Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.841 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:50
Domba schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 00:52:
[...]

Vollast boven nul is best lastig, maar voor een verschil van 6 in shift voor de zelfde stooklijn kan ik dat verschil in COP echt niet kleiner krijgen dan 1 in deellast.

Ik kan de flow ook nog met[/small]+/- 15% veranderen via de hulpcirculatie pomp in het circuit zonder het opgenomen vermogen daarvan mee te tellen en zelfs dan nog is verschil tenminste een vol punt
-Flow van 1000l/h verhogen naar 1150l/h maakt het verschil allleen maar groter, want de Pana mono regelt volledig op de Ta sensor en dan wordt de dT wel kleiner, maar dat is omdat Tr dichter naar Ta gaat.
En Tr is bepalend voor koelmiddel condensatie en druk en werk dat copmpressor dient te verzetten..
-Flow verlangen naar 850l/h dat maakt de dT wel groter maar het verschil niet kleiner dan 1, zelf niet eens 0,9, het effect van de 15% is te klein tov de regelruimte die de Pana mono heeft tot [Tadoel+2C].

@LittleTycoon
Een F/G-serie Pana mono regelt niet op deltaT, maar op de Ta-sensor en [Tadoel+2C], de Tr sensor is enkel voor de veiligheden
Draai je HT als @Dre soms, dan regelt Pana mono tot 50-52C enkel op de Ta-sensor daarboven neemt de Tr-sensor het over om Tr te beperken tot max 53C
Heb ik weer geluk met mijn 28 mm over buffer, pomp stand één is al te hoog. Dt is vaak maar 2/3 soms 4 graden. Allemaal weer winst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Domba 1 volle punt verschil is wel veel verschil!

Volgens de boekjes van mijn Zubadan zit er op laag vermogen bij 2 graden Tb een verschil van 0,68 in de COP (4,37 bij Ta 25 graden, 3,69 bij Ta 35 graden) bij 10 graden dus. Bij een Ta verschil van 5 graden zou het dus +- 0,34 COP schelen.

Ik heb (helaas) niet zo'n mooi dashboard als jij hebt om live te monitoren :P

Wat me trouwens wel opvalt aan die datasheet is dat hoever een WP kan terugmoduleren afhankelijk is van de Tb en Ta :? Hoe hoger de Ta en hoe lager Tb hoe verder de WP thermisch terug kan :?

Is dit een "Algemene" WP eigenschap, of is dit iets typisch van mijn Zubadan :?
Volgens mij zou het juist wenselijk zijn om bij een hoge Tb en een lage Ta zo ver mogelijk terug te kunnen :P

[ Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 19-01-2018 08:13 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18
kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:48:
[...]

Ook goed. Ik heb mijne op 31-12 aangevraagd. Moest een betaalbewijs aanleveren. Tja... heb maar screenshot van betaling laten zien...

Binnen 8 werkweken antwoord. Op eloket krijg je geen statusupdates
Hier is ook de subsidie aangevraagd op 31-12 voor de Ecolution.
Factuur van de 29e. Dus ik had 2 dagen om hem te installeren.
Ben benieuwd. Vorige keer duurde het 2,5 week.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:08:
@Domba 1 volle punt verschil is wel veel verschil!

Volgens de boekjes van mijn Zubadan zit er op laag vermogen bij 2 graden Tb een verschil van 0,68 in de COP (4,37 bij Ta 25 graden, 3,69 bij Ta 35 graden) bij 10 graden dus. Bij een Ta verschil van 5 graden zou het dus +- 0,34 COP schelen.

Ik heb (helaas) niet zo'n mooi dashboard als jij hebt om live te monitoren :P

Wat me trouwens wel opvalt aan die datasheet is dat hoever een WP kan terugmoduleren afhankelijk is van de Tb en Ta :? Hoe hoger de Ta en hoe lager Tb hoe verder de WP thermisch terug kan :?

Is dit een "Algemene" WP eigenschap, of is dit iets typisch van mijn Zubadan :?
Volgens mij zou het juist wenselijk zijn om bij een hoge Tb en een lage Ta zo ver mogelijk terug te kunnen :P
Ik denk dat dat gezichts bedrog is. Waarschijnlijk is de laagste stand altijd hetzelfde, maar door de lagere buiten temp word het rendement veel slechter, en daarom geeft hij thermisch minder af. Hij doet dit niet expres.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mgroen81
Dylantje2 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 19:29:
[...]

Tweaken is iets anders als een thermostaat :-)
Wil je het beste eruit..
Tweak je een jaartje of zo..
Thermostaat is hier alleen voor de WAF. :+
Alleen van het idee van hoger instellen wordt het al warmer.
Je kan hem op 24 graden zetten maar door de WAR wordt het toch niet warmer dan 21.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
mgroen81 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:36:
[...]

Thermostaat is hier alleen voor de WAF. :+
Alleen van het idee van hoger instellen wordt het al warmer.
Je kan hem op 24 graden zetten maar door de WAR wordt het toch niet warmer dan 21.
Als je ze helemaal wilt bedonderen moet je een romantisch kaarsje onder thermostaat zetten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:26:
[...]

Ik denk dat dat gezichts bedrog is. Waarschijnlijk is de laagste stand altijd hetzelfde, maar door de lagere buiten temp word het rendement veel slechter, en daarom geeft hij thermisch minder af. Hij doet dit niet expres.
Dat zou goed kunnen natuurlijk, maar mensen "rekenen" er wel mee.
Als in de technische info staat "Verwarmingscapaciteit 11,2 (4,5~14,0) kW" gaan veel mensen er vanuit dat hij tot 4,5KW terug kan moduleren.

Als ik dan bekijk wanneer je zo ver terug zou willen moduleren is dat bij hoge buitentemperaturen en een lage Ta.

In mijn boekje staat bij mij:

Tb = 12, Ta = 25, minimale vermogen = 10,51KW
Tb = 12, Ta = 35, minimale vermogen = 4,39KW

Dit zou wel verklaren waarom ik bij lage Ta's sneller last krijg van aan/uit gedrag van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen-doen!
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06-2022
Misschien kunnen jullie even meedenken m.b.t. onderstaand probleem.

Ik heb mijn Elga op dit moment geïnstalleerd als "stand alone". De CV-ketel is wel aangesloten maar deze is uitgeschakeld. Tot enkele weken geleden werkte de Elga goed. Soms alleen de warmtepomp in bedrijf en bij langere of meer vraag de warmtepomp en CV-ketel in bedrijf. De CV-ketel schakelde dan niet aan, maar dat was ook de bedoeling!

Sinds enkele weken schakelt de Elga de CV-ketel na enige tijd aan en vervolgens de warmtepomp uit! Dit betekent dat er dan geen warmtevoorziening meer is. Dit terwijl de dipswitch zo ingesteld staat dat beide kunnen functioneren. Als de kamerthermostaat even lager wordt gezet en vervolgens weer omhoog dan functioneert de warmtepomp weer.

De pomp staat op dit moment ingesteld op stand 6 (linksom).

Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 00:40
Stand 6 is maximaal. Is dat met een reden gedaan? Hier staat hij stand 3 rechtsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:53:
[...]

Als in de technische info staat "Verwarmingscapaciteit 11,2 (4,5~14,0) kW" gaan veel mensen er vanuit dat hij tot 4,5KW terug kan moduleren.

Als ik dan bekijk wanneer je zo ver terug zou willen moduleren is dat bij hoge buitentemperaturen en een lage Ta.

Dit zou wel verklaren waarom ik bij lage Ta's sneller last krijg van aan/uit gedrag van de WP.
En verklaart dit ook jou hoge verbruik als je nacht verlaging gebruikt?
Jij warmt tenslotte met hogere ta op....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen-doen!
Noord27 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:04:
Stand 6 is maximaal. Is dat met een reden gedaan? Hier staat hij stand 3 rechtsom.
Ik had de pomp ook op 3 staan, maar dan linksom. In de instructies van Techneco staat dat hij linksom op 6 moet, dus die instelling heb ik gewijzigd vanwege de problemen die ik heb. Maar geen verschil helaas!

Waarom heb jij hem rechtsom staan en niet linksom? Dat kan toch niet de oorzaak van het probleem zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 20:14

zw7

Tomexergie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:03:
[...]

Je moet ook de thermostaat van de DBE units niet gebruiken maar een instelbare goedkope Chinees monteren.Ik schakel bij 23 C in op de koelmode van de thermostaat. Speedcomfort is al veel goedkoper.
Ik heb ook een Jaga met DBE unit maar deze springt steeds aan/uit en dat pas bij veel te hoge temperatuur, vooral omdat de temperatuur meting op een te hoge plek zit.

Op mijn convector heb ik zelf een systeem gebouwd met computerfans en een W1209WK thermostaat. Zie ook deze post voor de laatste stand waarmee ik nu de Ta flink naar beneden aan het krijgen ben.
zw7 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

De vraag: Hoe heb jij een W1209WK oid gekoppeld aan de DBE unit? Heb je misschien een foto hiervan?

[ Voor 12% gewijzigd door zw7 op 19-01-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Bl4ckviper schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:36:
[...]

Zie op die site die je eerder postte wel dat je minimaal 10 stuks moet bestellen dat is wel minder...
Dat zou kunnen ja. Ik heb er inderdaad 10 besteld want dat kwam wel goed uit maar misschien als je ze belt dat er iets te regelen valt? Ik heb ze ook gebeld en toen klonken ze heel schappelijk in ieder geval (alleen had dat te maken met moment van leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

De buitenunits van WP's worden stiller. In de link de Ecodan van Mitsubishi
Ik had er al eerder over gepost.

https://www.installatie.n...iten-unit-steeds-stiller/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:13:
[...]

En verklaart dit ook jou hoge verbruik als je nacht verlaging gebruikt?
Jij warmt tenslotte met hogere ta op....
Dat valt wel mee volgens mij :? Ik heb December 536kWh verbruikt voor CV. Dat vind ik gezien de omvang / ligging van mijn woning niet veel in vergelijking tot anderen :?

Mijn stooklijn is +10 Ta 30, -5 Ta 35

Als ik 24*7 zou gaan stoken kan ik wellicht met een lagere Ta af, stel 5 graden lager scheelt 0,34 in de COP.
Maar het is 's nachts zeker 5 graden kouder als overdag, dat zou weer 0,70 in de COP negatief werken volgens de tabellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Laatst online: 02-07 12:32
Groen-doen! schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:02:

Ik heb mijn Elga op dit moment geïnstalleerd als "stand alone". De CV-ketel is wel aangesloten maar deze is uitgeschakeld. Tot enkele weken geleden werkte de Elga goed. Soms alleen de warmtepomp in bedrijf en bij langere of meer vraag de warmtepomp en CV-ketel in bedrijf. De CV-ketel schakelde dan niet aan, maar dat was ook de bedoeling!

Sinds enkele weken schakelt de Elga de CV-ketel na enige tijd aan en vervolgens de warmtepomp uit! Dit betekent dat er dan geen warmtevoorziening meer is. Dit terwijl de dipswitch zo ingesteld staat dat beide kunnen functioneren. Als de kamerthermostaat even lager wordt gezet en vervolgens weer omhoog dan functioneert de warmtepomp weer.

@Groen-doen!
Mogelijk het volgende:
Probeer het afschakelpunt van 4°C via parameter P62 in de Honeywell thermostaat te verlagen als dat tenminste nou nog op de standaardwaarde staat.

Uit versie 15.3 van de installateurshandleiding
9.2 Regelstrategie
Om de Elga zo economisch mogelijk in te zetten, schakelt de warmtepomp standaard uit bij buitentemperaturen
lager van 4°C. De warmtepomp schakelt weer in als de temperatuur 6°C of hoger is, de watertemperatuur laag
genoeg is en de warmtevraag is weggeweest (de CV-ketel heeft eerst de ruimte op temperatuur gebracht). De
ketel of stadsverwarming en stooklijn in de Elga moeten dus hoog genoeg zijn ingesteld om de woning op temperatuur
te krijgen.

9.2.1 Buitentemperatuur onder 4°C
Als de gemeten buitentemperatuur lager is dan 4°C, zal de Elga regeling alleen de CV-ketel sturen voor verwarming.
De gewenste aanvoertemperatuur wordt dan berekend volgens de met de dipswitches ingestelde stooklijn.
Het afschakelpunt van 4°C is te verstellen via parameter P62 in de Honeywell thermostaat

[ Voor 18% gewijzigd door avandermeulen op 19-01-2018 10:34 ]

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:28
Groen-doen! schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:02:

Begrijp ik het goed dat het verwarmingsbedrijf van je CV-ketel 'uit' staat, dus dat de CV niet gaat verwarmen als de Elga de CV aanschakelt?

Het klinkt alsof Elga moeite heeft om de zaak op temperatuur te houden en op een gegeven moment de CV-ketel aanroept. Maar je zegt zelf dat dipswitch op DUO-bedrijf staat (weet je dat zeker?), dus dat de Elga dan ook gewoon zou moeten doordraaien.

Heb je enig idee van het elektrisch vermogen dat de Elga afgelopen weken maximaal trekt? Heb je hem al eens herstart (bij volledige stilstand stekker eruit, en na een paar minuten er weer in)?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 07:41:
[...]

Klinkt goed! Hoe heb je de test uitgevoerd? Thermostaat naar beneden of kachel aan? En ga je nog een derde test draaien bij temperaturen <4?
Test was thermostaat 1 graad naar beneden, en na 2,25 uur weer omhoog. Werkt prima om #elgahybernation te induceren. Nu dus niet meer.

Ga het zeker nog eens doen bij Tb < 4

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
zw7 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:45:
[...]

Ik heb ook een Jaga met DBE unit maar deze springt steeds aan/uit en dat pas bij veel te hoge temperatuur, vooral omdat de temperatuur meting op een te hoge plek zit.

Op mijn convector heb ik zelf een systeem gebouwd met computerfans en een W1209WK thermostaat. Zie ook deze post voor de laatste stand waarmee ik nu de Ta flink naar beneden aan het krijgen ben.
zw7 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

De vraag: Hoe heb jij een W1209WK oid gekoppeld aan de DBE unit? Heb je misschien een foto hiervan?
Echt veel ventilatoren, ik heb er veel minder en het werkt ook. Het gaat erom dat je een impuls geeft aan de opstijgende licht. Er wordt door inductie lucht om de ventilatoren heen mee gezogen.

Dom bedrijf die Jaga, nog conventionele attitude van Ta>40C is LT CV.

Ik zal een fotootje posten van mijn simpele opstelling. Ik had eigenlijke een proefopstelling gemaakt en een mooie afwerking is er nog niet van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen-doen!
avandermeulen schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:31:
[...]

@Groen-doen!
Mogelijk het volgende:
Probeer het afschakelpunt van 4°C via parameter P62 in de Honeywell thermostaat te verlagen als dat tenminste nou nog op de standaardwaarde staat.

Uit versie 15.3 van de installateurshandleiding
9.2 Regelstrategie
Om de Elga zo economisch mogelijk in te zetten, schakelt de warmtepomp standaard uit bij buitentemperaturen
lager van 4°C. De warmtepomp schakelt weer in als de temperatuur 6°C of hoger is, de watertemperatuur laag
genoeg is en de warmtevraag is weggeweest (de CV-ketel heeft eerst de ruimte op temperatuur gebracht). De
ketel of stadsverwarming en stooklijn in de Elga moeten dus hoog genoeg zijn ingesteld om de woning op temperatuur
te krijgen.

9.2.1 Buitentemperatuur onder 4°C
Als de gemeten buitentemperatuur lager is dan 4°C, zal de Elga regeling alleen de CV-ketel sturen voor verwarming.
De gewenste aanvoertemperatuur wordt dan berekend volgens de met de dipswitches ingestelde stooklijn.
Het afschakelpunt van 4°C is te verstellen via parameter P62 in de Honeywell thermostaat
Ik heb dipswitch B8 zo ingesteld dat de Elga ook onder 4 graden actief is. Maar waar kan ik de parameter P62 vinden op de thermostaat? Ik heb de handleiding er bij gezocht maar kan daar niets over terugvinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:50
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:36:
[...]

Test was thermostaat 1 graad naar beneden, en na 2,25 uur weer omhoog. Werkt prima om #elgahybernation te induceren. Nu dus niet meer.

Verwacht zelf dat je geen problemen meer gaat krijgen, de elga was in de war van de verkeerde ntc waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Tomexergie schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:07:
[...]

Echt veel ventilatoren, ik heb er veel minder en het werkt ook. Het gaat erom dat je een impuls geeft aan de opstijgende licht. Er wordt door inductie lucht om de ventilatoren heen mee gezogen.

Dom bedrijf die Jaga, nog conventionele attitude van Ta>40C is LT CV.

Ik zal een fotootje posten van mijn simpele opstelling. Ik had eigenlijke een proefopstelling gemaakt en een mooie afwerking is er nog niet van gekomen.
Hmm, dom bedrijf?
De huidige modellen DBE hebben een speciale WP setting en gaan de ventilators al aan bij 24graden Ta als je dat instelt.
Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen-doen!
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:35:
[...]

Begrijp ik het goed dat het verwarmingsbedrijf van je CV-ketel 'uit' staat, dus dat de CV niet gaat verwarmen als de Elga de CV aanschakelt?

Het klinkt alsof Elga moeite heeft om de zaak op temperatuur te houden en op een gegeven moment de CV-ketel aanroept. Maar je zegt zelf dat dipswitch op DUO-bedrijf staat (weet je dat zeker?), dus dat de Elga dan ook gewoon zou moeten doordraaien.

Heb je enig idee van het elektrisch vermogen dat de Elga afgelopen weken maximaal trekt? Heb je hem al eens herstart (bij volledige stilstand stekker eruit, en na een paar minuten er weer in)?
Verwarmingsbedrijf van de CV-ketel staat inderdaad uit, gaat dus niet verwarmen als de Elga de CV aanschakelt.

De dipswitch A2 staat naar achter, dus ingesteld voor DUO.

En ik heb niet het idee dat ie moeite heeft met verwarmen en dat er veel vermogen wordt gevraagd. Maar ik zal inderdaad eens proberen om volledig te herstarten door de stekker er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:44
@Grolsch @reneeke1970
Klopt het gaat om vrij grote verschillen, ik ben gewoon ook nog in 2e stookseizoen op zoek naar een redelijke afstelling.
Ik heb daar flink wat mogelijkheden met twee WP's naast elkaar en het gaat ook om de nodige opgenomen kWh's, tot 600kWhe, 10-15% op jaarbasis.

Ik heb gisteravond het shift verschil tussen beide WP's nog tot 4 teruggebracht op de zelfde stooklijn, vanwege de fans nu constant lopen onder de radiatoren.
Wat ik grofweg zie, voor de G-6kW Pana Mono, zijn de grotere stappen in opgenomen vermogen ~800-880, ~1000 en ~1200W
Thermisch 0,5kWh meer en ~4 graden hogere Ta, kost aanzienlijk meer aan opgenomen vermogen (~300W) als ook nog aantal defrosts.
Mijn op lagere Ta lopende vloerverwarming WP met 2,5-4kWth heeft geen enkele defrost gehad in afgelopen 24 uur terwijl mijn op 4-6kWth lopen WP voor radiatoren er 6 had
Als ook dat een defrost voor radiator-circuit met weinig thermische massa, ook duidelijk terug ziet in de ruimtetemperatuur.
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Screenshot_2018-01-19.png

Hier staat nog een screenshot van 20min later, als reactie op de gestegen Tb.

Grolsch is alleen de weergave op de pidrive loopt ook nog domoticz naast influxDB met op moment nog veel meer parameters.
Nu eerst grafana dashboard verder inrichten met annotations net als @maartenmoerman

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
Veelal hebben de compressoren in WP's een minimum toerental waarbij de smering nog goed werkt. Als je lager in toeren zou gaan, komt de smering in gevaar. Dus dat doet men niet. Stel dat het minimum toerental 40%
is van het maximum. Dus zowel bij een hoge als een lage Tb.
De door de compressor aangezogen VOLUMESTROOM is dan altijd hetzelfde. Maar, bij een lage Tb is het soortelijk volume van het aangezogen gas groter (soortelijk gewicht dus kleiner oftewel het gas is "ijler"). Dat betekent dat de aangezogen MASSASTROOM, bij een lage Tb lager is dan bij een hogere Tb. En het geleverde thermisch vermogen is afhankelijk van hoeveel kg/s aan koelmiddel er wordt rondgepompt.
Dus ook al is het toerental identiek, bij een lagere Tb heb je dus altijd een lager vermogen dan bij een hogere Tb.
Helaas. Voor de regeling zouden we het liever andersom zien, maar we kunnen de natuurkundige wetten nu een keer niet beïnvloeden.
Grolsch schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 08:53:
[...]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:23
[...]

Daar ben ik wel heel benieuwd naar, want het gedrag treed volgens mij alleen op bij Elga's waarbij de begrenzing er af is. We moeten nu niet hebben dat hij het straks tussen de 4 en 7 graden goed doet, maar onder de 4 weer in de #Elgahybernation vliegt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Laatst online: 02-07 12:32
Groen-doen! schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:08:
[...]

Ik heb dipswitch B8 zo ingesteld dat de Elga ook onder 4 graden actief is. Maar waar kan ik de parameter P62 vinden op de thermostaat? Ik heb de handleiding er bij gezocht maar kan daar niets over terugvinden helaas.
@Groen-doen!

Welke firmware versie heb je? Ik realiseer me nu dat dat waarschijnlijk pas vanaf firmware versie 16.0 beschikbaar is

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen-doen!
avandermeulen schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:27:
[...]

@Groen-doen!

Welke firmware versie heb je? Ik realiseer me nu dat dat waarschijnlijk pas vanaf firmware versie 16.0 beschikbaar is
Ik heb de Elga begin 2016 geinstalleerd, dus zal zeker een oudere versie zijn!

Maar dipswitch A2 staat op DUO bedrijf en B8 staat ook goed ingesteld. Dus daar zal het zeker niet aan liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
mgroen81 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:13:
[...]

Hmm, dom bedrijf?
De huidige modellen DBE hebben een speciale WP setting en gaan de ventilators al aan bij 24graden Ta als je dat instelt.
Werkt perfect.
Dat is dan een modificatie. Bij Speedcomfort nog ui al Ta<
32C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Tomexergie Die SpeedComfort's gaan nog niet aan bij 36 (infrarood gemeten). Heb ze nu maar direct aangesloten zitten zonder temperatuursensor en draaien 24/7..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:12:
[...]

Verwacht zelf dat je geen problemen meer gaat krijgen, de elga was in de war van de verkeerde ntc waarde.
Die NTC-weerstand die er in zat was de standaard-weerstand die in alle Toshiba-Elga's zit. Dus zo logisch vind ik het niet. Het komt meer over als een design-foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Groen-doen! schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:47:
[...]

Ik heb de Elga begin 2016 geinstalleerd, dus zal zeker een oudere versie zijn!

Maar dipswitch A2 staat op DUO bedrijf en B8 staat ook goed ingesteld. Dus daar zal het zeker niet aan liggen!
Om er iets zinnigs van te zeggen zou je toch wat meer gegevens moeten verzamelen over de momenten van uitschakelen Elga en aanschakelen CV-ketel. Registreer je kWh-gebruik van je Elga bv.? En de binnen-T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen-doen!
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:12:
[...]

Om er iets zinnigs van te zeggen zou je toch wat meer gegevens moeten verzamelen over de momenten van uitschakelen Elga en aanschakelen CV-ketel. Registreer je kWh-gebruik van je Elga bv.? En de binnen-T?
Ik ga er dit weekend 'ns werk van maken! Ik heb wel een verbruiksmeter aan de Elga hangen, maar daarmee wordt het nog niet geregistreerd. Binnentemperatuur is nooit echt laag. Heb triple-glas in de woonkamer en het koelt niet hard af!

Voor mij echt een raadsel waarom de Elga de warmtepomp uitschakelt!

Ik heb Techneco vanmorgen ook al een mailtje gestuurd. Geen idee of ze daar op reageren en zo ja, op welke termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:11:
[...]

Die NTC-weerstand die er in zat was de standaard-weerstand die in alle Toshiba-Elga's zit. Dus zo logisch vind ik het niet. Het komt meer over als een design-foutje.
Soms kom je pas achter problemen als een product in prductie is genomen.
Gewoon netjes van techneco dat ze het oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Groen-doen! schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:19:
[...]

Ik ga er dit weekend 'ns werk van maken! Ik heb wel een verbruiksmeter aan de Elga hangen, maar daarmee wordt het nog niet geregistreerd. Binnentemperatuur is nooit echt laag. Heb triple-glas in de woonkamer en het koelt niet hard af!

Voor mij echt een raadsel waarom de Elga de warmtepomp uitschakelt!

Ik heb Techneco vanmorgen ook al een mailtje gestuurd. Geen idee of ze daar op reageren en zo ja, op welke termijn.
Ik heb heel veel meer geleerd van het gedrag van mijn wp door er een real-time energieverbruiksmeter aan te koppelen (in mijn geval een iungo, maar het kan vast goedkoper).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:22:
[...]

Soms kom je pas achter problemen als een product in prductie is genomen.
Gewoon netjes van techneco dat ze het oplossen :)
Zeker, het is ook geen verwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
Raar eigenlijk, dat als een bedrijf doet wat ze moeten doen, we dit al als netjes gaan bestempelen.
Het zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn.
Dit geeft aan, dat we eigenlijk al helemaal niet meer gewend zijn, dat bedrijven zich fatsoenlijk gedragen, maar eerder dat we het gewoon vinden als ze dat niet doen.... :'(
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:23:
[...]

Zeker, het is ook geen verwijt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen-doen!
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:22:
[...]

Ik heb heel veel meer geleerd van het gedrag van mijn wp door er een real-time energieverbruiksmeter aan te koppelen (in mijn geval een iungo, maar het kan vast goedkoper).
Dat is misschien wel een goed plan! Ik heb al gekeken op de site van iungo, maar goedkoop is het niet inderdaad.....

Wellicht heeft Aliexpress een bruikbaar alternatief. Ik zal dit weekend eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Groen-doen! schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:21:
[...]

Dat is misschien wel een goed plan! Ik heb al gekeken op de site van iungo, maar goedkoop is het niet inderdaad.....

Wellicht heeft Aliexpress een bruikbaar alternatief. Ik zal dit weekend eens kijken.
Ik geloof dat een aantal anderen hier met Youless werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:23:
[...]

Ik geloof dat een aantal anderen hier met Youless werken
Ik gebruik een Fibaro stekker in combinatie met Domticz. Werkt perfect.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Groen-doen! schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:21:
[...]

De sonoff pow kan Je overwegen voor minder dan 10 euro kan je tot 16A monitoren. Met wat aanpassingen ook bruikbaar met domoticz.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad een Youless hier, en eigenlijk is een verbruiksmeter die logt onmisbaar als je het gedrag van je WP een beetje wilt begrijpen en wilt fine-tunen.

Hoe kom je er anders achter hoevaak je WP defrost, of dat je last zou hebben van pendelen bijvoorbeeld :? Wij Tweakers willen dat wel weten natuurlijk :P

KWH meter (3 fasen) + Youless kosten in totaal € 127,00 via de webshop. Inderdaad niet goedkoop, maar wel "idiot proof" en gemakkelijk in gebruik, mooie grafiekjes via Enelogic (gratis).

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 19-01-2018 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
Grolsch schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:49:
Inderdaad een Youless hier, en eigenlijk is een verbruiksmeter die logt onmisbaar als je het gedrag van je WP een beetje wilt begrijpen en wilt fine-tunen.

Hoe kom je er anders achter hoevaak je WP defrost, of dat je last zou hebben van pendelen bijvoorbeeld :? Wij Tweakers willen dat wel weten natuurlijk :P

KWH meter (3 fasen) + Youless kosten in totaal € 127,00 via de webshop. Inderdaad niet goedkoop, maar wel "idiot proof" en gemakkelijk in gebruik, mooie grafiekjes via Enelogic (gratis).
Yep. Maar voor Elga heb je geen 3-fasen kWh meter nodig :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 13:53:
[...]

Yep. Maar voor Elga heb je geen 3-fasen kWh meter nodig :-)
Dan koop je een 1-fase kWh meter, is nog € 26,10 goedkoper ook nog :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen-doen!
Grolsch schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 14:13:
[...]

Dan koop je een 1-fase kWh meter, is nog € 26,10 goedkoper ook nog :P
Bedankt, ik ga me er dit weekend eens verder in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Groen-doen! schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 14:43:
[...]

Bedankt, ik ga me er dit weekend eens verder in verdiepen!
Doen. En als je alles geïnstalleerd heb gaan we zeuren dat je ook een warmtemeter moet installeren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Wie wil hier nog over meedenken?
blauwemac schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:25:
Nu mijn Pana 5KW goed draait voor de verwarming wil ik natuurlijk meer en ook SWW met de Pana gaan doen. Plan is een 150 liter horizontaal buffervat (groter kan echt niet en verticaal lukt ook niet) met een hygienespiraal en 2 electrische doorstroomverwarmers erachter, 1 voor douche/bad en 1 voor keuken. Doel is om zo van het gas af te komen en toch niet alles met COP 1 te hoeven verwarmen. Ik vind het echter moeilijk om te bedenken hoe veel besparing me dit t.o.v. COP 1 gaat opleveren. Vooral omdat het maar zo'n klein vaatje is en ik dus het beste voor een hoge temperatuur, max 55 graden, kan gaan. Dat is te warm voor mijn verwarming dus die zal het zonder buffer moeten blijven doen. Of is het toch slimmer om hem als buffer voor mijn radiatorenverwarming (T2=35) te gebruiken en dus een groter gat met de doorstroomverwarmer overbruggen?

Ook heb ik nog een Pana-specifieke vraag. In de manual zie ik dat je twee dingen moet instellen voor de warmwatertank: de temperatuur en de tijd die de wp daaraan mag besteden. Dat laatste begrijp ik niet. Waarom heeft hij een tijd nodig als hij al een streeftemperatuur heeft? Of is dat om de relatieve voorrang van SSW boven verwarming in te stellen? Ik kan niet zoiets vinden als wat @Grolsch heeft, namelijk dat hij op een vast moment van de dag de boel opwarmt.

Waanzin of gewoon proberen?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
blauwemac schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 14:58:
Wie wil hier nog over meedenken?

[...]
Hoeveel SWW gebruik je daadwerkelijk per dag? Wegen daar je stilstandsverliezen tegen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@blauwemac Als je het vat als buffer opneemt in je installatie en je gaat uit van naverwarmen van 35 tot 50 dan is je piekbelasting per liter water per minuut 1,080 kwh (4,7A). Dus als je een douchekop hebt van 5 liter per minuut heb je (stel op 50 graden) een piekbelasting van 5,670 kwh (circa 24A). Nu douche je hopelijk niet met 50 graden maar met of rond de 40 dus dan zit je op 20% minder.

Ik zou wel een zo'n prioriteitschakelaar inbouwen als je 2 doorstromers ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Lastig om hoeveelheid SWW te bepalen. 's morgens 25 minuten douchen en 's avonds de andere twee gezinsleden, weer 25 minuten. Vrij 'gewone' douchekop, ik zou eens moeten meten hoeveel water die per minuut trekt op douche temperatuur. Een van de twee gaat 's avonds ook nog vaak in bad ipv onder de douche, dan is avondverbruik totaal zo'n 30 minuten denk ik. Best wel hoog verbruik denk ik, dus dat lijkt me wel op te wegen tegen stilstandverliezen. Even gekeken, bijna 300 kuub gas voor 4 maanden SWW, op een Nefit uit 2000 met zo'n klein ingebouwd boilertje.

Ik wil inderdaad zo'n prioriteitsschakelaar voor die 2 doorstromers, of misschien toch 1 doorstromer. Dat hangt er ook vanaf hoe ik met m'n leidingen uitkom.

Op zich doet m'n verwarming het redelijk goed zonder buffer, dus kan ik voor een hogere SWW-vat temperatuur kiezen. Zou het nog uitmaken of de vat CV-water bevat en het SWW door de spiraal gaat of andersom, vat met SWW-water opwarmen vanuit CV-water door de spiraal?

[ Voor 15% gewijzigd door blauwemac op 19-01-2018 16:02 ]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjkbkp
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09-2024
Aziraphale schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:58:
@Bram-Bos @Tomexergie @amarkest :

Zojuist een update van Techneco gehad! Ze hebben het bij 1 installatie kunnen reproduceren (zal bij @Bram-Bos zijn geweest) en gaan nu de oplossing op een tweede adres testen.... Dat tweede adres is duidelijk niet hier, ook al kan ik het probleem probleemloos reproduceren. Hij knalt bij de huidige temperaturen bij mij dagelijks in de #Elgahybernation door de houtkachel. Maar ja, ik woon waarschijnlijk te ver van Delft om hier te komen meten. Achter Zwolle houdt de beschaving op en zo....
Maandag bij mij.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@blauwemac

Ik zou het met 1 doorstromer in combinatie met een buffer voor de badkamer doen en dan een elektrische boilertje voor beneden. Toch lastig als je geen warm water kan tappen beneden omdat er iemand onder de douche staat.

Als ik reken met 7 liter per minuut heb je een 's-morgens al een verbruik van 175 liter water. Ik vraag mij af hoe de Pana daarover denkt als er zo'n berg warmte wordt onttrokken uit een buffer. Die zal dan wel even een tijdje op volle toeren staan draaien. Plus dat je temperatuur in de buffer wel gaat zakken dus dat de doorstromer meer amperage zal gaan trekken.

Heb je 1x35A of 3x25A aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Electrisch boilertje lijkt een goed idee, maar zijn dat juist geen energie-zuipers? Hoewel, die kan ik natuurlijk wel wat minder warm zetten.

Dank voor je rekensom. Die maakt het wel duidelijk dat m'n SWW-vat beter niet tegelijk ook buffer kan zijn. Doorstromer gaat bij afgekoeld vat meer stroom trekken, dat is duidelijk, maar niet zo erg want dat zal toch relatief weinig voorkomen. Ervan uitgaande dat het vat twee keer per dag opgewarmd zou worden. In die tijd natuurlijk geen verwarming binnen, maar dat valt hopelijk op te vangen met een iets hogere Ta. Woning heeft heel weinig massa, dus even geen verwarming gaan we wellicht wel voelen.

Ik heb nu nog 1x35A, maar dat gaat hem niet worden, denk ik. Dat moet ik dus ook nog ombouwen naar 3x25A.

[ Voor 6% gewijzigd door blauwemac op 19-01-2018 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@blauwemac Met 1 x 35A zou ik het niet doen. Dan zit je bij 7 liter per minuut op zo'n 32A (van 35 naar 50). Je kan natuurlijk ook naar 45 graden verwarmen maar de vraag is of het water in de badkamer dan warm genoeg aankomt. Het schijnt ook zo te zijn dat veel thermostatische mengkranen niet zo goed overweg kunnen met veel lagere aanvoertemperaturen.

Kan je buffervat van 150 liter niet als volledig SWW vat gaan benutten? Verwarmen door de Pana tot 50 graden ofzo. Inhoud is net aan / net niet voldoende om de douchebeurten 's-morgens op te vangen maar je kan ook nog een elektrisch element inbouwen die je 's-morgens een uurtje eerder laat aan gaan via een tijdklok om de temperatuur nog verder omhoog te krikken zodat je goed kunt douchen. Of die kleinere douchekop aanschaffen die ik je al eens hebt gelinkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@blauwemac mijn gevoel zegt dat een 150 buffer een veel te kleine hygiëne spiraal heeft om fatsoenlijk te werken. Dus je gaat aardig stroom trekken met door stroom verwarmer. In de zomer sowieso want dan draait je verwarming niet en is buffer koud.
Tenzij je hem warm gaat houden met een thermostaat er in.
Ik denk dat je beter twee kleine elektrische boilers aan kunt schaffen, dan kun je ze naar keuze met 500 tot 3000 watt warm maken. Ook beter voor salderen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ja, buffer gaat hem dus niet worden. Maar Pana kan toch ook een SWW-vat opwarmen? Dat is toch gunstiger dan een electrische boiler, juist ook in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
blauwemac schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:56:
Ja, buffer gaat hem dus niet worden. Maar Pana kan toch ook een SWW-vat opwarmen? Dat is toch gunstiger dan een electrische boiler, juist ook in de zomer?
Jazeker, dan moet je een boiler plaatsen die je niet als buffer gebruikt.
En als je niet groter kunt dan 150 liter kun je daar voor zekerheid een doorstromers achter zetten.
Moet je wel zeker weten dat je hartje winter twee uur verwarmings tijd kunt missen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ja dat kan een Pana. met een 3-wegklep kan je hem ook SWW laten maken. Wat weer gunstiger is dan een elektrische boiler maar het ligt eraan hoe groot jouw SWW vat dan wordt. Is dat die max 150 liter? Die is natuurlijk behoorlijk krap t.o.v. jullie SWW behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Aan de Pana bezitters die hun WP over een buffervat laten draaien (doet iemand anders dat ook behalve @reneeke1970 ?);

Hoe gaat de Pana ermee om als deze op WAR draait en door een secundaire warmtebron die gekoppeld is aan de buffer temperatuur hoger wordt dan de WAR vraagt. Gaat hij dan normaal uit en blijft rustig draaien op circulatiepomp tot de temperatuur weer onder de gewenste WAR temperatuur komt of komt er een storingsmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ja, toch valt het me niet tegen. Als we iets zuiniger kunnen douchen en twee keer per dag 150 liter opwarmen zijn we een heel eind. We hebben in die zin geluk dat warmwatervraag over ochtend en avond verdeeld zijn. Hartje winter zal het wel krap worden met alleen de Pana, maar dat is op te vangen lijkt me: doorstromer, electrisch element als bijverwarming in de boiler en houtkachel die we sowieso nodig zullen hebben als het echt koud wordt. Maar ik geef toe, het houdt niet over.

Nadeel is ook nog dat dat 150 liter vat horizontaal moet liggen (schreef ik dat al?), dus dat er veel eerder menging zal ontstaan en dan de naverwarmer mee moet gaan doen.
Rhaelak schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:00:
Ja dat kan een Pana. met een 3-wegklep kan je hem ook SWW laten maken. Wat weer gunstiger is dan een elektrische boiler maar het ligt eraan hoe groot jouw SWW vat dan wordt. Is dat die max 150 liter? Die is natuurlijk behoorlijk krap t.o.v. jullie SWW behoefte.

[ Voor 9% gewijzigd door blauwemac op 19-01-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mjkbkp schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:07:
[...]

Maandag bij mij.
Ben benieuwd.
Ik ook. Hopelijk ook snel bij mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Rhaelak schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 16:36:
@blauwemacHet schijnt ook zo te zijn dat veel thermostatische mengkranen niet zo goed overweg kunnen met veel lagere aanvoertemperaturen.
Ter info: Hansgrohe mengkranen doen het prima bij veel lagere aanvoertemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Elke mengkraan doet het prima. Alleen zal de temperatuur die er uit komt nooit hoger zijn als de maximale temperatuur die ingesteld is op je SWW voorziening. Dus een echt warm sopje heb je zelf in de hand.

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 19-01-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nou, mijn vorige mengkraan mengde altijd koud water bij. Een boiler op 45°C betekend dan bijvoorbeeld dat er dan hooguit 40°C uit de kraan komt. Slecht voor de COP ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rhaelak schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:03:
Aan de Pana bezitters die hun WP over een buffervat laten draaien (doet iemand anders dat ook behalve @reneeke1970 ?);

Hoe gaat de Pana ermee om als deze op WAR draait en door een secundaire warmtebron die gekoppeld is aan de buffer temperatuur hoger wordt dan de WAR vraagt. Gaat hij dan normaal uit en blijft rustig draaien op circulatiepomp tot de temperatuur weer onder de gewenste WAR temperatuur komt of komt er een storingsmelding?
Wp gaat gewoon uit als (in mijn geval) de ZB spiraal het buffervat warmer maakt dan de WAR instelling WP. Geen storingsmelding. Pomp WP gaat uit na ingestelde tijd en circulatie vloeistof in WP spiraal stopt.
Bovenste spiraal zit CV op met eigen pomp. Vat zelf is 380L SWW en gaat voorverwarmd naar een 2e 150L buffervat met elektrisch element en ZB spiraal.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970

Ik heb getest gelijktijdig met CV ketel en hij draait gewoon lekker door en wacht tot water afgekoeld is. Je kunt alleen een storing krijgen boven 55 graden dus daarom zou ik opleg thermostaat bevestigen op je leiding om hem echt uit te schakelen via 17/18. Dan stopt circulatie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18

Is mijn situatie, waterpomp draait vrolijk door tot water weer is afgekoeld.
Let wel op de maximale temperatuur beveiliging! Weet zo niet wat die is, zal ergens rond 60 Celsius zijn. (Edit blijkt 80 Celcius te zijn, zie posts hieronder)

( Spuit elf reactie... Wel uniek, drie Tweakers op een rij die het met elkaar eens zijn :*) )

[ Voor 9% gewijzigd door AquaPlanning op 22-01-2018 21:16 ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

iemand een tip voor een goede E boiler met een tweede spiraal voor mijn [ toekomstige Wp ]
150-160 liter ...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Laatst online: 08-07 09:06
avandermeulen schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:27:
[...]

@Groen-doen!

Ik heb trouwens firmware 16.0 maar moet ik dipswitch B8 nou ook zo instellen dat de elga actief is onder 4 graden als je via de thermostaat instelt dat hij actief is tot 1 graad en de cv pas bij mag springen vanaf 1 graag, of houd hij daar dan automatisch rekening mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:00:
iemand een tip voor een goede E boiler met een tweede spiraal voor mijn [ toekomstige Wp ]
150-160 liter ...
http://www.groenehoedduur...ie-boiler-2-warmtewi.html
http://brabant-kachels.nl.../53-boiler-200l-300l-500l
https://www.boilergarant....r-100l-tesy-2-wisselaars2
eventueel met WP:
http://www.groenehoedduur...armtepomp-m-57594842.html

[ Voor 29% gewijzigd door BenEco op 19-01-2018 19:30 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@AquaPlanning Haha nu nog een keer bij WAR en buffer vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Zit meer aan zoiets te denken:
https://www.amazon.de/wan...gender+warmwaterreservoir

WP voor SWW gaat het niet worden...
Hij moet goed tegen aan/uit kunnen

Als panelen terugleveren sww aan.
Als panelen niet leveren, sww uit :-)

Of:
https://www.amazon.de/Ele...2Bwarmwaterreservoir&th=1

[ Voor 21% gewijzigd door Dylantje2 op 19-01-2018 19:35 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@Dylantje2 Is een Tesy alleen bij boilergarant de 120L versie voor meer euro's.

Edit: er kan eventueel later nog een WP aan maar dikte isolatie zou persoonlijk voor minimaal 5 cm gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door BenEco op 19-01-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

BenEco schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:37:
@Dylantje2 Is een Tesy alleen bij boilergarant de 120L versie voor meer euro's.
Zag ik...
Maar zou dit wel iets zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:35
adnanoner schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 19:00:
[...]

Ik heb trouwens firmware 16.0 maar moet ik dipswitch B8 nou ook zo instellen dat de elga actief is onder 4 graden als je via de thermostaat instelt dat hij actief is tot 1 graad en de cv pas bij mag springen vanaf 1 graag, of houd hij daar dan automatisch rekening mee?
ik heb ook FW 16.0 . ELGA ingesteld via P62 op afhaken bij 0c. Maar dipswitch B8 staat ook nog ON.

Tijdens de afgelopen vorst-periode ging ELGA vrolijk door onder 0c. Dus ik denk dat B8 ON p62 overruled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rhaelak schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 17:00:
Het kan...
Maar of het echt rendabel is..
Als je panelen hebt kun je direct je stroom verbruiken in de zomer...

Stel dat je de pana alleen aan zet als de r in de maand is? [ loopt in de zomer niet voor dat beetje sww :-) ]
Kun je de andere maanden je stroom van je pana in een e boiler stoppen... _/-\o_
Winter een e boiler met een extra spiraal erin
Als water in tank lager is dan Ta pana Klep open en verwarmt de pana mee
Als water in tank hoger is dan pana, klep dicht.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier mensen die ervaring met neurale netwerken hebben, mijn ervaring is nog al roestig, eind jaren 80 / begin jaren 90. Ik heb een data-setje met weergegevens: zon wind rv en neerslag en WP-verbruiksgegevens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaelak
@Dylantje2 Ik vind dat nou niet echt rendabel. Wat je zegt is water verwarmen electrisch = COP1,

Die 2 x 175 liter per dag die @blauwemac verbruikt staat gelijk aan dik 10 kwh per dag. Beetje zonde als je een WP heb staan die in de zomer water verwarmd met COP = 5 of hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Tank modus opwarmen bij Tb=2°C. De Panasonic WH-MDC05F3E5.
Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/2hpk234.jpg
In 26 minuten stijgt Ta met 30°C graden, naar 50°C.
Bij een Ta van 57°C gedurende 3 minuten gaat de warmtepomp uit.
Tussen 20:25 uur en 20:50 uur is het elektrische vermogen vlak met 1400 Watt.

Handig om het huis even snel op te warmen.

@BenEco @reneeke1970 @AquaPlanning
Maximaal temperatuur beveiliging zit op 80°C en heeft een tolerantie van +/- 3°C. Een temperatuur van onder de 77°C zou de beveiliging niet moeten aanspreken.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 20-01-2018 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:10:
[-]

@BenEco @reneeke1970 @AquaPlanning
Maximaal temperatuur beveiliging zit op 80°C en heeft een tolerantie van +/- 3°C. Een temperatuur van onder de 77°C zou de beveiliging niet moeten aanspreken.
Klopt, als de ZB spiraal de buffer op 80°C brengt en de WP staat aan dan krijg ik geen error melding.
Heb trouwens nog geen enkele foutmelding gezien in de logging van het apparaat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-09 16:32
BenEco schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 22:34:
[...]

Klopt, als de ZB spiraal de buffer op 80°C brengt en de WP staat aan dan krijg ik geen error melding.
Heb trouwens nog geen enkele foutmelding gezien in de logging van het apparaat. :)
Als hij ooit een storing geeft, en in de zomer kan dat wel eens voorkomen, dan kun je dipswitch SW5-1 op on zetten dan gaat hij tot 86 graden

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Eens een aantal vragen. Onlangs kwam ik er achter hoeveel het vastrecht voor gas is. We wonen in een nieuw huis (vorig jaar opgeleverd). Het warme water wordt geleverd door een zonneboiler met aanvullend een warmtepomp op een boilervat van 260 liter. Omdat het gasverbruik behoorlijk laag is (max een paar honderd m3 per jaar) ben ik op zoek naar verwarmen op een andere manier dan met een gasketel. Als het gasfornuis ook de deur uit is, zou de gasaansluiting dus zo de deur uit kunnen. En dat scheelt nogal per jaar. Een goede vraag is: hoe het huis te verwarmen. In eerste instantie kwam ik op een airco uit. Toen ik me op het betreffende forum wat inlas en wat vragen stelde, vertelden ze daar dat een L/W-wp veel beter zou zijn vanwege de goede isolatie van het huis en de vloerverwarming die we hebben liggen. Alleen ben ik er tot op heden niet achter waaróm dat nu zoveel beter zou zijn. Het enige argument wat ik heb gehoord is: het comfort zou hoger zijn. Maar zijn er meer argumenten te noemen? Is er iets te zeggen over het verschil in verbruik van een L/L of L/W-wp? Hoeveel beter zou het comfort (wel een subjectief begrip) zijn, en waar blijkt dat uit? Zijn er andere verschillen die het noemen waard zijn? Zelf vind ik het een enorm nadeel dat de vv zo'n traag systeem is, je verwarmt je huis ook voor de vele tijdstippen dat je er helemaal niet bent. Ik heb ook het idee dat nachtverlaging met een wp toch wat inefficienter is omdat ie dan met een lagere COP gaat stoken dan dat dat bij een standaard HR-ketel zo is. Plus dat je nog wel iets langer zal moeten wachten dan bij een gewone HR-ketel eer het op temperatuur is denk ik? In die zin denk ik dat een L/L-wp ook wel wat sneller kan verwarmen? Graag wat denkstof/argumenten voor/tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een heel groot voordeel is dat je je bestaande vv kunt gebruiken.

Een ander voordeel is dat je niet in elke te verwarmen ruimte zo'n blaas apparaat aan de muur hebt.

En is het andere voordeel dat een lw WP dus veel goedkoper zal zijn (mede door de subsidie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@gatgda , heb beide systemen in huis. Ben in 2013 begonnen met 2 L/L wp's om het goed geïsoleerde huis te koelen met airco (groot voordeel van L/L).
Leuke bijkomstigheid was dat door de inverter je ook kon verwarmen en dit resulteerde in m3 gas van +/- 1000m3 naar 300m3 per jaar.
Heb vloerverwarming benedenverdieping en radiatoren boven met elk een eigen thermostaatknop.
Hieraan is niets veranderd en het viel me op dat met L/L verwarmen er koude trek over de vloer kwam (vloerverwarming buiten werking). hetgeen comfort echt niet ten goede kwam. (als je al 12 jaar vloerverwarming gewend bent)
Daarom in 2016 met subsidie (nu nog voor L/W en niet voor L/L) een L/W wp gekocht en comfort gelijk op hetzelfde niveau als de eerste 14 jaar met gas verwarmen. ook het blaas/lucht geluid van de binnenunit L/L mis ik niet. :)
Verbruik met 24/7 verwarmen in de R maanden 2500kWh (voorheen +/- 1000m3 gas) maar dit is inclusief alle verbruik, dus 3 pompen, boiler element enz.
Hoop dat je iets aan deze info hebt in je besluitvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:46
BenEco schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:41:
@gatgda
Verbruik met 24/7 verwarmen in de R maanden 2500kWh (voorheen +/- 1000m3 gas) maar dit is inclusief alle verbruik, dus 3 pompen, boiler element enz.
Hoop dat je iets aan deze info hebt in je besluitvorming.
Is deze verhouding gebruikelijk?

Ons verbruik nu is ongeveer 1400m3 op jaarbasis. De ketel moet een keer vervangen (is van 2003) en ben toch aan het kijken of dit interessant kan zijn. We hebben nog een kleine overschot van de zonnepanelen wat hier perfect gebruikt kan worden natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Tonkey op 20-01-2018 07:52 . Reden: Berekeningsfoutje weg gehaald :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonkey schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 07:47:
[...]

Is deze verhouding gebruikelijk?

Ons verbruik nu is ongeveer 1400m3 op jaarbasis. De ketel moet een keer vervangen (is van 2003) en ben toch aan het kijken of dit interessant kan zijn. We hebben nog een kleine overschot van de zonnepanelen wat hier perfect gebruikt kan worden natuurlijk.
Hangt een beetje van het aandeel voor SWW af. Groot aandeel SWW iets meer.Voor verwarmen alleen is 1 op 2 haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Tonkey Vaak wordt de formule gehanteerd gasverbruik x 2 = electriciteitsverrbuik WP. Als je uitgaat van ergens tussen de 2 en 2,5 kw per m3 gas valt het in ieder geval niet tegen. Hoe geschikter je afgiftesysteem voor WP hoe lager het getal zal worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram-Bos
[...]

Derde test #elgahybernation met andere NTC-weerstand, bij Tb=2,5 geslaagd! Elga toert mooi op, drie uur en een kwartier nadat ik handmatig de T-set 1 graad verlaagd had.

Bij mij lijkt het probleem dus opgelost hiermee.
Tweede case dus @mjkbkp. Hopelijk lukt het daar ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-09 14:57
@Bram-Bos Gisteren had ik het niet verder optoeren van de Elga ook opeens, nooit eerder opgemerkt. De Elga had 10 uur uitgestaan door de zon. De Elga moest aan de slag, maar kwa niet hoger dan 660W. Na een herstart ging hij wel optoeren naar 1053W. Ik denk dus dat Techneco de aanpassing bij iedereen zou moeten gaan uitrollen. Sowieso lijkt mij dat handig om alles consistent te houden, ook qua software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Beginner schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 09:04:
@Bran-Bos Gisteren had ik het niet verder optoeren van de Elga ook opeens, nooit eerder opgemerkt. De Elga had 10 uur uitgestaan door de zon. De Elga moest aan de slag, maar kwa niet hoger dan 660W. Na een herstart ging hij wel optoeren naar 1053W. Ik denk dus dat Techneco de aanpassing bij iedereen zou moeten gaan uitrollen. Sowieso lijkt mij dat handig om alles consistent te houden, ook qua software.
Ja, dat lijkt me ook. In dit geval betreft het echter alleen een hardwarematige aanpassing. Die zelfs door de gebruiker zou zijn uit te voeren (NTC vervangen, klik-klak-klaar).

Ik ben benieuwd hoeveel Elga's er ongezien last van dit probleem hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 09:06:
[...]

Ja, dat lijkt me ook. In dit geval betreft het echter alleen een hardwarematige aanpassing. Die zelfs door de gebruiker zou zijn uit te voeren (NTC vervangen, klik-klak-klaar).

Ik ben benieuwd hoeveel Elga's er ongezien last van dit probleem hebben!
Allemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nee, ik niet. En ook ik heb de 20c weerstand Ta=20(is geen ntc trouwens, want weerstand blijft gelijk bij wisselende temperatuur)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aS5oSRzwUeFuVLbal4EoPNGn/full.jpg
De vaste weerstand is een "fake" ntc om de unit op en af te toeren.

Gevraagd setpoint lager dan vaste waarde is aftoeren, gevraagd setpoint hoger dan vaste waarde is optoeren. Hoe groter afwijking tussen gevraagd en vaste waarde van 20, hoe sterker de reactie van het buitendeel.
Deze regeling is gemaakt om de L/L regeling in het buitendeel, geschikt te maken voor communicatie met het Techneco L/W binnendeel.

@Bram-Bos was de vaste waarde van 20 bij jouw gaan afwijken oid?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Kijk ik toevallig op de ab van de pana,zie ik 31 in en 27 uit met 58 hertz.
Aha dat is ontdooien, snel de live app youles aan en zo ziet het verbruik er dus uit.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9ho3j760i.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ha3h36.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nv2kne.png

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:44
reneeke1970 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:53:
Aha dat is ontdooien, snel de live app youles aan en zo ziet het verbruik er dus uit.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De youless opnemer is een LED, S0-impuls, P1 (10s of 1s interval)?

Ik zie die 2e piek niet of de dip die ik zie, is van weer terugschakelen naar normaal en zie ik de eerste naar defrost schakelen niet echt duidelijk met S0 interval meting
Mijn 6kW is ~4 min na de dip met laagste opgenomen vermogen alweer volledig opgetoerd.Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/defrost1.png

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 20-01-2018 12:03 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:22:
[...]
@Bram-Bos was de vaste waarde van 20 bij jou gaan afwijken oid?
Nee, niks afwijking. Kennelijk genereerde deze waarde de #elgahybernation. Bij mij en mogelijk bij een flink aantal andere Elga-bezitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 10:53:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er normaal uit, hij mag wat eerder ontdooien eventueel, die piek naar de 1800W is alleen omdat hij dicht vriest en harder gaat lopen.
Hier begint hij na een defrost even uptempo om dan weer te zakken naar low, maar bij een pana dus gewoon laag beginnen.
Wel mooi.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 08:56:
[...]

Derde test #elgahybernation met andere NTC-weerstand, bij Tb=2,5 geslaagd! Elga toert mooi op, drie uur en een kwartier nadat ik handmatig de T-set 1 graad verlaagd had.

Bij mij lijkt het probleem dus opgelost hiermee.
Tweede case dus @mjkbkp. Hopelijk lukt het daar ook!
Yes, goed om te horen! :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co Die piek van 1800W duurt slechts 30-40sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Domba schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:46:
[...]

De youless opnemer is een LED, S0-impuls, P1 (10s of 1s interval)?

Ik zie die 2e piek niet of de dip die ik zie, is van weer terugschakelen naar normaal en zie ik de eerste naar defrost schakelen niet echt duidelijk met S0 interval meting
Mijn 6kW is ~4 min na de dip met laagste opgenomen vermogen alweer volledig opgetoerd.[afbeelding]
Nee is analoge draai schijf helaas. Live app geeft per 3 sec nieuwe stand.
Als ik live kijk zie ik hem bijna vloeiend variëren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 11:54:
[...]

Ziet er normaal uit, hij mag wat eerder ontdooien eventueel, die piek naar de 1800W is alleen omdat hij dicht vriest en harder gaat lopen.
Hier begint hij na een defrost even uptempo om dan weer te zakken naar low, maar bij een pana dus gewoon laag beginnen.
Wel mooi.
Ik heb niet zon luxe als jij dat ik het moment zelf kan instellen.
Ik denk dat hij met die 1800 watt al in koel mode stond hoor.
In 31 en uit was 27

Ik vermoed dat hij weer lekker laag start omdat hij snel warm water uit buffer krijgt. Als dat binnen modulatie venster valt is het goed voor hem.

[ Voor 12% gewijzigd door reneeke1970 op 20-01-2018 13:12 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 56 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.