gatgda schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:27:
[...]
Hoe doe je dat dan? Staat de WP dan ondertussen uit, of staat de T dan ingesteld op 5 graden? Ik ben daar gewoon nieuwsgierig naar.
De kosten vind ik niet eens het grootste probleem, maar ik vind het gewoon bizar dat je dagen/weken alleen maar aan het stoken zou zijn (in zo'n geval) om de WP maar niet te laten bevriezen. Daar moeten toch (afgezien van glycol in de leidingen) toch ook wel andere opties voor zijn?
Meerdere opties:
- stooklijn tijdelijk flink omlaag: geen vorstgevaar, lage kosten. Maar als je met -5 thuiskomt is je pomp wel een paar dagen bezig om de boel op te warmen. (bij mij na maand op vakantie in december: 3 dagen, met 2x 5 kW.)
- crankcase heater installeren: gebruikt klein beetje stroom om te voorkomen dat je WP bevriest. Die energie zou ik liever in ietwat warm houden van huis steken. Bij extreme vorst of harde wind niet 100% betrouwbaar, ding warmt dan de "radiator" niet genoeg op.
- vakantiestand gebruiken. WP staat bijna helemaal uit, bij vorstgevaar slaat de pomp even aan, als je thuiskomt is je huis warm.
- of zoals bij mij: met kogelkranen de pomp afsluiten en aftappen en droogblazen met perslucht.
- of je thermostaat op 10
0C.
- of je laat je schoonmoeder een overmaatse theemuts breien die je over je WP zet.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.