1 PVoutput . Dongen NB
Dat komt me bekend voorthido schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:01:
Zo, we zijn even lekker aan de knutsel geweest.
Helaas kan ik de klus nog niet afmaken omdat Ennatuurlijk de stadsverwarming spullen nog niet uit de meterkast is komen halen. Daar moet namelijk de verdeler komen.
Plaatjes op chronologische volgorde (het roze is voorstrijk voor de stuc later):
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb het in de badkamer op de vloer liggen.
Zie: http://geen-energierekeni...toch-vloerverwarming.html
Zwerius Kriegsman
@Oxellaar @blauwemacDomba schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:09:
[...]
Ik heb geen ervaring met de Honeywell VC4013, voor ervaring dien je bij Paul C te zijn
Ik gebruik SEV5000 en voor in spiegelbeeld draaiende BV2011-32 bij gelijke montage
Een Siemens VXI46.25 zonder T erachter, dien je links te laten liggen, vanwege de te grote bypass flow die de warmte van een 300ltr boiler in minder dan een dag laat weg lekken en van dat probleem hebben meerdere mede-tweakers last (gehad).
Dit is een thermosifon en met de aansluit leiding in een U tot boven de boiler voorkom je deze optreedt, het is ook een kwestie van hoe boiler gemonteerd is.
Flow staat niet in plaatje als dat ik ook 0 flow meet, de flowmeters die ik gebruik geven pas een waarde bij een flow vanaf >1l/min
Ik had al een Honeywell ventiel, maar de motor die erbij zat was voor 24Vac, dus ik heb er gewoon een andere motor op gezet die geschikt is voor 230Vac. Dat werkt prima.
Omdat we een bestaand vloerverwarmingssysteem gebruiken met vrij lange slangen staat de pomp in de WP al op een hoger standje (misschien 4 ofzo), dus of die klep veel verval geeft zou ik niet weten, want die pomp drukt het er wel doorheen.
Waarom ik zei dat die 230Vac kleppen niet gebruikelijk zijn in Nederland, is omdat ze bij Warmteservice niet op voorraad waren en die verkoper ook heel verbaasd was dat ik naar een 230Vac motor op zoek was. Ergens ander kon ik ze ook niet zo 123 vinden, vooral veel hits in het buitenland, vandaar mijn conclusie. Uiteindelijk heb ik ze bij Nevada Verwarming gevonden voor een heel schappelijke prijs (http://www.marktplaza.nl/...en-3wegklep-36557782.html).
Als je een andere 230Vac klep gebruikt, dan zal dat ook prima werken. Sowieso zou ik geneigd zijn Oxxelaars advies op te volgen.
Kan iemand met uitleggen waarom ik hem wel of niet zal plaatsen?
ps Iemand nog een tip voor een voordelig buffertje? Ik zoek iets tussen de 50 en 150 liter (ongveer). Ik loop steeds tegen het pana buffer vat van 50l aan a € 249,-. Op marktplaats zie ik voornamelijk 300 of groter.
Alles is DN25, dus afknijpen is zonde van je mooie infrastructuur.kmf schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:57:
[...]
Maar ik heb een pana 16. En heb vrij veel flow nodig. @koevlaas2 wat voor aansluiting had ik ook alweer? Ben even niet in de buurt van de specs
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Flowmeter heeft mij erg geholpen om systeem te monitoren op goede werking en dus problemen te verhelpen, heeft zijn geld ruim terugverdiend. Heb hem ook nodig voor COP berekening trouwensthefox154 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 19:52:
Hebben jullie een flowmeter in het systeem zitten. Volgens de handleiding van de pomp hoort deze ertussen. Ik kan alleen de flow via de modbus in de warmtepomp uitlezen. Het zijn best dure apparaten zie ik. De digitale vind ik echt te duur, de 'ouderwetse' zijn ook best prijzig en ik zou neit weten waarom ik hem met zo'n apparaat de flow zou gaan bijstellen.
Kan iemand met uitleggen waarom ik hem wel of niet zal plaatsen?
ps Iemand nog een tip voor een voordelig buffertje? Ik zoek iets tussen de 50 en 150 liter (ongveer). Ik loop steeds tegen het pana buffer vat van 50l aan a € 249,-. Op marktplaats zie ik voornamelijk 300 of groter.
Dat is inderdaad zokoevlaas2 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:10:
[...]
Alles is DN25, dus afknijpen is zonde van je mooie infrastructuur.

En direct op de splitsing richting de buffer heeft ook weinig nut. Krijg je niet de juiste waardes lijkt me.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Idd.kmf schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:50:
[...]
Dat is inderdaad zo
En direct op de splitsing richting de buffer heeft ook weinig nut. Krijg je niet de juiste waardes lijkt me.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Even zoeken op Waermemengenzaehler. Met mijn Kamstrup kan ik ook direct de flow aflezen. Ik neem aan dat dit bij de meeste kan?
Zwerius Kriegsman
Opletten dat hij door integreet tot dT=0. Dat doen de meeste niet, dus minder geschikt voor WPZwerius schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:14:
Mensen die een goedkope warmtemeter zoeken zouden eens even op de Duitse EBAY moeten kijken.
Even zoeken op Waermemengenzaehler. Met mijn Kamstrup kan ik ook direct de flow aflezen. Ik neem aan dat dit bij de meeste kan?
Flow is een gegeven om het vermogen te berekenen, dus alle warmtemeters geven flow aan.Zwerius schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:14:
Mensen die een goedkope warmtemeter zoeken zouden eens even op de Duitse EBAY moeten kijken.
Tot dT=0 doet volgens mij niet 1 warmtemeter. De minimale dT is 3K volgens mij bij nagenoeg alle warmtemeters.Tomexergie schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:59:
[...]
Opletten dat hij door integreet tot dT=0. Dat doen de meeste niet, dus minder geschikt voor WP
Tenminste, dat is me bijgebleven van mijn zoektocht naar een juiste warmtemeter.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Anoniem: 266924
Dat lijkt me een serieus probleem, ik zie op de AB, welke geen decimalen aangeeft, vaak/zeer vaak een deltaT van 2K.Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:37:
[...]
De minimale dT is 3K volgens mij bij nagenoeg alle warmtemeters.
Tenminste, dat is me bijgebleven van mijn zoektocht naar een juiste warmtemeter.
Klopt, sowieso bij start en einde warmtevraag is er een flinke periode met een kleine dT.Anoniem: 266924 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:40:
[...]
Dat lijkt me een serieus probleem, ik zie op de AB, welke geen decimalen aangeeft, vaak/zeer vaak een deltaT van 2K.
Volgens de specs van mijn warmtemeter en ook de multical, is de minimale dT 3K.
Het vreemde is dat mijn meter wel gewoon meet bij een lagere dT dan 3.
Misschien is de afwijking groter onder de 3K...
Ik zie in de technical specifications van de Multical 302 op p.11:Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:49:
[...]
Klopt, sowieso bij start en einde warmtevraag is er een flinke periode met een kleine dT.
Volgens de specs van mijn warmtemeter en ook de multical, is de minimale dT 3K.
Het vreemde is dat mijn meter wel gewoon meet bij een lagere dT dan 3.
Misschien is de afwijking groter onder de 3K...
Measuring range ∆Θ (T1-T2) Heat metering: 0.01...155.00 K
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ja, alleen staat op de voorzijde van de meter zelf: delta thèta 3K tot 130KBram-Bos schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:02:
[...]
Ik zie in de technical specifications van de Multical 302 op p.11:
Measuring range ∆Θ (T1-T2) Heat metering: 0.01...155.00 K

Interessant. Gesteld dat hij onder de 3K minder accuraat is, welke kant zou dat dan op zijn? Een onderschatting van het geleverde vermogen, of een overschatting?Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:12:
[...]
Ja, alleen staat op de voorzijde van de meter zelf: delta thèta 3K tot 130K
[afbeelding]
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Vierde test met andere weerstand (15˚C i.p.v. 20˚C) en nu met pelletkachel, ipv thermostaat lager.Aziraphale schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:27:
[...]
Daar ben ik wel heel benieuwd naar, want het gedrag treed volgens mij alleen op bij Elga's waarbij de begrenzing er af is. We moeten nu niet hebben dat hij het straks tussen de 4 en 7 graden goed doet, maar onder de 4 weer in de #Elgahybernation vliegt.
Zondag 21-1-2018
T-set = 18 ˚C
iSense thermostaat
T-buiten = 4,8˚C en dalend
19.27: Elga gaat uit omdat T-set bereikt (ik ben in de ruimte)
19.40: Pelletkachel aan
20.45: Pelletkachel uit
22.13: Elga start weer op. T-buiten = 4.3
Elga toert prima op tot 460W en langzaam stijgend.
Ook hier weer de bevestiging dat #elgahybernation kan worden voorkomen door een andere weerstand (15˚C i.p.v. 20˚C) op de Toshiba-print!
Nee, de Intesishome is een klein kastje dat in serie komt tussen het 4-aderige kabeltje wat normaliter van de Pana naar de afstandbediening loopt. Geen extra WiFi adapter nodig, zit ingebouwdblauwemac schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:35:
@hannibal2206 : Dat klinkt aantrekkelijk! Maar dan heb je ook nog een wifi-adapter of iets dergelijks nodig denk ik. Hoe sluit je de intensishome aan op de Pana?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb contact hierover met Kamstrup 2 jaar geleden. Hij integreert door tot dT=0 echter wordt de nauwkeurigheid wat minder. Maar omdat het dan om kleine warmtehoeveelheden gaat is dat minder van belang. De 2C grens staat er op voor de certificering. Mijn eigen waarneming bevestigde de meting dT< 2C . Ik heb ook een Chinese meter en die stopt inderdaad bij dT=2C waardoor hij een deel van de warmteproductie mist.Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:37:
[...]
Flow is een gegeven om het vermogen te berekenen, dus alle warmtemeters geven flow aan.
[...]
Tot dT=0 doet volgens mij niet 1 warmtemeter. De minimale dT is 3K volgens mij bij nagenoeg alle warmtemeters.
Dan lijkt het lek boven te zijn. Laat Techneco maar langs komen. 😀Bram-Bos schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:21:
[...]
Vierde test met andere weerstand (15˚C i.p.v. 20˚C) en nu met pelletkachel, ipv thermostaat lager.
Zondag 21-1-2018
T-set = 18 ˚C
iSense thermostaat
T-buiten = 4,8˚C en dalend
19.27: Elga gaat uit omdat T-set bereikt (ik ben in de ruimte)
19.40: Pelletkachel aan
20.45: Pelletkachel uit
22.13: Elga start weer op. T-buiten = 4.3
Elga toert prima op tot 460W en langzaam stijgend.
Ook hier weer de bevestiging dat #elgahybernation kan worden voorkomen door een andere weerstand (15˚C i.p.v. 20˚C) op de Toshiba-print!
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Zou je mogen gebruiken om je polderhuis verder te verduzamen ?
Dank je! Ken dergelijke pannen wel, maar erg duur. Bovendien moet ik een specifiek type op mijn dak vanwege monumentenstatus. Ik mik op een energiecoöperatie :-)Ramon_1984 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:09:
@Bram-Bos https://www.duurzaamwonen...paneel-nu-in-rode-dakpan/ kwam dit nog tegen.
Zou je mogen gebruiken om je polderhuis verder te verduzamen ?
Daar komt nog bij dat je veel minder Wp op je dak kwijt kunt, omdat er veel onbenut oppervalk tussen de cellen zit.Bram-Bos schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:17:
[...]
Dank je! Ken dergelijke pannen wel, maar erg duur. Bovendien moet ik een specifiek type op mijn dak vanwege monumentenstatus. Ik mik op een energiecoöperatie :-)
Zwerius Kriegsman
Toch zou het interessant zijn wat nu de typische nauwkeurigheid is bij dT=2 of dat nu +/- 500Wth of +/-100Wth is.Tomexergie schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:58:
[...]
Ik heb contact hierover met Kamstrup 2 jaar geleden. Hij integreert door tot dT=0 echter wordt de nauwkeurigheid wat minder. Maar omdat het dan om kleine warmtehoeveelheden gaat is dat minder van belang. De 2C grens staat er op voor de certificering. Mijn eigen waarneming bevestigde de meting dT< 2C . Ik heb ook een Chinese meter en die stopt inderdaad bij dT=2C waardoor hij een deel van de warmteproductie mist.
Het mogen dan wel onbeduidende kleine warmtehoeveelheden zijn voor de certificering, maar wel heel gebruikelijke voor een warmtepomp.
Er wordt een typische procentuele gegeven voor dT=30 voor een verschil van 57-58 ohm voor een Pt500 setje en 0,533% (+/- ~0,3 Ohm) maar dat laat zich lastig vertalen naar wat je bij dT=2 mag verwachten
Als je die zo zou omzetten in eenheden voor dT=2 (3,8-3,9 +/- 0,3 Ohm) dan is dat vlot 7,5% alleen voor de paring van het setje nog zonder de typische nauwkeurigheid van het rekenwerk als deze ook doorrekenend tot dT=0 of al stopt bij dT=0,3C en de volumemeting, dat lijkt me een beetje groot.
Bij zelfbouw is de volumemeting het lastigste om te ijken, voor een setje temp sensoren heb je alle tijd en kan je over de range 0-60C meten over 6,12,24 uur etc. bijv via deze aanpak.
Maar een uiteindelijk nauwkeuriger dan +/-100Wth blijft een flinke inspanning
Edit: Nevenbij de gebruikte PT500 zijn voor zover ik weet 2 draads zonder compensatie zoals met 4 draads
[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 22-01-2018 10:35 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@LittleTycoon :Ok, dus als ik je goed begrijp een goede aankoop.LittleTycoon schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:29:
[...]
Flowmeter heeft mij erg geholpen om systeem te monitoren op goede werking en dus problemen te verhelpen, heeft zijn geld ruim terugverdiend. Heb hem ook nodig voor COP berekening trouwens
Knijp je dan ook hiermee (ik zie op de meeste een knop zitten) of is het puur voor de informatie?
Dan nog even iets anders. Waarschijnlijk maak ik een gedachte kronkel die niet klopt maar als ik op warmtepomp weetjes naar de 'beste' aansluitmanier kijk vind ik deze. Mijn mono moet eigenlijk op een identieke manier gaan functioneren. Nu zat ik hier over na te denken en dan lijkt het alsof de extra pomp het circuit kan gaan tegen werken? Of mist in dit overzicht nog niets?

Vergeet deze opstelling, A is de beste, en dan de warme wp leiding in midden van vat plaatsen. Alleen met 100 liter inhoud maakt het niks uit.....thefox154 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:35:
[...]
@LittleTycoon :Ok, dus als ik je goed begrijp een goede aankoop.
Knijp je dan ook hiermee (ik zie op de meeste een knop zitten) of is het puur voor de informatie?
Dan nog even iets anders. Waarschijnlijk maak ik een gedachte kronkel die niet klopt maar als ik op warmtepomp weetjes naar de 'beste' aansluitmanier kijk vind ik deze. Mijn mono moet eigenlijk op een identieke manier gaan functioneren. Nu zat ik hier over na te denken en dan lijkt het alsof de extra pomp het circuit kan gaan tegen werken? Of mist in dit overzicht nog niets?
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Maar als de WP afgeschreven is na (hopelijk >) 15 jaar, dan zal het vervangen hiervan nogal problemen met zich meebrengen. In ieder geval bij mij.
Dan moet er een nieuwe omhoog getakeld worden, de oude naar beneden takelen. En dan moet deze gevaarte nog afgevoerd worden. Wat natuurlijk niet mag vanwege het koelmiddel.
Hopelijk zijn warmtepompen in NL na 10 jaar ingeburgerd en worden ze net zo makkelijk vervangen als CV ketels nu...
Hebben jullie nog een Plan B voor als de WP uitvalt trouwens?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Nefit ecomline op propaan.kmf schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:06:
Ik bedacht me eigenlijk iets n.a.v. de mooie storm vorige week... Als de warmtepomp defect raakt, dan valt dit wellicht nog te repareren.
Maar als de WP afgeschreven is na (hopelijk >) 15 jaar, dan zal het vervangen hiervan nogal problemen met zich meebrengen. In ieder geval bij mij.
Dan moet er een nieuwe omhoog getakeld worden, de oude naar beneden takelen. En dan moet deze gevaarte nog afgevoerd worden. Wat natuurlijk niet mag vanwege het koelmiddel.
Hopelijk zijn warmtepompen in NL na 10 jaar ingeburgerd en worden ze net zo makkelijk vervangen als CV ketels nu...
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ik heb hem (zoals @reneeke1970 ook al aangeeft ) "gewoon" conform methode A aangesloten.thefox154 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:35:
[...]
[afbeelding]
Waarom zou die extra pomp het circuit tegenwerken
De circuits zijn hydraulisch gescheiden door deze "open verdeler - buffer" dus ze draaien "los" van elkaar.
ELGA is hybride-WP, dus CVketel is backup.kmf schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:06:
Ik bedacht me eigenlijk iets n.a.v. de mooie storm vorige week... Als de warmtepomp defect raakt, dan valt dit wellicht nog te repareren.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Plan B is onze 2e warmtepomp: lucht-lucht Daikin. SWW heeft een electrisch element wat handmatig aangezet kan worden ipv de warmtepomp gebruiken.
@amarkest
Elga kan ook prima als stand alone gebruikt worden. Geven ze zelf ook aan in de documentatie.
[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 22-01-2018 12:51 ]
Dat is wel een beetje kort door de bocht.Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 22:37:
[...]
Flow is een gegeven om het vermogen te berekenen, dus alle warmtemeters geven flow aan.
[...]
Tot dT=0 doet volgens mij niet 1 warmtemeter. De minimale dT is 3K volgens mij bij nagenoeg alle warmtemeters.
Natuurlijk is flow een gegeven om vermogen te berekenen.
Dus alle warmtemeters meten de flow.
Ik wist alleen niet zeker of je op alle warmtemeters de flow ook daadwerkelijk apart kunt aflezen.
Zwerius Kriegsman
bij mij lukt dat tot 0c, bij 1,5c gaan de ELRADs erbij aan. Onder NUL gaat ELGA uit en komt de CV inbeeld.Noord27 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:49:
@kmf
Plan B is onze 2e warmtepomp: lucht-lucht Daikin. SWW heeft een electrisch element wat handmatig aangezet kan worden ipv de warmtepomp gebruiken.
@amarkest
Elga kan ook prima als stand alone gebruikt worden. Geven ze zelf ook aan in de documentatie.
toch nog vorig jaar gas verbruik 90% minder tov ELGA-loos stookseizoen.
Oke, ik snap wat je zegt. Even voor de duidelijkheid ik ga geen sww maken met de warmtepomp. Hiervoor heb ik een apparte atlantic wp-boiler staan. De buffer is puur uit overweging om pendel gedrag tegen te gaan. Op zolder kan ik een grotere buffer niet krijgen in verband met de doorgang. Vandaar dat ik uiteindelijk noodgedwongen voor een kleine buffer ga kiezen zoals de 50liter panasonic. Of is er nog een andere mogelijkheid waar ik niet aan gedacht heb??reneeke1970 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:58:
[...]
Vergeet deze opstelling, A is de beste, en dan de warme wp leiding in midden van vat plaatsen. Alleen met 100 liter inhoud maakt het niks uit.....
@Grolsch
Theoretisch zou op deze afbeelding onderaan in de boiler water kunnen instromen via het koudwater circuit en deze boven aan via warm water eruit, wat dan botst met de stroming vanuit de warmtepomp. Tenminste zo lees ik de tekening en ik zie nergens een terugstroombeveiliging. Geen idee of het zo'n vaart zal lopen maar dat verzon mijn boeren verstand
Het verwoorde het wat kort door de bocht, maar het is wel een feit dat ze allemaal de flow weergegeven.Zwerius schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:50:
[...]
Dat is wel een beetje kort door de bocht.
Natuurlijk is flow een gegeven om vermogen te berekenen.
Dus alle warmtemeters meten de flow.
Ik wist alleen niet zeker of je op alle warmtemeters de flow ook daadwerkelijk apart kunt aflezen.
Zullen we de termen gebruiken zoals ze bedoeld zijnthefox154 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:07:
[...]
Oke, ik snap wat je zegt. Even voor de duidelijkheid ik ga geen sww maken met de warmtepomp. Hiervoor heb ik een apparte atlantic wp-boiler staan. De buffer is puur uit overweging om pendel gedrag tegen te gaan. Op zolder kan ik een grotere buffer niet krijgen in verband met de doorgang. Vandaar dat ik uiteindelijk noodgedwongen voor een kleine buffer ga kiezen zoals de 50liter panasonic. Of is er nog een andere mogelijkheid waar ik niet aan gedacht heb??
@Grolsch
Theoretisch zou op deze afbeelding onderaan in de boiler water kunnen instromen via het koudwater circuit en deze boven aan via warm water eruit, wat dan botst met de stroming vanuit de warmtepomp. Tenminste zo lees ik de tekening en ik zie nergens een terugstroombeveiliging. Geen idee of het zo'n vaart zal lopen maar dat verzon mijn boeren verstand
Ik snap nog steeds niet waar je bang voor bent
De retour is koud, en die gaat onderin het vat. Koud water stijgt niet vanzelf op, daarom zitten de "Warme" aanvoer aansluitingen ook boven in het vat, en de "koude" retour aansluitingen onderaan het vat. Een terugstroombeveiliging in een open verdeler
Zeggen deze plaatjes je misschien meer
Afgifte heeft meer flow als primaire circuit, warm water wordt uit de buffer "onttrokken"

Afgifte heeft minder flow als primaire circuit, warm water wordt in de buffer gestopt.

Dit werkt hetzelfde voor zowel aansluit methode A/B/C
Ik ben eigenlijk helemaal geen fan van Methode C (in mijn situatie) omdat dit kan betekenen dat ALS er een groep open loopt dit "steenkoude" water rechstreeks in de retour van de WP komt, dat wil je eigenlijk liever niet.
Ik zit ook nog even wat te dubben over de indeling van mijn buffervat voor mijn eigen situatie, maar zoiets bedoel je?reneeke1970 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:58:
[...]
Vergeet deze opstelling, A is de beste, en dan de warme wp leiding in midden van vat plaatsen. Alleen met 100 liter inhoud maakt het niks uit.....

Wat is de reden om de aanvoer vanaf de warmtepomp midden in het vat te plaatsen? Gemiddeld hogere vattemperatuur en dus meer warmtebuffer?
Ook flow niet realistischAnoniem: 266924 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:28:
Wat staan er onrealistische deltaT's in die schema's.
@Exigence Ik denk dat @reneeke1970 het inderdaad zo bedoelt, Zelf heb ik de "warme" aansluitingen bovenin het vat zitten, en de "koude" aanslutiingen onderin het vat.
@LittleTycoon een flow van 980 ltr/uur (16ltr/minuut) niet realistisch
Theoretisch: WP verwarmt met Lage delta T. Dus hoe hoe hoger aanvoer (t.o.v laag geplaatste retour) hoe meer gelaagdheid in het vat wordt verstoord en dus langer voor gewenste Ta wordt gehaald, ook theoretisch, wat is je startpunt, waar zitten jouw sensoren. Of het in de praktijk veel uit maakt voor vv durf ik te betwijfelen.Exigence schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:24:
[...]
Wat is de reden om de aanvoer vanaf de warmtepomp midden in het vat te plaatsen? Gemiddeld hogere vattemperatuur en dus meer warmtebuffer?
Als je buffer voor SWW doeleinden gebruikt, kan het wel schelen, betere gelaagdheid is minder risico op koude douche
[ Voor 5% gewijzigd door LittleTycoon op 22-01-2018 13:52 ]
Is natuurlijk afhankelijk an de situatie, Ik keek meer naar de 0,5m3 per uur want mijn referentiekader is zonder buffer.Grolsch schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:35:
Die website is sterk verouderd, houdt geen rekening met modulerende WP's en zoals @Anoniem: 266924 aangeeft ook de Dt's komen niet overeen met de L/W WP's van tegenwoordig.
@Exigence Ik denk dat @reneeke1970 het inderdaad zo bedoelt, Zelf heb ik de "warme" aansluitingen bovenin het vat zitten, en de "koude" aanslutiingen onderin het vat.
@LittleTycoon een flow van 980 ltr/uur (16ltr/minuut) niet realistischDat is 1 van de weinige dingen die wel eens kon kloppen volgens mij in deze plaatjes

Gegevens exclusief de mijne.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 22-01-2018 13:53 ]
500 ltr/uur (8 ltr/minuut) komt bij mij wel eens voor aan de afgiftekant als maar 1 of 2 zone's openstaan.LittleTycoon schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:50:
[...]
Is natuurlijk afhankelijk an de situatie, Ik keek meer naar de 0,5m3 per uur want mijn referentiekader is zonder buffer.
Maar is inderdaad erg afhankelijk van de situatie. Mensen die alles in het afgiftecircuit altijd open hebben staan zitten daar waarschijnlijk altijd ruim boven.
Sorry even twee termen door elkaar ik zat in gedachte nog bij het eerste stukje typewerkGrolsch schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:17:
[...]
Zullen we de termen gebruiken zoals ze bedoeld zijnDit is een BUFFER vat, met een boiler maken we warm SWW
Afgifte heeft meer flow als primaire circuit, warm water wordt uit de buffer "onttrokken"
Volgens mij heb je daar de spijker op de kop met de dik gedrukte tekst. Dit is per defintie zo?
Want als ik naar dat plaatje kijk wat ik had toegevoegd en er zit meer flow in het primaire circuit dan gaat het dus mis dacht ik

Dus ik moet niet te ingewikkeld doen het pana schema / warmtepompweetjes A aanhouden.
Alleen ipv de Panasonic split staat aan het begin mijn mono

Je denkt te moeilijk volgens mijthefox154 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:14:
[...]
Sorry even twee termen door elkaar ik zat in gedachte nog bij het eerste stukje typewerkzoals ik schrijf sww met de atlantic en de buffer puur om pendel tegen te gaan.
Volgens mij heb je daar de spijker op de kop met de dik gedrukte tekst. Dit is per defintie zo?
Want als ik naar dat plaatje kijk wat ik had toegevoegd en er zit meer flow in het primaire circuit dan gaat het dus mis dacht ikOM het maar zo te zeggen, de pompen werken elkaar zeg maar tegen. De WP (primair circuit) probeert water richting de buffer te stuwen, en het secundaire circuit probeert juist andersom het water door de buffer heen te laten stromen. Dat is waarmee ik in gedachte zat en dat is dus niet juist begrijp ik.
Dus ik moet niet te ingewikkeld doen het pana schema / warmtepompweetjes A aanhouden.
Alleen ipv de Panasonic split staat aan het begin mijn monoIk zie overigens dat dat pana vat geen mogelijkheid heeft voor een sensor...
[afbeelding]
Ik heb ook geen sensor in het vat zitten, ik gebruik zoals Mitsubitshi het noemt de "compensatiecurve" of zoals wij het noemen de WAR regeling voor het bepalen van de Ta.
Deze wordt bij mij gemeten in de binnenunit van de WP. In de praktijk meet ik bij mij dat de Ta welke daadwerkelijk de vloer in gaat +- 0,5 graad lager is als wat de WP meet met zijn/haar sensor (is een WP mannelijk of vrouwelijk
Misschien dat de Pana gebruikers in dit topic weten hoe je dit het beste met een pana kunt regelen
Wat ik me trouwens afvraag is waarom je WP pendelt
[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 22-01-2018 14:36 ]
Anoniem: 266924 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:28:
Wat staan er onrealistische deltaT's in die schema's.
En waarom niet?
Want beide zijn juist en niet onrealistisch.
Een WP doet normaal gesproken geen deltaT van 7C. 5C is zo'n beetje max, en dat alleen na een standby periode of onder max. belasting. Het zijn in mijn ogen dus de uitzonderingen op de regel, waar deltaT's van 2 a 3 het meest voorkomen, althans bij mij en Panasonic.Oxellaar schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:41:
[...]
[...]
En waarom niet?
Want beide zijn juist en niet onrealistisch.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Overigens werk ik ook aan een plan B situatie voor de nog te realiseren WP; element in het buffervat en 2-3 elektrische kacheltjes.
Dat is het precies ja, wp blijft een traag ding, en voor daar warm water uit komt is het jammer dat die grote flow de gelaagdheid verstoort. Zo weet je zeker dat het warmste water bovenin zit en naar je afgifte gaat.Exigence schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:24:
[...]
Ik zit ook nog even wat te dubben over de indeling van mijn buffervat voor mijn eigen situatie, maar zoiets bedoel je?
[afbeelding]
Ik kan zelfs met de hand daar verschil in voelen op de leidingen.
1 PVoutput . Dongen NB
Voor CV was het ook niet nodig om een plan B te hebben. Een CV ketel is binnen 24 uur wel gerepareerd en/of vervangen. Dan heb je maar een dagje geen warm water/warm huis.Rhaelak schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:49:
Grappig om te lezen over Plan B situaties voor als de WP er mee stopt. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit heb nagedacht over een Plan B situatie voor als de CV ketel er mee stopt en ik denk nagenoeg niemand anders.
Overigens werk ik ook aan een plan B situatie voor de nog te realiseren WP; element in het buffervat en 2-3 elektrische kacheltjes.
Een elektrisch keteltje of waterkoker is dan prima.
Als de warmtepomp kapot gaat (kans is net zo groot als bij een koelkast, maar toch...) dan krijg je het niet zomaar gerepareerd. En vervangen zeker ook niet.
En dan is een Plan B wel aan te raden...
In een WP zit al een ingebouwd plan B bij mij??? De elektrische elementenkmf schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:54:
[...]
Voor CV was het ook niet nodig om een plan B te hebben. Een CV ketel is binnen 24 uur wel gerepareerd en/of vervangen. Dan heb je maar een dagje geen warm water/warm huis.
Een elektrisch keteltje of waterkoker is dan prima.
Als de warmtepomp kapot gaat (kans is net zo groot als bij een koelkast, maar toch...) dan krijg je het niet zomaar gerepareerd. En vervangen zeker ook niet.
En dan is een Plan B wel aan te raden...
Met kapotte CV is er dezelde dag nog monteur, met wp ben je paar dagen verder als je überhaupt al een slimmerik kunt vinden.Rhaelak schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:49:
Grappig om te lezen over Plan B situaties voor als de WP er mee stopt. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit heb nagedacht over een Plan B situatie voor als de CV ketel er mee stopt en ik denk nagenoeg niemand anders.
Hier is plan b een gratis pellets CV kachel.
Mooi man subsidie....
1 PVoutput . Dongen NB
Dat wil ik mee maken met kapotte print plaat....Pascal Saul schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:56:
[...]
In een WP zit al een ingebouwd plan B bij mij??? De elektrische elementen
1 PVoutput . Dongen NB
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
[ Voor 7% gewijzigd door blauwemac op 22-01-2018 16:12 ]
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Plan c.blauwemac schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:12:
Bij mij ging vanmorgen plan B in werking. We werden wakker in een koud huis omdat de wp er om 1 uur 's nachts mee was gestopt. H70, een probleem met flow kennelijk. Misschien met een reset al opgelost, maar voordat het dan weer warm is. Gelukkig hangt mijn gasketel er nog voor SWW. Even een slinger aan de thermostaat en binnen een half uur een warm huis. Dat zal wat moeilijker worden wanneer de ketel er deze zomer uitgaat en plaats moet maken voor een SWW-vat voor mijn wp. Dan wordt plan B: terugvallen op de houtkachel...
Een fles wodka
Dus dat wordt dan 06:12 of 12 over half 7
Maar tegen een stroomstoring kun je je serieus niet wapenen, en ik neem daar ook geen maatregelen voor.
Zo lang ik leef (toch al weer een goede 35 jaar op dit moment) heb ik nog nooit een stroomstoring meegemaakt die zo lang aanhoudt dat het serieuze problemen geeft (dagen).
Dan is plan b dus alleen voor kapotte wp?Rhaelak schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:49:
Bij stroomuitval gaan gasketels ook uit...
Tenzij je accu en omvormer hebt...
Of aggregaat.. hoofdschakelaar in groepenkast uit. En stekker vanaf je aggregaat in een wcd
Overigens afgelopen 2 jaar 3 keer een stroomstoring gehad bij ons in de wijk. Telkens zo'n 1,5 tot 2 uur. Niet lang maar toch vervelend. Voorheen woonde we in een ander gedeelte van het dorp en daar echt nog nooit een storing gehad.
Die is ook binnen een dag vervangen als het moetreneeke1970 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:01:
[...]
Dat wil ik mee maken met kapotte print plaat....
Dan doet je ketel het ook nietPeterZ(on) schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:08:
En stroomuitval.
De cv-ketel bevriest niet maar de Pana wel.Pascal Saul schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:58:
[...]
Die is ook binnen een dag vervangen als het moetOok al gedaan overigens
[...]
Dan doet je ketel het ook niet
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Misschien heb je het zelf niet meegemaakt, maar in 2005 heeft Haaksbergen (ook Twente) toch een paar dagen zonder stroom gezeten. Het leger is daar nog te hulp geschoten (of is dat een verkeerd woord in dit verbandGrolsch schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:18:
Voor alcohol moet er altijd een 12 in de klok zitten anders drinken we niet in Twente.
Dus dat wordt dan 06:12 of 12 over half 7
Maar tegen een stroomstoring kun je je serieus niet wapenen, en ik neem daar ook geen maatregelen voor.
Zo lang ik leef (toch al weer een goede 35 jaar op dit moment) heb ik nog nooit een stroomstoring meegemaakt die zo lang aanhoudt dat het serieuze problemen geeft (dagen).
Zwerius Kriegsman
Ik heb mij er niet in verdiept, maar de sensoren van Kamstrup geven op de honderste nauwkeurig gelijke temperaturen als de flow = zero en de installatie is afgekoeld.Domba schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:21:
[...]
Toch zou het interessant zijn wat nu de typische nauwkeurigheid is bij dT=2 of dat nu +/- 500Wth of +/-100Wth is.
Het mogen dan wel onbeduidende kleine warmtehoeveelheden zijn voor de certificering, maar wel heel gebruikelijke voor een warmtepomp.
Er wordt een typische procentuele gegeven voor dT=30 voor een verschil van 57-58 ohm voor een Pt500 setje en 0,533% (+/- ~0,3 Ohm) maar dat laat zich lastig vertalen naar wat je bij dT=2 mag verwachten
Als je die zo zou omzetten in eenheden voor dT=2 (3,8-3,9 +/- 0,3 Ohm) dan is dat vlot 7,5% alleen voor de paring van het setje nog zonder de typische nauwkeurigheid van het rekenwerk als deze ook doorrekenend tot dT=0 of al stopt bij dT=0,3C en de volumemeting, dat lijkt me een beetje groot.
Bij zelfbouw is de volumemeting het lastigste om te ijken, voor een setje temp sensoren heb je alle tijd en kan je over de range 0-60C meten over 6,12,24 uur etc. bijv via deze aanpak.
Maar een uiteindelijk nauwkeuriger dan +/-100Wth blijft een flinke inspanning
Edit: Nevenbij de gebruikte PT500 zijn voor zover ik weet 2 draads zonder compensatie zoals met 4 draads
Q=m.c. (Ta-Tr) De mc blijft bij de meting hoog en valt binnen de norm nauwkeurigheid. De dT is vanaf 2C ook nauwkeurig binnen de norm. Zou er dan bij dT=1 of 1,5 een grote afwijking ontstaan? Ik denk het niet.
Dat beide gelijk zijn zegt op zich nog niet zoveel over een eventuele meetfout, daarvoor dien je dan de exacte meetmethode te weten voor wat wordt weergegevenTomexergie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:07:
[...]
Ik heb mij er niet in verdiept, maar de sensoren van Kamstrup geven op de honderste nauwkeurig gelijke temperaturen als de flow = zero en de installatie is afgekoeld.
Q=m.c. (Ta-Tr)
Of dat het twee volledige onafhankelijke metingen betreft met een oversampelingsrate of dat het een temperatuur en verschilmeting betreft bijv via een Wheatstone brug.
Eveneens zonder exacte meetmethode kan je ook daar heel weinig overzeggen.De mc blijft bij de meting hoog en valt binnen de norm nauwkeurigheid. De dT is vanaf 2C ook nauwkeurig binnen de norm. Zou er dan bij dT=1 of 1,5 een grote afwijking ontstaan? Ik denk het niet.
Als er een aanspreek of minimaal verschil nodig is voordat er lineare versterking is, ingeval van een verschil signaal en als die toevallig op x,x Ohm ligt kan het net wel flink verschil uit maken,
Bij digitale als DS18B20, zijn het altijd twee onafhankelijke metingen met als beste resolutie 0,0625C (1/16C), maar door oversampling 10-100x zie je die stapjes van 1/16C geheel niet meer terug en kan er ook een vrij geleidelijk verloop voor de delta per 0,01C oplopen weergegeven worden, bij een goed gepaard setje.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
[/quote]
Daarom wilde ik met bio CV fluid gaan vullen, tot min26 beveiligd en een betere warmteoverdracht dan water, heeft iemand hier ervaring mee ?
doet je ketel/heater/oliegevuld radiatortje/IR paneel/zibro turbo enz.enz. het ook niet...PeterZ(on) schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:08:
En stroomuitval.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ik gebruik snake-oil, werkt nog beter, is helaas ook lastig verkrijgbaar,Cees-JanH schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:12:
De cv-ketel bevriest niet maar de Pana wel.
[/quote]
Daarom wilde ik met bio CV fluid gaan vullen, tot min26 beveiligd en een betere warmteoverdracht dan water, heeft iemand hier ervaring mee ?
maar is eigenlijk priceless.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bio CV Fluid warmt sneller op dan water, men hoeft dus minder lang te stoken om op de gewenste temperatuur te komen;Cees-JanH schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:12:
[/quote]

De kip met de gouden eieren!
OK, maar is er wat meer info over beschikbaar?hrt schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:27:
[...]
Bio CV Fluid warmt sneller op dan water, men hoeft dus minder lang te stoken om op de gewenste temperatuur te komen;![]()
De kip met de gouden eieren!
Heb je misschien meer info zoals, fabrikant prijs link?Cees-JanH schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:12:
[/quote]
Op die van mij zit geen knop dus kan ik ook niet knijpen. Als je zou willen knijpen hangt het af van hoe jouw afgiftecircuit eruit ziet --> waar te knijpen, maar ik zou het eerst proberen via aanpassen van pompsnelheid indien mogelijk/efficient. Waarom weerstand verhogen door knijpen indien er andere mogelijkheden zijn?thefox154 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:35:
[...]
Dat gaat een dure grap worden. Ik heb dan toch minimaal 6 eenheden van 20l nodig, kosten €1200,- ex btw.Cees-JanH schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:12:
Van Wees oliën, prijs staat op website van Combinoord.nl
Ja, bij Nibe kan de backup heater gebruikt worden zonder dat daar slimme elektronica aan te pas komt. Een echt noodbedijf dus.reneeke1970 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:01:
[...]
Dat wil ik mee maken met kapotte print plaat....
Het element en pomp word handmatig ingeschakeld en de voeding word onderbroken door een ouderwetse capillaire thermostaat.
Al frituurt een blikseminslag alle printplaten, je zit niet in de kou. 1x meegemaakt en dan maak je de bewoners best blij.
En met een handel kun je de driewegklep bedienen voor SWW of cv
7K is zeker haalbaar. En als je pomp niet gestuurd wordt op vermogen of dT, dan zal die dus op een capaciteit voor vol vermogen moeten draaien. Ook op lagere capaciteit van de compressor. Want je regelt waterzijdig in om maximaal vermogen kwijt te kunnen.Anoniem: 266924 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:45:
[...]
Een WP doet normaal gesproken geen deltaT van 7C. 5C is zo'n beetje max, en dat alleen na een standby periode of onder max. belasting. Het zijn in mijn ogen dus de uitzonderingen op de regel, waar deltaT's van 2 a 3 het meest voorkomen, althans bij mij en Panasonic.
Maar ik verwacht dat het voorbeeld uitgaat van een aan/uit compressor en waarschijnlijk ook W/W.
Dan kom je deze waardes wel vaker tegen, zeker bij een wat hogere brontempetaruur, maar ook bij een hogere buitenT icm een L/W warmtepomp.
Het opgegeven vermogen van een W/W warmtepomp is bij een brontemperatuur van 0 graden. Vaak is de bron warmer, het vermogen ligt dan ook hoger.
Wat te denken van de Bommelerwaard, toen een Apache besloot om net voor kerstmis de stroomkabels te knuffelen?Zwerius schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:04:
[...]
Misschien heb je het zelf niet meegemaakt, maar in 2005 heeft Haaksbergen (ook Twente) toch een paar dagen zonder stroom gezeten. Het leger is daar nog te hulp geschoten (of is dat een verkeerd woord in dit verband)
Vond het eigenlijk wel, achteraf, wellicht de mooiste kerst ooit. Gezamenlijk doorbrengen met aggregaten die voor een heel klein beetje stroom voorzagen..
Maar mijn gashaard wel. Buren weten het inmiddels ook en komen gezellig bij onshrt schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:18:
[...]
doet je ketel/heater/oliegevuld radiatortje/IR paneel/zibro turbo enz.enz. het ook niet...
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
O ja, en mn aggregaat waar de Elga prima op kan draaien. Eventueel een flesje propaan onder de cv ketel als echt alles plat ligt.
Verder ben ik geen prepper ofzo
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Jij hebt je er behoorlijk in verdiept. Bij volledig afkoelen beide leidingen (Ta,Tr) met een infrarood meter gelijke temp gemeten zoals op de Kamstrup. Dan kan het nog zijn dat er in absolute zin een afwijking is, maar de verschil meting zal toch aardig kloppen, in ieder geval binnen de nauwkeurigheid die we accepteren voor onze metingen (+/- 5%?). Over de interne meting van b.v. de Ecodan, Daikin weten we helemaal niets.Domba schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:08:
[...]
Dat beide gelijk zijn zegt op zich nog niet zoveel over een eventuele meetfout, daarvoor dien je dan de exacte meetmethode te weten voor wat wordt weergegeven
Of dat het twee volledige onafhankelijke metingen betreft met een oversampelingsrate of dat het een temperatuur en verschilmeting betreft bijv via een Wheatstone brug.
[...]
Eveneens zonder exacte meetmethode kan je ook daar heel weinig overzeggen.
Als er een aanspreek of minimaal verschil nodig is voordat er lineare versterking is, ingeval van een verschil signaal en als die toevallig op x,x Ohm ligt kan het net wel flink verschil uit maken,
Bij digitale als DS18B20, zijn het altijd twee onafhankelijke metingen met als beste resolutie 0,0625C (1/16C), maar door oversampling 10-100x zie je die stapjes van 1/16C geheel niet meer terug en kan er ook een vrij geleidelijk verloop voor de delta per 0,01C oplopen weergegeven worden, bij een goed gepaard setje.
Hey, ben jij de beroemde wowly van ZBA?wowly schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:47:
Ik volg dit draadje al eventjes, maar als ik dit zo bekijk lijkt het erop dat alleen (solitair) een LW warmte pomp in ons klimaat geen optie is?
Ik draai hier al bijna 2 jaar zonder aardgas met een LW warmtepomp als solist
Het kan wel, maar niet in alle situaties.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Hoe lang is "eventjes" bij jouw?wowly schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:47:
Ik volg dit draadje al eventjes, maar als ik dit zo bekijk lijkt het erop dat alleen (solitair) een LW warmte pomp in ons klimaat geen optie is?
Ik zit er een beetje mee, heb nu een ketel die nog geen 5 jaar oud is en zou graag zo groen mogelijk willen leven als mogelijk in deze crazy maatschappij. Het huis is ook nog geen 5 jaar oud, zwaar geïsoleerd (voldoet nog steeds aan de huidige norm), vloerverwarming, geheel onderkelderd inclusief zware isolatie om de kelderbak geen (geen koudebruggen). Echter als ik flink investeer in zonnepanelen (Oost-west dak met beide ongeveer 4 x 9 meter dakvlakken) zou ik graag surplus energie gebruiken om naar elektrisch te gaan ipv gas.
Ik volg het draadje in die zin dat ik het losjes doorlees om een klein beetje op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Heb zeker niet alles doorgelezen en uitgeplozen en twijfelde of een L/W systeem zou werken bij bijvoorbeeld -5 graden zoals snachts in NL vrij regelmatig voorkomt. Daarnaast moet ik eerst flink sparen om wat te kunnen uitvoeren om alles electrsch te maken hahaha.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ook al investeer je voorlopig nog niet in voldoende PV, een WP met inkoop van groene kWhtjes levert als je alles met de WP zou kunnen ongeveer 40% besparing in euro's op.wowly schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:12:
Sssssst, anderen mogen niet weten dat ik nog andere hobby's heb hahaha.
Ik zit er een beetje mee, heb nu een ketel die nog geen 5 jaar oud is en zou graag zo groen mogelijk willen leven als mogelijk in deze crazy maatschappij. Het huis is ook nog geen 5 jaar oud, zwaar geïsoleerd (voldoet nog steeds aan de huidige norm), vloerverwarming, geheel onderkelderd inclusief zware isolatie om de kelderbak geen (geen koudebruggen). Echter als ik flink investeer in zonnepanelen (Oost-west dak met beide ongeveer 4 x 9 meter dakvlakken) zou ik graag surplus energie gebruiken om naar elektrisch te gaan ipv gas.
Ik volg het draadje in die zin dat ik het losjes doorlees om een klein beetje op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Heb zeker niet alles doorgelezen en uitgeplozen en twijfelde of een L/W systeem zou werken bij bijvoorbeeld -5 graden zoals snachts in NL vrij regelmatig voorkomt. Daarnaast moet ik eerst flink sparen om wat te kunnen uitvoeren om alles electrsch te maken hahaha.
Wat zou ruwweg de investering zijn in apparatuur als ik een LW-WP ga gebruiken? Ik neem aan een goede WP en een Boiler voor een voorraadje als we willen douchen? (hebben wel een regendouche oeps)
verbruik is 5000 Kwh aan stroom en 1600 M3 aan gas per jaar.
Situatie is vrijstaand huis (Klasse A) van ruim 700M3 inhoud, mijn vrouw en 3 heerlijke pubers. Kelder en BG geheel VV, boven geen verwarming (hangen wel radiators, maar die zijn nog nooit aangehoeven...) maar wel VV in de badkamer. Zowel de kelder als de BG hebben elk 4 groepen waarbij in de kelder er eentje uit staat (opslag voedsel etc.)
Huis word geventileerd met een Co2 vraaggestuurde ventilatie met raamventilatie (geen warmtewisselaar ivm huisstofmijtallergie bij een van de boys).
Het is doorgaans 21 graden in huis, en als ik er geen stokje voorstak wat mijn vrouwe betreft zelfs 22 graden.
Ik heb een oud Chinees barrel, die max 2400watt kan leveren ofzo.PeterZ(on) schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:46:
@Oxellaar Ik ben benieuwd welk aggregaat jij hebt, ik wil er ook eentje kopen. En hoe werkt dat?
Hoe het werkt? Hoofdschakelaar uit in de meterkast en groepen uit die je zonder spanning wilt houden om overbelasting van aggregaat te voorkomen.
Ik heb ooit een verlengkabel met twee stekkers gebruikt om zo een groep te voeden.
Echt veilig is dat niet, zou dat niet zo snel in een bewoond huis doen.
Bij mij was dat met een verbouwing.
En goedkope aggregaten leveren nogal vervuilde spanning die schadelijk kan zijn voor gevoelige apparatuur. Een boormachine of kettingzaag gaat prima, maar de Elga zou ik niet zo snel doen.
Je kunt vast en zeker iets verstandigs zeggen over welk deel van die 1600m3 voor SWW en verwarming iswowly schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:32:
Hmmm ik zou dus kunnen investeren in alleen een LW-WP en al een 40% besparing krijgen tov mijn nefit topline HR A++?
Wat zou ruwweg de investering zijn in apparatuur als ik een LW-WP ga gebruiken? Ik neem aan een goede WP en een Boiler voor een voorraadje als we willen douchen? (hebben wel een regendouche oeps)
verbruik is 5000 Kwh aan stroom en 1600 M3 aan gas per jaar.
Situatie is vrijstaand huis (Klasse A) van ruim 700M3 inhoud, mijn vrouw en 3 heerlijke pubers. Kelder en BG geheel VV, boven geen verwarming (hangen wel radiators, maar die zijn nog nooit aangehoeven...) maar wel VV in de badkamer. Zowel de kelder als de BG hebben elk 4 groepen waarbij in de kelder er eentje uit staat (opslag voedsel etc.)
Huis word geventileerd met een Co2 vraaggestuurde ventilatie met raamventilatie (geen warmtewisselaar ivm huisstofmijtallergie bij een van de boys).
Het is doorgaans 21 graden in huis, en als ik er geen stokje voorstak wat mijn vrouwe betreft zelfs 22 graden.
Aansluiten op het huisnetwerk met afgeschakelde hoofdschakelaar is natuurlijk een risico, maar bij een (langdurige) stroomuitval heb ik daar geen probleem mee. En het valt hier nogal eens uit.
Heb jij nog gas!!??Pietje555 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:27:
[...]
Maar mijn gashaard wel. Buren weten het inmiddels ook en komen gezellig bij ons

Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.