gatgda schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 22:48:
[...]
Hoe 'erg' is dit voor het stoken dan? Betekent dit dan automatisch dat je Ta ook te laag wordt? Voor het rendement van je Wp lijkt het me juist iets beter, er is immers een wat kleiner verschil in T tussen binnen en buiten.
Waarom nu trouwens geen IR-verwarming meer? En waarom niet meer behaaglijk? Kan de wp het niet bijbenen?
Vanaf een bepaald punt beneden Ta 25C richting Ta 23C gaat de WP ook minder efficient lopen, dat is op zich niet het grootste probleem.
Dat is de hysteresis van bijna 5C voor de 6kW, wanneer deze afslaat omdat de warmte vraag te laag is en voor deze weer aanslaat, dat geeft de vloer de mogelijkheid om verder af te koelen.
Is er eenmaal de trigger voor te koude Tr, dan blijft het 3kW backup element aan tot in mijn geval Tr weer 20,6C is en dat is een uur tot anderhalfuur en na een prachtig winterzonnetje kan het zelf nog een half uurtje langer zijn.
De IR verwarming is er nog gewoon, maar wordt alleen gebruikt als iemand van de ruimte gebruik maakt, het gaat om de basistemperatuur zolaag mogelijk, die ik nu langzaam van bovenaf benader tot ik een H70 krijg
Beide zijn we dit jaar regelmatig weg voor enige dagen en dan wil je niet alles continue op 20C houden.
Zo had ik 2 weken terug nog een storing (geen H70, uiteindelijk een defecte flowmeter), waarbij de hulpcirculatiepompen niet in kwamen en ik ook uitgerekend geen verbinding
*) kreeg op afstand om manueel nog het commando te geven en tegen de tijd dat ik er was, was buitenunit al tot net nul graden afgekoeld.
Er zijn ook paar omstandigheden, waarbij de backup heater niet inkomt bij de G-serie
Zoals als circulatiepomp stilstaat
[stopsignaal] of als WP naar boiler geschakeld is.
Het nadeel van storingen is dat je deze niet via remote kun resetten en ook voor diagnose is lokaal aanwezig handig, minder handig als je dan op 1,5 uur of meer rijden afstand zit.
*) Dat is geheel ander probleempje, sinds oktober heb ik voor een 2e keer in jaren, problemen met de xDSL lijn .
Er zijn dagen dat de VOIP het geheel niet doet of de xDSL verbinding tot wel 50 keer per dag uitvalt en andere dagen weer gewoon, het is ticket na ticket bij de provider, voor oplossen/troubleshooting zou het eenvoudiger zijn als het gewoon niet meer doet.
De vorige keer was het een slecht contact in de lijn op ca 800m van de woning, die last had van de trillingen van voor bijkomende zware vrachtwagens
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant