PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik heb een verwarmings systeem met 2WP's en 6 zelfsbouw warmtemeters
Daarnaast in RL, wordt van mij verwacht, gezien opleiding, dat ik een analyse/meetmethode kan valideren voor toepassing onder certificering
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Laat je niet ontmoedigen door die site, een aantal zaken zijn nogal ...., niet erg up-to-date.wowly schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:57:
[...]
Ik heb de site net gevonden. Ga deze eens flink doorspitten. bedankt voor je hulp tot zover
Een snelle manier is om je zomerverbruik van gas vast te stellen. Dan heb je SWW + kook, zonder verwarming.wowly schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:47:
Euhh , ik zou niet weten zo snel hoe ik die differentiatie kan maken? Hoe doen jullie dat doorgaans?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Crimminee. Zuinig 1 persoons-huishouden 637 kWh per jaar voor SWW?Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:53:
Ik dacht dat op warmtepomp-weetjes ergens een tabel stond voor zuinig tot superdeluxe SWW verbruik en dan per persoon, ik heb zo geen link. Ergens hier op het forum is de link ook wel voorbij gekomen.

Ik kom dit jaar met een 1:1 doorstromer net over de 100 kWh uit...
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Verwijderd
Veel op vakantie en regelmatig douchen bij/met de buurvrouw zekerBram-Bos schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:06:
[...]
Crimminee. Zuinig 1 persoons-huishouden 637 kWh per jaar voor SWW?
[afbeelding]
Ik kom dit jaar met een 1:1 doorstromer net over de 100 kWh uit...
EDIT:
De stilstandsverliezen welke hier zo nu en dan voorbijkomen bedragen, als ik het me goed herinner, op jaarbasis al 350-700kWh.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2018 23:22 ]
Nee, elke dag douchen (2 minuten) en af en toe gasten. Natuurlijk is dat knieperig zuinig, maar het geeft maar aan dat je echt beter naar je eigen gebruik kunt kijken dan naar dit soort tabellen.Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:13:
[...]
Veel op vakantie en regelmatig douchen bij/met de buurvrouw zeker
En dat je als zuinige gebruiker drie keer moet nadenken voor je vet gaat investeren in SWW-oplossingen via een wp.
[ Voor 13% gewijzigd door Bram-Bos op 22-01-2018 23:16 ]
Maar ben voor mijn idee niet echt zuinig, ze mogen gerust even spelen onder de douche.
@wowly ik heb ook een Nefit topline (CW4) en gebruik ongeveer 265m3 gas per jaar voor SWW. SWW temperatuur staat op 45 graden ingesteld.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Zal voorlopig ook wel blijven. Ben aan het kijken voor een gasgestookte warmtepomp want ik weinig zin om 20.000 kWh stroom te verbruiken. Vastrecht wordt dan nogal hoog en ik moet mijn verdeelinrichting aanpassen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Noemen we een gasgestookte warmtepomp geen CV ketelPietje555 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:19:
[...]
Zal voorlopig ook wel blijven. Ben aan het kijken voor een gasgestookte warmtepomp want ik weinig zin om 20.000 kWh stroom te verbruiken. Vastrecht wordt dan nogal hoog en ik moet mijn verdeelinrichting aanpassen.
Maar verbruik jij nu 10.000m3 gas per jaar dan
Ter info, wij verbruiken met ons gezin (2 volwassenen en 2 kleine kinderen) zo'n 700kWh per jaar aan stroom voor SWW m.b.v. de WP. Wel redelijke waterverbruikers hier, grote regendouche en een groot bad.
Exact weet ik het niet, we hebben nog geen jaar vol gemaakt
https://warmtepomp-weetje.../gasabsorptie-warmtepomp/
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En weer wat geleerd, wat een lummel van een WPProton_ schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:37:
@Grolsch Denk aan een groot uitgevallen campingkoelkast. Die werken vaak ook op gas
https://warmtepomp-weetje.../gasabsorptie-warmtepomp/
Op de zaak afgelopen jaar ruim 20.000m3 aan gas verbruikt

Even de koevlaas formule er op los laten
20.000*8/1650=97KW WP
WP helaas geen optie vanwege de HT verwarming welke benodigd is (Ta 70+ graden)
Er staan nu 3 remeha's in cascade met in totaal 285KW aan vermogen (115+85+85).
Ik heb een groot huis uit 1914. Gebruik nu 8500 kWh per jaar en 5500 m3 gas. Zou dus rond de 20000kWh worden volgens de 1:2 regel.Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:34:
[...]
Noemen we een gasgestookte warmtepomp geen CV ketel![]()
Maar verbruik jij nu 10.000m3 gas per jaar danDat is wel HEUL erg veel
Ter info, wij verbruiken met ons gezin (2 volwassenen en 2 kleine kinderen) zo'n 700kWh per jaar aan stroom voor SWW m.b.v. de WP. Wel redelijke waterverbruikers hier, grote regendouche en een groot bad.
Exact weet ik het niet, we hebben nog geen jaar vol gemaaktMaar zomers zo'n 40 á 50kWh per maand, en 's winters 70kWh per maand.
De gaswarmtepomp is een Rubor K18. Ze zijn nu ook met een 13kW versie bezig.
Is net zo groot als een 18 kW E-WP.
https://k18.be/
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
?? welke WP heb je? (H70 is backup heater error bij Pana)blauwemac schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:12:
Bij mij ging vanmorgen plan B in werking. We werden wakker in een koud huis omdat de wp er om 1 uur 's nachts mee was gestopt. H70, een probleem met flow kennelijk.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Uitschakelen via controller zal niet veel moeten uitmaken namelijk. Dan helpt ie niet mee bij het verwarmen, maar in geval van nood gaat ie wel meewerken met defrosten.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Nee, een doorstroom toestel heeft geen gevaar voor legionella vorming.Ramon_1984 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 07:11:
@Oxellaar 45 graden en dan 1x per week naar 60 graden ?
De de inhoud SWW zijdig is minder dan 0.5L
De ouderwetse keukengeiser met wat verkalking kwam ook niet aan de 60c
Zeker niet in de winter met een intrede van een graad of 6.
Top dan ga ik mijn intergas ook op 45 graden zettenOxellaar schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:24:
[...]
Nee, een doorstroom toestel heeft geen gevaar voor legionella vorming.
De de inhoud SWW zijdig is minder dan 0.5L
De ouderwetse keukengeiser met wat verkalking kwam ook niet aan de 60c
Zeker niet in de winter met een intrede van een graad of 6.
kmf schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:20:
@blauwemac hoe heb je die uitgezet dan? Door echt stroomtoevoer weg te nemen? Of door simpelweg Heater op de controller weg te drukken?
Uitschakelen via controller zal niet veel moeten uitmaken namelijk. Dan helpt ie niet mee bij het verwarmen, maar in geval van nood gaat ie wel meewerken met defrosten.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
De warmtepomp die ik wil aanschaffen is de Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA (het nieuwe model, uit spanje https://www.instaladorate...w112yha-erst20c-vm2c.html) en degene op de lijst is de Mitsubishi PUHZ-SHW112YHA (het oude model)
Nog tips om de aanmelding te versoepelen, of nog iemand ideeën hierover? Ik begrijp dat ik contact moet opnemen met Mitsubishi zodat zij hem aanmelden.
[ Voor 6% gewijzigd door migila op 23-01-2018 10:27 ]
Verwijderd
Hoe 'link' je 5000m3 gas met de 18/13kW capaciteit.Pietje555 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:58:
[...]
Ik heb een groot huis uit 1914. Gebruik nu 8500 kWh per jaar en 5500 m3 gas. Zou dus rond de 20000kWh worden volgens de 1:2 regel.
De gaswarmtepomp is een Rubor K18. Ze zijn nu ook met een 13kW versie bezig.
Is net zo groot als een 18 kW E-WP.
https://k18.be/
Opstellingstechnisch natuurlijk een 'drama' maar 3-4 kleintjes van 5-6kW, minus 3-4 maal subsidie wellicht interessant, zouden het wellicht ook kunnen doen, als je aansluitingscapaciteit dat tenminste toelaat.
Ook hier gaat de commercie een rol spelen. Om grijze import tegen te gaan en het dealernetwerk in Nederland te beschermen melden leveranciers bepaalde typen niet aan zodat er hier geen subsidie op te krijgen is.migila schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:53:
Ik ben van plan een warmtepomp aan te schaffen maar nu staat deze niet op de subsidie lijst en moet dit eerst gebeuren. Zojuist gebeld met rvo in verband met ISDE subsidies en zij gaven dit aan.
De warmtepomp die ik wil aanschaffen is de Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA (het nieuwe model, uit spanje https://www.instaladorate...w112yha-erst20c-vm2c.html) en degene op de lijst is de Mitsubishi PUHZ-SHW112YHA (het oude model)
Nog tips om de aanmelding te versoepelen, of nog iemand ideeën hierover? Ik begrijp dat ik contact moet opnemen met Mitsubishi zodat zij hem aanmelden.
Beetje net als de laagste prijsgarantie van BCC zelfde wasmachine maar net een ander typenummer welke bij de concurrenten niet voor komt en zij dus de enige zijn die de machine voor hun prijs kan leveren.
Markt regulering noemen ze dat. Overigens zijn er ook veel typen afgelopen jaar uit de lijst gehaald op verzoek van de dealers welke vorig jaar wel voor subsidie in aanmerking kwamen en gewoon nog leverbaar zijn.
De hoeveelheid water van 4 kleintjes krijg ik nooit door mijn leidingen. Daarnaast maken 2 geluidbronnen naast elkaar ook een stuk meer lawaai en heb je veel ruimte nodig.Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:03:
[...]
Hoe 'link' je 5000m3 gas met de 18/13kW capaciteit.
Opstellingstechnisch natuurlijk een 'drama' maar 3-4 kleintjes van 5-6kW, minus 3-4 maal subsidie wellicht interessant, zouden het wellicht ook kunnen doen, als je aansluitingscapaciteit dat tenminste toelaat.
Heetwater voor de douche/bad wordt ook prutsen.
PV panelen kan ik niet kwijt ivm asbest daken.
In toekomst komt deel van het huis leeg te staan maar moet wel op een lagere temperatuur warmgehouden worden.
maar ik vroeg me af onder welke buitentemperatuur het raadzaam is de Elga WP uit te schakelen?
Op een gegeven moment zal de bodemplaat lijkt mij teveel ijsvorming krijgen waardoor het defrost water niet meer weg kan?
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Bij mij gaat ELGA uit onder NUL heb 'm wel door laten gaan in het vorige stookseizoen maar dan houdt ie het huis niet warm.avandermeulen schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:57:
Wij hebben deze winter natuurlijk nog nauwelijks vorst gehad,
maar ik vroeg me af onder welke buitentemperatuur het raadzaam is de Elga WP uit te schakelen?
Op een gegeven moment zal de bodemplaat lijkt mij teveel ijsvorming krijgen waardoor het defrost water niet meer weg kan?
HRketel mag bij mij bijspringen vanaf 2c en als 15graadminuten verlopen zijn.
Je kan hem zelf aanmelden. Ik heb destijds bij RVO geinformeerd over het toevoegen van deze pomp.migila schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:53:
Ik ben van plan een warmtepomp aan te schaffen maar nu staat deze niet op de subsidie lijst en moet dit eerst gebeuren. Zojuist gebeld met rvo in verband met ISDE subsidies en zij gaven dit aan.
De documentatie die ik over het nieuwe type had aangeleverd was voldoende voor een registratie. Deze moet mee met de aanvraag en dan voegen ze hem toe op het moment dat ze je aanvraag behandelen. Ik kan die mail wel even forwarden. Stuur me in een PB even je mailadres. Ik ben zelf uiteindelijk voor een Hitachi unit gegaan dus heb het niet doorgezet.
1) Een Elga + combiketel neerzetten kost €5000
2) Een Loria 6010 met buffervat en een solo-ketel (om bij te stoken) is €9500
Beide incl subsidie, ja is duur, ik kan niet zelf veel shoppen of aanleggen of een mannetje vragen.
Bij optie 1 kunnen we de rest van het budget in isolatie stoppen, en eventueel voor compleet gasloos over een paar jaar de combiketel vervangen door een 2e warmtepomp. Alleen, Elga's hebben nogal hun probleempjes lees ik hier.
Ik neig naar optie 1...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Met een Elga gaat je dat niet lukken, maar met een "normale/volledige" WP moet dat toch lukken
[ Voor 38% gewijzigd door Grolsch op 23-01-2018 15:05 ]
Omdat de Loria 6010 te weinig power heeft voor het hele huis zoals het nu is (isolatie nog verbeteren), met name voor de koude dagen. Daarom sowieso een gasketel er bij voor die dagen. Ook laten we nu alleen boven vloerverwarming leggen, beneden pas over een paar jaar (en dus tot die tijd HTV radiatoren).Grolsch schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:05:
@DropjesLover waarom niet volledig gasloosDat mis ik nog even in je verhaal.
Met een Elga gaat je dat niet lukken, maar met een "normale/volledige" WP moet dat toch lukken
En een beetje vanwege het bevriezingsgevaar bij temperaturen onder 0°C
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Misschien mis ik wat, maar hoe is de huidige situatie?DropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:11:
[...]
Omdat de Loria 6010 te weinig power heeft voor het hele huis zoals het nu is (isolatie nog verbeteren), met name voor de koude dagen. Daarom sowieso een gasketel er bij voor die dagen. Ook laten we nu alleen boven vloerverwarming leggen, beneden pas over een paar jaar (en dus tot die tijd HTV radiatoren).
Boven dus vloerverwarming, beneden radiatoren.
Er zijn genoeg mensen met radiatoren in combinatie met een warmtepomp
Gasverbruik ?
[ Voor 10% gewijzigd door Ramon_1984 op 23-01-2018 15:14 ]
Eerder hier ook verteld (maand of 2 geleden).Ramon_1984 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:12:
[...]
Misschien mis ik wat, maar hoe is de huidige situatie?
Huis: 165m2, bouwjaar + isolatie-waarde 1992
Huidige ketel is 24 jaar oud (en slechts een VR, geen HR). Deze doet het, maar is gewoon een risico.
We laten nu vloerverwarming leggen op de 1e verdieping, ivm verbouwing badkamer.
Radiatoren kan zeker met een warmtepomp, maar die zijn anders. Je hebt HTV (hoge temperatuur) en LTV (lage temperatuur) radiatoren. Met een lage temperatuur door een HTV radiator gaan geeft je ongeveer 1/3e van het (warmte)vermogen. Dat is wel te boosten met een ventilatortje er onder overigens.
Huidige gas en elektraverbruik zijn onbekend, we wonen er nog niet en zijn een klein gezin. Momenteel woont er 1 vrouw (man jaren geleden overleden), dus de situatie is niet echt te vergelijken.
[ Voor 35% gewijzigd door DropjesLover op 23-01-2018 15:18 ]
BThGvNeOA
Welk bevriezingsgevaarDropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:11:
[...]
denk niet dat iedereen de woonsituatie van elke poster bijhoudtDropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:15:
[...]
Eerder hier ook verteld (maand of 2 geleden).
Huis: 165m2, bouwjaar + isolatie-waarde 1992
In jouw situatie zal ik eerder kiezen voor het vervangen van CV met (2e hands?) HR-ketel en het bespaarde geld inzetten in isolatie, vloerverwarming en eventueel andere verduurzaming die je later wellicht kan herbruiken voor een warmtepomp. Zonneboilerset bv.Huidige ketel is 24 jaar oud (en slechts een VR, geen HR). Deze doet het, maar is gewoon een risico.
We laten nu vloerverwarming leggen op de 1e verdieping, ivm verbouwing badkamer.
3) Daikin hybride ?DropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:59:
Hmmmm, moeilijk...
1) Een Elga + combiketel neerzetten kost €5000
2) Een Loria 6010 met buffervat en een solo-ketel (om bij te stoken) is €9500
Beide incl subsidie, ja is duur, ik kan niet zelf veel shoppen of aanleggen of een mannetje vragen.
Bij optie 1 kunnen we de rest van het budget in isolatie stoppen, en eventueel voor compleet gasloos over een paar jaar de combiketel vervangen door een 2e warmtepomp. Alleen, Elga's hebben nogal hun probleempjes lees ik hier.
Ik neig naar optie 1...
Ergo, de ELGA met HR (en restant in isolatie steken) oplossing, om alvast een start te maken. Of raad je een ELGA expliciet af?kmf schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:30:
[...]
Welk bevriezingsgevaar
[...]
denk niet dat iedereen de woonsituatie van elke poster bijhoudt
[...]
In jouw situatie zal ik eerder kiezen voor het vervangen van CV met (2e hands?) HR-ketel en het bespaarde geld inzetten in isolatie, vloerverwarming en eventueel andere verduurzaming die je later wellicht kan herbruiken voor een warmtepomp. Zonneboilerset bv.
Dan is alleen het gas voor het verwarmen van het tapwater, niet om de warmtepomp te ondersteunen. Iig, zo lees ik de beschrijving.
[ Voor 18% gewijzigd door DropjesLover op 23-01-2018 15:40 ]
BThGvNeOA
Ook al heb je beneden radiatoren je zal nu natuurlijk naar een warmtepomp over kunnen gaan.DropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:34:
[...]
Ergo, de ELGA met HR (en restant in isolatie steken) oplossing, om alvast een start te maken. Of raad je een ELGA expliciet af?
Maak alleen voor je zelf een stappenplan en wat realistisch is.
logische volgorde lijkt mijn:
Afgifte beneden verbeteren door vloer / wand eventueel ltv radiatoren.
Warmtescan laten maken, en kijken waar verbeter punten zijn.
Isoleren
Hr ++ glas plaatsen
Ons probleem is dat de huidige ketel gewoon oud is en nu een moment is om deze te vervangen. Tevens verbouwen we nu de badkamer, dus dat is ook het moment om vloerverwarming op de 1e verdieping te plaatsen. Helaas is dat dus ons beginpunt.Ramon_1984 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:45:
[...]
Ook al heb je beneden radiatoren zal je nu natuurlijk naar een warmtepomp over kunnen gaan.
Maak alleen voor je zelf een stappenplan en wat realistisch is.
logische volgorde lijkt mijn:
Afgifte beneden verbeteren door vloer / wand eventueel ltv radiatoren.
Warmtescan laten maken, en kijken waar verbeter punten zijn.
Isoleren
Hr ++ glas plaatsen
Van het totale verhuisbudget kunnen we na de verhuizing kijken wat er over is, en dat steken in dak- en gevelisolatie. Alle ramen (al dubbel glas) nu vervangen is wat erg prijzig.
[ Voor 19% gewijzigd door DropjesLover op 23-01-2018 15:49 ]
BThGvNeOA
Binnen hoeveel jaar wil je van het gas af?DropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:47:
[...]
Ons probleem is dat de huidige ketel gewoon oud is en nu een moment is om deze te vervangen. Helaas is dat dus ons beginpunt.
Om nu zonder een stappenplan naar de warmteservice te rennen en een nieuwe ketel te halen is zonde van je geld
Jaar of 7.Ramon_1984 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:49:
[...]
Binnen hoeveel jaar wil je van het gas af?
Om nu zonder een stappenplan naar de warmteservice te rennen en een nieuwe ketel te halen is zonde van je geld
We verwachten over een jaar of 5 de begane grond te verbouwen met andere keuken en vloer. Dan kan ook de vloerverwarming er in.
2018 (nu) Warmtepomp-hybride voor voldoende vermogen
2018-2019 Gevel en zolderisolatie
2018-2020 Zonnepanelen
2023 Vloerverwarming begane grond + andere keuken
2023-2028 Nieuw dak
Tussentijds bekijken wat er nog meer kan verbeteren.
[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 23-01-2018 15:53 ]
BThGvNeOA
Mailtje terug van installateur. Zij leveren hem niet, kennen hem wel. Niet echt veel goede over verhalen schijnbaar.
BThGvNeOA
Gewoon een intergas met een daikin buiten unit, hier op het forum is er ook 1 met de daikin.DropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:13:
[...]
Mailtje terug van installateur. Zij leveren hem niet, kennen hem wel. Niet echt veel goede over verhalen schijnbaar.
Volgens mijn bevalt het hem prima
Wat is je huidige budget en voor welke bedragen heb je de bovenstaande zaken gecalculeerd? Als de CV nu nog werkt zou ik hier geen voorrang aan geven, steek het dan liever in isolatie (hoeft hij ook minder te werken!)DropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:52:
[...]
Jaar of 7.
We verwachten over een jaar of 5 de begane grond te verbouwen met andere keuken en vloer. Dan kan ook de vloerverwarming er in.
2018 (nu) Warmtepomp-hybride voor voldoende vermogen
2018-2019 Gevel en zolderisolatie
2018-2020 Zonnepanelen
2023 Vloerverwarming begane grond + andere keuken
2023-2028 Nieuw dak
Tussentijds bekijken wat er nog meer kan verbeteren.
CV is een risico. In principe is het budget ~€11k.Wolly schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:56:
[...]
Wat is je huidige budget en voor welke bedragen heb je de bovenstaande zaken gecalculeerd? Als de CV nu nog werkt zou ik hier geen voorrang aan geven, steek het dan liever in isolatie (hoeft hij ook minder te werken!)
Samen met de verbouwing van de badkamer, schilderwerk en een stukje inrichting is het kijken wat er over blijft voor 2e rangs dingen (zoals dus isolatie)
De huidige ketel is gewoon oud en een risico. Plus levert te weinig water (cw3) voor de dubbele douche of bad...
BThGvNeOA
CV is nooit risico, binnen dag heb je een nieuwe.DropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:10:
[...]
CV is een risico. In principe is het budget ~€11k.
Samen met de verbouwing van de badkamer, schilderwerk en een stukje inrichting is het kijken wat er over blijft voor 2e rangs dingen (zoals dus isolatie)![]()
De huidige ketel is gewoon oud en een risico. Plus levert te weinig water (cw3) voor de dubbele douche of bad...
En anders kom je hier een goed werkende oude intergas ketel halen voor 250 euro. 24 kW en cw4 dacht ik.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk dat ie CO-vergiftiging en zo bedoeld.reneeke1970 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:45:
[...]
CV is nooit risico, binnen dag heb je een nieuwe.
Een WP zal ook niet genoeg water geven voor dubbele douche en/of bad...DropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:10:
[...]
Plus levert te weinig water (cw3) voor de dubbele douche of bad...
Ik doelde gewoon er op dat ie makkelijk een keertje stuk kan gaan zeer binnenkort.
Wel met 300l warm water buffervat. Maar de prijzen daarvan zijn ook niet mals zeg[...]
Een WP zal ook niet genoeg water geven voor dubbele douche en/of bad...

BThGvNeOA
Verwijderd
De elga kan toch gewoon door tot -10 iemand ervaring mee met temperaturen onder 0, vraag me af want ik verbruik 14kwh bij de eenigste ijsdag die we in december hebben gehad. Vervalt de garantie als je de vorst beveiliging eruit haalt? Tot heden heb ik nog geen gas verbruikt met de elga die sinds vorig jaar maart draait.avandermeulen schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:57:
Wij hebben deze winter natuurlijk nog nauwelijks vorst gehad,
Ik weet dat @kimjansen hem ook net heeft besteld. Dus misschien weet die er meer over.migila schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:53:
Logische volgorde zou zijn;
VR naar HR
Isoleren en energiezuinige verlichting
Zonnepanelen
WP HYBRIDE Elga
LTV verwarming ( liefst tegelijk met WP )
Bij voldoende opbrengst elektra ( elektrische boiler ic HR cv aansluiten als zonneboiler ? )
N.b. Daikin werkt alleen maar met de intergas Eco's volgens mij
[ Voor 64% gewijzigd door djdani op 23-01-2018 19:33 . Reden: toevoeging ]
En? Al getest? 😉
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Jawel hoor, in theorie kan hij tot min tien, maar het vermogen is dan nogal beperkt. Ik en een paar anderen hebben ervaring tot circa -2. Bij mij zakt het vermogen dan in tot onder de 3 kW, helemaal bij hoge luchtvochtigheid.Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:15:
[...]
De elga kan toch gewoon door tot -10 iemand ervaring mee met temperaturen onder 0, vraag me af want ik verbruik 14kwh bij de eenigste ijsdag die we in december hebben gehad. Vervalt de garantie als je de vorst beveiliging eruit haalt? Tot heden heb ik nog geen gas verbruikt met de elga die sinds vorig jaar maart draait.
Ow ja vergeten te vragen als je de elga uitzet op de binnen unit of de stekker eruit trek werkt dan alleen de ketel? Of werken dan beide niet op de cv
Garantie en 4-graden begrenzing: Iedere Elga-bezitter hier op het forum heeft de begrenzing eraf, en Techneco heeft nog nooit iemand laten zakken om die reden. Tegenwoordig kun je het zelfs via de thermostaat instellen! Dus gewoon een feature.
Uitzetten Elga: Als je hem op binnenunit uitzet zal de cv-ketel het overnemen (OT c.q. aan/uit blijft hij wel doorgegeven naar cv-ketel). Dat zal niet zo zijn met de stekker eruit.
Daikin hybride kan uiteraard ook in CV bedrijf met de ketel. Mijn ervaring met die hybride's van Daikin is uiterst goed.DropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:34:
[...]
Ergo, de ELGA met HR (en restant in isolatie steken) oplossing, om alvast een start te maken. Of raad je een ELGA expliciet af?
[...]
Dan is alleen het gas voor het verwarmen van het tapwater, niet om de warmtepomp te ondersteunen. Iig, zo lees ik de beschrijving.
Ik heb deze:DropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:10:
[...]
CV is een risico. In principe is het budget ~€11k.
Samen met de verbouwing van de badkamer, schilderwerk en een stukje inrichting is het kijken wat er over blijft voor 2e rangs dingen (zoals dus isolatie)![]()
https://www.instaladorate...hz-sw75vha-ehsc-vm2c.html
en deze:
https://elektrischeboiler...CV-Boiler-120-liter-Lemet
Kostte iets van 6000 inclusief installatie zonder subsidie.
Je kan totdat je isolatie verbeterd is ook een elektrisch kacheltje ernaast gebruiken voor de koudere dagen of de gasketel nog enkele dagen per jaar gebruiken.
Het hangt er een beetje vanaf wat er voor vermogen nodig is, omdat je het verbruik nog niet weet zal je een warmteverliesberekening moeten doen om een en ander een beetje uit te rekenen.
Mja, ik kan hem zelf niet echt opstellen, ook omdat we de woning nog niet hebben (over 1,5 week pas). Voor die tijd zou een Cw waarde gelden van 2,5, maar goed...flippo765 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:47:
[...]
Ik heb deze:
https://www.instaladorate...hz-sw75vha-ehsc-vm2c.html
en deze:
https://elektrischeboiler...CV-Boiler-120-liter-Lemet
Kostte iets van 6000 inclusief installatie zonder subsidie.
Je kan totdat je isolatie verbeterd is ook een elektrisch kacheltje ernaast gebruiken voor de koudere dagen of de gasketel nog enkele dagen per jaar gebruiken.
Het hangt er een beetje vanaf wat er voor vermogen nodig is, omdat je het verbruik nog niet weet zal je een warmteverliesberekening moeten doen om een en ander een beetje uit te rekenen.
Sowieso moet voor de subsidie de warmtepomp tegenwoordig door een Nederlands installateur neergezet worden, dus goedkoop uit buitenland halen kan niet meer.
Ik ga sowieso voor een groter buffer/boilervat omdat we met 2 personen + kleine zijn. Het huis is met 165m2 (2-onder-1-kap) ook behoorlijk groot te noemen.
BThGvNeOA
Vraagje aan mede forum lezers, ik ga een jaga tempo van 160x50 nieuw kopen want kan niet meer wachten op een 2e handse. Nu zie ik de standaard 15 en type 16, 16 heeft iets meer vermogen maar niet schokkend veel terwijl er wel een redelijk prijs verschil in zit. Wat raden jullie aan ?
ps ik ga er nog een dbe zelfbouw opzetten.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
flow iets verlagen?corsat schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:18:
Met deze hogere buitentemperaturen heb ik mijn WAR met 1 graad moeten verhogen omdat de wp wat aan het pendelen was zo'n 5 start/stops per uur, 28 graden is te laag voor mij dus nu 29 graden bij 10 graden buiten temperatuur, wp draait nu vervolgens door tot mijn naregeling zegt dat de ruimte temp. bereikt is en stopt dan voor ongeveer een uur.
Vraagje aan mede forum lezers, ik ga een jaga tempo van 160x50 nieuw kopen want kan niet meer wachten op een 2e handse. Nu zie ik de standaard 15 en type 16, 16 heeft iets meer vermogen maar niet schokkend veel terwijl er wel een redelijk prijs verschil in zit. Wat raden jullie aan ?
Verwijderd
Eigen vloer verwarming aan leggen met eigen pomp en thermostaat, werkt fantastischVerwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:43:
Vraag hoe verwarmen jullie de badkamer met een warmtepomp op een lage temperatuur van 28 tot 35 graden. Heb vrij wel nooit de radiator aan die veel te weinig vermogen heeft maar toch wil ik hier in de toekomst gaan verwamen op de badkamer. Het is maar een klein badkamerje van 2,10m x 2,6m x 2,5m en zou het hier 20 graden willen hebben. Bezit zelf een elga die tot 38 graden aan geeft op vloerverwarming verdeler op de begane vloer, de elga staat op zolder. Is een goed geïsoleerd huis verbruik 585m3 gas (zonder elga) voor alleen verwarming en 100m3 voor tapwater. Huis inhoud 385m3 totaal. Heeft iemand ideeën of al ervaringen
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Als de badkamer verbouwd wordt dit zeker meegenomen maar tot die tijd zoek ik een andere oplossing die nu gebruikt worden.reneeke1970 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:45:
[...]
Eigen vloer verwarming aan leggen met eigen pomp en thermostaat, werkt fantastisch
Elektrisch element in je radiator schroeven of een ir paneel tegen de muur, evenveel in spiegel vormVerwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:48:
[...]
Als de badkamer verbouwd wordt dit zeker meegenomen maar tot die tijd zoek ik een andere oplossing die nu gebruikt worden.
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt, het is een teken dat de Elga wil gaan draaien, maar vanwege te hoge retourT geblokkeerd is.Beginner schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:36:
@Oxellaar Groen knipperend ledje bij de Elga heb ik ook gehad toen de CV ging bijstoken. Na een korte tijd schakelde de Elga af. Dus ja, ik denk dat het betekent een te hoge retourtemperatuur voor de Elga.
Of tijdens bedrijf een teken dat hij aftoeren/uitschakelen ivm te hoge retourT.
De temperatuur waarbij dit voorkomt, is instelbaar in parameter 82 of via de tool.
Andere uitdaging hier: WAR Ta 24 graden bij buiten T 9 graden en 22,2 graden kamertemp. Hoe ga ik dit managen als temp stijgt dus WAR Ta nog lager wordt.corsat schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:18:
Met deze hogere buitentemperaturen heb ik mijn WAR met 1 graad moeten verhogen omdat de wp wat aan het pendelen was zo'n 5 start/stops per uur, 28 graden is te laag voor mij dus nu 29 graden bij 10 graden buiten temperatuur, wp draait nu vervolgens door tot mijn naregeling zegt dat de ruimte temp. bereikt is en stopt dan voor ongeveer een uur.

'Off'LittleTycoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:20:
[...]
Andere uitdaging hier: WAR Ta 24 graden bij buiten T 9 graden en 22,2 graden kamertemp. Hoe ga ik dit managen als temp stijgt dus WAR Ta nog lager wordt.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De mijne gaat vanzelf uit, vandaag al voor de vierde keer, tekens één a twee uurLittleTycoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:20:
[...]
Andere uitdaging hier: WAR Ta 24 graden bij buiten T 9 graden en 22,2 graden kamertemp. Hoe ga ik dit managen als temp stijgt dus WAR Ta nog lager wordt.
1 PVoutput . Dongen NB
Meer ventilerenLittleTycoon schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:20:
[...]

Jij hebt 16kw nibe mono toch?
Met een doorstroomverwarmer hoef je geen groot buffervat te gebruiken.DropjesLover schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:25:
[...]
Ik doelde gewoon er op dat ie makkelijk een keertje stuk kan gaan zeer binnenkort.
[...]
Wel met 300l warm water buffervat. Maar de prijzen daarvan zijn ook niet mals zeg
JaGuido87 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:29:
[...]
Meer ventileren![]()
Jij hebt 16kw nibe mono toch?
Afgelopen oktober hebben wij naast onze 1973 vrijstaande 450M³ woning een Daikin 7Kw monobloc geplaatst, onze 8 jaar oude Intergas ketel heeft sedertdien alleen gebrand voor het bereiden van sanitair water.
Vorig jaar verstookte wij in dezelfde periode ongeveer 650 m³ voor verwarming.
De 26 zonnepanel maken het span compleet.
Of je moet genoegen nemen met COP=1 en gaan voor een IR paneel of straalkacheltje.
Hier slaat de WP ook 2 á 3 keer per dag af.
Vanmorgen op het laagste pitje gedraaid van 0700 tot 1300 en van 1600 tot 2100
Op het einde van zo'n run zie ik een aantal start/stops (2 á 3) omdat er dan nog maar 1 ruimte warmte vraagt.
Al met al dus geen enkel probleem en alles goed op temperatuur
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 23-01-2018 22:26 ]
Ik vind 500W vs 800W verwachte meer afgifte als je er DBEU.15's op zou zetten nog wel een verschil tussen Tempo 15 of 16corsat schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:18:
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Met een doorstroomverwarmer heb je geen cw6. Niet eens cw3 denk ik... https://www.eigenhuis.nl/...cv-ketels/cv-ketel-kiezenErasmo schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:36:
[...]
Met een doorstroomverwarmer hoef je geen groot buffervat te gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 23-01-2018 22:45 ]
Domba schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:32:
[...]
Ik vind 500W vs 800W verwachte meer afgifte als je er DBEU.15's op zou zetten nog wel een verschil tussen Tempo 15 of 16
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Ik heb een Clage CEX doorstroomverwarmer van 11/13 kW en die doet vrijwel hetzelfde als mijn cw4 ketel die ik daarvoor had. 5 liter/min op 60˚kmf schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:43:
[...]
Met een doorstroomverwarmer heb je geen cw6. Niet eens cw3 denk ik... https://www.eigenhuis.nl/...cv-ketels/cv-ketel-kiezen
Ik heb dezelfde clage. Maar 5 liter per minuut is lager dan cw3 van 10 liter per minuut lijkt meBram-Bos schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:52:
[...]
Ik heb een Clage CEX doorstroomverwarmer van 11/13 kW en die doet hetzelfde als mijn cw4 ketel die ik daarvoor had. 5 liter/min op 60˚
Tsja, tapwaterhoeveelheid CW3 volgens Gaskeur: 6 liter/minuut.kmf schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:59:
[...]
Ik heb dezelfde clage. Maar 5 liter per minuut is lager dan cw3 van 10 liter per minuut lijkt me
Mijn ervaring met eerder CW4 toestel: weinig verschil.
In principe kijk ik naar dubbel hoog 06 - 11 - 16 - 21, maar ik kijk ook naar de T22/T33 afhankelijk van benodigde warmte afgifte.corsat schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:49:
Dus kies jij de 16. Vermogens zijn bij 35graden ?
[...]
Ik heb al eens neergezet dat ik zonder problemen ook 500W/m kwijtraak met 50cm hoge T22 ´s 35/30/20 en zeker met DIY fan-onderbouw, dat is ook weer niet zoveel minder dan de Jaga's,
Ja zijn voor 30/35C, info komt hier vandaan
Dan mankeerde er wat aan je Trendline, want die geeft als CW4 een ruime 7.5L/m@60cBram-Bos schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:52:
[...]
Ik heb een Clage CEX doorstroomverwarmer van 11/13 kW en die doet vrijwel hetzelfde als mijn cw4 ketel die ik daarvoor had. 5 liter/min op 60˚
Teveel om onder te douchen, dus CW3 is voor jouw toereikend.
En ook met 13kW kom je nooit aan 5L/m van 60c. Dat kost al snel een kW of 18
Ik zie nu pas je post...djdani schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:23:
11 k budget? voor een badkamer met vloerverwarming ? Voor inrichting? een HR CV ketel, een warmtepomp ?
Logische volgorde zou zijn;
VR naar HR
Isoleren en energiezuinige verlichting
Zonnepanelen
WP HYBRIDE Elga
LTV verwarming ( liefst tegelijk met WP )
Bij voldoende opbrengst elektra ( elektrische boiler ic HR cv aansluiten als zonneboiler ? )
N.b. Daikin werkt alleen maar met de intergas Eco's volgens mij
Zoals gezegd, nu ligt de badkamer open, dus nu kan er vloerverwarming gelegd worden.
Iedereen hier heeft problemen met de Elga, met de defrost en daar uit komen. Daar heb ik geen zin in eigenlijk.
Daikin heeft ook een hybride versie, met geïntegreerde ketel, als 1 op 1 vervanging.
Het goedkoopst is wat jij suggereert, een nieuwe HR combiketel met Elga, en de rest investeren in isolatie.
Buget in totaal is 50k, maar daar wordt al de badkamer en toilet van gedaan (25k), vloerverwarming (2-3k), vloeren (4k), schilderwerk (3k), wat inrichting (gordijnen, eettafel, etc). Het restant kan in de verwarming-oplossing, zo'n 10 tot 13k schat ik.
[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 24-01-2018 07:50 ]
BThGvNeOA
Iedereen heeft problemen met de Elga en de-frosts? Elke WP heeft de-frost nodig om te kunnen werken.
En daar uit komen, dat ie de warmtepomp weer start. Vaak blijft hij hangen in cv bedrijf vanwege de hoge water inlaattemperatuur. Lees ik in een paar posts hierboven...Noord27 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:37:
@DropjesLover
Iedereen heeft problemen met de Elga en de-frosts? Elke WP heeft de-frost nodig om te kunnen werken.
BThGvNeOA
Dat is een nadeel van een hybride systeem. Dat moet door middel van flow van de 2 afzonderlijke systemen en tezamen goed ingeregeld worden. Heb je bij 1 systeem geen last van. Dat is niet te wijten aan de Elga op zich, maar aan een slechte (of helemaal niet) ingeregelde flow.
Het energie verbruik van de huidige bewoners is helaas niet representatief dus daar kan ik niet vanuit gaan. (ouder stel die hele dagen thuis is en alle ruimtes warm stoken incl garage van 32m2). Huidige bewoners doen 4600m3 en 6500 kw/h
Onze schatting is dat als we verder niks doen als de isolatie dat we ongeveer op 2000m3 gas komen en 3200 kw/h stroom verbuik. . Stroom verbuik blijft gelijk aan onze huidige woning. Gas verbruik is een aanname. In onze huidige woning is dit ongeveer 1300m3. de nieuwe woning is wel flink groter en vrijstaand. Echter heeft ook een houtkachel die we in de winter veel zullen gebruiken.
Nu ben ik dus aan het kijken hoe ik die 12K het beste kan investeren om de vaste lasten zover mogelijk om laag te krijgen. Echter vind ik het moeilijk om te berekenen wat voor formaat warme pomp nodig hebben. Doelstelling is niet om volledig offgrid te gaan. Dus een hybride oplossing op basis van een lucht/water warmtepomp lijkt mij momenteel de logische keuze en dit in combinatie met zonnepanelen. (groot schuin dak dat op het zuiden ligt)
Hoe kan ik dus relatief gemakkelijk berekenen wat het vermogelijk moet zijn voor de warmte pomp? Of is het handiger om gewoon eerst een jaar te gaan wonen en kijken wat het gas verbruik precies is en vanuit daar te gaan rekenen? Nadeel dan is wel dat ik dit jaar de zonnepanelen wil gaan liggen zodat ik de dak isolatie kan uitvoeren en het kan kan afwerken. (geen zolder)
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Je zal een warmteverlies berekening moeten laten maken, en dan wellicht de stap naar full electric gaan makenCasejunkie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:28:
Ik betrek binnenkort een vrijstaande woning van 1982 (met dito isolatie) van ongeveer 165m2. Mijn vriendin en ik willen zo snel mogelijk onze vaste laten naar beneden brengen. Hiervoor hebben we een budget van ongeveer 15k. Buiten de dakisolatie verbeteren willen we ook willen we ook vloerisolatie aanleggen in de kruipruimte (nu gewoon kaal beton). Aangezien we dit zelf gaan doen schat ik de kosten op ongeveer 3k. Ook willen we op de begaande grond en verdiepingsvloer vloerverwarming aanleggen als hoofdverwarming zodat we van alle radiatoren af zijn. (Deze kosten komen uit een ander potje)
Het energie verbruik van de huidige bewoners is helaas niet representatief dus daar kan ik niet vanuit gaan. (ouder stel die hele dagen thuis is en alle ruimtes warm stoken incl garage van 32m2). Huidige bewoners doen 4600m3 en 6500 kw/h
Onze schatting is dat als we verder niks doen als de isolatie dat we ongeveer op 2000m3 gas komen en 3200 kw/h stroom verbuik. . Stroom verbuik blijft gelijk aan onze huidige woning. Gas verbruik is een aanname. In onze huidige woning is dit ongeveer 1300m3. de nieuwe woning is wel flink groter en vrijstaand. Echter heeft ook een houtkachel die we in de winter veel zullen gebruiken.
Nu ben ik dus aan het kijken hoe ik die 12K het beste kan investeren om de vaste lasten zover mogelijk om laag te krijgen. Echter vind ik het moeilijk om te berekenen wat voor formaat warme pomp nodig hebben. Doelstelling is niet om volledig offgrid te gaan. Dus een hybride oplossing op basis van een lucht/water warmtepomp lijkt mij momenteel de logische keuze en dit in combinatie met zonnepanelen. (groot schuin dak dat op het zuiden ligt)
Hoe kan ik dus relatief gemakkelijk berekenen wat het vermogelijk moet zijn voor de warmte pomp? Of is het handiger om gewoon eerst een jaar te gaan wonen en kijken wat het gas verbruik precies is en vanuit daar te gaan rekenen? Nadeel dan is wel dat ik dit jaar de zonnepanelen wil gaan liggen zodat ik de dak isolatie kan uitvoeren en het kan kan afwerken. (geen zolder)
Investeer dat geld in isolatie en vloerverwarming beneden, haal een tweedehands intergas en ga over een paar jaar volledig over op een warmtepomp.DropjesLover schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:28:
[...]
Ik zie nu pas je post...
Zoals gezegd, nu ligt de badkamer open, dus nu kan er vloerverwarming gelegd worden.
Iedereen hier heeft problemen met de Elga, met de defrost en daar uit komen. Daar heb ik geen zin in eigenlijk.
Daikin heeft ook een hybride versie, met geïntegreerde ketel, als 1 op 1 vervanging.
Het goedkoopst is wat jij suggereert, een nieuwe HR combiketel met Elga, en de rest investeren in isolatie.
Buget in totaal is 50k, maar daar wordt al de badkamer en toilet van gedaan (25k), vloerverwarming (2-3k), vloeren (4k), schilderwerk (3k), wat inrichting (gordijnen, eettafel, etc). Het restant kan in de verwarming-oplossing, zo'n 10 tot 13k schat ik.
Ik heb een Elga, zeer tevreden over de service en werking van de Elga.
Wel kom ik vermogen tekort bij -2, dat is voor mijn ook de reden om de stap naar een panasonic 5kw te maken.
Isoleren is stap 1, daarna kan je kijken hoeveel je nog verbruikt en wat er nog van je budget over is.Casejunkie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:28:
Ik betrek binnenkort een vrijstaande woning van 1982 (met dito isolatie) van ongeveer 165m2. Mijn vriendin en ik willen zo snel mogelijk onze vaste laten naar beneden brengen. Hiervoor hebben we een budget van ongeveer 15k. Buiten de dakisolatie verbeteren willen we ook willen we ook vloerisolatie aanleggen in de kruipruimte (nu gewoon kaal beton). Aangezien we dit zelf gaan doen schat ik de kosten op ongeveer 3k. Ook willen we op de begaande grond en verdiepingsvloer vloerverwarming aanleggen als hoofdverwarming zodat we van alle radiatoren af zijn. (Deze kosten komen uit een ander potje)
Een grote warmtepomp voor zo'n grote woning kost ~€3000 incl subsidie, excl plaatsen.
BThGvNeOA
Dure badkamer en toilet, ik neem aan dat je zelf niet meeklustDropjesLover schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:28:
[...]
Ik zie nu pas je post...
Als tip wil ik je meegeven (als de badkamer toch al open ligt) om nu al een Douche WTW mee te installeren, hiermee verlaag je de SWW behoefte enorm.
Niet kopen en laten installeren door de sani-dump of consorten, tjsaWolly schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:41:
[...]
Dure badkamer en toilet, ik neem aan dat je zelf niet meeklust![]()
Als tip wil ik je meegeven (als de badkamer toch al open ligt) om nu al een Douche WTW mee te installeren, hiermee verlaag je de SWW behoefte enorm.

Ja, ik hoorde ook over zo'n douche WTW, van een van de installateurs die langs kwam. Helaas heeft ie die prijs niet meegenomen in de offerte

Ik heb nu 3 offertes van 2 bedrijven (prijzen incl subsidie):
Loria 6008 + combi-ketel + vloerverwarming: €11k (vloerverwarming is erg duur bij hun)
Loria 6010 + 300l buffervat + vloerverwarming: €11,5k
ELGA + combiketel + vloerverwarming: €8k
Dan lijkt de Loria 6010 de beste, meest complete oplossing. Dan ligt ook alle stroom er gelijk (Loria 6010 moet 3x16A hebben).
Mochten we nog geen budget hebben voor de isolatie op te krikken, dan kunnen we nog een winter bijverwarmen met een elektrisch kacheltje als het echt moet. Maar ja, in de winter is het maar een paar dagen echt koud geweest tot nu toe
BThGvNeOA
En over hoeveel KW hebben we het dan?DropjesLover schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:40:
[...]
Isoleren is stap 1, daarna kan je kijken hoeveel je nog verbruikt en wat er nog van je budget over is.
Een grote warmtepomp voor zo'n grote woning kost ~€3000 incl subsidie, excl plaatsen.
2000*8/1750=9.5=> >10kW
maar je kan beter ook eerst nadenken over wat voor ruimte je kan opofferen voor welk systeem. Buffervat, binnen/buiten unit.
Een Loria 6010 is 9kW, kost €4700 (unit) en krijg je €2100 subsidie op (wanneer geplaatst door erkend installateur).
BThGvNeOA
Daar heb ik al een geschikte ruimte voor. Dit is een ruimte van 2m bij 3m waar de CV ketel komt te hangen (hangt nu nog in de garage), en hier komen ook de wasmachine en droogtrommel.kmf schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:10:
[...]
2000*8/1750=9.5=> >10kW
maar je kan beter ook eerst nadenken over wat voor ruimte je kan opofferen voor welk systeem. Buffervat, binnen/buiten unit.
Klopt deze berekening: bij een warmte pomp met een COP van 4.5 en dus 1750 draaien kom ik op een stroomverbruik van 10 kW / 4,5 * 1750 uur = 3900 a 4000 kWu per jaar.
Is dat correct?
[ Voor 17% gewijzigd door Casejunkie op 24-01-2018 10:30 ]
Waarom maak je de overstap van 5 kw naar 5 kw, de panasonic zal ook onvoldoende vermogen bij -2c hebben ? Kan je beter voor de 7 kw gaan.Ramon_1984 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:37:
[...]
Investeer dat geld in isolatie en vloerverwarming beneden, haal een tweedehands intergas en ga over een paar jaar volledig over op een warmtepomp.
Ik heb een Elga, zeer tevreden over de service en werking van de Elga.
Wel kom ik vermogen tekort bij -2, dat is voor mijn ook de reden om de stap naar een panasonic 5kw te maken.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat is heel kort door de bocht, omdat je COP nogal eens kan wisselen afhankelijk van de temperatuur buiten.Casejunkie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:15:
[...]
Daar heb ik al een geschikte ruimte voor. Dit is een ruimte van 2m bij 3m waar de CV ketel komt te hangen (hangt nu nog in de garage), en hier komen ook de wasmachine en droogtrommel.
Klopt deze berekening: bij een warmte pomp met een COP van 4.5 en dus 1750 draaien kom ik op een stroomverbruik van 10 kW / 4,5 * 1750 uur = 3900 a 4000 kWu per jaar.
Is dat correct?
Daarnaast gebruikt heb je de maximale warmte ook alleen nodig als het echt koud is buiten overdag, wat maar zo'n 10% van de tijd is. De rest van het jaar verbruik je veel minder tot niks (zomer).
BThGvNeOA
In het meest ongunstige geval... maar je wp zal vast niet vol vermogen gaan draaien. Het kan voor jouw financieen nooit kwaad om van het ergste uit te gaan. Voor een indicatie kan je deze pagina eens doorpluizen.Casejunkie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:15:
[...]
Daar heb ik al een geschikte ruimte voor. Dit is een ruimte van 2m bij 3m waar de CV ketel komt te hangen (hangt nu nog in de garage), en hier komen ook de wasmachine en droogtrommel.
Is dat correct?
En als je overal vloerverwarming hebt welke berekend is voor warmtepomp, dan zal het verbruik nog eens verder omlaag gaan omdat je een hele lage Ta nodig heb (bij mij was 25C voldoende tijdens de koude dagen om het huis op 20C te krijgen)
Als je alles nog moet aanleggen, denk dan ook eens na over de diameters van je hoofdleidingen.
Hoe zit het met de ruimte voor de buitenunit? Afstand?
Dat getal van 1750 zijn al de vollasturen voor een woning van 1975-1995DropjesLover schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:51:
[...]
Dat is heel kort door de bocht, omdat je COP nogal eens kan wisselen afhankelijk van de temperatuur buiten.
Daarnaast gebruikt heb je de maximale warmte ook alleen nodig als het echt koud is buiten overdag, wat maar zo'n 10% van de tijd is. De rest van het jaar verbruik je veel minder tot niks (zomer).

[ Voor 25% gewijzigd door kmf op 24-01-2018 11:04 ]
Verwijderd
- Mijn HR ketel is 15 jaar oud dus tijd voor wat nieuws en dan het liefst gasloos. Mijn hoekhuis is van 1985 en is van alle isolatie voorzien. Maar dus wel de kwaliteit van die tijd dus waarschijnlijk niet top. Daarom heb ik warmtebeelden laten maken van mijn huis. Daar kwam niet uit dat ik iets aan mijn isolatie moest doen. Het enige wat de expert aangaf was dat er druppels onderaan de isolatie van mijn kruipruimte (paar cm piepschuim) zat dus dat het verstandig was dampwerende folie neer te leggen want anders kon de isolatie gaan rotten. Een bevriende makelaar sprak dat weer tegen en de luchtvochtigheid in de woonkamer is prima. Dus hier ga ik in principe niks aan doen. Als jullie een andere mening hebben hoor ik dat graag.
- In de woonkamer, bijkamer en keuken heb ik resp. een convectorput, convector en plaatradiator. Wanneer ik 's morgens beneden kom , is het deze dagen wel een paar graden kouder. Dus wat zegt dat over mijn isolatie? Ik heb de aanvoertemperatuur nu op 60 graden en ben aan het kijken of die verder omlaag kan. Bij hogere buitentemperaturen lukt dat wel. Maar of mijn systeem dan nog efficient warmte afgeeft is de vraag. Ik heb sinds 2 weken speedcomfort ventilatoren en dat lijkt wel te helpen. Een paar jaar geleden heb ik het systeem ook waterzijdig proberen in te regelen. Daarnaast heb ik een houtkachel die we elke avond aan doen. De CV is dan uit. Vloerverwarming is helaas nu nog geen optie want we hebben de houten vloer nog maar een paar jaar. plafondverwarming, wandverwarming of LTV convectoren zou wel een optie kunnen zijn maar is een extra grote investering. Ik zat dus te denken aan een Hoge Temperatuur L/W warmtepomp icm met mijn huidige verwarming en dan kijken hoeveel energie het verbruikt. Dan kan ik na een jaar bepalen of ik ook mijn warmtesysteem zal moeten vervangen wanneer ik toch veel energie kwijt ben. Ik zou dat ook kunnen proberen met een LT L/W warmtepomp, maar ik denk dat die het sowieso niet warm kan krijgen met mijn huidig systeem. Hoe denken jullie hierover?
- Daarnaast zou ik dat natuurlijk ook kunnen laten beoordelen door een goede installateur. Maar hoe kom ik aan een goede? Op qbis.nl staan er maar een aar in mijn omgeving en die gaan meer voor bedrijven. Of is het handiger als ik eerst zelf een merk warmtepomp uitzoek en dan via de distribiteur een installateur opvraag?
Woon je er al en stook je daar al? Ik had ook druppels onder mijn vloer in de kruipruimte, maar na een paar weken stoken (vloerverwarming) is daar geen condensatie meer.Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:03:
Mijn situatie lijkt maar een klein beetje op die van Casejunkie. Dus ik plaats hier ook even mijn situatie en zou graag jullie advies willen. Ik ben al jaren aan het rondstruinen op internet, oppervlakkig dat wel, maar kom er nog niet uit.
- Mijn HR ketel is 15 jaar oud dus tijd voor wat nieuws en dan het liefst gasloos. Mijn hoekhuis is van 1985 en is van alle isolatie voorzien. Maar dus wel de kwaliteit van die tijd dus waarschijnlijk niet top. Daarom heb ik warmtebeelden laten maken van mijn huis. Daar kwam niet uit dat ik iets aan mijn isolatie moest doen. Het enige wat de expert aangaf was dat er druppels onderaan de isolatie van mijn kruipruimte (paar cm piepschuim) zat dus dat het verstandig was dampwerende folie neer te leggen want anders kon de isolatie gaan rotten. Een bevriende makelaar sprak dat weer tegen en de luchtvochtigheid in de woonkamer is prima. Dus hier ga ik in principe niks aan doen. Als jullie een andere mening hebben hoor ik dat graag.
Mijn isolatiebedrijf zegt dat met de PUR-isolatie, daar helemaal geen last van zal moeten hebben. (deze wordt in maart gedaan)
(ik heb ook een cm piepschuim nu)
Ik zal zsm vloerisolatie+spouwmuurisolatie regelen en aankijken hoe het dan gaat. Wellicht dat je het dan wel warm krijgt met lage temperaturen.- In de woonkamer, bijkamer en keuken heb ik resp. een convectorput, convector en plaatradiator. Wanneer ik 's morgens beneden kom , is het deze dagen wel een paar graden kouder. Dus wat zegt dat over mijn isolatie? Ik heb de aanvoertemperatuur nu op 60 graden en ben aan het kijken of die verder omlaag kan. Bij hogere buitentemperaturen lukt dat wel. Maar of mijn systeem dan nog efficient warmte afgeeft is de vraag. Ik heb sinds 2 weken speedcomfort ventilatoren en dat lijkt wel te helpen. Een paar jaar geleden heb ik het systeem ook waterzijdig proberen in te regelen. Daarnaast heb ik een houtkachel die we elke avond aan doen. De CV is dan uit. Vloerverwarming is helaas nu nog geen optie want we hebben de houten vloer nog maar een paar jaar. plafondverwarming, wandverwarming of LTV convectoren zou wel een optie kunnen zijn maar is een extra grote investering. Ik zat dus te denken aan een Hoge Temperatuur L/W warmtepomp icm met mijn huidige verwarming en dan kijken hoeveel energie het verbruikt. Dan kan ik na een jaar bepalen of ik ook mijn warmtesysteem zal moeten vervangen wanneer ik toch veel energie kwijt ben. Ik zou dat ook kunnen proberen met een LT L/W warmtepomp, maar ik denk dat die het sowieso niet warm kan krijgen met mijn huidig systeem. Hoe denken jullie hierover?
Ondertussen marktplaats in de gaten houden voor LTV-radiatoren en de bestaande te vervangen.
Beetje zonde om nu een HT warmtepomp te nemen.
@koevlaas2 aanschrijven.- Daarnaast zou ik dat natuurlijk ook kunnen laten beoordelen door een goede installateur. Maar hoe kom ik aan een goede? Op qbis.nl staan er maar een aar in mijn omgeving en die gaan meer voor bedrijven. Of is het handiger als ik eerst zelf een merk warmtepomp uitzoek en dan via de distribiteur een installateur opvraag?
Over de diameters van hoofdleidingen heb ik nog niks gelezen eerlijk gezegd. grotere diameter is efficienter?kmf schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:02:
[...]
In het meest ongunstige geval... maar je wp zal vast niet vol vermogen gaan draaien. Het kan voor jouw financieen nooit kwaad om van het ergste uit te gaan. Voor een indicatie kan je deze pagina eens doorpluizen.
En als je overal vloerverwarming hebt welke berekend is voor warmtepomp, dan zal het verbruik nog eens verder omlaag gaan omdat je een hele lage Ta nodig heb (bij mij was 25C voldoende tijdens de koude dagen om het huis op 20C te krijgen)
Als je alles nog moet aanleggen, denk dan ook eens na over de diameters van je hoofdleidingen.
Hoe zit het met de ruimte voor de buitenunit? Afstand?
[...]
Dat getal van 1750 zijn al de vollasturen voor een woning van 1975-1995
[afbeelding]
Ruimte voor de buitenunit: maximale afstand zal 5 meter zijn. Locatie is op het dak van de garage. Hierbij kan ik de buiten unit aan de noordzijde van het huis zetten of geheel vrij.
Verwijderd
Ja, ik woon er al en stook dus al. Maar weet jij dan wat voor probleem die condensatie onder het piepschuim kan geven? Als het daar blijft zitten, is het toch niet erg. Het schijnt niet door het piepschuim heen de vloer in te trekken, heb ik begrepen.Woon je er al en stook je daar al? Ik had ook druppels onder mijn vloer in de kruipruimte, maar na een paar weken stoken (vloerverwarming) is daar geen condensatie meer.
Mijn isolatiebedrijf zegt dat met de PUR-isolatie, daar helemaal geen last van zal moeten hebben. (deze wordt in maart gedaan)
(ik heb ook een cm piepschuim nu)
Ik heb dus wel al vloerisolatie in kruipruimte (paar cm piepschuim) en spouwmuurisolatie. Verwacht jij dus dat dat sterk te verbeteren is?Ik zal zsm vloerisolatie+spouwmuurisolatie regelen en aankijken hoe het dan gaat. Wellicht dat je het dan wel warm krijgt met lage temperaturen.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2018 13:28 . Reden: over eerste vraag heen gelezen ]
Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.