voeden. Er komt geen buffervat, dit schijnt niet noodzakelijk te zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Ik ga chips en bier halen, dat wordt een buffer-discussie!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
@Verwijderd Dat is echt een prima locatie :) Wij hebben helaas niet zo'n gevel dus dat is voor ons geen optie. Ik zal eens kijken of ik een ook een fototje heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

en vragen over de (aankomende) defrosts

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Cees-JanH Je mag toch pas subsidie aanvragen als je hem geinstalleerd hebt?
Buffer is wellicht niet nodig als de vloerverwarming niet te veel knijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
!null schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:54:
@Cees-JanH Je mag toch pas subsidie aanvragen als je hem geinstalleerd hebt?
Buffer is wellicht niet nodig als de vloerverwarming niet te veel knijpt.
Klopt, dit proces is ook gaande, echter tot 31 januari golden nog de regels van 2017 met betrekking tot officiële installateur et cetera, ik krijg nu ook nog 100 euro meer dan 1 februari.

Tegen de tijd dat men zou willen controleren (doen ze dat ?) staat de unit op het dak, #burgerlijkongehoorzaam....

Ik kan nu nog niks doen, pand is in aanbouw, woensdag wordt vloerverwarmingbuis, 6 groepen per verdieping van 48 vierkante meter op staalnetten. daar komt die week erop 7 centimeter dekvloer bovenop. Vloerdikte totaal dan ongeveer 30 centimeter.

De inhoud van al het leidingwerk zal ongeveer 170 liter zijn. De vloeren staan in principe gewoon open, zonder eigen pomp.

Topnieuws is dat de aannemer binnenkort een kraan heeft staan en de unit wel even boven wil zetten ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Zelf zit ik voor onze situatie nog wat te puzzelen wat het handigste is. We hebben een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met vloerverwarming van nog geen jaar oud. De ruimte die verwarmd dient te worden heeft vloerverwarming (plm 40 m2). (de badkamer gaat in principe op een andere manier, ws via IR). SWW gaat al via een zonneboiler met WP. Als ik zo de berekeningen en tabel zo eens heb bekeken, zou een WP van 4kW dan moeten voldoen. De verdeler van de vv is een simpel ding zonder elektrische sturing voor de diverse groepen. Ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik helemaal van het gas af kan.
Ik heb alleen nog geen idee wat nu een goede WP zou kunnen zijn. Wat ik ondertussen heb gelezen, is dat de Loria een goede optie zou zijn, maar wat zijn andere goede opties? Ook wat prijs/kwaliteit betreft?
En split/mono-uitvoering lees ik her en der ook verschillende verhalen over. Een mono lijkt wat goedkoper te zijn, een wat hogere (S)COP waarde te hebben, en wat stiller te zijn, maar ik lees (ook hier in het forum) eea over mogelijk bevriezingsgevaar als ie uit staat. Klopt het dat als ik bijvoorbeeld een week in de winter op vakantie ben, ik de WP dan uit zet en het vriest, ik dan vervolgens een kapotte WP heb (=kapot gevroren leidingen)? Toch lees ik op sites van fabrikanten wel: te gebruiken tot -20. Maar dan moet dat toch ook kunnen lukken als ie eens een paar uur uit heeft gestaan? Of laten zulk soort mensen hem dan altijd aanstaan, ook als ze langdurig weg zijn?
Van panasonic zie ik hier ook nogal eens wat langskomen, maar dat zijn als ik het goed begrijp vooral mono-uitvoeringen? Als ik wat ga zoeken, zie ik vervolgens ook geen 4 kW, maar alleen 3 kW of 5 kW of grotere uitvoeringen. Andere fabrikanten kom ik ook vooral mono-uitvoeringen tegen, en ik zie eigenlijk ook door de bomen het bos niet meer zo. Wat voor WP's zijn er op het forum zoal in gebruik voor alleen(!) verwarming van het huis?
Een buffervat zie ik op dit moment nog niet als heel noodzakelijk, maar als ik het hier zo lees kan ik dat altijd achteraf nog toevoegen volgens mij? Evt zou ik dat dan nog kunnen combineren met onze zonnecollector indien gewenst.
In wat voor orde van grootte moet ik dan aan prijzen (inclusief installatie) denken? De subsidie zit in de orde van grootte van 1700 euro heb ik gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Beste allemaal,

Na eind 2016 dit forum van voor tot achter gelezen te hebben heb ik begin 2017 in mijn huis een tweetal Panasonic 5KW Monoblocs gekocht in Frankrijk en die samen met een buffervat in mijn huis geïnstalleerd ter vervanging van mijn CV ketel. Inmiddels zijn we dus in onze mooie oude bakkerij uit 1800 alweer een jaar Gasloos :-)

Zoals dat gaat kijken de buren met voorzichtige interesse mee. Nu is mijn directe buurman bezig met een aanbouw aan zijn huis. Dit bestaat eigenlijk uit een klein gangetje met daarachter 1 kamer zonder bovenverdieping. Het geheel wordt supergoed geïsoleerd en krijgt vloerverwarming.

Ik zei tegen hem dat als ik het zou moeten verwarmen dat ik dan in elk geval naar Warmtepompen zou gaan kijken zoals ik ze had. Mijn idee was dat ik in zijn situatie ervoor zou kiezen om de vloerverwarming van deze aanbouw op 1 losse monobloc te zetten. Achter de aanbouw is een prima plek en je hebt dan hele korte leidingen naar de vloerverwarming.

Ik zag de de subsidie op de Panasonics die ik heb weggehaald is (waarom ?!?!?) en nu had ik al even wat rondgekeken en zag dat er nog wel andere vergelijkbare aantrekkelijke pompen waren (bijvoorbeeld Yukati's).

Het enige wat ik me nog afvroeg is wat er aan een vloerverwarming nog meer moet wanneer je een LW warmtepomp erop aansluit. Kun je deze direct aansluiten op de verdeelgroep van de vloerverwarming? Hoeft daar helemaal niets tussen (expansievaten, ventielen oid?).

Alvast bedankt voor een reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gatgda schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:23:
Zelf zit ik voor onze situatie nog wat te puzzelen wat het handigste is. We hebben een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis met vloerverwarming van nog geen jaar oud. De ruimte die verwarmd dient te worden heeft vloerverwarming (plm 40 m2). (de badkamer gaat in principe op een andere manier, ws via IR). SWW gaat al via een zonneboiler met WP. Als ik zo de berekeningen en tabel zo eens heb bekeken, zou een WP van 4kW dan moeten voldoen. De verdeler van de vv is een simpel ding zonder elektrische sturing voor de diverse groepen. Ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik helemaal van het gas af kan.
Ik heb alleen nog geen idee wat nu een goede WP zou kunnen zijn. Wat ik ondertussen heb gelezen, is dat de Loria een goede optie zou zijn, maar wat zijn andere goede opties? Ook wat prijs/kwaliteit betreft?
En split/mono-uitvoering lees ik her en der ook verschillende verhalen over. Een mono lijkt wat goedkoper te zijn, een wat hogere (S)COP waarde te hebben, en wat stiller te zijn, maar ik lees (ook hier in het forum) eea over mogelijk bevriezingsgevaar als ie uit staat. Klopt het dat als ik bijvoorbeeld een week in de winter op vakantie ben, ik de WP dan uit zet en het vriest, ik dan vervolgens een kapotte WP heb (=kapot gevroren leidingen)? Toch lees ik op sites van fabrikanten wel: te gebruiken tot -20. Maar dan moet dat toch ook kunnen lukken als ie eens een paar uur uit heeft gestaan? Of laten zulk soort mensen hem dan altijd aanstaan, ook als ze langdurig weg zijn?
Van panasonic zie ik hier ook nogal eens wat langskomen, maar dat zijn als ik het goed begrijp vooral mono-uitvoeringen? Als ik wat ga zoeken, zie ik vervolgens ook geen 4 kW, maar alleen 3 kW of 5 kW of grotere uitvoeringen. Andere fabrikanten kom ik ook vooral mono-uitvoeringen tegen, en ik zie eigenlijk ook door de bomen het bos niet meer zo. Wat voor WP's zijn er op het forum zoal in gebruik voor alleen(!) verwarming van het huis?
Een buffervat zie ik op dit moment nog niet als heel noodzakelijk, maar als ik het hier zo lees kan ik dat altijd achteraf nog toevoegen volgens mij? Evt zou ik dat dan nog kunnen combineren met onze zonnecollector indien gewenst.
In wat voor orde van grootte moet ik dan aan prijzen (inclusief installatie) denken? De subsidie zit in de orde van grootte van 1700 euro heb ik gezien.
Alle hier op het forum, en maandelijks gegevens leverende WPen, van ongeveer 5kW voldoen aan je benodigde capaciteit. De prestaties ontlopen elkaar binnen redelijke marges nauwelijks. De mononblock is het makkelijkst, zonder F-fassen specialist, aan te sluiten en heeft een iets betere COP. De Panasonic's die aan deze specificaties voldoen kosten qua aanschaf ook nog het minst en worden als de stilste ervaren. Bij agwezigheid blijft zo'n WP in de winter uiteraard actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:49:
[...]

Alle hier op het forum, en maandelijks gegevens leverende WPen, van ongeveer 5kW voldoen aan je benodigde capaciteit. De prestaties ontlopen zich binnen zich redelijke marges nauwelijks. De mononblock is het makkelijkst, zonder F-fassen specialist, aan te sluiten en heeft een iets betere COP. De Panasonic's die aan deze specificaties voldoen kosten qua aanschaf ook nog het minst en worden als de stilste ervaren. Bij agwezigheid blijft zo'n WP in de winter uiteraard actief.
Kosten het minst: scheelt dat veel met een split (ook wat aanschaf betreft?). En enig idee van een orde van grootte wat prijs betreft?

Blijft actief: betekent dat dan dus dat zo'n monoblock bij een T onder 0 dan altijd het huis aan het verwarmen is (dan dus blijkbaar dag en nacht)? Of alleen maar dat er een soort bewaking op zit dat als de T in het circuit onder een bepaalde waarde komt, dat hij het water even rondpompt? Ik bedoel: het lijkt me een beetje overkill om te stoken als het niet nodig is? En zelfs bij hele lage T buiten is het huis binnen een keer op temperatuur en kan het best voorkomen dat het een paar uur/halve dag/langer bij afwezigheid niet nodig is om te stoken?

Verschillende merken maken elkaar ook niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
Industryofcool schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:39:

Ik zag de de subsidie op de Panasonics die ik heb weggehaald is (waarom ?!?!?) en nu had ik al even wat rondgekeken en zag dat er nog wel andere vergelijkbare aantrekkelijke pompen waren (bijvoorbeeld Yukati's).

Het enige wat ik me nog afvroeg is wat er aan een vloerverwarming nog meer moet wanneer je een LW warmtepomp erop aansluit. Kun je deze direct aansluiten op de verdeelgroep van de vloerverwarming? Hoeft daar helemaal niets tussen (expansievaten, ventielen oid?).

Alvast bedankt voor een reactie!
Hoi, de pana WH-MDC05H3E5 is het nieuwe type, met subsidie 1700.

Ik ga m wel zo aansluiten, direct aan de vloer zonder extra pompen, dit staat ook zo in de installatiemanual. expansievat zit in de pana !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gatgda schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:03:
[...]

Kosten het minst: scheelt dat veel met een split (ook wat aanschaf betreft?). En enig idee van een orde van grootte wat prijs betreft?

Blijft actief: betekent dat dan dus dat zo'n monoblock bij een T onder 0 dan altijd het huis aan het verwarmen is (dan dus blijkbaar dag en nacht)? Of alleen maar dat er een soort bewaking op zit dat als de T in het circuit onder een bepaalde waarde komt, dat hij het water even rondpompt? Ik bedoel: het lijkt me een beetje overkill om te stoken als het niet nodig is? En zelfs bij hele lage T buiten is het huis binnen een keer op temperatuur en kan het best voorkomen dat het een paar uur/halve dag/langer bij afwezigheid niet nodig is om te stoken?

Verschillende merken maken elkaar ook niet veel uit?
Stel je eerst de vraag, wat de toegevoegde waarde voor jou is van een meer kosten met zich meebrengende split-uitvoering zou kunnen zijn.
Qua aanschaf het je een 5-6kW Pana voor bruto incl. verzendkosten voor ruim onder de 3.000.00 op je stoep staan.
Als je LTV verwarmd, middels VV, laat je WP gewoon aan. Wellicht als je maanden afwezig zou zijn dat je het anders zou kunnen overwegen. Het duurt echt uren voor je een ruimte met 1C in temperatuur verhoogt hebt. kijk naar de maandverbruiken van de forumleden en reken de daarbij horende kosten uit.
Wen maar aan de gedachte dat je uiteindelijk het goedkoopst verwarmd door dat 24h per dag te doen. Even opwarmen is er met VV niet bij. Ik ben 1 v.d. grootste verbruikers in dat overzicht, december kostte 98.00 als ik het zou moeten inkopen a 0.18 per kWh. 14 dagen wintersport had theoretisch 44.00 bespaard, maar dat is theorie, ik zal 3 dagen onevenredig heftig moeten stoken om de boel weer op temperatuur te krijgen en dan blijft er ...00, te weinig over om zinvol te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

[quote]gatgda schreef op maandag 29 januari 2018 @ 21:23:

Of laten zulk soort mensen hem dan altijd aanstaan, ook als ze langdurig weg zijn?

Stel je gaat op wintersport voor een hele maand, als je dat kunt betalen, dan kun je ook die ( goed 5 tientjes?) kosten ook wel betalen met gewoon lekker 21 graden je huis blijven verwarmen, is ook lekker thuis komen trouwens... :+

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Pagina: 1 ... 63 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.