Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.846 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 13:06:
[...]

Ik heb niet zon luxe als jij dat ik het moment zelf kan instellen.
Ik denk dat hij met die 1800 watt al in koel mode stond hoor.
In 31 en uit was 27

Ik vermoed dat hij weer lekker laag start omdat hij snel warm water uit buffer krijgt. Als dat binnen modulatie venster valt is het goed voor hem.
Ah ja, hij krijgt sneller warm door je buffer, die was ik even vergeten.
Maar het ziet er wel allemaal het zelfde uit kwa ontdooien hoor. Die 1800 is nog voor het ontdooien, daar ging het bij mij toen mis omdat de buiten temperatuur sensor daar op reageerde en dus de ontdooi temperatuur ook mee verschoof.
Nu met huls gaat het super.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
BenEco schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:41:
@gatgda , heb beide systemen in huis. Ben in 2013 begonnen met 2 L/L wp's om het goed geïsoleerde huis te koelen met airco (groot voordeel van L/L).
Leuke bijkomstigheid was dat door de inverter je ook kon verwarmen en dit resulteerde in m3 gas van +/- 1000m3 naar 300m3 per jaar.
Heb vloerverwarming benedenverdieping en radiatoren boven met elk een eigen thermostaatknop.
Hieraan is niets veranderd en het viel me op dat met L/L verwarmen er koude trek over de vloer kwam (vloerverwarming buiten werking). hetgeen comfort echt niet ten goede kwam. (als je al 12 jaar vloerverwarming gewend bent)
Daarom in 2016 met subsidie (nu nog voor L/W en niet voor L/L) een L/W wp gekocht en comfort gelijk op hetzelfde niveau als de eerste 14 jaar met gas verwarmen. ook het blaas/lucht geluid van de binnenunit L/L mis ik niet. :)
Verbruik met 24/7 verwarmen in de R maanden 2500kWh (voorheen +/- 1000m3 gas) maar dit is inclusief alle verbruik, dus 3 pompen, boiler element enz.
Hoop dat je iets aan deze info hebt in je besluitvorming.
Had je bij L/L alleen last van tocht omdat de vv niet aan was (en dus een relatief koude vloer), of ook vanwege het blazen van de L/L?

Hoeveel ging je extra aan kWh gebruiken bij 700 m3 gas naar beneden? En deed je met die airco ook 24/7 verwarmen? Bij een L/W begrijp ik dat het verbruik ongeveer een factor 2 van het gasverbruik is, is L/L vergelijkbaar?

Hoe vaak hoor je het geluid van de lucht van de L/L? Ik bedoel: die dingen worden ook steeds stiller, tegenwoordig wordt er al geadverteerd met 'fluisterstil'. Als ik naar de apparaten bij ons op het werk kijk (OK, dat zijn van die plafondcassetes), die hoor je eigenlijk niet als ik op z'n zachtst staat. En als je hem altijd op zijn zachtst zet, krijg je de boel dan warm? Of duurt dat dan (te)

Hoe snel brengt een gemiddelde L/W een gemiddelde woonkamer iets van 1 of 2 graden omhoog? (tuurlijk, dit hangt van het weer ed af, maar zeg eens bij een graad of 4 buiten?) Een wp is toch een beetje op de ruimte afgestemd, dus de grootte van de kamer zal dan iets minder spelen neem ik aan?
Is dat bij L/L veel sneller?

Valt er over de prijs voor het complete systeem nog wat te zeggen? L/W is met subsidie, L/L zonder, maar volgens mij is L/L dan nog steeds goedkoper?

Ik zou L/L of L/W in principe niet kopen om te koelen, maar als er een hele warme dag is lijkt me het toch wel eens handig. L/L is dan uiteraard betrekkelijk snel (en ontvochtigt ook!). L/W, zeker via vv gaat vast trager, maar werkt het ook? Je krijgt de vloer wel koud(er), maar de lucht erboven ook? Warmte stijgt immers op? En L/W gaat vast niet ontvochtigen? Of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@gatgda

Met een L/W ontvochtig je niet. Je kan er mee koelen via vloerverwarming maar het is beperkt. Het wordt koeler in huis maar de lucht wordt niet droger.

Met een L/L verwarm je slechts 1 vertrek, als je boven verwarming wilt zal je daar dus ook wat moeten installeren.

Met een L/L warm je wel snel een ruimte op; het is directe luchtverwarming mar het ligt er ook aan of je hem pop de autostand hebt staan of op de low stand.

Er zijn hele stille merken; Toshiba met de Daseika reeks. Die hoor je echt zowat niet en die heeft geloof ik ook een aanwezigheidssensor; loop je in de richting van de luchtuitblaas dan past hij het uitblaaspatroon aan zodat je niet direct in de luchtstroom loopt.

Of je met een L/L op zijn laagste stand je huis warm krijgt is natuurlijk afhankelijk hoeveel warmte hij kan leveren in zijn laagste stand. Hier zal je dus wat onderzoek naar moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@gatgda
Alleen door de koude vloer, niet door de luchtstroom binnenunit. Warmte gaat omhoog dus aan het plafond warm en verder naar beneden minder warm.

Mijn verbruik vergelijk gas en elektrisch is gebaseerd op gelijk stook regime 24/7. Het jaar stoken met L/L is niet vergelijkbaar, in de ochtend aan en in de avond weer uit. L/L heeft de ruimte snel op temperatuur maar is ook zo weer afgekoeld.

L/L geluid van de uitstromende lucht is minimaal <19db op fluisterstand maar het is persoonlijk of je dit storend vind. In een stille kamer hoor je het wel.
L/W heeft hier geen last van en persoonlijk vind ik dit comfortabeler.

Op temperatuur brengen van de ruimte is geen probleem en gaat snel maar rond het vriespunt met defrost van de buitenunit valt het verwarmen uit, warmte is nodig om de buitenunit te ontdooien en hierdoor koelt het iets af in je woonkamer. Ook iets met comfort waar een L/W geen last van heeft in mijn geval met een groot buffervat.

Ligt eraan of je een mono of split neemt (heeft ook beide voor en nadelen), maar het zal inderdaad iets duurder uitvallen.

L/L voor koelen is ideaal, L/W is minder snel volgens de meningen in dit forum en oppassen met condensatie van de vloer.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 22-09 12:57
LittleTycoon schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:35:
[...]

Ter info: Hansgrohe mengkranen doen het prima bij veel lagere aanvoertemperaturen.
Mijn Grohe (zonder Hans) doen het ook prima (2 stuks).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
@Domba kan het zijn dat vanaf 27 graden altijd het element word gebruikt om te ontdooien?
Al paar keer gehad dat toevallig de hygiëne spiraal de buffer onderuit trekt En dan gebeurt er dus dit
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2fhgdysmjkwqi.png

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 20-01-2018 19:17 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@ Elga bezitters...

Als het groene ledje, van buitendeel aktief, knippert, heeft dat temaken met aftoeren door hoge retourT?
Ik zag het vandaag voor het eerst, het gebeurde toen de ketel bijstookte.

In de handleiding kan ik het nergens terugvinden...

Bij het symbool staat het volgende vermeld...

Bedrijfsindicatie buitenunit (Groene LED)
LED aan: de buitenunit is in bedrijf.
LED uit: de buitenunit staat in stand-by.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:33
Oxellaar schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:50:
@ Elga bezitters...

Als het groene ledje, van buitendeel aktief, knippert, heeft dat temaken met aftoeren door hoge retourT?

Niet eerder gezien / opgevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:28
@Oxellaar: Geen idee!

[ Voor 92% gewijzigd door Bram-Bos op 20-01-2018 20:24 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:15:
@Domba kan het zijn dat vanaf 27 graden altijd het element word gebruikt om te ontdooien?
Al paar keer gehad dat toevallig de hygiëne spiraal de buffer onderuit trekt En dan gebeurt er dus dit
Ik heb geen idee wat betreft [Tadoel-8C], ik heb de back-up heater geheel niet aan staan.
Ik heb ook geen last van H70 storingen, gebruik de 4 wegklep tegen te koude Tr <20C en hulpcirculatiepompen tegen bevriezing,

Volgens mij heb ik heater rechts op controller display weleens zien aangaan, maar aangezien ik deze niet vrijgegeven heb en links op controller display heater niet aan is, wordt die niet gebruikt of geeft een storing

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Domba schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:28:
[...]

Ik heb geen idee wat betreft [Tadoel-8C], ik heb de back-up heater geheel niet aan staan.
Hoe bedoel je dat je deze geheel niet aan hebt staan? Simpelweg niet aangesloten? Als het eenmaal aangesloten en geactiveerd is kan je deze toch niet uitschakelen? Ja, om te verhinderen dat deze meedraait met het normale verwarmen kan je de Heater uit zetten met de controller.
Maar je kan toch nooit voorkomen dat die ingezet wordt om te ontdooien?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:15:
[afbeelding]
Om te ontdooien heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Dit ontdooien gebeurd met water uit je afgiftesysteem, als dat dan langer dan een bepaalde tijd duurt komt het element bij. Door een lagere Ta is er minder energie per tijdseenheid uit je systeem te halen daardoor springt het element bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:46:
[...]

Om te ontdooien heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Dit ontdooien gebeurd met water uit je afgiftesysteem, als dat dan langer dan een bepaalde tijd duurt komt het element bij. Door een lagere Ta is er minder energie per tijdseenheid uit je systeem te halen daardoor springt het element bij.
Klopt, maar hij wacht ook geen tijd af, komt gewoon gelijk in. Gok dat grens 27 graden is.
@Domba hij staat bij mij ook uit geschakeld, maar dat is enkel voor verwarmen vermoed ik. Ontdooien bepaalt hij zelf.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
kmf schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 20:32:
[...]
Hoe bedoel je dat je deze geheel niet aan hebt staan? Simpelweg niet aangesloten? Als het eenmaal aangesloten en geactiveerd is kan je deze toch niet uitschakelen? Ja, om te verhinderen dat deze meedraait met het normale verwarmen kan je de Heater uit zetten met de controller.
Maar je kan toch nooit voorkomen dat die ingezet wordt om te ontdooien?
Wel aangesloten maar zowel 16A-automaat als RCCB (in mono) staan uit voor powersupply 2 voor beide WP's

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 @Bram-Bos ben toevallig een weekend aan het loggen met de servicetool, zal eens navragen bij Techneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Warmtepomp zal er komen...
Zeker als ik dit soort berichten weer lees...

https://www.installatie.n...k-onderzoek-naar-topline/

Nefit schijnt zo top te zijn. Maar kan de hele avond horror verhalen lezen als ik dat wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Domba schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:02:
[...]

Wel aangesloten maar zowel 16A-automaat als RCCB (in mono) staan uit voor powersupply 2 voor beide WP's
Er zit toch geen spanningsbewaking of controle op dat rccb relais of op die installatieautomaat van de heater?

Als je gewoon domweg geen voeding aansluit dan doet die heater toch gewoon niet mee?
Ook al komen wel de relais van verwarmingselement(en) op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Guido87 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:02:
[...]

Er zit toch geen spanningsbewaking of controle op dat rccb relais of op die installatieautomaat van de heater?

Als je gewoon domweg geen voeding aansluit dan doet die heater toch gewoon niet mee?
@kmf kreeg een foutmelding over de heater, er lijkt dus wel iets van bewaking op te zitten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:11:
[...]

@kmf kreeg een foutmelding over de heater, er lijkt dus wel iets van bewaking op te zitten.
Welke? H70?
Heb ik vanaf eerste dag in ab staan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Guido87 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:02:
[...]

Er zit geen controle op of er 220V beschikbaar is, maar wel op moment als backup heater wordt ingezet door firmware, anders volgt na 60s een storing H70.

Afgelopen stookseizoen had ik vrij veel last van een te koude Tr voor de vloerverwarming ivm een lage basis temperatuur voor mijn achterkamer van 18C icm IR-spots voor de zitplekken.
Op moment is het even ouderwets enkel vloerverwarming zonder IR voor achterkamer, maar behagelijk is anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Heb tot nu een verbruik van januari van de WP op 295 kWh staan en nog geen 16 kWh voor de heater.
Waar maak je je druk over? Alles werkt prima zo en als de lucht weer kouder of warmer word (vochtig iig) ben je van het meer verbruik af.
Heb nu in januari 8 dagen gehad waarbij het element bij kwam. Laat gaan....

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:20:
[...]

Welke? H70?
Heb ik vanaf eerste dag in ab staan
Ja H70 idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Domba schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:26:
[...]

Afgelopen stookseizoen had ik vrij veel last van een te koude Tr voor de vloerverwarming ivm een lage basis temperatuur voor mijn achterkamer van 18C icm IR-spots voor de zitplekken.
Op moment is het even ouderwets enkel vloerverwarming zonder IR voor achterkamer, maar behagelijk is anders.
Hoe 'erg' is dit voor het stoken dan? Betekent dit dan automatisch dat je Ta ook te laag wordt? Voor het rendement van je Wp lijkt het me juist iets beter, er is immers een wat kleiner verschil in T tussen binnen en buiten.

Waarom nu trouwens geen IR-verwarming meer? En waarom niet meer behaaglijk? Kan de wp het niet bijbenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Guido87 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 21:57:
Warmtepomp zal er komen...
Zeker als ik dit soort berichten weer lees...

https://www.installatie.n...k-onderzoek-naar-topline/

Nefit schijnt zo top te zijn. Maar kan de hele avond horror verhalen lezen als ik dat wil
1 ding is zeker, het is behoorlijk overdreven allemaal.
Hier spreekt een eigenaar van zo'n "horror" ketel uit 2009 en slaap nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Oxellaar schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:07:
[...]

1 ding is zeker, het is behoorlijk overdreven allemaal.
Hier spreekt een eigenaar van zo'n "horror" ketel uit 2009 en slaap nog steeds prima.
Hydroblok wel vervangen? ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Welke warmtemeter gebruiken de mensen hier eigenlijk opdat zij de cop kunnen berekenen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hrt schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:24:
[...]

Hydroblok wel vervangen? ;)
Jazeker en de brander, kreeg netjes een brief en is onder garantie vervangen. Zelfs ik hoefde daar niets voor te doen ;)

@kmf kamstrup is volgens mij het meest gebruikte hier, ik heb zelf een Landis en Gyr.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 20-01-2018 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Oxellaar schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:37:
[...]

@kmf kamstrup is volgens mij het meest gebruikte hier, ik heb zelf een Landis en Gyr.
Nog een bepaalde type/model zodat ik er meer over kan lezen en schrikken van de prijs? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Kamstrup multical 302.
Kost een ruime 150 geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
gatgda schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:48:
[...]
Hoe 'erg' is dit voor het stoken dan? Betekent dit dan automatisch dat je Ta ook te laag wordt? Voor het rendement van je Wp lijkt het me juist iets beter, er is immers een wat kleiner verschil in T tussen binnen en buiten.

Waarom nu trouwens geen IR-verwarming meer? En waarom niet meer behaaglijk? Kan de wp het niet bijbenen?
Vanaf een bepaald punt beneden Ta 25C richting Ta 23C gaat de WP ook minder efficient lopen, dat is op zich niet het grootste probleem.
Dat is de hysteresis van bijna 5C voor de 6kW, wanneer deze afslaat omdat de warmte vraag te laag is en voor deze weer aanslaat, dat geeft de vloer de mogelijkheid om verder af te koelen.
Is er eenmaal de trigger voor te koude Tr, dan blijft het 3kW backup element aan tot in mijn geval Tr weer 20,6C is en dat is een uur tot anderhalfuur en na een prachtig winterzonnetje kan het zelf nog een half uurtje langer zijn.

De IR verwarming is er nog gewoon, maar wordt alleen gebruikt als iemand van de ruimte gebruik maakt, het gaat om de basistemperatuur zolaag mogelijk, die ik nu langzaam van bovenaf benader tot ik een H70 krijg

Beide zijn we dit jaar regelmatig weg voor enige dagen en dan wil je niet alles continue op 20C houden.
Zo had ik 2 weken terug nog een storing (geen H70, uiteindelijk een defecte flowmeter), waarbij de hulpcirculatiepompen niet in kwamen en ik ook uitgerekend geen verbinding*) kreeg op afstand om manueel nog het commando te geven en tegen de tijd dat ik er was, was buitenunit al tot net nul graden afgekoeld.

Er zijn ook paar omstandigheden, waarbij de backup heater niet inkomt bij de G-serie
Zoals als circulatiepomp stilstaat[stopsignaal] of als WP naar boiler geschakeld is.

Het nadeel van storingen is dat je deze niet via remote kun resetten en ook voor diagnose is lokaal aanwezig handig, minder handig als je dan op 1,5 uur of meer rijden afstand zit.

*) Dat is geheel ander probleempje, sinds oktober heb ik voor een 2e keer in jaren, problemen met de xDSL lijn .
Er zijn dagen dat de VOIP het geheel niet doet of de xDSL verbinding tot wel 50 keer per dag uitvalt en andere dagen weer gewoon, het is ticket na ticket bij de provider, voor oplossen/troubleshooting zou het eenvoudiger zijn als het gewoon niet meer doet.
De vorige keer was het een slecht contact in de lijn op ca 800m van de woning, die last had van de trillingen van voor bijkomende zware vrachtwagens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 00:40
Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 00:05:
Kamstrup multical 302.
Kost een ruime 150 geloof ik
Gebruik je die zelf ook? Waar te bestellen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 08:35
Oxellaar schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:50:
@ Elga bezitters...

nee da's nieuw voor me . niet eerder gezien tijdens live monitoring met de webcam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Noord27 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 01:27:
[...]

Gebruik je die zelf ook? Waar te bestellen..?
Is toch geen nieuws meer dacht ik?
Zelf heb ik een Landis en Gyr Ultraheat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maar dan de dn20 zeker? Half duims lijkt me wat klein.

https://zaehleronlineshop.de/navi.php?a=284&lang=eng

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nee, DN15 is ruim voldoende. Al eerder gezegd, kijk naar de specs van een warmtemeter.
De DN20 ligt qua specs ver buiten de flow van de Elga, mijn meter is ook "maar" DN15

Niet te bang zijn voor een beetje weerstand in een systeem.
Voor een 5kW warmtepomp is een warmtemeter met DN15 prima. En leidingen groter dan 22mm zijn ook overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wel nieuw voor mij. Ik heb enkel prijzencontrole >€200 ex gevonden en daarom niet genomen. Nu is dit een meer acceptabel bedrag
Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:01:
[...]

Nee, DN15 is ruim voldoende. Al eerder gezegd, kijk naar de specs van een warmtemeter.
De DN20 ligt qua specs ver buiten de flow van de Elga, mijn meter is ook "maar" DN15

Voor een 5kW warmtepomp is een warmtemeter met DN15 prima. En leidingen groter dan 22mm zijn ook overbodig.
Maar het is ook niet erg om dn20 te nemen. Als de leidingen daar al liggen. Anders moet je weer verloopjes nemen

[ Voor 38% gewijzigd door kmf op 21-01-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:28
kmf schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:11:
[...]

Wel nieuw voor mij. Ik heb enkel prijzencontrole >€200 ex gevonden en daarom niet genomen. Nu is dit een meer acceptabel bedrag

[...]

Maar het is ook niet erg om dn20 te nemen. Als de leidingen daar al liggen. Anders moet je weer verloopjes nemen
Maar bedenk goed welke uitvoering van de Kamstrup je bestelt!
Wireless uitvoering is erg lastig draadloos uit te lezen zonder dure apparatuur bijvoorbeeld.
Mijn indruk is dat de goedkope aanbiedingen die je her en der vind veelal wireless zijn,

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooilochem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Mocht iemand dan toch nog interesse hebben in de koppelstukken voor de warmtemeter. Inclusief passtuk. ik heb een complete set dubbel. DN20. Verkeerd geleverd door onze duitse vrienden.

Mag weg voor een leuk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:01:
[...]

Dn 20 sluit wat makkelijker aan, en met een minimum van 25 liter per uur toch prima als je 800 liter doet? Nominaal ligt alleen ietsje hoger dan die 1,5 van de ander maar als het goed is meet dat het zelfde, 1500 liter per uur kom je ook niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@kmf
Ja, het kan, maar DN15 past qua specs beter bij de Elga, DN20 voegt niets toe.
Verloopkoppelingen heb je toch nodig, van maat of type verbinding, of beide.
Mijn meter is DN15 met 3/4 buitendraad, er zit een schroefbus op van 3/4"-22mm.
Als de meter 1/2" draad was geweest, dan was er een verloop 1/2"-22mm op gegaan.
Het sluit dus niets makkelijker of lastiger aan.

Als ik een Multical 302 voor de Elga zou nemen, dan nam ik de MultiCal 302 Qn 0,6 DN15

Als je DN20 wilt en goedkoop: https://zaehleronlineshop...-2U-Qn-35-130-mm-1-DN20_1

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 21-01-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:28:
@kmf
Als de meter 1/2" draad was geweest, dan was er een verloop 1/2"-22mm op gegaan.

Als ik een Multical 302 voor de Elga zou nemen, dan nam ik de MultiCal 302 Qn 0,6 DN15

Als je DN20 wilt en goedkoop: https://zaehleronlineshop...-2U-Qn-35-130-mm-1-DN20_1
Ow ja dat bedoel ik ook, 3/4 is rond 22 dus prima, heb je grotere leiding dn20 duims.
Dacht dat dn15 half duims was, dat is een klein gaatje hoor van 16 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Die is mooi goedkoop! Zou die goed zijn om een pana 5kw te meten? Ik wil er misschien eentje extra die apart mijn toekomstige SWW-vat meet. Ik kom makkelijker uit qua leidingen wanneer ik drieweg kraan voor mijn huidige meter zet, in plaats van erna.
@kmf

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Doet er niemand meer defrost tellen, maar weken geleden stond het hier vol......

Ondanks witte tuin ik slechts 3 vandaag. Dat langzame pruttelen van de wp scheelt toch wel....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:34:
[...]

Ow ja dat bedoel ik ook, 3/4 is rond 22 dus prima, heb je grotere leiding dn20 duims.
Dacht dat dn15 half duims was, dat is een klein gaatje hoor van 16 mm.
DN15 is ook 1/2", maar dat gaat om de doorlaat van meeteenheid, niet over de aansluitmaat.

Zie de meter in die link, de aanbieding. Aansluitmaat 1"(=DN25) maar de meter zelf is DN20(=3/4")

@blauwemac Het lijkt erop dat deze meter ook wel voor de Elga gebruikt kan worden, voor dat geld kun je hem eigenlijk niet laten liggen :P
Het meetbereik ligt wel wat ver boven specs van de Elga qua flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:45:
Doet er niemand meer defrost tellen, maar weken geleden stond het hier vol......

Ondanks witte tuin ik slechts 3 vandaag. Dat langzame pruttelen van de wp scheelt toch wel....
Defrost tellen is zo 2017 :+
Wat weten we er aan? Je kan het toch niet veranderen, maar het waren er 4 vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
Ik heb een Kamstrup Multical 601 gecombineerd met een Ultraflow 54 type 2,5 m3/h (om een zo laag mogelijke dP van 0,03 bar=0,3 mwk te krijgen).
Ik heb namelijk geen buffer. Mijn vloer is mijn buffer. Dus alle flow die door de platenwarmtewisselaar gaat, gaat ook door de vloer en ik moet 2000l/uur halen (Mitsubishi Zubadan 11 kW). Dus ik moet niet te veel weerstand in het systeem hebben. Uiteraard is die 2000l/uur niet altijd even belangrijk, maar wel op moment van ontdooien, want anders vriest de platenwarmtewisselaar kapot.
Ik lees dat veel mensen alleen maar kijken naar de diameter, maar dat is onvoldoende.
Kijk naar de weerstand die het ding heeft bij een bepaalde flow. Reken dat om naar de weerstand bij jouw flow.
Weerstand stijgt kwadratisch met flow. En ga vervolgens in de Q/h-kromme van je pomp kijken wat de invloed is van die extra weerstand. M.a.w. hoeveel gaat de flow omlaag door de extra weerstand. Als je het goed wilt doen, is het een itteratie-proces, want immers door de lagere flow heb je weer een lagere dp in je systeem, etc. Als je nauwkeurig wilt, moet je dus een paar keer de berekening achter elkaar uitvoeren.
kmf schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:37:
Welke warmtemeter gebruiken de mensen hier eigenlijk opdat zij de cop kunnen berekenen?

[ Voor 31% gewijzigd door Zwerius op 21-01-2018 11:00 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@kmf
Maar ik heb een pana 16. En heb vrij veel flow nodig. @koevlaas2 wat voor aansluiting had ik ook alweer? Ben even niet in de buurt van de specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kmf schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:57:
[...]

Maar ik heb een pana 16. En heb vrij veel flow nodig. @koevlaas2 wat voor aansluiting had ik ook alweer? Ben even niet in de buurt van de specs
Alle pana hebben 1 1/4

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-09 00:18
kmf schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 23:37:
Ik gebruik een Engelmann SensoStar 2 Qn 2,5. Zelfde nauwkeurigheid als een Kamstrup.
Hij bewaart de maandstanden en dat is voor mij voldoende.
Ik dacht dat er een puls uitgang op zou zitten maar dat is een extra optie die je er bij moet bestellen...

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
kmf schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:57:
[...]

O ja... Het is een dikke panna
Zie hier....
Zou dus moeten kunnen qua specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Tot nu toe 7x.. met een verbruik van backup element van 1,4 kWh. Verbruik WP 9,4 kWh, dus die pruttelt ook wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooilochem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Hoi. HRT

Wat verbruik je dan nu voor je E boiler sww.

Per dag of per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hrt schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:18:
[...]

Tot nu toe 7x.. met een verbruik van backup element van 1,4 kWh. Verbruik WP 9,4 kWh, dus die pruttelt ook wel door.
Hier nog slechts vier.... Backup element nog niet gebruikt ondanks dat hij op 28 graden staat te pruttelen met 500e verbruik. Totaal ook 9 kWh.
Maar is 1.4 alleen met element niet veel?
Dat is een half uur, delen door 7, dus al jou defrost is gedaan met vier min het element aan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hrt schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:18:
[...]

Is die 1.4 t.o.v. 9.4 relatief niet wat hoog te noemen ? 9.4 suggereert een 'lage' belasting v.d. WP en desondanks vrij veel defrosts.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2018 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online

Ik tel nog en welk verschil ik nu kan maken met de warmtevraag.
Overigens met deze aanpak, waarbij nu beide WP's nu zijn afgeslagen ivm Tb, heb ik onvoldoende vermogen tot -9C zoals afgelopen stookseizoen nog net redde.
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Screenshot_2018-01-21.png
blauwemac schreef op zondag 21 januari 2018 @ 10:35:
Die is mooi goedkoop! Zou die goed zijn om een pana 5kw te meten? Ik wil er misschien eentje extra die apart mijn toekomstige SWW-vat meet. Ik kom makkelijker uit qua leidingen wanneer ik drieweg kraan voor mijn huidige meter zet, in plaats van erna.

[...]
Ahh, nog iemand die eventueel apart gaat meten, dat is handing, maar.
Heb je al getest zonder SWW boiler wat je Pana doet in TANK+HEAT als de buiten temperatuur hoger is dan voor warmtebedrijf of dat deze ook de 3 wegklep actief openzet.
Als ook al verdiept in hoe je gaat deze aansluiten met welk type 3 wegklep?

Mijn SWW aansluiting benodigd daar nog de nodige verbeteringen.

Met nu korte metalen 22mm CV-pijp zonder U-bochten tegen microsyphon werking en met vanaf Ta gezien een 184GO terugslagklep en een kogelkraan-driewegklep T-type aan de retour kant.

De dompelsensoren zitten op 10cm van terugslagklep en 3 wegkraan en, in principe zouden beide leidingen dien af te koelen omdat een kogelkraan geen bypass flow zou mogen hebben, maar er is duidelijk of een zeer lage flow of micro syphon werking.
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Boiler_2018-01-21.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:49:
[...]

Is die 1.4 t.o.v. 9.4 relatief niet wat hoog te noemen ? 9.4 suggereert een 'lage' belasting v.d. WP en desondanks vrij veel defrosts.
Misschien is het veel, maar met deze temperaturen EN luchtvochtigheid weet je dat gewoon. Als je het maandelijks bekijkt met het gebruik van de WP (nu 306 kWh) en het element (nu 17,93 kWh) vind ik het te verwaarlozen. Panelen hebben nu 41 kWh opgewekt. :)
Daarbij heb ik een waardeloze installatie/woning, 14 mm slang ingefreesd, HT verdeler en geen buffervat, en met die storm v/d week hoor je ook mooi dat de woning niet echt kierdicht is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

reneeke1970 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:48:
[...]

Hier nog slechts vier.... Backup element nog niet gebruikt ondanks dat hij op 28 graden staat te pruttelen met 500e verbruik. Totaal ook 9 kWh.
Maar is 1.4 alleen met element niet veel?
Dat is een half uur, delen door 7, dus al jou defrost is gedaan met vier min het element aan?
Snap niet wat je opmerking/vraag is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
hrt schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:10:
[...]

Snap niet wat je opmerking/vraag is....
Nou wat @Verwijderd zich ook afvraagt. Eigenlijk weinig verwarming nodig maar dan toch 1.4 met element. Dat is 7 defrost van 4 min met 3000watt verbruik. Vind ik in verhouding best veel.
Heb je al getest hoe lang ontdooien zonder element duurt?
Dan zul je hem los moeten koppelen denk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hrt schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:08:
[...]

Misschien is het veel, maar met deze temperaturen EN luchtvochtigheid weet je dat gewoon. Als je het maandelijks bekijkt met het gebruik van de WP (nu 306 kWh) en het element (nu 17,93 kWh) vind ik het te verwaarlozen. Panelen hebben nu 41 kWh opgewekt. :)
Daarbij heb ik een waardeloze installatie/woning, 14 mm slang ingefreesd, HT verdeler en geen buffervat, en met die storm v/d week hoor je ook mooi dat de woning niet echt kierdicht is... ;)
Die 14mm slangen zou 'een verklaring' kunnen zijn. Die 14mm beperkt de flow waarschijnlijk en maakt dat het 'onttrekken' van voldoende energie uit je afgifte-systeem 'te lang' duurt en daardoor komt het element bij. Als het zo is lijkt het allemaal heel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ik heb nog geen tank en ook nog geen driewegklep, dus dat kan ik nog niet testen denk ik. Of zal ik het deze zomer proberen te testen met een voltmeter?? Over driewegklep heb ik ook nog niet nagedacht, maar volgens mij heb jij daar wel eens iets over beweerd op dit forum:
"Je hebt ook een 3-wegklep nodig die op 230V loopt. Dat is niet zo gebruikelijk in Nederland, maar je kunt een standaard Honeywell 3-wegklep ombouwen door er een andere motor op te klikken. En hier kun je voor een scherpe prijs een 230V compatible 3-wegklep motor krijgen (of een complete 3-wegklep):
http://www.speurders.nl/o...l?user_id=4051318&sr_ab=0
Ik had ook even rondgebeld naar meer gangbare winkels, maar die moesten 'm speciaal bestellen er wilde er meer dan het dubbele voor hebben. Wat je nodig hebt is een Honeywell VC4013."
Ben jij het eens met die oplossing?
Wat is: microsyphon werking? En waarom een terugslagklep?
Welke kogelkraan-driewegklep T-type heb jij?
Waaraan kan je die flow zien in dit plaatje?
Domba schreef op zondag 21 januari 2018 @ 12:49:
[...]
Ahh, nog iemand die eventueel apart gaat meten, dat is handing, maar.
Heb je al getest zonder SWW boiler wat je Pana doet in TANK+HEAT als de buiten temperatuur hoger is dan voor warmtebedrijf of dat deze ook de 3 wegklep actief openzet.
Als ook al verdiept in hoe je gaat deze aansluiten met welk type 3 wegklep?

Mijn SWW aansluiting benodigd daar nog de nodige verbeteringen.

Met nu korte metalen 22mm CV-pijp zonder U-bochten tegen microsyphon werking en met vanaf Ta gezien een 184GO terugslagklep en een kogelkraan-driewegklep T-type aan de retour kant.

De dompelsensoren zitten op 10cm van terugslagklep en 3 wegkraan en, in principe zouden beide leidingen dien af te koelen omdat een kogelkraan geen bypass flow zou mogen hebben, maar er is duidelijk of een zeer lage flow of micro syphon werking.
[afbeelding]

[ Voor 7% gewijzigd door blauwemac op 21-01-2018 13:32 ]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt

hrt

reneeke1970 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:15:
[...]

Nou wat @Verwijderd zich ook afvraagt. Eigenlijk weinig verwarming nodig maar dan toch 1.4 met element. Dat is 7 defrost van 4 min met 3000watt verbruik. Vind ik in verhouding best veel.
Heb je al getest hoe lang ontdooien zonder element duurt?
Dan zul je hem los moeten koppelen denk.
Geen idee hoelang een defrost zal duren zonder element, als ik dat zou gaan doen, moet het uit mijn vloer gehaald worden, en als ik dat zou gaan doen dan krijg je een comfort issue ben ik bang van. Nogmaals, als je het op jaarbasis gaat bekijken vind ik het acceptabel, het is een kostenpost wat bij de warmtepomp hoort. Ze stoppen dat element er niet voor niks in, ook voor de beveiliging van de WP.
Ik zit nu aan een energie rekening van €305, ik lach me rot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:26:
[...]

Die 14mm slangen zou 'een verklaring' kunnen zijn. Die 14mm beperkt de flow waarschijnlijk en maakt dat het 'onttrekken' van voldoende energie uit je afgifte-systeem 'te lang' duurt en daardoor komt het element bij. Als het zo is lijkt het allemaal heel logisch.
Flow van 850 ltr. (op stand 1) Zal ff naar de flow kijken met een defrost.

[ Voor 6% gewijzigd door hrt op 21-01-2018 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
blauwemac schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:30:
"Je hebt ook een 3-wegklep nodig die op 230V loopt. Dat is niet zo gebruikelijk in Nederland

[...]
Niet gebruikelijk? Ik zou niet weten waarom niet..

http://www.belimo.nl/NL/N...2=1&Way1=3&Way2=2&Send=Go
Als je de selectie invult, zie je weer dat er een vrij kleine DN maat voor de dag komt als advies.

@hrt Je kunt beter naar de temperatuur kijken bij een defrost, dat zal bepalend zijn voor het bijschakelen van het E element.

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 21-01-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hrt schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:35:
[...]

Flow van 850 ltr. (op stand 1) Zal ff naar de flow kijken met een defrost.
Bij een defrost is/hoort die veeeel hoger te zijn en je loopt dan waarschijnlijk tegen een beperking aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd Als de pomp niet gestuurd is, maar vaste standen heeft, dan kan de flow tijdens een defrost toch niet hoger zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:54:
@Verwijderd Als de pomp niet gestuurd is, maar vaste standen heeft, dan kan de flow tijdens een defrost toch niet hoger zijn?
Het geluid door de leidingen, bij een defrost, suggereert in ieder geval een aanmerkelijk hogere flow dan onder normale omstandigheden. Onhoorbaar, naar flink hoorbaar als je bij de verdeler staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bij een pana is dat zo dat de pomp harder/volluit gaat, maar bij mij blijft hij ook gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ja, ik weet het ook niet, komt uit dit bericht
https://gathering.tweaker...message/50963231#50963231
van @Paul C

Op Belimo site geprobeerd in te vullen. Doorstroming lukt nog, maar verschildruk, wat zou die moeten zijn?
Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:44:
[...]

Als je de selectie invult, zie je weer dat er een vrij kleine DN maat voor de dag komt als advies.

@hrt Je kunt beter naar de temperatuur kijken bij een defrost, dat zal bepalend zijn voor het bijschakelen van het E element.

[ Voor 7% gewijzigd door blauwemac op 21-01-2018 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
blauwemac schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:30:
Ik heb nog geen tank en ook nog geen driewegklep, dus dat kan ik nog niet testen denk ik. Of zal ik het deze zomer proberen te testen met een voltmeter?? Over driewegklep heb ik ook nog niet nagedacht, maar volgens mij heb jij daar wel eens iets over beweerd op dit forum:
"Je hebt ook een 3-wegklep nodig die op 230V loopt. Dat is niet zo gebruikelijk in Nederland, maar je kunt een standaard Honeywell 3-wegklep ombouwen door er een andere motor op te klikken. En hier kun je voor een scherpe prijs een 230V compatible 3-wegklep motor krijgen (of een complete 3-wegklep):
http://www.speurders.nl/o...l?user_id=4051318&sr_ab=0
Ik had ook even rondgebeld naar meer gangbare winkels, maar die moesten 'm speciaal bestellen er wilde er meer dan het dubbele voor hebben. Wat je nodig hebt is een Honeywell VC4013."
Ben jij het eens met die oplossing?
Wat is: microsyphon werking? En waarom een terugslagklep?
Welke kogelkraan-driewegklep T-type heb jij?
Waaraan kan je die flow zien in dit plaatje?

[...]
Ik heb geen ervaring met de Honeywell VC4013, voor ervaring dien je bij Paul C te zijn
Ik gebruik SEV5000 en voor in spiegelbeeld draaiende BV2011-32 bij gelijke montage
Een Siemens VXI46.25 zonder T erachter, dien je links te laten liggen, vanwege de te grote bypass flow die de warmte van een 300ltr boiler in minder dan een dag laat weg lekken en van dat probleem hebben meerdere mede-tweakers last (gehad).

Dit is een thermosifon en met de aansluit leiding in een U tot boven de boiler voorkom je deze optreedt, het is ook een kwestie van hoe boiler gemonteerd is.

Flow staat niet in plaatje als dat ik ook 0 flow meet, de flowmeters die ik gebruik geven pas een waarde bij een flow vanaf >1l/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@blauwemac Lastig te zeggen, maar reken op een 10 a 20 kPa, wilt immers zo laag mogelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:05
Peter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:10:
[...]

Dat is misschien nog wel wat, wel een duur ding voor een wifi zender... Kwam een aantal pagina's geleden ook iemand tegen die schakelt met Sonoff en IFTT.
Met een Sonoff (of een ander remote bedienbaar relay) kan je wel de WP aan/uit zetten (via het "17/18" contact, niet hard aan/uit); met die Intesishome kan dat ook, maar kan je dus ook die shift +5/-5 bedienen, en icm IFTT volgens een vast schema of net wat je verzint.

Ik heb iets van 180 euro betaald ervoor.

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
@hannibal2206 : Dat klinkt aantrekkelijk! Maar dan heb je ook nog een wifi-adapter of iets dergelijks nodig denk ik. Hoe sluit je de intensishome aan op de Pana?
@Oxellaar : Als ik waardes invul rond de 1 of 3 m3/h en rond 10 tot zelfs 40 kPa blijft Belimo zeggen: De ingevoerde waarden leiden niet tot een advies
??

[ Voor 22% gewijzigd door blauwemac op 21-01-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:54:
Die gaat zeker veel omhoog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Oxellaar : Als ik waardes invul rond de 1 of 3 m3/h en rond 10 tot zelfs 40 kPa blijft Belimo zeggen: De ingevoerde waarden leiden niet tot een advies
??
[/quote]
10kPa geeft wel een advies met 3m3/h.

Let wel op dat je een klep met L boring neemt, geen T boring. De T boring heeft een kleine doorlaat naar de gesloten zijde. Dit is voor drukvereffening tussen twee afsluiters of kleppen.
Als je maar één klep gebruikt is een L boring noodzakelijk, je drukvereffening gaat dan via de retour.
hrt schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:44:
[...]

Dan is de pomp dus gestuurd ;)

Maar een gestuurde pomp gaat idd vaak naar max tijdens een defrost

[ Voor 32% gewijzigd door Oxellaar op 21-01-2018 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:51:
??
[/quote]
10kPa geeft wel een advies met 3m3/h.

Let wel op dat je een klep met L boring neemt, geen T boring. De T boring heeft een kleine doorlaat naar de gesloten zijde. Dit is voor drukvereffening tussen twee afsluiters of kleppen.
Als je maar één klep gebruikt is een L boring noodzakelijk, je drukvereffening gaat dan via de retour.

[...]

Dan is de pomp dus gestuurd ;)

Maar een gestuurde pomp gaat idd vaak naar max tijdens een defrost
Ja, gestuurd, maar helaas alleen aan/uit - hoog/laag voor wel/geen defrost. Verder dynamisch aansturen zou beter/mooier zijn, althans voor zo ver het een Panasonic betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd heeft het nieuwe model geen PWM sturing oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:20
hrt schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:44:
[...]

De HTV verdeler staat die pomp op de hoogste stand?

En heeft die verdeler een regelbaar retourventiel?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:06:
@Verwijderd heeft het nieuwe model geen PWM sturing oid?
Niet voor zover ik weet voor de circulatiepomp, die is wel gestuurd, maar 3 standen met standby lage flow, normale (max duty) en defrost (max),
Wel het thermisch vermogen via 0-10V als ook veel meer aansluitingen voor meer toepassingen als 2 zones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:20:
[...]

Niet voor zover ik weet voor de circulatiepomp, die is wel gestuurd, maar 3 standen met standby lage flow, normale (max duty) en defrost (max),
Wel het thermisch vermogen via 0-10V als ook veel meer aansluitingen voor meer toepassingen als 2 zones
Wat moet ik me voorstellen bij: "Wel het thermisch vermogen via 0-10V" en "maar 3 standen met standby lage flow, normale (max duty) en defrost (max)"
Het ene 'lijkt' het andere uit te sluiten, althans zoals het bij mij overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:36:
[...]

Wat moet ik me voorstellen bij: "Wel het thermisch vermogen via 0-10V" en "maar 3 standen met standby lage flow, normale (max duty) en defrost (max)"
Het ene 'lijkt' het andere uit te sluiten, althans zoals het bij mij overkomt.
0-10V ofwel demand control, regelt de beschikbare stroomsterkte voor de compressor van 10-100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Knowbody schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:15:
[...]

De HTV verdeler staat die pomp op de hoogste stand?

En heeft die verdeler een regelbaar retourventiel?
Ja de HT-verdeler staat op de hooste stand.
En er zit idd een 3/4 kogelkraan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:50:
[...]

0-10V ofwel demand control, regelt de beschikbare stroomsterkte voor de compressor van 10-100%
Ik ging er even van uit dat we het alleen over de circulatiepomp hadden, foute veronderstelling ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:20

thido

Tilburg

Zo, we zijn even lekker aan de knutsel geweest.
Helaas kan ik de klus nog niet afmaken omdat Ennatuurlijk de stadsverwarming spullen nog niet uit de meterkast is komen halen. Daar moet namelijk de verdeler komen.
Plaatjes op chronologische volgorde (het roze is voorstrijk voor de stuc later):

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/begin.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/halverwege.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/done.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/klaar.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/klaar2.jpg

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@thido
Wat voor leidingdiameter is dat en hoe ontlucht je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thido schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:01:
Helaas kan ik de klus nog niet afmaken omdat Ennatuurlijk de stadsverwarming spullen nog niet uit de meterkast is komen halen. Daar moet namelijk de verdeler komen.
Plaatjes op chronologische volgorde (het roze is voorstrijk voor de stuc later):

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi decoratief wandje, houden zo zou ik zeggen. Mooie wisselingen afhankelijk van het gekozen perspectief.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Oxellaar schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:44:
[...]

Maar ik wil helemaal niet naar de temperatuur kijken..... 8) ( doe dat stiekem wel af en toe)

Ik vind het dus een mooie plug and play pompje.... ;) ( met meer verbruik van het element)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

thido schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:01:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je gaat toch zeker wel die wcd's en dimmer ophogen?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Domba schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:03:
@thido
Wat voor leidingdiameter is dat en hoe ontlucht je die?
10mm, 75 hoh, 3 groepen.
Ontluchten op de verdeler.
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:03:
[...]

Mooi decoratief wandje, houden zo zou ik zeggen. Mooie wisselingen afhankelijk van het gekozen perspectief.
Denk dat we die wand toch maar gaan stucen ;-)
hrt schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:09:
[...]

Je gaat toch zeker wel die wcd's en dimmer ophogen?!
Uiteraard, maar doe ik pas net voordat er de wand afgewerkt gaat worden (lees: stucen)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 13:51:
[...]

Bij een defrost is/hoort die veeeel hoger te zijn en je loopt dan waarschijnlijk tegen een beperking aan.
Denk het niet, verdeler is met 3/4 (22mm) aangesloten, en kan natuurlijk "vrij" doorlopen (zonder dat er wat de vloer in gaat).

Maar nog geen defrosts meer gehad...... :) 12:00 was de laatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:20
Ik heb nauwelijks defrosts, vanochtend 1 vrij snel na het opstarten en gisterenochtend 2 tussen 5 en 8h, daarna geen enkel meer, wp pruttelt tussen 5 en 22h op 30 graden en tussen de 700 en 1000 watt.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hrt schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:15:
[...]

Denk het niet, verdeler is met 3/4 (22mm) aangesloten, en kan natuurlijk "vrij" doorlopen (zonder dat er wat de vloer in gaat).

Maar nog geen defrosts meer gehad...... :) 12:00 was de laatste
Pompstand gaat van 'basis pompstand' naar maximaal tijdens een defrost bij een Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:18:
[...]

Pompstand gaat van 'basis pompstand' naar maximaal tijdens een defrost bij een Panasonic.
Ja, weet ik, maar de hoeveelheid die hij dan rondpompt weet ik ff niet meer.
Dacht dat ik wel eens iets van 1600 l/u had gezien, maar weet ik niet meer zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Mooi werk! Hoe lang ben je daar mee bezig? Weet je ook wat de max temp is die je er doorheen mag sturen? Ik ben benieuwd of het als aanvulling op radiatoren te gebruiken is.
thido schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:14:
[...]

10mm, 75 hoh, 3 groepen.

[...]

Denk dat we die wand toch maar gaan stucen ;-)

[...]

Uiteraard, maar doe ik pas net voordat er de wand afgewerkt gaat worden (lees: stucen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

blauwemac schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:28:
Mooi werk! Hoe lang ben je daar mee bezig? Weet je ook wat de max temp is die je er doorheen mag sturen? Ik ben benieuwd of het als aanvulling op radiatoren te gebruiken is.

[...]
Het is wel behoorlijk wat werk om een wand ermee uit te rusten, zo een wandje kost je wel een dag.
40 graden moet geen probleem zijn, je loopt er niet op.
Ik ga het hier inderdaad als aanvulling op radiatoren gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thido schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:14:
[...]

10mm, 75 hoh, 3 groepen.
Wat was de reden om voor 10mm te kiezen, behalve dat het waarschijnlijk makkelijk verwerken is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:36:
[...]

Wat was de reden om voor 10mm te kiezen, behalve dat het waarschijnlijk makkelijk verwerken is ?
Omdat dat voldoende is.
12mm was ook mogelijk geweest overigens.
Edit: bij de 12mm word het wel een hoh 100 dan.

[ Voor 7% gewijzigd door thido op 21-01-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
thido schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:39:
[...]

Omdat dat voldoende is.
Afgifte per m2 blijft hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
thido schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:39:
[...]

Omdat dat voldoende is.
Hoe dik is dat kunststof wat nu met stuc gevuld word? Ziet er wel mooi uit.
Ik zou gewoon wapening net pakken en slangen vast knopen naar eigen keuze maar ach...... Resultaat hetzelde.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:51:
[...]

Ik zou gewoon wapening net pakken en slangen vast knopen naar eigen keuze maar ach...... Resultaat hetzelde.
15mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:51:
[...]

De matten zijn 12,75mm.
Het totaal na het stucen tegen de 20mm denk ik.

Pagina: 1 ... 57 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.