One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Verwijderd
Geen regeling, gebruiksvriendelijker kan in mijn ogen niet. 1C verhogen met een WP duurt uren, dat is probleem 1, vervolgens zou je in theorie 18/24e van 7% kunnen besparen. Die 2 samen maakt dat het je naar mijn idee niet zal lukken om aan te tonen dat je iets bespaard hebt, laat staan dat je de investering van een 'slimme thermostaat' hebt terugverdiend.Peter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:46:
[...]
Dan ben ik misschien toch op zoek naar een noodrem (en een fijnere gebruikersvriendelijke regeling..)
Ik zal het eens proberen met minder temperatuurverlaging.
nog niet helemaal. Mijn adaptieve cruise control gaat afremmen. Maar kan nooit volledig stil staan. Bij 40km/h kapt ie ermee.Grolsch schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:26:
De autovergelijking vind ik een heel mooi voorbeeld met WAR
WAR = cruisecontrol
Je stelt de gewenste snelheid in (Ta)
Eventuele bergen (temperatuur schommelingen) worden perfect opgevangen door de cruisecontrol, snelheid blijft hetzelfde (Ta blijft hetzelfde).
Plots is er een stoplicht (wind) of een file (zon) en je hebt een auto op cruisecontrol (WP op WAR) zonder naregeling (auto zonder rem). Dat gaat niet goed.
Als je nu "adaptive cruisecontrol" hebt (WAR met naregeling), dan gaat het wel goed
Een ander systeem detecteert een botsing en doet wel een noodrem.
Daarbij is een warmtepomp met LTV een vrachtwagen. Er moet toch veel eerder geanticipeerd worden. Wellicht met weersverwachting in combinatie met levensstijl (autodrive?). Dat zal het beste werken denk ik. Maar een mogelijkheid om zelf te remmen en te sturen zal wel prettig zijn.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Als ik het me goed herinner moet de thermostaat potentiaal vrij kunnen schakelen. Dat kan ieder relais. Panasonic 6kW kun je op meerdere manieren aan/uit zetten. Thermostaat contact is 16/17/18 oid.Peter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:03:
Heb afgelopen maand een warmtepomp geinstalleerd (panasonic 6kw), het apparaat draait nu op WA regeling in de middag en avond. Vind het toch niet erg fijn regelen zo puur WA (te warm/te koud). Dus ben nu op zoek naar een geschikte kamerthermostaat.
Het moet een thermostaat zijn die op 230 v (aan/uit) kan schakelen dat doen ze niet allemaal.
De Honeywell Lyric lijkt me wel wat (https://getconnected.hone...ion%20%28NL%29%20copy.pdf en https://getconnected.hone...%208603%20NL01%201216.pdf), de ketelmodule zou op 230 volt moeten kunnen schakelen en de minimale draaitijd, het aantal schakelingen is per uur is in te stellen. Ook zit er een optimalisatie qua aanwarmtempereratuur in.
Heeft iemand ervaring met deze thermostaat of een goed idee qua alternatieven?
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Verwijderd
Die anticiperende vrachtwagen, ruim voldoende afstand houden ed., jouw/mijn schil v.d. woning is die anticperende/vertraagd doorgevende factor. Het uurverbuik v.d. WP varieert nl. veel minder dan je op basis van de buitenT schommelingen zou verwachten.kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:01:
[...]
nog niet helemaal. Mijn adaptieve cruise control gaat afremmen. Maar kan nooit volledig stil staan. Bij 40km/h kapt ie ermee.
Daarbij is een warmtepomp met LTV een vrachtwagen. Er moet toch veel eerder geanticipeerd worden. Wellicht met weersverwachting in combinatie met levensstijl (autodrive?). Dat zal het beste werken denk ik. Maar een mogelijkheid om zelf te remmen en te sturen zal wel prettig zijn.
Mijn adaptieve cruisecontrol doet dat wel. Start snelweg stel ik in op 140km/h en hij remt/stopt/start vanzelf.kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:01:
[...]
nog niet helemaal. Mijn adaptieve cruise control gaat afremmen. Maar kan nooit volledig stil staan. Bij 40km/h kapt ie ermee.
Juist, en dat anticiperen zul je moeten doen met een thermostaat, WAR kan dat namelijk niet, want WAR is geen thermostaat en kent geen regelstrategie.Daarbij is een warmtepomp met LTV een vrachtwagen. Er moet toch veel eerder geanticipeerd worden. Wellicht met weersverwachting in combinatie met levensstijl (autodrive?). Dat zal het beste werken denk ik. Maar een mogelijkheid om zelf te remmen en te sturen zal wel prettig zijn.
Thermostaten kunnen dat wel, die kunnen zelfs voor het bereiken van gewenste setpoint stoppen met stoken omdat ze "zo slim zijn" dat ze weten dat een ruimte doorwarmt bijvoorbeeld en nog veel meer.
Ik stop verder met de WAR-discussie, ik en de rest van de professionele wereld zullen het wel niet begrijpen, en mijn woning en die van 99% van Nederland zullen wel vreselijk slecht gebouwd zijn dat ze zomaar last hebben van wind, zon en regen waardoor een thermostaat noodzakelijk is
Wat mij betreft is alles al meerdere keren gezegd en beargumenteerd m.b.t. de WAR regeling, verdere discussie zal niets toevoegen, het eindigt in een welles/nietes spelletje zoals nu.
Ik vind het belangrijk dat mensen die om objectief advies vragen objectieve antwoorden krijgen en straks niet met een probleem zitten.
dus alles is mogelijk!
Verwijderd
Eigenlijk heel logisch dat dat gebeurd, er komen 2 dingen samen, relatief koud en relatief warm, dan krijg je condensatie. Kruipruimte ventilatie/koeling = vloerkoeling, hoe nodig/wenselijk is dat ?wervisser schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:09:
Ik was recentelijk onder mijn huis aan het werk in de kruipruimte en het viel mij op dat ter hoogte van de buitenunit de onderkant van de vloer vochtig was. Er hingen zelfs druppels aan. Nu zit er achter de buitenunit een ontluchtingsopening om de kruipruimte te laten doorwaaien. Iemand een idee of dit problemen kan gaan opleveren ? Dit punt is in principe af te sluiten, aangezien er nog 3 andere aanwezig zijn.
Verwijderd
remmen wel, maar ook helemaal tot stilstand? Kom je niet in de knel met regel "cruise control mag alleen werken boven 30km/uGrolsch schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:10:
[...]
Mijn adaptieve cruisecontrol doet dat wel. Start snelweg stel ik in op 140km/h en hij remt/stopt/start vanzelf.
Niet alles is gezegd. Namelijk hoe WAR ingeregeld wordt met. Welke stooklijn e.d.Juist, en dat anticiperen zul je moeten doen met een thermostaat, WAR kan dat namelijk niet, want WAR is geen thermostaat en kent geen regelstrategie.
Thermostaten kunnen dat wel, die kunnen zelfs voor het bereiken van gewenste setpoint stoppen met stoken omdat ze "zo slim zijn" dat ze weten dat een ruimte doorwarmt bijvoorbeeld en nog veel meer.
Ik stop verder met de WAR-discussie, ik en de rest van de professionele wereld zullen het wel niet begrijpen, en mijn woning en die van 99% van Nederland zullen wel vreselijk slecht gebouwd zijn dat ze zomaar last hebben van wind, zon en regen waardoor een thermostaat noodzakelijk is
Wat mij betreft is alles al meerdere keren gezegd en beargumenteerd m.b.t. de WAR regeling, verdere discussie zal niets toevoegen, het eindigt in een welles/nietes spelletje zoals nu.
Zoals ik al zei, ik geloof dat een combinatie het beste werkt. Als 90% van de tijd WAR werkt, en ik heb ook goud geld uitgegeven aan een mooie blauwe draadloze Panasonic thermostaat, dan wil ik best wel voor die 90% deze zo WAR mogelijk instellen. Met een thermostaat als naregeling.
Er is al 3 topicreeksen lang een welles/nietes spelletje geweest idd. Maar ik heb nog geen concrete howto's gelezen.
(eigenlijk zelfde met het berekenen van COP. Wat heb je daar voor nodig, hoe doe je dat. Dat soort praktische zaken mis ik wel hier.)
Zal wel een Toyota dingetje zijn dan. ACC kan hierbij tot 30km/h, daarna gaat ie uit en moet de bestuurder het overnemen. Een ander systeem neemt de verantwoordelijkheid over noodremSpikeHome schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:12:
@kmf even off topic maar acc kan tot stilstand en zelfs weer rijden automatisch!
dus alles is mogelijk!
[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 18-01-2018 12:27 ]
Ja, de logica is mij wel duidelijk. Vraag is meer of het kwaad kan. De vloer is geïsoleerd, maar zo vochtig dat er druppels aan hangen is misschien iets te gortig. Ik verwacht dat de buitenunit de kruipruimte leeg zuigtVerwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:12:
[...]
Eigenlijk heel logisch dat dat gebeurd, er komen 2 dingen samen, relatief koud en relatief warm, dan krijg je condensatie. Kruipruimte ventilatie/koeling = vloerkoeling, hoe nodig/wenselijk is dat ?

Ik ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt en of je dat bewust gedaan hebt? Simpelweg buitenunit vlakbij de ventilatierooster van je kruipruimte gedaan?wervisser schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:27:
[...]
Ja, de logica is mij wel duidelijk. Vraag is meer of het kwaad kan. De vloer is geïsoleerd, maar zo vochtig dat er druppels aan hangen is misschien iets te gortig. Ik verwacht dat de buitenunit de kruipruimte leeg zuigt
Lucht volgt net als water het minste weerstand, dus die zal toch eerder buitenlucht wegzuigen en eigenlijk minimaal van kruipruimteventilatie.
Zal dat condens op het plafond niet eerder komen doordat het condens van buitenunit er in druppelt?
Verwijderd
Uit praktijkervaringen, middels trial en error, dien je je stooklijn voor jouw woning, met zijn karakteristieke warmteverlies, zelf te definieren. Als hulpmiddel heb ik van een aantal WAR-only gebruikers de gegevens verzameld. De toename van de Ta varieert ongeveer tussen de 0.33 en 0.40 bij een buitenT daling van 1C.kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:26:
[...]
Niet alles is gezegd. Namelijk hoe WAR ingeregeld wordt met. Welke stooklijn e.d.
(eigenlijk zelfde met het berekenen van COP. Wat heb je daar voor nodig, hoe doe je dat. Dat soort praktische zaken mis ik wel hier.)
Vervolgens dien je proefondervindelijk vast te stellen welke Ta je nodig bent bij een bepaalde buitenT. Na enige dagen/weken/maanden heb je je ideale stooklijn gedefinieerd. Er bestaan geen standaard instellingen.
COP berekening, indien WP niet over een eigen COPmeet functie beschikt of er een Kamstrup warmtemeter geinstalleeerd is, kun je alleen berekenen/benaderen op basis van historisch gasverbruik waarbij de aanname is dat 1m3 gas 8kWh aan warmte oplevert. Als je die gegevens hebt kun je het berekenen/benaderen. Als je die gegevens hebt zal ik je de reken methode voordoen.
WAR hoort eigenlijk m.u.v. invloed zon in zo"n geval alle overige weersomstandigheden goed te kunnen tackelen. Zoninstraling i.c.m. vloerverwarming is gewoon lastig te tackelen met WAR, ook met naregeling lastig te tackelen trouwens. Met een beetje glaspartij op het Zuiden gaat het opwarmen zo snel, daar kun je niet tegen opboksen.
Dat er veel wordt nageregeld heeft meerdere oorzaken: In b.v. Duitsland is het verplicht wil je subsidie op een WP kunnen krijgen. In NL kan ik me voorstellen dat installateurs dat liever aanbieden dan de vloerverwarming te moeten inregelen.
momenteel werk het bij mij perfect icm met dsg in de files ook tot stilstand en rijden van 0 t.m 160kmh
Verwijderd
EDIT:
Een paar 10den overshoot wordt door sommigen als 'problematisch' ervaren terwijl een mindere COP van x% door een onnodig hoge Ta als geen probleem gezien wordt. Ieder zijn eigen blinde vlek.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2018 13:01 ]
@Oxellaar had het over de H generation mono dacht ik, met gelijke bedieningsunit als de split uitvoering.Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:46:
[...]
Nee, althans niet bij de 5 en 6kW versies.

Heb je dit scherm dan niet?
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Verwijderd
Ok, ik had/heb het over de F-serie, sorry voor de eventuele verwarring.BenEco schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:00:
[...]
[...]
@Oxellaar had het over de H generation mono dacht ik, met gelijke bedieningsunit als de split uitvoering.
[afbeelding]
Bij mij is alles al warm, dus dan kan het vervelend worden. Alleen zonwering helpt in zo'n geval, een thermostaat is dan ook veel te laat bij vloerverwarming, flow stoppen betekent niet dat je cementdekvloer ook gelijk stopt met warmteafgifte.Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:57:
@LittleTycoon Het is ook de vraag hoe relevant ingrijpen bij zoninstraling is. Bij @maartenmoerman een aantal dagen geleden komt het zonnetje voorbij en de kamerT loopt binnen de kortste tijd met een paar graden op terwijl de vloer/muren nog veel tekoud zijn. De WAR zorgt dat er gewoon wordt doorgestookt terwijl een thermostaat de WP had uitgeschakeld. Hoe erg is het als er een 'overshoot' van x.xxC is. Gevoelsmatig lijkt het misschien op water naar de zee dragen, terwijl het feitelijk ....
H serie wel (split en mono), voorgaande series kun je het niet uitlezen in de displayBenEco schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:00:
[...]
[...]
@Oxellaar had het over de H generation mono dacht ik, met gelijke bedieningsunit als de split uitvoering.
[afbeelding]
Het water gaat waarschijnlijk via de fundering/vloer de kruiprumte in, dicht maken van je ventilatiegat maakt het denk ik alleen maar erger.wervisser schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:09:
Ik was recentelijk onder mijn huis aan het werk in de kruipruimte en het viel mij op dat ter hoogte van de buitenunit de onderkant van de vloer vochtig was. Er hingen zelfs druppels aan. Nu zit er achter de buitenunit een ontluchtingsopening om de kruipruimte te laten doorwaaien. Iemand een idee of dit problemen kan gaan opleveren ? Dit punt is in principe af te sluiten, aangezien er nog 3 andere aanwezig zijn.
Hang een dampremmende laag op aan de buitenkant van de fundering en vloer onder de buitenunit, dan kan het vocht niet meer naar binnen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Een cementdekvloer/vrachtwagen/massa breng je niet even tot stilstand, een onmogelijke opgave voor welke regeling dan ook, de 'vervelende oorzaak' voor ongewenste opwarming, de zon bestrijden met zonwering is dan de enige oplossing. Oorzaken bestrijden is naar mijn idee altijd te prefereren boven het bestrijden van symptomen. Maar in de dagelijkse praktijk op alle mogelijke gebieden is het bestrijden van symptomen helaas de normale gang van zaken.LittleTycoon schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:03:
[...]
Bij mij is alles al warm, dus dan kan het vervelend worden. Alleen zonwering helpt in zo'n geval, een thermostaat is dan ook veel te laat bij vloerverwarming, flow stoppen betekent niet dat je cementdekvloer ook gelijk stopt met warmteafgifte.
Ik heb de WH-MXC16G9E8, dus G-serie. Nope. Heb dat scherm niet.BenEco schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:00:
[...]
[...]
[afbeelding]
Rhaelak schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:53:
Ik vind deze discussie wel een beetje saai hoor. Kunnen we het niet weer gaan hebben over buffervaten?
Ik heb hier 220m2 en een w/w wp van 6 kWh en dat gaat prima. Eea hangt ook van de bouwwijze en isolatie af. Hier dus vrijstaand, geen koudebruggen, alles tegen de rc6 aan geisoleerd en extra aandacht voor kierdichting, tripple glas, maar wel mv.Guido87 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:55:
[...]
jaja... hoop gelezen vandaag... ook in nieuwbouw topic.
wat een info allemaal... alles voorbij zien komen...duizelt helemaal...
wat een giga huizen allemaal...boven 250m2...
ik moet zelfs afronden om 132m2 te halen...
doet me weer twijfelen over de grote die ik zal kopen...
denk wel dat een huis wat 2keer zoveel oppervlak heeft niet meteen 2keer zo grote wp nodig heeft...
ik zag 335m2 bruto m2 voorbij komen 780m3.
verlies 5227 ventilatieverlies 4750(geenwtw) totaal 9,97kw
heeft 11,2kw pomp ;-)
andere
280m2 en 680m3
verlies 5400 en ventilatie 2400(wel wtw) naverwarming 425 totaal 7,4kw
nibe 16kw
vind alleen ventilatieverlies zo hoog t.o.v. verlies? 45%
ik heb 132m2 en 320m3. komt wtw in.
bij -10 zelf gemaakte berekening geeft 4,62kw verlies
als ik 45% reken voor ventilatie = 2079
bij elkaar dan 6,69kw en dan nog tapwater erbij.
(200liter) uit tabel van warmtepomp weetjes 3000kwh/2,5cop = 1,2kw
6,69 + 1,2 = 7,89kw
is vrijstaand(dus alle zijden windverlies) en mijn rc waarden halen niet die van bovenstaande voorbeelden...
zou beteken dat ik toch naar minimaal 9kw moet kijken?
@Oxellaar gaf een opmerking over vrijstaand niet kleiner dan 14kw/16kw.
zal wel betrekking hebben neem ik aan op redelijke grote woningen... lees >200m2
en mijn sww vraag is niet giga...
me verliesberekening is nauwkeurig denk ik zelf... alleen theorie en praktijk ben ik wel eens met sceptisie van warmteverliesberekeningen hier. aangezien jullie warmtepompen toch druk zijn met verwarmen, kunnen jullie mooi mij helpen![]()
De lg oled 55eg9a7v was vorige week 888 euro bij saturn.de en hier in NL nu iets van 1150 euro.reneeke1970 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:46:
[...]
Weet je wat dat kost 55 inch???
@Rol-Co moet jij niet naar bed of zo
en met een w/w wp met een overgedimensioneerde bron? Kom je wellicht verder mee dan met een l/w variantkoevlaas2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:19:
[...]
Ik sprak laatst iemand met een huis van 2900m3 en een gasverbruik van maar liefst 9000m3, volgens mijn berekeningen kunnen we met 3x25A hoofdzekeringen niet eens full electric.
Ventilatie van je kruipruimte heeft meerdere redenen en de openingen zijn erop berekend, dus niet zomaar afdichten. Ventilatie van je kruipruimte voorkomt vocht, stank en radon (kankerverwekkend) ophoping wat eventueel je woning in kan komen.
Vocht onderaan je isolatie in de kruipruimte geeft in ieder geval aan dat je isolatie werkt
Het is @wervisser die problemen met de kruipruimte heeft.Rhaelak schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:57:
@kmf
Ventilatie van je kruipruimte heeft meerdere redenen en de openingen zijn erop berekend, dus niet zomaar afdichten. Ventilatie van je kruipruimte voorkomt vocht, stank en radon (kankerverwekkend) ophoping wat eventueel je woning in kan komen.
Vocht onderaan je isolatie in de kruipruimte geeft in ieder geval aan dat je isolatie werkt
Naja, ik ook. Kan die (nog) niet isoleren omdat deze vol stond met water en condens op vloer. Na een weekje stoken is het wel gedroogd.
Of de openingen hier echt op berekend zijn betwijfel ik. Misschien vanaf een bepaald bouwjaar, maar mijn isolatieboer heeft ook maar lukraak gezegd dat " hier en daar nog wat ventilatiekokers erbij" wanneer ze komen isoleren.
Vindt dat #elgahybernation ook wel een beetje ondergesneeuwd wordt...Rhaelak schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:53:
Ik vind deze discussie wel een beetje saai hoor. Kunnen we het niet weer gaan hebben over buffervaten?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Er komt binnenkort nieuws op dit front. Er lijkt progressie in de zaak!Daannn1987 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:18:
[...]
Vindt dat #elgahybernation ook wel een beetje ondergesneeuwd wordt...
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Verwijderd
Is dat wel zo ? Het geeft naar mijn idee aan dat de oppervlakteT van die isolatie redelijk hoog te noemen valt.Rhaelak schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:57:
@kmf
Dus als ik ta 30 heb met de compressor op 20 hertz met 500 watt dan is cop 5 tot misschien wel 7?
Met tb 5 graden...
[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 18-01-2018 14:57 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Waar komt die condenserende warmere lucht vandaan ? Warmer dan de vloerisolatie ? De buitenT is op dit moment toch lager dan in een standaard kruipruimte naar ik aanneem.Rhaelak schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:57:
@Verwijderd Nee die is juist koud, waardoor het vocht in de lucht condenseert. Als er warmte zou weglekken vanuit de woning dan zou je juist geen vochtdruppels aan je isolatie hebben hangen. Het ligt er trouwens verder ook wel aan hoe droog of nat je kruipruimte is. Ik woon aan een singel en de grond is jaarrond klam. Bij een familielid 800 meter verderop is het een zandbed en kurkdroog.

Meterkast is aangepast, PV op een aparte aardlekautomaat en een nieuwe groep (nr 9 ) straks voor buiten met twee stopcontacten.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik zal eens wat sensoren plaatsen in mijn kruipruimte als ik mezelf er toe kan zetten om erin te gaan. Meten is data verzamelen!
Neem jij maar aan....Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:09:
[...]
Waar komt die condenserende warmere lucht vandaan ? Warmer dan de vloerisolatie ? De buitenT is op dit moment toch lager dan in een standaard kruipruimte naar ik aanneem.
Hier zou ik niet tegen ingaan...
Lees nou eens wat meer i.p.v. je eigen aannames/stellingen hier te posten...
Wikipedia: Condensatie
Verwijderd
OK, mijn koud vs warm was fout. Maar als de isolatie koud is zoals je zegt, waar komt die warme lucht dan vandaan ?Rhaelak schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:15:
@Verwijderd Vocht in de lucht kan alleen condenseren tegen een kouder oppervlak niet tegen een warmer.
Ik zal eens wat sensoren plaatsen in mijn kruipruimte als ik mezelf er toe kan zetten om erin te gaan. Meten is data verzamelen!
Opstijgende aard warmte. Daarom bevriest auto niet onder carport.Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:09:
[...]
Waar komt die condenserende warmere lucht vandaan ? Warmer dan de vloerisolatie ? De buitenT is op dit moment toch lager dan in een standaard kruipruimte naar ik aanneem.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Warme lucht condenseert op koude isolatie, ik was dus in 1e instantie abuis. Dan blijft de vraag overeind waar die warme lucht vandaan komt die condenseert op die kennelijk koude isolatie.buiter schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:16:
[...]
Neem jij maar aan....
Hier zou ik niet tegen ingaan...
Lees nou eens wat meer i.p.v. je eigen aannames/stellingen hier te posten...
Wikipedia: Condensatie
Vocht in kruipruimte verdampt. Er is nog een mate van grondwarmte. Daar is in de vloerisolatietopics nog flinknover gediscussieerd. Bodemisolatie houdt grondwarmte tegen en kan in bepaalde situaties zelfs averechts werken. Isolatie tegen vloer is daarom beter.Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:19:
[...]
OK, mijn koud vs warm was fout. Maar als de isolatie koud is zoals je zegt, waar komt die warme lucht dan vandaan ?
Verwijderd
De grondtemperatuur tussen september en april 50cm beneden het maaiveld is aanmerkelijk lager dan jouw vloerisolatie. Dan moet het er eerst ingepompt zijn.Rhaelak schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:20:
@Verwijderd Van buitenOf vanuit de grond en in jouw geval vanuit je huis. De muizen zullen er lekker warm bij zitten.
Het hoofdaandeel in COP voor een Pana mono is een zo laag mogelijke Ta en toch in afgifte het thermisch vermogen kwijt te raken voor de gewenste ruimte temp,reneeke1970 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:56:
@Domba jij zegt in deel last is cop hoger.
Dus als ik ta 30 heb met de compressor op 20 hertz met 500 watt dan is cop 5 tot misschien wel 7?
Met tb 5 graden...
links vloerverwarming 27,5C &25Hz rechts radiatoren 34C&40Hz en Tb=5,9C

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Was misschien een wat boute reply (excuus) maar ik denk dat de luchtlaag in het bovenste deel van de kruipruimte toch het warmst is en verzadigt is met water...Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:21:
[...]
Warme lucht condenseert op koude isolatie, ik was dus in 1e instantie abuis. Dan blijft de vraag overeind waar die warme lucht vandaan komt die condenseert op die kennelijk koude isolatie.
Ook hier in een nieuwbouw woning last van dit fenomeen.
Aha ik schommel rond 30/31 graden.Domba schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:24:
[...]
De hoofd aandeel in COP voor een Pana mono is een zo laag mogelijke Ta en toch in afgifte het thermisch vermogen kwijt te raken voor de gewenste ruimte temp,
[afbeelding]
Dat verklaart mijn besparing dus van 40 procent.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Excuus vanzelfsprekend aanvaard. Hang op verschillende hoogtes eens wat thermometers met RV aanduiding aan een touwtje om te zien of e.e.a. daadwerkelijk zo is.buiter schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:30:
[...]
Was misschien een wat boute reply (excuus) maar ik denk dat de luchtlaag in het bovenste deel van de kruipruimte toch het warmst is en verzadigt is met water...
Ook hier in een nieuwbouw woning last van dit fenomeen.
Met de Intesishome (op een Panasonic mono) kan je remote de stooklijn verhogen/verlagen met max 5 graden; eventueel kan je dat via IFTT op vaste tijdstippen doenPeter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:27:
[...]
Wat ik eigenlijk wil is tussen 16 en 22 uur 20,5 graden en daarbuiten verlaging naar 19,5 graad. Dat kan kan ook met WA en dan de stooklijn aanpassen, maar dat bedieningspaneel van de panasonic blinkt niet uit in bedieningsgemak, geen regeling op afstand enz.. dat is een beetje de gedachtegang
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Verwijderd
Beetje lastig te lezen die linkse COP, maar klopt het dat het 5.67 om 4.39 is en dat daarmee de een 5.67-4.39 is 1.28/4.39=29% beter presteert ?Domba schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:24:
[...]
Het hoofdaandeel in COP voor een Pana mono is een zo laag mogelijke Ta en toch in afgifte het thermisch vermogen kwijt te raken voor de gewenste ruimte temp,
[afbeelding]
34 - 27.5 = 6.5 en verschil in performance 29%. In dit geval elke 1C hogere Ta resulteert in een verslechtering van de COP met bijna 4.5%.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2018 15:43 ]
Klopt, dip/piek in achtergrond komen door SWW bereiding een paar graden maakt veel uitVerwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:37:
[...]
Beetje lastig te lezen die linkse COP, maar klopt het dat het 5.67 om 4.39 is en dat daarmee de een 5.67-4.39 is 1.28/4.39=29% beter presteert ?
Vloerverwarming 2 graden lager, kan ook nog 0,5 tot 1 schelen.
Vloerverwarming en radiatoren zijn niet de zelfde vertrekken, wel de zelfde "schil"
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik wacht in hele grote spanning af!Bram-Bos schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:30:
[...]
Er komt binnenkort nieuws op dit front. Er lijkt progressie in de zaak!
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Is toch ook van belang hoe je je constructie van je vloerverwarming uitvoert... zwevend of op 20cm betonplaat..
Ideal is zwevend en verwarmen tot 18gr. Rest doe je met convectieradiator om snel te kunnen reageren op warmteinstraling of openstaande deuren..
Zag bij Brink dat ze ook een warmtewisselaar hebben die je aan je wtw kan koppelen. Dus warmte komt binnen via wtw kanalen. Is een 3kw systeem volgens mij. Vloerverwarming is een dure aanleg als je maar 3 of 5kw verwarmingsvermogen nodig hebt. Zie in Duitsland al mega huizen die elektrisch verwarmd worden.
@avandermeulen @OxellaarTomexergie schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:19:
[...]
Misschien heb ik wat gemist, wat is uiteindelijk het stekkertje van de Elga? Ik heb al mijn bossen met USB en telefoon, datakabel door gekeken maar geen format Elga. Hoe kom ik daaraan.
hebben jullie de juiste kabel al uitgeprobeerd?
Ik heb de servicetool net geinstalleerd, maar zoek nog een goeie USB<>ELGA kabel. Is bij mij iig GEEN RJ45, maar RJ12 met 6 pinnen.
[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 18-01-2018 16:56 ]
Daannn1987 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:18:
[...]
Dat kan je doen. Dan heb je luchtverwarming. Je moet dan wel goed je benodigde luchthoeveelheid gaan bepalen per ruimte om zo de volledige warmteverlies te kunnen dekken.Guido87 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:12:
Betreft dat war en regelen...
Is toch ook van belang hoe je je constructie van je vloerverwarming uitvoert... zwevend of op 20cm betonplaat..
Ideal is zwevend en verwarmen tot 18gr. Rest doe je met convectieradiator om snel te kunnen reageren op warmteinstraling of openstaande deuren..
Zag bij Brink dat ze ook een warmtewisselaar hebben die je aan je wtw kan koppelen. Dus warmte komt binnen via wtw kanalen. Is een 3kw systeem volgens mij. Vloerverwarming is een dure aanleg als je maar 3 of 5kw verwarmingsvermogen nodig hebt. Zie in Duitsland al mega huizen die elektrisch verwarmd worden.
Ook goed. Ik heb mijne op 31-12 aangevraagd. Moest een betaalbewijs aanleveren. Tja... heb maar screenshot van betaling laten zien...
Binnen 8 werkweken antwoord. Op eloket krijg je geen statusupdates
Zojuist een update van Techneco gehad! Ze hebben het bij 1 installatie kunnen reproduceren (zal bij @Bram-Bos zijn geweest) en gaan nu de oplossing op een tweede adres testen.... Dat tweede adres is duidelijk niet hier, ook al kan ik het probleem probleemloos reproduceren. Hij knalt bij de huidige temperaturen bij mij dagelijks in de #Elgahybernation door de houtkachel. Maar ja, ik woon waarschijnlijk te ver van Delft om hier te komen meten. Achter Zwolle houdt de beschaving op en zo....
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dat is misschien nog wel wat, wel een duur ding voor een wifi zender... Kwam een aantal pagina's geleden ook iemand tegen die schakelt met Sonoff en IFTT.hannibal2206 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:33:
[...]
Met de Intesishome (op een Panasonic mono) kan je remote de stooklijn verhogen/verlagen met max 5 graden; eventueel kan je dat via IFTT op vaste tijdstippen doen
Wat doet zo'n ding eigenlijk? Kwam op google eerst uit bij de Nederlandse Teckel Club...Ramon_1984 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:00:
@Bram-Bos oplossing met ntc werkte blijkbaar ?
Wikipedia: NTC-weerstandAziraphale schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:32:
[...]
Wat doet zo'n ding eigenlijk? Kwam op google eerst uit bij de Nederlandse Teckel Club...
Ah, dusssss...... Hier ben ik geloof ik te veel alfa voor...
Kan je toch hier verderDaannn1987 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:18:
[...]
Tips gevraagd: Elga warmtepomp werkt niet goed
Het zou van mij best appart mogen
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Temperatuur meterAziraphale schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:38:
[...]
Ah, dusssss...... Hier ben ik geloof ik te veel alfa voor...
Ah, die snap ik wel. 😁
m mmPeter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:03:
Heb afgelopen maand een warmtepomp geinstalleerd (panasonic 6kw),
Welke versie heb je??
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
IFTT is buiten je woning...Peter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:10:
[...]
Dat is misschien nog wel wat, wel een duur ding voor een wifi zender... Kwam een aantal pagina's geleden ook iemand tegen die schakelt met Sonoff en IFTT.
Waaom??
Use een domotica systeem...
Heb je alles wat je wilt.
temp sensoren voor weinig
thuis van huis
grafieken enz
paar kanken en je kunt zoveel
IFTT icm Sonof lijkt leuk....
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
MDC06G3E5 Mooi apparaat, alleen mis ik een kamerthermostaat, maar goed dat is een kwestie van wennen als ik het zo lees
Tweaken is iets anders als een thermostaat :-)Peter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 19:21:
[...]MDC06G3E5 Mooi apparaat, alleen mis ik een kamerthermostaat, maar goed dat is een kwestie van wennen als ik het zo lees
Wil je het beste eruit..
Tweak je een jaartje of zo..
Elga vertoont 'goed' gedrag volgens Techneco met andere NTC-weerstand, maar ik moet hem nog op de pijnbank leggen om te kijken of dit echt ook #elgahybernation vermijdt. Gisteren slaagde Elga voor de test, maar bij iets te hoge buiten-T. Nu tweede test.Ramon_1984 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 17:00:
@Bram-Bos oplossing met ntc werkte blijkbaar ?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Dat is toch niet zo moeilijk, sluit een thermostaat aan op je secundaire pomp, of werk je zonder buffer?Peter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 19:21:
[...]
MDC06G3E5 Mooi apparaat, alleen mis ik een kamerthermostaat, maar goed dat is een kwestie van wennen als ik het zo lees
1 PVoutput . Dongen NB
idd zonder buffer, vooralsnog werkt dat goed..reneeke1970 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 19:45:
[...]
Dat is toch niet zo moeilijk, sluit een thermostaat aan op je secundaire pomp, of werk je zonder buffer?
Waarom mis je dan een thermostaat?Peter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 19:53:
[...]
idd zonder buffer, vooralsnog werkt dat goed..
1 PVoutput . Dongen NB
Nog eentje voor een indruk, kijk naar WP1 Ta=~30 WP1/vloerverwarming bij Tb ~2
Om 19 uur zijn de boosterfans onder radiatoren voor ~30% (van als alle 36 80x80mm volvermogen lopen) aangegaan in woonkamer om ruimtetemp even naar 21C te brengen, vandaar de jump in de ruimtetemperatuur

@Verwijderd
Voor een indruk, het verschil is ca 1 COP tussen Ta 29/30 of 34C
Een de COP van WP2 was even iets lager vanwege dalende Tb en de extra warmte vraag door de boosterfans
Ja dat werkt goed, waarom laat je fans niet continu draaien?Domba schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:07:
@reneeke1970
Om 19 uur zijn de boosterfans onder radiatoren voor ~30% (van als alle 36 80x80mm volvermogen lopen) aangegaan in woonkamer om ruimtetemp even naar 21C te brengen, vandaar de jump in de ruimtetemperatuur
[afbeelding]
@Verwijderd
Een de COP van WP2 was even iets lager vanwege dalende Tb en de extra warmte vraag door de boosterfans
Doe ik hier wel onder drie radiators.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
19% bij 4 a 5C verschil in Ta 4 a 5C. Per 1C weer ergens tussen de 4 en 4.7%Domba schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:07:
@reneeke1970
[afbeelding]
@Verwijderd
Ik moet daar nog wat herschrijven, want ik was niet zo gelukkig met PWM van de arduino nano's via een logic mosfet en gewone PC-fans, dan wil nog weleens een "ḧigh pitch" toon geven.reneeke1970 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:13:
[...]
Ja dat werkt goed, waarom laat je fans niet continu draaien?
Doe ik hier wel onder drie radiators.
Nu staan ze enkel op aan/uit icm de aanwezigheid/beweging sensors, die elke controller heeft
Maar uiteindelijk moet je naar de DCOP kijken, het is nog al dynamisch.
Hoe meer je het bij enkel op temperatuur houden laat, hoe eerder het systeem het efficiënts loopt bij een 50-70kWhth/m2/j systeem
Als je wilt vergelijken is dat een betere maat dan EPC of omdat woningen nog al verschillen in woonoppervlak die voorbij komen, van tussen woning tot vrijstaand in buitengebiedVerwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:55:
@Domba Wat betekent 50-70kWhth/m2/j systeem in Jip&Janneke taal ?
Mijn woning is geen nieuwbouw met zeer goede isolatie en maar 25kwhth/m2/j aan warmte behoefte
Als ook dat ik nog steeds kijk of ik verlaging kan onderbouwen met wat cijfers, waarbij ik 1 WP als referentie gebruik.
Je kan een ESP8266 kopen en daar die temperatuursensoren aan hangen. Dit kan je dan via bv Domoticz loggen.kmf schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:37:
[...]
Dat is puur aflezen? Loggen ga je niet doen?
(iemand tips voor sensoren die je ook kan loggen?)
Zie ook:
zw7 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Oxellaar schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:14:
[...]
Een expansievat in het tapwater systeem?
Je moet een boiler altijd voorzien van een inlaatcombinatie. Afsluiter, keerklep en ontlastklep in 1. Deze monteer je in de koudwater toevoer, warm water leiding heeft geen keerklep nodig.
De ontlastklep op de boiler zou ik weghalen / afdoppen.
[ Voor 34% gewijzigd door zw7 op 18-01-2018 22:23 . Reden: niet relevant ]
Ik 28-12 gelijk betaalbewijs meegestuurd, verder nog niets van gehoord. Heb ook een aanvraag voor een Atlantis ingediend in januari, ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen, stond nu wel een voorwaarde op het online invulformulier over de beruchte deskundige installateur.. Maar goed ik heb ze in december nog tweemaal gebeld en de betreffende medewerkers (ik heb de naam) hebben me verzekerd dat het geen probleem zou zijn, screenshots van de site en we zien het wel.kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:48:
[...]
Ook goed. Ik heb mijne op 31-12 aangevraagd. Moest een betaalbewijs aanleveren. Tja... heb maar screenshot van betaling laten zien...
Binnen 8 werkweken antwoord. Op eloket krijg je geen statusupdates
Ik? Ik heb 0 ervaring met Panasonic.BenEco schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:00:
[...]
[...]
[afbeelding]
Ik heb een kabeltje van Techneco zelf, niets aan hoeven doen dus.amarkest schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:18:
[...]
@avandermeulen @Oxellaar
Ik heb de servicetool net geinstalleerd, maar zoek nog een goeie USB<>ELGA kabel. Is bij mij iig GEEN RJ45, maar RJ12 met 6 pinnen.
Maar het is zeker geen rj45, is 11 of 12,staat hier ergens in het topic 4 of 5.
[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 18-01-2018 22:53 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

De temperatuur in de woonkamer wordt wel steeds hoger, dus de radiator geeft naarmate de tijd verstrijkt minder vermogen af.
Dit op 1 radiator zonder buffervat.
COP van 1 verschil vind ik wel veel. De 5 kW handleiding spreekt over een COP verschil van 0,42 bij Tb=7 en Ta=30 of Ta=35.Domba schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 20:07:
@reneeke1970
[afbeelding]
@Verwijderd
[ Voor 41% gewijzigd door Dre op 18-01-2018 22:27 ]
@amarkestamarkest schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:18:
[...]
@avandermeulen @Oxellaar
Inderdaad, ik heb zelf zo’n kabeltje in elkaar gezet, werkt prima:
avandermeulen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Ik heb er een paar op proef professioneel laten maken, die verwacht ik binnenkort, liggen nu bij de douane.
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Het cop verschil is waarschijnlijk groter in deel last dan in vol last.Dre schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:20:
Apart, de Panasonic kan wel 'rustig' starten zonder overshoot, maar mijn ervaring is dat er meestal flink gas gegeven wordt tot over de Ta_gewenst voordat de warmtepomp op 20 Hz terug valt. Onduidelijk is wanneer de Panasonic wat doet. Het liefst heb ik altijd de rustige start. Zie plaatje hieronder met overshoot versus rustige start. Meting 1x per minuut.
[afbeelding]
De temperatuur in de woonkamer wordt wel steeds hoger, dus de radiator geeft naarmate de tijd verstrijkt minder vermogen af.
[...]
COP van 1 verschil vind ik wel veel. De 5 kW handleiding spreekt over een COP verschil van 0,42 bij Tb=7 en Ta=30 of Ta=35.
Maar wel bij dezelde temperaturen.
1 PVoutput . Dongen NB
Zie op die site die je eerder postte wel dat je minimaal 10 stuks moet bestellen dat is wel minder...godfriedd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:57:
[...]
@Verwijderd Ik heb nog even gecheckt gisteren. Het spul is totaal niet zwaarder geworden, alleen oppervlakkig een beetje vochtig. Het lijkt erop dat het gewoon niet echt water vasthoudt. Ik had ook vooraf gemaild of dit spul outdoor te gebruiken is en dat was geen probleem volgens de leverancier.
Be fast .... Be furious....
@Noord27
Zolang het om een beperkt aantal gaat kan ik er wel weer een paar bij laten maken, maar ik heb geen webshop ofzo.
[ Voor 22% gewijzigd door avandermeulen op 18-01-2018 23:46 ]
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Even een zelf-quote, om te melden dat ook de tweede test (bij 5˚C buiten) succesvol is verlopen. Het lijkt er op dat Techneco de oorzaak te pakken heeft van #elgahybernation.Bram-Bos schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 19:44:
[...]
Elga vertoont 'goed' gedrag volgens Techneco met andere NTC-weerstand, maar ik moet hem nog op de pijnbank leggen om te kijken of dit echt ook #elgahybernation vermijdt. Gisteren slaagde Elga voor de test, maar bij iets te hoge buiten-T. Nu tweede test.
Mooie grafiekjes, zie je goed in terug hoe een WP op delta T regelt.Dre schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:20:
Apart, de Panasonic kan wel 'rustig' starten zonder overshoot, maar mijn ervaring is dat er meestal flink gas gegeven wordt tot over de Ta_gewenst voordat de warmtepomp op 20 Hz terug valt. Onduidelijk is wanneer de Panasonic wat doet. Het liefst heb ik altijd de rustige start. Zie plaatje hieronder met overshoot versus rustige start. Meting 1x per minuut.
[afbeelding]
[...]
COP van 1 verschil vind ik wel veel. De 5 kW handleiding spreekt over een COP verschil van 0,42 bij Tb=7 en Ta=30 of Ta=35.
Heb je ook bijbehorende buitenT. Bij mijn niet panasonic zie ik dat buiten T de compressor curve beinvloedt (kan dit zelf tot op zekere hoogte zelfs instellen). Misschirn is dit bij Pana ook het geval.
was de standaard NTC niet goed of stuk?Bram-Bos schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 00:12:
[...]
Even een zelf-quote, om te melden dat ook de tweede test (bij 5˚C buiten) succesvol is verlopen. Het lijkt er op dat Techneco de oorzaak te pakken heeft van #elgahybernation.
Standaard NTC was 20˚C. er zit nu een 15˚C in. Ik vermoed dat iedereen die met dit probleem zit een andere NTC krijgt aangeboden + nieuwe firmware.
Vollast boven nul is best lastig, maar voor een verschil van 6 in shift voor de zelfde stooklijn kan ik dat verschil in COP echt niet kleiner krijgen dan 1 in deellast.reneeke1970 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:09:
[...]
Het cop verschil is waarschijnlijk groter in deel last dan in vol last.
Maar wel bij dezelde temperaturen.
Ik kan de flow ook nog met[/small]+/- 15% veranderen via de hulpcirculatie pomp in het circuit zonder het opgenomen vermogen daarvan mee te tellen en zelfs dan nog is verschil tenminste een vol punt
-Flow van 1000l/h verhogen naar 1150l/h maakt het verschil allleen maar groter, want de Pana mono regelt volledig op de Ta sensor en dan wordt de dT wel kleiner, maar dat is omdat Tr dichter naar Ta gaat.
En Tr is bepalend voor koelmiddel condensatie en druk en werk dat copmpressor dient te verzetten..
-Flow verlangen naar 850l/h dat maakt de dT wel groter maar het verschil niet kleiner dan 1, zelf niet eens 0,9, het effect van de 15% is te klein tov de regelruimte die de Pana mono heeft tot [Tadoel+2C].
@LittleTycoon
Een F/G-serie Pana mono regelt niet op deltaT, maar op de Ta-sensor en [Tadoel+2C], de Tr sensor is enkel voor de veiligheden
Draai je HT als @Dre soms, dan regelt Pana mono tot 50-52C enkel op de Ta-sensor daarboven neemt de Tr-sensor het over om Tr te beperken tot max 53C
Nee, dit is niet bewust gedaan. Was een keuze van de installateur, mede op mijn verzoek. De plaats van de unit is hiermee grotendeels buiten beeld geplaatst en vooral ook in een hoekje waar ik niet hoef te komen. Binnen druppelen lijkt mij lastig, aangezien de ontluchting een paar centimeter boven de tegels uit komt. Misschien dat het door de fundering heen 'lekt'.kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:34:
[...]
Ik ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt en of je dat bewust gedaan hebt? Simpelweg buitenunit vlakbij de ventilatierooster van je kruipruimte gedaan?
Lucht volgt net als water het minste weerstand, dus die zal toch eerder buitenlucht wegzuigen en eigenlijk minimaal van kruipruimteventilatie.
Zal dat condens op het plafond niet eerder komen doordat het condens van buitenunit er in druppelt?
Ja, dat kan ook wel eens gedaan worden. Zolang het door waait (en dat doet het), lijkt het mij echter geen probleem op te leveren. Maar goed, er zit hier meer kennis in dit topic dan ik zelf kan bedenkenkoevlaas2 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:08:
[...]
Het water gaat waarschijnlijk via de fundering/vloer de kruiprumte in, dicht maken van je ventilatiegat maakt het denk ik alleen maar erger.
Hang een dampremmende laag op aan de buitenkant van de fundering en vloer onder de buitenunit, dan kan het vocht niet meer naar binnen.

Ik zal hem maar niet dichtmaken dan. Het waait goed door daar onder, dus het zal zichzelf wel afvoeren.Rhaelak schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:57:
@kmf
Bedankt voor de reacties allen.
Klinkt goed! Hoe heb je de test uitgevoerd? Thermostaat naar beneden of kachel aan? En ga je nog een derde test draaien bij temperaturen <4?Bram-Bos schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 00:12:
[...]
Even een zelf-quote, om te melden dat ook de tweede test (bij 5˚C buiten) succesvol is verlopen. Het lijkt er op dat Techneco de oorzaak te pakken heeft van #elgahybernation.
Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.