Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.849 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Casejunkie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:21:
[...]

Over de diameters van hoofdleidingen heb ik nog niks gelezen eerlijk gezegd. grotere diameter is efficienter?
Grotere diameter=hogere flow= <3 *O* oOo

Naja. Mijn vvw leverancier (ben niet zo tevreden over manier van werken van monteurs, dus ga ik niet aanraden) had aangeraden om 32mm te nemen voor standleiding opdat er voor alle drie de verdiepingen genoeg flow kan zijn.
Voor de leidingen in de grond zelf 16x2mm, max 90 meter en HOH 10 (liefst nog korter en HOH8cm) Hierbij moet je dus wel kijken of je voldoende flow kan regelen.

Ik heb 25 groepen welke allemaal nu staan op 1l/minuut. Dus 25l/minuut in totaal. Maar je zal toch liever moeten uitgaan van 2l/m per groep. (ging ik ook van uit, dat ik in praktijk met veel minder al goede resultaten krijgt is mooi meegenomen. Underclocken en zo.)
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:22:
[...]

Ik heb dus wel al vloerisolatie in kruipruimte (paar cm piepschuim) en spouwmuurisolatie. Verwacht jij dus dat dat sterk te verbeteren is?
Wat is "paar". De standaard 1-2 cm piepschuim van de jaren 80 is verwaarloosbaar. je kan beter een paar isolatiebedrijven aanschrijven en kijken wat hun adviezen zijn.

Bij mij werd geadviseerd om 9-11cm PUR te spuiten (wat ik zelf ook in gedachten had). Spouwmuur was al voorzien van nog goede isolatie, dus dat werd overgeslagen.

[ Voor 24% gewijzigd door kmf op 24-01-2018 11:29 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Casejunkie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:21:
[...]

Over de diameters van hoofdleidingen heb ik nog niks gelezen eerlijk gezegd. grotere diameter is efficienter?
Leg maximale dikte op zo klein mogelijke hoh. Hoe meer oppervlakte, hoe lager de benodigde Ta des te efficienter de WP werkt, hoe lager je jaarlijkse kosten zullen ziijn.
EDIT:
Die paar meter extra slang kost in verhouding bijna niets, net als verschil tussen dikker en dunner nauwelijks verschil maakt. Redeneer niet van 'is voldoende', in dit geval is meer altijd beter.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
Tenzij je de lengte overschreid,moet je weer meer groepen maken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:33
reneeke1970 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:26:
Tenzij je de lengte overschreid,moet je weer meer groepen maken
alle groepen even lang proberen te houden en maximaal 80 meter ( 16 x 2 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Je moet het doen met de maximale groepen van een verdeler. En dan moet je ook de ruimte hebben om zo’n enorme verdeler te huisvesten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 16:43
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:13:
[...]

Leg maximale dikte op zo klein mogelijke hoh. Hoe meer oppervlakte, hoe lager de benodigde Ta des te efficienter de WP werkt, hoe lager je jaarlijkse kosten zullen ziijn.
EDIT:
Die paar meter extra slang kost in verhouding bijna niets, net als verschil tussen dikker en dunner nauwelijks verschil maakt. Redeneer niet van 'is voldoende', in dit geval is meer altijd beter.
Vloerverwarming wordt hoofdverwarming dus ik was een hoh gerekend van 10 cm

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24
Kan ik voor een opstelling met LTV radiatoren beter kiezen voor optie A
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_a.jpg of optie C
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_c_de_juiste_manier.jpg?

Mij lijkt optie A zelfs voordelen te hebben omdat dan de Delta T richting te warmtepomp kleiner is dus hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TimC schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:42:
[afbeelding] of optie C
[afbeelding]?

Mij lijkt optie A zelfs voordelen te hebben omdat dan de Delta T richting te warmtepomp kleiner is dus hogere COP.
Jij snapt het.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Delta T is niet per definitie kleiner, de Tr is hoger waardoor de DT kleiner is :P

WP staat hier alweer uit sinds 10:45. Uitzonderlijke hoge temperaturen voor januari (ruim 14 graden nu).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
TimC schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 12:42:
[afbeelding] of optie C
[afbeelding]?

De COP van een warmtepomp wordt niet bepaald door de dT, maar door de hoogte van de temperatuur waarmee het water uit de WP komt. (nog nauwkeuriger: het gaat natuurlijk om de condensatietemperatuur (en daarmee druk) van het koelmiddel)
Je kunt (wat de COP betreft) beter 30/24 aan de warmtepomp hebben (dus met een dT =6) dan 40/38 (dus met een dT van 2).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
kmf schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:02:
[...]

[...]

Dat getal van 1750 zijn al de vollasturen voor een woning van 1975-1995
[afbeelding]
Ik weet niet waar je die tabel vandaan haalt, maar de warmtepompdekking is wel erg positief weergegeven:

Met mijn KNMI referentiejaaar kom ik bij Beta=0,5 op 84% dekking en deze tabel op 94%
Daarbij wordt de zoninstraling en internewarmteproductie meegenomen.
Mijn jaarmetingen bevestigen 85% dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Wat is "paar". De standaard 1-2 cm piepschuim van de jaren 80 is verwaarloosbaar. je kan beter een paar isolatiebedrijven aanschrijven en kijken wat hun adviezen zijn.

Bij mij werd geadviseerd om 9-11cm PUR te spuiten (wat ik zelf ook in gedachten had). Spouwmuur was al voorzien van nog goede isolatie, dus dat werd overgeslagen.
ik heb net nog even gecheckt: 3,5 cm . Dus dat is vergelijkbaar met jouw situatie. Okay, dan toch misschien maar handig om eerst een aantal isolatiebedrijven uit te nodigen voordat ik aan een warmtepomp ga denken. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Tomexergie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:18:
[...]

Ik weet niet waar je die tabel vandaan haalt, maar de warmtepompdekking is wel erg positief weergegeven:

Met mijn KNMI referentiejaaar kom ik bij Beta=0,5 op 84% dekking en deze tabel op 94%
Daarbij wordt de zoninstraling en internewarmteproductie meegenomen.
Mijn jaarmetingen bevestigen 85% dekking.
staat er bij he: warmtepomp-weetjes.nl

Als je een betere tabel hebt voor de verschillende bouwjaren, dan kan dat een mooie aanvulling zijn voor de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:24
Zwerius schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:10:
[...]

De COP van een warmtepomp wordt niet bepaald door de dT, maar door de hoogte van de temperatuur waarmee het water uit de WP komt. (nog nauwkeuriger: het gaat natuurlijk om de condensatietemperatuur (en daarmee druk) van het koelmiddel)
Je kunt (wat de COP betreft) beter 30/24 aan de warmtepomp hebben (dus met een dT =6) dan 40/38 (dus met een dT van 2).
Ok, duidelijk. Dus welke opzet is beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:41:
[...]

ik heb net nog even gecheckt: 3,5 cm . Dus dat is vergelijkbaar met jouw situatie. Okay, dan toch misschien maar handig om eerst een aantal isolatiebedrijven uit te nodigen voordat ik aan een warmtepomp ga denken. Bedankt.
Tegen 40% besparen op energiekosten met een WP kan weinig isolatie op. Met isolatie red je dat soort besparings%s niet. Met de daarmee behaalde besparingen creeer je in de toekomst vanzelf budget om andere verbeteringen door te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Leg dat thuis maar eens uit: Nee liefje, het is echt geen probleem. Het is alleen de komende vijf jaar een beetje koud in huis, daarna gaan we echt isoleren.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11
Als je een buitenunit wil plaatsen, zet je die dan op een zonnige plek (voor extra warmte in de winter?) of in de schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:09:
[...]

Tegen 40% besparen op energiekosten met een WP kan weinig isolatie op. Met isolatie red je dat soort besparings%s niet. Met de daarmee behaalde besparingen creeer je in de toekomst vanzelf budget om andere verbeteringen door te voeren.
In mijn ervaring is 40% besparing met een WP wel erg veel. De meesten halen dat echt niet. Behalve natuurlijk als je zelf (gratis) stroom hebt van zonnepanelen ;) .
Bedenk ook, dat juist in slecht of matig geïsoleerde huizen, je (zelfs met vloerverwarming!) nog met relatief hoge watertemperaturen moet werken, waardoor je geen goede SCOP haalt. Ik heb al veel gevallen gezien waarbij het verbruik van een WP gewoon duurder is (en slechter voor het milieu!) dan stoken met een HR-ketel!
Dus begin echt eerst met (goed) isoleren, vervolgens met LTV en dan pas met een WP.
En eigenlijk is het isoleren van spouwmuren natuurlijk wel een hele vooruitgang tov niet isoleren, maar bedenk wel dat je R-waarde (ca 1,7 m2K/W) nog steeds maar ongeveer de helft wordt van de huidige nieuwbouweisen (3,5 m2K/W). En zelfs bij dat laatste kun je nog vraagtekens zetten.
Evt. kun je tegen een relatief lage rente een energiebespaarlening van de overheid krijgen, om de kosten van isolatie, PV en WP te financieren. En het valt ook nog gewoon onder de hypotheekrente-aftrek. Zie: https://www.energiebespaarlening.nl/

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
stefijn schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:34:
Als je een buitenunit wil plaatsen, zet je die dan op een zonnige plek (voor extra warmte in de winter?) of in de schaduw?
Als je een WP van een beetje vermogen hebt, dan blaast die er al gauw enkele duizenden m3/uur aan lucht doorheen. Dan maakt het kleine beetje extra opwarming door de (toch al niet erg sterk schijnende) zon niet veel uit.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
stefijn schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:34:
Als je op war wilt draaien uit de zon zetten!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
TimC schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:07:
[...]

Ok, duidelijk. Dus welke opzet is beter?
Ik weet dat veel mensen er een andere mening op na houden, maar toch:
Als je systeem zonder buffer kan, is dat per definitie de beste oplossing.
Maar dan moet wel het volledige debiet (de volle flow) altijd door je WP en verwarmingssysteem kunnen stromen. Dus geen groepen die dicht kunnen lopen door een thermostaat.
Waarom?
Uitgaande van vloerverwarming is de buffercapaciteit van je vloer meestal vele keren groter dan van een buffervat.
Stel dat je warmte wilt opslaan in een buffervat. Dat kan alleen maar als je daar water uit kunt halen met een hogere temp. dan Tr. Het moet minimaal Ta zijn. En dan heb je dus zeg eens 500 liter gebufferd waarmee je een half uurtje kunt werken (als je een flow van 1000 liter/uur hebt). Bij mijn installatie zou het maar een kwartiertje zijn (2000 l/uur).
Maar wil je echt wat meer warmte opslaan, dan moet dus de temp. in je buffervat omhoog. Maar dat betekent dat meteen je COP omlaag gaat en dat gaat snel. Vaak wel -2,5% per °C temp.stijging. Dus dat wil je liever niet. Je kunt beter je hele vloermassa een halve °C warmer zien te krijgen. Dan buffer je veel meer warmte met een weinig hogere temp. Dus gaat je COP minder onderuit.
Natuurlijk werkt dit alleen maar als je vloer- of wand-verwarming hebt en niet met een LT-convectorsysteem.
Uiteraard krijg je door buffering in de vloer geringe fluctuaties in je ruimtetemperatuur, maar dat is meestal zo weinig, dat je daar niet veel van merkt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mis

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwerius schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:38:
[...]

In mijn ervaring is 40% besparing met een WP wel erg veel. De meesten halen dat echt niet. Behalve natuurlijk als je zelf (gratis) stroom hebt van zonnepanelen ;) .
Bedenk ook, dat juist in slecht of matig geïsoleerde huizen, je (zelfs met vloerverwarming!) nog met relatief hoge watertemperaturen moet werken, waardoor je geen goede SCOP haalt. Ik heb al veel gevallen gezien waarbij het verbruik van een WP gewoon duurder is (en slechter voor het milieu!) dan stoken met een HR-ketel!
Dus begin echt eerst met (goed) isoleren, vervolgens met LTV en dan pas met een WP.
En eigenlijk is het isoleren van spouwmuren natuurlijk wel een hele vooruitgang tov niet isoleren, maar bedenk wel dat je R-waarde (ca 1,7 m2K/W) nog steeds maar ongeveer de helft wordt van de huidige nieuwbouweisen (3,5 m2K/W). En zelfs bij dat laatste kun je nog vraagtekens zetten.
Evt. kun je tegen een relatief lage rente een energiebespaarlening van de overheid krijgen, om de kosten van isolatie, PV en WP te financieren. En het valt ook nog gewoon onder de hypotheekrente-aftrek. Zie: https://www.energiebespaarlening.nl/
Wat deugt er aan deze berekening niet ? Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
De berekening klopt wel, maar het uitgangspunt (COP van 4,34) wordt in de meeste gevallen (lang) niet gehaald.
Ja, dat is misschien wel haalbaar in een nieuwbouwwoning van nu. Die zijn vrij goed geïsoleerd. Het voorbeeld van 800 m3 gasverbruik geeft ook al aan, dat het kennelijk om een vrij goed geïsoleerde woning gaat. Het gemiddelde gasverbruik in Nederland ligt aanmerkelijk hoger.
Maar als die SCOP door de forumleden gehaald wordt, kan ik de forumleden alleen maar geluk wensen. Ze wonen dan kennelijk allemaal in goed geïsoleerde woningen.
Bedenk daarbij ook, dat iemand die een SCOP van 2,5 of 3 haalt, dat misschien liever niet kenbaar maakt?
Kijk eens in de Duitse http://www.waermepumpen-v...ndex.php?button=verbrauch en selecteer dan even Luft/Wasser als type WP. De waarden die je dan ziet geven een heel ander gemiddeld beeld.

[ Voor 27% gewijzigd door Zwerius op 24-01-2018 16:23 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwerius schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:13:
[...]

De berekening klopt wel, maar het uitgangspunt (COP van 4,34) wordt in de meeste gevallen (lang) niet gehaald.
Ja, dat is misschien wel haalbaar in een nieuwbouwwoning van nu. Die zijn vrij goed geïsoleerd. Het voorbeeld van 800 m3 gasverbruik geeft ook al aan, dat het kennelijk om een vrij goed geïsoleerde woning gaat. Het gemiddelde gasverbruik in Nederland ligt aanmerkelijk hoger.
Ik ben het levende bewijs dat het wel kan in een niet geisoleerde jaren 70 woning. Ik verstookte 2015-2016 met gas Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rh8djVTuV0uD8DF6fn4smpMS/full.png en in het afgelopen seizoen tot afgelopen 9 januari 2018 op basis van 2kWh 1m3 ingevuld op mindergas.nl Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tWOc4Lb1YXDzTThFgkrHNQnT/full.png
EDIT:
Als 4.34 als gemiddelde COP voor de gehele groep geldig is, waarom is die dan niet acceptabel ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Maar jij bent ook de enige in Nederland met een paar honderd meter strekkende buis aan je plafond onafgewerkt.

Je hebt wel laten zien daarmee dat met voldoende afgiftevermogen je gunstig genoeg kan draaien met een WP in een ongeïsoleerde woning, maar dat zullen weinig mensen je zo na doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:31:
Maar jij bent ook de enige in Nederland met een paar honderd meter strekkende buis aan je plafond onafgewerkt.

Je hebt wel laten zien daarmee dat met voldoende afgiftevermogen je gunstig genoeg kan draaien met een WP in een ongeïsoleerde woning, maar dat zullen weinig mensen je zo na doen.
Mijn berekening is gebaseerd op het gemiddelde van alle forum-leden. Het gaat dus niet alleen over mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:12
[...]

Maar als die SCOP door de forumleden gehaald wordt, kan ik de forumleden alleen maar geluk wensen. Ze wonen dan kennelijk allemaal in goed geïsoleerde woningen.
Bedenk daarbij ook, dat iemand die een SCOP van 2,5 of 3 haalt, dat misschien liever niet kenbaar maakt?
Kijk eens in de Duitse http://www.waermepumpen-v...ndex.php?button=verbrauch en selecteer dan even Luft/Wasser als type WP. De waarden die je dan ziet geven een heel ander gemiddeld beeld.
Ehh, COP heeft geen directe relatie met verbruik/warmteverlies of m3 aardgas, maar met het gebruikte/beschikbare afgifte systeem en voor belangrijk deel afhankelijk van met name welke aanvoertemperatuur Ta benodigd wordt.

Een equivalent van 2500-3000m3/j aan aardgas kan nog steeds tegen een maand/jaar gemiddelde COP van 4,34 of beter

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Domba schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:34:
[...]

Ehh, COP heeft geen directe relatie met verbruik/warmteverlies of m3 aardgas, maar met het gebruikte/beschikbare afgifte systeem en voor belangrijk deel afhankelijk van met name welke aanvoertemperatuur Ta benodigd wordt.

Een equivalent van 2500-3000m3/j aan aardgas kan nog steeds tegen een maand/jaar gemiddelde COP van 4,34 of beter
Klopt COP is voornamelijk afhankelijk van aanvoertemperatuur.
En die is nu (naast het afgiftesysteem) juist wel mede afhankelijk van de isolatie van de woning.
Bij een zelfde afgiftesysteem heb je bij een slechter geïsoleerde woning nu één keer een hogere Ta nodig.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwerius schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:37:
[...]

En die is nu (naast het afgiftesysteem) juist wel mede afhankelijk van de isolatie van de woning.
Bij een zelfde afgiftesysteem heb je bij een slechter geïsoleerde woning nu één keer een hogere Ta nodig.
Als je maximeert, vloer + wanden + plafond kun je uiteindelijk -> 21 a 24C. Uiteindelijk is het een kwestie van afgifte-oppervlakte.
EDIT:
Bij een zelfde afgiftesysteem, onder 'alle' omstandigheden, is voor een WP installatie een beetje een vreemd uitgangspunt in mijn ogen.
EDIT:
Gisteren plaatste ik deze 'plot' welke een relatie tussen COP en vollasturen geeft. Het geeft mijns inziens aan dat hoe beter passend, niet overgedimensioneerd, hoe hoger de COP.
Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Hoewel je gelijk hebt is dat een beetje onrealistisch om te doen. Leeuwendeel van de pompen vinden volgens mij zulke temperaturen ook niet prettig. Dan moet je gaan werken met een buffervat en een secundaire pomp met mengkraan die WAR geregeld wordt.

Isoleren is dan beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:32:
[...]

Mijn berekening is gebaseerd op het gemiddelde van alle forum-leden. Het gaat dus niet alleen over mij.
Daar las ik over heen. Ik keek naar je mindergas screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is natuurlijk altijd 'een gulden middenweg'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:43:
Hoewel je gelijk hebt is dat een beetje onrealistisch om te doen. Leeuwendeel van de pompen vinden volgens mij zulke temperaturen ook niet prettig. Dan moet je gaan werken met een buffervat en een secundaire pomp met mengkraan die WAR geregeld wordt.

Isoleren is dan beter :)
Wat 'beter' is moet ieder voor zich maar uitmaken. Mijn insteek was/is hoe je het hoogste rendement van je geinvesteerde euro behaald.
EDIT:
En niet onbelangrijk hoe je je CO2 productie zo snel/effectief mogelijk verlaagd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2018 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Wij monitoren met leden van dit forum L/W warmtepompen met betrouwbare meetgegevens. Daarbij komen wij uit op een SCOP van 4,2 voor verwarming van de woningen. Bij de Duitse site is het onduidelijk of ze DHW meenemen of niet in hun meting. Volkomen onbetrouwbaar als het gaat om beoordelen van CV systemen. Het is wel zo dat de Tweakersforum leden de installatie en instelling op orde hebben en daar zal het nog wel aan mankeren. Je komt er niet achter omdat 90% van de WP's geen gecertificeerde warmtemeter hebben. De SCOP heeft weinig te maken met goed geisoleerde woningen, maar veel meer met het afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Even poging twee voor mijn vraag over het optimaliseren van mijn afgiftesysteem in combinatie met de Elga. Nu heb ik nog gewone radiatoren (Henrad Softline 4 en een paar ledenradiatoren). Stel dat ik nu de radiatoren (gedeeltelijk) zou vervangen door Jaga LowH2o radiatoren, dan zal ik dit waarschijnlijk gaan merken in een verdere reductie van het gasverbruik. Maar gaat dit ook een effect hebben op mijn stroomverbruik doordat de Elga minder hard hoeft te draaien? En zou dit financieel ook aantrekkelijk zijn, aangezien de Henrads nog maar 6 jaar oud zijn?

Ik vraag dit omdat ik van plan ben om vanwege de Elga meer pv te plaatsen om zo zelfvoorzienend te zijn qua stroomverbruik, maar ik heb niet heel veel plek meer op het dak. 9-11 panelen zou moeten lukken, maar daar houdt het ook wel mee op.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Zwerius schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:37:
[...]
Het is niet enkel omwisselen van CV tegen WP, iemand die de stap maakt dient zeker eerste te kijken naar de isolatie,
Maar heel vaak dient er ook gesleuteld te worden aan het afgiftesysteem om de warmte op plek van bestemming te krijgen met een WP.
Dan dien je wel wat verder te kijken dat enkel paneelradiatortje uitwisselen tegen Jaga's met DBE, maar ook naar wand of vloerverwarming die soms maar 15-20mm opbouwhoogte benodigen.

Als ook zeker naar de leidingen gekeken dient te worden, die zijn soms een "horror",
Als hobbist kom ik zelfs nog gehele nieuwe installaties tegen, specifiek voor een warmtepomp aangelegd, waarbij de groepverdelers nog met DN15 zijn aangesloten, waar dan tenminste 15l/min door zou moeten om de groepen van voldoende warmte te voorzien

Daarnaast kun je beter ook op praktijk gegevens baseren, dan enkel aan aardgas gerelateerde cijfertjes of vuistregeltjes
Zoals capaciteit van radiatoren vaak volgens EN442 wordt aangegeven welke voor 75/65/20 is en een afgeleide daarvan voor 35/30/20 wordt gemaakt
Een 50cm hoge T22 paneel radiator heeft dan zelden meer dan 200W/meter, dat komt niet zo heel erg overeen met de praktijk, waar tot 500W/meter radiator meet.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Tomexergie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 16:57:
[...]

Wij monitoren met leden van dit forum L/W warmtepompen met betrouwbare meetgegevens. Daarbij komen wij uit op een SCOP van 4,2 voor verwarming van de woningen. Bij de Duitse site is het onduidelijk of ze DHW meenemen of niet in hun meting. Volkomen onbetrouwbaar als het gaat om beoordelen van CV systemen. Het is wel zo dat de Tweakersforum leden de installatie en instelling op orde hebben en daar zal het nog wel aan mankeren. Je komt er niet achter omdat 90% van de WP's geen gecertificeerde warmtemeter hebben. De SCOP heeft weinig te maken met goed geisoleerde woningen, maar veel meer met het afgifte systeem.
Op de Duitse website wordt uitgegaan van gebruik inclusief DHW. Als het niet direct zelf gemeten wordt, wordt er een fictieve hoeveelheid voor in rekening gebracht. Mogelijk verklaart dat dan al een groot verschil.

En je kunt wel een mooie SCOP halen voor je verwarming, maar je moet toch ook nog op een of andere manier je DHW maken. Als dat met een doorstroomapparaat met een COP van 1 moet gebeuren, gaat je totaal gemiddelde ook al weer aardig naar beneden.

En natuurlijk is de SCOP in sterke mate afhankelijk van het afgifte-systeem. Maar toch ook echt van de mate van isolatie. Maar inderdaad natuurlijk minder dan van het afgifte-systeem.

Als ik een zelfde vloerverwarmingssysteem in een (verder identieke) wel of niet geïsoleerde woning bekijk, zal die in de geïsoleerde woning toch echt met een lagere watertemperatuur kunnen werken en dus een hogere COP halen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Aziraphale schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 17:21:
Even poging twee voor mijn vraag over het optimaliseren van mijn afgiftesysteem in combinatie met de Elga. Nu heb ik nog gewone radiatoren (Henrad Softline 4 en een paar ledenradiatoren). Stel dat ik nu de radiatoren (gedeeltelijk) zou vervangen door Jaga LowH2o radiatoren, dan zal ik dit waarschijnlijk gaan merken in een verdere reductie van het gasverbruik. Maar gaat dit ook een effect hebben op mijn stroomverbruik doordat de Elga minder hard hoeft te draaien? En zou dit financieel ook aantrekkelijk zijn, aangezien de Henrads nog maar 6 jaar oud zijn?

Ik vraag dit omdat ik van plan ben om vanwege de Elga meer pv te plaatsen om zo zelfvoorzienend te zijn qua stroomverbruik, maar ik heb niet heel veel plek meer op het dak. 9-11 panelen zou moeten lukken, maar daar houdt het ook wel mee op.
Toen ik de vergelijking maakte tussen radiatoren en convectoren zag ik geen noemenswaardig verschil in het vermogen tussen beide. Sterker nog, de radiator gaf ietsje meer vermogen af.
Persoonlijk vind ik radiatoren prettiger vanwege de stralingswarmte en daarbij hebben ze het voordeel van meer water en meer massa. Hierdoor minder pendelen.

Convectoren krijgen pas significant meer vermogen als je ventilatoren erop plaatst t.o.v. radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Zwerius schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:10:
[...]

Alleen met een kleinere delta t over vloerverwarming heb je meer watt p/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
reneeke1970 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:45:
[...]

Als je op war wilt draaien uit de zon zetten!
Waarom? Alleen als jouw WAR temperatuurmeter aan de WP gekoppeld is en beinvloed wordt door de zon. In de zon lijkt me zelfs COP vriendelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Zwerius schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 17:24:
[...]

Op de Duitse website wordt uitgegaan van gebruik inclusief DHW. Als het niet direct zelf gemeten wordt, wordt er een fictieve hoeveelheid voor in rekening gebracht. Mogelijk verklaart dat dan al een groot verschil.

En je kunt wel een mooie SCOP halen voor je verwarming, maar je moet toch ook nog op een of andere manier je DHW maken. Als dat met een doorstroomapparaat met een COP van 1 moet gebeuren, gaat je totaal gemiddelde ook al weer aardig naar beneden.

En natuurlijk is de SCOP in sterke mate afhankelijk van het afgifte-systeem. Maar toch ook echt van de mate van isolatie. Maar inderdaad natuurlijk minder dan van het afgifte-systeem.

Als ik een zelfde vloerverwarmingssysteem in een (verder identieke) wel of niet geïsoleerde woning bekijk, zal die in de geïsoleerde woning toch echt met een lagere watertemperatuur kunnen werken en dus een hogere COP halen.
Ik vind dat je DHW moet scheiden van WP voor verwarming. Een R410A WP is er eigenlijk niet geschikt voor en bovendien is het gebruik voor DHW erg verschillend per gezin. De Duitsers hebben het verkeerd aangepakt. Wij hebben het in de monitoring weloverwogen gescheiden. Je moet geen koeien en varkens optellen.

Voor DHW is een R134A WP veel beter en moet je apart monitoren.
Verder durf ik de stelling aan, dat hoe slechter het huis is geisoleerd hoe rendabeler de WP. Als het afgifte systeem maar T2<40 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ramon_1984 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 18:43:
[...]

Alleen met een kleinere delta t over vloerverwarming heb je meer watt p/m2
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, ik zie in de overzichten mooie COP's maar met een erg hoog verbruik in kWh's in totaal gezien.

Een goed geïsoleerd huis zal met een lagere Ta afkunnen en daardoor een betere COP kunnen halen.
Maar in een goed geïsoleerd huis zal de behoefte om te verwarmen boven de Tb+10 graden ook aanzienlijk minder zijn wat dus weer in het nadeel van de COP werkt.

Ik kijk naar mijn eigen woning en vandaag vanaf 10:45 tot 16:00 heeft de WP uitgestaan omdat het huis warm genoeg was. Als ik een leuke COP score had willen hebben had ik juist vanmiddag de WP moeten laten draaien met Tb+10 graden.

Het is al vaker ter discussie geweest hier maar COP is niet zaligmakend, waar het mij als relatief eenvoudige gebruiker om gaat is een warm huis in alles omstandigheden (van -15 t/m +20) en zo min mogelijk kWh's erin stoppen. En dat heeft lang niet altijd met de COP te maken.

Het mooiste zou zijn als er een WP ontwikkeld werd welke kan moduleren van 0,5 tot 15KW in een temperatuur bereik van -20 t/m +20, maar ik vrees dat dit op dit moment te hoog gegrepen is :P

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 24-01-2018 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
LittleTycoon schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 18:54:
[...]

Waarom? Alleen als jouw WAR temperatuurmeter aan de WP gekoppeld is en beinvloed wordt door de zon. In de zon lijkt me zelfs COP vriendelijker?
Dat zonnestraaltje verwarmt geen 2000 kuub lucht per uur. Maar het beïnvloed wel de juiste meting voor de war.
Je kunt natuurlijk gaan knutselen en de temp sensor verplaatsen naar de noord kant van je huis.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:13:
Inderdaad, ik zie in de overzichten mooie COP's maar met een erg hoog verbruik in kWh's in totaal gezien.

Een goed geïsoleerd huis zal met een lagere Ta afkunnen en daardoor een betere COP kunnen halen.
Maar in een goed geïsoleerd huis zal de behoefte om te verwarmen boven de Tb+10 graden ook aanzienlijk minder zijn wat dus weer in het nadeel van de COP werkt.

Ik kijk naar mijn eigen woning en vandaag vanaf 10:45 tot 16:00 heeft de WP uitgestaan omdat het huis warm genoeg was. Als ik een leuke COP score had willen hebben had ik juist vanmiddag de WP moeten laten draaien met Tb+10 graden.

Het is al vaker ter discussie geweest hier maar COP is niet zaligmakend, waar het mij als relatief eenvoudige gebruiker om gaat is een warm huis in alles omstandigheden (van -15 t/m +20) en zo min mogelijk kWh's erin stoppen. En dat heeft lang niet altijd met de COP te maken.

Het mooiste zou zijn als er een WP ontwikkeld werd welke kan moduleren van 0,5 tot 15KW in een temperatuur bereik van -20 t/m +20, maar ik vrees dat dit op dit moment te hoog gegrepen is :P
Hier is de elga na 10:00 ook niet meer aan geweest, in mijn mindere goed geïsoleerde woning uit 1934

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:19:
[...]

Hier is de elga na 10:00 ook niet meer aan geweest, in mijn mindere goed geïsoleerde woning uit 1934
Dan ga jij januari ook niet winnen met de COP toplijst, en ga je niet door voor de magnetron :P

We hebben met elkaar gewoon een prachtig overzicht gecreëerd ( @Tomexergie _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ) en als je daar met de juiste ogen naar kijkt kun je daar conclusies uittrekken.

De gegevens zijn te verschillend om te kunnen zeggen "Dit is de beste WP", dat is namelijk voor een ieder verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Kijk maar eens op de website van wth, staat keurig vermeld welke afgifte je p /m2 hebt met welke aanvoer en retour temperatuur
En welke vloer oppervlakte temperatuur je hebt.

En dit klopt precies, ook voor mijn lemen wanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:25:
[...]

Dan ga jij januari ook niet winnen met de COP toplijst, en ga je niet door voor de magnetron :P

We hebben met elkaar gewoon een prachtig overzicht gecreëerd ( @Tomexergie _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ) en als je daar met de juiste ogen naar kijkt kun je daar conclusies uittrekken.

De gegevens zijn te verschillend om te kunnen zeggen "Dit is de beste WP", dat is namelijk voor een ieder verschillend.
Voor de nieuwsgierigheid, wat heb je vandaag totaal gebruikt in die paar uur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:32:
[...]

Voor de nieuwsgierigheid, wat heb je vandaag totaal gebruikt in die paar uur?
5.91kWh voor CV en 2,33kWh voor SWW, totaal dus 8.24kWh tot nu toe.

Ik zag mijn WP nu terugmoduleren tot 730Watt opgenomen vermogen bij een Tb van 11 graden, dat is het laagste wat ik ooit gezien heb sinds mijn verbruiksmeter vervangen is door 1 die wel alle fases meet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan realiseer je een COP van boven de 10 als ik het goed heb begrepen, je meldde onlangs dat het minimale thermische vermogen van je WP 10.2kW oid bij >+7C was als ik het me goed herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:35:
[...]

Ik zag mijn WP nu terugmoduleren tot 730Watt opgenomen vermogen bij een Tb van 11 graden, dat is het laagste wat ik ooit gezien heb sinds mijn verbruiksmeter vervangen is door 1 die wel alle fases meet :P
Dat is netjes, lopen we nog steeds in lijn, iets wat me al eerder opviel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
De gemiddelde temperatuur van het afgiftesysteem gaat daardoor omhoog t.o.v. de omgeving. Dus meer afgiftevermogen. Die vlieger gaat natuurlijk niet op als de flow hetzelfde blijft, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
reneeke1970 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:17:
[...]

Dat zonnestraaltje verwarmt geen 2000 kuub lucht per uur. Maar het beïnvloed wel de juiste meting voor de war.
Je kunt natuurlijk gaan knutselen en de temp sensor verplaatsen naar de noord kant van je huis.
Ok, ik heb een aparte WAR sensor volledig los van WP, dus moest sowieso knutselen --> noorden huis, volledig buiten invloed zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ramon_1984 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:25:
[...]

Kijk maar eens op de website van wth, staat keurig vermeld welke afgifte je p /m2 hebt met welke aanvoer en retour temperatuur
En welke vloer oppervlakte temperatuur je hebt.

En dit klopt precies, ook voor mijn lemen wanden
Interessant, kon het niet zo snel vinden op de site, zoek straks wat beter.

Leek me niet inuitief, bij een grotere delta T zou ik meer warmteafgifte verwachten, dus ta 27 en tr 23 geeft meer warmteafgifte dan ta 27 en tr 24. Beide situaties zelfde flow en ook warmteafgifte benodigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LittleTycoon schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:30:
[...]

Interessant, kon het niet zo snel vinden op de site, zoek straks wat beter.

Leek me niet inuitief, bij een grotere delta T zou ik meer warmteafgifte verwachten, dus ta 27 en tr 23 geeft meer warmteafgifte dan ta 27 en tr 24. Beide situaties zelfde flow en ook warmteafgifte benodigd
Ligt er aan waar je het bekijkt, op niveau v.d. WP, of op dat van de vv. Voor de vv is de gemiddeldeT t.o.v. de ruimteT maximaal als (Ta+Tr)/2 maximaal is.
Voor een WP geldt het omgekeerde, bij een gegeven flow tenminste, want Q=mcΔT
Als mc constant is bepaald de ΔT het geproduceerde vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:50:
[...]

Ligt er aan waar je het bekijkt, op niveau v.d. WP, of op dat van de vv. Voor de vv is de gemiddeldeT t.o.v. de ruimteT maximaal als (Ta+Tr)/2 maximaal is.
Vanuit de vv natuurlijk, tenminste zo heb ik de opmerking begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:50:
[...]

Klopt, een dT van 0 over de vloerverwarming geeft het hoogste afgifte vermogen.
@LittleTycoon de vloer is namelijk over de volledige oppervlakte een dezelfde, hoge temperatuur, dan wanneer er een lage retourT is.
Een dT van 0 over de warmtepomp geeft een afgifte van 0 ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 24-01-2018 21:13 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:11:
[...]

Klopt, een dT van 0 over de vloerverwarming geeft het hoogste afgifte vermogen.
@LittleTycoon de vloer is namelijk over de volledige oppervlakte een dezelfde, hoge temperatuur, dan wanneer er een lage retourT is.
Een dT van 0 over de warmtepomp geeft een afgifte van 0 ;)
Ook als ruimteT=(Ta+Tr)/2 heb je die theoretische situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 18:54

kimjansen

Nu ff niks...

Inmiddels zijn er twee Mitsubishi's naar me onderweg, een 5kW Ecodan en een 11.2kW Zubadan, beide zonder SWW tank.

De 5kW omdat ik die voornamelijk voor verwarming zal gebruiken en de standby verliezen en kosten voor SWW voorzien dmv een buffervat veel te duur zal uitpakken. De 11.2kW omdat de binnenunit geplaatst moet worden op een zolder waar ik ter plaatse liever niet ruim 300 kilo op een halve vierkante meter wil hebben.

Nu wil ik uiteraard wel een buffervat plaatsen voor CV en een hygieneboiler voor SWW. Deze zouden achter een knieschot moeten komen ivm beschikbare ruimte. Dit komt de gewichtsverdeling ook ten goede dus ben op zoek naar horizontale/liggende boilers. Ik vind er wel van OEG, die zijn van plaatstaal en hebben optioneel een RVS tapwater spiraal. De levensduur van het plaatstaal heb ik wat twijfels bij en vroeg me af of iemand hier nog tips heeft of alternatieven weet.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@kimjansen Plaatstaal SWW boilers kunnen makkelijk 10 jaar meegaan, mits beschermd met een anode die met regelmaat gecontroleerd wordt.

Ik weet niet hoe een hygiëne spiraal beschermd is, een normale anode lijkt mij niet te passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 22-09 12:57
Oxellaar schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:47:
@kimjansen Plaatstaal SWW boilers kunnen makkelijk 10 jaar meegaan, mits beschermd met een anode die met regelmaat gecontroleerd wordt.

Ik weet niet hoe een hygiëne spiraal beschermd is, een normale anode lijkt mij niet te passen...
Een hygiene spiraal is van RVS of koper, in het geval van OEG rvs dacht ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:01:
[...]

Een hygiene spiraal is van RVS of koper, in het geval van OEG rvs dacht ik.
Dat klopt. En een hygiëne boiler gevuld met CV water heeft geen anode nodig toch? @Oxellaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

kimjansen schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:24:
Inmiddels zijn er twee Mitsubishi's naar me onderweg, een 5kW Ecodan en een 11.2kW Zubadan, beide zonder SWW tank.

De 5kW omdat ik die voornamelijk voor verwarming zal gebruiken en de standby verliezen en kosten voor SWW voorzien dmv een buffervat veel te duur zal uitpakken. De 11.2kW omdat de binnenunit geplaatst moet worden op een zolder waar ik ter plaatse liever niet ruim 300 kilo op een halve vierkante meter wil hebben.

Nu wil ik uiteraard wel een buffervat plaatsen voor CV en een hygieneboiler voor SWW. Deze zouden achter een knieschot moeten komen ivm beschikbare ruimte. Dit komt de gewichtsverdeling ook ten goede dus ben op zoek naar horizontale/liggende boilers. Ik vind er wel van OEG, die zijn van plaatstaal en hebben optioneel een RVS tapwater spiraal. De levensduur van het plaatstaal heb ik wat twijfels bij en vroeg me af of iemand hier nog tips heeft of alternatieven weet.
Zolang het vat geen lucht bevat is dat qua levensduur geen enkel probleem. De buitenkant kan wat gaan roesten over de jaren, maar ook dat is niet erg, ziet er alleen niet netjes uit. Wel kan het wat zwaarder zijn dan een rvs vat omdat er wel met een corrosie-toeslag van 1 a 2 mm gerekend wordt / zou moeten worden, dus een dikkere wand heeft. Maar dat is maar een klein deel als ie gevuld is met water ;)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Grolsch schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:35:
[...]

Draai ook aardig vandaag 8,8 kwh waarvan 3,18 voor sww.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:10:
[...]

Dat klopt. En een hygiëne boiler gevuld met CV water heeft geen anode nodig toch? @Oxellaar
Nee, want de toevoer van vers zuurstofrijk water geeft kans op corrosie in een SWW vat.
Cv water is dood en zuurstofarm.
Alleen merk ik wel dat cv water in een systeem met warmtepomp vaak erg lang rot stinkt, zeker als er geen SWW voorziening is.
Het water wordt dan nooit echt warm, zoals bij een cv ketel.
Het duurt dus veel langer voordat alles zuurstof eruit is. Ontgassen gebeurt pas echt goed bij hoge temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Klein vraagje over Techneco apparatuur... Wat voor een protocol kan je hem mee aansturen?

Beter gezegd, ik wil een individuele regeling voor de vloerverwarming-groepen.
Honeywell (en anderen) heeft daar prima onderdelen voor, een vloerverwarming-starterset met 6 servo's, een thermostaat-unit voor beneden en eentje voor boven en ik ben al een heel eind. Dan zou het wel fijn zijn als ik hier ook de Loria direct mee aan kan sturen. Honeywell werkt met het OpenTherm protocol, maar ik kan niet vinden waar de Loria naar luistert.

Iemand die dat weet?

2e vraagje, het moet niet al te moeilijk zijn om later nog de servo's in het verdelerblok te prikken en aan te sturen, toch? Alleen moet het systeem dan even (grotendeels) leeg en weer gevuld worden.

[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 25-01-2018 00:37 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 22:57:
[...]

Nee, want de toevoer van vers zuurstofrijk water geeft kans op corrosie in een SWW vat.
Cv water is dood en zuurstofarm.
Alleen merk ik wel dat cv water in een systeem met warmtepomp vaak erg lang rot stinkt, zeker als er geen SWW voorziening is.
Het water wordt dan nooit echt warm, zoals bij een cv ketel.
Het duurt dus veel langer voordat alles zuurstof eruit is. Ontgassen gebeurt pas echt goed bij hoge temperatuur.
In een hygiëne boiler komt toch geen vers water bij, alleen een beetje bijvullen voor druk verlies.
Mijn hygiëne boiler heeft niet eens een aansluiting voor anode.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:47:
Dan realiseer je een COP van boven de 10 als ik het goed heb begrepen, je meldde onlangs dat het minimale thermische vermogen van je WP 10.2kW oid bij >+7C was als ik het me goed herinner.
Bijna goed :P

Ik gaf eerder aan dat bij hoge buitentemperaturen en lage aanvoer temperaturen het minimale vermogen vrij hoog is, zie onderstaande tabel:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2jdnbb6.jpg

Bij Tb van 12 is mijn Ta 30 graden en volgens deze tabel is de COP dan +- 5,33 (COP Ta 25 + COP Ta 35 / 2 bij Tb 12 graden)

5.33*0.73=3,89KW thermisch vermogen.

Dat kan dus officieel ook niet, dus ik vermoed dat m'n COP wel iets lager zal zijn, maar het minimale vermogen bij +12 Ta 30 kan ik niet herleiden uit die tabel.
DropjesLover schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 00:35:
Klein vraagje over Techneco apparatuur... Wat voor een protocol kan je hem mee aansturen?

Honeywell (en anderen) heeft daar prima onderdelen voor, een vloerverwarming-starterset met 6 servo's, een thermostaat-unit voor beneden en eentje voor boven en ik ben al een heel eind. Dan zou het wel fijn zijn als ik hier ook de Loria direct mee aan kan sturen. Honeywell werkt met het OpenTherm protocol, maar ik kan niet vinden waar de Loria naar luistert.

Iemand die dat weet?

2e vraagje, het moet niet al te moeilijk zijn om later nog de servo's in het verdelerblok te prikken en aan te sturen, toch? Alleen moet het systeem dan even (grotendeels) leeg en weer gevuld worden.
Zo ver ik weet bestaan er geen WP's die open therm ondersteunen, wel aan/uit contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soest2018
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-10-2020
Beste forumleden,

Wij zijn onze woning duurzaam aan het renoveren: isoleren/ overal HR++ glas/ 3 verdiepingen vloerverwarming (=165 m2)/ zonnepanelen en een warmtepomp. Mijn interesse heeft de Panasonic mono-bloc Aquarea 9kW via pmcoppack nav diverse berichten op hier op het forum.

Heeft iemand tips hoe een installateur te vinden als ik bovenstaande route bewandel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 06:51:
[...]

In een hygiëne boiler komt toch geen vers water bij, alleen een beetje bijvullen voor druk verlies.
Mijn hygiëne boiler heeft niet eens een aansluiting voor anode.
Ik begreep dat tegen meerprijs de spiraal van rvs zou zijn, ipv staal. vond het ook apart.
Maar in een hygiëne boiler komt idd geen vers water en zou ik gerust voor staal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984

Iemand die dat weet?

GIW box – naregeling en buffervat in één box

GIW-bow

Omdat de warmtepomptechniek specifieke eisen stelt aan de naregeling van vloerverwarming heeft Techneco een eigen naregeling ontwikkelt, de GIW-box.
Met de GIW-box is regeling per vertrek mogelijk zonder een buffervat te hoeven plaatsen om de voor een warmtepomp benodigde minimale systeeminhoud te garanderen.
Deze oplossing is bijzonder geschikt voor woningen met beperkte installatieruimte.
Daarnaast is deze oplossing goedkoper dan een buffervat.
De box schakelt tevens de naregeling voor verwarmen en koelen en vervult dus een dubbele functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:24

Iemand die dat weet?

Het simpele antwoord is: er is geen simpel protocol zoals aan/uit of opentherm beschikbaar.
Het is
- WAR
- WAR + 1 ruimtethermostaat voor naregeling
- WAR + 2 ruimtethermostaten voor naregeling met 2 zones (2-zone kit)

Met dichtlopende vloerverwarmingsgroepen wordt een buffervat/bypass ook nodig. Als de warmtepomp z'n WAR-T_aanvoer plus 1 graad heeft bereikt zal ie vanzelf stoppen. De ruimtethermostaat zorgt voor een correctie op de T_aanvoer naar gelang het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de kamertemperatuur. Voor de kamer waar je altijd stookt blijft een ruimtethermostaat dus wel handig om te houden voor een betere narageling.

Het protocol dat gebruikt zou worden door Atlantic, is Siemens Albatros2 (?). Verder helaas weinig over kunnen vinden...

@Ramon_1984 De GIW-box lijkt ontworpen te zijn voor de Toros warmtepomp, of werkt deze ook met een Loria?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Chris_82 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:15:
[...]

Het simpele antwoord is: er is geen simpel protocol zoals aan/uit of opentherm beschikbaar.
Het is
- WAR

Met dichtlopende vloerverwarmingsgroepen wordt een buffervat/bypass ook nodig. Als de warmtepomp z'n WAR-T_aanvoer plus 1 graad heeft bereikt zal ie vanzelf stoppen. De ruimtethermostaat zorgt voor een correctie op de T_aanvoer naar gelang het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de kamertemperatuur. Voor de kamer waar je altijd stookt blijft een ruimtethermostaat dus wel handig om te houden voor een betere narageling.

Het protocol dat gebruikt zou worden door Atlantic, is Siemens Albatros2 (?). Verder helaas weinig over kunnen vinden...

@Ramon_1984 De GIW-box lijkt ontworpen te zijn voor de Toros warmtepomp, of werkt deze ook met een Loria?
Daar lijkt het wel op, maar echt duidelijk op de site kan ik het niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Oxellaar schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:49:
[...]

Ik begreep dat tegen meerprijs de spiraal van rvs zou zijn, ipv staal. vond het ook apart.
Maar in een hygiëne boiler komt idd geen vers water en zou ik gerust voor staal gaan.
Nee oeg heeft alleen maar rvs spiralen. De verwarmings spiraal kunnen er drie in van 1.6 tot 2.1m2 ,deze zijn verdeelt over drie hoogtes in het vat. De hygiëne loopt helemaal van onder tot boven en is tussen de 4 en 9 m2 afhankelijk van grootte van vat. Mijne is 6. 2 met 400 liter vat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:06:
[...]

Ik gaf eerder aan dat bij hoge buitentemperaturen en lage aanvoer temperaturen het minimale vermogen vrij hoog is, zie onderstaande tabel:

[afbeelding]
Waar heb je die tabellen vandaan (en waar vind ik die van de pana 16kW?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Chris_82 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:15:
[...]

Het is
- WAR

Is er ergens een begrippenlijst?
Ik kom in het topic veel afkortingen tegen, maar heb nauwelijks een idee wat wat is.
Wat is WAR?
Ta lijkt me T_aanvoer, maar dat is ook maar net hoe je het definieert (van verwarming aanvoer naar de warmtepomp, of van warmtepomp naar verwarming?)

Indien er geen protocol is, dan lijkt de WAR me de gemeten buitentemperatuur, waar aan de hand van de isolatie een verlies en dus benodigde capaciteit berekend wordt?
Die geleverde capaciteit knijp je indien gewenst vervolgens met de ventielen op je verdelerblok of handkraan (op de radiator).
Die ventielen en handkranen kan je automatiseren aan de hand van een thermostaat-kastje en een app, en loopt dus buiten de warmtepomp om?
Die ruimtethermostaat van Techneco zelf heb je niet perse nodig? Waar regelen die dan op?

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Soest2018 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:40:
Beste forumleden,

Wij zijn onze woning duurzaam aan het renoveren: isoleren/ overal HR++ glas/ 3 verdiepingen vloerverwarming (=165 m2)/ zonnepanelen en een warmtepomp. Mijn interesse heeft de Panasonic mono-bloc Aquarea 9kW via pmcoppack nav diverse berichten op hier op het forum.

Heeft iemand tips hoe een installateur te vinden als ik bovenstaande route bewandel?
Op basis van welke cijfers ben je tot de 9kW gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:24
@DropjesLover
WAR = WeersAfhankelijke Regeling (eigenlijk alleen op de buitentemperatuur)
Ta / T_aanvoer = aanvoer temperatuur naar CV vanaf WP

Met WAR heb je een stooklijn die je kan instellen, met een bepaalde helling en verplaatsing zodat de aanvoertemperatuur toeneemt met dalende buitentemperatuur en de temperatuur binnen vrijwel constant blijft. Vervolgens zal de WP proberen die temperatuur te bereiken, met een eventuele beperking van de delta T tussen aanvoer en retour, en natuurlijk de min/max capaciteit van de WP.
De benodigde capaciteit en je warmteverlies is lineair met het verschil tussen binnen en buitentemperatuur.

Naregeling van de vloerverwarming zal waarschijnlijk onafhankelijk zijn van de warmtepomp regeling, zoals je zelf al omschrijft.
De capaciteit is evenredig met de flow (debiet of doorstroming) die door een groep/ventiel/kraan heen gaat.

De ruimtethermostaat van Techneco heeft meerdere functies, waaronder een correctie op bovengenoemde stooklijn om te corrigeren voor externe invloeden (zon, wind, aantal aanwezige personen, andere warmte-
en koudebronnen)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Soest2018 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:40:
Beste forumleden,

Even los van je vraag, er zijn meerdere Pana mono 9kW's en verschillende komen zoals het er nu naar uitziet niet meer in aanmerking voor ISDE na 1 februari.

Daarnaast als het een enkele fan model mono 86cm hoog betreft, ben ik benieuwd naar de reden van interesse voor specifiek de 9kW en niet een 6kW en of daarbij voldoende is gekeken naar onder nul specs,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Grolsch schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:06:
[...]

[afbeelding]

Bij Tb van 12 is mijn Ta 30 graden en volgens deze tabel is de COP dan +- 5,33 (COP Ta 25 + COP Ta 35 / 2 bij Tb 12 graden)

5.33*0.73=3,89KW thermisch vermogen.

Dat kan dus officieel ook niet, dus ik vermoed dat m'n COP wel iets lager zal zijn, maar het minimale vermogen bij +12 Ta 30 kan ik niet herleiden uit die tabel.

[...]

Zo ver ik weet bestaan er geen WP's die open therm ondersteunen, wel aan/uit contact.
Je ziet aan die tabel (35/2 conditie) dat dat bij terugregeling met de inverter de COP behoorlijk toeneemt.
Ik heb daar inmiddels een modelletje voor gemaakt met de dT's van de verdamper en condensor.
Daaruit blijk dat als je een "te grote" WP kiest, dat die vaker op deellast draait en de COP met c.a 20% om hoog gaat. Dus de z.g. Beta factor 0,7 e.d. (Uiteraard als de regeling goed moduleert en niet aan/uit gedrag vertoont)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Wellicht dat door het hoge tempo mijn vraag een beetje ondergesneeuwd is.
Zijn er nog tweakers met tips voor een 'voordelig' buffervat van 50 a 100L.
Ze vallen me in prijs nog wel wat tegen, maar wellicht dat je dit wel gewoon kwijt bent en moet ik gewoon op de bestelknop drukken :+

Ik heb zelf het volgende gevonden in de volgende prijsrange afhankelijk van waar je besteld:
Panasonic 50L (Paw-btank50L) a ~€249,00 - € 349,-
Stiebel 100L (SBP100) a ~€ 380,00 - € 600,-
Galmet 100L (thanks @Grolsch) a € 246

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thefox154 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:43:
Ze vallen me in prijs nog wel wat tegen, maar wellicht dat je dit wel gewoon kwijt bent en moet ik gewoon op de bestelknop drukken :+

Ik heb zelf het volgende gevonden in de volgende prijsrange afhankelijk van waar je besteld:
En wat kost een stalen vat van oeg?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
reneeke1970 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:48:
[...]

En wat kost een stalen vat van oeg?
Geen idee, anders vroeg ik niet om hulp :?

Maar als het bedoelt is als tip, bedankt ik zal er even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thefox154 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:59:
[...]

Geen idee, anders vroeg ik niet om hulp :?

Maar als het bedoelt is als tip, bedankt ik zal er even naar kijken.
Bel even naar meneer Versluys uit wissekerke, ik heb geen goedkopere kunnen vinden dan bij hem inclusief thuis bezorgen
06-51259979

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
thefox154 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:43:

Heb je de verzendkosten ook meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Bijna iedereen aan de warmtepomp ?

https://www.bouwformatie....euws&utm_term=lees_verder

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-09 15:22
Nee, eerder iedereen (op termijn) van het gas af. Er zijn ook alternatieven voor een warmtepomp.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:31:
[...]

Waar heb je die tabellen vandaan (en waar vind ik die van de pana 16kW?)
Volgens mij heb ik die tabel ooit van Alklima gekregen, maar die is specifiek voor de Mitsubishi.
Ik heb ook nog nooit zulke overzichten van Panasonics gezien, als iemand ze heeft is @domba dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Wolly schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:15:
[...]

Heb je de verzendkosten ook meegenomen?
Nee, dit is overal slechts enkele euro's of gratis.. Daar zou ik niet te moeilijk over gaan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:46
Grolsch schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:25:
[...]

Ik zou verwachten dat januari voor de meeste deelnemers in ieder geval minder verbruik in kWh gaat opleveren, ik zie dat de laatste 2 weken mijn verbruik een stuk lager is dan vorige jaar.

En de cop zal ook wel hoger liggen, want de buitentemperatuur zal gemiddeld wel hoger gaan eindigen, maar dat is een gokje op basis van onderbruik gevoel.

En de beste cop haal je door geen gebruik, hij is dan oneindig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:57:
[...]

Ik zou verwachten dat januari voor de meeste deelnemers in ieder geval minder verbruik in kWh gaat opleveren, ik zie dat de laatste 2 weken mijn verbruik een stuk lager is dan vorige jaar.

En de cop zal ook wel hoger liggen, want de buitentemperatuur zal gemiddeld wel hoger gaan eindigen, maar dat is een gokje op basis van onderbruik gevoel.

En de beste cop haal je door geen gebruik, hij is dan oneindig :)
Dat is een denkfout ;) Bij geen / minder gebruik wegen de standby verliezen extra zwaar.

Zie bijvoorbeeld @mightym / @Oxellaar en @buiter in de maand oktober 2017, "slechts" een COP van 2,62 / 2,97 / 3,58. Dat zijn puur de standby verliezen vanwege het weinige gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 08:35
Koelmiddel in temp 39 uit 39 , Tr 36 , Ta 41.

kloppen die verhoudingen een beetje of is er iets mis met koelmiddel in/uit verhouding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VUWx7wrYlqRdrbZaiAdkXcm2/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:28:
[...]

Je ziet aan die tabel (35/2 conditie) dat dat bij terugregeling met de inverter de COP behoorlijk toeneemt.
Ik heb daar inmiddels een modelletje voor gemaakt met de dT's van de verdamper en condensor.
Daaruit blijk dat als je een "te grote" WP kiest, dat die vaker op deellast draait en de COP met c.a 20% om hoog gaat. Dus de z.g. Beta factor 0,7 e.d. (Uiteraard als de regeling goed moduleert en niet aan/uit gedrag vertoont)
Een inverter-WP draait toch 'bijna altijd' in deellast ? Vollast is de uitzondering, althans zoals ik het beleef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-09 16:28
amarkest schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:11:
Koelmiddel in temp 39 uit 39 , Tr 36 , Ta 41.

kloppen die verhoudingen een beetje of is er iets mis met koelmiddel in/uit verhouding?

[afbeelding]
Niks mis mee. Ik zie ook meestal een graad verschil tussen in en uit, zij het bij lagere Ta

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:13:
[...]

Een inverter-WP draait toch 'bijna altijd' in deellast ? Vollast is de uitzondering, althans zoals ik het beleef.
Vollast enkel als de woning meer kw verliest dan dat de warmtepomp kan leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
dunklefaser schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:19:
[...]
Nee, eerder iedereen (op termijn) van het gas af. Er zijn ook alternatieven voor een warmtepomp.
Dat termijn voor iedereen kon wel eens <4 jaar zijn als het tot een forse reductie of zelfs halvering van de winning komt

Als de winnig van Groningen gasveld verder terug gaat naar ergens tussen 10-20miljard m3 (SODM advies komt 1 februari) dan dient de vraag naar L-gas/G-gas teruggebracht te worden, links om of rechts om, of 1 of 2 stikstof fabrieken gebouwd te worden voor omzetten van H-gas in L-gas, wat al snel 3 jaar kost,
Daarom zijn al ca 200 groot verbruikers, goed voor ca 3miljard m3/j aangeschreven, waar EZ langs wil voor verdere afspraken over geen gebruik meer van G-gas
Als ook de eerste ronde al is geweest om de lang lopende export verplichtingen naar omringende landen, terug te schroeven van G-gas,
Wiebes noemde dat onaangename gesprekken in de kamer omdat deze natuurlijk proberen vast te houden aan de eerder toegezegde langjarige "goedkope" leveringen uit het Groningen gasveld.

Huishoudens dienen de eventuele ontbrekende m3 reductie op te hoesten, als de onderhandelingen met de grotere verbuikers niet de gewenste reductie geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 08:35
Bram-Bos schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:21:
[...]

Niks mis mee. Ik zie ook meestal een graad verschil tussen in en uit, zij het bij lagere Ta
ik zie 'smorgens zo'n 30 min. voor 0,5c setpointverhoging op de HCMT een Toshiba error verschijnen heb jij dat ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P0NHh8xQryekk743ExbjGpPa/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-09 16:28
amarkest schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:29:
[...]

ik zie 'smorgens zo'n 30 min. voor 0,5c setpointverhoging op de HCMT een Toshiba error verschijnen heb jij dat ook?

[afbeelding]
nee, want ik doe niet aan setpoint-verhoging, en ik log niet standaard met de servicetool.
Is dit standaard bij jou?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:27:
[...]

Vollast enkel als de woning meer kw verliest dan dat de warmtepomp kan leveren?
Of als je parttime verwarmd, dan moet je 'inhalen' en heb je mogelijk ook even vollast situaties.
Pagina: 1 ... 60 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.