Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.859 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Op wintersport ga je toch juist omdat je gedurende die koude periode thuis geen verwarmingskosten hebt :+

Ik ben een zogenaamde parttime stoker, dus bij de wintersport gaat hij hier gewoon uit. De Panasonic houdt het water wel boven de 5°C :Y en anders mijn buren wel. (rijtjeswoning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Dre schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:23:
Op wintersport ga je toch juist omdat je gedurende die koude periode thuis geen verwarmingskosten hebt :+

Ik ben een zogenaamde parttime stoker, dus bij de wintersport gaat hij hier gewoon uit. De Panasonic houdt het water wel boven de 5°C :Y en anders mijn buren wel. (rijtjeswoning).
Eerste woord is dan ook "stel". ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Dre schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:23:

Hoe doe je dat dan? Staat de WP dan ondertussen uit, of staat de T dan ingesteld op 5 graden? Ik ben daar gewoon nieuwsgierig naar.
De kosten vind ik niet eens het grootste probleem, maar ik vind het gewoon bizar dat je dagen/weken alleen maar aan het stoken zou zijn (in zo'n geval) om de WP maar niet te laten bevriezen. Daar moeten toch (afgezien van glycol in de leidingen) toch ook wel andere opties voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Er zit een anti-vorst beveiliging in de Panasonic. Die kijkt naar de buitentemperatuur en watertemperatuur om de waterpomp in te schakelen en desnoods de backup heater. Zie de Service Manual voor meer uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gatgda schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:27:
[...]

Hoe doe je dat dan? Staat de WP dan ondertussen uit, of staat de T dan ingesteld op 5 graden? Ik ben daar gewoon nieuwsgierig naar.
De kosten vind ik niet eens het grootste probleem, maar ik vind het gewoon bizar dat je dagen/weken alleen maar aan het stoken zou zijn (in zo'n geval) om de WP maar niet te laten bevriezen. Daar moeten toch (afgezien van glycol in de leidingen) toch ook wel andere opties voor zijn?
De hoofdmotivatie is niet het bevriezen, maar je woning is x00 ton aan massa, waarvan je met een 24-28kW gas CV-ketel en radiatoren binnen no-time de lucht even snel kunt opwarmen. LTV-VV is geen semi-lucht verwarming maar het opwarmen/op temperatuur houden van de massa om je heen, muren/vloeren/plafonds en die massa warm je niet even op met een 5kW unit.
EDIT:
@Dre verwarmt met zijn 5kW WP voor zo ver ik weet maar 1 radiator, een iets minder standaard gevalletje voor een WP.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2018 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:32:
[...]

Ik heb de buiten unit tegen de gevel hangen (achter de boog voor mijn huis zie foto, en blaast op dakpannen hier onder zit direct mijn slaapkamer. Ik hoor de unit bij bij het aan slaan wel en bij vermogen iets harder maar storend vindt in het niet. Het geluid komt bij mij niet boven de 35 DB in de slaapkamer.

Mijn huis 110m2 verbruik zonder WP 2100 kWh en 700m3
Ik heb de vorst beveiliging eruit gehaald en door dat er geen vrieskou is geweest nog geen gasverbruik voor CV

[afbeelding]
[afbeelding]
MM niet de beste plek.. Weinig doorstroom blad en troep kunnen er tussen...
Ik zou zorgen voor regelmatige checks..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 Niet overal problemen gaan zien he ;) Geen directe bomen in de buurt voldoende afstand van muurtje lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:19:
[...]

MM niet de beste plek.. Weinig doorstroom blad en troep kunnen er tussen...
Ik zou zorgen voor regelmatige checks..
Kan er makkelijk bij maar door de loop van de jaren heen ligt hier geen troep of blad in de regengoot.
Dakgoot 4 jaar geleden schoongemaakt en nu ligt er nog geen troep in toen de Elga geïnstalleerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gatgda schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:18:
maar zorgt nog wel voor een tikje extra schaduw op de zonnepanelen in de winter!
Nee heb geen schaduw op me panelen daar heb ik rekening mee gehouden. De gevel is nog altijd het hoogste punt en in de winter haalt de schaduw net me panelen niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:47
MarFan schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:25:
Even input gezocht op mijn ontwerp verwarmen/koelen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Gele kruis = kogel kraan dicht | P1, P2 zijn pompen (los van elkaar aan te sturen) | Ts = terugslagklep

verwarmen:
WP vult (overdag) boilervat. verwarming naar vw en radiatoren dmv P1, P2
SWW niet in tekening opgenomen, maar is spiraal door boilervat met doorstroomverwarmer.
In de zomer zullen de collectoren (niet in tekening) de boiler verwarmen en zal doorstroomverwarmer hopelijk niet veel nodig zijn
Koelen
Wil het beschikbaar hebben, omdat het kan
Ik heb nu opgenomen dat ik het koelen via de radiatoren kan dicht zetten.

1) Zitten er ontwerp fouten in ?
2) is de flow bij koelen de zelfde richting ? (maw zitten de terugslagkleppen goed ?)
3) Ik kom tot de conclusie (omdat 3weg kleppen zo duur zijn) dat met kogelkranen werken goedkoper is. Maar is het een verstandige keuze? (of klopt de aanname helemaal niet)
4) het mengen moet toch dicht staan bij koelen ?
De flow van een 12kW WP is vlot 1600-2000l/h, een bestaande afgifte installatie is daar veel al niet op berekend.

Dan kun je de buffer beter als ontkoppelbuffer gebruiken en als je alleen maar wilt koelen met vloerverwarming dan kun je denken aan twee 4 wegkleppen, die hebben een redelijke kvs van 15m3/h, en die kan je ook automatisch laten switchen als beide via gelijktijdig van stroom voorziet

Je moet dan aan zo'n aansluit schema denken Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Screenshot-marfan.png
Ik heb stand 0 graden weergegeven, 90 graden open (koelen) dan draait streepje in rondje met de klok mee naar 2 uur.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 30-01-2018 03:55 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
[...]

Meerdere opties:
- stooklijn tijdelijk flink omlaag: geen vorstgevaar, lage kosten. Maar als je met -5 thuiskomt is je pomp wel een paar dagen bezig om de boel op te warmen. (bij mij na maand op vakantie in december: 3 dagen, met 2x 5 kW.)
- crankcase heater installeren: gebruikt klein beetje stroom om te voorkomen dat je WP bevriest. Die energie zou ik liever in ietwat warm houden van huis steken. Bij extreme vorst of harde wind niet 100% betrouwbaar, ding warmt dan de "radiator" niet genoeg op.
- vakantiestand gebruiken. WP staat bijna helemaal uit, bij vorstgevaar slaat de pomp even aan, als je thuiskomt is je huis warm.
- of zoals bij mij: met kogelkranen de pomp afsluiten en aftappen en droogblazen met perslucht.
- of je thermostaat op 10 0C.
- of je laat je schoonmoeder een overmaatse theemuts breien die je over je WP zet.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik ken de panasonic niet, maar in mijn Mitsu (split) zit een vorstbeveiliging die ervoor zorgt dat de WP begint te lopen als de watertemperatuur onder een bepaalde waarde komt.
Ik neem toch aan dat de Panasonic ook zoiets heeft :?

Verder zou ik in geval van 3 weken vakantie de ruimtetemperatuur instellen op een graad of 17. Dat betekent dat de woning niet helemaal afkoelt, maar dat er lang niet zoveel energie verbruikt wordt.

Het duurt dan wel ff voordat mijn woning weer op temperatuur is, ik verwacht een dag of 2 :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Nederland is opnieuw een plaatsje gezakt in de EU-ranglijst van hernieuwbare energie als percentage van totale verbruik. Zie hier: https://t.co/uxFTcYHDTo
We zijn nu 1-na laatste en moeten ook Malta voor laten gaan. Helaas, geen goeie beurt! Maar hoewel ik de rekenwijze niet ken, is het goede nieuws dat ook warmtepompen meetellen als hernieuwbare energie. Dus mede dankzij ons enthousiasme staan we nog net boven Luxemburg. Yes!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 14:45
Domba schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 03:47:
[...]
De flow van een 12kW WP is vlot 1600-2000l/h, een bestaande afgifte installatie is daar veel al niet op berekend. Dan kun je de buffer beter als ontkoppelbuffer gebruiken .[/small]
dank,
Het 'grote probleem' hierin is, dat mijn buffer in de zomer door zonnecollectoren warm gehouden wordt... Dus koelen gaat dan niet. :X

Ik zou er dan nog een (koel) vat bij kunnen nemen.... Weer niet of ik dat wil.
Gaat de pomp in een fout als hij het niet weg krijgt ? Zou een andere oplossing zijn, de extra print te kopen en hem op een lager percentage te laten lopen ? (gaat de flow dan omlaag ?)

Kan iemand vraag 2 beantwoorden (flow richting bij koelen) ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
AquaPlanning schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 06:32:
[...]

Meerdere opties:
- stooklijn tijdelijk flink omlaag: geen vorstgevaar, lage kosten. Maar als je met -5 thuiskomt is je pomp wel een paar dagen bezig om de boel op te warmen. (bij mij na maand op vakantie in december: 3 dagen, met 2x 5 kW.)
- crankcase heater installeren: gebruikt klein beetje stroom om te voorkomen dat je WP bevriest. Die energie zou ik liever in ietwat warm houden van huis steken. Bij extreme vorst of harde wind niet 100% betrouwbaar, ding warmt dan de "radiator" niet genoeg op.
- vakantiestand gebruiken. WP staat bijna helemaal uit, bij vorstgevaar slaat de pomp even aan, als je thuiskomt is je huis warm.
- of zoals bij mij: met kogelkranen de pomp afsluiten en aftappen en droogblazen met perslucht.
- of je thermostaat op 10 0C.
- of je laat je schoonmoeder een overmaatse theemuts breien die je over je WP zet.
Dat is helder! Ik denk dat ik die laatste versie zou gebruiken! :)
Even serieus: als ik naar ons huis kijk, dan zakt de temperatuur in een hele nacht een paar tiende graden. Terwijl het vannacht buiten maar net boven 0 is geweest. Stel dat het dan 2 graden onder 0 was geweest, had de WP kunnen bevriezen als ie langer dan een paar uur uit had gestaan. Maar met zo'n beveiliging gaat dat dan dus niet gebeuren. Waarschijnlijk als ie gewoon 'aan' staat, maar niet staat te stoken, is er ook wel een dergelijke beveiliging actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:56
Ja @gatgda hij is volledig beveiligd daar tegen. Alleen stroom storing kan de boel verzieken.
Als je huis zo weinig warmte verlies heeft moet je hem gewoon langzaam laten door pruttelen. Gebeurt niks mee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarFan schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:01:
[...]

dank,
Het 'grote probleem' hierin is, dat mijn buffer in de zomer door zonnecollectoren warm gehouden wordt... Dus koelen gaat dan niet. :X

Gaat de pomp in een fout als hij het niet weg krijgt ? Zou een andere oplossing zijn, de extra print te kopen en hem op een lager percentage te laten lopen ? (gaat de flow dan omlaag ?)

De flow die @Domba opgeeft (1600 tot 2000 ltr/uur) is vrij hoog voor mijn mitsu (11,2KW).

Het boekje van mij geeft op 14.4 tot 27.7 ltr/minuut (= 864 tot 1662 ltr/uur), maar dit geld dan voor een Mitsu en niet voor een Pana, misschien dat het daar anders is.

Heb je de mogelijkheid tot het beperken van het vermogen van de WP (Ik weet even niet welk merk/type je voor ogen hebt) :? Bij de Mitsu's kan dat dmv een kabeltje, en dan zou je de pomp op de laagste stand kunnen zetten voor minder flow, en dat zou dan (denk ik) wel goed moeten gaan zonder buffervat en alles open.

Vloerverwarming/koeling heeft toch niet zoveel afgiftevermogen dat je met 12KW kunt koelen in de zomer naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:21
Nu de winter (gevoelsmatig) al bijna over is heb ik 1 jaar een PUHZ-SHW80VHA op het dak staan. Die heeft onze woning zo makkelijk warm kunnen houden (alleen verwarmen tussen 09:00 en 20:00 en hij pruttelt altijd zachtjes op 1 tot 2 kW, alleen harder als hij de 200L boiler moet verwarmen) dat ik me afvraag of het niet zinvol is om de (veel kleinere) PUHZ- SW50VHA te gaan gebruiken. Zuiniger, kleiner (60 cm hoog), minder stormgevoelig (de 8.0 kW is 1.35m hoog en staat 10 meter hoog op een plat dak, hoogste punt van het rijtje huizen), en ook minder gewicht/minder resonantie als hij aan het werk is. Als extra bonus minder schaduw op mijn zonnepanelen in zomeravonden. De 8.0 tweedehands verkopen levert volgens mij al bijna genoeg op om de 5.0 te bekostigen. Jullie gedachten? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 14:45
Grolsch schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:32:
[...]

De flow die @Domba opgeeft (1600 tot 2000 ltr/uur) is vrij hoog voor mijn mitsu (11,2KW).

Het boekje van mij geeft op 14.4 tot 27.7 ltr/minuut (= 864 tot 1662 ltr/uur), maar dit geld dan voor een Mitsu en niet voor een Pana, misschien dat het daar anders is.

Heb je de mogelijkheid tot het beperken van het vermogen van de WP (Ik weet even niet welk merk/type je voor ogen hebt) :? Bij de Mitsu's kan dat dmv een kabeltje, en dan zou je de pomp op de laagste stand kunnen zetten voor minder flow, en dat zou dan (denk ik) wel goed moeten gaan zonder buffervat en alles open.

Vloerverwarming/koeling heeft toch niet zoveel afgiftevermogen dat je met 12KW kunt koelen in de zomer naar mijn mening.
Ik heb de WC12H9E8, heb even de boekjes niet in de buurt om naar de flow te kijken. Er is een option board waarmee je het vermogen kan terugschroeven (met 0-10V). Als dat ook de flow omlaag brengt (wat ik wel verwacht) kan ik daarmee uit de voeten. Inderdaad kan ik 12Kw aan koeling toch niet kwijt.
Al moet ik eens kijken naar die uitblaas apparaten, kan even niet op de naam komen die helpen wel in afgifte vermogen.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarFan schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:08:
[...]

Ik heb de WC12H9E8, heb even de boekjes niet in de buurt om naar de flow te kijken. Er is een option board waarmee je het vermogen kan terugschroeven (met 0-10V). Als dat ook de flow omlaag brengt (wat ik wel verwacht) kan ik daarmee uit de voeten. Inderdaad kan ik 12Kw aan koeling toch niet kwijt.
Al moet ik eens kijken naar die uitblaas apparaten, kan even niet op de naam komen die helpen wel in afgifte vermogen.
Ik weet wederom niet hoe het met jouw WP werkt, maar bij mijn Mitsu gaat niet "automatisch" de flow omlaag, dan moet ik de pompstand handmatig veranderen in de WP.

Afgegeven vermogen is wel een gevolg van flow * delta T, dus als je het vermogen zou halveren zou je ook de flow kunnen verlagen om het vermogen kwijt te kunnen. De vraag is of dat nodig is, als je met koelen alle groepen open hebt staan kun je in principe de maximale flow geven die het afgiftesysteem kan handelen.

Zelf heb ik trouwens afgelopen zomer gewoon gekoeld met buffervat ertussen. Op papier wellicht niet de beste oplossing, maar het werkte wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vincm schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:54:
Nu de winter (gevoelsmatig) al bijna over is heb ik 1 jaar een PUHZ-SHW80VHA op het dak staan. Die heeft onze woning zo makkelijk warm kunnen houden (alleen verwarmen tussen 09:00 en 20:00 en hij pruttelt altijd zachtjes op 1 tot 2 kW, alleen harder als hij de 200L boiler moet verwarmen) dat ik me afvraag of het niet zinvol is om de (veel kleinere) PUHZ- SW50VHA te gaan gebruiken. Zuiniger, kleiner (60 cm hoog), minder stormgevoelig (de 8.0 kW is 1.35m hoog en staat 10 meter hoog op een plat dak, hoogste punt van het rijtje huizen), en ook minder gewicht/minder resonantie als hij aan het werk is. Als extra bonus minder schaduw op mijn zonnepanelen in zomeravonden. De 8.0 tweedehands verkopen levert volgens mij al bijna genoeg op om de 5.0 te bekostigen. Jullie gedachten? Zie ik iets over het hoofd?
Het aantal vollasturen geeft aan dat je inderdaad ruim in je jasje zit qua capaciteit, wat dat betreft geen probleem plus de andere door jou genoemde voordelen lijkt het niet zo moeilijk, alleen een 'hoop gedoe', maar dat vind je kennelijk geeen bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:21
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:20:
[...]

Het aantal vollasturen geeft aan dat je inderdaad ruim in je jasje zit qua capaciteit, wat dat betreft geen probleem plus de andere door jou genoemde voordelen lijkt het niet zo moeilijk, alleen een 'hoop gedoe', maar dat vind je kennelijk geeen bezwaar.
Denk dat de voordelen wel opwegen tegen de nadelen. Omdat er nu geen haast bij is kan ik hem gerust zelf uit Spanje laten komen en checken of alles oké is. Laat hem wel installeren door een vakkundige, de monteur die het onderhoud (nu 1 keer) heeft gedaan is zo enthousiast over warmtepompen dat hij dit ook wel doen. Rest qua alleen het huren van van een kraantje om de oude unit er vanaf te krijgen. Jammer er dat er geen subsidie is op alleen de buitenunit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 15:31:
[...]

Als de elga in een te diepe slaap staat geeft je buiten unit geen temperatuur meer door.
ik zie in de ELGA log (FW16.0) dat ie de laatst gemeten buitentemperatuur onthoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:49
amarkest schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:48:
[...]

ik zie in de ELGA log (FW16.0) dat ie de laatst gemeten buitentemperatuur onthoud.
Klopt, maar voor een war regeling heb je daar niet zoveel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
avandermeulen schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 22:10:
[...]

@amarkest
Ik wist dus niet of ik die DIP’s door de nieuwe Firmware kwijt was of door de vervanging van de HMCT door de Anna thermostaat, blijkbaar door het laatste.
Dus ook geen korte dips van 2min meer? (afgezien van defrosts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MarFan schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:01:
[...]

dank,

De flowrichting blijft gelijk, anders zouden we een stuk beter kunnen koelen met radiatoren ;)

De uitbreidingsprint vermindert alleen het vermogen van de compressor, dan zou je handmatig de pomp snelheid dienen te verlagen zodat je vloerverwarming de flow kan verwerken.

De dubbel L type 4 wegkleppen zijn redelijk lekdicht dicht, ook als is het maar metaal op metaal afdichting, bij 0 en 90 graden stand, dat je zelfs lange tijd een drukverschil kunt hebben tussen de circuits.
Zodat je goed moet kijken waar je expansievat plaatst, als je buffer met zonnecollectors opwarmt terwijl je vloerverwarming gaat afkoelen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vincm schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:54:
De kleine zal inderdaad iets zuiniger zijn (betere COP hebben) maar als je dat terug rekent in geld denk ik dat deze verhuisactie je aanzienlijk meer gaat kosten als wat je in 10 jaar weer kunt verdienen :P

Je geeft aan dat je via marktplaats je oude buitenunit makkelijk kunt verkopen, maar ik zie zelf op marktplaats helemaal geen handel in alleen buitenunits :? Misschien dat @koevlaas2 interesse heeft O-) O-)

De voordelen i.v.m. storm en zonnepanelen zijn ook lastig te berekenen denk ik, maar als iets goed werkt waarom dan kosten maken :?

Vergeet ook niet dat we afgelopen jaar een hele "zwakke" winter hebben gehad, het zou zo maar kunnen dat we volgend jaar wel ineens wel 2 weken stevige vorst hebben :P

Als je 8KW WP veel loopt te pendelen (dus daadwerkelijk te groot is voor je woning) zou ik het overwegen, maar als het nu allemaal goed loopt zou ik het niet doen denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 30-01-2018 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:03:
[...]

De kleine zal inderdaad iets zuiniger zijn (betere COP hebben) maar als je dat terug rekent in geld denk ik dat deze verhuisactie je aanzienlijk meer gaat kosten als wat je in 10 jaar weer kunt verdienen :P

Je geeft aan dat je via marktplaats je oude buitenunit makkelijk kunt verkopen, maar ik zie zelf op marktplaats helemaal geen handel in alleen buitenunits :? Misschien dat @koevlaas2 interesse heeft O-) O-)

De voordelen i.v.m. storm en zonnepanelen zijn ook lastig te berekenen denk ik, maar als iets goed werkt waarom dan kosten maken :?

Vergeet ook niet dat we afgelopen jaar een hele "zwakke" winter hebben gehad, het zou zo maar kunnen dat we volgend jaar wel ineens wel 2 weken stevige vorst hebben :P
Alleen een buitenunit heb je toch ook niks aan?
Binnen en buitendeel horen toch bij elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:13:
[...]

Hij stuurt de stooklijn vanzelf bij, hier gaat het prima. Alleen jammer dat die graadminuten regeling erin zit.
@Daannn1987

Je kunt de ketel eventueel pas bij 2 graden (of nog lager) laten activeren.

bij mij gaat dat uitstekend: P62 = 0, p63 = 40-38=2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:45

Carboy54

Duurzaamheid coach

Cees-JanH schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:45:
[...]

Ik heb deze net binnen, deze maand kon je nog het oude subsidiebedrag krijgen en was ook de installatie door installateur niet noodzakelijk. De subsidie dus netjes op tijd aan kunnen vragen, ik laat weten of dit goed is gekomen.

Er was wat discussie over de water aansluit maat van Panasonic, 1 1/4 inch buitendraad. de binnenkant is echter veel kleiner en verderop binnenin nog kleiner is. Ik heb echter toch 28 mm leiding besteld om aan te gaan sluiten die ik dan laat splitsen naar 22 mm die elk een verdeler met 6 groepen vloerverwarming voeden. Er komt geen buffervat, dit schijnt niet noodzakelijk te zijn.
Ik heb precies dezelfde configuratie Cees-Jan ook zonder buffervat alleen met radiatoren van 28 naar 2x22 mm en de 5Kw Pana draait probleemloos. Gebruik alleen de pomp van de Pana op stand 3. Geen enkele storing gehad vanaf september. Gaat pas pendelen bij een temperatuur buiten van >10 graden.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:34
amarkest schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:10:
[...]

@Daannn1987

Je kunt de ketel eventueel pas bij 2 graden (of nog lager) laten activeren.

bij mij gaat dat uitstekend: P62 = 0, p63 = 40-38=2
Die paramaters heeft mijn firmware niet volgens mij..
De ketel kan sowieso niet aangesproken worden (staat op aan/ uit en er is geen draad meer tussen ELGA en Ketel), maar heb het idee dat de ELGA ook naar standje volgas gaat als hij de ketel erbij vraagt.
Maar zou ook los van elkaar kunnen zijn.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:33:
[...]

Die paramaters heeft mijn firmware niet volgens mij..
De ketel kan sowieso niet aangesproken worden (staat op aan/ uit en er is geen draad meer tussen ELGA en Ketel), maar heb het idee dat de ELGA ook naar standje volgas gaat als hij de ketel erbij vraagt.
Maar zou ook los van elkaar kunnen zijn.
waarom niet upgraden naar FW16.0 ?

Dan kun je de ketelactivatie heel goed beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
En @Daannn1987 zo heel af toe heel stiekem een paar m3 gas voor de verwarming is echt niet zo heel erg hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:37:
[...]

waarom niet upgraden naar FW16.0 ?

Dan kun je de ketelactivatie heel goed beheren.
Heb ik de software en een kabeltje nodig, iemand in de buurt van Beverwijk? :+
ANders zelf even kabeltej bouwen.. eerder al die van @Bram-Bos mogen vasthouden
Ramon_1984 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:39:
En @Daannn1987 zo heel af toe heel stiekem een paar m3 gas voor de verwarming is echt niet zo heel erg hoor.
I know right, maar wil gasloos met de ELGA.. wellicht te ambitieus maar tot nu toe gaat t goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:41:
[...]

Heb ik de software en een kabeltje nodig, iemand in de buurt van Beverwijk? :+
ANders zelf even kabeltej bouwen.. eerder al die van @Bram-Bos mogen vasthouden

[...]

I know right, maar wil gasloos met de ELGA.. wellicht te ambitieus maar tot nu toe gaat t goed.
Parameters kun je gewoon met de HCMT via het installateursmenu instellen/uitlezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrt

hrt

Daannn1987 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:41:
[...]

eerder al die van @Bram-Bos mogen vasthouden

[...]
_O-

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:27:
[...]

Ik heb precies dezelfde configuratie Cees-Jan ook zonder buffervat alleen met radiatoren van 28 naar 2x22 mm en de 5Kw Pana draait probleemloos. Gebruik alleen de pomp van de Pana op stand 3. Geen enkele storing gehad vanaf september. Gaat pas pendelen bij een temperatuur buiten van >10 graden.
En op de radiatoren heb je thermostaatknoppen? Als de knoppen op een gegeven moment dichtgaan heb je ook geen last ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
:+ you see what i did there
amarkest schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:46:
[...]

Parameters kun je gewoon met de HCMT via het installateursmenu instellen/uitlezen.
Zal eens kijken, hoop dat je gelijk heb maar heb mijn twijfels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:47:
[...]

[...]

Zal je eerst moeten updaten naar de nieuwste firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas op met confort-market. Ik heb online een bestelling gedaan en betaald. Nu belt Panasonic mij gisteren met de melding dat ze niet naar NL leveren ivm VAT issues..wazig. Nu afwachten of ik mijn 4500€ terug krijg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Wolly Ik werk niet met thermostaatkranen in onze woonkamer die staan allemaal 100% open. Wel gebruik ik een kamerthermostaat om de overshoot bij veel zonlicht te dempen.

@Verwijderd Iets bestellen bij confort-market en gebeld worden door Panasonic?? VAT issues kan en mag niet. Ik denk eerder dat Panasonic NL hier achter zit. Ook dat mag niet EU is een vrije markt!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Logistiek van Panasonic belde voor de levering. VAT issue zei paypall ook al, dat dat geen probleem zou moeten zijn. Paypall vermoedde dat Panasonic gewoon niet kan leveren..reden onbekend.
Wel opvallend dat de communicatie van Confort market nog beroerder is dan ie al was.
Maar goed als jan modaal is 4500€ een flinke zak geld..*slik*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Verwijderd Belde Panasonic Nederland?? Dan klopt mijn vermoeden als dat zo is. Bestel bij Coppack prima zaak en uitstekende communicatie de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Carboy54 Nee dat was Panasonic FR. Ik had afgesproken dat ze vandaag zouden leveren, dan kon ik ivm subsidie aantonen dat ik voor 1-2 installeerde..mogelijk was de datum een probleem, blijft gissen. Panasonic frankrijk vertelde mij dat ze gewoon niet leveren aan Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Verwijderd Dan is het een spelletje tussen Panasonic FR en NL heb ik zo het vermoeden en dat confort market dus nu een probleem heeft. VAT is een non issue in de vrije markt van de EU. Dat wordt straks nog een ritje Frankrijk :(

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 30-01-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
@amarkest Wat is er veranderd in FW16? Ik kan nergens release notes of zo vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
klopt, ik heb ze ook niet. maar op de technecosite staat wel de installatiehandleiding voor 15.3 met parameters die je ook in 16.0 kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acarboy54, nou das lekker dan..kans is groot dat ik er nu helemaal vanaf zie. Dan heeft Panasonic eu helemaal niks verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Carboy54 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:54:
@Verwijderd Dan is het een spelletje tussen Panasonic FR en NL heb ik zo het vermoeden en dat confort market dus nu een probleem heeft. VAT is een non issue in de vrije markt van de EU. Dat wordt straks nog een ritje Frankrijk :(
Voor het ritje, eerst even contact zoeken met CM,
Klinkt als dat CM levertijd heeft willen inkorten vanwege een back-order en geprobeerd heeft rechtstreeks vanaf EU maganzijn te laten versturen naar eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 20:38
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:42:
Logistiek van Panasonic belde voor de levering. VAT issue zei paypall ook al, dat dat geen probleem zou moeten zijn. Paypall vermoedde dat Panasonic gewoon niet kan leveren..reden onbekend.
Wel opvallend dat de communicatie van Confort market nog beroerder is dan ie al was.
Maar goed als jan modaal is 4500€ een flinke zak geld..*slik*
Valt het dan niet onder de vergoeding van Paypal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:03:
[...]

Als je 8KW WP veel loopt te pendelen (dus daadwerkelijk te groot is voor je woning) zou ik het overwegen, maar als het nu allemaal goed loopt zou ik het niet doen denk ik.
Ik ben bezig een retourcilinder te verkrijgen en dan ga ik het koelmiddel wegen. Vervolens garantie claimen maar als mitsubishi een middelvinger in asci opstuurt heb ik misschien wel interesse.
Echter in al mij eerlijkheid adviseer ik @Vincm de situatie te houden zoals deze nu is, never change a winning team.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:47:
[...]

[...]

volgens mij gaan de graadminuten pas lopen vanaf de ingestelde CVketel-activerings temperatuur, bij mij dus 2c buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:15
Beste mede tweakers,

Bij de aankoop van ons nieuwbouwhuis overwegen wij het laten plaatsen van LTV radiatoren op de eerste verdieping om toekomstbestendig te zijn. In dat geval worden er 2 radiatoren geplaatst per ruimte. Nu heb ik geen idee hoe zoiets er uit zien en ik vroeg mij af of iemand daar een foto van wil delen. Google uiteraard reeds geprobeerd maar dat levert geen representatieve resultaten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
B152 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 21:06:
Beste mede tweakers,

Bij de aankoop van ons nieuwbouwhuis overwegen wij het laten plaatsen van LTV radiatoren op de eerste verdieping om toekomstbestendig te zijn. In dat geval worden er 2 radiatoren geplaatst per ruimte. Nu heb ik geen idee hoe zoiets er uit zien en ik vroeg mij af of iemand daar een foto van wil delen. Google uiteraard reeds geprobeerd maar dat levert geen representatieve resultaten op.
probeer 's op JAGA.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Laatst online: 08-07 09:06
blauwemac schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:05:
Nederland is opnieuw een plaatsje gezakt in de EU-ranglijst van hernieuwbare energie als percentage van totale verbruik. Zie hier: https://t.co/uxFTcYHDTo
We zijn nu 1-na laatste en moeten ook Malta voor laten gaan. Helaas, geen goeie beurt! Maar hoewel ik de rekenwijze niet ken, is het goede nieuws dat ook warmtepompen meetellen als hernieuwbare energie. Dus mede dankzij ons enthousiasme staan we nog net boven Luxemburg. Yes!
Wat genant zeg :r. En dan in 2015 ook nog eens 3 nieuwe kolencentrales openen..

[ Voor 5% gewijzigd door adnanoner op 30-01-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:48:
[...]

volgens mij gaan de graadminuten pas lopen vanaf de ingestelde CVketel-activerings temperatuur, bij mij dus 2c buitentemperatuur.
Ah dat zou wel uitmaken... wat is de bandbreedte van die parameter, weet je dat toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
amarkest schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 20:48:
[...]

De graadminuten tellen wel af naar 0, maar als de parameter voor vrijgegeven ketel blokkeert, gebeurt er niets.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[~jantje112 ja wrs verzekert via paypall, maar CM heeft toegezegd dat het geld is teruggestort. ik zal morgen paypal bellen.
@Domba zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. maar eerst ja zeggen en dan nee is niet zo handig voor hun business. niet van CM en niet van panasonic. reden van VAT of btw is wrs niet echt..
maar ik zit met de stress en het gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:17:
[~jantje112 ja wrs verzekert via paypall, maar CM heeft toegezegd dat het geld is teruggestort. ik zal morgen paypal bellen.
@Domba zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. maar eerst ja zeggen en dan nee is niet zo handig voor hun business. niet van CM en niet van panasonic. reden van VAT of btw is wrs niet echt..
maar ik zit met de stress en het gedoe
Dat ligt niet zo zeer aan deze in Frankrijk, bij Panasonic NL zijn in 2017 personele wijzingen geweest en de opvolger, een salesmanager die zijn omzet wil verdubbelen.

We halen diverse uit het buitenland, waar de consumentenprijs inclusief, bijna lager is dan de inkoopprijs hiervoor de installateurs, dat is een doorn in het oog.
De vervallen F&G serie WP's op de ISDE lijst is ook een gevolg van de gewijzigde koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Domba schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 01:26:
[...]

Dat ligt niet zo zeer aan deze in Frankrijk, bij Panasonic NL zijn in 2017 personele wijzingen geweest en de opvolger, een salesmanager die zijn omzet wil verdubbelen.

We halen diverse uit het buitenland, waar de consumentenprijs inclusief, bijna lager is dan de inkoopprijs hiervoor de installateurs, dat is een doorn in het oog.
De vervallen F&G serie WP's op de ISDE lijst is ook een gevolg van de gewijzigde koers.
Zorg dan dat ze hier goedkoper worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 20:38
[...]

Je vraagt je af of het wettelijk is toegestaan.. maar ok, iemand anders een goed adresje om een panasonic te scoren? Ik had de 6kw op het oog, maar die is straks niet meer in de subsidieregeling |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
jantje112 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 07:45:
[...]

Je vraagt je af of het wettelijk is toegestaan.. maar ok, iemand anders een goed adresje om een panasonic te scoren? Ik had de 6kw op het oog, maar die is straks niet meer in de subsidieregeling |:(
Ja best wel vreemd, de nieuwe H is op papier minder dan de oude F en G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Vermoedelijk heeft tweaker @maartenmoerman er straks 1 over :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 07:48:
[...]

Gaat hij die dan verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als hij hem niet nodig heeft wel gok ik, moet hij hem wel eerst een jaar hebben natuurlijk.
Eerst kijken hoe de 9kW het gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 07:54:
[...]

Als hij hem niet nodig heeft wel gok ik, moet hij hem wel eerst een jaar hebben natuurlijk.
Eerst kijken hoe de 9kW het gaat doen.
Hij ging de 6 alleen op huiskamer zetten toch?
Zou ik tenminste wel doen als ie hem toch heeft.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
[...]

Bye bye omzet.

Ik denk dat dit een mitsu forum gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:18:
[...]

Hij ging de 6 alleen op huiskamer zetten toch?
Zou ik tenminste wel doen als ie hem toch heeft.....
Denk dat je rendement idd wel hoger is op die manier omdat beide op een lagere last draaien.. Of dat de pompverliezen compenseert is natuurlijk de vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 08:39:
[...]

Denk dat je rendement idd wel hoger is op die manier omdat beide op een lagere last draaien.. Of dat de pompverliezen compenseert is natuurlijk de vraag :)
Bij hem wel want dan vervalt zijn tweede hulp pomp, en de wp hoeft niet meer op stand 7 met 140 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
[...]

PM Coppack Engeland. En anders koop je toch de H serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Goed idee om voorbereid te zijn op een eventuele warmtepomp! Overigens zou ik zeggen, de toekomst is nu, waarom wachten? Maar, voor jou nu is het volgende misschien relevant om te weten. LTV radiatoren, met name Jaga's zijn behoorlijk prijzig en er is hier op het forum wel eens vastgesteld dat gewone moderne radiatoren het in de praktijk best behoorlijk goed doen en in ieder geval beter dan hun specificaties doen geloven. Volgens mij heeft @Domba daar wel eens aan gemeten. Even terugzoeken? Wat er nog bij komt, is dat veel mensen bijna nooit boven stoken, dus of dat een kapitaal aan Jaga's kan rechtvaardigen?
Beste mede tweakers,

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:24
[...]

Ik quote me zelf maar gewoon even, als je 1 pagina terug ook gelezen had was de oplossing van het toevoegen je al bekend:
thefox154 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:33:
[...]

- Staat hij niet in de lijst dan zou ik van te voren even proberen alle documentatie te verzamelen met de ERP-data etc en die naar het rvo mailen met de vraag of dat voldoende is om de pomp toegevoegd te krijgen. Daar zullen ze dan geen toezegging opdoen met maar wel aangeven of er nog meer info nodig is.

Als voorbeeld: http://erp.mitsubishielec...lot1/shw112hc_004_002.pdf
Dit zou waarschijnlijk voldoende info moeten zijn om de nieuwe mitsu erin te krijgen.
Probleem is denk ik dat Pana veel te geheimzinnig doet over al deze data (alsof ze iets willen verbergen). Ik heb ze nog nooit ergens duidelijk in één document langs zien komen. Maar wellicht dat iemand hier een adres van het erp systeem van pana heeft?
Verder zou ik inderdaad bij pmc bestellen. Marc levert tot nu toe goede service en vlotte levering.

[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 31-01-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:31
blauwemac schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:21:
Goed idee om voorbereid te zijn op een eventuele warmtepomp! Overigens zou ik zeggen, de toekomst is nu, waarom wachten? Maar, voor jou nu is het volgende misschien relevant om te weten. LTV radiatoren, met name Jaga's zijn behoorlijk prijzig en er is hier op het forum wel eens vastgesteld dat gewone moderne radiatoren het in de praktijk best behoorlijk goed doen en in ieder geval beter dan hun specificaties doen geloven. Volgens mij heeft @Domba daar wel eens aan gemeten. Even terugzoeken? Wat er nog bij komt, is dat veel mensen bijna nooit boven stoken, dus of dat een kapitaal aan Jaga's kan rechtvaardigen?

[...]
Ter illustratie hiervan: Ik heb ik een vrijstaand huis uit '56 met voornamelijk Henrad Softline 4 (en nog een paar antieke ledenradiatoren) sinds het plaatsen van onze Elga op 21/2/2017 nog maar ongeveer 350 kuub verstookt incl. sww en koken op gas. Laatst een paar installateurs op bezoek gehad en die waren behoorlijk verbaasd dat dit werkte. Een er van adviseerde zelfs om met het huidige systeem de ketel en Elga te vervangen door een gecombineerde WP en volledig gasloos te gaan. Met goede isolatie en een overcapaciteit in je radiatoren kom je dus al een heel eind!

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 18:42:
[...]

Ik ben bezig een retourcilinder te verkrijgen en dan ga ik het koelmiddel wegen. Vervolens garantie claimen maar als mitsubishi een middelvinger in asci opstuurt heb ik misschien wel interesse.
Echter in al mij eerlijkheid adviseer ik @Vincm de situatie te houden zoals deze nu is, never change a winning team.
Ga je heel de buitenunit terug sturen of de compressor uitwisselen? Normaal gesproken wisselen wij de compressor in zo'n geval en na onderzoek van de oude zal er wel of geen garantie geven worden.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
Rol-Co schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 07:48:
[...]

Nou, voorlopig gaat die niet weg, want het leidingwerk is zo ingericht dat ik moet uitbreiden naar 2 warmtepompen.

Verwacht ergens volgende week er twee operationeel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Ik heb zelf een ecodan 7,5kW draaien en aanvankelijk vond ik het erg veel lawaai (buitenunit) maar inmiddels heb ik hem door isolatie en een omkasting (deels klaar) aardig naar mijn tevredenheid. Nou is mijn broer ook op zoek naar een warmtepomp alleen is zijn situatie iets anders dan die van mij. Het huis is qua formaat hetzelfde alleen hij is nog kritischer op geluid dan ikzelf. Daarnaast is de manier waarop hij kan uitblazen wat anders dan bij ons. Bij onszelf staat hij achter in de tuin en hoewel hij geluid maakt heeft niemand daar héél veel last van. Zijn wp komt op een plek die dichter bij het huis zit en dichter bij andere woningen.

In principe ben ik erg tevreden over de werking en de bediening van de Mitsubishi dus vooralsnog zou ik hem de nieuwe generatie Ecodan aanradan die al een stuk stiller zou moeten zijn dan de mijne uit de oude serie. Echter lees ik hier vaak dat de monoblocks van Panasonic erg stil zijn dus mogelijk dat een 6 of 9kW monoblock ook een optie is. Is er iemand in de omgeving Utrecht die hem heeft staan waar ik eens zou kunnen kijken?

Vraag 2: In zijn situatie zou het veel gunstiger zijn om de lucht naar boven uit te blazen. De buitenunit komt in een soort klein binnenplaatsje te staan. De toevoer van lucht is te regelen maar de afvoer zou het liefst zoals over het algemeen bij hele grote buitenunits het geval is recht of eventueel iets schuin omhoog moeten. Weet iemand toevallig of het mogelijk is om de buitenunit op zijn kant (of deels op zijn kant) te plaatsen? Of moeten ze waterpas staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens paypall heeft Confort Market het geld teruggestort, maar heb ik het pas rond 8 februari omdat hij geen saldo op zijn paypall heeft. Vraag me af wat er gebeurt als hij in de tussentijd failliet gaat. (uitgaven via paypall en credit card kan ik nu zelf ook tijdelijk niet doen als gevolg hiervan; tijdelijk geblokkeerd..toppie CM).

Begin december had ik 2 installateurs gevraagd een offerte te maken. Na een maand nog geen offerte en ben ik zelf op onderzoek gegaan en zelf besteld. Ik heb advies ingewonnen bij Panasonic NL, zoals ik nu begrijp is dat mogelijke slapende honden wakker maken en is mijn bestelling wellicht daardoor geblokkeerd..koffiedik kijken. Resultaat is geen warmtepomp voor mij, want de subsidie op de warmtepomp die ik wilde vervalt per 1-2.
De offertes van de installateurs nog steeds niet gehad...als ze snel hadden gereageerd had ik wrs bij een van hen gekocht..maja.
Tot zover mijn ervaring met WP en WPB..had beide besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
godfriedd schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:06:
Is er iemand in de omgeving Utrecht die hem heeft staan waar ik eens zou kunnen kijken?
Zit in Elburg, je bent welkom om langs te komen. Heb een 6kw staan, en er komt nog een 9kw bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
maartenmoerman schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:14:
[...]

Zit in Elburg, je bent welkom om langs te komen. Heb een 6kw staan, en er komt nog een 9kw bij.
Thanks! En wanneer draait die 9kW? Ben wel benieuwd naar het verschil tussen die 2 namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
godfriedd schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:18:
[...]

Thanks! En wanneer draait die 9kW? Ben wel benieuwd naar het verschil tussen die 2 namelijk...
Hoop ergens volgende week, of de week daarna. Maar de 6kw & 9kw zijn dezelfde machines (begreep ik), alleen andere software erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Goh ik heb deze maand zeker 30 procent minder dan vorig jaar Jan. Was de winter nou zo zacht of heb ik te goed gefinetuned?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Vanmogen hadden wij een korte stroomonderbreking van drie tellen, de eerste die ik in Nederland live heb mogen meemaken. Het lijkt dat mijn Pana kort is uitgeweest, want de kamertemperatuur was ietsje laag vanmorgen. Maar het goede nieuws is dat hij zich vanzelf heeft hervonden en dus niet in storing ofzo is geschoten, of blijvend is uitgegaan. Alle klokken waren hun tijd kwijt: thermostaat en wekkers enzo, maar de Pana niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
Beste mede tweakers,

Hier een infrarood foto: http://geen-energierekeni...-de-jaga-convectoren.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 11:25:
Goh ik heb deze maand zeker 30 procent minder dan vorig jaar Jan. Was de winter nou zo zacht of heb ik te goed gefinetuned?
Als ik de graaddagen mag geloven klopt dat wel ongeveer.

In Twente 01-01-2017 t/m 30-01-2017 = 590 gewogen graaddagen
In Twente 01-01-2018 t/m 30-01-2018 = 435 gewogen graaddagen

Dus ruim 26% lager als in 2017.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
blauwemac schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:21:
[...]
Tot 500W per meter 50 cm hoge T22 is haalbaar met Ta tot 35C
Het meten zelf ligt op moment een beetje stil omdat ik de meetmethode dien te verbeteren ivm de verblijftijd in radiator en je op +/- 10W nauwkeurig of beter dient te kunnen meten
Een nieuw setje met dompel sensors met 0,002C resolutie & flow meter liggen klaar om er tussen te zetten, maar ook de meetmethode zelf is nog een uitdaging

Voor de indruk met 1/16resolutie aanleg tempsensoren op dikwandig 1/2" buis voor een 50x260cm T22 met ruimtetemp 20C
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Radiator%201.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:08:
[...]

Gelukkig gaat het vokgende week lekker koud worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch wel op basis van graaddagen hoop ik ? ;)
EDIT:
Op basis van graaddagen bijna 25% beter bij mij, had vorig jaar nog een verkeerd aangesloten verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hGtLPaHgwWmt7VCxgbAWI8DE/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9PgymCZPm9HsHZ9piaiuAjqN/full.png

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

maartenmoerman schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:02:
[...]

Nou, voorlopig gaat die niet weg, want het leidingwerk is zo ingericht dat ik moet uitbreiden naar 2 warmtepompen.

Verwacht ergens volgende week er twee operationeel te hebben.
Daarom zei ik ook misschien.
Ik zou eerst met de 9 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:43:
[...]

EDIT:
Op basis van graaddagen bijna 25% beter bij mij, had vorig jaar nog een verkeerd aangesloten verdeler:
[afbeelding][afbeelding]
Ik heb geen data van januari vorig jaar maar wel van afgelopen december. Is dat bij jullie ook zo'n groot verschil? Ik had namelijk afgelopen december een verbruik van 1,13 kWh per gewogen graaddag terwijl januari tot nu toe 0,88 kWh per gewogen graaddag oplevert. Ik heb echter rond oud&nieuw mijn dak geïsoleerd en ik hoop dat het daarmee te maken heeft. Feit is echter dat januari erg zacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:43:
[...]

EDIT:
[afbeelding][afbeelding]
Oh wacht even, ik rekende sww bij de verkeerde maand haha, ik heb 35 procent minder.
840 om 555

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@godfriedd kun je zelf bekijken op https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new

Voor Twente lag het aantal graaddagen in januari een kleine 5% lager als in december.
534 vs 561

Dus als je wilt vergelijken met graaddagen en jij hebt 22% minder verbruikt per graaddag kun je stellen dat je isolatie nut heeft gehad :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:33:
[...]

Daarom zei ik ook misschien.
Ik zou eerst met de 9 proberen.
Ik zou eerst met 2 WPen, beide op minimale deellast doen max. COP, is waarschijnlijk efficienter, in voor- en najaar als er duidelijk te veel capaciteit blijkt te zijn het door 1 v.d. 2 laten doen.
EDIT:
De 6kW redt het redelijk tot +5C, de kans dat een 9kW het in zijn eentje tot < -7C haalt lijkt me niet echt een haalbare. Daarbij dat kans op defrosts aanmerkelijk afneemt bij deellast/2 WPen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 09:59:
[...]

Ga je heel de buitenunit terug sturen of de compressor uitwisselen? Normaal gesproken wisselen wij de compressor in zo'n geval en na onderzoek van de oude zal er wel of geen garantie geven worden.
Ik ben bereid de buitenunit eraf te halen en naar Alblasserdam te brengen, maar ben ook nieuwsgierig hoeveel koudemiddel er nu eigenlijk inzit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Ik maar 50kWh vorig jaar, en deze januari 406.....
Maar vorig jaar heeft hij zijn eerste wattjes verbruikt over de laatste 5 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 19:38
Grolsch schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 12:08:
[...]

Hier ook 26 procent minder graaddagen en 25.6 procent minder kWh verbruik....

Als ik bij graaddagen een lagere temperatuur invul wordt het percentage graaddagen verschil zelfs nog iets groter. Die 18 graden wordt als iedereen beter geisoleerd is tzt wellicht naar beneden bijgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
jerh schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:15:
[...]
Die 18 graden wordt als iedereen beter geisoleerd is tzt wellicht naar beneden bijgesteld.
Ik volg je niet. Die 18 graden slaat toch op het feit dat de gemiddelde temperatuur over een etmaal 18 graden is in een huis? Waarbij dan waarschijnlijk wordt uitgegaan van bijvoorbeeld 16 graden 's nachts en 20 graden overdag oid.

Betere isolatie zorgt er mijns inziens juist voor dat de gemiddelde etmaaltemperatuur ín het huis juist constanter rond de 19-20 graden zit. En door de betere isolatie verlies je minder dus zal de benodigde energie per graaddag om die binnentemperatuur in stand te houden lager zijn. Echter het aantal graaddagen zelf (dus binnentemperatuur - buitentemperatuur gemiddeld over een etmaal) zal denk ik juist groter worden.

Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:13
godfriedd schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:22:
[...]

Ik volg je niet. Die 18 graden slaat toch op het feit dat de gemiddelde temperatuur over een etmaal 18 graden is in een huis? Waarbij dan waarschijnlijk wordt uitgegaan van bijvoorbeeld 16 graden 's nachts en 20 graden overdag oid.

Betere isolatie zorgt er mijns inziens juist voor dat de gemiddelde etmaaltemperatuur ín het huis juist constanter rond de 19-20 graden zit. En door de betere isolatie verlies je minder dus zal de benodigde energie per graaddag om die binnentemperatuur in stand te houden lager zijn. Echter het aantal graaddagen zelf (dus binnentemperatuur - buitentemperatuur gemiddeld over een etmaal) zal denk ik juist groter worden.

Of zie ik dit verkeerd?
18 graden wordt aangehouden als buiten-temperatuur waaronder mensen gaan stoken.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Bram-Bos schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:25:
[...]

18 graden wordt aangehouden als buiten-temperatuur waaronder mensen gaan stoken.
Ah, die 18 graden. Klopt ja die zou in theorie iets om laag kunnen. Maar je hebt juist ook de 18 graden die als gemiddelde etmaaltemperatuur ín huis wordt aangehouden. Bij betere isolatie lijkt het me waarschijnlijk dat die juist omhoog zal worden bijgsteld op den duur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:59:
[...]

Ik zou eerst met 2 WPen, beide op minimale deellast doen max. COP, is waarschijnlijk efficienter, in voor- en najaar als er duidelijk te veel capaciteit blijkt te zijn het door 1 v.d. 2 laten doen.
EDIT:
De 6kW redt het redelijk tot +5C, de kans dat een 9kW het in zijn eentje tot < -7C haalt lijkt me niet echt een haalbare. Daarbij dat kans op defrosts aanmerkelijk afneemt bij deellast/2 WPen.
En waarom heb jij dan geen wp op deellast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:37:
[...]

En waarom heb jij dan geen wp op deellast?
Omdat de 2 die ik extra heb gekocht allebei heb weggegeven, 1 als huwelijkscadeau en 1 aan mijn zus. Wellicht dat ik er nog wel weer 1 bij koop moet alleen even wachten ivm. 1 jaar geinstalleerd zijn.
Pagina: 1 ... 64 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.