CELCIA doet dat ook.Oxellaar schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 15:37:
@Tomexergie ben toch wel benieuwd naar de uitgelezen ruimteT richting de Elga.
De honeywell doet dat op 1/10 en de etwist ook, waarschijnlijk je celcia ook. Dat is namelijk wat OT normaal doorgeeft.
Uiteraard is te hoge temperatuur verspilling.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 17:21:
[...]
Het gevoel van verspilling, dan lijkt me het meten van die 'mogelijke' verspilling handig, een WP waar onnodig op ingegrepen moet worden, ivm onnodig hoge Ta, een veel grotere echte verspilling te zijn.
Maar voor mij is het een beperking in onnodige stijging door het sluiten van ramen. Dat is niet met lagere ta op te vangen want de ramen blijven ook wel eens open natuurlijk.
Hetzelde geld voor onverwachte visite, je kunt bij stijging op de ab dan de wp uit zetten, maar ik heb liever dat het automatisch gebeurt.
Hetzelde geld voor als je voor de sfeer de openhaard aan doet, maar helaas die heb ik niet.
Maar het zou inderdaad averechts kunnen werken, wp starten met koud retour kan meer kosten dan stationair blijven pruttelen. Maar dat word over paar dagen duidelijk. Is gelukkig alleen technische ingreep die snel ongedaan is gemaakt.
1 PVoutput . Dongen NB
Vloerverwarming week 8, de rest interesseert niet zo als het maar voor eind maart er in zitDaannn1987 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 17:19:
[...]
Contract zelfsTop!
al een idee op welk termijn hij geinstalleerd zal gaan worden?
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
@amarkestamarkest schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:04:
[...]
Op zich gaat dat moduleren wel goed, mede dankzij Tr settings P80 en P81 (34 en 36c) FW16.0.
Het gaat meer om die rare DIPs en da's met deze buitentemperaturen niet zo'n ramp, maar als het wat kouder is kom ik dan smorgens in een kamer die niet op temperatuur is, of het is opeens kouder in de kamer, als deze op temperatuur was.
Het gekke is dat dat met gebruik van de HCMT gebeurt en bij de CELCIA 20 niet.
[afbeelding]
Die vreemde DIP’s had ik met de HMCT idd ook.
Sinds ik de Plugwise Anna thermostaat gebruik ben ik daar vanaf, ik heb wel tegelijkertijd FW 16.0 gekregen.
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
da's wel apart, ik heb ook FW160 maar dat maakt geen verschil bij gebruik van de HCMT in DIPs.avandermeulen schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:08:
[...]
@amarkest
Die vreemde DIP’s had ik met de HMCT idd ook.
Sinds ik de Plugwise Anna thermostaat gebruik ben ik daar vanaf, ik heb wel tegelijkertijd FW 16.0 gekregen.
Voor onze nieuwbouwwoning waar men nu met de fundering bezig is, stelt de installateur een 9kW Nefit EnviLine WP voor met een SWW vat van (ongeveer) 200 liter. Wij zijn met zijn tweeën, dus die 200 liter klinkt als voldoende.
Nou lees ik al een tijdje mee op dit forum; voor het goed geisoleerde huis van ongeveer 200m2 en 600m3 zou 9kW zeker ook voldoende moeten zijn lijkt mij (als ik alles hier zo lees). De Nefit kan met 21 stappen terug moduleren, dus ik neem aan dat deze WP ook niet direct overgedimensioneerd is (hoewel 7kW ook zou moeten kunnen werken lijkt mij).
Ik weet dat Nefit een split en een mono buitenunit heeft. Voordeel van de mono unit lijkt dat die stiller is (kan zijn; want is dat onder full-load ook het geval? In de brochures zie ik slechts één getal voor de hoeveelheid geluid). Zowel voor onszelf als voor de toekomstige buren lijkt een stille WP mij persoonlijk erg fijn. De mono heeft ook een iets hogere SCOP, en is iets duurder.
Zijn er ander voor- of nadelen aan de mono- of de splitunit? Hebben jullie een voorkeur (behalve zelf een Spaanse Panasonic halen en zelf installeren)?
Nou lees ik al een tijdje mee op dit forum; voor het goed geisoleerde huis van ongeveer 200m2 en 600m3 zou 9kW zeker ook voldoende moeten zijn lijkt mij (als ik alles hier zo lees). De Nefit kan met 21 stappen terug moduleren, dus ik neem aan dat deze WP ook niet direct overgedimensioneerd is (hoewel 7kW ook zou moeten kunnen werken lijkt mij).
Ik weet dat Nefit een split en een mono buitenunit heeft. Voordeel van de mono unit lijkt dat die stiller is (kan zijn; want is dat onder full-load ook het geval? In de brochures zie ik slechts één getal voor de hoeveelheid geluid). Zowel voor onszelf als voor de toekomstige buren lijkt een stille WP mij persoonlijk erg fijn. De mono heeft ook een iets hogere SCOP, en is iets duurder.
Zijn er ander voor- of nadelen aan de mono- of de splitunit? Hebben jullie een voorkeur (behalve zelf een Spaanse Panasonic halen en zelf installeren)?
Zo, mijn eerste jaar met de WP zit er op.
2474 er ingestopt en 12255 er uit.(incl. back up)
Ben ik heel blij mee, voorgaande jaren 1150 tot 1300 gas voor moeten gebruiken. Dit jaar heeft wel wat minder graaddagen dan voorgaande jaren, maar bespaar behoorlijk t.o.v. gas. Ik had 2500 ingeschat qua verbruik, dus dat moet ik denk ik zo'n 10% omhoog bijstellen denk ik, daar het een redelijk zacht jaar was qua temp.
E-boiler heeft zo'n beetje geschat een 800 kWh verbruikt.Heb 1000 gemeten, maar heb lang 2 1/2 extra personen in huis gehad...
2474 er ingestopt en 12255 er uit.(incl. back up)
Ben ik heel blij mee, voorgaande jaren 1150 tot 1300 gas voor moeten gebruiken. Dit jaar heeft wel wat minder graaddagen dan voorgaande jaren, maar bespaar behoorlijk t.o.v. gas. Ik had 2500 ingeschat qua verbruik, dus dat moet ik denk ik zo'n 10% omhoog bijstellen denk ik, daar het een redelijk zacht jaar was qua temp.
E-boiler heeft zo'n beetje geschat een 800 kWh verbruikt.Heb 1000 gemeten, maar heb lang 2 1/2 extra personen in huis gehad...
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
@amarkestamarkest schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:48:
[...]
da's wel apart, ik heb ook FW160 maar dat maakt geen verschil bij gebruik van de HCMT in DIPs.
Ik wist dus niet of ik die DIP’s door de nieuwe Firmware kwijt was of door de vervanging van de HMCT door de Anna thermostaat, blijkbaar door het laatste.
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Waarom zou deze dan beter regelen?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Tja goeie vraag. logging opgestuurd naar installateur. Is een zeer gemotiveerde, dus zal wel goed komen.
Verwijderd
Ik zou even vragen wat die 21 stappen in de praktijk betekenen, wat doet hij bijv in de laagste stap thermisch. Als je in 21 stappen van 100% naar 79% gaat is dat voor de beperkte hoeveelheid m3 welke de WP moet vervangen nl. nog veel te veel.jandeeg88 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 22:05:
De Nefit kan met 21 stappen terug moduleren, dus ik neem aan dat deze WP ook niet direct overgedimensioneerd is (hoewel 7kW ook zou moeten kunnen werken lijkt mij).
@Verwijderd Nee, die 21 stappen zijn wel wat groter.
Beetje afhankelijk van het maximum vermogen, maar het bereik ligt tussen de 70 en 50% ongeveer.
De zwaardere types gaan wat lager in verhouding tov de lagere vermogens.
Beetje afhankelijk van het maximum vermogen, maar het bereik ligt tussen de 70 en 50% ongeveer.
Verwijderd
Als ik het goed begrijp gaat een 9kW versie dus tot min. 4.5kW terug, dat is voor een 600m3/j woning wel erg veel lijkt me.Oxellaar schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 23:16:
@Verwijderd Nee, die 21 stappen zijn wel wat groter.
EDIT:
Bij 2700 graaddagen is dat 0.22m3/gd, wat bij -10C 6.22m3 zou betekenen. Per 1 uur 0,26m3 = 2.1kWh als ik het goed bereken. Meer dan 100% overcapaciteit t.o.v. het minimumvermogen onder die omstandigheden.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 23:32 ]
Uit het duitse forum heeft iemand dit gemeten, en dat ziet er goed uit.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 23:20:
[...]
Als ik het goed begrijp gaat een 9kW versie dus tot min. 4.5kW terug, dat is voor een 600m3/j woning wel erg veel lijkt me.
Andere naam, zelfde warmtepomp.
zie evt.
http://www.haustechnikdia...6-AR-E-ersetzt-Nibe-F600P
Mein aktuelles Fazit:
Pro:
+++ Steuerung gut verständlich und sehr viele Möglichkeiten (Smart-Grid, PV, Kühlbetrieb mit rel. Feuchte- und Kondenswächter, und vieles mehr ...)
+++ Effizienz (Nov. AZ 4,98 top, benötigt aber Optimierung)
+++ sehr weiter Modulationsbereich (gemessen min.: 1,2kW, max 9kW)
++ gute Ausstattung (Reglung, Internetinterface)
++ guter Werkskundendienst (telef. und vor Ort)
++ großes Händlernetz mit Kundendienst
++ Ersatzteil-Versorgung und -Preise (bei Internetsuche nach Teilenummern findet man viele Ersatzteil-Händler; geprüfte Preise für Platine Außengerät ~150€, Inverter-Wechselrichter 400€ ,Kompressor ~650€)
+ sehr aufgeräumter durchdachter Aufbau, siehe Foto unten
Cons:
- - Preis, im Vergleich zur Geisha ausstattungsbereinigt ~doppelter Preis, wenig/kein Sparpotential durch Import
- das hydraulische Konzept sieht zwingend einen Bypass und zusätzlich eine externe Heizkreispumpe vor, wenn der geforderte mindest-Volumenstrom (1,5m³/h) nicht im Heizkreis erreicht werden kann (bei mir der Fall). Ansonsten können Störungen bei der Abtauung auftreten können. Wenn der Volumenstrom im Heizkreis ausreichend ist, kann statt des offenen Bypass ein elektrisches Bypassventil installiert und auf die zweite Heizkreispumpe verzichtet werden. Der Bypass wird dann nur für die Vorheizung im WW-Betrieb benötigt (smart-hot-water-switching).
3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP
Verwijderd
@johnsmith Als die 1.2kW inderdaad mogelijk is dat als zeer goed te bestempelen.
EDIT:
Alleen lastig om een dubbele prijs te verantwoorden, althans als ik 'm moest betalen.
EDIT:
Alleen lastig om een dubbele prijs te verantwoorden, althans als ik 'm moest betalen.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 00:02 ]
De 9kW gaat terug tot 3kW@+2 zie ik.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 23:20:
[...]
Als ik het goed begrijp gaat een 9kW versie dus tot min. 4.5kW terug, dat is voor een 600m3/j woning wel erg veel lijkt me.
EDIT:
Bij 2700 graaddagen is dat 0.22m3/gd, wat bij -10C 6.22m3 zou betekenen. Per 1 uur 0,26m3 = 2.1kWh als ik het goed bereken. Meer dan 100% overcapaciteit t.o.v. het minimumvermogen onder die omstandigheden.
En overcapaciteit betekent dat de warmtepomp soms uit gaat, niet zo'n probleem lijkt me.
Als je bij - 7 ongeveer 8kW nodig hebt (inclusief SWW) dan zul je weinig keus hebben.
Ook het defrost vermogen rond 0 speelt mee.
Verwijderd
@Oxellaar we hebben kennelijk zeer afwijkende voorstellingen over optimaal/continu draaien bij de meest voorkomende omstandigheden. In mijn zeer slecht geisoleerde huis, 1600-1700m3 gas, is bij 7-8C 2.5kW al te veel, voor een 600m3 woning is dat bij iets meer dan 35%, minder dan 1kW dus al veel eerder/bijna altijd het geval. Die maakt dus heeeel erg weinig uren op jaarbasis. De in mijn ogen zeer veilige berekening van 600 * 8 / 1650 = 2.9kW, daar ga je dan 300% overheen.
EDIT:
Dat kan volgens mij niet anders dan tot oncomfortabel regelgedrag, 5C daling Ta nodig voor nieuwe start, leiden.
EDIT:
Dat kan volgens mij niet anders dan tot oncomfortabel regelgedrag, 5C daling Ta nodig voor nieuwe start, leiden.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 03:59 ]
Terugmoduleren tot 1.2 kW is inderdaad extreem laag: 13 %. Ik heb tot nu toe nog geen WP gezien die dat kon. Die van mij kan tot 16% en dat vond ik al erg laag vergeleken met andere typen.Verwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 23:38:
@johnsmith Als die 1.2kW inderdaad mogelijk is dat als zeer goed te bestempelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Jan Treur op 27-01-2018 07:11 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Jij bent ook een heel bijzonder geval, dat moet je niet als standaard pakken.Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 00:58:
@Oxellaar we hebben kennelijk zeer afwijkende voorstellingen over optimaal/continu draaien bij de meest voorkomende omstandigheden. In mijn zeer slecht geisoleerde huis, 1600-1700m3 gas, is bij 7-8C 2.5kW al te veel, voor een 600m3 woning is dat bij iets meer dan 35%, minder dan 1kW dus al veel eerder/bijna altijd het geval. Die maakt dus heeeel erg weinig uren op jaarbasis. De in mijn ogen zeer veilige berekening van 600 * 8 / 1650 = 2.9kW, daar ga je dan 300% overheen.
EDIT:
En de meest voorkomende omstandigheden zijn inderdaad belangrijk.
Maar de meest extreme situatie is zeker zo belangrijk.
Voor jouw niet, want het is een door jouw afgewogen keuze. Ik zou die keuze zo niet maken, zeker niet voor een ander om er mijn brood mee te verdienen.
Want dan is jouw 5kW niet voldoende
Wat voor isolatie is het? Armaflex? Wordt de leiding ingegraven?MarFan schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 17:31:
Tussen mijn WP binnen-unit en boilervat komt 32x3 buis. Nu heb ik de keus om met (13mm) isolatie te kiezen (50m a 1000 euro) of zonder (50m a 180 euro)
1) merk ik het verschil met of zonder isolatie (in pandig)
2) voor dat prijsverschil kan ik er ook zelf isolatie omleggen
Als je niet die leidingen isoleert merk je dat wel, dat scheelt gigantisch over die afstand. Isoleren van leidingwerk kost altijd wel wat. Als het isolatie is wat bovengronds ligt is het wel prettig als het afgewerkt is met aluminium schalen, dan kom je wel op zo'n prijs uit.
Marfan schrijft inpandig, dus de leiding zal niet in de grond liggenRhaelak schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 09:52:
[...]
Wat voor isolatie is het? Armaflex? Wordt de leiding ingegraven?
Als je niet die leidingen isoleert merk je dat wel, dat scheelt gigantisch over die afstand. Isoleren van leidingwerk kost altijd wel wat. Als het isolatie is wat bovengronds ligt is het wel prettig als het afgewerkt is met aluminium schalen, dan kom je wel op zo'n prijs uit.
Zou het isoleren zelf doen, Thermaflex 35x12 met bv snapsluiting moet voor rond de €5,-/m te verkrijgen zijn.
Trouwens wel een enorme afstand, 25m tussen boiler en binnenunit?
Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P
Het prijsverschil tussen die twee is veel te groot. Voor geïsoleerde buis kost geen €1000 voor 50 meter en €180 voor 50 meter 32x3 zonder isolatie is heel erg goedkoop.MarFan schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 17:31:
Tussen mijn WP binnen-unit en boilervat komt 32x3 buis. Nu heb ik de keus om met (13mm) isolatie te kiezen (50m a 1000 euro) of zonder (50m a 180 euro)
Waar haal je die prijzen vandaan?
Ik heb even zitten kijken en 32x3 henco met 13mm isolatie kost ongeveer €620 en zonder isolatie €270
Ook moet je kijken of het loont om dunnere isolatie te nemen. Bij lage temperatuur is 13mm misschien wel overkill. dT binnenT en waterT is maar klein en "verlies" binnen is anders dan verlies buiten de woning.
Die afweging kun je zelf het beste maken, want 50m Henco 32 met 6mm isolatie kost ongeveer €430.
Nou op war draaien mag dan misschien niet perfect zijn......
Vind het toch wel leuk dat hij 24 uur tussen 500/600 watt staat te pruttelen. Met de boiler erbij continu 1000 watt.
Vanaf half tien alles rechtstreeks vanaf de PV ,ben ik ff groen bezig.
Oh en de vrouw heeft droger vaatwasser en wasmachine aan staan, maar ook die vallen binnen de 6000 watt van het dak.
Vind het toch wel leuk dat hij 24 uur tussen 500/600 watt staat te pruttelen. Met de boiler erbij continu 1000 watt.
Vanaf half tien alles rechtstreeks vanaf de PV ,ben ik ff groen bezig.
Oh en de vrouw heeft droger vaatwasser en wasmachine aan staan, maar ook die vallen binnen de 6000 watt van het dak.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Leg eerst de ongeisoleerde, isoleren kan altijd nog, meet het warmteverlies, reken uit wat dat inpandige verlies je kost, dan weet je wat isolatie 'mag' kosten wil het zinvol zijn.MarFan schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 17:31:
Met een flir zie ik dat de henco delen rood worden terwijl de stalen en koperen delen blauw blijven. Oftewel vrij veel warmteverlies. En dat is binnen de binnenschil. Als het buiten is zal ik we isoleren. Maar kan je het niet in eenheid doen en dan een portie pur overheen spuiten?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Verwijderd
Is mogelijk de reflecterende eigenschappen van staal/koper de oorzaak van wat je Flir laat zien ? Plak over die delen eens een stukje PVC-tape en meet de oppervlaktes eens opnieuw. Wat jij beschrijft is hetzelfde wat je op een verdeler 'denkt' te zien.kmf schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 15:46:
Met een flir zie ik dat de henco delen rood worden terwijl de stalen en koperen delen blauw blijven. Oftewel vrij veel warmteverlies. En dat is binnen de binnenschil. Als het buiten is zal ik we isoleren. Maar kan je het niet in eenheid doen en dan een portie pur overheen spuiten?
??? Alle Ecodan en Zabadan worden allemaal standaard geleverd met thermostaat om in de woonkamer te hangen.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:39:
[...]
Ik doelde inderdaad meer op de stand-alone WPen, Panasonic/Mitsubishi, welke standaard, voor zo ver mij bekend, geleverd worden zonder naregeling.
De standaard regeling is een WAR regeling met automatische aanpassing aan de hand van kamer temperatuur.
Werkt prima.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Verwijderd
De opsomming bij Alklima suggereert, althans bij mij, dat regelingen geen onderdeel zijn van een binnen/buiten-unit combi.mgroen81 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 17:04:
[...]
??? Alle Ecodan en Zabadan worden allemaal standaard geleverd met thermostaat om in de woonkamer te hangen.
De standaard regeling is een WAR regeling met automatische aanpassing aan de hand van kamer temperatuur.
Werkt prima.

Dank voor jullie reacties. In de discussie op mijn oorspronkelijk (bovenstaande) vraag wordt vooral de mono-unit aangehaald. Deze kan zelfs tot 29 stappen terug moduleren. En is stil en heeft een hoge SCOP. Zijn er redenen te geven (behalve de lagere prijs) waarom een split-unit te verkiezen zou zijn?jandeeg88 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 22:05:
Voor onze nieuwbouwwoning waar men nu met de fundering bezig is, stelt de installateur een 9kW Nefit EnviLine WP voor met een SWW vat van (ongeveer) 200 liter. Wij zijn met zijn tweeën, dus die 200 liter klinkt als voldoende.
Maar aan aantal mensen hier denken dus dat 9kW een beetje veel van het goede is. Wij hebben een EPC berekening laten maken; ik neem aan dat daar de warmtevraag voor de woning uit te halen moet zijn. Daar zal ik naar op zoek gaan; wellicht toch voor een 7kW gaan?
Verwijderd
@jandeeg88 Die EPC berekening gaat van een aantal onrealistische uitgangspunten uit, waardoor de benodigde capaciteit 'aanmerkelijk' te hoog wordt ingeschat.
EDIT:
Op de openingspagina staat een tabel met voorkomende temperaturen in Nederland. Ben je bereidt om op dat beperkte aantal dagen een 3kW element bij te schakelen om in je SWW te voorzien, wat over het aantal keren dat dat voorkomt 'niks kost' en kies een WP die onder normale omstandigheden meer dan genoeg capaciteit heeft.
EDIT:
Op de openingspagina staat een tabel met voorkomende temperaturen in Nederland. Ben je bereidt om op dat beperkte aantal dagen een 3kW element bij te schakelen om in je SWW te voorzien, wat over het aantal keren dat dat voorkomt 'niks kost' en kies een WP die onder normale omstandigheden meer dan genoeg capaciteit heeft.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 18:09 ]
Als je draadloos wilt kan je er draadloze thermostaten (extra) op aansluiten. Dat heb ik ook gedaan. Zo kan je ook meerdere zones aansturen.Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:00:
[...]
De opsomming bij Alklima suggereert, althans bij mij, dat regelingen geen onderdeel zijn van een binnen/buiten-unit combi.
[afbeelding]
De FTC5 controller van de Ecodan/Zubadan kan echter gewoon als bedrade thermostaat gebruikt worden. Zo werkt het bij mijn ouders. Voordeel is dat je alle settings van je WP vanuit de woonkamer kan aan passen.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
@Verwijderd Onze wijk wordt gasloos en daarom is het bijschakelen/aansluiten van een electrisch element niet toegestaan...... Daarom plaatsen wij wel een pelletkachel.
Dat klopt, WAR met naregeling dmv thermostaat. Standaard bedraad geleverd en als optie draadloos verkrijgbaar. Werkt hier ook al jaren perfect.mgroen81 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:19:
[...]
Als je draadloos wilt kan je er draadloze thermostaten (extra) op aansluiten. Dat heb ik ook gedaan. Zo kan je ook meerdere zones aansturen.
De FTC5 controller van de Ecodan/Zubadan kan echter gewoon als bedrade thermostaat gebruikt worden. Zo werkt het bij mijn ouders. Voordeel is dat je alle settings van je WP vanuit de woonkamer kan aan passen.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Verwijderd
Een electrisch element zit standaard in elke WP. Mag je die dan niet gebruiken ?jandeeg88 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:20:
@Verwijderd Onze wijk wordt gasloos en daarom is het bijschakelen/aansluiten van een electrisch element niet toegestaan...... Daarom plaatsen wij wel een pelletkachel.
Verwijderd
OK, ik had er ook bij staan, voor zo ver mij bekend, dacht ik. De Panasonic heeft ook wel een AB, maar daar zit geen ruimtethermostaat functie op.mgroen81 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:19:
[...]
Als je draadloos wilt kan je er draadloze thermostaten (extra) op aansluiten. Dat heb ik ook gedaan. Zo kan je ook meerdere zones aansturen.
Bestaat er voor de Panasonic een thermostaat met ruimtecompensatie?Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:30:
[...]
OK, ik had er ook bij staan, voor zo ver mij bekend, dacht ik. De Panasonic heeft ook wel een AB, maar daar zit geen ruimtethermostaat functie op.
Verwijderd
Geen idee, geen behoefte aan, dus ook nooit naar gezocht. Ik kan me maar een paar omstandigheden bedenken waar het mogelijk nuttig zou kunnen zijn, maar niet in het soort woning dat ik heb.Ramon_1984 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:08:
[...]
Bestaat er voor de Panasonic een thermostaat met ruimtecompensatie?
Let op dat je niet te klein neemt, want dan krijg je je water niet warm.jandeeg88 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 18:02:
[...]
Dank voor jullie reacties. In de discussie op mijn oorspronkelijk (bovenstaande) vraag wordt vooral de mono-unit aangehaald. Deze kan zelfs tot 29 stappen terug moduleren. En is stil en heeft een hoge SCOP. Zijn er redenen te geven (behalve de lagere prijs) waarom een split-unit te verkiezen zou zijn?
Maar aan aantal mensen hier denken dus dat 9kW een beetje veel van het goede is. Wij hebben een EPC berekening laten maken; ik neem aan dat daar de warmtevraag voor de woning uit te halen moet zijn. Daar zal ik naar op zoek gaan; wellicht toch voor een 7kW gaan?
Ik zou 9 KW aanhouden, 200m2 is een flinke oppervlakte en je afgifte is hier inherent aan.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De nieuwe h generatie wel, als ik het juist heb. Maar kan alleen met Panasonic bedienpaneel waarvan je de draad dan moet verlengen. Of een draadloze afstandbediening kopen van Panasonic denk ik.Ramon_1984 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:08:
[...]
Bestaat er voor de Panasonic een thermostaat met ruimtecompensatie?
Wellicht kan @Domba antwoord geven.Guido87 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:01:
[...]
De nieuwe h generatie wel, als ik het juist heb. Maar kan alleen met Panasonic bedienpaneel waarvan je de draad dan moet verlengen. Of een draadloze afstandbediening kopen van Panasonic denk ik.
Bestaat er de mogelijkheid om bij een f / g serie een weersafhankelijke regeling te hebben met ruimte compensatie.
Wat is hierbij eigenlijk het probleem? Ik neem aan dat de Ta dan uiteraard ook een stukje later wordt (waarschijnlijk blijft de delta T ongeveer gelijk?). Het lijkt me dat de COP zelfs een stukje beter wordt, omdat het verschil met buiten wat lager is?reneeke1970 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 17:07:
@Verwijderd ik denk het gevoel van verspilling, en in geval van afkoelen moet je niet te ver afkoelen vanwege teveel koud retour bij start.
schakelen.
Of blijft de Ta altijd constant en wordt het dan juist minder efficient?
Of kan je instellen wat je wilt met de Ta?
Nee de ta blijft hetzelde want die zit aan buiten temperatuur gekoppeld. Dus als de boel even uit heeft gestaan komt er koud water uit de vloer of radiator naar de wp toe. Hij moet daardoor meer vermogen geven om doel temp weer in te halen.gatgda schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:18:
[...]
Wat is hierbij eigenlijk het probleem? Ik neem aan dat de Ta dan uiteraard ook een stukje later wordt (waarschijnlijk blijft de delta T ongeveer gelijk?). Het lijkt me dat de COP zelfs een stukje beter wordt, omdat het verschil met buiten wat lager is?
Of blijft de Ta altijd constant en wordt het dan juist minder efficient?
Of kan je instellen wat je wilt met de Ta?
Ik weet al voor 70 procent zeker dat door pruttelen op het laagste vermogen zuiniger uit pakt dan de wp twee uur stil zetten omdat het te warm is binnen. De inhaal slag die de wp moet maken kost meer energie, tenminste het hangt erom....
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, maar moet je hpm manager voor kopen.Ramon_1984 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:17:
[...]
Wellicht kan @Domba antwoord geven.
Bestaat er de mogelijkheid om bij een f / g serie een weersafhankelijke regeling te hebben met ruimte compensatie.
Alleen die is best prijzigLittleTycoon schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:28:
[...]
Ja, maar moet je hpm manager voor kopen.
Maar fijn dat het kan
[ Voor 5% gewijzigd door Ramon_1984 op 27-01-2018 21:36 ]
OK, jammer dat je die Ta niet variabel kunt maken (of bijvoorbeeld een 'vaste' delta T tussen aanvoer en retour), dat lijkt me dan zinvoller?reneeke1970 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:26:
[...]
Nee de ta blijft hetzelde want die zit aan buiten temperatuur gekoppeld. Dus als de boel even uit heeft gestaan komt er koud water uit de vloer of radiator naar de wp toe. Hij moet daardoor meer vermogen geven om doel temp weer in te halen.
Ik weet al voor 70 procent zeker dat door pruttelen op het laagste vermogen zuiniger uit pakt dan de wp twee uur stil zetten omdat het te warm is binnen. De inhaal slag die de wp moet maken kost meer energie, tenminste het hangt erom....
Je zegt dat ie meer vermogen moet geven om de doel temp weer te halen, zou je ook kunnen instellen dat ie langer vermogen geeft?
En die 70% daar ben ik erg benieuwd naar, heb je daar meetgegevens van?
Verwijderd
Ik dacht altijd dat de capaciteit van een WP werd bepaald op basis van het warmteverlies van een woning, dat is oppervlakte maal warmteverlies per m2. Maar het is dus eenvoudiger, alleen naar oppervlakte kijkenkoevlaas2 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 20:57:
[...]
Let op dat je niet te klein neemt, want dan krijg je je water niet warm.
Ik zou 9 KW aanhouden, 200m2 is een flinke oppervlakte en je afgifte is hier inherent aan.
Niet helemaal, je moet ook kijken of je Fiat Panda de Tabbert caravan wel kan trekken.Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:05:
[...]
Ik dacht altijd dat de capaciteit van een WP werd bepaald op basis van het warmteverlies van een woning, dat is oppervlakte maal warmteverlies per m2. Maar het is dus eenvoudiger, alleen naar oopervlakte kijken
Oppervlakte is toch xx afgifte per meter2.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Er is zo te horen wel markt voor een thermostaat die de Ta_sensor voor gek houdt
Met een Digitaal Analoog Converter (DAC) kan ik een T_aanvoer simuleren waardoor de stooklijn te beïnvloeden is. Een thermostaat erom heen programmeren is nog even wat lastiger.
Tot op heden red ik mij aardig goed met de "tank mode" voor het snelle opwarmen. En het uitzetten van de warmtepomp als de zon naar binnen schijnt of bijvoorbeeld bij een verjaardag. Verwarmen anno 2018
Tot op heden red ik mij aardig goed met de "tank mode" voor het snelle opwarmen. En het uitzetten van de warmtepomp als de zon naar binnen schijnt of bijvoorbeeld bij een verjaardag. Verwarmen anno 2018
Verwijderd
Wat thermostaten doen en wat je niet zou moeten willen is in plaatje 1:gatgda schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:02:
[...]
OK, jammer dat je die Ta niet variabel kunt maken (of bijvoorbeeld een 'vaste' delta T tussen aanvoer en retour), dat lijkt me dan zinvoller?
Je zegt dat ie meer vermogen moet geven om de doel temp weer te halen, zou je ook kunnen instellen dat ie langer vermogen geeft?
En die 70% daar ben ik erg benieuwd naar, heb je daar meetgegevens van?

Plaatje 2 is zonder thermostaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 22:13 ]
De combinatie van mijn Pana / Sonoff / IFTT / Neft Easy werkt als thermostaat met een hysterese van 0.1 uitstekend.

Slaat af bij 20.6 en weer aan bij 20.3. Kleine hysterese noodzakelijk voor een trage warmtepomp. Ook toepasbaar op Tado, Honeywell, Nest etc
Werkt bij mij alleen wanneer de zon op onze glazen pui teveel warmte af geeft zoals vanmorgen dus WAR als hoofdregeling. Thermostaat als max. regeling

Slaat af bij 20.6 en weer aan bij 20.3. Kleine hysterese noodzakelijk voor een trage warmtepomp. Ook toepasbaar op Tado, Honeywell, Nest etc
Werkt bij mij alleen wanneer de zon op onze glazen pui teveel warmte af geeft zoals vanmorgen dus WAR als hoofdregeling. Thermostaat als max. regeling
[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 27-01-2018 22:19 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Verwijderd
Die Tabbert is oppervlakte * warmteverlies, afmetingen * gewicht mer m3.koevlaas2 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:08:
[...]
Niet helemaal, je moet ook kijken of je Fiat Panda de Tabbert caravan wel kan trekken.
Oppervlakte is toch xx afgifte per meter2.
Verwijderd
En op het moment dat je je Panasonic uit laat gaan, moet eerst de Ta weer met 5C dalen alvorens weer te kunnen starten. Na het starten volgt er kortstondig een piek om vervolgens weer te dalen. Efficient ?Carboy54 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:13:
De combinatie van mijn Pana / Sonoff / IFTT / Neft Easy werkt als thermostaat met een hysterese van 0.1 uitstekend.
[afbeelding]
@Verwijderd slaat gewoon weer aan bij 20.3. Zie ook mijn onderste alinea. Zit meestal een behoorlijke periode tussen ivm de zon 2 uur in dit geval is minimaal 1 Kwh
[ Voor 39% gewijzigd door Carboy54 op 27-01-2018 22:23 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ha geinig dit doe ik ook met m'n TADO maar dan via blocky in domoticz.Carboy54 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:13:
[afbeelding]
Ik doe het puur om te veel pendelen van de ELGA tegen te gaan.
Houdt er wel een iets andere hysterese op na en temperatuur blijft tussen de 20.90 en 21.10 (behalve als de oven aan gaat), grotere schommelingen wil ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 27-01-2018 22:25 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Verwijderd
Maar dat kan voor zo ver mij bekend niet als de Ta op dat moment ook niet 5C gedaald is. Er zal dus geruime tijd tussen afslaan en weer aangaan dienen te zitten om die Ta daling te realiseren. Maar wellicht vergis ik me, misschien heb je een grafiek van verbruik die eea laat zien qua tijden ed ?Carboy54 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:20:
@Verwijderd slaat gewoon weer aan bij 20.3. Zie ook mijn onderste alinea.
Of ik ben niet zo goed in puzzeltjes, of ik zie 2x hetzelfde plaatje?!Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:12:
[...]
Wat thermostaten doen en wat je niet zou moeten willen is in plaatje 1:
[afbeelding]
Plaatje 2 is zonder thermostaat.
[afbeelding]
De tijden staan op de afbeeldingen. Verbruik heb ik niet. Maar in die 2 uur bespaar ik minimaal 1 Kwh en dat verbruikt hij bij opstarten zeker niet extra. Hij slaat overigens meteen aan dus die 5 graden ben ik niet zeker van zoals jij opmerkt. De Sonoff staat op aansluiting 9.10 en 12Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:23:
[...]
Maar dat kan voor zo ver mij bekend niet als de Ta op dat moment ook niet 5C gedaald is. Er zal dus geruime tijd tussen afslaan en weer aangaan dienen te zitten om die Ta daling te realiseren. Maar wellicht vergis ik me, misschien heb je een grafiek van verbruik die eea laat zien qua tijden ed ?
Verwijderd
22:13 de boel gecorrigeerd, sorrygatgda schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:24:
[...]
Of ik ben niet zo goed in puzzeltjes, of ik zie 2x hetzelfde plaatje?!
Mijn Panasonic gaat nu (=Tb=5°C) ook 13 minuten aan en 8 minuten uit. Dus veel starts die inderdaad meestal niet op laaglast starten...
@Verwijderd
Zeker weet ik het niet, maar als ik omschakel van tank modus (55°C) naar heat modus (~43°C) dan start de warmtepomp voor mijn gevoel niet pas bij 43-5=38°C, maar iets hoger? 43? geen idee, niet echt getest namelijk. Ik kan me voorstellen dat het in/uit schakelen van de 9/12 of 17/18 ook direct de warmtepomp inschakeld als Ta<=Ta_gewenst, na 3 minuten opstarttijd.
Een thermostaat die stopt met vragen terwijl de warmtepomp net opgestart is lijkt me niet wenselijk. Een eigen thermostaat programmeren met een minimale aan/ uit tijd van meer dan 30 minuten zou mooi zijn.
@Verwijderd
Zeker weet ik het niet, maar als ik omschakel van tank modus (55°C) naar heat modus (~43°C) dan start de warmtepomp voor mijn gevoel niet pas bij 43-5=38°C, maar iets hoger? 43? geen idee, niet echt getest namelijk. Ik kan me voorstellen dat het in/uit schakelen van de 9/12 of 17/18 ook direct de warmtepomp inschakeld als Ta<=Ta_gewenst, na 3 minuten opstarttijd.
Een thermostaat die stopt met vragen terwijl de warmtepomp net opgestart is lijkt me niet wenselijk. Een eigen thermostaat programmeren met een minimale aan/ uit tijd van meer dan 30 minuten zou mooi zijn.
Verwijderd
Als je geen verbruik over 24h registreert zegt geschat verbruik over 2 uur nattuurlijk niet zo veel.Carboy54 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:28:
[...]
De tijden staan op de afbeeldingen. Verbruik heb ik niet. Maar in die 2 uur bespaar ik minimaal 1 Kwh en dat verbruikt hij bij opstarten zeker niet extra. Hij slaat overigens meteen aan dus die 5 graden ben ik niet zeker van zoals jij opmerkt. De Sonoff staat op aansluiting 9.10 en 12
Voor zo ver mij bekend heeft de Panasonic altijd een hysteresis van 5C.
@Verwijderd overigens werk ik naar tevredenheid met radiatoren dus 5 graden verlaging heb ik al snel bij stilstand. Ik registreer wel dagverbruik. Minimaal verbruik is 500 watt per uur. Sonoff geeft ook actueel verbruik aan overigens
[ Voor 36% gewijzigd door Carboy54 op 27-01-2018 22:35 ]
Alleen met Panasonic heat manager via RS-485 aangesloten zou een uitzondering kunnen zijn, in alle andere gevallen dat ik weet wordt de WAR van de unit gevolgd en is de kamerthermostaat enkel een max thermostaat en niet voor xx% compensatieRamon_1984 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:17:
[...]
Wellicht kan @Domba antwoord geven.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
De weergave v.d. grafieken bij: Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"Carboy54 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:32:
@Verwijderd overigens werk ik naar tevredenheid met radiatoren dus 5 graden verlaging heb ik al snel bij stilstand. Ik registreer wel dagverbruik. Minimaal verbruik is 500 watt per uur. Sonoff geeft ook actueel verbruik aan overigens
De ene is van 01-01 met een lokale gemiddelde buitenT van 6.6C en de 2e is van gisteren met een buitenT van rond de 5.5C. Enig idee wat het verschil in verbruik tussen die 2 dagen met verschillende regeling zou kunnen zijn ?
EDIT:
Op 01-01 gaaat de WP 9 keer voor iets langere periode uit. Gisteren slechts 1 keer.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 22:42 ]
@dre @hajeetje ik krijg de indruk dat ik met de maximaal regeling ook minder pendelgedrag heb omdat ik met een temp. verschil van 20.6 en 20.3 bij zon op de pui een langere stilstandtijd realiseer :-)
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 27-01-2018 22:46 ]
Dank!
Dat scheelt iig best veel. Toch snap ik dan niet waarom een thermostaat ook niet een plaatje zoals het 2e voor elkaar kan krijgen. Hij lijkt de WP flink aan/uit te zetten, terwijl de temp nog lang niet OK is. Een thermostaat stopt normaal toch pas als ie op de goede T is? En volgens mij hebben wat slimmere thermostaten zelfs nog iets van een leer-functie zodat ze 'weten' wat het na-ijleffect is van een stooksessie.
Wat zie ik over het hoofd?
De tweede is zonder thermostaat, maar welke sturing is er dan?
Verwijderd
2e is WAR-only. Een thermostaat op een gasketel, is wat anders dan een WP. Een gas-ketel kun je bij wijze van spreken zo vaak aan/uit laten in 1 uur tijd als je wilt. Dat kan met een WP onmogelijk. Die doorloopt een proces van starten, Ta verhogen tot stooklijn+1C, dan de Ta laten zakken tot stooklijn .......gatgda schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:53:
[...]
Dank!
Dat scheelt iig best veel. Toch snap ik dan niet waarom een thermostaat ook niet een plaatje zoals het 2e voor elkaar kan krijgen. Hij lijkt de WP flink aan/uit te zetten, terwijl de temp nog lang niet OK is. Een thermostaat stopt normaal toch pas als ie op de goede T is? En volgens mij hebben wat slimmere thermostaten zelfs nog iets van een leer-functie zodat ze 'weten' wat het na-ijleffect is van een stooksessie.
Wat zie ik over het hoofd?
De tweede is zonder thermostaat, maar welke sturing is er dan?
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2018 22:57 ]
Ik doe momenteel hetzelfde als jij en ik meet verbruik wel. En @Verwijderd heeft gelijk. Na het wederom aan gaan verbruikt hij twintig min 1000/1200 watt en dan in twintig min langzaam zakken naar 500 watt. Als je hem niet uit had gezet was hij gewoon door gegaan met 500 watt.Carboy54 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:28:
[...]
De tijden staan op de afbeeldingen. Verbruik heb ik niet. Maar in die 2 uur bespaar ik minimaal 1 Kwh en dat verbruikt hij bij opstarten zeker niet extra. Hij slaat overigens meteen aan dus die 5 graden ben ik niet zeker van zoals jij opmerkt. De Sonoff staat op aansluiting 9.10 en 12
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 het blijft zuiver theorie maar ik bespaar dan toch over die 2 uur minimaal 700 watt en meer comfort
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 27-01-2018 23:01 ]
Alleen daarna verlies je die 700 watt weer helaas. Maar comfort zul je zeker voelen. Ik zet hem ook uit want ik lig te zweten hier met 22 graden. Maar energie besparing geeft het niet tot nauwelijksCarboy54 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 23:01:
@reneeke1970 het blijft zuiver theorie maar ik bespaar dan toch over die 2 uur minimaal 700 watt en meer comfort

Dit is resultaat van thermostaat, het effect is zo heftig omdat tijdens stilstand ook buiten temp daalt. Dus zodra hij begint zit hij 4/5 graden van doel af, en dat werkt averechts
Dit is eerder deze week, daar liet ik alleen vv uit gaan en de radiators niet. Eind van avond zie je kamer afkoelen en vv weer aan, verhouding koud retour is dan kleiner omdat rest van systeem nog warm is

[ Voor 38% gewijzigd door reneeke1970 op 27-01-2018 23:24 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Hoezo zou een thermostaat inefficiënt pendelgedrag veroorzaken
Ik heb die ervaring in ieder geval niet.

Tussen 2000 en 2100 3 stops omdat alle zone's behalve badkamer dichtgelopen zijn vanwege houtkachel, voor de rest de hele dag aan 1 ruk door. Je ziet wel dat er af en toe zone's open en dicht gaan.
En hoezo voor 5 minuten uitgaan
Als door weersomstandigheden de binnentemperatuur is bereikt gaat bij mij de WP gewoon voor uren uit, zie hieronder van 1300 tot 1600, en daarna hoeft de WP niet eens volle bak aan het werk.

Volgens de tabellen van mijn Zubadan is volle bak aan het werk minder slecht voor de COP (-0,37 COP punt bij Ta35 Tb 7) als stoken tijdens de nacht waar de Tb 5 graden lager ligt (0,72 COP punt verschil bij Ta 35 Tb 7 vs. Tb 2)
De kunst is toch om de boel goed waterzijdig in te regelen en de WAR stooklijn zo goed (veilig) mogelijk in te stellen. En de thermostaat gebruiken voor omstandigheden waar WAR geen mogelijkheden voor heeft.
Ik heb het idee dat ik dit punt bij mij nu bereikt heb, zie ook de grafiek van vandaag. Als de stooklijn te hoog zou staan had de thermostaat de WP wel uitgezet.

Tussen 2000 en 2100 3 stops omdat alle zone's behalve badkamer dichtgelopen zijn vanwege houtkachel, voor de rest de hele dag aan 1 ruk door. Je ziet wel dat er af en toe zone's open en dicht gaan.
En hoezo voor 5 minuten uitgaan

Volgens de tabellen van mijn Zubadan is volle bak aan het werk minder slecht voor de COP (-0,37 COP punt bij Ta35 Tb 7) als stoken tijdens de nacht waar de Tb 5 graden lager ligt (0,72 COP punt verschil bij Ta 35 Tb 7 vs. Tb 2)
De kunst is toch om de boel goed waterzijdig in te regelen en de WAR stooklijn zo goed (veilig) mogelijk in te stellen. En de thermostaat gebruiken voor omstandigheden waar WAR geen mogelijkheden voor heeft.
Ik heb het idee dat ik dit punt bij mij nu bereikt heb, zie ook de grafiek van vandaag. Als de stooklijn te hoog zou staan had de thermostaat de WP wel uitgezet.
Gaan toch aardig wat kwh doorheen zie ik... 21 p dag... 14 per dag...Grolsch schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 23:25:
Hoezo zou een thermostaat inefficiënt pendelgedrag veroorzaken![]()
[afbeelding]
En hoezo voor 5 minuten uitgaanAls door weersomstandigheden de binnentemperatuur is bereikt gaat bij mij de WP gewoon voor uren uit, zie hieronder van 1300 tot 1600, en daarna hoeft de WP niet eens volle bak aan het werk.
[afbeelding]
Sww run zie ik...
Gaat de warmtepomp nu uit op bereikte ta+2graden ofzo? En niet op de thermostaat?
Dat uitgaan van eind van de dag vandaag is doordat de WP niet ver genoeg terug kan Moduleren voor alleen badkamer. (Ta+2)
Helaas bestaan er nog geen wps die tot 5% terug kunnen Moduleren
En het verbruik valt voor mijn woning wel mee met deze omstandigheden, maar dat is situatie specifiek natuurlijk.
Helaas bestaan er nog geen wps die tot 5% terug kunnen Moduleren
En het verbruik valt voor mijn woning wel mee met deze omstandigheden, maar dat is situatie specifiek natuurlijk.
Verwijderd
Dan moet je geoptimaliseerde regelgedrag volgens deze redenatie wel in een op zijn minst ruim bovengemiddeld hoge COP resulteren naar ik aanneem.Grolsch schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 23:25:
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2018 01:49 ]
Verkeerde aanname, hoge COP is nooit mijn doel geweest, dan had ik de WP wel laten lopen bij warme Tb en geaccepteerd dat mijn ruimte temperatuur te hoog oploopt.
Volgens mij verbruikt een WP die uit staat nog altijd minder kwh als een WP die draait met een COP van 6.
Volgens mij verbruikt een WP die uit staat nog altijd minder kwh als een WP die draait met een COP van 6.
Verwijderd
@Grolsch Maar hij gaat bij jou toch niet volledig uit ? Pomp blijft toch draaien ? Als de redenatie niet klopt hoe kan het dan dat de COP zeg maar beneden gemiddeld is ? Je vermijdt de lage nacht temperatuur, positief voor de COP, vollast is COP-technisch gezien beter, waarom dan niet beter ?
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2018 09:42 ]
Hij gaat volledig uit, 26watt standby verbruik.
En waarom mijn COP beneden gemiddeld ligt heb ik nu al 4 x proberen uit te leggen.
Aantal kernwoorden.
WP staat uit op COP tijdstippen.
Vrij grote split WP doet het mbt COP slechter als de kleine panas
2 pompen helpt voor de COP ook niet mee.
Type huis en ligging, in het binnenland waar ik woon ligt de Tb meestal lager als aan de kust.
Maar COP alleen vergelijken heb je niets aan, en verschillende situaties vergelijken ook niet.
Bij de 1 is optie X de oplossing en voor de ander optie Y.
Dat wil niet zeggen dat of Y of X en prutsoplossing is.
Vanmorgen eens gemeten hoeveel water er doorgaat tijdens douchen/badderen.
Totaal 385 liter (1x bad, 2x douche)
En waarom mijn COP beneden gemiddeld ligt heb ik nu al 4 x proberen uit te leggen.
Aantal kernwoorden.
Type huis en ligging, in het binnenland waar ik woon ligt de Tb meestal lager als aan de kust.
Maar COP alleen vergelijken heb je niets aan, en verschillende situaties vergelijken ook niet.
Dat klopt, maar na stilstand komt vooruitgang, dus wat telt is de score op de eindstreep.Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 08:03:
Verkeerde aanname, hoge COP is nooit mijn doel geweest, dan had ik de WP wel laten lopen bij warme Tb en geaccepteerd dat mijn ruimte temperatuur te hoog oploopt.
Ik heb net zitten rekenen en ondanks dat ik regelmatig te warm zit binnen is het verbruik gedaald van 1.09 naar 0.81 kWh per graad dag.
Omdat ik sww niet apart log heb ik daar 2.5 per dag voor gerekend, maar misschien moet het wel meer zijn. Als ik sww er gewoon bij neem ga ik van 1.19 naar 0.98 kWh per graad dag.
Dus ik heb een te warm huis en bespaar 30 procent op energie verbruik.
In mijn ogen weer iets met theorie en praktijk wat niet overeen komt......
Dus tja ik kan niet anders zeggen dan dat @Verwijderd gelijk heeft, het is alleen jammer dat het niet in ieder huis toe te passen is.
1 PVoutput . Dongen NB
Begrijp alleen niet waarom je danfoss systeem.de warmtepomp inschakelt, dit kan toch ook anders ?Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:13:
Hij gaat volledig uit, 26watt standby verbruik.
Aantal kernwoorden.
Logischer zou zijn dat de naregeling de secundaire pomp schakelt, en de WP op zijn eigen regeling het buffervat op temperatuur houdt.Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:35:
[...]
Begrijp alleen niet waarom je danfoss systeem.de warmtepomp inschakelt, dit kan toch ook anders ?
PreciesMBgek schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:38:
[...]
Logischer zou zijn dat de naregeling de secundaire pomp schakelt, en de WP op zijn eigen regeling het buffervat op temperatuur houdt.
Verwijderd
De theorie klopt in zo verre wel dat een in deellast opererende WP aanmerkelijk efficienter is dan dat het richting vollast gaat. De oorspronkelijke > 1.000W waardes komen zo goed als nooit meer voor. Zelfde als bij een auto. 2 uur 50km/h rijden is qua brandstof efficienter dan 1 uur 100km/h.reneeke1970 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:33:
[...]
Dat klopt, maar na stilstand komt vooruitgang, dus wat telt is de score op de eindstreep.
Ik heb net zitten rekenen en ondanks dat ik regelmatig te warm zit binnen is het verbruik gedaald van 1.09 naar 0.81 kWh per graad dag.
Omdat ik sww niet apart log heb ik daar 2.5 per dag voor gerekend, maar misschien moet het wel meer zijn. Als ik sww er gewoon bij neem ga ik van 1.19 naar 0.98 kWh per graad dag.
Dus tja ik kan niet anders zeggen dan dat @Verwijderd gelijk heeft, het is alleen jammer dat het niet in ieder huis toe te passen is.
Verwijderd
Huis en ligging hebben niets met de efficiency v.d. WP te maken. Alleen met de hoeveelheid benodigde energie om het warmteverlies te compenseren. Dat doe je wel of niet efficient, efficient kost de minste kwartjes, -0,37 COP punt is wel ongeveer 10%, vollast vermijden helpt ds enorm.Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:13:
Stel zuiver theoretisch dat mijn thermostaat om de twee uur twee uur uit gaat dan is de som bij jou verbruik 4x 500= 2 Kwh en bij mij 2x500 plus gedurende 20 minuten 600 extra = 200 totaal verbruik 1.2 Kwh. vlgs jouw voorbeeld.reneeke1970 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 22:57:
[...]
Ik doe momenteel hetzelfde als jij en ik meet verbruik wel. En @Verwijderd heeft gelijk. Na het wederom aan gaan verbruikt hij twintig min 1000/1200 watt en dan in twintig min langzaam zakken naar 500 watt. Als je hem niet uit had gezet was hij gewoon door gegaan met 500 watt.
Verwijderd
Je moet uitgaan van het warmteverlies dat je moet compenseren en vervolgens de meest efficiente manier om dat te doen.Carboy54 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:09:
[...]
Stel zuiver theoretisch dat mijn thermostaat om de twee uur twee uur uit gaat dan is de som bij jou verbruik 4x 500= 2 Kwh en bij mij 2x500 plus gedurende 20 minuten 600 extra = 200 totaal verbruik 1.2 Kwh. vlgs jouw voorbeeld.
EDIT:
Stel je moet 12kWh warmteverlies in een dag compenseren. Hoe doe je dat het meest effiecient. 24h * 500W continu met een maximale COP of middels start/stop scenario. Die 12kWh is door je woning en je gewenste binnenT bepaald, die ligt gewoon vast.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2018 11:20 ]
Als je zeker weet dat het maar 1100 watt word, maar ik zie bij mij ook wel 1500 watt, en na de 20 min volgt nog zeker kwartier afbouwen naar 500, dat komt er ook nog bij. En je standby gaat door.Carboy54 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:09:
[...]
Stel zuiver theoretisch dat mijn thermostaat om de twee uur twee uur uit gaat dan is de som bij jou verbruik 4x 500= 2 Kwh en bij mij 2x500 plus gedurende 20 minuten 600 extra = 200 totaal verbruik 1.2 Kwh. vlgs jouw voorbeeld.
Dus je 1.2 kWh word zeker wel 1.8
En dan moet je nog hopen dat het hoge gebruik geen defrost veroorzaakt, dan is de winst zeker weg
1 PVoutput . Dongen NB
Zoals eerder gemeld is mijn stooklijn geoptimaliseerd en werkt de thermostaat alleen bij een overshoot aan warmte door de zon in de glaspui. Warmteverlies is in een dergelijk geval niet zo relevant
@reneeke1970 heb ik nog niet gezien en vergeet niet dat de Pana onder dergelijke omstandigheden in die 2 uur tijd gaat pendelen. Momenteel door de zon hier al weer 2 uur uit en 20.8 graden kamer.
Zon? Welke zon?Carboy54 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:21:
@reneeke1970 heb ik nog niet gezien en vergeet niet dat de Pana onder dergelijke omstandigheden in die 2 uur tijd gaat pendelen. Momenteel door de zon hier al weer 2 uur uit en 20.8 graden kamer.
20,8? Brrrrrr
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ik weet het, heb hetzelfde probleem.Carboy54 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:21:
Maar als je kunt moet je proberen te voorkomen dat vloer afkoelt.
Ik laat nu als test de secundaire pomp draaien en wp uit, zo blijft alles rond circuleren en word er niks koud. Voordeel grote buffer....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik kan me voorstellen dat in jullie situatie met een vrij kleine WP dit een besparing op levert.reneeke1970 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:33:
[...]
Dat klopt, maar na stilstand komt vooruitgang, dus wat telt is de score op de eindstreep.
Een WP op vol vermogen levert inderdaad aardig COP verlies op.
Ik heb een vrij zware WP en die draait ondanks de nachtverlaging nog bij lange niet op volle toeren.
Bij mij is "lowload" 1000Watt, bij jullie is dat waarschijnlijk bijna vol vermogen met deze hoge buitentemperaturen.
Ramon_1984 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 10:35:
[...]
Begrijp alleen niet waarom je danfoss systeem.de warmtepomp inschakelt, dit kan toch ook anders ?
Ik zou niet weten hoe ik mijn WP dit moet laten regelen, volgens mij kent de mitsubishi hier geen mogelijkheid voor.
Ik heb ook geen buffervat om warmte te bufferen, maar vooral als open verdeler.
Het huis an sich niet, maar de ligging heeft zeker met het rendement te maken.Verwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 11:08:
[...]
Huis en ligging hebben niets met de efficiency v.d. WP te maken. Alleen met de hoeveelheid benodigde energie om het warmteverlies te compenseren. Dat doe je wel of niet efficient, efficient kost de minste kwartjes, -0,37 COP punt is wel ongeveer 10%, vollast vermijden helpt ds enorm.
Ik durf te stellen dat in het binnenland de Tb structureel lager ligt als aan de kust.
Misschien een postcode vermelden in het overzicht
Ik heb ook PV, en in de overzichten zie ik duidelijk dat de kust provincies aanzienlijk betere resultaten halen vanwege het aantal zonuren.
Een WP die altijd een Tb heeft die 5 graden lager ligt als 1 die aan de kust staat kun je ook niet vergelijken.
Stel ik had geen thermostaat gehad, in welke situatie zou ik meer energie verbruikt hebben

En welke situatie zou een betere COP geven
We bevestigen in dit topic dat je geen enkele situatie met elkaar kunt vergelijken.
Dit werkt ook met een open verdeler, ontkoppel buffer of hoe je het wilt noemenGrolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:00:
[...]
Ik kan me voorstellen dat in jullie situatie met een vrij kleine WP dit een besparing op levert.
Een WP op vol vermogen levert inderdaad aardig COP verlies op.
Ik heb een vrij zware WP en die draait ondanks de nachtverlaging nog bij lange niet op volle toeren.
Bij mij is "lowload" 1000Watt, bij jullie is dat waarschijnlijk bijna vol vermogen met deze hoge buitentemperaturen.
[...]
[...]
Ik zou niet weten hoe ik mijn WP dit moet laten regelen, volgens mij kent de mitsubishi hier geen mogelijkheid voor.
Ik heb ook geen buffervat om warmte te bufferen, maar vooral als open verdeler.
[...]
Het huis an sich niet, maar de ligging heeft zeker met het rendement te maken.
Ik durf te stellen dat in het binnenland de Tb structureel lager ligt als aan de kust.
Misschien een postcode vermelden in het overzicht
Ik heb ook PV, en in de overzichten zie ik duidelijk dat de kust provincies aanzienlijk betere resultaten halen vanwege het aantal zonuren.
Een WP die altijd een Tb heeft die 5 graden lager ligt als 1 die aan de kust staat kun je ook niet vergelijken.
Stel ik had geen thermostaat gehad, in welke situatie zou ik meer energie verbruikt hebben
[afbeelding]
En welke situatie zou een betere COP geven
We bevestigen in dit topic dat je geen enkele situatie met elkaar kunt vergelijken.
De warmtepomp draait op een eigen stooklijn het vat warm, zodra er warmtevraag vanuit de naregeling is wordt de secundaire pomp geschakeld. Ecodan heeft hier verder niets mee te maken, anders dan alleen het vat warm draaien, zodra er dusdanige warmte vraag is zakt de retour temp van de Ecodan en gaat ie gewoon weer op zijn eigen regeling draaien.
Dat is dus het probleem, geen warmtevraag is geen afgifte, dus met 10 minuten vat op temperatuur en dan verwacht ik volop pendel gedrag
Gewoon proberenGrolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:21:
Dat is dus het probleem, geen warmtevraag is geen afgifte, dus met 10 minuten vat op temperatuur en dan verwacht ik volop pendel gedrag
Verwijderd
Inderdaad grote verschillen qua regio
Dat verklaart het helemaal volgens mij.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2018 14:34 ]
En als we dan wijk aan zee (dichtsbijzijndste hier) er even bij pakkenVerwijderd schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:32:
Inderdaad grote verschillen qua regioDat verklaart het helemaal volgens mij.
[afbeelding][afbeelding]

Heb je een link naar de handleiding?Grolsch schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:38:
@Ramon_1984 @MBgek Ik zou niet weten hoe ik dat moet instellen met mijn mitsu
Dit topic is gesloten.
Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.