Mocht je die kabeltjes binnen hebben, ben ik reuze benieuwd hoe dat er uit ziet. en hoe ik de servicetool kan verkrijgen.avandermeulen schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:06:
USB naar RS485 kabel voor Elga servicetool
Zojuist een dergelijk kabeltje inelkaar gezet.
Omdat er wat onduidelijkheid over de juiste aansluiting van het stekkertje bestond en met name over het juiste stekkertje, hierbij nog even wat verduidelijking aan de hand van een plaatje:
De stekkertjes waarover in de deel #4 van het forum gesproken werd, RJ11, RJ12 en RJ45 met de bijbehorende gestandaardiseerde draadkleuren staan in onderstaand plaatje:
[afbeelding]
Van de FTDI USB RS485-WE-1800-BT kabel gaat de oranje aan de zwarte (dat is dus positie 1 op de RJ11 of positie 2 op de RJ12) en de gele draad gaat aan de rode (dat is dus positie 2 op de RJ11 of positie 3 op de RJ12). Een paar van die kabeltjes met de juiste stekker laat ik in elkaar zetten.
De kabel zonder RJ12 wordt in Nederland oa geleverd door:
https://sinuss.nl/compute...485-serial-converter-ftdi
Mij er nederig om smekenamarkest schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:05:
[...]
en hoe ik de servicetool kan verkrijgen.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Oftewel, zolang je het zout van de zee niet ruikt moet je niet al teveel zorgen over maken.Oxellaar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:59:
[...]
Volgens mij bieden we het altijd aan, met in risicogebieden een extra advies van onszelf of fabrikant. Die laatste kan zelfs de garantie op de condensator intrekken als er niet gecoat word. Maar dan heb je het over plekken direct aan de kust, strandtent, havens enzo.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Gewoon teruggesoldeerdamarkest schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 17:58:
[...]
@Tomexergie
Net de CELCIA 20 met 0,6c vraag verhoogd, geen DIP maar verhoging van Kwh's op ELGA.
@Bram-Bos : had jij de sensor van de CELCIA weer in originele staat gebracht?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Is dus niet waar. Afstand tot 30 km van kust is het advies. Tevens zijn er meer probleem gebieden. Dit heeft met luchtvervuiling te maken omdat dit voor zure regen zorgt. Met name rond Schiphol en langs snelwegen adviseren wij altijd coaten vanwege de uitstoot door de vliegtuigen welke veel troep achter laten.kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 18:11:
[...]
Oftewel, zolang je het zout van de zee niet ruikt moet je niet al teveel zorgen over maken.
Nadeel is dat coaten duurder is en een lager rendement geeft.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Da's zo'n beetje 30% van Nederland en 100% randstad. Da's lekker dan. Goed voor de acceptatie van WP's als dit bekend is.Pietje555 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:53:
[...]
Is dus niet waar. Afstand tot 30 km van kust is het advies. Tevens zijn er meer probleem gebieden. Dit heeft met luchtvervuiling te maken omdat dit voor zure regen zorgt. Met name rond Schiphol en langs snelwegen adviseren wij altijd coaten vanwege de uitstoot door de vliegtuigen welke veel troep achter laten.
Nadeel is dat coaten duurder is en een lager rendement geeft.
Ben benieuwd de WP-makers dan standaard al voor EU coatings doen.
Hoe werkt het coaten en over wat voor bedragen gaat het om?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik woon aan de kust en heb al regelmatig gezien hoe snel aluminium corrodeert. Zelfs als het beschut uit de directe zeewind staat. De niet gecoate buitenunits op het dak van mijn werk (8 km vanaf de kust) zien er overigens wel goed uit en staand daar al 10 jaar. Langs een drukke weg. Bosrijke omgeving kan qua vervuiling weer meer funest zijn voor een buitenunit.
Ik werk er niet meer zo vaak mee maar zo volgens mij zo rond de 300-400 Euro per buitendeel (enkele ventilator) meestal als je de unit naar een atelier brengt van een Blygold, Altena of ConPro. Coaten op locatie kan ook, kost wat meer.kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:07:
[...]
Da's zo'n beetje 30% van Nederland en 100% randstad. Da's lekker dan. Goed voor de acceptatie van WP's als dit bekend is.
Ben benieuwd de WP-makers dan standaard al voor EU coatings doen.
Hoe werkt het coaten en over wat voor bedragen gaat het om?
De buitenkap wordt gedemonteerd, lamellen ontvet en vervolgens ingespoten met het coatingsmiddel. Als je het ziet vraag je je af waarom het zoveel geld kost.
Ik kan het mis hebben met de bedragen zowel naar boven of als naar beneden, het is al enige tijd geleden dat ik prijzen heb opgevraagd voor zulke buitenunits.
Rustig hier...
zit iedereen naar z'n goed functionerende warmtepomp te kijken?
Nou jij nog....Guido87 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:33:
Rustig hier...
1 PVoutput . Dongen NB
Ja weinig te klagen momenteel..Guido87 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:33:
Rustig hier...
Elga tokkelt lekker door
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Tot 1900 wel, nu naar een knisperend haardvuurGuido87 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:33:
Rustig hier...
Was wel een fris dagje hier met 25kWh
Eigenlijk best wel goed ondanks wind en regen. Kijk al uit naar morgen +10 graden wat er dan gebeurt
1 PVoutput . Dongen NB
Is het verbruik toe genomen, of is het gelijk gebleven?reneeke1970 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:48:
[...]
Eigenlijk best wel goed ondanks wind en regen. Kijk al uit naar morgen +10 graden wat er dan gebeurt
jaja... hoop gelezen vandaag... ook in nieuwbouw topic.
wat een info allemaal... alles voorbij zien komen...duizelt helemaal...
wat een giga huizen allemaal...boven 250m2...
ik moet zelfs afronden om 132m2 te halen...
doet me weer twijfelen over de grote die ik zal kopen...
denk wel dat een huis wat 2keer zoveel oppervlak heeft niet meteen 2keer zo grote wp nodig heeft...
ik zag 335m2 bruto m2 voorbij komen 780m3.
verlies 5227 ventilatieverlies 4750(geenwtw) totaal 9,97kw
heeft 11,2kw pomp ;-)
andere
280m2 en 680m3
verlies 5400 en ventilatie 2400(wel wtw) naverwarming 425 totaal 7,4kw
nibe 16kw
vind alleen ventilatieverlies zo hoog t.o.v. verlies? 45%
ik heb 132m2 en 320m3. komt wtw in.
bij -10 zelf gemaakte berekening geeft 4,62kw verlies
als ik 45% reken voor ventilatie = 2079
bij elkaar dan 6,69kw en dan nog tapwater erbij.
(200liter) uit tabel van warmtepomp weetjes 3000kwh/2,5cop = 1,2kw
6,69 + 1,2 = 7,89kw
is vrijstaand(dus alle zijden windverlies) en mijn rc waarden halen niet die van bovenstaande voorbeelden...
zou beteken dat ik toch naar minimaal 9kw moet kijken?
@Oxellaar gaf een opmerking over vrijstaand niet kleiner dan 14kw/16kw.
zal wel betrekking hebben neem ik aan op redelijke grote woningen... lees >200m2
en mijn sww vraag is niet giga...
me verliesberekening is nauwkeurig denk ik zelf... alleen theorie en praktijk ben ik wel eens met sceptisie van warmteverliesberekeningen hier. aangezien jullie warmtepompen toch druk zijn met verwarmen, kunnen jullie mooi mij helpen
Verwijderd
Hangt voor een groot deel van risico-perceptie af. Betaal je maandelijks een fiks bedrag een verzekeringspremies, alles afdekken voor het geval dat, neem een grote etc.Guido87 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:55:
[...]
jaja... hoop gelezen vandaag... ook in nieuwbouw topic.
wat een info allemaal... alles voorbij zien komen...duizelt helemaal...
wat een giga huizen allemaal...boven 250m2...
ik moet zelfs afronden om 132m2 te halen...
doet me weer twijfelen over de grote die ik zal kopen...
denk wel dat een huis wat 2keer zoveel oppervlak heeft niet meteen 2keer zo grote wp nodig heeft...
ik zag 335m2 bruto m2 voorbij komen 780m3.
verlies 5227 ventilatieverlies 4750(geenwtw) totaal 9,97kw
heeft 11,2kw pomp ;-)
andere
280m2 en 680m3
verlies 5400 en ventilatie 2400(wel wtw) naverwarming 425 totaal 7,4kw
nibe 16kw
vind alleen ventilatieverlies zo hoog t.o.v. verlies? 45%
ik heb 132m2 en 320m3. komt wtw in.
bij -10 zelf gemaakte berekening geeft 4,62kw verlies
als ik 45% reken voor ventilatie = 2079
bij elkaar dan 6,69kw en dan nog tapwater erbij.
(200liter) uit tabel van warmtepomp weetjes 3000kwh/2,5cop = 1,2kw
6,69 + 1,2 = 7,89kw
is vrijstaand(dus alle zijden windverlies) en mijn rc waarden halen niet die van bovenstaande voorbeelden...
zou beteken dat ik toch naar minimaal 9kw moet kijken?
zal wel betrekking hebben neem ik aan op redelijke grote woningen... lees >200m2
me verliesberekening is nauwkeurig denk ik zelf... alleen theorie en praktijk ben ik wel eens met sceptisie van warmteverliesberekeningen hier. aangezien jullie warmtepompen toch druk zijn met verwarmen, kunnen jullie mooi mij helpen![]()
Ik ga het vrijdag exact berekenen maar het lijkt er op dat het wel 40/50 procent minder is. Hij snort tussen 600 en soms 1100 watt continu door. Twee tot drie defrost per dag.Ramon_1984 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:51:
[...]
Is het verbruik toe genomen, of is het gelijk gebleven?
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zijn serieuze cijfersreneeke1970 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:04:
[...]
Ik ga het vrijdag exact berekenen maar het lijkt er op dat het wel 40/50 procent minder is. Hij snort tussen 600 en soms 1100 watt continu door. Twee tot drie defrost per dag.
Volgens mij heb ik hem al eens online gezet, maar zoiets?kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:23:
[...]
Interessant, ik ga ook eens wat bestellen. Maar de omkastingen van merford zien er niet uit vind ik... en dan ook nog 2-3 het volume van de WP zelfIk ga wel wat douglas hout bestellen...
Zijn er geen timmertweakers die al wat moois hebben gemaakt?

Gemaakt van WBP, bekleed met teakhout. Incl teakdek aan bovenkant, geheel gemaakt door een bevriend scheepstimmerman..Hij had zich een beetje laten gaan..
Staat nu 2 jaar om mn Nibe F2040-12, het hout is inmiddels wel grijs geworden.
Ik zou de binnenzijde op de dichte plaatsen nog kunnen bekleden, maar de unit is eigenlijk al stil genoeg.
Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P
Ja kan het ook bijna niet bevatten, enige waar de war geen raad mee weet is gordijnen dicht, kaarsen aan, plasma TV aan, dan word het graadje warmer. Maar dat is beter dan te koud toch....
1 PVoutput . Dongen NB
Zolang je vrouw maar tevreden isreneeke1970 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:11:
[...]
Ja kan het ook bijna niet bevatten, enige waar de war geen raad mee weet is gordijnen dicht, kaarsen aan, plasma TV aan, dan word het graadje warmer. Maar dat is beter dan te koud toch....
In de toekomst kan er wellicht iets moois ontstaan tussen jou en @Verwijderd
Verwijderd
Deze ga ik op posterformaat inlijstenRamon_1984 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:13:
[...]
Zolang je vrouw maar tevreden is![]()
In de toekomst kan er wellicht iets moois ontstaan tussen jou en @Verwijderd
Verwijderd
Als je die plasma/heater nou ook nog vervangt voor iets energiezuinigers kun je nog meer kWh terugleveren. Dan kun je binnenkort met vervroegd pensioenreneeke1970 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:11:
[...]
Nu mijn Pana 5KW goed draait voor de verwarming wil ik natuurlijk meer en ook SWW met de Pana gaan doen. Plan is een 150 liter horizontaal buffervat (groter kan echt niet en verticaal lukt ook niet) met een hygienespiraal en 2 electrische doorstroomverwarmers erachter, 1 voor douche/bad en 1 voor keuken. Doel is om zo van het gas af te komen en toch niet alles met COP 1 te hoeven verwarmen. Ik vind het echter moeilijk om te bedenken hoe veel besparing me dit t.o.v. COP 1 gaat opleveren. Vooral omdat het maar zo'n klein vaatje is en ik dus het beste voor een hoge temperatuur, max 55 graden, kan gaan. Dat is te warm voor mijn verwarming dus die zal het zonder buffer moeten blijven doen. Of is het toch slimmer om hem als buffer voor mijn radiatorenverwarming (T2=35) te gebruiken en dus een groter gat met de doorstroomverwarmer overbruggen?
Ook heb ik nog een Pana-specifieke vraag. In de manual zie ik dat je twee dingen moet instellen voor de warmwatertank: de temperatuur en de tijd die de wp daaraan mag besteden. Dat laatste begrijp ik niet. Waarom heeft hij een tijd nodig als hij al een streeftemperatuur heeft? Of is dat om de relatieve voorrang van SSW boven verwarming in te stellen? Ik kan niet zoiets vinden als wat @Grolsch heeft, namelijk dat hij op een vast moment van de dag de boel opwarmt.
Waanzin of gewoon proberen?
Ook heb ik nog een Pana-specifieke vraag. In de manual zie ik dat je twee dingen moet instellen voor de warmwatertank: de temperatuur en de tijd die de wp daaraan mag besteden. Dat laatste begrijp ik niet. Waarom heeft hij een tijd nodig als hij al een streeftemperatuur heeft? Of is dat om de relatieve voorrang van SSW boven verwarming in te stellen? Ik kan niet zoiets vinden als wat @Grolsch heeft, namelijk dat hij op een vast moment van de dag de boel opwarmt.
Waanzin of gewoon proberen?
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Dan zit je al redelijk goedreneeke1970 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:11:
[...]
Ik heb hem ook iets te warm afgesteld en stop hem 2x een tijdje per dag.....lengen en korten tot hij goed is in alle fases van weer. Mooi he WAR.
En het is niet minder warm he, dus je kan gewoon 10 kWh meer verstoken zonder dat je zit te zweten...... Hey waar heb ik dat meer gehoord....
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja maar het beeld is zo mooi.....Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:22:
[...]
Als je die plasma/heater nou ook nog vervangt voor iets energiezuinigers kun je nog meer kWh terugleveren. Dan kun je binnenkort met vervroegd pensioen
Maar wel 2 kWh per dag ja...
1 PVoutput . Dongen NB
oled?reneeke1970 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:42:
[...]
Ja maar het beeld is zo mooi.....
Maar wel 2 kWh per dag ja...
Nee nog een beetje TV kijken op mijn 48W 55" pana led tv met beter beeld dan mijn pana plasma vroeger.reneeke1970 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:46:
[...]
Weet je wat dat kost 55 inch???
@Rol-Co moet jij niet naar bed of zo
Tijden veranderen....
Zou niet weten waarom niet? Het is gewoon te puntjes op de i zetten, en dat kan met een vloer van betonVerwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:51:
@Rol-Co Ingrijpen, uit en weer aan, is geen WAR.
Morgen weer een stevige westenwind, en daar heeft mijn woning dan praktisch weer geen last van 
Maar dat is wel weer waar de WAR regeling "de boot" in gaat bij mij thuis. Hoge Tb, veel wind. Eens kijken hoe warm het morgenavond in huis is als ik thuis kom
Maar dat is wel weer waar de WAR regeling "de boot" in gaat bij mij thuis. Hoge Tb, veel wind. Eens kijken hoe warm het morgenavond in huis is als ik thuis kom
Misschien is het een beetje teveel een beginnersvraag, maar wat zijn momenteel een beetje de actuele modellen warmtepompen
Ik heb een aantal maanden geleden zo'n 7 installateurs om advies gevraagd op basis van een huisontwerp en welgeteld van één een echte offerte gehad m.b.t. een specifieke pomp (die was vrij prijzig, 20.000 voor een L/L warmtepomp, wel met geintegreerde WTW), van één een uit de duim gezogen prijs ("ongeveer 17.000 euro" was de inhoud van de mail die ik na enkele weken kreeg) en van de rest geen enkele reactie.
Nu gaan we binnenkort hopelijk de vergunning aanvragen van ons nieuwe huis en wordt de keuze van een pomp weer actueel. Maar ik heb dus na een hoop moeite nog geen enkele informatie of richting wat te kiezen en de leveranciers die ik destijds aangeschreven heb laat ik maar links liggen, die hebben het duidelijk zowieso allemaal te druk
Het gaat om een L/L warmtepomp met (+/- 200L) warmwatervat voor vloerverwarming en er zou een WTW-balansventilatie op aangesloten moeten worden. Warmtebehoefte zou volgens die dure offerte in totaal 5.95kw zijn (transmissieverlies 3,77, ventilatieverlies 1,86, opwarmen thermische massa 0,32)
Ik heb een aantal maanden geleden zo'n 7 installateurs om advies gevraagd op basis van een huisontwerp en welgeteld van één een echte offerte gehad m.b.t. een specifieke pomp (die was vrij prijzig, 20.000 voor een L/L warmtepomp, wel met geintegreerde WTW), van één een uit de duim gezogen prijs ("ongeveer 17.000 euro" was de inhoud van de mail die ik na enkele weken kreeg) en van de rest geen enkele reactie.
Nu gaan we binnenkort hopelijk de vergunning aanvragen van ons nieuwe huis en wordt de keuze van een pomp weer actueel. Maar ik heb dus na een hoop moeite nog geen enkele informatie of richting wat te kiezen en de leveranciers die ik destijds aangeschreven heb laat ik maar links liggen, die hebben het duidelijk zowieso allemaal te druk
Het gaat om een L/L warmtepomp met (+/- 200L) warmwatervat voor vloerverwarming en er zou een WTW-balansventilatie op aangesloten moeten worden. Warmtebehoefte zou volgens die dure offerte in totaal 5.95kw zijn (transmissieverlies 3,77, ventilatieverlies 1,86, opwarmen thermische massa 0,32)
[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 17-01-2018 22:00 ]
Draait bij jou de warmtepomp continu op de war op je buffervat?Grolsch schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:53:
Morgen weer een stevige westenwind, en daar heeft mijn woning dan praktisch weer geen last van
Of wordt die aangestuurd door de danfoss regeling?
Zeg jij nu niet 2 tegenstrijdige dingen? Je hebt dus last van de wind (zoals iedereen overigens) en je geeft dan WAR de schuld?Grolsch schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:53:
Nee, alleen WAR werkt bij mij niet, en ik wil de WP geen 24x7 laten lopen.Ramon_1984 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:55:
[...]
Draait bij jou de warmtepomp continu op de war op je buffervat?
Of wordt die aangestuurd door de danfoss regeling?
Danfoss geeft een aan/uit signaal aan de WP als er ergens warmte behoeft is.
Ik zeg eigenlijk 2 dingen.Rol-Co schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:56:
[...]
Zeg jij nu niet 2 tegenstrijdige dingen? Je hebt dus last van de wind (zoals iedereen overigens) en je geeft dan WAR de schuld?
1 = westenwind heb ik niet zoveel last van met mijn huis.
2= hoge Tb met veel wind kan WAR niet zo goed mee overweg.
Al is elke situatie anders natuurlijk, als je in een "bouw" woont heb je niet zoveel last van wind.
WAR betekend weer afhankelijke regeling en niet warmtepomp always running.Grolsch schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:57:
[...]
Nee, alleen WAR werkt bij mij niet, en ik wil de WP geen 24x7 laten lopen.
Danfoss geeft een aan/uit signaal aan de WP als er ergens warmte behoeft is.
Kortom op war hoeft hij echt geen 24u te draaien hoor, zeker niet met vvw.
Maar met 10 graden zonder wind is het wel goed? War kijkt op temperatuur, maar de wind koelt je huis sneller af dus gaat het fout, die wp doet niets anders op 10 graden met of zonder wind namelijk.Grolsch schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:59:
[...]
Ik zeg eigenlijk 2 dingen.
1 = westenwind heb ik niet zoveel last van met mijn huis.
2= hoge Tb met veel wind kan WAR niet zo goed mee overweg.
Al is elke situatie anders natuurlijk, als je in een "bouw" woont heb je niet zoveel last van wind.
[ Voor 39% gewijzigd door Rol-Co op 17-01-2018 22:02 ]
Verwijderd
WeersAfhankelijkeRegeling dat is een zelfstandig regelend geheel op basis van het weer.Rol-Co schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:53:
[...]
Zou niet weten waarom niet? Het is gewoon te puntjes op de i zetten, en dat kan met een vloer van beton
Wat jij noemt is semi-WAR.
Ben ik met je eens, maar niet iedereenRol-Co schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:00:
[...]
WAR betekend weer afhankelijke regeling en niet warmtepomp always running.![]()
Kortom op war hoeft hij echt geen 24u te draaien hoor, zeker niet met vvw.
Ik gebruik ook WAR maar met na regeling (zoals 99% van de WAR gebruikers, en zoals het bedacht is)
[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 17-01-2018 22:02 ]
Uhm...zit even te kijken. De 16kW staat in een rijtjeshuisje van 525m2! vloeroppervlak.Guido87 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:55:
[...]
me verliesberekening is nauwkeurig denk ik zelf... alleen theorie en praktijk ben ik wel eens met sceptisie van warmteverliesberekeningen hier. aangezien jullie warmtepompen toch druk zijn met verwarmen, kunnen jullie mooi mij helpen![]()
Volledig gerenoveerd herenhuis aan Westersingel in Rotterdam, bgg plus 4 verdiepingen.
Dus die zal wel een behoorlijk zwaar klusje kunnen krijgen bij flinke kou.
Wel heeft iedere verdieping een open/gashaard in de woonkamer/slaapkamer
Die stalen woning die ik pas poste heeft een 14kW en heeft net geen 140m2 vloeroppervlak.
Er zit dus nogal eens verschil tussen.
Temperatuur !Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:00:
[...]
WeersAfhankelijkeRegeling dat is een zelfstandig regelend geheel op basis van het weer.
Waterkoud, wind, zon, ramen open, deuren open, meer of minder mensen, koken, oven aan, kaarsen, plasma tv, vrouw, daar houd WAR geen rekening mee. Dus dat compenseer ik met pauzes tot ik ergens een fris stuk of dag krijg, dan een tikkie terug.
Kortom, de WAR regeling geeft een slechter comfort dan de oude vertrouwde modulerende thermostaat van de CV-ketel.
Maar een "modulerende (+WAR?) woonkamer thermostaat" betekend of een dure grote zware Nibe. Of een Elga die ook wat regel problemen heeft. Of de HPM van Panasonic waar ik niet zo snel de prijs van kan vinden. Zal wel niet een paar tientjes zijn zoals voor een OpenTherm thermostaat.
Maar een "modulerende (+WAR?) woonkamer thermostaat" betekend of een dure grote zware Nibe. Of een Elga die ook wat regel problemen heeft. Of de HPM van Panasonic waar ik niet zo snel de prijs van kan vinden. Zal wel niet een paar tientjes zijn zoals voor een OpenTherm thermostaat.
Open term en WAR zijn concurrenten van elkaar, dus dat kan toch nooit samen werken
Het is het 1, of het Ander
Nou hier niet, cv was ALTIJD ruk, nu 24/7 tussen de 21 en 22 24/7 (zonder de zon anders meer) met minimaal verbruik.Dre schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:10:
Kortom, de WAR regeling geeft een slechter comfort dan de oude vertrouwde modulerende thermostaat van de CV-ketel.
Maar een "modulerende (+WAR?) woonkamer thermostaat" betekend of een dure Nibe. Of een Elga die ook wat regel problemen heeft. Of de HPM van Panasonic waar ik niet zo snel de prijs van kan vinden. Zal wel niet een paar tientjes zijn zoals voor een OpenTherm thermostaat.
@Grolsch
Nee, met WAR kan je de maximum temperatuur instellen, dus afhankelijk van Tb.
OpenTherm vraagt een gewenste Ta en de CV-ketel gaat die maken. Deze gaat niet over het maximum van de stooklijn (WAR) heen.
Kan per merk verschillen.
Nefit werkt met eigen protocollen voor modulerende thermostaten en heeft ook RAR+WAR of WAR of RAR. Intergas met OpenTherm kan je een stooklijn instellen voor WAR, en samen met OpenTherm.
Nee, met WAR kan je de maximum temperatuur instellen, dus afhankelijk van Tb.
OpenTherm vraagt een gewenste Ta en de CV-ketel gaat die maken. Deze gaat niet over het maximum van de stooklijn (WAR) heen.
Kan per merk verschillen.
Nefit werkt met eigen protocollen voor modulerende thermostaten en heeft ook RAR+WAR of WAR of RAR. Intergas met OpenTherm kan je een stooklijn instellen voor WAR, en samen met OpenTherm.
[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 17-01-2018 22:19 ]
Ik sprak laatst iemand met een huis van 2900m3 en een gasverbruik van maar liefst 9000m3, volgens mijn berekeningen kunnen we met 3x25A hoofdzekeringen niet eens full electric.Oxellaar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:06:
[...]
Uhm...zit even te kijken. De 16kW staat in een rijtjeshuisje van 525m2! vloeroppervlak.
Volledig gerenoveerd herenhuis aan Westersingel in Rotterdam, bgg plus 4 verdiepingen.
Die stalen woning die ik pas poste heeft een 14kW en heeft net geen 140m2 vloeroppervlak.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Natuurlijk wel, gewoon een zwembad als buffer nemen.koevlaas2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:19:
[...]
Ik sprak laatst iemand met een huis van 2900m3 en een gasverbruik van maar liefst 9000m3, volgens mijn berekeningen kunnen we met 3x25A hoofdzekeringen niet eens full electric.
1 PVoutput . Dongen NB
@Guido87 wees niet bang. Ik heb hier maar 80m2 warm te stoken, in de toekomst zelfs maar 75m2 omdat ik een ondeugdelijk gebouwde aanbouw ga verwijderen.
7kW is hier met de nog matig geïsoleerde benedenverdieping eigenlijk met te weinig, de elektrische bijverwarming moet bij vorst aan het werk. Maar daar komt verandering in.
De bovenverdieping (35m2 onder een mansarde-kap) is bij 0 graden buitentemperatuur warmt te houden met ongeveer 1kW. Bij strenge vorst (-15) zal dat dus oplopen tot net onder 2kW, wat overeen komt met de zelfgemaakte warmteverliesberekening. De benedenverdieping (straks 45m2) zal uiteindelijk bij strenge vorst zo'n 3kW warmteverlies hebben. De warmtepomp kan dan ook bij strenge vorst zonder bijverwarming het huis warm houden.
7kW is hier met de nog matig geïsoleerde benedenverdieping eigenlijk met te weinig, de elektrische bijverwarming moet bij vorst aan het werk. Maar daar komt verandering in.
De bovenverdieping (35m2 onder een mansarde-kap) is bij 0 graden buitentemperatuur warmt te houden met ongeveer 1kW. Bij strenge vorst (-15) zal dat dus oplopen tot net onder 2kW, wat overeen komt met de zelfgemaakte warmteverliesberekening. De benedenverdieping (straks 45m2) zal uiteindelijk bij strenge vorst zo'n 3kW warmteverlies hebben. De warmtepomp kan dan ook bij strenge vorst zonder bijverwarming het huis warm houden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Oke. die 16kw is misschien wat klein dan.Oxellaar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:06:
[...]
Uhm...zit even te kijken. De 16kW staat in een rijtjeshuisje van 525m2! vloeroppervlak.
die 14 lijkt me weer wat groot... iemand met doucheverslaving?
zijn natuurlijk altijd meerdere factoren van invloed... isolatie...ventilatie... vrijstaand... locatie...
en ik heb al aantal warmteverliesberekeningen gezien... en krijg deels de indruk dat de nauwkeurigheid ook niet altijd helemaal goed is... zou weleens willen zien wat er uitkomt als je 3 onafhankelijke berekeningen naast elkaar legt.... ik weet het antwoord denk ik wel...
interessant over dat coaten trouwens. ik heb ingemetselde stalen lateien boven rollaagstenen, zijn gepoedercoat.
de leverancier rade het me aan... ivm met afstand tot de kust.... ongeveer 8km. Maar als ik langs bouwprojecten in omgeving rij.. zie ik ze nooit coaten... en meestal liggen ze dan in het zicht... dat liggen ze bij mij niet.
Ik ga een thermostaat gestuurde twee standen flow regeling maken, hopen dat dat werkt tegen over shoot.Dre schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:10:
1 PVoutput . Dongen NB
3x25A redt het niet, al zit er een .... achter.reneeke1970 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:21:
[...]
Natuurlijk wel, gewoon een zwembad als buffer nemen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Hoe ga/wil je die flow v.d. WP dan gaan beinvloeden ? Hoe ga je de 'juiste/optimale' stand van zo'n regeling bepalen ? Je zou er wel wat mee kunnen denk ik maar hoe ga je dat goed/optimaal voor elkaar krijgen, daar ben ik wel benieuwd naar.reneeke1970 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:24:
[...]
Ik ga een thermostaat gestuurde twee standen flow regeling maken, hopen dat dat werkt tegen over shoot.
ja daar lijdt het wel....Oxellaar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:28:
@Guido87 @kmf Kijk... Hier is coating een vereiste van de fabrikant.
Je ziet het groene spul ook goed zitten.... tussen het zand
[afbeelding]
zal bij mij thuis wel meevallen... en veel zullen hun warmtepomp ook weleens poetsen ;-)
op me werk zijn ze trouwens vaak helemaal dichtgekoekt...
zit in de agri bulk overslag in haven...
hoe reinigen ze die wisselaars eigenlijk??
Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:00:
[...]
WeersAfhankelijkeRegeling dat is een zelfstandig regelend geheel op basis van het weer.
Nou kan ik in de war (Grolsch schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:01:
[...]
Ben ik met je eens, maar niet iedereen
Ik gebruik ook WAR maar met na regeling (zoals 99% van de WAR gebruikers, en zoals het bedacht is)
@Guido87 dat is afhankelijk van het soort vervuiling.
Dit zand verwijderen gebeurd na iedere storm of maandelijks met schep en tuinslang.
@koevlaas2
Met 3x25A kom je niet heel ver. De 16kW altherma is met 2x 20A afgezekerd, waarvan 1 een C karakteristiek is.
Dit zand verwijderen gebeurd na iedere storm of maandelijks met schep en tuinslang.
@koevlaas2
Met 3x25A kom je niet heel ver. De 16kW altherma is met 2x 20A afgezekerd, waarvan 1 een C karakteristiek is.
[ Voor 31% gewijzigd door Oxellaar op 17-01-2018 22:54 ]
Verwijderd
WAR is inderdaad stooklijn zonder naregeling. Anderen zijn van mening dat daar naregeling bij hoort. Echter je kunt alleen naregelen als je een te hoge stooklijn hebt inegesteld, anders zou je de WP nl. niet kunnen activeren om meer te doen dan bij die woning en die buitenT hoort. En onnodig hoge Ta zorgt voor ....kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:48:
[...]
[...]
Nou kan ik in de war () zijn, maar is WAR niet simpelweg stooklijn invoeren en klaar? Wat verstaan jullie onder WAR en hoe hebben jullie dit geïmplementeerd dan?
EDIT:
Parttime stokers kunnen niet zonder naregeling en een hoger dan noodzakelijke Ta, want wat anders in 24h gebeurd, compenseren van warmteverlies, moet dan in xx/24h, dan moet je dus een 24/xx hogere stooklijn aanhouden.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2018 22:58 ]
@Verwijderd Met WAR zonder naregeling kun je inderdaad prima een woonkamer warm stoken op een gewenste temperatuur. Maar niet een hele woning.
En wat voor stooklijn heb je ingesteld?Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:53:
[...]
WAR is inderdaad stooklijn zonder naregeling. Anderen zijn van mening dat daar naregeling bij hoort. Echter je kunt alleen naregelen als je een te hoge stooklijn hebt inegesteld, anders zou je de WP nl. niet kunnen activeren om meer te doen dan bij die woning en die buitenT hoort. En onnodig hoge Ta zorgt voor ....
Lijkt mij dus idd zoeken naar balans welke wel makkelijk uit balans kan vallen door "leven in huis". Maar het zal werken omdat velen een hele lange balansstok hebben in de vorm van LTV verwarming welke het geheel stabiliseert.
Verwijderd
Het wordt 'zeer' lastig bij heel goed geisoleerde woningen, weinig warmteverlies en daardoor automatisch onevenredig grote invloed van interne warmtewinsten.kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:58:
[...]
En wat voor stooklijn heb je ingesteld?
Lijkt mij dus idd zoeken naar balans welke wel makkelijk uit balans kan vallen door "leven in huis". Maar het zal werken omdat velen een hele lange balansstok hebben in de vorm van LTV verwarming welke het geheel stabiliseert.
EDIT:
Het is inderdaad het vinden van de juiste balans, net zoals bij een m10 bout precies een m10 moer past.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2018 23:42 ]
Verwijderd
Als je uitgaat van grote onderling temperatuurverschillen in een woning wellicht niet. Ik zou niet weten waarom iemand grote temperatuurverschillen zou willen hebben, althans niet op dezelfde verdieping.Oxellaar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:58:
@Verwijderd Met WAR zonder naregeling kun je inderdaad prima een woonkamer warm stoken op een gewenste temperatuur. Maar niet een hele woning.
EDIT:
Mijn keuken, hal, toilet en kamer hebben allemaal dezelfde temperatuur, hoef geen deuren te sluiten, want geen temperatuurverschillen is ook geen 'trek'.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2018 23:09 ]
@Verwijderd dat wil je meestal ook niet, dat gaat vanzelf, dat heb ik al eerder uitgelegd.
Verwijderd
Ik meen me te herinneren een Noord/Zuid tegenstelling. Bij veel glas en zonnig de ene zijde te warm en de andere te koud. Als dat het was/is is het naar mijn idee een bouwkundig 'gebrek' wat dan met een technische installatie opgelost wordt. Huizen in het zuiden, Frankrijk/Spanje ed. hebben zodanige dakoversteken, dat dat zo goed mogelijk voorkomen wordt.Oxellaar schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:25:
@Verwijderd dat wil je meestal ook niet, dat gaat vanzelf, dat heb ik al eerder uitgelegd.
Verspil je energie niet aan WAR, zet de Ta op een mooie waarde en je thermostaat bepaald wanneer aan/uit.kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:58:
[...]
En wat voor stooklijn heb je ingesteld?
Dan ben je klaar, 24x7 draaien en steeds tunen gaat niet werken bij jou omdat de invloed van buiten te groot is (wind e.d.).
Verwijderd
Er meldde vandaag iemand dat hij nog al forse besparingen realiseerde omdat hij noodgedwongen, sensor-draadje v.d. thermostatische regeling naar ik meen, in de vernieling, op WAR over moest.koevlaas2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:37:
[...]
Verspil je energie niet aan WAR, zet de Ta op een mooie waarde en je thermostaat bepaald wanneer aan/uit.
Dan ben je klaar, 24x7 draaien en steeds tunen gaat niet werken bij jou omdat de invloed van buiten te groot is (wind e.d.).
EDIT:
En dat de temperatuur ondanks regen en wind prima stabiel was.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2018 23:46 ]
Ik wist het eergisteren al (of was het gisteren)
WAR discussie

300 euri voor de hpm, plus nog een rs485 kabel a 65 tot 100 euri. Dit op confort market. Hij is ook voor 500,- ex kabel te koopDre schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:10:
Als dat een bouwkundig "gebrek" is, dan is war zonder naregeling misschien wel een installatietechnisch gebrek.Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:31:
[...]
Ik meen me te herinneren een Noord/Zuid tegenstelling. Bij veel glas en zonnig de ene zijde te warm en de andere te koud. Als dat het was/is is het naar mijn idee een bouwkundig 'gebrek' wat dan met een technische installatie opgelost wordt. Huizen in het zuiden, Frankrijk/Spanje ed. hebben zodanige dakoversteken, dat dat zo goed mogelijk voorkomen wordt.
En een overstek heeft geen enkel nut tegen een laag hangend winterzonnetje.
Maar er is meer dan alleen de zon. Maar het maakt niet uit wat men aandraagt als argument volgens mij, het is altijd het "gebrek" van iets anders?
[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 18-01-2018 06:36 ]
Daar is de hoek van de zon ook anders natuurlijk..ik denk dat je in Nederland een erg lelijke grootte oversteek nodig hebt..Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:31:
[...]
Ik meen me te herinneren een Noord/Zuid tegenstelling. Bij veel glas en zonnig de ene zijde te warm en de andere te koud. Als dat het was/is is het naar mijn idee een bouwkundig 'gebrek' wat dan met een technische installatie opgelost wordt. Huizen in het zuiden, Frankrijk/Spanje ed. hebben zodanige dakoversteken, dat dat zo goed mogelijk voorkomen wordt.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Is dat wel echt zo???Grolsch schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:12:
Open term en WAR zijn concurrenten van elkaar, dus dat kan toch nooit samen werkenHet is het 1, of het Ander
Opentherm is een protocol
terwijl war een systeem is..
https://www.regelvisie.nl...ws/archief/opentherm.html
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
24x7 draaien is daarbij ook nog zeer onzuinig hadden we uitgerekend. 16kW warmtepomp. Kan terugmoduleren naar 40% = 6,4kW. Tegen gemiddeld COP van 3 = 2.1kW constant verbruik. x24 = 50kW per dag.koevlaas2 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:37:
[...]
Verspil je energie niet aan WAR, zet de Ta op een mooie waarde en je thermostaat bepaald wanneer aan/uit.

Ik beïnvloed niet de wp maar de tweede secundaire pomp uit uit het buffer vat.Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:31:
[...]
Hoe ga/wil je die flow v.d. WP dan gaan beinvloeden ? Hoe ga je de 'juiste/optimale' stand van zo'n regeling bepalen ? Je zou er wel wat mee kunnen denk ik maar hoe ga je dat goed/optimaal voor elkaar krijgen, daar ben ik wel benieuwd naar.
1 PVoutput . Dongen NB
24/7 war wel?Noord27 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:35:
@kmf
24/7 op temperatuur is geen synoniem dat de WP (compressor) 24/7 aan staat. Met de huidige dagtemperaturen staat onze kleine Elga zelfs niet 24/7 te verwarmen, terwijl die wel continu op een vaste kamertemperatuur ingesteld staat.
Nee ook niet, mijne staat te circuleren over buffer vat en te wachten tot die afgekoeld is, tot die tijd verbruikt hij 45 watt.
1 PVoutput . Dongen NB
WAR is bedoeld om de Ta afhankelijk te laten zijn van Tb.kmf schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:48:
[...]
[...]
Nou kan ik in de war () zijn, maar is WAR niet simpelweg stooklijn invoeren en klaar? Wat verstaan jullie onder WAR en hoe hebben jullie dit geïmplementeerd dan?
Dus buiten warm, koudere Ta, buiten koud warmere Ta
WAR is nooit ontwikkeld om gebruikt te worden zonder naregeling. Vraag elke professionele installateur maar na. Puur en alleen al om het feit dat dit bij 99% van de woningen ook niet zou werken, omdat er heel veel invloeden zijn die WAR niet mee neemt in de regeling.
Dit neemt niet weg dat er misschien een aantal personen in Nederland zijn die puur en alleen op WAR zonder naregeling regelen, maar bij 99% van de WAR gebruikers wordt naregeling toegepast. Dit kunnen thermostaatknoppen op radiatoren zijn, tot een zoneregeling, maar ook ruimtecompensatie wordt gebruikt.
Volgens mij bepaalt bij Opentherm de thermostaat de Ta en bij WAR de buitentemperatuur.Dylantje2 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:14:
[...]
Is dat wel echt zo???
Opentherm is een protocol
terwijl war een systeem is..
https://www.regelvisie.nl...ws/archief/opentherm.html
Ik lees in dit artikel niets over samenwerken van Opentherm met WAR, maar dat deze opentherm thermostaat OOK op WAR gezet kan worden.
Wel grappig trouwens dat in dat artikel ook al vermeld staat dat WAR gebruikt moet worden met naregeling:
Zelfs Honeywell heeft dus blijkbaar het principe van WAR niet goed begrepenEenvoudig en voordelig
Bij een weersafhankelijke regeling wordt de ketel niet aangestuurd op basis van de temperatuur in de woonkamer, maar op basis van de buitentemperatuur. De verwarming is dus niet meer afhankelijk van de temperatuur in maar één kamer van de woning. Het voordeel is dat de kamers afzonderlijk beter kunnen worden verwarmd door een goede naregeling met thermostaatkranen op de radiatoren.
WAR only wel, het enigste waar de regeling naar kijkt is immers Tb + Ta, er wordt niet gekeken hoe warm een ruimte is. Als je inderdaad een buffervat hebt zoals @reneeke1970 kijkt hij naar de Ta, en kan het zijn dat de WP inderdaad uitgaat zolang de gewenste Ta op niveau blijft. (gemeten in buffervat)
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 18-01-2018 07:56 ]
Laagste stand is geen cop 3 dat is zeker.kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:19:
[...]
24x7 draaien is daarbij ook nog zeer onzuinig hadden we uitgerekend. 16kW warmtepomp. Kan terugmoduleren naar 40% = 6,4kW. Tegen gemiddeld COP van 3 = 2.1kW constant verbruik. x24 = 50kW per dag.
Als überhaupt draaien onzuinig is dan zorgen dat de unit niet nodeloos lang draait, dus met een Ta draaien (vast) welke een acceptabele cop geeft en schakelen op de thermostaat.
* Mini-war -15 35c en +15c 28c is natuurlijk wel goed.
Onwaarschijnlijk dat dit over de hele linie zo blijft, maar goed we wachten de ontwikkeling(en) af.Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:45:
[...]
Er meldde vandaag iemand dat hij nog al forse besparingen realiseerde omdat hij noodgedwongen, sensor-draadje v.d. thermostatische regeling naar ik meen, in de vernieling, op WAR over moest.
EDIT:
En dat de temperatuur ondanks regen en wind prima stabiel was.
Ik begrijp niet waarom er 2 groepen zijn die welles/nietes doen. WAR lijkt me het streven naar een balans, waarbij ingrijpen niet nodig is. RAR is ingrijpen indien nodig.Grolsch schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:52:
[...]
WAR is bedoeld om de Ta afhankelijk te laten zijn van Tb.
Dus buiten warm, koudere Ta, buiten koud warmere Ta
WAR is nooit ontwikkeld om gebruikt te worden zonder naregeling. Vraag elke professionele installateur maar na. Puur en alleen al om het feit dat dit bij 99% van de woningen ook niet zou werken, omdat er heel veel invloeden zijn die WAR niet mee neemt in de regeling.
Dit neemt niet weg dat er misschien een aantal personen in Nederland zijn die puur en alleen op WAR zonder naregeling regelen, maar bij 99% van de WAR gebruikers wordt naregeling toegepast. Dit kunnen thermostaatknoppen op radiatoren zijn, tot een zoneregeling, maar ook ruimtecompensatie wordt gebruikt.
WAR only wel, het enigste waar de regeling naar kijkt is immers Tb + Ta, er wordt niet gekeken hoe warm een ruimte is. Als je inderdaad een buffervat hebt zoals @reneeke1970 kijkt hij naar de Ta, en kan het zijn dat de WP inderdaad uitgaat zolang de gewenste Ta op niveau blijft. (gemeten in buffervat)
Gecombineerd heb je toch sowieso het beste. 99% van de tijd volstaat WAR en als het uit de hand loopt (open haard) dan maar tijdig ingrijpen met RAR en iedereen blij.
Slimme RAR zal natuurlijk helemaal mooi zijn. Als je weet dat je over een uur een feest houdt en dan maar even niet moet verwarmen.
Ik kan alleen maar over mijn eigen situatie praten, en over de algemene toepassing van WAR zoals deze wereldwijd gebruikt wordt. En dat is in 99% van de gevallen altijd met naregeling.kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:37:
[...]
Ik begrijp niet waarom er 2 groepen zijn die welles/nietes doen. WAR lijkt me het streven naar een balans, waarbij ingrijpen niet nodig is. RAR is ingrijpen indien nodig.
Gecombineerd heb je toch sowieso het beste. 99% van de tijd volstaat WAR en als het uit de hand loopt (open haard) dan maar tijdig ingrijpen met RAR en iedereen blij.
Slimme RAR zal natuurlijk helemaal mooi zijn. Als je weet dat je over een uur een feest houdt en dan maar even niet moet verwarmen.
In mijn eigen huis heb ik het eens geprobeerd met alleen WAR, maar dat werkt dus niet (het is niet voor niets dat er in de praktijk nagenoeg altijd nageregeld wordt).
De ene dag is het buiten -5, windstil en veel zon, gevolg huis te warm
De andere dag is het buiten +7 en veel wind, gevolg huis niet warm
In de basis moet je je WAR dus zo afstellen dat je in de meest ongunstige situatie, je meest ongunstigste ruimte, je huis nog warm krijgt.
Met als gevolg dat op dagen dat het geen ongunstige situatie is je huis te warm wordt.
Sommigen vinden dat niet erg, anderen wel
Als je een feest houdt, ruimtetemperatuur loopt op, thermostaat schakelt WP uit, zo moeilijk is het niet, en het kost ook nog geen drol, een aan/uit thermostaat heb je al voor een paar tientjes
@Verwijderd Ik heb nog even gecheckt gisteren. Het spul is totaal niet zwaarder geworden, alleen oppervlakkig een beetje vochtig. Het lijkt erop dat het gewoon niet echt water vasthoudt. Ik had ook vooraf gemaild of dit spul outdoor te gebruiken is en dat was geen probleem volgens de leverancier.godfriedd schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:43:
[...]
Ik check het niet dagelijks maar het lijkt alsof dat spul weinig tot geen water opneemt. In eerste instantie had ik wat platen glaswol op dezelfde plek. Werkte voor het geluid overigens ook aardig goed maar die waren na een paar dagen regen loodzwaar en doorweekt. Datzelfde gebeurt met dit spult niet lijkt het. Ik zal vanavond eens checken hoe het er nu bij staat.
Verwijderd
Vorige week meen ik was er een hele discussie over wel of niet 24h stoken. Conclusie, lees het zelf even na en vergeet die gemaakte sommen.kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:19:
[...]
24x7 draaien is daarbij ook nog zeer onzuinig hadden we uitgerekend. 16kW warmtepomp. Kan terugmoduleren naar 40% = 6,4kW. Tegen gemiddeld COP van 3 = 2.1kW constant verbruik. x24 = 50kW per dag.
Als de retour te hoog oploopt, binnen 2C van de Ta komt, stopt de WP vanzelf, ook zonder thermostaat.
Op wat voor temperatuur draai je, voor een COP van 3?kmf schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 07:19:
[...]
Zoals nu met een beetje wind buiten en 7C graden, wil je wel COP van 5-7 van de WP in deellast en Ta <35C, anders eens een flowmeter kopen en wat tunen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
WAR met naregeling is instellen van de stooklijn voor de ongunstigste omstandigheden bij een gegeven buitenT qua wind en regen, onder normale, de meest voorkomende omstandigheden dus onnodig hoog en dan moet de thermostaat ingrijpen om de boel te temmen. In die situaties, onnodig hoge Ta en aan/uit gedrag verspil je onnodig veel energie.
Vergelijk een automatische snelheidsregeling op bijv. 80km in Nederland. Zoek de steilste berg, veel wind en regen, en kijk hoeveel gas er gegeven dient te worden om toch 80 te rijden. Die gaspedaal stand, benodigde Ta, is dan uitgangspunt, onder alle andere omstandigheden moet je dus op de rem gaan staan anders ga je te hard.
Vergelijk een automatische snelheidsregeling op bijv. 80km in Nederland. Zoek de steilste berg, veel wind en regen, en kijk hoeveel gas er gegeven dient te worden om toch 80 te rijden. Die gaspedaal stand, benodigde Ta, is dan uitgangspunt, onder alle andere omstandigheden moet je dus op de rem gaan staan anders ga je te hard.
Staat iedereens WP nog rechtop?
Man wat een wind.. alles vliegt door de tuin heen hier..
Verwijderd
Het mogelijke nadeel van een loodzware Panasonic, 115kg, heeft daar geen last van. Staat als een rots. Elk nadeel heb zijn voordeel. J. CruyffDaannn1987 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:37:
Staat iedereens WP nog rechtop?![]()
Hier staat hij ook prima hoor relatief grote voetjes onder.. @kmf staat die van jou nog (je WP danVerwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:40:
[...]
Het mogelijke nadeel van een loodzware Panasonic, 115kg, heeft daar geen last van. Staat als een rots. Elk nadeel heb zijn voordeel. J. Cruyff
Op PV forum liggen al diverse panelen beneden
1 PVoutput . Dongen NB
Heb afgelopen maand een warmtepomp geinstalleerd (panasonic 6kw), het apparaat draait nu op WA regeling in de middag en avond. Vind het toch niet erg fijn regelen zo puur WA (te warm/te koud). Dus ben nu op zoek naar een geschikte kamerthermostaat.
Het moet een thermostaat zijn die op 230 v (aan/uit) kan schakelen dat doen ze niet allemaal.
De Honeywell Lyric lijkt me wel wat (https://getconnected.hone...ion%20%28NL%29%20copy.pdf en https://getconnected.hone...%208603%20NL01%201216.pdf), de ketelmodule zou op 230 volt moeten kunnen schakelen en de minimale draaitijd, het aantal schakelingen is per uur is in te stellen. Ook zit er een optimalisatie qua aanwarmtempereratuur in.
Heeft iemand ervaring met deze thermostaat of een goed idee qua alternatieven?
Het moet een thermostaat zijn die op 230 v (aan/uit) kan schakelen dat doen ze niet allemaal.
De Honeywell Lyric lijkt me wel wat (https://getconnected.hone...ion%20%28NL%29%20copy.pdf en https://getconnected.hone...%208603%20NL01%201216.pdf), de ketelmodule zou op 230 volt moeten kunnen schakelen en de minimale draaitijd, het aantal schakelingen is per uur is in te stellen. Ook zit er een optimalisatie qua aanwarmtempereratuur in.
Oké interessant wellicht ook eens proberen of ik op die manier het omgevingsgeluid kan reduceren.godfriedd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 09:57:
[...]
@Verwijderd Ik heb nog even gecheckt gisteren. Het spul is totaal niet zwaarder geworden, alleen oppervlakkig een beetje vochtig. Het lijkt erop dat het gewoon niet echt water vasthoudt. Ik had ook vooraf gemaild of dit spul outdoor te gebruiken is en dat was geen probleem volgens de leverancier.
Vandaag is het dak van de omkasting los gewaaid.
Be fast .... Be furious....
wa alleen in de middag en avond?Peter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:03:
Heb afgelopen maand een warmtepomp geinstalleerd (panasonic 6kw), het apparaat draait nu op WA regeling in de middag en avond. Vind het toch niet erg fijn regelen zo puur WA (te warm/te koud). Dus ben nu op zoek naar een geschikte kamerthermostaat.
Verwijderd
WAR en middag en avond, dat past ook niet bij elkaar. het weer heerst nl 24h per dag warmteverlies is een continu proces.Peter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:03:
De autovergelijking vind ik een heel mooi voorbeeld met WAR
WAR = cruisecontrol
Je stelt de gewenste snelheid in (Ta)
Eventuele bergen (temperatuur schommelingen) worden perfect opgevangen door de cruisecontrol, snelheid blijft hetzelfde (Ta blijft hetzelfde).
Plots is er een stoplicht (wind) of een file (zon) en je hebt een auto op cruisecontrol (WP op WAR) zonder naregeling (auto zonder rem). Dat gaat niet goed.
Als je nu "adaptive cruisecontrol" hebt (WAR met naregeling), dan gaat het wel goed
Nu zijn er mensen die nooit geen stoplichten of files tegenkomen als ze rijden met hun auto, maar 99% van de Nederlanders wel
WAR kent te weinig regelvariabelen (alleen Tb) om in 99 vd 100 gevallen een woning in alle situaties op temperatuur te houden/krijgen.
WAR = cruisecontrol
Je stelt de gewenste snelheid in (Ta)
Eventuele bergen (temperatuur schommelingen) worden perfect opgevangen door de cruisecontrol, snelheid blijft hetzelfde (Ta blijft hetzelfde).
Plots is er een stoplicht (wind) of een file (zon) en je hebt een auto op cruisecontrol (WP op WAR) zonder naregeling (auto zonder rem). Dat gaat niet goed.
Als je nu "adaptive cruisecontrol" hebt (WAR met naregeling), dan gaat het wel goed
Nu zijn er mensen die nooit geen stoplichten of files tegenkomen als ze rijden met hun auto, maar 99% van de Nederlanders wel
WAR kent te weinig regelvariabelen (alleen Tb) om in 99 vd 100 gevallen een woning in alle situaties op temperatuur te houden/krijgen.
Wat ik eigenlijk wil is tussen 16 en 22 uur 20,5 graden en daarbuiten verlaging naar 19,5 graad. Dat kan kan ook met WA en dan de stooklijn aanpassen, maar dat bedieningspaneel van de panasonic blinkt niet uit in bedieningsgemak, geen regeling op afstand enz.. dat is een beetje de gedachtegangVerwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:17:
[...]
WAR en middag en avond, dat past ook niet bij elkaar. het weer heerst nl 24h per dag warmteverlies is een continu proces.
Verwijderd
Je veronderstelt een besparing, door verlaging, die er niet is, in ieder geval niet in de omvang van waar je hem verwacht.Peter86 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:27:
[...]
Wat ik eigenlijk wil is tussen 16 en 22 uur 20,5 graden en daarbuiten verlaging naar 19,5 graad. Dat kan kan ook met WA en dan de stooklijn aanpassen, maar dat bedieningspaneel van de panasonic blinkt niet uit in bedieningsgemak, geen regeling op afstand enz.. dat is een beetje de gedachtegang
Verwijderd
@Grolsch Die thermostaat is niet adaptief, dat is de noodrem, om de onnodig hoge Ta 'in de hand' te houden.
In auto termen, je blijft gas geven terwijl je constant op de rem staat onder normale omstandigheden. Uitermate inefficient.
In auto termen, je blijft gas geven terwijl je constant op de rem staat onder normale omstandigheden. Uitermate inefficient.
Dan ben ik misschien toch op zoek naar een noodrem (en een fijnere gebruikersvriendelijke regeling..)Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 11:40:
@Grolsch Die thermostaat is niet adaptief, dat is de noodrem, om de onnodig hoge Ta 'in de hand' te houden.
Ik zal het eens proberen met minder temperatuurverlaging.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.