Precies!Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:34:
[...]
Of als je parttime verwarmd, dan moet je 'inhalen' en heb je mogelijk ook even vollast situaties.
ik gebruik de servicetool sinds een paar dagen om die rare DIPs in kaart te brengen.Bram-Bos schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:33:
[...]
nee, want ik doe niet aan setpoint-verhoging, en ik log niet standaard met de servicetool.
Is dit standaard bij jou?
Kan je je Wp ook zo instellen dat ie altijd in deellast werkt, behalve al ie er bijvoorbeeld langer dan een bepaalde tijd over doet om op te warmen?
Verwijderd
24h WAR, dan heb je in principe alleen vollast bij temperaturen waarop je je capaciteitsberekening hebt gedaan.gatgda schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:38:
[...]
Kan je je Wp ook zo instellen dat ie altijd in deellast werkt, behalve al ie er bijvoorbeeld langer dan een bepaalde tijd over doet om op te warmen?
[quote]Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:06:
[...]
Bijna goed
Ik gaf eerder aan dat bij hoge buitentemperaturen en lage aanvoer temperaturen het minimale vermogen vrij hoog is, zie onderstaande tabel:
[afbeelding]
Bij Tb van 12 is mijn Ta 30 graden en volgens deze tabel is de COP dan +- 5,33 (COP Ta 25 + COP Ta 35 / 2 bij Tb 12 graden)
5.33*0.73=3,89KW thermisch vermogen.
Dat kan dus officieel ook niet, dus ik vermoed dat m'n COP wel iets lager zal zijn, maar het minimale vermogen bij +12 Ta 30 kan ik niet herleiden uit die tabel.
[...]
Alleen bij minimale last en aanvoer water onder 35graden zie je dat vermogen oploopt van minimaal 4kw bij 35r naar min 10kw bij 25gr. Bij hogere snelheden is het minder.
Zie ook dat jou 11.2kw wp. Bij Tb 20gr tapwater van 55r maakt met 17.69kw
Als jou warmtepomp tapwater gaat maken tijdens cvbedrijf, blijft die secundaire pomp dan doordraaien als wp tapwater aan het maken Is??? Er vanuit gaande dat je kamerthemperatur nog niet gehaald is.
[...]
Bijna goed
Ik gaf eerder aan dat bij hoge buitentemperaturen en lage aanvoer temperaturen het minimale vermogen vrij hoog is, zie onderstaande tabel:
[afbeelding]
Bij Tb van 12 is mijn Ta 30 graden en volgens deze tabel is de COP dan +- 5,33 (COP Ta 25 + COP Ta 35 / 2 bij Tb 12 graden)
5.33*0.73=3,89KW thermisch vermogen.
Dat kan dus officieel ook niet, dus ik vermoed dat m'n COP wel iets lager zal zijn, maar het minimale vermogen bij +12 Ta 30 kan ik niet herleiden uit die tabel.
[...]
Alleen bij minimale last en aanvoer water onder 35graden zie je dat vermogen oploopt van minimaal 4kw bij 35r naar min 10kw bij 25gr. Bij hogere snelheden is het minder.
Als jou warmtepomp tapwater gaat maken tijdens cvbedrijf, blijft die secundaire pomp dan doordraaien als wp tapwater aan het maken Is??? Er vanuit gaande dat je kamerthemperatur nog niet gehaald is.
ik heb mn max Tr op 36c staan werkt bij mij perfect. Ketel mag pas bijspringen onder 2c.gatgda schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:38:
[...]
Ik bedoelde nieuwbouw woningen gezien deze sectie van de text:dunklefaser schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:19:
[...]
Nee, eerder iedereen (op termijn) van het gas af. Er zijn ook alternatieven voor een warmtepomp.
DEN HAAG - De Tweede Kamer zet vaart achter het streven om nieuwe huizen niet langer aan te sluiten op het gasnet. De coalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie vindt bij nader inzien dat dat wel wat sneller kan dan de vier jaar die het kabinet ervoor had uitgetrokken. Het kwartet wil donderdag regelen dat doorsnee nieuwbouwwoningen nog dit jaar zonder gasaansluiting moeten worden opgeleverd..
Die bold sectie is denk ik wel van enig belang. Als dit een verplichting wordt en het gaat 'ergens' in 2018 nog in werking dan zullen heel veel mensen meer moeten investeren in een warmtepomp (als de alternatieven als warmtenet er niet zijn)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Volgens mij gaat de secundaire pomp uit als de WP in SWW bedrijf is, maar zeker weten doe ik dit niet.Guido87 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:45:
Het zou ook niet zoveel helpen om wel door te pompen. Ik heb "maar" een 120 liter buffer dus daar kan ik niet uit putten.
Die 55 graden is een Ta temperatuur, dat is nog geen SWW boilervat temperatuur.
Ik zie bij SWW bereiding dat hij langzaam begint en steeds meer vermogen trekt (steeds hogere Ta denk ik dan). Bij een goede 3KW elektrisch vermogen is m'n vat op temperatuur (45 graden) maar ik vermoed dat hier een hogere Ta temperatuur voor wordt gebruikt.
M.b.t. 24 uur verwarmen is het inderdaad zo dat bij 24 uur per dag stoken de WP langer in laaglast zal zitten, dus een betere COP (0,37 betere COP bij Tb 7 graden, Ta 35 graden)
Maar het is 's nachts toch minimaal 5 graden kouder als overdag, dus daar verlies je het weer (de COP is bij Tb 2 graden op laaglast 3,69, en de COP is bij Tb 7 graden op vollast 4.04).
Dus het is niet zo eenvoudig uit te rekenen
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 25-01-2018 13:41 ]
Ik zie het nut niet waarom een pomp uit moet?Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:35:
[...]
Volgens mij gaat de secundaire pomp uit als de WP in SWW bedrijf is, maar zeker weten doe ik dit niet.
Het zou ook niet zoveel helpen om wel door te pompen. Ik heb "maar" een 120 liter buffer dus daar kan ik niet uit putten.
Ik zie bij SWW bereiding dat hij langzaam begint en steeds meer vermogen trekt (steeds hogere Ta denk ik dan). Bij een goede 3KW elektrisch vermogen is m'n vat op temperatuur (45 graden) maar ik vermoed dat hier een hogere Ta temperatuur voor wordt gebruikt.
StroomverbruikRamon_1984 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:41:
[...]
Ik zie het nut niet waarom een pomp uit moet?
Dat kan ik volgens mij ook niet bepalen, dat regelt de WP zelf, die stuurt de pomp aan.
Kwam zomaar bij me op... Van die pomp.Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:35:
[...]
Volgens mij gaat de secundaire pomp uit als de WP in SWW bedrijf is, maar zeker weten doe ik dit niet.
Ohja die sww bereiding gaat wp natuurlijk ook doen met delta t regeling. Zal dus niet meteen met aanvoer water van 55 graden beginnen. Vroeg me al of hoe dat werkte. Volgens is het wel zo dat als die klaar is met sww dat er dan eventjes 55gŕaden water door jou buffervaatje heen loopt... benieuwd hoe dat gaat als je geen buffervat hebt...die 3wegklep loopt dicht en wp zal zijn warmte zijn even ergens kwijt moeten ....in de vloer dus.
Zelf zit ik te denken aan een systeem dat mijn CV gewoon helemaal vervangt. Ben ook nog niet zo weg van een WAR. Op mijn werk zie ik daar de gevolgen van: hij gaat ook vaak stoken op momenten dat het gewoon echt nog niet nodig is (maar de Tb is nu eenmaal onder een bepaalde waarde, dus gaan met die banaan).amarkest schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:52:
[...]
ik heb mn max Tr op 36c staan werkt bij mij perfect. Ketel mag pas bijspringen onder 2c.
Ook denk ik dat ik nog niet zo snel de boel 24h op dezelfde T wil laten staan en wel bijvoorbeeld nachtverlaging toe wil passen.
Ik heb de ervaring dat als je systeem aan het verwarmen is (en bij een gewone radiator is dat sterker dan bij vv), je al een hoop comfort ervaart, als is de ruimtetemperatuur nog niet op de gewenste waarde.
Ik zou dus graag wel de warmtepomp op een niet al te hoge stand willen laten draaien, ook vanaf een 'koude' start. Uiteraard snap ik dat dat dan betekent dat het langer duurt eer het op de goede eind-T is.
Is zoiets mogelijk, of moet je dan altijd bepaalde kunstgrepen toepassen?
Dat denk ik niet, maar waarom een pomp laten lopen als het helemaal geen nut heeftRamon_1984 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:43:
Zoveel gebruikt je pomp toch niet...?
Wel is er een nadraaitijd van die pomp die ik in kan stellen, kmeende 5 of 10 minuten ofzo
Het ligt aan de regeling van de WP.Guido87 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:43:
[...]
Kwam zomaar bij me op... Van die pomp.
Ohja die sww bereiding gaat wp natuurlijk ook doen met delta t regeling. Zal dus niet meteen met aanvoer water van 55 graden beginnen. Vroeg me al of hoe dat werkte. Volgens is het wel zo dat als die klaar is met sww dat er dan eventjes 55gŕaden water door jou buffervaatje heen loopt... benieuwd hoe dat gaat als je geen buffervat hebt...die 3wegklep loopt dicht en wp zal zijn warmte zijn even ergens kwijt moeten ....in de vloer dus.
Die van mij begint laag en eindigt hoog. Door "ervaring" weet ik dat als het opgenomen vermogen iets boven de 3KW zit mijn vat ongeveer op temperatuur is.
Ik heb hier ook wel eens grafiekjes gezien van WP's die het precies andersom doen, die beginnen met volle bak vermogen en die grafiek loopt dan terug.
Hier een grafiekje van een "stevige" run van mijn WP afgelopen dinsdag toen het boilervat (400 liter) redelijk gebruikt was.

Verwijderd
Dan heb je de stooklijn niet goed, te hoog ingesteld. De WP doet gewoon wat jij 'm verteld dat hij moet doen.gatgda schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:10:
[...]
Zelf zit ik te denken aan een systeem dat mijn CV gewoon helemaal vervangt. Ben ook nog niet zo weg van een WAR. Op mijn werk zie ik daar de gevolgen van: hij gaat ook vaak stoken op momenten dat het gewoon echt nog niet nodig is (maar de Tb is nu eenmaal onder een bepaalde waarde, dus gaan met die banaan).
Jij wilt een WP die zich als CV-ketel gedraagt, dat zijn 2 verschillende apparaten met andere kenmerken en daar kun/wil/moet je je enigszins aan aanpassen vrees ik. Maar dan word je beloond meet zeer laag energiegebruik/-kosten en maximaal comfort.Ook denk ik dat ik nog niet zo snel de boel 24h op dezelfde T wil laten staan en wel bijvoorbeeld nachtverlaging toe wil passen.
Volgens mij:gatgda schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:10:
Ik zou dus graag wel de warmtepomp op een niet al te hoge stand willen laten draaien, ook vanaf een 'koude' start. Uiteraard snap ik dat dat dan betekent dat het langer duurt eer het op de goede eind-T is.
- Zo laag mogelijke temperatuur (wel fine-tunen)
- Zo laag mogelijk flow (laagste stand)
- Zo energie zuinig mogelijke instelling op de WP (aka quiet modus voor de Panasonic)
- Gebruik van een buffervat
@Grolsch
Die van jou is wel snel op die 400liter.
Maar jij gaat tot 45graden in midden van vat?
En jij hebt beste wp dus vermogen genoeg.
Mooi grafiekje.
Mooi grafiekje.
Je slaat precies de spijker op z'n kop, WAR heeft zeker in bepaalde situaties pijnpunten en WAR only werkt bij weinigen perfect, vandaar dat er normaal gesproken nageregeld wordt. Ik neem aan dat je op je werk ook thermostaatkranen in de kantoren hebt bijvoorbeeldgatgda schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:10:
[...]
Zelf zit ik te denken aan een systeem dat mijn CV gewoon helemaal vervangt. Ben ook nog niet zo weg van een WAR. Op mijn werk zie ik daar de gevolgen van: hij gaat ook vaak stoken op momenten dat het gewoon echt nog niet nodig is (maar de Tb is nu eenmaal onder een bepaalde waarde, dus gaan met die banaan).
Ook denk ik dat ik nog niet zo snel de boel 24h op dezelfde T wil laten staan en wel bijvoorbeeld nachtverlaging toe wil passen.
Ik heb de ervaring dat als je systeem aan het verwarmen is (en bij een gewone radiator is dat sterker dan bij vv), je al een hoop comfort ervaart, als is de ruimtetemperatuur nog niet op de gewenste waarde.
Nachtverlaging is zeker goed mogelijk met een WP, ik en velen met mij passen het toe. Je moet alleen je WP niet onderdimensioneren (net zoals je dat met een CV ketel niet moet doen).
Het is ook "menseigen" dat de temperatuur in de loop van de dag stijgt, zo zitten wij de homo sapiens in elkaar. "s morgens vroeg voelt 19,5 graden lekker aan, maar 's avonds voelt het koud.
Bij de Mitsubishi's kun je een los kabeltje kopen die het max vermogen van de WP beperkt tot 0/50/75/100%
Dit kabeltje heb ik er zelf ook tussen zitten. Maar ondanks dat alles nu op 100% draait gaat de WP niet direct volle bak aan het werk, zie de grafiek van vandaag.

Je ziet wel dat het opgenomen vermogen gedurende de dag afneemt, dit heeft te maken met opwarming van het systeem en stijgen van de Tb (dus gunstigere COP) maar dit is zeker geen volle bak verwarmen. De WP stuurt zelf ook op Dt. Je ziet hem rond 1400 wel naar een hoger vermogen gaan (SWW).
Ik denk dat het vat half leeg was, een volledige run van helemaal koud naar 45 graden in het midden duurt zo'n 2 uur.Guido87 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:47:
@Grolsch
Mooi grafiekje.
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 25-01-2018 14:50 ]
Afhankelijk van de instelling en dynamisch gedrag van de CV installatie. Mijn Elga ging behoorlijk aan/uit totdat ik een thermische vertraging rond de sensor heb aangebracht.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:13:
[...]
Een inverter-WP draait toch 'bijna altijd' in deellast ? Vollast is de uitzondering, althans zoals ik het beleef.
@Grolsch
Die start/stops aan het eind bij jou.
Kun je die niet dempen met een delay instelling... warmtepomp pas weer aan na 20min uit?
Of stijgt de 100liter bufferwater zo snel omdat er weinig groepen open staan? En in dit grafiekje schakelt tie van sww weer naar je vloer. Hoeveel m2 staat er bij jou minimaal open?
Zie vaak die spikes aan eind in die grafiekjes bij jou. Verder heb je altijd mooie runs, ook leuk om te lezen altijd.
Kun je die niet dempen met een delay instelling... warmtepomp pas weer aan na 20min uit?
Of stijgt de 100liter bufferwater zo snel omdat er weinig groepen open staan? En in dit grafiekje schakelt tie van sww weer naar je vloer. Hoeveel m2 staat er bij jou minimaal open?
Zie vaak die spikes aan eind in die grafiekjes bij jou. Verder heb je altijd mooie runs, ook leuk om te lezen altijd.
[ Voor 26% gewijzigd door Guido87 op 25-01-2018 15:07 ]
Verwijderd
De 'oorzaak' van dat gedrag is mijns inziens de combi van een 'iets' te hoge Ta in combinatie met een naregelende thermostaat. Je beinvloed nu 'het gedrag' van de thermostaat. WAR-only, optimaal afgestelde stooklijn, zonder naregeling kent dit gedrag niet.Tomexergie schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:59:
[...]
Afhankelijk van de instelling en dynamisch gedrag van de CV installatie. Mijn Elga ging behoorlijk aan/uit totdat ik een thermische vertraging rond de sensor heb aangebracht.
Die "spikes" kan ik ook nog niet verklaren waar dat weg komt, het lijkt wel een soort van "tussengas" die de WP geeft.Guido87 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:04:
@Grolsch
Helaas kan ik geen minimale stoptijd invullen, heb ik al eens nagevraagd bij Alklima.
Het is in ieder geval geen pendel gedrag, dat ziet er zo uit bij mij

Je ziet dus tussen elke run zo'n "piekje", maar wat het precies is
Tom heeft een elga, en die heeft geen goede war ( wat niet te begrijpen is )Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:20:
[...]
De 'oorzaak' van dat gedrag is mijns inziens de combi van een 'iets' te hoge Ta in combinatie met een naregelende thermostaat. Je beinvloed nu 'het gedrag' van de thermostaat. WAR-only, optimaal afgestelde stooklijn, zonder naregeling kent dit gedrag niet.
Het enige dat werkt is war met ruimte compensatie.
Wel interessant, ben wel benieuwd waardoor dat komt.Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:21:
[...]
Die "spikes" kan ik ook nog niet verklaren waar dat weg komt, het lijkt wel een soort van "tussengas" die de WP geeft.
Helaas kan ik geen minimale stoptijd invullen, heb ik al eens nagevraagd bij Alklima.
[afbeelding]
Je ziet dus tussen elke run zo'n "piekje", maar wat het precies issoort "stoom afblazen"
Mitsuhybernation?
@Guido87 Het zou misschien ook ergens in de meting kunnen zitten. De interval van Enelogic is 1 minuut. Als ik het exact wil weten wat er gebeurt moet ik eens naast de buitenunit gaan staan met live monitoring van m'n youless om conclusies te trekken.
Het is in ieder geval geen run, maar misschien dat andere Mitsubishi gebruikers dit herkennen
Maar zoals je ziet heb ik vrij lange runs, dus kheb geen zin om 8 uur op een stoel voor m'n WP te gaan zitten om te kijken wanneer deze uit gaat
Dat de WP na SWW ff uit gaat is trouwens "normaal", dan zal de 3-weg-klep wel omdraaien en e.e.a. laten afkoelen.
Het is in ieder geval geen run, maar misschien dat andere Mitsubishi gebruikers dit herkennen
Maar zoals je ziet heb ik vrij lange runs, dus kheb geen zin om 8 uur op een stoel voor m'n WP te gaan zitten om te kijken wanneer deze uit gaat
Dat de WP na SWW ff uit gaat is trouwens "normaal", dan zal de 3-weg-klep wel omdraaien en e.e.a. laten afkoelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 25-01-2018 15:31 ]
Verwijderd
Ik doelde inderdaad meer op de stand-alone WPen, Panasonic/Mitsubishi, welke standaard, voor zo ver mij bekend, geleverd worden zonder naregeling.Ramon_1984 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:23:
[...]
Tom heeft een elga, en die heeft geen goede war ( wat niet te begrijpen is )
Het enige dat werkt is war met ruimte compensatie.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2018 17:07 ]
Niet iedereen wil dat inzien....Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:39:
[...]
Ik doelde inderdaad meer op de stand-alone WPen, Panasonic/Mitsubishi, welke standaard geleverd worden zonder naregeling.
Mijn Mitsubishi werd anders wel geleverd met een thermostaat 
En een naregeling t.b.v. van WAR kan een WP leverancier ook niet meeleveren, hij weet immers niet of je radiatoren, vloerverwarming, plafondverwarming of wandverwarming hebt.
Er worden ook geen radiatoren meegeleverd met een WP.
En een naregeling t.b.v. van WAR kan een WP leverancier ook niet meeleveren, hij weet immers niet of je radiatoren, vloerverwarming, plafondverwarming of wandverwarming hebt.
Dankzij de logging lijkt de oorzaak van de ELGA DIPs boven tafel te komen.
Bij setpointverhoging die slechts 0,1c (en ws ook bij 0,2c) hoger is dan de gemeten kamertemperatuur:
1-gaat ELGA niet aan de bak of
2-stopt ermee als ie aan de bak was.
Vanavond de CELCIA 20 weer 's ophangen en kijken of de DIPs verdwijnen.
Had er nl alleen met de HCMT last van. Kan toeval zijn, maar nu kunnen we mbhv ELGA-logging echt debuggen.
Bij setpointverhoging die slechts 0,1c (en ws ook bij 0,2c) hoger is dan de gemeten kamertemperatuur:
Had er nl alleen met de HCMT last van. Kan toeval zijn, maar nu kunnen we mbhv ELGA-logging echt debuggen.
Wel kunnen bijna alle fabrikanten een zoneregeling leveren. Binnendeel stuurt dan kleppen aan die bediend worden door een extra thermostaat.Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:39:
[...]
Ik doelde inderdaad meer op de stand-alone WPen, Panasonic/Mitsubishi, welke standaard, voor zo ver mij bekend, geleverd worden zonder naregeling.
Bijvoorbeeld een een zone met hogere aanvoertemperatuur of in koelbedrijf een lagere aanvoer ivm fancoil.
Natuurlijk is het wel een optie, want niet iedereen heeft dezelfde wensen.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik ben benieuwd, heb ook de Celcia 20 liggenamarkest schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:40:
Dankzij de logging lijkt de oorzaak van de ELGA DIPs boven tafel te komen.
@Tomexergie @amarkest Volgens mij moeten jullie aan de etwist, no problem hier.
En een celcia 20....dat is wel heel erg '90 aan de muur
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 25-01-2018 21:14 ]
Ik snap even niet helemaal het verschil tussen diverse vormen van aansturing:Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:39:
[...]
Ik doelde inderdaad meer op de stand-alone WPen, Panasonic/Mitsubishi, welke standaard, voor zo ver mij bekend, geleverd worden zonder naregeling.
-een thermostaat ken ik: als het onder een bepaalde T is, zorgt ie dat de CV/WP/.... aangaat (al dan niet modulerend).
-WAR ken ik ook, al is het minder: voor zover ik weet gaat de kachel dan aan als het buiten onder een bepaalde T komt, en als het dan vervolgens binnen de goede T is, gaat ie uit (of blijft ie op een bepaald niveau hangen al naar gelang ie denkt dat het energieverlies is).
-naregeling snap ik nog niet zo. Wat is/doet dat?
En wat zijn de voor/nadelen nu eigenlijk voor een WP?
-Thermostaat lijkt me dat nadelig kan zijn: bij het aanzetten kan de WP (te) lang op een te hoog vermogen gaan zitten, zodat de COP te laag wordt. Wellicht is dat alleen maar bij grote T-sprongen?
-WAR lijkt me in die zin een voordeel hebben: die kijkt ongeveer wat het E-verlies is, en probeert dat te compenseren. Lijkt me wat meer continu te kunnen stoken, minder pendelgedrag. Maar dan moet het wel heel goed ingesteld zijn, en er niet steeds een heel ander aantal mensen in de ruimte zijn, veel/weinig zo die binnenvalt, enz.
-naregeling?
Ik lees allerlei verhalen over het instellen van allerlei parameters (Ta, delta T, flow, enz). Kan dat eigenlijk (makkelijk) bij iedere WP, of vaak niet? Of alleen met veel moeite via een installateursmenu? Ik bedoel: het lijkt me best leuk om ook wat te prutsen aan de instellingen, maar als je eerst een half uur moet zitten prutsen voor er een instelling is gewijzigd, gaat de lol er wel een beetje af?
Maar de WAR kan je wel zo instellen dat hij de balans "weet" tussen WP afgegeven warmte en verlies warmte naar buiten, met daar tussen de effectiviteit warmte-overdrager.Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:38:
Mijn Mitsubishi werd anders wel geleverd met een thermostaat
Niet elk huis heeft de zelfde oppervlakte vloerverwarming of zelfde type radiatoren.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
@DropjesLover volgens mij overschat je de WAR een beetje, het is niet meer als een bepaalde Ta bij een bepaalde Tb. Als je maar 1 ruimte verwarmt en niet zoveel last hebt van andere warmteverlies bepalende factoren (zon, wind, interne warmtebronnen) kan het werken heb ik eens op internet gelezen 
Ik heb het geprobeert, en bij mij werkt het niet zonder continu handmatig de stooklijn aan te passen.
Ik heb het geprobeert, en bij mij werkt het niet zonder continu handmatig de stooklijn aan te passen.
[ Voor 15% gewijzigd door Grolsch op 25-01-2018 21:49 ]
@DropjesLover Bij WAR voor één of twee ruimtes wel, dat gaat best en is wel in de hand te houden. Als dan de ruimteT oploopt, dan gaat de afgifte omlaag, retourT omhoog en de warmtepomp gaat uit of op lager vermogen.
De retourT is namelijk het gemiddelde in afgifte van een of twee ruimtes.
Maar WAR voor een hele woning werkt niet zonder naregeling. Of je moet accepteren dat er flinke verschillen in temperatuur zijn. De retour reageert namelijk veel minder op een aantal te warme, of te koude ruimtes.
De retourT is nu namelijk het gemiddelde in afgifte van bijvoorbeeld 7 of wel 10 ruimtes.
En die ruimtes kunnen wisselend, negatief of positief, beïnvloed worden door zon/bewolking/gebruik/houtkachel/verjaardag enz enz
WAR is namelijk heel dom, het "weet" maar één ding en dat is de buitentemperatuur.
De retourT is namelijk het gemiddelde in afgifte van een of twee ruimtes.
Maar WAR voor een hele woning werkt niet zonder naregeling. Of je moet accepteren dat er flinke verschillen in temperatuur zijn. De retour reageert namelijk veel minder op een aantal te warme, of te koude ruimtes.
De retourT is nu namelijk het gemiddelde in afgifte van bijvoorbeeld 7 of wel 10 ruimtes.
En die ruimtes kunnen wisselend, negatief of positief, beïnvloed worden door zon/bewolking/gebruik/houtkachel/verjaardag enz enz
WAR is namelijk heel dom, het "weet" maar één ding en dat is de buitentemperatuur.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 25-01-2018 21:51 ]
De software van de WP vult dat niet in? Die zou de waardes prima kunnen combinerenGrolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:48:
@DropjesLover volgens mij overschat je de WAR een beetje, het is niet meer als een bepaalde Ta bij een bepaalde Tb. Als je maar 1 ruimte verwarmt en niet zoveel last hebt van andere warmteverlies bepalende factoren (zon, wind, interne warmtebronnen) kan het werken heb ik eens op internet gelezen

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Verwijderd
Je hebt een globaal beeld van WAR en thermostaat.gatgda schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:14:
[...]
Ik snap even niet helemaal het verschil tussen diverse vormen van aansturing:
-een thermostaat ken ik: als het onder een bepaalde T is, zorgt ie dat de CV/WP/.... aangaat (al dan niet modulerend).
-WAR ken ik ook, al is het minder: voor zover ik weet gaat de kachel dan aan als het buiten onder een bepaalde T komt, en als het dan vervolgens binnen de goede T is, gaat ie uit (of blijft ie op een bepaald niveau hangen al naar gelang ie denkt dat het energieverlies is).
-naregeling snap ik nog niet zo. Wat is/doet dat?
En wat zijn de voor/nadelen nu eigenlijk voor een WP?
-Thermostaat lijkt me dat nadelig kan zijn: bij het aanzetten kan de WP (te) lang op een te hoog vermogen gaan zitten, zodat de COP te laag wordt. Wellicht is dat alleen maar bij grote T-sprongen?
-WAR lijkt me in die zin een voordeel hebben: die kijkt ongeveer wat het E-verlies is, en probeert dat te compenseren. Lijkt me wat meer continu te kunnen stoken, minder pendelgedrag. Maar dan moet het wel heel goed ingesteld zijn, en er niet steeds een heel ander aantal mensen in de ruimte zijn, veel/weinig zo die binnenvalt, enz.
-naregeling?
Ik lees allerlei verhalen over het instellen van allerlei parameters (Ta, delta T, flow, enz). Kan dat eigenlijk (makkelijk) bij iedere WP, of vaak niet? Of alleen met veel moeite via een installateursmenu? Ik bedoel: het lijkt me best leuk om ook wat te prutsen aan de instellingen, maar als je eerst een half uur moet zitten prutsen voor er een instelling is gewijzigd, gaat de lol er wel een beetje af?
WAR regelt het vermogen dat de WP moet leveren bij een buitenT van X en een binnenT van Y. Het verschil tussen die 2 is wat de regeling continu optimaal aanpast, uiteraard mits goed/perfect afgesteld.
Een WP is optimaal efficient als het verschil tussen buitenT en de temperatuur van het water waarmee je je afgiftesysteem voedt zo laag mogelijk is. Heel veel vloer-/wand-/plafondverwarmingsleidingen zorgt dat je voldoende warmteverliescompenserend vermogen kunt realiseren bij een lage watertemperatuur. Indien je met heel weinig radiatoren hetzelfde zou willen bereiken zou je die radiatoren met heter water moeten voeden. Een groot verschil tussen de temperatuur van dat water en de buitenT en dat is niet efficient door een WP te maken.
Wat je wilt/zou moeten willen, is het met zo laag mogelijke waterT/Ta het gewenste resultaat bereiken. Dit kan uitsluitend door een/de optimale stooklijn, voor betreffende woning, te kiezen/uit te vogelen welke je 24h per dag de gelegenheid geeft om het warmteverlies, dat ook 24h per dag optreedt, te compenseren.
Een thermostaat, 'aan/uit schakelaar', voor de WP moet om te kunnen werken sowieso al uitgaan van een hogere/minder effficiente stooklijn om uberhaupt te kunnen werken.
Het uitvogelen van die perfecte stooklijn doe je op basis van Ta en flow. Heb je dat een keer tot een goed einde gebracht kijk je er in principe nooit meer naar om. De binnenT zal binnen een marge van ongeveer 0.5C altijd correct zijn. Als je wens/eis is dat het altijd binnen 0.1C is en blijft is dat met WAR niet mogelijk. Dan moet je voor thermostaat kiezen die de WP uitschakelt als het te 'warm' wordt, de prijs is dat je een minder efficiente/hogere stooklijn dient te kiezen.
Als je alleen WAR gebruikt niet. De WP heeft voldoende mogelijkheden om na/bij te regelen via diverse ingangen. WAR alleen gebruikt zelfs geen temperatuur meting in de ruimte wat juist het doel is (een bepaalde temperatuur halen).DropjesLover schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:56:
[...]
De software van de WP vult dat niet in? Die zou de waardes prima kunnen combineren
Zie het als auto rijden met als doel 120kmh te rijden zonder snelheidsmeter.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar met een snelheidsmeter is het zoveel makkelijker
ik kan op de WAR nog een ruimtecorrectie toepassenDropjesLover schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:56:
[...]
De software van de WP vult dat niet in? Die zou de waardes prima kunnen combineren
de wp krijgt dan tevens input van de kamerthermostaat en kan aan de hand daarvan de WAR temperatuur aanpassen
Uit de manual
Alleen van toepassing in het geval van een regeling via
kamerthermostaat. Wanneer de kamerthermostaatfunctie gebruikt
wordt, moet de gebruiker de gewenste kamertemperatuur instellen.
De unit zal warm water aan de warmteafgevers leveren en de kamer
zal verwarmd worden. Daarbij moet ook de gewenste
aanvoerwatertemperatuur geconfigureerd worden: wanneer de
aanpassing aangezet wordt, zal de unit de gewenste
aanvoerwatertemperatuur automatisch berekenen (op basis van
voorgeprogrammeerde temperaturen, als weersafhankelijk werd
geselecteerd, zal de aanpassing gebeuren op basis van de
gewenste weersafhankelijke temperaturen); wanneer de aanpassing
uitgezet wordt, kunt u de gewenste aanvoerwatertemperatuur op de
gebruikersinterface instellen. Bovendien wordt, met ingeschakelde
aanpassing, de gewenste aanvoerwatertemperatuur verlaagd of
verhoogd in functie van de gewenste kamertemperatuur en het
verschil tussen de werkelijke en de gewenste kamertemperatuur. Dit
resulteert in volgende zaken:
▪ stabiele kamertemperaturen die exact overeenkomen met de
gewenste temperatuur (hoger niveau van comfort)
▪ minder AAN/UIT-cycli (stiller, groter comfort en grotere
effectiviteit)
▪ zo laag mogelijke watertemperaturen om met de gewenste
temperatuur overeen te stemmen (grotere effectiviteit)
INFORMATIE
Wanneer modulatie van de aanvoerwatertemperatuur is
ingeschakeld, moet de weersafhankelijke curve hoger
worden ingesteld dan [8-06] plus het instelpunt van de
minimum aanvoerwatertemperatuur nodig om een stabiele
toestand voor het comfortinstelpunt voor de kamer te
bekomen. Voor meer efficiëntie kan modulatie het
instelpunt van de aanvoerwatertemperatuur verlagen. Door
de weersafhankelijke curve hoger te plaatsen kan deze
verlaging niet onder het minimuminstelpunt vallen. Zie
onderstaande afbeelding.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Verwijderd
Het gaat er een beetje om of je je woning als een 'geheel' of als een opsomming van individuele ruimtes/behoeftes/warmteverlies hebbende ruimtes ziet. Ik, WAR-only, zie een verdieping als 1 thermische zone, behalve de badkamer op de 1e verdieping. Je zorgt dat het waterzijdig in balans is en dan werkt dat uitstekend. In die badkamer zorg je dan voor een evenredig groter afgiftesysteem om de gewenste 1a2C hoger dan gemiddeld te realiseren.DropjesLover schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:56:
[...]
Bij jou kan het haast ook niet werken. Wij hebben beide ongeveer jaarlijks dezelfde hoeveelheid energie nodig.Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:48:
Jij doet het met 11 kW en ik met 6. Zelfs bij mij gaat nu de wp paar uur per dag op standby. In jou geval een war regeling die de wp vier uur per dag laat draaien lijkt me niet haalbaar.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
En ik produceer ook ongeveer hetzelfde met een nog kleinere, voordeel t.o.v. die hele grote is dat je er minder in hoeft te stoppen om er toch hetzelfde uit te halen, COP noemen ze datreneeke1970 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:07:
[...]
Bij jou kan het haast ook niet werken. Wij hebben beide ongeveer jaarlijks dezelfde hoeveelheid energie nodig.
Jij doet het met 11 kW en ik met 6. Zelfs bij mij gaat nu de wp paar uur per dag op standby. In jou geval een war regeling die de wp vier uur per dag laat draaien lijkt me niet haalbaar.
EDIT:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet overhou als het richting -7C gaat, maar dat is een gecalculeerde 'beperking'.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2018 22:13 ]
Helaas hebben die nieuwe thermostaten geen setpoint stappen van 0,2c.Oxellaar schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:04:

Ik zou WAR adaptive cruise control noenen. Soms een ander woordje gebruiken doet wonderen voor de beeldvorming.Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:02:
[...]
Als je alleen WAR gebruikt niet. De WP heeft voldoende mogelijkheden om na/bij te regelen via diverse ingangen. WAR alleen gebruikt zelfs geen temperatuur meting in de ruimte wat juist het doel is (een bepaalde temperatuur halen).
Zie het als auto rijden met als doel 120kmh te rijden zonder snelheidsmeter.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar met een snelheidsmeter is het zoveel makkelijker
Bekend punt...... Ik mis het dagelijksamarkest schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:15:
[...]
Helaas hebben die nieuwe thermostaten geen setpoint stappen van 0,2c.![]()
Ik gebruik wel WAR om de boel voor 90% goed te laten lopen.reneeke1970 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:07:
[...]
Bij jou kan het haast ook niet werken. Wij hebben beide ongeveer jaarlijks dezelfde hoeveelheid energie nodig.
Ik ken je woning inhoudelijk niet, en die van mij is inderdaad lichtelijk over gedimensioneerd maar ik heb geen backup en ondervind geen enkele hinder of pendelgedrag.
Mede omdat ik ook SWW via de WP doe ben ik blij dat ik een wat zwaardere jongen heb gekozen. Hij is nu soms al bijna 2 uur bezig als het vat helemaal leeg is.
Als ik kijk wat sommige personen hier per maand aan stroom verbruiken met 24*7 te stoken op WAR voor een tussenwoning dan val ik ongeveer van m'n stoel af.
Op papier wel een mooie COP, maar het gaat mij om de kWh's die ik erin moet stoppen, want die moeten afgerekend worden volgens mij doe ik het dan lang niet slecht als ik sommige anderen zie
Naast binnen- en buitemtemperatuur zijn er nog veel meer variabelen. Luchtvochtigheid, windrichting, windsterkte, instraling van de zon, jaargetijde (duratie daglicht), afgifte systeem (radiatoren/vloerwarming), etc..DropjesLover schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:56:
[...]
Naregeling heb je altijd nodig bij WAR.
[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 25-01-2018 22:34 ]
Vraagje
Ik heb verschil tussen hoge druk en lage druksensor in mijn wp eigenlijk nog nooit zo dicht bij elkaar zien liggen, zie onder. Kan dit normaal zijn? Wp is 9 uur geleden uitgegaan.
Ik heb verschil tussen hoge druk en lage druksensor in mijn wp eigenlijk nog nooit zo dicht bij elkaar zien liggen, zie onder. Kan dit normaal zijn? Wp is 9 uur geleden uitgegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door LittleTycoon op 25-01-2018 22:50 ]
Verwijderd
Mijn dagverbruik varieert bij gelijke buitenT en binnenT minstens 30% zonder naregeling, waarbij de WAR 'merkt' dat er meer/minder warmteverlies is. Op basis van die adaptatie heb je geen thermostaat nodig. Je veronderstelling gaat er mogelijk van uit dat alle dagen met buitenT X resulteert in verbruik Y. Dat is absoluut niet het geval.Noord27 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:31:
[...]
Naast binnen- en buitemtemperatuur zijn er nog veel meer variabelen. Luchtvochtigheid, windrichting, windsterkte, instraling van de zon, jaargetijde (duratie daglicht), afgifte systeem (radiatoren/vloerwarming), etc..
Naregeling heb je altijd nodig bij WAR.
EDIT:
Paar voorbeelden:
09-12-17 1.09 4.20 ------------------23.57 - 2.1 - 1.395
20-01-18 1.18 2.70 -1.10 - 0.89 - 25.16 - 2.2 - 1.498
0.1C hogere buitenT maar toch 7.4%, laatste kolom, meer verbruik op basis van graaddagen.
De andere kolommen zijn Zon, WInd, Neerslag, RV, verbruik-kWh.
Hoe ze samenhangen en wat de werkelijke 'kosten' van defrosts zijn is wat ik aan het onderzoeken ben.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2018 23:18 ]
Zoals je zegt, de compressor draait niet. Dus de druk zal stabiliseren na verloop van tijd. De sensoren geven nu een statische druk.LittleTycoon schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:45:
Vraagje
[afbeelding]
Het is namelijk 1 open systeem, zuigleiding, compressor, persleiding, condensor, expansieventiel, verdamper en weer terug bij de zuigleiding.
Pas als de compressor draait krijg je drukverschil, welke geregeld wordt door frequentie van compressor en het expansieventiel.
[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 25-01-2018 23:19 ]
Helaas heb je gelijk, de WP's zijn nog "stone age"Oxellaar schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:04:
Verwijderd
3 maal min of meer hetzelfde te compenseren warmteverlies, ik sta niet bij die 3!Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:21:
[...]
het gaat mij om de kWh's die ik erin moet stoppen, want die moeten afgerekend worden volgens mij doe ik het dan lang niet slecht als ik sommige anderen zie
kW MeetMtd ------------kWh----kWhthermisch
5-----Mse--------T2=28---468----2194
8-----Mhp--------T2=39---463----1903
>8---Mhp---------T2=32---536----1922
Wie gooit er de meeste kwartjes in ?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 00:48 ]
Nee, dat bedoelde ik nietTomexergie schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 00:42:
[...]
Helaas heb je gelijk, de WP's zijn nog "stone age"
Wees blij dat je een Elga hebt, daar kun je tenminste heerlijk thermostaten wisselen.
Bij nagenoeg geen enkele andere warmtepomp kan dat.
Maar jij wilt ook graag 0.2 verstelling ipv 0.5?
Dat is natuurlijk wel een beetje naar jezelf toegerekend.... Jij hebt een goed ontworpen huis met waarschijnlijk geen koudebruggen en in verhouding tot de andere een "extreem" goede isolatie. En dat tikt natuurlijk wel door. We hebben het eerder over gehad, als ik met ook een nieuw huis kijk wat het warmteverlies is tussen 23.00 uur en 07.00 uur 's ochtends is het meestal een halve graad, in ieder geval minder dan een graad. In mijn vorige huis, uit 1890, was het vrij gebruikelijk dat dit 5 graden was. Dus dan gaf je de gas cv een slinger en met een Ta van 70 - 90 graden, was het met een uurtje weer warm.Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:21:
[...]
Ik gebruik wel WAR om de boel voor 90% goed te laten lopen.
Ik ken je woning inhoudelijk niet, en die van mij is inderdaad lichtelijk over gedimensioneerd maar ik heb geen backup en ondervind geen enkele hinder of pendelgedrag.
Mede omdat ik ook SWW via de WP doe ben ik blij dat ik een wat zwaardere jongen heb gekozen. Hij is nu soms al bijna 2 uur bezig als het vat helemaal leeg is.
Als ik kijk wat sommige personen hier per maand aan stroom verbruiken met 24*7 te stoken op WAR voor een tussenwoning dan val ik ongeveer van m'n stoel af.
Op papier wel een mooie COP, maar het gaat mij om de kWh's die ik erin moet stoppen, want die moeten afgerekend worden volgens mij doe ik het dan lang niet slecht als ik sommige anderen zie
Dat gaat met een wp natuurlijk niet lukken, dus dan moet je anders verwarmen met een navenant verbruik. En de opties tot nachtverwarming zijn dan ook beperkt. Feitelijk zou de isolatie fors verbeterd moeten worden en dat is vaak dan weer ingewikkeld of duur.
Als jij je kWh omrekend naar gas en je vergelijk dat met een zelfde huis van 30 jaar terug, val je denk ik ook van je stoel. Dat zijn de geneugten van een nieuw huis.
En met betrekking tot sww, ja een grote wp helpt natuurlijk wel. Maar je stuurt op tijd, als je op hysterese zou sturen heb je waarschijnlijk een kortere opwarmtijd.
Ik doe op dit moment een test met mijn 6 kW wp en houd de boiler op 50 graden met een hysteres van 8 graden. Dat levert gemiddeld 3 runs per 48 uur op van 1,5 kWh en de runs doen er circa 45 minuten over. Daarmee kan je de doorlooptijd van je sww run wel beinvloeden. Voor mij maakt het ook niet zoveel uit wanneer de sww run is want w/w wp, alhoewel midden in de nacht uiteraard wat minder efficient is omdat de warmte toch niet gebruikt gaat worden. Maar boiler staat in de schil, dus per saldo niet zo heel veel warmte verlies.
Ik vind het dus best verbazingwekkend dat al die oudere huizen toch verwarmd kunnen worden met een wp. Als je naar de gangbare mening kijkt zullen de meeste zeggen dat onmogenlijk is en dat er eerst een volledige renovatie nodig is van de huizen. Is ook iets wat je in de energietransitie praat veel voorbij hoort komen en ook de reden dat er al lang subsidie is voor isolatie. En het gas raakt op, dus er is straks echt reden voor haast. Dan kot 24x7 verwarmen wellicht veel energie, maar dat kost het nu ook al. Zeker als je bedenkt dat de stelregel hier is dan 1m3 gas = 2 kWh, valt mij het verbruik juist mee.
Omgerekend naar mijn eigen situatie zou ik met minder dan 400 kub gas uitkunnen en dan zie je dus de voordelen van isolatie voor een vrijstaand huis met 250m2 en bijna 900m3 inhoud.
Ik zie dit ook wel eens maar dan bij lage buitentemp en tijdens een defrost, de andere kleine spikes kan ik niet verklaren, bij mij start de wp met een spike, draaid dasrna enkele minuten rustig, toert dan op en gedurende de run zakt het vermogen langzaam terug. Verder haal je mooie grafieken uit de youless. Heb jij de temp sensor van mitsi over ? Ik zoek er nog een voor naregeling van 2e ruimte.
Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:21:
[...]
Die "spikes" kan ik ook nog niet verklaren waar dat weg komt, het lijkt wel een soort van "tussengas" die de WP geeft.
[afbeelding]
Je ziet dus tussen elke run zo'n "piekje", maar wat het precies issoort "stoom afblazen"
[ Voor 10% gewijzigd door corsat op 26-01-2018 07:18 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
@jerh Ik probeer ook alleen maar aan te geven dat elk huis zijn eigen eigenschappen heeft en ieder persoon zijn eigen wensen. Simpel zeggen dat WAR zonder naregeling overal de oplossing voor is, en als het niet werkt dat je dan een slecht gebouwd huis hebt is nogal kort door de bocht naar mijn mening.
Jij verbruikt inderdaad schrikbarend weinig, dat ga ik niet redden (woning ongeveer even groot).
En met een WW WP is het inderdaad geen probleem om 's nachts SWW te maken, maar met een L/W WP is dat wat mij betreft geen aanrader, want de buitenunit is met name tijdens SWW bereiding goed hoorbaar.
@corsat Ik heb geen temp sensor over van mijn Mitsubishi helaas, anders had ik je graag geholpen.
Jij verbruikt inderdaad schrikbarend weinig, dat ga ik niet redden (woning ongeveer even groot).
En met een WW WP is het inderdaad geen probleem om 's nachts SWW te maken, maar met een L/W WP is dat wat mij betreft geen aanrader, want de buitenunit is met name tijdens SWW bereiding goed hoorbaar.
@corsat Ik heb geen temp sensor over van mijn Mitsubishi helaas, anders had ik je graag geholpen.
Met welk nut?jerh schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 07:04:
[...]
...
Ik doe op dit moment een test met mijn 6 kW wp en houd de boiler op 50 graden met een hysteres van 8 graden. Dat levert gemiddeld 3 runs per 48 uur op van 1,5 kWh en de runs doen er circa 45 minuten over. Daarmee kan je de doorlooptijd van je sww run wel beinvloeden. Voor mij maakt het ook niet zoveel uit wanneer de sww run is want w/w wp, alhoewel midden in de nacht uiteraard wat minder efficient is omdat de warmte toch niet gebruikt gaat worden. Maar boiler staat in de schil, dus per saldo niet zo heel veel warmte verlies.
...
Qua energiebesparing lijkt het me weinig verschil uitmaken (tov WP vat icm de doorstroomverwarmer)
(maar meten = weten)
Enig nut wat ik zou kunnen bedenken, is icm zonnepanelen, je direkt verbruik verhogen in de "betere" zonnigere maanden. En de WP, SWW laten maken icm zonnestroom.
Maar jij hebt ook zonnecollectoren, dus dat gaat weer niet op.
Begrijp me niet verkeerd.
Ik heb mijn systeem ook zo ingericht dat het met 90 graden water kan werken alsook en met 30 graden water, door temperatuur reduceer voor SWW en CV.
Maar ik was benieuwd naar de gedachte erachter in jouw geval.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2018 10:05 ]
Ik denk dat @jerh dit doet om de SWW bereidingstijd zo kort mogelijk te houden zodat zijn CV er zo min mogelijk last van heeft
Zit wel wat in natuurlijk, maar zoals hij zelf aangeeft heeft hij met zijn W/W WP geen last van slechtere COP 's nachts en ook geen last van eventueel geluid 's nachts.
Inmiddels hebben we bijna een jaar met de Elga gedraaid en het lijkt er op dat we qua gas op de jaarrekening onder de 500 kuub gaan blijven, waarbij we tot vandaag in de 'Elga periode' 341 kuub hebben verstookt. Nu had ik gisteren een installateur op bezoek omdat ik mijn pv systeem wil vergroten om de toename in stroomverbruik door de Elga af te dekken, maar die kwam met een iets ander idee aan: Gasloos gaan.
Volgens hem is het met ons huidige gasverbruik maar een kleine stap meer om volledig gasloos te gaan door een WP te installeren die ook sww levert en het fornuis te vervangen door een elektrische variant. Aangezien ik de ketel al op 50 graden heb staan zou dat ook prima door een moderne wp moeten kunnen, want die halen die 50 graden probleemloos. Ook is een monoblock makkelijk te plaatsen en aan te sluiten op de plek van onze huidige ketel en Elga, want alle doorvoeren zitten er al.
Hij zou dan ook adviseren om eerst gasloos te gaan dan een jaar te draaien en dan pas panelen bij te plaatsen, omdat all-electric niet noodzakelijk meer hoefde te gebruiken dan de Elga (door een hogere COP) en ik anders mogelijk zo investeren in meer panelen dan noodzakelijk, terwijl ik nog steeds flink betaal voor mijn gasaansluiting en bijkomende zaken zoals onderhoud ketel etc.
Op zich een hele interessante redenering en ik ben ook wel aardig enthousiast, maar..... Onze Calenta is nu dik 2 jaar oud, de Elga nog geen jaar en het fornuis bijna 7. Uit het oogpunt van duurzaamheid en kapitaalvernietiging lijkt dat dan ergens zonde om nu al volledig gasloos te gaan (idealisme is er wel, maar het moet ook betaald worden....), ook al levert het per jaar wel een leuke besparing op vastrecht en verbruik op.
Wat zouden jullie in dit geval doen? Nog een tijdje doorgaan op de huidige manier en het dak verder volleggen met panelen, of gasloos en dan de ketel, Elga en fornuis verkopen? Ik wil op zich wel van het gas af, maar als dat een investering wordt die zich in 20 jaar uit gaat betalen dan is het ook niet echt leuk meer.
Volgens hem is het met ons huidige gasverbruik maar een kleine stap meer om volledig gasloos te gaan door een WP te installeren die ook sww levert en het fornuis te vervangen door een elektrische variant. Aangezien ik de ketel al op 50 graden heb staan zou dat ook prima door een moderne wp moeten kunnen, want die halen die 50 graden probleemloos. Ook is een monoblock makkelijk te plaatsen en aan te sluiten op de plek van onze huidige ketel en Elga, want alle doorvoeren zitten er al.
Hij zou dan ook adviseren om eerst gasloos te gaan dan een jaar te draaien en dan pas panelen bij te plaatsen, omdat all-electric niet noodzakelijk meer hoefde te gebruiken dan de Elga (door een hogere COP) en ik anders mogelijk zo investeren in meer panelen dan noodzakelijk, terwijl ik nog steeds flink betaal voor mijn gasaansluiting en bijkomende zaken zoals onderhoud ketel etc.
Op zich een hele interessante redenering en ik ben ook wel aardig enthousiast, maar..... Onze Calenta is nu dik 2 jaar oud, de Elga nog geen jaar en het fornuis bijna 7. Uit het oogpunt van duurzaamheid en kapitaalvernietiging lijkt dat dan ergens zonde om nu al volledig gasloos te gaan (idealisme is er wel, maar het moet ook betaald worden....), ook al levert het per jaar wel een leuke besparing op vastrecht en verbruik op.
Wat zouden jullie in dit geval doen? Nog een tijdje doorgaan op de huidige manier en het dak verder volleggen met panelen, of gasloos en dan de ketel, Elga en fornuis verkopen? Ik wil op zich wel van het gas af, maar als dat een investering wordt die zich in 20 jaar uit gaat betalen dan is het ook niet echt leuk meer.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Maar zijn cv tapt toch ook uit zijn vat?Grolsch schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:36:
Ik denk dat @jerh dit doet om de SWW bereidingstijd zo kort mogelijk te houden zodat zijn CV er zo min mogelijk last van heeftZit wel wat in natuurlijk, maar zoals hij zelf aangeeft heeft hij met zijn W/W WP geen last van slechtere COP 's nachts en ook geen last van eventueel geluid 's nachts.
(zelfde situatie als mij)
Er is dan geen sprake van SWW bereidingstijd of CV tijd.
WP doet enkel vat opwarmen (SWW + CV). Hetzij op 30 (of iets lager) of op 50 graden. Waarbij, bij 50 C, zijn doorstroomverwarmer niets meer hoeft te doen voor SWW. (maar meer standbyverliezen van het vat)
Maar goed @jerh kom er maar in
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-01-2018 11:01 ]
@Aziraphale Dus die installateur stelt dat wanneer je én SWW gaat maken met de WP én elektrisch erbij gaat koken je niet noodzakelijk meer hoeft te gaan gebruiken dan wat de Elga nu doet? Dat wil ik wel eens zien, dan nemen we allemaal dezelfde installatie als die van jou denk ik :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Sorry, foutje, bedoelde voor de WP. 😲thido schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:59:
@Aziraphale Dus die installateur stelt dat wanneer je én SWW gaat maken met de WP én elektrisch erbij gaat koken je niet noodzakelijk meer hoeft te gaan gebruiken dan wat de Elga nu doet? Dat wil ik wel eens zien, dan nemen we allemaal dezelfde installatie als die van jou denk ik :-)
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Zo had ik het niet begrepen, ik dacht dat hij een SWW vat hadAUijtdehaag schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:58:
[...]
Maar zijn cv tapt toch ook uit zijn vat?
WP doet enkel vat opwarmen (SWW + CV). Hetzij op 30 of op 50 graden. Waarbij, bij 50 C, zijn doorstroomverwarmer niets meer hoeft te doen.
@Aziraphale Zo slecht doet een Elga het niet qua COP, zie de overzichten.
Als je de laatste 500m3 gas (die dus verbruikt worden als het echt koud is of voor SWW) wilt vervangen door stroom ben je zeker minimaal 1000kWh per jaar extra kwijt, en ik denk misschien wel 1500kWh.
Ook elektrisch koken kost nu eenmaal stroom.
Dus als je het goed wil doen moet je extra PV + nieuwe WP + warmwatervoorziening aanschaffen
Als je de laatste 500m3 gas (die dus verbruikt worden als het echt koud is of voor SWW) wilt vervangen door stroom ben je zeker minimaal 1000kWh per jaar extra kwijt, en ik denk misschien wel 1500kWh.
Dus als je het goed wil doen moet je extra PV + nieuwe WP + warmwatervoorziening aanschaffen
Ik dacht al ;-)
Maar ook dan ga je het niet redden hoor.
Als je het geld en de plek ervoor hebt zou ik de panelen gelijk erbij leggen.
Kun je dat elektrisch koken ook meteen mee afdekken.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
@Aziraphale ik heb mijn 3 jaar oude calenta verkocht voor 700......
En je stroom verbruik gaat zeker omhoog. 600 extra voor koken en misschien wel 1000 voor sww. En de laatste 500 kuub nog weg werken met wp tijdens vorst is ook nog 500/1000 extra
En je stroom verbruik gaat zeker omhoog. 600 extra voor koken en misschien wel 1000 voor sww. En de laatste 500 kuub nog weg werken met wp tijdens vorst is ook nog 500/1000 extra
1 PVoutput . Dongen NB
De subsidiepot voor isolatie is al lang leeg hoorjerh schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 07:04:
[...]
...
Ik vind het dus best verbazingwekkend dat al die oudere huizen toch verwarmd kunnen worden met een wp. Als je naar de gangbare mening kijkt zullen de meeste zeggen dat onmogenlijk is en dat er eerst een volledige renovatie nodig is van de huizen. Is ook iets wat je in de energietransitie praat veel voorbij hoort komen en ook de reden dat er al lang subsidie is voor isolatie. En het gas raakt op, dus er is straks echt reden voor haast. Dan kot 24x7 verwarmen wellicht veel energie, maar dat kost het nu ook al. Zeker als je bedenkt dat de stelregel hier is dan 1m3 gas = 2 kWh, valt mij het verbruik juist mee.
Omgerekend naar mijn eigen situatie zou ik met minder dan 400 kub gas uitkunnen en dan zie je dus de voordelen van isolatie voor een vrijstaand huis met 250m2 en bijna 900m3 inhoud.
Die stelde niets voor qua hoeveelheid. Als de overheid écht wil moeten ze daar eerst eens geld in stoppen in plaats van warmtepompen...
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Daar had hij het ook over, inderdaad, maar hij zou dan niet beginnen met PV, maar met een nieuwe WP die ook SWW kan maken. Zeg maar een combi-WP.Grolsch schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:05:
@Aziraphale Zo slecht doet een Elga het niet qua COP, zie de overzichten.

De COP van de Elga is inderdaad niet zo slecht, uitgaande van vloerverwarming etc, maar dat heb ik dus niet en is ook geen optie. Een WP die een wat hogere temperatuur kan leveren zou echter makkelijk mijn huis warm kunnen houden, want de Elga trekt nu alleen als het richting de nul graden gaat de ketel erbij. Vanochtend om 8 uur was het hier een graad of 4 en er is de hele nacht geen liter gas verstookt.
Gasloos vind ik zelf heel interessant (ben daar ook wel idealistisch in) en het zou me sowieso al zo'n 500 euro per jaar gaan schelen als ik geen gas meer heb. Stroom krijgen we van Pure Energie, dus dat is sowieso groen en in alle gevallen goedkoper dan gas.
Denk dat ik eerst maar eens af moet gaan wachten waar hij mee komt. Hopelijk is dat aantrekkelijk en kunnen we echt gasloos. :-)
Gewoon het rekensommetje maken en de TVT in acht nemen en daarop conclusies trekken..Aziraphale schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:44:
[...]
Daar had hij het ook over, inderdaad, maar hij zou dan niet beginnen met PV, maar met een nieuwe WP die ook SWW kan maken. Zeg maar een combi-WP.Vervolgens dan minstens een jaar draaien en dan dus pas de PV erbij, zodat je dat op elkaar af kunt stemmen en de ontwikkelingen qua PV weer verder zijn. Ik heb nu namelijk om mijn huidige verbruik te dekken al zo'n 2500kwh extra nodig (niet alleen door de Elga, ook door mijn huisdieren
) bovenop mijn huidige PV. Dat is redelijk makkelijk neer te leggen, maar 4000 extra zou even goed uitzoeken worden. Er is echter met het optimaliseren van het huidige systeem van serie naar parallel wel flink wat winst te halen.
De COP van de Elga is inderdaad niet zo slecht, uitgaande van vloerverwarming etc, maar dat heb ik dus niet en is ook geen optie. Een WP die een wat hogere temperatuur kan leveren zou echter makkelijk mijn huis warm kunnen houden, want de Elga trekt nu alleen als het richting de nul graden gaat de ketel erbij. Vanochtend om 8 uur was het hier een graad of 4 en er is de hele nacht geen liter gas verstookt.
Gasloos vind ik zelf heel interessant (ben daar ook wel idealistisch in) en het zou me sowieso al zo'n 500 euro per jaar gaan schelen als ik geen gas meer heb. Stroom krijgen we van Pure Energie, dus dat is sowieso groen en in alle gevallen goedkoper dan gas.
Denk dat ik eerst maar eens af moet gaan wachten waar hij mee komt. Hopelijk is dat aantrekkelijk en kunnen we echt gasloos. :-)
Alles > 10 jaar tvt zou ik kapitaalvernietiging vinden.
Hier neemt doet de ELGA het alleen sinds 19 maart 2017 en doet CV in z'n eentje (ketel ontkoppelt).
Een keer een klein dipje gehad in de binnentemperatuur van 0,5 graden geloof ik door een defrost mania van 2 dagen
SWW doet de intergas van 16 jaar oud. En dat doet ±100m3 per jaar.
Ik krijg geen krachtstroom naar zolder zonder open te breken dus een doorstroomverwarmer is niet echt een optie.
Heb WTW-D dus een warmtepompboiler doet het rendementstechnisch ook niet al te best op alleen buitenlucht (wil ook brom in huis en geen lelijke gaten in m'n gevel en dakdoorvoer heb ik ook niet zo'n zin in...)
Dan blijft nog over een elektrische boiler.
$$$ gezien komt dat ongeveer op dezelfde kostenpost uit als nu de ketel + gasvastrecht + onderhoudscontract.
Dus de plofketel blijft hangen tot hij het begeeft of er kosten aankomen.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Vanmorgen div malen setpoint verhoging met CELCIA gedaan.Tomexergie schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:42:
[...]
Ik ben benieuwd, heb ook de Celcia 20 liggen
Geen DIPs.
Wordt voor verdere analyse bij Installateur cq Techneco neergelegd.
Ik ben nog steeds op zoek naar een vervanging van mijn ketel die met 180m3 gas mijn sww verzorgt. Heb vandaag de nibe f130 gezien maar deze werkt met een open vat dus geen spiraal. Het levert max 900w aan warmte dmv een circulatie pomp. Zou ik een 300l vat met spiraal kunnen gebruiken ipv open vat? Ik zoek ook een combi met mijn ecodan en dat kan alleen met een vat en 2 spiralen. De f130 ziet overigen goed uit, geluid is alleen bij max ventileren maar dat heb ik nu ook met de itho.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Ze mogen wel blij zijn bij Techneco met zulke loyale gebruikersamarkest schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:30:
[...]
Vanmorgen div malen setpoint verhoging met CELCIA gedaan.
Geen DIPs.
Of is het Stockholm-syndrome?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Moduleert hij echt zo slecht bij jou?amarkest schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:30:
[...]
Vanmorgen div malen setpoint verhoging met CELCIA gedaan.
Geen DIPs.

Verwijderd
WAR bij Maarten, live te volgen:

buitenT variatie 9.1C, Ta variatie 2.9C, binnenT variatie 0.75C, waarbij de laagste waarde v.d. binnenT nog de 'opwarmfase' betreft.

buitenT variatie 9.1C, Ta variatie 2.9C, binnenT variatie 0.75C, waarbij de laagste waarde v.d. binnenT nog de 'opwarmfase' betreft.
Dat idee had ik idd zelf ook. PV heeft een TVT van dik 7 jaar (huidige offertes), dus 10 jaar zou ik nog wel acceptabel vinden. Maar eens vrolijk afwachten. Het kon wel even duren voor ik een offerte kreeg, want hij moest er even goed aan rekenen.Daannn1987 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:14:
[...]
Gewoon het rekensommetje maken en de TVT in acht nemen en daarop conclusies trekken..
Alles > 10 jaar tvt zou ik kapitaalvernietiging vinden.
@Aziraphale Het is een vaststaand feit dat het salderen zoals het nu is per 2020 op de schop gaat. Er zal wel iets van een "teruglever subsidie" komen, maar ik verwacht niet dat het blijft zoals het nu is. De TVT voor PV wordt daarmee ook niet gunstiger.
En juist met een WP heb je daar last van ('s winters hoog verbruik, weinig opwek).
Maar in principe kun je zelf goed uitrekenen welke investering je het snelste hebt weer verdiend.
Als je gas eruit doet scheelt dat vastrecht, maar je "mist" ook elk jaar je overstapkorting bij energieleveranciers.
Hoe het op dit moment zit weet ik niet, maar een half jaartje geleden waren de vergoedingen net zo hoog als de vaste kosten.
Al met al een lastig rekensommetje
En juist met een WP heb je daar last van ('s winters hoog verbruik, weinig opwek).
Maar in principe kun je zelf goed uitrekenen welke investering je het snelste hebt weer verdiend.
Als je gas eruit doet scheelt dat vastrecht, maar je "mist" ook elk jaar je overstapkorting bij energieleveranciers.
Hoe het op dit moment zit weet ik niet, maar een half jaartje geleden waren de vergoedingen net zo hoog als de vaste kosten.
Verwijderd
Heb je een voorbeeld waaruit blijkt dat je je gas-vastrecht min of meer compenseert met de 'bonus' ? Ik heb er nl. nog nooit 1 gezien, ben wel benieuwd naar mijn blinde vlek.Grolsch schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:12:
@Aziraphale Het is een vaststaand feit dat het salderen zoals het nu is per 2020 op de schop gaat. Er zal wel iets van een "teruglever subsidie" komen, maar ik verwacht niet dat het blijft zoals het nu is. De TVT voor PV wordt daarmee ook niet gunstiger.
@Grolsch : Waarom zou ik die bonus niet meer krijgen? Geven ze die alleen als je gas afneemt?
@Verwijderd : Dat zijn de interessantere sommetjes! Dan zou je met een COP van 5 (wat me voorgespiegeld werd) dus helemaal goed uit zijn.
@Verwijderd : Dat zijn de interessantere sommetjes! Dan zou je met een COP van 5 (wat me voorgespiegeld werd) dus helemaal goed uit zijn.
@Verwijderd dat heb ik in dit topic wel eens gelezen als argument door mensen die daarom hun gasaansluiting behouden voor bijvoorbeeld SWW.
Zelf heb ik geen gas,en heb me er dus ook nooit in verdiept.
Bij stroom let ik er altijd wel op, zit nu bij vanderbron.nl en daar kreeg je destijds (augustus 2017) € 128,50 bonus per product zie ik in de bevestiging staan.
Ik zie dat je bij Enexis € 167,71 per jaar aan vast recht betaald voor gas.
Dus in dat geval bij deze korting zou het vastrecht je € 33,21 kosten per jaar.
@Aziraphale Die bonus wordt vaak per product gegeven, kijk maar eens goed in je contract.
Bij mij staat er letterlijk "128,50 EUR Vergelijkers cashback per product"
Ik heb alleen stroom, dus ik krijg 128.50 bonus, als ik gas had gehad dan 257,00 bonus.
Bij stroom let ik er altijd wel op, zit nu bij vanderbron.nl en daar kreeg je destijds (augustus 2017) € 128,50 bonus per product zie ik in de bevestiging staan.
@Aziraphale Die bonus wordt vaak per product gegeven, kijk maar eens goed in je contract.
Ik heb alleen stroom, dus ik krijg 128.50 bonus, als ik gas had gehad dan 257,00 bonus.
[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 26-01-2018 13:51 ]
Verwijderd
Het gaat er om wat je onderaan de streep per kWh betaald, vastrecht/vaste vergoeding ed. veroorzaken alleen maar ruis.Grolsch schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:50:
@Verwijderd dat heb ik in dit topic wel eens gelezen als argument door mensen die daarom hun gasaansluiting behouden voor bijvoorbeeld SWW.
Ik vind die TVT berekeningen volstrekt zinloos. Niemand kan verder kijken als zo'n 3 jaar. Na die termijn kan er inmiddels zoveel veranderd zijn. Stroom kan véél duurder of zelfs goedkoper zijn geworden. Gas zal waarschijnlijk duurder zijn geworden. En wat doet de energiebelasting in die tijd?
En dan hebben jullie het over TVT's van 7 of zelfs 10 jaar?
Isoleren/PV/warmtepompen/gasloos gaan is toch ook iets wat je doet uit overtuiging (en financiële mogelijkheden natuurlijk). Maar ga niet op die manier zitten rekenen!
Isoleren/PV/warmtepompen/gasloos gaan is toch ook iets wat je doet uit overtuiging (en financiële mogelijkheden natuurlijk). Maar ga niet op die manier zitten rekenen!
Dat is de discussie toch nietVerwijderd schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:54:
[...]
Het gaat er om wat je onderaan de streep per kWh betaald, vastrecht/vaste vergoeding ed. veroorzaken alleen maar ruis.
Ik geef alleen aan dat een (groot) gedeelte van het vastrecht meestal gecompenseerd wordt door een bonus. Niet meer, niet minder.
Maar ik heb helemaal geen gas, dus ik maak daar geen rekensommetjes mee
[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 26-01-2018 13:57 ]
Verwijderd
Spreek met je leverancier een gegarandeerde COP af, zou ik zeggen, Ta=50 en COP=5 gaan voor zo ver ik weet niet samen. 500m3 gas vervangen bij COP=5 zou betekenen dat je er maar (500 *Aziraphale schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:47:
Verwijderd
Laat de morele overwegingen ieder voor zich uitmaken, lijkt me beter voor de 'gezelligheid'.psy schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:55:
Ik vind die TVT berekeningen volstrekt zinloos. Niemand kan verder kijken als zo'n 3 jaar. Na die termijn kan er inmiddels zoveel veranderd zijn. Stroom kan véél duurder of zelfs goedkoper zijn geworden. Gas zal waarschijnlijk duurder zijn geworden. En wat doet de energiebelasting in die tijd?
Op zich gaat dat moduleren wel goed, mede dankzij Tr settings P80 en P81 (34 en 36c) FW16.0.
Het gaat meer om die rare DIPs en da's met deze buitentemperaturen niet zo'n ramp, maar als het wat kouder is kom ik dan smorgens in een kamer die niet op temperatuur is, of het is opeens kouder in de kamer, als deze op temperatuur was.
Het gekke is dat dat met gebruik van de HCMT gebeurt en bij de CELCIA 20 niet.

Verwijderd
Als de vaste vergoeding en de m3 prijs 'hoger' zijn en een bonus de suggestie wekt dat je een 'gratis' aansluiting hebt, dan is er toch wel heel erg sprake van ruis lijkt me.Grolsch schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:56:
[...]
Dat is de discussie toch niet
Ik geef alleen aan dat een (groot) gedeelte van het vastrecht meestal gecompenseerd wordt door een bonus. Niet meer, niet minder.
EDIT:
Bonussen van 100.00 tot 250,00. Wat wil je een bonus of de laagste prijs voor wat je uiteindelijk krijgt ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 14:24 ]
Voor de instelling vind ik 0,5 voldoende, maar voor de meting onvoldoende.Oxellaar schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 06:34:
[...]
Nee, dat bedoelde ik nietHad het over de Celcia 20.
Wees blij dat je een Elga hebt, daar kun je tenminste heerlijk thermostaten wisselen.
Bij nagenoeg geen enkele andere warmtepomp kan dat.
Maar jij wilt ook graag 0.2 verstelling ipv 0.5?
Mijn Danfoss kan ik instellen per 0,5 graden, maar hij meet per 0,1 graad, dat is nauwkeurig genoeg om goed te kunnen regelen.
Regelen op 0,5 graden zou inderdaad bij mij ook niet goed gaan.
Regelen op 0,5 graden zou inderdaad bij mij ook niet goed gaan.
@Tomexergie ben toch wel benieuwd naar de uitgelezen ruimteT richting de Elga.
De honeywell doet dat op 1/10 en de etwist ook, waarschijnlijk je celcia ook. Dat is namelijk wat OT normaal doorgeeft.
De honeywell doet dat op 1/10 en de etwist ook, waarschijnlijk je celcia ook. Dat is namelijk wat OT normaal doorgeeft.
Verwijderd
Kan iemand me uitleggen waar de behoefte/noodzaak om 0.1/0.2C binnenT variaties 'in de hand te houden' vandaan komt ? Onderkoeling/oververhitting energieverspilling/-besparing ? Overal buiten een gebouw/woning varieert het 2-3-4 etc. graden over een dag en daar hebben we/mensen geen enkel probleem mee volgens mij.
EDIT:
Met een hout-/pelletkachel is die mogelijkheid er toch ook niet, en dat wordt niet als een 'groot' probleem ervaren voor zo ver ik weet ?
EDIT:
Met een hout-/pelletkachel is die mogelijkheid er toch ook niet, en dat wordt niet als een 'groot' probleem ervaren voor zo ver ik weet ?
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2018 16:35 ]
@Verwijderd ik denk het gevoel van verspilling, en in geval van afkoelen moet je niet te ver afkoelen vanwege teveel koud retour bij start.
Mijn plasma heater, rolluiken dicht, kaarsje aan geeft toch ruim één graad stijging.
Ik heb net de puzzel met draadjes voltooid. Doel is 21,bij 21.3 gaat vv pomp uit en blijven radiators over. Bij 21.6 gaat ook secundaire pomp uit. Voor beide waardes geld bij 0.2 daling weer aan schakelen.
Mijn plasma heater, rolluiken dicht, kaarsje aan geeft toch ruim één graad stijging.
Ik heb net de puzzel met draadjes voltooid. Doel is 21,bij 21.3 gaat vv pomp uit en blijven radiators over. Bij 21.6 gaat ook secundaire pomp uit. Voor beide waardes geld bij 0.2 daling weer aan schakelen.
1 PVoutput . Dongen NB
Contract / offerte getekend, Loria 6010 + 300l buffervat + vloerverwarming, ~€13k. incl plaatsen en alles.
Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal zal zijn als het ingebouwd is
BThGvNeOA
Contract zelfsDropjesLover schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 17:15:
Contract getekend, Loria 6010 + 300l buffervat + vloerverwarming, ~€13k. incl plaatsen en alles.
al een idee op welk termijn hij geinstalleerd zal gaan worden?
[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 26-01-2018 17:20 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Verwijderd
Het gevoel van verspilling, dan lijkt me het meten van die 'mogelijke' verspilling handig, een WP waar onnodig op ingegrepen moet worden, ivm onnodig hoge Ta, een veel grotere echte verspilling te zijn.reneeke1970 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 17:07:
@Verwijderd ik denk het gevoel van verspilling, en in geval van afkoelen moet je niet te ver afkoelen vanwege teveel koud retour bij start.
Voor de liefhebbers van de subsidiediscussie:
Alleen de zinsnede "U kunt ook een foto van de warmtepomp meesturen." verbaast mij. Zouden ze daarmee impliceren dat alleen een foto van de installatie voldoende zou zijn? Of dat de foto complementair is aan de factuur met installatie? Het eerste zou mij zeer verbazen.
Lijkt me helderGeachte heer Exigence,
Mijn excuus voor de late beantwoording van onderstaande vraag. Deze is helaas ergens blijven liggen.
De wijziging ten aanzien van de bedragen van de warmtepompen geldt per 1 februari 2018.
De wijziging ten aanzien van de installatie van apparaten geldt per 1 januari 2018.
Een warmtepomp, aangeschaft in december, gedeeltelijk geïnstalleerd in december, maar voltooid in januari zou alsnog (nogmaals) door een "deskundig" installateur geïnstalleerd moeten worden. Dit klopt.
Wij hebben geen definitie van een deskundig installateur.
Vaak wordt al aangegeven op een factuur dat er door de leverancier geïnstalleerd is. Dit is voor ons prima.
U kunt ook een foto van de warmtepomp meesturen.
Het tijdstip van indiening van de subsidieaanvraag is leidend voor het subsidiebedrag. Als u de aanvraag in januari 2018 indient dan geldt het bedrag van januari. Aanvragen die vanaf februari 2018 ingediend worden hebben recht op de gewijzigde bedragen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Tussen mijn WP binnen-unit en boilervat komt 32x3 buis. Nu heb ik de keus om met (13mm) isolatie te kiezen (50m a 1000 euro) of zonder (50m a 180 euro)
1) merk ik het verschil met of zonder isolatie (in pandig)
2) voor dat prijsverschil kan ik er ook zelf isolatie omleggen
1) merk ik het verschil met of zonder isolatie (in pandig)
2) voor dat prijsverschil kan ik er ook zelf isolatie omleggen
Pana WC12H9E8 / 1000L
3 redenen:AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:00:
[...]
Met welk nut?
Qua energiebesparing lijkt het me weinig verschil uitmaken (tov WP vat icm de doorstroomverwarmer)
(maar meten = weten)
Enig nut wat ik zou kunnen bedenken, is icm zonnepanelen, je direkt verbruik verhogen in de "betere" zonnigere maanden. En de WP, SWW laten maken icm zonnestroom.
Maar jij hebt ook zonnecollectoren, dus dat gaat weer niet op.
Begrijp me niet verkeerd.
Ik heb mijn systeem ook zo ingericht dat het met 90 graden water kan werken alsook en met 30 graden water, door temperatuur reduceer voor SWW en CV.
Maar ik was benieuwd naar de gedachte erachter in jouw geval.
1. Meten = weten, wilde weten of het een besparing zou opleveren en wilde onderzoeken of de woning sneller opwarmt als hij rechtstreeks op de vloerverwarming zit
2. Zit te kijken naar een elektrische auto, wil inzicht krijgen of de piek qua belasting erg zou veranderen en hoe (dat weet ik inmiddels veel lager, maar toch nog wel aanwezig)
3. Mijn vat koelde door een gebrek aan draaiuren af naar 18 graden en daarbij werd het voor de doorstromer lastiger om het bad vol te krijgen
Hij staat nu op de bypass van de koeling, 3 weg klep. En allemaal begonnen met luiheid om hem om te zetten.....AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:58:
[...]
Maar zijn cv tapt toch ook uit zijn vat?
WP doet enkel vat opwarmen (SWW + CV). Hetzij op 30 (of iets lager) of op 50 graden. Waarbij, bij 50 C, zijn doorstroomverwarmer niets meer hoeft te doen voor SWW. (maar meer standbyverliezen van het vat)
Eerste resultaten zijn dat dit toch zuiniger is dan met alleen naverwarmen. Wel iets pendelgedrag op de wp, maar dat was vooral in het begin. De Ta is wel iets, paar tienden, omhoog gegaan, kennelijk was via het vat wat efficienter.
Comfort is toegenomen, sneller meer warm water.
Werking zonnecollectoren nog iets minder door hogere vat temperatuur.\
Piek van 13 kW terug naar maximaal 6.
Opwarmtijd SWW circa 45 minuten.
En nog een interessant iets, op vol vermogen maakt de compressor minder geluid dan in deel last. Er is op vol vermogen minder bromresonantie.
Belasting van de bron is bij maken SWW overigens ook lager dan bij CV, bron temperatuur loopt op als hij van cv naar sww switcht.
Ik ga het een paar maanden aankijken voordat ik besluit wat ik doe.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.